Verduurzaming en (nieuwe) elektrische (hoofd)aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-06 20:00
We zijn ons huis uit 1927 aan het renoveren, het is een half vrijstaand huis (op bg niveau grenst een restaurant). Naast renovatie gaan we het ook volledig verduurzamen. We hebben het gekocht (in juli 2022) van de ouders van mijn vrouw die het in 1973 weer van hun ouders hebben gekocht. Het huis blijft zo in de familie, dat is de grote wens van (schoon)pa. (schoon)Pa en ma komen te wonen in een mantelzorgwoning die is geplaatst achter in onze tuin. Mijn vrouw en ik blijven hier dan ook nog lang wonen om te zorgen voor onze (schoon)ouders. Daarom investeren we nu flink in het huis, we gaan binnen nu en 20 jaar hier niet meer weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYbnG4tEc3rBNuqEJf8ng2zcWqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bLIZ4TnVpFgqiGGeMnllod8T.jpg?f=fotoalbum_large

We pakken het nu goed aan, zo hebben we geen zorgen of projecten meer in de toekomst (behalve onderhoud). We hebben een architect in de arm genomen omdat het een groot project is.

[het woonhuis] verduurzaming

De muren zijn opgetrokken uit mergelsteen aan de binnenkant en bakstenen aan de buitenkant. Geen spouw alleen een "spleet" van een paar centimeter. Daarom gekozen voor buitengevelisolatie. Vloerisolatie, kompleet nieuw dak (zolder), aanbouw wordt kompleet gerenoveerd met nieuw dak. Nieuw HR++ kozijnen. Elektrische infrarood vloerverwarming. Wamtepompboiler. 25 zonnepanelen a 425Wp. Daarmee moeten we het wel redden betreft verwarming.

Vloerisolatie 85m2 140mm XPS Rc 4,00
Vloerisolatie 38m2 40mm PS-combinatievloer Rc 3,7
Gevelisolatie 287m2 180mm EPS Rc 6,3
Dakisolatie zolder 132m2 142mm PIR Rc 6,3
Dakisolatie aanbouw 57m2 142mm PIR Rc 6,3
HR++ beglazing in kunstof kozijn mer ZR roosters Ug 1,1

[de mantelzorgwoning] aansluiting en verbruik

Het woonhuis had origineel een 1x35A hoofdaansluiting. In oktober 2022 is de mantelzorgwoning (MZW) (all electric, 3x25A) geplaatst in onze tuin. Daarom is de hoofdaansluitng van ons woonhuis verzwaard naar 3x25A en daarop is de MZW aangesloten. Maart dit jaar zijn er 16 zonnepanelen a 405Wp op de MZW geplaatst waardoor de MZW in theorie zelfvoorzienend is. De MZW heeft een warmtepompboiler, 2x airco, 2 kleine elektrische radiotoren, oven, inductiekookplaat, koelkast, wasmachine, droger en standaard kleine zaken TV, radio, strijkijzer, etc.

Wat ik zie op de Homewizard P1 is dat op een dag er soms een piekverbuik is van 4000/4200W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vIdCOPKQnFy4bBEwrJRRMTIyZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUa6YqXTuoIOEolCU5MyIoTx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trEX1qTI7dhQoY7DxP9trlb_vEo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0gKSvj20DhAp0ywDBGlU0iv.jpg?f=fotoalbum_tile

De MZW zal in de toekomst een eigen aansluiting, 3x25A, krijgen voor de stroom maar die doorlooptijd is nu bijna een jaar. Daarnaast heeft Enexis aangegeven dat we bij de aanvraag moeten melden dat het om een MZW gaat, een reden hebben ze niet gegeven maar het moet. Beetje vreemd want wat maakt hun dat uit? de MZW heeft een gekeurde meterkast, klaar voor een 3x25A aansluiting. Het is geen campingmeterkast.

[de elektriciteit]

De elektriciteit is oud, ijzeren leidingen, rode en groene draden, spijkers door leidingen geslagen, kroonsteentjes, losse kabels, doorgebrande WCD's, you name it. Al dat oude spul gaat er uit en er komt een kompleet nieuwe elektrische installatie. De hoofdaansluiting zit in wat nu de garage is, die blijft maar vanuit daar gaan we naar een centraal punt in huis waar een onderverdeler komt; onze nieuwe meterkast. De elektricien legt ook de elektrische infraroodverwarming aan en de zonnepanelen.

Zijn advies, volgens zijn berekening, is dat we de hoofdaansluiting moeten verzwaren van 3x25A naar 3x50A. Derhalve heb ik de verzwaring aangevraagd bij Enexis februari dit jaar. Guess what, duurt lang, capaciteitsmeting is nog niet gedaan, schouw komt pas na capaciteitsmeting en 99% zeker dat de hoofdleiding in de straat verzwaard moet worden. Dit gaat dus maaaaanden duren. Nu trek ik de kennis van onze elektricien niet in twijfel maar 3x50A is heftig, los van de jaarlijkse kosten,
daarom mijn vraag aan jullie: is 3x50A wel nodig? kunnen we niet uit de voeten met 3x25A?

Nu snap ik dat met de MZW erbij de totale belasting/vermogen wat hoger is dan een normaal woonhuis maar het moet kunnen toch? met 3x25A kan je een piekbelasting aan van 17000W als ik het goed heb. Dus als we een beetje opletten (vooral in de winter) met gelijktijdig gebruik van zware apparaten is er niets aan de hand.

Wat is jullie mening? berekening? of heeft iemand al ervaring op dit gebied?

Edit 23u 30-3: mijn vraag gaat over de capaciteit van de hoofdaansluiting elektriciteit tesamen met de apparatuur die we hebben. Niet de discussie over onze keuze van b.v. de elektrische infraroodvloerverwarming, die is al gemaakt, de spullen zijn besteld en de rest van het huis is daar op afgestemd (b.v. manier van ventialtie > natuurlijk).

[lijst elektrische apparaten]
Hier een lijst met apparaten in de categorie vaste apparatuur/grootverbruikers:

Vloerverwarming:
Magnum heating Infrarood systeem; Magnum Cable 17 Watt, 7mm
700W Entree/gang
3300W Eetkamer
2600W Woonkamer
3300W Keuken
1700W Slaapkamer bg
700W Badkamer bg
2100W Bijkeuken+berging
700W Badkamer 1e verd

elke ruimte krijgt een eigen (smart) thermostaat waarmee je de ruimte individueel kan instellen. Verwarming zal niet vaak aan staan en ook niet op vol vermogen omdat het huis zeer goed geisoleerd is.

Keuken:
3650W Oven SIEMENS HB876G5B6
900W Combi Magnetron SIEMENS CM876G0B6
800W Warmhoudlade SIEMENS BI830CNB1
120W Koelvrieskast SIEMENS KI86SHDD0
2400W Vaatwasser SIEMENS SX97T800CE
7400W Inductie kookplaat SIEMENS EZ977KZY1E
160W Afzuigkap SIEMENS LR97CAQ20
0W Recirculatieunit voor afzuigkap SIEMENS LZ21JCC26

Airco:
1,4kW buitenunit met 1x binnenunit in slaapkamer 1e verd, 1x binnenunit op zolder
1,4kW buitenunit 1x binnenunit keuken bg

Warmtepompboiler:
1820W (thermisch vermogen) Daikin EKHHE260PCV3
Stroomverbruik tijdens de bedrijfscyclus WEL-TC (EN) (1) 5,64 kWu

losse apparaten in de keuken:
±600W Mixer/keukenmachine
±300W Waterkoker

BG (bij)keuken:
1450W Espressomachine
2000W Frituurpan
2000W Airfryer

BG Laundryroom:
2300W Wasmachine
1000W Wasdroger
3000W Strijkijzer

Stel dat we 3000W continue voor de MZW tellen, dan blijft 14000W over voor het woonhuis. Als we totdat de MZW zijn eigen aansluiting heeft er goed opletten dat we niet tegelijk : koken met alles vol open + douchen of bad + wasmachine en/of droger lijkt me niets aan de hand.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die vloerverwarming zou ik nooit electrisch doen (cop 1), maar dmv een water systeem, gekoppeld aan een warmtepomp (cop 3-4).
Daarmee vervang je 16kw cop 1 8)7 door 9-10 kw cop 3-4 :)

Verder zou ik bij nieuwe kozijnen altijd hr+++ kiezen, isoleert net wat beter.
Dan heb je misschien al voldoende aan een warmtepomp van 7 of 8 kw.

[ Voor 47% gewijzigd door Sport_Life op 30-03-2023 22:28 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:22:
Die vloerverwarming zou ik nooit electrisch doen (cop 1), maar dmv een water systeem, gekoppeld aan een warmtepomp (cop 3-4).

Verder zou ik bij nieuwe kozijnen altijd hr+++ kiezen, isoleert net wat beter.
Dit dus, alleen al de cop 1 vloerverwarming trekt 12kW als alles gaat verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Sport_Life schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:22:
Daar hebben we ook naar gekeken maar onze architect adviseert deze oplossing met infrarood vloerverwarming. De warmte is bijna instant en per ruimte te regelen. Tevens hoeven we niets te installeren voor lucht circulatie omdat infrarood objecten verwarmt en niet de lucht. Daarnaast heeft een warmtepomp ook nadelen naast zijn voordelen (hogere cop), zoals onderhoud.

We zijn naar een huis geweest wat deze constructie al heeft een jaar en de bewoner is zeer positief. Ook de warmte voelt aangenaam aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
pagani schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:27:
[...]

Dit dus, alleen al de cop 1 vloerverwarming trekt 12kW als alles gaat verwarmen...
We gaan niets alles tegelijk verwarmen en de vermogens zijn maximale vermogens. Je kan in de ruimte waar je verblijft de verwarming prima op 30% vermogen zetten voor een aangename temperatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Petje72 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Daar hebben we ook naar gekeken maar onze architect adviseert deze oplossing met infrarood vloerverwarming. De warmte is bijna instant en per ruimte te regelen. Tevens hoeven we niets te installeren voor lucht circulatie omdat infrarood objecten verwarmt en niet de lucht. Daarnaast heeft een warmtepomp ook nadelen naast zijn voordelen (hogere cop), zoals onderhoud.

We zijn naar een huis geweest wat deze constructie al heeft een jaar en de bewoner is zeer positief. Ook de warmte voelt aangenaam aan.
Ja natuurlijk is de bewoner positief, want die kan zijn stroomkosten in de winter maanden salderen.. Dat gaat straks niet meer en dan is je energie rekening 2x zo hoog..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:11
No offense, maar je schiet jezelf echt enorm in de voet met die elektrische vloerverwarming. Mijns inziens pure kapitaal vernietiging. Weet je ook dat dat niet volgens bouwbesluit is ? Doordat die zo'n giga vermogen heeft is het krap aan met je aansluiting.... op papier.

Maar als ik naar de rest van je verbruikers kijk: 3 x 25 is meer dan voldoende. Je gaat toch nevernooit al die vloerverwarming gelijktijdig aan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Petje72 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:30:
[...]

We gaan niets alles tegelijk verwarmen en de vermogens zijn maximale vermogens. Je kan in de ruimte waar je verblijft de verwarming prima op 30% vermogen zetten voor een aangename temperatuur.
Je hebt het (zelfs nu met salderen) alsnog over duizenden weggegooide euro's per jaar aan inefficiëntie ten opzichte van een warmtepomp. Het spijt me, maar een architect die dit aanraadt zou eigenlijk uit zijn vak gezet moeten worden.

Ook zijn 25 zonnepanelen voor het verwarmen op cop 1 verre van toereikend. Een gemiddelde hoek-ENN woning met een pomp van cop 4.8 heeft al rond de 18 panelen nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door pagani op 30-03-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Petje72 lees je even in over de betekenis van (s)cop.
Kun je nog van die architect af of zit je contractueel vast ? Als je hem de opdracht hebt gegeven een duurzame verbouwing te realiseren dan kun je zo van hem af, want zijn plannen zijn qua verwarmen verre van duurzaam.

[ Voor 39% gewijzigd door Sport_Life op 30-03-2023 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Sport_Life schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:34:
@Petje72 lees je even in over de betekenis van (s)cop.
Kun je nog van die architect af of zit je contractueel vast ?
De bouw is al bezig en alle spullen zijn al besteld dus wat dat betreft no way back.

Ik heb me ingelezen over cop en weet ook van elke oplossing de voor- en nadelen. Deze toepassing van infraroodverwarming is relatief nieuw en nog niet zo vaak toegepast. We hebben toch voor deze oplossing gekozen te meer omdat het huis straks super geisoleerd is, en de verwarming niet over tegelijk aan staat en zeker niet op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
pagani schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Je hebt het (zelfs nu met salderen) alsnog over duizenden weggegooide euro's per jaar aan inefficiëntie ten opzichte van een warmtepomp. Het spijt me, maar een architect die dit aanraadt zou eigenlijk uit zijn vak gezet moeten worden.

Ook zijn 25 zonnepanelen voor het verwarmen op cop 1 verre van toereikend. Een gemiddelde hoek-ENN woning met een pomp van cop 4.8 heeft al rond de 18 panelen nodig.
Salderen houd ik al geen rekening mee en we beginnen met 25 panelen op de zolderdak. Er kunnen later nog panelen bij op het dak van de aanbouw. Op de Daikin warmtepompboiler kunnen we nog een zonnecollector aansluiten mocht dat effectiever zijn / stroom besparen.

Warmtepomp verliest ook effectiviteit bij extreem lage temperaturen, ik lees ook verhalen van warmtepompen die bij kouder dan -5 het binnen niet warmer krijgen dan 18 graden. Elk huis is anders natuurlijk (qua isolatie ook) daarom is het lastig vergelijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Petje72 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:45:
[...]

Salderen houd ik al geen rekening mee en we beginnen met 25 panelen op de zolderdak. Er kunnen later nog panelen bij op het dak van de aanbouw. Op de Daikin warmtepompboiler kunnen we nog een zonnecollector aansluiten mocht dat effectiever zijn / stroom besparen.

Warmtepomp verliest ook effectiviteit bij extreem lage temperaturen, ik lees ook verhalen van warmtepompen die bij kouder dan -5 het binnen niet warmer krijgen dan 18 graden. Elk huis is anders natuurlijk (qua isolatie ook) daarom is het lastig vergelijken.
Sorry maar je hebt je echt laten inpalmen door een verkoper. Ik woon al in mijn tweede energieneutrale woning (beter geïsoleerd dan jullie woning) en energieneutraal met cop 1 bestaat niet.

En weet je welke warmtepomp het allerslechtst werkt onder de -5? Juist, een airco...

De architect zal voor de vergunningen hebben moeten knutselen om het bouwbesluit te omzeilen, want met cop 1 verwarmen mag simpelweg niet meer (met een reden)

En elk huis is prima te vergelijken middels een warmteverliesberekening...

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 30-03-2023 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Met 25 panelen vol in de zon kun je op een zonnige winterdag ongeveer net de woonkamer verwarmen (2500w), de rest zul je in moeten kopen. En als het bewolkt is dan moet je alles inkopen.
Die roosters boven je ramen zorgen ervoor dat je altijd warme lucht zult moeten aandragen middels cop 1, maw je bent verre van duurzaam bezig.

Dus ik zou die architect terug naar de tekentafel sturen met de volgende aanpassingen:
- in ieder geval de bg vloerverwarming op water
- hr+++ glas
- indien je binnen veel gaat verbouwen overweeg balansventilatie ipv roosters
- evt tijdelijk een cv ketel erin hangen (huur?) totdat een warmtepomp leverbaar is
- boiler ook aansluiten op de warmtepomp

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 30-03-2023 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
pagani schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:48:
[...]

Sorry maar je hebt je echt laten inpalmen door een verkoper. Ik woon al in mijn tweede energieneutrale woning (beter geïsoleerd dan jullie woning) en energieneutraal met cop 1 bestaat niet.

En weet je welke warmtepomp het allerslechtst werkt onder de -5? Juist, een airco...

De architect zal voor de vergunningen hebben moeten knutselen om het bouwbesluit te omzeilen, want met cop 1 verwarmen mag simpelweg niet meer (met een reden)

En elk huis is prima te vergelijken middels een warmteverliesberekening...
Ik weet niet over welk bouwbesluit je het hebt, het is verbouw, geen nieuwbouw. De vergunning is ingediend (met bijbehorende warmteverliesberekingen) en door de gemeente goedgekeurd. Dus daar maak ik me geen zorgen om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Petje72 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:54:
[...]

Ik weet niet over welk bouwbesluit je het hebt, het is verbouw, geen nieuwbouw. De vergunning is ingediend (met bijbehorende warmteverliesberekingen) en door de gemeente goedgekeurd. Dus daar maak ik me geen zorgen om.
Staat de cop 1 verwarming ook in die vergunning?

Het bouwbesluit geldt ook voor verbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Sport_Life schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:50:
Met 25 panelen vol in de zon kun je op een zonnige winterdag ongeveer net de woonkamer verwarmen (2500w), de rest zul je in moeten kopen. En als het bewolkt is dan moet je alles inkopen.
Die roosters boven je ramen zorgen ervoor dat je altijd warme lucht zult moeten aandragen middels cop 1, maw je bent verre van duurzaam bezig.

Dus ik zou die architect terug naar de tekentafel sturen met de volgende aanpassingen:
- in ieder geval de bg vloerverwarming op water
- hr+++ glas
- indien je binnen veel gaat verbouwen overweeg balansventilatie ipv roosters
Bedankt voor je tips maar terug naar de tekentafel gaat niet, vergunning is ingediend en goedgekeurd, spullen zijn al besteld en de bouw is al begonnen.

Je genoemde oplossing hebben we ook overwogen en vergeleken met de oplossing van nu en dus (toch) gekozen voor deze oplossing. We zullen het straks gaan meemaken hoe het in de praktijk uitpakt. Eind juli wordt het huis water en winddicht opgeleverd. Dan nog een maandje afwerking, dan is klaar en zullen we zien hoe het uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
pagani schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Staat de cop 1 verwarming ook in die vergunning?

Het bouwbesluit geldt ook voor verbouw.
yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dan is de goedkeuring een ambtelijke dwaling geweest.

Maar gezien alles al besteld is rest dus eigenlijk alleen de vraag m.b.t. de aansluiting. Daar dient even aan gerekend te worden.

[ Voor 27% gewijzigd door pagani op 30-03-2023 23:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Petje72 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:00:
[...]

Bedankt voor je tips maar terug naar de tekentafel gaat niet, vergunning is ingediend en goedgekeurd, spullen zijn al besteld en de bouw is al begonnen.

Je genoemde oplossing hebben we ook overwogen en vergeleken met de oplossing van nu en dus (toch) gekozen voor deze oplossing. We zullen het straks gaan meemaken hoe het in de praktijk uitpakt. Eind juli wordt het huis water en winddicht opgeleverd. Dan nog een maandje afwerking, dan is klaar en zullen we zien hoe het uitpakt.
Mja als iedereen hier zegt dat cop1 niet zo'n best idee is, je bent nog bezig met de verbouwing, dus worst case ben je de aanschaf kosten van dat spul kwijt .
Dat valt toch in het niets tov de komende 20 jaar een enorme energie rekening? Nog los van de restwaarde bij verkoop die veel lager is omdat jij (nu) zo koppig bent.

Ik snap dat het pijnlijk is maar beter even de pijn nu voelen dan achteraf :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 30-03-2023 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
Sport_Life schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:09:
[...]

Mja als iedereen hier zegt dat cop1 niet zo'n best idee is, je bent nog bezig met de verbouwing, dus worst case ben je de aanschaf kosten van dat spul kwijt .
Dat valt toch in het niets tov de komende 20 jaar een enorme energie rekening? Nog los van de restwaarde bij verkoop die veel lager is omdat jij (nu) zo koppig bent.
Nou, iedereen, 2 personen. Maar ik snap jullie argumenten en bedankt voor de feedback. Maar de situatie is nu zoals hij is. Er kan niets meer terug gedraaid worden, daar is de financiele ruimte niet voor en los daarvan ik wil het niet terugdraaien (dan ben ik maar koppig nu :) ) betreft de energierekening daar hoef ik me de komende 4 jaar niet druk om te maken, ik heb nog een contract tot 2027 met een pre-crisis-stroomprijs. Zoveel factoren in de toekomst die de boel nog kunnen verbeteren of finetunen zoals thuisaccu's, wat extra panelen.

Over restwaarde maak ik me nu niet druk, we blijven hier wonen tot aan onze dood even cru gezegd en wat dan de restwaarde is boeit me niets, we hebben geen kinderen om iets na te laten. Klinkt misschien wat lomp maar zo zitten we er in. En wie weet, is het wel efficient en duurzaam... dat zal de praktijk moeten uitwijzen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:13
Serieus, doe het niet! Je kunt nu nog terug, hoe pijnlijk ook. Ga je verder, dan zul je zien dat de hele 'verduurzaming' je niets anders dan een torenhoge energierekening gebracht heeft.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Hier vind je naar mijn mening een goed en onafhankelijk onderzoek over Infraroodverwarming vs warmtepomp.

https://www.topsectorener...sus%20de%20warmtepomp.pdf

Lees het eens door zou ik zeggen. Niet dat ik de discussie uit de weg ga maar wij hebben onze keuze gemaakt voor infraroodverwarming en we zullen zien hoe het uitpakt de komende jaren. Ik zal na de verbouwing een apart topic er over maken om onze ervaringen te delen op dit gebied.

Betreft dit topic zou ik graag info, ervaring, advies inwinnen over de hoofdaansluiting van de elektriciteit: 3x25A of 3x50A ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Puur elektrisch, je kan dan wel op ~17000va hebben maar het blijft wel op ~5750va per fase neerkomen. Dit is wel iets waar je op moet letten. Met zoveel grote verbruikers kan dit lastig te balanceren zijn.

Ik zou het eerst aankijken, en dan pas verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Morocius schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:03:
Puur elektrisch, je kan dan wel op ~17000va hebben maar het blijft wel op ~5750va per fase neerkomen. Dit is wel iets waar je op moet letten. Met zoveel grote verbruikers kan dit lastig te balanceren zijn.

Ik zou het eerst aankijken, en dan pas verhogen.
Die 5750W per fase is inderdaad een goede, daar zal de elektricien wel op moeten letten bij aansluiten maar daar ga ik van uit en zal hem daarover informeren/navraag doen.

We gaan het ook eerst op 3x25A proberen, we kunnen niet anders want de verhoging naar 3x50A gaat nog maanden duren. We kunnen altijd nog de aanvraag annuleren bij Enexis als ze nog niet gestart zijn en dat zijn ze nog lang niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kan je die warmteverliesberekeningen delen? Aan de hand daarvan moet je toch in kunnen schatten hoeveel kW aan stroom je zo'n beetje gaat trekken als het buiten koud is? Mijn water zegt me dat die 3x25A wel eens heel krap kan gaan worden :X

En is er berekend wat je per jaar aan kWh gaat verstoken? Ik vermoed dat je heel ruim boven de 10.000 kWh uit gaat komen, misschien wel boven de 15.000 kWh. Dat is zo'n beetje wat huizen met volledige (COP 1) verwarming verstoken per jaar.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Glashelder schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:17:
Kan je die warmteverliesberekeningen delen? Aan de hand daarvan moet je toch in kunnen schatten hoeveel kW aan stroom je zo'n beetje gaat trekken als het buiten koud is? Mijn water zegt me dat die 3x25A wel eens heel krap kan gaan worden :X

En is er berekend wat je per jaar aan kWh gaat verstoken? Ik vermoed dat je heel ruim boven de 10.000 kWh uit gaat komen, misschien wel boven de 15.000 kWh. Dat is zo'n beetje wat huizen met volledige (COP 1) verwarming verstoken per jaar.
Ik zal de warmteverliesberekeningen opzoeken en delen hier.

Schatting is inderdaad 10.000 kWh maar we weten dat die aan de lage kant is. We hebben dadelijk 25x425Wp=10625Wp op het dak van de zolder. Daarmee beginnen we. De hele verbouwing kost kapitalen en is al 80% boven eerste ingeschat budget, we hebben daarom bepaalde keuzes moeten maken. Later kunnen er nog zonnepanelen bij op het plat dak van de aanbouw, 50m2. Ik denk zelf ook dat we over de 15 gaan en denk ik op zo'n 17.000kWh uitkomen (ligt er ook aan hoe streng de winters worden).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:40
oef. ongelukkige keuzes stapelen zich op zeg. Die infrarood-vloerverwarming gaat je jaarlijks 3000 - 5000 kWh extra verbruik opleveren t.o.v. de warmtepomp en dat over 20 jaar is toch ook wel geld. Maar je hebt aangegeven dat plan zo te willen laten dus dat is dan zo. Wel even een noot:

architecten weten vrijwel niks van energie en duurzaamheid, je kunt echt niks met hun advies. Heb je nu niks meer aan want is te laat.

dan naar de vraag:
waarom is verzwaren naar 3x50A uberhaupt een overweging? Je zegt toch al dat er over een jaar een oplossing is voor de MZW met een eigen aansluiting EN dat ook verzwaren zomaar een half jaar of meer kan duren?

de enige logische conclusie is dan dat je gewoon 1 wintertje door moet bijten en max 1/3e van je huis verwarmd. Dan eens kijken hoe dat gaat qua vermogens en dan misschien nog iets meer kamers er bij stoken. Maar van de extra kosten van verzwaren naar 3x50A (plus gebruikstarief) en daarna weer terug naar 3x25A kun je ook gewoon 3 maanden naar de Costa del Sol in de winter als het tegenvalt. :+

ik zou in jouw geval het gewoon zo laten en mooi 1 wintertje gewoon beetje opletten. Ja op papier past het niet, in de praktijk heb je bijna 100% controle over wat wanneer aan staat dus gewoon beetje opletten en dan kom je er wel. worst case is dat de beveiliging ingrijpt bij >25A en dan weet je waar de grens ligt.

waarom trouwens geen hr+++ (in elk geval beneden?). En in je overzicht staat waterkoker voor 300W, dat klopt meestal niet en is meer 1500-2000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
@Glashelder bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIm8qtF1eT8W2z_TtsZcg2NLqdA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/XP8KQzNyljfdN49lYLybR3mg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4K7XKakGodAPVkCWimcu9h3p2Y=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/C0fDeDrscj5jQ7oazhxuKk4y.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj3CMeuuAc7aIw0IFRiGSvj0p58=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/lmxAivhXaEzajEFenx7OIWaV.png?f=fotoalbum_tile

is dit wat je bedoeld ? zo ja, kan ik de rest (vloer, gevel, etc) ook posten hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, maar ik moet eerlijk erkennen dat ik zelf niet zo mega mega veel verstand heb van deze materie, maar er lopen genoeg knappe koppen hier rond die dat wel hebben. Die kunnen daarmee wel grofweg berekenen denk ik hoeveel kW je nodig hebt om je hui[s/z])(en) dan bij -5 met COP1 warm te houden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:15
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:02:
Hier vind je naar mijn mening een goed en onafhankelijk onderzoek over Infraroodverwarming vs warmtepomp.

https://www.topsectorener...sus%20de%20warmtepomp.pdf

Lees het eens door zou ik zeggen. Niet dat ik de discussie uit de weg ga maar wij hebben onze keuze gemaakt voor infraroodverwarming en we zullen zien hoe het uitpakt de komende jaren. Ik zal na de verbouwing een apart topic er over maken om onze ervaringen te delen op dit gebied.

Betreft dit topic zou ik graag info, ervaring, advies inwinnen over de hoofdaansluiting van de elektriciteit: 3x25A of 3x50A ?
Hier wil ik toch op reageren. Dit is inderdaad een onafhankelijk opgesteld dossier over onze huidige kennis, maar mind you, dit gaat niet over IR/elektrische vloerverwarming.

In het rapport staat letterlijk:
andere technieken, zoals elektrische heaters en elektrische vloerverwarming, vallen niet binnen de scope van dit kennisdossier
IR-panelen zijn veel warmer dan je vloer gaat zijn én ze stralen van bovenaf. Dat levert ander comfort. Daarnaast gaan panelen geen ondervloer en afwerkingsvloer opwarmen, dat levert groot verschil in hoe deze vergelijking meestal gemaakt wordt: IR-panelen als snelle, lokale verwarming in gedeeltes van het huis waar je op dat moment verblijft. Eventueel gecombineerd met relatief lage basistemperatuur (bv 18gr) omdat de directe IR-bron zoveel stralingswarmte geeft van boven.

Mijn advies: laat je in jouw situatie niet leiden door dit kennisdossier, dat is appels met peren vergelijken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .joepiedepoepie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:32
Ondanks dat TS zijn handtekening al heeft gezet wil ik hier toch even mijn zegje doen wat betreft elektrische vloerverwarming. Een vriend van mij (n=1) verwarmt op precies dezelfde manier zijn toko als dat TS wil gaan doen (COP=1). Over comfort is hij zeker te spreken (voor zover dit überhaupt verschilt tov verwarmen met watervloerverwarming), maar hij betaalt zich op dit moment echt scheel aan stookkosten terwijl zijn huis slechts 80m2 is. Voor een deel kan hij het afdekken met een tiental zonnepanelen, echter blijft er nog een groot deel onderaan de streep over waar hij voor moet betalen. Hij is om dit moment aan het kijken naar alternatieven (ventilatiewarmtepomp) om zo te energiekosten lager te maken.

Mijn tip voor TS: luister naar de tips en ervaringen die hier gedeeld worden. Op tweakers zitten veel mensen met ervaring en kennis die met de consument meedenken. Vergeet niet dat je architect/installateur/leverancier dadelijk niet je energierekening gaat betalen. Het zou jammer zijn als je nu de verkeerde keuzes maakt om vervolgens over een paar jaar weer aanpassingen te moeten aanbrengen omdat de kosten toch een beetje tegenvallen (wat naar mijns inziens ook weer haaks staat op 'verduurzaming').

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
alternatief idee:

hou de euro's voor verzwaring naar 3x50A in je zak en steek ze in een airco van 4 of 5kW voor beneden. Kun je daar mooi het grootste deel van de verwarming mee doen en anders kamers mee laten lopen op de vloerverwarming. Scheelt je minimaal een factor 3 qua vermogen zo'n airco en dus veel makkelijker om binnen de grenzen van 3x25A te blijven.

ik blijf erbij dat het verzwaren naar 3x50A en dan een jaar later weer terug naar 3x25A zonde geld en tijd is. Gewoon een jaartje doorzetten en zelfs dat zal meevallen, je huis is supergoed geisoleerd dus het valt vast mee. Mocht het tegenvallen dan is het maar voor 1 winter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
rupie99 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Hier wil ik toch op reageren. Dit is inderdaad een onafhankelijk opgesteld dossier over onze huidige kennis, maar mind you, dit gaat niet over IR/elektrische vloerverwarming.

In het rapport staat letterlijk:

[...]

IR-panelen zijn veel warmer dan je vloer gaat zijn én ze stralen van bovenaf. Dat levert ander comfort. Daarnaast gaan panelen geen ondervloer en afwerkingsvloer opwarmen, dat levert groot verschil in hoe deze vergelijking meestal gemaakt wordt: IR-panelen als snelle, lokale verwarming in gedeeltes van het huis waar je op dat moment verblijft. Eventueel gecombineerd met relatief lage basistemperatuur (bv 18gr) omdat de directe IR-bron zoveel stralingswarmte geeft van boven.

Mijn advies: laat je in jouw situatie niet leiden door dit kennisdossier, dat is appels met peren vergelijken.
Ik laat me ook niet leiden door dit kennisdossier, het is een van de vele documenten die ik vooraf gelezen heb naast inwinnen van informatie bij bedrijven en instanties. Het is allemaal ook appels met peren vergelijken, dat maakt het ook best moeilijk om een juiste beslissing te nemen. Toch een beetje out-of-the-box om voor onze oplossing te kiezen. Of het een wijs besluit is geweest weten we over een paar jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
.joepiedepoepie schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:46:
Ondanks dat TS zijn handtekening al heeft gezet wil ik hier toch even mijn zegje doen wat betreft elektrische vloerverwarming. Een vriend van mij (n=1) verwarmt op precies dezelfde manier zijn toko als dat TS wil gaan doen (COP=1). Over comfort is hij zeker te spreken (voor zover dit überhaupt verschilt tov verwarmen met watervloerverwarming), maar hij betaalt zich op dit moment echt scheel aan stookkosten terwijl zijn huis slechts 80m2 is. Voor een deel kan hij het afdekken met een tiental zonnepanelen, echter blijft er nog een groot deel onderaan de streep over waar hij voor moet betalen. Hij is om dit moment aan het kijken naar alternatieven (ventilatiewarmtepomp) om zo te energiekosten lager te maken.

Mijn tip voor TS: luister naar de tips en ervaringen die hier gedeeld worden. Op tweakers zitten veel mensen met ervaring en kennis die met de consument meedenken. Vergeet niet dat je architect/installateur/leverancier dadelijk niet je energierekening gaat betalen. Het zou jammer zijn als je nu de verkeerde keuzes maakt om vervolgens over een paar jaar weer aanpassingen te moeten aanbrengen omdat de kosten toch een beetje tegenvallen (wat naar mijns inziens ook weer haaks staat op 'verduurzaming').
Ik luister zeker naar tips en ervaringen, echter te keuze voor infrarood is al gemaakt. De beslissing is ook genomen na een bezoek bij een huis dat al een dik jaar (dezelfde) infraroodvloerwarming heeft , goed gesprek met de eigenaar gehad, energierekening mogen zien, we zijn daar een paar uur geweest, het was in de winter en binnen was het zeer aangenaam (< comfort telt ook mee voor ons).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Ik laat me ook niet leiden door dit kennisdossier, het is een van de vele documenten die ik vooraf gelezen heb naast inwinnen van informatie bij bedrijven en instanties. Het is allemaal ook appels met peren vergelijken, dat maakt het ook best moeilijk om een juiste beslissing te nemen. Toch een beetje out-of-the-box om voor onze oplossing te kiezen. Of het een wijs besluit is geweest weten we over een paar jaar.
Dit blijf je maar zeggen maar dat is simpelweg niet zo. Voor elke kW die je je cop 1 vloer inpompt krijg je maximaal 1kW aan warmte, met een warmtepomp zo'n 4 tot 5 kW. Dat is prima te vergelijken...

(en kost je bij de 4000-5000kWh die je extra per jaar kwijt bent aan de huidige zeg 27 cent per kWh meer dan duizend euro per jaar extra)

Je gekozen oplossing is net zo efficiënt als in elke kamer een straalkacheltje van een paar tientjes neerzetten/ophangen.

En heb je je bedacht dat de tevreden gebruiker waarschijnlijk betaald werd/korting heeft gekregen voor jouw bezoek?

[ Voor 19% gewijzigd door pagani op 31-03-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
Blijkbaar kan hij niet meer onder de IR panelen uit, ja het is niet gunstig (understatement) maar het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:50:
alternatief idee:

hou de euro's voor verzwaring naar 3x50A in je zak en steek ze in een airco van 4 of 5kW voor beneden. Kun je daar mooi het grootste deel van de verwarming mee doen en anders kamers mee laten lopen op de vloerverwarming. Scheelt je minimaal een factor 3 qua vermogen zo'n airco en dus veel makkelijker om binnen de grenzen van 3x25A te blijven.

ik blijf erbij dat het verzwaren naar 3x50A en dan een jaar later weer terug naar 3x25A zonde geld en tijd is. Gewoon een jaartje doorzetten en zelfs dat zal meevallen, je huis is supergoed geisoleerd dus het valt vast mee. Mocht het tegenvallen dan is het maar voor 1 winter ;)
We hebben straks ook een airco beneden in de keuken, eentje op de slaapkamer en eentje op de zolder, die zouden we ook kunnen inzetten voor verwarming als het nodig.efficienter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
pagani schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Dit blijf je maar zeggen maar dat is simpelweg niet zo. Voor elke kW die je je cop 1 vloer inpompt krijg je maximaal 1kW aan warmte, met een warmtepomp zo'n 4 tot 5 kW. Dat is prima te vergelijken...

(en kost je bij de 4000-5000kWh die je extra per jaar kwijt bent aan de huidige zeg 27 cent per kWh meer dan duizend euro per jaar extra)

Je gekozen oplossing is net zo efficiënt als in elke kamer een straalkacheltje van een paar tientjes neerzetten/ophangen.

En heb je je bedacht dat de tevreden gebruiker waarschijnlijk betaald werd/korting heeft gekregen voor jouw bezoek?
Dat is wel heel negatief/doom denken, alsof de tevreden gebruiker zich daarvoor zou lenen, hij en de architect hebben daar helemaal geen belang bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:13
Je hebt 19KW aan verwarming in huis, waarvan 15kW in kapitaalvernietiging :P en nog een kleine 4kW in rondpompende vloeistof. Van die 15kW gok je op een gelijktijdigheid van 3kW.
Daarnaast is er nog 29kW aan andere elektrische apparatuur in huis waar je iets meer keuzevrijheid in hebt over het gebruik, een 2kW airfryer niet gebruiken wanneer de verwarming aan de bak moet en oma onder de douche staat is makkelijker te reguleren dan andersom.
Die verwarming gaat gewoon aan als de thermostaat daar om vraagt, ongeacht wat er nog meer aan staat. Om dat te reguleren zal je er nog wat extra automatisering (en budget) tegenaan moeten gooien.

Ik snap de elektricien wel. Je hebt worst-kaas-scenario 60kW aan verbruikers (huis+MZW) en denkt dat te kunnen beperken tot 17kW met enkel wat discipline vanuit de gebruiker.
Persoonlijk zou ik 3x25A monteren en zien waar het schip strand, echter heb je dan wel het ongemak dat je een jaar moet wachten op de netbeheerder voordat jouw gestrande schip los getrokken kan worden.
Heb je al gekeken naar accu's? Daarmee kan je niet 24/7 die 60kW afdekken, maar je bent wel in staat om 17kW tijdelijk op te krikken naar 30kW voor die ene koude decemberdag dat zowel jij als de schoonouders eten koken.

Het gaat hier om gelijktijdigheid, daar zijn schattingen voor, die komen niet altijd overeen met de werkelijkheid. Misschien rekent jouw elektricien wel met 300W per stopcontact voor algemeen gebruik. Heb je 40 van die stopcontacten door het huis (klinkt veel, is het niet) dan heb je 40x300W er bij. Dat is best veel als ze in de praktijk enkel gebruikt worden voor een telefoonlader of decoratief lampje van Ikea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:32:
[...]

We hebben straks ook een airco beneden in de keuken, eentje op de slaapkamer en eentje op de zolder, die zouden we ook kunnen inzetten voor verwarming als het nodig.efficienter is.
Ik zou er dan ook gelijk eentje laten aanleggen in de woonkamer. Ik kan je nu al zeggen dat je die gaat gebruiken straks ;) Als de installateur toch al aan de gang gaat, dan kan er nog wel eentje bij.

Ik verbruik hier met airco's voor het hele huis 1800 kWh voor verwarming. Hiervoor 1000 kuub gas. 1000 kuub gas is zo'n 8000 kWh COP1 verwarming.

Prijsverschil hier zou zo'n 8000 kWh x € 0,35 = € 2800 tegen € 630 voor de airco's zijn :X
En ja, zonnepanelen drukken dat verschil, maar afgelopen jaar kreeg ik nog 35 cent per kWh TLV voor elke kWh die ik wel heb opgewekt maar niet verbruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Glashelder op 31-03-2023 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:29
COP=1 verwarming; doe het niet.
Bizar dat een architect je dat wil aansmeren, het is het tegenovergestelde van verduurzaming.
Accepteer dat het een verkeerde keuze is geweest, schrijf er nu op af en doe het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
jadjong schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:37:
Je hebt 19KW aan verwarming in huis, waarvan 15kW in kapitaalvernietiging :P en nog een kleine 4kW in rondpompende vloeistof. Van die 15kW gok je op een gelijktijdigheid van 3kW.
Daarnaast is er nog 29kW aan andere elektrische apparatuur in huis waar je iets meer keuzevrijheid in hebt over het gebruik, een 2kW airfryer niet gebruiken wanneer de verwarming aan de bak moet en oma onder de douche staat is makkelijker te reguleren dan andersom.
Die verwarming gaat gewoon aan als de thermostaat daar om vraagt, ongeacht wat er nog meer aan staat. Om dat te reguleren zal je er nog wat extra automatisering (en budget) tegenaan moeten gooien.

Ik snap de elektricien wel. Je hebt worst-kaas-scenario 60kW aan verbruikers (huis+MZW) en denkt dat te kunnen beperken tot 17kW met enkel wat discipline vanuit de gebruiker.
Persoonlijk zou ik 3x25A monteren en zien waar het schip strand, echter heb je dan wel het ongemak dat je een jaar moet wachten op de netbeheerder voordat jouw gestrande schip los getrokken kan worden.
Heb je al gekeken naar accu's? Daarmee kan je niet 24/7 die 60kW afdekken, maar je bent wel in staat om 17kW tijdelijk op te krikken naar 30kW voor die ene koude decemberdag dat zowel jij als de schoonouders eten koken.

Het gaat hier om gelijktijdigheid, daar zijn schattingen voor, die komen niet altijd overeen met de werkelijkheid. Misschien rekent jouw elektricien wel met 300W per stopcontact voor algemeen gebruik. Heb je 40 van die stopcontacten door het huis (klinkt veel, is het niet) dan heb je 40x300W er bij. Dat is best veel als ze in de praktijk enkel gebruikt worden voor een telefoonlader of decoratief lampje van Ikea.
Kijk hier kan ik iets mee.

Betreft de WCD opmerking daar ga ik eens mee naar de elektricien.

Thuisaccu's : staat op de planning voor de toekomst.

Betreft thermostaat, elke zone heeft zijn eigen smart thermostaat. De standaard temperatuur kan ik uiteraard zelf instellen per seizoen. Daarnaast heb ik wel enige kennis betreft automatisering, ik heb een Home Assistant servertje, de thermostaten zijn daar compatible mee dus die kan ik daarmee aansturen om basis van bijvoorbeeld bewegingsensors, lokatie van mijn phone en die van mijn vrouw (dat scheelt ook al, ik vind 17/18 graden binnen prima in de winter, de vrouw wil het wat warmer), buiten temperatuur, verbruik van andere smartapparaten etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
nee weer de verkeerde kant op. Accu's zijn niet een oplossing voor dit probleem en qua kapitaalvernietiging slaat het ook nergens op. Je moet 1 jaar overbruggen, daar ga je toch geen accu van 5k of meer voor kopen?

ik zou inderdaad de elektricien vragen om die berekening EN eens goed kijken of je uit die Homewizard-metingen kunt halen wat de pieken zijn van de MZW en hoe vaak die voorkomen.

daarna de keuze maken om al die automatische thermostaten van je vloerverwarming gewoon op 15C te zetten en in de eerste winter vooral de airco te gebruiken, dat scheelt al een factor 3 tot 4 qua vermogen voor verwarming. Dan nog beetje voorzichtig doen met zaken als de airfryer/frituur/oven voor een klein jaar en je bent er al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petje72
Fr33z schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:57:
nee weer de verkeerde kant op. Accu's zijn niet een oplossing voor dit probleem en qua kapitaalvernietiging slaat het ook nergens op. Je moet 1 jaar overbruggen, daar ga je toch geen accu van 5k of meer voor kopen?

ik zou inderdaad de elektricien vragen om die berekening EN eens goed kijken of je uit die Homewizard-metingen kunt halen wat de pieken zijn van de MZW en hoe vaak die voorkomen.

daarna de keuze maken om al die automatische thermostaten van je vloerverwarming gewoon op 15C te zetten en in de eerste winter vooral de airco te gebruiken, dat scheelt al een factor 3 tot 4 qua vermogen voor verwarming. Dan nog beetje voorzichtig doen met zaken als de airfryer/frituur/oven voor een klein jaar en je bent er al.
ik ga nu ook geen accu's kopen, planning voor over een aantal jaar als we jaarverbruik weten, is er subsidie ja/nee? en ik weet dat het geen oplossing is maar gewoon een stroombuffer die iets op kan vangen. Ik weet dat in Nederland een thuisaccu nooit de oplossing is voor 100% eigen stroomvoorziening en hij vangt ook geen piekbelastingen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:35
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Ik luister zeker naar tips en ervaringen, echter te keuze voor infrarood is al gemaakt. De beslissing is ook genomen na een bezoek bij een huis dat al een dik jaar (dezelfde) infraroodvloerwarming heeft , goed gesprek met de eigenaar gehad, energierekening mogen zien, we zijn daar een paar uur geweest, het was in de winter en binnen was het zeer aangenaam (< comfort telt ook mee voor ons).
Volgens mij heb je je wat op de mouw laten spelden en is wat je gekocht hebt helemaal geen infrarood vloerverwarming maar gewoon ordinair verwarmingslint.
Buiten de COP van 1, ook wanneer het defect gaat is het vette pech, of je moet de hele vloer er uit breken.
Met buizen waar water door stroomt een veel kleiner risico, pomp en verdeler is zo te vervangen, vloer hoef je niet in te breken.

Tussen 3x25 en 3x50a zit ook nog 3x 35a misschien ook nog een optie.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je nu annuleert krijg je misschien nog wat terug, anders bespaar nog wel de legkosten. Het geld stoppen in L/L verwarming voor je huis kan je heel veel besparen over de 20 jaar.

Nu heb je jaarlijks terugkomende kosten: hoog elektra verbruik + kosten voor de verzwaarde aansluiting. Je huidig gasverbruik kan richting 2000m3 gaan en na isolatie misschien naar 1000-1200m3. Dit met COP1 kost je 10000 kWh. Alleen de huiskamer verwarmen kost iets minder, maar je gaf aan dat comfort belangrijk is, dus andere ruimtes niet verwarmen is geen optie. Hoe dit vertaald naar je stroom rekening kan jij uitrekenen.

De 3x25A aansluiting zou in de meeste gevallen voldoen en moet je misschien iets aanpassen in het gedrag. Nu verzwaren kost je heel veel en verzwaring laten staan blijft je heel veel geld kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:21

de Peer

under peer review

Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:58:
[...]

Of het een wijs besluit is geweest weten we over een paar jaar.
Nee dat weten we nu al, vandaar alle reacties. Hier niets mee doen is echt je kop in het zand steken. Ik snap dat je het niet meer (zonder kosten) terug kunt draaien maar er is vast nog wel iets mogelijk. Hier mee doorgaan zou ik écht niet doen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik snap het ook wel hoor, want horrorverhalen en ‘zo erg zal het vast niet zijn’ en het is ook lastig (voor alle mensen) om uit een investering te stappen waar je al ‘te diep’ in zit, maar in dit geval.. :)

Soms is het wel beter iets failliet te laten gaan voor je echt al je geld kwijt bent.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Petje72
Ik heb ieders advies, opmerkingen over de (infrarood) elektrische vloerverwarming in acht genomen en een mail gestuurd naar de architect, aannemer en elektricien voor beraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Hoe werkt infrarood vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Heel goed. _/-\o_
Verlies nemen is moeilijk maar soms is het beter.
Petje72 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:14:
we gaan binnen nu en 20 jaar hier niet meer weg.
Als het nu 5 jaar was dan was het een ander verhaal dan kan de volgende eigenaar dit probleem straks gaan oplossen. Maar juist als je hier 20 jaar wilt zitten moet je het echt nu goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
jadjong schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:28:
Niks, gewoon een elektrisch weerstandsmatje en dan wordt de vloer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Infrarood vloerverwarming werkt op basis van infraroodstraling via infraroodmatten onder de vloer. Het werkt efficiënter in vergelijking met de traditionele vloerverwarmingssystemen. De ir matten warmen namelijk meteen op en geven dus sneller warmte af aan de vloer.
--------
echter, blijkt dat we geen infrarood elektrische vloerverwarming hebben maar een standaard elektrische vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41
Een leuke optelling van al je electrische apparaten maar die zul je nooit never allemaal tegelijk aan hebben, kijk realistisch hoeveel je daadwerkelijk aan hebt.

Grootverbruikers zijn een condensdroger, oven, warmtepomp zou kunnen, een boiler en de rest valt wel mee.
Waarom kon 3x 35A niet en direct extreem naar 3x 50A?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:41
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:33:
[...]

Infrarood vloerverwarming werkt op basis van infraroodstraling via infraroodmatten onder de vloer. Het werkt efficiënter in vergelijking met de traditionele vloerverwarmingssystemen. De ir matten warmen namelijk meteen op en geven dus sneller warmte af aan de vloer.
--------
echter, blijkt dat we geen infrarood elektrische vloerverwarming hebben maar een standaard elektrische vloerverwarming
infrarood elektrische vloerverwarming is helemaal niet efficienter dan een standaard elektrische vloerverwarming dat is een misvatting die vaak gemaakt wordt, het blijft max COP 1.
Enige voordeel van infrarood vloerverwarming is dat de matten heel dun zijn en makkelijker aanleggen ivm hoogteverschil.

Je sluit de vloer op waardoor je weinig van de UV-C straling merkt, het is dus niet vergelijkbaar met infraroodpanelen.
Je kan nog beter met droogbouwvloerverwarming op gas stoken dan ben je minstens 3x goedkoper uit ondanks hoge gasprijs en later overstappen op een kleine warmtepomp.

mbt zonnepanelen kunnen gebruiken is leuk zolang saldering in de huidige vorm nog bestaat maar bedenk wel als je de energie had terug geleverd krijg je ook aardig wat geld terug.

Met infrarood vloerverwarming ben je idd een verzwaarde aansluiting nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 31-03-2023 16:48 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:33:
[...]
Daar zit geen verschil in, infrarood is een (mode)woord, het betekent alleen maar dat iets warm wordt en daardoor warmtestraling afgeeft, in dit geval je vloer.
Je kunt een broodrooster ook een infraroodbroodrooster noemen. (gat in de markt anyone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:50:
[...]

Kijk hier kan ik iets mee.

Betreft de WCD opmerking daar ga ik eens mee naar de elektricien.

Thuisaccu's : staat op de planning voor de toekomst.

Betreft thermostaat, elke zone heeft zijn eigen smart thermostaat. De standaard temperatuur kan ik uiteraard zelf instellen per seizoen. Daarnaast heb ik wel enige kennis betreft automatisering, ik heb een Home Assistant servertje, de thermostaten zijn daar compatible mee dus die kan ik daarmee aansturen om basis van bijvoorbeeld bewegingsensors, lokatie van mijn phone en die van mijn vrouw (dat scheelt ook al, ik vind 17/18 graden binnen prima in de winter, de vrouw wil het wat warmer), buiten temperatuur, verbruik van andere smartapparaten etc.
Als je de verwarming kunt laten sturen door middel van je Home Assistent dan kun je ook je actuele energieverbruik daarin meenemen en op die manier zorgen dat je niet over het maximale vermogen van je aansluiting gaat.

Toegegeven, daar zal best een hoop tijd in zitten om dat netjes in te regelen, maar het is wel mogelijk.

Hoe kun je de verwarming regelen? Ik vermoed enkel aan/uit.....
Moet je dus in je HA regelen dat je de belasting per fase weet en welke verwarming op welke fase zit en aan de hand van je actuele verbruik bepalen of deze verwarmingszone aan kan of niet (als er verwarmingsvraag is natuurlijk). Je zou zelf andere gebruikers kunnen uitschakelen om de verwarming in te kunnen laten schakelen.

Wat betreft de verzwaring, mocht de 3x50 niet lukken zonder net kabel in de wijk/straat te vervangen dan kan 3x35 mogelijk wel. Dat geeft je dan wel weer wat extra ruimte (als dat kan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
ASW1 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:52:
[...]

Daar zit geen verschil in, infrarood is een (mode)woord, het betekent alleen maar dat iets warm wordt en daardoor warmtestraling afgeeft, in dit geval je vloer.
Je kunt een broodrooster ook een infraroodbroodrooster noemen. (gat in de markt anyone)
Ik zie het voordeel van infrarood vooral bij terrasverwarmers, daar straalt de hitte direct je huid in en verwarm je alleen personen zonder de buitenlucht van de rest van de wijk.
Als je het in de vloer stopt is die directe straling er niet meer en ben ik het nut er van een beetje kwijt. :?

Combineer dat met een geschat verbruik van 3kW continue en je hebt 72kWh per dag verstookt à 40 cent per stuk. (Zolang de voorraad strekt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:13
Precies zo als iedere andere vloerverwarming. Het vloeroppervlak neemt een temperatuur aan, en straalt warmte (dat mag je infrarood noemen) uit.

Voor de verkoper levert de term wel extra knaken op.
Petje72 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 16:23:
Ik heb ieders advies, opmerkingen over de (infrarood) elektrische vloerverwarming in acht genomen en een mail gestuurd naar de architect, aannemer en elektricien voor beraad.
Verstandig. Je kunt niet sneller geld verdienen dan het hele spul in de afvalbak te gooien. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

[ Voor 54% gewijzigd door hesselbeertje op 31-03-2023 20:58 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-06 21:38
Als Elektromonteur en allround installateur, neem gewoon normale vloerverwarming met een warmtepomp.

Voorbeeldje: Buren, 120m2, bouwjaar 2012, E-Cv ketels.. ja.. meervoud, 24kw totaal, 3x35 aansluiting. Totaalverbruik vaak meer dan 100Kwh per dag. Verwarming op 17c

Ik zelf, 160m2, bj 2019, Intergas xource 7Kw all electric warmtepomp, gemiddeld verbruik minder dan 25Kwh per dag. En dat is inclusief witgoed etc. Hele huis is 21,5, 24-7.

Zonnepanelen heb je voor verwarming zonder salderen helaas geen donder aan. Vaak dekt het je normale verbruik niet eens, en ik heb 9500WP liggen.

Doe het niet!! Een echtewarmtepomp nemen of nog even door op gas als je er mee weg kan komen. Tenzij je nog een schuur hebt waar je 300 a 400 panelen op kwijt kan, of landbouwgrond hebt waar je een EAZ windmolen op mag zetten, gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:31
Bijna 170m2 vrijstaande landelijke (vol in weer en wind) woning uit 1900 hier met later een spouwmuur ervoor gezet door iemand en daar zit was isolatie in. 20m2 enkel glas in de woonkamer serre die open is met de rest van de woonkamer.

Vloerverwarming uit 1984, met buizen elke 15 of soms 30 cm.

Wij kochten het 3 maanden geleden. Gas verbruik was bijna 3600m3 per jaar. Viel nog mee maar de temperatuur stond nog laag.

Wij zijn al aan het isoleren en het dak (mansarde) is nu al Rc10.

Maar de warmtepomp die gewoon direct op het bestaande circuit geknald is (monoblock) heeft een enorme hap genomen uit het energieverbruik door de COP ~4 die hij toch nog gemiddeld gehaald heeft deze natte winter.

Neem alsjeblieft een warmtepomp voor je vloer inderdaad zoals iedereen hiervoor al roept. Plus isoleer als een dolle.

Wij hebben al 6500WP, er komt 12.000WP bij waarmee wij bijna op een winterdag het huis warm houden op de zonnepanelen.

Isoleren, minder gebruiken (hogere COP), zelf opwekken.

[ Voor 18% gewijzigd door Tasma op 31-03-2023 21:18 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Petje72
De 3x50A aanvraag is geannuleerd, netjes snel geregeld door Enexis en ik krijg het geld van de aanvraag terug.

Electrische vloerverwarming voor begande grond is geannuleerd, daar komt een conventiele (water) vloerverwarming met warmtepomp, offerte is onderweg, aannemer regelt dat gelukkig nog allemaal binnen de planning.

Op de badkamer houden we nog wel de electrische vloerverwarming, fijn dat we daar snel warmte hebben en op moment dat we er zijn kunnen inschakelen. Dat vermogen, 700W, is goed te behappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:21

de Peer

under peer review

Petje72 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 12:02:
De 3x50A aanvraag is geannuleerd, netjes snel geregeld door Enexis en ik krijg het geld van de aanvraag terug.

Electrische vloerverwarming voor begande grond is geannuleerd, daar komt een conventiele (water) vloerverwarming met warmtepomp, offerte is onderweg, aannemer regelt dat gelukkig nog allemaal binnen de planning.
heel erg goed! Mooi en knap dat je je er overheen hebt kunnen zetten. het is de juiste keuze.
fijn dat we daar snel warmte hebben
met 700W heb je niet snel warmte.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Offerte ontvangen voor de vloerverwarmng op een warmtepomp installatie en natuurlijk voorziening voor het warmwater. De prijs vind ik best hoog, graag jullie mening:

Vloerverwarming aangelegd als hoofdverwarming & vloerkoeling. Dit als volgt opgebouwd:
- Het leveren en monteren van 16x2 zuurstofdichte PE-RT vloerverwarmingsslang.
- H.O.H. afstand bedraagt 100 mm.
- Het leveren en monteren van randisolatite.
- Het leveren en monteren van 20mm tackerplaat.
• Leveren en monteren van een pomp loze kunststof vloerverwarmingsverdelers incl. flowmeters t.b.v. het inregelen van de vloerverwarming.
• Voeding leidingwerk als koper uitgevoerd
• Voedingsleidingen voorzien van strang inregelafsluiters.
• Gehele CV – installatie bedrijfsklaar opgeleverd.
Onze totale opbouw hoogte is 36mm.

Zoneregeling.
• Het leveren en monteren van zone – balken, Merk: Danfoss Type: Icon master.
• Het leveren en monteren van 6 kamerthermostaten, Merk: Danfoss Type: Icon 24V inbouw.
• Het leveren en monteren van Danfoss TWA-K therm.motor 24V
• Het leveren en monteren van Danfoss Icon uitbreidingsmod. koeling t.b.v 24V thermostaat

Warmtepompinstallatie Verwarmen & koelen
• Het leveren en monteren van het warmtepomp binnendeel, Merk: Daikin Type: EBBX11D9W. Incl. 9KW back -up element.
Opstellingsplaats: Binnendeel gemonteerd in ruimte: Berging (0.9BR op tekening)
• Het leveren en monteren van het warmtepomp buitendeel. Merk: Daikin Type: ERLA11DW1
Opstellingsplaats: Buitendeel zal geplaatst worden in de tuin. (Let op! Er dient door derden een betonsokkel gerealiseerd te worden)

Unit zal gemonteerd worden op verhoogde bigfoots. Dit voor invriezen te vermijden.
- Het leveren en monteren van een Nibe UKV buffervat t.b.v. de ontdooi cyclus van de warmtepomp.
- Het leveren en monteren van de bijhorende CV - Leidingen.
- De warmtepomp zal aangesloten worden d.m.v. roodkoperen buis dit voor de kwaliteit te kunnen waarborgen als de installatie in koelbedrijf gaat.
- Installatie zal in bedrijf genomen worden door onze F-gas erkende monteurs.
- Unit zal afgevuld worden met het koudemiddel R32
- Gehele installatie wordt bedrijfsklaar opgeleverd.
- Het leveren en monteren van +/- 30M koelleiding, tussen binnendeel & buitendeel. Het leveren en monteren van 2x werkschakelaars t.b.v. buiten en binnendeel.

Warmwatervoorziening
• Het leveren en monteren van tapboiler, Merk: Daikin Type: 300L EKHWS-D3V3 Incl. alle benodigdheden zoals 3-wegklep. En overige hydraulische componenten.
• Boiler wordt aangesloten op de aangeboden warmtepompinstallatie.
• Wij zullen aansluiten op de door derden aangelegde waterleidingen.
Opstellingsplaats: Deze gemonteerd in de ruimte: Berging (0.9BR op tekening)
• Het leveren en monteren van een werkschakelaar t.b.v. het back-up element van 3KW.

Prijs ex BTW: 26000 euro

tekening voor afmetingen vloeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWE7ykXxatU0PlLHziAYQ5studQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9ApzaNGVjeNLp0eO6IjoPPm5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Petje72 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:45:
Offerte ontvangen voor de vloerverwarmng op een warmtepomp installatie en natuurlijk voorziening voor het warmwater. De prijs vind ik best hoog, graag jullie mening:

Vloerverwarming aangelegd als hoofdverwarming & vloerkoeling. Dit als volgt opgebouwd:
• Leveren en monteren van een pomp loze kunststof vloerverwarmingsverdelers incl. flowmeters t.b.v. het inregelen van de vloerverwarming.

Zoneregeling.
• Het leveren en monteren van 6 kamerthermostaten, Merk: Danfoss Type: Icon 24V inbouw.
• Het leveren en monteren van Danfoss Icon uitbreidingsmod. koeling t.b.v 24V thermostaat

• Het leveren en monteren van het warmtepomp binnendeel, Merk: Daikin Type: EBBX11D9W. Incl. 9KW back -up element.
• Het leveren en monteren van het warmtepomp buitendeel. Merk: Daikin Type: ERLA11DW1
Opstellingsplaats: Buitendeel zal geplaatst worden in de tuin. (Let op! Er dient door derden een betonsokkel gerealiseerd te worden)

Unit zal gemonteerd worden op verhoogde bigfoots. Dit voor invriezen te vermijden.
- Het leveren en monteren van een Nibe UKV buffervat t.b.v. de ontdooi cyclus van de warmtepomp.
- De warmtepomp zal aangesloten worden d.m.v. roodkoperen buis dit voor de kwaliteit te kunnen waarborgen als de installatie in koelbedrijf gaat.
- Het leveren en monteren van +/- 30M koelleiding, tussen binnendeel & buitendeel. Het leveren en monteren van 2x werkschakelaars t.b.v. buiten en binnendeel.

Warmwatervoorziening
• Het leveren en monteren van tapboiler, Merk: Daikin Type: 300L EKHWS-D3V3 Incl. alle benodigdheden zoals 3-wegklep. En overige hydraulische componenten.
• Het leveren en monteren van een werkschakelaar t.b.v. het back-up element van 3KW.

[Afbeelding]
Ik heb precies hetzelfde uit laten voeren en was kwijt: (ff uit mn hoofd)
- vloerverwarming per 100m2 ,10hoh 16x2 = 5k
- warmtepomp 11kw met 300l boiler incl kunstof verdeler 12 groeps = 16k (incl btw ex 3k subsidie). Buitenunit komt op plat dak boven de binnen unit

Dus 21k totaal incl btw en excl afwerking (tegels).
Scheelt 5k met jouw offerte, buffervat was bij mij als optie 1.500 euro (doe ik niet) , blijft 3,5k over voor de 30m kabel em zone regeling.

Oh en de btw nog bij jou..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Sport_Life schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:41:
[...]

Ik heb precies hetzelfde uit laten voeren en was kwijt: (ff uit mn hoofd)
- vloerverwarming per 100m2 ,10hoh 16x2 = 5k
- warmtepomp 11kw met 300l boiler incl kunstof verdeler 12 groeps = 16k (incl btw ex 3k subsidie). Buitenunit komt op plat dak boven de binnen unit

Dus 21k totaal incl btw en excl afwerking (tegels).
Scheelt 5k met jouw offerte, buffervat was bij mij als optie 1.500 euro (doe ik niet) , blijft 3,5k over voor de 30m kabel em zone regeling.

Oh en de btw nog bij jou..
tegels zitten niet bij deze offerte die heb als apart kostenpost in mijn budget.
Je zit op 21k incl btw ik op 26k excl btw ! scheelte dus bijna 10k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Petje72 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:44:
[...]

tegels zitten niet bij deze offerte die heb als apart kostenpost in mijn budget.
Je zit op 21k incl btw ik op 26k excl btw ! scheelte dus bijna 10k
Klopt, maar ik heb voor de warmtepomp ook enorm hoge offertes ontvangen, uiteindelijk een lokale partij gevonden die 'een gaatje' had. En een normale prijs rekent. Vloerverwarming was via de vloeren leverancier.

Overigens heb jij dan een buffervat+ zoneregeling, maar dat is nooit zo duur natuurlijk.

En de leidingen had ik ook allemaal vernieuwd, was ook zo'n 2k materiaal+ arbeid (32mm Uponor 2x14m excl afwerking)

Maar nog belangrijker is of die installateur bekwaam is, als het dezelfde pipo is uit de TS dan zou ik er met een hele grote boog omheen lopen. Snap ook niet datie 9kw electrisch element meent, pak dan een grotere warmtepomp als hij dat nodig acht.

Overigens ben ik ook vrij nieuw met deze materie, ik zou zeggen post eens iets in het l/w warmtepomp topic.

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:36
Petje72 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:45:

Zoneregeling.

Warmwatervoorziening

[Afbeelding]
Tip: de zoneregeling er uit. Enorm dure voorziening die je in de praktijk waarschijnlijk amper zult gebruiken. Het is namelijk het meest efficiënt om de hele benedenverdieping constant op temperatuur te houden. Haal je de zoneregeling er uit dan kan ook het buffervat en de externe pomp er uit. Scheelt je al met al zo 2 tot 2,5k.

Verder vind ik het vermogen nogal fors voor 120m2 vloerverwarming. Ik zou met zo'n hoge isolatiewaarde eerder maximaal een 8kW warmtepomp verwachten, wellicht nog minder. Ook koelen via de vloerverwarming is niet erg efficiënt, het loont om een koelklep te monteren en een apart circuit aan te laten leggen voor enkele fancoils zodat er condenserend gekoeld kan worden. Daarmee heb je dezelfde werking als een airco, alleen dan via de warmtepomp. Het leidingwerk hiervoor moet wel volledige dampdicht geïsoleerd worden en er moeten afvoertjes bij de fancoils gemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Insert12 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:15:
[...]

Tip: de zoneregeling er uit. Enorm dure voorziening die je in de praktijk waarschijnlijk amper zult gebruiken. Het is namelijk het meest efficiënt om de hele benedenverdieping constant op temperatuur te houden. Haal je de zoneregeling er uit dan kan ook het buffervat en de externe pomp er uit. Scheelt je al met al zo 2 tot 2,5k.

Verder vind ik het vermogen nogal fors voor 120m2 vloerverwarming. Ik zou met zo'n hoge isolatiewaarde eerder maximaal een 8kW warmtepomp verwachten, wellicht nog minder. Ook koelen via de vloerverwarming is niet erg efficiënt, het loont om een koelklep te monteren en een apart circuit aan te laten leggen voor enkele fancoils zodat er condenserend gekoeld kan worden. Daarmee heb je dezelfde werking als een airco, alleen dan via de warmtepomp. Het leidingwerk hiervoor moet wel volledige dampdicht geïsoleerd worden en er moeten afvoertjes bij de fancoils gemonteerd worden.
Bedankt voor je tip.
De zoneregeling.. de slaapkamer en badkamer op de BG gaan we de komende 20 jaar niet intensief gebruiken. We hebben die nu al laten maken voor als we straks echt oud zijn en beneden slapen en douchen ipv op de 1e verdieping. Voor nu is het een logeerkamer+badkamer.
Als we alleen voor deze ruimtes de zoneregeling doen moeten we alsnog de komplete apparatuur voor de zoneregeling pakken denk ik. En ja 2 tot 2,5K is veel geld maar op 30+ jaar zou dat het verschil maken in totale verwarmingskosten? Ik zal het balletje eens opgooien bij de aanbieder van de offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Sport_Life schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Klopt, maar ik heb voor de warmtepomp ook enorm hoge offertes ontvangen, uiteindelijk een lokale partij gevonden die 'een gaatje' had. En een normale prijs rekent. Vloerverwarming was via de vloeren leverancier.

Overigens heb jij dan een buffervat+ zoneregeling, maar dat is nooit zo duur natuurlijk.

En de leidingen had ik ook allemaal vernieuwd, was ook zo'n 2k materiaal+ arbeid (32mm Uponor 2x14m excl afwerking)

Maar nog belangrijker is of die installateur bekwaam is, als het dezelfde pipo is uit de TS dan zou ik er met een hele grote boog omheen lopen. Snap ook niet datie 9kw electrisch element meent, pak dan een grotere warmtepomp als hij dat nodig acht.

Overigens ben ik ook vrij nieuw met deze materie, ik zou zeggen post eens iets in het l/w warmtepomp topic.
De installateur is bekwaam en een vakman op dat gebied, ook een "kleine" lokale ondernemer. De pipo uit de TS is geen pipo :+ was gewoon een verkeerd advies van de architect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:36
Petje72 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:38:
[...]

Bedankt voor je tip.
De zoneregeling.. de slaapkamer en badkamer op de BG gaan we de komende 20 jaar niet intensief gebruiken. We hebben die nu al laten maken voor als we straks echt oud zijn en beneden slapen en douchen ipv op de 1e verdieping. Voor nu is het een logeerkamer+badkamer.
Als we alleen voor deze ruimtes de zoneregeling doen moeten we alsnog de komplete apparatuur voor de zoneregeling pakken denk ik. En ja 2 tot 2,5K is veel geld maar op 30+ jaar zou dat het verschil maken in totale verwarmingskosten? Ik zal het balletje eens opgooien bij de aanbieder van de offerte.
Je warmtepomp en die zoneregeling gaan ook geen 30 jaar mee, de levensduur is waarschijnlijk 15 jaar ofzo. Dan zou mijn voorkeur er naar uit gaan om nu enkel wat voorbereidingen in de vorm van loze leidingen voor thermostaten aan te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:26:

Daarbij de (tweede) vraag, als ik de zoneregeling weg laat? vervallen er dan nog mee onderdelen?
weg met die troep, zonde van het geld. net als de strang afsluiters, dat is gewoon onnodig met de debietreglaars op de verdeler.

waarom koper, word het leidingwerk zichtwerk? waarom wel een werkschakelaar voor de backupheater maar niet de machine zelf?
zie wel nieuwe vloerverwarming maar niet de afwerking, kom die nog er apart bij?

vloerkoeling zou ik niet teveel van verwachten, als je echt airco/koeling wilt moet je paar fancoils plaatsen en de vloer uitschakelen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:05:
[...]

weg met die troep, zonde van het geld. net als de strang afsluiters, dat is gewoon onnodig met de debietreglaars op de verdeler.

waarom koper, word het leidingwerk zichtwerk? waarom wel een werkschakelaar voor de backupheater maar niet de machine zelf?
zie wel nieuwe vloerverwarming maar niet de afwerking, kom die nog er apart bij?

vloerkoeling zou ik niet teveel van verwachten, als je echt airco/koeling wilt moet je paar fancoils plaatsen en de vloer uitschakelen.
Bedankt voor je reply. Zoneregeling gaat er dus uit.

Leidingwerk is in zicht maar mij boeit het niet hoe het eruit ziet die leiding. Ik ga het navragen bij de aanbieder waarom koper.

Betreft werkschakelaar, zit er wel in volgens mij: Het leveren en monteren van 2x werkschakelaars t.b.v. buiten en binnendeel.

Vloerwerking zit er niet bij, die heb ik apart in het budget/planning en is al geregeld. 60x60 keramische tegels

[ Voor 9% gewijzigd door Petje72 op 07-05-2023 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:46:
[...]

Bedankt voor je reply. Zoneregeling gaat er dus uit.

Leidingwerk is in zicht maar mij boeit het niet hoe het eruit ziet die leiding. Ik ga het navragen bij de aanbieder waarom koper.

Machine zelf... bedoel je de binnenunit (EBBX11D9W) en is het dan nodig/verplicht dat die een werkschakelaar krijgt?

Vloerwerking zit er niet bij, die heb ik apart in het budget/planning en is al geregeld. 60x60 keramische tegels
als het niet boeit zou ik zorgen dat ze gewoon meerlaags gebruiken. en dan wel 32mm op de leiding naar de verdelers.

de backupheater zit in de machine, dus vreemd dat 1 deel van de machine wel een schakelaar krijgt maar de rest ervan niet. het is gewoon niet netjes en geeft het idee dat je de machine in 1x stroomloos maakt en dat is het dus niet, dat kan zeker gevaarllijk uitpakken.

vind het wel vies veel geld voor wat er gedaan word. onderdeelkeuze had zeker flink op bespaard kunnen worden. een SWW tank hoeft niet 2000+ euro te kosten, die kan ook van een andere fabrikant zijn om maar 1 voorbeeld te noemen al is het nut van de buffertank zeer twijfelachtig als je geen zoneregeling toepast.

ze brengen trouwens berg extra in rekening voor koeling maar gaan ze dan ook het hele leidingwerk isoleren?

domme vraag maar waarop baseert men een machine van 11kW?

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 07-05-2023 10:01 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Dat buffervat kan er ook uit, zonder zoneregeling heb je genoeg water voor het ontdooien.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:53:
[...]

als het niet boeit zou ik zorgen dat ze gewoon meerlaags gebruiken. en dan wel 32mm op de leiding naar de verdelers.

de backupheater zit in de machine, dus vreemd dat 1 deel van de machine wel een schakelaar krijgt maar de rest ervan niet. het is gewoon niet netjes en geeft het idee dat je de machine in 1x stroomloos maakt en dat is het dus niet, dat kan zeker gevaarllijk uitpakken.

vind het wel vies veel geld voor wat er gedaan word. onderdeelkeuze had zeker flink op bespaard kunnen worden. een SWW tank hoeft niet 2000+ euro te kosten, die kan ook van een andere fabrikant zijn om maar 1 voorbeeld te noemen al is het nut van de buffertank zeer twijfelachtig als je geen zoneregeling toepast.

ze brengen trouwens berg extra in rekening voor koeling maar gaan ze dan ook het hele leidingwerk isoleren?

domme vraag maar waarop baseert men een machine van 11kW?
11kW , ik denk gecalculeerd op het totale oppervalkte en de hoogte van het plafond. Plafond is best hoog zal uitkomen op zo'n 3,6m (is nu 3,9m maar komt verlaagd plafond in). Van deze kant hoog zover ik kan bepalen want het huis is super goed geisoleerd, van de andere kant het is voor vloerwarming + warmwatervoorziening (1x bad , 2x regendouche)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
ds23man schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:56:
Dat buffervat kan er ook uit, zonder zoneregeling heb je genoeg water voor het ontdooien.
nu heb ik niet de vollege kennis over dit soort installatie maar ik vond het wel vreemd, staan er dadelijk 2 stuks 300L (buffer) vat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:04:
[...]

11kW , ik denk gecalculeerd op het totale oppervalkte en de hoogte van het plafond. Plafond is best hoog zal uitkomen op zo'n 3,6m (is nu 3,9m maar komt verlaagd plafond in). Van deze kant hoog zover ik kan bepalen want het huis is super goed geisoleerd, van de andere kant het is voor vloerwarming + warmwatervoorziening (1x bad , 2x regendouche)
wat is je historische gasverbruik?

en de nibe is een buffertank, de daikin tank is een SWW tank. zonder naregeling heb je die buffertank niet nodig en vallen er dus ook extra pompen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:18:
[...]

wat is je historische gasverbruik?

en de nibe is een buffertank, de daikin tank is een SWW tank. zonder naregeling heb je die buffertank niet nodig en vallen er dus ook extra pompen weg.
historisch gasverbruik is helaas beetje nutteloos, het huis is nooit geisoleerd geweest, oude leidingen en radiotoren, CV van 15 jaar oud en de schoonouders die er altijd in gewoond hebben hebben als een dolle gestookt, alle radiotoren door heel het huis open en thermostaat op 23 graden om tegen de tocht in te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:27:
[...]

historisch gasverbruik is helaas beetje nutteloos, het huis is nooit geisoleerd geweest, oude leidingen en radiotoren, CV van 15 jaar oud en de schoonouders die er altijd in gewoond hebben hebben als een dolle gestookt, alle radiotoren door heel het huis open en thermostaat op 23 graden om tegen de tocht in te stoken.
dan is het juist niet nutteloos. dan ga je uit van worst kaas stiuatie. je kan dan verder omlaag afschalen naarmate je de zaken aanpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-06 22:32

dof

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 08:26:
Vraagje, we zijn bezig met een grote verbouwing en verduurzaaming van onze woning 1927. Zie dit topic voor details isolatiewaarden etc. Verduurzaming en (nieuwe) elektrische (hoofd)aansluiting

Offerte ontvangen voor de vloerverwarming op een warmtepomp installatie en natuurlijk voorziening voor het warmwater.

De prijs vind ik best hoog, graag jullie professionele tweakers mening:

Zoneregeling.

Warmwatervoorziening

[Afbeelding]

Daarbij de (tweede) vraag, als ik de zoneregeling weg laat? vervallen er dan nog mee onderdelen? dat is al geopperd in het andere topic en voor mij is het ook niet echt nodig (alles een constante temp houden lijkt me goed efficient (huis is goed geisoleerd ook). Ik houd van gadgets en automatiseren maar als het veel scheelt in prijs... de warmte voor de slaapkamer en douche (die alleen loges de komende jaren gebruiken) die kan ik met de hand toch regelen(open/dicht zetten) met de thermostaat kranen van de vloerverwarming? Een hoofdthermostaat in de eetkamer (ruimte 0.2VR) op de muur bij de MK lijkt me voldoene dan.

extra info/detail, in de keuken komt ook een aircounit.
Lijkt mij ook nodeloos ingewikkelde opzet. Richt je op de basis: vloerverwarming als hoofdverwarming en een qua capaciteit passende warmtepomp (passende maximum maar ook passende minimum capaciteit).
Alle zone regelingen , maar ook koeling via vvw zou ik weglaten. Dat maakt het ingewikkelder en veel duurder en het is de vraag of a) je het nodig hebt, b) naar tevredenheid gaat werken.
Je hebt veel vvw dus je huis kan hoogstwaarschijnlijk op zelfde temperatuur blijven.
Waar je warmwater wilt hebben kan van invloed zijn op keuze voor losse wp boiler, of boiler aan je cv wp.
Met zoveel vvw capaciteit heb je geen buffer nodig.
Verder klinkt de offerte wat deftig "rood koper" ipv van koper, "aansluiten op installatie van derden", ja kunst.
Waarom een split ipv van monobloc, plaats van buitenunit liever op grindbak, etc.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:31:
[...]

ja die heb ok doorgelezen om mezelf een beetje in te leren in de materie. Met die kennis en alles wat ik hier op forums lees kan ik redelijk snappen wat in de offerte staat. gezien de hoge prijs stel ik hier toch de vraag omdat ik niet snap dat hij zo hoog is. En ik kan niet zelf bepalen wat er weg of anders kan qua installatie, dar kom ik zelf niet. Met hulp van jullie wil ik terug naar de aanbieder zodat ik onderbouwd vragen kan stellen.
vraag eerst eens een gespecificeerde offerte qua prijzen met de leiidngen aangepast naar 32mm meerlaags, geen naregeling, geen koeling, geen buffertank en extra pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:29:
[...]

dan is het juist niet nutteloos. dan ga je uit van worst kaas stiuatie. je kan dan verder omlaag afschalen naarmate je de zaken aanpast.
ik vrees dat ik dat niet meer kan achterhalen, schoonpa heeft dat allemaal niet bijgehouden. Enige dat ik weet dat ze in januari 2022 een energierekening hadden van 700 euro !! stroom verbruiken ze bijna niet. Ze hadden een variabel contract dus ik schat in dat ze in wintermaanden zo'n 350 tot 450 kuub gas hebben verstookt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:36:
[...]

ik vrees dat ik dat niet meer kan achterhalen, schoonpa heeft dat allemaal niet bijgehouden. Enige dat ik weet dat ze in januari 2022 een energierekening hadden van 700 euro !! stroom verbruiken ze bijna niet. Ze hadden een variabel contract dus ik schat in dat ze in wintermaanden zo'n 350 tot 450 kuub gas hebben verstookt
Even op je gasmeter kijken, daar staat altijd een bouwjaar op. Meterstand even delen door de leeftijd. Dan krijg je een langjarig gemiddelde.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
dof schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:30:
[...]

Lijkt mij ook nodeloos ingewikkelde opzet. Richt je op de basis: vloerverwarming als hoofdverwarming en een qua capaciteit passende warmtepomp (passende maximum maar ook passende minimum capaciteit).
Alle zone regelingen , maar ook koeling via vvw zou ik weglaten. Dat maakt het ingewikkelder en veel duurder en het is de vraag of a) je het nodig hebt, b) naar tevredenheid gaat werken.
Je hebt veel vvw dus je huis kan hoogstwaarschijnlijk op zelfde temperatuur blijven.
Waar je warmwater wilt hebben kan van invloed zijn op keuze voor losse wp boiler, of boiler aan je cv wp.
Met zoveel vvw capaciteit heb je geen buffer nodig.
Verder klinkt de offerte wat deftig "rood koper" ipv van koper, "aansluiten op installatie van derden", ja kunst.
Waarom een split ipv van monobloc, plaats van buitenunit liever op grindbak, etc.
Ik had verwacht dat een "simpele" doch goed losse setup voor de vloerverwarming zouden aanbieden. De "oude" situatie/bouwplan was elektrische vloerverwarming beneden en een warmtepompboiler (zonder buitenunit) voor het warmwater. Nu krijgen we dus een, wat op mij overdreven groot en duur overkomt, oplossing die wellicht zwaar overkill is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
ds23man schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Even op je gasmeter kijken, daar staat altijd een bouwjaar op. Meterstand even delen door de leeftijd. Dan krijg je een langjarig gemiddelde.
Gas is al verwijderd, en de gasmeter hebben ze in sept 2022 vervangen (omdat we van 1x35A naar 3x25A gingen en blijkbaar vervangen ze dan ook de gasmeter voor een slimmem meter 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
flippy schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:34:
[...]

vraag eerst eens een gespecificeerde offerte qua prijzen met de leiidngen aangepast naar 32mm meerlaags, geen naregeling, geen koeling, geen buffertank en extra pompen.
hiermee ga ik naar de installateur en vraag uitleg en nieuwe offerte. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:38:
[...]

Ik had verwacht dat een "simpele" doch goed losse setup voor de vloerverwarming zouden aanbieden. De "oude" situatie/bouwplan was elektrische vloerverwarming beneden en een warmtepompboiler (zonder buitenunit) voor het warmwater. Nu krijgen we dus een, wat op mij overdreven groot en duur overkomt, oplossing die wellicht zwaar overkill is.
Niet zwaar overkill, maar het is niet nodig. Ik heb dezelfde ervaring gehad in mijn zoektocht naar een leverancier, men is snel geneigd complexe systemen te verkopen, enerzijds voor meer omzet/winst (vermoed ik), anderzijds omdat daar meer marge zit in de capaciteit. Dus ze drukken 1 of 2 kw teveel naar binnen met een buffervat zodat het altijd werkt..

Tweakers houden van KISS, dus een capaciteit die goed aansluit bij de woning en zonder allerlei toeters en bellen die ten koste gaan van de flow/cop.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-05-2023 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Petje72 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 10:55:
[...]

architect heeft warmteverlies berekening gedaan [...]

[...]
Dus wat ik mis is: hoe bepaal ik basis van mijn (toekomstige) situatie wat een goede installatie is?

b.v.
- aantal m2 vloer oppervlakte die ik wil verwarmen.
- hoogte plafond, heeft dat invloed?
- warmverlies getal
- isolatiewaardes
op basis van deze gegevens een inschatting maken welk vermogen je nodig heb.
In de basis geeft een warmteverliesberekening precies deze info. De warmtepomp moet namelijk het warmteverlies bij -10 kunnen compenseren. Als dat gebeurt, dan koelt het niet af.
De hoogte van de plafonds, isolatiewaardes, m² etc zitten allemaal in de warmteverliesberekening.
Kan je die hier ook delen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
Medewerker van de firma van de Warmtepomp/Vloerverwarming is vandaag langs geweest. Waarom 11kW was geoffereerd was meteen duidelijk, aannemer had gezegd dat we de buitenunit achter in de tuin wilde, 20/30meter van het huis af. Dan heb je veel verlies van de buitenunit naar het huis. Dus het wordt een 8kW. Buitenunit komt 5 a 6 meter van het huis af.

- 11kW -> 8kW
- Zoneregeling eruit gelaten.
- Grote 200L UKV buffervat wordt een 20L (voor ontdooiing opvang zodat je de vloerverwarming ontlast daarmee).
- 300L SWW komt ook te vervallen, we zijn met 2 volwassen en kunnen vooruit met 250L warmwater wat in de Daikin 8kW opstelling komt.
- Koper gebruiken ze ipv 32 meerlaags omdat ze dan geen 90 graden hoek/koppelstukken hoeven te gebruiken en binnendiamater van koper altijd en overal 30 is. Dit zou doorstroom/flow ten goede komen. Zou ook advies zijn vanuit Daikin. Prijsverschil is niet mega groot.

We krijgen snel de aangepaste offerte. Het was een fijne en goed gesprek het kwam op mij over dat hij verstand van zaken had. Legde ook uit dat ze soortgelijke installatie in andere huizen zo al jaren installeren, we mochten ook met enkele klanten contact opnemen om naar hun praktijk ervaring te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Petje72 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 11:39:
Medewerker van de firma van de Warmtepomp/Vloerverwarming is vandaag langs geweest. Waarom 11kW was geoffereerd was meteen duidelijk, aannemer had gezegd dat we de buitenunit achter in de tuin wilde, 20/30meter van het huis af. Dan heb je veel verlies van de buitenunit naar het huis. Dus het wordt een 8kW. Buitenunit komt 5 a 6 meter van het huis af.

- 11kW -> 8kW
- Zoneregeling eruit gelaten.
- Grote 200L UKV buffervat wordt een 20L (voor ontdooiing opvang zodat je de vloerverwarming ontlast daarmee).
- 300L SWW komt ook te vervallen, we zijn met 2 volwassen en kunnen vooruit met 250L warmwater wat in de Daikin 8kW opstelling komt.
- Koper gebruiken ze ipv 32 meerlaags omdat ze dan geen 90 graden hoek/koppelstukken hoeven te gebruiken en binnendiamater van koper altijd en overal 30 is. Dit zou doorstroom/flow ten goede komen. Zou ook advies zijn vanuit Daikin. Prijsverschil is niet mega groot.

We krijgen snel de aangepaste offerte. Het was een fijne en goed gesprek het kwam op mij over dat hij verstand van zaken had. Legde ook uit dat ze soortgelijke installatie in andere huizen zo al jaren installeren, we mochten ook met enkele klanten contact opnemen om naar hun praktijk ervaring te vragen.
als de afstand zo groot is ben je beter af met een monoblok en een apart warmtepompboiler. met terrendis grondleiding zijn de verliezen vele malen kleiner dan met een split wat je ook weer terugziet op de eindafrekening elk jaar. machine is ook stuk goedkoper en geen F-gassen nodig.

wel fijn dat die gasten in elk geval de daikin designbijbel hebben gelezen.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 18-05-2023 11:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Petje72
een kleine update. De vloerverwarmingleidingen liggen er in, totaal 1,3km !! in de berging (achterkant huis) komen ze bijeen waar de warmtepomp ook komt staan. Cementdeklaag ligt er ook in. Alle spullen voor de wermtepompinstallatie staan gelukkig al in het magazijn van de installateur, Daikin kan blijkbaar sinds een tijd weer snel leveren, dat is fijn. Zodra de tegelvloer is geplaatst en uitgehard (paar dagen) kan alles geinstalleerd worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHf-ZRgZO3Ipym9YIJV3wDx6X_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cej88b6DB2J0zyY6MqMZx8dc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeJwooeGMsnN8kQpljOVEOj7THg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kDDuB3z2gkGLKcB3HA0qHdsf.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor de buitenunit storten we een betonvlak van 1x1m 10cm dik, paar regenpijpjes er door heen en daarboven op een laag kiezels. Even niet op de zooi letten die er nog ligt, die wordt opgeruimd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcPeBSRMOS1JNJLim3q3APIYSfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI0C7BtMnVBjmQZm2I3XPnfP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petje72
De warmtepomp en expansievat (40L) zijn geplaatst en leidingwerk is gemonteerd. Buitenunit staat buiten en leiding loopt door mantelbuis. Tuin/terras wordt later deze zomer aangelegd.

Volgende week wordt de stroom aangesloten, dan kan het laatste aan leidingen wordt aangesloten, alles worden afgevuld, ingeregeld en operationeel gemaakt worden. Spannend!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCFKWjjVnpFbGNOLKFKxwM9A-Tw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4H99vLejpHMI4DJAglkkkwi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQYXDMg689tFzv9YGjf1awL0pgo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKHJtVWRfFFLma25CBZ6bGAj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1kVFpKrEhxvO6NUEZaCckgyFN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3bdeT60BSfswdRFeGYl9sVSu.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 22% gewijzigd door Petje72 op 20-07-2023 21:48 ]

Pagina: 1