Situatie:/f/image/iotDYRNGX8naOpFPHwYr7YGD.png?f=fotoalbum_large)
---
Ik wil een nieuwe airco (grotendeels) zelfs plaatsen / voorbereiden, waar de leidingen dit keer netjes in de muur wil krijgen.
Het probleem waar ik mee zit is het formaat van het 'pakketje' van de koeleidingen, data/stroom kabel en de condenswater afvoer. Niet voor niks zijn die lelijke opbouw gootjes zo groot immers..
Ook vraag ik mij af of die überhaupt zo maar kan in een dragende muur; ik denk van wel; alles beton (geen zandsteen oid).
Ik ga het boren / frezen niet zelf doen, maar ik wil wel zeker weten dat alle materialen uiteindelijk gaan passen, iemand tips?
---
Reeds gevonden relevante info;
- (animatie)
/f/image/iotDYRNGX8naOpFPHwYr7YGD.png?f=fotoalbum_large)
---
Ik wil een nieuwe airco (grotendeels) zelfs plaatsen / voorbereiden, waar de leidingen dit keer netjes in de muur wil krijgen.
Het probleem waar ik mee zit is het formaat van het 'pakketje' van de koeleidingen, data/stroom kabel en de condenswater afvoer. Niet voor niks zijn die lelijke opbouw gootjes zo groot immers..
- Hoe dik is zo'n bundel nu écht? (1/4+3/8 koeleiding & isolatie / stroom / condens) Ik zie online wel de verschillende diameters maar praktisch gezien liggen die tussen elkaar waardoor het lastig is in te schatten.
- Ik kan kiezen (alle muren zijn beton helaas) voor twee opties;
- "Sleuvenfrees diamant" met zaagbreedte tot 50mm, waar geen waterkoeling bij komt kijken en veel sneller en 'goedkoper' is (ivm slijtage vooral) maar wellicht niet breed / diep genoeg?
- "Diamondboormachine tot 110mm" waar waterkoeling + veel slijtage (blijkbaar is mij verteld) bij komt kijken, wel 'makkelijker' diep mee te gaan.
Ook vraag ik mij af of die überhaupt zo maar kan in een dragende muur; ik denk van wel; alles beton (geen zandsteen oid).
Ik ga het boren / frezen niet zelf doen, maar ik wil wel zeker weten dat alle materialen uiteindelijk gaan passen, iemand tips?
---
Reeds gevonden relevante info;
- Mede-tweaker die met een slijptol in zijn muur ze heeft weg gewerkt.
- NL-Youtuber die het met een normale elektra frees (ondiep) weg heeft weten te werken door dunne isolatie te gebruiken. Lijkt me niet wenselijk?