Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-03 08:59
Ik heb nu sinds 2 weken een probleem met mijn PC. Iedere keer als ik mijn PC opstart krijgt hij na enkele seconden een power cycle.

Daarna krijg ik de melding dat ik de BIOS in moet om mijn instellingen te herstellen (die hij ook echt niet meer heeft onthouden - iedere keer moet ik dus XMP / virtualization e.d. weer aanzetten wat vrij vervelend is):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZkiPUFdHaA8UjcooSFtkU6Mbzc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zjN3UP056RCMC4BoVelhjaw6.jpg?f=fotoalbum_large

De tijd lijkt hij ook niet meer goed vast te houden. Dit deed mij dus denken aan een probleem met de batterij. De hele setup is pas 3 jaar oud, heel vreemd dat dan nu al een batterij leeg is. Mijn hele computerende leven nog nooit last van gehad van een lege CMOS batterij.

Maar dan nu het probleem: ik kan op mijn moederbord nergens een batterij vinden.

Het moederbord betreft:
ASUS ROG STRIX Z590-I GAMING

Nu vrees ik dat de batterij verstopt zit onder de I/O / heatsink shroud aan de linkerkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBUb6BCoQ7JjIRsMX2pHXn74jcw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZGmhKVFqOT854sZbRAUugUar.png?f=user_large

Wat dan zou betekenen dat ik het hele moederbord uit de kast moet halen (en de AIO waterkoeler moet verwijderen) voor ik er bij kan.

Daar zie ik onwijs tegen op. Naast dat dit gewoon veel werk is, en ik zelf wat gezondheidsklachten heb momenteel die zo'n klus nog lastiger maken, moet ik ook weer thermal paste kopen en de koeler weer bevestigen wat 3 jaar terug sowieso al heel moeilijk was gezien de kleine kast die ik heb (NZXT H210i tower). Alles paste NET op de milimeter en was blij dat alles er in eindelijk in zat. Ik zie er heel erg tegen op om dit nog een keer te moeten doen.

Daarnaast, het enige topic wat ik op Google vond betreffende de batterij van dit moederbord, is dat deze met een plugje op het moederbord zit en de batterij zelf met isolatietape omwikkeld is en ergens tegen de I/O aan is geplakt. De batterij is dus ook niet makkelijk te wisselen voor een nieuwe. Want dan zou ik die kabels moeten gaan solderen oid op de nieuwe batterij. Wie heeft dit bedacht bij ASUS 8)7

Zijn er nog andere opties het proberen waard om echt 100% uit te sluiten dat het de CMOS batterij is?
Heb al een memtest uitgevoerd voor de zekerheid en die was 100% passed zonder problemen. Dus RAM zou het niet mogen zijn.

Als ik die batterij moet gaan wisselen, klopt het wat ik denk dat ik moet doen?

Heeft iemand nog ander advies?

Alvast heel erg bedankt.

Overige harde waren:
- NZXT Kraken X53 RGB waterkoeling
- be quiet! Straight Power 11 750W voeding
- Intel® Core i7-10700K, 3,8 GHz (5,1 GHz Turbo Boost)
- G.Skill 32 GB DDR4-3000 Kit

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-05 21:26
Gare CMOS batterij is toch echt de eerste verdachte. 3 jaar is inderdaad nogal kort bij normaal gebruik, maar ook bij batterijen zit er wel eens een maandagmorgen exemplaar tussen. Andere mogelijkheid is dat de voeding niet meer helemaal in orde is en bij het opstarten de boel niet helemaal stabiel houdt. Het is een kwaliteitsvoeding, maar ook daar: alles kan natuurlijk stuk.

Het eerste wat ik echter zou proberen is om in je BIOS een expliciete reset naar fabrieksinstellingen te doen. Dat klinkt niet logisch omdat het ding zelf al iedere keer reset, maar niet geschoten is altijd mis. Het volgende is je BIOS updaten: revision 0402 is allesbehalve recent, volgens de support site van Asus zitten we op 2203. Het is zomaar mogelijk dat na deze update eventuele geleidelijke corruptie/vollopen van de CMOS plotseling foetsie is. Slag om de arm: volgens mij is het niet mogelijk dat een flash mislukt als je CMOS leeg is zolang je de machine maar continue aan de stroom hebt, maar er is niettemin een klein kansje. Weeg zelf af of je dit een groot risico vindt.

Probeer ook waar enigszins mogelijk zo kaal mogelijk te booten: mocht je de mogelijkheid hebben om de SSDs los te koppelen en alle USB apparatuur, bijvoorbeeld, probeer dat dan, om uit te sluiten dat het een of andere spanningspiek of handshake van een gaar apparaat is.

Het andere dat deze melding kan veroorzaken, al is dit wel nog onwaarschijnlijker, is als er elektrisch contact ontstaan is tussen de "reset CMOS" pinnen die normaal alleen met een jumper (of een schroevendraaier...) overbrugd worden. Op het moederbord vind je die naast het "CLRTC" label vlak naast de DIMM slots en de SATA poorten. Die zijn in ieder geval toegankelijker dan de batterij, dus makkelijker checken.

Waar die batterij zit mag inderdaad Joost weten, want Asus vindt het in ieder geval niet eens nodig om in de handleiding aan te geven waar ze dat ding verstopt hebben. Wel dat je het niet bij het oud vuil moet gooien natuurlijk. Goed bezig! 8)7

Het is "bagatelliseren", van "bagatel". A, a, e, twee keer l, één keer s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:47
Wordt je pc van de stroom afgehaald als die afligt? Indien niet, lijkt het me sterk dat het aan de CMOS Batterij ligt, want dan houdt hij in principe zijn settings vast via netstroom.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:13
Een voeding levert ook 5Vsb, 5 volt standby, en dat zou voldoende moeten zijn de RTC en CMOS-instellingen te behouden. De batterij wordt afaik alleen gebruikt als ook de 5Vsb ontbreekt.

Ik heb dus dezelfde vraag als @skelleniels, haal je de spanning iedere keer van de PC af nadat je deze hebt uitgezet? Zo nee, dan zou je eventueel nog een andere voeding kunnen proberen als je die hebt / kunt lenen; is waarschijnlijk minder werk dan het moederbord uit de PC halen en de shroud verwijderen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
De spanning wordt er iedere nacht inderdaad compleet afgehaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 17:15
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:18:
Daarom gaat de batterij dan ook snel(ler) leeg.

Als je de spanning er op laat dan heb je hier geen last van. Dat kan je dus in ieder geval al als workaround doen totdat je een nieuwe batterij hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 23:21
Update ook meteen je zeer oude bios, er zijn 13 nieuwere voor je MB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:00:
Nu vrees ik dat de batterij verstopt zit onder de I/O / heatsink shroud aan de linkerkant:
En ook dan ook nog niet een standaard batterij houdertje.
Location of onboard CMOS battery for ROG STRIX Z690-I GAMING WIFI
I found the onboard CMOS battery, it's located under the 50mm fan, inside rear heat shroud,.. and behind rear IO cover.

The battery & holder is wrapped in heat shrink, glued to the side of the rear USB sockets,.. to pull battery you need to follow wires over to a two-pin plug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14
Wat een slecht design met die batterij.

Maar inderdaad, door hem spanningsloos te maken iedere nacht, is dat exact de reden dat die batterij leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Arunia schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:27:

Maar inderdaad, door hem spanningsloos te maken iedere nacht, is dat exact de reden dat die batterij leeg is.
Je ziet dit design wel vaker bij kleine moederbordjes, want geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
Dit is echt bizar te noemen. En dan nog het gore lef hebben om in je handleiding te zetten dat mensen het batterijtje wel netjes bij het chemisch afval moeten doen natuurlijk...

Ik snap dat het lastig kan zijn om al die geweldige features in het moederbord te proppen en dan ook nog ergens ruimte overhouden voor een batterijhouder (want tjonge jonge wat zijn die groot) maar kom op zeg. Typisch gevalletje van honderden euro's hardware verpesten om een paar cent uit te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 19:14

Gezien hoe groot zo'n 2032 houdertje is op een standaard ATX bord? Hoe krijg je dat op een ITX bordje op het PCB geplaatst?

Er zijn wel verticale houdertjes, maar ook die nemen veel plek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
Hell-Slave schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:23:
Update ook meteen je zeer oude bios, er zijn 13 nieuwere voor je MB.
Ah, sorry, dit is een oude foto. Inmiddels had ik hem een week terug al helemaal geupdate in de hoop dat dit iets zou oplossen. Ik hoorde vroeger altijd: nooit je bios updaten als er niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Majestici schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Gezien hoe groot zo'n 2032 houdertje is op een standaard ATX bord? Hoe krijg je dat op een ITX bordje op het PCB geplaatst?

Ik heb zelfs moederborden gezien waar ze op de achterkant zaten, dat is helemaal vervelend als ie leeg is. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14
Majestici schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Had niet gezien dat het een itx bord betrof, maar jullie hebben natuurlijk wel gelijk. Maar kan me dan toch niet voorstellen dat er niet een mogelijkheid is om het toch wat makkelijker te kunnen vervangen dan op deze manier. Maar goed, ik heb daar niet voor geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Ah, sorry, dit is een oude foto. Inmiddels had ik hem een week terug al helemaal geupdate in de hoop dat dit iets zou oplossen. Ik hoorde vroeger altijd: nooit je bios updaten als er niets aan de hand is.
Dat was vroeger misschien, maar moederborden zijn tegenwoordig zo complex met UEFI, altijd updaten.
Je moederbord producent maakt niet zo maar een bios update, want kost geld, dus zal het wel nodig zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:43
Die batterijen zijn kant-en-klaar met snoer verkrijgbaar: https://www.google.com/search?q=bios+batterij+snoer.

Aan de bovenkant van de shroud zitten zo te zien twee schroefjes. Kun je daarmee de bovenplaat demonteren? Zo ja, zie je dan de batterij zitten?

Het is even gepiel om het nieuwe stekkertje er in te krijgen (heb hetzelfde gehad bij een Z390 mITX-bordje van Asus). Een puntbektangetje kan daarbij helpen. Stukje dubbelzijdig tape op de batterij en vastplakken op een van de I/O's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
MneoreJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:25:
Het eerste wat ik echter zou proberen is om in je BIOS een expliciete reset naar fabrieksinstellingen te doen. Dat klinkt niet logisch omdat het ding zelf al iedere keer reset, maar niet geschoten is altijd mis. Het volgende is je BIOS updaten: revision 0402 is allesbehalve recent, volgens de support site van Asus zitten we op 2203. Het is zomaar mogelijk dat na deze update eventuele geleidelijke corruptie/vollopen van de CMOS plotseling foetsie is. Slag om de arm: volgens mij is het niet mogelijk dat een flash mislukt als je CMOS leeg is zolang je de machine maar continue aan de stroom hebt, maar er is niettemin een klein kansje. Weeg zelf af of je dit een groot risico vindt.
De bios had ik vorige week reeds geupdate, excuses voor de oude foto. Helaas heeft dit alleen niets geholpen.

Weet jij hoe ik echt een complete reset kan doen? Ik las elders weer dat dit gedaan moet worden met een jumper die ook onder de shroud zou zitten. Want de reset via de interface had ik al reeds geprobeerd, ook na de bios update, maar dat heeft ook niets geholpen helaas.
MneoreJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:25:
Probeer ook waar enigszins mogelijk zo kaal mogelijk te booten: mocht je de mogelijkheid hebben om de SSDs los te koppelen en alle USB apparatuur, bijvoorbeeld, probeer dat dan, om uit te sluiten dat het een of andere spanningspiek of handshake van een gaar apparaat is.
Dat is ook nog wel een goeie inderdaad, daar heb ik nog niet over na gedacht. Die zal ik eens proberen uit het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
XelaRetak schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Daarom gaat de batterij dan ook snel(ler) leeg.

Als je de spanning er op laat dan heb je hier geen last van. Dat kan je dus in ieder geval al als workaround doen totdat je een nieuwe batterij hebt.
Thanks. Dat is inderdaad sowieso een goed idee voor nu, zodat ik niet iedere keer opnieuw in de bios hoef te wroeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD

Maar heel mijn computerleven zet ik iedere nacht altijd alles helemaal uit. Dat is mij zo aangeleerd. Er is ook een klein beetje RGB wat aan blijft staan. Maar dat kan dus geen kwaad? Sorry als dit heel stom klinkt hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:31
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:18:
Tenzij je wake on lan aanzet max je pc maximaal 0.5 watt gebruiken als hij uitstaat (EU wet). Wellicht handiger om je power kill acties te beperken tot randapparatuur, waar je overigens dan wel de levensduur daarvan mee verkort.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MneoreJ
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:44:
Weet jij hoe ik echt een complete reset kan doen? Ik las elders weer dat dit gedaan moet worden met een jumper die ook onder de shroud zou zitten. Want de reset via de interface had ik al reeds geprobeerd, ook na de bios update, maar dat heeft ook niets geholpen helaas.
Veel completer dan in de BIOS "reset to factory settings" doen of de pinnetjes kortsluiten wordt het niet, ben ik bang.

Als je toch al onder de shroud moet zijn kun je net zo goed de batterij vervangen, want het lijkt er nu toch wel zeer sterk op dat het dat is.

Of idd de stroom er nooit meer van af halen. Ik doe het overigens ook nog steeds, voornamelijk omdat ik de PC plus randapparatuur in hetzelfde stekkerblok heb zitten. Gelukkig is de batterij op mijn mobo gewoon toegankelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
gbspeel schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:43:
Die batterijen zijn kant-en-klaar met snoer verkrijgbaar: https://www.google.com/search?q=bios+batterij+snoer.

Aan de bovenkant van de shroud zitten zo te zien twee schroefjes. Kun je daarmee de bovenplaat demonteren? Zo ja, zie je dan de batterij zitten?

Het is even gepiel om het nieuwe stekkertje er in te krijgen (heb hetzelfde gehad bij een Z390 mITX-bordje van Asus). Een puntbektangetje kan daarbij helpen. Stukje dubbelzijdig tape op de batterij en vastplakken op een van de I/O's.
Die heb ik inderdaad al even geprobeerd open te schroeven, dan komt er echter alleen een klein vierkant vrij waar ik enkel een fan zag zitten. Echt een compleet nutteloos design...

Mja, die batterijen kwam ik inderdaad ook tegen, maar die lijk je toch ook in verschillende soorten en maten te hebben, 3 pins, 2 pins, compleet andere types... Ik ben echt een noob op dit gebied. En als ik dan eenmaal alles uit elkaar heb en blijkt dat het ook nog eens een verkeerde batterij is... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

Maar heel mijn computerleven zet ik iedere nacht altijd alles helemaal uit. Dat is mij zo aangeleerd. Er is ook een klein beetje RGB wat aan blijft staan. Maar dat kan dus geen kwaad? Sorry als dit heel stom klinkt hoor.
Ik deed dat ook, alles uit, tot ik een moederbord had die elke 6 maanden een nieuw batterijtje nodig had.
De kosten van een nieuw batterijtje waren hoger dan het kleine stroomverbruik in uit stand van de pc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-05 23:47
Deed het vroeger ook, stroom uit. Maar pc's verbruiken tegenwoordig veel minder als ze af liggen en vond het niet meer waard om dat CMOS batterijtje zo vaak te vervangen en iedere dag onder het bureau kruipen om die knop aan en af te leggen.. Voor het milieu maakt het ook niet zoveel uit, die 0.5W verbruik tov ieder jaar een nieuw batterijtje.

[ Voor 34% gewijzigd door skelleniels op 09-08-2024 10:53 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
Oh, hier kun je goed zien hoe nutteloos die 2 schroefjes op de shroud zijn:

YouTube: Asus Z590 Strix-I | First Look

Oh, on second look, zou dit de batterij zijn?
Nogmaals: niet genoeg ruimte om er ook maar iets mee te kunnen doen overigens...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWQ7HgVVQcQzjOz-453hOIBoetA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lHPNiEeYrYwtvxl6QI7JAsnh.png?f=user_large

[ Voor 57% gewijzigd door JohnHeroHD op 09-08-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Wat ik nu doe is een master/slaaf stekkerdoos dat mijn pc op spanning houdt en mijn randapparatuur (monitor,speakers,print) uitschakelt.

https://www.allekabels.nl...er-slave-stekkerdoos.html

https://www.onlinekabelsh...22product_count%22%3A4%7D

[ Voor 22% gewijzigd door Hell-Slave op 09-08-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:47:
[...]

Dat is een feature van gaming bordjes. Dit kunt je wijzigen in de BIOS. Bij Asrock zit het bij onboard devices configution en dan de setting Turn on LED in S5 op disabled. S5 staat voor System Shutdown State: https://learn.microsoft.c.../system-shutdown-state-s5.

Bij Asus hebben ze het zo te zien over s1 tm s4:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqQPWGIR0QiX9CX5uPtXjKNq4hU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKAvj7fEpsxRiWxp7FFzXTat.png?f=fotoalbum_large

Wil je in slaapstand wel de LEDS aanhouden dan kun je zo te zien ErP ready inschakelen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktNVvn24u8--rbfBNlIDmgFFd6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h3kRryuyzQqWHfnSedeCRU8W.png?f=fotoalbum_large

Het is dus niet de bedoeling electronica dagelijks van het stroomnet te ontkoppelen, dat levert slijtage op.

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 09-08-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
Hell-Slave schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:58:
Wat ik nu doe is een master/slaaf stekkerdoos dat mijn pc op spanning houdt en mijn randapparatuur (monitor,speakers,print) uitschakelt.

https://www.allekabels.nl...er-slave-stekkerdoos.html

https://www.onlinekabelsh...22product_count%22%3A4%7D
Oh, dat is ook wel handig.

Ik heb momenteel 1 grote stekkerdoos met 12 plugs uit mijn hoofd onder mijn bureau gehangen met 2 schakelaars. Ik kan het wel zo ompluggen dat 1 schakelaar permanent aan kan blijven. Voor mijn PC en de bureaulamp bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnHeroHD
sdk1985 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Dat is een feature van gaming bordjes. Dit kunt je wijzigen in de BIOS. Bij Asrock zit het bij onboard devices configution en dan de setting Turn on LED in S5 op disabled. S5 staat voor System Shutdown State: https://learn.microsoft.c.../system-shutdown-state-s5.

Bij Asus hebben ze het zo te zien over s1 tm s4:

[Afbeelding]

Wil je in slaapstand wel de LEDS aanhouden dan kun je zo te zien ErP ready inschakelen

[Afbeelding]

Het is dus niet de bedoeling electronica dagelijks van het stroomnet te ontkoppelen, dat levert slijtage op.
Thanks voor de tips, zal ik even aanpassen dat de RGB uit gaat als de PC ook uit staat.

En had echt oprecht geen idee dat het zo slecht was om dagelijks alles van het stroom te halen.

Dus vanmiddag als ik thuis ben ga ik dan nog even 1x alles helemaal goed instellen in de bios en dan alleen als we wat langer van huis weg zijn zal ik hem helemaal van het stroom halen.

Dan zou ik als het goed is ook geen last meer moeten hebben van de lege batterij. Behalve dan iedere keer als we langer weg zijn geweest alles weer een keer opnieuw instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Oh, dat is ook wel handig.

Ik heb momenteel 1 grote stekkerdoos met 12 plugs uit mijn hoofd onder mijn bureau gehangen met 2 schakelaars. Ik kan het wel zo ompluggen dat 1 schakelaar permanent aan kan blijven. Voor mijn PC en de bureaulamp bijvoorbeeld.
Kijk wel uit de je alleen je pc in de master stopcontact stop anders gaat je randapparatuur aan als je je bureaulamp aan doet :*)

Ook Conrad heeft een paar master/slave stekkerdozen, misschien zit hier iets bij wat je kan gebruiken.
https://www.conrad.nl/nl/...stekkerdozen-1616187.html

[ Voor 14% gewijzigd door Hell-Slave op 09-08-2024 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Thanks voor de tips, zal ik even aanpassen dat de RGB uit gaat als de PC ook uit staat.

En had echt oprecht geen idee dat het zo slecht was om dagelijks alles van het stroom te halen.

Dus vanmiddag als ik thuis ben ga ik dan nog even 1x alles helemaal goed instellen in de bios en dan alleen als we wat langer van huis weg zijn zal ik hem helemaal van het stroom halen.

Dan zou ik als het goed is ook geen last meer moeten hebben van de lege batterij. Behalve dan iedere keer als we langer weg zijn geweest alles weer een keer opnieuw instellen.
Elk apparaat is ontworpen voor een aantal power cycles. Elke power cycles creëert een beetje slijtage. Bij LED lampen staat het (verplicht?) op de verpakking. Bij speakers en monitoren is dat niet anders, maar daar wordt het niet vermeld.

Overigens is alles relatief. Laat je het netjes aan of uitstaan dan kunnen je spullen heel lang mee gaan. Zo heb ik mijn eerste TFT monitor nog in bezit. Maar ja, die heeft een resolutie van 1280x1024 dus echt nuttig is dat niet. Maar het wel is goed om te weten dat je dus een keuze maakt tussen stroom verbruik en levensduur.

Beste wat je in jou geval kunt doen is een dergelijke stekkerdoos kopen met een master en follow schakelaar: https://www.brennenstuhl....-19.500a-3m-h05vv-f-3g1-5 Die houdt je pc in het stroom en de rest wordt automatisch uitgeschakeld. Zit tevens een overspanningsbeveiliging in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
sdk1985 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:01:
Dit lijkt me dan ook weer een fabeltje slash broodje aap. De "slijtage" voor je PC bijvoorbeeld zal er toch voornamelijk uit bestaan dat de voeding en de PC een optater krijgen als je de boel daadwerkelijk aanzet en van 0,niks watt naar honderden watts springt, dus tenzij je van plan bent alles 24/7 te laten draaien ontsnap je daar niet aan puur door de stekker erin te laten zitten. OK, ja, de "slijtage" van je CMOS batterij voorkom je daar dan wel mee, maar dat bedoel je denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
MneoreJ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:16:
[...]

Dit lijkt me dan ook weer een fabeltje slash broodje aap. De "slijtage" voor je PC bijvoorbeeld zal er toch voornamelijk uit bestaan dat de voeding en de PC een optater krijgen als je de boel daadwerkelijk aanzet en van 0,niks watt naar honderden watts springt, dus tenzij je van plan bent alles 24/7 te laten draaien ontsnap je daar niet aan puur door de stekker erin te laten zitten. OK, ja, de "slijtage" van je CMOS batterij voorkom je daar dan wel mee, maar dat bedoel je denk ik niet.
Zie één post hoger, slijtage van power cycling is gewoon iets dat wordt meegenomen in de mtbf. Power cycling is dan overigens weer iets anders dan 'inrush current'. AFAIK is het met de tijd wel beter geworden, vroeger had je relays met bijv maximaal 10.000 schakelingen, tegenwoordig heb je er met een miljoen. In de context van pc's hebben vooral harde schijven beperkingen mbt het aantal keer in en uitschakelen waar je echt tegenaan kunt lopen. Maar lijkt me verder offtopic. Als je niet je pc dagelijks meerdere keren aan en uit zet dan lijkt mij persoonlijk zo'n master/slave blok mij een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
JohnHeroHD schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:50:
Mja, die batterijen kwam ik inderdaad ook tegen, maar die lijk je toch ook in verschillende soorten en maten te hebben, 3 pins, 2 pins, compleet andere types... Ik ben echt een noob op dit gebied. En als ik dan eenmaal alles uit elkaar heb en blijkt dat het ook nog eens een verkeerde batterij is... :X
Je kan dat eventueel ook zelf in elkaar knutselen met een gewone knoopcel batterij.
Ik doe dat zelf ook nog wel eens voor oudere laptops.
IFiXit: How to rebuild a laptop CMOS battery
Hell-Slave schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:39:
Ik heb zelfs moederborden gezien waar ze op de achterkant zaten, dat is helemaal vervelend als ie leeg is. 8)7
Ja, vooral laptops ontwerpers hebben daar nogal eens een handje van om dat ook te doen.
Bizar frustrerend als dan echt alles uit elkaar moet. 8)7

Ik heb hetzelfde gedaan bij een Dell laptop hier, alleen dan wel wat netter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
The_Doman schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:09:
Ja, vooral laptops ontwerpers hebben daar nogal eens een handje van om dat ook te doen.
Bizar frustrerend als dan echt alles uit elkaar moet. 8)7
Lijkt wel of die dat expres doen.
Dat soort batterijtjes probeer ik altijd te vervangen voor een rechtop batterijhouder met draadjes eraan gesoldeerd en wat kapton tape er overheen.
Laatst een ps4 batterij mogen vervangen, raad eens waar die zat? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Hell-Slave schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Lijkt wel of die dat expres doen.
Dat soort batterijtjes probeer ik altijd te vervangen voor een rechtop batterijhouder met draadjes eraan gesoldeerd en wat kapton tape er overheen.
Laatst een ps4 batterij mogen vervangen, raad eens waar die zat? |:(
Je houdt het nog even spannend!?
Wrs niet waar je hem in eerste instantie zou verwachten?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
SAiN ONeZ schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Je houdt het nog even spannend!?
Wrs niet waar je hem in eerste instantie zou verwachten?
Als je de behuizing open maakt, kan je er niet bij want het zit op de achterkant.

YouTube: PlayStation 4 Pro Teardown | PS4 Pro

[ Voor 15% gewijzigd door Hell-Slave op 09-08-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Voor t gebruikersgemak zal hij daar niet zitten idd, maar meer om de modders en Hell-Slave het moeilijk te maken, (E.A.) it's all in the game :+

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Pagina: 1