Toon posts:

Audio kabel kopen.. welke?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 718 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb 2 nieuwe speakers aangeschaft, Eltax (NIET eltac) Silverstone 200. Specs :

Long Term Power
100 Watt

Short Term Power
200 Watt

System
3 way Bass Reflex

Tweeter
19 mm

Mid-range
65 mm

Woofer
165 mm

Impedance W
4-8 Ohm

Sensitivity
87 dB

Freq Response
45-20.000 Hz

Cabinet Finishes
Beech / Black / Silver

Dim(HxWxD)
800x208x290 mm

Weight(net)
8,6 Kg

Nu moet ik alleen nog audiokabel kopen, die zat er niet bij.

Ik weet alleen niet goed welke. Ik heb nu rood/zwarte kabel met een doornsee van 1.5 mm per ader, dezelfde kabel hebben ze ook in 2 mm per ader en 2.5 mm per ader. Zou de 2 of 2.5 mm voldoen? of moet ik echt serieus gaan denken aan dure kabels, zoals bi-wiring ofzo?

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 11:43 schreef Techwarrior het volgende:
Hoi

Ik weet alleen niet goed welke. Ik heb nu rood/zwarte kabel met een doornsee van 1.5 mm per ader, dezelfde kabel hebben ze ook in 2 mm per ader en 2.5 mm per ader. Zou de 2 of 2.5 mm voldoen? of moet ik echt serieus gaan denken aan dure kabels, zoals bi-wiring ofzo?
Als je geen audiofiel bent zou ik een stuk standaard audiokabel nemen, minstens 2.5mm2. Dus geen rood/zwart, maar bv van die doorzichtige.
Als het financieel meezit zou ik zeker voor bi-wiring gaan, dat scheel echt een slok op een borrel.
Ohja, en probeer de kabels voor links en rechts even lang te houden, ookal heb je dat voor de afstand niet nodig.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:15

Opa

Nu Multifocaal!

Ja, wat noem je dure kabel?

8 gulden per meter? Probeer de Ixos 607 low profile. Wit, afgeplat, 1,5x4mm per draad, mek plakstrip aan de achterkant.

40 gulden de meter? NordOst Flatline Gold Mk II.

70 gulden de meter? Ecosse Reference MS 2.3.

Staffhorst heeft ook kabel van 4 gulden de meter, zwart, Ixos 610, 2mm diameter. Voldoet prima. Dus ik denk wel dat de kabels die je nu noemt, voldoen.
Als je het geluid vlak vindt klinken, weet je waar je het onder meer kan zoeken... :)

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

hoeveel kost die doorzichtige kabel daar by staphorst?
en btw, ik heb iets over die tijdcorectie en nog een paar aanvewante kabelzaakjes maar het is niet veel.

8 )

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 15:24 schreef hetisik het volgende:
hoeveel kost die doorzichtige kabel daar by staphorst?
en btw, ik heb iets over die tijdcorectie en nog een paar aanvewante kabelzaakjes maar het is niet veel.
Nok nou es af met die tijdcorrectie kabels joh...

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Leuk, we gaan weer een audiofielendiscussie krijgen over de zin/onzin van peperdure kabels.

Ik heb vrij prijzige Audio Technica kabels (15 piek per meter), maar het verschil tussen eenvoudig tweelingsnoer hoor ik echt niet hoor. :)

En waarom iemand hier zegt dat de kabels doorzichitg moeten zijn in plaats van rood/zwart is me al helemaal een raadsel! :?

• Opa
  • Laatst online: 01:15

Opa

Nu Multifocaal!

Op woensdag 12 september 2001 15:49 schreef MisterDon het volgende:
Leuk, we gaan weer een audiofielendiscussie krijgen over de zin/onzin van peperdure kabels.

Ik heb vrij prijzige Audio Technica kabels (15 piek per meter), maar het verschil tussen eenvoudig tweelingsnoer hoor ik echt niet hoor. :)

En waarom iemand hier zegt dat de kabels doorzichitg moeten zijn in plaats van rood/zwart is me al helemaal een raadsel! :?
Dan krijg je een mooi "transparant" geluid.. ;)

Ik denk dat hij gewoon een kenmerk wil aangeven voor als je de Staphorst (sic) binnenwandelt.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 15:49 schreef MisterDon het volgende:

Die kabel hoeft natuurlijk ook helemaal niet doorzichtig te zijn, zo worden alleen vaak door de fabrikant doorzichtig gemaakt.

Het punt is dat de gewone stroomkabel (rood/wit) een lagere kwaliteit koper bevat dan de speciale luidspreker kabel.
Een beetje geoefend oor hoort dat verschil duidelijk.

En peperdure kabels zijn voor de meeste mensen ook compleet overbodig. Als je je niet echt voor audio interesseert dan is de 'standaard' luidspreker kabel meer dan genoeg, maar neem in ieder geval wel 'echte' luidspreker kabel, van minimaal 2.5mm2.

Als je dan nog te weinig hoort dan kun je altijd nog investeren in duurdere kabels, maar de verschillen zijn niet altijd even duidelijk te horen voor de 'leek'.

Bi-wiring daarentegen geeft voor bijna iedereen een duidelijk verschil.

Verwijderd

Hoi

Ik heb 2 nieuwe speakers aangeschaft, Eltax (NIET eltac) Silverstone 200. Specs :

Long Term Power
100 Watt

Short Term Power
200 Watt

System
3 way Bass Reflex

Tweeter
19 mm

Mid-range
65 mm

Woofer
165 mm

Impedance W
4-8 Ohm

Sensitivity
87 dB

Freq Response
45-20.000 Hz

Cabinet Finishes
Beech / Black / Silver

Dim(HxWxD)
800x208x290 mm

Weight(net)
8,6 Kg

damm wat ben je voor een sorry excuse volor een tweaker bouw die zelf joh

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 16:22 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

damm wat ben je voor een sorry excuse volor een tweaker bouw die zelf joh
Zo, daar hebben we veel aan zeg...

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op woensdag 12 september 2001 16:18 schreef froppie het volgende:

Als je dan nog te weinig hoort dan kun je altijd nog investeren in duurdere kabels, maar de verschillen zijn niet altijd even duidelijk te horen voor de 'leek'.

Bi-wiring daarentegen geeft voor bijna iedereen een duidelijk verschil.
* Thefirstikke thefirstikke hoort geen verschil...

zowel bij dure kabels niet (duur: meer dan 25,-/meter)
als bij bi-wiring niet... (bi-amping heeft daarentegen naar mijn mening weer wel nut..)

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Ik heb lekker goedkope Oehlbach (ofzo) OFC-kabel, 1,5 kwadraat, 2x 3 meter...

Kosten: 6,50 de meter, en te verkrijgen bij elke wat serieuzere audiozaak...

Klinkt prima...

2,5 kwadraat is nergens voor nodig, en of de kabel (mantel) doorzichtig is of rood/zwart, dat maakt geen flikker uit...

(OFC=Oxizen Free Cable/zuurstofvrije kabel, zou wellicht gunstig kunnen zijn voor de levensduur...)

Ergo: Niet overdrijven als je geen Hi-end apparatuur hebt; 10'je de mono-meter moet voldoende zijn...
1,5-2,5 kwadraat, maar meer is niet nodig, en Bi-wiring is al helemaal onzin, want het enige wat je doet is het oppervlak van de kabel verdubbelen...
Kan je beter 1 dubbeldikke kabel kopen...
Bi-wiring is alleen nuttig wanneer je ook Bi-amped...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• warp
  • Niet online
[knip]

Sensitivity
87 dB

Freq Response
45-20.000 Hz
Beetje matige specs eik...

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 12 september 2001 17:58 schreef warp het volgende:

[..]

Eltax is toch dat Wehkamp merk :? ( :r )

Maar goed dat doet niet ter zake, als hij er blij mee is, dan is dat prima...

PC-Specs

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 16:52
Pak gewoon de goedkoopste van den hul van 7 piek per meter, die is goed en niet te dik, mocht je moeten klemmen op je amp.

• JvS
  • Laatst online: 10:21

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 17:58 schreef warp het volgende:

[..]

Wat is er mis aan? De freq response van mijn speakers is 52Hz tot 20Khz@-3db (specs dus), heb ik nu ook slechte speakers?

:O :Z

Techwarrior: Koop gewoon een normale, nette audiokabel van 5 tot 10 gulden per meter bij de lokale hifiboer.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 17:53 schreef brammus het volgende:

en Bi-wiring is al helemaal onzin, want het enige wat je doet is het oppervlak van de kabel verdubbelen...
Kan je beter 1 dubbeldikke kabel kopen...
Bi-wiring is alleen nuttig wanneer je ook Bi-amped...
Dat is de 'elektuur' approach. Terug in de echte wereld zorgt bi-wiring ervoor dat de tweeter veel minder stoort op de woofer. Ook dat zal menig lezer hier tot onzin en bullshit verklaren en dat mag best, want het klinkt ook raar.

Met die Eltax zou ik zeker niet minder van 2.5mm2 nemen, hoe hard iemand anders ook roept dat 1.5 genoeg is. Draai je amp maar eens iets verder open met 1.5 en vergelijk dat met 2.5, en dan kies je 2.5.

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 18:35 schreef brammus het volgende:

[..]

Ho ho, wacht even, Eltax is GEEN Wehkamp merk, al verkoop wehkamp ze wel. (net zoals wehkamp ook kenwood verkoopt)

Eltax is een budget audiofiel merk. Jawel, audiofiel. Als je voor weinig geld goed naar muziek wilt luisteren dan is Eltax een prima begin. Luister er maar eens naar maar dan wel openminded, dan zul je moeten toegeven dat het prima klinkt. :)

• hervaz
Zelfde effect als sony ES aparaten....ik speel nu tijdelijk op zo'n ding en sta versteld hoe goed ie is, maar vind het wel jammer dat er sony op staat >:)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 19:17 schreef hervaz het volgende:
Zelfde effect als sony ES aparaten....ik speel nu tijdelijk op zo'n ding en sta versteld hoe goed ie is, maar vind het wel jammer dat er sony op staat >:)
Het valt mee. he? ;)

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-12 11:52

Metten

ik hou het graag simpel

Waarom is het nou jammer dat er Sony op staat? |:(
Sony maakt gewoon best goede audio apparatuur, net als bijv. Marantz. Het verschil is alleen dat Sony een transparante merkenstructuur hanteert, nl: Alles wat van Sony is HEET ook Sony. Dus van het goedkope minisetje tot de dure ES versterker. Als je kijkt naar Philips, die voor de produkten die je bij winkels kan vinden waar ze ook wasmachine's verkopen, gewoon de naam Philips hanteert, maar als het om de wat serieuzere HiFi gaat wordt het opeens allemaal Marantz. Hetzelfde voor Matsushita met Technics/Panasonic/Teac/Onkyo.
Ik kan persoonlijk de strategie van Sony wel waarderen, het is tenminste duidelijk bij welk bedrijf je wat koopt.

• hervaz
Metten: beetje chaggie vandaag? , er staat niet voor nix een smile achter zeg....

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16-12 11:52

Metten

ik hou het graag simpel

Hehe sorry
hoor het vaker
en ja ach lange dag op school en de omstandigheden in de wereld zijn niet top... vannacht van saddam hoessein gedroomd die de hele wereld uitlacht naja... life goes on :z

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op woensdag 12 september 2001 18:35 schreef brammus het volgende:

[..]

Ik heb hier ook Eltax zuiltjes staan. Toen ik ze aanschafte heb ik ze blind vergeleken met allerlei andere boxen, en deze vond ik het mooiste klinken.

Ik verbaasde me later ook wel dat ze via postorder gewoon leverbaar zijn.

Maar zoiets zegt echt niet dat het baggerkwaliteit is, eerder dat het voor de prijs juist goed is. (Alsof Wehkamp alleen maar bagger zou verkopen.... Zouden ze snel failliet gaan hoor! :) )

Verwijderd

Hmm nou philips probeerde met hun 900/matchline serie toch een aardig goed product neer te zetten wat denk ik wel redelijk vergelijkbaar is met marrantz instap.

Maar ff ontopic.

Gebruik je dan voor speakersnoer ook van die mooie bananen stekkers en soldeerje die dan ook ? en met wat voor tin ?

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op woensdag 12 september 2001 20:02 schreef MisterDon het volgende:

[..]

Ik heb hier ook Eltax zuiltjes staan. Toen ik ze aanschafte heb ik ze blind vergeleken met allerlei andere boxen, en deze vond ik het mooiste klinken.

Ik verbaasde me later ook wel dat ze via postorder gewoon leverbaar zijn.

Maar zoiets zegt echt niet dat het baggerkwaliteit is, eerder dat het voor de prijs juist goed is. (Alsof Wehkamp alleen maar bagger zou verkopen.... Zouden ze snel failliet gaan hoor! :) )
Ik weet het ik weet het... ;)

Ook ik bestel wel es wat bij de Wehkamp, en Eltax heb ik wel es gehoord (die dingen die schuin af lopen met 500 speakers erin), en sorrie, maar ik vind ze gewoon bagger klinken...

Dun triplex ook, et klinkt niet, wel aardig laag, lekker hol midden en vooral niet teveel hoog hoor...

Sjah, dat is mijn mening, OK, die werd niet gevraagd, sorrie, ging boekje te buiten...
Maar nogmaals: Dat is wat IK vind...
Zou zomaar zo kunnen zijn dat de rest van de wereld dat niet vind...

Met andere woorden: Prima dat je Eltax goed vindt, sterker nog, daar ben ik blij om; het betekend immers dat er voor ieder potje wel een passend dekseltje is, niet ieder potje hoort hetzelfde namelijk...

Maar ik moest maar es wat meer op mijn woorden gaan letten (waar is die smilie met die tape over z'n bek ? ;) )

PC-Specs

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 20:04 schreef petalwing het volgende:

Gebruik je dan voor speakersnoer ook van die mooie bananen stekkers en soldeerje die dan ook ? en met wat voor tin ?
Vorkjes, en dan onder de klemmen klemmen.
Banaanstekkers moet je van een heeeel goede kwaliteit hebben ivm het kleine raakvlak van de contacten.

• hervaz
En ik gebruik bananen van profigold, 80 piek per 8, je klemt de hele kabel klem in de banaan en die gaat de speaker/amp in

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 20:10 schreef brammus het volgende:

Ook ik bestel wel es wat bij de Wehkamp, en Eltax heb ik wel es gehoord (die dingen die schuin af lopen met 500 speakers erin), en sorrie, maar ik vind ze gewoon bagger klinken...

Dun triplex ook, et klinkt niet, wel aardig laag, lekker hol midden en vooral niet teveel hoog hoor...
Dan zul je net een slechte versie/opstelling hebben gehad.
Als een set niet klinkt dan zijn er minstens drie verdachten: de bron, de amp en de speakers.
De Symphony serie is vrij degelijk uitgevoerd met 2 of 3 drivers en klinkt in mijn bescheiden mening strak en helder.

Helaas hebben we allemaal de neiging om na 1 slechte ervaring een merk min of meer ten onrechte te veroordelen tot de prullenbak. (Behalve bij bose, want dat is natuurlijk gewoon poep >:) )

Verder zijn gefundeerde menigen altijd nuttig om te horen.
Zoals je hier zegt; hol midden, teveel hoog en dun triplex. Daar kunnen we wat mee.

Als iemand alleen zegt dat iets slecht is of dat het niet klinkt tsja daar kun je niks mee. (Behalve natuurlijk bij bose, want dat is gewoon poep >:) )

Wat? of ik iets tegen bose heb? nee hoor, maar het is wel poep! >:) Oh sjit, nou moet ik dat natuurlijk ook gaan onderbouwen... hmm... tijd voor een lange vakantie!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10 23:23

Fireman

We talk about luxury problems

Gewoon "koud" klemmen dan heb je het beste contact. Ik weet niet hoe het filter inelkaar zit maar als dat op een printplaatje zit dan geeft dat ook weer weerstand. Als je met banaanstekkers gaat werken kan moet je ze eerst in die stekkers klemmen en dan in je speaker, dat is een dubbele verbinding en dus meer weerstand.

Ik heb een keer zogenaamde "hifi kabels" beluisterd maar ik hoorde echt geen verschil tussen mijn kabels van 2x2,5mm2. En ik ben toch wel behoorlijk kieskeurig wat dat betreft.

Ik heb dan hifi speakers gebiwired en dan heb ik voor het laag 2x2,5mm2 koper en voor het hoog vandenheul 2x2,5mm2 verzilverd.

Als ik het goed heb gelezen zijn dit ze he?

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/silverstone200-add1.jpg

Of

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/silverstone200-add2.jpg

BTW wat voor een versterker heb je erbij?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• GeJe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 04:27

GeJe

Je...

Ik heb voor mijn sony minisetje (eigenlijk alast voor mijn nieuwe versterker/boxen) de volgende kabels gekocht:
Gale Electronincs XL315 deze zijn 2,5 mm2
en ik moet zeggen dat mijn miniset echt veeeel beter klinkt, en zo goed was dat setje niet. Bij research op i-net werd het als een van de beste getest.

Waar te koop: bij richersounds voor 6,75/m lijkt me een goede koop voor die eltax, want ik zou niet iets duurders kopen. Je hebt zo ook in BIWI maar ik weet niet waar je die moet halen.

Oh ja, ze zien er erg corny uit het lijken net rood oranje neons...

Vandaag is het feest en morgen ook.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 22:11 schreef GeJe het volgende:
Ik heb voor mijn sony minisetje (eigenlijk alast voor mijn nieuwe versterker/boxen) de volgende kabels gekocht:
Gale Electronincs XL315 deze zijn 2,5 mm2
en ik moet zeggen dat mijn miniset echt veeeel beter klinkt, en zo goed was dat setje niet. Bij research op i-net werd het als een van de beste getest.
:D Geloof je het zelf nog wel? Mooi dan :).

• hervaz
Toen ik tussen mijn oude technics amp en cd speler een andere kabel deed speelde ie gewoon een krell weg! >:)

Maar ontopic... topicstarter mag wel eens reageren enzo vind ik

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 22:18 schreef JvS het volgende:

[..]

Arg, ongeloofelijke :)

Juist bij die 'brakke' minisetjes worden zeer slechte kabels geleverd.

• Jag
  • Laatst online: 15-12 20:49

Jag

Je moet echt minimaal 2.5 mm^2 kopen, anders past de stroom niet meer door de kabel.

En als je bi-wiret klinkt het geluid veel cleaner, veel openener. Het geluid valt gewoon op zijn plaats.

En niet solderen, want dan beschadig je het kristalrooster, want dan krijg je mechanische stress, en daar wordt het geluid heel onrustig van.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 22:26 schreef froppie het volgende:

[..]

Arg, ongeloofelijke :)

Juist bij die 'brakke' minisetjes worden zeer slechte kabels geleverd.
Je gaat me toch niet vertellen dat jij verschil hoort tussen (zeg) een sony MHC RX110AV met standaard kabel en met "nette" kabel van 12,50 de meter.

<font size=1>nee.... vertel me dat het niet zo is... :'(. <font>

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-12 11:59

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op woensdag 12 september 2001 22:26 schreef Jag het volgende:
Je moet echt minimaal 2.5 mm^2 kopen, anders past de stroom niet meer door de kabel.

En als je bi-wiret klinkt het geluid veel cleaner, veel openener. Het geluid valt gewoon op zijn plaats.

En niet solderen, want dan beschadig je het kristalrooster, want dan krijg je mechanische stress, en daar wordt het geluid heel onrustig van.
Wat is er met jouw?
Ik begin me zorgen te maken :?

No news is bad news.

• Jag

Jag

Op woensdag 12 september 2001 22:34 schreef elsegre het volgende:

[..]

Wat is er met jouw?
Ik begin me zorgen te maken :?
Nou, ik dacht dat jij het wel door zou hebben, dat valt me nou tegen. Denk je nou echt dat ik dat echt denk wat ik die reply zei :)?

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 22:18 schreef JvS het volgende:

[..]

Hmm, ik dacht dat Jag alleen van dit soort uitspraken deed, maar het schijnt dus besmettelijk te zijn.
Het heeft waarschijnlijk met de functie te maken ofzo... |:(

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op woensdag 12 september 2001 22:36 schreef Jag het volgende:

[..]

Nou, ik dacht dat jij het wel door zou hebben, dat valt me nou tegen. Denk je nou echt dat ik dat echt denk wat ik die reply zei :)?
:z
Ik schijn het nodig te hebben.
Trusten iedereen.

No news is bad news.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 22:38 schreef KIP het volgende:

[..]

Hmm, ik dacht dat Jag alleen van dit soort uitspraken deed, maar het schijnt dus besmettelijk te zijn.
Het heeft waarschijnlijk met de functie te maken ofzo... |:(
Ik heb die mening altijd al gehad. Komop man, een kabeltje op een minisetje en dan beter geluid.. Wat denk je zelf? Die speakers zijn ZO brak, dat zo'n mooiere kabel geen ene moer uitmaakt, verder is de interne bekabeling van zo'n speaker (na het uiterst belabberde wisselfilter) ook van dat flutdraad. Dus dan heeft het wel zin om het eerste deel van de speakerdraad te vervangen?? :? Sure, maar dat gaat er bij mij niet in.

En een beetje sarcastisch reageren moet gewoon kunnen...

• GeJe

GeJe

Je...

Voor JVS, ik verwachtte inderdaad wel zo'n opmerking. En je kan er best grappig op reageren, maar het verschil blijft een feit. En ja ik weet dat minisetjes niet fantastisch zijn. Daarom ga zit een yamaah rxv620 met 4x B&W dm303 een de center er aan tekomen. Toch blaast mijn setje, hoe stom het ook klinkt, in mijn kamer (niet heel groot). Ik ben er ook nog steeds heel erg blij mee en de enige redenen dat ik upgrade is dd want het is pro logic.

Dus iedereen met minisetjes raise your fist en resist!!!! :)

Ps. Wie wil een MHC-991AV kopen, in perfecte conditie :P
PPS. Die statement die jij maakt over dat je geen verschil hoort is ongelovelijk gelul! Dan heb je echt wattenstaafjes nodig. Je hoort gruwelijk veel verschil. Het is zo'n kneus opmerknig dat ik je bijna wil uitnodigen om je reactie te wijzigen

• Jag

Jag

Op woensdag 12 september 2001 22:47 schreef JvS het volgende:

[..]

Ik heb die mening altijd al gehad. Komop man, een kabeltje op een minisetje en dan beter geluid.. Wat denk je zelf? Die speakers zijn ZO brak, dat zo'n mooiere kabel geen ene moer uitmaakt, verder is de interne bekabeling van zo'n speaker (na het uiterst belabberde wisselfilter) ook van dat flutdraad. Dus dan heeft het wel zin om het eerste deel van de speakerdraad te vervangen?? :? Sure, maar dat gaat er bij mij niet in.

En een beetje sarcastisch reageren moet gewoon kunnen...
Idd. Je bent echt niet rationeel bezig als je beweert dat een mini set beter gaat klinken door een andere speakerkabel. Wat denk jij dat er voor koperdraad gebruikt is voor de spoel in de wisselfilter? Dat is echt geen 2.5 mm^2 OFC. Dat is gewoon heel simpel superdun koperdraad. Denk eens na man en controleer wat je beweert.
Toch blaast mijn setje, hoe stom het ook klinkt, in mijn kamer (niet heel groot).
Tuurlijk blaast zo'n setje. Lees de AV FAQ maar eens, dan snap je ook waarom. En daar neem ik nog niet eens de psycho akoestiek mee (vervorming -> hogere "gevoels"-spl).

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hellllup alweer een audio kabel topic. gelukkig geen georakel over inspelen van kabels , zilveren kernen, onzuiver koper :D

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

hup nog maar een reply. mot je horen: ik heb op me kamer een draad naar een box liggen die uit 5 losse stukken bestaat van allemaal verschillende soorten draad, met de hand aan elkaar gedraaid, nou heb ik eens gekeken of er een verschil was tussen zon kabel en een mooie strakke uit een stuk bestaande rood/zwart kabel, en goh, Ik kan nog niks horen al hai ik het gear.

• GeJe

GeJe

Je...

Maar Jag, als ik nu mijn cd hoor (die ik vaak luister) en ik hoor nieuwe geluiden en strakkere instrumenten dan kan ik daar toch uit concluderen dat het WEL helpt om op een miniset andere kabels te zetten, of niet?

• Initial G
  • Laatst online: 16-12 22:43
[wijze uitspraak mode]
Kabels zijn altijd goed genoeg, tenzij de emotionele beleving van de muziek merkbaar minder is.
[/wijze uitspraak mode]

• Jag

Jag

ik heb op me kamer een draad naar een box liggen die uit 5 losse stukken bestaat van allemaal verschillende soorten draad, met de hand aan elkaar gedraaid
Kom, we doen een wedstrijd "wie heeft de slechtste speakerkabel" :P.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 22:48 schreef GeJe het volgende:
Daarom ga zit een yamaah rxv620 met 4x B&W dm303 een de center er aan tekomen
Ah, 303's zijn mooi :). Geloof me, je gat iets meer verschil krijgen, dan alleen DD ipv Dpl... 303's verschillen al enorm veel van normale hifi speakers van 300 piek :o.
Ps. Wie wil een MHC-991AV kopen, in perfecte conditie :P
PPS. Die statement die jij maakt over dat je geen verschil hoort is ongelovelijk gelul! Dan heb je echt wattenstaafjes nodig. Je hoort gruwelijk veel verschil. Het is zo'n kneus opmerknig dat ik je bijna wil uitnodigen om je reactie te wijzigen
Bijna uitnodigen... Ik wil jou dan eigenlijk ook wel testen. IC A'dam Utrecht is wel te doen >:) (just kiddin'). Ik daag je uit om het eens blind te testen (desnoods jij met een blindoek om) en dan 10 keer luisteren en dan x keer met de goeie nieuwe kabel en x keer met de ouwe. Wedden dat je niet een 100% score haalt, zelf geen 70%.

Ik heb ook verschillende kabels gehad en hoorde ook verschil tussen de een en de ander, maar dat waren niet zulke werelden van verschil, als waar jij het over hebt. En de verschillen die er al waren, waren in details van het geheel, die een minisetje niet eens weer kan geven. No offense tegen minisetjes, maar het meeste is gewoon niet zoiets waard.

Verder was m'n reply geen "kneuzen reply" (waarvan acte), maar gewoon een rationele reply. Het was geen flame, maar een constatering... Maar als je je aangevallen wilt voelen, prima hoor.

Verwijderd

Op woensdag 12 september 2001 22:50 schreef AtomicShockwave het volgende:
hellllup alweer een audio kabel topic. gelukkig geen georakel over inspelen van kabels , zilveren kernen, onzuiver koper :D
Dat komt zo wel weer, want Jag (en nu ook JvS) zweert bij bi-wiring.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 23:00 schreef KIP het volgende:

[..]

Dat komt zo wel weer, want Jag (en nu ook JvS) zweert bij bi-wiring.
whehe, grapje neem ik aan. Ik ben vrij neutraal TOV bi-wiring. Ik heb het wel gedaan, omdat het kon met de kabel die ik heb. Niet de moeite genomen om het zonder biwiring te proberen, en nooit iemand gehoord dat het slechter was. :)

• Jag

Jag

Op woensdag 12 september 2001 22:55 schreef GeJe het volgende:
Maar Jag, als ik nu mijn cd hoor (die ik vaak luister) en ik hoor nieuwe geluiden en strakkere instrumenten dan kan ik daar toch uit concluderen dat het WEL helpt om op een miniset andere kabels te zetten, of niet?
Nee, klinkt heel logisch, maar zo werkt het niet. Als je dingen echt zeker wilt weten zal je het beter moeten controleren.
Wat bijvoorbeeld een goede test zou zijn, is om een nummer uit te kiezen, die een paar keer te luisteren op één van de twee kabels, zonder dat je weet welke (je laat iemand anders de kabels wisselen, of niet). En dan laat je de andere wisselen (of niet), en dan moet jij steeds zeggen of je het beter of slechter vindt klinken.
En dan zegt die ander achteraf of je de ene kabel significant vaker hebt uitgekozen dan de ander (dus tien keer zoveel ofzo).

En als je zo een test doet, hoor je ineens geen verschil meer tussen bi-wiren en al die dure kabels.

Voorbeeld over blind testen:
ik en JvS zaten een keer op JvS's kamer, en JvS liet mij horen hoeveel beter het geluid klonk van zijn pc als ie de DA converter gebruikte van zijn minidisc speler met een optische verbinding, ipv de analoge uitgang van de Terratec te gebruiken met een 5m lange prut kabel. Ik was echt overtuigd dat het beter klonk.

Later op de avond hebben we het nog eens getest, alleen dit keer echt, dat wil zeggen: blind.
De ene switchte tussen de twee (niet A/B/A/B, maar compleet random), en de ander zei of het een verbetering was of niet.

Ik bleek consequent de DA van de PC als beter bestempeld te hebben omdat die harder bleek te staan ("die ander klonk wat vlakker" zei ik heel onnozel :P). En JvS, na ze exact gematched te hebben qua niveau, gewoon random de ene en de ander als beste aangewezen.

Zo zie je hoe belangrijk het is om goed te testen (en hoe lastig).

• GeJe

GeJe

Je...

Ik denk dat ik de test wel haal...Het grappige is, ik had die kabel nodig voor mijn nieuwe set en ik dacht is zet ze wel ff op mijn ouwe set (met veel geprop probeer maar eens 2,5mm in spring terminal te krijgen...) en eerst klonken mijn speakers erg dof. En ze klinken nu veel minder dof, bij oude muziek zoals de straycats (rock&roll) hoor je de gezongen txt veel duidelijker. Ik was zelf ook erg shocked.
Eerst moest ik met de eq. de treble omhoog schroeven anders kloknt bijna lles als een bandje.. Miscchien is hier wel een verklaring voor (setje is nu 4 jaar oud ofzo)

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12 16:29
Wat raden jullie me voor kabel aan voor een PA setje er hoeft maar 2,5 kw per kant voor het laag door het snoertje ik dacht zelf aan 2x0,75mm2 of zo :)

Maar ik heb er altijd moeite mee dat er echt een hoorbaar verschil zou kunnen zijn door een andere samen stelling van de kabel.
en zo te horen zijn er nogal wat ander personen die dit mogelijk met mij eens zijn.

Volgens mij ga je van zelf geloven dat het geluid van de ene kabel beter is als de anderen en dat geloof je nog veel sneller als je er flink voor betaalt hebt.

Verwijderd

nu weer even terugkomend op die "geweldige" eltax speakers. bij een low budget speaker hoort een low budget speaker kabel. dus een kabeltje van hoogstens 5 piek de meter. daarna is je speaker de zwakste schakel en niet je kabel. dus moet je toch goeie speakers gaan kopen omdat je anders je kabel voor niets hebt gekocht.

p.s. als je weer eens speakers koopt moet je handel plegen, dus je zegt tegen die verkoper ik moet die speakers hebben met die en die toebehoren. dan ga je een keer over de prijs lullen. die kabel moet er zowiezo altijd gratis bij.

• Jag

Jag

Op woensdag 12 september 2001 23:11 schreef mweert het volgende:
Wat raden jullie me voor kabel aan voor een PA setje er hoeft maar 2,5 kw per kant voor het laag door het snoertje ik dacht zelf aan 2x0,75mm2 of zo :)

Maar ik heb er altijd moeite mee dat er echt een hoorbaar verschil zou kunnen zijn door een andere samen stelling van de kabel.
en zo te horen zijn er nogal wat ander personen die dit mogelijk met mij eens zijn.
2.5 kW. Ik denk dat het best nog wel lang goed zou gaan met 0.75 mm^2. Daar kan wel 15 a 20A doorheen zonder dat het kapot gaat denk ik zo ongeveer.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 12 september 2001 23:20 schreef Jag het volgende:

[..]

2.5 kW. Ik denk dat het best nog wel lang goed zou gaan met 0.75 mm^2. Daar kan wel 15 a 20A doorheen zonder dat het kapot gaat denk ik zo ongeveer.
Livin' on the edge >:)

(ow, van bovenstaande heb ik amper kaas gegeten :P).

• Jag

Jag

Op woensdag 12 september 2001 23:08 schreef GeJe het volgende:
Ik denk dat ik de test wel haal...Het grappige is, ik had die kabel nodig voor mijn nieuwe set en ik dacht is zet ze wel ff op mijn ouwe set (met veel geprop probeer maar eens 2,5mm in spring terminal te krijgen...) en eerst klonken mijn speakers erg dof. En ze klinken nu veel minder dof, bij oude muziek zoals de straycats (rock&roll) hoor je de gezongen txt veel duidelijker. Ik was zelf ook erg shocked.
Eerst moest ik met de eq. de treble omhoog schroeven anders kloknt bijna lles als een bandje.. Miscchien is hier wel een verklaring voor (setje is nu 4 jaar oud ofzo)
Kom op hé, dat kan toch nooit! Een kabel die ervoor zorgt dat je veel meer trebble krijgt. Dat zou betekenen dat die andere kabel een geweldige verhoging van impedantie zou hebben bij hogere frequenties. Dat het een gigantische spoel zou zijn.
Betere verstaanbaarheid kan je wel heel goed krijgen door je speakers beter te plaatsen. DAT maakt wel heel veel uit.

• Big-Foot
Dit is mischien wel leuk voor de power freaks Power

En nu weer ontopic ik raadt je aan gewoon een fatsoenlijke kabel te halen bij de eletronica handel of uit de muren dit is wat stug maar kan heel veel hebben :)

• Jag

Jag

Op woensdag 12 september 2001 23:27 schreef mweert het volgende:
Dit is mischien wel leuk voor de power freaks Power

En nu weer ontopic ik raadt je aan gewoon een fatsoenlijke kabel te halen bij de eletronica handel of uit de muren dit is wat stug maar kan heel veel hebben :)
Ja, dat artikel is echt heel erg goed, heb ik ook al een aantal keer naar gelinkt. Echt een aanrader! Als je het goed tot je door laat dringen, ben je meteen van je "ik wil minimaal 100 Watt hebben" complex af.

En trouwens, ik raad echt heel erg sterk af om massief koper te gebruiken, dat is echt HEEL erg onhandig spul. Je kan die kabel helemaal niet goed wegbergen bijvoorbeeld (het blijft gewoon in één vorm, en die vorm is nooit plat :P). En als je er een keer tegen aan loopt, ligt je kabels uit je terminal. En voor de kabelfetisjisten: volgens mij is het een heel slecht contact dat gemaakt wordt.
Massief is heel handig als interne bedrading in een huis, maar ik vind het als speakerkabel wat minder :).

• Big-Foot
Tja één woord kabelgoot, en je bent van het probleem af maar of het echt handig is tja lijkt me niet een beetje lichtgewicht speaker en de kabel bepaalt waar ze voortaan staan :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12 23:01
Dat is de 'elektuur' approach. Terug in de echte wereld zorgt bi-wiring ervoor dat de tweeter veel minder stoort op de woofer. Ook dat zal menig lezer hier tot onzin en bullshit verklaren en dat mag best, want het klinkt ook raar.
Hoe graag ik me ook buiten kabel discussies houd, dit kan ik niet laten zitten: Heb je al eens in je versterker gekeken? Bij praktisch alle versterkers bestaan de A en B speaker aansluitingen uit een metalen strip aan de binnenkant, waar beide aansluitingen op zitten aangesloten.

En jij beweert nu, dat met je supertoffe speakerkabel, die ongestoord het meest zuivere geluid doorlaat, storingen van woofer op tweeter verdwijnen? Diezelfde kabel die je in vergelijking met andere kabels kippenvel bezorgt, nieuwe werelden opende en de sluier voor het geluid weghaald? Die kabel die al je dierbare electronen door de wijdste poort laat gaan. Die kabel zal de storing van de woofer op de tweeter dempen? Puur en alleen omdat er een extra paar meter op je versterker van zit aangesloten?

Dan moet je me toch iets meer verklaring geven dan "het dempt de storing van de woofer op de tweeter"

/end rant

Op het tweede stukje reageer ik maar niet, ben boekje eigenlijk al te ver buitengegaan.

Kan alleen nog dit vertellen: De mening die jij hebt over kabels deel ik niet. Ik heb "het soort" (bij gebrek aan betere omschrijving) mensen zoals jij je nu gedraagt leren kennen als het soort mensen dat apparatuur beschouwd als een black box. Je kan er niet inzitten oof aanzitten. En de enige manier om dan je set nog iets te te tweaken is met zaken als kabels, marmeren platen, kabelvoetjes, boeken op cdspelers enzovoorts. En je dan inbeelden dat die zilveren kabel het hoog precies goed heeft afgestemd. Een wereld van verschil opeens etc.
Ergste voorbeeld vond ik nog iemand ie op www.hifi.nl aan iemand het advies gaf (vraag was: zijn deze f2500 dure speakers beter dan die f1500 speakers) om de speakers van 1500 te kopen en de overige 1000 aan kabels te besteden. Dat geloof je toch niet?!? Alsof 1000 piek in kabels steken de keuze tussen 2 totaal verschillende speakers zou overstemmen.

Dat ellendige kabelfetisjisme ook. Ga eens wat nuttigs doen, plastic bekertjes onder je speakerkabels leggen (voor de kenners.. :) ), of groene circels op je cd's tekenen. Maar ga onschuldige mensen die een serieuze vraag op zo'n forum stellen niet lastig vallen met zulke gevaarlijke uitspraken.

/end second rant

En nu kappe, anders tiep ik nog 4 kantjes vol ;)

PS. Alleen eerste paragraaf is voor (tegen?) Froppie, de tweede is algemene frustratie. Had mischien beter in andere post gekund, maar heb nu geen zin in copy paste acties)

Edit: zenuwachtige vingers geven tikfouten

• Jag

Jag

Als ik mijn frustratie met irrationeel gedrag op papier zou zetten zou ik de Encyclopedie van Britannia evenaren. En dan doel ik niet alleen op al die audiofiele onzin, maar ook alternatieve geneeswijzen, religie, enz. Het is verschrikkelijk, en ik weet nu al dat ik de rest van mijn leven ertegen zal strijden (ik kan ook nooit mijn kop houden). Maar het is eigenlijk zinloos, want mensen WILLEN het gewoon geloven, en daar doe je niks aan met je mooie rationele redeneringen.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12 23:01
offtopic

Jag: doe eens je icq aanzetten, je bent nu niet meer dan een rondwarend spook :7

/offtopic

Verwijderd

Op donderdag 13 september 2001 00:04 schreef Lampje het volgende:

[..]

Hoe graag ik me ook buiten kabel discussies houd, dit kan ik niet laten zitten: Heb je al eens in je versterker gekeken? Bij praktisch alle versterkers bestaan de A en B speaker aansluitingen uit een metalen strip aan de binnenkant, waar beide aansluitingen op zitten aangesloten.

En jij beweert nu, dat met je supertoffe speakerkabel, die ongestoord het meest zuivere geluid doorlaat, storingen van woofer op tweeter verdwijnen? Diezelfde kabel die je in vergelijking met andere kabels kippenvel bezorgt, nieuwe werelden opende en de sluier voor het geluid weghaald? Die kabel die al je dierbare electronen door de wijdste poort laat gaan. Die kabel zal de storing van de woofer op de tweeter dempen? Puur en alleen omdat er een extra paar meter op je versterker van zit aangesloten?

Dan moet je me toch iets meer verklaring geven dan "het dempt de storing van de woofer op de tweeter"

/end rant

Op het tweede stukje reageer ik maar niet, ben boekje eigenlijk al te ver buitengegaan.

Kan alleen nog dit vertellen: De mening die jij hebt over kabels deel ik niet. Ik heb "het soort" (bij gebrek aan betere omschrijving) mensen zoals jij je nu gedraagt leren kennen als het soort mensen dat apparatuur beschouwd als een black box. Je kan er niet inzitten oof aanzitten. En de enige manier om dan je set nog iets te te tweaken is met zaken als kabels, marmeren platen, kabelvoetjes, boeken op cdspelers enzovoorts. En je dan inbeelden dat die zilveren kabel het hoog precies goed heeft afgestemd. Een wereld van verschil opeens etc.
Ergste voorbeeld vond ik nog iemand ie op www.hifi.nl aan iemand het advies gaf (vraag was: zijn deze f2500 dure speakers beter dan die f1500 speakers) om de speakers van 1500 te kopen en de overige 1000 aan kabels te besteden. Dat geloof je toch niet?!? Alsof 1000 piek in kabels steken de keuze tussen 2 totaal verschillende speakers zou overstemmen.

Dat ellendige kabelfetisjisme ook. Ga eens wat nuttigs doen, plastic bekertjes onder je speakerkabels leggen (voor de kenners.. :) ), of groene circels op je cd's tekenen. Maar ga onschuldige mensen die een serieuze vraag op zo'n forum stellen niet lastig vallen met zulke gevaarlijke uitspraken.

/end second rant

En nu kappe, anders tiep ik nog 4 kantjes vol ;)

PS. Alleen eerste paragraaf is voor (tegen?) Froppie, de tweede is algemene frustratie. Had mischien beter in andere post gekund, maar heb nu geen zin in copy paste acties)

Edit: zenuwachtige vingers geven tikfouten
Dat probeerde ik dus ook duidelijk te maken. ;)

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Jeujh!

Groot feest; Jag en JvS gaan weer ouderwets op in de zin/onzin van stukjes koper! :)

Heerlijk, vooral de draak steken dat triple-wiring in de quadrofonie absoluut veel mooier klinkt als je op bepaalde frequenties volgt in een oscilloscoop etc etc... :D

Dus de vraag ik wat voor draadje er moet tussen een miniset en een speakertje...

Ik zou het goedkoopste nemen, scheelt weer pieken he. :)

Verwijderd

Ok, nog een keer voor de elektuur aanhangers en de die-hard "ik heb het nog nooit gehoord dus je praat onzin" zeikerds.

Een amp levert spanning/stroom aan de speakers.
De speakers zijn niets anders dan een spoeltje in een permanent magneetveld.
Spoeltjes in permanente magneetvelden gedragen zich bizar ivm inductie.

De versterker moet niet alleen stroom leveren om dat spoeltje heen en weer te bewegen, hij moet ook de spoel weer tot stilstand brengen. Dat gebeurd dus op alle frequenties die je kunt horen, plus een hele boel frequenties die je niet meer kunt horen.

Het ENIGE contact tussen amp en spoeltje zijn de kabels, en kabels zijn niets meer of minder dan stroomdraden met hun eigen electromagnetische velden eromheen, en daarmee zijn de kabels zelf ook weer een spoeltje. En spoeltje hebben een heel vervelend electrisch gedrag.

Als je een erg dunne kabel neemt dan heeft die zoveel eigen weerstand dat de amp niet genoeg stroom door het spoeltje kan sturen. De stroom die het spoeltje teruggeeft op het moment dat het spoeltje terug gaat naar de evenwichtsstand kan dus ook niet door de amp worden opgevangen. Ergo: een plat geluid met weinig dynamiek. En zet je het te hard, dan laat het laag het onmiddelijk afweten.

Gebruik je dikkere kabels dan is er weel minder weerstand tusen amp en spoel, en gaat de energie efficienter heen en weer. Resultaat: meer dynamiek, beter impulsgedrag (bij een korte puls wordt de speaker direct gedempt door de amp)

Gebruik je single-wiring dan zal een deel van de inductiestroom die de tweeter en woofer maken via de terminalts direct weer in de woofer en tweeter terechtkomen. Tussen amp en spoel zit dan 1x de kabelweerstand, dus de amp heeft hier weinig invloed op.

Gebruik je bi-wiring, dan zit er tussen de terminal van de tweeter en de woofer nog eens 2x de weerstand van de kabel, en dus is de invloed van die twee op elkaar een stuk minder.
Tussen amp en spoel zit dan nog steeds maar 1x de kabelweerstand, dus de invloed van de amp op de drivers is veel groter dan die van de drivers op elkaar.

Het mooiste resultaat krijg je daarom ook bij bi-amping, omdat daar de woofer en tweeter helemaal geen electrische invloed op elkaar hebben.

Die verhaal geldt overal, dus ook bij brakke minisetjes.
Het verhaal van "dat setje is zo slecht daar hoor je betere kabels niet" is natuurlijk puur gelul. Alles wat je aan setje verbeterd is en verbetering.

Ik weet dat het voor een heleboel lezers hier niet te verkroppen is dat zoiets als kabels zo'n groot verschil kan maken. En dingen als groene cirkeltjes op cd's, of dikke tape op je loopwerk plakken klinken allemaal als onzin, tot je zelf een keer hoort dat het uitmaakt. Ook met blinde tests.

Als jij een echte blinde test doet zoals Jag beschrijft, en je hoort geen verschil: wees blij, dat kan je een hoop geld schelen.

Maar het verschil is er wel, of je het nou gelooft of niet.

• Digistorm
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Soms heb ik het gevoel dat mensen die in de audiofilie geloven jaloers zijn dat de ongelovigen zich een hoop geld besparen en daarom koste wat het kost met alle mogelijke manieren en theorien proberen een bewijs te leveren en alle gewone stervelingen allerlei complexen proberen aan te praten dat hun oren niet deugen o.i.d. :P ;)

Sorry, ik kon het niet laten!! :o
P.S. Omdat kroonsteentjes niet goed voor het geluid schenen te zijn heb ik nu dat extra stuk 220V snoer maar aan mijn luidsprekerkabel gesoldeerd >:)

Hier stond achterhaalde informatie…

• AtomicShockwave

AtomicShockwave

Op donderdag 13 september 2001 00:11 schreef Jag het volgende:
Als ik mijn frustratie met irrationeel gedrag op papier zou zetten zou ik de Encyclopedie van Britannia evenaren. En dan doel ik niet alleen op al die audiofiele onzin, maar ook alternatieve geneeswijzen, religie, enz. Het is verschrikkelijk, en ik weet nu al dat ik de rest van mijn leven ertegen zal strijden (ik kan ook nooit mijn kop houden). Maar het is eigenlijk zinloos, want mensen WILLEN het gewoon geloven, en daar doe je niks aan met je mooie rationele redeneringen.
zoals ik dus al zei het maakt geen FLIKKER uit watvoor kabel je gebruikt :D oh en wat betreft die slechtste kabel wedstrijd, ik heb gewonnen, you guys are no match for me :)

• Jag

Jag

Het ENIGE contact tussen amp en spoeltje zijn de kabels, en kabels zijn niets meer of minder dan stroomdraden met hun eigen electromagnetische velden eromheen, en daarmee zijn de kabels zelf ook weer een spoeltje. En spoeltje hebben een heel vervelend electrisch gedrag.
Uhh, heb je wel eens naar een spoel gekeken? Viel je niet iets op? Bijvoorbeeld dat een spoel windingen heeft om maar eens iets te noemen. Een speakerkabel is echt geen spoel!
Als je een erg dunne kabel neemt dan heeft die zoveel eigen weerstand dat de amp niet genoeg stroom door het spoeltje kan sturen.
Wat een onzin. De weerstand van een speakerkabel is echt heel erg laag. En jij schetst hier het beeld van wat ik eerder als sarcastische opmerking maakte, van de stroom die niet door de kabel past.
Stel dat je een speakerkabel hebt die een hoge impedantie heeft, stel een heel extreem geval: 8 Ohm (100 meter dunne kabel). En je hebt een 8 Ohm speaker. Dan gaat er een 2 keer zo kleine stroom lopen, en de helft van de spanning staat over de fase en nuldraad. Dan wordt er vier keer minder vermogen door de speaker gedissipeerd. Een verlies van 6 dB dus. Maar het is niet zo dat de amp dan niet "genoeg" stroom door de kabel gaat krijgen, dat is echt van dat suggestieve taalgebruik die past bij het beschouwen van audio apparatuur als black boxen.
De stroom die het spoeltje teruggeeft op het moment dat het spoeltje terug gaat naar de evenwichtsstand kan dus ook niet door de amp worden opgevangen.
Wat er gebeurt als er geen spanning meer door de versterker over de speaker wordt gezet, en de speaker nog wel in beweging is, is dat de spoel wordt kortgesloten. Dit zelfde principe wordt ook gebruikt in analoge spanningsmeter. De spoel waar de wijzer aan vastzit, wordt kortgesloten zodat hij niet meer "uitslaat".
Dat heb je bij audio ook. De impedantie van de amp moet heel laag zijn, en die van de speakerkabel idd ook, zodat de impedantie laag wordt, zodat de spoel min of meer kortgesloten wordt. Dit noem je dan een hoge dempingsfactor. En een te dunne speakerkabel verpest dan ook de dempingsfactor van de versterker, maar dat effect moet je niet overschatten. Het nut van hele hoge dempingsfactoren valt namelijk zeer te betwijfelen.
Ergo: een plat geluid met weinig dynamiek. En zet je het te hard, dan laat het laag het onmiddelijk afweten.
En hieruit zou dan moeten volgen dat je minder dynamiek zou krijgen en dat het laag het zou laten afweten, sure. Dynamiek heeft hier helemaal niets mee te maken. Ook al heb je een speakerkabel van 8 Ohm, dan nog beinvloedt dat de dynamiek niet. Het zorgt er alleen voor dat je 8 dB minder hard kan.
En waarom het laag ermee op zou houden is mij al helemaal een raadsel.
Gebruik je single-wiring dan zal een deel van de inductiestroom die de tweeter en woofer maken via de terminalts direct weer in de woofer en tweeter terechtkomen.
En hoe denk jij dat de 50 Hz inductiestroom van de woofer door de high pass van de tweeter gaat komen?
Als jij een echte blinde test doet zoals Jag beschrijft, en je hoort geen verschil: wees blij, dat kan je een hoop geld schelen.

Maar het verschil is er wel, of je het nou gelooft of niet.
Typische retoriek van een audiofiel. Ik heb het allemaal al zo vaak gehoord.

Wat ik nou niet snap is dat je het niet door hebt van jezelf. Dat je niet door hebt dat je irrationeel bezig bent, dat je verbeteringen zoekt op onmogelijke plekken. Dat je gewoon jezelf voor de gek houdt. Ik zou daar eens heel goed over nadenken.

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

als ik naar de specs van je speaker kijk weet ik genoeg.
je kunt de kwaliteit ietsje ophogen met dun zilverkabel als je van koud en strak houdt. dik koper als je van wollig en doffe kleuring houdt. maar dat is alleen maar tuning want je speakers lijken me nou niet zo super dat je er veel geld bij moet gaan doen.

vinz

• P5ycho
  • Laatst online: 10:25
ghehehe ik lach me kapot in deze thread. elke opmerking wordt door JvS, of Jag compleet de grond in geboord...

maargoed ik ben dan ook in een supermelige bui.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• TimMer
  • Niet online
Jag, JvS en kornuiten, ik heb twee vraagjes voor jullie.

Ik heb nu een Sony STR-DE415 met daaraan 2 Sony rears, Sony sub, Sony center en 2 Infinity Delta 60's als fronts.
Nu hangt daar gewoon speakerdraad aan, van dat standaardspul wat je bij je Sony-boxen krijgt.

1) Is het interessant om daar 2,5mm draad aan te hangen, van dat transparante, aangezien dit op de een of andere manier beter zou zijn dan dat rood-zwarte? :?

2) Mijn Infinity's hebben aan de achterkant twee paar aansluitingen, dus 2x +/-. Ik mag aannemen dat dit voor biwiring is. Heeft biwiring zin op mijn set of niet?

Alvast bedankt. :)

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 00:24 schreef Jag het volgende:

Wat ik nou niet snap is dat je het niet door hebt van jezelf. Dat je niet door hebt dat je irrationeel bezig bent, dat je verbeteringen zoekt op onmogelijke plekken. Dat je gewoon jezelf voor de gek houdt. Ik zou daar eens heel goed over nadenken.
Nope, ik geef het nu echt op.

Het was prettig hier even mee te mogen babbelen, maar zoveel halstarrige domheid kan ik niet tegen op.

Gegroet!

• Big-Foot
En dit heet dus discussiëren, :)

Het is niet altijd even makkelijk maar ik denk niet dat je iemand zomaar effen overtuigd dat een ander speakerkabel een hoorbaar verschil gaat opleveren. Je zal hier voor toch echt bij de elitegroep audio freaks moeten zijn die het geld er aan willen spenderen en daar stellig van overtuigd zijn dat er een verschil is.

Als er een verschil is moet dat toch meetbaar zijn. Dan heb je in ieder geval een bewijs dat er een verschil bestaat.

Maar voor de leuk. Ik ben toch vrij ga ik even met bi-wiring kloten

• hetisik
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

ALLEMAAL DIT TOPIC!!!!
[topic=227842/1/25]
Ik heb informatie gevonden met uitleg!!

8 )

• Big-Foot
En ik ben er nog niet uit wat beter klinkt ik heb het nu bi-wired aangesloten en of het echt een verschil maakt.

Heeft iemand anders zijn of haar installatie al eens bi-wired aangesloten en zo ja heb jij hier merkbaar verschil gehoord.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 09:13 schreef froppie het volgende:

[..]

Nope, ik geef het nu echt op.

Het was prettig hier even mee te mogen babbelen, maar zoveel halstarrige domheid kan ik niet tegen op.

Gegroet!
Dat was kort en krachtig bezoek aan dit forumpje. Dank je dat je ons "dom" noemt (ik moet zeggen dat ik een rechte kabel een spoel noemen ook niet echt van het allerhoogste kennisniveau kan noemen). En vooral geweldig dat je er niet even op ingaat.

Eigenlijk zou ik je willen uitnodigen om eens een echt biwire/singlewire test te gaan doen, met twee exact dezelfde sets, maar eentje met biwire en een met singlewire. Het is dat ik daar de komende 5/6 weken geen tijd voor heb, maar het zou best interessant kunnen worden!

Zou je dat aandurven? (mits we twee dezelfde setjes kunnen regelen).

• elsegre

elsegre

Ti 3Al-2.5V

Op vrijdag 14 september 2001 14:37 schreef JvS het volgende:

[..]

...

Eigenlijk zou ik je willen uitnodigen om eens een echt biwire/singlewire test te gaan doen, met twee exact dezelfde sets, maar eentje met biwire en een met singlewire. Het is dat ik daar de komende 5/6 weken geen tijd voor heb, maar het zou best interessant kunnen worden!

Zou je dat aandurven? (mits we twee dezelfde setjes kunnen regelen).
Juist!
Of ik het aandurf? Nee, dus.
Met mijn bescheiden setje hoor ik er geen moer van. Ook niet tussen twee verschillende(!) kabels(de één bi-wire en de andere gewoon).
Uts als je graag wilt weten wat de gebruikte apparatuur is.

No news is bad news.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 14:58 schreef elsegre het volgende:

[..]

Juist!
Of ik het aandurf? Nee, dus.
Met mijn bescheiden setje hoor ik er geen moer van. Ook niet tussen twee verschillende(!) kabels(de één bi-wire en de andere gewoon).
Uts als je graag wilt weten wat de gebruikte apparatuur is.
Het probleem met mij alleen is, dat ik er eigenlijk geen zin in heb om dit te regelen, om dan een hele dag saai geconcentreerd naar verschillen te moeten luisteren (want dat gaat het worden, om die eventuele verschillen te horen >:)) want dat is voor mij niet lollig muziek luisteren.

Eigenlijk zouden we het gewoon wel moeten doen, maar dan een keer als ikke vakantie heb, bij Jag thuis >:) (vindt-ie vast leuk :P). Ben dan vooral benieuwd naar mensen die verschil beweren te horen tussen mp3's van 160+kbps en audioCD en tussen biwire en niet...

(maar nogmaals, ik ben lui wat dat betreft, want ik ga me daar niet echt op zitten verheugen, omdanks het feit dat er dan mensen door de mand gaan vallen :+).

• Big-Foot
Op vrijdag 14 september 2001 15:03 schreef JvS het volgende:

[..]
Eigenlijk zouden we het gewoon wel moeten doen, maar dan een keer als ikke vakantie heb, bij Jag thuis >:) (vindt-ie vast leuk :P). Ben dan vooral benieuwd naar mensen die verschil beweren te horen tussen mp3's van 160+kbps en audioCD en tussen biwire en niet...
Dat met MP3 is al zoveel geprobeerd en als je het eenmaal gedaan hebt dan zal toch weer iemand beweren een verschil te horen tussen die 2 dus het is gewoon een hopeloze situate.

Dan kan je beter een vergelijkings test tussen PA sets doen das pas leuk :) vorig weekend nog wat gespeeld met PA setjes en zoeken naar de verschillenden eigenschappen
en welke we nou persoonlijk beter vonden klinken en welke verder draagt en stuff.

• Jag

Jag

Sja, een bi-wire test. Is vrij lastig om goed te testen, maar op zich wel leuk. Ik heb hier wel een setup waarmee het relatief makkelijk te doen is. Wat je moet testen is de volgende twee setups:

- twee aderige kabel met bruggen tussen de LF en HF aansluitingen
- vier aderige kabel zonder bruggen tussen de LF en HF

Dan heb je namelijk dezelfde speakerkabel impedantie, anders komt er uit de test dat single wiren beter klinkt :).
Ik gebruik thuis een vier-aderige kabel, met brug tussen de LF en HF.

Eigenlijk zijn er wel leukere dingen om te testen (PA sets is daar idd een voorbeeld van), maar het is wel leuk om dit als referentie te hebben voor toekomstige froppies.

• Big-Foot
PA is alleen zo'n gesleep :( maar wel leuk

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 19:15 schreef Jag het volgende:
Sja, een bi-wire test. Is vrij lastig om goed te testen, maar op zich wel leuk. Ik heb hier wel een setup waarmee het relatief makkelijk te doen is. Wat je moet testen is de volgende twee setups:

- twee aderige kabel met bruggen tussen de LF en HF aansluitingen
- vier aderige kabel zonder bruggen tussen de LF en HF

Dan heb je namelijk dezelfde speakerkabel impedantie, anders komt er uit de test dat single wiren beter klinkt :).
Ik gebruik thuis een vier-aderige kabel, met brug tussen de LF en HF.

Eigenlijk zijn er wel leukere dingen om te testen (PA sets is daar idd een voorbeeld van), maar het is wel leuk om dit als referentie te hebben voor toekomstige froppies.
Nix betere impendantie... gewoon single wiren met plaatjes en biwiren met twee keer die kabel zonder die plaatjes. Als single dan als "beter" bestempeld gaat worden, ga ik HELEMAAL hard lachen... :D

• Big-Foot
Maar als je dat doet moet je wel er voor zorgen dat je direct kan overschakelen en niet dat je eerst achter de luidsprekers moet hangen, Dan ben je het toch alweer kwijt.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 20:00 schreef mweert het volgende:
Maar als je dat doet moet je wel er voor zorgen dat je direct kan overschakelen en niet dat je eerst achter de luidsprekers moet hangen, Dan ben je het toch alweer kwijt.
Vandaar twee dezelfde setups fixen (op de een of andere manier, moet te doen zijn).

• Big-Foot
Nee dat kan niet JvS want laatst was er een discussie over het inspellen van luidsprekers en mischien is er met de ene set hard ingespeeld en de ander dus niet dat zou niet geheel eerlijk zijn :)
En dan zou je mischien een verschil kunnen krijgen waardoor eentje mischien zou winnen. >:)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 20:05 schreef mweert het volgende:
Nee dat kan niet JvS want laatst was er een discussie over het inspellen van luidsprekers en mischien is er met de ene set hard ingespeeld en de ander dus niet dat zou niet geheel eerlijk zijn :)
En dan zou je mischien een verschil kunnen krijgen waardoor eentje mischien zou winnen. >:)
Dan draai je at random de set om...

Verwijderd

misschien is het wel handig om je eigen set daarvoor te gebruiken daarvan ken je tenminste alle kwaliteiten de niet kwaliteiten ipv een andere set te gebruiken.

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 19:58 schreef JvS het volgende:

[..]

Nix betere impendantie... gewoon single wiren met plaatjes en biwiren met twee keer die kabel zonder die plaatjes. Als single dan als "beter" bestempeld gaat worden, ga ik HELEMAAL hard lachen... :D
Jawel, want het vergelijk dat je maakt is dan niet eerlijk. Je vergelijkt dan een dubbele luidsprekerkabel met een enkele. En je wilt alleen het effect van biwiren testen.
Op vrijdag 14 september 2001 20:00 schreef mweert het volgende:
Het alternatief is dat je een extra versterker nodig hebt en twee paar speakers. Dat is niet alleen onmogelijk om te regelen, maar je krijgt ook nog eens te maken met twee speakers die verschillend geplaatst zijn.

Zoveel werk is het switchen niet, ik denk een minuut werk (je moet twee banaanstekkers eruit trekken en de plaatjes eraf halen, en andersom). Dat is idd jammer, maar je kan er niet omheen.
Ik kan dan switchen, en bovendien bijhouden wat het "panel" als beter bestempelt.

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 20:35 schreef Jag het volgende:

Zoveel werk is het switchen niet, ik denk een minuut werk (je moet twee banaanstekkers eruit trekken en de plaatjes eraf halen, en andersom). Dat is idd jammer, maar je kan er niet omheen.
Ik kan dan switchen, en bovendien bijhouden wat het "panel" als beter bestempelt.
Ai dan maaak je je zo druk over de kabel en dan heb je het over bananen stekkers ? Weet je dat dat een behoorlijke weerstand oplevert een verbinding kabel-stekker-speaker.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 14 september 2001 20:10 schreef petalwing het volgende:
misschien is het wel handig om je eigen set daarvoor te gebruiken daarvan ken je tenminste alle kwaliteiten de niet kwaliteiten ipv een andere set te gebruiken.
Nou nee, als het echt zulke heftige verschillen zijn, laat "ze" dan maar bewijzen dat ze het kunnen horen.

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-09 12:37
Op vrijdag 14 september 2001 19:54 schreef mweert het volgende:
PA is alleen zo'n gesleep :( maar wel leuk
ach, detail, ik sta op het punt mn boxen weer te verhuizen van zolder naar huiskamer ( beetje overkill maar wel lekker)

Verwijderd

Op vrijdag 14 september 2001 20:40 schreef JvS het volgende:

[..]

Nou nee, als het echt zulke heftige verschillen zijn, laat "ze" dan maar bewijzen dat ze het kunnen horen.
Persoonlijk hoor ik het zelf ook niet, maar ik heb ook maar een kabellengte van ongeveer max 1 meter per speaker.

• Big-Foot
Maar op het moment at je gaat switchen ga je op het geheugen vertrouwen en dan kan je het nooit echt betrouwbaar doen.

Een directe switch zou het mooist zijn en is ook niet moeilijk inplaats van stereo zou je het dan mono kunnen doe en dan gewoon switchen van A naar B.

Dan heb je ook geen last het feit dat je meerdere sets moet regelen of meerdere versterkers.

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 20:49 schreef mweert het volgende:
Maar op het moment at je gaat switchen ga je op het geheugen vertrouwen en dan kan je het nooit echt betrouwbaar doen.

Een directe switch zou het mooist zijn en is ook niet moeilijk inplaats van stereo zou je het dan mono kunnen doe en dan gewoon switchen van A naar B.

Dan heb je ook geen last het feit dat je meerdere sets moet regelen of meerdere versterkers.
Als je zo'n test betrouwbaar wilt doen, zal je toch op dezelfde speaker moeten luisteren. Dus je kan niet om verwisselen heen. En als het verschil zo klein is dat je het niet kan horen zonder een A/B vergelijking, sja, waar gaat het dan over?

O ja, de test gaat uiteraard zoiezo blind. En het switchen zal at random gaan, dus je switch niet tussen A en B heen en weer.
Op vrijdag 14 september 2001 20:39 schreef petalwing het volgende:

[..]

Ai dan maaak je je zo druk over de kabel en dan heb je het over bananen stekkers ? Weet je dat dat een behoorlijke weerstand oplevert een verbinding kabel-stekker-speaker.
Ik me druk maken over kabels :? En over banaanstekkers, zo slecht zijn die nou ook weer niet. En bovendien, je kan er toch niet omheen. Bare wire switchen duurt veel te lang, en bovendien wordt het uiteinde steeds slechter.

• Big-Foot
Op vrijdag 14 september 2001 21:17 schreef Jag het volgende:

[..]

Als je zo'n test betrouwbaar wilt doen, zal je toch op dezelfde speaker moeten luisteren. Dus je kan niet om verwisselen heen. En als het verschil zo klein is dat je het niet kan horen zonder een A/B vergelijking, sja, waar gaat het dan over?
Helemaal nergens over want je verwacht toch niet werkelijk een verschil of wel :?

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 21:25 schreef mweert het volgende:

[..]

Helemaal nergens over want je verwacht toch niet werkelijk een verschil of wel :?
Nee, ik geloof niet in het nut van bi-wiren, maar ik wil het wel gewoon ff goed testen. Maar ik vind niet dat een A/B switchen daar essentieel voor is. Wel wenselijk, maar je kan ook zonder als het moet (en het moet).

• Big-Foot
Ach en het heeft ook wel een gezelligheids factor nattuurlijk :)

• Jag

Jag

Op vrijdag 14 september 2001 21:32 schreef mweert het volgende:
Ach en het heeft ook wel een gezelligheids factor nattuurlijk :)
Idd. Zullen we dan maar :)? Kan je meteen het nut van een Ultracurve in een HiFi set horen.
Pagina: 1 2 Laatste