Sturing Jaga Hybrid met ESPHome - welke hardware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-07 11:39
Het is mijn eerste hardware project met Home Assistant. Tot nu toe heb ik enkel "software ervaring" met HA (= hardware die uit zichzelf al ethernet connectie heeft). Mijn loodgieter heeft nu verwarming geïnstalleerd, "Jaga Strada Hybrid BMS", dit zonder bediening want ik had aangegeven dit graag in HA te integreren. Volgens dat ik begreep is ondertaand het schema en moet ik 0 tot 10V kunnen aansturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8m9PSEXNGQG9MKDnzFHkI0e31E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1WiIrgUTv9Re2cvIH8m0R9b0.png?f=fotoalbum_large

Ik moet dus:
- 0..10V kunnen sturen
- Temperatuur kunnen meten (om te weten hoeveel V ik moet sturen)

Mijn eigen wensen:
- Een volledig bekabelde oplossing (dus zonder batterijen, WiFi, Zigbee, Bluetooth, ... ), Ethernet lijkt mij de beste optie in mijn geval.
- Integreerbaar in HA

In het begin zat ik wat met mijn handen in het haar maar na wat zoeken ben ik tot een oplossing met ESPHome gekomen. Ik selecteerde volgende hardware:

- Olimex ESP32-POE2 als ESPHome board, hoewel PoE geen vereiste is is het wel mooi meegenomen.
- Olimex MOD-BME280 als Temperatuur (en vochtigheids) sensor
- Enkele jumper kabels

Mijn vraag voordat ik dit aanschaf:
- Ben ik op de juiste weg?
- Zal deze hardware waarmaken wat ik wens:
  • Dit board kan zowel de sensor inpluggen als 10V sturen op een GPIO pin
  • De temperatuur en vochtigheid is uitleesbaar in HA
  • De spanning op de GPIO pinnen is op een of andere manier te controleren
  • De gewenste temperatuur kan ingesteld worden in HA en afh. van de huidige temperatuur zal de spanning (0 tot 10V) gestuurd worden.
Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Boborc op 01-09-2024 11:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Boborc schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:18:
- Zal deze hardware waarmaken wat ik wens:
  • Dit board kan (..) 10V sturen op een GPIO pin
Nee, volgens mij niet. Dat je allemaal verschillende spanningen beschikbaar hebt om apparaten te voeden betekent nog niet dat de GPIO's van de ESP32 nu 10V geven (en dat je die ook nog eens traploos kunt installen) in plaats van de standaard 3.3V.

Zelf stuur ik mijn mechanische ventilatie aan met een ESP, ook door middel van 0-10V. Hiervoor gebruik ik een PWM naar 0-10V bordje. De ESP laat ik een PWM-signaal sturen en het bordje zet het om naar de juiste spanning.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zal inderdaad dan nog wat moeten hebben om 0-10V te doen. Bordje van @Gizz is een optie maar met handje vol onderdelen ook te doen. (Andere kant, voor dat geld.) En als je de thermostaatkraan wilt sturen zou ik dat ook vanaf de ESP met een mosfet.

Maar voor een permanente installatie zou ik "Enkele jumper kabels" zwaar afraden. Ga solderen en stop het in een behuizing. Of teken een PCB en laat die maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:13
Ander idee.

Een ESP met een mosfet/pwm bordje om de regeling/sturing te doen.

Voor temperatuur/ luchtvochtigheid bijvoorbeeld een honneywell resideo en daar ook een esp in doen voor metingen.
Veel te vinden in dit topic: CO2-meters voor in huis
Dan heb je meteen een “nette” kamer thermostaat en ook nog eens een co2 meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Septillion schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:27:
Bordje van @Gizz is een optie maar met handje vol onderdelen ook te doen. (Andere kant, voor dat geld.)
En dan is dit nog de relatief 'dure' route bij een Nederlandse webshop. Volgens mij heb ik er ooit een paar gekocht op Aliexpress voor €0,40 per bordje en gratis verzending. Zelf maken is leuk, maar mijn projectjesbacklog is al vrij fors :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Dankje voor de waardevolle feedback!
Ik heb terug heel wat bijgeleerd, ik ken er nog maar weinig van maar dankzij jullie info terug wat wijzer _/-\o_

Als ik een "PWM naar analog" converter voor 0 tot 10V aansluit op een ESP32 kan ik er wellicht wel raken begrijp ik, ik weet wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
@Gizz Het bordje waar je hier naar linkt (waarvoor dank trouwens) geeft aan:

Bereik van het PWM-signaalingangsniveau: voor microcontrollerbesturing (5V) zet je de jumper op '5V'.
In de afbeelding wordt een marge van 4,5V - 10V genomen.

Als ik het goed heb geeft een ESP32 3,3V op zijn pinnen, zal dit bordje dan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Na wat zoeken en iemand die het geprobeerd heeft met een bordje die 5V ingangsspanning nodig heeft in "Het grote ESP topic" hier op Tweakers en uiteindelijk een ander gekocht heeft lijkt deze wellicht een betere optie:

https://aliexpress.com/item/1005007407670909.html

Helaas wel een iets duurder...
Voor een beginner is zelf bouwen met mosfet e.d. nog wat te vroeg denk ik ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 21:22 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Jemig, dat bordje heeft nog meer componenten...

Maar goed, probleem in het gelinkte topic was dat het een 0-10V naar PWM module was ipv een PWM naar 0-10V module. Nu moet ik wel zeggen dat de modules heel erg op elkaar lijken (zowel qua naam als ontwerp) maar ze zijn toch echt anders :D

In dat topic staat overigens ook hoe ik dat wel eens gedaan heb. 1 dual opamp, 3 weerstandjes en een condensator*. Zelfs op protoboard nog goed in elkaar te zetten.

* Okay, 2 condensatoren als je ook netjes een ontstoringscondensator over de voeding van de opamp zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Ik had inderdaad gezien hoe jij het zelf gedaan hebt, het ziet er heel knap uit! Maar helaas is dat nog wat te vergaand voor mij... (eerste projectje, heel veel nieuw, veel aan het leren ;-).

Ik had nog wat verder gezocht en ben uiteindelijk voor deze gegaan:
https://aliexpress.com/item/1005004402592653.html

Er is inderdaad veel verschil in bordjes wat aantal componenten betreft, ik weet ook (nog) niet waarvoor ze allemaal dienen.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 09-09-2024 22:17 . Reden: Link cleanup ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Als ik dat zo zie heeft iemand mijn schema gekopieerd en een zener toegevoegd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Dan ben ik al zekerder dat het een goed werkend bordje zal zijn :)
Nog even wachten tot het geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timshort87
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-07 19:10
Boborc schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:36:
Ik had inderdaad gezien hoe jij het zelf gedaan hebt, het ziet er heel knap uit! Maar helaas is dat nog wat te vergaand voor mij... (eerste projectje, heel veel nieuw, veel aan het leren ;-).

Ik had nog wat verder gezocht en ben uiteindelijk voor deze gegaan:
https://aliexpress.com/item/1005004402592653.html

Er is inderdaad veel verschil in bordjes wat aantal componenten betreft, ik weet ook (nog) niet waarvoor ze allemaal dienen.
En, doet het bordje wat het moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boborc
Timshort87 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:19:
[...]

En, doet het bordje wat het moet doen?
Ik heb het gebruikt ja, ik moest wel wat extra componenten koppelen. De 24V is inderdaad niet schakelbaar zoals Gizz hierboven aangeeft. Ik gebruik hem als voeding voor relais wat goed werkt.

Ik heb ook een PWM naar spanning omvormer maar varieert enorm waardoor de ventilatie niet contant draait, nog iets wat beter geoptimaliseerd wordt.

EDIT:
Gaat over de PWM en niet over de ESP, excuus. PWM werkt op zich maar niet stabiel momenteel.

[ Voor 9% gewijzigd door Boborc op 22-07-2025 11:39 ]

Pagina: 1