Meter registreert teruglevering zonder zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 29-01 01:49
Beste Tweakers,

Ik zit met een opmerkelijk probleem waar ik graag jullie advies over zou willen. Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwbouwstudio in een appartementencomplex in Leiden, dat is uitgerust met zonnepanelen. Er werd mij zowel mondeling als schriftelijk meegedeeld dat mijn woning geen zonnepanelen heeft en dat de zonnepanelen op het dak enkel worden gebruikt om de gemeenschappelijke ruimtes en de WKO-installatie van stroom te voorzien.

Tot mijn verbazing geeft mijn slimme meter echter aan dat ik al 56 kWh heb teruggeleverd:

21 kWh op het hoogtarief
35 kWh op het laagtarief
Maar als ik mijn verbruik online bij Greenchoice bekijk, zie ik dat daar slechts 20 kWh aan teruglevering geregistreerd staat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ_WhOVPzRPMTPznQkZLewODhiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ORI2Yg1RYf3sEuH6askvgQQs.png?f=user_large

Ik heb direct contact opgenomen met Greenchoice, en zij bevestigen dat er teruglevering plaatsvindt, terwijl er op mijn adres geen zonnepanelen zijn geregistreerd. Ook heb ik expliciet in mijn contract aangegeven dat ik geen zonnepanelen heb. Vervolgens heb ik Liander gebeld, en zij zien ook geen geregistreerde zonnepanelen op mijn adres. Bovendien sta ik niet vermeld op energieleveren.nl. Liander is nu een onderzoek gestart om te kijken of mijn meter defect is en of de telwerken mogelijk niet correct functioneren.

Het lijkt er dus op dat mijn telwerken defect kunnen zijn, waardoor mijn verbruik mogelijk onterecht als teruglevering wordt geregistreerd. Een andere optie is dat er een fout is gemaakt bij de installatie, waardoor een van de zonnepanelen per ongeluk op mijn meter is aangesloten.

Ik heb ook bij mijn buren geïnformeerd (3 medebewoners in een complex van ongeveer 300 woningen), en zij ervaren dit probleem niet en leveren geen stroom terug.

Daarnaast las ik dat een slimme dimmer ervoor kan zorgen dat het lijkt alsof er stroom wordt teruggeleverd. https://tweakers.net/nieu...-slimme-meter-zorgen.html

Juridisch gezien zit ik hier ook met vragen, want als er sprake is van een verkeerde aansluiting, gebruik ik mogelijk stroom van zonnepanelen die niet van mij zijn. In dat geval vraag ik me af of de kosten op mij verhaald kunnen worden, hoewel ik er niets aan kan doen. Het kan ook zijn dat de meter defect is, en dat Greenchoice de kosten later terugvordert. Mocht dat gebeuren, dan wil ik daar financieel op voorbereid zijn.

Ik maak me inmiddels wat zorgen en vroeg me af of anderen ooit een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Alle tips of adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:06

dragonhaertt

@_'.'

Heb je (sinds recent?) een 3 fase-aansluiting?
Het is mogelijk dat er één fase verkeerd om is aangesloten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
NLStriker010 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:51:
Beste Tweakers,

Ik zit met een opmerkelijk probleem waar ik graag jullie advies over zou willen. Onlangs ben ik verhuisd naar een nieuwbouwstudio in een appartementencomplex in Leiden, dat is uitgerust met zonnepanelen. Er werd mij zowel mondeling als schriftelijk meegedeeld dat mijn woning geen zonnepanelen heeft en dat de zonnepanelen op het dak enkel worden gebruikt om de gemeenschappelijke ruimtes en de WKO-installatie van stroom te voorzien.

Tot mijn verbazing geeft mijn slimme meter echter aan dat ik al 56 kWh heb teruggeleverd:

21 kWh op het hoogtarief
35 kWh op het laagtarief
Maar als ik mijn verbruik online bij Greenchoice bekijk, zie ik dat daar slechts 20 kWh aan teruglevering geregistreerd staat. [Afbeelding]

Ik heb direct contact opgenomen met Greenchoice, en zij bevestigen dat er teruglevering plaatsvindt, terwijl er op mijn adres geen zonnepanelen zijn geregistreerd. Ook heb ik expliciet in mijn contract aangegeven dat ik geen zonnepanelen heb. Vervolgens heb ik Liander gebeld, en zij zien ook geen geregistreerde zonnepanelen op mijn adres. Bovendien sta ik niet vermeld op energieleveren.nl. Liander is nu een onderzoek gestart om te kijken of mijn meter defect is en of de telwerken mogelijk niet correct functioneren.

Het lijkt er dus op dat mijn telwerken defect kunnen zijn, waardoor mijn verbruik mogelijk onterecht als teruglevering wordt geregistreerd. Een andere optie is dat er een fout is gemaakt bij de installatie, waardoor een van de zonnepanelen per ongeluk op mijn meter is aangesloten.

Ik heb ook bij mijn buren geïnformeerd (3 medebewoners in een complex van ongeveer 300 woningen), en zij ervaren dit probleem niet en leveren geen stroom terug.

Daarnaast las ik dat een slimme dimmer ervoor kan zorgen dat het lijkt alsof er stroom wordt teruggeleverd. https://tweakers.net/nieu...-slimme-meter-zorgen.html

Juridisch gezien zit ik hier ook met vragen, want als er sprake is van een verkeerde aansluiting, gebruik ik mogelijk stroom van zonnepanelen die niet van mij zijn. In dat geval vraag ik me af of de kosten op mij verhaald kunnen worden, hoewel ik er niets aan kan doen. Het kan ook zijn dat de meter defect is, en dat Greenchoice de kosten later terugvordert. Mocht dat gebeuren, dan wil ik daar financieel op voorbereid zijn.

Ik maak me inmiddels wat zorgen en vroeg me af of anderen ooit een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Alle tips of adviezen zijn welkom!

Alvast bedankt!
Wat ik zou kunnen bedenken is inderdaad een fout in de meter maar eigenlijk denk ik dat jou aansluiting mogelijk is gebruikt voor de zonnepanelen om aan te sluiten. Is dat mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:52
Ff testen; je kan de huidige afname of teruglevering zien op je meter. Op het moment dat je teruglevering ziet ga je een voor een de groepen afschakelen. Dan weet je welke de groep de boosdoener is.

Als je meter teruglevering blijft aangeven kan je er vanuit gaan dat hij defect is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
dragonhaertt schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:53:
Heb je (sinds recent?) een 3 fase-aansluiting?
Het is mogelijk dat er één fase verkeerd om is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPCtIvwXRgcJmIz2Ruc4XY26OZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vCoFAZqyN9sLJKzjYVlG09vi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn meterkast geen idee wat fase-3 inhoudt excuus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04 19:59

Illusion

(the art of)

Controleer eens of het nummer dat op je meter staat overeen komt met het nummer in je energiecontract.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
Cave_Boy schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:54:
[...]

Wat ik zou kunnen bedenken is inderdaad een fout in de meter maar eigenlijk denk ik dat jou aansluiting mogelijk is gebruikt voor de zonnepanelen om aan te sluiten. Is dat mogelijk?
Het is nieuwbouw dus dit zou zeker mogelijk kunnen zijn.
Maar zoal ik al eerder vermeld had is dat ik de enige ben bij 3 andere buren dus dat zou opmerkelijk kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:01

SambalBij

We're all MAD here

NLStriker010 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

[Afbeelding]

Dit is mijn meterkast geen idee wat fase-3 inhoudt excuus
Dat is inderdaad wel een 3-fase meterkast. Drie hoofdzekeringen (voor elke fase één) onder de meter, een 4 polige (3x fase, 1x nul) hoofdschakelaar.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLStriker010
Illusion schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:08:
Controleer eens of het nummer dat op je meter staat overeen komt met het nummer in je energiecontract.
Gecontroleerd, dit klopt. Meter is ook bekend bij Liander.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

offtopic:
Creatieve manier om je KPN Box op te hangen :+

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Laatst online: 16:01

SambalBij

We're all MAD here

Het verschil tussen wat je op de meter ziet en wat Greenchoice laat zien komt mogelijk door het later ingaan van het contract? (Kan zijn dat er al wat is verbruikt of teruggeleverd vóórdat jouw energiecontract is begonnen.)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLStriker010
Gunner schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:13:
offtopic:
Creatieve manier om je KPN Box op te hangen :+
offtopic:
Haha, ik moet hem nog even goed ophangen. Net zoals mijn TP-Link router die momenteel naast het raam staat. Helaas zelf geen boormachine dus tijdelijk maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
SambalBij schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:15:
Het verschil tussen wat je op de meter ziet en wat Greenchoice laat zien komt mogelijk door het later ingaan van het contract? (Kan zijn dat er al wat is verbruikt of teruggeleverd vóórdat jouw energiecontract is begonnen.)
Dat zou zeker kunnen want ik had inderdaad al wat terugeleverd toen ik de sleutels kreeg. Rond 23 Juli

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hmm, je hebt een kookgroep, als je die volledig zou belasten klapt je hoofdzekering eruit, gelukkig zijn dat automaten. Eigenlijk is dit niet de bedoeling bij een 3-faseaansluiting. Beter laat je deze vervangen door een krachtgroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:24
Volgens mij is dit al het 4e topic hier in een jaar tijd over een verkeerd om aangesloten meter....moet je nagaan hoe groot dat probleem in het totaal wel niet moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLStriker010
hcQd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:19:
Hmm, je hebt een kookgroep, als je die volledig zou belasten klapt je hoofdzekering eruit, gelukkig zijn dat automaten. Eigenlijk is dit niet de bedoeling bij een 3-faseaansluiting. Beter laat je deze vervangen door een krachtgroep.
Dit is hoe het opgeleverd is, ik neem aan dan terug naar de verhuurder gaan en zeggen dat de aansluiting niet veilig is? Of dit zelf bestellen en vervangen? Fornuis is een inductie plaat die met een Perilex stopcontact onder mijn keuken voorziet wordt van stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYk1pTYxbsEwpcCkvdpXp5KTpfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpU0AlgEuthmcs9rRpDtiRBF.jpg?f=fotoalbum_large
Dersan schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:26:
Volgens mij is dit al het 4e topic hier in een jaar tijd over een verkeerd om aangesloten meter....moet je nagaan hoe groot dat probleem in het totaal wel niet moet zijn.
Vond het al bizar, is al veel meer gedoe over het pand. Was laatst ook in het nieuws over slechte verhuurder.

offtopic:
Dreigmail van verhuurder: 'Bied afval goed aan, anders zeggen we je huurcontact op' - https://nos.nl/r/548051

Het dreigen van opzeggen wat niet eens juridisch mogelijk is. Leuke start van je nieuwe woning. ;(

We zijn niet gewaarschuwd, ze hebben containers voor verhuisafval 1 week laten staan en toen weggehaald. Naast de dreig mail zijn we ook nog eens gebeld en werd er verzocht om naar de mail te kijken. Telefoontje werdt een beetje passief agressief geëindigd. "Einde bericht."

Betaal rond de 900 euro huur inc service kosten voor een sociale huurwoning studio van 24m² met A+++ energie label. Inbouw koelkast, vaatwasser, combi-oven.
Naast dat ook 120 euro voor me warmte (Eteck).. Beetje zuur d'r over maar ja huizen crisis

[ Voor 19% gewijzigd door NLStriker010 op 30-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
NLStriker010 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Het is nieuwbouw dus dit zou zeker mogelijk kunnen zijn.
Maar zoal ik al eerder vermeld had is dat ik de enige ben bij 3 andere buren dus dat zou opmerkelijk kunnen zijn.
Het is ook niet logisch maar als het niet veel panelen zijn en het alleen bedoeld is voor de onderdelen van samen verbruik kan het makkelijk op 1 groep.

Als goed is heeft het gebouw ook een energiemeter. Die zou teruglevering moeten hebben van de zonnepanelen. Kun je dat navragen of dit klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:45
Neemt de meterstand op de telwerken voor teruglevering toe in de avond/nacht uren? Dan weet je zeker dat dat in ieder geval niet correct is.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
hcQd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:19:
(off-topic)

Vraagje, ben geen deskundige maar waarom zou dat niet handig zijn? Het is blijkbaar een fornuis dat gebruikmaakt van 2 fasen. Ik dacht dat dergelijke automaten daar juist voor gemaakt zijn, al kan het allicht ook op een 3-fasenautomaat (waarbij 2 vd 3 gebruikt worden, maar die iets meer ruimte in beslag neemt).

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
zeegerd schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:28:
Vraagje, ben geen deskundige maar waarom zou dat niet handig zijn?
Een kookgroep is aangesloten op één fase en trekt maximaal 32A. De hoofdzekering is slechts 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
zeegerd schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:28:
[...]

(off-topic)

Vraagje, ben geen deskundige maar waarom zou dat niet handig zijn? Het is blijkbaar een fornuis dat gebruikmaakt van 2 fasen. Ik dacht dat dergelijke automaten daar juist voor gemaakt zijn, al kan het allicht ook op een 3-fasenautomaat (waarbij 2 vd 3 gebruikt worden, maar die iets meer ruimte in beslag neemt).
Je bent inderdaad geen deskundige. Zo’n kookgroep maakt gebruik van 1 fase. En dan 2x. Dus totaal 32A op 1 fase. Dat is prima op een 1 fase aansluiting van 35 of 40A maar is niet handig op een 3 fase van 3x 25A.

Eigenlijk het slechtste van beide werelden, niet het vermogen gebruiken wat 3 fase kan leveren maar wel een (op papier) overbelasting.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• TCIAL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-04 19:37
Ben werkzaam bij Liander. De nuldraad en de fase zijn waarschijnlijk omgewisseld in de slimme meter. Hierdoor wordt 1 van de 3 fases gezien als teruglevering i.p.v. levering. Je kan dit checken door de P1 poort in de slimme meter uit te lezen met bijvoorbeeld Homewizard. Liander is verantwoordelijk voor de aanleg van de slimme meter, dus bel vooral de klantenservice.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:09

timovd

Voorsprong door techniek

Offtipic hier, maar voor "fornuisgroep" (8); bekijk deze topics eens:
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
Het grote kookplaat aansluiten topic

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
hcQd schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:33:
[...]

Een kookgroep is aangesloten op één fase en trekt maximaal 32A. De hoofdzekering is slechts 25A.
Duidelijk, was me onbekend, ik dacht dat zo'n automaat op 2 fasen kon omdat ze vaak worden aangeduid als 2P+2N. Heb zelf een krachtstroomautomaat ervoor gebruikt, die van 2 fasen gebruikmaakt, dus dat scheelt.

6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLStriker010
TCIAL schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:58:
Ben werkzaam bij Liander. De nuldraad en de fase zijn waarschijnlijk omgewisseld in de slimme meter. Hierdoor wordt 1 van de 3 fases gezien als teruglevering i.p.v. levering. Je kan dit checken door de P1 poort in de slimme meter uit te lezen met bijvoorbeeld Homewizard. Liander is verantwoordelijk voor de aanleg van de slimme meter, dus bel vooral de klantenservice.
Thanks voor de tip, ik had ze al vorige week vrijdag gebeld.
Heb nog niks getest over verbruik. Alleen zie ik op de momenten dat ik niks gebruik in me huis dat ik terug lever. Dus vooral 's nachts.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp3bHNeeNfdoKhPBif0B_uBFCCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgRRmTmUyvM2F5f4pfBgoRFI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door NLStriker010 op 02-09-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:18
Kan het zijn dat je het mis hebt?
Weet je dat zeker?
Ik denk dat er dan wel wat anders gebeurt dan een meter die "teruglevert".
Of bedoel je dat er een in/uitgang wisseling op 1 van de fases zit, m.i. kan dit wel dit effect geven.

Wat voor werk doe je bij Liander?
Enne volgens mij is Liander er als werkgever niet bepaald blij mee als hun medewerkers uit naam van bepaalde uitspraken doet zonder dat dit tot hun taak behoort enof competentie.

[ Voor 4% gewijzigd door Simpel360 op 03-09-2024 05:44 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:08
Simpel360 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:28:
[...]

Weet je dat zeker? Ik denk dat er dan wel wat anders gebeurt dan een meter die "teruglevert".
Of je bedoeld dat er een in/uitgang wisseling op 1 van de fases zit, dat kan wel dit effect geven.

Enne volgens mij is Liander er als werkgever niet bepaald blij mee als hun medewerkers uit naam van bepaalde uitspraken doet zonder dat dit tot hun taak behoort enof competentie. :X
Wat een pedante reactie. Wat voor werk doe jij? Jij weet het schijnbaar beter dus wellicht dat je OP kan helpen door er wat dieper op in te gaan.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Simpel360 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 00:28:
[...]

Weet je dat zeker? Ik denk dat er dan wel wat anders gebeurt dan een meter die "teruglevert".
Of je bedoeld dat er een in/uitgang wisseling op 1 van de fases zit, dat kan wel dit effect geven.

Enne volgens mij is Liander er als werkgever niet bepaald blij mee als hun medewerkers uit naam van bepaalde uitspraken doet zonder dat dit tot hun taak behoort enof competentie. :X
Ingang/uitgang verwisseld zorgt idd voor onbedoelde teruglevering op de meter, maar nul en fase verwisseld doet dat ook. Dan moet het wel zowel onder als boven de meter verkeerd zitten, anders heb je vuurwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
Jelle Brolnir schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 01:23:
[...]

Wat een pedante reactie. Wat voor werk doe jij? Jij weet het schijnbaar beter dus wellicht dat je OP kan helpen door er wat dieper op in te gaan.
Voor @NLStriker010 is het van belang als die het eerlijk wil spelen dat hij een melding doet bij Liander in geschift en deze goed bewaard.
Grote kans dat deze langs komen.

Voor @TCIAL wilde ik die slechts in bescherming nemen, niet iedere werkgever is daar van gediend.

Als het pedant is of overkomt :?
Ik zal i.i.g. de tekst aanpassen.

[ Voor 16% gewijzigd door Simpel360 op 03-09-2024 06:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:16

Blokker_1999

Full steam ahead

_JGC_ schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 01:47:
[...]

Ingang/uitgang verwisseld zorgt idd voor onbedoelde teruglevering op de meter, maar nul en fase verwisseld doet dat ook. Dan moet het wel zowel onder als boven de meter verkeerd zitten, anders heb je vuurwerk.
Zucht ... neen. Hoe kom je er bij.

Op een monofase systeem kan je nul en fase gewoon omwisselen zonder probleem. Je stofzuiger ontploft ook niet omdat je de stekker omgekeerd in het stopcontact steekt.

Voor een meter om verkeerd te registreren moet je eenvoudigweg de 2 kabels van locatie wisselen op de meter. Dan loopt de stroom er in omgekeerde richting door en lever je terug ipv te verbruiken. Wat hier niet het geval gaat zijn want er is meer verbruik dan "opwek".

Sowieso is het feit dat de opwek 's nachts gebeurt vreemd en ook een bewijs dat je iets als zonnepanelen kunt schrappen als boosdoener.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Blokker_1999 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:45:
[...]

Op een monofase systeem kan je nul en fase gewoon omwisselen zonder probleem. Je stofzuiger ontploft ook niet omdat je de stekker omgekeerd in het stopcontact steekt.

Voor een meter om verkeerd te registreren moet je eenvoudigweg de 2 kabels van locatie wisselen op de meter. Dan loopt de stroom er in omgekeerde richting door en lever je terug ipv te verbruiken. Wat hier niet het geval gaat zijn want er is meer verbruik dan "opwek".

Sowieso is het feit dat de opwek 's nachts gebeurt vreemd en ook een bewijs dat je iets als zonnepanelen kunt schrappen als boosdoener.
De OP heeft een 3 fase aansluiting.
Naar de meter gaan dan 6 draden van veelal de zelfde kleur (bruin) en 2 andere (blauw). In de haast van het aansluiten van het geheel is dan zo een foutje gemaakt. 1 fase waarbij er een in/uit verwisseling in zit met wat belasting ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 07:45:
[...]

Dit is 3-fase. Als je nul en fase omdraait onder de meter ga je op de andere 2 fasen meten tussen 2 fasen ipv tussen nul en fase. Vraag me af of de meter dat overleeft. Als je dan aan de uitgaande kant van de meter diezelfde wisseling niet ook doet krijg je eindgroepen tussen 2 fasen ipv fase en nul.

1 fasedraad ingaand en uitgaand op de meter omgekeerd is heel aannemelijk hier. Zodra de belasting op de andere fasen wegvalt heeft de meter niks meer om te verrekenen en krijg je idd negatief verbruik in de nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:40
Niet de nul maar de ingaande uitgaande fase is gedraaid . Als de nul verkeerd zit op de meter heb je kortsluiting. Dus op 1 van de de fases zit een draaing op de kWh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Homewizard P1 meter erin, en meten maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-04 18:40
Blasterxp schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:21:
Homewizard P1 meter erin, en meten maar!
Waarom. Hij heeft Liander gebeld dus het wordt van zelf wel opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Gewoon aangeven bij Liander is voldoende.
Liander maakt tegenwoordig van elke aansluiting onder de meter een foto. Ze hoeven dus niet eens langs te komen om het probleem te zien.

Zodra ze het probleem van de verwisselde aansluiting zien op hun foto sturen ze een monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 03-09-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-04 21:53

DoD Cerberus

blabla!

@NLStriker010 ik heb hetzelfde probleem als jij. Geen zonnepanelen, maar wel teruglevering. Wat was bij jou uiteindelijk de conclusie/oplossing?

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

Pagina: 1