Stop slaat eruit bij aansluiten voeding laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 12:02
Mijn vraag

In het huis van mijn vriendin (Duitsland) slaat geregeld één stop eruit wanneer ik de oplader van mijn laptop inplug in het stopcontact. Wanneer je de stop terugzet terwijl de adapter is aangesloten werkt alles naar behoren.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dit is getest met 3 verschillende laptops en 4 verschillende (allemaal nieuw) adapters. 3 adapters van 300watt en 1 van 230 watt. Andere apparaten veroorzaken dit niet. Ook een PS5, stofzuiger, magnetron en airfryer bijv niet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Verschillende stopcontacten door het huis, stekkerdoos met zekering en direct in het stopcontact. Verschillende kabels naar de laptop adapter. Laptop adapter aansluiten op de laptop voor het inpluggen of juist niet.

Alle laptops en adapters die ik heb gebruikt, heb ik ook in andere huizen getest en nergens kwam dit probleem voor. Behalve bij mijn vriendin thuis.

Naar de stoppen laten kijken blijft een uitdaging gezien de huisbaas slecht reageert op verschillende klachten van het huis. Is er iets wat ik kan doen om hier minder vaak of helemaal geen last meer van te hebben?

Beste antwoord (via Freakos op 18-05-2024 14:32)

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Maak even een goeie foto van de automaat en hele meterkast zoals @remco_k noemt.

Paardemiddel: zet een elektrisch kacheltje of flinke halogeenlamp (100-250W) in serie met de laptop. Het handigst is dan een verlengsnoer of stekkerdozen zo te prepareren dat je niets hoeft te veranderen aan de apparatuur.

Iets minder heftige variant is een heel lang verlengsnoer zoeken. Zoals remco_k al noemt met lekker dun draad, liefst nog 15 meter 0,5mm schemerlamp snoer. Bijkomend voordeel is dat je bij weinig succes makkelijker een ander stopcontact kan proberen.

Een nette 'engineered' variant op bovenstaande is een dikke weerstand in de leiding opnemen. Die kan je waarschijnlijk wel in de stekkerdoos opnemen en dan met merkstift erop "Pas op, 200W max!"

Edit : nog beter is een NTC die bij warmte beter gaat geleiden. https://www.conrad.nl/nl/...tDownloadsOffCanvasFlyout 10 Ohm als je er twee bestelt kan je ze in serie zetten of parallel dan kan je expirimenteren of 20 of 5 Ohm beter werkt. 20 wordt heter maar remt meer. 5 (2 maal 10 parallel) blijft koeler maar remt de piek minder. Wees wel voorzichtig!

Het idee is dat je 'inrush current' dempt, die zie je heel vaak bij laptop adapters en uiteindelijk is er altijd een combinatie mogelijk van de meest gevoelige/zenuwachtige automaat(stop) en meest gulzige adapter die dan niet lukt.

[ Voor 18% gewijzigd door jnr24 op 18-05-2024 16:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Maak eens een scherpe foto van de automaat (stop) die eruit vliegt?

Verder lijkt het gewoon op een flinke inschakelstroom waar de automaat (net) niet tegen kan.

Je kan eens een stekkerblok met schakelaar ertussen proberen, stekker erin steken met schakelaar UIT. Daarna inschakelen.
Werkt dat niet goed, dan is een optie die waarschijnlijk beter werkt maar een beetje raar is: hang er een flinke verlengkabel tussen. Meter of 10, liefst zo'n goedkope met 1,5mm2 aders. Die spreid namelijk de inschakelstroom over een iets langer tijdbestek uit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
@Freakos
Heel herkenbaar probleem bij "diverse" laptop adapters.
*Stroom vraag kortstondig enorm bij aansluiting

Ofwel als jij je adapter al inplugt in je laptop en daarna de stekker in het stopcontact stopt.
Hoor je vaak geknetter van het stroom of je ziet zelfs een vonk.

Kan vele oorzaken hebben.. onder andere gruis in je stopcontact waardoor je met inpluggen soort van kortsluiting krijgt.
Maar dit hoeft niet perse te zijn...

----

Een van de makkelijkste en beste oplossingen om een laptop aan te sluiten op het lichtnet is:
Koop een aan/uit stekker schakelaar.

Bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...ZG5w.2_44.46.ProductTitle
https://www.gamma.nl/asso...rverdeelset-wit/p/B153962
https://www.hornbach.nl/p...t-schakelaar-wit/7921081/
Ook in bouwmarkten te koop of online winkels, let wel op wattage voor de unit.

Al meerdere mensen mee geholpen met deze tussen aan/uit stekker en met resultaat.
Hopelijk ook in het huis van je vriendin.
Dingen kosten amper wat en kan wellicht de oplossing zijn!

[ Voor 8% gewijzigd door PatRamon op 18-05-2024 11:06 ]

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:08
knip

[ Voor 76% gewijzigd door boyette op 18-05-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakos
Bedankt voor alle suggesties tot dusver! Om de situatie nog iets beter uit te leggen. Ik sluit de adapter aan op de stekkerdoos, de aan/uit knop blijft hierbij uit. Daarna sluit ik de stekkerdoos aan op het stopcontact en pas aan het einde zet ik de knop naar aan op de stekkerdoos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:45
4 adaptors kapot?? De kans dat de automaat wat gevoelig is lijkt me veel groter.

[ Voor 28% gewijzigd door Jef61 op 18-05-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:08
boyette schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:04:
sorry niet goed gelezenndat het om meerdere adapters ging

[ Voor 20% gewijzigd door boyette op 18-05-2024 11:19 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
Maak even een goeie foto van de automaat en hele meterkast zoals @remco_k noemt.

Paardemiddel: zet een elektrisch kacheltje of flinke halogeenlamp (100-250W) in serie met de laptop. Het handigst is dan een verlengsnoer of stekkerdozen zo te prepareren dat je niets hoeft te veranderen aan de apparatuur.

Iets minder heftige variant is een heel lang verlengsnoer zoeken. Zoals remco_k al noemt met lekker dun draad, liefst nog 15 meter 0,5mm schemerlamp snoer. Bijkomend voordeel is dat je bij weinig succes makkelijker een ander stopcontact kan proberen.

Een nette 'engineered' variant op bovenstaande is een dikke weerstand in de leiding opnemen. Die kan je waarschijnlijk wel in de stekkerdoos opnemen en dan met merkstift erop "Pas op, 200W max!"

Edit : nog beter is een NTC die bij warmte beter gaat geleiden. https://www.conrad.nl/nl/...tDownloadsOffCanvasFlyout 10 Ohm als je er twee bestelt kan je ze in serie zetten of parallel dan kan je expirimenteren of 20 of 5 Ohm beter werkt. 20 wordt heter maar remt meer. 5 (2 maal 10 parallel) blijft koeler maar remt de piek minder. Wees wel voorzichtig!

Het idee is dat je 'inrush current' dempt, die zie je heel vaak bij laptop adapters en uiteindelijk is er altijd een combinatie mogelijk van de meest gevoelige/zenuwachtige automaat(stop) en meest gulzige adapter die dan niet lukt.

[ Voor 18% gewijzigd door jnr24 op 18-05-2024 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lang verlengsnoer op een rolletje neerleggen. Let op: Nooit doen bij dingen die veel vermogen gebruiken, kan brand veroorzaken! Bij een laptop kan dat, en verlaagt de inschakelstroom. Maar goed, echte oplossing is natuurlijk de automaat vervangen. (Neem iig aan dat het om een automaat gaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
Zojuist ook de tip gekregen om een startstroombegrenzer aan te schaffen: https://www.amazon.nl/dp/...1KEKGPMY50&language=nl-NL

Dit ga ik vanmiddag meteen even proberen. Ook voor de volledigheid post ik hier een foto van de stoppenkast. Zoals aangegeven is het in Duitsland, dus anders dan ik gewend ben.

*aanvulling* daarnaast zal ik ook een verlengsnoer zoals eerder aangegeven kopen met lange kabel

[ Voor 12% gewijzigd door Freakos op 18-05-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/st_-Q-bYzmPlxPV0jtJCwwYkGJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZ76Y5tLtdUpicXK61aO9L4N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
edit:
niet meer nodig

[ Voor 85% gewijzigd door kendo op 18-05-2024 11:55 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hetzelfde probleem treedt ook in Nederland wel eens op hoor... ;)

Hier op onze school ook de B-karakteristiek zekeringautomaten laten vervangen door C-karakteristiek.
want die knalden er regelmatig uit bij het aansluiten van een laptopkar mit 16/32 laptop voedingen...

Het getoonde 'ouderwetse' Siemens type staat er wel om bekend:
https://forum.planet3dnow...6a-empfehlenswert.416494/

M.a.w. gewoon een nieuwe zekeringautomaat (laten) plaatsen die iets minder gevoelig reageert op inschakelpieken.

[ Voor 11% gewijzigd door ehtweak op 18-05-2024 12:25 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freakos
Zojuist bij de plaatselijke OBI een startstroombegrenzer gekocht. Dit lijkt het probleem te hebben opgelost. Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken en alle super goede suggesties. Ik heb daarnaast genoeg alternatieven van jullie ontvangen mocht deze oplossing later alsnog problemen geven. Maar voor nu dus de piekspanning eruit gehaald met https://www.obi.de/p/3722...d-einschaltstrombegrenzer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

* Piekstroom

Thx voor de update.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
€38 euro voor een inschakelstroom-begrenzer.... :X

Een nieuwe 1-polige automaat (want: Duitsland, de huidige Siemens W H16A is ook éénpolig) met C-karakteristiek kost nog geen €5....

Al weet ik niet of je in Duitsland zelf in je groepenkast mag rommelen of dat alleen een elektricien dat mag doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
ThinkPad schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:02:
...
Tja soms is zo'n bedrag toch een betere koop dan zelf in de meterkast prutsen of een NTC (zie mijn vorige msg) van €2 laten smeulen onder je bankstel ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freakos
ThinkPad schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:02:

Een nieuwe 1-polige automaat (want: Duitsland, de huidige Siemens W H16A is ook éénpolig) met C-karakteristiek kost nog geen €5....

Al weet ik niet of je in Duitsland zelf in je groepenkast mag rommelen of dat alleen een elektricien dat mag doen :)
Ze zijn hier nogal streng op gecertificeerd zijn en aansprakelijkheid. Daarnaast is het niet ons huis maar een huurhuis. Ik betaal liever €38 voor een simpele oplossing zonder verantwoordelijkheid over de stoppenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakos
remco_k schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:54:
[...]

* Piekstroom

Thx voor de update.
Dank voor de verbetering haha, ik leer een hoop bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Extra voordeel van een inschakelstroom-begrenzer, dat gaat een stuk beter zijn voor de voeding.

Eigenlijk is de automaat vervangen door een C karakteristiek gewoon een paardenmiddel en is het probleem eigenlijk de slechte adapter. Blijft jammer dat veel fabrikanten niet de moeite nemen om de inrush te beperken. Het is slecht voor de voeding, je trekt vonken in het stopcontact of in schakelaars/relais waarmee je het wilt schakelen en dus kans om een groep eruit te trekken. Fabrikanten lijken hier gewoon uit te gaan van 24/7 ingeplugd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Septillion Geen idee waar fabrikanten van uit gaan...

Wij hebben meerdere laptop karren op school. Gevuld met 32 stuks HP laptops/voedingkjes. En die vertonen allemaal dat gedrag.
Probleem opgelost door het plaatsen van C-karakteristiek alamats.

Bovendien raden ze ook nog eens aan om de netsteker van de laptop kar zelf, niet altijd in een wcd te laten. Daarnaast kan dat ook helemaal niet, want juist daarom is het een kar-op-wieltjes, zodat 'ie ergens anders heengereden kan worden. Wat dus ook dagelijks gebeurt. ;)

En idd, zelfs het omzetten van de aan/uit schakelaar op het zijpaneel van zo'n laptop kar veroorzaakt wel een lichte knetter (als je goed luistert).
Dus wie ontwerpt nou wat, niet goed? :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ehtweak Mja, inrush beperken zal wat extra componenten en ruimte kosten dus duurder.

Maar zoals gezegd, als je ze nu vaak in en uitschakelt zullen ze een stuk langer mee gaan als er wel een in-rush limiter voor zou zitten (of een schakeling die altijd op de nuldoorgang schakelt).

Dus om op je laatste vraag antwoord te geven, zowel de fabrikant als jullie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Septillion schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:49:

Dus om op je laatste vraag antwoord te geven, zowel de fabrikant als jullie :+
Jullie?

Wij kopen gewoon een complete laptop kar, met alles d'rop en d'ran. Daar gaan we zelf niet aan knutselen. (mag ik niet eens van de directie ;) )

Dus eigenlijk is de fabrikant van dat soort karren niet helemaal lekker bezig...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@ehtweak Okay, dan fabrikant van de voeding, fabrikant van de kar en jullie elektricien die het paardenmiddel in zet :p

Maar goed, vooral de eerste twee. Maar dacht dat jullie zelf de karren maakte, op zich geen rare gedachten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
jnr24 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:32:
Het idee is dat je 'inrush current' dempt, die zie je heel vaak bij laptop adapters ...
Is een grof LC kringetje dan niet beter geschikt om te dempen?
Tis alweer een poosje geleden dat ik met die ingewikkelde (voornamelijke lange als Kirchoff erbij komt kijken) RLC dempings formules heb gewerkt ;)

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
deHakkelaar schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:30:
[...]

Is een grof LC kringetje dan niet beter geschikt om te dempen?
Tis alweer een poosje geleden dat ik met die ingewikkelde (voornamelijke lange als Kirchoff erbij komt kijken) RLC dempings formules heb gewerkt ;)
Het zou kunnen, meestal zijn RLC netwerken frequentiefilters bij mijn weten. Tegen heel scherpe pieken misschien?
Echt serieus ben ik niet meer met elektronica. Ik probeer nog wel eens wat een simulator.

De piekstroom komt door lege condensatoren. Als je een voeding heel even loshaalt heb je die vonk ook niet bij weer inpluggen.

Spoelen en condensatoren voor AC zie je wel vaak bij TL buizen of ventilatorregelingen, maar dat is dan permanente weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
jnr24 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:19:
Het zou kunnen, meestal zijn RLC netwerken frequentiefilters bij mijn weten.
Bijna hetzelfde principe.
De impedantie vd spoel gaat omhoog als dI/dt toeneemt.
En de condensator slaat (overtollige) lading op en geeft deze weer vrij als dI/dt afvlakt.
Of heb ik weer niet lopen opletten?
;)

EDIT: Zoiets dus alleen is de nul lijn dan de 220V sinus:
https://commons.wikimedia...dia/File:DampedCosine.svg

[ Voor 15% gewijzigd door deHakkelaar op 19-05-2024 23:27 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Aha die oplossing van jou met een NTC wordt ook op de wiki vermeld en geen LC's:
Wikipedia: Inrush current limiter

EDIT: Alhoewel:
The simple inrush current limiting circuit, often used in converter applications [28], was implemented and marked in Figure 1 and Figure 2 as the ICLC module.The circuit consists of an inductive element L connected in series and two capacitors connected in parallel to voltage source C1 and the load C2. The result is a Pi-filter type circuit in which the inrush current is split between the capacitor C1 and inductance – capacitance L-C2 branches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHLlaksYTO0HB5N7wAaVxRQbmFI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7jFR5CSu9XRGzpSOYWumAevU.png?f=user_large
https://www.mdpi.com/1996-1073/16/3/1473

Boven is zo'n typisch voorbeeldje van een heel lange formule met Kirchhoff en imaginaire getallen om demping te berekenen ;)

[ Voor 72% gewijzigd door deHakkelaar op 20-05-2024 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
@deHakkelaar Ja mooi! Ik kan het stuk redelijk volgen:

Bij LED-drivers werken ze doorgaans met pulsjes van flink boven de kHz om de LED de juiste hoeveelheid stroom te geven. Ze snijden dan per sinusgolf 'plakjes af' (Ze laten honderden keren per sinusgolf de stroom met kleine stroomstootjes soms wel en soms niet door naar gelang er stroom nodig is).
Afbeeldingslocatie: https://www.mdpi.com/energies/energies-16-01473/article_deploy/html/images/energies-16-01473-g008.png

Dit geeft allerlei hoogfrequente storing en dan is een LC filter de ideale manier om de boel wat te dempen. Dat gaat dus over pulsjes van kleiner dan een milliseconde, die je altijd wil wegfilteren.

Een installatieautomaat A/B/C/D gaat over een tiende van een seconde. A mag dan slechts 1 maal 16A trekken. D zelfs 10 keer 16A, maar niet langer dan 100ms. Dan is de zekering opgewarmd en klapt hij uit. Een NTC werkt mooi omgekeerd, die warmt ook op maar gaat dan juist meer geleiden, dus op het moment dat het apparaat op temperatuur is en die inschakelpiek weg is verdwijnt de weerstand van de NTC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@jnr24 Punt is, een laptopvoeding doet exact hetzelfde ;) En het is juist de dikke filtercondensator aan de ingang die het probleem met inpluggen vormt. Al het ontstoren etc is in normaal gebruik, dus als er gewoon een sinus op de ingang staat.

Maar issue is dat je zelden de stekken precies op een nuldoorgang in het stopcontact weet te steken en je dus een enorme stap aan voltage op de condensator zet. En dat is met een L ook aardig lastig op te lossen daar deze dan best groot moet zijn. Makkelijkste is dan een NTC toe te passen. Of als de stroom echt groot is (hele kar ofzo) dan is een vaste weerstand die na paar seconden overbrugd wordt door een relais erg gangbaar.

Overigens is een automaat in 100ms niet opgewarmd. Alles onder de 1 seconde (bij een B-kar) trippen is de magnetische trip van een automaat. Pas daarboven is het de thermische trip van een automaat die hem uit doet schakelen.
Pagina: 1