@
RickyHeijnen Begrijp ik goed uit je eerdere posts dat sommige van je meer junior medewerkers, soms wel 15 uur met een opdracht bezig waren waar 1,5 uur voor stond?
Dat is natuurlijk vervelend. Betekent dat voor de klant ook dat ze 1500 moeten betalen in plaats van 150? Of heb je fixed fee afgesproken, 1,5 uur geoffreerd, en reken je dat bedrag ongeacht wie er hoe lang aan heeft besteed?
In dat laatste geval moet je wel goed kijken naar je bedrijfsvoering, dan kan het namelijk best wel prijzig worden om juniors aan te nemen, want die doen er langer over én je moet ze ook nog begeleiden. Een meer medior ontwikkelaar zal zich dan veel sneller teurgverdienen, want die kan in 32 uur ook echt voor 32 uur aan taken oppakken.
Een gevaar van fixed fee rekenen, en dan je developers onder druk zetten om ook in die tijd op te leveren is wel dat ze dingen gaan afraffelen als de tijd in het gedrang komt. Dat is dan weer slecht voor de kwaliteit. Je geeft wel aan dat je niet zo hard op deadlines zit, en dat is denk ik ook goed, maar daar zet je tegenover dat je wel de 'productiviteit' meet in uren versus taken.
Wat ik ermee wil zeggen: houd je bedrijfsmodel eens tegen het licht. Het kan prima zijn dat dit helemaal klopt voor een ZZP-er zoals jijzelf op senior niveau, waarbij 100 euro per uur wel uitkan en je zelf de 'foutjes' in de inschatting (overschrijding) opvangt met de gevallen waarin je juist eerder klaar bent. Maar met junior medewerkers zonder strakke aansturing wordt dit een ramp: ieder project zal op overschrijding uitlopen, je hebt geen tijd voor begeleiding, etc, etc. En eerlijk is eerlijk: iemand die de helft kost voor jou als werkgever, die zou er dan toch ook twee keer zo lang over mogen doen (voor het bedrijfsresultaat ten minste). Als je ze aan dezelfde standaarden houdt dan moet je ze ook gelijke beloning geven.
Ten aanzien van thuiswerken: prima dat je 1 of 2 dagen als max stelt, maar besef je ook dat je je dan wel gaat beperken tot juniors die geen andere keuze hebben. Mensen met een beetje werkervaring zullen 30+ zijn, en een groot deel van die mensen heeft bijvoorbeeld kinderen. Ik zou dus niet voor je kunnen werken, 4 dagen van 9:00-17:00 op locatie betekent dat ik die vier dagen mijn kind niet naar de opvang kan brengen en niet kan ophalen, dus moet ik een partner hebben die die 4 dagen niet werkt (of thuis mag werken). Hoogst onpraktisch. Daarbij heb ik, en vele leeftijdsgenoten met mij, gewoon een huis met uitstekend ingericht kantoor.
In de vijver van 20-25 jarigen zul je wat minder mensen met kinderen of mantelzorgers aantreffen, dus die kunnen gemakkelijker veel op locatie werken. Misschien zou je kunnen differentiëren in je vacatures: zet er een online voor iemand met 2-3 jaar werkervaring, en zet er ook eens een online voor mensen met 5+ of zelfs 10 jaar werkervaring en focus daar meer op de autonomie, klantinteractie, en technisch interessante projecten. Niet vooraf invullen dat die zich waarschijnlijk gaan vervelen, wellicht kun je die mensen wel binnenhalen, daarmee ook grotere projecten aantrekken, drie juniors ernaast zetten en krijg je je bedrijf op het volgende niveau. Win win, dan kun je daarna een projectmanager of proxy-PO aannemen, en zelf gewoon vooral blijven ontwikkelen.
ps; bovenstaande is constructief bedoeld, ik vind het knap hoe je je zo openstelt over je bedrijfsvoering en uitdagingen, dat verdient wat mij betreft ook oprechte constructieve reacties.