Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:29
Beste medetweakers,

Ik zit met het volgende: ik zou graag de volmachten die mijn ouders hebben op mijn bankrekeningen willen schrappen, aangezien ik toch al 28 jaar oud ben intussen. Maar zolang ik nog thuis woon, willen mijn ouders niet dat ik dat doe. Waarom ik dit wil doen? Ik ben het beu dat ik mij voor elke "grotere" uitgave moet verantwoorden bij hen (ze kijken wel vrij vaak naar mijn rekeningen), maar aangezien het mijn eigen geld is, vind ik dat ze dat niets aangaat.

Met welke argumenten zou ik kunnen komen om ze toch van mening te laten veranderen? :?

Ik zou natuurlijk wel alleen kunnen gaan wonen, maar zonder partner is dit niet echt te betalen tegenwoordig... :/

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 16:10
Boven de 18 kun je zelf een rekening openen bij iedere bank, laat daar je salaris e.d. op storten en betalingen op afschrijven en weg is de volmacht :)

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom hebben je ouders überhaupt nog steeds toegang tot je bankrekening(en)? Dat wordt toch automatisch geschrapt op je 18e verjaardag normaal gesproken?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Robinho96
Compizfox schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:24:
Waarom hebben je ouders überhaupt nog steeds toegang tot je bankrekening(en)? Dat wordt toch automatisch geschrapt op je 18e verjaardag normaal gesproken?
Ja ik heb die daar toen (10 jaar geleden) nog even terug laten opzetten (is toen eigenlijk samen beslist), omdat ik het toen op die leeftijd het nogal risicovol vond om mijn eigen financiën helemaal zelf te regelen. En mijn ouders wouden ook nog toegang blijven behouden, om mij toch nog een beetje in het oog te houden qua uitgaven.

• Robinho96
lubbertkramer schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:24:
Boven de 18 kun je zelf een rekening openen bij iedere bank, laat daar je salaris e.d. op storten en betalingen op afschrijven en weg is de volmacht :)
Dat vind ik nogal gedoe, en blijf ook liever bij de bank waar ik nu al bij ben.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JMfx
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:38
Kan je niet gewoon naar de bank gaan en de volmachten intrekken?
Het is toch jouw rekening, en je bent ouder dan 18 jaar.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25

Roozzz

Plus ultra

Stap 1: ga naar de website van de bank en trek eventuele machtigingen in.
Stap 2: indien iemand vragen stelt: "Waarom wil je dit weten? Dat gaat je geen snars aan. Ik ben oud en wijs genoeg inmiddels".
Stap 3: ga door met je leven.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-06 16:10
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:28:
[...]

Dat vind ik nogal gedoe, en blijf ook liever bij de bank waar ik nu al bij ben.
Ook bij de bank waar je nu bent kun je zo een rekening openen? Het is dus de keuze of gedoe dat ze volmacht blijven houden tegen je zin in (indien ze niet akkoord gaan met het weghalen) of je opent zelf een nieuwe rekening bij dezelfde of een andere bank. Je bent volwassen dus hebt alle recht om dat te kunnen en mogen doen

Dit topic kost je meer gedoe dan gewoon hun volmacht in te trekken of een nieuwe rekening te openen? |:(

[ Voor 9% gewijzigd door lubbertkramer op 21-09-2024 16:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:06

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zou ik niet eens willen hebben over mijn zoon zijn rekening op die leeftijd. Men moet toch zelf leren zijn boontjes doppen. De huizenmarkt is een probleem, dat is even wat het is helaas. Maar dan nog kostgeld betalen is fair, overmatig toezicht niet.

Ik zou de volmacht intrekken en je ouders meedelen dat je wel kostgeld betaald zolang je noodgedwongen nog thuis moet wonen, maar voor je eigen ontwikkeling geen toezicht meer nodig hebt. Dat moeten ze loslaten.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robinho96
tweakduke schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:30:
Zou ik niet eens willen hebben over mijn zoon zijn rekening op die leeftijd. Men moet toch zelf leren zijn boontjes doppen. De huizenmarkt is een probleem, dat is even wat het is helaas. Maar dan nog kostgeld betalen is fair, overmatig toezicht niet.

Ik zou de volmacht intrekken en je ouders meedelen dat je wel kostgeld betaald zolang je noodgedwongen nog thuis moet wonen, maar voor je eigen ontwikkeling geen toezicht meer nodig hebt. Dat moeten ze loslaten.
Ik betaal inderdaad ook voor kost en inwoon en geef ook mijn geld dat ik krijg voor boodschappen (maaltijdcheques) elke maand. Dat moet toch voldoende zijn. Zal het hun zo meedelen.

Bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

TeeDee

CQB 241

Wacht ff... wat is een maaltijdcheque?

offtopic:
28 jaar en je leven nog steeds laten bepalen door je ouders? Respectvol omgaan met het feit dat je bij je ouders inwoont is tot daar aan toe...

[ Voor 69% gewijzigd door TeeDee op 21-09-2024 16:41 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-06 14:43
Aangezien je nog thuis woont, is er een kans dat het niet zo goed bij hun gaat vallen en ze je het huis uit willen trappen zodra je de machtiging intrekt? Daar moet je wel rekening mee houden en een backup plan hebben.

• Robinho96
Nu vooral de reden dat ze die controle willen is denk ik dat ik de laatste tijd nogal grote uitgaven heb gedaan. Vorig jaar voor een reis waar ik met een groep mensen ben mee gegaan (moet daar nog wat spullen voor kopen) en ook voor de verbouwingen van mijn slaapkamer (nieuwe wand, bureau(stoel), TV enz.) welke ik volledig zelf bekostigd heb. En dat heeft toch wel wat geld gekost (beide een paar 1000 euro). Maar deze grote uitgaves zijn nu wel voorbij dus zou het toch geen probleem mogen zijn. Ook zouden ze schrik hebben dat ik niet meer zou blijven sparen als ik nog te veel uitgaves doe, maar het is dus niet dat ik telkens mijn volledig loon spendeer ofzo. Dus sparen doe ik zeker. Ik probeer wel elke maand wat aan de kant te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stroopwafels
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-06 14:43
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:41:
Nu vooral de reden dat ze die controle willen is denk ik dat ik de laatste tijd nogal grote uitgaven heb gedaan. Vorig jaar voor een reis waar ik met een groep mensen ben mee gegaan (moet daar nog wat spullen voor kopen) en ook voor de verbouwingen van mijn slaapkamer (nieuwe wand, bureau(stoel), TV enz.) welke ik volledig zelf bekostigd heb. En dat heeft toch wel wat geld gekost. Maar deze grote uitgaves zijn nu wel voorbij dus zou het toch geen probleem mogen zijn. Ook zouden ze schrik hebben dat ik niet meer zou blijven sparen als ik nog te veel uitgaves doe, maar het is dus niet dat ik telkens mijn volledig loon spendeer ofzo. Dus sparen doe ik zeker. Ik probeer wel elke maand wat aan de kant te zetten.
Ook al zijn het je ouders, het gaat hun niks aan wat jij met je geld doet. Je bent oud genoeg om zelf keuzes te maken en je moet niet in een situatie zitten om daar een verklaring voor te geven aan andere mensen. Natuurlijk als je een auto of een huis koopt kan je advies vragen, maar alsnog beslis jij zelf wat je ermee doet.

• Robinho96
TeeDee schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:37:

offtopic:
28 jaar en je leven nog steeds laten bepalen door je ouders? Respectvol omgaan met het feit dat je bij je ouders inwoont is tot daar aan toe...
Geld dat je maandelijks krijgt van je werkgever (in België) om wat van je boodschappen mee te kunnen betalen. Komt op een apart kaartje te staan zoals je bankkaart en hangt af het aantal dagen dat je die maand gewerkt hebt (is 7 euro per gewerkte dag in mijn geval). Misschien dat dat in Nederland anders noemt of niet bestaat?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:51
Voedselbonnen hebben we niet meer sinds 1945 inderdaad.

Maareh, dat is maar heel klein onderdeel van je inkomen... Wil je niet liever gewoon op jezelf wonen, als je die controle als zo erg ervaart?
Weet wel dat je dan gauw 1200 euro kwijt bent aan vaste kosten die nu niet bestaan. Die maaltijdcheques zijn maar een heel klein deel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 17:15
Roozzz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:29:
Stap 1: ga naar de website van de bank en trek eventuele machtigingen in.
Stap 2: indien iemand vragen stelt: "Waarom wil je dit weten? Dat gaat je geen snars aan. Ik ben oud en wijs genoeg inmiddels".
Stap 3: ga door met je leven.
Als je dat als kind zo tegen me zou zeggen zou ik je volledig gelijk geven. Je bent oud en wijs genoeg, wanneer vertrek je naar je eigen woning? Daarna kan stap 3 plaats vinden, ook voor mij :P

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Robinho96
Stroopwafels schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:44:
[...]

Ook al zijn het je ouders, het gaat hun niks aan wat jij met je geld doet. Je bent oud genoeg om zelf keuzes te maken en je moet niet in een situatie zitten om daar een verklaring voor te geven aan andere mensen. Natuurlijk als je een auto of een huis koopt kan je advies vragen, maar alsnog beslis jij zelf wat je ermee doet.
Ben sowieso altijd al zuinig geweest met mijn geld, zeker de periode dat ik nog geen werk had, maar sinds dat ik dus werk heb ben ik wel grotere bedragen gaan beginnen uitgeven. Omdat ik het mij ook kon veroorloven.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

TeeDee schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:37:

offtopic:
Dat is volgens mij een belgisch ding waar een stukje van salaris apart wordt overgemaakt, bedoelt voor je boodschappen/etc.

Maar zonder het verhaal van zijn ouders kant te horen, is er weinig te zeggen over de reden waarom hij nog thuis woont, buiten dat het 'niet in het maatschappelijk plaatje' valt, maar dat zie ik niet zo als zijn probleem.

Er kan een verleden zijn van 'gat in de hand', schulden, foute aankopen, een situatie waar een 'pasklaar' antwoord niet echt op tafel kan worden gegooid en ouders accepteren het zonder meer. Zeker het punt dat groter uitgaves 'verantwoord' moeten worden, zou wel een verleden hebben (of extreem beschermende ouders).

Even simpel scenario, TS zegt 'ik ben oud en wijs genoeg, ik bepaal dat zelf', waarop ouders zeggen 'prima, je hebt tot volgende maand om op jezelf te gaan wonen'... en dan? Zoek een huis? Ga huren? Was dat zo simpel, dan hadden we geen woningnood :P

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 21-09-2024 16:49 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:03
Leuk dat er zoveel tweakers direct vertellen dat TS de volmacht moet laten verwijderen, terwijl we weinig weten over de situatie van TS. Misschien heeft TS wel een beperking of een psychische aandoening, waardoor het juist wel handig is als ouders een volmacht hebben zodat hij niet al zijn geld uitgeeft als hij in een manie zit...

• Robinho96
President schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:48:
Leuk dat er zoveel tweakers direct vertellen dat TS de volmacht moet laten verwijderen, terwijl we weinig weten over de situatie van TS. Misschien heeft TS wel een beperking of een psychische aandoening, waardoor het juist wel handig is als ouders een volmacht hebben zodat hij niet al zijn geld uitgeeft als hij in een manie zit...
Nee dat is helemaal niet het geval. Heb fysiek en mentaal geen problemen. En zoals ik zei ben ik zeker zuinig met mijn geld. En doe ik geen onnodige uitgaven ofzo. De grotere uitgaven die ik heb gedaan de laatste jaren waren wel aan dingen van degelijk kwaliteit omdat ik daar jaren mee wil doen en zo'n dingen kosten nou eenmaal veel geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robinho96
Maar goed, zal het deze avond meedelen eerst aan mijn ouders dat ik dat wil doen en dan pas de volmacht intrekken (als ik weet wat de gevolgen zouden zijn). Zodat ik niet met het gedoe achteraf zit, als ze daar kwaad om zouden zijn.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je mentaal gezond bent en gewoon nog thuis woont, overleg het eens met je ouders?

Dat jij duizenden euro's uitgeeft is jouw keuze, daar hebben ze helemaal niks mee te maken en hoef je je niet over te verantwoorden. Maar je ouders hebben inmiddels wel het recht om je een ultimatum te geven; onder hun duim leven of helemaal op jezelf.

Ik zou in ieder geval beginnen met die volmacht intrekken, die toegang hebben ze niet nodig en is voor beide kanten alleen maar risico. Bij de meeste banken kun je dat in de app of anders telefonisch.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-06 18:15

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:52:
[...]

Nee dat is helemaal niet het geval. Heb fysiek en mentaal geen problemen.
welke toekomst zie je voor jezelf?
verwacht je voor altijd bij je ouders te wonen en onder hun financiele regime te moeten blijven vallen?
zou je in staat zijn zelfstandig te wonen (kun je ook koken, huishoudelijke taken vervullen, zelfstandig eventuele verzekeringen en eiektekosten en verplichtingen te beheren)?

hoe is de communicatie met je ouder, ben je in staat volwassen met hen te spreken, hen duidelijk te maken dat je best zelfstandig kunt zijn? Zijn zij ook bereid met jou op een gelijk niveau te overleggen?

Ben je bv in staat een financieel budget te maken om te simuleren 'alsof' je zelfstandig zou wonen? Om iig al naar een situatie toe te werken waarin je zelfstandig zou wonen?

1000 euro is an sich geen 'hoog' bedrag ... bestaansminimum is ook in Belgie voor een alleenstaande 1.288 euro per maand.. Als je aangeeft ook nu gewoon te kunnen sparen, zelf te werken, neem ik aan dat je zoiets voor een verbouwing of een vakantiereis best moet kunnen betalen en dat dat eigenlijk een 'normale' uitgave is... er is verder niks daaraan dat als 'onverantwoord' werkt, behalve dan dat je dat zelf zo prestenteerd

[ Voor 19% gewijzigd door RM-rf op 21-09-2024 16:59 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinho96
De reden dat ik nog thuis woon is puur dat ik nog steeds geen relatie heb en het niet zie zitten om al die kosten van alleen wonen volledig op mij te nemen. Ik heb trouwens ook nog geen vast contract momenteel dus weet zelfs niet of ik op dit moment al wel alleen kàn wonen.

• Robinho96
RM-rf schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:56:
[...]

welke toekomst zie je voor jezelf?
verwacht je voor altijd bij je ouders te wonen en onder hun financiele regime te moeten blijven vallen?
zou je in staat zijn zelfstandig te wonen (kun je ook koken, huishoudelijke taken vervullen, zelfstandig eventuele verzekeringen en eiektekosten en verplichtingen te beheren)?

hoe is de communicatie met je ouder, ben je in staat volwassen met hen te spreken, hen duidelijk te maken dat je best zelfstandig kunt zijn? Zijn zij ook bereid met jou op een gelijk niveau te overleggen?

Ben je bv in staat een financieel budget te maken om te simuleren 'alsof' je zelfstandig zou wonen? Om iig al naar een situatie toe te werken waarin je zelfstandig zou wonen?
Koken kan ik inderdaad nog niet echt (buiten pasta misschien), het is mijn vader dat hier thuis altijd het eten maakt en uiteindelijk beslist wat er op tafel komt. Huishoudelijke taken zal ik nog wel kunnen (behalve strijken, maar dat kan ik leren).

De communicatie met mijn ouders is zeker geen probleem ofzo.

Het is puur het financiële kostenplaatje dat ik niet volledig op mezelf wil nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:02:
[...]

De communicatie met mijn ouders is zeker geen probleem ofzo.

Het is puur het financiële kostenplaatje dat ik niet volledig op mezelf wil nemen.
Als communicatie geen probleem is, waarom dan niet gewoon vragen waarom ze die volmacht niet op willen geven?
Misschien hebben ze wel goede redenen of misschien weten ze niet eens dat jij het vervelend vind.

Misschien willen ze gewoon zeker weten dat jij genoeg spaart om over een paar jaar wel uit huis te kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Google op "volmacht bankrekening intrekken" en per bank kan je terug vinden hoe je deze kan intrekken...

Begrijp niet zo goed waarom je daar een topic voor moet aanmaken :?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:25

Roozzz

Plus ultra

Bockelaar schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:47:
[...]

Als je dat als kind zo tegen me zou zeggen zou ik je volledig gelijk geven. Je bent oud en wijs genoeg, wanneer vertrek je naar je eigen woning? Daarna kan stap 3 plaats vinden, ook voor mij :P
Eens >:) Maar als 28 jarige mag je naar mijn idee echt wel iets zelfstandiger zijn en je eigen leven beginnen te leiden. Time to wake up. Vandaar de vrij botte schop :>

en ja de woningmarkt is hopeloos, maar als je echt wil kan je prima een eigen plekje vinden. Of dat net zo comfortabel is als het gespreide bedje thuis, is een tweede.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
BastaRhymez schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:36:
Google op "volmacht bankrekening intrekken" en per bank kan je terug vinden hoe je deze kan intrekken...

Dan nog een keertje de TS lezen? Want daar staat het toch uitgelegd. En het is natuurlijk een inkopper: De volmacht intrekken is één ding. Geen ruzie krijgen met degene die je onderdak geven is ook wel handig.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:49
Ik had op mijn 27e ook een volmacht voor mijn ouders, maar dat was met 1 telefoontje naar de bank zo weer ingetrokken.

Nooit nodig gehad overigens, maar zat in het buitenland en moesten mogelijk nog dingen geregeld worden in Nederland. Dan is het wel handig als je je ouders opdracht kunt geven zonder dat de bank moeilijk gaat doen. Na thuiskomst direct weer laten aanpassen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:02:
[...]

in dat geval moet je ook niet roepen dat je de volmacht wil verwijderen, als je eigen motivatie is dat je geen zin hebt werkelijk alle financiele plichten op je te nemen, en toch wilt blijven freeriden op je ouders.

28 jaar is een beetje oud voor dit gedrag (al vrees ik dat dat mogelijk van twe zijdes komt, als je aangeeft dat je ouders zeer regelmatig zich inmengen in jouw financiele zaken), volgens mij moet je gewoon je naar je leeftijd gaan gedragen en die wens naar 'veilig onder de paraplu van je ouders schuilen' een beetje afzetten.

Toon eerst aan dat je zelf de verantwoordelijkheid wil nemen, dat je eraan werkt iig een volwasen zicht op financiele verplichtingen te hebben.
Dat hoeft niet te betekenen dat je gelijk op jezelf gaat wonen, maar initieel is het vooral een verandring van jouw instelling.
Als je dat goed duidelijk maakt en je aantoont dat je dit ook serieus doet en je verantwoordelijkheid neemt, zullen je ouders er vermoedelijk ook genoeg vertrouwen in hebben (of als ze dat niet hebben, wat ook goed mogelijk is, het 'doorsnijden van het navelsnoer' doet altijd een beetje pijn, zul je je makkelijk ook kunnen doorzetten)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
RM-rf schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:46:
[...]

in dat geval moet je ook niet roepen dat je de volmacht wil verwijderen, als je eigen motivatie is dat je geen zin hebt werkelijk alle financiele plichten op je te nemen, en toch wilt blijven freeriden op je ouders.

28 jaar is een beetje oud voor dit gedrag (al vrees ik dat dat mogelijk van twe zijdes komt, als je aangeeft dat je ouders zeer regelmatig zich inmengen in jouw financiele zaken), volgens mij moet je gewoon je naar je leeftijd gaan gedragen en die wens naar 'veilig onder de paraplu van je ouders schuilen' een beetje afzetten.

Toon eerst aan dat je zelf de verantwoordelijkheid wil nemen, dat je eraan werkt iig een volwasen zicht op financiele verplichtingen te hebben.
Dat hoeft niet te betekenen dat je gelijk op jezelf gaat wonen, maar initieel is het vooral een verandring van jouw instelling.
Als je dat goed duidelijk maakt en je aantoont dat je dit ook serieus doet en je verantwoordelijkheid neemt, zullen je ouders er vermoedelijk ook genoeg vertrouwen in hebben (of als ze dat niet hebben, wat ook goed mogelijk is, het 'doorsnijden van het navelsnoer' doet altijd een beetje pijn, zul je je makkelijk ook kunnen doorzetten)
TS:
- heeft geen vast contract
- heeft in dit topic gezegd geen grote uitgaves gedaan sinds hij werkt. Wel heeft hij vorig jaar duizenden euro's uitgegeven aan zijn slaapkamer

Ik vraag mij dan ook af of TS gewoon sinds zijn 18e (fulltime) werkt of maar net een jaartje geleden echt begonnen is aan zijn grote mensen leven.

Ik denk toch echt dat we informatie missen... Mijn broer stond op die leeftijd ook nog wel financieel onder begeleiding van mijn ouders vanwege drugsgebruik, ook al had hij een vaste baan. Maar dat was omdat hij soms ook vanwege een manie in een maand duizenden euro's vergokte. Op een gegeven moment voelde hij dat aankomen en leverde hij zijn bankpas uit zichzelf in...

TS:
- zorg voor een vast contract
- spaar voor groepsreizen. Hartstikke goed als je geen partner hebt en geen vrienden!
- praat met je ouders hierover. Ze maken zich misschien zorgen om je.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:39
Ik zit niet zo op President zijn tour. Inderdaad verwijderen die hap, dat is ook onderdeel van op je eigen benen staan. Wanneer kan dat beter dan op dit moment met lage kosten? En dan inderdaad gewoon fouten maken zoals bijvoorbeeld je halve salaris eens of een paar keer vergokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

President schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:44:
[...]

TS:
- heeft geen vast contract
- heeft in dit topic gezegd geen grote uitgaves gedaan sinds hij werkt. Wel heeft hij vorig jaar duizenden euro's uitgegeven aan zijn slaapkamer
waarom reageer je op mij? heb ik ergens iets gezegd dat daarmee in tegenstrijd is?

ik wijs erop dat de 'mindset' het eerste belangrijke is (letterlijk in die post: "Dat hoeft niet te betekenen dat je gelijk op jezelf gaat wonen, maar initieel is het vooral een verandring van jouw instelling."), los ervan of hij nu al genoeg inkomsten heeft om geheel op zichzelf te staan.
Hij zal zijn eigen denkwijze gewoon een stuk volwassener moeten maken en dat kan enkel als je een 'sprong in het diepe' iig begint te overwegen, zonder op voorhand al terug te deinsen.
(en nee, ik raad hem niet aan om gedachteloos ook van de duikplank te duiken... mar iig mentaal zich erop voor te bereiden)

Ook dan kun je bepaalde toekomstplannen hebben en ernaar werken.
ik zou dan zeker ook zelf de verantwoordelijk over zijn hele budget claimen, en zelf meer initiatief daar nemen... wat hij nu doet is gewoon een deel van zn inkomsten 'afdragen' voor ;kost en inwoning' ... begin eens daarover gewoon een beetje te onderhandelen.
bv meer doen in het huishouden, bepaalde taken overnemen, in ruil voor minder kost en inwoning..

als de ouders zien dat hun zoon ook zelf actiever omgaat met zulke financiele zaken, zal het eenvoudiger zijn voor hen minder te willen controleren..
stiekem vermoed ik ok dat ouders van een zoon die al 28 is, wel een beetje hopen dat die zn vleugels uitslaat.

passief gaan zitten klagen 'dat alles te duur is' en je dus nog maar eeuwig bij je ouders blijft wonen, zorgt er enkel vor dat je ook op je 38e dar zult wonen, goedkoper zal het leven er echt niet op worden.

(als je bv eerst op kamers of een kleine huurwoning zult gaan, is de kans groot dat dat een derde tot 40% van je maandbudget kan gaan kosten, en zelfs het levensonderhoud zal duurder zijn dan lekker bij je ouders blijven wonen.. toch, mensen die dat doen zetten vooral de eerste stap en dan mensen die zichzelf erg zielig vinden en niks doen omdat alles zoveel duurder is dan lekker bij je ouders blijven inwonen)

[ Voor 7% gewijzigd door RM-rf op 21-09-2024 19:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:52:
[...]

Nee dat is helemaal niet het geval. Heb fysiek en mentaal geen problemen. En zoals ik zei ben ik zeker zuinig met mijn geld. En doe ik geen onnodige uitgaven ofzo. De grotere uitgaven die ik heb gedaan de laatste jaren waren wel aan dingen van degelijk kwaliteit omdat ik daar jaren mee wil doen en zo'n dingen kosten nou eenmaal veel geld.
Je hoeft je niet te verantwoorden naar je ouders over wat je met geld doet. En ook niet hier op Tweakers!

• Robinho96
BastaRhymez schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 17:36:

Ik weet heus wel hoe ik dat moet doen, ik wou enkel argumenten aan mijn ouders kunnen geven waarom ze die toegang niet meer hoeven te hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:50
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:23:
[...]

Ik weet heus wel hoe ik dat moet doen, ik wou enkel argumenten aan mijn ouders kunnen geven waarom ze die toegang niet meer hoeven te hebben.
Ik ben volwassen en 28 jaar, dat is je argument.

• Robinho96
Goed ik denk dat ik sowieso de volmacht van mijn vader ga intrekken, want hij kijkt toch niet (vaak) ernaar. Dus voor hem zal het niet zoveel verschil maken. Het is vooral mijn moeder dat vaak er naar kijkt.

@President : Het is pas sinds 2022 dat ik nagenoeg voltijds aan het werk ben (paar korte periodes werkloos geweest). Daarvoor was het vooral moeilijk voor mij door de covid-pandemie, waarin ik twee lange periodes van bijna een jaar werkloos ben geweest en dat ik mijn studie niet heb kunnen afmaken en dus niet het nodige diploma had om in de sector waar ik in wou werken (IT) aan de slag te gaan. Lang verhaal, maar dat ga ik hier allemaal niet vertellen.

Sinds septemer 2022 ben ik ook enkel nog maar als interimer in de logistiek aan de slag geweest (eerst een half jaar met weekcontracten en dan twee half jaar contracten, nu weer bij een andere werkgever terug 5 maanden intussen met weekcontracten, bij die werkgever hoeven ik en mijn mede-interimcollega's sowieso dit jaar geen tijdelijk of vast contract te verwachten).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

EiT

Leuk al dat commentaar hier, maar als ouders wil je wel dat je thuis wonend kind spaart en niet alles uitgeeft/op zuipt. Anders zit hij op zijn 40e nog thuis. Dus ik snap hun ook wel.

Ik zou gewoon duidelijke afspraken maken dat je zolang je werk hebt x bedrag gegarandeerd spaart en je voor de rest zelf ga beslissen. Mogen ze best iets van vinden, je woont immers bij hun, maar als oplossing kan je 1 of 2x per jaar je spaar saldo laat zien. Meer zou ik niet toezeggen.

Als argument kan je gebruiken dat hun jouw kleine uitgaven geen zak aan gaat op jouw leeftijd.

Tevens al vast iets zoeken waar je een vast contract kan krijgen. Redelijk onzeker bij je huidige werkgever hoe verlenging zal zijn. Niet het risico afwachten.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:26

de Peer

under peer review

EiT schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:19:
Leuk al dat commentaar hier, maar als ouders wil je wel dat je thuis wonend kind spaart en niet alles uitgeeft/op zuipt. Anders zit hij op zijn 40e nog thuis. Dus ik snap hun ook wel.
Ja maar als je je 'kind' (volwassen kerel) als volwassene behandelt dan kun je hier gewoon afspraken over maken. Dat hoeft niet op basis van controle. Het is geen kleuter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
maar als ouders wil je wel dat je thuis wonend kind spaart en niet alles uitgeeft/op zuipt
Dat zou ik ook willen maar dat leer je je kind niet door te vertellen wat het wel en niet moet doen. Dat leer je door hen zelf om te laten gaan met verantwoordelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door SURFivor op 21-09-2024 20:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je kind kan ook gewoon op kamers gaan he ;)
Heel fijn om als eerste woning een koophuis te hebben, maar er is niets mis met beginnen met een huurhuis (ben ik ook mee begonnen).

Als je kind dit al niet kan lijkt op zichzelf wonen ook uitdagend.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:40

mwa

Ga op kamers en word volwassen. Het klinkt alsof je over 10 jaar nog verwacht bij je ouders te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik had ook ooit die volmacht van mijn ouders. Op mijn 16e heb ik aangegeven dat ik hier niet langer van gediend was dus toen heb ik het op laten heffen. Mijn ouders begrepen dat.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Tja, sorry, 28 jaar oud en nog zo afhankelijk zijn,

Grow up, grow a pair en mogelijk krijg je een paar tikken. Leef er mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe is de relatie verder met je ouders?
Kunnen jullie gewoon vanalles bespreken zonder ruzie?
En hoe is de algehele financiële situatie thuis?
Is jouw bijdrage echt nodig of een soort extra stok achter de deur (voor beiden).

Het je bent oud genoeg etc dat geloof ik wel.
Punt is dat je nog gewoon thuis woont, en als je zelf de verbouwing van je kamer gaat bekostigen dat ook nog wel even zal blijven.
Dan moet je dus vooral goed samen verder nu.

Hoe erg is het om dit gewoon te bespreken.
En bij nee als een eenzijdige mededeling te brengen?

Leuk detail overigens van die maaltijdcheques/ stukje gereserveerd salaris.
Echt Belgisch blijkbaar, kan me daar als Hollander echt niks bij voorstellen maar weer iets geleerd.

• Robinho96
Zoals ik dus zei is de volmacht die mijn vader had op mijn rekeningen al ingetrokken. Nu dus die van mijn moeder nog maar dat zal ik apart nog met haar bespreken. Zij begint gewoon soms al te steigeren als ik een aankoop doe van een paar honderd euro terwijl je daar tegenwoordig met veel dingen snel aan zit. Zeker als je iets van hardware ofzo koopt bijvoorbeeld.

• Robinho96
sambalbaj schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:20:
Hoe is de relatie verder met je ouders?

Kunnen jullie gewoon vanalles bespreken zonder ruzie?
Goed, behalve dus over financiële zaken meestal.
En hoe is de algehele financiële situatie thuis?
Is jouw bijdrage echt nodig of een soort extra stok achter de deur (voor beiden).
Die is vrij goed. Ze verwachten dat gewoon sinds ik zelf geld verdien dat ik bijdraag in het huishouden i.p.v. dat ik dat allemaal spendeer aan een huur appartement en andere kosten dat daar bij komen kijken.
Het je bent oud genoeg etc dat geloof ik wel.
Punt is dat je nog gewoon thuis woont, en als je zelf de verbouwing van je kamer gaat bekostigen dat ook nog wel even zal blijven.
Dan moet je dus vooral goed samen verder nu.

Hoe erg is het om dit gewoon te bespreken.
En bij nee als een eenzijdige mededeling te brengen?

Leuk detail overigens van die maaltijdcheques/ stukje gereserveerd salaris.
Echt Belgisch blijkbaar, kan me daar als Hollander echt niks bij voorstellen maar weer iets geleerd.
Ja op dat gedeelte dat voor die maaltijdcheques gereserveerd wordt betaal je zelf/je werkgever ook geen (of heel weinig) belastingen dacht ik. Een werkgever is dat trouwens ook niet verplicht om te geven. Hetzelfde voor Eco-cheques.

[ Voor 16% gewijzigd door Robinho96 op 21-09-2024 21:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 21:27:
Zoals ik dus zei is de volmacht die mijn vader had op mijn rekeningen al ingetrokken. Nu dus die van mijn moeder nog maar dat zal ik apart nog met haar bespreken. Zij begint gewoon soms al te steigeren als ik een aankoop doe van een paar honderd euro terwijl je daar tegenwoordig met veel dingen snel aan zit. Zeker als je iets van hardware ofzo koopt bijvoorbeeld.
Ja maar...

Waarom apart bespreken? Zoals het bij mij in mn ouderlijke woning zou gaan:

Pa,ma, bekijk t ff met je ouerlijke toezicht en het zuur. Ik ben een volwassen vent (destijds 19) en ik dop mn eigen boontjes wel.

Dit is volgens mij een "woke" issue. Waarom dit soort dingen apart met iemand bespreken... jezus

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:33
hier geef je zelf al reden genoeg om ook de volmacht van je moeder in te trekken. En rap wat! Je werkt, je betaalt mee in het huishouden, je bekostigd een interne verbouwing. Wat je voor de rest met je geld doet, gaat je moeder helemaal niks aan. Intrekken die handel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:34

Qwerty-273

Meukposter

mwa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 20:52:
Het klinkt alsof je over 10 jaar nog verwacht bij je ouders te wonen.
Ja maar, die duizenden euro's die onlangs aan zijn slaapkamer zijn uitgegeven ben je dan natuurlijk wel kwijt. Dat verhuis je niet 1-2-3 mee naar de nieuwe stek.
Zij begint gewoon soms al te steigeren als ik een aankoop doe van een paar honderd euro terwijl je daar tegenwoordig met veel dingen snel aan zit. Zeker als je iets van hardware ofzo koopt bijvoorbeeld.
Nu is het voor mij al een behoorlijke tijd geleden om op je zelf te gaan wonen. Maar zeker als starter salaris zal je zien dat de vaste lasten echt behoorlijk aan gaan tellen. Dan heb je niet elke paar weken/maanden enkele honderden euro's over om hardware te shoppen.
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:34:
Lang verhaal, maar dat ga ik hier allemaal niet vertellen.
Het klinkt wel dat er een voor geschiedenis zit, en dat in combinatie met over beschermende ouders (of moeder voornamelijk) die liever hebben dat je thuis woont in de veilige bubbel dan in een tochtig en nat kot waar het haast op instorten staat. (en je hoeft inderdaad niets te delen ;) )
RM-rf schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:56:
Zijn zij ook bereid met jou op een gelijk niveau te overleggen?
Dat is zeker in de eerste jaren wanneer iemand het huis heeft verlaten een strijdpunt. Het heeft ook tijd nodig voor de ouder om te wennen dat jouw kind alles alleen kan en wil doen. Zonder op de ouderlijke raad en hand terug te moeten vallen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Anoniem: 361276

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 22-09-2024 01:47 ]

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:04
Als je op jezelf zou wonen zou je dan ook al die extra uitgaven kunnen doen?
Denk dat je heel goed moet kijken wat er in gaat en wat er uit vliegt.
En vooral als je pas zo kort echt werkt op deze leeftijd dan is sparen wel heel belangrijk!

• Robinho96
Dit topic mag op slot, ik zal het nog wel eens met hun bespreken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:37
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:54:
Maar goed, zal het deze avond meedelen eerst aan mijn ouders dat ik dat wil doen en dan pas de volmacht intrekken (als ik weet wat de gevolgen zouden zijn). Zodat ik niet met het gedoe achteraf zit, als ze daar kwaad om zouden zijn.
De volgorde is verkeerd om. Je moet de volmacht intrekken en dat mededelen. Je bent 28, geen 8.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcoC
Dus? Jouw geld, jouw leven. Gedraag je eens volwassen :o .

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
MarcoC schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:22:
[...]

De volgorde is verkeerd om. Je moet de volmacht intrekken en dat mededelen. Je bent 28, geen 8.
En iemand die een account maakt met zijn volledige naam, woonplaats en geboortedatum. En maar net een parttime baan heeft als magazijnmedewerker. Die 1000'en euro's aan zijn slaapkamer heeft uitgegeven terwijl hij op dat moment niet eens een (vast) contract had of veel heeft gewerkt... En die toch een auto van 30.000+ heeft gekocht? Robinho96 in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5"

Maar goed, ik ga dit topic net als TS ook maar eens verlaten. Teveel tweakers hier die naar mijn mening te snel reageren zonder even na te denken over de mogelijke omstandigheden van TS

[ Voor 52% gewijzigd door President op 21-09-2024 22:43 ]

• MarcoC
President schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:28:
[...]

En iemand die een account maakt met zijn volledige naam, woonplaats en geboortedatum. En maar net een parttime baan heeft als magazijnmedewerker. Die 1000'en euro's aan zijn slaapkamer heeft uitgegeven terwijl hij op dat moment niet eens een (vast) contract had of veel heeft gewerkt...

Maar goed, ik ga dit topic net als TS ook maar eens verlaten. Teveel tweakers hier die naar mijn mening te snel reageren zonder even na te denken over de mogelijke omstandigheden van TS
Ja eens, er kan een voorgeschiedenis zijn. Ik ga alleen even af op TS die dat ontkent. Maar alsnog staat TS blijkbaar niet onder bewind, dus heel ernstig kan het niet zijn.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

A: ga praten. Waarom willen ze het? Hoe voel jij je daarbij? Hoe kan je groeien als je niet wordt vertrouwd?

B: als niet al aan de orde: stel voor huur te gaan betalen. Niet marktconform, immers zou een marktconform verhuurder zich niet met de huurder bemoeien. Maar wel tenminste maandelijks enkele honderden euro.

C: jij hebt alle recht om geen machtiging meer te doen. Zij hebben alle recht je dan te vragen te vertrekken en een eigen huurwoning te nemen. Zie dus A.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[...]

En iemand die een account maakt met zijn volledige naam, woonplaats en geboortedatum. En maar net een parttime baan heeft als magazijnmedewerker. Die 1000'en euro's aan zijn slaapkamer heeft uitgegeven terwijl hij op dat moment niet eens een (vast) contract had of veel heeft gewerkt... En die toch een auto van 30.000+ heeft gekocht? Robinho96 in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5"

goed, stel dat ts wat extra support in zijn leven kan gebruiken. Gaat hij dat leren door thuis te blijven wonen onder een controle regime?
Op zich zal dat werken zolang ts thuis blijft wonen. Alleen vroeg of laat is het toch gezond om door te gaan, en hoe langer je wacht hoe lastiger (van een student van 20 accepteren mensen een blunder/crappy huis/3-weken-beuine-bonen-eten meer dan van een 40-jarige).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Unpopular opinion:
Als je op 'n forum moet vragen hoe je je ouders moet overtuigen, ben je niet volwassen genoeg.
Als je denkt dat je geen woning kunt krijgen zonder vriendin, ben je niet volwassen genoeg.

Je hebt net geïnvesteerd in de kamer bij je ouders, dwz dat je voorlopig sowieso nog niet het huis uit gaat.

Wat betreft sparen:
Als je 'n beetje redelijk inkomen hebt, en je kostgeld is niet achterlijk hoog, zou je prima zo'n € 1.000 per maand moeten kunnen sparen, en dat nog afgezien van sparen voor hardware, verbouwing of vakantie. Kun je dat niet, dan snap ik dat je moeder gaat steigeren als je 'n paar honderd euro uitgeeft aan hardware en gadgets.

En als ik dan idd lees dat je 'n peperdure auto gekocht hebt en rijdt... dan snap ik je moeder nog beter.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Ardana schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:01:
Unpopular opinion:
Als je op 'n forum moet vragen hoe je je ouders moet overtuigen, ben je niet volwassen genoeg.
Als je denkt dat je geen woning kunt krijgen zonder vriendin, ben je niet volwassen genoeg.

Je hebt net geïnvesteerd in de kamer bij je ouders, dwz dat je voorlopig sowieso nog niet het huis uit gaat.

Wat betreft sparen:
Als je 'n beetje redelijk inkomen hebt, en je kostgeld is niet achterlijk hoog, zou je prima zo'n € 1.000 per maand moeten kunnen sparen, en dat nog afgezien van sparen voor hardware, verbouwing of vakantie. Kun je dat niet, dan snap ik dat je moeder gaat steigeren als je 'n paar honderd euro uitgeeft aan hardware en gadgets.

En als ik dan idd lees dat je 'n peperdure auto gekocht hebt en rijdt... dan snap ik je moeder nog beter.
Absoluut niet een unpopular opinion. Ik mag toch hopen dat iedereen klaar is met die rubberen tegel mentaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Wat een aparte visie houdt de topicstarter er op na. Tijd om op eigen beetjes te gaan staan kerel. Desnoods ga je wel huren.

• Robinho96
[...]

Euh sorry, ik heb voor die grote uitgaven wel betaald met geld dat ik heb bij elkaar kunnen sparen door een anderhalf jaar ongeveer te werken. :? En voor die auto leen ik op een aantal jaar. Dat is buiten mijn bijdrage aan mijn ouders momenteel de enige andere grotere vast kost (naast verzekering) die ik elke maand doe. Maar dat weten mijn ouders ook natuurlijk. ;)

En zo duur is die auto nou toch ook weer niet... Deze was ook ongeveer de enige auto die "een beetje" een upgrade was van mijn vorige (Golf VI)

[ Voor 6% gewijzigd door Robinho96 op 21-09-2024 23:50 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is dan wel een kwestie van prioriteiten stellen voor jezelf. Je geeft bakken met geld uit aan eerst een Golf VI en vervolgens een nieuwe T-Roc. Je had daar ook een goedkoop barrel kunnen kiezen die net 1-2 jaar mee gaat en dan weer de volgende (bijna) roestbak. Je geeft zelf aan liever niet de volle mep te willen betalen voor een dak boven je hoofd (je zoekt op basis van de berichten in dit topic eerst een partner om de kosten te willen delen), maar je wilt wel betalen voor een nieuwe bolide.

Ieder zijn eigen ding :) maar dan is het gewilde extra toezicht van de moeder beter te plaatsen.

Om een snelle zoeker van verre afstand te doen:

Voor slechts 975 per maand heb je al een luxueuze loft met 1 slaapkamer:
https://www.zimmo.be/nl/tielt-3390/te-huur/appartement/KVYF8

Of 980 voor twee slaapkamers:
https://www.zimmo.be/nl/tielt-3390/te-huur/appartement/KD8U2

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:46:
En voor die auto leen ik op een aantal jaar.
Oeefff. Lenen voor een auto? Serieus? Stop met tegen jezelf beweren dat je zuinig bent. Dat ben je niet.

Nooit lenen voor iets dat je cash zou moeten kopen. Tenzij absoluut nodig om geld te verdienen en er geen goedkopere optie bestaat ongeacht het comfort ervan. (enige lening ooit tenzij levensbedreigend: huis. Of zakelijk)

(Het kan prima zijn om jezelf een duur cadeau te geven met geld dat je anders had weggegooid. Maar houd niet jezelf voor de gek...)

En nogmaals: praten.

Edit:
Mrlten schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:26:
[...]

Dat zelfs een mod de TS gaat lopen aanvallen... :F
Is niet aanvallend bedoeld, maar als constructieve kritiek. Misschien kom ik als kaaskop wat bot over.

[ Voor 25% gewijzigd door F_J_K op 22-09-2024 09:48 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 26-06 13:15
Ah klassieke Tweakers die anderen op een forum vertellen wat ze met hun geld (niet) moeten doen :)

Overleg het gewoon met je ouders, het is je eigen geld, regel het effe snel online en alles is opgelost. Wel een wat vreemde topic dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En wat goedkopere plekken in de "buurt"

620 voor een studio in Heverlee / Leuven
https://www.zimmo.be/nl/h...e-huur/appartement/KVHGI/

765 ook in Leuven
https://www.zimmo.be/nl/h...te-huur/appartement/KVPID

780 ook in Leuven
https://www.zimmo.be/nl/l...te-huur/appartement/JP8EU

(als dat allemaal nog steeds te duur is, dan is die auto eigenlijk veel te duur :+)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 26-06 13:15
Ik denk dat het meer een geval van lekker leven voor weinig geld met (waarschijnlijk) moeders die zoontje lekker verzorgd is. Als een man van 28 met een redelijk inkomen echt het huis uit wil is hij zo weg.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Euh sorry, ik heb voor die grote uitgaven wel betaald met geld dat ik heb bij elkaar kunnen sparen door een anderhalf jaar ongeveer te werken. :? En voor die auto leen ik op een aantal jaar. Dat is buiten mijn bijdrage aan mijn ouders momenteel de enige andere grotere vast kost (naast verzekering) die ik elke maand doe. Maar dat weten mijn ouders ook natuurlijk. ;)

En zo duur is die auto nou toch ook weer niet... Deze was ook ongeveer de enige auto die "een beetje" een upgrade was van mijn vorige (Golf VI)
Wait, whut, je werkt "ongeveer pas anderhalf jaar", en je leent al jaren geld voor dingen die je niet kan betalen? Dat noemen ze voor het gemak "leven op te grote voet", oftewel financieel gezien een ramp in wording.

En als je ook nog gadgets wil, en een relatie anders kan je niet op jezelf samen wonen?

Ik wil niet zeggen dat je je prioriteiten niet op orde hebt, maar dan zou ik liegen :X

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:16
Als ik dit als ouder las hak je r uit getrapt..

(woon zelfstandig sinds mn 18e, heeft zn redenen, maar heb me financieel gered.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 361276

[...]
Nou blijkbaar wel anders had je geen geld hoeven lenen, en als ik 28 zou zijn zou mijn prioriteit liggen op een woonruimte zoeken en niet een hagelnieuwe auto kopen die ik niet kan betalen, ook net je kamer bij je ouders verbouwd, heb niet het gevoel dat je snel weg gaat daar. Misschien had je moeder toch gelijk lol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa

mwa

Die auto is natuurlijk nodig om iemand te vinden die de helft van de woning gaat betalen, uh ik bedoel de liefde van je leven te vinden! Daar staat een VW T-Roc wel bekend om…

De jaren huur die je aan een appartement had kunnen besteden ipv een gloednieuwe auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Hou eens op met z’n financiële keuzes te beoordelen, daar gaat het topic toch niet over?

Bovendien, hoe helpt die volmacht bij het tegenhouden daarvan? Als ts morgen 1000 euro uitgeeft dan kan de andere gevolmachtigde niet opeens dat gaan terugdraaien ofzo.

Het lijkt me juist goed dat de zijwieltjes eraf gaan. Als de ouders zich opstellen als mensen waar hij wel altijd naartoe kan voor advies, maar niet meer proactief meekijken, dan leert hij vanzelf financieel volwassen worden. En blijkt hij dat echt niet te kunnen, dan helpt een volmacht daar ook niet tegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Kurkentrekker schreef op zondag 22 september 2024 @ 06:55:
Hou eens op met z’n financiële keuzes te beoordelen, daar gaat het topic toch niet over?

Bovendien, hoe helpt die volmacht bij het tegenhouden daarvan? Als ts morgen 1000 euro uitgeeft dan kan de andere gevolmachtigde niet opeens dat gaan terugdraaien ofzo.

Het lijkt me juist goed dat de zijwieltjes eraf gaan. Als de ouders zich opstellen als mensen waar hij wel altijd naartoe kan voor advies, maar niet meer proactief meekijken, dan leert hij vanzelf financieel volwassen worden. En blijkt hij dat echt niet te kunnen, dan helpt een volmacht daar ook niet tegen.
Het topic gaat voor het grootste deel over de vraag waarom zijn ouders hem nog niet vertrouwen om zelfstandig financiële keuzes te maken. Dan gaat het dus wel om de beoordeling van zijn keuzes.

Als TS dan een reeks kortzichtige financiële keuzes laat zien (auto, niet sparen, etx.), gecombineerd met weinig bestaanszekerheid (kort arbeidsverleden, geen vast contract) dan snap ik dat mensen daar een mening over geven. Ze snappen het wantrouwen van zijn ouders namelijk wel. En ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:55
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:23:
Met welke argumenten zou ik kunnen komen om ze toch van mening te laten veranderen? :?
Ouders willen het beste voor hun kinderen. En kinderen zijn heel loyaal aan hun ouders. Het klinkt alsof dat nu ook het geval is. Dat is op zich positief.

Misschien kan je situatie iets breder bekijken dan de volmacht. Je ouders zien toch wel of je iets duurs koopt, dus die volmacht maakt dat hooguit iets gedetailleerder.

Misschien kan je eens nadenken over de vraag: hoe wil ik dat mijn leven er over 5 jaar uitziet?

Woon je dan nog bij je ouders, omdat er nog geen potentiële vriendin spontaan bij je ouders heeft aangebeld? Heb je nog iets meer geld geleend voor een nog iets duurdere auto? Zijn spanningen met je ouders nog wat verder opgelopen, omdat je eigenlijk zelfstandiger wilt zijn, maar je ouders moeite hebben met loslaten?

Of zie je iets anders voor je? En wat zouden de eerste stappen zijn om daar te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:21

_Apache_

For life.

Ik zou het gesprek met je ouders aangaan, dat je er vanaf wil.
Heb zij argumenten om het ana te houden (want slechte aankopen oid) stel dan voor om het af te bouwen.

Gesprek met ouders boven techniek.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Talkshowhost
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20:50
Volwassen worden doe je door fouten te maken en ervan te leren. Volwassen wordt je niet door iedere maand netjes een groot deel van je inkomen te verdelen over speciale potjes waarbij je lag nagedacht hebt over alle nood- en doemscenario's. De maatschappij lijkt steeds meer risico avers te worden. Bij volwassen worden hoort dat je leert improviseren op situaties die zich voordoen, niet alles kun je vooraf bedenken en voorkomen. Hoewel dit wel de tendens is bij veel mensen, het geloof in de maakbare wereld.

Spring in het diepe, kom meer los van je ouders en uiteindelijk komt het goed. Misschien niet direct en moet je een tijdje rondkomen op water en brood (figuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:27

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

MallePietje schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:19:
[...]
Misschien kan je eens nadenken over de vraag: hoe wil ik dat mijn leven er over 5 jaar uitziet?
En daaraan bepaalde (financiële) doelen koppelen. Leren budgetteren is sowieso een aanrader. Kun je nu al mee beginnen, dan ziet je ma meteen dat je je verantwoordelijkheid op dit gebied wil nemen.

En ja, de huizenmarkt is ruk, maar wachten op een potentiële partner om de kosten te delen? Zoek dan gewoon een huisgenoot, wel zo praktisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Ojjorz schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:13:
[...]

Het topic gaat voor het grootste deel over de vraag waarom zijn ouders hem nog niet vertrouwen om zelfstandig financiële keuzes te maken. Dan gaat het dus wel om de beoordeling van zijn keuzes.

Als TS dan een reeks kortzichtige financiële keuzes laat zien (auto, niet sparen, etx.), gecombineerd met weinig bestaanszekerheid (kort arbeidsverleden, geen vast contract) dan snap ik dat mensen daar een mening over geven. Ze snappen het wantrouwen van zijn ouders namelijk wel. En ik ook.
Ja? Ik snap daar echt geen reet van. Het past die ouders, of wie dan ook, helemaal niet om een mening te gaan hebben over iemands uitgave.

Dit is gewoon een grove inbreuk op de privacy van de TS. Het gaat helemaal niemand wat aan hoe hij zijn centen uitgeeft.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:57
Ardana schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 23:01:
Unpopular opinion:

Wat betreft sparen:

Je hebt gelijk, echter controleren heeft ook weinig zin. Je moet als ouders kunnen praten (en zaken kunnen uitleggen) waarom sommige financiële beslissingen nu niet verstandig zijn.

In dit geval omdat er een bak geld nodig is om een zelfstandig leven op te kunnen gaan bouwen.

Ga eens zitten met elkaar maak een overzicht van de inkomsten en uitgaven en zet vervolgens op een rij wat er bij komt kijken als je op jezelf gaat wonen. Zet dat af in de tijd en je weet hoe lang je moet sparen. Niet iedereen heeft een gevoel voor tijd en wat geld over tijd doet (met andere woorden, hoe verdomd lang het duurt voordat je het benodigde bedrag hebt gespaard)

Ts voelt zich gecontroleerd en zijn moeder mist controle, of op zijn minst een toekomst plan.

Dat is wat ik er een beetje uit lees. Beide niet onredelijk lijkt mij. Ga het gesprek aan over de toekomst en de financiën en bespreek dit samen en hou er samen een open dialoog over gaande.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

Talkshowhost schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:35:
Volwassen worden doe je door fouten te maken en ervan te leren. Volwassen wordt je niet door iedere maand netjes een groot deel van je inkomen te verdelen over speciale potjes waarbij je lag nagedacht hebt over alle nood- en doemscenario's. De maatschappij lijkt steeds meer risico avers te worden. Bij volwassen worden hoort dat je leert improviseren op situaties die zich voordoen, niet alles kun je vooraf bedenken en voorkomen. Hoewel dit wel de tendens is bij veel mensen, het geloof in de maakbare wereld.

Spring in het diepe, kom meer los van je ouders en uiteindelijk komt het goed. Misschien niet direct en moet je een tijdje rondkomen op water en brood (figuurlijk).
En als je betrokken ouder bent hoop je dat soort situaties voor te zijn en dat je opvoeding daar een stokje voor steekt.

TS is dus basis zijn posts iemand die op minder dan water en brood rond zou moeten komen als de rem er af gaat als ik het zo lees.

Zijn uitgaven passen niet bij zijn doelen en TS lijkt qua geldbesreding zeker niet volwassen. Want er lijkt een gat in de hand van TS aanwezig te zijn en gebrek aan inzicht daarvan.

Ik ben blij dat ik als ouder niet in zo'n situatie zit met mijn kinderen, die welliswaar tieners nog zijn. Maar hun inkomen van hun baantjes weloverwogen uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Volmachten worden van de rekening gewist zodra een kind 18 wordt. Los van of je thuis woont of ergens anders. Dat gebeurt in ieder geval in Nederland, geen idee hoe het in Belgie geregeld is. Maar aangezien je al 28 bent gaat het daar anders?

Maar dan wordt je kinderrekening automatisch omgezet in een studentenrekening (of iets soortgelijks, naam verschilt per bank) en alle toegang voor anderen wordt gewist. Je bent zelf de enige met toegang tot je rekening, tenzij je later expliciet toestemming geeft aan je ouders om je rekening door hun te laten inzien. Lijkt mij een prima systeem eerlijk gezegd. Daarmee voorkom je ook dit soort situaties.

Edit: even verder gelezen. blijkbaar gaat het dus niet om de volmacht, maar is er iets heel anders aan de hand hier...

[ Voor 8% gewijzigd door Il 2 op 22-09-2024 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Il 2 schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:21:
Volmachten worden van de rekening gewist zodra een kind 18 wordt.
Dat is hier verder niet relevant. Ouders TS hebben wel een volmacht. Wie weet is die pas na zijn 18e aangevraagd of werkt het idd anders in België

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ojjorz schreef op zondag 22 september 2024 @ 07:13:
[...]

Andersom denkend:
Als je 10 jaar lang met financiële zijwieltjes hebt moeten leven, vind je het dan gek dat er weinig zelfstandigheid is? Dit was juist de periode geweest dat TS veilig fouten had kunnen maken, want hij had een dak boven z’n hoofd en een sociaal vangnet.

Toen ik zelf 19 was en op kamers ging had ik 30 euro op m’n spaarrekening. Of iets in die orde van grootte. Kwam financieel verder wel goed, maar ook ik deed uitgaven waarvan je misschien twijfels zou hebben als ouder. Het geld van m’n (bij)baantje ging naar dure hardware, mooie canon lenzen, uitjes, dat soort dingen. Ik betaalde wel gewoon de rekeningen, maar sparen of financiële planning was er echt niet bij. En voila, het is vanzelf goed gekomen. Zonder dat m’n ouders meekeken. Opvoeden is ook loslaten, en dat is in beider belang.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:00
Mij bekruipt het gevoel dat we slechts een deel van het verhaal horen, bijna dertig zijn en onder financieel toezicht staan is op z'n zachts gezegd bijzonder.

Thuis wonen met baan en geld moeten lenen voor consumptiegoederen trouwens ook. Dan heb je vrijwel geen vaste lasten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:51
Tweakers-topic optima forma; TS vraagt iets technisch aangaande z’n bankrekening en krijgt 4 pagina’s advies over hoe hij z’n leven moet indelen, verwijten en en passant de beschuldiging dat hij zaken achterhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ben bang dat TS er nu dankzij dit topic eerder meer dan minder financieel advies / controle heeft bij gekregen :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Van welke opmerking ik een beetje van TS schrok was dat hij elke maand “probeert” wat te sparen. Ik heb ook door huizenmarkt tijd bij mijn ouders gewoond. Ben nu 27 maar toen ik inwonend was bleef ik wel zoeken naar huizen en geen haar op mn hoofd dat ik een maand niet iets extra’s gespaard had. Ik had/heb dan voor mijn leeftijd ook een redelijk goed salaris maar naast de inwoon kosten die ik mijn moeder betaalde gaf ik gemiddeld per maand niet meer dan €300 uit aan (leuke) prive dingen. Dat is alles: vakanties, kleding, hobby, uitjes, telefoon + abbo.

Mijn ouders hebben geen inzage in mijn bank, na mijn 18de ook nooit nodig geweest want ze hadden dat vertrouwen volledig.

Maak een goed plan (met je ouders) dat je elke maand x bedrag spaart, dat er y bedrag per maand aan leuke dingen uitgegeven kan worden. Dat betekent dat je voor een vakantie of andere grote uitgave moet sparen uit het maandelijkse y bedrag en dat bedrag z voor kosten en inwoning is. En dat je graag wilt dat je het toezicht kan intrekken en je je aan dat plan houdt. Ik weet je kosten en inwoning niet maar ik verwacht dat je toch ruim de helft van je salaris moet kunnen sparen. Of op zn minst er erg dicht tegenaan.

Misschien helpt dat in vertrouwen met je ouders en dat je na een halfjaar kan laten zien wat je extra gespaard hebt dat het voor hen ook prima is.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-06 17:11

Barrycade

Through the...

wibblemoo schreef op zondag 22 september 2024 @ 08:55:
Tweakers-topic optima forma; TS vraagt iets technisch aangaande z’n bankrekening en krijgt 4 pagina’s advies over hoe hij z’n leven moet indelen, verwijten en en passant de beschuldiging dat hij zaken achterhoudt.
TS had dit prima via een zoek opdracht bij Google op een Ai bot kunnen vragen of oldschool een belletje naar de bank kunnen uitzoeken. Dat weet jij dat weet ik. Zeker als het een weldenkende volwassene was.

Dus ja als je dit soort vragen als 28 jarige thuiswoner vraagt op dit forum krijg je root cause vragen.

En blijkt snel dat de topicstart zelf niet door heeft waar de crux ligt.

En is er soms wat pinnig, maar wel bedoeld advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mwa

mwa

Tja, de zomer is voorbij dus de topics over BBQ overlast en gillende kinderen in de tuin van de buren drogen wat op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
mwa schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:20:
[...]

Tja, de zomer is voorbij dus de topics over BBQ overlast en gillende kinderen in de tuin van de buren drogen wat op.
offtopic:
Ik heb last van bladblazers van de buren, wat zijn mijn rechten?!?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lees anders gewoon de TS een keer goed:
Robinho96 schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:23:
Mag je mij uitleggen hoe die vraag technisch opgelost kan worden.

En daarom is het echt een tweakers-topic, elkaar de maat nemen over reacties terwijl dat voor @Robinho96 helemaal niet belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 09-06 11:10
Dit topic doet me denken aan Carla en Frank van Putten.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:23

Mrlten

Premium Deluxe Plus

F_J_K schreef op zondag 22 september 2024 @ 00:24:
[...]

Oeefff. Lenen voor een auto? Serieus? Stop met tegen jezelf beweren dat je zuinig bent. Dat ben je niet.

Nooit lenen voor iets dat je cash zou moeten kopen. Tenzij absoluut nodig om geld te verdienen en er geen goedkopere optie bestaat ongeacht het comfort ervan. (edit: enige lening ooit tenzij levensbedreigend: huis. Of zakelijk)

(Het kan prima zijn om jezelf een duur cadeau te geven met geld dat je anders had weggegooid. Maar houd niet jezelf voor de gek...)

En nogmaals: praten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:51
Mrlten schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:26:
[...]

Een lening afsluiten om een auto te kopen van 30k is toch gewoon ongelofelijk dom. Mag dat niet gezegd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ja, en?

Prima toch? Krijgt de TS er allemaal gratis bij. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:00
'Dan gaat ze voor mij een flesje aftershave kopen, daar krijg ik al 20 jaar hetzelfde gedicht bij: om na het scheren, op je snoet te smeren. En dan koop ik dadelijk daar voor haar drie zakdoekjes, die verpak ik in een knot wol en dan moet ik er een gedicht bij maken van minimaal 20 regels. Maar ik wil dit niet meer, ik kan er niet meer tegen. Ik wil rode lingerie voor een geile vriendin, maar ik heb geen vriendin, daar ben ik voor behandeld. Ik heb alleen mijn moeder, dat is het grote probleem.'
_/-\o_

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:23

Mrlten

Premium Deluxe Plus

NMMNG schreef op zondag 22 september 2024 @ 09:30:
[...]

Een lening afsluiten om een auto te kopen van 30k is toch gewoon ongelofelijk dom. Mag dat niet gezegd worden?
Dat weet ik niet, er zijn genoeg mensen die een auto op afbetaling hebben, of iets als private lease nemen. Als je het maandbedrag kan betalen en de voorwaarden van de lening zijn oké, waarom niet?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.