Airco leiding in frezen; focus op breedte & diepte gat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02 17:11
Situatie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYurFQJxLgVVgL6VBoOJE2YmVds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iotDYRNGX8naOpFPHwYr7YGD.png?f=fotoalbum_large

---

Ik wil een nieuwe airco (grotendeels) zelfs plaatsen / voorbereiden, waar de leidingen dit keer netjes in de muur wil krijgen.

Het probleem waar ik mee zit is het formaat van het 'pakketje' van de koeleidingen, data/stroom kabel en de condenswater afvoer. Niet voor niks zijn die lelijke opbouw gootjes zo groot immers..
  • Hoe dik is zo'n bundel nu écht? (1/4+3/8 koeleiding & isolatie / stroom / condens) Ik zie online wel de verschillende diameters maar praktisch gezien liggen die tussen elkaar waardoor het lastig is in te schatten.
  • Ik kan kiezen (alle muren zijn beton helaas) voor twee opties;
---
  1. "Sleuvenfrees diamant" met zaagbreedte tot 50mm, waar geen waterkoeling bij komt kijken en veel sneller en 'goedkoper' is (ivm slijtage vooral) maar wellicht niet breed / diep genoeg?
  2. "Diamondboormachine tot 110mm" waar waterkoeling + veel slijtage (blijkbaar is mij verteld) bij komt kijken, wel 'makkelijker' diep mee te gaan.
---

Ook vraag ik mij af of die überhaupt zo maar kan in een dragende muur; ik denk van wel; alles beton (geen zandsteen oid).

Ik ga het boren / frezen niet zelf doen, maar ik wil wel zeker weten dat alle materialen uiteindelijk gaan passen, iemand tips?

---

Reeds gevonden relevante info;
  • Mede-tweaker die met een slijptol in zijn muur ze heeft weg gewerkt.
  • NL-Youtuber die het met een normale elektra frees (ondiep) weg heeft weten te werken door dunne isolatie te gebruiken. Lijkt me niet wenselijk?

Beste antwoord (via Craftypiston op 03-09-2024 17:30)

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Toevallig gisteren de zoveelste airco (laten) plaatsten in huis en had nog wat rest liggen.

1/4" x 3/8"

Naast elkaar (dus 1/4" en 3/8") met isolatie 52.1mm
Dikste leiding met isolatie 26.5mm (diameter)

Drain diameter 17.1mm

Ofwel 52.1mm breed en tussen de 2 leidingen de drain = 38.6mm dik met er naast de stroom + stuur kabel.

*Hou er rekening mee dat je drain zo soepel mogelijk het water kan afvoeren zonder obstakels dus zo laag mogelijk houden.

7cm breed en 5,5cm diep zou ik aanhouden minimaal voor je leidingen (Ex je muur opvulling wat er over heen komt uiteraard)

Hopelijk heb je hier wat aan.

**

Alle reacties

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Craftypiston schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:25:
[...]
Damn, dan zit je (ik) je toch snel rijk te rekenen met ruimte, wellicht toch slim dunnere isolatie te gebruiken (zoals hier) of gewoon toch helaas zo'n ronde boor gebruiken om zo een weg te 'frezen'.
[...]
Vermoedelijk een 1/4'' / 1/2'' leiding voor 5kw en hogere units.

Ik neem aan dat de Airco in je slaapkamer komt te hangen?
Mits dit zo is zou je hem beter aan de andere kant van de muur kunnen hangen.
Zo kun je in de hete zomers toch je woonkamer koelen omdat de deur er tegenover open kan naar de woonkamer.
Plus in de winter goedkoper dan gas je huis verwarmen.

Ofwel win win en doorgedacht.
Mits mijn verhaaltje beetje klopt en je in eerste instantie een 2kw unit neemt, neem dan een 2.5 of max 3.5kw unit voor de rest van je huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVJGbMREJHn2-u9wrc_G4O0SXaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMNzQxrspzE0IdywGogABhSP.jpg?f=fotoalbum_large
*Rood = Binnen unit met groen als goot (Komt als het goed is toch gordijn voor te hangen)
*Groen= Vierkant is voor buiten de unit.

**

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-02 17:11
Toppe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:52:
[...]
Je haalt 20% van die muur af. Je gaat die muur nooit meer goed kunnen opvullen zodat je de originele sterkte weer behaalt.
Advies: niet doen zonder dat je een constructeur een berekening laat maken
Het zal sowieso een korter stuk zijn geweest zie ik omdat de leiding ook aan de andere kant kan zitten van de binnen unit (links / rechts uitgang), maar ja ik neem het voor lief dat dit hem toch niet gaat worden.

---
Update
Ik ga toch voor het plaatsen in de woonkamer, beetje zoals het tegenovergestelde (qua locatie) wat @PatRamon had voorgesteld, hier kunnen ze (al het leiding werk e.d.) uiteindelijk in de al reeds geplande renovatie van het raam gedeelte komen (inbouw in kasten / voorzet van de radiatoren e.d.

Als het (wederom al het leidingwerk) in de tussentijd dus te zien is, kan ik mee leven, enkel en alleen omdat ik dan weet dat het uiteindelijk wel uit het zicht gaat.

Dank allen voor het mee denken, meest snelle en bruikbare feedback weer op Tweakers O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_bu89i2ja4KeSedI7F2xD-Oa0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewKXhyfeYfycTz1r1DOkEanE.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1