Badkamer: infraroodpaneel of elektrische radiator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-05 15:50
Vraag aan de experts: wij hebben een badkamer van 1,80m x 2,20m (en 2 meter hoog), in de hoek van de badkamer hangt nu een (buizen) badkamerradiator. Sinds begin dit jaar verwarmen we met airco’s en hebben dus geen actief CV systeem meer. De radiator moet dus worden vervangen door OF een elektrische radiator, OF een infraroodpaneel. Na lang studeren kom ik uit bij een Eurom Sani 600 infraroodpaneel met handdoekenhouders, OF een Eurom 600W elektrische badkamer radiator (met towel en ruimte stand). Dat is gewoon een gevulde radiator met verwarmingselement. Beide systemen hebben WiFi-koppelingen en programmeerbare timers.

Wat willen we? In de ochtend en eventueel bij gebruik in de avond geen ijskoude badkamer. Overdag staat gewoon het raam open om te luchten. Een opgewarmde handdoek zou ook fijn zijn. Er wordt dus NIET 24x7 verwarmd maar ad-hoc (of op programmeerbare tijden).

Echter, ik kom er totaal niet uit welke van de twee in deze ruimte het beste zou zijn - ik moet ook zeggen dat ik nog geen ervaring heb met infraroodpanelen. Overdag staat het raam open om te luchten, maar we willen wel een timer gebruiken om de badkamer in de ochtend op te warmen (en wellicht in de avond). Hoe verhouden bijvoorbeeld de opwarmsnelheden van een IR en een elektrische radiator zich tot elkaar? Is een IR systeem wellicht ook zuiniger (efficienter, beide zijn natuurlijk 600W)? Andere aandactspunten van mensen die voor dezelfde keuze stonden?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23

franssie

Save the albatross

Een ir paneel is bedoeld om jou op te warmen ipv de badkamer. Dat gezegd hebbende, zoals je zelf al aangaf, 600w is 600 Watt dus uiteindelijk moet die energie ergens naartoe.
Ik zou neigen naar het IR paneel omdat 600 vrij weinig is toch ook de kamer snel mee op te warmen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-05 17:42
ik weet niet in hoeverre je huidige radiator is qua staat en uiterlijk, wellicht kun je zoeken naar een verwarmingselement zoals dit : Verwarmingselement

Kwestie van afkoppelen en ombouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-05 21:06
Mijn opa en oma en hebben al jaren een IR verwarmingselement in badkamer. Voordeel is dat zodra je hem aanzet je direct warmte voelt, omdat zoals @franssie zegt, die dingen jouw lichaam opwarmen en niet de lucht in de ruimte. Dat betekend ook dat zodra je uit de 'stralingszone' van het ding stapt je het direct weer koud hebt, en het ding de badkamer zelf niet of nauwelijks opwarmt.

Ding wel eens aanlaten staan per ongelijk en na een uur was het nog net zo koud in de badkamer als dat 't ding had uitgestaan.

Opzich perfect voor ad-hoc gebruik, want aanzetten en het werkt di-rect. Grote nadeel dat je in de 'straal' moet staan om profijt te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door !GN!T!ON op 07-10-2024 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ribruijn
Dank jullie wel. Klinkt dus vooral als “uit de doos halen, niet monteren maar voorzichtig neerzetten en eens een week proberen en als het niet naar tevredenheid is, terugsturen”?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:38
waarom heb je het raam de hele dag open? Veel mensen ventileren vanuit de badkamer veel te veel wat ook niet per se goed/handig is. Is er een mogelijkheid om een ventilator met vochtsensor te plaatsen bijvoorbeeld? Dat scheelt al veel kou.

Verder staan er in dit topic best wat ervaringen van mensen met deze vraag:
Het schaamtevrije cop=1 topic

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 07-10-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 12:10
Beide verwarmen op een andere manier.

infraroodpaneel werkt net als de zon. Als je in het najaar buiten zit uit de wind en de zon schijnt kan het best aangenaam zijn. Het is dan misschien maar 5 graden maar toch zit je prima zonder jas aan.
Zo werkt deze ook op de badkamer, is het hier winterdag koud dan zal het toch aangenaam aanvoelen. Wel moet je dan in de straling staan, anders voel je er niks van. En ohja, als je nat bent voel je ook minder van zo'n paneel.
Als je hier een handdoek aan ophangt voel je niks meer qua IR.

Met een radiator warm je de lucht en kamer op. Met 600watt zal dat niet veel doen als je deze alleen even 20 minuten aanzet bij het douchen. Dan moet je deze echt een paar uur van te voren aanzetten.

In beide gevallen is 600watt niet heel veel waarbij je met IR sneller iets voelt gok ik zo, mits je er voor staat.

Zelf hebben we nu een airco boven op de overloop geplaatst. Deze houd de hele bovenverdieping op 20 graden en geeft veel meer warme af voor hetzelfde verbruik.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Of, laat de radiator hangen, maar koppel hem af en plaatst er een verwarmingselement in.
Heb je een warme handdoek en verwarming zoals je gewend was. (is ook beter voor het afvoeren van de vochtige lucht als je ventileert.)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:12:
Of, laat de radiator hangen, maar koppel hem af en plaats er een verwarmingselement in.
Heb je een warme handdoek en verwarming zoals je gewend was. (is ook beter voor het afvoeren van de vochtige lucht als je ventileert.)
Dat wat @Cpt00kirk ook al linkte? Wel aardige oplossing al is dat ook maar 600w, dat gaat niet opschieten in een koude en na het douchen vochtige badkamer ben ik bang.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

franssie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:18:
[...]

Dat wat @Cpt00kirk ook al linkte? Wel aardige oplossing al is dat ook maar 600w, dat gaat niet opschieten in een koude en na het douchen vochtige badkamer ben ik bang.
ja zo'n ding idd. Even overheen gekeken.

Maar die heb je ook van 800, 900, 1100 enz Watt.

In een badkamer van 1.80x2 (2 persoons bed) heb je dat zo warm hoor met 600W, maar je zou voor het gevoel 800W kunnen nemen.

Uit een 600W verwarmingselement komt uiteindelijk evenveel warmte als van een 600W IR paneel.

[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 07-10-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

ja zo'n ding idd. Even overheen gekeken.

Maar die heb je ook van 800, 900, 1100 enz Watt.
Met 2000w zou het nog even duren maar heb je ook wat stralingswarmte - op zich vind ik het conceppt wel leuk, dat je (zeker bij design radiators) een relatief kleine aanpassing doet.

Ik heb een 2000W terras verwarming en dat werkt overigens buiten wel snel, geen idee of zoiets ook badkamerveilig te koop is (mijn grootouders hadden vroeger overigens wel zoiets, maar toen bestond randaarde dacht ik nog niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

franssie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Met 2000w zou het nog even duren maar heb je ook wat stralingswarmte - op zich vind ik het conceppt wel leuk, dat je (zeker bij design radiators) een relatief kleine aanpassing doet.

Ik heb een 2000W terras verwarming en dat werkt overigens buiten wel snel, geen idee of zoiets ook badkamerveilig te koop is (mijn grootouders hadden vroeger overigens wel zoiets, maar toen bestond randaarde dacht ik nog niet)
Als het zo'n buizen handdoekradiator is, dan heb je sowieso maar iets tussen de 500 en 900W vermogen.
Ik zou er geen 2000W in steken, dan wordt ie loeiheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:28:
[...]

Als het zo'n buizen handdoekradiator is, dan heb je sowieso maar iets tussen de 500 en 900W vermogen.
Ik zou er geen 2000W in steken, dan wordt ie loeiheet.
Lijkt mij voor zoiets ook teveel, die van mij loopt nog op gas, net zoals het stukje vloerverwarming, dus dat gaat prima. TS zoekt iets voor de snel op elektriciteit, en dan is 600 of 900 denk ik wat weinig (en duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

franssie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Lijkt mij voor zoiets ook teveel, die van mij loopt nog op gas, net zoals het stukje vloerverwarming, dus dat gaat prima. TS zoekt iets voor de snel op elektriciteit, en dan is 600 of 900 denk ik wat weinig (en duur)
Ik heb een 900W PID paneelheater op een kantoortje 3 x 2, op het noordoosten.
Dat werkt als een trein en is ook gewoon voldoende.

800W in die radiator moet afdoende zijn,
Hoger dan 1200 zou ik echt niet gaan.

En sja dan staat het ding elke ochtend 1 uur aan. Boeie. 30 cent x wat, 100 dagen?

Een IR paneel is wel snel in de zin van dat je warmte voelt, maar daar warm je je badkamer verder niet mee op. Ik zou toch echt het binnenklimaat niet uit het oog verliezen, zeker niet in een badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

paQ schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:38:
[...]

Ik heb een 900W PID paneelheater op een kantoortje 3 x 2, op het noordoosten.
Dat werkt als een trein en is ook gewoon voldoende.

800W in die radiator moet afdoende zijn,
Hoger dan 1200 zou ik echt niet gaan.

En sja dan staat het ding elke ochtend 1 uur aan. Boeie. 30 cent x wat, 100 dagen?

Een IR paneel is wel snel in de zin van dat je warmte voelt, maar daar warm je je badkamer verder niet mee op. Ik zou toch echt het binnenklimaat niet uit het oog verliezen, zeker niet in een badkamer.
Heb je een link? Wellicht voor TS ook interessant, en ik zoek ook nog iets voor mijn kelder logeer/werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

franssie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Heb je een link? Wellicht voor TS ook interessant, en ik zoek ook nog iets voor mijn kelder logeer/werkkamer.
Millheat verwarmingspaneel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:09

de Peer

under peer review

Neem eens een kijkje in het IR paneel topic. Daar is dit allemaal besproken

Martin7182 in "Ervaringen infraroodverwarming"

[ Voor 34% gewijzigd door de Peer op 07-10-2024 22:09 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ribruijn
Er is ook een WAF, zoals altijd. Die wil ook een warme handdoek. Koop je een IR paneel met handdoekhouders dan besef ik me nu dat je handdoek wel warm wordt, maar blokkeert dat vervolgens de straling. Ik ga dus maar voor hetzelfde wat we hadden, maar nu elektrische: een gewone buizen handdoekenradiator. Ik kan de mijne niet voorzien van een verwarmingselement want het ding begint wat roest te vertonen. Wordt dus nieuw. Dus dan maar wat groter qua formaat, en dan 700W (met wifi aansturing, we ziiten natuurlijk wel op Tweakers). Ik denk dat het dan deze gaat worden: 1,20 x 60 cm met 700W. Prima formaat.

https://www.sanitairwinke...60cm-smart-wifi-glans-wit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ribruijn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 22:43:
Er is ook een WAF, zoals altijd. Die wil ook een warme handdoek. Koop je een IR paneel met handdoekhouders dan besef ik me nu dat je handdoek wel warm wordt, maar blokkeert dat vervolgens de straling. Ik ga dus maar voor hetzelfde wat we hadden, maar nu elektrische: een gewone buizen handdoekenradiator. Ik kan de mijne niet voorzien van een verwarmingselement want het ding begint wat roest te vertonen. Wordt dus nieuw. Dus dan maar wat groter qua formaat, en dan 700W (met wifi aansturing, we ziiten natuurlijk wel op Tweakers). Ik denk dat het dan deze gaat worden: 1,20 x 60 cm met 700W. Prima formaat.

https://www.sanitairwinke...60cm-smart-wifi-glans-wit
top - vanzelfsprekend zien we de ervaring over een maandje hier graag terug, en dan geschreven door de andere betekenisvolle helft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
ik zou zeker met elektrische verwarming niet de hele dag dat raampje open laten staan, dus oproep voor TS om dat niet te vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ribruijn schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:24:
Dank jullie wel. Klinkt dus vooral als “uit de doos halen, niet monteren maar voorzichtig neerzetten en eens een week proberen en als het niet naar tevredenheid is, terugsturen”?
Dat is niet hoe WKOA werkt, dus je moet sowieso even checken wat de voorwaarden zijn. Als zo'n paneel een paar keer vochtig is geweest is de kans groot dat ze 'm niet meer retour gaan accepteren (of met flinke waardevermindering) omdat je veel meer hebt gedaan dan nodig om te testen of hij conform is.

IR-paneel is leuk voor in de douche, die je dan aanzet als je gaat douchen en wat straalwarmte geeft. Daar zijn specifiek waterdichte inbouwpanelen voor. Omdat het IR is werkt het niet (goed) door een douchegordijn of deur heen, dus je moet al een open douche hebben wil je 'm buiten de douche hangen.
Een elektrische verwarming geeft veel fijnere warmte, maar het duurt wel langer voor die warmte te voelen is. Tenzij je een warmtelamp koopt, of een actief straalkacheltje (met ventilator).

Andere optie is een kanaalmodel airco, die zijn er ook relatief klein en kunnen binnen een paar minuten je badkamer op een comfortabele temperatuur krijgen.
Fr33z schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:38:
waarom heb je het raam de hele dag open? Veel mensen ventileren vanuit de badkamer veel te veel wat ook niet per se goed/handig is. Is er een mogelijkheid om een ventilator met vochtsensor te plaatsen bijvoorbeeld? Dat scheelt al veel kou.
Hoe kun je te veel ventileren?
De meeste mensen ventileren juist te weinig. Een standaard woningbouw/projectbouw badkamer heeft gewoon een 110m ventilatiekanaal, de ventilators die daar op passen moeten een paar uur aan staan om al het vocht af te zuigen vanuit het roostertje van de deur. Als je de deur open laat staan (en je geen luchtstroom creëert) dan zelfs nog langer.
Het raam open zetten om in een half uurtje tijd de luchtvochtigheid weer vrijwel gelijk met buiten te krijgen is veel effectiever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@Oon TS schrijft dat het raam in de badkamer altijd open staat. Ja er zijn veel situaties waar mensen te weinig ventileren maar het andere uiterste komt ook veel voor, juist doordat mensen dan denken het goed te willen doen en dan gewoon 24/7 een raam op kiepstand open laten staan. Dat is dan vaak weer overdreven veel en geeft veel koude lucht. Te veel ventileren bestaat zeker, dan ben je gewoon contunue warmte uit je huis aan het weggooien naar buiten.

Dus eens dat een half uurtje raam openzetten handig is, maar dan meestal wel verstandig om het daarna weer dicht te doen. in de praktijk vergeet je dat heel snel te doen. Ik ben daarom zelf veel meer een voorstander van ventilatoren die op vochtigheidsgraag reageren en bijv. nog half uurtje nadraai-tijd hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 08-10-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:03:
ik zou zeker met elektrische verwarming niet de hele dag dat raampje open laten staan, dus oproep voor TS om dat niet te vergeten ;)
Een raam hoort ook niet continu open te staan. Dan gaat er iets niet goed.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
de Peer schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Een raam hoort ook niet continu open te staan. Dan gaat er iets niet goed.
sure, maar vertel dat aan de volksstammen die dat dus wel doen. Hoeveel huizen zijn er wel niet waar mensen gewoon continue een dakraam/klapraampje in de badkamer open hebben staan.... Best veel denk ik. Ik ken het in ieder geval van mensen om me heen. Meestal komt het doordat de badkamer vochtig is na het douchen en mensen dan vergeten dat raam weer dicht te zetten. Omdat TS dat ook zo mooi expliciet noemde in de OP heb ik het hier ook benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ribruijn
We stoken boven overigens niet. Op de slaapkamers staan alle ramen ook dag en nacht op een kier. Dus waarschijnlijk opwarmen in de ochtend voor 1-2 uurtjes en wellicht in de avond (met raam dicht, dat mag duidelijk zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans446
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-05 14:57
En wat is de ervaring @Ribruijn ?
Ik zit momenteel met dezelfde kwestie als jij en overweeg ook een wiesbaden radiator met wifi aan te schaffen. Graag lees ik jouw ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ribruijn
Omdat vrouwlief met name de badkamer en handdoek wil opwarmen VOOR het douchen, en na het douchen boven de ramen lekker openstaan is het een elektrische radiator geworden. Een IR paneel kan je ook met handdoek houders krijgen, maar dan wordt alleen de handdoek aangestraald….
Deze is het geworden, met wifi. Niet te hoog wattage, tevreden mee. Half uurtje voor douchen aanzetten (en ramen dicht als die nog open stonden uiteraard)

100x60 cm - Oppio Smart Wifi White (Ral 9016) elektrische handdoekradiator (Element 400W - Radiator vermogen 671 Watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAP1
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06-05 22:21
iemand ervaring met een SMART IR (plm 500W) spiegel, welke op HA aan te sluiten is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TAP1 schreef op zondag 24 november 2024 @ 22:20:
iemand ervaring met een SMART IR (plm 500W) spiegel, welke op HA aan te sluiten is?
Koop dan gewoon een willekeurige WiFi switch en sluit daar je paneel op aan, zo maak je vrijwel elk paneel met 'smart'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

sure, maar vertel dat aan de volksstammen die dat dus wel doen. Hoeveel huizen zijn er wel niet waar mensen gewoon continue een dakraam/klapraampje in de badkamer open hebben staan.... Best veel denk ik. Ik ken het in ieder geval van mensen om me heen. Meestal komt het doordat de badkamer vochtig is na het douchen en mensen dan vergeten dat raam weer dicht te zetten. Omdat TS dat ook zo mooi expliciet noemde in de OP heb ik het hier ook benoemd.
Er zijn echt zat oude huizen met slecht afzuiging, en als je de boel niet continu ventileert krijg je al snel last van schimmel. Ik een vorige woning had ik ook in de winter altijd het ventilatierooster open staan. Deed ik dat niet, dan was bij 's ochtends douchen de badkamer in de avond nog steeds hartstikke vochtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
Sefyu schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:53:
[...]

Er zijn echt zat oude huizen met slecht afzuiging, en als je de boel niet continu ventileert krijg je al snel last van schimmel. Ik een vorige woning had ik ook in de winter altijd het ventilatierooster open staan. Deed ik dat niet, dan was bij 's ochtends douchen de badkamer in de avond nog steeds hartstikke vochtig.
OK, dat is duidelijk een voorbeeld van veel te weinig ventilatie dus. Maar ik bedoelde dat er megaveel mensen zijn die overventileren, dus een heel raam open laten en dat vergeten dicht te doen. Daar gaat veel meer lucht doorheen dan jouw ventilatierooster. Blijft zo dat het veel beter zou werken om daar actieve afzuiging te doen die op vochtniveau reageert. Jouw voorbeeld illustreet vooral dat er gewoon best wat vocht af te voeren is en als je dat door een klein kiertje van een ventilatierooster doet dat het dan niet erg snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Fr33z schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:02:
[...]

OK, dat is duidelijk een voorbeeld van veel te weinig ventilatie dus. Maar ik bedoelde dat er megaveel mensen zijn die overventileren, dus een heel raam open laten en dat vergeten dicht te doen. Daar gaat veel meer lucht doorheen dan jouw ventilatierooster. Blijft zo dat het veel beter zou werken om daar actieve afzuiging te doen die op vochtniveau reageert. Jouw voorbeeld illustreet vooral dat er gewoon best wat vocht af te voeren is en als je dat door een klein kiertje van een ventilatierooster doet dat het dan niet erg snel gaat.
Het probleem van een open raam is volgens mij niet overventilatie maar een koudebrug. Als het niet waait dan ventileert zo'n open raam maar heel beperkt. Dan heb je dus al die koude lucht binnen hangen.
Wenselijk is dat je (gedoseerd) koude lucht naar binnen zuigt en dat die lucht binnen opwarmt (kan meer vocht bevatten) en dat afvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Niet helemaal. Het raam de hele dag open zorgt gewoon voor veel meer ventilatie dan nodig en dat is zonde van de warmte. Er ontstaat vanzelf iets van een schoorsteen-effect waardoor warme lucht je huis uit vliegt.

ben het eens met de stelling dat het meest handig is om te ventileren in je badkamer met lucht die al ergens anders is opgewarmd en dan naar buiten afvoeren. Dat doe je het simpelst met een ventilator met sensor/timer die dus naar buiten spuugt. en je raam in de badkamer dus dicht! de lucht die gedurende de 30 min ofzo die de ventilator aanstaat naar buiten gaat zal dan bijv. in de woonkamer of een slaapkamer naar binnen komen door roosters of kieren. Dan door je huis gaan en beetje opwarmen en dan in je badkamer terechtkomen. Daar pikt het extra veel vocht op en vliegt het naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
@Ribruijn thanks voor het delen van de uitkomst, klinkt als een prima oplossing.
Pagina: 1