Nieuwe PC start niet, GPU issue?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 08:00
Zojuist mijn nieuwe pc in elkaar gezet met onderstaande componenten. Echter, wanneer ik de power knop in druk gaat enkel de verlichting aan op de ram modules, verder gebeurt er niets. Ook de fans gaan niet draaien. Als ik de 12VHPWR kabel uit de videokaart trek gaan wel alle fans draaien en geven de Q-leds op het moederbord aan dat er een probleem is met de videokaart (uiteraard). Wanneer ik mijn oude 1070 gtx installeer start de pc zonder problemen naar het bios.

Voedingskabel naar de GPU heb ik de originele 12VHPWR doe bij de voeding kwam gebruikt maar heb het ook geprobeerd met de splitter kabel en 3 losse PCI kavels vanuit de voeding. Beide geeft hetzelfde resultaat.

Ik heb ook de GTX 4080 in mijn oude pc gezet en die start dan ook niet op...

Is mijn GPU niet ok? Iemand nog ideeën.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 439,99€ 439,99
1MoederbordenASUS ProArt Z790-CREATOR WIFI€ 465,-€ 465,-
1VideokaartenASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition€ 1.103,99€ 1.103,99
1BehuizingenFractal Design North XL - TGD Charcoal Black€ 175,20€ 175,20
1WaterkoelingEKWB EK-Nucleus AIO CR360 Lux D-RGB€ 169,-€ 169,-
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBEAK2-32€ 123,99€ 123,99
1VoedingenMSI MPG A850G PCIE5€ 137,-€ 137,-
1Solid state drivesSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 169,-€ 169,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.783,17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:11
BIOS van het moederbord up to date?
Monitor aangesloten met HDMI of DP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Zie hier: https://www.reddit.com/r/...p_with_no_display_signal/

Je moet dus even spelen met de stroomkabel op de kaart zelf... Beetje gek wel.

Bij een andere post lees ik het volgende:
Just for any future visits to this post, ordered a Corsair power cable for the 4080 which resolved the issue. Crazy that the standard one didn't work!

[ Voor 36% gewijzigd door d22wth op 20-04-2024 18:37 ]

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
HDMI of display poort werkt beide niet. Voor de duidelijkheid: geen enkele case of AIO/cpu fan draait wanneer ik de pc probeer aan te zetten. Het is echt enkel de rgb op de RAM die aan gaat.

Bios update ook gedaan maar heeft niet geholpen.

Wat bovendien ook raar is: Ik moet de power knop even indrukken voordat ik de voeding aan hoe "klikken" en daarna gaan de RAM RGB's aan. Met mijn oude videokaart er in hoef ik maar heel even op de power knop te drukken en meteen springt alles aan.

Met de kabel heb ik ook zitten wiebelen, helaas nog geen effect. Een andere voedingskabel kopen voor naar de GPU lijkt me een bijzondere oplossing. Dan is de voeding/kabel dus gewoon niet goed en gaat die retour. Denk toch eerlijk gezegd dat het een DOA is van de GPU...

[ Voor 67% gewijzigd door Brammel op 20-04-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23
https://videocardz.com/ne...-4080-blank-screen-issues

Ik denk dat je hier last van hebt. met andere woorden, de bios van de videokaart moet geupdate worden , er zit een fout in .

[ Voor 24% gewijzigd door Visgek82 op 21-04-2024 11:41 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
En met de videokaart eruit en de monitor kabel aangesloten op het moederbord start ie wel op?
Heb je het moederbord voor het inbouwen eerst getest buiten de case?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
@Visgek82 : zodra de voeding van de videokaart is ingestoken kom ik niet eens in het bios, laat staan in Windows. Zou niet weten hoe ik het bios kan updaten in deze situatie.

@Yaksa Dat heb ik niet geprobeerd,aar met mijn oude videokaart er in start de pc zonder problemen. Heb ook niet het moederbord getest buiten de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Brammel schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:13:
@Yaksa Dat heb ik niet geprobeerd,aar met mijn oude videokaart er in start de pc zonder problemen. Heb ook niet het moederbord getest buiten de case.
Wat je nog kan proberen:
Start de PC ook op zonder videokaart en met de monitorkabel op het moederbord aangesloten?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
@Yaksa ja, zonder videokaart, of zonder de voedingskabel naar de videokaart start hij op.

Weet niet of ik de firmware van de videokaart kan upgraden als ik de voedingskabel niet aansluit en dus de hdmi aansluiting van het moederbord gebruik.

[ Voor 45% gewijzigd door Brammel op 21-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je in het bios je iGPU als primary instelt en de monitor aansluit op de onboard graphics, wat doet die dan? Mocht het inderdaad het BIOS issue zijn, zou je deze dan ook moeten kunnen updaten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
@DukeBox Met iGPU enabled start de PC enkel zonder voedingskabel in de GPU. Als ik dan de firmware updater draai van NVIDIA krijg ik dat er geen display adapter gevonden wordt wat compatible is voor een bios update. Niet geheel onverwacht natuurlijk aangezien er dus geen voeding (los van via MOBO) naar de GPU gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook als deze primary staat (en multi monitor uit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
@DukeBox Ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:23
Brammel schreef op zondag 21 april 2024 @ 16:13:
@Visgek82 : zodra de voeding van de videokaart is ingestoken kom ik niet eens in het bios, laat staan in Windows. Zou niet weten hoe ik het bios kan updaten in deze situatie.

Je kunt de kaart flashen in een andere pc . dat is de enige optie, maar ik weet zeker dat dit wel het probleem is .

Er is geen enkele reden om de kaart RMA te sturen. tenzij ze hem daar kunnen flashen , de kans is 99% dat er niets aan mankeert.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
@Visgek82 Met mijn nieuwe kaart in mijn oude PC start die PC ook niet op, dus flashen in een andere PC is gaat helemaal niet.

Op de NVIDIA site staat over die firmware update het volgende:

Without the update, graphics cards in certain motherboards that are in UEFI mode could experience blank screens on boot until the OS loads

Dit komt NIET overeen met het gedrag van mijn kaart. Ik heb geen last van een blank screen, ik heb last van een PC waar helemaal niets mee gebeurt wanneer de GPU is aangesloten. Geen HDD's die opspinnen, geen fans die draaien, geen ledje op het moederbord wat aan gaat. Echt het enige wat er gebeurt is dat de RGB op de RAM aan gaat.

Dit is zowel bij mijn nieuwe als mijn oude PC, behalve dat op mijn oude PC de RGB op de RAM ook niet aangaat om dat de RAM modules geen RGB hebben :)

[ Voor 10% gewijzigd door Brammel op 21-04-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Als geen enkele pc meer opstart met die kaart aangesloten op de voeding dan is je kaart DOA en geeft hij kortsluiting, de beveiliging van de voeding zorgt ervoor dat de rest niet in rook opgaat.

Terugsturen en een nieuwe vragen bij de winkel waar je hem gekocht hebt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat je dan ook genoeg geprobeerd hebt, ik sluit mij ook aan bij DOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Bedankt voor de support. Ik heb de kaart zojuist terug gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
Ik heb inmiddels een nieuwe videokaart ontvangen welke direct werkt. Probleem opgelost dus. Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1