DutchKel schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:24:
[...]
Waarom kun je dat niet combineren? Ik bel de hele dag door met mijn collega's. Het is niet meer zoals vroeger dat je voor elke minuut bellen moet betalen.
Bij mijn vorige opdracht waar ik in het begin alleen maar thuis werkte hadden we standaard het teams kanaal van de Daily open staan. De meeste developers zaten daar de hele dag in, wilde je even een focus momentje hebben dan ging je even de call uit.
Het is behoorlijk ouderwets denken dat je met thuiswerken niet samen kunt werken. Ook je scherm delen om iets te laten zien kost geen moeite.
Misschien denk ik dat het niet werkt omdat ik nog nooit op die manier geprobeerd heb. Maar eerlijk is eerlijk, ook daar zit een stuk ontwetendheid bij mij. Ik werk zelf nooit thuis, maar altijd op kantoor omdat ik daar een goed bureau heb, 2 schermen, een goede stoel, meer focus dan thuis.
De meeste jongens die ik tot nu toe heb gehad woonden allemaal nog bij hun ouders. Ik doe moeite om een fijne en goede werkplek te creeëren en zie thuiswerken misschien te snel als het niet waarderen van mijn moeite.
Dit hebben we meerdere keren geprobeerd, maar bleek in de praktijk een stuk lastiger dan gedacht. Ons werk bestaat voor het grootste gedeelte uit taken die maximaal 3-4 uurtjes werk zijn.
Voorbeeld:
Klant A belt; "Ik zou graag op de inkoopbon PDF een verwachte leverdatum willen kunnen zetten. Kun je dat voor me toevoegen?"
Ik zeg, ja dat kan geen probleem, 1,5 uur werk in totaal.
Klant zegt: "Oke, dat is prima, maar ik heb nu een inkoopbon waarop ik het wil zetten het liefst vandaag nog wil versturen."
Ik zeg, geen probleem, ik pak dit vanmiddag voor je op en laat je weten als het erin zit.
Ik maak een ticket aan in ons systeem, ik koppel de taak aan mezelf en vandaag en ga het bouwen. Klant krijgt een melding dat het klaar is.
Voorbeeld 2:
Klant B belt: "We starten een marketing campagne op productgroep X en ik wil per accountmanager zien hoeveel % die verkopen zijn gestegen per week. Kun je dat in een grafiek zetten onder Rapportages?"
Ik zeg, ja hoor dat kan, 4 uurtjes werk.
Klant zegt oke, ik plan het in ergens eind van de week, ik bouw het en klaar".
We hebben 3 klanten die doen in totaal 50% van de omzet samen en daar werken zeker wel wat meer planmatig en gestructureerd voor, maar de rest doet gemiddeld ~ € 8.000 op jaarbasis aan omzet. Hooguit een paar uurtjes per maand. Maar we bouwen wel ontzettend toffe dingen voor ze. Ik vind het werk zelf heel leuk, zij zijn heel blij met ons. Maar een gemiddelde medior of senior developer zou echt wel wat uitdagender werk willen (lijkt mij).
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:20:
Je taak controlleren op productie?

Lmao ik mag hopen dat die al gechecked is VOORDAT je naar prod gaat? Hoe heb je git principes ingeregeld, 4 ogen principes. Standaard unit testen vang je toch meer en deel al af, of is het een spray and pray development? Hoe ziet jullie OTAP er uit?
Voor dit soort dingen gaan we geen OTAP straat inrichten of scrum sessies voeren, want dan worden klusjes van 1,5 uur al snel 4 of 5 uur en dan zal het voor de klant te duur worden. We zijn absoluut geen amateurs, we proberen op een zo professioneel mogelijke manier te werken. Het is niet zo dat we bestandjes via FTP aan het uploaden zijn naar een server.
We werken met git, maken netjes aparte branches, werken en testen lokaal in een Docker omgeving. Als je twijfelt of het goed is vraag je een collega nog naar je code te kijken, maar dat is geen vaste regel. Dan gaat het meteen naar productie en controleert onze CI/CD of de tests goed zijn, static analysis gaat overheen, linting wordt gecheckt en dan als alles groen is wordt het gedeployed naar AWS, daar hebben we alles draaien.
En dan is de regel dat je in productie checkt of het daar ook werkt wat je hebt gebouwd voordat je naar de klant terugkoppelt dat het werkt.
Het grootste deel daarvan zijn stagiaires geweest. Wel altijd met het idee om ze te laten blijven na de 20-weken stage periode, maar toch gedurende de stage een mismatch bleek. Anderen durfden na 6 maanden nog niet eens de telefoon te pakken om een klant te bellen voor een simpele vraag, ja ik ga dat niet blijven doen voor collega's.
mannowlahn schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:20:Maar 1 dag per week thuis werken zal een hele hoop goede developers afschrikken, maar dat merk je nu dus ook. Je vijver wordt beduidend minder en wat je overhoudt zijn de developers die blijkbaar nergens aan de bak komen. Je verwacht goede developers maar je arbeidsvoorwaarden zijn daar niet naar.
De 1-dag thuiswerken regel wordt continu weer aangehaald in dit topic, maar het is niet zo dat dit ergens beschreven staat als vuistregel in de vacature. Het is de regel zoals die nu het beste werkt met het huidige team.
Als een sollicitant in een gesprek vraagt wat de regels zijn over thuiswerken, dan zal ik uitleggen wat nu de regels zijn en hem direct vragen hoe hij daarover denkt of wat zijn wens daarin is. Daarin moeten we elkaar dan tegemoet zien te komen. Als iemand perse 4 dagen wilt thuiswerken, dan moet ik wel heel erg overtuigd zijn dat het een goede match is voor het bedrijf op alle vlakken. Maar ik sta altijd open om andere dingen te proberen. De 1-dag regel is absoluut niet iets om aan vast te houden, sterker nog het liefst zou ik hem helemaal willen loslaten, maar met het huidige team werkt dat niet. Dan valt de productiviteit voor 50% weg.
Ionicawa schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:59:
Sorry, maar dan had je ZZP'er moeten blijven. Je kan niet managen en wilt eigenlijk ook niet managen. Wat ben je aan het doen dan? Maak je toevallig steeds dezelfde fouten? Hetgeen waar je jouw medewerkers van beticht? Sorry, dat is hard maar ik denk dat je die realisatie even moet hebben.
Zo snel ga ik de handdoek niet in de ring gooien, dat is niet wie ik ben. Het werken in een klein team bevalt me nog steeds veel meer dan het ZZP'er zijn, want ik stond letterlijk nooit meer uit. Ik was altijd maar aan het werk, continu, kon niks loslaten. Dat lukt me nu steeds meer en ben super gemotiveerd om mezelf te blijven ontwikkelen en om te blijven leren om uiteindelijk een klein top-team neer te zetten. Als duurt het nog 5 jaar en nog 9 mensen, dat maakt me niet uit.
En geloof me, uit alle reacties hier besef ik me nog meer dan hiervoor dat ik ook daarvoor eerst naar mezelf moet kijken. Ik doe al een tijdje coachingstrajecten om van mezelf een betere leider te maken en het feit dat ik nu kwetsbaar opstel door deze post hier plaatsen geeft ook aan dat ik open sta voor feedback. Maar ik ben nu eenmaal geen geboren leider en die skills moet ik me eigen maken.
Het gaat me niet lukken om op alle berichten hier van iedereen 1-op-1 te reageren, maar wil wel even laten weten dat ik alle feedback enorm waardeel en zeer waardevol zijn.