Zonnepanelen werken al een maand niet huurhuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-05 01:33
Hoi allemaal,

Ik huur sinds 24 juli een sociale huurwoning met 12 zonnepanelen op het dak.

Vandaag kreeg ik mijn eerste maandelijkse energierapport van de energiemaatschappij waarbij ik stroom afneem. Tot mijn grote shock zie ik maar 2 kWh teruglevering.

Ik kijk terug naar de meterstanden op de dag van de sleuteloverdracht en check de huidige meterstanden in de meterkast, en fuck me, dat klopt. Maar 2 kWh meer dan op 2 augustus.

Ik naar zolder gerend en zie dat het kastje(?) van de zonnepanelen helemaal niets doet. Niets te zien op het display, doet niets als ik op de knopjes druk. De aan/uit knop staat wel op aan.

Wat kan ik hiermee aan? Uiteraard bel ik morgen meteen naar de woningstichting. Maar ik ben zwaar overstreek dat ik nu waarschijnlijk de teruglevering over heel augustus misloop, of is dit nog op de 1 of andere manier terug te halen? Ik betaal bijna 40 euro per maand huur voor die zonnepanelen aan de woningstichting! Mijn huidige contract (zonder terugleverkosten) loopt nog tot januari, ik had op de opbrengst van afgelopen maand gerekend om nog een beetje quitte te spelen. Naar verwachting had ik zo'n 450 kWh aan opbrengst gehad, met mijn teruglevertarief van €0,27788 loop ik zo'n €125 mis.

Wiens schuld is dit? De woningstichting, omdat hun zonnepanelen er blijkbaar meteen mee gekapt zijn, of die van mij omdat ik het niet eerder heb gecheckt (kastje hangt op zolder, ben daar nog niet eerder op geweest omdat het een doodenge trap heeft en ik geen reden had om op zolder te komen)?

Ps. heb een inspectierapport vanuit de woningstichting gekregen, met foto van de zolder incl. zonnepanelen kastje, die op 24 juli gemaakt is. Het is alleen niet te zien of hier het kastje nog wel of niet functioneerde (te ver weg/blurry).

Edit: stroomverbruik van afgelopen maand is vergelijkbaar met stroomverbruik van mijn oude woning (zonder zonnepanelen). Het is dus niet zo dat alle oplevering is weggestreept tegen het verbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door croissantje13 op 22-09-2024 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Als het donker is, doen de meeste omvormers ook niks. Kijk of er overdag leven is.
Kijk of de zekering in de meterkast wel omhoog staat.
Over de schuldvraag, kijk wat er in je huurcontract staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:47
Check je meterkast eens. Staat de PV-groep daar wel aan?
En als je een PV-verdeler in je systeem hebt (vlak bij de wasmachine bijvoorbeeld) , staat die aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Er stond er 1 naar beneden in de meterkast... zie foto. Weet niet welke dat is, heb hier totaal geen verstand van. Heb deze nu omhoog gezet. Nog steeds geen leven in de omvormer (thanks voor de correcte benaming), maar ik zal overdag kijken. Geen verdeler geloof ik.

Heb zelf niet in de meterkast lopen rommelen begin augustus toen ik de sleutel kreeg. Pas rond de 20e toen ik lampen op ben gaan hangen. Kan deze vanzelf uit zijn gesprongen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EV2uZVomu3eon2UkRz8FBbcb-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItS9JtI3ml2ac7Z3pK8PexQK.jpg?f=fotoalbum_large

Er staat in mijn huurcontract trouwens niets over de zonnepanelen (behalve de huurkosten). Bij het inspectiedossier geen foto's van de zekeringen in de meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door croissantje13 op 04-09-2024 00:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-06 17:17
croissantje13 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:28:
Er stond er 1 naar beneden in de meterkast... zie foto. Weet niet welke dat is, heb hier totaal geen verstand van. Heb deze nu omhoog gezet. Nog steeds geen leven in de omvormer (thanks voor de correcte benaming), maar ik zal overdag kijken. Geen verdeler geloof ik.

Heb zelf niet in de meterkast lopen rommelen begin augustus toen ik de sleutel kreeg. Pas rond de 20e toen ik lampen op ben gaan hangen. Kan deze vanzelf uit zijn gesprongen?

[Afbeelding]

Er staat in mijn huurcontract trouwens niets over de zonnepanelen (behalve de huurkosten). Bij het inspectiedossier geen foto's van de zekeringen in de meterkast.
Kan voor 99% zeker zeggen dat die uitbreiding links van de zonnepanlen zijn. Er hoort ook een sticker bij te zitten wat verplicht is. En hij staat inderdaad uit dus even omhalen. Dat kan je nu ook gewoon doen. Als het morgen licht is zou de omvormer aan moeten gaan. Staat de automaat dan weer uit dan is er sluiting of er lekt stroom weg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Beetje OT, maar €40 per maand aan huur voor 12 panelen (als die normaal formaat, courant en recent zijn) is dat zo'n 4800 Wp wat qua investering al met al zo rond de €3.000 tot €4.000 had moeten liggen. Waarschijnlijk nog lager als het in een project kon. €40 klinkt totaal niet redelijk voor een woningstichting.

€40 maakt €480 per jaar en met een prijs van laten we zeggen 30ct/kWh is dat 1.600 kWh wat je moet opwekken en zelf moet verbruiken. TLV zoals die 27ct die genoemd is, zie je nergens meer en dan zit je ook nog te stoeien met potentiële terugleverkosten.

Die €40 huur is het alleen waard als echt veel eigen verbruik hebt. Niet dat je veel keuze hebt overigens.
Maar volgens mij heeft er iemand zitten slapen bij de woningstichting.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Willempie27 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:43:
[...]

Kan voor 99% zeker zeggen dat die uitbreiding links van de zonnepanlen zijn. Er hoort ook een sticker bij te zitten wat verplicht is. En hij staat inderdaad uit dus even omhalen. Dat kan je nu ook gewoon doen. Als het morgen licht is zou de omvormer aan moeten gaan. Staat de automaat dan weer uit dan is er sluiting of er lekt stroom weg.
Was er al bang voor. Kan je meer vertellen over die sticker die er bij hoort te zitten? Heb m omhoog gezet, zal morgen kijken wat hij doet.

Ik weet zeker dat ik hem zelf niet uit heb gezet, en ik weet ook 99% zeker dat ik hem rond de 20e ook weer *aan* heb gezet (als hij al uit was toen, kan ik me niet herinneren) (alle zekeringen naar beneden gezet ivm elektra werk, toen alles weer omhoog gezet nadat ik klaar was). Dus ik vermoed dat hij dan al 2x van zichzelf uit is gegaan.

Heb ook afgelopen weekend pas bij mijn stroommaatschappij toestemming gegeven voor uitlezen per kwartier. Er staat nog steeds bij dat mijn historische dagmeterstanden worden opgehaald, dus ik hoop binnenkort inzicht te hebben in wanneer die 2 kWh dan teruggeleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
True schreef op woensdag 4 september 2024 @ 00:46:
Beetje OT, maar €40 per maand aan huur voor 12 panelen (als die normaal formaat, courant en recent zijn) is dat zo'n 4800 Wp wat qua investering al met al zo rond de €3.000 tot €4.000 had moeten liggen. Waarschijnlijk nog lager als het in een project kon. €40 klinkt totaal niet redelijk voor een woningstichting.

€40 maakt €480 per jaar en met een prijs van laten we zeggen 30ct/kWh is dat 1.600 kWh wat je moet opwekken en zelf moet verbruiken. TLV zoals die 27ct die genoemd is, zie je nergens meer en dan zit je ook nog te stoeien met potentiële terugleverkosten.

Die €40 huur is het alleen waard als echt veel eigen verbruik hebt. Niet dat je veel keuze hebt overigens.
Maar volgens mij heeft er iemand zitten slapen bij de woningstichting.
Ja helaas :-( maar wat doe je eraan? Voor mij nog 2000 anderen. Voor zover ik weet zit er geen regulatie in zulke extra huurkosten. Andere woningen met zonnepanelen van dezelfde woningstichting hebben vergelijkbare extra kosten, dus denk niet dat dit een fout is. Ik betaal ook nog eens 1 euro huur per strekkende meter schutting per maand omdat ze een nieuwe schutting geplaatst hebben. Uiteraard vallen deze extra kosten ook niet onder huursubsidie.

Panelen zijn in 2014 gelegd volgens de aanmeldingsgegevens bij energieleveren.nl. Uiteraard geen keuze in of ik deze wel/niet wil behouden. Ik hoop volgend jaar een split unit airco aan te schaffen (als het allemaal nog mag volgens wetgeving en toestemming huurmaatschappij), dan heb ik wel hoger verbruik. Dan kan ik ook goedkoper stoken in de winter, dat is ook wel nodig want dit is een E-label huis...

Edit: ik ben wat aan het researchen gegaan en ben wel dit tegengekomen: https://www.atriensis.nl/...s-vergoeding-zonnepanelen
Volgens het Beleidsboek van 1 januari 2024 jaarlijks en niet te indexeren maximaal 6,67% van het aanschafbedrag gedurende de eerste 15 jaar. Hierna is herwaardering mogelijk waarbij een vergoeding van jaarlijks en niet te indexeren van maximaal 6% van het aanschafbedrag mogelijk is bij voldoende functioneren
Is dit wettelijk bindend en moet de woningstichting zich hieraan houden? Als ik de eerder geschatte € 3500 aanschafbedrag neem, kom ik uit op maximaal € 233,45 jaarlijks / € 19,45 maandelijks. Dan betaal ik dus teveel.

[ Voor 17% gewijzigd door croissantje13 op 04-09-2024 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:43

FreakNL

Well do ya punk?

Het zal je eigen verantwoordelijkheid zijn lijkt me. De windstichting zal die dingen echt niet op afstand monitoren.

Tip:
Kijk ff of je omvormer een app heeft en/of lokaal via de wifi uit te lezen is.. Je hebt daar echt eigen verantwoordelijkheid in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:40
Waarom controleer je dit pas na een maand en niet de dag dat je erin trekt ?

Heb je wel getest of de verwarming het doet..

Het beste kan je alle installaties even testen als je ergens komt wonen..

En kijken of alles functioneert..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-06 17:17
croissantje13 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 01:19:
[...]

Was er al bang voor. Kan je meer vertellen over die sticker die er bij hoort te zitten? Heb m omhoog gezet, zal morgen kijken wat hij doet.

Ik weet zeker dat ik hem zelf niet uit heb gezet, en ik weet ook 99% zeker dat ik hem rond de 20e ook weer *aan* heb gezet (als hij al uit was toen, kan ik me niet herinneren) (alle zekeringen naar beneden gezet ivm elektra werk, toen alles weer omhoog gezet nadat ik klaar was). Dus ik vermoed dat hij dan al 2x van zichzelf uit is gegaan.

Heb ook afgelopen weekend pas bij mijn stroommaatschappij toestemming gegeven voor uitlezen per kwartier. Er staat nog steeds bij dat mijn historische dagmeterstanden worden opgehaald, dus ik hoop binnenkort inzicht te hebben in wanneer die 2 kWh dan teruggeleverd is.
Het is een aardlekautomaat en is dus 2 in 1. Het beschermt tegen stroom weglekken en tegen overbelasting.
Dus nu het volgende punt. Deze heeft een aardlek van 30mA. Er kan net een iets grotere lekstroom zijn dus er zou een 300mA geinstalleerd kunnen worden.
Hij is 16A = 3600Watt. Als je 12 panelen hebt van 400-450 ga je wel over die 3600Watt heen. Wat staat er op je omvormer hoeveel watt die is? Want bij flinke zon zou die overbelast kunnen zijn waardoor die uitschakeld.

Sticker ziet er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWUflLTe8air0uEDQZOhqlKtSKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dri4Gl8WfwzKHMD4MymjU6OF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Willempie27 op 04-09-2024 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:59
Er was teruglevering > 0 dus de panelen werken.

Als de alamat (die schakelaar) regelmatig afslaat zou ik dat zeker melden bij de woningcorporatie, want dan is de installatie niet helemaal in orde - waarschijnlijk ergens net teveel lekstroom. Dat zouden ze moeten oplossen.

Met de verloren opbrengst als die schakelaar al een tijdje uit stond gaat niks gebeuren. Ik zou er ook van balen, maar je doet er niks aan.

Als het je zoveel uitmaakt is het verstandig dit regelmatiger te checken of bijvoorbeeld met een P1 monitor uit te lezen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

Willempie27 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:20:
[...]
Hij is 16A = 3600Watt. Als je 12 panelen hebt van 400-450 ga je wel over die 3600Watt heen. Wat staat er op je omvormer hoeveel watt die is? Want bij flinke zon zou die overbelast kunnen zijn waardoor die uitschakeld.
Volgens mij gaat het om panelen/installatie uit 2014, denk eerder (minder dan) 300watt per paneel.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je in ieder geval kunt doen is een P1-meter voor je slimme meter aanschaffen, bijv. die van HomeWizard:
HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter
https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Kost je een paar tientjes, maar is een kwestie van stekkertje insteken (en evt. een USB-C adapter in een stopcontact) en dan heb je realtime 24/7 inzicht in je stroom en gasverbruik, met een jaar gratis aan data die je terug kunt kijken (daarna wordt op de 13e maand de 1e maand weer overschreven en heb je dus een rollend vak van een jaar dat je terug kunt kijken).

Als je inloggegevens voor de app van je omvormer hebt kun je die ook koppelen, anders heb je gewoon je netto (dus of je op het moment aan het terugleveren of aan het importeren bent) en kun je ook zien als je energieverbruik ineens hoger is dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Hoi iedereen,

Monteur komt als het goed is volgende week kijken, in the meantime...

Ik check sinds 3 september dagelijks de meterkast, schakelaar is nog 2x afgeslagen, die zet ik dan weer omhoog. Kan iemand meekijken of deze standen een beetje kloppen, of er nog niet genoeg oplevering is zelfs als ze aan staan?

Meterstanden 24 juli:
Elektra 1: 1078
Elektra 2: 1184

Elektra 1 retour: 480
Elektra 2 retour: 1332

Meterstanden 1 september:
Elektra 1: 1131
Elektra 2: 1222

Elektra 1 retour: 480
Elektra 2 retour: 1334

Meterstanden vandaag:
Elektra 1: 1178
Elektra 2: 1264

Elektra 1 retour: 503
Elektra 2 retour: 1403

Actueel vermogen (met oude wasmachine aan): 00.813

Ik woon daadwerkelijk vanaf 15 augustus in de huidige woning.

Verbruik voor juni 2024 van mijn oude woning (geen zonnepanelen):
Normaal (kWh): 72
Dal (kWh): 76
En voor september 2023:
Normaal (kWh): 64
Dal (kWh): 108

12 panelen, 2014 gelegd, gericht naar het zuiden, verder weet ik er weinig over (er ligt wel een handleiding bij, als jullie meer info nodig hebben kan ik het misschien hierin opzoeken). Hier wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1td_XNaVJi0m8sFz_E83oRLLBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6aM8xjOErnbC8XcvcfHTqYT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvux0hgCpznibXZNvxIhrOtttJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5FraIsVpOSXjOep71ssshXQ8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sNzWiKtGn0lg5YFto7bI5JRnaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjCTkHedEwhqhPLQSu7Vrdyx.jpg?f=fotoalbum_large

De link naar de QR code is dood, en kan die app niet in de app store of online vinden.

Mijn dagstanden zijn trouwens nog steeds niet zichtbaar bij Budget Energie (mijn huidige stroomleverancier), moet ik morgen ook nog voor gaan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kan het zijn dat je voltage op de fase te hoog is, check via de meter en het knopje overdag eens wat de fase spanning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Viper® schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:43:
Kan het zijn dat je voltage op de fase te hoog is, check via de meter en het knopje overdag eens wat de fase spanning is.
Hoe check ik dat precies? Als ik op het knopje op de meterkast druk kom ik geen fase spanning tegen. Op de meter zelf staat wel 230V 50Hz 0,25 - 5 (80)A en L1 onder het display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
croissantje13 schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:19:
[...]

Hoe check ik dat precies? Als ik op het knopje op de meterkast druk kom ik geen fase spanning tegen. Op de meter zelf staat wel 230V 50Hz 0,25 - 5 (80)A en L1 onder het display.
Mogelijk werkt jou meter anders, die van mij van Alliander geeft wel de fase spanning. Misschien kan het wel met het uitlezen van de p1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Viper® schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:41:
[...]

Mogelijk werkt jou meter anders, die van mij van Alliander geeft wel de fase spanning. Misschien kan het wel met het uitlezen van de p1
Hiervoor heb ik die P1-meter nodig, toch? Zal ik maar eens werk van maken dan om die te gaan bestellen.

Ondertussen hoor ik alsnog graag of de meterstanden/opbrengst/verbruik een beetje kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:03

ManiacsHouse

Scheisse!

€40 voor huur van die dingen is een hoop geld. €480 per jaar... Zal vast huurkosten met extra administratiekosten ongein zijn. Vraag maar eens een gespecificeerde kosten omschrijving op bij ze. Vaak zie je dat de woningbouw er alleen tussen zit om geld te incasseren en een ander bedrijf de boel heeft geïnstalleerd en geld vangt. Is de woningbouw 'goed' en 'groen' bezig en hebben er verder geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:23
ManiacsHouse schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:32:
€40 voor huur van die dingen is een hoop geld. €480 per jaar... Zal vast huurkosten met extra administratiekosten ongein zijn. Vraag maar eens een gespecificeerde kosten omschrijving op bij ze. Vaak zie je dat de woningbouw er alleen tussen zit om geld te incasseren en een ander bedrijf de boel heeft geïnstalleerd en geld vangt. Is de woningbouw 'goed' en 'groen' bezig en hebben er verder geen omkijken naar.
Voor die prijs kan ik mijn hele jaarlijkse verbruik dekken @25 cent want mijn contract is. Het is dus gewoon diefstal want na salderen kost dat gewoon geld. 8)7 |:(

Dit zou gewoon bij wet verboden moeten worden. Meer als 20 euro ga je nooit meer terug verdienen.

[ Voor 6% gewijzigd door computerjunky op 23-09-2024 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croissantje13
Ondertussen heb ik sinds 25 oktober een P1-meter, en is op 29 oktober eindelijk de schakelaar van de panelen in de meterkast vervangen. De monteur gaf aan dat deze veel te gevoelig was. Maar dat hij verder niets geks kon vinden om de lage opbrengst te verklaren. Hij zou op kantoor nog na gaan vragen, ik zou worden gebeld. Dat is natuurlijk niet gebeurd.

Vandaag heb ik er weer achteraan gebeld, en kreeg ik te horen dat omdat volgens de monteur er niets stuk/kapot/in storing is, ze niets voor me kunnen betekenen. Dat ik maar met de woningstichting hierover in gesprek moet gaan. Dat ga ik dus zeker doen, maar even voor mijn kennis...

Is er ergens waar ik kan vinden hoeveel mijn panelen zouden moeten opbrengen?

Gegevens:
12 panelen uit 2014
Vermogen zonnepanelen in Wattpiek (Wp): 3000 (volgens energieleveren.nl)
Op schuin dak, west/zuid-west
Omgeving Enschede

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuN853MXr4AK66UdeZGPmFX75qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mc7mJt5JQMIga1eDf8a7ge4g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5YCSaolPNNbAgfeb__u2jMXAto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SsR2ZJ2yE67DRpJupNGGvywR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tr5LJLzYQq8q2KmNJ2zkNedJZIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4rKnaLtvkpRUEKB0tDdurlel.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWKcNbTVY-oGWWO2udoNIimkQgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IS1Usq4Zc84LxtLdRCMz6z55.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9ywjQPaG6BognlOXvlykSwU-_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lXWqrWfipI8k5XP1pVy3M1jI.png?f=fotoalbum_large

Gisteren een wasje gedraaid (tijdens de piek rond 14:30), zaterdag overdag opzettelijk geen stroom gebruikt (behalve sluipverbruik uiteraard) zodat de volledige teruglevering te zien is. Vandaag/gisteren/zaterdag heerlijk zonnig weer, de dinsdag was het druilerig.

Is deze opbrengst kloppend, of zou dit (zoals ik vermoed) hoger moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
samenvattend:

1. Zonnepanelen doen het niet.
2. Schakelaar in meterkast weer op "aan" gezet.
3. Zonnepanelen leveren weer stroom.

Iedereen weer blij, onderwerp kan dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
12 panelen uit 2014 op zuid/zuidwest, valt in mijn ogen prima te rijmen met je opwek.
Zijn denk ik 250wp panelen als ik het uitreken en gezien de tijd van het jaar kan het best kloppen.

Wat is je dakhoek denk je?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nadruk lijkt op de techniek te liggen:
TFE>>DEI

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• croissantje13
arjants schreef op maandag 4 november 2024 @ 19:32:
12 panelen uit 2014 op zuid/zuidwest, valt in mijn ogen prima te rijmen met je opwek.
Zijn denk ik 250wp panelen als ik het uitreken en gezien de tijd van het jaar kan het best kloppen.

Wat is je dakhoek denk je?
Sorry voor mijn late antwoord, voor 1 of andere reden kreeg ik ineens geen meldingen meer van dit topic.

Dakhoek weet ik niet zeker, als gokje zeg ik ergens tussen de 40 en 45 graden.

• croissantje13
Proton_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:45:
Nadruk lijkt op de techniek te liggen:
[mbr]TFE>>DEI[/]
Sorry, ik heb geen idee wat dit betekent en zelfs met google word ik er niet veel wijzer van :$

• croissantje13
Ondertussen geeft mijn P1 meter aan dat ik vanaf 25 oktober tot heden in totaal 36.6kWh heb teruggeleverd.

Mijn vaste contract voor stroom loopt in januari af, dus ik ben nu al even aan het kijken voor een nieuw contract. Vind het alleen heel moeilijk te kiezen aangezien ik geen idee heb wat mijn teruglevering gaat zijn. Als ik bij pricewise mijn verbruik laat schatten, en aangeeft dat ik 12 zonnepanelen heb, zegt hij dat de geschatte teruglevering 2700 normaaltarief en 900 daltarief zou zijn. Lijkt me sterk met mijn teruglevering tot nu toe, kan iemand delen of dit idd veel te hoog is, of toch wel gaat kloppen met de opbrengst in de zomer?

De aanbieding van VEH lijkt me erg aantrekkelijk, maar gezien de terugleverkosten wil ik wel graag weten wat ik ongeveer kan gaan verwachten... Ben geneigd om hem gewoon maar op dynamisch te zetten, maar die 19.5 cent is wel mooi. Of de modelcontracten van volgend jaar afwachten.

Edit: de app van mijn omvormer zelf is voor zover ik kan vinden niet meer actief, dus ik heb ook geen mogelijkheid om de panelen uit te zetten tijdens negatieve stroomprijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door croissantje13 op 21-11-2024 22:19 ]

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04
croissantje13 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:04:
Ondertussen geeft mijn P1 meter aan dat ik vanaf 25 oktober tot heden in totaal 36.6kWh heb teruggeleverd.

Mijn vaste contract voor stroom loopt in januari af, dus ik ben nu al even aan het kijken voor een nieuw contract. Vind het alleen heel moeilijk te kiezen aangezien ik geen idee heb wat mijn teruglevering gaat zijn. Als ik bij pricewise mijn verbruik laat schatten, en aangeeft dat ik 12 zonnepanelen heb, zegt hij dat de geschatte teruglevering 2700 normaaltarief en 900 daltarief zou zijn. Lijkt me sterk met mijn teruglevering tot nu toe, kan iemand delen of dit idd veel te hoog is, of toch wel gaat kloppen met de opbrengst in de zomer?

De aanbieding van VEH lijkt me erg aantrekkelijk, maar gezien de terugleverkosten wil ik wel graag weten wat ik ongeveer kan gaan verwachten... Ben geneigd om hem gewoon maar op dynamisch te zetten, maar die 19.5 cent is wel mooi. Of de modelcontracten van volgend jaar afwachten.
Dat gaat waarschijnlijk wel in de buurt komen met de opbrengst in de zomer. 36,6 kWh vanaf 25 oktober tot heden is niet heel gek. Zoals je wellicht hebt gezien was er amper zon in november. Op dagen zoals vandaag heb ik met 14 panelen ook maar 2 a 3 kWh opbrengst. Begin van de week amper 1 kWh.

Dynamisch tarief kun je doen, maar let wel op dat als dan straks de zon echt gaat schijnen in de zomer en er een overschot is je ook amper terugleververgoeding gaat krijgen of zelfs moet betalen voor terugleveren (door negatieve stroomprijzen). Tegelijkertijd zul op dagen zoals de afgelopen weken juist hoge stroomprijzen betalen (weinig zon, weinig wind).

Dus het hangt er dan echt vanaf of je kan "sturen" met je stroomverbruik.

• croissantje13
Kartmans1 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:19:
[...]
Dat gaat waarschijnlijk wel in de buurt komen met de opbrengst in de zomer. 36,6 kWh vanaf 25 oktober tot heden is niet heel gek. Zoals je wellicht hebt gezien was er amper zon in november. Op dagen zoals vandaag heb ik met 14 panelen ook maar 2 a 3 kWh opbrengst. Begin van de week amper 1 kWh.

Dynamisch tarief kun je doen, maar let wel op dat als dan straks de zon echt gaat schijnen in de zomer en er een overschot is je ook amper terugleververgoeding gaat krijgen of zelfs moet betalen voor terugleveren (door negatieve stroomprijzen). Tegelijkertijd zul op dagen zoals de afgelopen weken juist hoge stroomprijzen betalen (weinig zon, weinig wind).

Dus het hangt er dan echt vanaf of je kan "sturen" met je stroomverbruik.
Heel erg bedankt! Dat is sowieso fijn om te horen.

Ik had net tergelijkertijd met jouw post een edit gedaan, je hebt m waarschijnlijk niet gezien. De app van mijn omvormer is niet meer actief, dus ik weet niet of het mogelijk gaat zijn om de panelen zelf uit te kunnen schakelen met negatieve stroomprijzen. Ik zie veel opties in het Smarthome forum, maar heb me er nog niet in verdiept.

Qua grootverbruikers heb ik een oude wasmachine en vaatwasser die ik veel gebruik, maar wel op hun laatste benen zijn (beide al 15+ jaar oud). Als die het begeven komen er nieuwe apparaten die vast en zeker een stuk duurzamer zijn. In de winter heb ik 2 elektrische kachels extra die enorm stroom vreten, maar daar heb ik bij dynamisch niets aan. Verder is er voor nu weinig te sturen. Ik hoop wel een split unit airco aan te kopen, maar weet niet of dat komend jaar al lukt ivm de kosten. Zo ja, zou dat wel mooi het overschot kunnen opvreten juist op zonnige zomerdagen als de prijzen laag zijn.

Als ik bij VEH mijn schattingen qua verbruik/opwek invul:

Verbruik normaal: 1200 kWh / jaar
Verbruik dal: 1200 kWh / jaar
Opwek: 2500 kWh / jaar
Opwek dal: 800 kWh / jaar

Krijg ik bij Essent 1 jaar:
Verwachte kosten p/m: € 14,25
Verwachte kosten p/j: € 170,99

Terwijl Frank Energie zegt:
Verwachte kosten p/m: € -20,33
Verwachte kosten p/j: € -244,02

Wel een enorm verschil dus. Maarja, dynamisch is moeilijk te voorspellen. Ik heb al eerder dynamisch gehad in mijn oude woning, maar daar had ik nog geen zonnepalen.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04
croissantje13 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 22:35:
[...]

Heel erg bedankt! Dat is sowieso fijn om te horen.

Ik had net tergelijkertijd met jouw post een edit gedaan, je hebt m waarschijnlijk niet gezien. De app van mijn omvormer is niet meer actief, dus ik weet niet of het mogelijk gaat zijn om de panelen zelf uit te kunnen schakelen met negatieve stroomprijzen. Ik zie veel opties in het Smarthome forum, maar heb me er nog niet in verdiept.

Qua grootverbruikers heb ik een oude wasmachine en vaatwasser die ik veel gebruik, maar wel op hun laatste benen zijn (beide al 15+ jaar oud). Als die het begeven komen er nieuwe apparaten die vast en zeker een stuk duurzamer zijn. In de winter heb ik 2 elektrische kachels extra die enorm stroom vreten, maar daar heb ik bij dynamisch niets aan. Verder is er voor nu weinig te sturen. Ik hoop wel een split unit airco aan te kopen, maar weet niet of dat komend jaar al lukt ivm de kosten. Zo ja, zou dat wel mooi het overschot kunnen opvreten juist op zonnige zomerdagen als de prijzen laag zijn.

Als ik bij VEH mijn schattingen qua verbruik/opwek invul:

Verbruik normaal: 1200 kWh / jaar
Verbruik dal: 1200 kWh / jaar
Opwek: 2500 kWh / jaar
Opwek dal: 800 kWh / jaar

Krijg ik bij Essent 1 jaar:
Verwachte kosten p/m: € 14,25
Verwachte kosten p/j: € 170,99

Terwijl Frank Energie zegt:
Verwachte kosten p/m: € -20,33
Verwachte kosten p/j: € -244,02

Wel een enorm verschil dus. Maarja, dynamisch is moeilijk te voorspellen. Ik heb al eerder dynamisch gehad in mijn oude woning, maar daar had ik nog geen zonnepalen.
verschil lijkt dan te komen door de berekening van de terugleververgoeding. Wellicht dat deze gunstiger uitvalt bij Frank? Of dat Frank hier niet goed rekening mee houdt?

Zou als ik jou was je gegevens invullen op een vergelijkingssite en daar dan de beste optie kiezen.

Zelf zat ik in ons oude huis ook met een dynamisch contract voor gas en elektra, maar nu in onze nieuwe all elektra woning gewoon een vast contract. Waar je namelijk ook rekening mee moet houden is dat je met een vast contract of het hele jaar saldeert (nu dit nog mogelijk is). Met dynamisch saldeer je per uur. Volgens mij (maar dit kan natuurlijk per situatie verschillen) is het vaste contract daardoor nog steeds voordeliger ook al heb je terugleverkosten.

Verder kan niet elke omvormer makkelijk aan/uit gezet worden. In theorie kun je dat ook door de omvormer handmatig stroomvrij te maken door de schakelaar om te zetten, maar dat zal niet bevordelijk zijn voor de levensduur.

My 2 cents: lekker vast contract nemen. Gezien de maandbedragen die je nu noemt is het denk fijn om gewoon vastigheid te hebben. Uiteraard kan ik niet in je portemonnee kopen dus mocht je nog meer willen besparen dan kan een andere afweging belangrijker voor je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

croissantje13 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 21:55:
[...]
Sorry, ik heb geen idee wat dit betekent en zelfs met google word ik er niet veel wijzer van :$
offtopic:
ik heb je topic verplaatst van Themaforum Energierekening naar Duurzame Energie en Installaties

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1