Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:49
Wat wil je bereiken met een case?
Een case uitwerken zal hooguit iets vertellen over de kennis en het niveau van de kandidaat.

Echter geef je zelf aan:

"Werknemers komen te laat, werken op halve kracht, zijn niet altijd enthousiast, begrijpen taken soms niet maar vragen ook niks, of vullen dingen zelf in wat resulteert in iets dat de klant niet heeft gevraagd."

Dit heeft niks met vaardigheden als ontwikkelaar te maken, maar vooral met houding en gedrag.
Vergeet niet het verschil in perceptie: Jij bent werkgever, hard voor de zaak, wil je bedrijf laten groeien en hebt andere motivatoren dan een werknemer.

Zij zoeken vaak leuk uitdagend werk, goede werksfeer, mate van vrijheid en zelfstandigheid en niet geheel onbelangrijk; goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

De stelling: if you pay peanuts, you get monkeys, klopt doorgaans nog steeds.
Als je wilt dat men dezelfde drijfveren hebt als jij, wellicht niet zoeken naar werknemer, maar naar een partner / mede eigenaar?

Daarnaast, leg de lat niet op dezelfde hoogte als jouw eigen lat. Jouw drijfveer is anders als die van een werknemer. En dit is ook terecht, de beloning voor werknemer blijft doorgaans hetzelfde en de ondernemer plukt vruchten als het goed rendeert (en neemt ook alle financiele risico's voor zijn/haar rekening, dus dat begrijp ik ook)

[ Voor 10% gewijzigd door Valandil op 09-09-2024 10:20 ]

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:33
toolkist schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:30:
[...]

Zo te lezen val je dan ook al af op dit deel:

[...]

Dit ga je natuurlijk nooit voor elkaar krijgen als je elkaar hoogstens 1 dag in de week ziet, of nog niet eens als de ander toevallig een andere dag kiest.
Waarom kun je dat niet combineren? Ik bel de hele dag door met mijn collega's. Het is niet meer zoals vroeger dat je voor elke minuut bellen moet betalen.

Bij mijn vorige opdracht waar ik in het begin alleen maar thuis werkte hadden we standaard het teams kanaal van de Daily open staan. De meeste developers zaten daar de hele dag in, wilde je even een focus momentje hebben dan ging je even de call uit.

Het is behoorlijk ouderwets denken dat je met thuiswerken niet samen kunt werken. Ook je scherm delen om iets te laten zien kost geen moeite.

@RickyHeijnen Ps als je nog niet aan scrum doet ga er dan mee beginnen. Dat maakt alles veel makkelijker te organiseren. Iedereen weet dan ook waar die aan toe is.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 09-09-2024 10:27 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 11:07

Croga

The Unreasonable Man

RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:22:
[...]

Dit vind ik wel erg kort door de bocht, en de hele context ontbreekt. De 1-dag thuisweken regel was er eerst niet, maar de productiviteit ligt aantoonbaar veel lager op de dagen dat er thuis wordt gewerkt. Er worden meer fouten gemaakt (want de drempel om een collega te vragen is veel hoger). En daarnaast woont iedereen binnen een straal van 5km van kantoor. We zijn maar met 3 mensen, als iedereen daarvan 3 dagen thuis gaat werken, dan wordt het voor mij helemaal onmogelijk om van 3 mensen een hecht team te maken.

Hetzelfde met de werktijden, die waren eerst flexibel, met tot gevolg dat iedereen elke dag op een andere tijd binnen kwam, dat werd steeds gekker. Toen heb ik besloten om af te spreken dat je mag beginnen wanneer je wilt maar uiterlijk 09.00 is iedereen binnen. Daar was iedereen mee akkoord.

Sommige mensen hebben nu eenmaal kaders nodig waarin ze kunnen bewegen en als die kaders er niet zijn schieten ze alle kanten op. Geloof me, ik had ook liever gezien dat ik niet zo hoefde te micro-managen, maar de werkelijkheid is nu nog anders.
Je noemt een hele berg symptomen op van hetzelfde probleem: Je hebt juniors aangenomen zonder de begeleiding die een junior nodig heeft. Dus terug naar mijn eerdere post: Een case tijdens de solicitatie gaat dit niet oplossen!

Je basale probleem is dat je je situatie niet om kunt buigen in wat je dan precies voor mensen zoekt. Dat los je niet op met een technische test op harde skills, dat los je op door eerst eens heel goed na te gaan denken over wat voor bedrijf je nou eigenlijk bent en wat voor profiel mensen bij dat bedrijf horen.

Je zegt dat je al een coach in de hand hebt genomen. Als die je bovenstaande nog niet verteld heeft dan zou ik je sterk aanraden een andere coach te zoeken. Dit is echt het eerste wat die persoon je had moeten vertellen. Nog sterker; dit zou onderdeel moeten zijn van de eerste opzet van je bedrijf: Wie zijn we nu eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:11
Zoals ik het lees heeft @RickyHeijnen geen enorm gekke regels of voorwaarden/eisen maar heeft ie vooral een mismatch in type persoon. Hij zoekt zelfstandigheid en enthousiasme en eindigt regelmatig met ongemotiveerdheid en passiviteit.

Dat is een route die van twee kanten af bewandeld moet worden: dus ene kant kan @RickyHeijnen daar initiatief in tonen, hij heeft een coach, investeert in de relatie, zijn ontwikkeling, stelt hier een vraag. Anderzijds zul je mensen moeten hebben die bereid zijn ook een deel van het werk te doen.

Vraag is dus als je dit topic aan je sollicitant zou voorleggen en inderdaad een halve dag mee zou laten draaien of dat wellicht de mensen die je sowieso niet wilde zou uitfilteren. Van dat topic is ms een beetje een grapje, maar gaat mij om het niveau van eerlijkheid en openheid.

NB; ik leid al jaren teams over de gehele wereld en we zaten/zitten zelden bij elkaar. Dit is nooit een probleem geweest, we hadden gewoon elke dag contactmomenten, helderheid over wat iedereen aan het doen is en doorlopend contact via chattools en colaboratie tools. Punt is dat je kantoorregel gezien de reistijd prima is, doch maar 1 oplossing voor een bepaalde uitdaging.

Vind het een interessant en leuk topic, hoop dat de discussie met open vizier gevoerd kan worden door iedereen :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

NiGeLaToR schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:37:
Zoals ik het lees heeft @RickyHeijnen geen enorm gekke regels of voorwaarden/eisen maar heeft ie vooral een mismatch in type persoon. Hij zoekt zelfstandigheid en enthousiasme en eindigt regelmatig met ongemotiveerdheid en passiviteit.

Dat is een route die van twee kanten af bewandeld moet worden: dus ene kant kan @RickyHeijnen daar initiatief in tonen, hij heeft een coach, investeert in de relatie, zijn ontwikkeling, stelt hier een vraag. Anderzijds zul je mensen moeten hebben die bereid zijn ook een deel van het werk te doen.

Vraag is dus als je dit topic aan je sollicitant zou voorleggen en inderdaad een halve dag mee zou laten draaien of dat wellicht de mensen die je sowieso niet wilde zou uitfilteren. Van dat topic is ms een beetje een grapje, maar gaat mij om het niveau van eerlijkheid en openheid.

NB; ik leid al jaren teams over de gehele wereld en we zaten/zitten zelden bij elkaar. Dit is nooit een probleem geweest, we hadden gewoon elke dag contactmomenten, helderheid over wat iedereen aan het doen is en doorlopend contact via chattools en colaboratie tools. Punt is dat je kantoorregel gezien de reistijd prima is, doch maar 1 oplossing voor een bepaalde uitdaging.

Vind het een interessant en leuk topic, hoop dat de discussie met open vizier gevoerd kan worden door iedereen :)
Ik zie vooral een conflict tussen wie gezocht worden, en welk werk uitgevoerd moet gaan worden.
Met deze workload:
We bouwen maatwerk software dat is misschien 50% CRUDjes, 25% rapportages/inzichten en 25% het automatiseren van repetitieve taken
Is een junior wel een jaartje zoet, maar een medior of senior is daar na 3 maanden wel op uitgekeken.

Als je dan uitdagende casussen bij de sollicitatie gaat doen, wat bij het echte werk niet aansluit, houd je dezelfde mismatch.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-07 16:22
RickyHeijnen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 20:28:
[...]

Maar als klant feature X gebouwd wil hebben, moet hij wel kunnen bedenken dat daardoor feature Y ook verandert en gewoon de telefoon pakt en de klant belt om dat te bespreken ipv gewoon gaat bouwen en iets oplevert wat de klant niet voor ogen had.
Of als de klant een bug meldt dat je weet welke vragen je moet stellen om de bug te kunnen reproduceren voordat je eerst 5 uur gaat zoeken en niks kunt vinden.
Dit klinkt ook niet als een junior developer (of zoals jij zelf zei stagiaires die blijven plakken). Voor een junior moet het werk ietsje meer behapbaar zijn in mijn mening. Klanten bellen om te vragen wat ze nu precies willen voelt veel meer als een projectleider rol, zelfde met klanten bellen om duidelijk te krijgen hoe een bug te reproduceren is.
En dat hoeft allemaal niet meteen vanaf dag 1, maar het moet er wel in zitten en ik kom daar niet achter in een gesprekje van 30 of 60 minuten, dus ik zou graag nieuwe sollicitanten een taak of case laten doen zodat we allebei een gevoel krijgen wat het werk inhoudt en wat ik aan die persoon heb.
Een tijdelijk contract van 6 maanden met vast contract als het van beide kanten bevalt is meer iets waar je naar zoekt, of zeg ik nu iets heel raars?

Zeker als jij eigenlijk wil dat ze zelf de eisen van de klant duidelijk krijgen is dat heel moeilijk in een case te testen.
Ik heb absoluut geen amibitie om groot te groeien. En dan kunnen we dit bedrijf prima draaiende houden met een team van 3 of 4. No-nonense, gewoon lekker werken, bezig zijn, prima salaris verdienen, geen stress, geen deadlines, geen strakke-pakken cultuur of strakke tijdregistratie waarbij elk uurtje declarabel moet zijn. Gewoon leuke dingen bouwen.
"geen stress, geen deadlines" klinkt voor mij ook wel een beetje chaotisch. Again, zeker voor juniors is het veel fijner (lijkt mij) om gewoon duidelijkheid te krijgen wat er ven ze wordt verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-06 07:37
RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:15:
Ik ben mijn bedrijf begonnen toen ik 16 was en heb zelf nooit in loondienst gewerkt.
Rode vlag #1. Kennelijk heb je geen directe ervaring om in loondienst te werken.
Ik ben nu 35 en als ik om mij heen kijk zie ik veruit het grootste deel van mijn vrienden en kennissenkring mensen die hard gestudeerd (mbo of hbo) hebben voor iets wat ze leuk vinden, daar een passie voor hebben en hard werken om vervolgens goed te verdienen.
Rode vlag #2. Je baseert jezelf op een (waarschijnlijk) rooskleurig beeld van de mensen om je heen. Je impliceert hiermee ook direct dat jouw werknemers niet in dit beeld passen. Heb je daadwerkelijk samengewerkt met die vrienden en mensen in je kenniskring? Zijn die daadwerkelijk zo of denk je dat alleen? En op welk tijdstip in hun carrière baseer je dat? Het begin, of waar ze nu staan? Dat is een groot verschil namelijk.
Noem me wereldvreemd, maar ik heb de afgelopen 5 jaar totaal het tegenovergestelde voorbij zien komen. In een sollicitatiegesprek misschien nog wat verlegen en onwennig, maar al snel daarna continu dezelfde fouten blijven maken, onderuitgezakt zitten, te laat komen want verslapen, geen vragen stellen om de taak helder te krijgen.
Uit dit topic haal ik op dat je vooral stagiairs/juniors aanneemt. Die zijn min of meer nog aan het aanklooien terwijl ze zich op professioneel niveau ontwikkelen. Hun professionele persoonlijkheid is niet ontwikkeld en ja, soms voelen ze zich daardoor nog niet verantwoordelijk genoeg waardoor ze fratsen uithalen. Daar moet je ze op aanspreken en ervoor zorgen dat ze die verantwoordelijkheid wel gaan voelen. Daar hoort ook een stukje vertrouwen en loslaten bij aan jouw kant, want anders gaan ze dat nooit voelen. En wat betreft het continu fouten maken hoort dit nou eenmaal bij het ervaringsniveau wat je aanneemt. Dat deed jij waarschijnlijk ook aan het begin van je carrière. En ja, ook jij maakte fouten waar je niet direct van leerde en daarna nooit meer fout deed, als dat niet zo is dan is dat in ieder geval niet de standaard.
Ik ben zelf een vrij extravert persoon, praat heel makkelijk, heb een actief en sociaal leven naast mijn werk. Ik probeer op alle mogelijke manieren gezelligheid naar de werkvloer te krijgen. Naar mijn team toe zie ik mezelf meer als een motivator dan een manager, ik benadruk veel wat goed gaat en vul dat aan met 'hou dit vast' of 'blijf dit zo doen'. Ik zit maandelijks met iedereen een uur 1-op-1 om te bespreken hoe het gaat, waar de knelpunten zitten en wat we gaan doen om het te verbeteren.
De meeste developers zijn introvert en zullen niet snel initiatief nemen, zeker stagiairs en juniors. Sommigen groeien daar uit en anderen blijven de stereotype developer. Wat krijg je te horen in die gesprekken?
Mijn managing skills zijn ontzettend gegroeid de afgelopen jaren, maar zijn misschien maar op 30% van wat een volwaardige manager zou moeten zijn. Maar die ambitie heb ik ook niet, ik ben software developer.
Sorry, maar dan had je ZZP'er moeten blijven. Je kan niet managen en wilt eigenlijk ook niet managen. Wat ben je aan het doen dan? Maak je toevallig steeds dezelfde fouten? Hetgeen waar je jouw medewerkers van beticht? Sorry, dat is hard maar ik denk dat je die realisatie even moet hebben.
Uiteindelijk, in utoptie, ben ik op zoek naar een kopie van mezelf. Maar ik begrijp dat dat niet gaat en ook niet mijn verwachting moet zijn. Maar ik verwacht op zijn minst wel 60% van mezelf.
Je hebt bijna 20 jaar professionele ervaring. 60% van dat is 12 jaar ervaring. Nu is dat geen directe formule natuurlijk, maar is die verwachting wel realistisch gezien het ervaringsniveau wat je aanneemt? Plus je zegt zelf dat je 30% bent van wat je van een volwaardige manager mag verwachten, maar jij verwacht wel 60% van je personeel? Klinkt een beetje krom.
En ik ben echt niet op zoek naar de beste developer, sterker nog daar heb ik gewoonweg niet het werk voor. Maar de conclusie die ik voor mezelf heb getrokken is dat ik gewoonweg in 30 of 60 minuten niet genoeg iemand leert kennen. En wederzijds; kent de ander mij toch ook niet?
Dat klopt, en daar is de proeftijd natuurlijk voor bedoeld. Voor beide kanten.
Mijn idee was om gewoon een fake casus voor te bereiden en iemand een halve of hele dag op kantoor mee te draaien zodat we zien wat we aan elkaar hebben en daarna kunnen bespreken van beide kanten of het bevalt. Dit hoeft zeker niet onbetaald te zijn, maar ik heb juist dit topic geopend om te kijken wat de ervaringen zijn en wat gebruikelijk is.
De casus is zeker niet bedoeld om te zien hoe goed iemand kan programmeren, maar meer om aan diegene aan te tonen, hé dit is wat wij doen en zo ziet een gemiddelde dag eruit op ons kantoor.
Op zich geen vreemd idee. De vraag is wat je er uit gaat halen en of dat wel een realistisch beeld geeft voor beide partijen. Mijn gevoel zegt van niet. Ik heb zelf wel een casus gemaakt voor mijn huidige baan, dat was een relatief simpele opdracht voor een ideeënbusje waar je suggesties en ideeën kon inschieten welke zichtbaar werden op een webpagina. Dit was meer ter input voor het tweede gesprek zodat we inhoudelijk konden sparren over de gekozen oplossing zodat zijn een beeld hadden hoe ik te werk ging, en ik een beeld kreeg wat zij verwachten. Maar los van dat het voor een goed gespreksonderwerp zorgde, was het niet bepaald realistisch.
Veel van de reacties gaan over dat wat ik bied niet reeël is met wat ik zoek. En dat begrijp ik ook, want iedereen ziet dit natuurlijk door een andere bril, afhankelijk van de situatie waar ze zelf in zitten. Mijn situatie is dat ik zelf geen manager ben, en ook niet de financiële middelen + het werk heb om een (project-)manager aan te nemen. Maar ik heb wel een enorm afwisselende baan te bieden voor iemand die kan programmeren, maar dat niet 40 uur continu wilt doen maar juist wilt afwisselen met af en toe wat project management taken. En daarnaast gewoon zijn best doet, zichzelf blijft uitdagen om te ontwikkelen.
Het klinkt alsof je iets probeert aan te bieden wat toegegeven wel heel leerzaam kan zijn voor een programmeur. Maar er zijn niet veel mensen die daarop zitten te wachten dus je zult dan inderdaad te maken hebben met personeel wat je niet vast kan houden. Biedt je wel ondersteuning bij het projectmanagement deel? Dat zal ook niet vanzelf gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je geeft enerzijds aan dat je je werknemers zelf wil coachen/kneden, aan de andere kant heb je nooit in loondienst gewerkt. Dan is coachen lastig, want je hebt dus geen idee hoe een normaal bedrijfsleven eruit ziet.
De beste investering die je m.i. kunt doen is een (parttime) directeur/manager zoeken, iemand die wél de nodige ervaring heeft en weet hoe je mensen kunt werven, en die dingen van jou kan overnemen die jij zonder ervaring gewoon veel minder goed doet, zodat jij je kunt focussen op het technische vlak. Je hoeft dan ook niet te micromanagen of naast iemand te gaan zitten, want diegene kan veel beter signaleren waar knelpunten zitten en je helpen om die op te lossen.

Verder is het gewoon absurd om mensen pas een marktconform salaris te bieden als ze het volgens jou verdienen. Je neemt iemand aan met een kwartaal of half jaar proeftijd waarin je ze gewoon het salaris bieden waarvoor ze gesolliciteerd hebben, werkt dat niet dan vertrekken ze weer.

Een kleine kennistest bij een sollicitatieprocedure is normaal, de standaard is eerst een kennismakingsgesprek en dan een technische verdieping van een uurtje, maar daarmee moet het ook wel klaar zijn. Als jij als werkgever dan nog niet hebt kunnen bepalen of iemand geschikt is of niet dan doe je iets fout.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:10
Mijn persoonlijke ervaringen met een case vragen tijdens sollicitatie waren niet positief. Dit komt o.a. doordat veel mensen zenuwachtig zijn tijdens het gesprek, niet op hun gemak zijn, een vreemde omgeving, etc.
Waar ik meer aan had was een Dagje meelopen. Zo leert de toekomstige werknemer de sfeer kennen en krijgt een stukje van de manier van werken mee en de werkgever een beeld over hoe iemand reageert en of deze vragen durft te stellen.

In het geval van stagiairs gaf ik ieder een kans, door de jaren heen heb ik 27 stagiairs kunnen begeleiden, waarvan 26 een succesvolle afronding hebben gehad en de meeste zelfs een tweede stage bij ons hebben afgerond.
Je mag nooit vergeten dat ze er zijn om te leren en om jou te helpen.
Test dan ook eerst hun skills de eerste 1 a 2 weken, dit deed ik met een uitgebreidere opdracht met hints in het framework waarin wij werkten. Hierbij kun je bij een review al snel zien wat een stagiair kan, hoe hij denkt en of jij extra "langs" moet lopen om aan hem te vragen hoe het gaat en of hij vast loopt.

Geef daarbij ook aan wat het werk inhoudt, wat je verwacht van je sollicitant, dit helpt ook bij de keuze van de sollicitant zelf en kan voorkomen dat ze niet na 6 maanden een andere uitdaging zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:11
@YakuzA goed punt - als ondernemer heb ik een beetje hetzelfde als @RickyHeijnen denk ik - tijd wat 'minder niveau' werk doen omdat het je business ten goede komt boeit je niet. Maar als senior verwacht je wellicht een gemiddeld hogere dosis senior werk.

Ik zat zelf eerlijkheidshalve te denken aan een soort aanpassingen in het hele model:

- inhuren van dev voor productie in een externe setting, of dit nu offshore, nearshore of gewoon lokaal is, maar het herhalende dev werk weg
- bedrijf zelf focus op marketing en groei om uit die paar-mensen-met-de-eigenaar-fase te komen

Probleem blijft namelijk dat dit groeipijnen zijn die pas weggenomen kunnen worden als je groeit. Als je dit formaat blijft zul je echt net mazzel moeten hebben ondernemers te vinden die met je mee ondernemen zonder onderneming zeg maar.

Maargoed, vele wegen leiden naar Rome en het is wellicht net even de match icm verwachtingen die wat beter afgestemd moet worden.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RickyHeijnen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 09:02
DutchKel schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:24:
[...]

Waarom kun je dat niet combineren? Ik bel de hele dag door met mijn collega's. Het is niet meer zoals vroeger dat je voor elke minuut bellen moet betalen.

Bij mijn vorige opdracht waar ik in het begin alleen maar thuis werkte hadden we standaard het teams kanaal van de Daily open staan. De meeste developers zaten daar de hele dag in, wilde je even een focus momentje hebben dan ging je even de call uit.

Het is behoorlijk ouderwets denken dat je met thuiswerken niet samen kunt werken. Ook je scherm delen om iets te laten zien kost geen moeite.
Misschien denk ik dat het niet werkt omdat ik nog nooit op die manier geprobeerd heb. Maar eerlijk is eerlijk, ook daar zit een stuk ontwetendheid bij mij. Ik werk zelf nooit thuis, maar altijd op kantoor omdat ik daar een goed bureau heb, 2 schermen, een goede stoel, meer focus dan thuis.
De meeste jongens die ik tot nu toe heb gehad woonden allemaal nog bij hun ouders. Ik doe moeite om een fijne en goede werkplek te creeëren en zie thuiswerken misschien te snel als het niet waarderen van mijn moeite.
DutchKel schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:24:
@RickyHeijnen Ps als je nog niet aan scrum doet ga er dan mee beginnen. Dat maakt alles veel makkelijker te organiseren. Iedereen weet dan ook waar die aan toe is.
Dit hebben we meerdere keren geprobeerd, maar bleek in de praktijk een stuk lastiger dan gedacht. Ons werk bestaat voor het grootste gedeelte uit taken die maximaal 3-4 uurtjes werk zijn.

Voorbeeld:
Klant A belt; "Ik zou graag op de inkoopbon PDF een verwachte leverdatum willen kunnen zetten. Kun je dat voor me toevoegen?"
Ik zeg, ja dat kan geen probleem, 1,5 uur werk in totaal.
Klant zegt: "Oke, dat is prima, maar ik heb nu een inkoopbon waarop ik het wil zetten het liefst vandaag nog wil versturen."
Ik zeg, geen probleem, ik pak dit vanmiddag voor je op en laat je weten als het erin zit.
Ik maak een ticket aan in ons systeem, ik koppel de taak aan mezelf en vandaag en ga het bouwen. Klant krijgt een melding dat het klaar is.
Voorbeeld 2:
Klant B belt: "We starten een marketing campagne op productgroep X en ik wil per accountmanager zien hoeveel % die verkopen zijn gestegen per week. Kun je dat in een grafiek zetten onder Rapportages?"
Ik zeg, ja hoor dat kan, 4 uurtjes werk.
Klant zegt oke, ik plan het in ergens eind van de week, ik bouw het en klaar".
We hebben 3 klanten die doen in totaal 50% van de omzet samen en daar werken zeker wel wat meer planmatig en gestructureerd voor, maar de rest doet gemiddeld ~ € 8.000 op jaarbasis aan omzet. Hooguit een paar uurtjes per maand. Maar we bouwen wel ontzettend toffe dingen voor ze. Ik vind het werk zelf heel leuk, zij zijn heel blij met ons. Maar een gemiddelde medior of senior developer zou echt wel wat uitdagender werk willen (lijkt mij).
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:20:
Je taak controlleren op productie? :D Lmao ik mag hopen dat die al gechecked is VOORDAT je naar prod gaat? Hoe heb je git principes ingeregeld, 4 ogen principes. Standaard unit testen vang je toch meer en deel al af, of is het een spray and pray development? Hoe ziet jullie OTAP er uit?
Voor dit soort dingen gaan we geen OTAP straat inrichten of scrum sessies voeren, want dan worden klusjes van 1,5 uur al snel 4 of 5 uur en dan zal het voor de klant te duur worden. We zijn absoluut geen amateurs, we proberen op een zo professioneel mogelijke manier te werken. Het is niet zo dat we bestandjes via FTP aan het uploaden zijn naar een server.

We werken met git, maken netjes aparte branches, werken en testen lokaal in een Docker omgeving. Als je twijfelt of het goed is vraag je een collega nog naar je code te kijken, maar dat is geen vaste regel. Dan gaat het meteen naar productie en controleert onze CI/CD of de tests goed zijn, static analysis gaat overheen, linting wordt gecheckt en dan als alles groen is wordt het gedeployed naar AWS, daar hebben we alles draaien.
En dan is de regel dat je in productie checkt of het daar ook werkt wat je hebt gebouwd voordat je naar de klant terugkoppelt dat het werkt.
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:20:
Maar als je 9 werknemers er door heen jakkert dan ligt het ook aan jezelf. Je weet dus niet mensen op waarde te kunnen schatten.
Het grootste deel daarvan zijn stagiaires geweest. Wel altijd met het idee om ze te laten blijven na de 20-weken stage periode, maar toch gedurende de stage een mismatch bleek. Anderen durfden na 6 maanden nog niet eens de telefoon te pakken om een klant te bellen voor een simpele vraag, ja ik ga dat niet blijven doen voor collega's.
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:20:Maar 1 dag per week thuis werken zal een hele hoop goede developers afschrikken, maar dat merk je nu dus ook. Je vijver wordt beduidend minder en wat je overhoudt zijn de developers die blijkbaar nergens aan de bak komen. Je verwacht goede developers maar je arbeidsvoorwaarden zijn daar niet naar.
De 1-dag thuiswerken regel wordt continu weer aangehaald in dit topic, maar het is niet zo dat dit ergens beschreven staat als vuistregel in de vacature. Het is de regel zoals die nu het beste werkt met het huidige team.

Als een sollicitant in een gesprek vraagt wat de regels zijn over thuiswerken, dan zal ik uitleggen wat nu de regels zijn en hem direct vragen hoe hij daarover denkt of wat zijn wens daarin is. Daarin moeten we elkaar dan tegemoet zien te komen. Als iemand perse 4 dagen wilt thuiswerken, dan moet ik wel heel erg overtuigd zijn dat het een goede match is voor het bedrijf op alle vlakken. Maar ik sta altijd open om andere dingen te proberen. De 1-dag regel is absoluut niet iets om aan vast te houden, sterker nog het liefst zou ik hem helemaal willen loslaten, maar met het huidige team werkt dat niet. Dan valt de productiviteit voor 50% weg.
Ionicawa schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:59:
Sorry, maar dan had je ZZP'er moeten blijven. Je kan niet managen en wilt eigenlijk ook niet managen. Wat ben je aan het doen dan? Maak je toevallig steeds dezelfde fouten? Hetgeen waar je jouw medewerkers van beticht? Sorry, dat is hard maar ik denk dat je die realisatie even moet hebben.
Zo snel ga ik de handdoek niet in de ring gooien, dat is niet wie ik ben. Het werken in een klein team bevalt me nog steeds veel meer dan het ZZP'er zijn, want ik stond letterlijk nooit meer uit. Ik was altijd maar aan het werk, continu, kon niks loslaten. Dat lukt me nu steeds meer en ben super gemotiveerd om mezelf te blijven ontwikkelen en om te blijven leren om uiteindelijk een klein top-team neer te zetten. Als duurt het nog 5 jaar en nog 9 mensen, dat maakt me niet uit.

En geloof me, uit alle reacties hier besef ik me nog meer dan hiervoor dat ik ook daarvoor eerst naar mezelf moet kijken. Ik doe al een tijdje coachingstrajecten om van mezelf een betere leider te maken en het feit dat ik nu kwetsbaar opstel door deze post hier plaatsen geeft ook aan dat ik open sta voor feedback. Maar ik ben nu eenmaal geen geboren leider en die skills moet ik me eigen maken.

Het gaat me niet lukken om op alle berichten hier van iedereen 1-op-1 te reageren, maar wil wel even laten weten dat ik alle feedback enorm waardeel en zeer waardevol zijn. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:39
Ik weet niet hoe het in de webdevelopment branch zit maar momenteel is de werknemer koning. Als ik binnen mijn eigen, eveneens technische branche, naar een nieuwe werkgever ga zoeken vallen werkgevers met vaste werktijden, verplicht op kantoor, geen marktconform salaris, geen vast contract en waar ik ook nog een case moet doen al af voordat ik de vacaturetekst heb afgelezen.

Je gaat met zulke voorwaarden denk ik nooit de echte toppers binnen halen, die kunnen ook bij andere werkgevers aan de slag die veel betere voorwaarden hebben. Sowieso is het aannemen van junioren Russische roulette. Als ik TS was zou ik zoeken naar meer medior personeel met goede referenties tegen goede voorwaarden. Of haal mensen uit je netwerk die je al jaren kent.

[ Voor 3% gewijzigd door Mania-92 op 09-09-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:35:
Zo snel ga ik de handdoek niet in de ring gooien, dat is niet wie ik ben. Het werken in een klein team bevalt me nog steeds veel meer dan het ZZP'er zijn, want ik stond letterlijk nooit meer uit. Ik was altijd maar aan het werk, continu, kon niks loslaten. Dat lukt me nu steeds meer en ben super gemotiveerd om mezelf te blijven ontwikkelen en om te blijven leren om uiteindelijk een klein top-team neer te zetten. Als duurt het nog 5 jaar en nog 9 mensen, dat maakt me niet uit.

En geloof me, uit alle reacties hier besef ik me nog meer dan hiervoor dat ik ook daarvoor eerst naar mezelf moet kijken. Ik doe al een tijdje coachingstrajecten om van mezelf een betere leider te maken en het feit dat ik nu kwetsbaar opstel door deze post hier plaatsen geeft ook aan dat ik open sta voor feedback. Maar ik ben nu eenmaal geen geboren leider en die skills moet ik me eigen maken.
Mooi, want dat was ook niet de intentie van mijn opmerking. Goed dat je het wilt oppakken en openstaat voor (harde) feedback. Wel twijfel ik nog aan je model, want was het niet beter geweest om een vennootschap op te richten met vier ZZP'ers om krachten te bundelen? Want het klinkt alsof je eerder een clubje gelijkgestemden wilt hebben dan een 'echt' bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:45

Mickey77

Allround ICT-er

Ik kom net binnen in dit topic en… wat een interessant topic! Ik lees heel veel verschillende reacties en ik las dat de TS dat ook heeft gezien en waardeert. Dat maakt dit topic interessant voor de TS, maar ook voor anderen, zoals ik.

Ik val in de categorie val die @SiErRa al aanhaalde: een ZZP-er die meer vastigheid wil. Ik ben goed in de zin dat ik erg op de kwaliteit zit, ik spendeer vaak 1.5 tot 2x zoveel tijd aan een opdracht als ik zou willen. Maar de beloning vind ik niet erg belangrijk (dom dom okee maar ik ben nu even eerlijk). Dus op zich past ik in het plaatje.

Maar ik ben het ook erg eens met @CryptoNL en @Croga. Je wilt ze veel vrijheid geven, maar je geeft nauwelijks de mogelijkheid om thuis te werken. Ik woon vrij ver van Eindhoven vandaan dus thuiswerken zou voor mij de basis moeten zijn en 1 dag per week is gewoon erg weinig voor een senior. Jammer, want op je website zie ik dat je een fullstack vacature hebt. Die vind ik dus wel interessant, want ik ben een allrounder. Maar…. De afstand icm met de twijfel over thuiswerken is een no-go voor mij.

@RickyHeijnen, terug naar je topic vraag: ik ben het eens met @Croga , @Furion2000 en @NiGeLaToR (en anderen) die al aangeven dat een case bij het solliciteren je probleem niet oplost. Je mist kennelijk het talent om bij een ontmoeting iemand te beoordelen. Misschien focus je je teveel op de kennis en te weinig op persoonlijkheid? Het type medewerker dat jij wilt en zoekt… dat is het type dat zichzelf ontwikkelt.

Dus mijn advies: laat die focus op kennis en jonge mensen los... denk na over het beter beoordelen van het type persoon dat je voor je hebt en herzie je thuiswerk regels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 22:57
RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:15:
Noem me wereldvreemd, maar ik heb de afgelopen 5 jaar totaal het tegenovergestelde voorbij zien komen. In een sollicitatiegesprek misschien nog wat verlegen en onwennig, maar al snel daarna continu dezelfde fouten blijven maken, onderuitgezakt zitten, te laat komen want verslapen, geen vragen stellen om de taak helder te krijgen.
Ik zou werktijden eens los proberen te laten, aangeven dat de gewerkte uren bijvoorbeeld tussen 08:00 en 20:00 gewerkt moeten zijn, hoe ze dat indelen is aan hun, de situatie moet dat wel toelaten natuurlijk.

Je mag best je werknemers aanspreken op het feit dat bij thuiswerken de productiviteit lager ligt, maar stap er dan open in met de vraag van: "Goh, het valt me op dat de dagen dat je thuiswerkt je productiviteit lager dan normaal ligt, waar ligt dat aan, heb je ergens hulp bij nodig?"

Onderuitgezakt zitten ben ik als systeembeheerder ook vaak op aangesproken, dit deed ik vaak ook onbewust. Mijn collega's, van andere afdelingen dachten dan heel vaak dat ik niets te doen had of niks aan het doen was, terwijl ik wel gewoon hard aan het werk was. Ben ook eens door een manager van een andere afdeling aangesproken waarom ik steeds op mijn telefoon zat, heb hem uitgelegd dat ik 20x per dag MFA nodig heb op mijn telefoon :+

Probeer eens een daily standup in te lassen, morgens om 0900 iedereen even 5minuten bij elkaar, even toelichten waarmee je bezig bent en of er knelpunten ergens zijn waarmee iemand hulp nodig heeft.

Probeer als manager vooral niet te micro managen, de beste manager die ik heb gehad zei altijd: "Het maakt me niet uit hoe en waar jij je werk doet, of in welk tijdsbestek als er maar resultaten op tafel komen. Verantwoording doen we altijd achteraf."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
[...]

Voorbeeld:

[...]

Voorbeeld 2:

[...]
Ik sloeg even aan op de voorbeelden die je noemde. Ik snap dat je daar geen uitgebreide refinements of sprintplanningen voor gaat organiseren. Maar er valt toch wel over te praten (misschien gewoon met je klant) wat nu precies de acceptatiecriteria zijn? Dan kost het misschien wat meer tijd, maar dan gaat je klant ook wel zien dat hij óf zijn opdrachten scherper moet formuleren, óf meer waarde krijgt dankzij jouw slimme wedervragen.

Voorbeeld 1:
Waar moet die datum komen te staan? Niet gespecificeerd? Dikke kans dat hij net niet op de goede plek staat en het na het bouwen nog een keer terugkomt met een beetje rework. Zonde van je tijd. Welk formaat moet die datum hebben? (Uitgeschreven? Internationaal? Engels? Tijd erbij? Zone?) Als ik dat niet zou weten als developer (ben ik overigens niet) dan krijg je gewoon maar iets op een willekeurige plek in de header van die bon, in een formaat, taal en opmaak dat voor mij het makkelijkst is om neer te plempen. Dat is vaak niet wat de klant wil. Oh, en moet deze waarde uit een database komen? Zo ja, waar? En wat als hij niet gevuld is, moet er dan een lege regel staan, een lelijke fout ('undefined!') of gewoon niets? Allemaal dingen die een kleine moeite zijn om even op te schrijven, maar die wel overzicht vereisen en een beetje inzicht in wat je klant wil.

Voorbeeld 2:
Bovenstaande zaken zijn hier ook redelijk op van toepassing, plus misschien nog: hoe lang moet dit blijven staan op die rapportagepagina? Wil je dit realtime berekend zien, dagelijks? Wat doet dat met de load (als je 1000 accountmanagers hebt en je data uit 15 databases moet graaien over 30 landen, werkt het dan ook nog?) Hoe zit die grafiek in elkaar, zijn de assen dynamisch of staat er altijd hetzelfde op? Opmaak, anyone? Ook allemaal dingen die je op moet schrijven en documenteren voordat je het bouwt. Niet altijd in evenveel detailniveau, maar je kunt er wel een handige opsomming van maken die je voor het opleveren kunt nalopen en afvinken. Dan weet ook meteen de klant wat hij wel en niet mag verwachten.

15+ jaar in de IT industrie, in verschillende rollen, heeft mij wel geleerd dat je dit soort dingen, ook bij kleinere taken, gewoon moet opschrijven zodat je er geen gezeik over krijgt. En als de klant dat allemaal niet wil en jij gewoon een beetje mag freewheelen, ook goed, maar dan heb je ook een ander type werknemer nodig. Bepaalde mensen kunnen geen kwaliteit leveren als ze zelf hun eigen standaarden maar mogen bepalen, en vervolgens naar andere maatstaven worden afgerekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickyHeijnen
Kurkentrekker schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:55:
Voorbeeld 1:
Waar moet die datum komen te staan? Niet gespecificeerd? Dikke kans dat hij net niet op de goede plek staat en het na het bouwen nog een keer terugkomt met een beetje rework. Zonde van je tijd. Welk formaat moet die datum hebben? (Uitgeschreven? Internationaal? Engels? Tijd erbij? Zone?) Als ik dat niet zou weten als developer (ben ik overigens niet) dan krijg je gewoon maar iets op een willekeurige plek in de header van die bon, in een formaat, taal en opmaak dat voor mij het makkelijkst is om neer te plempen. Dat is vaak niet wat de klant wil. Oh, en moet deze waarde uit een database komen? Zo ja, waar? En wat als hij niet gevuld is, moet er dan een lege regel staan, een lelijke fout ('undefined!') of gewoon niets? Allemaal dingen die een kleine moeite zijn om even op te schrijven, maar die wel overzicht vereisen en een beetje inzicht in wat je klant wil.
Kijk, en dit is nu exact waarom jij (waarschijnlijk senior) niet de persoon ben die ik zoek. De klant (in dit geval) is een simpele kozijnenboer, druk bezig met kozijnen zetten, dat is zijn vak. Boeit het hem nou waar die datum komt te staan op de inkoopbon, als het maar netjes staat. Wij zijn de experts (zo denkt hij), dus kijk maar wat jij denkt dat het beste is.

Onze klanten boeit het niet of het meteen perfect is, als het toch niet goed blijkt te zijn dan horen we het wel. Soms blijkt achteraf dat de klant er ook zelf niet goed over heeft gedacht. Maar door onze ervaring met de klant, te verplaatsen in zijn use-case en blijven na te denken houden we dit soort feedbackmomenten zo laag mogelijk. Soms verrassen of verbazen we de klant zelfs door net even wat meer te doen of alvast 1 stapje verder te denken (als we dan toch al bezig zijn).

Dit zou dus een case kunnen zijn die ik wil voorleggen aan een sollicitant. Hoe pakt hij dit op? Welke vragen stelt hij aan mij of aan de klant? Haalt hij bijv. uit de code dat er een engelse en nederlanse versie is van de inkoopbon en zet daar netjes "Verwachte leverdatum" en "Expected delivery date". Of staat er dan ineens "Verwachte leverdatum" op de engelse bon? Denkt hij na over wat logischerwijs de beste plek is of kwakt hij het ergens neer?
Kurkentrekker schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:55:Voorbeeld 2:
Bovenstaande zaken zijn hier ook redelijk op van toepassing, plus misschien nog: hoe lang moet dit blijven staan op die rapportagepagina? Wil je dit realtime berekend zien, dagelijks? Wat doet dat met de load (als je 1000 accountmanagers hebt en je data uit 15 databases moet graaien over 30 landen, werkt het dan ook nog?) Hoe zit die grafiek in elkaar, zijn de assen dynamisch of staat er altijd hetzelfde op? Opmaak, anyone? Ook allemaal dingen die je op moet schrijven en documenteren voordat je het bouwt. Niet altijd in evenveel detailniveau, maar je kunt er wel een handige opsomming van maken die je voor het opleveren kunt nalopen en afvinken. Dan weet ook meteen de klant wat hij wel en niet mag verwachten.
Tweede voorbeeld hetzelfde. Ik weet dat het een klant is met 4 of 5 accountmanagers, dus ik maak een lijngrafiek met 4 lijnen in 4 verschillende kleuren, het boeit de klant niet welke kleuren dat zijn of hoe hoog of hoe breed die grafiek is.

Een nieuwe medewerker zou kunnen vragen hé, gebruiken jullie een JS library voor charts? Of zelf even kijken hoe de andere rapportages eruit zien zodat het in dezelfde lijn/stijl is als de andere grafieken.
En vervolgens zelf even de klant terugbelt "hé, ik ga met die grafiek aan de slag die je graag wilt, hoeveel weken wil je daarin terugkijken? Is 6 maanden genoeg?" Zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn.

Nu is het zo dat veel dingen gebeuren zonder na te denken, iets staat op een totaal onlogische plek, een foutmelding staat ineens in het engels, een verwijder-knop die niet eerst om een bevestiging vraagt om te verwijderen. Puur omdat er gewoon maar wordt gedaan en niet nagedacht over de implicaties of dat ook niet willen (en daar pas na 6 maanden werken achter komen dat ze dat niet fijn vinden). Het zijn allemaal dingen die ik je leer, ik help je om dat te zien en te zien hoe leuk is het is dat je mooie dingen kunt bouwen, hoe klein ze soms ook zijn, ze hebben impact op de klant en hun software.

Het gevolg daarvan is dat ik soms avonden bezig ben om simpele verzoeken van een klant compleet uit te schrijven zoals jij dat beschrijft omdat ik weet dat het anders fout gaat. En geloof me, dat doe ik met veel liefde, want ik had het in de tussentijd ook zelf kunnen bouwen. Maar daar leert niemand wat van. Dus ik doe het graag, maar na een paar maanden moet dit toch wel geleidelijk vanzelf gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:08
Waarom neem je zelf niet alle klantencontact op jezelf? En dat je dit daarna allemaal in een ticket zet voor een developer waar alle specificaties wel duidelijk in staan (bv waar iets moet staan, of welke library er moet gebruikt worden)

Daarna als de developer het heeft geprogrammeerd, dat je het eerst zelf even checkt voordat het naar de klant gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:24:
Kijk, en dit is nu exact waarom jij (waarschijnlijk senior) niet de persoon ben die ik zoek.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar dat je hiermee ook een aantal dingen bevestigt die anderen al hebben aan gegeven. Je neemt junior aan, maar vraagt meer dan wat je van de gemiddelde starter mag verwachten. Aan de andere kant is het werk mogelijk te eenvoudig voor een senior developer. Dit is de kern van het probleem, waar je een oplossing voor moet bedenken.

Een oplossing kan zijn dat je blijft zoeken naar die parels, de junior die op jonge leeftijd al jouw mindset/werkwijze heeft. Daar dat is er 1 op de 1000. Dus als je 10 jaar de tijd neemt, zal je ze wel vinden. Wil je eerder succes, zou ik gaan zoeken naar medior of senior mensen. Dan moet je wel goed uitleggen wat je zoekt. Senior developers zijn ervaren genoeg om te begrijpen dat je zelfstandigheid zoekt en ook ervaren genoeg om te om te beoordelen of ze bij jou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:38
@RickyHeijnen Kun je eens je licht laten schijnen over het thuiswerkbeleid? :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

CryptoNL schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:56:
@RickyHeijnen Kun je eens je licht laten schijnen over het thuiswerkbeleid? :)
Ik denk dat hij dat al heeft gedaan. Hij heeft met zijn huidige medewerkers de ervaring thuis dat ze minder productief zijn. Dat is ook niet zo gek, als het vooral jongeren zijn. Maar hij heeft ook aangegeven dat hij er wel over na wil denken, maar ook dat hij huiverig is omdat zijn huidige medewerkers aantonen structuur nodig te hebben.

Als je zulk beleid wilt versoepelen (wat ik ook zou doen), dan zou het logisch kunnen zijn om eerst voor alleen nieuwe medewerkers ruimere afspraken te maken. Maar dan kun je er op wachten dat huidige medewerkers ook ruimere afspraken willen... Misschien is er iets te bedenken met de afstand thuis/kantoor? Zijn huidige medewerkers woonden dichtbij schreef hij al :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 16:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Wat je schetst zou ik niet direct aan een junior geven. Hij mag bij gesprekken aanwezig dan zijn, zodat hij leert en uit eerste hand hoort (en later een ticket beter begrijpt).

Iemand met meer ervaring van de business, en met klantenomvang, en het spel kent van wat te ontwikkelen, meerwerk, welke kaders, welke implmentaties zou ik dat andere gesprek laten voeren. Maar die is dan bijna al geen junior meer. En wat hij gaat maken, en hoe, zou ik dan eerst met hem bespreken. Vooraf en achteraf.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het grootste deel daarvan zijn stagiaires geweest.
Stagiaires zijn er niet om (goedkope) productie te draaien, maar om te leren. Daar moet je juist een goede begeleiding regelen, en nadenken over wat het hen oplevert in skills. Dat zijn niet degenen die productie voor klanten moeten maken.

Ja, dit is kritisch. Daarom blijft het advies staan om iemand aan te nemen die dit soort dingen voor je regelt, plant en de mensen begeleid, terwijl jij meer de klantfocus doet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-07 11:17
Het lijkt alsof je een partner zoekt, niet een werknemer. Iemand die naast je staat, op hetzelfde niveau functioneerd en die je werk uit handen kan nemen.

Vervolgens heb je het niet eens over werknemers maar over stagiairs en jongeren die bij ouders wonen. Dan is de mismatch nog een trede lager: partner>werknemer>stagiair.

Kun je niet kritisch kijken naar de werkprocessen? Het lage fruit laat je uitvoeren door de stagiairs/werknemers en jij hebt eindverantwoordelijkheid.

Oftewel:
1. Vraag datum op factuur komt binnen van klant;
2. Jij pakt de vraag op, schat de moeilijkheid in en komt tot de conclusie dat de stagiair/werknemer dit moet/kan doen;
3. Je typt een korte instructie (zoals je bovenstaand deed) en koppelt er een deadline + tijdsbesteding aan;
4. Stagiair/werknemer gaat aan het werk en moet tijdig afleveren. Daar kun je hem vervolgens weer voor belonen: een jaarlijkse bonus op basis van % opdrachten binnen deadline. Kunnen ze ook prima 2/3 dagen thuiswerken, deadlines lopen gewoon door.
5. Jij checkt het project en zet het uit bij de klant.

En is de vraag lastig, is het een klant die klaagt of moet het echt met bloedspoed: zelf oppakken.

De stagiair/werknemer leert steeds meer van deze opdrachten en kan vervolgens met steeds minder instructies aan de slag. Daarna laat je de 'simpelere' klanten volledig over aan de werknemer. Het is een groeicurve.

Als je junioren of stagiairs aanneemt moet je die ook navenant werk én begeleiding bieden. Wil je iemand hogerop de curve? Dan moet je meer betalen, perspectief bieden en ook het risico accepteren dat dit een hondje is dat elders heeft leren apporteren > hij zal niet precies geleerd hebben te lopen zoals jij dat graag ziet (wat je dus ook weer terugziet in de interactie in dit forum over de datum op de factuur).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

Kijk Haalt hij bijv. uit de code dat er een engelse en nederlanse versie is van de inkoopbon en zet daar netjes "Verwachte leverdatum" en "Expected delivery date". Of staat er dan ineens "Verwachte leverdatum" op de engelse bon?
Uit de code...? Ik ben geen ict-er, maar dat hoort toch in een degelijke documentatie te staan?

Maar wat anderen al zeggen... Dit klinkt niet alsof je stagiairs zoekt, en eigenlijk ook niet alsof je ze netjes en voldoende begeleidt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RickyHeijnen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 17:47:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit lijkt me sowieso wel wat scheef, alsof de uitkomst van de case jou helpt in het bepalen van salaris. Ik heb intussen echt een schurfthekel gekregen aan bedrijven met een dergelijke instelling. Zelf heb ik altijd wel minder salaris geaccepteerd, omdat ik nog lerende was, maar intussen doe ik dat echt niet meer. Als je dus niet een marktconform salaris wilt bieden (wat veel bedrijven tegenwoordig vaak "hoog" noemen), kun je beter het geld op zak houden en jezelf de moeite besparen om überhaupt iemand te zoeken. De kosten kun je prima doorrekenen naar de klanten, waarschijnlijk doe je dat ook, maar ziet de medewerker dat vervolgens niet terug in zijn salaris.

Aan de andere kant vraag ik mij af hoeveel een dergelijke case jou voldoende inzicht kan geven om wel een marktconform salaris te bieden. Hou ook rekening met de krapte op de arbeidsmarkt. Als je dus niet betalen wilt wat iemand wel waard zou moeten zijn, komt dat op mij heel erg over alsof je dan misschien qua profiel eigenlijk te hoog zoekt, ook mede vanwege de andere punten die je aanhaalt werkt men niet secuur of punctueel, dat lijkt mij dan gewoon het resultaat van iemand niet naar zijn waarde te betalen.

Een case of een test, hoeft daarbij ook niet per se het antwoord te geven die je zoekt. Zo heb ik ooit een PHP test gedaan om bij een werkgever te komen, men was nogal onder de indruk van mij, omdat ik de test als beste had gemaakt, terwijl ik veel antwoorden in de test (wat veelal multiple choice vragen had) die ik gewoon letterlijk gegokt had. En een echte opdracht om eea te maken kan ook behoorlijk uitgebreid gemaakt worden tot totaal iets anders krijgen dan wat je verwachtte.

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 09-09-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:49
Je hebt werk wat:

(1) qua programmeren niet heel uitdagend is (geen senior-materiaal),

(2) maar waar aan de andere kant hoge eisen worden gesteld aan analytisch vermogen (als ik hier wat verander, heeft dat daar en daar effecten, én is wat de klant vraagt ook wat de klant wil, of weet deze niet beter)

(3) en ook hoge eisen aan sociale en communicatieve vaardigheden (moet het leuk vinden om met de klant te communiceren, realiseert zich dat deze volgende week, en over drie jaar, nog steeds klant is en kan de vraag van de klant interpreteren. (en de vraag of wat de klant vraagt ook is wat de klant wil, zie hiervoor). En dan wat kan gaan bouwen.

Die combinatie bij een stagiair zoeken is bijna een garantie op mislukking.

Jij zoekt nu naar mensen die (1) kunnen en (2) zouden moeten kunnen leren en je verwacht dat je ze (3) wel even kunt bijleren, door wat voorbeelden te geven, ze te laten meekijken en dergelijke.

Maar in (3) zit veel meer het karakter van een persoon, dat stuur je niet zo makkelijk bij.

Kun je niet beter op zoek naar mensen die (3), en in mindere mate (2) wel beheersen en hen opleiden in het vrij basale (en met specifieke software) programmeren (voor deze functie)? Waar ze natuurlijk wel enige interesse in moeten hebben? Of is daarvoor toch wel een opleiding nodig die meer kost/langer is dan jij kunt financieren?

Het alternatief is een clubje pure programmeurs aannemen (van precies het goede niveau) (dus (1)) en alle contacten met de klanten laten doen door iemand die dat leuk vind en die dat kan vertalen in "werkinstructies" voor de programmeurs. Die dus (2) en (3) beheerst en snel kan beoordelen hoe de kwaliteit van het opgeleverde werk is. Of jij dat zelf wilt en kunt zijn is aan jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
RickyHeijnen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:49:
[...]

Ja, we hebben een fysieke werklocatie. De regel is maximaal 1 dag thuis werken is toegestaan en dat doen ze ook. De werktijden zijn 09.00 - 17.00 en half uur pauze is doorbetaald.

[...]
Waarom deze limiet van maximaal 1 dag thuiswerken? Ik snap heel goed dat fysiek op werklocatie voordelen heeft etc maar laat mensen vrij in hun keuzes en werkuren. Misschien ligt het aan mij als millennial van 33 maar ik zou hier niet happig op zijn. En bij developers kan dit prima is mijn ervaring.

Als je fulltime werkt dan zou ik zeggen 2 a 3 dagen thuis kan prima, dan ben je er nog twee op kantoor. In werkuren zou ik ze ook vrij laten. Wil je lekker om 07:00 beginnen of juist ‘s avonds tot 21:00 werken laat het gaan. Zolang ze hun werk opleveren, klant meetings doen tijdens de normale tijden is dat toch prima?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:21
[...]

Haalt hij bijv. uit de code dat er een engelse en nederlanse versie is van de inkoopbon en zet daar netjes "Verwachte leverdatum" en "Expected delivery date". Of staat er dan ineens "Verwachte leverdatum" op de engelse bon? Denkt hij na over wat logischerwijs de beste plek is of kwakt hij het ergens neer?
Als ik dat soort dingen uit een case moet halen ipv uit documentatie roept dat gewoon "documentatie is ruk" en dat geeft al een heel slecht beeld van het bedrijf..

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-07 07:54
Ik heb de stack nu gezien en ik begin TS al een stuk meer te begrijpen. Fullstack oldschool stack (woorden die in mijn hoofd schieten) en dan vis je inderdaad in een wat minder leuke vijver is mijn vermoeden. Zeg niet dat er geen super coole dingen te maken zijn met die stack, maar het is geen stack voor grote enterprises.

Als je stack geen aantrekkingskracht heeft dan gaat je zoektocht elk jaar lastiger worden. Je gaat dan steeds meer moeten betalen en op een gegeven moment ZZP'ers in moeten huren. Je gaat steeds meer in een niche zitten.

Misschien het voorbeeld nemen van deze vacature?
https://www.moneymonk.nl/werken-bij/senior-software-engineer

Kijk eens wat ze bij PHP zeggen.

Hele andere invalshoek, maar heb je al gedacht aan vernieuwen van je stack? Je trekt dan ook ineens veel meer geinteresseerden aan en verander je de dynamiek van jou tov de medewerkers ook meteen.

Misschien niet direct win-win, maar wellicht wel voor de toekomst.

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 09-09-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:25
Ben ik de enige die hier een tegenstelling proeft?
"Werknemers komen te laat, werken op halve kracht, zijn niet altijd enthousiast, begrijpen taken soms niet maar vragen ook niks, of vullen dingen zelf in wat resulteert in iets dat de klant niet heeft gevraagd."
Kijk, en dit is nu exact waarom jij (waarschijnlijk senior) niet de persoon ben die ik zoek. De klant (in dit geval) is een simpele kozijnenboer, druk bezig met kozijnen zetten, dat is zijn vak. Boeit het hem nou waar die datum komt te staan op de inkoopbon, als het maar netjes staat. Wij zijn de experts (zo denkt hij), dus kijk maar wat jij denkt dat het beste is.
Maar als klant feature X gebouwd wil hebben, moet hij wel kunnen bedenken dat daardoor feature Y ook verandert en gewoon de telefoon pakt en de klant belt om dat te bespreken ipv gewoon gaat bouwen en iets oplevert wat de klant niet voor ogen had.
Volgens mij zoek je iemand die je klanten kent en begrijpt, die de al geprogrammeerde systemen kent, in staat is te bepalen waar en wanneer er extra vragen nodig zijn, zowel programmeertechnisch als menselijk.

Dat is geen Junior, maar een Medior/Senior*. En die moet daar ook de middelen voor hebben.
Gewetensvraag: hoe zit het met de documentatie? incident registratie? Change management?**. Als eenpitter kom je met veel weg, maar als je als een team moet gaan werken dan kost dat behoorlijk veel extra overhead.

Communicatie is meer dan elkaar op kantoor aan kunnen spreken.

*ik vermoed dat je eigenlijk een kloon van jezelf zoekt?

**Je hoeft geen tot in de puntjes doorwrochte ITIL implementatie te doen, maar je zult toch iets moeten hebben waar anderen op terug kunnen vallen en aan bij kunnen dragen. En wat je verwachtingen beschrijft, in de vorm van processen.
Het is mijn ervaring dat proberen dergelijke dingen op papier te zetten, in een vorm dat een redelijke werknemer/collega het begrijpt, vaak de ogen opent voor de problemen, bij beide partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:12
Ondanks dat wordt het op diverse opleidingen als nog gegeven en vereist als basis.

Als ik de verwachting omtrent vaardigheden bekijk dan ga ik er vanuit dat de functie vereiste MBO of hoger is? Van iemand met HBO werk & denk niveau mag toch wel op zijn minst verwacht worden dat hij zelfstandig kort sluit met de klant en een stapje verder denkt en dus niet een tijd of datum veld in Chinese format ergens links onder in het formulier drukt? Zelfde geld voor de beruchte verwijder actie knop zonder bevestigingsactie. Kwestie van onderzoeken voordat je ergens aan begint dat heeft niks met een slecht beschreven user story te maken.

Ik zou zeggen ga opzoek naar een goede lead die management taken van je overneemt desnoods extern. Introduceer dagelijkse stand-ups, dan is er gelijk een controlerende factor wat betreft productiviteit. Iedereen weet waar de ander mee bezig is en waar hij/zij tegen aan loopt. Als we praten over wat rapportages en CRUD schermpjes dan hoeven code reviews ook niet de wereld aan tijd te kosten en haal je toch wat rottigheid weg bij de ogen van de klant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickyHeijnen
crazyx schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:34:
Waarom neem je zelf niet alle klantencontact op jezelf? En dat je dit daarna allemaal in een ticket zet voor een developer waar alle specificaties wel duidelijk in staan (bv waar iets moet staan, of welke library er moet gebruikt worden)

Daarna als de developer het heeft geprogrammeerd, dat je het eerst zelf even checkt voordat het naar de klant gaat.
Dit is al zeker iets dat ik geprobeerd heb. Afgelopen mei heb ik alleen maar dit gedaan en zelf geen letter code geprogrammeerd. Alleen maar werk voorbereiden, nakijken, controleren feedback geven etc. Het was een tip van mijn coach.

Het resultaat was dat ik mijn eigen werk minder leuk begon te vinden, ik kreeg echt drang naar het zelf ontwikkelen. Het tweede was dat ik daardoor juist achter kwam dat steeds dezelfde 'fouten' en slordigheden werden gemaakt, dan ging het ene weer goed en dan ging het ander weer fout en zo bleven we ping-pongen. Mijn instructies werden helemaal niet goed gelezen en omdat ze wisten dat ik er nog een keer overheen keek voordat het naar de klant ging werd er juist slordiger opgeleverd.
gambieter schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:18:
[...]

Stagiaires zijn er niet om (goedkope) productie te draaien, maar om te leren. Daar moet je juist een goede begeleiding regelen, en nadenken over wat het hen oplevert in skills. Dat zijn niet degenen die productie voor klanten moeten maken.

Ja, dit is kritisch. Daarom blijft het advies staan om iemand aan te nemen die dit soort dingen voor je regelt, plant en de mensen begeleid, terwijl jij meer de klantfocus doet.
Ik heb gekozen om te beginnen met stagiairs omdat ik zelf ook nieuw was in het veld van werkgever. Het gaf mij de kans te wennen aan de nieuwe situatie, goed te kijken wat werkt wel, wat werkt niet. Wanneer moet ik motiveren, wanneer moet ik streng zijn. De stagiairs die ik heb gehad waren allemaal prima developers en ze hebben hier ook veel geleerd en veel vrijheid gekregen. Maar puntje bij paaltje was de conclusie dat de meeste echt op zoek waren naar een plek waar precies duidelijk is wat ze moeten doen, duidelijke deadlines, duidelijke kaders, een project manager die het klantcontact doet etc.

Elke voetbaltrainer begint toch ook eerst bij de E-tjes en F-jes voordat ze bij Sparta trainer worden?
corset schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:49:
Als ik dat soort dingen uit een case moet halen ipv uit documentatie roept dat gewoon "documentatie is ruk" en dat geeft al een heel slecht beeld van het bedrijf..
Jammer van de negatieve reactie, in plaats van proberen het door mijn bril te bekijken. Nogmaals, ik heb dit werk 14 jaar alleen gedaan en had daarvoor nooit de intentie om te groeien naar een klein team. Dus nee, documentatie is er nauwelijks, maar dat is iets waar we aan werken en zeker voor nieuwe projecten wel direct goed proberen te doen.

De afgelopen vijf jaar zijn er al zoveel dingen bij gekomen in mijn werk om alles in goede banen te leiden; verschillende project management tools geprobeerd; MS teams; we gebruiken Notion voor documenatatie, we gebruiken veel tools die AWS ons biedt voor goede cloud hosting, hoe zorg ik dat iedereen op ee goede veilige manier bij de logs kan. Het heeft me veel verder gebracht dan waar ik ooit was geweest als ik nog ZZPer was. Dat maakt het werk ook leuker en uitdagender dan 5 jaar geleden.

Maar nee, bij lange na niet alles is gedocumenteerd en het voldoet zeker niet allemaal aan de moderne standaarden van webdevelopment. Maar om dan maar even 14 projecten compleet te gaan refractoren of herschrijven daar is ook geen beginnen aan. Dat gaat allemaal stap voor stap. Ik ben al blij dat we bij kunnen blijven met alle PHP releases.
Mickey77 schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:39:
Een oplossing kan zijn dat je blijft zoeken naar die parels, de junior die op jonge leeftijd al jouw mindset/werkwijze heeft. Daar dat is er 1 op de 1000. Dus als je 10 jaar de tijd neemt, zal je ze wel vinden. Wil je eerder succes, zou ik gaan zoeken naar medior of senior mensen. Dan moet je wel goed uitleggen wat je zoekt. Senior developers zijn ervaren genoeg om te begrijpen dat je zelfstandigheid zoekt en ook ervaren genoeg om te om te beoordelen of ze bij jou passen.
Er moeten toch genoeg developers zijn die het leuk en uitdagend vinden zo'n vraag van een klant op het bordje te krijgen en denken, laat mij dit maar even fixen. Ik zoek wel uit hoe ik dit goed en netjes kan doen en die het juist niet fijn vinden als ik alles voorkauw? En dan zelf de klant te bellen dat zijn verzoek is ingebouwd en zelf te horen dat het er top uit ziet.
Of ben ik nu echt zoo wereldvreemd dat ik dat niet zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyHeijnen
Furion2000 schreef op maandag 9 september 2024 @ 17:44:
Ik heb de stack nu gezien en ik begin TS al een stuk meer te begrijpen. Fullstack oldschool stack (woorden die in mijn hoofd schieten) en dan vis je inderdaad in een wat minder leuke vijver is mijn vermoeden. Zeg niet dat er geen super coole dingen te maken zijn met die stack, maar het is geen stack voor grote enterprises.

....

Kijk eens wat ze bij PHP zeggen.

Hele andere invalshoek, maar heb je al gedacht aan vernieuwen van je stack? Je trekt dan ook ineens veel meer geinteresseerden aan en verander je de dynamiek van jou tov de medewerkers ook meteen.

Misschien niet direct win-win, maar wellicht wel voor de toekomst.
Nogmaals, de klanten en projecten die wij bedienen zijn zo klein dat enterprise echt nergens op slaat. Ik heb 2 klanten die meer dan een miljoen omzetten en die zitten in retail. De rest zijn gewoon kleine MKB bedrijven waarvoor we leuke toffe systemen hebben gebouwd en die we continu blijven vernieuwen en doorontwikkelen. Het zou echt totaal nutteloos alles om te bouwen naar een andere taal, want klanten gaan zeker niet betalen voor die tijd. Het draait toch? En jullie onderhouden het toch? Prima, afblijven dan voor de rest.

Ik heb echt niet de ambitie om naar dit level door te groeien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:25:
Ik heb gekozen om te beginnen met stagiairs omdat ik zelf ook nieuw was in het veld van werkgever. Het gaf mij de kans te wennen aan de nieuwe situatie, goed te kijken wat werkt wel, wat werkt niet. Wanneer moet ik motiveren, wanneer moet ik streng zijn. De stagiairs die ik heb gehad waren allemaal prima developers en ze hebben hier ook veel geleerd en veel vrijheid gekregen. Maar puntje bij paaltje was de conclusie dat de meeste echt op zoek waren naar een plek waar precies duidelijk is wat ze moeten doen, duidelijke deadlines, duidelijke kaders, een project manager die het klantcontact doet etc.
Je bent geen werkgever van stagiaires, je bent begeleider. Die zijn er voor hun opleiding, niet voor jouw productiewerk. Je zult ze moeten begeleiden, laten groeien etc en vooral niet belangrijke dingen laten doen waar je bedrijf van afhankelijk is.
Elke voetbaltrainer begint toch ook eerst bij de E-tjes en F-jes voordat ze bij Sparta trainer worden?
Maar jij wilt voor een dubbeltje op de eerste rij wel de kanjers hebben, dwz de 1e team spelers terwijl je een E-tjes coach bent. Vandaar het advies om iemand aan te nemen die dit wel kan en zelf te gaan leren van die persoon.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RickyHeijnen
HKLM_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:44:
[...]

Waarom deze limiet van maximaal 1 dag thuiswerken? Ik snap heel goed dat fysiek op werklocatie voordelen heeft etc maar laat mensen vrij in hun keuzes en werkuren.
Ik vind het bijzonder dat het thuiswerken zoveel wordt aangehaald in dit topic alsof het een soort gewoonte is om maar iedereen thuis te laten werken. Er zijn zoveel beroepen waarbij thuiswerken niet eens mogelijk, maar als het mogelijk is moet het blijkbaar maar als een cadeautje weggegeven worden?

In mijn ogen is thuiswerken meer een skill die je moet bezitten of moet ontwikkelen. Als blijkt dat je dat goed afgaat dan kun je meer thuiswerken. De praktijk bij mij is dat dit niet een skill is die iedereen zomaar heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door RickyHeijnen op 09-09-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-07 07:54
Puddi Puddin schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:23:
[...]

Ondanks dat wordt het op diverse opleidingen als nog gegeven en vereist als basis.
Dat zegt niets over hoe er in Nederland over het algemeen naar PHP aangekeken word.
RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:30:
[...]

Ik heb echt niet de ambitie om naar dit level door te groeien.
Dat is ook niet wat ik hiermee bedoel te zeggen. Ik bedoel dat grote enterprises de markt bepalen en dus hoe het gross van de mensen zich opleid. Iemand die een enterprise zat is en graag bij een kleiner bedrijf gaat werken zal dus een andere stack in zijn CV hebben staan. Die gaat naar een bedrijf op basis van zijn CV.

MKB bedrijven die ook niet veel geld hebben voor dure ontwikkelaars baseren ook (deels) de keuzes voor een bepaalde stack in wat er te krijgen is. In extreme vorm omschreven, zie maar eens een cobol programmeur te krijgen t.o.v. een python ontwikkelaar. De een is niet te vinden en kost 100 euro per uur en de ander kun je van de opleidingen af trekken als junior en van MKB of groter medior+.

Alle klanten betalen voor je life cycle management en het toekomst proof maken van je software, die 1 op 1 redenatie naar de klantwensen en jezelf kleiner praten vind ik niet op gaan. Je maakt software en die moet je onderhouden. Alle klanten moeten hiervoor betalen oftewel je moet hierin investeren zou mijn advies zijn. Het kan allemaal in kleine stapjes zoals op een vrijdagmiddag een mail service maken z'n allen in een Kotlin applicatie. Hartstikke leuk en leerzaam en voor je het weet neem je je eerste dev aan met een andere stack die dat PHP voor lief neemt omdat hij het snel kan omschrijven met wat slimme tooltjes. :+

[ Voor 9% gewijzigd door Furion2000 op 09-09-2024 18:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Er moeten toch genoeg developers zijn die het leuk en uitdagend vinden zo'n vraag van een klant op het bordje te krijgen en denken, laat mij dit maar even fixen. Ik zoek wel uit hoe ik dit goed en netjes kan doen en die het juist niet fijn vinden als ik alles voorkauw? En dan zelf de klant te bellen dat zijn verzoek is ingebouwd en zelf te horen dat het er top uit ziet.
Die mensen ZZP-en zelf voor een fors hogere vergoeding natuurlijk...

Je zult ze misschien wel kunnen vinden, maar in mijn ervaring zelden/nooit als junior. Het zijn vaardigheden die tijdens opleidingen ICT/informatica niet aan bod komen en die je dus enkel met ervaring goed kunt ontwikkelen. Van een stagiair mag je die interesse mijns inziens niet verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyHeijnen
gambieter schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:35:
[...]

Je bent geen werkgever van stagiaires, je bent begeleider. Die zijn er voor hun opleiding, niet voor jouw productiewerk. Je zult ze moeten begeleiden, laten groeien etc en vooral niet belangrijke dingen laten doen waar je bedrijf van afhankelijk is.
De stage die ze doen is een meeloopstage. Dat betekent dat ze geen opdracht hebben vanuit school maar gewoon moeten meedraaien in het bedrijf. Dat heb ik ze laten doen. Taken die mij een uur werk kosten, kosten hun een dag werk. Dat is prima en daar help en begeleid ik ze in. Maar als de stage klaar is dan is de opleiding afgerond en moeten ze een baan gaan zoeken. Dus de intentie is er in het begin altijd om ze te kunnen houden in loondienst. In de praktijk is er maar één van de stagiairs gebleven en die werkt er nu nog.

Ik weet nu ook dat stagiairs voor mij niet de vijver is waar ik uit moet vissen. Ik moet het anders doen, daarom heb ik ook dit topic geopend.
gambieter schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:35:Maar jij wilt voor een dubbeltje op de eerste rij wel de kanjers hebben, dwz de 1e team spelers terwijl je een E-tjes coach bent. Vandaar het advies om iemand aan te nemen die dit wel kan en zelf te gaan leren van die persoon.
Je hebt me echt verkeerd begrepen, ik hoef geen kanjers te hebben. Ik heb al meerdere malen gezegd dat de beste developers bij mij na 3 maand uitgekeken zijn. Daar heb ik het werk en de uitdaging gewoon niet voor.
En voor een dubbeltje hoef ik ze ook niet, ze kunnen een prima salaris verdienen met prima secundaire arbeidsvoorwaarden. En de jongens in mijn team nu verdienen ook een prima salaris. Als ze denken dat ze ergens anders beter en leuker werk voor meer geld kunnen doen waren ze sowieso al weg geweest. En een MBO stagair krijgt bij mij ook €300 stagevergoeding, van hun hoor ik dat er genoeg klasgenoten zijn die helemaal niks krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:51:
Ik weet nu ook dat stagiairs voor mij niet de vijver is waar ik uit moet vissen. Ik moet het anders doen, daarom heb ik ook dit topic geopend.
En kudos voor dat :) , het is echt niet makkelijk om toe te geven dat het niet gaat zoals je had gehoopt. Maar je blijft je focusen op de recruitment, maar je zult ook naar management moeten kijken.

Genoeg mensen die best wel tevreden zijn met een duidelijke job, die niet altijd heel uitdagend is. Maar dan moet het management dat ook uitstralen, dwz niet te hoge eisen hebben. En ik heb het al gezegd: management is een apart vak, die techneuten vaak (nog) niet beheersen. Ik heb het ook moeten leren en maak nog genoeg fouten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:46
Je business model werkt alleen voor jou als eenpitter.

Je businessmodel waar je binnen een dag werk aanneemt en oplevert, daar kan je niet op bouwen. Je geeft zelf aan welke zaken allemaal mis gaan.

Iedereen heeft je hier eigenlijk al verteld waar het mis gaat, waarom het mis gaat en hoe je eventueel zaken constructief! Kan oplossen.

Maar ik proef wel dat jij misschien jezelf de vraag moet stellen. Kan jij wel een werkgever zijn? Je kan namelijk niet goed genoeg delegeren aan de mensen die je aangenomen hebt. Kan en durf je nee te verkopen aan je klanten mbt oplevertijd om zo meer kwaliteits momenten in je ontwikkeling kan opnemen? Ben je bereid iemand aan te nemen die jouw process onder de loep neemt?

Want wat jij omschrijft zijn issues die ik twintig jaar geleden tegen kwam bij jonge clubs die niet volwassen waren in hun development. De afgelopen tien jaar is het hele bedrijfsleven scrum en agile gaan adopteren. En nee niet het heilige graal maar het lost heel veel zaken op die jij nu ervaart.

Pas daarna kan je eens kijken naar hoe je kwalitatief talent kan gaan werven. Maar je basis heeft volwassenheid nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:06

Kheos

FP ProMod
RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:51:
Als ze denken dat ze ergens anders beter en leuker werk voor meer geld kunnen doen waren ze sowieso al weg geweest.
Is dat zo? want wat heb je nu: een stagiair die na zijn stage is blijven hangen (en dus nul ervaring in een ander bedrijf heeft en dus geen idee heeft welke kleur het gras ergens anders heeft) en ondertussen vast meubilair is geworden en iemand die er net een half jaar werkt? Die eerste zit vastgeroest op zijn plek en de 2e werkt er nog maar net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00
RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:36:
[...]

Ik vind het bijzonder dat het thuiswerken zoveel wordt aangehaald in dit topic alsof het een soort gewoonte is om maar iedereen thuis te laten werken. Er zijn zoveel beroepen waarbij thuiswerken niet eens mogelijk, maar als het mogelijk is moet het blijkbaar maar als een cadeautje weggegeven worden?

In mijn ogen is thuiswerken meer een skill die je moet bezitten of moet ontwikkelen. Als blijkt dat je dat goed afgaat dan kun je meer thuiswerken. De praktijk bij mij is dat dit niet een skill is die iedereen zomaar heeft.
Het is denk geen gewoonte maar sinds covid19 is er wel het één en ander veranderd in het werk leven. Er zijn inderdaad hele volksstammen welke niet thuis kunnen werken maar als het wel kan (Zoals bij IT / Developers) dan zie ik persoonlijk niet in waarom niet. Ik zou bijvoorbeeld niet meer gaan werken bij een bedrijf waar ik zelf mijn agenda qua waar ik werk en welke uren ik werk kan invullen. Hoezo zie je dit als een cadeautje?

Vanuit mijn functie kan dit namelijk prima en de meeste developers die ik ken (Heb bij een development bedrijf gewerkt +- 60 developers) Die presteerde eigenlijk prima thuis. Je werkt immers op een project of in een sprint etc etc. De meeste developers die ik ken willen rust en dat vinden ze vaak thuis en niet op kantoor.

Waar ik het wel mee eens ben is dat thuiswerken een skill is die je moet bezitten of moet ontwikkelen. Maar daar zit ook een stukje vertrouwen in, Als iemand gewoon zijn werk doet en tussendoor een wasje of stofzuigt wat is dan het probleem? (Op kantoor staan ze 15 minuten bij de koffiezetter..)

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Ik denk dat het veel wordt aangehaald omdat je concurrentie daarin al veel verder is. De meeste bedrijven leveren sowieso een high-end laptop voor developers, zorgen ervoor dat elke developer minimaal een Microsoft Account heeft met e-mail en teams en als je de grotere spelers hebt dan wordt er ook een MSDN licentie geleverd. In de consultancy (waar je voornamelijk mee concurreert) is het ook vrij gebruikelijk dat er een lease auto wordt geleverd en er is vaak een bonus constructie met de behaalde winst die een persoon voor het bedrijf oplevert.

Hierboven kun je met de meeste onderdelen denk ik niet concurreren dus moet je de dingen aanpakken die je wel kunt bieden en dat zo mooi mogelijk inpakken. De personen die je zoekt zijn er zeker wel, maar die werken al bij concurrenten en zullen echt niet overstappen bij jou.

Wat ik ontzettend positief aan je vind is dat je de berichten hier goed oppakt en er ook echt over nadenkt. Ik hoop ook echt dat het je iets oplevert.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:06
Ik lees hier een echte ontwikkelaar die probeert een manager te zijn. Klassiek geval in ouderwetse organisaties waar teams aan kapot gaan, want veel "echte" engineers zijn niet geschikt om aan te sturen, die willen dat ook helemaal niet.

Heel eerlijk zou ik iemand zoeken die juist die rol op zich wilt nemen, en de vrijheid geeft een eigen team(pje) uit te bouwen. Dus GEEN techneut, maar wel iemand met technische kennis. Laat die ook een deel van de communicatie taken overnemen. Dan kun jij je lekker bezig houden met het product en de technische aspecten, en heb je een ander die zich bezig houdt met de mens.

Als jij 1-2 partners zoekt, want die zoek je, geen werknemers, dan moet je die ook snel fors betalen. Of een senior compagnon zoeken die je laat inkopen. Een casus in je sollicitatie gaat niet werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:21

Jammer van de negatieve reactie, in plaats van proberen het door mijn bril te bekijken. Nogmaals, ik heb dit werk 14 jaar alleen gedaan en had daarvoor nooit de intentie om te groeien naar een klein team. Dus nee, documentatie is er nauwelijks, maar dat is iets waar we aan werken en zeker voor nieuwe projecten wel direct goed proberen te doen.
Alleen wil een potentiele werknemer het niet "door jou bril" bekijken. Ze kijken naar wat je hebt, wat andere bedrijven hebben en bepalen daar de keuze. Je moet bedenken, wat heb jij te bieden tov andere grotere bedrijven? En tot nu toe is het vooral "het ligt allemaal aan de rest. Ze kunnen makkelijk meer verdienen maar dan moeten ze eerst beter hun best doen". Leuk, maar dat geld verdienen ze ook bij een bedrijf waar ze meer gewaardeerd worden.

Ik heb met exact dit soort management samen gewerkt, en uiteindelijk jaag je personeel weg omdat het alleen maar over ouput kan hebben. Stop met denken "Alles moet beter, sneller, efficienter en wel direct" maar meer "Hoe kan ik met mijn team zorgen voor een betere output".

Als tip, er is een reden dat dat management uiteindelijk 9 man in een maand heeft moeten vervangen, ze waren het compleet zat. En zou jammer zijn als jou dat ook overkomt toch?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyHeijnen
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:09:Je business model werkt alleen voor jou als eenpitter.

Je businessmodel waar je binnen een dag werk aanneemt en oplevert, daar kan je niet op bouwen. Je geeft zelf aan welke zaken allemaal mis gaan.
Het businessmodel is zeker niet dat we alles binnen een dag opleveren, maar als een klant daarom vraagt en er is tijd voor, dan zie ik niet waarom niet. En soms gaat het ook niet, ook prima. Maar ons werk is voor ongeveer 3-4 weken vooruit gevuld. Meer niet. We werken niet met deadlines maar leveren op als wij vinden dat het goed is en klaar is. Soms sparen we tickets van een klant op tot er genoeg is om een dag mee te vullen, dan tikken we in één keer alles af.

Als het werkt voor een eenpitter, waarom dan niet voor een team van twee? Of drie? Dat gaat er bij mij niet in. Ik snap dat een team van 8 developers anders is, maar die ambitie heb ik niet. Juist omdat ik weet dat ik dan écht werkgever/manager/CEO moet zijn en die ambitie heb ik niet.
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:09:Iedereen heeft je hier eigenlijk al verteld waar het mis gaat, waarom het mis gaat en hoe je eventueel zaken constructief! Kan oplossen.

...

Want wat jij omschrijft zijn issues die ik twintig jaar geleden tegen kwam bij jonge clubs die niet volwassen waren in hun development. De afgelopen tien jaar is het hele bedrijfsleven scrum en agile gaan adopteren. En nee niet het heilige graal maar het lost heel veel zaken op die jij nu ervaart.

Pas daarna kan je eens kijken naar hoe je kwalitatief talent kan gaan werven. Maar je basis heeft volwassenheid nodig.
Is dat zo? Ik lees alleen maar dat ik mensen meer moet laten thuiswerken (oké ik overdrijf een klein beetje). En hoe meer reacties ik krijg, hoe meer ik begin te twijfelen of Tweakers wel het juiste platform is waar ik de vraag heb gesteld. Niet alle IT bedrijven zijn enterprise bedrijven. Ik heb voor ongeveer 60-80 uur werk in de week. Soms is het wat drukker, soms wat rustiger. Een simpele rekensom leert dat ik dat niet alleen kan maar dat ik daar ook geen team van 5 mensen voor nodig heb met een front-end developer, een backend developer, een ux-designer, een project manager en een CEO. Dat gaat gewoon niet werken.

Het is ook niet dat we de hele dag wordpress websitejes in elkaar aan het zetten zijn of met allerlei open source software zitten te klooien. Ik krijg het gevoel dat veel reageerders wel dat idee hebben. We bouwen mooie en stabiele software, knopen API's aan elkaar van Shopify, DHL en PostNL tot Stripe integraties, Exact, Twinfield boekhoud software koppelingen. Het maakt niet uit, web applicaties die een klant op locatie makkelijk een handtekening laat zetten of een oplevering laat doen van wat-dan-ook. Klanten zijn ontzettend blij met ons. Moet ik dan maar zeggen, sorry mijn businessmodel werkt niet meer, ik stop ermee?!
HKLM_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:46:
[...
Waar ik het wel mee eens ben is dat thuiswerken een skill is die je moet bezitten of moet ontwikkelen. Maar daar zit ook een stukje vertrouwen in, Als iemand gewoon zijn werk doet en tussendoor een wasje of stofzuigt wat is dan het probleem? (Op kantoor staan ze 15 minuten bij de koffiezetter..)
Maar leg mij dan eens uit wat je doet als iemand 3 dagen thuis werkt, op die dagen 4,5 uur tijd schrijft op een dag of ze schrijven wel 7 uur maar ik zie nul git commits. En als je ze een Teams bericht stuurt pas na 1,5 uur reageren. Als ze dan weer op kantoor zijn en we zitten in 1-op-1 en ik vraag hoe komt dan is het altijd 'ik had je bericht niet gezien' of 'ik had m'n dag niet' of 'ik begreep de taak niet en ben vergeten om het te vragen'. Ik heb de gekste dingen voorbij horen komen. De reden dat ik dit topic open is juist omdat ik ze personen (die dan voor mij weer een red flag zijn) aan de voorkant al eruit te filteren.

Ik had al snel na mijn openingsbericht in de gaten dat ik niet direct antwoord ging krijgen op mijn sollicitatie-case-vraagstuk. En dat is prima, veel reacties dwingen me ook misschien in een andere richting te denken. Daar sta ik volledig voor open en het heeft me afgelopen weekend ook al goed aan het denken gezet. Maar ik had daarna wel meer reacties verwacht van kleine ondernemers die in hetzelfde schuitje hebben gezeten of voor hetzelfde vuur hebben gestaan.

Ik heb nu een flink aantal PBs ontvangen van een aantal mensen die mijn verhaal begrijpen en proberen me in een privé chat te helpen of aanbieden om een te sparren via een videocall en ook aangeven te schrikken van de toon in dit topic. Via de privé chats heb ik ondertussen constructievere 1 op 1 gesprekken dan op dit moment via dit topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mannowlahn
RickyHeijnen schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:38:
[...]

Het businessmodel is zeker niet dat we alles binnen een dag opleveren, maar als een klant daarom vraagt en er is tijd voor, dan zie ik niet waarom niet. En soms gaat het ook niet, ook prima. Maar ons werk is voor ongeveer 3-4 weken vooruit gevuld. Meer niet. We werken niet met deadlines maar leveren op als wij vinden dat het goed is en klaar is. Soms sparen we tickets van een klant op tot er genoeg is om een dag mee te vullen, dan tikken we in één keer alles af.

Als het werkt voor een eenpitter, waarom dan niet voor een team van twee? Of drie? Dat gaat er bij mij niet in. Ik snap dat een team van 8 developers anders is, maar die ambitie heb ik niet. Juist omdat ik weet dat ik dan écht werkgever/manager/CEO moet zijn en die ambitie heb ik niet.

[...]

Is dat zo? Ik lees alleen maar dat ik mensen meer moet laten thuiswerken (oké ik overdrijf een klein beetje). En hoe meer reacties ik krijg, hoe meer ik begin te twijfelen of Tweakers wel het juiste platform is waar ik de vraag heb gesteld. Niet alle IT bedrijven zijn enterprise bedrijven. Ik heb voor ongeveer 60-80 uur werk in de week. Soms is het wat drukker, soms wat rustiger. Een simpele rekensom leert dat ik dat niet alleen kan maar dat ik daar ook geen team van 5 mensen voor nodig heb met een front-end developer, een backend developer, een ux-designer, een project manager en een CEO. Dat gaat gewoon niet werken.

Het is ook niet dat we de hele dag wordpress websitejes in elkaar aan het zetten zijn of met allerlei open source software zitten te klooien. Ik krijg het gevoel dat veel reageerders wel dat idee hebben. We bouwen mooie en stabiele software, knopen API's aan elkaar van Shopify, DHL en PostNL tot Stripe integraties, Exact, Twinfield boekhoud software koppelingen. Het maakt niet uit, web applicaties die een klant op locatie makkelijk een handtekening laat zetten of een oplevering laat doen van wat-dan-ook. Klanten zijn ontzettend blij met ons. Moet ik dan maar zeggen, sorry mijn businessmodel werkt niet meer, ik stop ermee?!

[...]

Maar leg mij dan eens uit wat je doet als iemand 3 dagen thuis werkt, op die dagen 4,5 uur tijd schrijft op een dag of ze schrijven wel 7 uur maar ik zie nul git commits. En als je ze een Teams bericht stuurt pas na 1,5 uur reageren. Als ze dan weer op kantoor zijn en we zitten in 1-op-1 en ik vraag hoe komt dan is het altijd 'ik had je bericht niet gezien' of 'ik had m'n dag niet' of 'ik begreep de taak niet en ben vergeten om het te vragen'. Ik heb de gekste dingen voorbij horen komen. De reden dat ik dit topic open is juist omdat ik ze personen (die dan voor mij weer een red flag zijn) aan de voorkant al eruit te filteren.

Ik had al snel na mijn openingsbericht in de gaten dat ik niet direct antwoord ging krijgen op mijn sollicitatie-case-vraagstuk. En dat is prima, veel reacties dwingen me ook misschien in een andere richting te denken. Daar sta ik volledig voor open en het heeft me afgelopen weekend ook al goed aan het denken gezet. Maar ik had daarna wel meer reacties verwacht van kleine ondernemers die in hetzelfde schuitje hebben gezeten of voor hetzelfde vuur hebben gestaan.

Ik heb nu een flink aantal PBs ontvangen van een aantal mensen die mijn verhaal begrijpen en proberen me in een privé chat te helpen of aanbieden om een te sparren via een videocall en ook aangeven te schrikken van de toon in dit topic.
Ik heb het idee dat jouw businessmodel zich niet laat schalen. Jouw businessmodel wekt het beste als jij je klanten beperk houdt en zelf het meeste doet. Want je wilt geen product owner in dienst nemen die aanvragen opneemt en alvast verwoord richting engineers. Die heb je zelf geprobeerd maar dan verveel je je. Je wilt geen gezamenlijke overleggen om de technische details er in te zetten. Je wilt niet developers in dienst nemen die verder dan junior zijn. Je draagt veel argumenten aan die duiden dat verandering niet zo makkelijk zal gaan.

Dat is wat ik bedoel met je businessmodel werkt niet in je huidige opzet. Je moet helemaal niet stoppen. Ik denk dat je zelfs heel veel laat liggen. Maar je kijkt veel te veel voor je neus terwijl je problemen veel breder zijn. De oplossingen liggen ook ergens anders dan dat jij denkt dat ze liggen. Het is niet een testcase van sollicitanten. Dat is het laatste waar je straks over moet denken.

Misschien heb je maar werk voor Max twee personen en moet je ook niet meer doen. Maar je bent wel op een punt waar je wellicht een keuze moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickyHeijnen
corset schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:17:
[...]
Ik heb met exact dit soort management samen gewerkt, en uiteindelijk jaag je personeel weg omdat het alleen maar over ouput kan hebben. Stop met denken "Alles moet beter, sneller, efficienter en wel direct" maar meer "Hoe kan ik met mijn team zorgen voor een betere output".
Dat is absoluut niet hoe ik werk, van mij hoeft niks sneller, niks hoeft efficienter. Om de simpele reden dat mijn klanten ook niet zo denken. Van hun hoeft het ook niet sneller, het hoeft ook niet efficienter. Het moet gewoon goed gebeuren. Klaar. Ik vind het veel belangerijker dat je gewoon plezier hebt in je werk, smorgens met plezier naar kantoor komt en zin hebt om klant X of Y weer te bellen om te vertellen dat je iets fantastisch hebt gebouwd voor hem.

Ik ben de persoon om erop te sturen dat het goed gebeurt, daar zoek ik mensen voor. Die een taak serieus nemen en kunnen uitvoeren zonder dat er na 6 maanden in dienst nog steeds 4x een feedback ronde van mij overheen moet.

Ik geef goed feedback, ik geef uitgebreid feedback. Waarom? Zodat de ander ervan kan leren. Maar als de ander mijn feedback alleen maar ziet als een checklist wat afgevinkt moet worden zonder na te denken waarom ik dat als feedback terug geef en ervan te leren... dat werkt niet in een klein team.

Verplaats het eens buiten het IT veld... een makelaarskantoor met 3 mensen, een reisbureau met 3 mensen, een kapsalon met 3 mensen, een cafetaria met 3 mensen... die gaan toch ook niet continu maanden of jarenlang elkaar vertellen hoe of wat te doen? Op een gegeven moment weet je wat er van je wordt verwacht en doe je dat werk.

Ik krijg echt steeds meer het gevoel dat ik echt naar een one-in-a-million kandidaat op zoek ben die ik nooit ga vinden. Ik trek voor nu even een biertje open en ga nog even alle reacties hier nalezen en me goed bedenken wat ik hier nog meer constructief uit kan halen.

Één ding is zeker, ik ga niet terug naar hoe het was en ik ga ook niet opgeven... Linksom of rechtsom ga ik dit voor elkaar krijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
Wederom al lang opgelost met bv een scrum board. Je planned je werk voor komende twee weken in. Dat werk is al eens gerefined en dus heeft tijds inschattingen gekregen van iedereen in het team. Je doet dagelijks een stand up en dan verteld iedereen in twee minuten waar die tegen aanliep en bekijk je progressie van je scrum board. Dan zie je meteen de klaplopers. Maar je huurt junioren in die niet volwassen zijn en misschien niet de werk ethiek hebben. Ik reageer soms wel eens na 4 uur omdat ik aan het concentreren ben op mijn werk en ik geen alert continue wil.

Ik had mijn dag niet of vergeten te vragen los je op door te zeggen dat het eerste kan voor komen maar dat het op een gegeven moment klaar is en dat iemand verantwoordelijkheid moet nemen. Vergeten te vragen los je op door een week lang even in de middag te vragen of iemand ergens tegen aan loopt. En anders ga je een traject in om uiteindelijk afscheid te nemen. Maar wederom, daily standups :)

Aan de voorkant kan je best wat filteren. Huur mensen in die of freelancer zijn of mensen die ervaring hebben en je kan zien of ze ergens om het jaar weg waren of niet. Maar 100% ga je niet redden en zeker niet door een test case.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Maar het ging om stagiaires die een meeloopstage deden. Die horen mee te lopen, niet afgerekend te worden op een aantal commits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-07 22:54
Er zitten hier veel zzpers en medewerkers. Die gaan je niet kunnen adviseren als werkgever, blijkbaar. Dat gezegd hebbende, het is hier vaak zo dat als je al enige overtuiging hebt van je eigen oplossing en niet happig genoeg op de aangedragen oplossingen bent dat men daar vrij vijandig op kan reageren. Denk dat men vanuit een werknemersrol grote moeite heeft met gratis werk (casus) doen dus dan sta je al 1-0 achter. Of dat terecht is laat ik maar in het midden maar zo verzandt de discussie in "dat zou ik niet doen, hier heb je een analyse van wat je zelf fout doet".

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik zie een vacature op je website staan waarbij je zelfs nog meer vraagt dan een full stack developer.

Je wilt dat hij/zij naast full stack developer ook nog eens business analist is. Dat is al helemaal een zeldzaamheid om te vinden. Iemand die de vraag van de klant moet omzetten naar een taak die uit te voeren is, dat is normaal de taak van een business analist.

Mogelijk kun je dingen opsplitsen. 1 vacature voor business analist, die alle communicatie met de klant doet en hun vraagstukken omzet naar taken die daarna door de full stack developers wordt opgepakt.

Mits dat betaalbaar voor je is, je hebt dan ook intern kortere lijntjes. Als een developer een vraag heeft dan kan hij/zij direct schakelen met de business analist en hoeft er niet gebeld te worden met de klant die vaak ook niet precies weet wat die wil.

Hoe groter je word hoe meer gestructureerd werken gewenst is en hoe meer wenselijk het is dat personen specifieke taken gaan doen. Een business analist is een hele andere tak van werken dan een developer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
DutchKel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:26:
Ik zie een vacature op je website staan waarbij je zelfs nog meer vraagt dan een full stack developer.

Je wilt dat hij/zij naast full stack developer ook nog eens business analist is. Dat is al helemaal een zeldzaamheid om te vinden. Iemand die de vraag van de klant moet omzetten naar een taak die uit te voeren is, dat is normaal de taak van een business analist.

Mogelijk kun je dingen opsplitsen. 1 vacature voor business analist, die alle communicatie met de klant doet en hun vraagstukken omzet naar taken die daarna door de full stack developers wordt opgepakt.

Mits dat betaalbaar voor je is, je hebt dan ook intern kortere lijntjes. Als een developer een vraag heeft dan kan hij/zij direct schakelen met de business analist en hoeft er niet gebeld te worden met de klant die vaak ook niet precies weet wat die wil.

Hoe groter je word hoe meer gestructureerd werken gewenst is en hoe meer wenselijk het is dat personen specifieke taken gaan doen. Een business analist is een hele andere tak van werken dan een developer.
Hier ben ik het niet mee eens. Een developer moet een vraag kunnen omzetten naar taken en vervolgens werk. Of dat nou direct van een klant, een business analist of een product owner komt maakt daarin niet zoveel uit. Een business analist heeft alleen zin als je intensief met een klant wilt gaan nadenken over wat ze vragen en of dat toegevoegde waarde heeft of dat er andere zaken zijn waar beter tijd aan besteed kan worden. Op de schaal van de organisatie van TS heeft dat bijna 0 toegevoegde waarde om daar specifiek iemand voor aan te nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

Ik krijg een beetje het idee dat TS iedereen maximaal in de gaten wil houden en vanaf het moment dat iemand ook maar op Tweakers zit, TS die persoon meteen eruit wil hebben.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 16:18

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

DutchKel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:26:

Het is een klein bedrijf; je mag wel iets van een developer verwachten, maar hij moet wel wat baggage met zich meebrengen wil hij goed dat gesprek in gaan. Daarnaast moet hij goed gedekt zijn om ook terug te duwen op een klant.
Met deze omvang en doelgroep lijkt me een business analist niet haalbaar.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
gorgi_19 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:37:
[...]

Het is een klein bedrijf; je mag wel iets van een developer verwachten, maar hij moet wel wat baggage met zich meebrengen wil hij goed dat gesprek in gaan. Daarnaast moet hij goed gedekt zijn om ook terug te duwen op een klant.
Met deze omvang en doelgroep lijkt me een business analist niet haalbaar.
Dat ligt eraan, er wordt bewust niet gezocht naar een senior developer. Van een senior of lead developer verwacht ik deze expertise, niet van een junior of medior. Die laatste hebben echt een business analist nodig om goed werk te kunnen verrichten (of een lead developer die zulke taken overneemt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Er moeten toch genoeg developers zijn die het leuk en uitdagend vinden zo'n vraag van een klant op het bordje te krijgen en denken, laat mij dit maar even fixen.
Ja, maar het grootste deel daarvan reageert niet op jouw vacature omdat ze zelf al zzp'er zijn ;)
Ik zoek wel uit hoe ik dit goed en netjes kan doen en die het juist niet fijn vinden als ik alles voorkauw? En dan zelf de klant te bellen dat zijn verzoek is ingebouwd en zelf te horen dat het er top uit ziet.
Verder omschrijf je hier en in andere reacties een werkwijze die eigenlijk gewoon bij ZZP'en hoort. Er is een reden waarom er geen bedrijven zijn waar 10 (of meer, maar 10 is al ruim) van het soort developer werkt wat jij zoekt, dat is omdat het in de praktijk niet werkt. Als je binnen een bedrijf werkt, en dan werk ej met meerdere disciplines. Als je dan zo te werk gaat als jij omschrijft, dan omzeil je een heleboel mensen. Ik heb bij mijn huidige werkgever met minstens 3 mensen ruzie als ik denk "is het wel logisch dat deze knop hier staat" en daarop meteen met de klant schakel. Soms is dat wel eens vervelend, ik heb zelf ook een achtergrond als zelfstandige, maar het hoort erbij.
Ik denk wel dat je een beetje overschat hoeveel mensen er zijn die:

1) Al heel goed zijn in het werk van een developer.
2) Daar echt passie voor hebben, en het dus eigenlijk zien als meer dan alleen werk.
3) Relatief goedkoop zijn.
4) Bereidwillig en in staat* zijn te werken in de ongestructureerde omgeving van een startup.
5) Zin hebben om de structuur van een 'echt bedrijf' op te bouwen.

* In "in staat zijn" zit best nog wel wat verborgen. In deze context hoort daar bijv. bij dat ze extrovert zijn, maar ook dat ze relatief veel verstand hebben van dingen die geen onderdeel zijn van hun hoofddiscipline (denk UX, beetje design, etc.), maar ook dat ze heel erg goed kunnen werken zonder sturing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-07 05:28

ghostman

dwarf

Dit zijn bijna precies de bedrijven en projecten waar ik normaal mee werk! :)

Wat ik zie is dat inderdaad een lead (of senior die wat meer richting project management wilt) dat stukje tussen de klant en andere developers oppakt, juist omdat die het project en de requirements ook goed kan overzien. Samen met de project manager of team kun je dan bepalen of iemand het snel kan oppakken met de klant.

M.b.t. thuiswerken, dit is echt geen must zoals iedereen hier aangeeft, maar het is wel iets wat al je concurrenten aanbieden (en voor vele belangrijk is). Daarnaast beperk je je pool met mogelijke kandidaten natuurlijk heel erg omdat je max X kilometer van je standplaats wilt hebben, en niet heel Nederland. Zie het ook een beetje als een manier om je te onderscheiden (e.g. geen riant salaris, maar wel volledig remote / 1x per maand op locatie / we staan toe dat je X tijd in het buitenland werkt / etc).

Probleem dat mensen minder productief zijn heb ik zelf ook meegemaakt, maar dit loste zich altijd op door elke dag (of 2 dagen) even samen een stand-up te doen.

Voor de vragen uit de TS, dit heb ik nooit gedaan, maar wel (samen met andere) opgezet voor nieuwe kandidaten binnen een paar projecten. Wat uiteindelijk het beste werkte was om de kandidaat, samen met de lead developer, heel simpel wat standaard zaken te laten doen. Denk dan aan "Kijk dit is functie X, hier hebben we een array, hoe zou je controleren of een bepaalde key bestaat" of "Zie hier ticket #1337, zijn er al zaken die je opvallen of vragen over hebt". Waar we dan naar keken was of ze de basis van html/css/php/whatever kende en of ze vragen stelden / onduidelijkheden uitvragen. Dit allemaal heel vrij, je mocht gewoon Google gebruiken, en was maximaal 2 uur (betaald).

Toevoeging: Bij de bedrijven en projecten waar ik zat was deze doorloop van personeel (maar ook ZZP'ers) heel normaal. De meeste mensen hadden toch een echte project manager / business analist nodig om zaken goed op te pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door ghostman op 10-09-2024 14:27 ]

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:12
Patriot schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:46:
[...]

Ja, maar het grootste deel daarvan reageert niet op jouw vacature omdat ze zelf al zzp'er zijn ;)
Is dat niet heel erg makkelijk? Als ik de pagina's terug lees krijg ik een beetje het beeld dat een software ontwikkelaar enkel zijn userstory hoort te vertalen naar een functionaliteit in een geïsoleerd hokje en het vervolgens over de schutting gooit.

Toch gek dat dit bij een HBO opleiding onderdeel is van de propedeuse. Daar wordt gewoon van je geacht dat je aan de hand van een transcript een heel project plan, functioneel en technisch ontwerp kan maken naast het ontwikkelen en testen van het product. Daarbij hoort ook een stukje onderzoek, dus vragen stellen en met voorstellen komen.

Op mijn MBO opleiding als Software Ontwikkelaar was dit niet anders. Natuurlijk laagdrempeliger, maar daar werd ook bewust een vage eis van de klant neergezet. Juist zodat je door ging vragen en dus niet zaken 1 op 1 overnam.

Wellicht ben ik ook een beetje wereldvreemd of juist die hele gepassioneerde ontwikkelaar. Misschien ook maar ZZP'er worden O-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Puddi Puddin schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:43:
[...]

Is dat niet heel erg makkelijk? Als ik de pagina's terug lees krijg ik een beetje het beeld dat een software ontwikkelaar enkel zijn userstory hoort te vertalen naar een functionaliteit in een geïsoleerd hokje en het vervolgens over de schutting gooit.
Natuurlijk is het gechargeerd, ze zijn echt niet allemaal ZZP'er. Echter, de mensen die zo erg genieten van het gehele traject van klantvraag tot eindproduct zijn volgens mij wel bovengemiddeld vaak ZZP'er.
Toch gek dat dit bij een HBO opleiding onderdeel is van de propedeuse. Daar wordt gewoon van je geacht dat je aan de hand van een transcript een heel project plan, functioneel en technisch ontwerp kan maken naast het ontwikkelen en testen van het product. Daarbij hoort ook een stukje onderzoek, dus vragen stellen en met voorstellen komen.

Op mijn MBO opleiding als Software Ontwikkelaar was dit niet anders. Natuurlijk laagdrempeliger, maar daar werd ook bewust een vage eis van de klant neergezet. Juist zodat je door ging vragen en dus niet zaken 1 op 1 overnam.
De vraag was of er niet "genoeg developers zijn die het leuk en uitdagend vinden zo'n vraag van een klant op het bordje te krijgen en denken, laat mij dit maar even fixen." Juist dat enthousiasme en de aanpakkende houding is waar ik op doel, en dat is gewoon niet iets wat je leert door een (paar) keer door een educatief pseudo-ontwikkelproces gemasseerd te zijn door een docent.

Voor een boel mensen is ontwikkelen vooral iets wat ze doen voor hun werk. Als je iemand zoekt die het "leuk en uitdagend" vind, dan ben je volgens mij op zoek naar een zekere intrinsieke motivatie die je volgens mij niet bij iedere student Informatica (op welke school dan ook) gaat vinden.
Wellicht ben ik ook een beetje wereldvreemd of juist die hele gepassioneerde ontwikkelaar. Misschien ook maar ZZP'er worden O-).
Je zit op Tweakers, dus de kans is al relatief groot dat je een bovengemiddelde interesse hebt in het vakgebied.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Ik vindt het bijzonder dat jij het normaal vindt dat je anderen van hun vrijheid kunt beroven. Één van de zwaarste straffen die we voor een misdaad op kunnen leggen is vrijheidsberoving maar als het over werken gaat vinden sommigen het de normaalste zaak van de wereld.

Thuiswerken is geen cadeautje! Thuiswerken is de werknemer de mogelijkheid geven gewoon zijn vrijheid uit te oefenen. Je hebt een contract om werk uit te voeren tegen een vergoeding, je hebt geen contract om iemand op te sluiten.

Een limiet zetten op waar en wanneer werk uitgevoerd kan worden in een beroep waar die limiet geen enkele toegevoegde waarde heeft, is het gedrag van een gevangenbewaarder, niet van een leider.

(En voor wie deze reactie overdreven vindt. Dat klopt. Het is een stijlvorm die gekozen heeft om duidelijk te maken hoe belachelijk het idee is dat thuiswerken een "cadeautje" is)

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 10-09-2024 14:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:43
Croga schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:36:
(En voor wie deze reactie overdreven vindt. Dat klopt. Het is een stijlvorm die gekozen heeft om duidelijk te maken hoe belachelijk het idee is dat thuiswerken een "cadeautje" is)
En toch, volgens de wet mogen werkgevers bepalen waar je werkt, van hoe laat tot hoe laat. Het aantal minuten dat je krijgt om te lunchen is vastgelegd in de wet. Een werkgever mag ook precies bepalen hoe je je werk uitvoert.

Rechten die voor een enkeling gelden zijn natuurlijk geen rechten, maar voorrechten.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-06 19:48
Hierbij mijn perspectief, waar ik zelf leidinggevende ben ik een grotere organisatie, met veel ervaring met aansturen van dergelijke teams in een corporate. Zoals andere hier aangeven, ontbreken er veel managementskills in je benadering.

Thuiswerken leidt bij de meeste mensen, die voldoende werk, eerder tot hogere productiviteit dan tot lagere productiviteit. Mijn ervaring is dat mensen op kantoor veel meer socializen, wat ik overigens ook goed vind, maar het leidt af.
In rollen waarin veel individueel werk kunt verzetten, zoals veel development rollen, is het dus heel eigenaardig dat de productiviteit afneemt als men thuiswerkt, omdat die in vrijwel alle omstandigheden toeneemt. Ik vermoed dat het bij jou vooral te maken heeft met de manier van aansturen.
Zoals je aanstuurt, wek je ook de gedachte op, dat men je liever even wil negeren, dus net doet alsof ze een teams bericht niet zien. Dat doen de meeste mensen niet omdat ze lui zijn, of andere dingen doen, maar omdat ze geen zin hebben in communicatie met jou. Dat is niet goed, maar ga bij jezelf te raden waarom dat gebeurt. Over het algemeen zal elke medewerker eerder geneigd zijn om op een bericht van zijn/haar baas te reageren, dan niet (anders zou recht op onbereikbaarheid geen issue zijn).

Ik merk in je berichten heel veel normatieve gedragingen en uitingen, die ik zelf niet prettig zou vinden. Je vertelt expliciet dat je pauzes betaalt, wat je dus niet als vanzelfsprekend beschouwt. Je hebt het ook over te laat komen, maar mensen hebben geen afspraken staan, waarvoor ze te laten komen. Ik merk hieruit dat jezelf boven de personen stelt die er werken (dan niet alleen functioneel hiërarchisch, maar ook op moreel vlak). Dat zou voor mij een reden zijn om ergens weg te rennen... Probeer je eigen normen over goed / fout niet 1:1 te projecteren op je medewerkers, je mag iets vinden van houding, gedrag en kwaliteit, maar doe niet met een overtuiging over morele superioriteit...

Vergeet zaken als kantoortijden. Dat is echt niet meer van deze tijd en voegt in deze setting letterlijk niets toe. Als een medewerker een slechte dag heeft, iets later wil beginnen en alsnog de productie levert die nodig is, is er werkelijk niets aan de hand. Wellicht moet ie langer door, maar het zijn ook volwassenen die dat zelf kunnen beslissen (ook junioren)...

Als je dit verder wil schalen heb je een compagnon of echte manager nodig. Op deze manier werkt het niet. En zoals eerder aangegeven, junioren ga je moeilijk vinden. De reden is dat veel junioren juist veel willen leren en gezellig willen als ze al naar kantoor komen. Dat kun je ze niet bieden, want de beschreven omgeving klinkt erg onaantrekkelijk voor junioren, zowel vakinhoudelijk als qua sfeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:17

rjong5

?

[...]

Ik vindt het bijzonder dat jij het normaal vindt dat je anderen van hun vrijheid kunt beroven. Één van de zwaarste straffen die we voor een misdaad op kunnen leggen is vrijheidsberoving maar als het over werken gaat vinden sommigen het de normaalste zaak van de wereld.

Thuiswerken is geen cadeautje! Thuiswerken is de werknemer de mogelijkheid geven gewoon zijn vrijheid uit te oefenen. Je hebt een contract om werk uit te voeren tegen een vergoeding, je hebt geen contract om iemand op te sluiten.
Voor de corona tijd was het nogthans de normaalste zaak van de wereld om gewoon 5 dagen in de week op kantoor te zitten, ik denk dat veel mensen zich al gelukkig mochten prijzen om uberhaupt al 1 dag vanuit thuis te werken.

en om dat nou vrijheidsberoving te noemen is wel heel erg over de top, je klinkt als een Gen-Z, maar ik zie dat je uit 1971 komt lol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
[...]

Nou nou, ik ben ook 100% voor thuiswerken, doe het zelf ook driekwart van de dagen, maar ga je er nu niet wel heel hard in? Ik denk niet dat deze werkgever de deur op slot draait en zegt: ’om 12:30 luchten, hier is een lepel witte bonen in tomatensaus over datum en wees voorzichtig met de zeep, om 13:00 weer aan je bureau of anders twee weken storingsdienst draaien!’.

Natuurlijk, je staat wel 1-0 achter als je hier strakker beleid in hebt dan de rest van de markt, maar met junior medewerkers regelen dat je meestal op kantoor bent is toch zo gek toch niet?

Wat betreft de vacature: misschien kun je wat specifieker zijn in wat je vraagt, want ‘kennis van $taal’ en een diploma dan krijg je dus ook vooral de juniors die net van school komen. Daar is helemaal niks mis mee, maar van die collega’s moet je niet verwachten dat ze in het eerste jaar de telefoon pakken om klanten te bellen (wtf, deze generatie telefoneert via TikTok toch?)

Ik zou wat specifieker vragen naar werkervaring en skills, of je eis droppen dat men klanten belt en pro actief achter requirements aan gaat. Dat moet je gewoon niet vragen aan juniors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:16
Om nog maar eens specifiek te reageren op de vraag die de TS in de openingspost stelt:

Bij verschillende bedrijven waar ik als developer heb gewerkt was het vrij standaard om een kleine programmeer opdracht te doen in de sollicitatie procedure. Over het algemeen was dit na een 1e gesprek. Grootte van de opdracht was over het algemeen ca 2 a 3 uur. Oftewel op kantoor, of gewoon thuis na overleg over het tijdstip waarop wij de opdracht zouden sturen.

Inhoud van de opdracht was eigenlijk altijd om vanaf een scratch een mini web applicatie of ander stukje software te schrijven. Dit gaf in mijn ogen vaak totaal geen realistisch beeld van de kwaliteiten van de developer, omdat er in het dagelijkse werk vrijwel nooit iets vanaf scratch geschreven wordt.

Daarom heb ik bij mijn huidige werk een nieuwe opzet gemaakt om als opdracht tijdens de sollicitatie procedure te gebruiken. Ik heb een kant en klare mini applicatie gemaakt, waar een aantal bugs in zitten. Daarbij heb ik een document gemaakt met een aantal "bug reports" en "feature requests", oplopend van hele simpele overduidelijke fouten, tot wat moeilijker te vinden bugs en verzoeken om dingen aan te passen. Daarnaast zit er een algemene vraag bij waarin we de kandidaat vragen wat hij verder in de software zou willen aanpassen om de kwaliteit te verbeteren. Ook daar zitten een aantal simpele verbeterpunten tussen (10x hetzelfde stukje gekopieerde code wat ook in 1 generieke functie zou kunnen etc) tot security gerelateerde zaken (SQL injection vulnerability). In mijn ogen geeft zo'n soort opdracht een veel beter beeld van een kandidaat, omdat het veel meer overeen komt met het dagelijkse werk. Bovendien is dezelfde opdracht bruikbaar voor junior/medior/senior level. Van een junior verwacht ik niet meer dan een paar bugs op te lossen, van een senior zou ik ook verwachten dat hij de SQL injection signaleert etc.

We hebben de opdracht tot nu toe pas 2x gebruikt, dus kan nog niet heel veel ervaringen delen over hoe het bevalt, maar tot nu toe ben ik er positief over.

Of zo'n opdracht uitvoeren ook daadwerkelijk helpt om de TS de juiste kandidaat te vinden is uiteraard van veel meer factoren afhankelijk, gezien de rest van het topic, maar wellicht geeft het nog wat inspiratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
rjong5 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:49:
[...]

Voor de corona tijd was het nogthans de normaalste zaak van de wereld om gewoon 5 dagen in de week op kantoor te zitten, ik denk dat veel mensen zich al gelukkig mochten prijzen om uberhaupt al 1 dag vanuit thuis te werken.

en om dat nou vrijheidsberoving te noemen is wel heel erg over de top, je klinkt als een Gen-Z, maar ik zie dat je uit 1971 komt lol.
Niet in de consultancy development omgeving. Daar is het al heel lang de regel om een aantal dagen per week thuis te werken. Ik heb dan ook al meer dan 5 jaar een kantoor in huis om goed thuis te kunnen werken. Het ligt er echt helemaal aan in welke branch je zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickyHeijnen
[...]

Ik heb dit volgens mij nu al 3x genoemd maar die vrijheid die was er eerst ook, er waren geen vaste werktijden en thuiswerken dat kon in principe altijd. En ik zou willen dat het nu nog steeds zo was, want dan had ik dit topic niet hoeven openen, dan had de toko prima gefunctioneerd.

De praktijk bij mij was anders, producitiveit was dramatisch. We hebben samen besproken hoe we dit kunnen verbeteren, hoe ik ze daarin kan helpen. Conclusie was, ze hadden gewoon behoefte aan kaders en duidelijke richtlijnen. Bij het thuiswerken gaven ze regelmatig aan dat het lastig was om zichzelf te motiveren om aan de slag te gaan. Gevolg was dat op vrijdag niet er in een week niet 36 uur was gewerkt maar soms maar 28 of soms nog veel minder.
Uiteindelijk ben ik maar een klein bedrijf en zijn mijn zakken niet heel diep. De gemaakte omzet moet wel verdiend worden, ik kan hun salaris niet van een boom plukken.

Sinds november vorig jaar heb ik het thuiswerken (na 3 jaar proberen!) een tijdje helemaal niet toegestaan. Afgelopen februari is er een nieuwe medewerker bijgekomen die graag meteen vanaf het begin één dag in de week wilde thuiswerken, ik heb gezegd dat dat prima is en heb daaorm de regel weer wat versoepeld en nu kijken we gewoon langzaam aan of dat goed gaat, en als het gaat dan kan het misschien ook weer 2 of 3 dagen zijn.

Als er nu iemand solliciteert die graag 3 dagen wilt thuiswerken of graag om 10 uur wilt beginnen, ja prima zolang je daarmee om kunt gaan geen probleem. Dan krijg je die vrijheid van mij. Maar om de situatie nu maar te vergelijken met een gevangenis, tsja die gaat bij mij niet helemaal op.
Agent47 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:54:Ik krijg een beetje het idee dat TS iedereen maximaal in de gaten wil houden en vanaf het moment dat iemand ook maar op Tweakers zit, TS die persoon meteen eruit wil hebben.
Ik ben (oprecht!) echt benieuwd op basis waarvan je die conclusie trekt. Ik doe juist precies het tegenovergestelde. Ik loop 2 of 3 keer per dag even langs ieder bureau en vraag of het allemaal lukt en of ze hulp nodig hebben ergens mee. Zo niet, dan ga ik weer zitten. Ik ga niet controleren wat ze op hun scherm open hebben staan. Ik controleer niet hoe lang de pauze duurt. Ik controleer hun code en geef daarop feedback, ik controleer hoe de communicatie verloopt met de klant en geef daarop feedback.
aaaaaaaaaabc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:24:Als je dit verder wil schalen heb je een compagnon of echte manager nodig. Op deze manier werkt het niet. En zoals eerder aangegeven, junioren ga je moeilijk vinden. De reden is dat veel junioren juist veel willen leren en gezellig willen als ze al naar kantoor komen. Dat kun je ze niet bieden, want de beschreven omgeving klinkt erg onaantrekkelijk voor junioren, zowel vakinhoudelijk als qua sfeer...
Ik heb blijkbaar het beeld geschetst alsof het bij ons op kantoor een soort dictatoriaal regime is. Maar dat is het allesbehalve. Het is echt gezellig op ons kantoor, ik doe ook mijn uiterste best om het daar zo leuk en gezellig mogelijk te maken. Ik hoor van hun ook dat ze mij een fijne werkgever/motivator/manager vinden en ze veel leren door de alle tijd die ik in ze steek om ze goed te begeleiden.

Ik ben zelf ontzettend toegankelijk en laagdrempelig. Ik stuur nooit op omzetten, deadlines of targets, en dat wil ik ook helemaal niet. Niemand is ook weg gegaan om die reden. Sommige gingen omdat ze behoefte hadden aan een duidelijke manager boven zich met meer persoonlijke begeleiding, anderen omdat ze na 6 maanden nog steeds niet durfden te bellen met een klant, maar de meesten omdat ze echt de behoefte hadden aan een ander soort organisatie waarbij ze meer op het development stuk konden richten zonder de project manager / product owner functies.

Bedankt @Ulic voor je reactie. Ik heb na alle berichten hier het case-vraagstuk al even losgelaten en denk dat ik me eerst even ga focussen op hoe de IT-branch er anno 2024 uit ziet, wat ik daarvan kan gebruiken binnen mijn bedrijf. Daarnaast moet ik veel meer tijd steken aan het duidelijk presenteren wat voor bedrijf wij zijn en hoe we werken. Dat heel goed vertalen naar een duidelijke vacature ipv alleen maar te roepen "Full-stack webdeveloper (m/v)", dat zorgt denk ik meer voor de mismatch dan het sollicitatiegesprek. Als ik duidelijk ga uitwerken wat de werkzaamheden zijn en hoe een gemiddelde dag eruit ziet dan zal ik makkelijker iemand vinden die daar juist heel enthousist van wordt. En die mensen zijn er zeker, daar ben ik van overtuigd! En dan is het laten doen van een case in mijn situatie misschien helemaal niet meer nodig en heb ik veel meer aan de proeftijd van 1 maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
RickyHeijnen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:22:
[...]

Ik heb dit volgens mij nu al 3x genoemd maar die vrijheid die was er eerst ook, er waren geen vaste werktijden en thuiswerken dat kon in principe altijd. En ik zou willen dat het nu nog steeds zo was, want dan had ik dit topic niet hoeven openen, dan had de toko prima gefunctioneerd.

De praktijk bij mij was anders, producitiveit was dramatisch. We hebben samen besproken hoe we dit kunnen verbeteren, hoe ik ze daarin kan helpen. Conclusie was, ze hadden gewoon behoefte aan kaders en duidelijke richtlijnen. Bij het thuiswerken gaven ze regelmatig aan dat het lastig was om zichzelf te motiveren om aan de slag te gaan. Gevolg was dat op vrijdag niet er in een week niet 36 uur was gewerkt maar soms maar 28 of soms nog veel minder.
Uiteindelijk ben ik maar een klein bedrijf en zijn mijn zakken niet heel diep. De gemaakte omzet moet wel verdiend worden, ik kan hun salaris niet van een boom plukken.
Wat is in jouw ogen dramatische productiviteit? Ik zie erg veel over uren, weinig over productiviteit.
[...]
Sinds november vorig jaar heb ik het thuiswerken (na 3 jaar proberen!) een tijdje helemaal niet toegestaan. Afgelopen februari is er een nieuwe medewerker bijgekomen die graag meteen vanaf het begin één dag in de week wilde thuiswerken, ik heb gezegd dat dat prima is en heb daaorm de regel weer wat versoepeld en nu kijken we gewoon langzaam aan of dat goed gaat, en als het gaat dan kan het misschien ook weer 2 of 3 dagen zijn.
Snap je dat voor een buitenstaander dit absurd overkomt. Het klinkt erg wantrouwend en is eigenlijk geen goede basis. Als je mensen afrekent op productiviteit, dan moet het je niet uitmaken. Als de afspraak is dat Jantje 7 taken wegwerkt in een week, dan moet ie er 7 wegwerken of een goede reden dat het niet lukt. Als Jantje de was deed en hond uitlaat en op zaterdag alsnog inhaalt, zie ik geen probleem ermee. Het komt op mij van afstand heel benauwend over...
[...]
Als er nu iemand solliciteert die graag 3 dagen wilt thuiswerken of graag om 10 uur wilt beginnen, ja prima zolang je daarmee om kunt gaan geen probleem. Dan krijg je die vrijheid van mij. Maar om de situatie nu maar te vergelijken met een gevangenis, tsja die gaat bij mij niet helemaal op.
Ik denk dat het probleem is dat iedereen(!) in de markt veel flexibeler is dan jij qua dit soort regels. Daarmee breng je jezelf in een heel lastig parket, want dan krijg je vooral de mensen die elders niet aan de bak bij je in dienst en die komen elders niet aan de bak door de zaken die je noemt. Kortom, je duwt je met deze handelswijze in een negatieve spiraal en trekt daarmee vooral de mensen aan die je juist wil vermijden...
[...]
Ik ben (oprecht!) echt benieuwd op basis waarvan je die conclusie trekt. Ik doe juist precies het tegenovergestelde. Ik loop 2 of 3 keer per dag even langs ieder bureau en vraag of het allemaal lukt en of ze hulp nodig hebben ergens mee. Zo niet, dan ga ik weer zitten. Ik ga niet controleren wat ze op hun scherm open hebben staan. Ik controleer niet hoe lang de pauze duurt. Ik controleer hun code en geef daarop feedback, ik controleer hoe de communicatie verloopt met de klant en geef daarop feedback.
Met alle respect, maar als zeer ervaren manager ga je niet langs ieder bureau lopen meerdere keren per dag. Dat is bijna als een leraar die langs de leerlingen loopt en tenzij je dat op een leuke manier doet, komt het heel belerend en eng over. Het straalt veel controledrang uit. Besef wel dat als je met 3 man in een kantoor zit, de mensen echt wel weten waar je zit. Af en toe langs gaan voor small talk is prima, maar misschien moet je erop vertrouwen dat mensen je weten te vinden als het niet lukt. Kunnen ze dat na hun proeftijd niet, dan moet je ze laten gaan. Met je manier van doen dring je eigen de houding op die niet wil. Als jij wil dat je medewerkers proactief handelen, zorg dat niet dat je ze in een reactief hokje duwt.
[...]
Ik heb blijkbaar het beeld geschetst alsof het bij ons op kantoor een soort dictatoriaal regime is. Maar dat is het allesbehalve. Het is echt gezellig op ons kantoor, ik doe ook mijn uiterste best om het daar zo leuk en gezellig mogelijk te maken. Ik hoor van hun ook dat ze mij een fijne werkgever/motivator/manager vinden en ze veel leren door de alle tijd die ik in ze steek om ze goed te begeleiden.
Ik geloof heus wel dat je geen slecht mens bent die een kleine dictator wil spelen. Echter, het komt zeer controlerend over en als vrij veel reacties hierop daar wijzen vanuit vershcillende invalshoeken (medewerkers, managers/leidinggevendingen en andere werkgevers), dan moet je misschien afvragen of je wellicht niet onbedoeld teveel ruimte inneemt.
Ik ben zelf ontzettend toegankelijk en laagdrempelig. Ik stuur nooit op omzetten, deadlines of targets, en dat wil ik ook helemaal niet.
Dit is in essentie je probleem! Ga alsjeblieft wel sturen op relevante zaken!! Het lijkt erop dat je stuurt op zaken als aanwezigheid, op tijd zijn enz. i.p.v. productiviteit! Ik denk dat je medewerkers oprecht blij zouden van duidelijk afgebakende taken met verwachtingen/deadlines en dat veel hebben dan dat je controleert hoeveel uur ze maken. Als je proactieve medewerkers wil die blij zijn in hun werk, geef ze dan aub de autonomie die ze aankunnen en willen. Voor mij klinkt je manier van aansturen als old school ambtenarij, waarbij je mensen helemaal niet helpt.
Niemand is ook weg gegaan om die reden. Sommige gingen omdat ze behoefte hadden aan een duidelijke manager boven zich met meer persoonlijke begeleiding, anderen omdat ze na 6 maanden nog steeds niet durfden te bellen met een klant, maar de meesten omdat ze echt de behoefte hadden aan een ander soort organisatie waarbij ze meer op het development stuk konden richten zonder de project manager / product owner functies.
Zie hierboven, ga alsjeblieft leren hoe je mensen aanstuurt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:13
Gevolg was dat op vrijdag niet er in een week niet 36 uur was gewerkt maar soms maar 28 of soms nog veel minder.
Maar krijgen ze nu met het op kantoor werken ook meer gedaan, of wordt er effectief nog steeds maar 28 uur of minder gewerkt, maar wordt er door creatief schrijven en lunch meetellen als werk 36 uur geschreven?
Sorry, maar als mijn manager 2-3x per dag langs komt lopen met de vraag of het allemaal lukt, dan zou ik het heel snel zat zijn. Dan kan je beter 1-2x per dag even samen zitten met het hele team (bijvoorbeeld begin van de dag en na de lunch) en de spreekwoordelijke thermometer in het team steken, dan langs ieder bureau zweven. Ook continue feedback kan erg bemoeiend overkomen, daar zou je mij ook niet blij mee maken als je 3x per dag met feedback komt. Dat klinkt ook als een mismatch tussen wat je aan personeel zoekt/nodig hebt (meer senior) en hoe je ze behandelt (als starters/juniors).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik heb niet alles helemaal doorgelezen, maar een paar dingen vallen op:

- diverse jonge medewerkers allemaal binnen 5km wonend
- wonend bij ouders

Het lijkt me dat dit gewoon nog heel erg 'jonge honden' zijn. TS zal ook niet op de hele achterkant van het AD adverteren of een Premium Platina Deluxe account gebruiken. Als je dan weet hoe krap die arbeidsmarkt is dan kan ik me heel goed voorstellen dat het moeilijk is om goede mensen te vinden.

Ik zou vooral met je meest ervaren mensen gaan praten. Wat is er saai wat niet, wat is er leuk, wat past bij hen, waar hebben ze een hekel aan. Voor jou voelen de klanten en producten waarschijnlijk als je eigen kinderen terwijl voor die gasten het 'gewoon werk' is. En als je dan net te weinig of verkeerde (micromanagement) aandacht geeft of het is niet uitdagend genoeg, of ze hebben gewoon problemen thuis, niet lekker in hun vel of nog wat 'puber-/studentachtige' slaappatronen dan kan het al zeer snel ernstig gaan schuren.

Je allerbeste mensen kunnen toch wel iets zelf? Anders is het of te ingewikkeld, of te saai/eentonig/onduidelijk of jij bent gewoon heel erg je eigenlijk regeltjes aan het uitmanagen. Laat de ervaren jongens de jongere op sleeptouw nemen. Geef die oude wat meer aandacht en verantwoordelijk zodat je je niet aan elke te late gast hoeft te ergeren. Je vraagt op een goeie dag:"Hey wat is het stil?" -"Ja Jantje is naar de tandarts en Pietje naar de kapper. Maar XYZ hebben ze aan doorgewerkt dat is klaar" En als dat niet klaar is dan moet je aan de 'teamleads' uitleggen dat dingen wel af moeten zijn en dat mensen niet en mass naar de kapper moeten gaan als collega's ook al naar tandartsen zijn.

Ik heb het diverse keren meegemaakt dat je jaren dingen prima alleen deed en ineens kwam er een ticket systeem of wilde de nieuwe chef eerst goedkeuren. Dat soort dingen is prima, maar je moet er wel heel voorzichtig mee zijn. Als je dan ineens heel kritisch uit de pannen en potten gaat proeven met misschien wel commentaar dan werkt dat niet bepaald motiverend.

Je moet dingen ook wat loslaten. Liever 100 bestellingen met teveel zout en te weinig ketchup dan 10 bestellingen die perfect zijn (volgens jou) en chagrijnige klanten en medewerkers. Misschien willen die klanten ook wel lekker veel zout.

[ Voor 14% gewijzigd door jnr24 op 10-09-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyHeijnen
aaaaaaaaaabc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:45:Wat is in jouw ogen dramatische productiviteit? Ik zie erg veel over uren, weinig over productiviteit.
Dramatische productiviteit is een hele dag op kantoor zijn en dan aan het eind van de dag alleen een knop van links naar rechts verplaatst hebben. En nee, dit verzin ik dit, dit is gewoon echt een keer voorgekomen.

Dramatische productiviteit is om kwart voor 10 binnen komen en 5 voor 5 weer weg, want moet de bus halen en nergens die tijd inhalen.

Dramatische productiviteit is taken waar 1,5 uur voor staat 15 uur over doen uiteindelijk. Zonder ook maar één keer hulp te vragen.
aaaaaaaaaabc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:45:Als de afspraak is dat Jantje 7 taken wegwerkt in een week, dan moet ie er 7 wegwerken of een goede reden dat het niet lukt. Als Jantje de was deed en hond uitlaat en op zaterdag alsnog inhaalt, zie ik geen probleem ermee. Het komt op mij van afstand heel benauwend over...
Ik heb geen contract met Jantje voor x aantal taken, ik heb een contract met Jantje voor x aantal uur per week. Ik verwacht dan dat die uren ook gewerkt worden. Zijn productiviteit bepaalt uiteindelijk de hoogte van zijn salaris. Als jantje 100 taken wegwerkt in 36 uur verdient hij meer dan als hij 10 taken weggewerkt krijgt in 36 uur.

Ik verkoop maar 1 product aan mijn klanten en dat is een gewerkt uur. Uurtje, factuurtje. Als iemand mij 36 uur in de week kost en maar 28 uur aan het werk is, dan gaat er toch ergens iets niet goed (afgezien van verlof en vakantie).

Maandag spreken we af wat we die week gaan doen in onze Weekly, dat kunnen inderdaad bijv. 5 taken zijn. Maar als die vrijdag niet af is zijn er geen consequenties voor de medewerker, behalve dat alles in de planning opschuift. En ik in gesprek blijf met hoe dat kan of hoe we het kunnen verbeteren. Meer dan de helft van de keren was het "ik vond het moeiljk", en als ik dan vraag waarom ze mij of een collega niet om hulp hebben gevraagd... "weet ik niet" of "heb ik niet aan gedacht".
aaaaaaaaaabc schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:45:Met alle respect, maar als zeer ervaren manager ga je niet langs ieder bureau lopen meerdere keren per dag. Dat is bijna als een leraar die langs de leerlingen loopt en tenzij je dat op een leuke manier doet, komt het heel belerend en eng over. Het straalt veel controledrang uit. Besef wel dat als je met 3 man in een kantoor zit, de mensen echt wel weten waar je zit.
Met z'n drieën zitten we gewoon aan een eilandje van 3 bureau's. Ik doe hetzelfde werk dat zij ook doen, dus ik ben ook gewoon een collega. Meer dat zelfs dan een manager. Ik weet dat ik werkgever ben en moet managen, maar dat niet mijn ambitie en niet een rol waar ik volledig in wil groeien. Uit veel reacties hier las ik al dat de mensen die goed functioneren zonder al te veel sturing of management waarschijnlijk zelf al ZZPer zijn geworden. Dat zou goed kunnen, dus het inhuren van een ZZPer is zeker iets wat ik misschien zou overwegen in de toekomst.

Je kunt mij niet meten aan een enterprise IT organisatie waar niet wordt gekeken op de gewerkte uren maar alleen naar productiviteit. Mijn zakken zijn veel minder diep, ik zal mijn kop boven water moeten houden terwijl de kosten voor kleine ondernemers torenhoog zijn. Wij zitten niet in het segment waar we 100 euro per uur kunnen vragen. Ten eerste is dat niet de kwaliteit die we leveren, ten tweede zitten onze klanten niet in dat segment.
Linksom of rechtsom zal er een oplossing zijn, en ik had ook niet verwacht die hier op een presenteerblaadje te krijgen. Maar inmiddels lopen er via de privé berichten al een aantal fijne gesprekken waar ik veel tips uit kan halen. Je kunt je afvragen waarom ze niet hier durven te reageren maar wel via prive berichten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickyHeijnen
jnr24 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:04:
Ik zou vooral met je meest ervaren mensen gaan praten.
....
Je allerbeste mensen kunnen toch wel iets zelf?
Ik heb er maar twee, één fulltime en één parttime. Dat is nu het team. De FT'er werkt er nu bijna 5 jaar en is zeker wel een blijver, maar ook niet zonder slag of stoot. Ik ben nu zelf een week met vakantie hij runt de hele toko. Ik hoef niks te doen nu. Hij kent alle klanten, iedereen kent hem ook. Hij weet mij te vinden als hij er écht niet uitkomt.

Die heeft natuurlijk ook al mijn fases van het 'proberen' een goede leider/werkgever/manager/collega te zijn doorstaan. En hij heeft natuurlijk ook iedereen zien komen en gaan waarvan hij ook wel zag dat het geen match was of dat ik aan een dood paard zat te trekken. Je kunt begrijpen dat dat niet motiverend is.

Ik heb maandag a.s. meteen een 1-op-1 met hem ingepland. En dan zal ik ook open en eerlijk met hem bespreken om te kijken hoe zijn ervaring is met mij, het bedrijf en het werk. Dat heb ik oprecht nog nooit op die manier gedaan, dus wellicht haal ik daar veel waardevolle feedback uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:47
RickyHeijnen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:57:
Maandag spreken we af wat we die week gaan doen in onze Weekly, dat kunnen inderdaad bijv. 5 taken zijn. Maar als die vrijdag niet af is zijn er geen consequenties voor de medewerker, behalve dat alles in de planning opschuift. En ik in gesprek blijf met hoe dat kan of hoe we het kunnen verbeteren. Meer dan de helft van de keren was het "ik vond het moeiljk", en als ik dan vraag waarom ze mij of een collega niet om hulp hebben gevraagd... "weet ik niet" of "heb ik niet aan gedacht".
Misschien een dagelijkse standup doen? Hoeft met z'n 3en nog geen 5 minuten te duren iedere ochtend:

- Wat heb je gisteren gedaan? Ben je ergens tegen aan gelopen?
- Wat ga je vandaag doen? Zie je obstakels om dat voor elkaar te krijgen?

Verder neem ik aan dat je gewoon een goede workflow hebt met issues/stories, Pull Requests (peer reviews) / pair programming enzo? Hoe hou jij gedurende de week de voortgang van je collega's bij?

Iets vaker dan 1x per week inchecken lijkt me het advies. Simpel gezegd; als je iemand maandag 5 taken toewijst voor de hele week, dan moeten woensdag 2 taken klaar zijn. Als dat niet zo is; ga er eens naast zitten en vraag hoe het gaat.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat kwam er uit de exit-gesprekken met de vertrokken medewerkers?

Het terugkerende thema lijkt dat de medewerkers niet alles uit zichzelf lijken te halen. Dit is zowel frustrerend voor werkgever als de werknemers zelf.

De oplossing lijkt met name te liggen in de organisatie van het werk. Je kan niet jezelf willen aannemen, van deze werknemers dezelfde output en inbreng verwachten als dat jij leverde in de beginjaren als zzper.

Wat je wel kan doen is, zeker in de beginfase, werkpaketten aanleveren en deze goed afkaderen, zowel technisch als communicatief. Daarna beetje bij beetje complexiteit en verantwoordelijkheden verhogen. Zo bouw je wederzijds vertrouwen op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 21:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Stijg een beetje boven de materie uit en ‘voedt’ je mensen op. Ga niet achteraf analyseren hoe iets sneller had gekund, maar vraag waarom er niet om hulp gevraagd is. Dan krijg je geen smoesjes, maar echte blokkades en dan ga je daar mee aan de slag. Anders verzandt het altijd in smoesjes die wel of niet kloppen en geloofd worden en volgt een discussie wat je zelf wel of niet had gedaan. Levert niets op. Je wilt bepaald gedrag, stuur daar dan ook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

En ik in gesprek blijf met hoe dat kan of hoe we het kunnen verbeteren. Meer dan de helft van de keren was het "ik vond het moeiljk", en als ik dan vraag waarom ze mij of een collega niet om hulp hebben gevraagd... "weet ik niet" of "heb ik niet aan gedacht".
Het kan aan mij liggen, maar dat is toch geen gekke beginpositie voor een stagiair. Hoe heb je ze begeleid om ze naar dat hulp vragen te helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Laatst online: 10-06 18:23
RickyHeijnen schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:08:
[...]

Ik heb er maar twee, één fulltime en één parttime. Dat is nu het team. De FT'er werkt er nu bijna 5 jaar en is zeker wel een blijver, maar ook niet zonder slag of stoot. Ik ben nu zelf een week met vakantie hij runt de hele toko. Ik hoef niks te doen nu. Hij kent alle klanten, iedereen kent hem ook. Hij weet mij te vinden als hij er écht niet uitkomt.

Die heeft natuurlijk ook al mijn fases van het 'proberen' een goede leider/werkgever/manager/collega te zijn doorstaan. En hij heeft natuurlijk ook iedereen zien komen en gaan waarvan hij ook wel zag dat het geen match was of dat ik aan een dood paard zat te trekken. Je kunt begrijpen dat dat niet motiverend is.

Ik heb maandag a.s. meteen een 1-op-1 met hem ingepland. En dan zal ik ook open en eerlijk met hem bespreken om te kijken hoe zijn ervaring is met mij, het bedrijf en het werk. Dat heb ik oprecht nog nooit op die manier gedaan, dus wellicht haal ik daar veel waardevolle feedback uit.
Nou dat klinkt al heel goed vind ik. Hoezo zou het niet motiverend voor hem zijn als het met andere moeilijker gaat? Dat geeft misschien wel een boost (en terecht, zou je hem moeten geven). Vraag of hij eens wil nadenken over werven. Misschien moet je het werk iets meer indelen op ervaring in plaats van per klant of vraag hoe die jongens daar over denken. Misschien zit er een bepaalde monotone aanpak in die jij wel ok vind, maar een ieder ander amper doorheen komt.

Te laat komen e.d. zou ik zeker geen dagelijks/wekelijkse frustratie over maken. Verzin iets ludieks, scoreboardje, hoe kan het beter, maar hou het luchtig, iemand kan heel slecht in zijn vel (of gezondheid/energie) zitten. Ik heb wel eens van die IT collega's meegemaakt die leven op cola, energiedrank en m&m's, 's avonds pizza, nul beweging, best "stoer op de werkvloer" maar het slaat je je qua scherpte helemaal lam natuurlijk. Bespreek zoiets gewoon één keer per maand. Iemand kan beter 3x een uur te laat komen dan 2x een uur plus een uur gesprek en frustatie door jou. Jouw uren zijn duurder en het is gewoon vervelend voor iedereen. Als de uurtjes later weer ingehaald worden is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.

• aaaaaaaaaabc
[...]

Dramatische productiviteit is een hele dag op kantoor zijn en dan aan het eind van de dag alleen een knop van links naar rechts verplaatst hebben. En nee, dit verzin ik dit, dit is gewoon echt een keer voorgekomen.

Dramatische productiviteit is om kwart voor 10 binnen komen en 5 voor 5 weer weg, want moet de bus halen en nergens die tijd inhalen.

Dramatische productiviteit is taken waar 1,5 uur voor staat 15 uur over doen uiteindelijk. Zonder ook maar één keer hulp te vragen.
[...]
Op het eerste en laatste voorbeeld lijkt het me dat je mensen gewoon aanspreekt. Maar ook daar geldt, ga niet op de uren sturen, ga sturen op de output...
Ik heb geen contract met Jantje voor x aantal taken, ik heb een contract met Jantje voor x aantal uur per week. Ik verwacht dan dat die uren ook gewerkt worden. Zijn productiviteit bepaalt uiteindelijk de hoogte van zijn salaris. Als jantje 100 taken wegwerkt in 36 uur verdient hij meer dan als hij 10 taken weggewerkt krijgt in 36 uur.

Ik verkoop maar 1 product aan mijn klanten en dat is een gewerkt uur. Uurtje, factuurtje. Als iemand mij 36 uur in de week kost en maar 28 uur aan het werk is, dan gaat er toch ergens iets niet goed (afgezien van verlof en vakantie).
Ik denk dat het hier ook deels mis gaat. Dat jij je eigen uren op die manier verkocht is logisch, maar klanten toe moet je nadenken of dat goed werkt. En bovendien mag je Jantje best afrekenen op de geleverde productiviteit! Als je uurtje factuurtje werkt met je klanten, kun je uiteraard eisen dat x% van de uren van Jantje billable zijn die week. Lijkt mij niet meer dan normaal. Maar als je niet uurtje factuurtje aan je klant rekent, kun je nog steeds Jantje aanspreken op de output...
Dus je kunt bij jou meerdere keren deadlines missen en dat heeft dan geen consequenties? Dan moet je toch gewoon iemand aanspreken en op de taken sturen, niet op de uren...
Met z'n drieën zitten we gewoon aan een eilandje van 3 bureau's. Ik doe hetzelfde werk dat zij ook doen, dus ik ben ook gewoon een collega. Meer dat zelfs dan een manager. Ik weet dat ik werkgever ben en moet managen, maar dat niet mijn ambitie en niet een rol waar ik volledig in wil groeien. Uit veel reacties hier las ik al dat de mensen die goed functioneren zonder al te veel sturing of management waarschijnlijk zelf al ZZPer zijn geworden. Dat zou goed kunnen, dus het inhuren van een ZZPer is zeker iets wat ik misschien zou overwegen in de toekomst.
Een ZZPer kan in jouw situatie helpen, maar besef wel dat de gemiddelde medewerker prima in staat is zelfstandig te werken zonder veel aansturing.
Je kunt mij niet meten aan een enterprise IT organisatie waar niet wordt gekeken op de gewerkte uren maar alleen naar productiviteit. Mijn zakken zijn veel minder diep, ik zal mijn kop boven water moeten houden terwijl de kosten voor kleine ondernemers torenhoog zijn.
Waarom kun je je medewerkers niet aanspreken op de productiviteit? Juist als iemand minder levert dan wenselijk heb je als klein bedrijf een groot probleem. Een enterprise kan soms naar de uren kijken, jij moet letten op de productiviteit en dienstverlening naar de klanten. Ik krijg de indruk dat jouw definitie een hele krappe/enge definitie is van uren die gemaakt zijn, maar dat je mensen niet aanspreekt als hun uren niet gefactureerd kunnen worden...
Linksom of rechtsom zal er een oplossing zijn, en ik had ook niet verwacht die hier op een presenteerblaadje te krijgen. Maar inmiddels lopen er via de privé berichten al een aantal fijne gesprekken waar ik veel tips uit kan halen. Je kunt je afvragen waarom ze niet hier durven te reageren maar wel via prive berichten....
Tja, kan zo zijn, maar aan de reacties te zijn wekt je handelswijze genoeg weerstand op en dat zegt dus ook iets...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ZieMaar! schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:06:
Je wilt bepaald gedrag, stuur daar dan ook op.
En dat is management. Niet op te lossen met cases in de sollicitatie procedure, maar met aanpassingen van hoe de leidinggevende omgaat met personeel en ze aanstuurt. Als ik zo lees dat de TS denkt uren te betalen ipv prestaties, dan zou ik ook niet gemotiveerd zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 11-09-2024 02:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
gambieter schreef op woensdag 11 september 2024 @ 02:11:
[...]

En dat is management. Niet op te lossen met cases in de sollicitatie procedure, maar met aanpassingen van hoe de leidinggevende omgaat met personeel en ze aanstuurt. Als ik zo lees dat de TS denkt uren te betalen ipv prestaties, dan zou ik ook niet gemotiveerd zijn.
Maar mensen die net van school komen hebben dat wel nodig en intensieve begeleiding. Ze hebben ook zeker niet de vaardigheden die @RickyHeijnen zoekt in de mensen.

Ik herken mezelf er ook zeker in en ik weet ook zeker dat als ik na school bij @RickyHeijnen was begonnen dat ik als ik het goed lees na een half jaar op straat sta omdat ik dan nog steeds niet met de klant durf te bellen, collega's niet om hulp durf te vragen omdat die altijd druk bezig zijn met hun taken en de productiviteit te laag ligt omdat ik zelf maar wat probeer om het op te lossen. Ook klap ik dicht als mijn leidinggevende een aantal keren per dag achter me loopt (ja dat heb ik ook meegemaakt) en dan zakt mijn productiviteit ook richting 0. Ik heb toen een gesprek gehad met mijn leidinggevende en heb dat ook aangegeven dat ik het gevoel had dat ik werd gecontroleerd. Hij bedoelde dat niet zo en wilde net als @RickyHeijnen weten of ik vast liep. Maar toen hij het erna niet meer deed ging mijn productiviteit wel weer omhoog. @RickyHeijnen bedoeld dat ook niet zo en wil hulp bieden, maar hoe mensen zich daarbij voelen kan dus heel anders zijn. Alleen de drempel om hulp te vragen werd pas makkelijker door 1 moment op de dag te nemen om vragen te stellen aan collega's en even samen te zitten. Daardoor kreeg ik ook niet het gevoel dat ik collega's stoorde tijdens belangrijk werk.

Als junior ben ik ook niet begonnen als full stack developer maar heb ik mij eerst als backend developer ontwikkeld, eerst 1 ding onder de knie krijgen, niet met klanten bellen maar zelf gewoon van een collega concrete opdrachten gekregen en die collega zat toen naast me en gaf me in het begin ook goede uitleg. En toen ik dat goed kende ben ik pas front-end erbij gaan doen en meer met klanten zelf afstemmen wat ze willen. Maar dat was pas na 5-8 jaar. Niet na 6 maanden.

Ik weet ook inmiddels waar het verschil in zit. Developers (tenminste die ik allemaal ken incl mezelf) hebben vaak een paar autistische trekjes. Dit bedoel ik niet negatief, want in development werk is het vaak juist nodig. Dat betekend dat je die mensen niet in het begin alles tegelijk moet laten doe maar eerst beginnen met een bepaalde taak en onderdeel en zorgen dat de dat goed kent en dan langzaam opbouwen. @RickyHeijnen is vanuit zichzelf geen developer als ik het goed heb begrepen, hij heeft een andere opleiding gevolgd en heeft het development deel zichzelf aangeleerd. Dat betekend dus ook dat hij wellicht over bepaalde zaken heel anders denkt dan iemand die vanaf het begin kiest voor development omdat het past bij zijn/haar karakter.

• RickyHeijnen
ZieMaar! schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 23:06:
Je wilt bepaald gedrag, stuur daar dan ook op.
Dat begrijp ik, maar ik heb gezien dat het niet werkt om iemand die van school afkomt vanaf nul te moeten sturen. Daarvoor heb ik de kwaliteiten zelf niet, en zo iemand beter stuurbaar is in een team van 10 developers waarbij hij bij 10 mensen kan afkijken hoe het werkt en zich daaraan kan meten. Die omgeving kan ik zo iemand ook niet bieden.

Conclusie; ik moet op zoek naar iemand die de kwaliteiten die ik zoek al bezit of daarbij in de buurt zit. Ik dacht dat een case in de sollicitatieprocedure daarvoor goed zou zijn, maar dat idee heb ik inmiddels al even naar de zijkant geparkeerd.
42erik schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:02:
Het kan aan mij liggen, maar dat is toch geen gekke beginpositie voor een stagiair. Hoe heb je ze begeleid om ze naar dat hulp vragen te helpen?
Door juist zelf bewust langs ze te lopen en te vragen hé heb je hulp nodig, kun je laten zien hoe je X of Y hebt aangepakt? En te vragen 'kun je me uitleggen wat je precies gaat doen voor taak Z'? Daarmee toon ik mezelf benaderbaar voor het vragen van hulp. Maar juist op die manier van werken wordt ik hier compleet voor gek verklaard.
DutchKel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 03:23:
Maar mensen die net van school komen hebben dat wel nodig en intensieve begeleiding. Ze hebben ook zeker niet de vaardigheden die @RickyHeijnen zoekt in de mensen.
Dat is inderdaad een conclusie die ik zelf ook had getrokken en de grootste reden voor het openen van dit topic :-)
DutchKel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 03:23:Developers (tenminste die ik allemaal ken incl mezelf) hebben vaak een paar autistische trekjes. Dit bedoel ik niet negatief, want in development werk is het vaak juist nodig.
Ook dit is iets dat ik gedurende de afgelopen 5 jaar heb geleerd. Introverte mensen zitten niet te wachten op mijn extreem blije en extraverte gedrag en de maandagochtend gesprekjes wat ze in het weekend hebben gedaan. Terwijl ik dat juist super interessant vind om te weten.

Ik heb zelfs een stagiair gehad die ik niet kon uitleggen dat het niet handig is om een verwijder-knop groen te maken. Ik had zelf in de taakbeschrijving moeten zetten dat die knop rood moet zijn. Zo'n vorm van autisme werkt niet in de werkzaamheden die ik biedt.
DutchKel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 03:23:@RickyHeijnen is vanuit zichzelf geen developer als ik het goed heb begrepen, hij heeft een andere opleiding gevolgd en heeft het development deel zichzelf aangeleerd. Dat betekend dus ook dat hij wellicht over bepaalde zaken heel anders denkt dan iemand die vanaf het begin kiest voor development omdat het past bij zijn/haar karakter.
Dat klopt niet :-) Ik heb een HBO Bachelor opleiding gevolgd op Avans hogeschool. Ben daar in 2009 afgestudeerd, maar ben al tijdens mijn opleiding begonnen als ZZPer. De enige keren dat ik zelf werknemer was, was gedurende de stages die ik daar heb gedaan. Mijn afstudeerstage zelfs met een 9 afgerond en op een haar na helaas niet cum laude afgestudeerd.

Hoewel je, als je mij zo op het eerste oog zou ontmoeten, niet direct zou denken dat ik developer ben, dit toch echt tot op het bot ben. Ik volg de trends in mijn vak, probeer mijn werk zo goed mogelijk en waar mogelijk tot de juiste development standards uit te voeren, kijk continu waar we nieuwe technieken kunnen toepassen. En het liefst begin ik morgen nog om al onze projecten helemaal te herschrijven naar nette backend APIs met headless frontend. Helaas is daar de tijd en het budget niet voor, maar nieuwe projecten pakken we zoveel mogelijk op de beste manier op en brainstormen met elkaar hoe we dat op de beste manier kunnen doen.

En juist omdat ik zoveel passie heb voor mijn vak wil ik niet mezelf volledig doorontwikkelen naar een manager/werkgever/leider. Dat is mijn secondaire rol en ik zoek iemand die daar prima mee overweg kan.

• RickyHeijnen
jnr24 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 00:24:
Te laat komen e.d. zou ik zeker geen dagelijks/wekelijkse frustratie over maken. Verzin iets ludieks, scoreboardje, hoe kan het beter, maar hou het luchtig, iemand kan heel slecht in zijn vel (of gezondheid/energie) zitten. Ik heb wel eens van die IT collega's meegemaakt die leven op cola, energiedrank en m&m's, 's avonds pizza, nul beweging, best "stoer op de werkvloer" maar het slaat je je qua scherpte helemaal lam natuurlijk. Bespreek zoiets gewoon één keer per maand. Iemand kan beter 3x een uur te laat komen dan 2x een uur plus een uur gesprek en frustatie door jou. Jouw uren zijn duurder en het is gewoon vervelend voor iedereen. Als de uurtjes later weer ingehaald worden is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.
Helemaal mee eens, ik benoem het ook niet dagelijks want als je smorgens wat meer tijd nodig hebt omdat je slecht in je vel zit of whatever, prima. Sterker nog, dat heb ik zelfs soms wel eens. Maar ik benoem het wel als aan het eind van de week die tijd niet is ingehaald. Ze zien hun eigen gewerkte tijd gewoon in het systeem, ze zien hoeveel taken ze hebben, hoeveel tijd daarvoor staat en hoe lang ze er uiteindelijk mee bezig zijn geweest.

Elke maand zit ik 1 tot 1,5 uur 1 op 1 met iedereen, (ook met stagiairs) en dan bespreken we hoe het gaat, of ze goed in hun vel zitten. Dat is het moment dat ik benoem als ik vind dat uren teveel uit de pas lopen. En dan bedoel ik niet dat er maar 35 uur gewerkt is ipv 36, want dan ben ik prima tevreden. Maar wel als dat er maar 28 zijn. En geloof me, ik benoem het ook zeker als ik heel tevreden ben en geef dan ook aan om dat vol te houden en zo door te blijven gaan.

Maar als iemand om 10 uur binnenkomt omdat hij tot half 4 heeft zitten gamen en denkt dat 2 blikken red bull hem wel door de dag helpen, tsja... dan moet je echt ergens anders gaan werken, maar in een klein team waar we bij elkaar aan één eiland zitten werkt dat gewoon niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
Je klinkt alsof je iemand nodig hebt zoals ik nu ben, na 17 jaar ervaring, maar je wil betalen voor/op zoek bent iemand als ik met 3 jaar ervaring.

Ik denk dat je het idee van "kneden" moet loslaten en iemand met ervaring moet zoeken die op je eigen niveau zit. Daar heb je meer aan dan 2-3 junioren waar je tijd in moet steken. Dat lijkt meer te kosten, maar het pad waarop je nu zit gaat je niets opleveren denk ik (tenzij je toevallig een super gedreven talent te pakken krijgt).

• RickyHeijnen
418O2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:57:
Je klinkt alsof je iemand nodig hebt zoals ik nu ben, na 17 jaar ervaring, maar je wil betalen voor/op zoek bent iemand als ik met 3 jaar ervaring.
Iemand met 17 jaar ervaring is meer dan welkom en zal ik dan ook betalen wat hij waard is. Ik heb nergens genoemd dat ik mensen graag wil onderbetalen. Echter zal zo iemand zich na 3 maanden al vervelen bij mij schat ik zo in, want hij kan zijn 17 jaar ervaring niet kwijt in de werkzaamheden.
418O2 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:57:Ik denk dat je het idee van "kneden" moet loslaten en iemand met ervaring moet zoeken die op je eigen niveau zit. Daar heb je meer aan dan 2-3 junioren waar je tijd in moet steken. Dat lijkt meer te kosten, maar het pad waarop je nu zit gaat je niets oplossen denk ik (tenzij je toevallig een super gedreven talent te pakken krijgt).
Ik moet op zoek naar iemand met bijv. 2-3 jaar werkervaring, weet hoe het werkleven werkt, van zichzelf weet hoe hij productief kan zijn, zichzelf niet meer aan het uitvinden is etc... En bij voorkeur bij een grote organisatie heeft gewerkt en er daar achter is gekomen dat hij dat niet fijn vind om alles 100% voorgekauwd te krijgen en niet zelf wat van zijn eigen creativiteit kwijt te kunnen.

En ik denk als ik dit goed uitwerk/uitschrijf in de vacature aangevuld met een goede beschrijving van de werkzaamheden / een gemiddelde dag bij ons, dat ik al een heel eind op weg ben en de juiste mensen aantrek, ook al reageren die niet binnen een week op de vacature.

Daarnaast als zo iemand dan misschien na 3-4 jaar is uitgekeken en weg wilt, ook helemaal prima, de doorgroeimogelijkheden zijn bij mij niet oneindig, dat begrijp ik. Maar er valt genoeg te leren, vooral op vlak van communicatie, een simpele klantvraag kan omzetten naar een eindproduct. En als iemand technisch behoefte heeft om iets te leren (een andere taal, andere development strategie) is daar ook alle ruimte voor. Ik weet zeker dat een volgende werkgever blij zou zijn met zo'n developer erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickyHeijnen
Ik heb voor de gein eens gewoon 20 willekeurige vacatures erbij gepakt voor IT vacatures uiteenlopend van junior/medior/senior en verschillende regio's en verschillende vakgebieden. Veruit de meeste bieden 1, 2 of 50/50 thuiswerken aan. Ik kon er maar 3 vinden waar dit onbeperkt mogelijk (alle 3 randstad!) is en bij 6 werd helemaal niks gezegd over thuiswerken in de vacature.
Ik denk als dit bij jouw werkgever mogelijk is zeker niet betekent dat het overal zo normaal is om altijd te kunnen werken waar en wanneer je dat wilt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

RickyHeijnen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:33:
Ik heb voor de gein eens gewoon 20 willekeurige vacatures erbij gepakt voor IT vacatures uiteenlopend van junior/medior/senior en verschillende regio's en verschillende vakgebieden. Veruit de meeste bieden 1, 2 of 50/50 thuiswerken aan. Ik kon er maar 3 vinden waar dit onbeperkt mogelijk (alle 3 randstad!) is en bij 6 werd helemaal niks gezegd over thuiswerken in de vacature.
Ik denk als dit bij jouw werkgever mogelijk is zeker niet betekent dat het overal zo normaal is om altijd te kunnen werken waar en wanneer je dat wilt.
Ik heb voor de gein eens terug gekeken naar het verleden. In 1998 ben ik begonnen in de consultancy en bij *ALLE* bedrijven en opdrachtgevers waar ik gewerkt heb, heb ik gemeld dat ik mijn werk doe op de plek en de tijd dat het beste is om het werk uit te voeren. Bij geen enkele van de, laten we schatten, 50-75 bedrijven is daar enige discussie over geweest.

Het gaat ook niet zozeer om het feit, het gaat om hoe het gebracht wordt. Je stelt dat ze *moeten* van 9 tot 17 aanwezig zijn en ze *mogen* 1 dag in de week thuis werken. Net alsof ze heel erg blij mogen zijn. Dat is niet hoe je mensen motiveert, dat is hoe je aapjes een kunstje laat doen. En dit is de houding die overal doorschemert: Je verwacht dat ze zelf initiatief tonen maar doet er alles aan om dat initiatief in de kiem te smoren.

Het probleem zit hem echt niet in dat thuis werken. Het probleem zit er in dat je geen idee hebt hoe mensen in elkaar zitten en hoe je het gedrag kunt krijgen wat je graag zou willen. Dat hele gedoe over thuis werken en kantoor tijden is daar een symptoom van. En in dit topic zie je hetzelfde gebeuren. Er zijn er al een aantal die soortgelijke dingen opgemerkt hebben maar in plaats van dat ter harte te nemen geef je smoezen voor dat gedrag. Je zult je moeten realiseren dat je een "onbewust-onbekwaam" gebied hebt wat management betreft en als je van de posters hier dat niet aan neemt zul je ook nooit "bewust-onbekwaam" worden, wat wel een vereiste is wil je hier ooit beter in worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
@RickyHeijnen Begrijp ik goed uit je eerdere posts dat sommige van je meer junior medewerkers, soms wel 15 uur met een opdracht bezig waren waar 1,5 uur voor stond?

Dat is natuurlijk vervelend. Betekent dat voor de klant ook dat ze 1500 moeten betalen in plaats van 150? Of heb je fixed fee afgesproken, 1,5 uur geoffreerd, en reken je dat bedrag ongeacht wie er hoe lang aan heeft besteed?
In dat laatste geval moet je wel goed kijken naar je bedrijfsvoering, dan kan het namelijk best wel prijzig worden om juniors aan te nemen, want die doen er langer over én je moet ze ook nog begeleiden. Een meer medior ontwikkelaar zal zich dan veel sneller teurgverdienen, want die kan in 32 uur ook echt voor 32 uur aan taken oppakken.

Een gevaar van fixed fee rekenen, en dan je developers onder druk zetten om ook in die tijd op te leveren is wel dat ze dingen gaan afraffelen als de tijd in het gedrang komt. Dat is dan weer slecht voor de kwaliteit. Je geeft wel aan dat je niet zo hard op deadlines zit, en dat is denk ik ook goed, maar daar zet je tegenover dat je wel de 'productiviteit' meet in uren versus taken.

Wat ik ermee wil zeggen: houd je bedrijfsmodel eens tegen het licht. Het kan prima zijn dat dit helemaal klopt voor een ZZP-er zoals jijzelf op senior niveau, waarbij 100 euro per uur wel uitkan en je zelf de 'foutjes' in de inschatting (overschrijding) opvangt met de gevallen waarin je juist eerder klaar bent. Maar met junior medewerkers zonder strakke aansturing wordt dit een ramp: ieder project zal op overschrijding uitlopen, je hebt geen tijd voor begeleiding, etc, etc. En eerlijk is eerlijk: iemand die de helft kost voor jou als werkgever, die zou er dan toch ook twee keer zo lang over mogen doen (voor het bedrijfsresultaat ten minste). Als je ze aan dezelfde standaarden houdt dan moet je ze ook gelijke beloning geven.

Ten aanzien van thuiswerken: prima dat je 1 of 2 dagen als max stelt, maar besef je ook dat je je dan wel gaat beperken tot juniors die geen andere keuze hebben. Mensen met een beetje werkervaring zullen 30+ zijn, en een groot deel van die mensen heeft bijvoorbeeld kinderen. Ik zou dus niet voor je kunnen werken, 4 dagen van 9:00-17:00 op locatie betekent dat ik die vier dagen mijn kind niet naar de opvang kan brengen en niet kan ophalen, dus moet ik een partner hebben die die 4 dagen niet werkt (of thuis mag werken). Hoogst onpraktisch. Daarbij heb ik, en vele leeftijdsgenoten met mij, gewoon een huis met uitstekend ingericht kantoor.

In de vijver van 20-25 jarigen zul je wat minder mensen met kinderen of mantelzorgers aantreffen, dus die kunnen gemakkelijker veel op locatie werken. Misschien zou je kunnen differentiëren in je vacatures: zet er een online voor iemand met 2-3 jaar werkervaring, en zet er ook eens een online voor mensen met 5+ of zelfs 10 jaar werkervaring en focus daar meer op de autonomie, klantinteractie, en technisch interessante projecten. Niet vooraf invullen dat die zich waarschijnlijk gaan vervelen, wellicht kun je die mensen wel binnenhalen, daarmee ook grotere projecten aantrekken, drie juniors ernaast zetten en krijg je je bedrijf op het volgende niveau. Win win, dan kun je daarna een projectmanager of proxy-PO aannemen, en zelf gewoon vooral blijven ontwikkelen.

ps; bovenstaande is constructief bedoeld, ik vind het knap hoe je je zo openstelt over je bedrijfsvoering en uitdagingen, dat verdient wat mij betreft ook oprechte constructieve reacties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrennuS
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 13:49
Ik denk dat veel zaken al zijn gezegd, maar dit triggerde mij toch even voor een reactie
RickyHeijnen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:23:
Iemand met 17 jaar ervaring is meer dan welkom en zal ik dan ook betalen wat hij waard is. Ik heb nergens genoemd dat ik mensen graag wil onderbetalen. Echter zal zo iemand zich na 3 maanden al vervelen bij mij schat ik zo in, want hij kan zijn 17 jaar ervaring niet kwijt in de werkzaamheden.
Hoezo? als hij/zij een bewuste keuze hiervoor maakt obv een eerlijk verhaal en als er wederzijdse afspraken en verwachtingen zijn.

Een lead/senior developer die wat zaken organiseert en sparringspartner voor de juniors en jou kan zijn klinkt als een leuke uitdaging. Met een duidelijke opdracht dat hij het teampje "2" jaar naar een hoger niveau gaat trekken en overdraagt aan een nieuwe lead developer.

Wat ik mis in het verhaal is het ontwikkelpad dat je biedt en wat is de beloning daarbij (niet perse financieel maar ook verantwoordelijkheden, etc).

Tips vanuit mij:
  • bij ons is het gewoon dat je het eerste half jaar meer op kantoor bent en daarna pas meer te gaan thuiswerken. in het kader van mensen, processen en klanten leren kennen. Jij krijgt dan zelf ook meer zicht op het vlees in de kuip.
  • wijs een buddy toe voor de eerste 3 maanden, iemand op hetzelfde niveau en laat ze het onderling organiseren.
  • je neemt geen mensen meer aan voor de eeuwigheid, ga er vanuit dat ze na 3 jaar een carrierestap willen maken. Biedt je dat uitzicht niet intern, dan gaan ze naar extern (vertrek). Het is natuurlijk niet alleen het werven maar ook het behouden wat je hebt.
  • laat ze een uitdaging voor de schaduwuurtjes formuleren. Dat kan iets leren zijn, maar ook een werkgerelateerd projectje (neem die ook gewoon mee in je planboard en laat ze erover vertellen). Hier zijn bij ons de beste productverbeteringen ontstaan (niet alleen klant vraaggestuurd) en geeft een gevoel van eigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

mrmrmr schreef op maandag 9 september 2024 @ 04:19:
Een programmeeropdracht geven vind ik (als werkgever) prima, maar betaal er altijd voor tegen een gangbaar ZZP tarief. Of de code bruikbaar is of niet.
Inderdaad goed om betaald te doen. Niet perse ZZP-tarief (tenzij gecombineerd met auteursrecht-overdracht), wel betaald. En dus pas doen als er een zeer goede kans is dat er een match is aan beide kanten. Niet als stap 1 als het meer is dan zo'n standaard onzinnige intelligentietest.

Inkoppertje: zonder overeenkomst is de code sowieso niet bruikbaar. Want intellectueel eigendom ligt bij de sollicitant. Potentieel werkgever mag het niet gebruiken. (Tenzij FLOSS).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Croga schreef op woensdag 11 september 2024 @ 09:46:
[...]
Ik heb voor de gein eens terug gekeken naar het verleden. In 1998 ben ik begonnen in de consultancy en bij *ALLE* bedrijven en opdrachtgevers waar ik gewerkt heb, heb ik gemeld dat ik mijn werk doe op de plek en de tijd dat het beste is om het werk uit te voeren. Bij geen enkele van de, laten we schatten, 50-75 bedrijven is daar enige discussie over geweest.
Consultant is een heel erg andere tak van sport dan in dienst devven.

Voor mij geldt hetzelfde, consultant sinds de gulden nog een ding was. Maar ook bij vast in dienst verwacht ik na evt. een inwerkperiode >= 50% thuis te kunnen werken. 5x8 op kantoor is simpelweg een dealbreaker.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DutchKel schreef op woensdag 11 september 2024 @ 03:23:
Intensieve begeleiding, training en support, absoluut. Maar niet vanuit de 9 to 5 houding, met een opleidingsplan etc.

Een 9 to 5 gefocusde werkgever krijgt 9 to 5 medewerkers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-07 23:35
Er zitten veel discrepanties in je verhaal en de behoeftes die je hebt. Ik vraag me ook af of je in je vacatures een duidelijk beeld schetst van wat je zoekt, en of je dat voor jezelf wel scherp hebt.

Aan de ene kant zoek je iemand die een verlengstuk is van jou, kennis heeft, geen 'ik doe alleen mijn werk' mentaliteit heeft maar aan het bedrijf wil bouwen en dus mogelijk meer moet leveren dan salaris en functie-omschrijving, die vragen durft te stellen en inzicht heeft, en dus ook gewoon veel ervaring heeft.

Tegelijkertijd vul je in dat een medior of senior zich gaat vervelen omdat het repetitieve taken zijn, zoek je iemand die gewoon programmeert, die je kunt kneden, betaal je liever conform de onderkant van de markt dan de bovenkant, heb je het in eerste instantie gezocht in stagiaires, en neem je dus absolute juniors aan.

De iets minder uitgesproken behoefte is dat je zelf niet wilt managen of leiding geven maar wilt developen. Tegelijkertijd dring je jezelf op door meerdere keren per dag te vragen of alles wel lukt, wat overkomt als te hard je best doen om een manager te zijn. Ondanks goede bedoelingen kan dat controlerend en beknellend overkomen en een teken zijn van weinig vertrouwen in je werknemer. Ook opmerkingen als "hou dit vast" kunnen, hoe goedbedoeld ook, averechts werken. Je ontneemt daarbij bewegingsvrijheid en stelt onuitgesproken voorwaarden, want wat als iemand "het niet vasthoudt"? Het kan overkomen als een mes op de keel. Een "lekker bezig" of "mooi opgelost" voldoet ook, is motiverend en zonder onderliggende druk. Je geeft zelf ook aan dat je extravert bent en niet in loondienst hebt gewerkt waardoor ik niet voel dat je veel inlevingsvermogen hebt in developers die introvert zijn en wel in loondienst werken. Dat is gewoon anders dan je eigen bedrijf runnen.

Je moet in mijn beleving dus eerst helder krijgen of je een senior developer, een junior developer of een manager/leidinggevende voor je team/mede-eigenaar zoekt. Stel puur binnen dat kader een vacature op, en beoordeel iemand binnen dat kader en niet daarbuiten. Ga niet voor een junior met senior kwaliteiten. Verwacht niet iemand die zich "voor het bedrijf inzet" voor een sub-junior salaris, dus betaal voor de kwaliteiten voor je verwacht. Overweeg iemand aan te nemen die wel kan managen zodat jij je kunt focussen op waar je goed in bent.

TL;DR: Een case gaat je niks helpen in een sollicitatieprocedure als je niet helder hebt wat je zelf wilt of nodig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

[...]
[...]
RickyHeijnen schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 19:55:
[...]
We bouwen maatwerk software dat is misschien 50% CRUDjes, 25% rapportages/inzichten en 25% het automatiseren van repetitieve taken. Onze klanten zitten aan de onderkant van het MKB met een omzet van max. +/- 1 miljoen per jaar.
Ik ben het eens met @BrennuS dat je deze optie te snel van tafel schuift en ik heb ook al advies gegeven om toch te gaan zoeken naar een senior ipv een junior. Natuurlijk zal er een grote groep senior devvers zijn die geen interesse hebben, ofwel vanwege te weinig uitdaging ofwel vanwege een te lage vergoeding (hoewel dat misschien best mee zou vallen als ik berichten van TS lees). Maar... niet alle senior devvers voldoen aan het stereotype dat je hier ziet op tweakers.

Ik ben zelf al 30 jaar ICT-er en voor het grootste deel daarvan was ik ondernemer. Ik heb geen moeite met klantcontact, maar gewoon geen zin in aquisitie. Ook vind ik niet dat het leven in het teken moet staan van het werken (zowel leven om te werken als werken om te leven vind ik onzinnig). Ik heb zowel kleine als grote projecten gedaan en inhoudelijk heel verschillende dingen. Maar ik heb het niet druk en verdien niet bovenmodaal. Ik geniet van het werk dat ik doe en ook van de vrijheid die ik heb. De kleine dingen - die jij CRUDjes noemt - daar zou ik geen weerstand tegen voelen omdat mijn leven naast het werk ook leuk en uitdagend is (zo ben ik sportief en muzikaal).

Inmiddels weet iedereen wel dat er veranderingen aan komen voor ZZP-ers. Ik lees en hoor veel ZZP-ers die voor geen goud terug in loondienst willen, die eerder zouden stoppen of naar het buitenland zouden gaan. Maar ik denk dat er ook veel wat ZZP-ers zijn die nu nadenken over een dienstverband, maar dat niet van de daken schreeuwen. Financieel zou het een stap terug kunnen zijn, maar loondienst geeft ook zekerheden en mogelijk meer 'rust' in de avonden en weekenden (een ondernemer staat altijd 'aan').

Zo heb ik ook besloten om te gaan zoeken naar een leuke baan in de ICT, maar om andere redenen dan de dreigende wetswijziging/handhaving. Naast de zekerheid en rust, voel ik ook behoefte om meer te werken met collega's. Ik kan prima alleen werken, maar hele dagen in je eentje achter een scherm is ook niet altijd leuk. Ik ben nu aan het nadenken over wat voor soort job mij het leukste lijkt (wat nog best lastig is want ik ben echt heel allround) en bij wat voor soort bedrijf ik zou passen. Het bedrijf van TS vind ik interessant, alleen is het vrij ver weg. :/

Ik vind het TOP hoe TS met de reacties om gaat, omdat veel (negatieve) reacties voort komen van mensen (medewerkers en managers) die in grotere organisaties werken. Zij gaan er van uit dat TS wil doorgroeien maar ik weet niet of dat nu echt is wat TS gelukkig maakt. Ik lees met belangstelling mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
[...]

Als ik zo lees wat je aanbiedt dan zou ik me daar prima mee vermaken. Simpele dingen tik je zo weg, complexere zaken haal je je voldoening uit. Er zijn maar weinig plekken waar alles altijd uitdagend is. Een mix is ook gezond, ook voor je brein.

Ik zou het als ik jou was eens een kans geven, want je huidige pad lijkt dood te lopen.

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:08
Inderdaad, zoals al veel gezegd, iemand die je hier beschrijft zou zich prima kunnen voelen in jouw kleine organisatie. Werk wat makkelijk weg te werken is, een junior om te coachen, een stuk legacy code dat in stukjes en beetjes te refactoren is naar hedendaagse standaarden. Niet zoveel druk als bij een detacheerder, niet zoveel risico als een freelancer, niet zo groot als een logge overheidsorganisatie. Ik zie best mogelijkheden!

• Mickey77

Mickey77

Allround ICT-er

Eigenlijk is TS ook zelf bewijs van de stelling dat een senior past... want hij is er zelf ook een en vind het werk zelf ook leuk :)

(Ik las dat hij een maand lang puur de rol van manager aan heeft genomen en daar niet gelukkig van werd, mede dat hij het devven daarvoor zelf te leuk vind)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ionicawa
RickyHeijnen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:46:
Door juist zelf bewust langs ze te lopen en te vragen hé heb je hulp nodig, kun je laten zien hoe je X of Y hebt aangepakt? En te vragen 'kun je me uitleggen wat je precies gaat doen voor taak Z'? Daarmee toon ik mezelf benaderbaar voor het vragen van hulp.
Pas hiermee op dat je niet het tegenovergestelde bereikt van je intentie. Je wilt gedrag stimuleren dat ze vragen komen stellen of even met je komen sparren als ze vastzitten. Maar wat je doet is dat je een (vast) aantal momenten per dag bij ze langs gaat om de informatie te krijgen. Heel simpel gezegd, als je dat structureel doet, dan gaan zij verwachten dat DAT de overlegmomenten zijn. Dat wil je juist niet.

En het maakt niet uit wat je zegt, verwachtingen worden gebaseerd op wat je doet. Dus als je A zegt, maar je doet B, dan gaan ze uit van B.

Daarnaast ben je nog steeds hun baas. De manager die over hun salaris en beoordeling gaat. Besef dat daar ook belangen kunnen zijn wat ze weerhoudt om je als volwaardige sparringpartner te zien. Of zelfs puur vanwege jouw senioriteit en zich dom voelen om bepaalde vragen aan je te stellen. Dan kunnen jouw acties dus juist ook meer als 'controleren' overkomen dan wat misschien jouw intentie is.

Ik zou eerder met daily standups gaan werken en retro's gaan houden. Je hoeft niet het volledige scrum framework te implementeren, maar er zijn zeker elementen uit te halen die van toegevoegde waarde zijn zonder teveel overhead te introduceren. Bekijk bijvoorbeeld dit artikel ter inspiratie: https://medium.com/the-li...the-framework-7ae091e1452

[ Voor 4% gewijzigd door Ionicawa op 11-09-2024 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnBQ
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Wat een tof topic! Geeft een mooi inkijkje in verschillende werelden. De inkopper, ondertussen ook wel bekend: Een case gaat niet helpen.

Imo gaan de beschreven werkzaamheden buiten de lijntjes van een 'standaard' IT opleiding of functie. Dat maakt het tof voor de allrounders zoals @Mickey77 waar ik mezelf ook onder schaar, maar maakt het ook moeilijk zoeken.

De kans van slagen voor TS lijkt me niet hoog bij studenten of net afgestudeerden.

Zelf zou ik eerder zoeken naar stevige mediors of seniors die klaar zijn met alle enterprise vergaderingen, refinements, functionele & technische ontwerpen die nodig zijn om een knop van links naar rechts te krijgen. Daarvoor lijken me de gesprekken het meest relevant.

Als ik de doelgroep van TS bot mag samenvatten als "bedrijven die niets met IT hebben, maar ook niet zonder kunnen" heb ik het geluk gehad daar wel eens mee te werken, wat in de praktijk een hele toffe klantrelatie (zonder technische taal) en veel ruimte voor initiatief betekent.

Het wereldje is wel echt anders dan enterprise met (juist ook bij de klant) voor elk stukje een ander poppetje.

Wellicht spreekt er een stukje frustratie door, maar het zou me geen slecht plan lijken om in vacatures te mikken op medior++ die juist meer invloed en minder meetings zoeken.

Mensen met een beheer en/of servicedesk achtergrond en interesse in dev zijn ook interessant als ik TS zo hoor over waar de belangrijkste aspecten liggen. Er zijn minder devs met klant bellen als hobby dan andersom ;)

Het spreekt mij iig behoorlijk aan, maar zit ook lastig qua afstand en omstandigheden anders kwam ik graag eens een bakkie doen.

Verder top om te zien hoe @RickyHeijnen zich opstelt en met reacties omgaat!
Pagina: 1 2 Laatste