Ingeloot voor nieuwbouw, maar toch twijfels

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• BlokjeMetPap
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 13-11-2024
Ik heb een nieuwbouw loting gewonnen nr 10. https://www.utrechtwissel...ht/maisonnette-parkzijde/ in Utrecht. Helaas niet mijn 1e keuze maar nog steeds een leuke plek. Denk dat ruilen niet kan, dus dit zal het dan zijn. Ik ben nu single en verwacht niet binnenkort samen te wonen. Echter wil ik dit wel (hopelijk) binnen 5 jaar. Toch twijfel ik of ik het moet doen ja of nee. Daarom ben ik een hoop meningen aan het verzamelen aangezien ik er zelf niet uitkom of geen dingen over het hoofd wil zien

Pros:
+ Centraal gelegen
+ Goede investering, mits ik 5 jaar blijf wonen
+ Nieuwbouw

Cons:
- Geen balkon/buitenruimte (ja je hebt wel een deur naar binnentuin / park maar niet privé)
- Veel geld voor weinig m2
- Zelfbewoningsplicht van 5 jaar, wat als ik wil samen wonen of een kind krijg en wil verhuizen? Moet ik dus een boete betalen van 50.000 euro...
- Volgens mij geen parkeergelegenheid
- Geen externe berging

Wat zeggen jullie?

Poll: Wel of niet doen
Wel
Niet
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406739&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 16% gewijzigd door BlokjeMetPap op 16-09-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:33
Oef, lastige keus! Ik weet niet wat je huidige situatie is maar die zelfbewoningsplicht is een heftige. Ikzelf zit toevallig in een soortgelijke situatie, vorige week een vergelijkbaar nieuwbouw appartement gekocht (goedkoper, groter en op 30 min ov/auto van Utrecht centraal), maar dat mag ik op de dag dat ik de sleutel krijg weer verkopen. Als ik zo’n zelfbewoningsplicht had had ik dat niet gedaan…. Inderdaad teveel kans dat je eerder weg wil.
Verder nadeel is natuurlijk wachten op oplevering en tot die tijd dubbele lasten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:41
Heb je binnen 5 jaar wel een partner en kind? Hoe oud ben je bijvoorbeeld?
Ik verwacht dat je al snel die 5 jaar voorbij bent. In het begin kun je sowieso een baby nog wel snel huizen in een appartement.

Volgens mij geen parkeergelegenheid, dat zou ik dan wel uitzoeken mocht je dat toch nodig hebben.
Heb je die berging nodig? Extra opslag staat vrij snel vol is mijn ervaring (kijkend naar 2 kamers en schuur in een eenpersoonswoning met een gezin van 3.

Ik ben van mening dat je lijstje cons best aardig is tegenover je pros. Iets zegt me dat je negatieve punten aan het zoeken bent om de woning niet te nemen. Heb je andere opties? Moet het nieuwbouw zijn. Moet je in Utrecht wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:39
Niet doen. Als je er 5 jaar moet blijven wonen terwijl je over een half jaar (+ tijd tot oplevering) een partner krijgt, een half jaar later wilt samenwonen en je je partner zwanger maakt een jaar later dan is het niet ideaal als je nog 3 jaar moet wonen met een baby/peuter!

Maar een nog simpelere vraag: kan je de woning waar je nu in zit betalen? Waarom wil je die verlaten?

Koop is op langer termijn beter dan huren, maar ik zie in je post vooral heel veel negativiteit. Ik krijg daardoor het gevoel dat je het appartement niet wilt maar daar bevestiging voor wilt hebben, omdat je het ergens ook zonde vindt deze kans te laten schieten?

• BlokjeMetPap
FoxLenny schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:14:
Oef, lastige keus! Ik weet niet wat je huidige situatie is maar die zelfbewoningsplicht is een heftige. Ikzelf zit toevallig in een soortgelijke situatie, vorige week een vergelijkbaar nieuwbouw appartement gekocht (goedkoper, groter en op 30 min ov/auto van Utrecht centraal), maar dat mag ik op de dag dat ik de sleutel krijg weer verkopen. Als ik zo’n zelfbewoningsplicht had had ik dat niet gedaan…. Inderdaad teveel kans dat je eerder weg wil.
Verder nadeel is natuurlijk wachten op oplevering en tot die tijd dubbele lasten.
Ik woon nog even thuis, dus op zich nu geen dubbele lasten. Toevallig Veenendaal?

• BlokjeMetPap
Arunia schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:15:
Heb je binnen 5 jaar wel een partner en kind? Hoe oud ben je bijvoorbeeld?
Ik verwacht dat je al snel die 5 jaar voorbij bent. In het begin kun je sowieso een baby nog wel snel huizen in een appartement.

Volgens mij geen parkeergelegenheid, dat zou ik dan wel uitzoeken mocht je dat toch nodig hebben.
Heb je die berging nodig? Extra opslag staat vrij snel vol is mijn ervaring (kijkend naar 2 kamers en schuur in een eenpersoonswoning met een gezin van 3.

Ik ben van mening dat je lijstje cons best aardig is tegenover je pros. Iets zegt me dat je negatieve punten aan het zoeken bent om de woning niet te nemen. Heb je andere opties? Moet het nieuwbouw zijn. Moet je in Utrecht wonen?
Weet ik niet, is natuurlijk speculatie, maar zeker niet onbelangrijk om daarover geen rekening mee te houden. Ik ben 27. Berging is uiteraard niet hoofd reden dat ik het niet wil, maar toch opvallend dat het er gewoon niet is bij nieuwbouw. Zal denken dat ze daar wel rekening mee houden. Zeker met parkeermogelijkheid en balkon.

Ben ook niet zozeer op zoek naar negatieve opties, maar dit zijn ze als ik realistisch ben. Nieuwbouw hoeft natuurlijk niet maar zoek ook iets wat een goede investering is. Andere opties zullen gewoon bieden op bestaande bouw zijn, maar dat zal ook niet goedkoop zijn met huidige woningmarkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
President schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:17:
[...]

Niet doen. Als je er 5 jaar moet blijven wonen terwijl je over een half jaar (+ tijd tot oplevering) een partner krijgt, een half jaar later wilt samenwonen en je je partner zwanger maakt een jaar later dan is het niet ideaal als je nog 3 jaar moet wonen met een baby/peuter!

Maar een nog simpelere vraag: kan je de woning waar je nu in zit betalen? Waarom wil je die verlaten?

Koop is op langer termijn beter dan huren, maar ik zie in je post vooral heel veel negativiteit. Ik krijg daardoor het gevoel dat je het appartement niet wilt maar daar bevestiging voor wilt hebben, omdat je het ergens ook zonde vindt deze kans te laten schieten?
Haha zo snel zal het denk ik niet gaan. Ik woon nu nog thuis, dus wil wel weer weg. En klopt. Ingeloot worden voor een nieuwbouw woning in Utrecht dat niet boven de 4 ton is, is volgens mij best geluk hebben. Ook wordt het snel opgeleverd dus hoef ook niet lang te wachten Dus lijkt mij zonde om het ook niet te doen.

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:26
Ik Ben ook een utreger en voor mij is dit een no go.

De vraag die je je Zou moeten stellen is:
Gaat het je om nú maximalizeren?

Geen parkeerplek oftewel ga je akkoord met geen auto hebben (of in de wijk verderop soms te staan)

Amper oppervlakte. Geen ruimte om spullen in op te slaan. En de Paar meters oppervlakte volrammen met kasten is Niet bevorderlijk voor de sfeer.

Prive buiten ruimte is toch wel echt heel erg Lekker hoor.. ik Zou het echt missen

Voor de beeldvorming, ik leef met 79m² en woon alleen.
Ja mn vriendin kan er met gemak bij intrekken. Maar voor een kind erbij is dit Al Niet te doen.

Ik huur. Dat is mijn afweging geweest voor meest financieel verstandig zijn. De hypotheek betalen is tot daar aan toe. Maar komt natuurlijk veel en Dan ook veel meer andere (incidentele) kosten bij kijken.
Geen 5 jaren plan. Ik heb een hele leuke plek. Ik woon erg bescheiden, het sparen gaat per Brink bus bij wijzen van. Uiteindelijk mede hierdoor vervroegd met pensioen en Dan een statig plekje in het buitenland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Charango
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:25
Uiteraard zal je zelf de keuze moeten maken. Maar aangezien je naar meningen vraagt mijn subjectieve indruk:
  • Fantastische locatie.
  • Handige fietsenstalling.
  • Ruim groot genoeg voor één persoon, in mijn beleving (en ervaring) ook jarenlang groot genoeg voor twee personen.
  • Helaas alleen zicht op het noorden, er zal hoogstens in de zomer ’s ochtends vroeg een beetje direct zonlicht binnenkomen (als dat al niet geblokkeerd wordt door andere gebouwen).
  • De kwaliteit van de buitenruimte en de mate van privacy zijn op basis van de tekeningen moeilijk te beoordelen.
Financieel kan het zijn dat deze aankoop het over vijf jaar makkelijker maakt (al dan niet met een mogelijke toekomstige partner) iets groters te kopen, maar zekerheid heb je nooit.

• BlokjeMetPap
7Sins schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:41:
Ik Ben ook een utreger en voor mij is dit een no go.

De vraag die je je Zou moeten stellen is:
Gaat het je om nú maximalizeren?

Geen parkeerplek oftewel ga je akkoord met geen auto hebben (of in de wijk verderop soms te staan)

Amper oppervlakte. Geen ruimte om spullen in op te slaan. En de Paar meters oppervlakte volrammen met kasten is Niet bevorderlijk voor de sfeer.

Prive buiten ruimte is toch wel echt heel erg Lekker hoor.. ik Zou het echt missen

Ja mn vriendin kan er met gemak bij intrekken. Maar voor een kind erbij is dit Al Niet te doen.

Ik huur. Dat is mijn afweging geweest voor meest financieel verstandig zijn. De hypotheek betalen is tot daar aan toe. Maar komt natuurlijk veel en Dan ook veel meer andere (incidentele) kosten bij kijken.
Geen 5 jaren plan. Ik heb een hele leuke plek. Ik woon erg bescheiden, het sparen gaat per Brink bus bij wijzen van. Uiteindelijk mede hierdoor vervroegd met pensioen en Dan een statig plekje in het buitenland.
toon volledige bericht
Maximaliseren van de potentiële investering bedoel je? ja o.a. Parkeervergunning zal het dan wss zijn

• BlokjeMetPap
Charango schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:42:
Uiteraard zal je zelf de keuze moeten maken. Maar aangezien je naar meningen vraagt mijn subjectieve indruk:
  • Fantastische locatie.
  • Handige fietsenstalling.
  • Ruim groot genoeg voor één persoon, in mijn beleving (en ervaring) ook jarenlang groot genoeg voor twee personen.
  • Helaas alleen zicht op het noorden, er zal hoogstens in de zomer ’s ochtends vroeg een beetje direct zonlicht binnenkomen (als dat al niet geblokkeerd wordt door andere gebouwen).
  • De kwaliteit van de buitenruimte en de mate van privacy zijn op basis van de tekeningen moeilijk te beoordelen.
Financieel kan het zijn dat deze aankoop het over vijf jaar makkelijker maakt (al dan niet met een mogelijke toekomstige partner) iets groters te kopen, maar zekerheid heb je nooit.
Scheelt dat het 2 verdiepingen zijn en daardoor denk ik ook groter zal lijken. Dus dan met zijn 2en zou idd prima kunnen. Zicht op noorden heb ik bewust gedaan i.v.m. minder overlast van het spoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
BlokjeMetPap schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:58:
[...]

Maximaliseren van de potentiële investering bedoel je? ja o.a. Parkeervergunning zal het dan wss zijn
Ik snap die Niet helemaal.
In dat opzicht;
Al jouw 'pros' zijn helemaal Niet specifiek voor deze woning.
Effe he, je kan deze dagen elke woning kopen en die zal in 5 Jaar vast meer verkoopwaarde hebben.
En logischerwijs ook als je er geld in steekt, zoals die parkeervergunning in jouw voorbeeld.

Vergeet Niet dat op de 1e plaats je iets zoekt waar je gans de dag en nacht je voetstappen wilt maken. En jouw cons zijn best grote

[ Voor 11% gewijzigd door 7Sins op 13-09-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
En wat ik bedoelde met maximalizeren is:

Wil je liever dit huis hebben zodat je 2-24maanden eerder kan beginnen met hypotheek aflossen?
Plus
Zoek je naar het maximaal haalbare binnen je budget op dit moment?

Het leven hoeft namelijk Niet zo snel alsof er FOMO bestaat.
Nu met minder genoege nemen (op rendement en kosten vlak) kan betekenen voor een hogere levensstandaard nu of later
maar absoluut wel meer vierkante meters Dan dit hok imo...

[ Voor 8% gewijzigd door 7Sins op 13-09-2024 00:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:27
FoxLenny schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:14:
30 min met de auto vanaf Utrecht Centraal kan overal zijn. De reden dat dit duur is per m2, is omdat het op loopafstand van Utrecht Centraal ligt.

Totaal niet te vergelijken dus.

Als je er daadwerkelijk wilt wonen is die 5 jaar bewoningsplicht zo voorbij. De vraag is dus of TS dat daadwerkelijk wilt.

Uit zijn pro cons lijst maak ik op dat hij dat eigenlijk gewoon niet wil, maar een tikkeltje last van fomo heeft.

Ik zou het zelf in ieder geval niet doen. Maar dat is meer omdat ik veel m2's, een tuin, eigen parkeerplaatsen, belangrijker vindt dan naast CS wonen. Desalniettemin ook een ruime nieuwbouwwoning in een nabijgelegen stad op een leuke locatie. Alleen niet zo Centraal als dit.

Tegelijkertijd ben ik bijna 36, en TS 27. Toen ik 27 was kwam ik nog graag in de kroeg, had ik geen kinderen en had ik deze kans waarschijnlijk wel gegrepen. :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-05 17:14
Tijdje geleden voor dezelfde vraag gestaan, zelfde aantal m2's alleen dan in Haarlem, ik zou de clausules in ieder geval eerst eens goed doorlezen, bij mij bleek uiteindelijk alleen verhuren niet te mogen, meerdere eigenaren hebben binnen de termijn van 3 jaar bij ons toen toch de woning verkocht ondanks de clausule.

Daarnaast heb ik de woning wel gekocht, voor mij de hoofdredenen:

- Waarschijnlijk als alleenstaande krijg ik niet nog een keer de kans om nieuwbouw te kopen
- Dichtbij het stadshart
- Woningprijzen stijgen de komende jaren alleen maar waardoor het nog moeilijker wordt om alleen wat te kopen
- 50m2 meer dan groot genoeg voor 1 persoon

Zelf heb ik inderdaad ook geen externe berging, dat leert je wat beter na te denken over de spullen die je koopt, daarnaast past er met wat creativiteit toch best wel wat in de berging/technische ruimte.

Parkeren krijg ik ook geen vergunning voor, maar dat vind ik zelf geen probleem, alles doe ik met de fiets/ov. Utrecht centraal is zo te lezen op loopafstand, dus dit moet volgens mij dus ook geen probleem zijn.

Helaas moet je als starter tegenwoordig toch aardig wat concessies doen, maar ben erg blij dat ik in ieder geval een eigen (energiezuinige) woning heb met lage lasten i.p.v. duur te moeten huren.

Succes met de keuze!

Edit:

Ik heb trouwens wel een soort van eigen balkon aan de galerij, maar deze gebruik ik zeer weinig, ga liever naar het stadspark of eropuit!

[ Voor 5% gewijzigd door Grifoendor op 13-09-2024 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:14
Bij je pro's mist het op jezelf willen wonen wat je in een reactie eronder wel geeft.

Je kan bij pro ook zetten:
- op jezelf kunnen wonen
- woonruimtes worden steeds kleiner , voor dit type woning is dit nog best prima
- perfecte ov bereikbaarheid, zowel voor jezelf als voor bezoek. Scheelt parkeerkosten voor familie, vrienden etc.
- twee woonlagen dus altijd wel een prive en rustig plekje / anders plekje.
- nog prima te betalen, check het ook even met een bestaande woning rond die exacte locatie

De jaren gaan echt mega snel, die 5j zijn zo voorbij en inderdaad wat anderen noemen FOMO is ook wel terecht, hoe groot is de kans dat je nog een keer op zoiets inloot met zoveel woningzoekenden.

Als het in de regio ligt waar je wilt wonen, genoeg ruimte is voor nu, why not?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-05 09:42
Grifoendor schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:14:
Tijdje geleden voor dezelfde vraag gestaan, zelfde aantal m2's alleen dan in Haarlem, ik zou de clausules in ieder geval eerst eens goed doorlezen, bij mij bleek uiteindelijk alleen verhuren niet te mogen, meerdere eigenaren hebben binnen de termijn van 3 jaar bij ons toen toch de woning verkocht ondanks de clausule.
De clausule is ook te vinden bij het project dat TS heeft gelinkt.
BlokjeMetPap schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:02:
- Zelfbewoningsplicht van 5 jaar, wat als ik wil samen wonen of een kind krijg en wil verhuizen? Moet ik dus een boete betalen van 50.000 euro...
Als ik dit zo lees (en juridische dingen zijn NIET mijn sterkste punt), dan mag TS het niet verhuren binnen 5 jaar en als hij het wil verkopen binnen die 5 jaar, wil de gemeente (een deel van) de overwaarde krijgen.
Die boete geldt alleen als TS het gaat verhuren binnen die 5 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:10
De enige echte reden die ik hier zie die de keuze lastig maakt is die 5 jaar. Voor de rest heb je bij de koop een goed betaalbaar en leuk huis, wat een volgende stap veel makkelijker maakt (als je deze niet koopt, wanneer krijg je dan weer de kans op een huis?)

En heel simpel, in zo'n huis kun je prima met zijn 2'en of zelfs met kind wonen. Ja, naar onze huidige maatstaven is het krap, maar als je het een beetje slim inricht is er geen enkele reden dat het niet zou kunnen. Zeker omdat je daar heel centraal zit en je dus ook veel buiten de deur kunt doen. Daarbij is die 5 jaar ook weer zo voorbij, en heb je dan juist veel meer mogelijkheden omdat je nu deze stap hebt gezet.

Zoals ik zo vaak zeg bij keuzes over huizen, als je kunt vooral instappen. Want dat instappen wordt steeds lastiger, maar als je eenmaal in de markt zit zijn vervolgstappen ongeacht de markt prima te doen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
BlokjeMetPap schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:02:
… in Utrecht.

Cons:
- Veel geld voor weinig m2
- Volgens mij geen parkeergelegenheid
Joh. Dit zijn wel erg open deuren. Wil je meer meters voor je geld met wél een eigen parkeergelegenheid dan zul je de 3 L's in de makelaardij opzij moeten schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:50
Als ik de voorwaarden lees, dan zou ik deze heel snel skippen.

Je zit letterlijk vast aan het huis.

Want naast die boete, moet je ook nog een winstmarge betalen.

Zou als ik jou was nog iets meer sparen. en wellicht buiten de stad kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe oud ben je? 5 jaar als je 30 bent is compleet anders dan als je 21 bent ;)

en @Grifoendor heeft een goed punt, lees die clausule aandachtig door, plus je kan de makelaar ook vragen daar duidelijkheid over te geven. Wellicht is het puur bedoeld voor speculatie (opkopen en direct doorverkopen en/of (onder)huur).

[ Voor 60% gewijzigd door Kurios op 13-09-2024 08:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Woon je nu ook in de stad zonder auto?

Persoonlijk zou dit echt niks voor mij zijn.
- geen tuin
- geen balkon
- geen parkeerplek
- geen garage/hobbyruimte
- veel te druk midden in de stad
- klein huis verdeeld over 2 kleine verdiepingen. Een woonkamer van 3x3 is imo meer een hok dan een woonkamer.
- veel te dicht op het spoor en een drukke weg, geluid en luchtvervuiling overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-05 19:25
Kurios schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:57:
Hoe oud ben je? 5 jaar als je 30 bent is compleet anders dan als je 21 bent ;)
Het is niet uit te sluiten natuurlijk, maar ik zou het knap vinden als iemand van 21 een hypotheek van min. € 330.000 kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
Bij oplevering waarschijnlijk al 28. Dan 5 jaar zelf bewonen, dan ben je 33 jaar.
Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment niet meer in een maisonnette van 49 m2 wil wonen op die leeftijd. Je salaris groeit waarschijnlijk mee, je krijgt een partner.. Lastig.

Als ik het spiegel naar mijzelf.. Ik ben nu 31, jaren gewoond in een appartement van ca. 70 m2 en op een gegeven moment wil je gewoon groter. Nu de stap gemaakt met mijn partner naar een hoekwoning waarvan de bouw volgende maand van gaat starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel!
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05 19:33
Recentelijk heb ik ook een nieuwbouwwoning aangekocht de zelfbewoningsplicht die verwijst naar lid 2 geldt niet alleen voor het verkopen van de woning maar ook het verhuren. Je moet er dus werkelijk 5 jaar blijven zitten, anders staat die boete voor je kiezen. Gelukkig is het bij mijn woning maar 3 jaar, een stuk schappelijker. Verder moet je ook rekening houden dat deze zelfbewoningsplicht ingaat van het moment dat je de sleutel krijgt, niet op het moment van kopen.

Zelf heb ik ook geen parkeerplek, maar over het algemeen heb je niks aan een auto in de stad. Ook is het dicht bij het station wat mij een plus lijkt zolang de voorkant van het huis niet richting het spoor zit (zoals ik het zie is het noordoost dit lijkt me prima op die locatie).

Wat je ook mee moet nemen is de bijkomende kosten voor opties bij de badkamer/ keuken vaak wil je toch net iets anders dan de standaard. Daarbij komt er nog een vloer, stucwerk, en opties bij. Denk hierbij aan het verplaatsen van aansluitpunten, toevoegen van lichtpunten of een andere opstelling van de keuken.

Over het algemeen lijkt het me een goede investering, enkel zou dit wel betekenen dat je er pas met je +-33ste uit kan. Hierbij moet je de opleverdatum meenemen, voor mij zou dit de voornaamste reden zijn om het niet te doen, zoals @Cheezborger ook aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:40
Oh grappig, heb daar aan zitten tekenen.

Qua locatie ben ik niet zo bekend met Utrecht, maar de paar keer dat ik naar het project ben gereden viel me wel op dat je daar nergens goed kan parkeren. Alles staat vol.
Nou weet ik niet wat de bedoeling is voor de verdere ontwikkeling van het gebied, maar er is ook nog een Veld 9 met nog veel meer appartementen en een Veld 6 met meerdere appartementen.
En zover ik weet heeft geen van allen een parkeerkelder, alleen wat bergingen.
Dus zelfs al komt er een parkeer terrein bij, dan nog zal het krap worden met een auto.

En qua eventueel partner/kinderen kan het snel gaan. Je moet maar net de goede tegen komen. Dan is 5 jaar wellicht wel een beetje lang. Maar dat ligt weer een beetje aan de voorwaarden van de zelfbewoningsplicht. Wie weet staat daar een escape in?

Al met al is dit een project wat echt voor jonge bewust single / kinderloze starters gemaakt is.
Ik zou het eerlijk gezegd passeren en kijken naar iets anders.
Roel! schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:30:
Over het algemeen lijkt het me een goede investering, enkel zou dit wel betekenen dat je er pas met je +-33ste uit kan. Hierbij moet je de opleverdatum meenemen, voor mij zou dit de voornaamste reden zijn om het niet te doen, zoals @Cheezborger ook aangeeft.
Ze zijn al behoorlijk ver met het project. Ruwbouw is al klaar, gevels werden gelijk mee opgetrokken. Dus afwerken zal ook al flink onderweg zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Morelleth op 13-09-2024 09:47 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je nu single bent maar open staat voor een verandering daarin is het imo een no-brainer om het niet te doen.

Zoals al eerder uitgerekend, je legt jezelf voor een jaar of 7 vast. Niet alleen qua ruimte om te wonen, maar ook qua woonlocatie. Als je een baan wilt gaan doen in die 7 jaar waar je een auto voor nodig hebt dan kun je die niet handig kwijt.

Het kan financieel interessant zijn. Maar de prijs die je zou betalen is veel te hoog, namelijk geen flexibiliteit in de jaren waarin die nou net juist ontzettend belangrijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik snap die 'stress' met de zelfbewoningsclausule niet helemaal. Als je nu al serieus twijfelt of een woning 5 jaar bij je (situatie) past, dan moet je niet zoiets kopen, nieuwbouw of niet.

Financieel klinkt het super, maar huizen hoeven niet continu meer waard te worden. En als je alle kosten optelt is een huis niet direct een goedkope investering. Er worden blijkbaar nog 2 vergelijkbare projecten ontwikkeld, wat betekent deze woning niet super uniek maakt.
De andere kant is dat 5 jaar in deze woning wonen geen straf is. Dat overleef je prima. En als de markt door wandelt je een prima rendement pakt.

Maar het is vooral een lifestyle keuze.
Ga je 5 jaar autoloos door het leven en werk je op OV basis of ga je dadelijk over naar huisje boompje beestje met een auto voor de deur?
En let (een beetje) op de milieuzones. Vanaf 2025 begint dat met goederenvervoer, maar bijvoorbeeld Eindhoven flirt al met 2030 voor personenauto's. Als je afhankelijk bent van een parkeervergunning zou ik nog een keer goed nadenken of dat goed blijft gaan, alleen een eigen parkeerplaats garandeert dat je kunt blijven parkeren. Zeker met de steeds scherpere parkeernormen sta je dadelijk in de P&R aan de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grifoendor
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-05 17:14
Joe28965 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:39:
[...]

De clausule is ook te vinden bij het project dat TS heeft gelinkt.

[...]

Als ik dit zo lees (en juridische dingen zijn NIET mijn sterkste punt), dan mag TS het niet verhuren binnen 5 jaar en als hij het wil verkopen binnen die 5 jaar, wil de gemeente (een deel van) de overwaarde krijgen.
Die boete geldt alleen als TS het gaat verhuren binnen die 5 jaar.
Lijkt mij inderdaad correct wat je hier stelt, daarnaast vraag ik me af of de woning wel aan punt 1.1 voldoet?

1. 1 Ten aanzien van diegenen met wie de exploitant een koop(-/aannemings)-
overeenkomst heeft gesloten ten behoeve van een perceel grond voor de realisatie van
één woning of één appartement in de categorie "betaalbare koop", met een VON-prijs
tot aan de van toepassing zijnde NHG-grens, thans EUR 310.000,- (prijspeil 1 januari 2020),
en als er sprake is van energiebesparende voorzieningen mag de VON-prijs maximaal
EUR 328.600,- , is het bepaalde in dit artikel van toepassing.

De woningprijs ligt namelijk op 330.000 VON?

Lijkt me goed om dit toch eens door iemand met een juridische achtergrond te laten controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
TheGhostInc schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:01:
Ik snap die 'stress' met de zelfbewoningsclausule niet helemaal. Als je nu al serieus twijfelt of een woning 5 jaar bij je (situatie) past, dan moet je niet zoiets kopen, nieuwbouw of niet.

Financieel klinkt het super, maar huizen hoeven niet continu meer waard te worden. En als je alle kosten optelt is een huis niet direct een goedkope investering. Er worden blijkbaar nog 2 vergelijkbare projecten ontwikkeld, wat betekent deze woning niet super uniek maakt.
De andere kant is dat 5 jaar in deze woning wonen geen straf is. Dat overleef je prima. En als de markt door wandelt je een prima rendement pakt.

Maar het is vooral een lifestyle keuze.
Ga je 5 jaar autoloos door het leven en werk je op OV basis of ga je dadelijk over naar huisje boompje beestje met een auto voor de deur?
En let (een beetje) op de milieuzones. Vanaf 2025 begint dat met goederenvervoer, maar bijvoorbeeld Eindhoven flirt al met 2030 voor personenauto's. Als je afhankelijk bent van een parkeervergunning zou ik nog een keer goed nadenken of dat goed blijft gaan, alleen een eigen parkeerplaats garandeert dat je kunt blijven parkeren. Zeker met de steeds scherpere parkeernormen sta je dadelijk in de P&R aan de rand.
+1. Kopen moet je sowieso enkel doen als je er minimaal 5 jaar wilt doorbrengen. En 5 jaar is ook weer zo lang. Je bent nu nog vrijgezel, samen kun je er ook nog wel even "goedkoop" wonen. Pas met een kind wordt het krap maar je moet wel erg haast hebben om dat allemaal binnen 5 jaar af te ronden. Persoonlijk vind ik het ook wel gezond om een paar jaar samen te wonen voordat je aan kinderen begint.

De vraag is vooral, wil je in Utrecht centraal wonen met alle voor- en nadelen die het meebrengt? Zo ja, dan is dit een koopje volgens mij en als koper heb je niet veel te kiezen op dit moment. Zo nee, dan ben je op de verkeerde plek aan het kijken :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel!
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-05 19:33
Grifoendor schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:23:
[...]

Lijkt mij inderdaad correct wat je hier stelt, daarnaast vraag ik me af of de woning wel aan punt 1.1 voldoet?

overeenkomst heeft gesloten ten behoeve van een perceel grond voor de realisatie van
één woning of één appartement in de categorie "betaalbare koop", met een VON-prijs
tot aan de van toepassing zijnde NHG-grens, thans EUR 310.000,- (prijspeil 1 januari 2020),
en als er sprake is van energiebesparende voorzieningen mag de VON-prijs maximaal

Lijkt me goed om dit toch eens door iemand met een juridische achtergrond te laten controleren.
toon volledige bericht
In 2022 is middeldure koopwoning "tot € 355.000" ik verwacht dat ze deze prijzen actueel maken in de koopovereenkomst. Dit is afhankelijk van wanneer de koopovereenkomst is opgesteld, als die afgelopen jaar is opgesteld word de NHG-grens van het jaar daarvoor gebruikt dus die van 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Moeilijk .. maar

met een woning "ben je op de markt". Lastig wat dergelijke huizen gaan doen en de markt. Maar stel in het positieve scenario dat de markt nog even door blijft gaan. Dan heb je met 2-4 jaar ook overwaarde opgebouwd. Je kan daarmee ook een deel van de boete mee aflossen, doet het toch minder zeer. Maar is allemaal wel als als natuurlijk.

offtopic:
Ik vind het verder belachelijk dat het tegenwoordig 1 slaapkamer hokken zijn. Leuk, goed voor het milieu. Compact. Maar de mensen die dat verzonnen hebben zitten natuurlijk wel in een huis met tuin, ruimte e.d. Ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar gevoelsmatig zit het niet lekker dat dit het nieuwe bestaan is, als bare minimum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:28
Ik vind het heel veel geld voor heel weinig, van die 49 m2 blijft er met de trap maar iets van 40-45 m2 over, terwijl je elders 2x zoveel oppervlakte kan krijgen voor minder geld. Dat is dan geen nieuwbouw, het is geen 5 minuten van het centrum van Utrecht, en je hebt geen trein aan 3 kanten van je woning langskomen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, maar wel veel meer oppervlak dan dit.

Ook weet ik niet hoe je met je werk zit, of je veel thuis werkt, maar ik heb diverse collega's er toch wel moeite mee zien hebben dat ze thuis geen werkhoekje in konden richten en hun werkplek dus ook in hun woon- of slaapkamer was en het werk dus in die zin altijd in de prive-omgeving zat. En ik zie op de plattegrond voor jouw woning ook niet echt ruimte om een leuke werkplek in te richten die je mooi af kan sluiten.
Grifoendor schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:23:
[...]

toon volledige bericht
Ondertussen ligt die grens op 390.000 (bron):
Betaalbaarheidsgrens

Het kabinet wil tot en met 2030 981.000 woningen realiseren, waarvan twee derde betaalbaar. Tot 2023 gold de NHG-grens als maatstaf voor wat als betaalbare koopwoningen gold. Door de sterke stijging van de NHG-grens is deze vanaf 2023 losgekoppeld van de betaalbaarheidsgrens. De huidige betaalbaarheidsgrens van 355.000 euro in 2023 wordt geïndexeerd volgens de consumentenprijsindex (CPI). Voor 2024 betekent dit dat de betaalbaarheidsgrens wordt vastgesteld op 390.000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappenees
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 07:11
Ik vraag me ook af hoeveel overwaarde je nog op dit type huis zult opbouwen. Als dat de reden is om dit te doen.
350k voor een woning met als doelgroep “1 persoons huishoudens” is al vrij fors. Denk dat het niet hee vee ruimte meer geeft om duurder te worden zonder die doelgroep te verliezen. Hooguit expats die dat dan nog kunnen/willen betalen voor een 40m2 woning.

En minimaal 5 jaar bewonen in jouw levensfase is ook we tricky denk ik.

Ik zou er dan niet heel ontspannen in gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:02
7Sins schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:41:
Ik weet natuurlijk niet hoe jouw 79m² ingericht is, maar als het moet kan dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:35
Ik vind persoonlijk dat je veel te veel concessies moet doen voor wellicht de grootste aankoop van je leven. Ik zou persoonlijk lekker verder kijken. Denk ook niet dat dit het type woning is dat nog veel verder in waarde kan stijgen door de doelgroep waar het op is gericht. Die doelgroep zit al redelijk aan het plafond van wat er financieel mogelijk is.

Bedenk je ook dat als tijdens de eerste 5 jaar de woningmarkt barst dat jij daar wellicht ook vastzit. Afhankelijk van de kleine lettertjes…

[ Voor 17% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 13-09-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik begrijp het niet helemaal, hoe kunnen ze iemand nou forceren ergens 5 jaar te wonen? Bedoelen ze met 5 jaar zelfbewoningsplicht niet gewoon dat je het niet mag onderverhuren o.i.d, om te voorkomen dat beleggers het huis kopen?

Je mag toch zeker wel na 3 jaar verhuizen als je dat wilt (of moet)!?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 00:36

Reptile209

- gers -

Navi schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:46:
Ik begrijp het niet helemaal, hoe kunnen ze iemand nou forceren ergens 5 jaar te wonen? Bedoelen ze met 5 jaar zelfbewoningsplicht niet gewoon dat je het niet mag onderverhuren o.i.d, om te voorkomen dat beleggers het huis kopen?

Je mag toch zeker wel na 3 jaar verhuizen als je dat wilt (of moet)!?
Dat staat ook gewoon in de voorwaarden en dat mag volgens mij gewoon. Er zijn 2 belangrijke dingen om rekening mee te houden:
1) Je moet het huis zelf bewonen en mag het dus niet verhuren o.i.d., op straffe van een boete aan de gemeente;
2) Als je binnen 5 jaar verkoopt, dan gaat een (dalend) percentage van de winst op de verkoop naar NS Vastgoed.
Op beide regels zijn uitzonderingen voor extreme(re) situaties, maar al met al lijkt me dit lang niet onredelijk. Voorkomt dat huisjesmelkers en speculanten zich inkopen. Voor TS is beiden volgens mij geen enkel probleem. Als TS na 2 jaar toch de partner van de dromen ontmoet en elders gaat samenwonen met hun drieling, dan kost dat 60% van de waardestijging, verder niks. :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
oke, had ik even overheen gelezen :)

Tja, als je woningnood heel hoog is, kan je het doen. Maar dan heb je stuk minder overwaarde als je weggaat. Dus tot je 33e. Op zich ook geen ramp.

Aan de andere kant, voor dat geld koop/huur je een stuk groter huis op rij-afstand van Utrecht, waar je dus wel langer kan blijven wonen (ook met evt gezin).
Dus tenzij je echt perse nu op deze lokatie wil wonen, zou ik het persoonlijk denk ik niet doen.

Heb je nood en vind je het niet erg dat je mogelijk wat van je winst moet afstaan, lekker doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Kurios op 13-09-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
Ik heb een keer een contract met zelfbewoning getekend, maar daar stond wel een clausule dat onder bestaande omstandigheden die niet opgeëist worden. Weet niet de exacte tekst meer. Kwam er op neer dat als je door bv scheiding moet verkopen die boete niet hoeft te betalen.

Vaak komt die clausule erin om investeerders geen kans te geven, maar als je eigen omstandigheden veranderen zou dit je niet moeten belemmeren/bestraffen.

Weet je de exacte clausule? Misschien dat het wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-05 13:58
Holy fuck, wat een geld voor zo'n huisje. Samen met de randvoorwaarden zou dat het voor mij een absolute no-go maken.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 00:36

Reptile209

- gers -

Bas_Pierik schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:39:
[...]

Weet je de exacte clausule? Misschien dat het wel mee valt.
Die zijn al twee keer aangehaald, o.a. in Reptile209 in "Ingeloot voor nieuwbouw, maar toch twijfels" O-)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-05 19:26
Ik denk dat de meesten die schrikken van de prijs of klagen over geluid sowieso niet de doelgroep zijn voor deze woningen, want uiteraard zou iedereen in Utrecht het liefst voor 400k een voor en achtertuin hebben van minimaal 400m2 met een woonoppervlak van 3x 50m2 of meer en een oprit voor drie auto’s, maar buiten wat lucky sociale huur locaties gaat dat niet gebeuren.

Ik kreeg in 2019 ook continue te horen van alles kan veranderen en het moet echt voor x-xx jaren goed zijn waardoor ik maar ben blijven huren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipbag1LPlSVAy9vNfLtRJZHXEPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ig73MWGAlojBtfYG9S0mtIfd.jpg?f=fotoalbum_large
Bovenstaande betreft zo ongeveer de directe buren van dit project (fase 1?).

En nee, niemand weet wat er verder met de prijzen gaat gebeuren, maar ik heb middels toch heel vaak een oef gevoel dat ik in 2019 niet iets ben gaan kopen :+.

@TS, Als je veel twijfels hebt zou ik het niet doen, maar ik zou niet te veel blijven steken in zaken die mensen die niet in een grote stad wonen als vervelend ervaren.

[ Voor 18% gewijzigd door Paprika op 13-09-2024 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0hh
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 17:13
Wat Paprika hierboven zegt.

Zie het als winnen van een loterij. In deze mega krappe markt heb je de mogelijkheid een woning te kopen in hartje Utrecht voor een prijs die (voor Randstad begrippen) netjes is.

Andere belangrijke pro’s:
- Garantie op de woning
- Lage onderhoudskosten (eerste 5 jaar waarschijnlijk geen?)
- Zeer energiezuinig

Mocht je binnen 5 jaar een partner én kind hebben dan is dat qua ruimte sub-optimaal. Maar zeker wel mogelijk. Kwestie van passen en meten. Het maakt je vervolgstap daarentegen makkelijker door stukje overwaarde. Dat laatste weet je nooit 100% zeker maar met de snelheid waarmee ze nu woningen bijbouwen hebben we over 10+ jaar nog steeds een enorm tekort. Dus ik acht de kans groot dat je rijkelijk aan deze woning zal verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:28
De 50k boete kan je gewoon opnemen in de vraagprijs, mocht je het binnen 5 jaar willen verkopen.

De prijzen blijven voorlopig nog bizar, het is een gewilde plek en aangezien iedereen die zelfbewoningsplicht heeft is het de facto een kickback-fee voor de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Check inderdaad even na wat die zelfbewoningsclausule precies inhoudt, en wat de uitzonderingen zijn.

Ik had namelijk precies hetzelfde: in de tekst stond vrij droog dat je er X aantal jaar moest wonen, maar na navraag bleken er allemaal uitzonderingen / mogelijkheden te zijn, bijvoorbeeld als je een partner kreeg, of ander werk, of i.v.m. familie, of naar een andere regio ging verhuizen etc, dan was dat allemaal prima en geen probleem en hoef je dus geen boete te betalen.
Het is eigenlijk vooral bedoeld om speculanten tegen te houden die op dag 1 na de oplevering het huis willen doorverkopen en daarmee winst willen pakken.

Verder zie ik dat veel reacties zeggen van 'wow, veel te klein en te duur' enzo. Maar laten we eerlijk zijn, veel tweakers wonen in een 2onder1 kap met ruime tuin, eigen parkeerplaats, en alles erop en eraan, en dan ben je dus niet de doelgroep en beseffen niet dat dit tegenwoordig 'het nieuwe normaal is' voor starters en alleenstaanden. Tegenwoordig is dit gewoon hetgeen wat je als starter kan krijgen, graag of niet. Oppervlaktes van 70 - 80+ m2 is gewoon onbetaalbaar en onbereikbaar geworden in de grote steden voor starters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:23
Ik heb van 27 tot 34 ook in de grote stad gewoond op 42 m2, waarvan laatste twee jaar samen. Achteraf denk je dan ook: waarom niet meteen een eengezinswoning gekocht maar toch is het een leuke fase als single bent. Maak er wat van.

Voor 10 procent minder krijg je iets vergelijkbaars in Almere of Veenendaal.
Duur is het overal. Als de plek je aantrekt en je kan het betalen (4,5 keer je inkomen) gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je niet voor vijf jaar kunt comitten (dat lijkt me vrij kort?) op een woning moet je sowieso niet kopen denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-05 14:34
49m2 voor € 355.0000 8)7

Waarom niet iets net buiten het centrum zoeken in een nabijgelegen dorp? Grote kans dat je een stuk meer woonruimte en woongenot koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:09
Lastig...

Voor een single een leuk huis, in het centrum met alles op fietsafstand. Denk je nog vijf jaar single te blijven of voel je de behoefte om een gezin te stichten? Die 5 jaar is dat vanaf nu of vanaf oplevering? Kan je zonder auto naar je werk?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Utrecht op loopafstand van CS, niet gek hoor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Il 2
  • Niet online
DedSec85 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:07:
49m2 voor € 355.0000 8)7

Waarom niet iets net buiten het centrum zoeken in een nabijgelegen dorp? Grote kans dat je een stuk meer woonruimte en woongenot koopt.
Ja maar dan woon je dus niet in het centrum van Utrecht... het is geen gekke prijs hoor. (als je de hele prijsgekte van afgelopen 5-10 jaar bekijkt).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
Het is als starter logisch om te twijfelen, het is toch een hele grote aankoop. Desondanks zou ik het wel doen. Het is toch je begin van je "wooncarriere". Utrecht ligt centraal, woning ligt dicht bij CS, dus je kan op heel veel plekken makkelijk met het OV komen.

De toekomst is niet te voorspellen, je kan morgen je soulmate tegenkomen, maar ook over 10 jaar pas. Je moet vooral bedenken of je jezelf in je huidige situatie daar ziet wonen. Doorgaans ga je niet van de ene op de andere dag samenwonen, dus daar zou ik me ook geen zorgen over maken ;) Overigens kan je in "noodgevallen" op 49m2 gewoon samenwonen en de eerste paar jaar met een baby doorkomen, dus dat zou voor mij geen struikelblok zijn.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
Off topic:
Ik vind 330k voor 49m in het centrum alsnog gewoon uit de spuigaten gelopen.
Hoe ver moet het gaan..

[ Voor 13% gewijzigd door 7Sins op 13-09-2024 22:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:25
Een collega van mij heeft deze kans jaren geleden ook gehad en heeft een appartement in Utrecht waarvan een deur in hoog catharijne uitkomt. Hij zat toen aan max leencapaciteit en heeft daar geen losse slaapkamer. Hij was ook single.

Nu 12 jaar later woont hij op een A locatie met flinke overwaarde. Hij werkt net als ik in Amsterdam en kan rollend de trein in rechtstreeks naar kantoor, zijn reistijd is 20 min. Hij is nog single, dus daar is niks veranderd. Maar als het moet kan hij daar prima met een partner leven en met een kindje lukt dat het eerste jaar ook nog wel.

Het is duur, maar ik verwacht niet dat je hier op gaat verliezen de komende tijd. Naar mijn mening kan je er best even samenwonen in het begin van een relatie, zelfs met kinderwens. Het enige minpunt wat ik heb is het gebrek aan buitenruimte, maar een klein balkon heb je ook niet veel aan. Pas vanaf 6m2 wordt dat interessant. Je duikt ook zo de stad in. Ik zou deze kans aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-05 12:29
Ik zou het gewoon doen. Die clausule dubbel checken, want is dit niet gewoon die vrij standaard clausule dat je inderdaad minder/geen recht hebt op de overwaarde zoals een andere comment ook al aangaf?

Een boete lijkt mij eerlijk gezegd vreemd? Maar zelfs bij een boete van 50k, kan je dat wel ondervangen met de overwaarde gok ik.

De locatie is fantastisch, centraal in de meest centrale stad van Nederland. En wat makelaars zeggen "locatie, locatie, locatie". Prima grootte om alleen te wonen, en ook een paar jaar evt samen. Zoiets ga je niet nog een keer vinden, en eerlijk gezegd lijkt het mij fantastisch. 27 jaar (ok, bij oplevering 28) en wonend in hartje Utrecht in een gloednieuwe maisonnette.

En even afgezien ook van het financiële plaatje, 27 is toch ook wel de leeftijd om uit huis te gaan en zelfstandiger te worden (mits je daar natuurlijk de mogelijkheid toe hebt).

Kan uit eigen ervaring ook zeggen dat je ook een stuk aantrekkelijker wordt gevonden met eigen woning I.p.v. bij je ouders inwonend. Dus die kans op een relatie wordt ook een heel stuk groter, naast dat het voor veel persoonlijke groei zal zorgen, en (naar verwachting) toch ook een behoorlijke overwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
Ela937 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 23:09:
Ik kan uit eigen ervaring ook zeggen dat je ook een stuk aantrekkelijker wordt gevonden met eigen woning I.p.v. bij je ouders inwonend. Dus die kans op een relatie wordt ook een heel stuk groter, naast dat het voor veel persoonlijke groei zal zorgen, en (naar verwachting) toch ook een behoorlijke overwaarde.
Dat denk ik ook.
De Utrechtse studentes zullen in de rij voor je staan en graag bij je komen intrekken. :D
Dating succes gegarandeerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Wauw wat een reacties, had er niet zoveel verwacht! Ik lees alsnog veel verschillende meningen en maakt het er niet makkelijker op :)

Ik ga even goed navragen wat het inhoudt en of een verandering in je gezinssituatie o.i.d. impact heeft op de clausule. Ik heb momenteel wel een auto, uiteraard kan die weg, maar de ov kosten zijn niet mals tegenwoordig. Zie wel dat je gewoon een parkeervergunning kan aanvragen. Alleen zijn dit weer 30 euro p/m aan extra kosten voor een sta plekkie. Overigens woonde ik al een tijd op mijzelf maar bewust even teruggetrokken i.v.m. sparen

M.b.t. de "eventuele" verkooprijs, lees veel ook zeggen dat je de boete mee kan nemen in je verkoopprijs. Maar wat andere ook terecht zeggen wie zou dit kopen voor 400k -/+ denk dat mensen die dit kunnen betalen sowieso in een levensfase zitten waarin je veel te besteden hebt voor een grotere plek

[ Voor 20% gewijzigd door BlokjeMetPap op 14-09-2024 11:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EiT
  • Laatst online: 09-05 10:49

EiT

Volgens mij is er maar 1 vraag die gesteld moet worden: heb je een auto nodig of kan je alles af met OV/fiets.

Deze woning is ideaal als je met de trein reist.

Zelf ook een aantal jaar zonder auto geleefd en was achteraf gezien wel ideaal. Met trein naar werk/familie, rest op de fiets.

Die 5 jaar zijn zo voorbij en als je op die leeftijd midden in de stad woont dan leef je buiten en gebruik je je huis om te slapen en even ontspannen.

Als ik die leeftijd had en nog een keer over had moeten doen dan had ik het gedaan. Omdat de ruimte klein is en geen tuin heeft, forceert het je ook om meer sociaal leven op te bouwen.

Voordeel van een kleine woning is minder zooi, minder kosten, minder schoonmaken. Allemaal prima als je jong bent. Qua meubels bespaar je ook een hoop geld.

Die clausule boeit voor de rest niet, je kan ook nog 3 jaar verder zoeken. Intussen worden de huizen alleen maar duurder.
Als je dit koopt en je moeit x% overwaarde aftikken, boeie? Zijn mensen zat die nooit geluk hebben gehad met overwaarde. 60% van 50k is alsnog 30k winst in <5 jaar. En dan heb je alsnog de keuze: blijf ik nog x maanden wonen voor €xxxxx of ga ik nu verhuizen omdat er een unieke kans voordoet.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

BlokjeMetPap schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 11:16:
Wauw wat een reacties, had er niet zoveel verwacht! Ik lees alsnog veel verschillende meningen en maakt het er niet makkelijker op :)

Ik ga even goed navragen wat het inhoudt en of een verandering in je gezinssituatie o.i.d. impact heeft op de clausule. Ik heb momenteel wel een auto, uiteraard kan die weg, maar de ov kosten zijn niet mals tegenwoordig. Zie wel dat je gewoon een parkeervergunning kan aanvragen. Alleen zijn dit weer 30 euro p/m aan extra kosten voor een sta plekkie. Overigens woonde ik al een tijd op mijzelf maar bewust even teruggetrokken i.v.m. sparen

M.b.t. de "eventuele" verkooprijs, lees veel ook zeggen dat je de boete mee kan nemen in je verkoopprijs. Maar wat andere ook terecht zeggen wie zou dit kopen voor 400k -/+ denk dat mensen die dit kunnen betalen sowieso in een levensfase zitten waarin je veel te besteden hebt voor een grotere plek
Let op met die parkeervergunning dat er geen wachtlijst is. Die optie is leuk, de prijs is minder, maar wellicht te betalen. Maar als je dan ook nog twee jaar moet wachten tot je een plekje kunt krijgen kun je niet zo goed direct je auto van de hand doen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
7Sins schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:26:
Off topic:
Hoe ver moet het gaan..
offtopic:
Wat dacht je van deze in Amsterdam.

50m2 voor 489k. Met direct uitzicht op de ringsnelweg van Amsterdam

https://www.funda.nl/deta...rozenoordpad-17/43667070/

[ Voor 3% gewijzigd door jeroenkb op 14-09-2024 13:31 ]

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-05 21:16
7Sins schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 22:26:
Off topic:
Hoe ver moet het gaan..
In veel stadscentra is dit voor een nieuwbouwwoning prima geprijsd. In Amsterdam gaat de vierkante-meterprijs in het centrum al ruim boven de 10k.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Ik heb momenteel wel een auto, uiteraard kan die weg, maar de ov kosten zijn niet mals tegenwoordig. Zie wel dat je gewoon een parkeervergunning kan aanvragen. Alleen zijn dit weer 30 euro p/m aan extra kosten voor een sta plekkie.
Waar zie jij dat je gewoon een parkeervergunning kan aanvragen? Volgens het bestemmingsplan is een deel helemaal autovrij en volgens mij gaat dat om jouw deel want ik zie geen parkeergarage in jouw complex (straatparkeren is alleen voor deelauto's).
https://omgevingswet.over...28-4b0e-ae09-ee5a97096e01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
EiT schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 13:08:
Volgens mij is er maar 1 vraag die gesteld moet worden: heb je een auto nodig of kan je alles af met OV/fiets.

Deze woning is ideaal als je met de trein reist.

Zelf ook een aantal jaar zonder auto geleefd en was achteraf gezien wel ideaal. Met trein naar werk/familie, rest op de fiets.

Die 5 jaar zijn zo voorbij en als je op die leeftijd midden in de stad woont dan leef je buiten en gebruik je je huis om te slapen en even ontspannen.

Als ik die leeftijd had en nog een keer over had moeten doen dan had ik het gedaan. Omdat de ruimte klein is en geen tuin heeft, forceert het je ook om meer sociaal leven op te bouwen.

Voordeel van een kleine woning is minder zooi, minder kosten, minder schoonmaken. Allemaal prima als je jong bent. Qua meubels bespaar je ook een hoop geld.

Die clausule boeit voor de rest niet, je kan ook nog 3 jaar verder zoeken. Intussen worden de huizen alleen maar duurder.
Als je dit koopt en je moeit x% overwaarde aftikken, boeie? Zijn mensen zat die nooit geluk hebben gehad met overwaarde. 60% van 50k is alsnog 30k winst in <5 jaar. En dan heb je alsnog de keuze: blijf ik nog x maanden wonen voor €xxxxx of ga ik nu verhuizen omdat er een unieke kans voordoet.
toon volledige bericht
Soms moet ik wel naar de klant. Dus het kan in principe zonder, maar liefst wel iets in een vorm van een motorisch voertuig. Een motor i.p.v. kan dus ook een goeie optie zijn aangezien je deze ook voor de "deur" kan parkeren op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
J_C_W schreef op zondag 15 september 2024 @ 00:49:
[...]

Waar zie jij dat je gewoon een parkeervergunning kan aanvragen? Volgens het bestemmingsplan is een deel helemaal autovrij en volgens mij gaat dat om jouw deel want ik zie geen parkeergarage in jouw complex (straatparkeren is alleen voor deelauto's).
https://omgevingswet.over...28-4b0e-ae09-ee5a97096e01
Daaruit kan ik het volgende vinden:
Voor woningen zijn benodigd:
■ 191 parkeerplaatsen;
■ 14 deelauto parkeerplaatsen.

Dus zijn, als ik dit mag interpreteren, parkeerplaatsen beschikbaar. Waar zie je staan dat dit gebied specifiek autovrij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

BlokjeMetPap schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:36:
[...]

Soms moet ik wel naar de klant. Dus het kan in principe zonder, maar liefst wel iets in een vorm van een motorisch voertuig. Een motor i.p.v. kan dus ook een goeie optie zijn aangezien je deze ook voor de "deur" kan parkeren op de stoep.
Ik rijd ook motor maar ik zou een beetje opletten met ermee naar klanten gaan. Je moet dan wel echt de kans hebben jeself om te kleden en wat op te poetsen.
Voor gewoon kantoorwerk is het echt dikke prima overigens.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
BlokjeMetPap schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:38:
[...]

Daaruit kan ik het volgende vinden:
Voor woningen zijn benodigd:
■ 191 parkeerplaatsen;
■ 14 deelauto parkeerplaatsen.

Dus zijn, als ik dit mag interpreteren, parkeerplaatsen beschikbaar. Waar zie je staan dat dit gebied specifiek autovrij is?
Die aantallen gelden voor het hele Wisselspoor project (1047 wooneenheden).
Helaas staat er niet duidelijk in welk gebied precies autovrij is, maar aan de hand van onderstaande en het gegeven dat er op de verkoopwebsite niets over parkeren staat, vrees ik dat het jouw gebied is.
Een deel van het zuid-oostelijk deel van deelgebied 4 is aangewezen als autovrij gebied waar geen parkeerplaatsen voor bewoners gerealiseerd mogen worden. In deze hoek zullen met name kleinere woningen voor studenten en starters komen.
Bij het autoloos concept, dat voor een deel van deelgebied 4 geldt, mogen geen autoparkeerplaatsen voor bewoners worden gerealiseerd. Deze bewoners komen ook niet in aanmerking voor een parkeervergunning in de openbare ruimte. Bij het autoloos concept wordt dus uitsluitend rekening gehouden met bezoekers. Parkeergelegenheid voor deelauto's is ook toegestaan.
Locaties auto- en fietsparkeren
Parkeren voor auto en fiets wordt voor bewoners binnen de bebouwing opgelost. Fietsparkeren voor bezoekers wordt in de openbare ruimte gefaciliteerd (dit kan deels ook binnen de bebouwing). De geparkeerde auto's zijn niet zichtbaar vanuit het openbaar gebied. Hierdoor wordt het overgrote deel van het gebied ontzien van autoverkeer en geparkeerde auto's op straat. De (gezamenlijke) fietsenstalling van woningen is zeer eenvoudig te bereiken vanuit de woningen en is (nagenoeg) direct verbonden met de openbare ruimte. De gebruikskwaliteit van de openbare ruimte wordt op deze manier versterkt en er kan een grotendeels autovrije buitenruimte ontstaan. Parkeren wordt zo veel mogelijk uit het zicht opgelost binnen een bepaald bouwblok, in parkeergebouwen of in (half)verdiepte parkeergarages onder het bouwblok.

Binnen de parkeergebouwen is een deel openbaar toegankelijk voor bezoekersparkeren. Het overige deel is gereserveerd voor bewoners en ondernemers. Parkeerplekken voor deelauto's kunnen eventueel deels op straat gesitueerd worden, mits dit niet ten koste gaat van de belevings- en gebruikskwaliteit van de openbare ruimte. Zo ontstaat een autoluwe wijk, waar vrijuit gefietst, gewandeld en gespeeld kan worden.
De parkeervoorzieningen moeten binnen het bouwblok worden opgelost met een uitzondering voor deelauto’s en parkeerplaatsen voor minder validen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
@BlokjeMetPap hoeveel keer is het project overtekent? Of zijn er nu nog huizen beschikbaar?

Die parkeerbeperking is wel een dingetje, niet alleen voor jou maar ook bij eventuele verkoop later. Het huis is alleen geschikt voor een single zonder auto, dat maakt de potentiële doelgroep veel kleiner.

Net een snelle blik op Funda: in Utrecht staan 116 objecten voor minder dan 350k in de verkoop, meestal groter en met parkeergelegenheid. Is dat niet wat voor je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 21:02
Vergeten mensen niet dat nieuwbouw gewoon helemaal leeg/kaal en met beton wordt opgeleverd? Het is wel inclusief keuken/sanitair... Maar als je echt puur gaat kijken wat je dan voor keuken/badkamer/tegels krijgt..

Mijn schoonzus heeft afgelopen jaar nog een nieuwbouw appartement gekocht van pakweg 50m2 en kon daar nog eens 40k eigen geld tegen aan gooien om het naar zin te maken. Overal vloeren/ondervloeren laten behangen/vliezen/sauzen.. Dan een hoop meerwerkkosten om ipv lelijke 10 bij 10 badkamertegels een iets groter formaatje te krijgen.. In de badkamer zat nog geen wasbak (dus meerkosten) de keuken kwam met een koelkast en kookplaat.. nog geen vaatwasser, vriezer, oven/magnetron of dergelijke.. Dus dat was bij de keukenzaak opnieuw inrichten en 5-10k bijleggen..

Je bent niet voor 330k klaar he..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:40
Jaer schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:14:
Bij je pro's mist het op jezelf willen wonen wat je in een reactie eronder wel geeft.

Je kan bij pro ook zetten:
- op jezelf kunnen wonen
- woonruimtes worden steeds kleiner , voor dit type woning is dit nog best prima
- perfecte ov bereikbaarheid, zowel voor jezelf als voor bezoek. Scheelt parkeerkosten voor familie, vrienden etc.
- twee woonlagen dus altijd wel een prive en rustig plekje / anders plekje.
- nog prima te betalen, check het ook even met een bestaande woning rond die exacte locatie

De jaren gaan echt mega snel, die 5j zijn zo voorbij en inderdaad wat anderen noemen FOMO is ook wel terecht, hoe groot is de kans dat je nog een keer op zoiets inloot met zoveel woningzoekenden.

Als het in de regio ligt waar je wilt wonen, genoeg ruimte is voor nu, why not?
Ja 5 jaren zijn zo voorbij.
En TS geeft aan dat hij nog singel is ...
Je moet ook nog een relatie opbouwen, en je gaat niet meteen samen wonen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Aggressor schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:41:
Ja 5 jaren zijn zo voorbij.
En TS geeft aan dat hij nog singel is ...
Je moet ook nog een relatie opbouwen, en je gaat niet meteen samen wonen toch?
Toch zie ik wel een hoop rode vlaggen bij dit project:
  • Nooit een auto, nu misschien niet nodig maar wat als zijn volgende baan buiten de stad is? Dan kan hij letterlijk geen kant op.
  • Onduidelijk hoeveel privé buitenruimte erbij zit. Op de plaatjes zie ik een terrasje maar nergens vastgelegd hoeveel grond hij voor eigen gebruik krijgt.
  • De indeling onhandig, beneden te klein voor een eetkamertafel en beetje leuke zithoek. Boven genoeg ruimte voor een slaapkamer, maar een beetje thuiswerkplek gaat niet passen.
  • Zijn voordeur is in de fietsenstalling, acceptabel bij een studentenhuis maar niet iets wat ik zelf prettig zou vinden.
  • Dit alles voor 355k, zeg 400k voordat je er met een vloer, wanden, gordijnen en wat meerwerkopties in zit. Dat is gewoon veel geld, staat genoeg te koop in dat prijssegment met drie kamers en een (vergunningplichtige) parkeerplek.

[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 16-09-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:57
Als je nu nog geen partner hebt dan zou ik mij over eventueel samenwonen geen zorgen maken. Stel je vind iemand dan ga je doorgaans niet op dag 1 al samenwonen. Ga je op den duur wel samenwonen dan red je het echt wel in deze woning de eerste jaren. Ook het krijgen van kinderen (uitzonderingen/ongelukjes daargelaten) is vaak niet iets wat je gelijk in het eerste jaar al overweegt. Uiteraard kunnen ze al aanwezig zijn bij een eventuele toekomstige partner, maar om daar op dit moment al rekening mee te houden?...

Verder vind ik het een leuk appartement, wel klein maar ik woon in een andere regio en heb er dus een iets andere referentiekader ;)
Ik weet van familie in jouw regio wel hoe lastig en onbetaalbaar de woningmarkt is, dus wat dat betreft volgens mij een no-brainer om door te pakken!

Eigen tuin is leuk, maar kost ook tijd/geld moet je ook maar zin in hebben. Je schrijft dat je wel een deur naar buiten hebt, dus wellicht kan/mag er wel een tafel en een stoel staan zodat je buiten in de zon kunt zitten.
Auto voor de deur is in die regio ook lastig, maar met een parkeervergunning wel te doen dus?

Niemand heeft een glazen bol, maar als je dit kunt en wilt betalen denk ik dat het geen slechte investering is ook al ga je er maar vijf jaar wonen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
B-Real schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:08:
Auto voor de deur is in die regio ook lastig, maar met een parkeervergunning wel te doen dus?
Bewoners van dit complex zijn expliciet uitgesloten voor een parkeervergunning, je kiest er dus bewust voor de komende 10+ jaar geen auto te hebben. Iets om goed rekening mee te houden.

Idem voor die voordeur in de fietsenkelder, dat maakt dat buitenruimte aan de woonkamer kant nog belangrijker is. Het hoeft geen tuin te zijn maar een paar meter voor jezelf waar ook wat eigen spullen kunnen staan zou voor mij het minimale zijn.

400k is gewoon veel geld, ook in Utrecht. Op fietsafstand van het centrum is voor dat bedrag genoeg te koop.

In het centrum van Utrecht, groter en wat mij betreft leuker:
https://www.funda.nl/deta...remerstraat-160/43602701/
https://www.funda.nl/deta...e-jansstraat-29/43611010/
https://www.funda.nl/deta...t-griftstraat-5/43617971/

Kwartiertje met de stoptrein of half uurtje met de fiets naar het centrum:
https://www.funda.nl/deta...davisstraat-177/89078571/
https://www.funda.nl/deta...ment-bronmos-60/43694084/
https://www.funda.nl/deta...den-hamstraat-1/43614784/

[ Voor 29% gewijzigd door hoevenpe op 16-09-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-05 15:34

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@hoevenpe Half uur fietsen is een eeuwigheid, dat doet bijna niemand. Zie ook: https://www.cbs.nl/nl-nl/...-vervoer/personen/fietsen

Ik denk dat je iets te makkelijk over de locatie heen praat voor deze woning. Voor veel mensen nog steeds een zwaarwegende factor bij een huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
N1ckk schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:00:
Ik denk dat je iets te makkelijk over de locatie heen praat voor deze woning. Voor veel mensen nog steeds een zwaarwegende factor bij een huis
Ik zie het andersom: hoe vaak ga je daadwerkelijk de stad in om te stappen of uit eten te gaan? Mijn ervaring (n=1) is dat je vooraf denkt dat je het vaak gaat doen maar in de praktijk er weinig van komt.

Besef dat dit project 1,7km lopen naar CS is, volgens Google 24 minuten. Je kunt de fiets pakken (7 minuten) maar visite heeft die luxe niet.

Ter vergelijking: de stoptrein uit Houten of Leidsche Rijn is 12 minuten, met 10 minuten wandelen ben je even snel op CS. Naar het Centrum ben je op de fiets inderdaad langer onderweg maar het Ledig Erf scheelt niet zoveel. Geen auto en 49m2 voor instapklaar 400k vind ik gewoon erg veel geld, het is geen Wonderwoods of Smakkelaarsveld qua premium locatie en/of uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:46
Nieuwbouw: voor starters zelden de beste optie. Ja, ik weet het, soms heb je er gewoon weinig. Maar nieuwbouw is _altijd_ relatief duur, daar krijg je tenslotte alles nieuw voor terug. Als starter heb je juist meestal geen al te ruim budget. Vergeet die aankleedkosten niet.

Daarnaast zie ik hier een hele rits eisen die je flexibiliteit inperken, terwijl je als starter juist wel wat flexibiliteit kunt gebruiken. Zoals je al aangeeft, er kan nog vanalles aan je persoonlijke (werk)situatie veranderen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 07:52:
@BlokjeMetPap hoeveel keer is het project overtekent? Of zijn er nu nog huizen beschikbaar?

Die parkeerbeperking is wel een dingetje, niet alleen voor jou maar ook bij eventuele verkoop later. Het huis is alleen geschikt voor een single zonder auto, dat maakt de potentiële doelgroep veel kleiner.

Net een snelle blik op Funda: in Utrecht staan 116 objecten voor minder dan 350k in de verkoop, meestal groter en met parkeergelegenheid. Is dat niet wat voor je?
hoeveel keer het project is overtekent, geen idee. Van de dingen die online komen zijn vaak vraagprijs en mag je nog minimaal 10 a 15% bovenop rekenen helaas. Zijn vaak ook wat oudere appartementen zonder a+++ label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
dfbt schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:27:
Vergeten mensen niet dat nieuwbouw gewoon helemaal leeg/kaal en met beton wordt opgeleverd? Het is wel inclusief keuken/sanitair... Maar als je echt puur gaat kijken wat je dan voor keuken/badkamer/tegels krijgt..

Mijn schoonzus heeft afgelopen jaar nog een nieuwbouw appartement gekocht van pakweg 50m2 en kon daar nog eens 40k eigen geld tegen aan gooien om het naar zin te maken. Overal vloeren/ondervloeren laten behangen/vliezen/sauzen.. Dan een hoop meerwerkkosten om ipv lelijke 10 bij 10 badkamertegels een iets groter formaatje te krijgen.. In de badkamer zat nog geen wasbak (dus meerkosten) de keuken kwam met een koelkast en kookplaat.. nog geen vaatwasser, vriezer, oven/magnetron of dergelijke.. Dus dat was bij de keukenzaak opnieuw inrichten en 5-10k bijleggen..

Je bent niet voor 330k klaar he..
Het is wel een volledige keuken incl vaatwasser en combimagnetron. Eens dat je meerkosten kan verwachten om het eigen te maken, maar dat zal je vaak hebben bij appartementen. Enige wat ik echt verwacht te doen is een vloer leggen. Dat zal ook niet heel duur zijn. Muren zijn behang klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:57:
[...]

Toch zie ik wel een hoop rode vlaggen bij dit project:
  • Nooit een auto, nu misschien niet nodig maar wat als zijn volgende baan buiten de stad is? Dan kan hij letterlijk geen kant op.
  • Onduidelijk hoeveel privé buitenruimte erbij zit. Op de plaatjes zie ik een terrasje maar nergens vastgelegd hoeveel grond hij voor eigen gebruik krijgt.
  • De indeling onhandig, beneden te klein voor een eetkamertafel en beetje leuke zithoek. Boven genoeg ruimte voor een slaapkamer, maar een beetje thuiswerkplek gaat niet passen.
  • Zijn voordeur is in de fietsenstalling, acceptabel bij een studentenhuis maar niet iets wat ik zelf prettig zou vinden.
  • Dit alles voor 355k, zeg 400k voordat je er met een vloer, wanden, gordijnen en wat meerwerkopties in zit. Dat is gewoon veel geld, staat genoeg te koop in dat prijssegment met drie kamers en een (vergunningplichtige) parkeerplek.
Voordeur grenst aan het park en niet aan de fietsenstalling? Auto is inderdaad wel een dingetje, maar goed als ik een motor kan gebruiken en ov als t niet anders gaat, vind ik het op zich wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:13:
[...]

Bewoners van dit complex zijn expliciet uitgesloten voor een parkeervergunning, je kiest er dus bewust voor de komende 10+ jaar geen auto te hebben. Iets om goed rekening mee te houden.

Idem voor die voordeur in de fietsenkelder, dat maakt dat buitenruimte aan de woonkamer kant nog belangrijker is. Het hoeft geen tuin te zijn maar een paar meter voor jezelf waar ook wat eigen spullen kunnen staan zou voor mij het minimale zijn.

400k is gewoon veel geld, ook in Utrecht. Op fietsafstand van het centrum is voor dat bedrag genoeg te koop.

In het centrum van Utrecht, groter en wat mij betreft leuker:
https://www.funda.nl/deta...remerstraat-160/43602701/
https://www.funda.nl/deta...e-jansstraat-29/43611010/
https://www.funda.nl/deta...t-griftstraat-5/43617971/

Kwartiertje met de stoptrein of half uurtje met de fiets naar het centrum:
https://www.funda.nl/deta...davisstraat-177/89078571/
https://www.funda.nl/deta...ment-bronmos-60/43694084/
https://www.funda.nl/deta...den-hamstraat-1/43614784/
toon volledige bericht
10+ jaar? Overigens zijn dit ook vanaf prijzen. Zie nooit gebeuren dat ze voor de vraagprijs weggaan. Zeker nu niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:21:
[...]

Ik zie het andersom: hoe vaak ga je daadwerkelijk de stad in om te stappen of uit eten te gaan? Mijn ervaring (n=1) is dat je vooraf denkt dat je het vaak gaat doen maar in de praktijk er weinig van komt.

Besef dat dit project 1,7km lopen naar CS is, volgens Google 24 minuten. Je kunt de fiets pakken (7 minuten) maar visite heeft die luxe niet.

Ter vergelijking: de stoptrein uit Houten of Leidsche Rijn is 12 minuten, met 10 minuten wandelen ben je even snel op CS. Naar het Centrum ben je op de fiets inderdaad langer onderweg maar het Ledig Erf scheelt niet zoveel. Geen auto en 49m2 voor instapklaar 400k vind ik gewoon erg veel geld, het is geen Wonderwoods of Smakkelaarsveld qua premium locatie en/of uitstraling.
Daar heb je gelijk in, loopafstand is wel wat optimistisch en de locatie die je noemt zijn beter. Alleen wordt smakkelaarsveld pas eind 2026 opgeleverd, dat is te ver weg voor mij. Wonderwoods helaas gemist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BlokjeMetPap schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:38:
Voordeur grenst aan het park en niet aan de fietsenstalling? Auto is inderdaad wel een dingetje, maar goed als ik een motor kan gebruiken en ov als t niet anders gaat, vind ik het op zich wel prima
Ik kijk naar deze tekening, alle woningen boven en onder hebben een hal die uitkomt op het centrale deel. Wellicht dat met de pijl de ingang wordt aangegeven dan op het noorden inderdaad buitenom, een bijzondere constructie want hoe zit het dan met inkijk en privacy? Kan je nog een tuinset neerzetten?

Verder zie ik niets over motorparkeren, alleen ruimte voor scooters. Zou dat vooraf goed uitzoeken, die 10+ jaar is hoe lang je er waarschijnlijk woont in de deze krapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:49:
[...]

Ik kijk naar deze tekening, alle woningen boven en onder hebben een hal die uitkomt op het centrale deel. Wellicht dat met de pijl de ingang wordt aangegeven dan op het noorden inderdaad buitenom, een bijzondere constructie want hoe zit het dan met inkijk en privacy? Kan je nog een tuinset neerzetten?

Verder zie ik niets over motorparkeren, alleen ruimte voor scooters. Zou dat vooraf goed uitzoeken, die 10+ jaar is hoe lang je er waarschijnlijk woont in de deze krapte.
Raar en geen idee of er inderdaad een extra deur lijdt naar de fietsenstalling. Aan de andere kant is dat ook wel fijn hoef je niet om te lopen :). Zwarte pijl is in ieder geval hoofdingang. Inkijk en privacy heb je natuurlijk overal als je glas hebt en op de BG woont.

Je mag in Utrecht je motor parkeren op de stoep Zou dan niet weten waarom het niet mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Ik heb in mijn eerste bericht een poll geplaatst voor het gemak. Al en al krijgt het wel veel mixed reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BlokjeMetPap schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:53:
Je mag in Utrecht je motor parkeren op de stoep Zou dan niet weten waarom het niet mag
Het ligt iets genuanceerder:
Parkeren motoren

Hebt u een motor? Dan moet in een betaald parkeren gebied betalen als u niet op de stoep kunt staan.

U mag uw motor in Utrecht gratis op de stoep parkeren. Dit mag alleen als dat geen gevaar of hinder geeft voor voetgangers, maar ook fietsers en auto’s.
Je mag op de stoep staan maar mag daarbij dus geen overlast veroorzaken. Aangezien het een autoluwe wijk betreft loop je het risico dat er (te) weinig plek op die stoep is en/of omwonenden niet op jouw motor zitten te wachten. All-risk verzekeren schijnt ook lastig te zijn als je geen afgesloten ruimte hebt.

Verder zou ik persoonlijk moeite hebben met de woningmix, bijna 400 studentenkamers en sociale huurwoningen in hetzelfde deelplan:
Veld 9 en 10 (reeds in aanbouw), bestaat uit 397 huurappartementen ((on)zelfstandige studentenwoningen en sociale huurappartementen) en 71 betaalbare koopappartementen.
Doe vooral wat goed voelt, voor 400k (vergeet de bouwrente niet) best een gok. Als je binnen 10 jaar wilt verkopen moet het wel courant zijn, daar heb ik op deze plek in deze vorm mijn twijfels bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 07:15

FreakNL

Well do ya punk?

redwing schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 08:48:
De enige echte reden die ik hier zie die de keuze lastig maakt is die 5 jaar. Voor de rest heb je bij de koop een goed betaalbaar en leuk huis, wat een volgende stap veel makkelijker maakt (als je deze niet koopt, wanneer krijg je dan weer de kans op een huis?)

En heel simpel, in zo'n huis kun je prima met zijn 2'en of zelfs met kind wonen. Ja, naar onze huidige maatstaven is het krap, maar als je het een beetje slim inricht is er geen enkele reden dat het niet zou kunnen. Zeker omdat je daar heel centraal zit en je dus ook veel buiten de deur kunt doen. Daarbij is die 5 jaar ook weer zo voorbij, en heb je dan juist veel meer mogelijkheden omdat je nu deze stap hebt gezet.

Zoals ik zo vaak zeg bij keuzes over huizen, als je kunt vooral instappen. Want dat instappen wordt steeds lastiger, maar als je eenmaal in de markt zit zijn vervolgstappen ongeacht de markt prima te doen.
Zelfs met een jong kind kun je hier inderdaad wonen.

Ideaal is wel echt anders, maar een kind is er ook niet morgen. En de TS heeft het niet eens over een partner..

Ik vind het mooie appartementen en zou er in de huidige tijd wel voor gaan, mits je zonder auto kunt. Waar vind je anders 50m2 voor dit geld in hartje Utrecht?

Zelf tot mijn 35e in een huurwoning in een buitenwijk van Rotterdam gewoond. Dat was wel groter en je kon parkeren maar wel 1000 huur en de huizenmarkt was slecht, ik heb tot het juiste moment gewacht om in te stappen (2014). De situatie is nu heel anders, instappen moet je zsm doen wanneer je kunt.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 16-09-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 07:15

FreakNL

Well do ya punk?

OV is niet duurder dan een auto.

Maar als je echt aan die auto vastzit is dat wel een ding op deze locatie. Goed over nadenken.

Gek genoeg was ik 15 jaar terug (geen relatie, geen kinderen) meer verknocht aan de auto dan nu. Ik denk er zelfs weleens over een tijdje zonder te doen. Het is vooral een mindset. Ik heb vrienden in hartje Rotterdam wonen zonder auto. En die hebben ook kinderen… af en toe een greenwheelsje en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02:33
BlokjeMetPap schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:40:
[...]

10+ jaar? Overigens zijn dit ook vanaf prijzen. Zie nooit gebeuren dat ze voor de vraagprijs weggaan. Zeker nu niet
Klopt, reken met dit soort prijzen op nog 50k-100k overbieden. Zelf ervaring met prijsklasse lager, maar in regio Zeist/Soesterberg/Driebergen gaan woningen die voor 230k op funda staan weg voor 3 ton…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Niet online
Je kan ook nog kijken naar abbonementen bij de lokale parkeergarage. Zal ook niet goedkoop zijn, maar dan kan je toch redelijk makkelijk je auto kwijt in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33
Je woont toch nog thuis?
Hoe kun je dan beweren dat je alleen een vloertje hoeft te leggen en een behangetje op de muur en klaar...
Je appartement moet volledig ingericht worden, das wel ff iets meer.
Ik heb mijn twijfels bij dit topic.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:21:
[...]

Visite kan op CS een van de 1000+ OV-fietsen pakken, dan zijn ze er ook in 7 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
BlokjeMetPap schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:36:
[...]

Soms moet ik wel naar de klant. Dus het kan in principe zonder, maar liefst wel iets in een vorm van een motorisch voertuig.
Als dat een paar keer per maand is kan je daarvoor ook de een van de deelauto’s pakken waar wel ruimte voor gereserveerd is (op kosten van de baas?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
FreakNL schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:09:
Ik vind het mooie appartementen en zou er in de huidige tijd wel voor gaan, mits je zonder auto kunt. Waar vind je anders 50m2 voor dit geld in hartje Utrecht?
Ik dacht eerst ook hartje Utrecht, maar het ligt verder weg dan ik dacht. Met 1,7 km toch 25 minuten lopen, op Funda genoeg voor een vergelijkbaar bedrag wat echt in het centrum zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:10
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:11:
[...]

Ik dacht eerst ook hartje Utrecht, maar het ligt verder weg dan ik dacht. Met 1,7 km toch 25 minuten lopen, op Funda genoeg voor een vergelijkbaar bedrag wat echt in het centrum zit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook pas later zag en in eerste instantie dacht dat het binnen een paar minuten van het centrum lag. Alsnog blijf ik wel bij mijn eerste punt dat je in moet stappen zodra je kunt. Dit zijn prima woningen en alleen als de verwachting is dat je zo ook een ander huis kan kopen zou ik gaan twijfelen. Maar als dat er niet op lijkt binnen b.v. een half jaar moet je het vooral doen. Met de huidige markt ga je er alleen maar op achteruit als je blijft wachten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
redwing schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:35:
Dit zijn prima woningen en alleen als de verwachting is dat je zo ook een ander huis kan kopen zou ik gaan twijfelen. Maar als dat er niet op lijkt binnen b.v. een half jaar moet je het vooral doen. Met de huidige markt ga je er alleen maar op achteruit als je blijft wachten.
Je moet inderdaad een keer instappen, maar als thuiswonende starter met een budget van 400k mag je best waar voor je geld verwachten.

49m2 met een onhandige indeling, ingeklemd tussen treinsporen, net te ver om naar het centrum te lopen, geen buitenruimte (alleen bij zuidzijde), nooit een auto en een project met 85% sociale huur/studenten. Ik weet het niet...

Voor 385k zijn enkele nieuwbouw appartementen in Nieuwegein te koop, 70m2 met balkon en 3 kamers. Zit je ook zo in Utrecht, wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
Yaksa schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:41:
Je woont toch nog thuis?
Hoe kun je dan beweren dat je alleen een vloertje hoeft te leggen en een behangetje op de muur en klaar...
Je appartement moet volledig ingericht worden, das wel ff iets meer.
Ik heb mijn twijfels bij dit topic.
Snap het verschil niet helemaal. Als ik bestaande bouw koop moet ik dat ook gewoon inrichten? Daarnaast heb ik al op mijzelf gewoond en kan ik prima spullen weer meenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
FoxLenny schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:29:
[...]

Klopt, reken met dit soort prijzen op nog 50k-100k overbieden. Zelf ervaring met prijsklasse lager, maar in regio Zeist/Soesterberg/Driebergen gaan woningen die voor 230k op funda staan weg voor 3 ton…
Precies... dus uiteindelijk zal je toch ongeveer evenveel kwijt zijn voor bestaande bouw. Ja okay je hebt dan miss een balkon/tuin en parkeergelegenheid maar goed dat terzijde ben je alsnog veel kwijt per m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
redwing schreef op maandag 16 september 2024 @ 22:35:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook pas later zag en in eerste instantie dacht dat het binnen een paar minuten van het centrum lag. Alsnog blijf ik wel bij mijn eerste punt dat je in moet stappen zodra je kunt. Dit zijn prima woningen en alleen als de verwachting is dat je zo ook een ander huis kan kopen zou ik gaan twijfelen. Maar als dat er niet op lijkt binnen b.v. een half jaar moet je het vooral doen. Met de huidige markt ga je er alleen maar op achteruit als je blijft wachten.
Dat is ook zo, of dit accepteren of verder kijken met de hoop dat je bod geaccepteerd wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlokjeMetPap
hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 23:05:
[...]

Je moet inderdaad een keer instappen, maar als thuiswonende starter met een budget van 400k mag je best waar voor je geld verwachten.

49m2 met een onhandige indeling, ingeklemd tussen treinsporen, net te ver om naar het centrum te lopen, geen buitenruimte (alleen bij zuidzijde), nooit een auto en een project met 85% sociale huur/studenten. Ik weet het niet...

Voor 385k zijn enkele nieuwbouw appartementen in Nieuwegein te koop, 70m2 met balkon en 3 kamers. Zit je ook zo in Utrecht, wat is wijsheid?
Daar heb je gelijk in maakt het idd lastig... dit is alleen wel weer boven mijn budget helaas. Verhouding studenten en sociale huur helpt ook niet mee idd.... erg lastig dit....
Pagina: 1 2 Laatste