Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-05 13:10
Hoi,

Ik heb even een korte vraag. Bij mijn computer heb ik een schakelaar op een houten constructie waar alle stekkerblokken netjes in weggewerkt zijn. Nu heb ik twee wat oudere LCD 24" dell schermen staan waarbij, als ik de schakelaar aan zet, de stoppen klappen. Zet ik 1 scherm op continu stroom, dus niet achter de schakelaar dan klappen de stoppen niet en gaat de andere gewoon netjes aan..
Ik ben eerlijk gezegd geen techneut in stroom, maar ik snap niet helemaal goed waarom die stoppen klappen als er twee schermen op zitten. Ik zou zeggen, als er sluiting op zit.. dan zouden ze continu moeten klappen.. technisch gezien werkt het verder gewoon prima, aangezien ik er de hele dag werk. Ik verwacht zelf dat het iets met piekstroom ofzo is, als ik ze aanzet dat ik dan over de 3500 watt ga? Nu mijn vraag; kan dit? En is er iets simpels wat ik er kan tussen zetten om dit tegen te gaan (dit ook omdat mijn Synology dit ook niet leuk vind als elke keer de stroom eraf valt). Aangezien ik dit gebruik voor mijn kantoor, wil ik wel graag de schakelaar uitzetten als ik er niet ben zeker om stroom te besparen.
Ik had al een simpele overspanningsbeveiliging voor bliksem er tussen gezet, maar dat maakte niet uit. Of kan het zijn dat de schakelaar sluiting geeft als ik alles in een keer aanzet vanwege een overbelasting?

Bedankt alvast!

Groetjes,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:25

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

CronoS76 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:45:
Ik verwacht zelf dat het iets met piekstroom ofzo is,
Ga daar maar vanuit ja; je hebt meerdere stekkerblokken? Per stekkerblok schakelen (met een paar seconden tussenruimte).

kijk ook eens wat er verder op die groep zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Tens op 09-01-2021 09:50 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Is het een zekering of een aardlekschakelaar die eruit klapt?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Bedankt voor de reacties. Het is inderdaad de zekering die eruit klapt, niet de aardlek. De groep wordt helaas ook door de slaapkamers gebruikt alleen zit hier eigenlijk verder niet heel veel op. Verlichting (wat uit staat), wat klokken en kleine electronica als switches e.d. Voordat ik de schakelaar omzet gebruik ik denk ik zo een 150 Watt op die groep. Ik snap dus niet helemaal dat twee schermen dit zo kunnen veroorzaken dan. Is er iets op de markt wat ik er tussen zou kunnen zetten om dit te voorkomen? Schermen hebben wel een leeftijd, die wil ik op termijn wel een keer vervangen ..alleen nog niet direct nu eigenlijk..
Liever, zou ik er geen extra schakelaar bijzetten.. Dit is een extra handeling en ik kan er wat moeilijk bij om hem aan te zetten (onder het bureau)

[ Voor 10% gewijzigd door CronoS76 op 09-01-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Ik zou dan gewoon dat ene scherm continue op stroom laten. Dat lost alles op en kost je nu niets extra, behalve de standby stroom van dat scherm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Stop er eens een trage zekering in, ik meen dat die van de bouwmarkten tegenwoordig allemaal snelle zijn.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ha, bedankt voor de antwoorden :)
Ik denk als een scherm op continu stroom staat het niet zoveel uitmaakt in mijn jaarverbruik. Ik had ze alleen net allemaal achter een schakelaar gezet omdat het mij opviel dat ik in de nacht toch veel stroom gebruikte (ongeveer 600 watt) :) Vroeger zette ik die schakelaar dus ook nooit om. Die computerhoek pakte ongeveer 60 tot 80 watt in de nacht en was al een eerste richting in een besparing.. Maar alleen het scherm zal wel wat minder zijn :) Daarom had ik liefst alles achter een schakelaar, dat zou ik het liefst daardoor nog steeds willen :)

Kan ik een trage zekering b.v. ook doen bij de computer zelf? Ik wil namelijk zelf niet de stoppenkast openmaken, is niet mijn expertise, daar blijf ik lieve af .. Alles achter de stoppenkast, wil ik na onderzoek, altijd wel wat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:50

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

CronoS76 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:02:
Ha, bedankt voor de antwoorden :)
Ik denk als een scherm op continu stroom staat het niet zoveel uitmaakt in mijn jaarverbruik. Ik had ze alleen net allemaal achter een schakelaar gezet omdat het mij opviel dat ik in de nacht toch veel stroom gebruikte (ongeveer 600 watt) :) Vroeger zette ik die schakelaar dus ook nooit om. Die computerhoek pakte ongeveer 60 tot 80 watt in de nacht en was al een eerste richting in een besparing.. Maar alleen het scherm zal wel wat minder zijn :) Daarom had ik liefst alles achter een schakelaar, dat zou ik het liefst daardoor nog steeds willen :)

Kan ik een trage zekering b.v. ook doen bij de computer zelf? Ik wil namelijk zelf niet de stoppenkast openmaken, is niet mijn expertise, daar blijf ik lieve af .. Alles achter de stoppenkast, wil ik na onderzoek, altijd wel wat doen :)
En waarom denk je dat een trage zekering voorkomt dat een snelle zekering eruit klapt? :P

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Bart ® schreef op zondag 10 januari 2021 @ 10:07:
[...]

En waarom denk je dat een trage zekering voorkomt dat een snelle zekering eruit klapt? :P
Geen idee, dat werd gesuggereerd.. misschien doet het iets, ik weet ook niet zo goed waarom die stoppen klappen als ik die schermen aanzet en hoe je dat kan tegen gaan. Als het sluiting was, dan lijkt het mij dat ze er bij gebruik ook uit moeten klappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
omdat het mij opviel dat ik in de nacht toch veel stroom gebruikte (ongeveer 600 watt) :)
600 Watt? Tenzij je een warmtepomp hebt die op continu stoken staat is dat wel erg veel...
Tip: Serieus elektriciteit besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Op internet kun je piekstroombegrenzers/inschakelstroombegrenzers kopen in de vorm van een tussenstekker. Je zou eens kunnen proberen eentje te zetten tussen je stopcontact en de stekker van je bureau. Volgens mij zit er een NTC in die de piekstroom afvlakt bij het inschakelen, dat tientje heb je uiteindelijk wel weer terugverdiend vermoed ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje

OK, het wordt duidelijk
Je hebt dus geen stop maar een zekeringautomaat, anders zou je niet zeggen dat je de kast moet openmaken om de "stop" te vervangen.
Als die zekering is getript, druk je dus alleen het knopje weer omhoog. (klopt dat?) Staat daar een code op?)

Een stop is een smeltveiligheid / schroefpatroon en kan je gewoon vervangen zonder in de groepenkast met draden aan de gang te moeten. (vergelijk het met het vervangen van een gloeilamp)

Als je een trage zekering NA die snelle zekering plaatst blijft nog steeds de eerste die uitklapt de snelle, het helpt dus niet om net voor je pc een trage te zetten.

Blijkt maar weer hoe belangrijk het is om dingen bij hun juiste naam te noemen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vuiltje op 11-01-2021 08:16 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb inderdaad een zekering. De zekering klapt er dus soms uit als ik de schakelaars bij mijn computer aanzet. Op de zekering zelf staat eigenlijk zelf niet veel bijzonder, op het knopje alleen "on" :) Het is een oude zekering (huis is uit de jaren 90), dus ik verwacht dat het een snelle zekering zal zijn.

Als je soms de stekker in een stopcontact stopt, dan zie je wel eens zo een soort van vonk/lichtflits... Zou het kunnen zijn dat dit ook in de schakelaar optreed op het moment dat ik dit aanzet en dat dit dan een sluiting veroorzaakt; niet dat ik het zie hoor..maargoed, dat is een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:24

bonzz.netninja

Niente baffi

En het is niet dat je gewoon te veel trekt uit die ene groep?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
bonzz.netninja schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:56:
En het is niet dat je gewoon te veel trekt uit die ene groep?
Dat lijkt me niet. Het is een 16A zekering. De bedenverdieping zit er ook op, maar alleen wat ledlampjes, wat klokjes en wat electronica als opladers zitten erop ... is hooguit 200 watt zou ik zeggen op het moment dat die klapt.. Ook als de zekering is gesprongen, dan zet ik ook niets uit.. Ik kan de zekering dan ook gewoon weer aanzetten.. Ik heb ook Domoticz draaien met een P1 metertje, dus laat ook zien dat er in principe weinig gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
"koelkast model" met nog een dikke trafo?
Als die niet precies op de nuldoorgang wordt ingeschakeld heb je inderdaad even een piekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Vuiltje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:50:
[...]

"koelkast model" met nog een dikke trafo?
Als die niet precies op de nuldoorgang wordt ingeschakeld heb je inderdaad even een piekstroom.
Dat is precies het ding idd ;) Ik heb twee oude LCD 24" monitoren die de boel opblazen als ze aangezet worden. Is er toevallig omheen te werken, zonder de zekering te vervangen in de meterkast, waarbij ik toch met een schakelaar alles kan uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08

ericplan

5180 Wp PV

@CronoS76 Je zou een master/slave stekkerdoos kunnen proberen, waarbij je één van de monitoren als master kiest. Bijvoorbeeld Brennenstuhl. Misschien zijn ze er zelfs wel met vertraagd inschakelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Randaarde aanleggen en schakelaar verwijderen. Problem solved. Als je scherm 20W in idle verbruikt > vervroegd afdanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CronoS76 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 09:45:
Ik verwacht zelf dat het iets met piekstroom ofzo is, als ik ze aanzet dat ik dan over de 3500 watt ga? Nu mijn vraag; kan dit?
Eerder >11.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb hier helaas geen randaarde zo liggen. Schermen wil ik wel een keertje vervangen, maar dat zal pas later dit jaar zijn (i.v.m. regeling werkgever).. Maar zou zo een Brennenstuhl master/slave stekkerblok dan wel het verschil maken, anders haal ik die eerst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
CronoS76 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:14:
Ik heb hier helaas geen randaarde zo liggen. Schermen wil ik wel een keertje vervangen, maar dat zal pas later dit jaar zijn (i.v.m. regeling werkgever).. Maar zou zo een Brennenstuhl master/slave stekkerblok dan wel het verschil maken, anders haal ik die eerst :)
Als je de circuitweerstand voldoen ophoogt komt de inschakelstroom vanzelf een keer onder de grens...

Die schermen zijn gewoon klasse I apparatuur en hebben ook aarding nodig voor het correct functioneren van het netfilter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:08

ericplan

5180 Wp PV

En nog een alternatief: een stekkerdoos met individuele schakelaars.
https://www.amazon.de/dp/...1&linkCode=ogi&th=1&psc=1

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
..
mogelijk monitor inderdaad 1 voor 1 aanschakelen.

[ Voor 190% gewijzigd door Vuiltje op 18-01-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:06:
Randaarde aanleggen en schakelaar verwijderen.
Randaarde helpt ook niet tegen inschakelpiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je hebt last van een (inschakel) piekstroom. Zoveel is wel duidelijk.
Ik zou niet de zekering automaat in je stoppenkast gaan vervangen.

Om zo'n piekstroom tegen te gaan zijn al wat mogelijkheden genoemd.
Waaronder master-slave schakelaar, waar je één van je monitoren als master aansluit. Al je andere apparatuur zet je op slave. Zet je dan je monitor aan, dan gaat een kleine X tijd later de rest aan.
(Echter, je hebt kans dat je monitor misschien niet genoeg power trekt om die master-slave schakelaar goed te laten werken).

Een andere, lichtelijk houtje touwtje, oplossing is een lange verlengkabel ertussen doen. Liefst zo'n dunne (1.5mm2) goedkope, van een meter of 10. NIET OPGEROLD laten zitten, helemaal afrollen!
De natuurlijke weerstand van deze verlengkabel spreid (mogelijk) de (inschakel)piekstroom net genoeg zodat je zekering niet meer springt.

Op deze manier heb ik ooit eens een flinke slijptol kunnen gebruiken die een hoge inschakel piekstroom had op een degelijke dikke verlengkabel (2,5mm2). Na wat gerommel vervangen door een dunne (1,5mm2) en daarna bleef het allemaal mooi werken. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Vuiltje schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Randaarde helpt ook niet tegen inschakelpiek.
Dat hangt heel erg af van de netfilters in de schermen. Het zou uit kunnen maken. Maar toegegeven, die kans vind ik ook klein.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 18-01-2021 13:56 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
Ik zal eens zo een master/slave stekkerblok kopen. Dan kan ik ook meteen de schakelaar laten vervallen die er nu zit.. Als ik dan het scherm uitzet, dan gaan alle slaves in principe dus ook uit. Dit kunnen we wel eens proberen idd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Het enige wat je dan niet moet doen is je monitor per ongeluk uitdrukken als je pc nog in bedrijf is. :+

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
remco_k schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:41:
Het enige wat je dan niet moet doen is je monitor per ongeluk uitdrukken als je pc nog in bedrijf is. :+
Die PC moet je al helemaal niet van het net loskoppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
@kabeltjekabel
Waarom niet?

[ Voor 44% gewijzigd door Vuiltje op 21-01-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Nou, ik heb een Master / Slave stopcontact gekocht van Schwabe. Maar het werkt niet goed :( Ik had de bestaande schakelaar laten vervallen.

Het eerste probleem is; ik had 1 scherm op de master gezet, de rest in de slaves. Probleem wat ik heb, is dat het niet goed reageert op de slaves. De slaves gaan aan als de master aangaat, maar 1 minuutje later zet die ze uit. Ik snap niet zo goed waarom dit gebeurt, de learn knop werkt hierin ook niet goed. Ik heb hem nu maar even persistent gezet.

Ik had gehoopt dat door dit stopcontact met de overspanningsbeveiliging, het probleem van het springen van de stoppen ook opgelost wordt. Maar helaas; de stoppen zijn vaak gesprongen nu :( Het lukt me dus niet om deze twee schermen tegelijk aan te zetten)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Ja. Dit is er aan de hand:
remco_k schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:54:
... Waaronder master-slave schakelaar, waar je één van je monitoren als master aansluit. Al je andere apparatuur zet je op slave. Zet je dan je monitor aan, dan gaat een kleine X tijd later de rest aan.
(Echter, je hebt kans dat je monitor misschien niet genoeg power trekt om die master-slave schakelaar goed te laten werken).
Je monitor verbruikt dus, nadat hij op is gestart en normaal operationeel is, kennelijk te weinig stroom om de master-slave schakeling te doen geloven dat hij nog aan staat. Wellicht nog eens proberen om de master-slave schakeling met de learn knop goed in te laten leren.
(Misschien pas op drukken als je monitor een seconde of 40 aan staat, of nog later). Dat kan inderdaad Tweaken zijn. Maar wat mij betreft moet het wel kunnen lukken. Pak de handleiding er ook even bij. Misschien staat daar nog wat nuttigs in.
Als het echt niet lukt, dan weer terugsturen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Helaas zat er geen handleiding bij (vreemd wel) en het is zo een verpakking die je eigenlijk helemaal moet open scheuren, dus ik verwacht helaas niet dat ik hem zo kan terugsturen. Ik had de handleiding even op het internet opgezocht.

Maar je moet de master inleren als die standby staat, dus alles staat in principe uit dan:
1. Switch on the master slave multiple socket at the main switch.
2. Plug the master device into the master socket.
3. Set the master device to the standby mode, or switched off mode, if this is not already done.
4. On the master slave module, keep the "Learn" button pressed for approx. 3 secs., until the "Slave on" lamp
begins to flash.
5. The "Slave on" lamp now flashes for approx. 5-10 secs. During this time, the standby current consumption of the
master device is automatically determined and the switching threshold is saved
6. When the lamp "Slave on" stops flashing, the setting process is finished.
The master slave function can now be used.
Het lijkt mij wel dat dit ergens ook klopt om hem in te leren als die uit staat. Aangezien er wisselingen in het verbruik zitten, als mijn scherm toevallig even geen beeld heeft, maar aan staat... dan zou die ook in principe uitvallen omdat die dan onder een bepaalde marge zit. Uit is dan misschien logischer.. maar werken doet die dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Jim423 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:03:
Op internet kun je piekstroombegrenzers/inschakelstroombegrenzers kopen in de vorm van een tussenstekker. Je zou eens kunnen proberen eentje te zetten tussen je stopcontact en de stekker van je bureau. Volgens mij zit er een NTC in die de piekstroom afvlakt bij het inschakelen, dat tientje heb je uiteindelijk wel weer terugverdiend vermoed ik.
Waarom heb je deze niet geprobeerd? Dat die oude schakelaar dat allemaal overleeft valt me nog mee.
Een monitor zou gewoon moeten werken, het enige wat ik kan bedenken dat die stekkerdoos van slag raakt van de gigantische inschakelstroom van de slaves. Het leren moet je doen met de monitor in de master, deze monitor op standby. Als alles ingeleerd is dan kun je deze monitor pas ''beeld laten geven''.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Omdat je ingebeelde besparing volledig op gaat aan meer kapotte hardware en vroegtijd lege CR2032's. Plus dat er legio moederborden zijn die niet te genieten zijn met coldboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@kabeltjekabel Dat hangt natuurlijk volledig af van het gebruik. (hoe lang het dan echt uit staat, onder andere). Los daarvan: doorgaans bespaar je prima door standby verbruik te elimineren. Ook als je de aanname doet dat je PC eerster stuk gaat. Ik wil die aanname daarnaast ook andersom doen, hij kan ook eerder stukgaan als hij constant onder spanning staat. Streept het weer tegen elkaar weg.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Jim423 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:03:
Heb je een voorbeeld van een goedkopere inschakelstroombegrenzer? Een overspanningsbeveiliging van een paar euro doet dat in elk geval niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
remco_k schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:03:
@kabeltjekabel Dat hangt natuurlijk volledig af van het gebruik. (hoe lang het dan echt uit staat, onder andere). Los daarvan: doorgaans bespaar je prima door standby verbruik te elimineren. Ook als je de aanname doet dat je PC eerster stuk gaat. Ik wil die aanname daarnaast ook andersom doen, hij kan ook eerder stukgaan als hij constant onder spanning staat. Streept het weer tegen elkaar weg.
Doe jij het lekker verder met je aanname zou ik zeggen, ga ik fijn verder op mijn n=20 onderbouwde stelling verder.

Ik fungeer als hardware servicedesk voor mijn hele familie en ik heb de fatwa tegen spanningsloos maken van desktops ook familiebreed uitgesproken. Dat wordt keurig opgevolgd en sindsdien heb ik minder te doen. :)

Familie heeft ook een reden dat gewoon op te volgen, want niet opvolgen = geen service van mij. :)

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-01-2021 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:58:
[...]
Doe jij het lekker verder met je aanname zou ik zeggen, ga ik fijn verder op mijn n=20 onderbouwde stelling verder.
Dit was de eerste post waarin je dat een beetje onderbouwd. Als ervarings deskundige.
Dat maakt het nog steeds geen feit.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
CronoS76 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Heb je een voorbeeld van een goedkopere inschakelstroombegrenzer? Een overspanningsbeveiliging van een paar euro doet dat in elk geval niet goed.
Ik mag hier niet linken naar webshops. Maar een inschakelstroombegrenzer is iets compleet anders dan een overspanningsbeveiliging. Die wordt meer gebruikt voor bescherming tegen blikseminslag e.d.
Ik gebruik deze met 2x NTC erin voor het dempen van een ringkerntrafo 1400VA op een C16 automaat dat werkt feilloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
CronoS76 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Heb je een voorbeeld van een goedkopere inschakelstroombegrenzer?
een 60 Watt gloeilamp in serie zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Vuiltje schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:49:
[...]

een 60 Watt gloeilamp in serie zetten
Dus even in een master/slave setup. Als ik een bureaulamp pak, samen met 1 monitor op de master. Dan vervolgens de tweede monitor als slave? Zou de boel dan knallen?
Ik heb een bureaulampje, is alleen echter maar 35watt gu10 halogeen of is dat te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Nee zo bedoel ik het niet.
Weet niet of je wat meetsnoeren en krokodillenbekjes hebt.

Van stopcontact in de muur (230) gat 1 met meetsnoer naar pen 1 van de lamp,
Van pen 2 van de lamp naar stekkerpen 1 van verloopsnoer (multistopcontact)
Van stekkerpen 2 van verloopsnoer (multistopcontact) met meetsnoer naar stopcontact in de muur gat 2

Als je dan je monitoren (op multistopcontact) aanschakelt , gaat er maximaal zoveel stroom lopen als de lamp nodig heeft. (ook al zou de monitor een pure kortsluiting zijn)
Neem wel een lamp die meer vermogen heeft dan de monitor vraagt.
Gebruikt je monitor 60W en neem je een 30W lamp, doet je monitor het niet.
Gebruikt je monitor 30W en heb je een 60W lamp , werkt je monitor en brandt de lamp op de helft.

[ Voor 17% gewijzigd door Vuiltje op 23-01-2021 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Dat gaat toch nooit lukken, die oude monitoren doen veel meer dan 60 watt....
Bovendien blijf je continu veel vermogen wegfikken in die lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Vuiltje schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:46:
Nee zo bedoel ik het niet.
Weet niet of je wat meetsnoeren en krokodillenbekjes hebt.

Van stopcontact in de muur (230) gat 1 met meetsnoer naar pen 1 van de lamp,
Van pen 2 van de lamp naar stekkerpen 1 van verloopsnoer (multistopcontact)
Van stekkerpen 2 van verloopsnoer (multistopcontact) met meetsnoer naar stopcontact in de muur gat 2

Als je dan je monitoren (op multistopcontact) aanschakelt , gaat er maximaal zoveel stroom lopen als de lamp nodig heeft. (ook al zou de monitor een pure kortsluiting zijn)
Neem wel een lamp die meer vermogen heeft dan de monitor vraagt.
Gebruikt je monitor 60W en neem je een 30W lamp, doet je monitor het niet.
Gebruikt je monitor 30W en heb je een 60W lamp , werkt je monitor en brandt de lamp op de helft.
Haha, wat een zot idee. Dus voor een ingebeelde besparing wordt er niet alleen een stekkerblok met schakelaar gebruikt, maar nu laat je tijdens gebruik het verbruik ook nog veel hoger zijn?

Dat kan gewono veel simpeler; geen lamp, geen schakelend blok, maar gewoon 24/7/365 aan het net laten hangen zonder problemen en op terwmijn die monitor gewoon vervangen of anders eens openmaken om te kijken wat er allemaal gefaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jim423 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:03:
Dat gaat toch nooit lukken, die oude monitoren doen veel meer dan 60 watt....
Bovendien blijf je continu veel vermogen wegfikken in die lamp.
60W is redelijk gangbaar voor een 24" CCFL monitor hoor. Alhoewel ze met het verstrijken van de branduren meestal wat meer gaan zuipen om dezelfde helderheid te halen. :P

De laatste keer dat mijn 30" met CCFL aan een meter hing deed die 100W ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-01-2021 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Omdat je ingebeelde besparing volledig op gaat aan meer kapotte hardware en vroegtijd lege CR2032's. Plus dat er legio moederborden zijn die niet te genieten zijn met coldboot.
Vreemd, ik heb helemaal geen problemen met defecten. Hier ook als computerhulp helemaal geen problemen met het spanningsloos maken van de PC bij mijzelf en bij anderen. Gewoon stekkerblok er tussen en alles in 1x uit en aan.

Voor het gemak zet ik altijd in de BIOS de 'boot on power failure' aan zodat de PC meteen opstart.

En die CR2032: die computer draaide zeker nog Windows ME in 2020 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Noem het zoals je wilt.
Er werd gevraagd om een stroombegrenzer tijdens de opstart.
Nou die heb je nu.
Zet over de lamp een schakelaar die je sluit, waarmee je de lamp kortsluit en je hebt geen extra verbruik.
Tjonge, beetje creatief denken als je de zekering in de groepenkast niet durft te vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:36:
[...]

Vreemd, ik heb helemaal geen problemen met defecten.
Ik nauwelijks meer sinds ik de gedraging die je erna beschrijft verboden heb. :)
Dre schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:36:
[...]
En die CR2032: die computer draaide zeker nog Windows ME in 2020 :P
Verbruik uit de CMOS batterij is OS onafhankelijk. ;)

Maar verschilt wel flink per moederbord.

[ Voor 39% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-01-2021 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:38:
[...]

Ik nauwelijks meer sinds ik de gedraging die je erna beschrijft verboden heb. :)

[...]

Verbruik uit de CMOS batterij is OS onafhankelijk. ;)

Maar verschilt wel flink per moederbord.
Computervoedingen hadden vroeger weerstanden zitten naast de condensatoren. Als je de computervoeding dan aan liet staan verouderde de condensatoren juist door de hitte :P. Maarja, met AT voedingen heb je dat probleem natuurlijk minder ;)

Tegenwoordig gebruiken ze gelukkig wat minder van de belastingsweerstanden. Misschien dat de betrouwbaarheid omhoog brengt. Wellicht ook meteen de verklaring voor jou vermindering van defecten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 23-01-2021 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Dre schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Computervoedingen hadden vroeger weerstanden zitten naast de condensatoren.
Ja, in 1980?
Dre schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:51:
Als je de computervoeding dan aan liet staan verouderde de condensatoren juist door de hitte :P. Maarja, met AT voedingen heb je dat probleem natuurlijk minder ;)

Tegenwoordig gebruiken ze gelukkig wat minder van de belastingsweerstanden. Misschien dat de betrouwbaarheid omhoog brengt. De verklaring voor jou vermindering van defecten.
Regels voor standbyverbruik zijn jaren en jaren geleden al enorm aangescherpt.

Vergeet ook niet het verbruik van dat lampje in die schakelaar van dat blok. Die zijn vaak ook gewoon heet. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 23-01-2021 20:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kabeltjekabel schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:53:
[...]

Ja, in 1980?

[...]

Regels voor standbyverbruik zijn jaren en jaren geleden al enorm aangescherpt.

Vergeet ook niet het verbruik van dat lampje in die schakelaar van dat blok. Die zijn vaak ook gewoon heet. ;)
1980 hadden we nog geen ATX voedingen. Ook gewoon ATX voedingen hadden die weerstanden.

Mijn schakelaar heeft geen lampje en verbruikt dus niks. Desktop zelf verbruikt 6 Watt ofzo standby. Speakerset 2 Watt. Scherm zal <1 Watt zijn. En het grootste gedeelte van de dag staat de schakelaar (eventueel lampje) toch uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 23-01-2021 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Oude topic van mij. Mijn schermen zijn ondertussen vervangen; het gaat wel beter, dat zeker wel... maar toch nog steeds klappen zo nu en dan mijn automaat eruit tijdens inschakelen van mijn computerapparatuur.

Ik wil toch kijken naar de mogelijkheden van de meterkast om te kijken of ik iets met de automaat kan en hier dus een tragere variant in wil zetten. Ik ben anders bang dat mijn Synology, of mijn disken, een keer de geest gaat geven met dat al dat klappen. Ik ben mij gewoon even aan het inlezen, zeker dat ik dan ook een goed verhaal heb als ik iemand ga inhuren om die automaat te vervangen.. Niet dat er iets aangesmeerd wordt :).
Nu heb ik een zekeringautomataat met b-karakteristieken (eigenlijk is het nog een L, omdat het huis uit 1990 is. Maar ik las dat deze gelijk staat tegenwoordig aan B). Nu lees ik dat het misschien het overstappen naar c-karakteristiek automaat mijn probleem kan oplossen. Ik zit er alleen even mee in hoeverre dit mag in mijn omstandigheid:

1. Ik lees dat een C-karakteristiek automaat de bekabeling niet langer dan 64 meter mag zijn? Klopt dit? Er staat bijna overal dat het korter moet zijn dan bij B.. maar er staat niet direct hoe lang dit dan is. Als het 64 meter is, dan lijkt me dat voor mij geen probleem.. verwacht hooguit dat het 15 meter is tot zolder.
2. Ik heb standaard stroomkabels in huis. Dus dit zal gewoon standaard 2,5 mm installatiedraad zijn. Maar wat als dit ergens toch 1,5 mm blijkt te zijn?
3. Ik heb nog een huis van voor het jaar 2000. Toen werden groepenkasten nog zonder hoofdschakelaar uitgevoerd. Ik heb dus 2 aardlekschakelaars verdeeld over 3 groepen per aardlek. Mag hier een c-karakteristiek automaat op?

Bedankt voor de reacties...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 23:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Eigenlijk absurd dat computerapparatuur er een B16 automaat uitklapt. Het is geen 20 jaar oude slijptol ofzo.

Ik vind overschakelen op een C16 automaat toch wat overdreven voor computerapparatuur. C-automaten zijn voor zware apparatuur zoals een lasapparaat. Niet voor een groep in een woonhuis die allerlei stopcontacten bediend.

Is die B16 automaat nog wel goed? Of is die inmiddels zo gaar dat ie bij het minst of geringst springt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ik vraag me af of een C-kar dit wel oplost...
Overigens kan het wel kloppen hoor, een ABB B16 klapt ook geheid als ik mijn Corsair HX1200i inschakelde. Je ziet het ook als je de stekker in een slof doet met de schakelaar achterop aan, je ziet dan een flits 9/10 keer. Ik heb toen een inschakelstroombegrenzer gebouwd met een weerstand 20W en een tijdrelais van 1 sec. Daarna werkte het eigenlijk perfect (caps werden langzaam opgeladen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Maar wat is nu het beste om te doen? Een C-Kar automaat mag/kan dus wel?
Mijn eerste optie zou toch zijn om die automaat eens te vervangen en kijken hoe stabiel alles dan is... Het is ook nog eens een hele oude L-kar, dus mijn hoop is dat het dan misschien al wat beter gaat.. Of toch eerst beter testen met een B-kar en toch niet voor C-kar gaan. Uiteraard moet alles uiteindelijk wel veilig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

B, C, D mag allemaal. Mits de kortsluitstroom aan het eind hoog genoeg is. In een huishouden zal dat bijna altijd wel het geval zijn.

Persoonlijk zou ik gewoon een NTC in de voeding zetten. Of bouw een NTC in zo'n doosje: https://www.bespaarenergi...2/doordrukschakelaar.jpeg

20 Ohm NTC voor een beeldschem is een mooie waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Dre schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:14:
B, C, D mag allemaal. Mits de kortsluitstroom aan het eind hoog genoeg is. In een huishouden zal dat bijna altijd wel het geval zijn.

Persoonlijk zou ik gewoon een NTC in de voeding zetten. Of bouw een NTC in zo'n doosje: https://www.bespaarenergi...2/doordrukschakelaar.jpeg

20 Ohm NTC voor een beeldschem is een mooie waarde.
Top Thanks.. Ik ben hier niet helemaal bekend mee, maar hoe sluit je dit dan precies aan? Heb je ook een linkje van de NTC wat de voorkeur heeft?
Ik heb nu een shelly 1 pm als schakelaar ..Ik schakel twee schermen, twee adapters, voor de laptop en de dock. Ik kan hem simpel inbouwen bij de Shelly als dat moet....

Maar fijn om te weten dat ik in elk geval zonder problemen die C-kar kan inbouwen in mijn situatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Is een power sequencer geen oplossing voor je?
Dat is een stekkerblok (of apparaat) welke nadat je hem aanzet 1 voor 1 met een ingestelde vertraging (van b.v. 2 sec) de outlets inschakeld.

Aan de andere kant is het ook wel een beetje een vreemd probleem. Is de schakelaar in je stekkerblok niet gewoon stuk waardoor ie soms sluiting maakt. Test eens met een andere.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even een hele suffe: vervang je zekeringautomaat eens. Die kan ook gewoon een beetje stuk zijn.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CronoS76 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:20:
[...]

Top Thanks.. Ik ben hier niet helemaal bekend mee, maar hoe sluit je dit dan precies aan? Heb je ook een linkje van de NTC wat de voorkeur heeft?
Ik heb nu een shelly 1 pm als schakelaar ..Ik schakel twee schermen, twee adapters, voor de laptop en de dock. Ik kan hem simpel inbouwen bij de Shelly als dat moet....

Maar fijn om te weten dat ik in elk geval zonder problemen die C-kar kan inbouwen in mijn situatie..
https://www.conrad.nl/p/t...or-s236-16-1-stuks-500406

Geschikt tot een nominaal stroom van 3,5A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CronoS76
Ik heb de zekering een tijdje geleden vervangen voor een C-Kar zekering.. hierna was eindelijk het probleem opgelost; de zekering is geen ene keer meer gesprongen sinds die tijd :)

• jgfharderwijk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-03 14:40
Het euvel dat de zekeringen eruit klappen bij het inschakelen van moderne apparatuur is te wijten aan het gebruik van schakelende voedingen in apparaten, of in de bijgeleverde adapters, welke bij het inschakelen al gauw meer dan 50 ampere PER STUK kunnen trekken. Bij het inschakelen van meerdere apparaten kan dit dus echt oplopen tot meerdere 100 ampere voor een paar miliseconden. Dit is te veel voor een gewone automaat in huis situaties.
Google op inschakelstroombeveiliging en je zult wel een oplossing vinden voor jouw situatie. Verder is het vertraagd in laten komen van verschillende apparaten ook een mogelijke oplossing voor jou. Hierbij zul je moeten hobbyen met timers met bijvoorbeeld een IC ne 555 met daarachter een relais welke redelijk tegen de inschakelstroom van je apparaat kan. Je merkt wel als dit niet zo is, als het relais vastgebrand is, of niet meer inschakelt.
Werking van de inschakelstroombegrenzer is: Bij hoge stromen is de weerstand in serie groot, dus valt de spanning terug voor een fractie van een seconde. Neemt de stroom af, dan koelt de weerstand af, laat meer stroom door (weerstand wordt kleiner dus) waarna de spanning op het apparaat is weer gewoon 230 volt wordt. De inschakelstroom wordt hierdoor begrenst tot onder de 16 ampere zodat de zekering van de groep er niet meer uit zou moeten klappen. ECHTER..... heb je meerdere punten op die groep zitten met schakelende voedingen, dan zou het beter kunnen zijn om de hele groep te beveiligen door een andere versie van de inschakelstroombeveiliging door een gekwalificeerde electricien te laten inbouwen in de groepenkast zelf.
Deze unit beschermt de hele groep. Zo'n unit past in de meeste groepenkasten met moderne automaten.
Ook hiervoor vind je de resultaten op google. Ik zelf heb het probleem met het inschakelen van meerdere harde schijven tegelijk. Dus als de groep eruit ligt moet ik stuk voor stuk deze opnieuw met de stopcontacten verbinden, en dat mag niet te snel, anders gaat de automaat er weer uit, en kan ik dus opnieuw beginnen. Zodra er werkzaamheden worden gepland aan mijn groepenkast, gaat er zo'n inschakelstroombegrenzer in.
Hopelijk heeft dit verhaal je kunnen helpen om dit vervelende probleem in ieder geval beter te begrijpen, en op te gaan lossen.
Pagina: 1