Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-09 16:05
Ik zit met een gek probleem en kom er niet uit. Soms, als ik mijn oplader van mijn laptop in het stopcontact steek (ik gebruik eigenlijk altijd hetzelfde stopcontact), klapt de stroom eruit; de schakelaar van de betreffende groep gaat om en die moet ik weer aanzetten. De ene keer gebeurt het 2-3 keer achter elkaar, en de andere keer helemaal niet. Het probleem treedt ook op als de oplader niet is aangesloten op mijn laptop. De meterkast is ongeveer 2 jaar geleden vervangen en is modern. Het stopcontact waar ik de oplader op aansluit is overigens niet geaard. Ik weet niet of dat iets uitmaakt. Het is een 180-watt adapter.

Wat ik al heb gedaan:

De stroomkabel van de oplader vervangen voor een nieuwe.
Het stopcontact zelf vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Andere stopcontacten al geprobeerd?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Misschien nog als aanvulling: ik heb nog een zakelijke laptop en een privé-laptop van mijn vrouw, beide van HP met 65-watt opladers, en dan gebeurt dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Ja, net een paar keer geprobeerd, en dan lijkt het goed te gaan. Overigens gaat het niet altijd fout. Ik heb hem zojuist een paar keer aangesloten en dan gaat het weer wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 20:43
Hoe oud is die automaat? Want het kan best zijn dat die nogal trigger happy is, die dingen slijten ook. Anderzijds - die oplader/voeding voor je laptop kan ook gaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Ik herinner mij dit gelijksoortige topic?
Stop slaat eruit bij aansluiten voeding laptop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:28:
Soms, als ik mijn oplader van mijn laptop in het stopcontact steek (ik gebruik eigenlijk altijd hetzelfde stopcontact), klapt de stroom eruit

[...]

Wat ik al heb gedaan:

De stroomkabel van de oplader vervangen voor een nieuwe.
Het stopcontact zelf vervangen.
Dus je bent een stopcontact aan 't vervangen gegaan voordat je 't in de lader zocht? Je gebruikt nog steeds die oplader en telkens regelmatig, met die oplader, klapt de stroom er uit en verder nergens mee?

Ik zou die oplader eens mooi in een hoek leggen en een tijd een andere proberen.

Verder is @The_Doman's suggestie het bekijken waard.

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 23-09-2024 20:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Justin013 schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:44:
Hoe oud is die automaat? Want het kan best zijn dat die nogal trigger happy is, die dingen slijten ook. Anderzijds - die oplader/voeding voor je laptop kan ook gaar zijn.
Die automaat is ongeveer 2 jaar oud. Destijds heb ik de hele meterkast laten vervangen tijdens het plaatsen van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
RobIII schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:51:
[...]

Dus je bent een stopcontact aan 't vervangen gegaan voordat je 't in de lader zocht? Je gebruikt nog steeds die oplader en telkens regelmatig, met die oplader, klapt de stroom er uit en verder nergens mee?

Ik zou die oplader eens mooi in een hoek leggen en een tijd een andere proberen.

Verder is @The_Doman's suggestie het bekijken waard.
Ja, dat klopt, en een tijd is eigenlijk pas sinds gisteren. Ik heb de laptop al een tijdje, maar gisteren pas voor het eerst aangesloten. Het gekke is dat degene van wie ik de laptop heb gekregen aangeeft nooit problemen te hebben gehad. Het stopcontact heb ik inderdaad vervangen omdat het oud was en eigenlijk nooit zwaar belast is geweest. Ik had gehoopt hiermee het probleem op te lossen. Als ik overigens een föhn aansluit, heb ik geen problemen. Dit had ik gisteren ook al kunnen proberen, maar daar had ik niet eerder aan gedacht.

Misschien een lost contact binnen de lader?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:03:
Misschien een lost contact binnen de lader?
Het kan vanalles zijn, maar voorlopig wijst alles naar de lader. Ik zou eens wat andere stopcontacten (meerdere keren) proberen; laat de oplader goed ontladen (poosje laten liggen) en dan insteken. Kijken wat er gebeurd. Gebeurt 't bij een ander stopcontact (liefst op een andere groep) ook, dan zou ik toch overwegen de oplader te vervangen. Iemand met verstand van zaken zou 'm eens open kunnen maken en op zoek gaan naar de oorzaak, maar als je niet weet wat je doet zou ik er vooral af blijven.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Over welke laptop gaat het? Over welke adapter gaat het precies? Kun je een foto van het label posten?

Heb je een andere wandcontactdoos op een andere groep geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
RobIII schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:19:
[...]

Het kan vanalles zijn, maar voorlopig wijst alles naar de lader. Ik zou eens wat andere stopcontacten (meerdere keren) proberen; laat de oplader goed ontladen (poosje laten liggen) en dan insteken. Kijken wat er gebeurd. Gebeurt 't bij een ander stopcontact (liefst op een andere groep) ook, dan zou ik toch overwegen de oplader te vervangen. Iemand met verstand van zaken zou 'm eens open kunnen maken en op zoek gaan naar de oorzaak, maar als je niet weet wat je doet zou ik er vooral af blijven.
Op een ander stopcontact lijkt het vooralsnog niet te gebeuren. Ik ga zometeen, na even ontladen, nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
mrmrmr schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:20:
Over welke laptop gaat het? Over welke adapter gaat het precies? Kun je een foto van het label posten?

Heb je een andere wandcontactdoos op een andere groep geprobeerd?
ACER Predator Helios 300 (PH317-54-547X) met originele oplader.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBia4gYaNWSbGJQGzEUYqCEFSHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fC2th93ewN3Q47SzePgzP4s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:03:
[...]
Het gekke is dat degene van wie ik de laptop heb gekregen aangeeft nooit problemen te hebben gehad.
Dit is nooit, maar dan ook nooit, een valide punt van onderzoek. Ik moet altijd terugdenken aan mijn jaren op een support afdeling en ik kreeg spontaan jeuk van de zin "het heeft altijd zo gewerkt". Het heeft altijd zo gewerkt tot nu, en daarom ga je daadwerkelijk dingen uitsluiten.

Het kan een combinatie van meerdere dingen zijn maar zoals anderen opperen zal je in dit geval andere wcd's moeten testen en natuurlijk de lader zelf ook uitsluiten door een andere lader te gebruiken. Dat laatste is misschien niet het leukst maar het kan natuurlijk het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Delta is een al lang bestaand merk, al hebben ze al in het verleden wel eens vreselijk slechte adapters geproduceerd. Dat gezegd hebbende is het geen merk dat bekend staat dat het onvoorzichtig te werk gaat, zoals Chinese noname adapters die vaak onbetrouwbaar zijn.

Dit is een redelijk recente adapter, want het is Level VI gecertificeerd.

Een kortsluiting aan de AC kant is mogelijk, kortsluiting aan DC kant lijkt me geen reden voor een doorslaande zekering (mits goed ontworpen). Een hoge inschakelstroom kan ook een oorzaak zijn, maar dat is ongewoon voor een laptopadapter.

Als je de adapter elders wel kan aansluiten en een energiemeter hebt kun je zien of het onbelast meer dan 1W verbruikt. Dat zou niet moeten gebeuren. Stel dat het bijvoorbeeld 6W is, dan is de adapter defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:48
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:24:
[...]

Op een ander stopcontact lijkt het vooralsnog niet te gebeuren. Ik ga zometeen, na even ontladen, nog eens proberen.
Kan zijn dat wandcontactdoos niet goed is aangesloten waardoor er een los contact of hoge weerstand ontstaat dan kan een flink belasting de automaat doen afslaan. Zeker als ander wcd dat niet heeft. Weet je zeker dat de belasting op deze fase niet te hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Vaevictis_ schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:02:
[...]

Kan zijn dat wandcontactdoos niet goed is aangesloten waardoor er een los contact of hoge weerstand ontstaat dan kan een flink belasting de automaat doen afslaan. Zeker als ander wcd dat niet heeft. Weet je zeker dat de belasting op deze fase niet te hoog is?
Die zit 100% goed aangesloten. Als ik er een föhn op aansluit van 1800 watt, klapt er niets. De belasting is niet te hoog; ik heb een P1-meter, en die gaf 2-300 watt aan voor het hele huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Ja, dat heb ik gelezen, maar dat de automaat gevoelig zou zijn, lijkt me sterk. Ik heb een pc op een andere groep zitten die ook piekspanning vraagt bij het opstarten, en dan gebeurt er niets.

Ook een fohn op dezelfde WCD en automaat veroorzaakt geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
mrmrmr schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:58:
Delta is een al lang bestaand merk, al hebben ze al in het verleden wel eens vreselijk slechte adapters geproduceerd. Dat gezegd hebbende is het geen merk dat bekend staat dat het onvoorzichtig te werk gaat, zoals Chinese noname adapters die vaak onbetrouwbaar zijn.

Dit is een redelijk recente adapter, want het is Level VI gecertificeerd.

Een kortsluiting aan de AC kant is mogelijk, kortsluiting aan DC kant lijkt me geen reden voor een doorslaande zekering (mits goed ontworpen). Een hoge inschakelstroom kan ook een oorzaak zijn, maar dat is ongewoon voor een laptopadapter.

Als je de adapter elders wel kan aansluiten en een energiemeter hebt kun je zien of het onbelast meer dan 1W verbruikt. Dat zou niet moeten gebeuren. Stel dat het bijvoorbeeld 6W is, dan is de adapter defect.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met AC en DC. Bedoel je de lader en accu? Een föhn heeft toch ook een hoge inschakelstroom? Of werkt dat anders? Mijn pc heeft dit probleem ook niet bij het opstarten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dit klinkt heel erg als een hoge inrush current, geen kortsluiting. Als de voeding helemaal ontladen is en voor het eerst wordt aangesloten, kan de inrush current gigantisch zijn. (Vele malen hoger dan een föhn, in een heel kort tijdsbestek). Hierbij maakt het wel of niet aangesloten zijn van de laptop niet heel veel uit.

Wat wel heel veel uitmaakt is kabellengte. Hoe verder het stopcontact van de meterkast af zit, hoe beter die inrush current wordt afgevlakt. Ter test een goedkope lange verlengkabel ertussen hangen van 1,5mm2 en 10 meter lang (of langer) geeft je al snel info. Als het dan niet meer voorkomt is het probleem inrush current.

Het moment van aansluiten maakt ook uit. Aangezien we wisselspanning hebben, heb de 50x per seconde de kans om de stekker in het stopcontact te steken op een moment dat de spanning laag of 0 is. De inrush current wordt dan ook beperkt door de sinus. Maar steek je de stekker in het stopcontact als de sinus op max zit (zeg: 230V) dan is de inrush current maximaal.

Oplossingen lopen uiteen. Soms is je 16A (B karakteristiek) automaat gewoon te gevoelig voor zoiets. Wellicht helpt het vervangen ervan voor een C karakteristiek. Maar het kan ook wel degelijk een defect aan je voeding zelf zijn. Probleem is, als je een nieuwe koopt, kan je zomaar hetzelfde probleem hebben.

Ik ben benieuwd of de 10 meter kabel test het probleem "oplost".

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:29:
ACER Predator Helios 300 (PH317-54-547X) met originele oplader.
Toevallig?

Travel Stackexchange: Airline power sockets shut down when I plug my computer in. How can I avoid that?
In my current case, I have an Acer Predator Helios 300 as my main laptop.

Each time I plug it in, the green light on the airplane socket goes off. It means that the breaker has tripped, likely because I am trying to draw too much power.
Surprisingly, it also happens when I plug the charger alone without the laptop at the other end
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:15

Jrz

––––––––––––

Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:25:
[...]

Ja, dat heb ik gelezen, maar dat de automaat gevoelig zou zijn, lijkt me sterk. Ik heb een pc op een andere groep zitten die ook piekspanning vraagt bij het opstarten, en dan gebeurt er niets.

Ook een fohn op dezelfde WCD en automaat veroorzaakt geen problemen.
Niet goed gelezen dus en/of eigenwijs

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeor
remco_k schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:34:
Dit klinkt heel erg als een hoge inrush current, geen kortsluiting. Als de voeding helemaal ontladen is en voor het eerst wordt aangesloten, kan de inrush current gigantisch zijn. (Vele malen hoger dan een föhn, in een heel kort tijdsbestek). Hierbij maakt het wel of niet aangesloten zijn van de laptop niet heel veel uit.

Wat wel heel veel uitmaakt is kabellengte. Hoe verder het stopcontact van de meterkast af zit, hoe beter die inrush current wordt afgevlakt. Ter test een goedkope lange verlengkabel ertussen hangen van 1,5mm2 en 10 meter lang (of langer) geeft je al snel info. Als het dan niet meer voorkomt is het probleem inrush current.

Het moment van aansluiten maakt ook uit. Aangezien we wisselspanning hebben, heb de 50x per seconde de kans om de stekker in het stopcontact te steken op een moment dat de spanning laag of 0 is. De inrush current wordt dan ook beperkt door de sinus. Maar steek je de stekker in het stopcontact als de sinus op max zit (zeg: 230V) dan is de inrush current maximaal.

Oplossingen lopen uiteen. Soms is je 16A (B karakteristiek) automaat gewoon te gevoelig voor zoiets. Wellicht helpt het vervangen ervan voor een C karakteristiek. Maar het kan ook wel degelijk een defect aan je voeding zelf zijn. Probleem is, als je een nieuwe koopt, kan je zomaar hetzelfde probleem hebben.

Bedankt voor de heldere uitleg. De WCD-aansluiting zit redelijk ver, ongeveer 10-15 meter van de meterkast verwijderd. Ik kan het nog eens proberen met een lange verlengkabel, alleen die heb ik momenteel niet. Ik ga nog wel een keer wat proberen. Ik heb de oplader zojuist meegegeven aan een familielid, en die kan hem overal zonder problemen aansluiten. Misschien zijn mijn automaten dan toch wat gevoeliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Toevoeging op mijn vorige post:

Conrad heeft een inschakelstroom begrenzer in het assortiment, dus als blijkt dat dat de oorzaak is zou je deze kunnen bestellen in de hoop er eenvoudig vanaf te zijn:
https://www.conrad.nl/nl/...cl-3680-ip20-2588901.html

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:46:
[...]
die kan hem overal zonder problemen aansluiten. Misschien zijn mijn automaten dan toch wat gevoeliger.
Of de voeding was nog niet helemaal ontladen. Dat kan best even duren en gebeurt doorgaans door de laptop aan te sluiten en dan de stekker uit het stopcontact te halen. Doet hij dat niet, dan is die test helaas niet heel zinvol. Daarbij blijft het, vanwege de wisselspanning, nog steeds Russische roulette of je hem op het juiste moment in het stopcontact steekt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Jrz schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:45:
[...]

Niet goed gelezen dus en/of eigenwijs
Jawel, bedoel je de lange verlengkabel? Want die heb ik momenteel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:33:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met AC en DC. Bedoel je de lader en accu? Een föhn heeft toch ook een hoge inschakelstroom? Of werkt dat anders? Mijn pc heeft dit probleem ook niet bij het opstarten.
AC = alternating current = wisselstroom (via 230V stekker)
DC = direct current = gelijkstroom (via 19,5V stekker naar de laptop)

Als het probleem optreedt zonder aangesloten laptop heeft de laptop en de batterij er niets mee te maken.

Een laptopadapter moet zodanig zijn ontworpen dat een te hoge inschakelstroom wordt voorkomen. Het is niet onmogelijk, maar wat mij betreft wel onverwacht als dat het probleem is.

Het ook goed om de bedrading na te gaan, met name in een oude woning. Als de bedrading te slecht is, moet die worden vervangen. Een wandcontactdoos bevestigen lijkt simpel, maar het is wel zaak de draden goed te bevestigen, er moet een goed contact zijn. Soms worden schroeven niet goed aangedraaid of zijn er slechte verbindingen gemaakt in een ouderwetse lasdop. Natuurlijk mag er geen contact zijn tussen de bruine en blauwe draden.

Hebben de draden vanaf stopcontact naar de meterkast losse aders of is die massief? Draden zouden massief 2,5mm² moeten zijn zonder beschadigingen aan de kabelmantel.

Zijn je zekeringen 16A of minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:06
Beter vraag zou zijn, al een ander stopcontact achter een andere automaat (in de meterkast) geprobeerd? Wellicht is je automaat triggerhappy.

Je gaf aan je groepenkast te hebben vervangen, is dat allemaal chint (uit China) of ABB spul?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
remco_k schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:34:

Een C automaat is niet de oplossing, zou dat nooit hiervoor vervangen is zelfs minder veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
mrmrmr schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 02:01:
[...]

AC = alternating current = wisselstroom (via 230V stekker)
DC = direct current = gelijkstroom (via 19,5V stekker naar de laptop)

Als het probleem optreedt zonder aangesloten laptop heeft de laptop en de batterij er niets mee te maken.

Een laptopadapter moet zodanig zijn ontworpen dat een te hoge inschakelstroom wordt voorkomen. Het is niet onmogelijk, maar wat mij betreft wel onverwacht als dat het probleem is.

Het ook goed om de bedrading na te gaan, met name in een oude woning. Als de bedrading te slecht is, moet die worden vervangen. Een stekker bevestigen lijkt simpel, maar het is wel zaak de draden goed te bevestigen, er moet een goed contact zijn. Soms worden schroeven niet goed aangedraaid of zijn er slechte verbindingen gemaakt in een ouderwetse lasdop. Natuurlijk mag er geen contact zijn tussen de bruine en blauwe draden.

Hebben de draden vanaf stopcontact naar de meterkast losse aders of is die massief? Draden zouden massief 2,5mm² moeten zijn zonder beschadigingen aan de kabelmantel.

Zijn je zekeringen 16A of minder?
Het probleem treedt inderdaad op zonder de adapter aan te sluiten op de laptop. De bedrading heb ik met het oog geïnspecteerd tijdens het vervangen van de WCD; op het oog zag deze er goed uit, voor zover ik kon kijken in de inbouwdoos. De oude WCD was met schroeven en de nieuwe is met insteek; deze heb ik dubbel gecheckt en ze zitten echt goed vast. De kabels die de muur ingaan, zijn massief en gescheiden in twee losse kabels: blauw en bruin. Ik weet niet zeker of mijn zekeringen 16A of minder zijn. Voor de volledigheid heb ik een foto van mijn groepenkast toegevoegd. Dit zijn 12 automaten, waarvan niet allemaal zijn aangesloten. Nummer 4 is de groep die eruit slaat wanneer ik de oplader aansluit.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:21
Skynett schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 05:08:
[...]

Beter vraag zou zijn, al een ander stopcontact achter een andere automaat (in de meterkast) geprobeerd?
Dat sloot mijn vraag niet uit. Je zou verwachten dat iemand zelf wel op die gedachten zou komen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Skynett schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 05:08:
[...]

Beter vraag zou zijn, al een ander stopcontact achter een andere automaat (in de meterkast) geprobeerd? Wellicht is je automaat triggerhappy.

Je gaf aan je groepenkast te hebben vervangen, is dat allemaal chint (uit China) of ABB spul?
Dit is Schneider Electric / EMAT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lightemup
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-09 21:29
Xeor schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:17:
[...]

Dit is Schneider Electric / EMAT.
Nee, alleen de behuizing is van Schneider. De automaten van EMAT.

Persoonlijke mening; goedkope rommel. Ooit eens 5 B16 automaten op een testbank gehad, waar ze bijna allemaal tripten op een ander moment. Bij Eaton/Hager/ABB zie je dat nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Hoeveel apparaten zijn er aangesloten op die groep dan? Kan het niet zijn dat je teveel op één groep hebt aangesloten?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Agent47 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:08:
Hoeveel apparaten zijn er aangesloten op die groep dan? Kan het niet zijn dat je teveel op één groep hebt aangesloten?
Op deze groep staat eigenlijk heel weinig aangesloten, slechts een paar stopcontacten en 1 slaapkamers, waar amper apparatuur wordt gebruikt. Het huidige verbruik was op het moment van aansluiten 2-300 watt voor het hele huis. Dit kon ik zien in de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
lightemup schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:06:
[...]

Nee, alleen de behuizing is van Schneider. De automaten van EMAT.

Persoonlijke mening; goedkope rommel. Ooit eens 5 B16 automaten op een testbank gehad, waar ze bijna allemaal tripten op een ander moment. Bij Eaton/Hager/ABB zie je dat nooit.
Ik heb hier dus echt 0 verstand van. Het feit is wel dat ik sinds 2 jaar nog 0 problemen heb gehad met deze meterkast of wat voor apparaat dan ook aansluiten op deze automaten. Zo slecht kan het dan toch niet zijn lijkt mij. Wellicht dan toch de combinatie lader en deze ene automaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Xeor schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:22:
[...]

Op deze groep staat eigenlijk heel weinig aangesloten, slechts een paar stopcontacten en 1 slaapkamers, waar amper apparatuur wordt gebruikt. Het huidige verbruik was op het moment van aansluiten 2-300 watt voor het hele huis. Dit kon ik zien in de P1 meter.
Ik denk dat je dan toch de automaat moet vervangen of die adapter tegen hoge aanloop stroom moet gebruiken. En dan wel een betrouwbaar merk kiezen zoals abb of eaton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
Kijk ook eens of het uitmaakt als je de stekker andersom in het stopcontact doet. Mijn vader heeft ook dit, de ene manier slaat hij altijd uit, andersom gaat het altijd goed. Wat het is geen idee, zijn daar aardlek-automaten dus durf niet 100% te zeggen of het kortsluiting of aardlek is (maar ik vermoed het laatste)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:06
Xeor schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:26:
[...]

Ik heb hier dus echt 0 verstand van. Het feit is wel dat ik sinds 2 jaar nog 0 problemen heb gehad met deze meterkast of wat voor apparaat dan ook aansluiten op deze automaten. Zo slecht kan het dan toch niet zijn lijkt mij. Wellicht dan toch de combinatie lader en deze ene automaat?
De groepenkast is ook niet slecht, maar het lijkt er op dat de spreiding in de kwaliteit wat groter is. Er zijn wel meer berichten over deze merken uit China op dit forum. De echte techneuten (en die tref je hier aan) zouden ze niet zo snel plaatsen.

Om het praktisch te houden: je kan die zekering omwisselen met een andere uit dezelfde kast, maar wellicht een beter alternatief is hem vervangen door eentje van ABB (of een ander gelijkwaardig merk).

Dat vervangen na veelvuldig gebruik is sowieso een goed advies, dat staat volgens mij zelfs in de handleiding. Het aantal keren dat ze kunnen schakelen is beperkt. Het is tenslotte ook een veiligheidsinstrument en geen aan-uit schakelaar.

In de groepenkast zit een hele mooie hoofdschakelaar, die grote rooie, dus er kan veilig gewerkt worden in de groepenkast.

[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 24-09-2024 10:47 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-09 17:31
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 23:33:
[...]
Een föhn heeft toch ook een hoge inschakelstroom? Of werkt dat anders?
Dat werkt anders. Apparaten met transformatoren, spoelen en/of condensatoren aan de input-kant kunnen bij aansluiten veel stroom trekken. Een föhn verbruikt wel veel stroom, maar het verwarmingselement heeft een (relatief) constante weerstand. Het spoeltje van het motortje in de föhn stelt niet veel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 23:59
Zou best de inschakelstroom van de adapter kunnen zijn die de overbelasting triggert.
In zo'n schakelende voeding zit een grote elco (aan de primaire kant) die zichzelf voltrekt op het moment wanneer je de stekker in het stopcontact steekt. Meestal zit er wel een NTC-weerstand in de voeding verwerkt die deze "piek" wat afvlakt, maar als je zekering erg gevoelig is (of al zwaar belast wordt) kan het zijn dat dit net wat te veel wordt.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeor
Ik denk dat de conclusie dan is dat het een combinatie is van de oplader en de EMAT aardlekautomaat. Andere stopcontacten en groepen geven geen problemen, en ook niet bij het familielid waar ik de oplader aan heb meegegeven. Ik overweeg eigenlijk om de laptop niet te gaan gebruiken, maar wat is nu wijsheid m.b.t. de automaat? De aardlekautomaat vervangen (niet alle groepen zijn in gebruik, dus ik kan wel wisselen), of de situatie laten zoals die is? Is de aardlekautomaat nu stuk? Ik rommel liever zelf niet aan het elektra, ook al heb ik een hoofdschakelaar. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en alle goede suggesties.

[ Voor 3% gewijzigd door Xeor op 24-09-2024 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:13

scorpionv

This space for rent

Gewoon een haspel er tussen zetten, mijn oude 230mm slijptol heeft zelfs 2 haspels nodig om iets minder aanloopstroom te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/283277/files/339848471/650x650x2/connectra-haspel-xpn-h05vv-f.jpg

Fun while it lasted: World Community Grid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05:29
Ik heb hier exact hetzelfde probleem als jou. Helaas heb ik nog geen oorzaak kunnen vinden. De ene keer gaat het een aantal keer goed en dan weer springt de automaat uit. Het vermogen op deze groep is minimaal. Ik heb hier een meterkast met automaten van Eaton. Redelijk recent de meterkast vernieuwd. Ik zal zelf eens gaan checken of de aansluit aders niet per ongeluk zijn beschadigd of bij het strippen met een striptang half zijn ingeknipt. Bij ons zit er nog een ouderwetse wcd met schakelaar, die is blijkbaar door de vorige bewoners niet vervangen😢.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Xeor schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:16:
[...]

Het probleem treedt inderdaad op zonder de adapter aan te sluiten op de laptop. De bedrading heb ik met het oog geïnspecteerd tijdens het vervangen van de WCD; op het oog zag deze er goed uit, voor zover ik kon kijken in de inbouwdoos. De oude WCD was met schroeven en de nieuwe is met insteek; deze heb ik dubbel gecheckt en ze zitten echt goed vast. De kabels die de muur ingaan, zijn massief en gescheiden in twee losse kabels: blauw en bruin. Ik weet niet zeker of mijn zekeringen 16A of minder zijn. Voor de volledigheid heb ik een foto van mijn groepenkast toegevoegd. Dit zijn 12 automaten, waarvan niet allemaal zijn aangesloten. Nummer 4 is de groep die eruit slaat wanneer ik de oplader aansluit.
Klinkt goed. De meterkast is modern en niet verouderd. De 'B16' die op de zekeringen staat betekent 16 ampère, B categorie met 30ms vertraging, bedoeld voor woningen. Dat is zoals het hoort.

Een C categorie zekering is niet geschikt voor normaal gebruik in een woning. De bedoeling is het beschermen van de bewoners, dat strookt niet met een trage zekering.

Ik zou dit advies volgen:
Vaevictis_ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:37:
Ik denk dat je dan toch de automaat moet vervangen of die adapter tegen hoge aanloop stroom moet gebruiken. En dan wel een betrouwbaar merk kiezen zoals abb of eaton.
of Hager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeor
scorpionv schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:47:
Gewoon een haspel er tussen zetten, mijn oude 230mm slijptol heeft zelfs 2 haspels nodig om iets minder aanloopstroom te nemen.

[Afbeelding]
Die heb ik niet, maar ook al zou ik die wel hebben, ben ik niet van plan om die permanent in de huiskamer te zetten. Of bedoel jij die alleen voor testen?
Remtronica schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:12:
Ik heb hier exact hetzelfde probleem als jou. Helaas heb ik nog geen oorzaak kunnen vinden. De ene keer gaat het een aantal keer goed en dan weer springt de automaat uit. Het vermogen op deze groep is minimaal. Ik heb hier een meterkast met automaten van Eaton. Redelijk recent de meterkast vernieuwd. Ik zal zelf eens gaan checken of de aansluit aders niet per ongeluk zijn beschadigd of bij het strippen met een striptang half zijn ingeknipt. Bij ons zit er nog een ouderwetse wcd met schakelaar, die is blijkbaar door de vorige bewoners niet vervangen😢.
Misschien één van de vele oplossingen in dit topic proberen? Een lang verlengsnoer, een WCD op een andere groep, of de groep zelf vervangen.
mrmrmr schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:44:
[...]

Klinkt goed. De meterkast is modern en niet verouderd. De 'B16' die op de zekeringen staat betekent 16 ampère, B categorie met 30ms vertraging, bedoeld voor woningen. Dat is zoals het hoort.

Een C categorie zekering is niet geschikt voor normaal gebruik in een woning. De bedoeling is het beschermen van de bewoners, dat strookt niet met een trage zekering.

Ik zou dit advies volgen:
[...]

of Hager.
Preventief vervangen? Ook als ik er voor kies om de laptop niet te gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Xeor schreef op maandag 23 september 2024 @ 20:28:
Soms, als ik mijn oplader van mijn laptop in het stopcontact steek (ik gebruik eigenlijk altijd hetzelfde stopcontact), klapt de stroom eruit; de schakelaar van de betreffende groep gaat om en die moet ik weer aanzetten. De ene keer gebeurt het 2-3 keer achter elkaar, en de andere keer helemaal niet.
Mattie112 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:37:
Kijk ook eens of het uitmaakt als je de stekker andersom in het stopcontact doet. Mijn vader heeft ook dit, de ene manier slaat hij altijd uit, andersom gaat het altijd goed. Wat het is geen idee, zijn daar aardlek-automaten dus durf niet 100% te zeggen of het kortsluiting of aardlek is (maar ik vermoed het laatste)
Misschien toch eens bijhouden/markeren hoe je de stekker precies plaatst?

Hier suggereerde dus nog iemand een eenvoudige schakelstekker.
Sowieso wel nuttig om je WCD's te sparen (vonken en mechanisch) bij het steeds inpluggen van apparatuur.
Ik gebruik er zelf ook heel veel voor allerhande apparatuur/adapters.
PatRamon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:03:
@Freakos
Heel herkenbaar probleem bij "diverse" laptop adapters.
*Stroom vraag kortstondig enorm bij aansluiting

Ofwel als jij je adapter al inplugt in je laptop en daarna de stekker in het stopcontact stopt.
Hoor je vaak geknetter van het stroom of je ziet zelfs een vonk.

Kan vele oorzaken hebben.. onder andere gruis in je stopcontact waardoor je met inpluggen soort van kortsluiting krijgt.
Maar dit hoeft niet perse te zijn...

Een van de makkelijkste en beste oplossingen om een laptop aan te sluiten op het lichtnet is:
Koop een aan/uit stekker schakelaar.

Bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...ZG5w.2_44.46.ProductTitle
https://www.gamma.nl/asso...rverdeelset-wit/p/B153962
https://www.hornbach.nl/p...t-schakelaar-wit/7921081/
Ook in bouwmarkten te koop of online winkels, let wel op wattage voor de unit.

Al meerdere mensen mee geholpen met deze tussen aan/uit stekker en met resultaat.
Hopelijk ook in het huis van je vriendin.
Dingen kosten amper wat en kan wellicht de oplossing zijn!
Wat die schakelstekkers betreft, veel daarvan, onder andere die daar gelinkt worden, schakelen dus maar één pool.
Soms zie je dan ook dat het indicator lampje licht blijft flikkeren in de uit stand.
Misschien dat dat ook juist helpt in dit soort situaties?
De betere schakelen dan wel 2 polig:
Google: doorvoerstekker met 2 polige schakelaar
Pagina: 1