Instellingenen en verbruik Daikin WP Altherma 3 all elek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• RKRR
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15-07 18:52
Ik heb sinds 7 december 2023 een Daikin WP Altherma All electric EHVH08S18EJ6V met de ERGA08EAV3H7.

Ik kom er met mijn installateur niet uit want die verschuilt zich achter Daikin (die overigens geen communicatie met consumenten wil) die er in mijn optiek weinig verstand van heeft.

Hieronder wat instellingen en mijn verbruik:

Stooklijn weet ik niet precies (of wat hieronder staat zou voldoende moeten zijn) maar de aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming is 35 graden.

Denk dat de stooklijn op 45 graden staat tot -5 en daarna voor 19 graden op 35 graden
Menu-item
[2.5.3] / [9.1.2.6.3] -5
[2.5.4] / [9.1.2.6.4] 19
[2.5.1] / [9.1.2.6.1] 45
[2.5.2] / [9.1.2.6.2] 35

Weersafhankelijk
2 -punts
Vloerverwarming 6 verdelers dus ik denk dan 6 lussen voor ongeveer 90 m2.
Boven douche vloerverwarming en slaapkamers radiatoren.
Geen bijverwarming

Vraag me sterk af of de wp wel goed is afgesteld. Vrijstaande woning 2009 goed geïsoleerd
192 m2 2 lagen + zolder. Vloerverwarming onder + boven douche vloerverwarming en overige kamers radiatoren (staat 1 van open).
kantoortje beneden (ligt naast de plaats van de wp wordt vaak niet warm 16 graden.
6 verdelers. Ruimtes zijn alle voorzien van ruimte onafhankelijke thermostaten.

Gegevens van 7 december 2023 t/m 24 september 2024:

Totaal verwarming SWW
Opgenomen vermogen (kWh) 2798 1730 1069
Geproduceerde warmte (kWh) 7399 5825 1574
Berekende cop 2,64 3,37 1,47

Draaiuren pomp 5094
Draai uren compressor 1188 245
Productie uren BUV 9 118

Watervat verbruikt bijna 5 kwh per dag voor 180 liter. Verbruiken weinig water en douchen kort.

Heb al eens een antwoord van iemand gekregen:

Wat me ook opvalt is het aantal draaiuren van de pomp dat 4x zo hoog is als de compressor, het lijkt er op dat er flink gependeld wordt: de compressor slaat af omdat de warmte in het water niet goed wordt afgegeven, maar dat water wordt dan rondgepompt totdat er weer warmtevraag is.

Iemand die er verstand van heeft en wat er fout gaat?

Ik heb van iemand het overzicht gekregen van zijn instellingen en ik heb die van mij ernaast gezet )klom F, k, enz)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asTz3cL8141aNUCj_3Ic92dhj-E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NmFMJzpQkBdL2Qz4zNTFyGx0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz5UbYR94XEgdrYsatFFrWXSIhE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wTpYPdcXFMYV7M98yToSxF4D.png?f=fotoalbum_large

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:53
Op welke temperatuur staat je tapwater? En welke delta T?
Met de compressor komt hij tot ongeveer 50 graden.

Daar lijkt veel winst te behalen.

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:13
ik zou een espaltherma installeren voor meer inzichten.
Daikin Altherma 3 -> ESPAltherma

en wellicht de vraag stellen in het grote topic?
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen

Tijd van werken, tijd van rusten

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:10
En een overzicht maken van hoe de installatie hydraulisch is aangesloten incl de werking/aansluiting van de vloerverdelers.

En inderdaad de instelling van Eco en comfort temp warmwater (tapwater boiler)

Verder is het fijn als je een installateur hebt die je een goede finetuning uitvoert maar moet je je daar niet op vastpinnen en de uitgebreide installateurshandleiding downloaden en zelf de finetuning gaan instellen en monitoren.

[ Voor 36% gewijzigd door Technician- op 25-09-2024 20:21 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 17:51
Mij valt de stooklijn op: 35 graden water als het buiten nog 19 graden is. Voor minder pendelen lijk 25 graden beter dan 35 graden.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01:10
Tja jij kan zijn flow niet kwijt over de vloerverwarming omdat er allemaal servos opzitten. Haal die er maar af en regel gewoon op kamer temp.
De instelling temp bij voetpunt kan dan naar 28c (bij +18 bu)
Instellen regeling op ruimteregeling ipv vertrekwater.

Tapwater instellen op eco 38C en comfort 46C
En 2 comforttijden per dag programmeren na de ochtend en nog eens ‘s avonds voor de zekerheid.

• BadConnection
Of tapwater alleen warmhouden op 48 en hysterese op 5 of 10 graden. Nu krijgt deze meerdere x per dag een puls om aan te gaan op hoge tempratuur. Dat is bij weinig tapwatergebruik echt niet nodig.

Bij het gebruiken van 1 radiator die openstaat moet je de stroomlijn zoals andere ook aangeven niet zo hoog zetten.
En kijken hoe laag je kan gaan met je temperatuur.

Denk dat je kan beginnen bij 38 bij -10 en 25 bij 16. Ook je delta T naar 5.

Je geeft aan dat alle ruimtes geregeld zijn. Met wat voor regelaars? Foto zouden ook makkelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
De regeling is met Gira thermostaten maar wordt dit centraal geregeld met een geoptimaliseerde gecombineerde warmtevraag of stuurt de thermostaat de motor open welk de warmtepomp direct inschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Ja, de thermostaat stuurt een motortje aan. Deze zou dan de wp moeten vragen om warm water (de cv deed het ook op die manier en gaf nooit problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
Je wil eigenlijk dat dit door 1 regelaar gebeurd, welk alle warmtevraag samen voegt zodat de warmtepomp 1 x per uur een lange run kan maken. Het kan minuten duren voor dat een warmtepomp optimaal draait dus als je meerdere x warmtevragen per uur heb zal hij nooit optimaal kunnen draaien.

Mooiste is eigenlijk geen naregeling maar alleen een modoka thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Is er ook iemand die weet waarom ik in de Onecta app bijna niks kan en/of zien?

Lees dat er mensen bij zijn die bv de stooklijn hiermee kunnen aanpassen.

Ik gebruik de NL-versie 3.27.5 (3.27.5.9920)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazjuh
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-05 11:54
Ik maak mij zorgen over het gedrag van onze Altherma3 bij een buitentemp van rond de 0 graden. Ik weet dat het de meest beroerde temperaturen zijn voor warmtepompen met ontdooicycli etc maar het telkens bijspringen van de backup heater (buh) lijkt mij niet goed.

Zeker ook omdat de buitenunit meer vermogen kan pakken. Dat zie je wanneer het sww wordt verwarmd. Ik snap dan ook de schommelingen niet. Iemand zei me dat ie de aanvoertemp niet haalt. Maar waarom pakt ie dan niet meer vermogen op de buitenunit en schakelt ie de buh in?? Die gaat dus steeds aan/uit.

Wie kan me helpen?!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ss8lvf0mWImalpL5nrP8sSuujTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9I7VyGQfmpAAt2Jj89A8VTC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RKRR
Hoe doen jullie dat als je de pomp op "vraag" hebt staan in de zomer als er geen vraag is?

Laten jullie deze dan 1 x per maand draaien of sturen jullie dit aan met HA?

Hoor graag
Pagina: 1