Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Beste Tweakers

Als uit de hand gelopen hobby heb ik een bakkerij in mijn schuur met een elektrische oven. Deze oven bestaat uit 4 aparte lagen (die apart van elkaar geschakeld kunnen worden) en die per deck ongeveer 9,4kW trekken.
De totale aansluitwaarde volgens het typeplaatje is 37,6kW.

Daarnaast draaien er natuurlijk nog andere apparaten zoals kneedmachines, koelkasten/vriezer/rijskasten, boilertje, en zit ons huis ook nog op dezelfde aansluting (geen gas, elektrische auto (zappi laadpaal Loadbalancing).
Hiertoe heb ik een 3 x 50A aansluiting een paar jaar geleden laten aanleggen.

De oven gaat eigenlijk alleen vol aan op zaterdagochtend (2 AM) wanneer de rest van het huis natuurlijk slaapt, en de koelkasten allemaal al 'aan' staan en dus alleen hun temp behouden.

Ik heb een Zappi laadpaal waarbij ik met de app kan zien hoeveel kW ik trek. En dat schommelt op zaterdagochtend rond de 30kW

De ovens trekken dus het meeste stroom bij opwarmen en ik schakel ze met een ingebouwde tijdklok en ik laat steeds een interval van 15 min tussen het aanslaan van de decks (tijd tot gewenste temp = 60 min).
De decks bestaan eigenlijk weer uit 3 aparte delen: een stoombak (deze is vrij snel op temperatuur) een spiraal aan de bovenzijde die alleen 'lucht' verwarmd en als laatste een spiraal die een stenen vloer verwarmd, deze doet er het langs over om op temp te komen (60 min dus).

Tijdens het bakken slaan de ovens natuurlijk ook steeds aan maar de omdat dat ongelijktijdig gebeurt is de piek niet meer zo hoog.

Nu zat ik te denken of het wel nodig is om de 3 x 50A (34kW) aansluiting te behouden. (Eigenlijk op het spoor gebracht door een accu die de pieken kan opvangen, maar ik wil daar nog even mee wachten).

Maar om alvast wat te besparen zou ik ook terug kunnen gaan naar een 3 x 40A (27kW) aansluiting, dat scheelt per jaar 600-700 euro, wat aanzienlijk geld is natuurlijk.

Het probleem is dat de Zappi data niet heel gedetailleerd is (zie foto) en ik kan dus niet precies zien hoeveel kW ik trek op piek momenten. Ik heb ook een energy flip, maar deze geeft bij het terugkijken van de data bijvoorbeeld aan dat ik 8kw gebruik bij het laden van de auto terwijl ik 10,5kw in de auto stop. Ook niet betrouwbaar dus.

Mijn vraag is: hoe kan ik betrouwbaardere data verkrijgen over het piek verbruik.
Ik kan de intervallen tussen de verschillende ovenlagen nog groter maken (ik verbruik dan wel langer meer stroom (dus meer kW's maar de piek wordt gedempt, wat denk ik op jaarbasis makkelijk uitkomt door verlaging netbeheerkosten)
Als ik kijk naar de smeltkarakteristiek de zou je zeggen dat ik ook heel wat marge heb op de zekeringen.
Netbeheerder is Liander. We hebben porseleinen patronen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6mt-EfUUEBr17OnP46HmRjWbso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxywAOWDMUO6VFofn3zQaSXT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 01-10-2024 15:05 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
geen idee wat voor meter de netbeheerder heeft gebruikt voor een 3x50A aansluiting.
zoek die eens op, en rapporteer die ook hier. (simpel gezegd, wat hangt er in je meterkast voor een meter?)
misschien is er iets mee te verzinnen. :?

is dat een slimme meter zo als ik heb (1x35A) dan heeft die een P1 poort en is die uitleesbaar en dat is heel precies.
en erg simpel een module aan te hangen om uit te lezen.
(of extern een account te krijgen voor meer inzicht als het moet.)

(volgende stuk is wat controversieel, maar moet je weten, maar pas op met gebruiken.
dit is kennis die je nodig hebt, maar ook kennis nodig om te kunnen gebruiken, dus pas op!)
een groep van 50A, die stopt niet met werken als er 50,00001A door heen gaat.
nop, er moet voor 3seconde meer als 3x het vermogen doorheen gaan voordat die reageert.
dus pas bij 150A voor 3 seconde en hij stopt met werken. >:)
(je kunt dus 3 seconde 3x150A trekken grofweg een 100kW, dat is pas power.)
na die 3 seconde dan pas begint het lager te worden maar je blijft een factor 1,12 kunnen trekken zonder problemen.
hier heb je grafieken voor die dat weer geven een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhMHR4y2e1AZgMocXFsLb2HYf1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VAhZeayrcbHtqzLk4kFTGECD.jpg?f=user_large
zijn de piekjes van de oven dus korter als 1 minuut, dan kun je bijna 1,8x het vermogen van de groep trekken.
dus zolang je piekjes korter zijn als 1 minuut, dan kun je in theorie een 30kW oven laten draaien op 3x25A.
(maar nogmaals, weet dit, maar gebruiken is een andere factor, kennis is macht en dit soort dingen vreten wel in bedrijf-zekerheid. je hoofd groepen slijten nu wel sneller als normaal. dus denk wel na of je dit allemaal wel wil en of het voor jouw wel verstandig is.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Er zit gewoon een normale slimme meter tussen met een P1 poort. Daar zit die EnergyFlip dus ook in aangesloten maar ik kan dus niet in de historie goed zien wat de piek is geweest. De zappi werkt met CT klemmen).

Dat van die marge op de smeltzekeringen is precies wat ik bedoel. Piekjes zijn wel meer dan 1 minuut denk ik, maar dat zou ik dus inzichtelijk kunnen krijgen met een goede uitlezing. Terug naar 3 x 25 zou wel mooi zijn maar dat is misschien een brug te ver. Als de zekering eruit klapt sta ik stil dat is het zeker niet waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3c8WPVkbRoOYVgxigAbsz_FjJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zW1b7GN0h7NeEIZ8IgGElXxS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door timpel_800 op 01-10-2024 10:48 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timpel_800 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:47:
Er zit gewoon een normale slimme meter tussen met een P1 poort. Daar zit die EnergyFlip dus ook in aangesloten maar ik kan dus niet in de historie goed zien wat de piek is geweest. De zappi werkt met CT klemmen).

Dat van die marge op de smeltzekeringen is precies wat ik bedoel. Piekjes zijn wel meer dan 1 minuut denk ik, maar dat zou ik dus inzichtelijk kunnen krijgen met een goede uitlezing. Terug naar 3 x 25 zou wel mooi zijn maar dat is misschien een brug te ver. Als de zekering eruit klapt sta ik stil dat is het zeker niet waard.
oke een P1 poort, dat is al iets.
(EnergyFlip sorrie dat ken ik niet, ben ik niet mee bekend. :? )
dan nu de vraag: welke verzie slimme meter is dit?
(met een beetje mazzel is het een dsmr 5.0 dan kun je die heel precies uitlezen, de dsmr 4.x zijn soms wat minder handig uit te lezen.)
heb je een type nummer/foto etc etc van de meter?

ik denk persoonlijk dat 3x25A ook een brug te ver kan zijn.
maar meten is weten, kennis is macht, gokken is brokken. etc etc....
dus ik wil geen conclusies trekken met wat ik nu weet. ;)

(de klei oven van mijn schoonvader is ook een 20kW, maar hangt in huis op een 3x16A dus grofweg 11kW.
door slim gebruik van het opwarm programma gaat dat nog steeds goed.
wie weet wat er met een brood oven allemaal kan, soms is gewoon slim gebruiken een oplossing.)

het is wel een hobby hoor, brood bakken.
ik doe het gewoon met mijn 3,4kW oventje, lol dit is wel erg uit de hand gelopen hobby. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:45
Beetje domme reactie wellicht, maar kun je de oven niet apart schakelen ? Dus bij het opwarmen tegelijk 3 dekken ingeschakeld zijn en dan die afgewisseld worden? Duurt het wellicht een paar minuten langer met opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Energyflip is ook zo'n slimme meter die je verbruik meet. Maar ik vind het nogal tegenvallen wat je er dus kan uithalen. Terugkijken in historie is ook traag en onoverzichtelijk imo https://www.energyflip.com/nl/.

Foto van de meter bijgevoegd. Idd een SMR5.0

Idd iets uit de handgelopen hoor. Verdien er ook gewoon geld mee, maar besparen als het kan is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timpel_800 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:06:
Energyflip is ook zo'n slimme meter die je verbruik meet. Maar ik vind het nogal tegenvallen wat je er dus kan uithalen. Terugkijken in historie is ook traag en onoverzichtelijk imo https://www.energyflip.com/nl/.

Foto van de meter bijgevoegd. Idd een SMR5.0

Idd iets uit de handgelopen hoor. Verdien er ook gewoon geld mee, maar besparen als het kan is altijd leuk.
oke, energieflipke is een consumenten product, als techneut niet interessant als ik dat zo zie.
maar een dsmr5.0 dus die kan wel goed meten en lekker snel. (die heb ik zelf ook)

mijn oplossing: ik gebruik een simpele module aan de slimme meter. (moet ik ook even gaan zoeken naar een linkje)
die ik dan weer uitlees in een home assistant computer (oude laptop).
en dat geeft mij dit soort grafieken (en nog veel meer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wt_hI0aRbXGvWY7qMc6zuRoYHI4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8hM7CGh6ETLzRNySJo8FIKKh.jpg?f=fotoalbum_large
en dan zie je vrij snel waar ik een broodje (zal wel een kant en klaar pizza zijn geweest gok ik) heb gebakken.
flaskk schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:01:
Beetje domme reactie wellicht, maar kun je de oven niet apart schakelen ? Dus bij het opwarmen tegelijk 3 dekken ingeschakeld zijn en dan die afgewisseld worden? Duurt het wellicht een paar minuten langer met opwarmen.
is helemaal niet dom, en dit zie je soms ook wel standaard in de apparatuur zitten.
denk aan: eerst vloer verwarmen, dan de stoom bak en dan pas de lucht.
dit kan de gelijktijdige kW flink laten dalen, maar met nadeel dat het ook langer duurt voordat de oven warm is.
dus een voor en nadeel, maar ja kosten is ook een nadeel. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Het begrenzen van de oven kan idd softwarematig ingesteld worden. Maar dit kost teveel tijd en haalt de productie omlaag (en nog eerder in de nacht beginnen met werken) dus dit is eigenlijk geen optie.

Zeer Interessant hoe gedetailleerd jij uitleest. Ben benieuwd naar het product. (hopelijk iets wat ergens te koop is want ik kan wel broodjes bakken maar geen scripts :))

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 01-10-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timpel_800 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:30:
Het begrenzen van de oven kan idd softwarematig ingesteld worden. Maar dit kost teveel tijd en haalt de productie omlaag (en nog eerder in de nacht beginnen met werken) dus dit is eigenlijk geen optie.
dit zou in theorie ook nog wel geautomatiseerd kunnen worden.
(hell we zitten hier op tweakers, alles is te automatiseren, lol.)
zodat de oven warm is als je opstaat. >:)
Zeer Interessant hoe gedetailleerd jij uitleest. Ben benieuwd naar het product. (hopelijk iets wat ergens te koop is want ik kan wel broodjes bakken maar geen scripts :))
jep dat is hoe precies je een dsmr5.0 kunt uitlezen.
ik had hem dacht ik op 30seconde staan, maar dit kan denk ik nog wel sneller ook.
(misschien zelfs tot de seconde :? )

de module die je nodig hebt is niet duur.
daar zit het probleem niet, maar dan heb je ruwe text data, en daar moet je dan nog grafiekjes en zo van maken om het inzichtelijk te krijgen.
hier heb ik een oude laptop voor met daar op home assistent geïnstalleerd.
(maar ik hoop dat een andere tweaker je een paar simpelere tips er voor kan geven, mijn methode is niet speciaal simpel te noemen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Ja hoor, doodsimpel via homeassistant tegenwoordig, is gewoon een integratie:

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

ik gebruikt deze kabel naar mijn raspberry pi:
https://webshop.cedel.nl/...XfRUBIYgduuQaArsiEALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Slimme lezer + Home Assistant geeft je volledig controle over de data en hoe je de grafieken ziet. Op zich ook niet heel lastig om voor een tijdje op te zetten.

Home Wizard is een andere bekende maar of die het nauwkeuriger weer kan geven durf ik niet te zeggen. Misschien met P1 Toolkit?

Mijn gevoel zegt dat als je tijdens het bakken maar niet gaat laden en je de ovens echt maar per twee laat opwarmen dat je met 3x40A ook al ver komt. maar heb je automaten of porselein als hoofdzekeringen? Indien je automaten hebt dan is het gewoon wat minder erg dat er een keer een hoofdzekering tript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sebastiaan89 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:57:
Ja hoor, doodsimpel via homeassistant tegenwoordig, is gewoon een integratie:

https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

ik gebruikt deze kabel naar mijn raspberry pi:
https://webshop.cedel.nl/...XfRUBIYgduuQaArsiEALw_wcB
en @Septillion d:)b
cool.
dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.
(een standaard HA systeempje kopen is niet duur, en die kabel ook niet.)

maar kan dit nog iets beter. >:)
kan HA ook per seconde loggen b.v?
(dat zou ook veel helpen in wat preciezere info te verkrijgen voor dit probleem.)
Septillion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:00:
Mijn gevoel zegt dat als je tijdens het bakken maar niet gaat laden en je de ovens echt maar per twee laat opwarmen dat je met 3x40A ook al ver komt. maar heb je automaten of porselein als hoofdzekeringen? Indien je automaten hebt dan is het gewoon wat minder erg dat er een keer een hoofdzekering tript.
ik ken de 3x50A alleen als porselein zekeringen (maar zeg nooit nooit).
maar als je naar 3x40A gaat en je vraagt dat met automaten te doen, dan val je in de 3x35A categorie bij de netbeheerder met dito prijs.
voordeel: die kun je zelf weer terug zetten als het een keertje fout gaat, en is nog goedkoper als 3x40A ook.
nadeel: de porselein optie is wel krachtiger als de automaten optie.
(voordeel en nadeel het hoort er bij. ;) )

[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 01-10-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@migjes Ik niet, zowel in de brouwerij als bij mijn schoonvader (don't ask) zit 3x50A als automaten.

Omzetten naar automaten is bij de meeste netbeheerders ook niet iets wat ze kosteloos doen. Andere kant, als het daarmee €600 per jaar scheelt kan je nog aardig wat kosten maken natuurlijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Porcelein zit er bij mij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:53

DropjesLover

Dit dus ->

Septillion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:13:
@migjes Ik niet, zowel in de brouwerij als bij mijn schoonvader (don't ask) zit 3x50A als automaten.

Omzetten naar automaten is bij de meeste netbeheerders ook niet iets wat ze kosteloos doen. Andere kant, als het daarmee €600 per jaar scheelt kan je nog aardig wat kosten maken natuurlijk :+
Ik dacht dat je tot 40A als huis-aansluiting kan krijgen, daarna wordt het een nieuw kabeltje vanaf de verdeelkast in de straat?

De hoofdaansluiting is van de netbeheerder, je betaalt niet voor veranderingen aan de aansluiting. Wel voor het bezoek, €250 a €300.
Dat bezoek kan ook zijn om de aansluiting te verlagen, en gelijk automaten te plaatsen.
Scheelt hun een ritje wanneer de boel eens plat gaat :P

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@DropjesLover Licht puur aan wat er ooit neergelegd is. Bij een oude boerderij ligt dus nog wel eens al een dikke kabel. En kan me voorstellen dat bij nieuwbouw nu ook al wel eens wat dikker ligt.

Als ze de kabel moeten vervangen voor de verzwaring zullen ze waarschijnlijk ook gelijk automaten plaatsen. Maar bij verzwaren/verlichten plaatsen de meeste netbeheerders niet kostenloos automaten (als deze er niet zaten).

@DropjesLover Mja, enige die ik hier wel eens gehoord heb dat ze het wel kosteloos gedaan hebben is inderdaad Enexis. Liander doet het zeker niet gratis.

[ Voor 15% gewijzigd door Septillion op 01-10-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:53

DropjesLover

Dit dus ->

Septillion schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:32:
@DropjesLover Licht puur aan wat er ooit neergelegd is. Bij een oude boerderij ligt dus nog wel eens al een dikke kabel. En kan me voorstellen dat bij nieuwbouw nu ook al wel eens wat dikker ligt.
Klopt, maar die situatie is niet beschreven. Ik ga even uit van een standaard woonwijk waar 50% van Nederland woont.
Daarbij, de 50A ligt er al, dus dat kon.
Als ze de kabel moeten vervangen voor de verzwaring zullen ze waarschijnlijk ook gelijk automaten plaatsen. Maar bij verzwaren/verlichten plaatsen de meeste netbeheerders niet kostenloos automaten (als deze er niet zaten).
Mijn persoonlijke ervaring bij Enexis 4 jaar geleden was van wel.
Geen garantie voor anderen en het hier en nu natuurlijk :)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@DropjesLover en @Septillion
ik heb net even opgezocht, dit is een vinex wijk, met dito aansluiting.
(wel gas ketels in de wijk aanwezig, dus niet speciaal ingericht voor elektrisch koken.)

al met al, meestal een solide elektra net aanwezig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Klopt hoor. 3 x 50 A was geen enkel probleem. Nieuwbouwwijk Almere bj 198x

Maar goed, misschien kom ik met de P1 meter van Home Wizard al een heel eind dus? A

[ Voor 37% gewijzigd door timpel_800 op 01-10-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
timpel_800 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:10:
Klopt hoor. 3 x 50 A was geen enkel probleem. Nieuwbouwwijk Almere bj 198x

Maar goed, misschien kom ik met de P1 meter van Home Wizard al een heel eind dus? A
home wizzard is ook een optie.
(denk dat die het zelfde probleem heeft als HA, maar zeg nooit nooit)

het mooiste zou zijn als we data zouden hebben per seconde.
dan kunnen we een echt goede berekening maken of je iets kan doen met 3x40 of 3x35 of 3x25A.

zet ook even in je start post welke netbeheerder je hebt.
het verschild niet veel, maar kleine dingen kunnen net anders zijn.

gezien van uit enexis, dan heb je deze in de prijslijst staan:
3 x 35 A (**) € 148,59 € 1.783,13
en dan staat er dit ook nog:
(**) of 3 x 40 A (met automaat)

dan heb je de prijs van 3x35A met 3x40A met automaat.
dat is al een stap beter als de € 2.623,59 die je nu betaald voor 3x50A. ;)

maar eerst meten, meten is weten, gokken is brokken. ;)
(moet eigenlijk ook het verschil nog uit leggen van je porselein en automaat, maar dat later, meten is nu het devies.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Voor de HomeWizard zou ik even neuzen in HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter of je kan zien wat de resolutie is, of even vragen. Weet namelijk niet zeker hoe goed je details kunt zien.

In HA heb je geen beperkingen, als die het per seconde ontvangt kan je het per seconde zien. Dus met een DSMR >5 meter heb je dat dus tenzij je een lezer gebruikt die weer limiteert ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Ik heb in ieder geval even zo'n Home Wizard P1 ding besteld. Dat is het makkelijkst en het snelst lijkt mij.

Netbeheerder liander: Hier nog de tarieven die van toepassing zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXwPG3kpVp7NYa92g5BKr9wH3oU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dI0ziU8rcFODPM0x8NIYB2au.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28TA7RDvrSU6pTfaBdILKPUkVfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jhtLC7vC1iramVdba2hcnqWu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yzVnk6ovk9jx8W8TTsSFc4duNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d4R39dwtKdqIcwO5bTvgiqp3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door timpel_800 op 01-10-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Zou het misschien mogelijk zijn om een tweede elektra-aansluiting te krijgen? Dan koppel je je ovens los van de rest en kan je ook een los elektracontract hebben (dynamisch?). Met wat mazzel krijg je dan gelijk hoofdzekeringen die je zelf weer kunt aanzetten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:04

Bob

Stevig vermogen, hoeveel broden bak je daar tegelijk in? (sorry voor lichte off topic) Dat is ongeveer 10 x het vermogen van een consumentenoven, als die met dat vermogen dan nog eens 60 minuten nodig heeft om op temperatuur te komen moet dat echt enorm zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Geen probleem hoor beantwoord het graag. Is idd een professioneel ding. Miwe Condo. Gaan wel 100 broden doorheen.
www.bakkerijpuuruitdeschuur.nl

foto: (niet die van mij)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u31cR-ee5j7dTpw9Hca425Q9V-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qutr0eweDvbGroA5pOhfth8L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Nu online
Ik heb afgelopen weekend even de HW app een beetje in de gaten gehouden tijdens het bakken.
Bij het opwarmen van de de volledig oven trekt deze 34kw, en dat is dan nog zonder het huis (boilertje dat net aanslaat, quooker, vriezer etc).

Heel duidelijk te zien was dat het verwarmen van de verschillende lagen ongeveer 24kw trekt, en als ik dan een voor een ga stomen en de stoombakken dus ook nog gaan verwarmen dat er dan nog 10kw bij komt. Het bijwarmen van deze stoombakken duurt niet lang, maar de piek van 34kw duurde wel een paar minuten. Je ziet aan het 'trappetje' het inschakelen en uitschakelen van de verwarmingselementen van de stoombakken.

Praktisch gezien komt deze volle belasting bijna nooit voor denk ik, maar het probleem ook bij deze app is dat deze pieken vervolgens niet terug te vinden zijn in de historie.

Zie printscreens van de pieken en het terugkijken achteraf.

Zoals te zien 35kw om 6.44 uur. In het terugkijken is de piek rond kwart voor 7 slechts rond de 25.

Deze manier van loggen is dus niet echt betrouwbaar.

Inmiddels heb ik ook de P1 Toolkit geïnstalleerd die data trekt van de HW dongle, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daar nu (buiten de realtime weergave) mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlIcI2c3sDoFkVGJwcr4p040wbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMWTvWKXagbI2Pu8K26ZT3g4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxbPFEQE_BWnvYbLSxqSvzH_Hq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTlTI86BdttSCyxfHubKwt22.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVmD0dR1ESlut5FFBzn2_4y3g4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXWZdKjmh9nwIYj4EY4KL7XM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door timpel_800 op 07-10-2024 20:42 ]

Pagina: 1