Inschakelstroom 118 ampere bij 65 Watt HP adapter , mag dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.465 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De orginele 65 Watt adapter van een HP laptop heeft een grote inschakelstroom. Het gaat om de HP 854055-003. Er staat ook het volgende op de adapter:
DELTA ADP-65HB HC
PPP009D
710412-001

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSclcj2b-jVdanHkoWU_p0D9EiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FOipTkrlcyBxMqv25wc3nCTE.png?f=fotoalbum_large

Op het moment dat de adapter in het stopcontact gestoken wordt zakt de actuele spanning van 309 naar 155 Volt. En dat wordt veroorzaakt doordat de adapter 118 Ampère verbruikt. Nu stort de spanning behoorlijk in, maar als ik de adapter nabij de meterkast aansluit zal de stroom ongetwijfeld een stuk hoger zijn. De meetwaarden zijn hieronder gegeven op sinusniveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CZtvo_h0mhrxYtwRktbbFjSdj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n3Xf8Ic6Wxf4DjJQuaMCf2yZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ys2C_WD3_M9PAc9i0JgsqQ12WAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XOQzQ1GQLl023wuJ2gkVpCX.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt me dat dergelijke stromen problemen kunnen veroorzaken met zonnepaneel inverters die uitschakelen, installatieautomaten die uitschakelen. En bij een offgrid inverter voeding moet je kortstondig 155V × 118A = 18 kW kunnen leveren voor een adapter van 65 Watt.

Zijn dergelijke inschakelstromen gebruikelijk voor HP laptop adapters? En zit er qua regelgeving geen limiet op hoe groot de inschakelstroom mag zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een stroom van 118A in een tijd van (minder dan) 1/1000e seconde gaat niks en niemand iets van merken. Het is feitelijk gewoon een vonk die overslaat wanneer je de stekker in het stopcontact doet. Een automaat gaat daar écht niet op trippen, je omvormer ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 23:41
Die dingen knetteren allemaal bij insteken, zeker als ze nog "warm" zijn.

Er zit vaak een NTC in serie met de inkomende voeding, en die heeft letterlijk even de tijd nodig om af te koelen.

Nu schakel je overigens ook worst-kaas boven op de top van de sinus in, dat is een grove 325V, die NTC's zijn ergens tussen de paar ohm en 10 ohm als ze koud zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:20:
Een stroom van 118A in een tijd van (minder dan) 1/1000e seconde gaat niks en niemand iets van merken. Het is feitelijk gewoon een vonk die overslaat wanneer je de stekker in het stopcontact doet. Een automaat gaat daar écht niet op trippen, je omvormer ook niet.
Wanneer gaat dit wel een probleem opleveren dan. Want ik wil uiteindelijk de laptop adapter tegelijk achter een stekkerdoos inschakelen met meerdere beeldschermen. Deze beeldschermen kunnen een vergelijkbare inschakelstroom hebben.

De meting toont aan dat de adapter een weerstand heeft van 155V/118A ≈ 1,31 Ohm. Dichter bij de meterkast zou de inschakelstroom wel eens 325V / 1,31 Ohm ≈ 248 Ampère kunnen worden :o
Sine schreef op zondag 18 april 2021 @ 00:16:
Die dingen knetteren allemaal bij insteken, zeker als ze nog "warm" zijn.

Er zit vaak een NTC in serie met de inkomende voeding, en die heeft letterlijk even de tijd nodig om af te koelen.

Nu schakel je overigens ook worst-kaas boven op de top van de sinus in, dat is een grove 325V, die NTC's zijn ergens tussen de paar ohm en 10 ohm als ze koud zijn.
Een NTC kost geld, ruimte en efficiency. Waarom zou HP er dan een NTC in plaatsen?

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 18-04-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Dre schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 19:06:

Zijn dergelijke inschakelstromen gebruikelijk voor HP laptop adapters? En zit er qua regelgeving geen limiet op hoe groot de inschakelstroom mag zijn?
Ja, voedingen, maar ook TL-buizen, motoren etc hebben veelal vergelijkbare inschakelpiekstromen.

Als je kijkt naar de tijd van de piek is die maar iets van 0,5 milliseconde. vergelijk dat eens met de karakteristieken van zekeringen en automaten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

een b-kar automaat (wat er gewoonlijk in je meterkast hangt) schakelt af als er 100ms lang 3~5x de nominale stroom loopt, ongeveer 50 tot 80A.

Op 1 ms is een b-kar echter veel ruimer. 5 tot 7x de nominale stroom. Ongeveer 112A dus.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Dre ff praktisch bekeken:
De hele wereld staat/zit/ligt vol met dit soort AC/DC adapters (van allerlei merken). :Y
Nu kun je veel aanmerken op 'slechte' of 'twijfelachtige' ex-China voedingen. ;) Maar da's een heel andere discussie...

Maar dan nog; in de praktijk werkt dit overal gewoon. En zelfs in kantoren of woonhuizen waarbij tientallen van dit soort adapters in talloze WCD's steken, heb ik nog nooit meegemaakt dat dit (die inschakelpiek) een probleem zou zijn...

Ik zou zo zeggen, neem een AC/DC adapter van een willekeurig ander merk en waarschijnlijk meet je hetzelfde...
Ik zie trouwens nergens hoe/wat je dit precies gemeten hebt? Of het een reproduceerbare gebeurtenis is? Gecontroleerde en/of wetenschappelijk gebaseerde meetomstandigheden, enz. :+

[ Voor 29% gewijzigd door ehtweak op 18-04-2021 10:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 23:41
Dre schreef op zondag 18 april 2021 @ 08:56:
Een NTC kost geld, ruimte en efficiency. Waarom zou HP er dan een NTC in plaatsen?
Waarom zou een Dell (met delta adapters!) of een lenovo dat dan wel doen?

Ik weet niet waar je heen wilt, maar dit lijkt meer op HP-bashing dan een vraag?

[ Voor 13% gewijzigd door Sine op 18-04-2021 10:17 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-05 18:11
Ik heb hier in huis verschillende merken laptops met bijbehorende adapters en die hebben allemaal hetzelfde euvel.

Is het goed? Nee.
Sloop je zo je WCD's? Ja.
Zou het beter kunnen? Ja.
Waarom maken ze het dan niet beter? Kostenbesparing.

Ergens is het natuurlijk waanzin dat die dingen zo in elkaar zitten maar kennelijk valt het binnen de norm en dan is er geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:49

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is ook maar net op welk moment je de stekker er insteekt. Doe je het precies op de nuldorgang van de sinus zal de langzaam srijgende lijn van de sinus alle condensatoren in de filter en achter de gelijkrichter langzaam laden. Doe je dit precies op de top van de sinus zoals op je plaatjes krijg je inderdaad ineens de klap om alle condensatoren op spanning te brengen.

De zeer korte tijd die je meet is een piek maar het gemiddelde over 1 golfvorm is direct een stuk lager.

Lijkt mij ook wel leuk om te weten wat voor speeltje je hebt en welke bedoeling je er bij hebt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 12:44
Waarmee is eigenlijk die meting gemaakt in de 1e post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ehtweak schreef op zondag 18 april 2021 @ 10:01:
Maar dan nog; in de praktijk werkt dit overal gewoon. En zelfs in kantoren of woonhuizen waarbij tientallen van dit soort adapters in talloze WCD's steken, heb ik nog nooit meegemaakt dat dit (die inschakelpiek) een probleem zou zijn...
Ik heb het wel eens gezien, maar dan zeker niet met 1 of 2, maar met vele tientallen tot 100+ voedingen tegelijkertijd schakelen dat kan problemen opleveren.
Maar goed, dat is ook wel beetje abnormaal tov het inpluggen van een enkele laptopvoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

JackBol schreef op zondag 18 april 2021 @ 09:21:
een b-kar automaat (wat er gewoonlijk in je meterkast hangt) schakelt af als er 100ms lang 3~5x de nominale stroom loopt, ongeveer 50 tot 80A.

Op 1 ms is een b-kar echter veel ruimer. 5 tot 7x de nominale stroom. Ongeveer 112A dus.
Hier in Vlaanderen is dat zelfs een C20A voor stopcontacten.
>> uitschakelkarakteristieken: https://www.se.com/ww/lib...5%20Dec_%2028%2015_21.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 18-04-2021 15:44 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@AlexanderB Dan zou je al die adapters, gelijktijdig, precies op de piek van de sinus, moeten inpluggen. Dat ze dan allemaal tegelijk aangaan. :)

Nou, knappe jongen die dat lukt... :+

De meeste adapters steek meestal in je WCD en dan blijft 'ie daar lekker zitten, adapter te wezen... Als je stekers de hele dag door, in en uit zit/staat te pluggen; dan ben je volgens mij een testrobot bij een onderzoeksinstituut. :Y
Dus de schade aan WCD's lijkt me nogal verwaarloosbaar in de praktijk.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Als je eerst alles inplugt en dan de hoofdschakelaar aan zet lukt dat zeker weten wel.

WCD's hebben trouwens ook een levensduur van x aantal duizend keer inpluggen, en als je vonken trekt bij het inpluggen zal de levensduur nog wel wat verder omlaag gaan, maar voordat je daar echt wat van merkt ben je al een heel eind verder. Tot je een keer een wat zwaardere belasting inplugt (stofzuiger, of het gourmetstel met kerstmis) en de stekker smelt in het stopcontact omdat de overgangsweerstand te hoog geworden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-05 11:29
Het roept wel wat vragen bij mij op.
Hoe heb je dit gemeten?
Hoe krijg je het voor elkaar om precies om de top van een 50 Hz golf een stekker in het contact te steken?
Waarom ziet de 'sinus' van je spanning er überhaupt zo belabbert uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Het probleem is dat een inverter 12V naar 230V moeite heeft met deze inschakelstroom. De inverter valt uit start vervolgens normaal op (met softstart). Het gevolg is dat andere apparatuur op deze inverter uitvalt.

Ook zijn er meer mensen met het probleem dat ze via een stekkerblok meerdere apparaten tegelijk inschakelen. Zie bijvoorbeeld Springende Stop , maar er zijn meer mensen met dit probleem.

Nu was ik nogal geschrokken van de gemeten stroom. Ik was in de veronderstelling dat er wel een NTC in zou zitten. De stroom is gemeten met een 100A stroomtang en oscilloscoop. Top van de sinus is redelijk afgeplat, dat zal wel komen door schakelende voedingen zonder PFC hier in de buurt. Deze adapter is maar 65 Watt, maar een zware voeding van 650 Watt zou 10× zoveel condensator capaciteit kunnen bevatten!

Vanuit de EMC mogen apparaten niet storen, en niet gestoord worden. Daarom was ik benieuwd of de inverter 12V > 230V nu niet voldoet (moet die 18 kW kunnen leveren?) of dat de adapter niet voldoet (mag die 18 kW vragen?).

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 18-04-2021 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
ehtweak schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:52:

[....]

De meeste adapters steek meestal in je WCD en dan blijft 'ie daar lekker zitten, adapter te wezen... Als je stekers de hele dag door, in en uit zit/staat te pluggen; dan ben je volgens mij een testrobot bij een onderzoeksinstituut. :Y
Dus de schade aan WCD's lijkt me nogal verwaarloosbaar in de praktijk.
Een laptop adapter is er nou net een die je wel vaak verplaatst, toch?

Die schade is helemaal niet verwaarloosbaar.
Ik heb hier een aantal laptop opladers (HP, Dell, Lenovo) die bij het insteken toch een behoorlijke klap geven. Dat is telkens een laspit op de contacten van de WCD. Dat de automaat niet uitschakeld wil niet zeggen dat het gezond is voor je installatie. (Zeker niet met automaten :) )

Oerigens denk ik eerder dat het te maken heeft met de ontstorings condensatoren die in alle voedingen zitten. Bijna alle schakelende voedingen hebben hier nogal last van. Als je meer dan een pc of 10 met monitor op 1 groep hebt staan kun je er vanuit gaan dat na een stroomstoring de automaat uitgevallen is.
Terwijl de belasting normaal misschien maar 2Kilo Watt is.

Ik loop al aardig wat jaren mee in de electrotechniek en dit is echt niets nieuws.
Soms moet je gewoon eerst een stel pc's afkoppelen voordat je de automaat weer in kunt schakelen. (Of andere niet nader te noemen truukjes toepassen)

[ Voor 26% gewijzigd door jbhc op 18-04-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Dre schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:36:
Ik was in de veronderstelling dat er wel een NTC in zou zitten.
Als het zo'n groot probleem is voor je kun je er toch zelf een NTC mee in serie zetten?

Die adapter is immers niet ontworpen om aangesloten te worden op een omvormer, maar op het net.

[ Voor 16% gewijzigd door AllesKan op 18-04-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ropau
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:44
Ik denk niet dat een van beiden schuld heeft. Probeer een zoals in het gelinkte topic ook al genoemde inschakelstroombegrenzer. Bijvoorbeeld de Renkforce 622412. Misschien dat de inverter er dan minder moeite mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

welk merk en type?

en waarom denk je dat er geen NTC in de hp voeding zit?

[ Voor 15% gewijzigd door Tens op 18-04-2021 19:26 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:54

Theo

moederbord

Als je naar de inschakelenergie kijkt dan is er zo'n 1-3 joules dat heel eventjes (0.5 ms) nodig is om een condensator op te laden. Vanuitgaand dat dit een C is die achter een bruggelijkrichter is dan heb je het over een condensator van zo'n 20 µF tot zo'n 60 µF; mogelijk iets meer of minder. Dit is een vrij normale condensator die je achter een bruggelijkrichter kan vinden in zulk soort voedingen.

Als je de adapter aansluit op een stopcontact, en niet op je generator, dan heb je soortgelijke stoompiek zonder dat je spanning inzakt; je zal op je scoop dan een heel klein dipje zien en meer niet.

Wil je dit soort pieken voorkomen zonder de voeding aan te passen dan heb je ofwel een NTC nodig die je als voorschakelweerstand gebruikt of een (dikke) inductie. Beide zorgen voor een reductie van de stroompiek. Maar die paar joules ga je niet tegen houden; zowel de NTC als de L zorgen er gewoon voor dat de tijd waarin de C zich oplaadt wat langer wordt waardoor de stroompiek wat lager is.

Even een paar simulaties gedraaid; hieronder jouw situatie zoals het nu ongeveer is (ik kom ook uit op een 160A piekstroom voor minder dan een halve ms), waarbij ik het gevolg heb gesimuleerd van een spoel en een NTC in serie met je voeding. (ik heb mij in bewoording vergist waardoor er PTC in de afbeelding staat, maar dat moet NTC zijn) Een NTC biedt hierbij zeker meerwaarde, en zorgt ervoor dat de C significant meer tijd nodig heeft om op te laden. Mocht je toevallig nog een 1 mH spoeltje hebben liggen dan kun je deze ook gebruiken als quick fix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4kdMpMeDfiZntNhVHpQpcGdMu4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5jSfuIbr3t5x186uQZo0kmp8.png?f=fotoalbum_large

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Theo schreef op zondag 18 april 2021 @ 19:37:
Een PTC biedt hierbij zeker meerwaarde, en zorgt ervoor dat de C signifikant meer tijd nodig heeft om op te laden.
Weet je zeker dat je geen NTC bedoelt ipv een PTC?

Een PTC wordt namelijk toegepast als men juist een eenmalige hoge inschakelstroom wil (bijv. bij de demagnetisatie van een beeldbuis) en een NTC om juist de aanloopstroom te beperken.

[ Voor 45% gewijzigd door AllesKan op 18-04-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:54

Theo

moederbord

AllesKan schreef op zondag 18 april 2021 @ 20:07:
[...]

Weet je zeker dat je geen NTC bedoelt ipv een PTC?

Een PTC wordt namelijk toegepast als men juist een eenmalige hoge inschakelstroom wil (bijv. bij de demagnetisatie van een beeldbuis) en een NTC om juist de aanloopstroom te beperken.
Je hebt compleet gelijk; het moet idd een NTC zijn; een weerstand met een negatieve tem coëfficiënt ipv een positieve; Bij de NTC is idd de koudeweerstand hoog, en neemt deze weerstand af als deze warm is/wordt. In de simulatie is wel de juiste gebruikt gelukkig (een hoge weerstand in inschakeling, een lage wanneer ingeschakeld)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-05 16:40

mark-k

AKA markkNL

jbhc schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:38:
[...]

Ik heb hier een aantal laptop opladers (HP, Dell, Lenovo) die bij het insteken toch een behoorlijke klap geven. Dat is telkens een laspit op de contacten van de WCD. Dat de automaat niet uitschakeld wil niet zeggen dat het gezond is voor je installatie. (Zeker niet met automaten :) )

Oerigens denk ik eerder dat het te maken heeft met de ontstorings condensatoren die in alle voedingen zitten. Bijna alle schakelende voedingen hebben hier nogal last van. Als je meer dan een pc of 10 met monitor op 1 groep hebt staan kun je er vanuit gaan dat na een stroomstoring de automaat uitgevallen is.

Ik loop al aardig wat jaren mee in de electrotechniek en dit is echt niets nieuws.
Soms moet je gewoon eerst een stel pc's afkoppelen voordat je de automaat weer in kunt schakelen. (Of andere niet nader te noemen truukjes toepassen)
Als je bang bent voor je WCDs, maybe eerst de normale kabel insteken en dan pas de mickey mouse de adapter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
mark-k schreef op zondag 18 april 2021 @ 23:46:
[...]

Als je bang bent voor je WCDs, maybe eerst de normale kabel insteken en dan pas de mickey mouse de adapter in.
Dat maakt geen verschil. Het gebeurd ongeacht of je een belasting aan de adapter hebt hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 19-04-2021 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:03

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is niet wat hij zegt.

Hij zegt;
De losse schuko <-> C5 kabel in de WCD steken. Dus zonder adapter!

En dan pas de C5 in de adapter. Of het verschil maakt en verstandig is, is vraag 2 :+

En soms kan het niet eens, bij Dell heb je inderdaad een losse schuko <-> C5 (wat sowieso handig is), maar vaak is het gewoon 1 geheel.

[ Voor 33% gewijzigd door FreakNL op 19-04-2021 03:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:23
Dat maakt zeker verschil. Het zal er voor zorgen dat de hoge overgangsweerstand niet in de wcd plaatsvindt maar aan de contacten van je netsnoer en adapter waar deze samen komen. Onverstandig is dit niet. Maar als je bang bent dat je wcd kapot gaat van het inpluggen van apparaten dan kun je ze nog beter gewoon niet gebruiken.

Ot. Voor de ts zijn probleem lost het echter niets op.

[ Voor 8% gewijzigd door Jackxl op 19-04-2021 04:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 20:45

AlphaRomeo

FP PowerMod
ehtweak schreef op zondag 18 april 2021 @ 16:52:
@AlexanderB Dan zou je al die adapters, gelijktijdig, precies op de piek van de sinus, moeten inpluggen. Dat ze dan allemaal tegelijk aangaan. :)

Nou, knappe jongen die dat lukt... :+
We hebben het hier op kantoor ook wel eens gehad, na een spanningsuitval moeten er eerst wat stekkers uit voordat we de groep weer in konden schakelen. Allemaal laptops en docks met bijna identieke voedingen, ook HP trouwens maar ik denk dat dat niet uitmaakt. Normaal blijft de spanning er gewoon op 's nachts en komt er een keer een adaptertje bij of gaat er één af, maar als je alles tegelijk inschakelt is de gecombineerde piekstroom te hoog.

On topic: ik denk dat dit volkomen normaal gedrag is voor een voedingsadapter, de electronica van een zonnepaneel heeft dit niet eens door, en als die het wel doorheeft mag ik hopen dat daar een klein ruisfiltertje op zit. En als je je huis in eilandbedrijf draait mag ik hopen dat je generator een voldoende vliegwiel heeft om zo'n piekje op te vangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:05
Misschien leuk ter info over softstarters en inschakelstromen inclusief een mogelijke oplossing voor je probleem:
Great Scott - How to make an AC Softstarter

[ Voor 13% gewijzigd door raze88 op 21-04-2021 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15
jbhc schreef op zondag 18 april 2021 @ 18:38:
[...]

AlexanderB schreef op zondag 18 april 2021 @ 17:59:
Als je eerst alles inplugt en dan de hoofdschakelaar aan zet lukt dat zeker weten wel.

WCD's hebben trouwens ook een levensduur van x aantal duizend keer inpluggen, en als je vonken trekt bij het inpluggen zal de levensduur nog wel wat verder omlaag gaan, maar voordat je daar echt wat van merkt ben je al een heel eind verder. Tot je een keer een wat zwaardere belasting inplugt (stofzuiger, of het gourmetstel met kerstmis) en de stekker smelt in het stopcontact omdat de overgangsweerstand te hoog geworden is.
Interessant, nooit geweten en nooit gerealiseerd.

Eigenlijk zou je dus WCDs waar je vaak apparaten uit- en inplugt (in het bijzonder adapters?) eens in de zoveel jaar preventief moeten vervangen?

[ Voor 20% gewijzigd door Glenfiddich op 22-04-2021 17:49 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Tja, afhankelijk van hoe snel ze slijten. Is niet echt een getal op te zetten zo, bij normaal gebruik gaan stopcontacten vele tientallen jaren mee. Als je merkt dat de stekker er te makkelijk, of juist moeizaam in of uit gaat, of als stekkers van zwaardere belastingen (frietpan, stofzuiger, gourmetstel, etc..) heet worden in specifieke stopcontacten, dan zou een paar euro uitgeven voor een nieuw stopcontact misschien wel een goed idee zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
AlexanderB schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:56:
Tja, afhankelijk van hoe snel ze slijten. Is niet echt een getal op te zetten zo, bij normaal gebruik gaan stopcontacten vele tientallen jaren mee. Als je merkt dat de stekker er te makkelijk, of juist moeizaam in of uit gaat, of als stekkers van zwaardere belastingen (frietpan, stofzuiger, gourmetstel, etc..) heet worden in specifieke stopcontacten, dan zou een paar euro uitgeven voor een nieuw stopcontact misschien wel een goed idee zijn. :)
Had je ergens fabrieksspecificaties waar dit in benoemd wordt? Loop toch al een tijdje mee, maar jij bent de eerste die aantallen noemt (duizenden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

De meeste fabrikanten lijken het ook niet echt op te geven, of er in ieder geval weinig moeite in te steken om de getallen te publiceren. Paar minuutjes googlen en de eerste die ik zo kon vinden is van Schneider Electric (een redelijk grote fabrikant), die 5000 cycles opgeeft voor een van hun stopcontacten....om het vervolgens bij de rest er weer niet bij te zetten. Maargoed, dat is wel ongeveer de orde-grootte die ik verwachtte, 5000 a 10.000 ofzo. Bij 1x per dag is dat 15 tot 30 jaar, bij minder gebruik zou er eigenlijk nooit echt merkbaar iets aan moeten verslijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Het punt bij die adapters is vooral de vonkvorming, dat is funest voor de contacten. WCD's zijn niet echt bedoeld om een belasting te schakelen :) Daarom probeer ik ze hier thuis ook te leren om de stofzuiger uit te zetten voordat je de stekker eruit trekt.....niet dat het lukt..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdekkers
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-04 09:23
voor inschakelproblemen / inschakelpieken van 16a-automaten waar veel ict-apparatuur (pc's / laptopadapters e.d.) aan hangen heb ik eens ooit een oplossing bedacht; een 'tussenplug' die met intervallen van 10ms inschakelt en dan wel zero-cross. Stroom kan uitvallen door storing maar kan ook worden uitgeschakeld voor onderhoud aan de installatie. Bij inschakelen ontstaat dan het probleem dat alle apparatuur tegelijk een piek genereert. [Knip, spam]

[ Voor 24% gewijzigd door _ferry_ op 19-03-2025 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Spam+oud topic.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.