Meterkast gaat vonken. 2 switches verkeerd aangesloten?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 15.144 views

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
AtomicShockwave schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:41:
Dit is echt een tyfus zooi, blote klemmen bedoeld voor aarde geleiders met fasedraden. Doorgekoppeld naar andere fasedraden.

Haal er een professional bij en laat het in orde maken.
Die blote klemmen rechts-onderin de kast zijn bedoeld waar ze voor gebruikt worden. Blote strookjes voor fase/nul waren vele jaren heel normaal.

Laat het commentaar ook maar over aan de professionals.

En aan TS, als je schroef-hoofdzekeringen hebt kun je even kijken of die nog goed aangedraaid zitten. Zo ja (of dat verhelpt het niet) dan je netwerkbeheerder informeren dat er vonken bij de hoofdzekeringen vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:20:
[...]
En aan TS, als je schroef-hoofdzekeringen hebt kun je even kijken of die nog goed aangedraaid zitten.
In theorie zouden die verzegeld moeten zijn, mocht dat zo zijn: lekker laten zitten en alsnog de netbeheerder bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:11
jeroen3 schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:01:
Twee observaties:
1. Er lopen teveel draden naar beneden. Volgens mij wordt hier gefraudeerd.

2. Mogelijk zit een van de kammen misgestoken. De meest linker van de rechtste groep aardlekautomaten op de bovenste rail??
Dit is toch by far de meest interessante comment, waar zijn die twee extra draden voor die achter het meterbord verdwijnen?
Die 3 bruine en ene blauwe snap ik maar die zwarte en bruine, die niet.
@Masterdam Weet jij het? Of is dit wat de expert die is wezen kijken heeft geplaatst?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:27:
[...]

Dit is toch by far de meest interessante comment, waar zijn die twee extra draden voor die achter het meterbord verdwijnen?
Die 3 bruine en ene blauwe snap ik maar die zwarte en bruine, die niet.
@Masterdam Weet jij het? Of is dit wat de expert die is wezen kijken heeft geplaatst?
enige wat ik kan verzinnen is een (oude) boilersturing oid...

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Het lijkt erop dat iemand buiten de hoofdschakelaar om die 2 extra groepen heeft aangesloten die nu uit staan. Misschien 'gratis' groepen, dus buiten de meter om?'

[ Voor 7% gewijzigd door Flitzer op 08-09-2024 21:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:07
Homer-Simpson schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:11:
Dat blote koper en die slecht aangeknepen/passende adereindhulzen doen pijn aan mijn ogen. Schakel a.u.b. een goede elektricien in om dit broddelwerk te herstellen.

Welke componenten vonken er? Waarschijnlijk zitten één of meerdere aansluitingen niet goed vast.
Ik zie vooral draadpinnen die ondermaats zijn aangekrompen. Ik vraag me af of ze daar wel een fatsoenlijke krimptang voor gebruikt hebben, en anders of ze wel weten hoe dat krimpen werkt.

Dat open koper verdient inderdaad ook geen schoonheidsprijs. Daar zijn betere oplossingen voor, al ben ik niet bekend met Hager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VVVJeroen
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb het idee dat op deze foto: https://tweakers.net/i/4y...bs4y8lgt2ITBi4QFmPkCA.jpg rechtsonderin een koperen balkje te zien is dat eruit ziet alsof het blauwe en bruine kabels kortsluit - oftewel de nul en de fase. Als dat inderdaad het geval is snap ik dat je hoofdschakelaar eruit klapt.

Mijn oplossing zou zijn: gecertificeerde elektricien bellen en de boel laten controleren en repareren, tenzij je de juiste certificering hebt, maar dan zou je het hier vast niet vragen. Dan kan je daarna ook weer lekker slapen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

De bruine en zwarte draad die achter de meter verdwijnen lijken mij niet kloppend.
Aan de linkerzijde heb je al de drie fasen en nul op de hoofdschakelaar, deze twee extra draden zouden zomaar aan de verkeerde kant van de meter aangesloten kunnen zijn. De meter heeft z'n zegels nog (twee oude loodjes en één nieuwer zegel).

Hoe ziet de HAK (HuisAansluitKast) onder de meter eruit?

En verder eens met alle bovenstaande adviezen; als het de kast onder de meter betreft bel de netbeheerder. In andere gevallen een lokale elektrotechnisch installateur (met zegelrecht bij voorkeur).

www.elecdev.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
VVVJeroen schreef op zondag 8 september 2024 @ 21:37:
Ik heb het idee dat op deze foto: https://tweakers.net/i/4y...bs4y8lgt2ITBi4QFmPkCA.jpg rechtsonderin een koperen balkje te zien is dat eruit ziet alsof het blauwe en bruine kabels kortsluit - oftewel de nul en de fase. Als dat inderdaad het geval is snap ik dat je hoofdschakelaar eruit klapt.
Groningerkoek schreef op zondag 8 september 2024 @ 20:20:
[...]
Die blote klemmen rechts-onderin de kast zijn bedoeld waar ze voor gebruikt worden. Blote strookjes voor fase/nul waren vele jaren heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:53

Felyrion

goodgoan!

Naast dat het een niet al te fijjn afgewerkte kast is lijkt het me inderdaad vreemd dat de twee aardlek automaten die uit staan rechtstreeks vanuit de kast van de netbeheerder gevoed lijken te worden.

Wellicht is daar iets niet (meer?) in orde. Daar mag je sowieso niet aanzitten dus bel je netbeheerder.

Een aanvullende vraag... wat zit er achter deze aardlek automaten?

[ Voor 14% gewijzigd door Felyrion op 08-09-2024 21:55 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Als die 2 groepen inderdaad buiten de hoofdschakelaar omgaan, dan staat er gewoon spanning op de fasedraden als de hoofdschakelaar wordt uitgezet.
Maar ik denk niet dat het verstandig is dat de TS dat zelf gaat nameten.

Die 2 groepen lekker uitlaten en de netbeheerder inschakelen.
Maar daar zullen vermoedelijk wel kosten aan verbonden zijn.
Maar alles beter dan brand of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je hebt twee gekoppelde kasten. De draden uit de meter gaan naar de hoofdschakelaar rechts, die gaat vervolgens naar verdeelblokjes waarvan draden naar de hoofdschakelaar van de kast links gaan.

Edit: foto's zijn niet scherp genoeg om precies te zien wat er links in die kast zit.

[ Voor 18% gewijzigd door _JGC_ op 08-09-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-07 22:45
Lijkt er idd op dat de 2 bewuste groepen worden gevoed met de al eerder genoemde bruine en zwarte draad. Ik ben heel benieuwd waar deze vandaan komen. Ik vermoed dat deze een slechte verbinding maken bij je hoofdzekeringen.

Let erop dat als je netbeheerder dit moet herstellen, hier kosten aan verbonden zullen zijn. En als blijkt dat er stroom is afgenomen buiten de meter, je hier ook aansprakelijk gesteld voor kan worden.

Ben ook benieuwd of het hier koop of huur betreft, misschien heb je dan nog een mazzeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam
  • Laatst online: 12-02 10:26

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:29:
[...]

Onder je meter zit doorgaans de zekering van je netaansluiting. Deze is eigendom van je netbeheerder (bijv. Enexis, Liander of Stedin). Die hebben een 24/7 storingsdienst. Neem daar a.u.b. contact mee op.
Die zijn langs geweest, toen ik er zelf niet was.
Ik heb het zelf niet aangedurfd de schakelaars die tot vonken zouden gaan leiden aan te zetten, maar als zij naar de netaansluiting hebben gekeken en ik alles wat mogelijk op de problemen gevende groep aangesloten zit afsluit, zou het probleem hiermee dus verholpen kunnen zijn? En dan vervolgens een voor een weer aansluiten om te kijken of het probleem terugkomt, en zo ja, weet je waar het aan ligt.

Het 'zwarte kastje' heet in dit schema Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlYcukPg8lQalyp3vgeJ8M3WBIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OY15whvGXWYMfpzuSIvUBGG2.png?f=user_large de huisaansluitkast.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Homer-Simpson schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:11:
Dat blote koper en die slecht aangeknepen/passende adereindhulzen doen pijn aan mijn ogen. Schakel a.u.b. een goede elektricien in om dit broddelwerk te herstellen.

Welke componenten vonken er? Waarschijnlijk zitten één of meerdere aansluitingen niet goed vast.
Kun je misschien aancirkelen wat je precies bedoelt?
Bij aankoop van de woning is er een bouwkundige keuring geweest en is de elektrische installatie gecheckt en als volledig in orde beoordeeld.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
sypie schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:53:
In het geval van vonken is het meestal zo dat er slecht contact gemaakt wordt. Wanneer je dat niet snel genoeg oplost kan dit zelfs leiden tot brand. Daarom zo snel mogelijk de netbeheerder bellen.

Kun je ook een kort filmpje maken van het vonken wat je het over hebt?
De schakelaars omzetten waarbij het zou moeten gaan vonken, durfde ik zelf niet aan, vanwege een risico op brand. Ik wilde eerst een goede analyse van wat er aan de hand is en hoe dat mogelijk opgelost kan worden.

De netbeheerder is langs geweest, vlak voordat ik zelf langs ben gekomen om te kijken.
Het verhaal van de mensen die thuis waren, was dat er eerst in het hele huis geen stroom was, en nadat de netbeheerder langs was gekomen was er weer stroom, behalve op die ene groep. Als die aangezet wordt ontstaan er volgens hen nog steeds vonken.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
devriesjande schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:05:
[...]

Inderdaad. Die aders rechts kloppen niet. Maar mogelijk is dit een schakelcontact voor het aansturen van een boiler of portiekverlichting.
Dat zal niet meer in gebruik zijn.
Het is lastig precies na te gaan welke schakelaar precies waarop aangesloten is, maar we vermoeden dat de schakelaar die problemen geeft is aangesloten op de circulatiepomp van de vloerverwarming. Er is wel warm water.

Zou deze circulatiepomp vervangen een optie kunnen zijn? Dat is sowieso een oud model, dus een moderne, zuinigere variant installeren is sowieso een verstandige investering. Alleen zou het dan natuurlijk jammer zijn als het probleem toch niet daar ligt, en deze circulatiepomp direct na installatie opgeblazen wordt omdat er toch een probleem zit in de elektra..

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHPResource
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-07 14:41
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:37:
[...]

Het is lastig precies na te gaan welke schakelaar precies waarop aangesloten is, maar we vermoeden dat de schakelaar die problemen geeft is aangesloten op de circulatiepomp van de vloerverwarming. Er is wel warm water.

Zou deze circulatiepomp vervangen een optie kunnen zijn? Dat is sowieso een oud model, dus een moderne, zuinigere variant installeren is sowieso een verstandige investering. Alleen zou het dan natuurlijk jammer zijn als het probleem toch niet daar ligt, en deze circulatiepomp direct na installatie opgeblazen wordt omdat er toch een probleem zit in de elektra..
Het is al een paar keer gesuggereerd maar het blijkt niet aan te komen, dus nogmaals, schakel een professionele elektricien in die e.e.a. nakijkt voor je. Kun je daarna altijd nog de circulatiepomp vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:26

Reptile209

- gers -

[...]

Ja, dat *kan* een optie zijn. Maar het kunnen mogelijk ook nog wel andere dingen zijn. Makkelijke(re) test is om de pomp los te koppelen en opnieuw te proberen die groep in te schakelen. Als het dan wel goed gaat, is het de pomp.

Hoe is dit probleem ontstaan? "Opeens"? Zijn er dingen in huis aangepast (en daarmee bedoel ik ook een gaatje boren voor een schilderij, voor het zelfde geld heeft er iemand door een electraleiding geboord)? Lekkages?

Voordat je willekeurig dingen gaat uitproberen, met eventuele risico's voor jezelf en anderen: laat een electricien komen om dit na te kijken. Die kan je helpen te beoordelen of de pomp het probleem is, of dat er iets anders speelt. En kijken hoe een en ander nu is aangesloten. Als het probleem toch bij de hoofdaansluiting zit, dan kan hij/zij je doorverwijzen naar de netbeheerder.

Groepenkasten horen niet te vonken, nooit. Dus laat dat nakijken door iemand met verstand van zaken!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-07 22:29
[...]

Je kan wel aan de slag aan de uiteinden van je installatie, maar aan de foto's te zien zou ik het eerst in orde maken aan het begin. Als die pomp raar doet hoort het in de kast van de netbeheerder niet te vonken. Ik zou de netbeheerder nogmaals langs laten komen terwijl je er bent, en je groepenkast door een electricien laten opruimen.

Ik snap dat mensen hinten op dat je dingen zelf kan doen, maar het vraagt wel wat kennis en kunde om het goed te doen. Meterkast laten vervangen hier heb ik lekker uitbesteed, de rest wat ik kan overzien doe ik zelf.

Je doet er goed aan om een goede electriciën te vinden die dit gewoon netjes maakt. Is een zorg minder, en mocht er ooit brand ontstaan weet je dat het daar niet aan ligt. Diegene kan de hele installatie doormeten, kan kijken wat er allemaal loos is en de zaak veilig achter laten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-07 15:33
Ik zie bij aansluitingen op de rails oxidatie/roest. Dat kan heel goed slechte verbindingen veroorzaken.
Is het een keer nat geweest?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSxMXEhP5E4ovBCh03Kgl7_rhGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qosPt4VSuqywxcfZj1Bx8KYd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 13:05

Dido

heforshe

Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:28:
De netbeheerder is langs geweest, vlak voordat ik zelf langs ben gekomen om te kijken.
Het verhaal van de mensen die thuis waren, was dat er eerst in het hele huis geen stroom was, en nadat de netbeheerder langs was gekomen was er weer stroom, behalve op die ene groep. Als die aangezet wordt ontstaan er volgens hen nog steeds vonken.
Dit is echt ontzettend verwarrend. Kun je eens duidelijk uitleggen wat de situatie is?

Gaat het om een huis waar je nog niet woont, maar waar nu nog andere mensen wonen? Zo ja, dan is het aan die mensen om dit op te lossen.

Gaat het om een studentenhuis? Zo ja, dan is het aan de verhuurder om dit op te lossen.

Gaat het om een andere situatie? Wie zijn dan de mensen die thuis zijn, en waarom ben je er zelf dan niet bij als de netbeheerder komt?

Zoveel vragen...

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 12:24
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:21:
[...]

Kun je misschien aancirkelen wat je precies bedoelt?
Bij aankoop van de woning is er een bouwkundige keuring geweest en is de elektrische installatie gecheckt en als volledig in orde beoordeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-n-cCFyY3Dj65-920ebX6PP72s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i7BMghf0WEqoh7kmJ8HTBFgx.jpg?f=fotoalbum_large
Als de kap van je groepenkast erop zit zie je het niet. Maar zonder kap is het gevaarlijk om die koperen delen aan te raken. Idealiter is dat afgeschermd zodat je zelfs met de kap eraf een aanraakveilige groepenkast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
PHPResource schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:43:
[...]

Het is al een paar keer gesuggereerd maar het blijkt niet aan te komen, dus nogmaals, schakel een professionele elektricien in die e.e.a. nakijkt voor je. Kun je daarna altijd nog de circulatiepomp vervangen.
Ik heb ondertussen inderdaad ook al contact opgenomen met verzekering, en het meest logisch lijkt dat er een elektricien moet komen, daarover bellen ze me nog terug. Dat had ik inderdaad wel eerder kunnen benoemen.

Maar ik stel deze vragen toch graag aan jullie, omdat ik:
- Graag zo goed mogelijk wil kunnen uitleggen wat er mis is en wat mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn
- Ik gewoon leergierig ben (ik heb wel basiskennis van elektra en heb er ook wel eens vaker wat mee gerepareerd in huis, maar zoals sommigen in het topic opmerkten zeker geen expert, daarom stel ik juist vragen)
- Mocht er iets simpels zijn wat ik zonder risico kan proberen, dan kom ik daar natuurlijk graag achter. Zodat ik bvb alvast dingen kan uitsluiten, of in het gunstigste geval, toch met jullie hulp zelf oplossen. Omdat ik van tevoren niet uitsloot dat dat een mogelijkheid was, stelde ik toch graag de vraag :) )

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 19:14
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:32:
[...]

Ik heb ondertussen inderdaad ook al contact opgenomen met verzekering, en het meest logisch lijkt dat er een elektricien moet komen, daarover bellen ze me nog terug. Dat had ik inderdaad wel eerder kunnen benoemen.
Ben je aan het trollen? Haal er een electricien bij!
Wat heeft dit met een verzekering te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

Joost1981_2 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:37:
[...]
Wat heeft dit met een verzekering te maken?
brandgevaar?! vonken zijn niet echt tof om in een huis te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 09-09-2024 11:39 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Dido schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:22:
[...]
Gaat het om een huis waar je nog niet woont, maar waar nu nog andere mensen wonen? Zo ja, dan is het aan die mensen om dit op te lossen.
Ik woon er zelf niet, maar ben de eigenaar/verhuurder. Nadat ze belden over de vonken heb ik de bewoners verteld DIRECT de netbeheerder te bellen en ben zelf zo snel als ik kon ook direct naar de woning gereisd, maar de netbeheerder was toen al weg.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:32:
[...]

Maar ik stel deze vragen toch graag aan jullie, omdat ik:
- Graag zo goed mogelijk wil kunnen uitleggen wat er mis is en wat mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn
- Ik gewoon leergierig ben (ik heb wel basiskennis van elektra en heb er ook wel eens vaker wat mee gerepareerd in huis, maar zoals sommigen in het topic opmerkten zeker geen expert, daarom stel ik juist vragen)
- Mocht er iets simpels zijn wat ik zonder risico kan proberen, dan kom ik daar natuurlijk graag achter. Zodat ik bvb alvast dingen kan uitsluiten, of in het gunstigste geval, toch met jullie hulp zelf oplossen. Omdat ik van tevoren niet uitsloot dat dat een mogelijkheid was, stelde ik toch graag de vraag :) )
Het lastige voor ons is, dat we niets zelf kunnen constateren en je klachtomschrijving is eigenlijk als volgt.

Ik heb 2 groepen en als ik 1 (of beide) van die groepen aanzet dan vonkt het bij de hoofdzekering.

En dan kunnen wij zonder verder onderzoek en/of meer info niet de fout benoemen. Hooguit kunnen we zeggen "kijk hier even naar of controleer dat even"

Maar wij hebben geen zekerheid omtrent waar die 2 voedingsdraden vandaan komen want dat kunnen wij niet zien. Ook hebben wij geen idee hoe die 2 groepen verder door je huis lopen en wat er allemaal op zit.

Wat jij nodig hebt is iemand die allereerst het schema duidelijk krijgt, die de boel fysiek goed inspecteert, en daarna met een meter op zoek gaat naar afwijkende waarden om het probleem boven water te krijgen. Om dit goed te doen heb je achterliggende kennis nodig om alles wat je constateert juist te interpreteren, kennis die jij niet lijkt te hebben (niet kwaad bedoelt).

Daarnaast gaat het om een verhuurt object, en als ik iets in de afgelopen decennia heb geleerd dan is het wel dat als mensen vrezen aansprakelijk te kunnen worden gehouden voor de gevolgen van hun handelen dan vertellen ze vaak hooguit de halve waarheid, dus misschien zijn je huurders eerlijk over de kwestie, maar misschien hebben ze lopen klooien maar willen hier niets over zeggen.

En dan blijft over het enige juiste wat wij jou kunnen aanbevelen, en dat is laat het een ander doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Groningerkoek op 09-09-2024 11:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:43:
[...]

Ik woon er zelf niet, maar ben de eigenaar/verhuurder. Nadat ze belden over de vonken heb ik de bewoners verteld DIRECT de netbeheerder te bellen en ben zelf zo snel als ik kon ook direct naar de woning gereisd, maar de netbeheerder was toen al weg.
Als een hoofdzekering eruit klapt door een groep, dan doet de netwerkbeheerder bijna nooit meer dan:

Ik heb de probleemgroep(en) uitgezet en je hoofdzekeringen gefixed.

En dan is het aan jullie om iemand te bellen die het daadwerkelijke probleem verhelpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:bezemwagen is langs geweest, blijf vriendelijk en constructief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:43:
Ik woon er zelf niet, maar ben de eigenaar/verhuurder.
En heeft, toen je het kocht, een gerenomeerde elektricien het aangelegd? snip, niet nodig

Ja, deze vraag kan je nu gigantisch verwachten door de betere informatie verstrekking.
Had je die daarom express achterwege gelaten?

En zoals de meeste mensen zeggen: trek gewoon je pinpas en regel een professional.

offtopic:
rant:
Als reparateur zie ik zo vaak verhuurders moeilijk doen over prijzen. De meeste kom ik gewoon niet meer ivm onredelijke voorstellen.

[ Voor 7% gewijzigd door We Are Borg op 11-09-2024 06:46 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
"schakel een professionele elektricien in die e.e.a. nakijkt voor je"
Ik ben ondertussen ook alvast aan het kijken bij de klusservice van Vereniging Eigen Huis
Daar kan ik verschillende opties kiezen, maar de meest logische optie lijkt mij:
Elektra doormeten
Daar zou een goede analyse van het probleem uit moeten komen, toch?

PS misschien een domme vraag, maar ik had zelf eigenlijk verwacht met een multimeter zelf ook wat dingen na te kunnen meten, zonder dat dit gevaarlijk is (als je oplet dat je niks in de meterkast met je vingers aanraadt, en je aan de basisveiligheid houdt, zoals hier beschreven: https://www.toolsvoordeli...es/wat-is-een-multimeter/) maar uit reacties hier lijk ik te begrijpen dat dat absoluut niet het geval is?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Groningerkoek schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:47:
[...]

Als een hoofdzekering eruit klapt door een groep, dan doet de netwerkbeheerder bijna nooit meer dan:

Ik heb de probleemgroep(en) uitgezet en je hoofdzekeringen gefixed.

En dan is het aan jullie om iemand te bellen die het daadwerkelijke probleem verhelpt.
Dat is precies wat ze gedaan hebben

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door twain4me op 09-09-2024 12:38 . Reden: lmgtfy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
DJMaze schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:58:
[...]

En heeft, toen je het kocht, een gerenomeerde elektricien het aangelegd

offtopic:
rant:
Als reparateur zie ik zo vaak verhuurders moeilijk doen over prijzen. De meeste kom ik gewoon niet meer ivm onredelijke voorstellen.
Ik heb het niet gekocht als nieuwbouw. Het zat er dus al. Voordat ik het kocht heb ik een bouwtechnische keuring laten uitvoeren en die heeft beoordeeld dat alles prima in orde was.

Ik kan natuurlijk inderdaad niet volledig uitsluiten dat huurders er vervolgens zelf iets aan hebben veranderd. Ook daarom stel ik hier dus vragen om mogelijke oorzaken uit te sluiten :)

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Laatst online: 11-07 22:29
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:00:
[...]

PS misschien een domme vraag, maar ik had zelf eigenlijk verwacht met een multimeter zelf ook wat dingen na te kunnen meten, zonder dat dit gevaarlijk is (als je oplet dat je niks in de meterkast met je vingers aanraadt, en je aan de basisveiligheid houdt, zoals hier beschreven: https://www.toolsvoordeli...es/wat-is-een-multimeter/) maar uit reacties hier lijk ik te begrijpen dat dat absoluut niet het geval is?
Wat wil je doormeten? Welke conclusie ga je er uit trekken? Ik zou gewoon die electricien als de wiedeweerga opbellen, je hebt ook een plicht naar je huurders dat er een deugdelijke electra installatie is. Dat is het nu gewoon niet. Ik zou dat allemaal niet via VEH doen. Gewoon een gecertificeerde electricien regelen en die het laten uitzoeken. Anders trek je verantwoordelijkheden naar je zelf toe die je niet waar kan maken en daar schiet je zelf als verhuurder niets mee op.

Wat als je huurder geëlectrocuteerd wordt door je ondeugdelijke installatie? Hoop gezeik waar je in mijn ogen als verhuurder niets van wil meemaken of te maken hebben.

|>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-07 14:26

Wish

ingwell

Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:09:
[...]

Ik heb het niet gekocht als nieuwbouw. Het zat er dus al. Voordat ik het kocht heb ik een bouwtechnische keuring laten uitvoeren en die heeft beoordeeld dat alles prima in orde was.

Ik kan natuurlijk inderdaad niet volledig uitsluiten dat huurders er vervolgens zelf iets aan hebben veranderd. Ook daarom stel ik hier dus vragen om mogelijke oorzaken uit te sluiten :)
Misschien heb je er overheen gelezen, het advies, maar wat nou als je er een elektricien voor laat opdraven?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
simon schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:11:
[...]
Ik zou dat allemaal niet via VEH doen. Gewoon een gecertificeerde electricien regelen en die het laten uitzoeken.
Waarom niet VEH? Ik zie dat juist als garantie dat alles goed geregeld is en je een goede vakman krijgt. Voor mij voelt dat als betere / veiligere optie dan gewoon maar klikken in wat een zoekmachine naar boven komt (zeker na wat rapportages gezien te hebben van malafide bedrijfjes die zich hoog de zoekresultaten in werken ;) )

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Wish schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:12:
[...]

Misschien heb je er overheen gelezen, het advies, maar wat nou als je er een elektricien voor laat opdraven?
Dat proces is dus in gang gezet. Verzekeraar heeft me verteld hun telefoontje af te wachten over hoe verder te handelen. En dan lijkt het me dus dat zij me vertellen wat gedekt is, wat niet, en wellicht met welke opdracht ik een elektricien daarheen moet sturen, of dat ze dat misschien wel zelf doen.

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:37
De verzekering dekt niets. En als er nu brand ontstaat helemaal niet. Je bent immers op de hoogte van een ondeugdelijke installatie.
Er valt weinig door te meten als er ergens vonken uit de groepenkast komen. Dan zit er wat los of zijn er contacten gecorrodeerd.

Schakel vandaag nog een vakkundig installateur in!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
@Masterdam Als jij de verhuurder bent van het pand, dan ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van je huurders, zelf gaan sleutelen aan installaties waar je niet voldoende kennis van hebt lijkt me dan ook niet wenselijk.
Bij voorkeur schakel je een elektricien in die is aangesloten bij Techniek Nederland.
Met een multimeter richt je weinig uit in deze situatie, wat je nodig hebt is een installatietester en een isolatieweerstandsmeter, ook wel Megger genoemd.
Afhankelijk van de regio waarin je je bevind, kan ik je wel wat betrouwbare partijen adviseren.

De VEH zou ik je niet op blind staren, die zijn in dezen ook maar tussenpersoon.
Als het een storing is in je elektrische installatie zal de verzekering deze niet dekken, hooguit de gevolgschade,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
devriesjande schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:44:
De verzekering dekt niets. En als er nu brand ontstaat helemaal niet. Je bent immers op de hoogte van een ondeugdelijke installatie.
Veel verzekeraars bieden tegenwoordig aan dat zij een betrouwbaar bedrijf regelen om de schade op te lossen in plaats van gewoon geld uitkeren. Als je een kapotte ruit hebt, dan meld je dat bij je woonhuisverzekering, en zij sturen een betrouwbare glaszetter aan. Sommige verzekeraars gaan daarin nog verder. Bij Centraal Beheer mag je ze bijvoorbeeld ook bellen als je zonnepanelen, muurisolatie of een laadpaal voor je auto nodig hebt. Regelen ze allemaal.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Dat klopt @Oekiejoekie .Maar de verzekering zal in dit geval de rekening gewoon doorsturen naar de verzekerde. Er is hier geen sprake van schade maar gebrek aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
devriesjande schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:47:
Dat klopt @Oekiejoekie .Maar de verzekering zal in dit geval de rekening gewoon doorsturen naar de verzekerde. Er is hier geen sprake van schade maar gebrek aan onderhoud.
Ik zeg ook niet dat ze daarvoor geen rekening sturen, maar ze bemiddelen wel naar een bedrijf wat ze blijkbaar betrouwbaar vinden (en ze zullen zelf ook vast wel wat commissie vangen). Maar als ik hier op Tweakers alle topics lees van mensen die met Beun de Haas BV in zee zijn gegaan, dan zullen er best mensen zijn die dat er voor over hebben.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Frappuccino
Ik heb nog een keer wat beter naar die foto's gekeken.

Die hele meterkast is een bende. Die verdient het om volledig te worden gestript en opnieuw te worden bedraad.

- De uitgaande bedrading is een tyfusbende en maar gewoon weggepropt. Fijn als je ooit iets moet modificeren.
- Rechtsboven in de linker box zit een lasdop. Volgens mij is dat een no go in een meterkast.
- Waar die zwarte en bruine draad heengaan bij de rechterbox is een raadsel, ze lijken te verdwijnen achter de
  meterplaat, maar het blijft raar. Dit lijken overigens ook de draden te zijn die naar de twee emats te gaan die
  nu in de linkerbox uitgeschakeld zijn.
- Een collega die regelmatig meterkasten vervangt heeft nog nooit gezien dat de netwerkbeheerder draadpinnen
  gebruikt om de draden van de meter op de hoofdschakelaar aan te sluiten. Wel aderhulzen of indien massief
  direct.
- Ook zie ik bedrading die 2.5mm2 lijkt die met een gele draadpin is gekrompen. Dat horen blauwe draadpinnen
  te zijn.
- De krimp van de draadpinnen is ook gedaan met de goedkoopste beuntang van de bouwmarkt en niet met
  een fatsoenlijke krimptang.
- Er zit zo lijkt ook 2.5mm2 draad aan de inkomende kant van de emats wat mijn inziens ook al ongebruikelijk
  is.

Die blanco strips om de fase en nul aansluitingen van de emats door te lussen is op zich niet fout maar het is wel netter en veiliger om een geisoleerde versie te gebruiken.

De busbar strips onder in de boxen zijn ook niet fout al zijn daar ook beschermkapjes voor wat toch weer net een tandje veiliger is.

Kortom, ik zou dat hele ding leeg (laten) trekken en opnieuw (laten) doen door iemand die wel kennis van zaken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:12:
[...]

Veel verzekeraars bieden tegenwoordig aan dat zij een betrouwbaar bedrijf regelen om de schade op te lossen in plaats van gewoon geld uitkeren.
Klopt. Dit zeiden ze ook als mogelijke optie aan de telefoon. Ze gaan me terugbellen, waarschijnlijk doorvragen over de mogelijke oorzaken, en dan beslissen ze hoe het verder gaat.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
@Frappuccino ja dit is wel een kunstwerkje hè
Er zijn twee krachtengroepen aan waar niets op aangesloten is.
Er zit een rode adereindhuls in het verdeelblok beneden waar het plastic mee is gekrompen.
Het verdeelblok achter de hoofdschakelaar is nat geweest.

Heeft er alle schijn van dat dit een kastje is in elkaar gezet met "restjes uit de bus"

Mijn vermoeden is inmiddels ook dat die twee draden die naar beneden lopen gewoon vergeten zijn.
Die horen op zo'n verdeelblok.

Even wat oplossingsmotivatie linken:
https://www.omroepbrabant...or-gemeente-en-verhuurder

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 09-09-2024 17:29 ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:17
@Masterdam Ik heb dit draadje doorgelezen, en eigenlijk vind ik het schandalig hoe je hier mee omgaat! Je hebt je verantwoordelijkheid naar je huurders. Verantwoordelijkheid voor hun veiligheid, maar je bent alleen maar aan het uitstellen en proberen de kosten laag te houden! Ik vind dit echt niet kunnen!

Het advies is meerdere keren gegeven: Huur een elektricien in!

[ Voor 9% gewijzigd door ahbart op 09-09-2024 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Je gaf aan dat de netbeheerder langs was geweest.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat een netbeheerder die 2 afwijkende draden rechts onderin aangesloten heeft laten zitten.

Zijn die 2 draden nog aangesloten of hangen ze toevallig gewoon los achter de rand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
jeroen3 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:26:
@Frappuccino ja dit is wel een kunstwerkje hè
Er zijn twee krachtengroepen aan waar niets op aangesloten is.
Er zit een rode adereindhuls in het verdeelblok beneden waar het plastic mee is gekrompen.
Het verdeelblok achter de hoofdschakelaar is nat geweest.

Heeft er alle schijn van dat dit een kastje is in elkaar gezet met "restjes uit de bus"

Mijn vermoeden is inmiddels ook dat die twee draden die naar beneden lopen gewoon vergeten zijn.
Die horen op zo'n verdeelblok.

Even wat oplossingsmotivatie linken:
https://www.omroepbrabant...or-gemeente-en-verhuurder
Het lijstje wordt dus enkel langer. Des te meer reden om de boel eens flink op te (laten) schonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 14:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat lijken gewoon massieve kabels, waarom zou je er dan aderhulzen opbeunen :?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Doe iets!

Regel een elektricien uit de buurt, om de zaak eens goed in kaart te brengen.
Alles beter dan hier op Tweakers te blijven rondhangen.

[ Voor 142% gewijzigd door Prisma16 op 09-09-2024 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik verwacht eigenlijk elk moment een draadje met de vraag wat iemand kan doen als de verhuurder een vonkende stoppenkast niet fixt...

Samenvattend zien heel veel mensen heel veel heel vreemde en mogelijk gevaarlijke zaken op de foto's, en de TS weet van toeten noch blazen als het om elektriciteit gaat.

Alles behalve een betrouwbare elektricien zoeken en inschakelen om die hele stoppenkast onder handen te nemen, en die zo nodig laten vertellen of de netbeheerder erbij moet komen, lijkt dus uitstel van executie en verhoging van risico in te houden.

Dus, @Masterdam: zoek een elektricien om die stoppenkast te renoveren.

Zelf klooien of uitstellen verhoogt alleen maar het risico dat je straks je brand- en opstalverzekering mag aanspreken, en met een beetje pech gaan die niet zomaar uitkeren als blijkt dat je op de hoogte was van dit probleem - nog los van het risico dat je huurders lopen. En in dat geval ben je heel veel duurder uit dan als je een volledig nieuwe stoppenkast laat installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:13
Wel weer topic van de week hoor.

Google: Elektricien WOONPLAATS

Kijk naar de reviews en bel een goed gewaardeerde op.

Hele huis fikt nog eerder af dan dat de ts het juiste doet...Ja ik stond nog in de wacht bij Vereniging Eigen Huis 😂.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Prisma16 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:50:
Doe iets!

Binnen 45 min. bij u
Heeft u een erkende elektricien nodig voor een spoedgeval? Onze elektriciens zijn snel ter plaatse. In de meeste gevallen binnen 45 minuten bij u.

Wat let je hier even contact mee op te nemen?

https

of

Heeft u dringend een elektricien nodig? Geen zorgen! Bij Elektricien 365 bieden wij u onze 24/7 storingsdienst aan. Onze ervaren vakmensen staan dag en nacht voor u klaar om u te helpen met allerlei soorten elektrische storingen, zoals kortsluiting, stroomuitval en kapotte stopcontacten. Wij begrijpen dat storingen op elk moment van de dag kunnen voorkomen en daarom bieden wij onze service aan voor een betaalbare prijs. Neem gerust contact met ons op en wij zorgen ervoor dat uw problemen snel worden opgelost.

https

Maar alles beter dan hier op Tweakers te blijven rondhangen.
085 nummers nooit vertrouwen!
En als je via sidn.nl die domeinnamen controleert is de kans heel groot dat je een beunhaas via die leadgenerators krijgt en de hoofdprijs betaalt.
(Die websites hebben geen kvk-nr, btw-nr, etc.).

Maar eerlijk is eerlijk, die kant gaat het nu wel op door het tijdrekken en uitstellen.
Een goede elektricien was in de afgelooen dagen vast wel beschikbaar

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 09-09-2024 18:24 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
205Gutmann schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:44:
Bij voorkeur schakel je een elektricien in die is aangesloten bij Techniek Nederland.
Nuttige bronnen voor het vinden van een installateur:
https://www.technieknederland.nl/vind-een-vakbedrijf/
https://echteinstallateur.nl/

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Blijft wel de vraag hoe je een goede elektricien kan vinden...

Ik zou hier het dorp in lopen en bij een electra-winkel gaan vragen. Iets beters weet ik zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
DJMaze schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:18:
[...]

085 nummers nooit vertrouwen!
En als je via sidn.nl die domeinnamen controleert is de kans heel groot dat je een beunhaas via die leadgenerators krijgt en de hoofdprijs betaalt.
(Die websites hebben geen kvk-nr, btw-nr, etc.).

Maar eerlijk is eerlijk, die kant gaat het nu wel op door het tijdrekken en uitstellen.
Een goede elektricien was in de afgelooen dagen vast wel beschikbaar
Dit. Check Trustpilot, 3 reviews in de afgelopen week, zeer negatief. Zijn ook de enige reviews die zo snel te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:40:
[...]

Dit. Check Trustpilot, 3 reviews in de afgelopen week, zeer negatief. Zijn ook de enige reviews die zo snel te vinden zijn.
Dank, heb mijn post aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-07 22:47
Opvallend dat er twee verschillende zegels op de meter zitten en er twee extra draden van de meter buiten de hoofdschakelaar om naar die twee uitstaande alamats lopen.

Dit is trouwens ook een mooi moment om de meter te laten vervangen door een slimme meter.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 12-07 20:52
Masterdam schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:32:
[...]
dan gewoon maar klikken in wat een zoekmachine naar boven komt (zeker na wat rapportages gezien te hebben van malafide bedrijfjes die zich hoog de zoekresultaten in werken ;) )
Klikken in een zoekmachine?

Je gaat me vertellen dat je zelf geen enkel elektrotechnisch installatiebureau kent wat bij je in de buurt zit?
Ik kan zelf hier bij mij zo een stuk of 4 elektra-installatiebureaus opnoemen die hier, of in de direct omringende dorpen zitten, allemaal met meerdere mensen in dienst, die je ook regelmatig overal met busjes rond ziet rijden, en die allemaal bedrijfspanden in de buurt hebben…

Dat heb je bij jou niet? Geen enkel bekend bedrijfspand van een elektra installateur? Misschien dat je in een grote stad woont en het daar anders is…zou kunnen..
Maar zelfs als je dat niet weet, dan kun je toch nog steeds gewoon op google vinden welk bedrijf er een bedrijfspand in de buurt heeft?
Dat heeft niks te maken met de eerste de beste (malafide) google link aan te klikken…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
Heeft de verzekering al uitgekeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Moet de tent eerst afbranden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
TvanW schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:42:
[...]

Moet de tent eerst afbranden :X
Naja. TS heeft zijn verzekering gebeld, daar doelde ik op. Niet over afbranden

• Frappuccino
Niemand benieuwd hoe het nu verder gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Frappuccino schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:52:
Zeker wel, ik kijk hier om de vijf minuten! >:)

• Frappuccino
Prisma16 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:10:
[...]

Zeker wel, ik kijk hier om de vijf minuten! >:)
Ik ben wel benieuwd maar zo benieuwd nou ook weer niet. :+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-07 15:16
Man man man, wat een intens treurige en levensgevaarlijke beunhazerij dit. Een meterkast aangesloten met overal van die half aangeknepen 12V oogjes van de bouwmarkt :') heb ik echt nog nooit gezien.

Als je dit als "huisbaas" niet in één oogopslag, of zelfs na de tientallen overduidelijke reacties hier, niet als een enorm risico voor de veiligheid van je huurders en daarmee de continuïteit van je bedrijfsvoering en zelfs als strafrechtelijk risico weet in te schatten en vervolgens ook nog eens geen mensen kent of weet te regelen die dit heel snel professioneel op komen lossen maar gaat lopen leuren bij je verzekering omdat je anders een bonnetje van een paar honderd euro moet aftikken? Dan kan je echt beter die tent verkopen en heel wat anders gaan doen, want je bent echt volkomen ongeschikt om de verantwoordelijkheden die bij huisbaasje en ondernemertje spelen horen te mogen dragen.

Sorry TS, maar ik kan er echt niets mooiers van maken, je bent gewoon ontzettend laakbaar bezig. Nou zal deze post wel weer snel gecensureerd worden wegens niet lief enzo, maar eigenlijk is het schandalig dat dit draadje überhaupt nog openstaat met zo'n houding.

[ Voor 5% gewijzigd door RonJ op 11-09-2024 19:46 ]

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
Frappuccino schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:52:
TS heeft de gemeente gebeld om daar mee te overleggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
Joost1981_2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:22:
[...]

Ja, maar dat is niet het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Joost1981_2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:22:
Volgens mij heeft ie zijn verzekering gebeld, en wacht ie nu op verdere actie van de verzekering.

Maar goed, als in de tussentijd het huis affikt heeft de TS wel een groter probleem dan de paar honderd euro die hij duidelijk niet graag uit wil geven...

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Het probleem bleek inderdaad in de pomp van de circulatiepomp van de vloerverwarming te zijn.

Wanneer deze uit het stopcontact is, werken alle groepen prima. Wanneer deze in het stopcontact zit, vliegt de groep waar deze op zit er direct uit.

Op basis van die info heb ik een nieuwe pomp besteld. Ik krijg alleen geen enkele beweging in de grote oranje moeren waarmee de oude pomp vastzit. En deze zit ook zo gemonteerd dat ik er maar moeilijk bij kom. Dus mocht iemand een tip hebben hoe ik de nieuwe pomp toch geïnstalleerd krijg dan hoor ik het graaf (en andere lijkt me het handigst daarvoor een loodgieter te laten komen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnbbLZaq3dqr1_EGzwA-3jpY13M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfXcXMnd1rj8DpTReqsoxhZC.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:41

DataGhost

iPL dev

Ik vraag me af welk deel van "een meterkast hoort niet te vonken" onduidelijk was. Ongeacht wat je erachter aansluit is er iets mis waardoor er vonken te zien zijn. Nu vervang je een pomp waardoor je misschien geen vonken meer ziet (het symptoom bestrijdt) maar dat wil niet zeggen dat er niet alsnog iets anders aangesloten kan worden waardoor de boel toch weer kan gaan vonken. Je pakt dus niet de oorzaak aan, want deze pomp zal achter een fatsoenlijke installatie niet meer doen dan de groep of een aardlek eruit laten klappen, en dat kan allemaal zonder vonken. De installatie lijkt me dus nog net zo brandgevaarlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2024 13:57 ]

• lordgandalf
  • Laatst online: 11-07 15:19
Ik zou die installatie niet vertrouwen met wat ik hier gelezen heb. Vonken uit de gemeente stop klinkt als niet koosjer. Daarnaast ziet de groepenkast er inderdaad niet super netjes uit zou dat zoiezo zelf anders doen. Ziezo heb ik uit mijn oude huis alles vernieuwd kwam kleuren enz. Laat er aub een electricien naar kijken en voor de verwarming haal een verwarmings monteur er bij. want zelfs al krijg je de moeren los en dan klotst er heet water overal en nergens en nu is de locatie jouw probleem met een monteur is het zijn probleem. Sommige dingen kun je beter laten doen door mensen met verstand.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Dit was advies elektricien. Overigens hebben elektricien en ik zelf ook geen vonken gezien.
Hier iets betere foto van de pomp en de ruimte die er nu is door hem zoveel mogelijk te onkoppelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixK6r6U6ppHfHk1HSzzeDpSLBP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DF4GQY1e9ft55cVxrdp3LjWI.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:19
Masterdam schreef op woensdag 25 september 2024 @ 13:40:
Het probleem bleek inderdaad in de pomp van de circulatiepomp van de vloerverwarming te zijn.

Wanneer deze uit het stopcontact is, werken alle groepen prima. Wanneer deze in het stopcontact zit, vliegt de groep waar deze op zit er direct uit.

Op basis van die info heb ik een nieuwe pomp besteld. Ik krijg alleen geen enkele beweging in de grote oranje moeren waarmee de oude pomp vastzit. En deze zit ook zo gemonteerd dat ik er maar moeilijk bij kom. Dus mocht iemand een tip hebben hoe ik de nieuwe pomp toch geïnstalleerd krijg dan hoor ik het graaf (en andere lijkt me het handigst daarvoor een loodgieter te laten komen)

[Afbeelding]
Dus je hebt een meterkast met een probleem en hoopt dat op te lossen door een pomp te vervangen :? Ik zou eens beginnen met naar de veiligheid te kijken en die meterkast op orde te brengen. Die pomp kan best zorgen voor een overbelasting, maar dan zou er een zekering uit moeten gaan en zou je geen vonken moeten krijgen. Je meterkast en vooral de zekeringen werken dus absoluut niet hoe ze zouden moeten werken. Die pomp is dus vooral lastig dat ie het niet doet, die meterkast is gewoon levensgevaarlijk omdat je beveiligingen het niet doen.

Zeker omdat je zelf al de verzekering hierover hebt ingelicht en met je eigen informatie in dit topic, kun je er wel van uit gaan dat bij een eventuele brand er niets wordt uitgekeerd. Je behoudt ten slotte bewust een levens- en brand-gevaarlijke situatie. En mocht er een huurder gaan klagen en je een controle krijgen wordt de boel helemaal gelijk gesloten. En dan heb je ee ngroter probleem, want dan gaan ze het hele huis verder nakijken en mag je er niets meer mee totdat het weer veilig gemaakt is.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ik hoop eigenlijk maar 1 ding, en dat is dat het pand van de TS niet stomtoevallig naast mijn eigen huis staat :X

Als er een stop of een aardlek uitklapt, kun je dat inderdaad oplossen buiten de meterkast.

Maar als er vonken ontstaan in je stoppenkast, dan moet dat in je stoppenkast worden opgelost, tenzij je echt graag veel risico neemt op financiele schade en mogelijke doden en gewonden door nalatigheid.

Je hele topic begint met vonken, en nu heb je even gekeken, geen vonken gezien, dus zal het wel goed zijn? Ik heb medelijden met je huurders.

1 Voordeel, als je daardoor de bak in draait hoef je zelf niet meer op een stoppenkast te letten :X

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 25-09-2024 15:03 ]

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
De conclusie is dus dat er nu geen probleem in de meterkast meer zit, maar dat de pomp het probleem nu veroorzaakt.

Wanneer de pomp niet aangesloten wordt, is er niets aan de hand en zijn alle metingen correct.
Wanneer de pomp wel aangesloten wordt, schakelt de groep waar deze op aangesloten is 'netjes' af, dus die beveiliging is in orde.

Er is een elektricien geweest en de conclusie is inmiddels dat de pomp vervangen moet worden om het probleem definitief op te lossen.
redwing schreef op woensdag 25 september 2024 @ 14:48:
[...]

Dus je hebt een meterkast met een probleem en hoopt dat op te lossen door een pomp te vervangen :?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:41

DataGhost

iPL dev

Masterdam schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:06:
De conclusie is dus dat er nu geen probleem in de meterkast meer zit, maar dat de pomp het probleem nu veroorzaakt.
Hoe kan een probleem in de meterkast verholpen zijn door niets aan de meterkast te veranderen?
Wanneer de pomp niet aangesloten wordt, is er niets aan de hand en zijn alle metingen correct.
Wanneer de pomp wel aangesloten wordt, schakelt de groep waar deze op aangesloten is 'netjes' af, dus die beveiliging is in orde.

Er is een elektricien geweest en de conclusie is inmiddels dat de pomp vervangen moet worden om het probleem definitief op te lossen.
Dit betekent dus dat er minimaal twee problemen zijn, een gare meterkast en daarnaast ook een gare pomp.

Ter verduidelijking: als er vonken gemeld zijn achter een bepaalde kap, en die kap is er niet af geweest om te bepalen waar dat door zou kunnen komen (of niet), kan je niet met zekerheid stellen dat er geen probleem is.

[ Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 25-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Het is gewoon onmogelijk dat door een defecte pomp twee 'switchen' uitschakelen. Maar het is blijkbaar opgelost.
En het zal je nu ook wel duidelijk zijn waar die twee zwarte aders richting de hoofdzekeringen voor bestemd zijn. Mogen wij dat ook weten?
Hoe je de pomp loskrijgt kan je beter in een cv forum vragen.

[ Voor 28% gewijzigd door devriesjande op 25-09-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing

[...]
Er is meerdere keren gezien dat het vonkte en als ik je verhaal goed volg, is er niets aan de meterkast veranderd. Dat klinkt als een slecht contact en dan is het wachten totdat de boel in de hens gaat. Dat een probleem tijdelijk gemaskeerd is doordat er misschien een draadje nu net iets beter contact maakt, wil niet zeggen dat het probleem opgelost is.

[removed]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:06

Kheos

FP ProMod

[...]
Waarom heb je eigenlijk hier een topic geopend?
Letterlijk elke advies leg je naast je neer, je reageert er zelfs niet eens op.
Als iemand alle posts weg zou halen behalve de jouwe zou dit topic exact hetzelfde gelopen zijn.
Niks, maar dan ook echt niks doe je met de adviezen die hier gegeven zijn.
Waarom dan advies vragen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-07 15:42
Oh man, wat een pracht topic. Een meterkast hoort gewoon nooit te vonken - geen idee of dit al genoemd is..? Zelfs als je het voor elkaar krijgt een vol contact te maken tussen twee draden erachter.

Ik begrijp dat je de huisjesme verhuurder bent van het pand, en niet één van de inwoners, dus worst case heb jij alleen materiele schade. Gelukkig heb je de verzekering wel alvast twee weken terug ingelicht van het probleem, zodat in geval van problemen er ondertussen aangetoond kan worden dat er sprake is van verwijtbaar nalatig handelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

scoobs schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:32:
Oh man, wat een pracht topic. Een meterkast hoort gewoon nooit te vonken - geen idee of dit al genoemd is..? Zelfs als je het voor elkaar krijgt een vol contact te maken tussen twee draden erachter.

Ik begrijp dat je de huisjesme verhuurder bent van het pand, en niet één van de inwoners, dus worst case heb jij alleen materiele schade. Gelukkig heb je de verzekering wel alvast twee weken terug ingelicht van het probleem, zodat in geval van problemen er ondertussen aangetoond kan worden dat er sprake is van verwijtbaar nalatig handelen.
Ik moet denken aan de klassieke fout van iemand die de lont van een stuk zwaar viirwerk aansteekt, afstand neemt, en als er dan niet snel genoeg iets gebeurt, tot de conclusie komt dat de lont is uit gegaan, om vervolgens het vuurwerk op te pakken. Dat kon je ooit nog een rolletje in een Sire-infomercial opleveren.

Maar goed, hier gaat het niet om vingers, maar om hele mensen die kunnen verbranden. Maar de TS heeft even gekeken, geen vonken gezien, en vertrouwt liever op een elektricien die hem naar de mond praat dan op gezond verstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joost1981_2
Je kan mij van alles wijsmaken, maar een apparaat (pomp) die de zekeringen van de netbeheerder laat klappen hoort niet. Je hebt daarvoor twee beveiligingen zitten; op kortsluiting en lekstroom. Daar heeft iets niet correct gefunctioneerd en dat hoor je niet te bagataliseren.

Maar het is praten tegen dovemansoren. Super dat je het ‘opgelost’ hebt. Slotje erop en geen tijd meer aan besteden.

[ Voor 11% gewijzigd door Joost1981_2 op 25-09-2024 17:03 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-07 15:16

Je hebt een "elektricien" gevonden die binnen zichtafstand van deze groepenkast geweest is en niet per direct hoofdschuddend is weggelopen? Is dat toevallig dezelfde persoon die verantwoordelijk is voor dit abstracte kunstwerkje? Ik geloof er echt helemaal niets van en wens vooral je huurders heel veel sterkte.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 13:14
Maak een paar foto's en zet op werkspot een opdracht om dit op te lappen. Goede elektricien maakt dit in een paar uurtjes weer acceptabel.

Gelukkig hebben pandjesbazen over het algemeen een goed imago .....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
devriesjande schreef op woensdag 25 september 2024 @ 15:17:
Het is gewoon onmogelijk dat door een defecte pomp twee 'switchen' uitschakelen. Maar het is blijkbaar opgelost.
En het zal je nu ook wel duidelijk zijn waar die twee zwarte aders richting de hoofdzekeringen voor bestemd zijn. Mogen wij dat ook weten?
Hoe je de pomp loskrijgt kan je beter in een cv forum vragen.
CV als in CarnavalsVereniging? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
RonJ schreef op woensdag 25 september 2024 @ 17:43:
[...]
Je hebt een "elektricien" gevonden die binnen zichtafstand van deze groepenkast geweest is en niet per direct hoofdschuddend is weggelopen? Is dat toevallig dezelfde persoon die verantwoordelijk is voor dit abstracte kunstwerkje? Ik geloof er echt helemaal niets van en wens vooral je huurders heel veel sterkte.
Een elektricien die voor zoiets komt heeft helemaal geen zin in die vage problemen. Ja, er vonkt iets, maar niet de hele tijd, dus het zal hem veel tijd kosten om het echte probleem te vinden. Pak daarbij hoe de groepenkast er uit ziet en hij zal zo snel mogelijk een probleem oplossen en weg willen. Want dit uitzoeken kost veel tijd en je kunt vooraf amper bepalen hoe lang het gaat duren en wanneer het echt opgelost zal zijn. Als elektricien doe je zoiets dus altijd fout.

Hooguit als hem gevraagd wordt om de hele groepenkast te vervangen/opnieuw te doen, zal ie zo'n opdracht aannemen en er echt zin in hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterdam

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Topicstarter
Korte follow up:
'Vonken' bleken de klap van de hoofdschakelaar die eruit vloog.
Pomp vervangen, nogmaals elektricien langs geweest, probleem definitief opgelost.

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joost1981_2
Masterdam schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:24:
Korte follow up:
Pomp vervangen, nogmaals elektricien langs geweest, probleem definitief opgelost.
Ja. Want een hoofdschakelaar hoort er echt uit te klappen bij een defect apparaat. Tuurlijk joh. Doodnormaal is dat.

[ Voor 22% gewijzigd door Joost1981_2 op 05-10-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:23
Korte follow up:
Blij dat je zelf je verzekering al ingelicht hebt. Als dan je pand afbrand, hopelijk zonder de huurders erin, hebben ze ten minste een aanknopingspunt. Mochten onverhoopt je huurders ook mee branden dan heeft de politie ten minste een makkelijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 12-07 22:47
Korte follow up:
Ik zou er dan toch nog niet helemaal gerust op zijn dat het nu goed is:
In de hoofdschakelaar zit helemaal geen elektronica om "er uit te vliegen".

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
IceFox schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:59:
[...]

Blij dat je zelf je verzekering al ingelicht hebt. Als dan je pand afbrand, hopelijk zonder de huurders erin, hebben ze ten minste een aanknopingspunt. Mochten onverhoopt je huurders ook mee branden dan heeft de politie ten minste een makkelijke zaak.
Je zou eigenlijk aangifte moeten doen. Zoveel nalatigheid dit gedrag

Of doet TS een dikke trol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Flashbacks naar m'n studententijd na het lezen van dit topic, waar tijdens het douchen het water via een lekkende leiding in het plafond zo via de lamp op de vloer lekte. Verhuurder vond het wel prima zo. :+ Met een zaklampje douchen uit angst voor elektrocutie.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 05-10-2024 22:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 1221402 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:21:
Flashbacks naar m'n studententijd na het lezen van dit topic. Waar tijdens het douchen het water via een lekkende leiding in het plafond zo langs de centraaldoos en lamp op de vloer lekte. Verhuurder vond het wel prima zo. :+
mja, heb ook wel eens over een rechtzaak gehoord dat een bewoonster was gelectrocuteerd tijdens het douchen, nadat ze verschillende keren had geklaagd bij de huisbaas dat ze schokken voelde.

uitspraak was dood door schuld. dus dat is niet niets.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

mrc4nl schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

mja, heb ook wel eens over een rechtzaak gehoord dat een bewoonster was gelectrocuteerd tijdens het douchen, nadat ze verschillende keren had geklaagd bij de huisbaas dat ze schokken voelde.

uitspraak was dood door schuld. dus dat is niet niets.
Bij een kamer later kreeg ik een schok als ik het metalen aanrecht aanraakte en nog een tweede metalen toestel. Schrok me regelmatig tijdens het zetten van koffie wanneer ik het aanrecht per ongeluk aanraakte samen met de espressomachine. 3 verhuurders gehad in die 8 jaar, het was altijd feest. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1221402 op 05-10-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost1981_2
Twee doden bij woningbrand in Amsterdam: Defecte schakelaars vermoedelijke oorzaak, eigenaar negeerde waarschuwingen en liet ondeskundige elektricien komen

**Amsterdam** – In de vroege ochtend van zaterdag 6 oktober zijn twee mensen om het leven gekomen bij een verwoestende brand in een woonpand in de binnenstad van Amsterdam. Het vuur brak uit in een pand aan de Prutsersstraat, waar bewoners werden verrast door dikke rook en snel om zich heen grijzende vlammen. De brandweer was snel ter plaatse, maar kon niet voorkomen dat twee bewoners het leven lieten door verstikking en rookinhalatie.

Uit een eerste onderzoek blijkt dat de oorzaak van de brand te herleiden is tot ernstige elektrische gebreken in het pand. Zowel de aardlekschakelaar als de groepenschakelaar waren al langere tijd defect. Ondanks meerdere waarschuwingen van bewoners en adviezen van experts om het elektrische systeem te laten repareren, negeerde de eigenaar herhaaldelijk deze oproepen. Hij liet uiteindelijk een elektricien komen, maar deze bleek niet goed gekwalificeerd voor het werk en heeft de problemen niet adequaat opgelost.

"De gebrekkige elektrische installatie, gecombineerd met ondeugdelijk werk van een ondeskundige elektricien, leidde waarschijnlijk tot kortsluiting, wat de brand veroorzaakte," aldus een woordvoerder van de brandweer. "Als dit serieus was aangepakt en door een vakbekwaam iemand was gerepareerd, had deze tragedie mogelijk voorkomen kunnen worden."

De woning is volledig uitgebrand en de overige bewoners zijn geëvacueerd. De politie en brandweer doen verder onderzoek naar de exacte oorzaak van de brand en of er sprake is van nalatigheid of strafbare feiten. De eigenaar van het pand is door de politie verhoord en er wordt overwogen hem strafrechtelijk te vervolgen.

Burgemeester Femke Halsema heeft haar medeleven betuigd aan de nabestaanden van de slachtoffers en benadrukt het belang van veilige woningomstandigheden. "Dit is een pijnlijke les dat veiligheid in woningen altijd voorop moet staan," zei Halsema in een verklaring. "We zullen streng blijven toezien op verhuurders die hun verplichtingen verwaarlozen."

[ Voor 23% gewijzigd door Joost1981_2 op 05-10-2024 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:53

Felyrion

goodgoan!

Korte follow up:
Suuure.... "opgelost" ok dan.
Ik hoop dat je een keuringsrapport hebt gekregen van deze elektricien, zodat je bij een eventuele brand tenminste niet zelf de verantwoordelijkheid hoeft te dragen....

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-07 22:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is onwaarschijnlijk dat hier iets constructiefs uit gaat komen, slotje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.