Wat ik mij nog kan herinneren is dat KPN heel vroeger nog aankoop STBs aanbood met opnamemogelijkheid. Toen dat (opnemen) meer en meer geïntegreerd werd in de pakketten zijn er coulance regelingen geweest met kortingen voor klanten die nog een koop kastje hadden.DaYwaLkUr schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:50:
Ik snap TS wel, zelf zit ik bij Ziggo en heb ik CI+ modules aangeschaft en een Smart card gekocht. Tegenwoordig kan je deze alleen nog maar huren en niet meer kopen. Als Ziggo dit zou blokkeren, zou ik ook boos zijn.
Voor zover ik weet zijn er sindsdien geen STBs meer door KPN aangeboden als zijnde koop. Wat destijds veel gebeurde is vergelijkbaar zoals we hier lezen. Een klant stopte met afnemen van IPTV van KPN en leverde niet alles in of hoefde dat niet te doen. Die STBs kwamen deels in omloop op de tweedehands markten. Hierom kwam je nog wel eens wat situaties tegen waarbij klanten een koop en een huur STB afnam. Dit werd gedoogd totdat ze stuk gingen, garantie zat er niet meer op en de volgende STB zou huur moeten worden.
In het kort:
- als TS z'n STB via KPN had gekocht, had hij wellicht een poot om op te staan, los van het feit dat ze (de koop STBs) al jaren niet meer levensvatbaar zijn in de huidige IPTV-infrastructuur.
- als TS z'n STB buiten KPN om gekocht heeft maar wel werkende IPTV heeft ontvangen op die STB was het mazzel.
Die 1963 was uit mijn hoofd een met een recorder. Die werden toen al (we hebben het over ik denk 10 à 13 jr geleden?) geswapt voor de 1853.Jorco schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:43:
Wat een discussie hier. Oud-KPN'er hier.
Zeer antieke (en grote) modellen waren ooit te koop. Zo uit mijn hoofd iets met typenummer 1903/1963. Die dingen kom je niet meer tegen.
De kleine kastjes hebben allemaal een sticker met 'eigendom van kpn' of iets dergelijks. Die zou natuurlijk verwijderd kunnen zijn/worden.
Volgens mij is er ook nog iets als een onderzoeksplicht voor de koper. Wat kost een apparaat normaliter los bij KPN? Niet te koop, waarom niet? Klant zit al bij KPN dus kan het zelfs al afleiden uit de eerste eigen ontvanger (indien van toepassing).
Het is altijd de vraag geweest wanneer KPN hier iets aan ging doen want dit doet zich al jaren voor. Het kan ze natuurlijk wel wat klanten gaan kosten maar nu velen ook via een app kunnen kijken zal dat tegenwoordig wel meevallen.
[ Voor 26% gewijzigd door True op 20-09-2024 16:34 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente