Airco leiding in frezen; focus op breedte & diepte gat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-04 19:42
Situatie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYurFQJxLgVVgL6VBoOJE2YmVds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iotDYRNGX8naOpFPHwYr7YGD.png?f=fotoalbum_large

---

Ik wil een nieuwe airco (grotendeels) zelfs plaatsen / voorbereiden, waar de leidingen dit keer netjes in de muur wil krijgen.

Het probleem waar ik mee zit is het formaat van het 'pakketje' van de koeleidingen, data/stroom kabel en de condenswater afvoer. Niet voor niks zijn die lelijke opbouw gootjes zo groot immers..
  • Hoe dik is zo'n bundel nu écht? (1/4+3/8 koeleiding & isolatie / stroom / condens) Ik zie online wel de verschillende diameters maar praktisch gezien liggen die tussen elkaar waardoor het lastig is in te schatten.
  • Ik kan kiezen (alle muren zijn beton helaas) voor twee opties;
---
  1. "Sleuvenfrees diamant" met zaagbreedte tot 50mm, waar geen waterkoeling bij komt kijken en veel sneller en 'goedkoper' is (ivm slijtage vooral) maar wellicht niet breed / diep genoeg?
  2. "Diamondboormachine tot 110mm" waar waterkoeling + veel slijtage (blijkbaar is mij verteld) bij komt kijken, wel 'makkelijker' diep mee te gaan.
---

Ook vraag ik mij af of die überhaupt zo maar kan in een dragende muur; ik denk van wel; alles beton (geen zandsteen oid).

Ik ga het boren / frezen niet zelf doen, maar ik wil wel zeker weten dat alle materialen uiteindelijk gaan passen, iemand tips?

---

Reeds gevonden relevante info;
  • Mede-tweaker die met een slijptol in zijn muur ze heeft weg gewerkt.
  • NL-Youtuber die het met een normale elektra frees (ondiep) weg heeft weten te werken door dunne isolatie te gebruiken. Lijkt me niet wenselijk?

Beste antwoord (via Craftypiston op 03-09-2024 17:30)

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Toevallig gisteren de zoveelste airco (laten) plaatsten in huis en had nog wat rest liggen.

1/4" x 3/8"

Naast elkaar (dus 1/4" en 3/8") met isolatie 52.1mm
Dikste leiding met isolatie 26.5mm (diameter)

Drain diameter 17.1mm

Ofwel 52.1mm breed en tussen de 2 leidingen de drain = 38.6mm dik met er naast de stroom + stuur kabel.

*Hou er rekening mee dat je drain zo soepel mogelijk het water kan afvoeren zonder obstakels dus zo laag mogelijk houden.

7cm breed en 5,5cm diep zou ik aanhouden minimaal voor je leidingen (Ex je muur opvulling wat er over heen komt uiteraard)

Hopelijk heb je hier wat aan.

**

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Toevallig gisteren de zoveelste airco (laten) plaatsten in huis en had nog wat rest liggen.

1/4" x 3/8"

Naast elkaar (dus 1/4" en 3/8") met isolatie 52.1mm
Dikste leiding met isolatie 26.5mm (diameter)

Drain diameter 17.1mm

Ofwel 52.1mm breed en tussen de 2 leidingen de drain = 38.6mm dik met er naast de stroom + stuur kabel.

*Hou er rekening mee dat je drain zo soepel mogelijk het water kan afvoeren zonder obstakels dus zo laag mogelijk houden.

7cm breed en 5,5cm diep zou ik aanhouden minimaal voor je leidingen (Ex je muur opvulling wat er over heen komt uiteraard)

Hopelijk heb je hier wat aan.

**

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
@Craftypiston
Gekke vraag...
Waarom plaats je binnen unit niet dicht tegen het kozijn.
Je ruimte wordt toch wel gekoeld ondanks die in een hoek hangt.
Scheelt je hoop geld/tijd en frustratie om het weg te werken in de muur.
+ leiding werk kan door kozijn heen.

Buiten of binnen de goot in de hoek in de kleur van de muur en klaar is het en makkelijk.

Enkel maar suggestie

[ Voor 5% gewijzigd door PatRamon op 03-09-2024 17:12 ]

**

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ook vraag ik mij af of die überhaupt zo maar kan in een dragende muur; ik denk van wel; alles beton (geen zandsteen oid)
Puur op basis van boerenverstand: dat zal afhangen van hoe dik die muur is, hoe diep de wapening ligt (daar wil je niet doorheen zagen lijkt me), wat die muur te dragen heeft etc.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Damn, dan zit je (ik) je toch snel rijk te rekenen met ruimte, wellicht toch slim dunnere isolatie te gebruiken (zoals hier) of gewoon toch helaas zo'n ronde boor gebruiken om zo een weg te 'frezen'.
Waarom plaats je binnen unit niet dicht tegen het kozijn.
Zeker geen raar idee maar;
  • Had fijn geweest maar hij kan niet direct door de muur, dus moet sowieso via de grotere (woon) kamer. Het kozijn zit direct tegen de muur en er zit nog zo'n hoekje.
  • Niet mooi, dan kan ik net zo goed met een plastic opbouw goot gaan.
  • Het kozijn is 4.5cm breed, plus door dat extra hoekje (gewoon steen/beton) zou het nog een extra knik moeten maken.
Sowieso goede info, thanks!
Orion84 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:22:
[...]

Puur op basis van boerenverstand: dat zal afhangen van hoe dik die muur is, hoe diep de wapening ligt (daar wil je niet doorheen zagen lijkt me), wat die muur te dragen heeft etc.
De muur is 25cm breed dus 5cm loopt wel stuk denk ik hoop ik, er liggen nog een etage op :p

[ Voor 16% gewijzigd door Craftypiston op 03-09-2024 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als het gaat om de breedte van de sleuf kan je toch ook gewoon twee smallere sleuven naast elkaar zagen. Die tool maakt sowieso alleen twee dunne zaagsnedes naast elkaar waarna je de inhoud van de sleuf moet wegbikken (wat bij beton wellicht ook nog een uitdaging gaat zijn), dat kan je ook twee keer naast elkaar doen en dan het strookje tussen de twee sleuven ook nog wegbikken.

Maar als je niet van plan bent dat werk zelf te gaan doen, vanwaar dan de vraag en de focus op welke tool te gebruiken? Dat is dan toch gewoon voor de professional om te bedenken?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
Orion84 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:31:
Als het gaat om de breedte van de sleuf kan je toch ook gewoon twee smallere sleuven naast elkaar zagen. Die tool maakt sowieso alleen twee dunne zaagsnedes naast elkaar waarna je de inhoud van de sleuf moet wegbikken (wat bij beton wellicht ook nog een uitdaging gaat zijn), dat kan je ook twee keer naast elkaar doen en dan het strookje tussen de twee sleuven ook nog wegbikken.
Wellicht is dit de route, naast elkaar is een zo'n "water" leiding niet super diep. En dan gewoon een extra sleuf voor condens en elektra oid. Al zal dat ook duur zijn ivm slijtage (werd mij bij meerdere huur bedrijven alsmaar gezegd... :| )
Maar als je niet van plan bent dat werk zelf te gaan doen, vanwaar dan de vraag en de focus op welke tool te gebruiken? Dat is dan toch gewoon voor de professional om te bedenken?
Omdat ik een bekende/betrouwbare aannemer heb die het wilt doen met een normale elektra diepte / frees, alleen had ik zo mijn twijfel ivm de omvang van de kabels en leidingen (wat gegrond blijkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:33

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik weet niet hoe dik de muur is waar je in wil (laten) frezen, maar als deze gelijk is aan enkelsteens dan is deze typisch 10cm. Zelf zou ik nooit zo'n eind horizontaal frezen als je al gauw 1/3 van de dikte de muur in moet. Een muur moet verticale drukkrachten kunnen opvangen en moet weerstand bieden tegen knikken. Ik verwacht niet meteen hele grote problemen, maar je weet zonder constructieberekening niet wat die draagmuur allemaal moet dragen. Better safe than sorry zou het voor mij zijn. Met véél dunnere isolatie heb je op je koude leiding ook kans op condensatie, omdat op die plaats in de muur de temperatuur flink onder het dauwpunt komt.

In de ruimte waar de binnenunit moet komen zie ik ook een raam naast de deur. Kan onder die raam geen vloermodel staan? Of hangt daar een radiator o.i.d? Want dan kun je simpel in één rechte lijn naar buiten.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Niet online
Craftypiston schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:25:
[...]
Damn, dan zit je (ik) je toch snel rijk te rekenen met ruimte, wellicht toch slim dunnere isolatie te gebruiken (zoals hier) of gewoon toch helaas zo'n ronde boor gebruiken om zo een weg te 'frezen'.
[...]
Vermoedelijk een 1/4'' / 1/2'' leiding voor 5kw en hogere units.

Ik neem aan dat de Airco in je slaapkamer komt te hangen?
Mits dit zo is zou je hem beter aan de andere kant van de muur kunnen hangen.
Zo kun je in de hete zomers toch je woonkamer koelen omdat de deur er tegenover open kan naar de woonkamer.
Plus in de winter goedkoper dan gas je huis verwarmen.

Ofwel win win en doorgedacht.
Mits mijn verhaaltje beetje klopt en je in eerste instantie een 2kw unit neemt, neem dan een 2.5 of max 3.5kw unit voor de rest van je huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVJGbMREJHn2-u9wrc_G4O0SXaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMNzQxrspzE0IdywGogABhSP.jpg?f=fotoalbum_large
*Rood = Binnen unit met groen als goot (Komt als het goed is toch gordijn voor te hangen)
*Groen= Vierkant is voor buiten de unit.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
PatRamon schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:34:
[...]

Vermoedelijk een 1/4'' / 1/2'' leiding voor 5kw en hogere units.
[SRC 35 ZSX-W Ø 3/8" 1/4"] 3.5kw
Ik neem aan dat de Airco in je slaapkamer komt te hangen? Mits dit zo is zou je hem beter aan de andere kant van de muur kunnen hangen. Zo kun je in de hete zomers toch je woonkamer koelen omdat de deur er tegenover open kan naar de woonkamer.
Voor de woonkamer(23.3m2) en voornamelijk kleinere werkkamer (10.7m2) waar ik het meeste zit, dat is inderdaad slim qua locatie (doorstroming lucht) maar ook lastig daar een leiding te krijgen. Het is overal -- behalve dat stukje muur naar de woonkamer -- moeilijk deze naar binnen te krijgen.

Ook aan de andere kant zit ik met vervelende 'bouwkundige hoekjes'
Plus in de winter goedkoper dan gas je huis verwarmen.
Zeker, dit is de reden ook (voornamelijk voor verwarmen). Ik ben al twee jaar van het gas maar wil nu eens goed (ook qua afwerking, ik heb al genoeg gebeund) qua verwarming. Zo'n opbouw leiding of random plaats voor een buiten unit voelt zo sterk als een tacky toevoeging idk.

Ik zal sowieso nogmaals andere opties idd overwegen, maar ik ben bang dat het kiezen woord uit imperfecte oplossingen :P Dank iig voor het perspectief!

[ Voor 4% gewijzigd door Craftypiston op 03-09-2024 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
DexterDee schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 18:04:
Ik weet niet hoe dik de muur is waar je in wil (laten) frezen, maar als deze gelijk is aan enkelsteens dan is deze typisch 10cm. Zelf zou ik nooit zo'n eind horizontaal frezen als je al gauw 1/3 van de dikte de muur in moet. Een muur moet verticale drukkrachten kunnen opvangen en moet weerstand bieden tegen knikken. Ik verwacht niet meteen hele grote problemen, maar je weet zonder constructieberekening niet wat die draagmuur allemaal moet dragen. Better safe than sorry zou het voor mij zijn.
Het is een dikke betonnen muur van zo'n ~25cm.
Met véél dunnere isolatie heb je op je koude leiding ook kans op condensatie, omdat op die plaats in de muur de temperatuur flink onder het dauwpunt komt.
Dat dacht ik ook bij het zien van de video, helaas.
In de ruimte waar de binnenunit moet komen zie ik ook een raam naast de deur. Kan onder die raam geen vloermodel staan? Of hangt daar een radiator o.i.d? Want dan kun je simpel in één rechte lijn naar buiten.
Zit momenteel een radiator nog idd. Het zou kunnen maar daar naar binnen is ook moeilijk -- het hele stuk van die kamer is lastig qua doorvoeren naar buiten -- én ik zou dan direct naast outlet zitten (bureau staat daar ook) haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dikste leiding moet je fatsoenlijk kwijt.. en beetje sleuvenfrees kan gewoon 40mm diep halen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
SMSfreakie schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:09:
dikste leiding moet je fatsoenlijk kwijt.. en beetje sleuvenfrees kan gewoon 40mm diep halen...
  • Ø 3/8" Dat zou dan deze zijn
  • Ø 1/4"
Het was idd al geopperd, om ze gewoon allemaal naast elkaar te monteren, veel meer frezen wellicht, al heb kan ik er een krijgen die 5cm breed kan frezen (3 of 4 bladen zodat het ook beter los komt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 06:11
Uit de praktijk (begin 2000) weet ik dat voor de dikte van de "dekking" , dikte beton tov de wapening, 30mm +/- 5mm vrij standaard is/was. Na wat zoeken lijkt het dat er tegenwoordig eerder 40mm aangehouden wordt. Het bouwjaar van je woning en toen geldende eisen kunnen dus ook nog meespelen.
Het zomaar door wapeningsstaven slijpen is ten zeerste af te raden. Daarnaast heeft de algehele constructie ook die dikte beton nodig om de stevigheid te behouden. Te weinig dekking kan leiden tot betonrot, scheuren in de muur en het is van invloed op de brandveiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
blamefull schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:24:
Na wat zoeken lijkt het dat er tegenwoordig eerder 40mm aangehouden wordt. Het bouwjaar van je woning en toen geldende eisen kunnen dus ook nog meespelen. Het zomaar door wapeningsstaven slijpen is ten zeerste af te raden. Daarnaast heeft de algehele constructie ook die dikte beton nodig om de stevigheid te behouden. Te weinig dekking kan leiden tot betonrot, scheuren in de muur en het is van invloed op de brandveiligheid.
Het woord steeds lastiger haha |:( (oh wacht niet doen, slecht voor de muur).
Zeker slim om nog iemand anders te laten kijken dus mocht het wel 'diep' moeten (dieper dan een elektra buis oid die relatief oppervlakkig zijn). Ik verwacht ook alleen dat ik evt door iets heen moet bij het ~60mm gat naar buiten en niet perse voor frezen. Bouwjaar is 1970 overigens, en het is een binnen muur aan beide kanten hetzelfde appartement.

[ Voor 4% gewijzigd door Craftypiston op 03-09-2024 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 06:11
Als het betonbouw is, zijn er ook tekeningen en berekeningen gemaakt. Volgens mij is het verplicht dat al die tekeningen in het gemeentearchief komen. Je zou dan bij het gemeentearchief een afspraak kunnen maken om deze in te zien/kopiëren. Daar zullen wel kosten aan verbonden zijn, maar dan weet je wel beter waar je aan toe ben en wie weet is het nog handig voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craftypiston
blamefull schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:42:
Als het betonbouw is, zijn er ook tekeningen en berekeningen gemaakt.
Dat heb heb Ik al eens voor een andere woning gedaan, dat was gratis, moet je wel idd zelf door de relevante mappen heen graven, wellicht slim.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06

Toppe

Oké ✅

Craftypiston schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 17:25:
[...]

De muur is 25cm breed dus 5cm loopt wel stuk denk ik hoop ik, er liggen nog een etage op :p
Je haalt 20% van die muur af. Je gaat die muur nooit meer goed kunnen opvullen zodat je de originele sterkte weer behaalt.

Als die muur 20% minder dik had gekund had je aannemer het wel gedaan, 20% minder materiaal is serieus geld.

Advies: niet doen zonder dat je een constructeur een berekening laat maken

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craftypiston
Toppe schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:52:
[...]
Je haalt 20% van die muur af. Je gaat die muur nooit meer goed kunnen opvullen zodat je de originele sterkte weer behaalt.
Advies: niet doen zonder dat je een constructeur een berekening laat maken
Het zal sowieso een korter stuk zijn geweest zie ik omdat de leiding ook aan de andere kant kan zitten van de binnen unit (links / rechts uitgang), maar ja ik neem het voor lief dat dit hem toch niet gaat worden.

---
Update
Ik ga toch voor het plaatsen in de woonkamer, beetje zoals het tegenovergestelde (qua locatie) wat @PatRamon had voorgesteld, hier kunnen ze (al het leiding werk e.d.) uiteindelijk in de al reeds geplande renovatie van het raam gedeelte komen (inbouw in kasten / voorzet van de radiatoren e.d.

Als het (wederom al het leidingwerk) in de tussentijd dus te zien is, kan ik mee leven, enkel en alleen omdat ik dan weet dat het uiteindelijk wel uit het zicht gaat.

Dank allen voor het mee denken, meest snelle en bruikbare feedback weer op Tweakers O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_bu89i2ja4KeSedI7F2xD-Oa0U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ewKXhyfeYfycTz1r1DOkEanE.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1