Namens een VVE van 30 kleine appartementen (34m², 4 etages, maximaal twee-persoons huishouden) in Amsterdam onderzoek ik of een warmtepomp mogelijk is. De woningen hebben tot energielabel A en zijn 12 jaar geleden uitgebreid gerenoveerd. De CV's zijn nu 12 jaar oud evenals de rookgaskanalen, waardoor nu het moment is om dit goed te onderzoeken. Daarnaast willen enkele eigenaren die de appartementen verhuren, graag van label A naar A++, i.v.m. regulering middenhuur, waarbij de labels hard meetellen. Ook zou de gasaansluiting weg kunnen (koken op inductie), waarmee het vast recht wordt bespaard.
Na ruim 6 dagen full-time uitzoekwerk, weet ik inmiddels aardig wat meer over warmtepompen en het pand, maar blijf ik voor één uitdaging staan: welke oplossing past in de appartementen zonder teveel m²'s op te offeren?
Historisch gasverbruik: 500 m³/jaar (winter 2016 en ik dacht ook winter 2023).
Als er wel een cv-ketel nodig is (hybride oplossing), dan zouden de er koudeleidingen via de buitenmuur omhoog moeten. Dat zou dan pas over 2 jaar kunnen als er een steiger wordt geplaatst voor schilderen (of iemand moet met een ladder dit aanleggen over 5 etages - de binnentuin is niet toegankelijk voor bijvoorbeeld een hoogwerker.
De dakconstructie is van hout, ik heb in een ander topic gelezen hoe je daar met speciale veren trillingsvrij op kan monteren.
Ik denk daarom dat een lucht/water split warmtepomp de meest logische optie is, die stil genoeg is.
:strip_exif()/f/image/eqgFVyywoHIfq6LL4XWWkqNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van keuken met Intergas Kompakt HRE 24/1B CV ketel in een keukenkastje. Diepte keukenkastje 31,6 (op foto staat foutief 30,5) cm, hoogte plafond tot onderkant kastje 111cm, breedte 56,5cm.
:strip_exif()/f/image/lQmaBvf6YT7HwIrSefYIrEdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van badkamer, met boven de wasmachine ruimte voor een boilervat. De schacht met leidingen loopt rechts van de foto (niet zichtbaar). Zonder de diepvries op de foto, zou er 75 cm diep, 65 cm breed, en 154 cm hoog vrij zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5dBJqWr4I1azLdUMgcI0Rub6.jpg?f=user_large)
Na ruim 6 dagen full-time uitzoekwerk, weet ik inmiddels aardig wat meer over warmtepompen en het pand, maar blijf ik voor één uitdaging staan: welke oplossing past in de appartementen zonder teveel m²'s op te offeren?
Historisch gasverbruik: 500 m³/jaar (winter 2016 en ik dacht ook winter 2023).
Afgiftesysteem:
- 3x T22 radiatoren die per stuk 1250 watt leveren bij 70/55 graden, 3750 watt totaal. Met ventilatoren en bij lage temperatuur verwacht ik dat ze 1680 watt kunnen leveren. Ik denk dat het huis zeker 2000 watt nodig heeft (34m2, energielabel A, sommige energielabel B of C). Inhoud systeem onbekend.
- 1x handdoekradiator badkamer
SWW:
- Plek voor boiler: idealiter boven de wasmachine in de badkamer, zie foto
- Onbekend aantal liter nodig (hangt af van watertemperatuur). Er zou voldoende in moeten zitten voor twee douchebeurten (twee-persoonshuishouden), als ik het zo lees is 150 liter dan voldoende. Ik denk dat er ook (krap) plaats is voor 150 liter (zie foto badkamer)
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
Er is een schacht naar het platte dak (met ventilatie en rookgasafvoer), maar die kan niet worden verbreed. De bestaande rookgasafvoer kan worden gebruikt (twee pijpen per huishouden) voor koudeleidingen als er geen cv-ketel meer nodig is.Als er wel een cv-ketel nodig is (hybride oplossing), dan zouden de er koudeleidingen via de buitenmuur omhoog moeten. Dat zou dan pas over 2 jaar kunnen als er een steiger wordt geplaatst voor schilderen (of iemand moet met een ladder dit aanleggen over 5 etages - de binnentuin is niet toegankelijk voor bijvoorbeeld een hoogwerker.
De dakconstructie is van hout, ik heb in een ander topic gelezen hoe je daar met speciale veren trillingsvrij op kan monteren.
Ik denk daarom dat een lucht/water split warmtepomp de meest logische optie is, die stil genoeg is.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed.Foto's van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur
Foto van keuken, die "in" de U-vormige studio ligt tegen de badkamer aan. De badkamerdeur zie je rechts openstaan.:strip_exif()/f/image/eqgFVyywoHIfq6LL4XWWkqNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van keuken met Intergas Kompakt HRE 24/1B CV ketel in een keukenkastje. Diepte keukenkastje 31,6 (op foto staat foutief 30,5) cm, hoogte plafond tot onderkant kastje 111cm, breedte 56,5cm.
:strip_exif()/f/image/lQmaBvf6YT7HwIrSefYIrEdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Foto van badkamer, met boven de wasmachine ruimte voor een boilervat. De schacht met leidingen loopt rechts van de foto (niet zichtbaar). Zonder de diepvries op de foto, zou er 75 cm diep, 65 cm breed, en 154 cm hoog vrij zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5dBJqWr4I1azLdUMgcI0Rub6.jpg?f=user_large)
Vragen tot nu toe
- Ik zou de CV ketel willen vervangen door een binnenunit (split) die niet groter is dan de cv zelf voor de verwarming. Wie kent binnenunits die passen in het keukenkastje?
- Klopt het dat ik het beste één hangend buffervat van 150 liter moet nemen met twee warmtewisselaars, zodat deze ook voor de CV kan werken (en er niet nog een buffervat nodig is)? Of krijg ik dan een koude douche als de winter streng is en de cv's het huis verwarmen? Gaat 150 liter passen? Ik heb op Google gezocht, maar heb nog geen hangend buffervat kunnen vinden (ouderwetse boilers echter genoeg). De muren zijn van dubbel gipsplaat met aluminium studs.
- Een installateur die ik telefonisch sprak noemde nog als optie om in de badkamer een traditionele boiler (echt heet water) te hangen, en een kleiner buffervat voor de CV als dat nodig is. Is dit slim? Of trekt dit het energielabel keihard naar beneden? Qua energieverbruik zal een doorstroomboiler vergelijkbaar zijn, echter begrijp ik dat die alleen toepasbaar zijn als je met heel weinig water doucht.
- Stel dat het buffervat niet groot genoeg is, zou je dan nog een doorstroomboiler kunnen gebruiken die als inlaat 40 graden water pakt? Dan zou je grofweg dubbel zoveel water op een bepaalde temperatuur kunnen krijgen (een deel duur opgewekt met krachtstroom, een deel zuinig met de warmtepomp)
- Heeft mijn cv systeem een buffervat nodig? Ik ken de waterinhoud niet, maar het zijn vrij standaard radiatoren uit 2012 (zie hierboven)
- Zie ik nog dingen over het hoofd?