Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klotezke
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-05 20:09
Beste Tweakers!

Ik heb het idee dat we geen uitbreiding van de meterkast nodig hebben, anders dan de Elektricien aangeeft. Ben benieuwd of ik op basis van jullie kennis iets over het hoofd zie.

Nodig:
We willen een inductieplaat (7 kwh) een quooker (??Kwh) en een bubbelbad (3,3kwh), daarnaast wordt de keuken verplaatst waarvoor mogelijk nieuwe groepen nodig zijn (oven, magnetron, koelkast, vriezer (100w), vaatwasser (2400W), 3 stopcontacten met dubbele aansluitpunt. Ook willen we een groep als reserve voor een eventuele warmtepomp. De elektricien gaf aan dat er nog 4 plekken nodig zijn voor aardlekschakelaars voor de 2 extra fasen.

Klopt het dat ik dan 7 groepen nodig heb voor de keuken, 1 voor de warmtepomp en 4 plekken voor de schakelaar? In totaal 12 plekken.

We hebben een aanvraag gedaan om 1x35 aan te passen naar 3x25. Ik heb een erkende elektricien over de vloer gehad die aangeeft dat er naast de 24 delige meterkast er een meterkast erbij geplaatst moet worden. Dat zou een stuk meer kosten (2000 euro). Echter twijfel ik of dat echt nodig is aangezien alles in het huis over 4 groepen verdeeld is en het dan op gegeven moment net een bedrijfspand wordt in de meterkast.

Situatie:
- Laadpaal (aangesloten met 1 fase, maar ligt wel 3 fasekabel naar meterkast)
- Zonnepanelen Groep 1
- Zonnepanelen Groep 2 met wasmachine.

Zie foto van meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mV4A6QIVi66jczATu-k90s2bU8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jw13VfMEBVAClUFZvsJj3NDe.jpg?f=fotoalbum_large

Verwachte ruimte momenteel:
- 4 ongebruikte plekken in meterkast
- 1 groep niet aangesloten
- groep 5 oven kan gebruikt worden voor de nieuwe keuken.
- Beltrafo neemt 2 plekken in, mag formeel gezien buiten meterkast?
- Laadpaal neemt 4 plekken in, kan wat mij betreft losgekoppeld worden (om te declareren bij werkgever moet ik een nieuwe laadpaal aanschaffen met abbo, dan laad ik liever voor de deur)
- aardlekautomaten ipv aardlekschakelaren?

Ik kom dus op in totaal 12 plekken die gebruikt kunnen worden voor nieuwe groepen, excl gebruik van aardlekautomaten

Vragen:
1) Klopt het dat ik 12 plekken heb die ik momenteel ook nodig heb?

2) Klopt het dat aardlekschakelaren en automaten vervangen kunnen worden door aardlekautomaten die minder ruimte kosten? Volgens mij kosten deze rond de 30 euro per stuk?

3) Zien jullie andere zaken die mogelijk weg/anders kunnen. of die ik vergeten ben?

4) Kan het dat als we maximaal gebruik maken van de plekken de meterkast te veel warmte genereert zoals de elektricien zei? Ik zou verwachten dat de kasten gemaakt zijn op het aantal plekken wat ze aankunnen qua warmte.

5) we willen op 2 verdiepingen vloerverwarming leggen waarvoor 2 circulatiepompen nodig zijn. Maar volgens mij trekken die bijna niks voor zover ik kan zien.

Alvast bedankt!

Meer (technische) installatie wordt het niet => schopje naar DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 24-09-2024 15:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50
Benodigde plekken:
4: hoofdschakelaar
4: Huidige groepen
2: beltrafo
4: krachtgroep kookplaat
4: extra groepen keuken (oven, magnetron, qooker, vaatwasser) (koelkast en vriezer kunnen op een lichtgroep die trekken nauwelijks vermogen)
1: bubbelbad
4: krachtgroep laadpaal
2: Warmtepomp (1 automaat voor de warmtepomp een andere voor het backup element)
1: reserve
1: verbruiksmeter
Als je alle 1 fase groepen uitvoert als aardlekautomaat van 1 breed (duurder, minder keus) dan heb je 27 plaatsen nodig. Ga je uit van een klassieke combinatie van aardlekschakelaar icm automaten dan word het nog veel meer.

Je huidige kast verdient in iedergeval een update bijvoorbeeld: een k karakterestiek automaat is wel wat ouderwets

Ik zou meegaan in het advies van de elektricien, het kan misschien zonder, maar dan betaal je de meerprijs in 1 module brede spanningsonafhankelijke aardlekautomaten en moet je nog spul naar een los kastje verhuizen. Buiten dat, je zult een en ander toch al moeten vervangen ivm overjarig spul / de overstap op 3 fases.

Maar wat zit er in de aanbieding van je elektricien? Is dat inclusief uren, merk componenten, vervangen van oud spul aanbrengen van een hoofdschakelaar, etc, want dan lijkt me de prijs rieel.

2) Voor een a-merk zou ik eerder rekenen met €40 euro per aardlekautomaat dan met €30

3 Nieuwe hoofdschakelaar nodig ivm driefase/automaat ket k-karakistiek vervangen ivm overjarig is wel het minimum

4) Zonnepanelen en autloaders zijn wel groepen die langdurig relatief grote stromen verwerken. Hierbij wordt meer warmte ontwikkeld dan bij een lichtgroepje. Hier wil je wel rekening mee houden door e.e.a. goed aan te sluiten. Ik vind het goed dat je elektromonteur hier over nadenkt

5) Klopt deze pompen trekken weinig vermogen

[ Voor 28% gewijzigd door lithoijen op 24-09-2024 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 18:41
Een tweede kast maakt het trouwens niet veel duurder. Daar zitten de kosten voor materiaal en arbeid niet in.

Een dubbele kast is prima mogelijk voor een flink lager bedrag dan 2k. Gewoon offertes opvragen. Specificeer gewoon wat je wilt hebben en vraag prijzen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
In een standaard (busboard) ABB kast kan je het volgende kwijt van jouw wensenlijstje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
(aantal groepen, nader te verdelen over fasen)
01. Huidige groep 1
02. Huidige groep 2
03. Huidige groep 4
04. Oven
05. Magnetron
06. Vaatwasser
07. Qooker
08. Zonnepanelen + wasmachine
09. Zonnepanelen rechts
10. Autolader
11. Kookgroep (1)
12. Kookgroep (2)

1x Hoofdschakelaar 3F/4P
3x Aardlekschakelaar
1x beltrafo

Vervallen / buiten scope:
- voorbereiding warmptepomp
- voorbereiding bubbelbad
- overspanningsbeveiliging autolader
- energiemeter autolader
- reservegroep

Als je het laatste rijtje ook mee wil nemen dan ontkom je er inderdaad niet aan fysieke uitbreiding van de kast.

De kosten voor de kast zelf schat ik in op 550 - 1000 Euro, afhankelijk van:
- Kookgroep vs krachtgroep voor de kookplaat
- Warmptepomp op 3 fasen of 1 fase
- Autolader wel/niet ombouwen naar 3 fasen

Persoonlijk zou ik niet bezuinigen op de inrichting van de kast, zeker als je nog ruimte wil hebben voor uitbreiding. De automaten voor de warmtepomp en bubbelbad zou ik pas laatsten plaatsen als je die apparaten daadwerkelijk gaat kopen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
klotezke schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:56:
Beste Tweakers!
Echter twijfel ik of dat echt nodig is aangezien alles in het huis over 4 groepen verdeeld is en het dan op gegeven moment net een bedrijfspand wordt in de meterkast.
Tja, dat is de keerzijde van het vullen van je huis/tuin met allerlei grote elektrische energieverbruikers/terugleveraars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
FredvZ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:14:
In een standaard (busboard) ABB kast kan je het volgende kwijt van jouw wensenlijstje:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
(aantal groepen, nader te verdelen over fasen)
01. Huidige groep 1
02. Huidige groep 2
03. Huidige groep 4
04. Oven
05. Magnetron
06. Vaatwasser
07. Qooker
08. Zonnepanelen + wasmachine
09. Zonnepanelen rechts
10. Autolader
11. Kookgroep (1)
12. Kookgroep (2)

1x Hoofdschakelaar 3F/4P
3x Aardlekschakelaar
1x beltrafo

Vervallen / buiten scope:
- voorbereiding warmptepomp
- voorbereiding bubbelbad
- overspanningsbeveiliging autolader
- energiemeter autolader
- reservegroep

Als je het laatste rijtje ook mee wil nemen dan ontkom je er inderdaad niet aan fysieke uitbreiding van de kast.

De kosten voor de kast zelf schat ik in op 550 - 1000 Euro, afhankelijk van:
- Kookgroep vs krachtgroep voor de kookplaat
- Warmptepomp op 3 fasen of 1 fase
- Autolader wel/niet ombouwen naar 3 fasen

Persoonlijk zou ik niet bezuinigen op de inrichting van de kast, zeker als je nog ruimte wil hebben voor uitbreiding. De automaten voor de warmtepomp en bubbelbad zou ik pas laatsten plaatsen als je die apparaten daadwerkelijk gaat kopen.
Ik zie nog wat vreemde dingen in je overzicht:
- Een klassieke kookgroep wil/mag je niet hebben bij een driefase installatie. 2x 16a =32 ampere, meer dan je hoofdzekering (25a) Sterke aanbeveling hier = krachtgroep toepassen
- De huidige energiemeter die in de kast is opgenomen benoem je niet in je overzicht, hier is weer een extra plek voor nodig als je hem wilt behouden.

-Autolader: waarschijnlijk is dit een 3-fase lader (aanname) dan ben je 4 plekken kwijt en niet 1 Dit had je zelf ook al benoemd.

[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 24-09-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
lithoijen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:26:
Ik zie nog wat vreemde dingen in je overzicht:
- Een klassieke kookgroep wil/mag je niet hebben bij een driefase installatie. 2x 16a =32 ampere, meer dan je hoofdzekering (25a) Sterke aanbeveling hier = krachtgroep toepassen
Mijn inspiratie van die kookgroep komt van de installateur van mijn nieuwe woning, die zegt het zo goed/veilig te kunnen doen. (Huis moet nog opgeleverd worden, dus kan nog niet zeggen wat het in de praktijk is)

Een krachtgroep zou ook mijn voorkeur hebben, mijn post is ook vooral bedoeld om TS te laten zien dat een grotere kans eigenlijk onontkoombaar is.
- De huidige energiemeter die in de kast is opgenomen benoem je niet in je overzicht, hier is weer een extra plek voor nodig als je hem wilt behouden.
Dat klopt, ik heb de aanname gemaakt dat de energiemeter bij de autolader hoort en die komt te vervallen als TS per sé een enkele groepenkast wil houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
FredvZ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:53:
[...]
Mijn inspiratie van die kookgroep komt van de installateur van mijn nieuwe woning, die zegt het zo goed/veilig te kunnen doen. (Huis moet nog opgeleverd worden, dus kan nog niet zeggen wat het in de praktijk is)
Ik zou je instalateur eens verwijzen naar dit topic of anders hier

Samenvatting een kookgroep heeft niks te zoeken in een drie fase kast

[ Voor 0% gewijzigd door lithoijen op 24-09-2024 22:41 . Reden: Spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Een 16A aardlek met daarachter een 20A breaker voor de zonnepanelen. Ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lithoijen
Frappuccino schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:11:
Een 16A aardlek met daarachter een 20A breaker voor de zonnepanelen. Ok.
Nee twee verschillende groepen waar zonnepanelen achter hangen

Zonnepanelen links achter een aardlekschakelaar + 20a automaat

Zonnepanelen rechts achter een 16a aardlekautomaat
Pagina: 1