Meterkast 1x35 naar 3x25a? Noodzaak? Voorbereiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:14
Hi,

Ik ben in overweging om all-electric te gaan met mijn woning. Dat betekent in mijn geval een warmtepomp met warmtepomp boiler Uiteraard allemaal net aangesloten op eigen groep/aardlek etc.

De afgelopen jaren hebben we ons huis al verduurzaamd met o.a. isolatie en natuurlijk ook zonnepanelen.
Bij het vervangen van de keuken zijn we ook naar inductie gegaan en hebben de zware apparaten allemaal netjes hun eigen groep gekregen.

Hierdoor is de meterkast natuurlijk een stuk voller, en daar moeten dan ook nog de warmtepomp en WPB bij. Dit kan, maar daarna is de kast ook echt vol. Ik heb nu nog 2 plekjes (1 lege spot, en 1 ongebruikte groep die er uit kan).
Wil ik een KWH meter in mijn kast, dan moet ik eigenlijk al uitbreiden. Ik ben daarom aan het kijken naar een uitbreiding aan de linkerkant en wil dit zelf gaan installeren. Ik kan de de kast dan wat herschikken.

Enfin, mijn vraag gaat niet over deze uitbreiding, maar over eventueel verzwaren van de hoofdaansluiting:

De vraag: ik zie dat tegenwoordig 3x25a de standaard is. Ik heb 1x35a.
Is het in mijn situatie noodzakelijk om over te gaan op 3x25a? Of is1x35a eigenlijk nog prima? Ik kan online niet zoveel wijzer worden over wanneer het nu echt noodzakelijk is.

En moet ik bij uitbreiden van de meterkast nog rekening houden voor deze eventuele verzwaring? Of maakt dat verder niets uit en regelt de netbeheerder dat allemaal onder de meter?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWkXe0mdZPCASm1xE9rWruwWYNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQSGu2rS53IxhpxRPbrTpmiB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 17-09-2024 11:16 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:04
Uitbreiding van je meterkast is niet hetzelfde als overstappen van 1 fase naar 3 fase.
Je kan ook de bestaande meterkast uitbreiden.

Voor de overstap naar 3 fase, moet je ff je grote stroomverbruikers bij elkaar tellen en kijken of je die ook tegelijkertijd wilt gebruiken.
In jouw geval is dat waarschijnlijk je kookplaat, je warmtepomp en je WPB.
Heb je al een idee wat voor vermogens deze nodig hebben?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-04 16:15
hoe grote warmtepomp denk je nodig te gaan zijn? grotere warmtepompen werken op 3 fase, dan gaat het sowieso niet werken.

daarnaast, alle last gaat nu over dezelfde hoofdzekering. stel: koude winterdag, warmtepomp staat vol te draaien, wellicht ook nog vraag naar warm water, dit alles in de avond (= geen zon) en iemand staat ook nog fanatiek water te koken (=inductieplaat op vol vermogen). met een beetje pech staat de wasmachine ook nog aan ;)

bij 3 fasen kun je zware apparaten goed onverdelen over je fases, zodat dit soort problemen minder gauw spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
GarBaGe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:19:
Uitbreiding van je meterkast is niet hetzelfde als overstappen van 1 fase naar 3 fase.
Je kan ook de bestaande meterkast uitbreiden.

Voor de overstap naar 3 fase, moet je ff je grote stroomverbruikers bij elkaar tellen en kijken of je die ook tegelijkertijd wilt gebruiken.
In jouw geval is dat waarschijnlijk je kookplaat, je warmtepomp en je WPB.
Heb je al een idee wat voor vermogens deze nodig hebben?
Klopt, dat heb ik ook wel zo verwoord toch? :) Ik schets echter de situatie en aanleiding. Ik begrijp dat het 2 aparte dingen zijn.

Grote verbruikers nu: Inductiekookplaat, airco, wasmachine, droger, oven.
Straks; WPB en WP.

WP zal 6KW zijn.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 22:42
2 jaar terug ons nieuwe huis uit 1927 verbouwd, zat 1x35A in nu naar 3x25A met geheel nieuwe Electra, waterpomp, inductiekookplaat, airco's, etc. Wat je moet doen je totaal vermogen van al je apparaten uitrekenen/bij elkaar optellen, ze staan allemaal tegelijk aan op max vermogen dan mag dat niet boven de 3x3680W = 11040W uit komen. Er van uitgaande dat alles netjes verdeeld is over de 3 groepen. Ik zou een ervaren elektricien inschakelen en niet zelf aan de gang gaan in de meterkast.

1x35A dat is te weinig voor warmtepomp, airco, ovens, inductie, was+droger.

[ Voor 7% gewijzigd door Petje72 op 17-09-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Petje72 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:25:
2 jaar terug ons nieuwe huis uit 1927 verbouwd, zat 1x35A in nu naar 3x25A met geheel nieuwe Electra, waterpomp, inductiekookplaat, airco's, etc. Wat je moet doen je totaal vermogen van al je apparaten uitrekenen/bij elkaar optellen, ze staan allemaal tegelijk aan op max vermogen dan mag dat niet boven de 3x3680W = 11040W uit komen. Er van uitgaande dat alles netjes verdeeld is over de 3 groepen. Ik zou een ervaren elektricien inschakelen en niet zelf aan de gang gaan in de meterkast.

1x35A dat is te weinig voor warmtepomp, airco, ovens, inductie, was+droger.
Ik heb hier alle elektra zelf gedaan, dus dat moet wel lukken. Ik heb de basiskennis, het is alleen niet mijn werk. Eventueel iemand inschakelen kan altijd, in ieder geval voor een eindcontrole.

Mijn vermogen van alle zware apparaten tegelijk zal er waarschijnlijk wel overheen gaan, dus dan zal verzwaren wel nodig zijn. Even met het WP bedrijf overleggen of ze dan wel kunnen plaatsen en dat ik later verzwaar (erg lange wachttijden begreep ik...) of dat ik het echt vooraf geregeld moet hebben.

Andere overweging is dan nog of ik de bestaande kast ga uitbreiden aan de linker kant, of een hele nieuwe (grotere) kast ga ophangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou als je bezig gaat sowieso een grotere kast ophangen. Deze zit nu eigenlijk al vol.
Mocht er ooit een laadpaal komen dan heb je ook best wat ruimte nodig.

Je huidige componenten zijn nog prima, dus die kun je meenemen naar een nieuwe kast. Heb zelf goede ervaringen met Sander Vunderink, even in een willekeurige groepenkast configurator e.e.a. bij elkaar klikken en dan kun je hen vragen of ze de materialen/voorbedrading willen doen conform jouw opstelling. Dat werkt veel sneller/fijner dan zelf allemaal draadbruggen te moeten maken met adereindhulzen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 22:42
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:30:
[...]

Ik heb hier alle elektra zelf gedaan, dus dat moet wel lukken. Ik heb de basiskennis, het is alleen niet mijn werk. Eventueel iemand inschakelen kan altijd, in ieder geval voor een eindcontrole.

Mijn vermogen van alle zware apparaten tegelijk zal er waarschijnlijk wel overheen gaan, dus dan zal verzwaren wel nodig zijn. Even met het WP bedrijf overleggen of ze dan wel kunnen plaatsen en dat ik later verzwaar (erg lange wachttijden begreep ik...) of dat ik het echt vooraf geregeld moet hebben.

Andere overweging is dan nog of ik de bestaande kast ga uitbreiden aan de linker kant, of een hele nieuwe (grotere) kast ga ophangen.
Ik kan op de foto niet zien hoe groot je meterkast is en of je daar kan uitbreiden. uitbreiden lijkt mee goed oplossing, het spul wat ik zie op de foto ziet er nog goed uit, sonde om te vervangen. zie opm ThinkPad :)

Wij hebben een WP van 8kW maar die trekt echt niet vaak het maximale vermogen voor lange tijd, zelfs niet in de winter.

Zie mijn topic van de verbouwing, Verduurzaming en (nieuwe) elektrische (hoofd)aansluiting daar staat een optelling van mijn apparaten om zo benodigde waarde van de hoofdaansluiting te berekenen. Long story short, architect zei: 3x50A , elektricien 3x25A is meer dan voldoende. Nu we een jaar in het huis wonen kan ik zeggen dat de elektricien gelijk heeft. alles draait perfect, nog nooit is er een zekering om gesprongen of een apparaat uitgevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXl2j1OgrQNIBR_8Gn6sJqi7lZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmMihTsbRCgINzITtMQxmZD3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Bypt-mWwNhQmVzK53gTHWJ_yBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXurFI8K4ZvM8i8Yce1sGdtt.jpg?f=fotoalbum_tile

links foto hoofdaansluiting 3x25A. 1 kabel gaat naar mantelzorgwoning in de tuin, 1 kabel naar midden van ons huis waar het verder verdeeld wordt = foto 2

[ Voor 23% gewijzigd door Petje72 op 17-09-2024 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:54
Ik heb een tijdje terug hetzelfde gedaan: Een extra Eaton groepenkast er naast gehangen. De kasten kun je onderling verbinden met spietjes.

Ook ben ik overgestapt van 1 naar 3 fase. En dat klinkt in jouw geval ook wel als een goed idee.

Met de nieuwe kast ernaast kun je alles netjes verdelen en heb je meteen ruimte voor de toekomst: meer zonnepanelen / EV / etc etc.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
ThinkPad schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:34:
Ik zou als je bezig gaat sowieso een grotere kast ophangen. Deze zit nu eigenlijk al vol.
Mocht er ooit een laadpaal komen dan heb je ook best wat ruimte nodig.

Je huidige componenten zijn nog prima, dus die kun je meenemen naar een nieuwe kast. Heb zelf goede ervaringen met Sander Vunderink, even in een willekeurige groepenkast configurator e.e.a. bij elkaar klikken en dan kun je hen vragen of ze de materialen/voorbedrading willen doen conform jouw opstelling. Dat werkt veel sneller/fijner dan zelf allemaal draadbruggen te moeten maken met adereindhulzen etc.
Goede tip, dankjewel. Daar ga ik even naar kijken.

Ga dan sowieso even de actie uitzetten om een grotere kast te installeren (ipv uitbreiden).

Als ik bij lang wachten op de netbeheerder alvast alles in gereedheid wil brengen, kan ik dan vast gewoon 3 fase hoofdschakelaar aansluiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
AppieK schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:07:
Ik heb een tijdje terug hetzelfde gedaan: Een extra Eaton groepenkast er naast gehangen. De kasten kun je onderling verbinden met spietjes.

Ook ben ik overgestapt van 1 naar 3 fase. En dat klinkt in jouw geval ook wel als een goed idee.

Met de nieuwe kast ernaast kun je alles netjes verdelen en heb je meteen ruimte voor de toekomst: meer zonnepanelen / EV / etc etc.
Wat is volgend jou handiger als je zowel wilt uitbreiden als verzwaren?
Een kastje er naast, of dan direct 1 grotere kast ?

En welk kastje heb jij er naast gehangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:38
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:55:
[...]

Je kan de huidige kast nog een keer kopen en die er naast/boven/onder hangen. Eaton S55 is op veel mogelijke manieren koppelbaar en uitbrei baar. 4-polige hoofdschakelaar moet je sowieso installeren voordat de netbeheerder uberhaupt aanbelt bij je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:49:
[...]
Als ik bij lang wachten op de netbeheerder alvast alles in gereedheid wil brengen, kan ik dan vast gewoon 3 fase hoofdschakelaar aansluiten ?
Ja, je kan de kast volledig 3 fasen bedraden, volgens mij wordt er in zo'n tijdelijke situatie dan een doorverbinding (kamrail) bij de 3F hoofdschakelaar gezet tussen de fases. Zodra je netbeheerder komt om de ombouw naar 3F te doen dan haal je die doorverbinding weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:40
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:30:
[...]
Als de warmtepomp een 3 fasen aansluiting nodig heeft dan kan deze niet in bedrijf voordat de aansluiting is omgezet naar 3 fasen.
Vergeet ook niet om de kookgroep te vervangen voor een 3 fase groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
devriesjande schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:13:
[...]

Als de warmtepomp een 3 fasen aansluiting nodig heeft dan kan deze niet in bedrijf voordat de aansluiting is omgezet naar 3 fasen.
Volgens de installateur die zojuist is geweest is dat niet* nodig voor mijn 6kw warmtepomp.

Kookgroep vervangen is een goede tip, dankjewel. Die had ik nog niet scherp.
De rest van mijn kast kan ik dan hergebruiken.
En natuurlijk de nieuwe hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jadjong schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:03:
[...]

Je kan de huidige kast nog een keer kopen en die er naast/boven/onder hangen. Eaton S55 is op veel mogelijke manieren koppelbaar en uitbrei baar. 4-polige hoofdschakelaar moet je sowieso installeren voordat de netbeheerder uberhaupt aanbelt bij je.
Zou je dat nu weer doen, ipv 1 grotere kast er neer hangen ?
Uitbreiden naar de zijkant lijkt me weer meer gedoe,maar misschien valt dat ook wel mee.
Nieuwe kast moet ik alles er natuurlijk uit halen, ook weer meer werk :)

@ThinkPad heeft die optie van voorbedraden wel zin als ik het grootste deel van de componenten nu al heb en kan hergebruiken? Dacht dat dit vooral bij nieuwe kasten handig was.

[ Voor 13% gewijzigd door pentaw1nz op 17-09-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 21:58
Check even bij de netbeheerder of ze al iets kunnen zeggen over de verzwaring. Mijn verzwaring naar 3x25A is onlangs op pauze gezet vanwege drukte op het (lokale) net

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:25:
[...]
@ThinkPad heeft die optie van voorbedraden wel zin als ik het grootste deel van de componenten nu al heb en kan hergebruiken? Dacht dat dit vooral bij nieuwe kasten handig was.
Nou, het is meer dat de site van Sander Vunderink niet zo'n fancy groepenkast configurator heeft als bijv. https://www.groepenkastbestellen.nl/ waar je lekker kunt wisselen tussen merken/schuiven met componenten e.d.

Ik wilde voor dit project ThinkPad in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" de juiste kamrails e.d. bestellen, maar die 1-module brede alamats kende de configurator van SV bijv. niet.

Heb daarom met die configurator van groepenkastbestellen.nl een configuratie bij elkaar geklikt, toen screenshot naar SV gestuurd met de vraag of ze die onderdelen konden leveren + juiste kamrails en draad om het volgens mijn indeling te kunnen monteren. Dat was geen enkel probleem. In jouw geval kun je dus je huidige groepen ook intekenen, en aangeven dat je die automaten zelf al hebt, maar of ze wel de kamrails e.d. willen leveren.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2024 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
krizzziz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:40:
Check even bij de netbeheerder of ze al iets kunnen zeggen over de verzwaring. Mijn verzwaring naar 3x25A is onlangs op pauze gezet vanwege drukte op het (lokale) net
Ik heb de aanvraag zojuist gedaan en de offerte al binnen.
Zegt natuurlijk nog niets over planning.

Als ik de hele kast wel vast op 3 fase kan aansluiten tot dat enexis tijd heeft dan kan ik dat natuurlijk allemaal alvast netjes voorbereiden

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 17-09-2024 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 21:58
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:47:
[...]

Ik heb de aanvraag zojuist gedaan en de offerte al binnen.
Zegt natuurlijk nog niets over planning.

Als ik de hele kast wel vast op 3 fase kan aansluiten tot dat enexis tijd heeft dan kan ik dat natuurlijk allemaal alvast netjes voorbereiden
Als je de offerte hebt dan komt het goed, ik heb deze niet gekregen.
Mijn meterkast heb ik ook op drie-fase voorbereid maar moet ik nu vanwege het blijven op 1-fase toch een aantal zaken nog omgooien (hopelijk tijdelijk).

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Flinke morgen knutselen en een tweede kast ernaast. En weer bomvol.
Rechterkast was eerst een fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL5Yies5MO7HpuXSUQz2UpjwzWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ro8zALFloQg7z0SAjpeRYdFF.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 3% gewijzigd door klump4u op 17-09-2024 15:25 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
De belangrijkste vraag is volgens mij nog niet gesteld:
Kun je de hoofdzekering zelf inschakelen of zit hij achter een verzegeling?

Als hij verzegeld is, dan is het behoorlijk irritant als hij er een keer uit klapt. Je moet dan een storingsmonteur laten komen die de kast opnieuw kan/mag verzegelen.

Als je de hoofdzekering zelf kunt inschakelen, dan is er niet zoveel risico om het gewoon te proberen. Mocht het dan ooit klappen zet je een grootte verbruiker uit en schakel je hem vrolijk weer in. Geen man over boord. Mocht het vaker gebeuren, dan kun je alsnog een upgrade aanvragen.

Ook een 3x25A kan eruit klappen kan ik je vertellen. Wasje aangezet en daarna gaan koken met visje in de oven en frietjes in air-fryer. Toevallig allemaal op dezelfde fase: boem, donker. Daarna de stekkers van de wasmachine en de warmtepompdroger omgewisseld, zodat de wasmachine niet meer op dezelfde fase zit als de oven. Nooit meer gebeurd. (Bij 1x35A was dit trouwens wel goed gegaan waarschijnlijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
devriesjande schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:13:
[...]

Nog even een check;
Vanwaar de kookgroep vervangen voor krachtgroep 3P+N? Levert het problemen op als ik de huidige kookgroep behoud? Ik zie wat wisselende berichten, ook hier op Tweakers. Zie toch nog wel veel installaties met 3 fase en dan een 2x16a kookgroep

Lees wel dat die krachtgroep absoluut de voorkeur heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:31:
[...]

Nog even een check;
Vanwaar de kookgroep vervangen voor krachtgroep 3P+N? Levert het problemen op als ik de huidige kookgroep behoud? Ik zie wat wisselende berichten, ook hier op Tweakers. Zie toch nog wel veel installaties met 3 fase en dan een 2x16a kookgroep

2x16 is 32a max op een 25a hoofdzekering.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
En welke voorbeveiliging kan het best worden gebruikt in een 3fase aansluiten? I.v.m. zonnepanelen.
Heb nu een C40 kar, 1 polig.

Deze ruilen voor een 3P B40? of 3P C40?

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 17-09-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhVBfM954VbJMoNTrzM4-T5FmYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/czkExE3ysREskAe76yuNvtGi.png?f=fotoalbum_large

Helaas past de Eaton kast van 1 maatje groter niet (beperkte hoogte in mijn kast...)
Ik moet dus toch uitbreiden naar de zijkant.

Kan iemand eens meekijken of dit zo goed gaat en de indeling logisch is?

Geel= bestellen
Wit = hergebruiken huidig

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 17-09-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:57:
En welke voorbeveiliging kan het best worden gebruikt in een 3fase aansluiten? I.v.m. zonnepanelen.
Je hebt toch max 16A invoeding op één van de drie fases? Dan is de maximaalstroom 25A+16A=41A en dan zou ik me daar geen zorgen over malen. Er is dus geen voorbeveilging nodig. Dat scheelt weer 4 posities in je kast.

Je kan de krachtgroep en 4P aardlekschakelaar ook nog combineren in een aardlekautomaat. Scheelt ook weer 4 posities.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

Die 6 KW zal het thermisch vermogen zijn dat de WP kan leveren neem ik aan?
Da's niet hetzelfde als wat die WP aan stroom zal trekken.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
blackd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:09:
[...]

Je hebt toch max 16A invoeding op één van de drie fases? Dan is de maximaalstroom 25A+16A=41A en dan zou ik me daar geen zorgen over malen. Er is dus geen voorbeveilging nodig. Dat scheelt weer 4 posities in je kast.

Je kan de krachtgroep en 4P aardlekschakelaar ook nog combineren in een aardlekautomaat. Scheelt ook weer 4 posities.
De krachtgroep + 4P aardlek inwisselen voor een 4P alamat is inderdaad een goede. Ik heb het nu zo gedaan, omdat ik dat in de huidige kast ook heb (ALS+groep), maar ik heb die 4P aardlek verder nu nergens voor nodig, dus dat is inderdaad een goede om ruimte te besparen.

Voor de voorbeveiliging dacht ik in de documentatie van ABB te hebben gelezen dat ze dit altijd adviseren, ook bij 3x25A
In geval van 1fase mogen mijn aardlekschakelaars 40A en geef ik ze 35A (Net) + 16A (PV) = 51A.
In geval van 3 fase kom je inderdaad op 25A (Net) + 16A (PV) = 41A. Net iets er overheen, maar geen voorbeveiliging nodig dus bij een 3fase installatie?

Dat scheelt dan aanzienlijk in ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJHk0zuzLqDwHhQe3oTu-GeVC0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qGAhm0CaxHjmU6AZ7i5cdbn6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 17-09-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Koffie-Verkeerd schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:11:
[...]

Die 6 KW zal het thermisch vermogen zijn dat de WP kan leveren neem ik aan?
Da's niet hetzelfde als wat die WP aan stroom zal trekken.
Dat klopt, excuus. Desalniettemin zit ik echt wel over de limiet met 2 airco's, inductie, over, quooker, wasmachine, droger, en dan straks nog WP en WPB.
Ik moet toch de meterkast uitbreiden, dus dan combineer ik het liever direct met verzwaren van de hoofdaansluiting en de kast herindelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:22:
[...]

Volgens de installateur die zojuist is geweest is dat nodig voor mijn 6kw warmtepomp.
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:54:
[Afbeelding]

Kan iemand eens meekijken of dit zo goed gaat en de indeling logisch is?
Als de installateur aangeeft dat er een 3-fasen groep nodig is voor de warmtepomp, waarom heb je deze dan niet ingetekend?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:40
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:31:
[...]

Nog even een check;

Het grote kookplaat aansluiten topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@pentaw1nz beetje zonde van de moeite
1fase 35A kan prima.
Heb je al je piek waarden gemeten?
Ik zou lekker op 1f blijven, zelfs met een EV erbij

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:26:
[...]

Voor de voorbeveiliging dacht ik in de documentatie van ABB te hebben gelezen dat ze dit altijd adviseren, ook bij 3x25A
In geval van 1fase mogen mijn aardlekschakelaars 40A en geef ik ze 35A (Net) + 16A (PV) = 51A.
In geval van 3 fase kom je inderdaad op 25A (Net) + 16A (PV) = 41A. Net iets er overheen, maar geen voorbeveiliging nodig dus bij een 3fase installatie?

Dat scheelt dan aanzienlijk in ruimte.
[Afbeelding]
Welke omvormer heb je precies hangen? Kan deze wel 16A leveren? Stel dat dit minder is dan heb je al helemaal geen probleem meer na de verzwaring naar 3x25A.

Hou er wel rekening mee dat je de kast nog tijdelijk oo 1x35A wilt aan gaan sluiten. In die tijd kan het nog steeds mis gaan natuurlijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-05 15:31
Zelf ook nakijken om meterkast eens aan te pakken hier tips mee te nemen.

Gooien jullie nu wel of geen overspanningsbeveiliging er tussen? Zodat als het net rare dingen doet je veilig bent voordat het huis ingaat?

AnimeAdicted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
BarryH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:39:
@pentaw1nz beetje zonde van de moeite
1fase 35A kan prima.
Heb je al je piek waarden gemeten?
Ik zou lekker op 1f blijven, zelfs met een EV erbij
Dit zijn apparaten die wellicht wel tegelijk aan kunnen staan:

Kookplaat: 7400w
Droger: 1000W
Wasmachine: 2300W
Warmtepomp: 2500W ?
Warmtepomp boiler: 700W?

Zit je al op 13.900. Dat is max en red je natuurlijk nooit, maar zo laat ik nog heel wat zaken weg die gedurende de dag ook prima op dat moment aan staan.
Denk aan quooker, vaatwasser, oven, een airco voor bijverwarmen, computers op de werkkamer.

Waarom zonde van de moeite? Het is niet voor niets dat 3x25A tegenwoordig de standaard is lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Xander schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:39:
[...]

Welke omvormer heb je precies hangen? Kan deze wel 16A leveren? Stel dat dit minder is dan heb je al helemaal geen probleem meer na de verzwaring naar 3x25A.

Hou er wel rekening mee dat je de kast nog tijdelijk oo 1x35A wilt aan gaan sluiten. In die tijd kan het nog steeds mis gaan natuurlijk.
Daar moet ik in de tussentijd wel even op letten idd, hoewel we nu de periode in gaan met minder zon en ik toch hoop dat het voor een volgende zomer allemaal geregeld is door Enexis.

De bedrading kan ik in de tussentijd dus volledig aansluiten 'zoals het zou moeten' met de 3 fase aansluiting?
Inclusief hoofdschakelaar.

Netbeheerder pas dan het stuk voor de hoofdschakelaar later aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ben ik de enige die het treurig vind dat er met zoveel slimmemeters in Nederland hier nog niemand een grafiekje heeft gepost met het werkelijke verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Xander schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:37:
[...]

[...]

Als de installateur aangeeft dat er een 3-fasen groep nodig is voor de warmtepomp, waarom heb je deze dan niet ingetekend?
Moest zijn; installateur geeft aan dat het niet nodig is voor de warmtepomp.
Maar die heeft niet mijn volledige situaties goed in kaart denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Voordeel van 1-fase is dat je je eigen PV-stroom direct verbruikt. Met 3-fase heb je altijd onbalans. Zelf al vele jaren all-electric op 1×35A en ken zelfs iemand op 1×25A all-electric. (Beide ferrarismeters, dus geen meetdata). Meten is weten en gissen is missen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 17-09-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:16:
[...]

Dit zijn apparaten die wellicht wel tegelijk aan kunnen staan:

Kookplaat: 7400w
Droger: 1000W
Wasmachine: 2300W
Warmtepomp: 2500W ?
Warmtepomp boiler: 700W?

Zit je al op 13.900. Dat is max en red je natuurlijk nooit, maar zo laat ik nog heel wat zaken weg die gedurende de dag ook prima op dat moment aan staan.
Denk aan quooker, vaatwasser, oven, een airco voor bijverwarmen, computers op de werkkamer.

Waarom zonde van de moeite? Het is niet voor niets dat 3x25A tegenwoordig de standaard is lijkt me.
toon volledige bericht
Ik heb dit ook allemaal. mijn hybride doet max 1200watt, maar ik heb ook een EV die 5750watt laadt.
En ik kom in pieken niet boven de 9700watt (en dan staat altijd de auto te laden). En zelfs dat maar een paar keer per jaar.
Terwijl ik nergens op let.
Dus daarom mijn suggestie om te monitoren (b.v. homewizard P1 meter van eur 30,-). En dan pas geld uit te geven.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dre schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:23:
Voordeel van 1-fase is dat je je eigen PV-stroom direct verbruikt. Met 3-fase heb je altijd onbalans. Zelf al vele jaren all-electric op 1×35A en ken zelfs iemand op 1×25A all-electric. (Beide ferrarismeters, dus geen meetdata). Meten is weten en gissen is missen.
Mijn meterkast wil ik in ieder geval gaan uitbreiden. Is nu propvol. Daarbij direct wat dingen herstructureren.
Waarom dan niet direct over op 3x25a (beter passend bij de toekomst, en misschien stiekem ook al wel bij de nieuwe huidige situatie met warmtepomp).

Het werk in de meterkast wordt er niet veel meer van. De netbeheerder moet ik 300 euro betalen.
En ik zit 100% safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
BarryH schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:29:
[...]

Ik heb dit ook allemaal. mijn hybride doet max 1200watt, maar ik heb ook een EV die 5750watt laadt.
En ik kom in pieken niet boven de 9700watt (en dan staat altijd de auto te laden). En zelfs dat maar een paar keer per jaar.
Terwijl ik nergens op let.
Dus daarom mijn suggestie om te monitoren (b.v. homewizard P1 meter van eur 30,-). En dan pas geld uit te geven.
Monitoren zoals jullie beide aangeven is inderdaad nooit een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:30:
[...]

Mijn meterkast wil ik in ieder geval gaan uitbreiden. Is nu propvol. Daarbij direct wat dingen herstructureren.
Waarom dan niet direct over op 3x25a (beter passend bij de toekomst, en misschien stiekem ook al wel bij de nieuwe huidige situatie met warmtepomp).

Het werk in de meterkast wordt er niet veel meer van. De netbeheerder moet ik 300 euro betalen.
En ik zit 100% safe.
Ik doe liever wat anders voor die eur 300,-

Maar dat moet ieder voor zich weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:27:
[...]

Dat klopt, excuus. Desalniettemin zit ik echt wel over de limiet met 2 airco's, inductie, over, quooker, wasmachine, droger, en dan straks nog WP en WPB.
Ik moet toch de meterkast uitbreiden, dus dan combineer ik het liever direct met verzwaren van de hoofdaansluiting en de kast herindelen.
Excuus is niet nodig. :-)
Dat je wilt verzwaren begrijp ik helemaal en zou ik in jouw situatie ook zeker doen.
Alleen, dan is het wel goed om met de juiste waarden te rekenen, vandaar mijn opmerking.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:30:
[...]

En ik zit 100% safe.
Om je eigen vraag even te herhalen:
Is het in mijn situatie noodzakelijk om over te gaan op 3x25a? Of is1x35a eigenlijk nog prima? Ik kan online niet zoveel wijzer worden over wanneer het nu echt noodzakelijk is.
Zonder elektrische auto zie ik geen toegevoegde waarde van 3×25A. Sterker nog: ik zou liefst alle verbruikers en opwekkers op dezelfde fase willen hebben zodat je je eigen stroom verbruikt. Een nieuwe groepenkast lijkt me ook een beetje zonde van het geld, milieu en de moeite. Je hebt toch nog ruimte?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 17-09-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@Dre De situatie van direct je eigen stroom verbruiken heb ik inderdaad niet meegenomen in de overwegingen. Dat ga ik nog even uitzoeken, wat de ervaringen zijn. Ben ik onvoldoende in thuis.

Theoretisch gezien zit in boven de limiet van 11040W. Of ik dat in de praktijk ook haal is nu een gok, heb ik niet gemeten.

Mijn kast ga ik sowieso uitbreiden. De 300 euro kosten voor de netbeheerder (en een nieuwe hoofdschakelaar + 4p aarlekautomaat voor koken) vind ik wel meevallen. Maar het is inderdaad geld waar je ook iets anders mee kunt doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 22:27
Hier gaat het ook gewoon goed met een 11kW doorstromer, inductiekookplaat en oven met airco tegelijk aan. En dat is dan een extreme test waar je 11kW echt er doorheen trekt. Die kookplaat trekt alleen de volle 7kW+ bij alle 4/5 delen op 100% gebruik (in de praktijk kom je niet eens in de buurt).

Gewoon zorgen dat je alles netjes verdeeld over de 3 fasen, dan komt het echt wel goed. Meer dan de helft in NL werkt met 1x 35 of 3x 25A :)

En als je toch de groepenkast aan gaat pakken, lekker alle groepen op een eigen aardlekautomaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Dre schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:39:
[...]

Om je eigen vraag even te herhalen:

[...]

Zonder elektrische auto zie ik geen toegevoegde waarde van 3×25A. Sterker nog: ik zou liefst alle verbruikers en opwekkers op dezelfde fase willen hebben zodat je je eigen stroom verbruikt. Een nieuwe groepenkast lijkt me ook een beetje zonde van het geld, milieu en de moeite. Je hebt toch nog ruimte?
Uhh als je bij drie fasen opwekt op één fase verbruik je ook prima op een andere fase zonder dat het terug het net op gaat. Als je dat principe niet begrijpt heeft advies hier niet zoveel zin.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 22:52
Dre schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:19:
Ben ik de enige die het treurig vind dat er met zoveel slimmemeters in Nederland hier nog niemand een grafiekje heeft gepost met het werkelijke verbruik?
Nou eens gedaan presto: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UrCwRkwieoO7tk1V492EUf6_4A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hPrpKAwyJ70mniInKR0x7onV.png?f=fotoalbum_large

Heb zelf 3x25 A, 24 panelen over 2 fasen.
Soms laad een EV max 3600 W, inductie plaat op max 3600 W, CV op gas, voor de rest niks geks.

Ik moet te veel open breken om meerdere fases aan te leggen voor de garage en inductie maar zou dat komende jaren wel tijd voor hebben. Eerst verven...

[ Voor 11% gewijzigd door runeazn op 17-09-2024 22:53 ]

• pentaw1nz
ThinkPad schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:11:
[...]

Ja, je kan de kast volledig 3 fasen bedraden, volgens mij wordt er in zo'n tijdelijke situatie dan een doorverbinding (kamrail) bij de 3F hoofdschakelaar gezet tussen de fases. Zodra je netbeheerder komt om de ombouw naar 3F te doen dan haal je die doorverbinding weg.
Dit is mij helder.

In de nieuwe situatie heb ik echter één 3fase eindgroep (de 4p aardlekautomaat voor het koken).
Deze kan ik denk ik pas bedraden nadat de 3 fase is aangesloten door de netbeheerder? In de tussentijd dan nog de kookgroep er in laten.
Of kun je ook een 4p aardlekautomaat alvast bedraden en veilig gebruiken wanneer de hoofdaansluiting nog 1x35a is?

• ThinkPad
  • Nu online
Dat ligt aan de kookplaat, ik denk dat de meesten verwachten dat er tussen de fasen 400V staat (zoals bij een echte 3F aansluiting). In jouw tijdelijke setup is dat nog 230V.

Hoe is de aansluiting voor je kookplaat nu bedraad? Als dat 2x blauw, 2x bruin, 1x groen/geel is (voor een 2F kookgroep) dan moet je eigenlijk nog een blauwe vervangen door een bruine draad. Of je pakt een 5G2,5 YMVK zoals deze als je een kruipruimte hebt waar je die doorheen kan leiden.

[ Voor 52% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2024 07:24 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:42

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tot je 3-fase hebt kan je inderdaad de kookgroep blijven gebruiken. En daarna overzetten naar de krachtgroep en de kookplaat aanpassen.

Andere opties is de krachtgroep tijdelijk te bekabelen als 2xL + 2xN, dan is die ook te gebruiken. En dan na overgang naar 3-fase dan de groep en de plaat ombouwen.

• pentaw1nz
ThinkPad schreef op woensdag 18 september 2024 @ 07:14:
Dat ligt aan de kookplaat, ik denk dat de meesten verwachten dat er tussen de fasen 400V staat (zoals bij een echte 3F aansluiting). In jouw tijdelijke setup is dat nog 230V.
Als ik de 4p aardlekautomaat volledig bedraad, dan is er voor mijn kookplaat toch weinig verschil? Bij volledige bedrading geven L1, L2, L3 allemaal 230v, zoals nu ook het geval bij de kookgroep. 230v gaat naar de kookplaat, maar ik gebruik slechts 1 fase.

Bij de hoofdschakelaar kan ik natuurlijk vrij eenvoudig de ene fase aan de ingaande kant doorverbinden met kamrails. Uitgaand dan wel wel alle fasen aansluiten op de aarlekschakelaars.

Bij die 4p alamat zie ik verschillende berichten. Ofwel aansluiten op L1 (óf 2, óf 3) en N op zo'n manier dat de testknop wel werkt, ofwel volledig bedraden op alle 3 de fasen.
Bij doorverbinden zou er volgens mij innieder geval geen overbelasting kunnen ontstaan, omdat ik bij de nieuwe hoofdschakelaar alvast L1 , L2 en L3 uitgaand aansluit. Dit wordt dan verdeeld

Als ik eerst de oude kookgroep weer monteer kan ik natuurlijk nog niet alles voorbedraden.
Was van plan de nieuwe 4P alamat direct naast de hoofdschakelaar te plaatsen met invoer van bovenaf. Zoals in dit voorbeeld. Scheelt veel geklooi met dubbele ardereind hulzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeutbGmKrC4aewn-DFGGnylAuCU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRiZmEZGVMc8ZtRm21BoftMf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 08:20 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je hoeft niet over naar 3x25A. 1x35A is voldoende voor warmtepomp, warmtepompboiler, inductiekoken etc.

Ik ben zelf sinds december 2023 van het gas af. Ik monitor mijn verbruik al heel erg lang en zelfs met alle grote verbruikers is 1x35A ( 8kW ) meer dan voldoende.

Inductiekookplaat gebruikt alleen het volle vermogen kort tijdens het starten, of je moet alle pitten op boost hebben staan.

Je warmtepomp moduleert als het goed is terug. Mijn warmtepomp kan terug naar 400W opgenomen elektrisch vermogen terwijl maximale 2.4kW is bij -10 of lager.

Dus met een klein beetje plannen en rekening houden met je hoofdzekering moet dat prima lukken. Je kan dus niet tegelijkertijd de vaatwasser,wasdroger,oven, magnetron en kookplaat aan zetten om 18:00 rond etenstijd terwijl het buiten -10 is en je warmtepomp dus ook op vol vermogen staat te draaien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• pentaw1nz
@mkleinman
Dankje voor je advies op mijn initiële vraag.

Ik moet mijn kast in ieder geval uitbreiden. Deze zit propvol. Als ik dan toch uitbreid en herschik leek het mij handig om dan direct te verzwaren. Ik heb hiervoor alleen een nieuwe hoofdschakelaar en 4P alamat nodig. En natuurlijk de netbeheerder die aan het werk moet.
Ik zal dit voor zo'n 400 euro gerealiseerd kunnen hebben.

Anders heb ik misschien het risico dat ik later opnieuw spul moet los halen, en het zit misschien qua verbruik wel richting limieten. Hoewel het vast wel goed zou gaan zoals jij aangeeft. Ik wil er echter niet meer over nadenken bij dagelijks gebruik, dat is me dan die 400 euro wel waard.

[ Voor 8% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:54
pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 12:55:
[...]

De vraag is al beantwoord, maar gewoon dezelfde die je nu hebt. Eaton S55.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je kan de kookplaat niet zomaar op een 3p+N kunnen zetten was je de hoofdschakelaar nog doorgelust hebt op een enkele fase. Je hebt dan maar een enkele N en dat is te dun!

Een nette oplossing zou dan zijn om één van de fases op de aardlekautomaat ook te vervangen door een N. Dan kan je netjes 2L+2N naar de kookplaat. Maar dat is met een kamrail niet zo makkelijk. Minder nette oplossing zou zijn om alleen 2xN afgaand op de automaat te plaatsen. Ja, dan loopt er 32A over het N contact wat niet hoort, maar je gaat mij niet vertellen dat deze contacten verschillen tussen de B16 en B32. Maar voor de netheid heb ik toen gewoon de kookgroep gehouden tot de omzetting.

En is het strikt nodig? Misschien niet, maar geeft je wel stukje meer ademruimte voor de toekomst. Dus als je wat gaat doen zou ik zeker voorsorteren dat de kast geschikt is voor 3-fase. Zelf toen ook gelijk de verzwaring laten doen om eventueel gezeik in de toekomst voor te zijn en de huidige hoofdzekering te ontzien, immers slijten zekeringen bij overbelasting. Ook wordt het tarief daarvoor niet minder.

• pentaw1nz
Septillion schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:20:
Je kan de kookplaat niet zomaar op een 3p+N kunnen zetten was je de hoofdschakelaar nog doorgelust hebt op een enkele fase. Je hebt dan maar een enkele N en dat is te dun!

Een nette oplossing zou dan zijn om één van de fases op de aardlekautomaat ook te vervangen door een N. Dan kan je netjes 2L+2N naar de kookplaat. Maar dat is met een kamrail niet zo makkelijk. Minder nette oplossing zou zijn om alleen 2xN afgaand op de automaat te plaatsen. Ja, dan loopt er 32A over het N contact wat niet hoort, maar je gaat mij niet vertellen dat deze contacten verschillen tussen de B16 en B32. Maar voor de netheid heb ik toen gewoon de kookgroep gehouden tot de omzetting.

En is het strikt nodig? Misschien niet, maar geeft je wel stukje meer ademruimte voor de toekomst. Dus als je wat gaat doen zou ik zeker voorsorteren dat de kast geschikt is voor 3-fase. Zelf toen ook gelijk de verzwaring laten doen om eventueel gezeik in de toekomst voor te zijn en de huidige hoofdzekering te ontzien, immers slijten zekeringen bij overbelasting. Ook wordt het tarief daarvoor niet minder.
Dan moet ik na verzwaring dus toch nog wat aanpassen, omdat ik de eindgroep/4P alamat toch nog niet kan aansluiten als hoe ik in gedachten heb. Doe ik dat als de netbeheerder is geweest.
Is het ook niet mogelijk om de 4P alamat tijdelijk anders aan te sluiten? Met bijv. alleen L1 en N?

Voor mijn begrip; een N die te dun is:
De N-geleider wordt in mijn voorbeeld gebruikt door alle doorgeluste fasen (L1, L2, L3), en dat kan leiden tot overbelasting van de nuldraad, omdat deze te veel stroom moet verwerken.
In een echte 3-fase installatie is de belasting verdeeld over de drie fasen, waardoor de stroom in de nul lager blijft.

En ben nog benieuwd naar hoe het zit met 400v tussen de fasen, en waarom dit voor de kookplaat uit zou maken bij tijdelijke aansluiting van 4p alamat op 1x35a aansluiting.

Nieuwe hoofdschakelaar kan ik de ingaande kant wel gewoon de L1 doorverbinden met L2 en L3 neem ik aan? Zodat ik wel alvast mijn 3 aardlekschakelaars kan bedraden zoals ik dat straks met de 3fase aansluiting ook wil doen.

Of hier ook eerst slechts de N en L1 aansluiten en L2, L3 leeg laten? Dat kan natuurlijk sowieso, maar vraagt weer om een andere tussenoplossing.

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, dat is wat ik als eerste aangaf. Dan er gewoon 2xL en 2xN op aansluiten. Dus gebruik je het 3e L contact als N contact.

En dat is nu net de magie van 3-fase. Dan loopt er door de N nooit meer dan door een van de fases*. Sterker nog, als je alle 3 de fases gelijk belast is de stroom door de N 0A. Dus als je de kookplaat verdeelt over twee 16A fases dan zal er door de N ook maximaal 16A lopen. Maar doe je dat op 1-fase zal er door de N 32A lopen.

Als aanvulling, als de kookplaat uit één fase gevoed wordt (kookgroep en 2xN) mag de brug tussen de N op de kookplaat nooit geplaatst zijn.

Doorverbinden van de fases op de hoofdschakelaar is gangbaar zolang er nog geen 3-fase is.:)

* Uitgaande van energie in enkele richting en Pf van 1

[ Voor 6% gewijzigd door Septillion op 18-09-2024 09:46 ]

• pentaw1nz
@Septillion heb het kookplaat topic gevonden.
Naast de 4p alamat zou dus ook een 3 fase ALS met bestaande kookgroep kunnen, lees ik daar.
Of de optie die jij aangeeft met 2x 2p ALS

ik check nog even wat ik het handigst vindt, en het minst ombouw werk is na verzwaren aansluiting

[ Voor 213% gewijzigd door pentaw1nz op 18-09-2024 15:15 ]

• Septillion

Septillion

Nee, op een 3x25A aansluiting dien je de kookplaat over de fases te verdelen. Ook voor jezelf wel zo prettig. Dit heeft ermee te maken dat de kookplaat alleen al meer dan de beschikbare 25A kan trekken. het is niet voor niets dat Het grote kookplaat aansluiten topic bestaat :+

Eventueel zou dit wel een kookgroep achter 2x een 2P aardlekschakelaar (uit verschillende fases) te zetten. Dan zou je de kookgroep moeten verhuizen naar bijvoorbeeld positie 4 en 5 zodat deze precies op twee kam rails aangesloten kan worden. Waarbij je dan natuurlijk er wel voor moet zorgen dat de twee aardlekschakelaars dan gevoed worden uit twee verschillende fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Correct, nadeel van 4P aardlekschakelaar + kookgroep is dat dit veel meer ruimte kost dan een 3P+N aardlekautomaat en je vervolgens minder vermogen tot je beschikking hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Enexis kan al over 2 weken. Tegen de verwachtingen in!

Ik ga het spul bestellen en aan de slag. Resultaat volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nog een andere vraag...de hoofdzekering van de netbeheerder zit achter een verzegeling. Dit betekent dat ik bij vervangen van de hoofdschakelaar niet spanningloos kan werken, en dat is volgens mij ook helemaal niet toegestaan.

In dat geval de hoofdschakelaar klaarleggen en doet de netbeheerder? Of maken ze tegenwoordig bij 3 fase altijd de hoofdzekeringen bereikbaar, zodat ik nadat de netbeheerder klaar is gewoon veilig kan werken en de aanpassingen kan doen?

Andere optie is toch iemand met zegelrecht laten komen die eerst de nieuwe hoofdschakelaar monteert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bHVUxutBJNPKnLplv6ljAnfwXfk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cG8Vhkn6sAhQvfC2Tq8K6f3p.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door pentaw1nz op 20-09-2024 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Onder spanning werken is op zich aan je zelf, zou het alleen niet aanraden. Als je op het moment dat de (monteur uit naam van de) netbeheerder langs komt zorgt dat je de 4P hoofdschakelaar gewoon in je kast hebt zitten is het goed. Ook al heb je op de afgaande kant nog helemaal niets. Dan kan je daarna spanningsloos de boel omzetten achter de hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Septillion schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:45:
Onder spanning werken is op zich aan je zelf, zou het alleen niet aanraden. Als je op het moment dat de (monteur uit naam van de) netbeheerder langs komt zorgt dat je de 4P hoofdschakelaar gewoon in je kast hebt zitten is het goed. Ook al heb je op de afgaande kant nog helemaal niets. Dan kan je daarna spanningsloos de boel omzetten achter de hoofdschakelaar.
Prima. Kan ik alleen de beoogde uitbreidingen nog niet verder bedraden als hoe ik voor ogen heb in de 3fasen situatie. Maar veiligheid lijkt me in deze toch wat belangrijker.

Noodzaak om vooraf iemand met zegelrecht de hoofdschakelaar te laten aansluiten is er dus niet. Ik plaats hem dan gewoon onbedraad in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ja, je kunt eigenlijk alles dan al voorbereiden incl aansluiting op je nieuwe hoofdschakelaar. Alleen voedt je de nieuwe hoofdschakelaar gewoon tijdelijk met de oude hoofdschakelaar. Bij overgang naar 3-fase kan de monteur gewoon hele 2P schakelaar eruit halen (of doe je zelf 5 minuten voor de monteur er is) en dan de nieuwe meter direct op de 4P zetten. Op die manier kan je 99% dus al voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Dat is ook nog een optie inderdaad. Moet ik mogelijk wel iets schuiven met de modules, maar lijkt me de handigste tussenoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

pentaw1nz schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 11:14:
De afgelopen jaren hebben we ons huis al verduurzaamd met o.a. isolatie en natuurlijk ook zonnepanelen.
Bij het vervangen van de keuken zijn we ook naar inductie gegaan en hebben de zware apparaten allemaal netjes hun eigen groep gekregen.
Voor het installeren van zonnepanelen had ik juist de meterkast om laten zetten van 1x35A naar 3x25A (voorbereiding door een monteur, omzetten door netbeheerder). Op die manier konden de zonnepanelen tijdens de installatie op alle fasen aangesloten worden zonder meerwerk en andere onderdelen achteraf, wat wel nodig zou zijn als ik dit andersom had gedaan. Hiermee is de woning meteen en goedkoper voorbereid op de toekomst, ook al worden die drie fasen nog niet "hard" gebruikt.

Dit was ook een goed moment. Voor een lange tijd moest men een half jaar of langer wachten voordat het mogelijk was om een dergelijke aansluiting aan te vragen (i.v.m. onderdelentekorten, personeelstekort, etc.). Nu ben ik daarvan niet meer afhankelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door The Zep Man op 20-09-2024 11:12 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
The Zep Man schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:08:
[...]

Voor het installeren van zonnepanelen had ik juist de meterkast om laten zetten van 1x35A naar 3x25A (voorbereiding door een monteur, omzetten door netbeheerder). Op die manier konden de zonnepanelen tijdens de installatie op alle fasen aangesloten worden zonder meerwerk en andere onderdelen achteraf, wat wel nodig zou zijn als ik dit andersom had gedaan. Hiermee is de woning meteen en goedkoper voorbereid op de toekomst, ook al worden die drie fasen nog niet "hard" gebruikt.
De zonnepanelen liggen er al 6 jaar op, toen zag mijn meterkast er ook nog heel anders uit. Was toen nog geen issue en 6 jaar vooruitkijken bij je eerste woning heb ik niet gedaan.

Ik heb ook gewoon een 1 fase omvormer. Volgens mij kan ik deze straks ook weer gewoon op 1 fase aansluiten zonder consequenties.
Wat voor meerwerk bedoel je precies?

"Als je op slechts 1 fase stroom terug levert aan het net, terwijl je op hetzelfde moment op een van de andere fases juist stroom aan het afnemen bent wordt dat door de kWh-meter niet apart geregistreerd. Zowel de kWh-meter van de beheerder van het net als de nieuwere slimme meters verrekenen intern wat op iedere fase aan het gebeuren is." bron en bron2

ik zit onder de grens van 5kw voor eventuele onbalans.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 20-09-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

The Zep Man

🏴‍☠️

pentaw1nz schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:16:
De zonnepanelen liggen er al 6 jaar op, toen zag mijn meterkast er ook nog heel anders uit. Was toen nog geen issue en 6 jaar vooruitkijken bij je eerste woning heb ik niet gedaan.
Dit betreft ook een eerste woning, en verwacht wordt dat in de komende jaren nog niet hard gebruik wordt gemaakt van de drie fasen. Liever nu voorbereid zijn dan later (duurder) meerwerk.
Ik heb ook gewoon een 1 fase omvormer. Volgens mij kan ik deze straks ook weer gewoon op 1 fase aansluiten zonder consequenties.
Maar is het dan niet zo dat je alleen energie van je zonnepanelen kan gebruiken op de groepen die via die enkele fase zijn aangesloten?
Wat voor meerwerk bedoel je precies?
Het was een meterkast met automaten, maar er was geen hoofdschakelaar aanwezig (=verplicht, anders zet men je 1x35A niet om naar 3x25A). Het meerwerk bestond dus uit een drie-fase hoofdschakelaar installeren en alvast de groepen verdelen over de drie fasen.
"Als je op slechts 1 fase stroom terug levert aan het net, terwijl je op hetzelfde moment op een van de andere fases juist stroom aan het afnemen bent wordt dat door de kWh-meter niet apart geregistreerd. Zowel de kWh-meter van de beheerder van het net als de nieuwere slimme meters verrekenen intern wat op iedere fase aan het gebeuren is." bron
Je kijkt alleen naar terugleveren, niet naar eigen gebruik. Dit terwijl met het afschaffen van saldering, terugleverboetes, etc. eigen gebruik een stuk belangrijker wordt. Ik geniet nu nog van een vast contract met saldering zonder terugleverboete tot ergens eind 2026 en pas daarna wordt salderen afgeschaft/afgebouwd, dus geniet nog van alle voordelen. Dat is echter een eindigend traject, en daarop ben ik al voorbereid.

[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 20-09-2024 11:22 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
@The Zep Man
Maar is het dan niet zo dat je alleen energie van je zonnepanelen kan gebruiken op de groepen die via die enkele fase zijn aangesloten?
Voor salderen is dat niet zo, zie bronnen uit mijn eerdere reactie.
Voor direct gebruiken van opgewekte energie staat het er inderdaad niet. Een andere Tweaker reageerde daar wel op:
Trilliwilli schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 22:30:
[...]

Uhh als je bij drie fasen opwekt op één fase verbruik je ook prima op een andere fase zonder dat het terug het net op gaat. Als je dat principe niet begrijpt heeft advies hier niet zoveel zin.
Mocht dit niet zo zijn, dan hoor ik dat inderdaad graag en of hiervoor dan een alternatieve aansluitwijze nodig is

Edit*
Ik zie dat dit ook wel gewoon wordt genoemd in betreffende bron:
"De kWh-meter van de netbeheerder, óók de nieuwere ‘slimme’ meter, verrekent intern wat er op de verschillende fases gebeurt. Twee kiloWatt vermogen dat het net in gaat op fase 1 terwijl er tegelijk 1 kW vermogen uit het net wordt gehaald op fase 2 en 1 kW uit het net op fase 3, betekent dat er per saldo geen vermogen wordt gerekend: zowel de afnameteller als de terugleverteller blijven op dezelfde stand staan. Sowieso is het zo dat een slimme meter nooit gelijktijdig afname én teruglevering kan registreren: Het is òf het één, òf het ander.

slimme meter van Landis+Gyr

Dit is overigens op dit moment nog niet zo relevant, omdat de salderingsregeling ervoor zorgt dat energie die wordt teruggeleverd, dezelfde waarde heeft als energie die wordt afgenomen: het wordt als het ware tegen elkaar weggestreept. De salderingsregeling loopt nog door tot 2023."

[ Voor 37% gewijzigd door pentaw1nz op 20-09-2024 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ipC9UuJbJCb2umi62pAa0z3Yp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swxiq4ZrkxYP0BWDsl0TMeEy.jpg?f=fotoalbum_large

De tussenstand.
Dank voor de hulp allen.

Hoofdschakelaar zit er in, nu nog doorgelust via de oude. Als enexis begin oktober komt kunnen ze hier rechtstreeks op bedraden.
Ik kan daarna ook de nieuwe 3p+N kookgroep er in zetten. Ook zorg ik dat de leidingen dan mooi strak zijn weggewerkt.

De meterkast ook naar links uitgebreid en een nieuwe verdeling van de groepen gemaakt over de 3 fases.

Had nog een issue met 1 groep die een ALS liet klappen bij inschakelen. De nuldraad bleek niet goed geklemd. Alles goed vast gezet, en probleem was er nog steeds.
Later nog eens geprobeerd, en nu blijft alles wel gewoon ingeschakeld.
Vreemd... voor nu werkt het, maar even in de gaten houden.
De betreffende groep maakte soms ook een vreemd geluid bij inschakelen. Misschien deze groep vervangen voor een nieuwe?
Bedrading is nu 100% in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nog 1 probleempje zoals hierboven genoemd. Iemand die kan meedenken?

De groep van garage en deel woonkamer liet een aantal keer direct de ALS klappen. Uiteindelijk na meerdere keren opnieuw proberen bleef hij wel aan staan.

Vandaag bij thuiskomst was zowel deze groep uit (kortsluiting?) Als de ALS (aardlek?)
Beide direct ingeschakeld. Geen probleem.

Ik dacht ; ik vervang de automaat voor de zekerheid voor een nieuwe. Zo gezegd zo gedaan. Je raad t al; automaat laat iedere keer weer de ALS klappen.
Bedrading gecontroleerd, paar stekkers van apparaten er uit, en hij doet het weer.... apparaten er weer in, doet het nog steeds.

Iemand een idee hoe dit kan? Is dus sinds deze week het geval nadat ik de meterkast klaar had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan ben ik toch bang dat je ergens een issue hebt. Mooie sluiting naar aarde door vocht bijvoorbeeld.

Je zegt garage, zitten er ook buiten zaken op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Heb je stiekem de bestaande groepen anders over de aardlek schakelaars verdeeld?

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 24-09-2024 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:27:
Dan ben ik toch bang dat je ergens een issue hebt. Mooie sluiting naar aarde door vocht bijvoorbeeld.

Je zegt garage, zitten er ook buiten zaken op?
Dat zou wel erg toevallig zijn, net nadat ik de meterkast vervang. Niet?
Buiten is volledig gescheiden, op eigen alamat.
Enige wat hier op zit is de helft van de woonkamer (alleen lampen, tv , niet keuken) en garage (lampen en een stekkerdoos met koelkast em airfryer).

Het leek er trouwens op dat na uithalen van die stekkerdoos de groep het weer deed (was gisteren zo) maar vandaag bleef hij uitgaan ook nadat ik deze had verwijderd.
Minuut later kon ik 'm opeens weer inschakelen.

[ Voor 37% gewijzigd door pentaw1nz op 24-09-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jadjong schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:00:
Heb je stiekem de bestaande groepen anders ander de aardlek schakelaars verdeeld?
Wat bedoel je precies?
Betreft mijn 3e (van de 4) aardlek schakelaar. Hier zitten 2 groepen op (f7 en f8) aan elkaar gekoppeld met kamrail . Die f8 geeft geen problemen. F7 valt dus continu achter elkaar uit, tot hij opeens wel aan blijft. Vervolgens na een dag weer opeens ui.

Zowel de groep als ALS. Dan moet het sluiting zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Mja, op zich wel toevallig. Maar als je twee automaten test en beide schakelen af dan gaat er toch ergens een flinke stroom lopen...

Als het echt alleen de aardlek was dan kon het nog zijn dat je ergens een n verwisseld hebt ofzo. Maar als groep en aardlek uitvallen schreeuwt dat harde aardfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 20:54:
Mja, op zich wel toevallig. Maar als je twee automaten test en beide schakelen af dan gaat er toch ergens een flinke stroom lopen...

Als het echt alleen de aardlek was dan kon het nog zijn dat je ergens een n verwisseld hebt ofzo. Maar als groep en aardlek uitvallen schreeuwt dat harde aardfout.
Aardlek en groep beide = aardfout?

Wel raar dat F7 tien x achter elkaar de ALS laat klappen , en vervolgens wel opeens aan blijft.
Nu ook alweer de hele avond probleemloos.

Of kan het wellicht nog een apparaat zijn die door mijn werkzaamheden (meerdere keren stroom er op en er af) is gesneuveld ?
Deze groep gaf eerder wel eens sporadisch problemen. 3 a 4 keer per jaar onverklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Op zich wijst aardlek alleen al naar een aardfout. Maar als het gewoon een kleine lek is blijft de groep wel aan. Dus zou een aardig harde fout tussen L en PE (of andere aarde) verwachten.

Zitten er apparaten met water op die groep? Intermediate aardfouten willen daar nog wel eens van komen.

Heel misschien een apparaat met een filter ofzo maar die zouden niet zo mogen falen. Maar tijd om zat zaken even met verlengsnoer op andere groep te zetten en kijken of het probleem verhuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Septillion schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:01:
Op zich wijst aardlek alleen al naar een aardfout. Maar als het gewoon een kleine lek is blijft de groep wel aan. Dus zou een aardig harde fout tussen L en PE (of andere aarde) verwachten.

Zitten er apparaten met water op die groep? Intermediate aardfouten willen daar nog wel eens van komen.

Heel misschien een apparaat met een filter ofzo maar die zouden niet zo mogen falen. Maar tijd om zat zaken even met verlengsnoer op andere groep te zetten en kijken of het probleem verhuist.
Wat er op deze groep zit is;
Woonkamer achter:
Lampen (hue), dimbare spots

Garage:
3 led plafond lampen
Stekkerdoos met airfryer en koelkast
Elektrische garagedeur.

Verder niets.

Ik kijk het even aan, eerste wat ik ga doen is die Stekkerdoos via verlengsnoer even op andere groep en aardlek aansluiten.

Daarna misschien maar eens gaan meggeren. Dat heb ik al eens eerder gedaan aantal maanden terug (die groep op die ALS viel toen ook paar x per jaar opeens uit) en was keurig in orde.
Lastig om fouten te vinden die zich niet structureel voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Mijn toetsenbord heeft blijkbaar andere woorden geregistreerd dan mijn brein probeerde verwoorden.

Wat ik mij af vraag is het volgende:
Je hebt de oude kast over gezet naar de nieuwe kasten, zijn daarbij de groepen anders verdeeld over de aardlekschakelaars? Het klinkt alsof ergens in een lasdoos twee groepen aan elkaar hangen, misschien enkel dat er ergens een lampje de fase van de ene groep en de nul van een andere groep heeft. Dat gaat 'goed' zolang ze beide op dezelfde aardlekschakelaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jadjong schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 21:14:
[...]

Mijn toetsenbord heeft blijkbaar andere woorden geregistreerd dan mijn brein probeerde verwoorden.

Wat ik mij af vraag is het volgende:
Je hebt de oude kast over gezet naar de nieuwe kasten, zijn daarbij de groepen anders verdeeld over de aardlekschakelaars? Het klinkt alsof ergens in een lasdoos twee groepen aan elkaar hangen, misschien enkel dat er ergens een lampje de fase van de ene groep en de nul van een andere groep heeft. Dat gaat 'goed' zolang ze beide op dezelfde aardlekschakelaar zitten.
De groepen heb ik inderdaad deels herverdeeld over de aardlekschakelaars, om straks een betere verdeling te hebben over de 3fases.
Op deze ALS wilde ik bijv. de alamat van de warmtepomp aansluiten.
Eerder zat hier slechts 1 groep op de ALS, nu 2 (de tweede is verdieping 1 slaapkamers en zolder).

Deze 2e groep geeft echter geen problemen. Alleen de 1e.
Ook deze werkt as we speak gewoon. Als iets doorgelust is zou het probleem toch niet opeens verdwijnen? Of ontstaan wanneer we niet thuis zijn en dus niets actief wordt ingeschakeld.
Vanmiddag om 3u lag hij er dus opeens uit en kreeg hem ook pas na 10x proberen en willekeurig aan wat stekkers trekken weer aan.

Zojuist ook nog eens een paar keer de groep uit/aan gezet en gaat nu zonder problemen...

[ Voor 20% gewijzigd door pentaw1nz op 24-09-2024 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Edit;

Nou.. ik heb 'iets' gevonden...
Omdat deze groep alleen wat lampjes heeft. Zit hier ook de airco op. Deze zit aan een stekker (geen werkschakelaar. Ik weet het.)

Haal net de stekker er uit en doe deze er weer in; aardlek klapt. 3 keer over! De automaat zelf bleef aan.

Doe de stekker van de airco in verlengsnoer op andere groep: niks aan de hand en airco werkt gewoon.

Plug de airco daarna weer in het stopcontact waar die uit komt; geen problemen meer...??
Airco getest en zowel koelen als verwarmen gaat prima.

Zegt dit iets specifiek over het stopcontact of de airco? Of kan het ook in het algemeen 'iets inpluggen op deze groep ' zijn wat een aardlek veroorzaakt als er ergens een fout zit.
En hoe kan het probleem zo niet-structureel zijn?(4x inschakelen= probleem, 5e keer = probleem weg?..)
Het probleem lijkt ook gekomen te zijn na meerdere keren stroom er op/er af. De groep en zijn verbruikers is niets aan gewijzigd.

Wel erg vreemd allemaal.
Als terugkomt ga ik apparaten isoleren om uit te sluiten (airco, koelkast).

[ Voor 73% gewijzigd door pentaw1nz op 25-09-2024 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Als dit keer alleen de aardlek klapte is het probleem al minder. Dit klinkt echt als een schoolboekvoorbeeld van vocht :) Zeker omdat het variabel is en het "leuke" van vocht is dat het bij elke opdonder een beetje meer verdampt.

@jadjong Ik dacht ook even aan verwisseld hebben maar dan gaat de groep niet uit en is er juist grote kans dat er nog een tweede aardlek tript.

• pentaw1nz
Septillion schreef op woensdag 25 september 2024 @ 09:02:
Als dit keer alleen de aardlek klapte is het probleem al minder. Dit klinkt echt als een schoolboekvoorbeeld van vocht :) Zeker omdat het variabel is en het "leuke" van vocht is dat het bij elke opdonder een beetje meer verdampt.

@jadjong Ik dacht ook even aan verwisseld hebben maar dan gaat de groep niet uit en is er juist grote kans dat er nog een tweede aardlek tript.
Raar dat het opeens is ontstaan na vervangen meterkast. Daar krijg je normaliter toch geen vocht van in de woonkamer. Heb wel erg hard gewerkt, misschien hoge luchtvochtigheid :D

Wat zou de situatie met de airco verklaren?
Alles stond dus gewoon aan, stekker airco er uit en er in en de aardlek klapt. Hierna meerdere keren, tot ik de airco even op andere groep zet en terug.
Deze 'probleemgroep' had bij eerste keer inschakelen wel wat geknetter. Bleek dat de nul naast de klem was geschoven en niet goed vast zat. Dit heb ik later hersteld en voor de zekerheid gewoon die hele groep verwisseld voor een nieuwe. Ik had de nul namelijk meerdere keren aangedraaid en gecheckt, leek vast, maar bleek dus uiteindelijk toch weer los.
misschien heeft dit nog iets 'in de war gemaakt' ?

Of nog algemener; het feit dat ik alle 3 de keren de groep kon inschakelen nadat ik wat stekkers uit het stopcontact had verwijderd (verschillende )

Vandaag hele dag probleemloos. Beide airco ook even een self clean programma laten draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door pentaw1nz op 25-09-2024 15:43 ]

• Septillion

Septillion

Nouwja, als het alleen de aardlek was zou ik zeggen, je hebt gewoon een lekje en je oude aardlek was niet meer gevoelig genoeg.

Maar feit dat je zegt dat soms ook de groep uit is doet mij vermoeden dat je gewoon een serieus vochtprobleem in je airco unit hebt. En die kunnen dus echt heel willekeurig zijn :/

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 25-09-2024 16:14 ]

Pagina: 1