Ingeloot voor nieuwbouw, maar toch twijfels

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:01
BlokjeMetPap schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:28:
Ja okay je hebt dan miss een balkon/tuin en parkeergelegenheid maar goed dat terzijde ben je alsnog veel kwijt per m2
Met het verschil dat er al een vloer inzit, badkamer en keuken de komende jaren oké zijn, er gordijnen hangen, etc. etc. Dat je niet anderhalf jaar dubbele lasten hebt, dat scheelt nog eens grofweg 10k.

Ik ga even bot zijn: als je budget een appartement van 385k niet toelaat kan je ook geen nieuwbouw van 355k von betalen. Geloof me, voordat je erin zit ben je 400k+ kwijt en dan haal je je eerste meubels bij de IKEA of kringloop.

Waarom wil je persé op de duurste plek van Nederland wonen? Is incidenteel met de fiets, stoptrein of sneltram naar Utrecht echt een no-go? Deze huizen in de regio zijn een stuk goedkoper, groter met buitenruimte, je kunt parkeren, ook met overbieden ben je onder 355k klaar en je kunt er over een paar maanden in:
https://www.funda.nl/detail/43603340
https://www.funda.nl/detail/43691622
https://www.funda.nl/detail/43636563
https://www.funda.nl/detail/89078571
https://www.funda.nl/detail/43636515
https://www.funda.nl/detail/43543542

Je snapt het idee wel... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:05:
[...]

Je moet inderdaad een keer instappen, maar als thuiswonende starter met een budget van 400k mag je best waar voor je geld verwachten.

49m2 met een onhandige indeling, ingeklemd tussen treinsporen, net te ver om naar het centrum te lopen, geen buitenruimte (alleen bij zuidzijde), nooit een auto en een project met 85% sociale huur/studenten. Ik weet het niet...

Voor 385k zijn enkele nieuwbouw appartementen in Nieuwegein te koop, 70m2 met balkon en 3 kamers. Zit je ook zo in Utrecht, wat is wijsheid?
Vandaar ook dat ik er bij had gezet dat het er van af ligt wat er verder op korte termijn realistisch te koop is. Als je binnen een paar weken ook een ander huis/appartement kunt vinden, kun je best doorkijken. Maar als je al een tijdje aan het zoeken bent en je verwacht dat het nog meer dan een jaar gaat duren zou ik vooral snel kopen. Uiteindelijk woon je daar prima en is 5 jaar zo voorbij. En dan heb je ook mooi de tijd om goed te bedenken wat je wil en kun je simpel doorstromen.

Ik heb iets teveel mensen om me heen gezien die bleven wachten en uiteindelijk geen huis meer konden kopen of veel meer kwijt waren. In de huidige markt moet je als starter niet afwachten maar iets kopen zodra je kan. De prijzen gaan gewoon harder omhoog dan dat je kunt sparen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:59:
Als je binnen een paar weken ook een ander huis/appartement kunt vinden, kun je best doorkijken. Maar als je al een tijdje aan het zoeken bent en je verwacht dat het nog meer dan een jaar gaat duren zou ik vooral snel kopen.
Daar zij we het denk ik over eens, @BlokjeMetPap moet nu iets kopen en niet langer wachten. Ik denk vooral dat hij de doorlooptijd en meerkosten van nieuwbouw onderschat, gefixeerd is op dit huis wat eigenlijk net te duur voor hem is.
Uiteindelijk woon je daar prima en is 5 jaar zo voorbij. En dan heb je ook mooi de tijd om goed te bedenken wat je wil en kun je simpel doorstromen.
Bij nieuwbouw weet je vooraf nooit hoe het daadwerkelijk wordt, die woningmix gecombineerd met afgelegen ligging tussen spoorlijnen is imo een risico.

Zie over 5 jaar deze maisonnette niet voor 500k+ gaan, 49 m2 zonder parkeren of buitenruimte buiten het centrum is een beperkte doelgroep. Mijn voorbeelden hierboven bieden imo meer mogelijkheden en groeipotentieel voor minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21
BlokjeMetPap schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:27:[...]Snap het verschil niet helemaal. Als ik bestaande bouw koop moet ik dat ook gewoon inrichten? Daarnaast heb ik al op mijzelf gewoond en kan ik prima spullen weer meenemen
En wat had je gedacht allemaal van thuis te kunnen meenemen?
De wasmachine, TV, eettafel en stoelen, gordijnen, bed en het bankstel? Daar zullen je ouders/verzorgers niet blij mee zijn. Of heb je nog ergens voor zo'n 8.000 euro aan spullen in opslag staan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:00
hoevenpe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:14:
[...]

Bij nieuwbouw weet je vooraf nooit hoe het daadwerkelijk wordt, die woningmix gecombineerd met afgelegen ligging tussen spoorlijnen is imo een risico.

Zie over 5 jaar deze maisonnette niet voor 500k+ gaan, 49 m2 zonder parkeren of buitenruimte buiten het centrum is een beperkte doelgroep. Mijn voorbeelden hierboven bieden imo meer mogelijkheden en groeipotentieel voor minder geld.
Het is inderdaad altijd afwachten, maar op de een of andere manier zijn dit soort maisonettes vaak wel heel gewild. Ik verwacht dat ze gewoon met de rest van de markt in prijs zullen stijgen. Maar als die opties die jij noemt ook daadwerkelijk goed haalbaar zijn, zou ik ze zeker in de vergelijking meenemen. Uiteindelijk blijft het altijd een gok, maar niets doen is iig nog een veel grotere gok.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-09 09:27
Voor dat kleine beetje m2 vind ik het dat persoonlijk niet waard. En andera direct verder kijken na 5 jaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21:02
Ik woon in een ongeveer vergelijkbaar ding in Utrecht. Paar +/- puntjes vanuit mijn ervaring van iemand die ongeveer even oud is enzo.

+ huis op het noorden/oosten zorgt ervoor dat je (nieuwbouw) woning altijd 22 graden wordt. Mensen hier op het zuiden klagen dat hun woning alsnog 27 graden of hoger kan worden.
+ Erg veel goeie restaurantjes en dat soort dingen.
- De treinen maken vooral irritant geluid daarboven bij die splitsing. Veel hoge tonen en verwacht niet dat je met je raam open kan slapen. Ik kan zelf niet op een niet storende manier een raam openen en bijvoorbeeld tv kijken.
- De binnenstad is heel erg druk geworden afgelopen 5 jaar. Terrassen zijn echt propperig vol en naar mijn mening het niet echt meer waard om heen te gaan. Ik houd ook alsnog van de kroeg maar houd er rekening mee dat je gewoon erg op elkaar gedouwd zit bij veel plekken. Als je van een vrij rustige plek komt is dat wel even wennen.
- De stad in het algemeen word redelijk vol gebouwd met appartementen. Soms meer dan de faciliteiten aankunnen, dus het kan zijn dat je je dag een beetje om je boodschappen heen moet plannen omdat anders de appie leeg is (iets wat voor mij nieuw was lol) of dat je overdag moet gaan sporten omdat het s'avonds te druk is.
- Het is een goeie afstand tot het dichtstbijzijnde park in mijn geval, dat vind ik toch irritanter dan verwacht.
- Af en toe erg yupperig, dingen als een jou de bouls bar waar je voor 40 euro de neus met een paar ballen mag gooien voor 2 uur.

edit: nog een groot nadeel (waarschijnlijk). Door stadsverwarming moet je verplicht bij eneco hun zooi afnemen. Reken op 200 euro per maand ook al woon je maar met een persoon en verbruik je net geen energie. De vaste lasten komen al neer op zo'n 140 euro uit mn hoofd. Ze zijn ook niet betrouwbaar qua administratie en dergelijke.

[ Voor 9% gewijzigd door gebruikernaam__ op 17-09-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying35
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:58
Het is als alleenstaande starter erg lastig in de huidige woningmarkt. Je hebt niet veel keus. Er zijn mensen die heel blij zouden zijn met zo'n appartement al moet ik er zelf niet aan denken, maar dat ligt natuurlijk helemaal aan je leefstijl. Ben je veel weg van huis en werk je altijd op kantoor dan kan het werken, maar als je veel thuis bent zou ik mij wel echt opgehokt voelen in zo'n klein appartement zonder eigen buitenruimte.

Houd er ook rekening mee dat het krijgen van een partner niet altijd betekend dat je ook door kan stromen. Vaak ga je naar 2 salarissen toe, maar het kan ook zijn dat je toekomstige partner niks inbrengt en zelfs geld kost. Denk bijvoorbeeld aan een partner die nog studeert, geen werk of zoals in mijn geval vanuit het buitenland over komt. Je kiest je relatie over het algemeen niet op basis van een loonstrookje en met 2 personen wordt het wel erg krap zeker als de toekomstige partner wel heel de week thuis zit terwijl jij ergens aan het werk bent. Misschien niet het doorslaggevende argument om op te beslissen, want je moet vooral van je eigen situatie uitgaan en de kansen pakken die in deze krappe markt voorbij komen, maar zo'n klein appartement zonder parkeerplaats en buitenruimte heeft beperkingen met zich.

Ondanks dat het appartement dicht bij het station staat beperkt het je wel in je bewegingsvrijheid. De trein is leuk van stad naar stad, maar wil je familie en vrienden buiten de stad bezoeken dan is het OV vaak niet ideaal. Ook veel bedrijven staan vaak niet in een goede verbinding met het OV en dan is eigen vervoer in de vorm van een auto wel noodzakelijk.

Omdat niemand een glazen bol heeft moet je er wel rekening mee houden dat als je dit huis koopt er misschien langer moet wonen dan 5 jaar. Je weet niet hoe ziek de woningmarkt over 5 jaar is en wat je financiele situatie dan voor mogelijkheden biedt. Als je nu al twijfelt of 5 jaar te lang is zou ik het niet doen. Als je toch kiest voor deze woning omdat het goed bij je past houd dan wel rekening met de volgende kosten bij nieuwbouw:

- Standaard zit er al een keuken/badkamer in, maar als je het nieuw laat bouwen neem je daar dan wel allemaal genoegen mee. Standaard is vaak super basic. Waarschijnlijk ga je zomaar kiezen om nog eens 5-10K meer uit te geven om het naar wens te maken
- Vloeren kosten zelfs op zo'n kleine ruimte al een paar duizend euro
- Wanden moeten geschilderd worden.
- Je hebt nieuwe spullen nodig die passen in de woning. Zomaar een grote kast of bureau meenemen zal niet passen en denk bijvoorbeeld ook aan een bed met extra bergruimte er onder

Het zal je uiteindelijk geen 50K kosten, maar hou minimaal rekening met 20 + de kosten van de financiering. Uiteindelijk ben je dat bij bestaande bouw ook zeker wel kwijt en hoe groter de woning hoe hoger de kosten zullen zijn. Kopen moet je zeker doen als je dat kan maar kies wel iets waar je als het moet ook weer weg kan en ook waar je langer kan blijven wonen als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
hoevenpe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:49:
[...]

Met het verschil dat er al een vloer inzit, badkamer en keuken de komende jaren oké zijn, er gordijnen hangen, etc. etc. Dat je niet anderhalf jaar dubbele lasten hebt, dat scheelt nog eens grofweg 10k.

Ik ga even bot zijn: als je budget een appartement van 385k niet toelaat kan je ook geen nieuwbouw van 355k von betalen. Geloof me, voordat je erin zit ben je 400k+ kwijt en dan haal je je eerste meubels bij de IKEA of kringloop.

Waarom wil je persé op de duurste plek van Nederland wonen? Is incidenteel met de fiets, stoptrein of sneltram naar Utrecht echt een no-go? Deze huizen in de regio zijn een stuk goedkoper, groter met buitenruimte, je kunt parkeren, ook met overbieden ben je onder 355k klaar en je kunt er over een paar maanden in:
https://www.funda.nl/detail/43603340
https://www.funda.nl/detail/43691622
https://www.funda.nl/detail/43636563
https://www.funda.nl/detail/89078571
https://www.funda.nl/detail/43636515
https://www.funda.nl/detail/43543542

Je snapt het idee wel... ;)
Hmm dat is ook waar, alleen de dingen die je linkt zijn natuurlijk niet vergelijkbaar en zijn wss duurder dan dit (na opknappen overkopen) maar thanks voor de suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
redwing schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 07:59:
[...]

Vandaar ook dat ik er bij had gezet dat het er van af ligt wat er verder op korte termijn realistisch te koop is. Als je binnen een paar weken ook een ander huis/appartement kunt vinden, kun je best doorkijken. Maar als je al een tijdje aan het zoeken bent en je verwacht dat het nog meer dan een jaar gaat duren zou ik vooral snel kopen. Uiteindelijk woon je daar prima en is 5 jaar zo voorbij. En dan heb je ook mooi de tijd om goed te bedenken wat je wil en kun je simpel doorstromen.

Ik heb iets teveel mensen om me heen gezien die bleven wachten en uiteindelijk geen huis meer konden kopen of veel meer kwijt waren. In de huidige markt moet je als starter niet afwachten maar iets kopen zodra je kan. De prijzen gaan gewoon harder omhoog dan dat je kunt sparen.
Tsja geen idee hoe "snel" dat gaat, ben nu ongeveer paar weken aan het kijken en toevallig kwam dit op mijn pad terecht en had ik ingeschreven. Maar hoe lang het duurt voordat ik een winnend bod heb weet ik helaas niet, hier heb je wel zekerheid en weet je waar je aan toe bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Yaksa schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:30:
[...]

En wat had je gedacht allemaal van thuis te kunnen meenemen?
De wasmachine, TV, eettafel en stoelen, gordijnen, bed en het bankstel? Daar zullen je ouders/verzorgers niet blij mee zijn. Of heb je nog ergens voor zo'n 8.000 euro aan spullen in opslag staan?
Meeste dingen wel inderdaad, maar afijn wat ik al zei, overige dingen moet ik sowieso kopen ongeacht nieuwbouw of bestaand....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
gebruikernaam__ schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:30:
Ik woon in een ongeveer vergelijkbaar ding in Utrecht. Paar +/- puntjes vanuit mijn ervaring van iemand die ongeveer even oud is enzo.

+ huis op het noorden/oosten zorgt ervoor dat je (nieuwbouw) woning altijd 22 graden wordt. Mensen hier op het zuiden klagen dat hun woning alsnog 27 graden of hoger kan worden.
+ Erg veel goeie restaurantjes en dat soort dingen.
- De treinen maken vooral irritant geluid daarboven bij die splitsing. Veel hoge tonen en verwacht niet dat je met je raam open kan slapen. Ik kan zelf niet op een niet storende manier een raam openen en bijvoorbeeld tv kijken.
- De binnenstad is heel erg druk geworden afgelopen 5 jaar. Terrassen zijn echt propperig vol en naar mijn mening het niet echt meer waard om heen te gaan. Ik houd ook alsnog van de kroeg maar houd er rekening mee dat je gewoon erg op elkaar gedouwd zit bij veel plekken. Als je van een vrij rustige plek komt is dat wel even wennen.
- De stad in het algemeen word redelijk vol gebouwd met appartementen. Soms meer dan de faciliteiten aankunnen, dus het kan zijn dat je je dag een beetje om je boodschappen heen moet plannen omdat anders de appie leeg is (iets wat voor mij nieuw was lol) of dat je overdag moet gaan sporten omdat het s'avonds te druk is.
- Het is een goeie afstand tot het dichtstbijzijnde park in mijn geval, dat vind ik toch irritanter dan verwacht.
- Af en toe erg yupperig, dingen als een jou de bouls bar waar je voor 40 euro de neus met een paar ballen mag gooien voor 2 uur.

edit: nog een groot nadeel (waarschijnlijk). Door stadsverwarming moet je verplicht bij eneco hun zooi afnemen. Reken op 200 euro per maand ook al woon je maar met een persoon en verbruik je net geen energie. De vaste lasten komen al neer op zo'n 140 euro uit mn hoofd. Ze zijn ook niet betrouwbaar qua administratie en dergelijke.
Ik ga de stadsverwarming ding ook even navragen, thanks. Woon je toevallig bij Cartesius en heb je er achteraf spijt van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:07:[...]Meeste dingen wel inderdaad, maar afijn wat ik al zei, overige dingen moet ik sowieso kopen ongeacht nieuwbouw of bestaand....
Da's wel een vaag antwoord op m'n vraag.
En dat doe je bij heel veel vragen die gesteld worden en op sommige geef je niet eens antwoord.
We weten ook nog steeds niet wat je financiële situatie is, hoeveel je zelf aan spaargeld in kunt brengen en wat je eigen berekening is qua maandlasten, hypotheek en andere uitgaven.
Je kletst mee over allerlei randvoorwaarden terwijl de eerste prio toch zou moeten zijn of e.e.a. financieel wel haalbaar is.
Wanneer je een goed advies wilt hebben (voor zover dat hier überhaupt al mogelijk is) dan zul je toch (evt. tussen MO tekens) wat meer info moeten geven.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:05:
Hmm dat is ook waar, alleen de dingen die je linkt zijn natuurlijk niet vergelijkbaar en zijn wss duurder dan dit (na opknappen overkopen) maar thanks voor de suggesties
Heb je ernaar gekeken of vul je dat zelf in? Veel van die huizen zijn significant goedkoper, voorzien van een bruikbare keuken en badkamer en zelfs met 10% overbieden ruim onder de 350k.

Niet lullig bedoeld maar je hebt echt geen idee hoeveel het kost om een casco nieuwbouwwoning bewoonbaar te maken. Heb het opgezocht: de stelpost keuken van dit huis is 3.400 euro, zie dat als korting bij de project-keukenboer waar je zo het driedubbele kwijt bent. Kan je zelf stucen of laat je dat doen, besef dat 'behangklaar' een eufemisme voor 'gatenkaas' is. Rente tijdens de bouw loopt hard op, reken 10k. Moet ik nog even doorgaan, heb je daadwerkelijk 400k+ te besteden of reken je je rijk? Om over meubels die @Yaksa terecht noemt nog maar te zwijgen...

Laat ik zeggen wat ik denk: je bent hier toevallig tegenaan gelopen en zoekt online bevestiging voor deze voorlopig grootse aankoop uit je leven. Je wilt helemaal niet naar andere bestaande huizen kijken, je wilt gewoon dit ook al zeggen 'wij' best rationele en logische dingen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Yaksa schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:24:
[...]

Da's wel een vaag antwoord op m'n vraag.
En dat doe je bij heel veel vragen die gesteld worden en op sommige geef je niet eens antwoord.
We weten ook nog steeds niet wat je financiële situatie is, hoeveel je zelf aan spaargeld in kunt brengen en wat je eigen berekening is qua maandlasten, hypotheek en andere uitgaven.
Je kletst mee over allerlei randvoorwaarden terwijl de eerste prio toch zou moeten zijn of e.e.a. financieel wel haalbaar is.
Wanneer je een goed advies wilt hebben (voor zover dat hier überhaupt al mogelijk is) dan zul je toch (evt. tussen MO tekens) wat meer info moeten geven.
Er worden veel reacties te geven en probeer allen te reageren, sommige zijn "dubbel" en worden beantwoord door mijn andere antwoorden. Financieel kan ik het redden. Echter, wat dan blijkt als het "casco" opgeleverd wordt en nog veel bij moet lappen wordt het wel aan de lastiger kant. Ik ben niet van plan om een andere keuken of badkamer te kiezen. Dit kan wat mij betreft ook later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:47:
[...]

Heb je ernaar gekeken of vul je dat zelf in? Veel van die huizen zijn significant goedkoper, voorzien van een bruikbare keuken en badkamer en zelfs met 10% overbieden ruim onder de 350k.

Niet lullig bedoeld maar je hebt echt geen idee hoeveel het kost om een casco nieuwbouwwoning bewoonbaar te maken. Heb het opgezocht: de stelpost keuken van dit huis is 3.400 euro, zie dat als korting bij de project-keukenboer waar je zo het driedubbele kwijt bent. Kan je zelf stucen of laat je dat doen, besef dat 'behangklaar' een eufemisme voor 'gatenkaas' is. Rente tijdens de bouw loopt hard op, reken 10k. Moet ik nog even doorgaan, heb je daadwerkelijk 400k+ te besteden of reken je je rijk? Om over meubels die @Yaksa terecht noemt nog maar te zwijgen...

Laat ik zeggen wat ik denk: je bent hier toevallig tegenaan gelopen en zoekt online bevestiging voor deze voorlopig grootse aankoop uit je leven. Je wilt helemaal niet naar andere bestaande huizen kijken, je wilt gewoon dit ook al zeggen 'wij' best rationele en logische dingen... ;)
Nee hoor ik heb al biedingen uitgebracht waarvan ik te horen heb gekregen dat er grof overboden werd op een mindere locatie (bijv lunetten). Overigens ook met meerdere makelaren gesproken die aangaven dat omgeving Utrecht standaard 10 a 15% bovenop mag rekenen.

Andere kosten die je noemt zijn inderdaad terecht en ik zoek ook gewoon nog door naar andere woningen. Aan de andere kant probeer ik ook soort van geruststelling(?)/bevestiging te krijgen in een grote keuze waarbij ik mogelijke dingen over het hoofd zie of dat mensen gewoon zeggen niet doen. Ja tuurlijk uiteindelijk maak ik de keuze zelf maar was het een duidelijke nee was de keuze makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:06:[...]Er worden veel reacties te geven en probeer allen te reageren, sommige zijn "dubbel" en worden beantwoord door mijn andere antwoorden. Financieel kan ik het redden. Echter, wat dan blijkt als het "casco" opgeleverd wordt en nog veel bij moet lappen wordt het wel aan de lastiger kant. Ik ben niet van plan om een andere keuken of badkamer te kiezen. Dit kan wat mij betreft ook later.
En wederom kies je ervoor om echte vraag te ontwijken en ook om geen duidelijke info te verstrekken.
Tja, zo kun je een topic wel rekken natuurlijk......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Yaksa schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:18:
[...]

En wederom kies je ervoor om echte vraag te ontwijken en ook om geen duidelijke info te verstrekken.
Tja, zo kun je een topic wel rekken natuurlijk......
Wat wil je weten? Mijn exact cijfers hoeveel ik kan uitgeven? Daar gaat heel mijn vraag niet om en zie ook de relevantie van je vraag ook niet. Ik heb nergens gezegd of gevraagd of ik dit financiële kan betalen. Mijn budget ligt rond dit bedrag. Lijkt mij dat er dan genoeg info is. Mijn vraag is of dit een goede keuze is of dat ik beter kan doorzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:09:
Overigens ook met meerdere makelaren gesproken die aangaven dat omgeving Utrecht standaard 10 a 15% bovenop mag rekenen.
Mooi, dus op naar de volgende bezichtiging...

Nogmaals: zo'n woning in Nieuwegein kan je voor 350k gewoon krijgen, vraagprijs is ruim onder de 300k. Daar gaat het toch niet om, je wilt deze woning toch gewoon? Geef gewoon toe, dat scheelt een hoop discussie.

Besef wel dat die leuke restaurantjes best prijzig zijn, woon je in Utrecht maar geen financiële ruimte om er gebruik van te maken. Heb je die 400k? Zo ja, gewoon doen maar hou wat marge om van te kunnen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:25:
Mijn budget ligt rond dit bedrag. Lijkt mij dat er dan genoeg info is. Mijn vraag is of dit een goede keuze is of dat ik beter kan doorzoeken.
Dat is een vraag die alleen jij kunt beantwoorden...
Wil je persé in Utrecht, of is de regio ook goed?

Persoonlijk denk ik dat je met 355k op de limiet zit, geen ruimte hebt om het aan te kleden. Je beter in de omgeving wat groters bestaands kan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gebruikernaam__
BlokjeMetPap schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:10:
[...]

Ik ga de stadsverwarming ding ook even navragen, thanks. Woon je toevallig bij Cartesius en heb je er achteraf spijt van?
Ik kan je garanderen dat je het hebt als het een nieuwe woning is helaas.

Ik woon niet bij cartesius maar vind het wel een beetje jammer dat het er komt lol. De leukere uitgaansgelegenheden zitten daar en ook bijvoorbeeld bij beton-T en zoals ik had gezegd wordt Utrecht nogal yupperig dus is er steeds minder ruimte voor dat soort 'ruigere' dingen zonder dat mensen klagen.
Utrecht als gemeente is daar wel iets aan het doen toevallig omdat zij ook inzien dat het nachtleven wat meer kan hebben voor het formaat.

Om te bedenken of je er spijt van gaat krijgen moet je vooral naar je eigen situatie kijken en wat je uit de stad wil halen. Ik heb zelf het idee dat tenzij je echt duidelijk punten hebt die echt niet in een kleinere stad kunnen dat je maar beter wat meer ruimte op kan zoeken op een goedkopere plek. Op dat punt zit ik nu ook een beetje maar dan met het 'geluk' dat ik huur dus erg makkelijk weg kan. Dit is eigenlijk ook iets wat ik jou zou aanraden als je eerst uit een vrij rustige stad komt (denk Amersfoort of Hilversum bijvoorbeeld) en dan hier heen komt. Werk maakt in de stad wonen ook minder leuk omdat je toch wel verplicht dat ritme moet hebben.

Het komt misschien wat pessimistisch over maar ik probeer vooral wat slechte kanten te benoemen nu lol.

Over de inboedel enzo zou ik niet te moeilijk doen. Je woont in Utrecht dus houd gewoon Marktplaats in de gaten en je hebt zo alles bij elkaar. best veel vrij rijke jonge lui dus je hebt zo mooie spullen. Kost ook niks en ik ben zelf tot nu toe voor 2k 'klaar' waar 1100 aan mijn bed+matras (die heb ik wel nieuw gehaald). Zelfde geldt voor je keuken, gewoon lekker simpel houden en niet gelijk dure opties kiezen omdat je denkt dat het moet van iemand hier op het forum. We wonen niet allemaal in een vt wonen catalogus.

• hoevenpe
gebruikernaam__ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 10:58:
Zelfde geldt voor je keuken, gewoon lekker simpel houden en niet gelijk dure opties kiezen omdat je denkt dat het moet van iemand hier op het forum. We wonen niet allemaal in een vt wonen catalogus.
Ik lees tussen de regels door dat hij binnen 5 tot 10 jaar het wil verkopen, dan is een standaard projectkeuken wel heel karig. Mijn ervaring met nieuwbouw is dat je er niet aan ontkomt extra uit te geven voor de badkamer en keuken, basis is mede zo basis om leveranciers leuke omzet te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 14:28
[...]

Om te bedenken of je er spijt van gaat krijgen moet je vooral naar je eigen situatie kijken en wat je uit de stad wil halen.
Dat is de crux. Als ik kijk naar de cons:
- Geen balkon/buitenruimte (ja je hebt wel een deur naar binnentuin / park maar niet privé)
- Veel geld voor weinig m2
- Zelfbewoningsplicht van 5 jaar, wat als ik wil samen wonen of een kind krijg en wil verhuizen? Moet ik dus een boete betalen van 50.000 euro...
- Volgens mij geen parkeergelegenheid
- Geen externe berging
Wat mij betreft is het ontbreken van buitenruimte het grootste minpunt. Buiten dat je overal (te) veel geld betaalt per vierkante meter geldt dit extra op dit soort locaties, dus des te belangrijker om te bedenken hoe belangrijk die locatie voor je is. Zelfbewoningsplicht: zoals eerder gezegd, 5 jaar is zo voorbij (zeker in deze levensfase). Parkeergelegenheid: als je nu zonder kan en nog een tijdje zonder denkt te kunnen geen dealbreaker. De meeste binnenstedelijke projecten werken met een lage parkeernorm en vergunningparkeren wordt in de binnenstad en daaromheen allen maar verder uitgebreid en strenger, dus het zal de verkoopbaarheid na 5 jaar weinig beïnvloeden t.o.v. vergelijkbare locaties. Geen externe berging: zorgt ervoor dat je kritischer bent over wat je meeneemt/koopt. Maar als je bijvoorbeeld een fanatieke fietser bent met een racefiets/mtb die je ergens afgesloten wilt stallen is geen berging hebben een grotere concessie.

Ik heb zelf tussen 25 en 35 in Utrecht gewoond waarvan 3 jaar samengewoond op minder dan 35m2 in de binnenstad, zonder berging maar met een dakterras (overigens wel huur). Als we daar niet uit hadden gemoeten omdat de woning verkocht werd hadden we er prima nog een paar jaar willen wonen. Wij maakten in die periode goed gebruik van de stad: we gingen bijvoorbeeld regelmatig naar concerten in Tivoli, we hadden een Cineville pas waarmee je onbeperkt naar de film kon in één van de filmhuizen en in het weekend terras pakken en/of de kroeg in. Het is in Utrecht ook makkelijker aansluiting vinden en vrienden maken met mensen in dezelfde levensfase dan in een provinciestad. Ik zou het dus doen als ik jou was. In mijn tijd waren de redelijk betaalbare woningen er wel maar waren de banen in mijn vakgebied weer minder dik bezaaid waardoor het krijgen van een hypotheek lastig was, daarom was ik afhankelijk van huur.

Als je jezelf niet wekelijks in de binnenstad terugziet en het vooral gaat om het hebben van woonruimte kan je inderdaad net zo goed (of beter) in Nieuwegein gaan zitten. Een vriend woonde in Nieuwegein toen wij in een Utrecht woonden en persoonlijk had ik de hogere huurprijs die wij betaalden er graag voor over. Die fietstocht heb ik een aantal keer gemaakt en dat is toch echt iets anders dan in Utrecht wonen (locatie, locatie, locatie).

Stadsverwarming is wel minder inderdaad (vooral qua prijs) maar daar krijg je ook al snel mee te maken op dit soort locaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09 16:36
Cons
- Volgens mij kom je na de verwachte oplevering in 2025 nog drie jaar in bouwgeluid te zitten van de rest van het project (zie Planning).
- Als ik dit plaatje goed bekijk blijft het gebouw waar je op uit gaat kijken bestaan, dat ziet er niet uitnodigend uit.

Verder zou ik er eens op verschillende moment heen gaan om de treingeluiden te ervaren. Volgens mij is dit wel een fijn zitplekje om dat te beoordelen.

• kx22
  • Laatst online: 23:41
misschien moet je ook denken:

Wat voor andere opties heb ik voor 350k-375k?
Als dat niet veel groter en beter is, is dit misschien wel een veilige investering.
5 jaar zijn zo voorbij. Elk jaar worden huizen naar verwachting 3-5% duurder (ik hou het even gelijk aan de inflatie). Terwijl je bruto/netto niet meer gaat betalen.

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 21:25:
[...]

Mooi, dus op naar de volgende bezichtiging...

Nogmaals: zo'n woning in Nieuwegein kan je voor 350k gewoon krijgen, vraagprijs is ruim onder de 300k. Daar gaat het toch niet om, je wilt deze woning toch gewoon? Geef gewoon toe, dat scheelt een hoop discussie.

Besef wel dat die leuke restaurantjes best prijzig zijn, woon je in Utrecht maar geen financiële ruimte om er gebruik van te maken. Heb je die 400k? Zo ja, gewoon doen maar hou wat marge om van te kunnen leven.
Je hebt gelijk dat het inderdaad mogelijk is. Wel een kanttekening dat ik een gunstige energielabel probeer te vinden, de wat "goedkopere" zijn vaak energielabel C of zelfs D.

Ik wil de woning maar ook weer niet. Helaas is het (voor mij dan) niet zo makkelijk om simpel ja hierop te zeggen. Het gaat niet om een dubbeltje en moet toch echt wel committem voor een lange tijd.

Daarnaast kan ik ook een hogere hypotheek krijgen met A+++ dan creëert ademruimte en kan ik een buffer overhouden. Bijv bij een label C hou ik ook minder over

• BlokjeMetPap
[...]

Ik kan je garanderen dat je het hebt als het een nieuwe woning is helaas.

Ik woon niet bij cartesius maar vind het wel een beetje jammer dat het er komt lol. De leukere uitgaansgelegenheden zitten daar en ook bijvoorbeeld bij beton-T en zoals ik had gezegd wordt Utrecht nogal yupperig dus is er steeds minder ruimte voor dat soort 'ruigere' dingen zonder dat mensen klagen.
Utrecht als gemeente is daar wel iets aan het doen toevallig omdat zij ook inzien dat het nachtleven wat meer kan hebben voor het formaat.

Om te bedenken of je er spijt van gaat krijgen moet je vooral naar je eigen situatie kijken en wat je uit de stad wil halen. Ik heb zelf het idee dat tenzij je echt duidelijk punten hebt die echt niet in een kleinere stad kunnen dat je maar beter wat meer ruimte op kan zoeken op een goedkopere plek. Op dat punt zit ik nu ook een beetje maar dan met het 'geluk' dat ik huur dus erg makkelijk weg kan. Dit is eigenlijk ook iets wat ik jou zou aanraden als je eerst uit een vrij rustige stad komt (denk Amersfoort of Hilversum bijvoorbeeld) en dan hier heen komt. Werk maakt in de stad wonen ook minder leuk omdat je toch wel verplicht dat ritme moet hebben.

Het komt misschien wat pessimistisch over maar ik probeer vooral wat slechte kanten te benoemen nu lol.

Over de inboedel enzo zou ik niet te moeilijk doen. Je woont in Utrecht dus houd gewoon Marktplaats in de gaten en je hebt zo alles bij elkaar. best veel vrij rijke jonge lui dus je hebt zo mooie spullen. Kost ook niks en ik ben zelf tot nu toe voor 2k 'klaar' waar 1100 aan mijn bed+matras (die heb ik wel nieuw gehaald). Zelfde geldt voor je keuken, gewoon lekker simpel houden en niet gelijk dure opties kiezen omdat je denkt dat het moet van iemand hier op het forum. We wonen niet allemaal in een vt wonen catalogus.
M.b.t. verwarming maken ze gebruik van WKO (warmte en koudeopslag). Dit is dus volgens mij geen stadsverwarming.

Toen ik Utrecht woonde ging ik met regelmaat erop uit, echter is dit door werkleven inderdaad veranderd, maar goed ik dan dit natuurlijk ook weer opzoeken.

Als je niet voor de keuken kiest krijg je 3.400 euro korting. Weet alleen niet of je iets beters voor terug kan krijgen.

• BlokjeMetPap
Jaer288 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:51:
Cons
- Volgens mij kom je na de verwachte oplevering in 2025 nog drie jaar in bouwgeluid te zitten van de rest van het project (zie Planning).
- Als ik dit plaatje goed bekijk blijft het gebouw waar je op uit gaat kijken bestaan, dat ziet er niet uitnodigend uit.

Verder zou ik er eens op verschillende moment heen gaan om de treingeluiden te ervaren. Volgens mij is dit wel een fijn zitplekje om dat te beoordelen.
Kijkt uit op een ander gebouw (veld 6) vanwege de schuine muren. Treingeluid is ook lastig aangezien je tussen muren zit die (hopelijk) het geluid isoleert. Wel heb je krijsende geluiden zoals iemand eerder aangaf en weet niet of dat er doorheen gaat. Bouwgeluid is een beetje hetzelfde (denk ik) tenzij ze gaan lopen heien |:(

[ Voor 1% gewijzigd door BlokjeMetPap op 18-09-2024 18:36 . Reden: https://tweakers.net/g/s/frusty.gif ]

• BlokjeMetPap
kx22 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 14:24:
misschien moet je ook denken:

Wat voor andere opties heb ik voor 350k-375k?
Als dat niet veel groter en beter is, is dit misschien wel een veilige investering.
5 jaar zijn zo voorbij. Elk jaar worden huizen naar verwachting 3-5% duurder (ik hou het even gelijk aan de inflatie). Terwijl je bruto/netto niet meer gaat betalen.
Als je puur kijkt met ongeveer energielabel A / B kan je hetzelfde krijgen. Ga je lager in energielabel dan kan je meer krijgen voor het bedrag. Aan de andere kant is het ook lastig te zeggen wat vraagprijzen zijn niet de prijzen waarvoor ze gaan.

• gebruikernaam__
BlokjeMetPap schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:33:
[...]

M.b.t. verwarming maken ze gebruik van WKO (warmte en koudeopslag). Dit is dus volgens mij geen stadsverwarming.
Ja wanneer is het stadsverwarmming en wanneer is het lokale verwarming precies? Een snelle google leert mij dat Eteck een apart net van heel cartesius gaat beheren dus ik verwacht dat je alsnog met eenzelfde orde grote van kosten komt te zitten.
Er is echter ook goed nieuws, de kosten worden waarschijnlijk lager in komende jaren door komst van de nieuwe warmtewet

https://www.eigenhuis.nl/...warmen/warmtewet-5-vragen

• kx22
  • Laatst online: 23:41
BlokjeMetPap schreef op woensdag 18 september 2024 @ 18:39:
[...]

Als je puur kijkt met ongeveer energielabel A / B kan je hetzelfde krijgen. Ga je lager in energielabel dan kan je meer krijgen voor het bedrag. Aan de andere kant is het ook lastig te zeggen wat vraagprijzen zijn niet de prijzen waarvoor ze gaan.
Het fijne van centraal Utrecht is dat het ALTIJD verhuurd kan worden. Vooral kleine appartementen.
Ik weet dat dit niet je instelling/doelstelling is, maar centraal Utrecht is altijd heel makkelijk om te verhuren (nu kan je alles verhuren, maar in dalende huizenmarkt niet).

• hoevenpe
kx22 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 20:01:
Ik weet dat dit niet je instelling/doelstelling is, maar centraal Utrecht is altijd heel makkelijk om te verhuren (nu kan je alles verhuren, maar in dalende huizenmarkt niet).
Tijdelijke contracten zijn niet meer toegestaan, als particulier verhuren daarmee onverstandig.

• BlokjeMetPap
Ik kan even niet pijlen hoeveel bouwrente er nog bijkomt boven op de vraagprijs. Rentevoet is nog niet bekend hoeveel de aannemer vraagt. Kan ik hiermee dus ook (nog) niet berekenen hoeveel kosten hierbij komt kijken? Ze zijn al een tijdje geleden begonnen met bouwen. Als ik het goed heb betaal ik met terugwerkende kracht hier ook over

Hier staat het volgende:

Kosten die niet zijn inbegrepen in de koop- en de aanneemsom:
- rente over de grondkosten en vervallen bouwtermijnen vanaf start bouw tot de dag van
grondtransport bij de notaris;

https://mijn.utrechtwisse...44063125e61/Wegwijzer.pdf

[ Voor 50% gewijzigd door BlokjeMetPap op 19-09-2024 11:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
BlokjeMetPap schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:11:
Kan ik hiermee dus ook (nog) niet berekenen hoeveel kosten hierbij komt kijken?
Tip: stop met micromanagen...

Als je door 5k of 10k in de knoop komt heb je sowieso een probleem. Energielabel A+++ met stadsverwarming is duurder dan C met een HR gasketel, etc.

Wil je op deze plek wonen ja of nee? De rest is bijzaak.

• BlokjeMetPap
gebruikernaam__ schreef op woensdag 18 september 2024 @ 19:42:
[...]

Ja wanneer is het stadsverwarmming en wanneer is het lokale verwarming precies? Een snelle google leert mij dat Eteck een apart net van heel cartesius gaat beheren dus ik verwacht dat je alsnog met eenzelfde orde grote van kosten komt te zitten.
Er is echter ook goed nieuws, de kosten worden waarschijnlijk lager in komende jaren door komst van de nieuwe warmtewet

https://www.eigenhuis.nl/...warmen/warmtewet-5-vragen
Wat ik te horen kreeg is dat iedereen van het appartement complex eigenaar is van de WKO en dat je een eigen meter krijgt qua gebruik. Volgens mij is dit dus geen stadsverwarming en wordt energie gebruikt om WKO in stand te houden

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:14:
[...]

Tip: stop met micromanagen...

Als je door 5k of 10k in de knoop komt heb je sowieso een probleem. Energielabel A+++ met stadsverwarming is duurder dan C met een HR gadketel, etc.

Wil je op deze plek wonen ja of nee? De rest is bijzaak.
Naja het is toch handig om te weten hoeveel ik kwijt ga zijn. Volgens mij is dit geen stadsverwarming...

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 25-09 16:58
hoevenpe schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:14:
[...]
Energielabel A+++ met stadsverwarming is duurder dan C met een HR gadketel, etc.
Dit dus ja. Staar je niet blind op dat label, je kunt beter F hebben zonder stadsverwarming, qua lasten, dan A mét stadsverwarming. Ervaringsdeskundige, helaas.

Wat is WKO?

• Flying35
  • Laatst online: 06:58
BlokjeMetPap schreef op donderdag 19 september 2024 @ 11:11:
Ik kan even niet pijlen hoeveel bouwrente er nog bijkomt boven op de vraagprijs. Rentevoet is nog niet bekend hoeveel de aannemer vraagt. Kan ik hiermee dus ook (nog) niet berekenen hoeveel kosten hierbij komt kijken? Ze zijn al een tijdje geleden begonnen met bouwen. Als ik het goed heb betaal ik met terugwerkende kracht hier ook over

Hier staat het volgende:

Kosten die niet zijn inbegrepen in de koop- en de aanneemsom:
- rente over de grondkosten en vervallen bouwtermijnen vanaf start bouw tot de dag van
grondtransport bij de notaris;

https://mijn.utrechtwisse...44063125e61/Wegwijzer.pdf
Die kosten kan je niet berekenen als je niet het rentepercentage weet en ook niet de datum van start bouw hebt en de datum waarop je naar de notaris gaat. Je bent ingeloot dus zal je wel contact hebben met de makelaar. Bel hem even op of stuur een mail. De makelaar zou dit soort informatie voor je op moeten kunnen halen.

Zelf ben ik bezig met nieuwbouw en hier is de bouwrente 7%. De bouwrente is vaak een stuk hoger dan rentes die je bij de bank moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
MikaX schreef op donderdag 19 september 2024 @ 16:50:
[...]

Dit dus ja. Staar je niet blind op dat label, je kunt beter F hebben zonder stadsverwarming, qua lasten, dan A mét stadsverwarming. Ervaringsdeskundige, helaas.

Wat is WKO?
Verwarmings- en koelingsinstallatie
In de kelder van woongebouw 9.3 wordt een WKO (warmte en koudeopslag) installatie opgesteld
bestaande uit twee warmtepompen die zijn aangesloten op vier bodembronnen en buffervaten waarin
warm verwarmingswater wordt opgeslagen. Vanuit deze buffervaten worden de diverse
woongebouwen voorzien van verwarming, koeling en warm tapwater.
Elk appartement wordt voorzien van aansluitingen voor het leveren van warmtapwater,
vloerverwarming en in de zomer vloerverkoeling. De aansluitingen worden voorzien van een
energiemeter en een warmtapwater meter welke de afgenomen energie en hoeveelheid registreert
en communiceert naar het afrekensysteem.

https://mijn.utrechtwisse...nische%20Omschrijving.pdf Pagina 9

• BlokjeMetPap
Flying35 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 20:03:
[...]

Die kosten kan je niet berekenen als je niet het rentepercentage weet en ook niet de datum van start bouw hebt en de datum waarop je naar de notaris gaat. Je bent ingeloot dus zal je wel contact hebben met de makelaar. Bel hem even op of stuur een mail. De makelaar zou dit soort informatie voor je op moeten kunnen halen.

Zelf ben ik bezig met nieuwbouw en hier is de bouwrente 7%. De bouwrente is vaak een stuk hoger dan rentes die je bij de bank moet betalen.
Dit weet ie volgende week nadat ik mijn keuze moet maken 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Tof huisje man. Ik zou er zo gaan wonen als ik alleen zou zijn. Gezamenlijke tuin toch? Goed om mensen te leren kennen etc. iig.

Jammer dat de pingpongclub volgend jaar zomer echt moet sluiten vanwege deze bouw, maar goed.

Ik weet niet hoever je van de stad wil wonen. Dat is nog wel te lopen maar lekkerder met de fiets. Wel werkspoor etc allemaal dichtbij, wordt veel in geïnvesteerd. Ik vind ‘t een puik stukje Utrecht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
@BlokjeMetPap Heb je een beslissing genomen? Ik zie dat de meeste appartementen inmiddels verkocht zijn. Ik ken iemand, alleenstaand rond de 30, die ook hiervoor was ingeloot en die heeft het uiteindelijk niet genomen door alle beperkingen.
Pagina: 1 2 Laatste