Laadpaal problemen na switch va1 naar 3 fase huisaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-05 15:45
Ben zoekende naar wat ik nog kan testen om het probleem te lokaliseren. Of wat ik specifiek moet vragen aan bijv. Liander of mogelijk een elektromonteur...

Ik ben sinds kort over van een 1x40A aansluiting naar een 3x25A aansluiting. Een van de redenen was EV laden op 11 kW. Dat ging niet goed. Zie ook mijn post [link] in het Alfen laadpaal forum.

Vermoeden was een defecte laadpaal. Nu zit er een nieuwe in, een Easee Lite. Deze laad vrolijk op 1 fase. Maar op 3 fasen klapt de zekering van netbeerherder (Liander) van enkel L1 er uit. Dus niet elke fase, de apparatuur (en groepen) die op L2 of L3 werken zijn dan gewoon nog van stroom voorzien. Ook de aardlekautomaat (20A) van de laadpaal schakelt af, maar niet op een aardlekfout. Tenminste, de aardlek knop staat op aan maar de circuit breaker van de 3 fasen op uit.

Heb herleidt dat waar Liander als L1-L2-L3 binnen komt, deze op mijn hoofdschakelaar (door Liander monteur) is aangesloten als L3-L2-L1.

Vraag 1: kan deze fase "switch" tot problemen leiden bij het EV laden?

Zowel op hoofdschakelaar van mijn gedeelte van de meterkast (het niet Liander deel), als op de ingang en uitgang aardlekautomaat van de EV lader (in meterkast), als op de terminals van de EV lader meet ik de 235-245V tussen elke lijn en nul. Lijn naar lijn is allemaal 405--410V. Gemeten op terminals van de EV lader is ook de weerstand van elke lijn naar aarde >10m Ohm uit.

Vraag 2: wat kan ik nog meten of uitzoeken om problemen aan installatie of kabel laadpaal uit te sluiten?

Het blijft me verwonderen dat er slechts 1 lijn uit klapt als ik op 3 fase ga laden, en telkens dezelfde. Verder geen problemen met apparatuur of stopcontacten achter de groepen die op die lijn zijn aangesloten.

Verder ter info:
  • de auto (een polestar 2) laad bij een publieke paal gewoon op 11kW.
  • Lader is dus vervangen. Van een Alfen Eve Single Pro naar een Easee charge lit
  • Alfen is ooit door een laadpaalexloitant (via leasemaatschappij) geplaatst als 3-fase paal, maar heeft altijd op 1 fase gewekt. Ofwel: de 5 aders zijn aangelegd, maar slechts gedeeltelijk aangesloten in meterkast.
  • 1x zonnepanelen enphase welke op L1 Liander (en dus L3 hoofdschakelaar) aangesloten zijn
  • 1x zonnepanelen solaredge welke op L2 Liander (en L2 hoofdschakelaar) aangesloten zijn
  • Laadpaal is ingesteld op 16A max circuit en 25A max hoofdaansluiting. Verder ook load balancing via Tibber pulse. Vorige laadpaal ook 16A max en 25A max maar dan via Alfen eigen loadbalancing op p1 poort. De 16A max lijkt goed te werken want EV laad nu op 3,5kW op 1 fase, terwijl de auto naar 7-8kW kan (dat deed ik voorheen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d8_GiqiDy4UFtum-p4gGh1TkXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTQMwFJvZ4YcBpQCTzFmXO9n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:36
Heb je geen load balancing? Dat is de enige plek waar fase-draaien uit zou maken. ik zie geen meter zitten namelijk.

[ Voor 62% gewijzigd door jeroen3 op 17-09-2024 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
jeroen3 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:51:
Heb je geen load balancing? Dat is de enige plek waar fase-draaien uit zou maken. ik zie geen meter zitten namelijk.
Ja load balancing is actief. Nu via tibber pulse (in p1 poort) met Easee lite lader via wifi. Voorheen via Alfen load balancing met kabeltje naar de slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De p1 poort is dan wellicht niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
jeroen3 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:40:
De p1 poort is dan wellicht niet snel genoeg.
?? Ook al zou dat het geval zijn… de auto kan max 11kW laden. Dat is dan 16A per fase waar we max 25 door de hoofdzekering kan. Dan moet ik nog ergens 2kW trekken geheel gelijktijdig… en dat is niet het geval. Wasmachine, droger, vaatwasser, etc staan niet aan en zitten ook op andere fase dan die er uit klapt. Warmtepomp zit wel op dezelfde fase maar staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je p1 meter meet de verkeerde fase. Een easee schakelt terug naar 1 fase laden bij hoge belasting door andere verbruikers. Daardoor kan loadbalancing verkeerd schakelen. Je kunt gewoon je L1 en L3 op de laadpaal veranderen zodat de belasting via p1 op l1 overeen komt met de eerste fase die je laadpaal in gaat.

Waaeom de zekering van de laadpaal uitklapt is hier niet de oorzaak van. Als die echt op de zekering waarde klapt, dan heb je hem behoorlijk overbelast. Weet je zeker dat het niet de aardlek is? Dan kan het nog iets zijn met een losse draad of zo..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Flo De meeste info krijg je met een realtime P1 monitor (liefst met data elke seconde). Klapt hij meteen of na meer dan een halve minuut?

Het kan een verkeerd aangesloten meter zijn zodat verbruik als teruglevering gezien wordt, maar dan nog verwacht je inderdaad niet meer dan 16A.

In het zelfbouw laadpaal topic staat hoe je met een handvol passieve componenten een auto-simulator kunt bouwen om onbelast te testen wat er precies gebeurt in de socket, maar dat is misschien voor gevorderden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:40
Gemeten op terminals van de EV lader is ook de weerstand van elke lijn naar aarde >10m Ohm uit.
Tenzij je een megger gebruikt zijn aardlek metingen met een multimeter slechts indicatief en zeer zeker niet als betrouwbare waarde aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Flo schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:45:
[...]

?? Ook al zou dat het geval zijn… de auto kan max 11kW laden. Dat is dan 16A per fase waar we max 25 door de hoofdzekering kan. Dan moet ik nog ergens 2kW trekken geheel gelijktijdig… en dat is niet het geval. Wasmachine, droger, vaatwasser, etc staan niet aan en zitten ook op andere fase dan die er uit klapt. Warmtepomp zit wel op dezelfde fase maar staat uit.
Als je close-in boiler inschakelt telt deze er zo 12A bij op.

Volgende keer even voelen of de automaat warm is, want dan is deze er hoogstwaarschijnlijk over overbelasting uit gegaan.
Bij sluitin kunnen ook alle automaten trippen, in dat geval heb je wellicht sluiting in de auto. Lijkt mij onwaarschlijk.

• Flo
prein2 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:52:
Je p1 meter meet de verkeerde fase. Een easee schakelt terug naar 1 fase laden bij hoge belasting door andere verbruikers. Daardoor kan loadbalancing verkeerd schakelen. Je kunt gewoon je L1 en L3 op de laadpaal veranderen zodat de belasting via p1 op l1 overeen komt met de eerste fase die je laadpaal in gaat.

Waaeom de zekering van de laadpaal uitklapt is hier niet de oorzaak van. Als die echt op de zekering waarde klapt, dan heb je hem behoorlijk overbelast. Weet je zeker dat het niet de aardlek is? Dan kan het nog iets zijn met een losse draad of zo..
Dank. Zal de fase dan maar eens omwisselen voor de zekerheid, en om dat uit te sluiten. Aardlek was niet gesprongen, enkel de zekering. Zowel de 20A specifiek van de laadpaal als de 25A van Liander (enkel fase 1).
Proton_ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:52:
@Flo De meeste info krijg je met een realtime P1 monitor (liefst met data elke seconde). Klapt hij meteen of na meer dan een halve minuut?

Het kan een verkeerd aangesloten meter zijn zodat verbruik als teruglevering gezien wordt, maar dan nog verwacht je inderdaad niet meer dan 16A.

In het zelfbouw laadpaal topic staat hoe je met een handvol passieve componenten een auto-simulator kunt bouwen om onbelast te testen wat er precies gebeurt in de socket, maar dat is misschien voor gevorderden.
Klapt zodra de auto het laadvermogen opbouwt. Dus zeg na 2-3 seconden dat ik de lader start. Verbruik en teruglevering lijkt goed te gaan met de nieuwe meter (die sinds 3fase er in zit). Zowel in HomeWizard als Tibber als op het display gaat de teller de goede kant op.
Groningerkoek schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:03:
[...]

Tenzij je een megger gebruikt zijn aardlek metingen met een multimeter slechts indicatief en zeer zeker niet als betrouwbare waarde aan te nemen.
Misschien tips of en hoe uit te sluiten dat de kabel stuk is (en naar aarde lekt) zonder een megger?
jeroen3 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:29:
[...]

Als je close-in boiler inschakelt telt deze er zo 12A bij op.

Volgende keer even voelen of de automaat warm is, want dan is deze er hoogstwaarschijnlijk over overbelasting uit gegaan.
Bij sluitin kunnen ook alle automaten trippen, in dat geval heb je wellicht sluiting in de auto. Lijkt mij onwaarschlijk.
Dank. Sluiting in auto is zeer onwaarschijnlijk omdat deze het bij een publieke paal wel gewoon doet, ook op 11kW. Close-inboiler is geen sprake van (warmtepomp heeft geen boiler, en tapwater is nog op gas). Verder kan ik ook op de meetwaarden (p1 poort) terugzien dat er verder geen noemenswaardig verbruik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:39
Als je alle groepen behalve de auto uitzet op de fase die eruit klapt wat gebeurd er dan?
of uberhaupt alle groepen op alle fases even uitzetten behalve van de auto.

[ Voor 30% gewijzigd door thebeast12 op 18-09-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat er een probleem is in je installatie zelf, want die kan van wat ik kan opmaken wel gewoon langdurig op spanning blijven om een laadsessie te starten, en zelfs begrenst laden.
Misschien de kabel naar de auto, deze komt pas op spanning na het starten van de sessie. Maar deze staat ook op spanning bij begrensd laden.

Ik zit er een beetje meer dat 2-3 seconden wat te lang voor een harde sluiting.
Maar ook weer te kort voor overbelasting, tenzij je ruim 3 keer over de limiet gaat.
Het kan een lekstroom probleem zijn. En dan wordt het erg complex en kun je beter iemand uitnodigen om te komen kijken.
Als je een stroomklem hebt kun je misschien kijken hoeveel stroom er loopt door fase 1.

Een kabel is alleen te controleren met een isolatietester op >500Vdc. Dat moet formeel meer dan 1 MΩ zijn, maar liever veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Los van doormeten kun je misschien wel plausibel maken of het probleem in de kabel zit door in de paal de drie fasen en N van de socket/kabel los te halen - met alleen PE, CP en PP kan je auto de handshake voltooien en worden de relais omgegooid. Als de automaat dan in blijft (uiteindelijk geeft iets een error) dan is het waarschijnlijk wel een kabel/connector/socket probleem (vocht bv).

@jeroen3 ik vind niet terug dat 'begrensd' (bv 3fase 8A) laden wel werkt? En lekstroom zou niet het klappen van de hoofdzekering verklaren.

Als de fout in of voor het relais zit kan je er zo wel achter komen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
De foto is wat onduidelijk, maar het lijkt alsof aan de onderkant van de automaat N en L1 verkeerd om zitten?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Flo
StevenK schreef op woensdag 18 september 2024 @ 13:55:
De foto is wat onduidelijk, maar het lijkt alsof aan de onderkant van de automaat N en L1 verkeerd om zitten?
Welke automaat bedoel je? De 40A hoofdzekering (links), of de 20A aardlek van de EV lader (rechts)? Of de Liander automaten (helemaal onder de meter).

• StevenK
  • Laatst online: 22:54
Flo schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:03:
[...]

Welke automaat bedoel je? De 40A hoofdzekering (links), of de 20A aardlek van de EV lader (rechts)? Of de Liander automaten (helemaal onder de meter).
Die van de EV. Het lijkt als de blauwe ader niet helemaal links zit.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Flo er lijkt onder de aardlekautomaat wel een rare gele brug te zitten, de kam zit niet helemaal lekker. Heb je daar een closeup van?

• Flo
StevenK schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:07:
[...]

Die van de EV. Het lijkt als de blauwe ader niet helemaal links zit.
Proton_ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:14:
@Flo er lijkt onder de aardlekautomaat wel een rare gele brug te zitten, de kam zit niet helemaal lekker. Heb je daar een closeup van?
Closeup gemaakt, eentje vanaf boven (kabel naar laadpaal) en eentje vanaf onder (aangesloten op hoofdautomaat). Zitten volgens mij goed in de automaat en op de juiste plek.
Note: de zwarte uitslag op de bruine ader zat er al op, dat was van een eerdere fout bij aansluiting in meterkast door monteur (2,5jr geleden)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fV2r1r0VBLX1EjKRvtWenmcVQC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUXAhlfLbLydYbiqVxP0oRnx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWaQAlCBLTSW-a3Dncv4RRQfY2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YPAPTh37MHlBO0A37OjrmfgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Flo Thanks, loos alarm dus :)

• Flo
prein2 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:52:

thebeast12 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:39:
Als je alle groepen behalve de auto uitzet op de fase die eruit klapt wat gebeurd er dan?
of uberhaupt alle groepen op alle fases even uitzetten behalve van de auto.
Heb nu L1 en L3 omgedraaid in de meterkast. Dus nu is L1-L2-L3 aan de nebeheerkant ook zo op mijn hoofdautomaat aangesloten als L1-L2-L3. (dat was dus L3-L2-L1).

Laden op 1 fase gaat ook dan helemaal goed. Max 3,5 kW, maar nu door L1 ipv L3. De Liander zekering op L1 is dus niet stuk of super gevoelig, deze schakelt niet af bij 15-16A.

Bij Laden op 3 fase klapt nu niet de Liander zekering op L1 er uit (zoals voorheen), maar die van L3.

Heb hierbij ook alle automaten en aardlekschakelaars op uit gezet, dus enkel en alleen de laadpaal heeft stroom. Deze zit direct - via een aardlekautomaat - achter de hoofdzekering. Ook dan klapt L3 zekering van Liander er uit.

Het moet nu een fysiek andere ader zijn in de kabel van meterkast naar laadpaal die problemen geeft. Tot vandaag: 1 fase laden over L3 prima maar bij 3-fase laden schakelt L1 zekering af. Sinds vandaag 1 fase laden over L1 prima, maar bij 4-fase laden schakelt L3 zekering af.

Binnenkort de kruipruimte in om de kabel te bekijken.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Kan je een andere laadkabel proberen met je auto? Easee heeft altijd een socket. Hun idee van een vaste kabel is de socket altijd vergrendelen.

De kabel in de kruipruimte naar de Easee toe heeft permanente spanning op alle fasen. Daar zou een belasting geen verschil moeten maken dat er wel of niet kortsluiting is.

Welk merk/type auto heb je?
Heb je ook problemen bij een andere 3 fase laadpaal?

• Flo
Ricko1 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:43:
Kan je een andere laadkabel proberen met je auto? Easee heeft altijd een socket. Hun idee van een vaste kabel is de socket altijd vergrendelen.

De kabel in de kruipruimte naar de Easee toe heeft permanente spanning op alle fasen. Daar zou een belasting geen verschil moeten maken dat er wel of niet kortsluiting is.

Welk merk/type auto heb je?
Heb je ook problemen bij een andere 3 fase laadpaal?
Thx! Zal binnenkort andere laadkabel proberen. Maar: de Easee lader met nieuwe kabel is gloednieuw, en het probleem speelde ook met vorige laadpaal (Alfen met vast laadkabel).

Auto is polestar 2. Geen problemen bij openbare 11kw palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
Update: gisteravond de kabel van meterkast naar laadpaal (in kruipruimte) bekeken. Daar valt niets aan op. Geen “deuken”, schuurt of klemt niet langs iets, etc.

Iemand nog een idee wat verder uit te sluiten?
Of wat zou er in het netbeheerder deel mogelijk verkeerd kunnen gaan waarom apparatuur op 3 fase niet werk maar alles op 1 fase wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Er zit misschien toch echt een probleem in je auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Flo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 06:39:
Iemand nog een idee wat verder uit te sluiten?
Heb je inzicht in de vermogens per fase (bijv. via je slimme meter met homewizard p1 meter)?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een andere mogelijkheid is een productiefout in de socket of relais met sluiting tussen twee fasen.
L3 klapt er uit dus je zou L3 los kunnen halen en met een auto-simulator kunnen checken wat er op de socket gebeurt.
Een auto-simulator/laadpaaltester is niet moeilijk te maken (kopje Testen), misschien heeft de installateur er eentje, anders kun je iets als https://voldt.nl/products...-2?variant=47825553719630 gebruiken.
Maar de laadpaal openhalen is makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
jeroen3 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 07:55:
Er zit misschien toch echt een probleem in je auto.
Als ik (nog eens) op een publieke paal op 11 kW ga laden, is het dan goed uit te sluiten dat het aan de auto ligt? Kan ook eens rondvragen of iemand het aandurft zijn/haar auto hier op te laden. Maar stel mijn polestar 2 sluit iets kort of vraagt teveel stroom, dan zou een publieke 11 kW paal daar toch ook last van moeten hebben?
blackd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:14:
[...]

Heb je inzicht in de vermogens per fase (bijv. via je slimme meter met homewizard p1 meter)?
Homewizard hangt hier wel, maar vereist een plus abbo voor inzicht per fase. De Tibber Pulse meet het wel, en fungeert ook als loadbalancer voor de Easee charger. Hieronder uit home assistant via de tibber pulse. Het 1 fase laden staat er duidelijk op, incl. dat het van L3 naar L1 is verhuis (kabels omgedraaid). Kan ook het meetinterval liggen maar ik zie geen >25A waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQTDrC-6RCccMGK8NOlUzajWOnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j95oZaU5hlPRcmCCDTZQfRX3.png?f=fotoalbum_large
Proton_ schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:20:
Een andere mogelijkheid is een productiefout in de socket of relais met sluiting tussen twee fasen.
L3 klapt er uit dus je zou L3 los kunnen halen en met een auto-simulator kunnen checken wat er op de socket gebeurt.
Een auto-simulator/laadpaaltester is niet moeilijk te maken (kopje Testen), misschien heeft de installateur er eentje, anders kun je iets als https://voldt.nl/products...-2?variant=47825553719630 gebruiken.
Maar de laadpaal openhalen is makkelijker :)
Ik vindt het wel zeer onwaarschijnlijk... dan had zowel de Alfen Eve (die er voorheen hing) een productiefout (waardoor er sluiting optreed) moeten hebben. Alsook de nieuwe Easee Lite die er nu net 1-2 weken hangt.
Kan nog eens proberen bewust fasen om te wissel bij aansluitpunt laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Proton_ De installateur heeft deze als het goed is getest met zo'n tester.
Als hij dat niet heeft kun je dat misschien laten doen. Misschien door een derde.
Ze meten dan de impedanties en de werking van de aardlekbeveiligingen.

Wellicht communiceert de laadpaal onjuist en zegt deze "ga maar laden met 32A op 1-fase", is dat iets wat mogelijk is?

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 24-09-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Flo schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:39:
Hieronder uit home assistant via de tibber pulse. Het 1 fase laden staat er duidelijk op, incl. dat het van L3 naar L1 is verhuis (kabels omgedraaid). Kan ook het meetinterval liggen maar ik zie geen >25A waarde.
[Afbeelding]
En wanneer is de hoofdzekering er dan uitgeklapt?

• Flo
jeroen3 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:27:
@Proton_ De installateur heeft deze als het goed is getest met zo'n tester.
Als hij dat niet heeft kun je dat misschien laten doen. Misschien door een derde.
Ze meten dan de impedanties en de werking van de aardlekbeveiligingen.

Wellicht communiceert de laadpaal onjuist en zegt deze "ga maar laden met 32A op 1-fase", is dat iets wat mogelijk is?
Dank, goede vraag voor een installateur / elektricien zodra ik die laat komen.
blackd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:31:
[...]

En wanneer is de hoofdzekering er dan uitgeklapt?
Dat zie ik ook niet terug in de grafiek. De Tibber pulse zou verbruiksdata elke 2 seconden moeten sturen, zal bij een volgende test proberen in home assistant het tijdstip terugzoeken. En checken of de server met home assistant blijft draaien (i.e. zit die op een fase die er niet dan uit klapt).

• blackd
  • Niet online
@Flo het zou mooi zijn als je een accurate meting van alle fases tegelijk, maar wel inzichtelijk pér fase, kunt doen op het moment dat de boel klapt. Dan kun je zien of de laadpaal de netaansluiting symmetrisch op 3 fasen belast of dat er toch op 1 fase een hogere belasting plaatsvindt.

Dat zou misschien via de slimme meter kunnen, via een dongle (Tibber, Home Wizard), maar misschien is dat iets wat je wellicht ook in de laadpaal kunt uitlezen (zelf geen ervaring mee)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flo
Update: het lijkt toch aan de boordlader van de auto te liggen. Maandag contact opnemen met Polestar.

Gisteren geladen bij de buurman die net een nieuwe laadpaal heeft. Zijn auto doet het daar prima. Sluit ik de mijne aan dan klapt 1 van de fasen er bij hem uit, zelfde als bij mij thuis. Kan nog hier helemaal verklaren waarom een openbare paal wel goed laad, misschien dat auto dan 2x 5,5kw per fase laad ipv 3x3,6… wat met een 2x11kw openbare paal vast kan als er maar één auto laad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flo
Voor de volledigheid: auto boordlader is gerepareerd door dealer, laden met 3fasen werkt nu perfect.

Dank voor al het meedenken!
Pagina: 1