Bios reset na power loss/ voedingskabel los

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00
Zodra de voedingskabel even niet verbonden is geweest met mijn pc wordt mijn bios gereset en moet ik eerst naar het bios gaan en de (default) instellingen opslaan voordat mijn pc boot. Dit gebeurt niet wanneer ik de pc gewoon uit zet, ook niet wanneer deze langere tijd uit heeft gestaan met de voedingskabel er in.

Het lijkt er op dat de cmos batterij niet goed is. Ik krijg deze echter niet gevonden. In de handleiding van het moederbord wordt dit ook niet genoemd. Zou deze graag willen vervangen om te kijken of het hiermee is opgelost.

Zou overigens wel raar zijn als dat het is. Alle hardware is in april dit jaar gekocht en dus nog geen 6 maanden oud.

Relevante hardware die ik gebruik

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 388,68€ 388,68
1MoederbordenASUS ProArt Z790-CREATOR WIFI€ 379,-€ 379,-
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.092,99€ 1.092,99
1BehuizingenFractal Design North XL - TGD Charcoal Black€ 174,51€ 174,51
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB€ 169,-€ 169,-
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32€ 122,68€ 122,68
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 127,23€ 127,23
1SSD'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 158,-€ 158,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.612,09

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Bios update naar de laatste versie. Heeft helaas niet geholpen.

Alle reacties

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
https://www.reddit.com/r/...&utm_term=1&utm_content=2

Eerste hit op Google

[ Voor 6% gewijzigd door Jarno op 28-09-2024 21:25 ]

• Brammel
@Jarno Bedankt maar is nog niet duidelijk hoe ik dat los kan krijgen. Zitten verschillende schroeven achterop het moederbord daar in de buurt. Wil ze niet allemaal zomaar los gaan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:07
Je kunt altijd Asus support nog even mailen als je dat niet durft los te schroeven.

• Brammel
Dat ga ik maar doen. Wil eigenlijk niet het verkeerde los maken en problemen krijgen met garantie. Bijzonder dat ze de batterij op zo'n slecht bereikbare positie plaatsen. Denk dat ik bovendien eerst heel mijn moederbord uit de kast moet halen om er bij te komen.

Bij deze een foto van de achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eT6yowRdSbhnpTvWtE2-vWD6RI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdXF3TmGrGYt3tFKjyXJD8yP.jpg?f=fotoalbum_large

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Het zal wel op dezelfde onhandige plek zitten als hier in dit topic?

Starten PC = extra power cycle + geforceerd de BIOS in (ASUS ROG STRIX Z590-I GAMING)
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:00:
Nu vrees ik dat de batterij verstopt zit onder de I/O / heatsink shroud aan de linkerkant:
En ook dan ook nog niet een standaard batterij houdertje.
Location of onboard CMOS battery for ROG STRIX Z690-I GAMING WIFI
I found the onboard CMOS battery, it's located under the 50mm fan, inside rear heat shroud,.. and behind rear IO cover.

The battery & holder is wrapped in heat shrink, glued to the side of the rear USB sockets,.. to pull battery you need to follow wires over to a two-pin plug.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

The_Doman schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:49:
Het zal wel op dezelfde onhandige plek zitten als hier in dit topic?

Starten PC = extra power cycle + geforceerd de BIOS in (ASUS ROG STRIX Z590-I GAMING)

[...]

En ook dan ook nog niet een standaard batterij houdertje.
Location of onboard CMOS battery for ROG STRIX Z690-I GAMING WIFI

[...]
Als ik zo zou moeten kl*ten en mijn bord was nog geen 6 maanden oud, dan had ik mooi ff contact met de webshop opgenomen voor garantie. Die batterij zou imho niet zo snel al leeg moeten zijn. Wellicht een kleine sluiting of geen goede aansluiting (fabricagefoutje)?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Brammel
Dat ga ik denk ik ook maar doen. Ga er niet zelf aan sleutelen als ik nog garantie heb.

Tot nu toe nog geen geluk met deze pc. De eerste videokaart (ook Asus) was doa. Zie Nieuwe PC start niet, GPU issue?.

Zou er een link zijn tussen beide (power) problemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brammel
Het is me inmiddels gelukt de oorzaak te vinden. De kabel van de CMOS batterij loopt via een schroef om het moederbord in de behuizing vast te zetten. Op zich geen probleem, ware het niet dat deze schroef 10cm verzonken zit in de IO shroud. Je kan dit dus vrijwel niet zien en heb dus bij het installeren de kabel beschadigd met de schroef. Lekker design dit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_r6VEvGDG1RiU8k-ydXB2EQ4QtA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/17ql4DEPmAm6Hwb3md3SqWeP.png?f=user_large

Op zich dus op te lossen door de batterij en kabel te vervangen. Ik krijg de IO shroud echter met geen mogelijkheid los. De heatsink die er naast zit wel, maar weet niet hoe de IO shroud vast zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brammel
Het is inmiddels gelukt. Moederbord verwijderd uit de kast en dmv van 2 schroeven aan de achterkant de IO cover verwijderd. De zwarte kabel is volledig door, de grijze beschadigd. Heb een nieuwe besteld.

Van ASUS had ik wel een beter ontwerp verwacht. Wie plaatst die connector voor de batterij nu zo dicht bij een schroef waar je geen enkel zicht op hebt omdat hij 10cm verzonken is in de IO cover...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLzttFdpmtYo4wCmY881BkCRHr0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WQIqi1SlkkrvrEcNnLpiYAFL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

De reputatie van Asus ligt sowieso al een tijdje niet echt op zijn hoogste punt, vooral de kansloze klantenservice. Voor mij is er daar genoeg gebeurd om een tijdje geen Asus hardware te overwegen.

Dit is sowieso een designfout inderdaad, je kunt niet weten dat die kabel precies daar zit als je het bord inbouwt. Fijn in ieder geval dat je het gevonden hebt!

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brammel
Zojuist de CMOS batterij vervangen door een nieuwe. Probleem is hiermee opgelost.
Pagina: 1