Niemand anders wil erheen, dat staat ook in de OP als je deze nog eens rustig doorleest.Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:20:
[...]
Je staat volledig in je recht om dat te vragen. Daarnaast is het ook een heel duidelijk signaal dat je motivatie OM NAAR DE CONFERENTIE TE GAAN afhangt van of je 10 euro per dag vergoed krijgt of niet. Als leidinggevende zou dat voor mij aanleiding zijn voor een gesprekje over je motivatie OM NAAR DE CONFERENTIE TE GAAN en zou ik waarschijnlijk overwegen om iemand anders te sturen. Het bedrijf investeert snel een paar duizend euro in deze trip en als iemand er eigenlijk niet zo'n zin in heeft kun je je ook afvragen hoe gemotiveerd de persoon is om kennis op te doen en die nadien met de collega's te delen.
Vandaar mijn advies om je gewoon af te vragen of je dit wel wilt. Als dat van die 10 euro afhangt dan weet je het antwoord zelf eigenlijk al wel.
Hoezo?Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:56:
[...]
Precies mijn punt, zeg dan gewoon eerlijk dat je er geen zin in hebt. Om 10 euro per dag voor je katten vragen is gewoon een ingewikkelde manier om te zeggen dat je eigenlijk liever niet naar die conferentie wilt.
Volgens mij is het ergens in de verenigde staten op een kantoor, aangezien ik geen auto rijd (en in de VS is op de meeste plekken geen OV) betekent dat waarschijnlijk dat ik nergens heen kan tijdens de conferentie.Aganim schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:15:
[...]
Uhm, de werkgever verwacht hier dat iemand een reis gaat maken waar kennelijk niemand op zit te wachten. Dan is het ondernemen van de reis en de bijkomende stress al een stuk geven.
[...]
Nou joepie. Daar zit lang niet iedereen op te wachten en afhankelijk van de reis en de conferentie kan het ook zomaar zijn dat iemand te gaar is om daar nog echt iets aan te hebben.
[...]
En daar staat al tegenover dat iemand zijn vrije tijd opoffert voor een trip waarvan de werkgever wilt dat die gemaakt wordt.
Probeer je ook eens voor te stellen dat niet iedereen graag op reis of avontuur gaat.
Hoeveel verdien je ongeveer?Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:41:
[...]
Ik denk dat je mijn opmerking over de motivatie buiten de context trekt, en anderen blijkbaar ook dus had ik dat misschien anders op moeten schrijven.
Nog een poging dan: Als iemand in deze situatie van een dermate klein bedrag af laat hangen of hij wel of niet op reis wil dan wekt dat bij mij de indruk dat werknemer niet super gemotiveerd is om deze reis te ondernemen. Daar zou ik dan gewoon rechtstreeks naar vragen: heb je er eigenlijk wel zin in? Waarom wel, waarom niet? Lijkt me niet heel onlogisch toch?
Of TS gemotiveerd is om überhaupt zijn werk te doen heb ik het niet gehad, dat doet op dit punt ook helemaal niet ter zake.
Want je hebt het over een 'klein bedrag'. Als je 2x modaal verdient, is dit inderdaad een klein bedrag ja...
Je trekt typische conclusies die door veel werkgevers gemaakt worden, maar die gewoon nergens op slaan.Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:56:
[...]
Precies mijn punt, zeg dan gewoon eerlijk dat je er geen zin in hebt. Om 10 euro per dag voor je katten vragen is gewoon een ingewikkelde manier om te zeggen dat je eigenlijk liever niet naar die conferentie wilt.
[removed]
Een bedrag wat wordt uitgekeerd (dat telt ook voor een tastbaar object of dienst) aan de werknemer dat niet onder één van de belastingvrije punten/regelingen valt, dan ziet de belastingdienst dat gewoon als loon. En dat komt gewoon bovenop je jaarlijkse berg van loon, en daar wordt dan belasting over geheven. Dat is in Nederland maximaal 49,50% (in schijf 2). De werkgever mag best allerlei dingen vergoeden, maar dan krijg je achteraf wel met de belastingdienst te maken (vaak zie je dat de werkgever dit dan rechttrekt met een stukje extra loontoeslag om de extra belasting ook te dekken, zodat je niet aan het einde van het jaar opeens voor een verrassing komt te staan).Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:36:
Overigens wel geestig, want de werkgever mág dat niet allemaal zomaar vergoeden. Hij moet de overige posten namelijk onder de werkkostenregeling gaan stoppen, met een risico dat te overschrijden en er dan 75% belasting over mag gaan betalen.
Regel dan gewoon met de werkgever dat je taxi's/uber/lyft kan declareren. Nog beter dat je die app gewoon aan een account kan linken die door de werkgever betaald wordt (of gefactureerd wordt naar de company CC op jouw naam). Makkelijkste wat ik van collega's die naar de VS reizen gezien heb, is autohuur. Als je geen rijbewijs hebt / niet wilt rijden, dan is een taxi eigenlijk de enige realistische oplossing in een grotere stad (al is vaak openbaar vervoer ook goed te doen als je daar wel prettig bij voelt).dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:46:
Volgens mij is het ergens in de verenigde staten op een kantoor, aangezien ik geen auto rijd (en in de VS is op de meeste plekken geen OV) betekent dat waarschijnlijk dat ik nergens heen kan tijdens de conferentie.
Dit zie ik eigenlijk wel als geneuzel in de kantlijn, ze betalen ook met een andere munt (ook lastig en maar de vraag of ze jouw standaard betaalpas zullen accepteren), buiten dat zal je vaak ook te weinig tijd en energie hebben om iets te ondernemen naast de conferentie. Als je zelf niet wilt, dan kan je dat ook aangeven.
[ Voor 7% gewijzigd door Qwerty-273 op 28-08-2024 19:13 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
5 pagina's om zo iets simpels, en ik zal ook nog zelf een bijdrage doen aan het gelul:
Gewoon vragen aan je WG, ik heb wel gekkere vragen gehad. En als ze dan slim zijn zeggen ze ja, want het is geneuzel in de marge voor de kennis die zij uit de conferentie halen en de totale kosten voor jouw reis en verblijf (naar ik nu begrijp naar de USA).
Zeggen ze ja dan is je probleem opgelost en heb je geen kosten, zeggen ze nee dan is de keuze nog steeds aan jou.
Simpel he?
Gewoon vragen aan je WG, ik heb wel gekkere vragen gehad. En als ze dan slim zijn zeggen ze ja, want het is geneuzel in de marge voor de kennis die zij uit de conferentie halen en de totale kosten voor jouw reis en verblijf (naar ik nu begrijp naar de USA).
Zeggen ze ja dan is je probleem opgelost en heb je geen kosten, zeggen ze nee dan is de keuze nog steeds aan jou.
Simpel he?
Ik weet bij god niet waar het is, iemand zei Florida, dan wordt het toch echt een taxi of uber. OV is daar eigenlijk niet te doen.Qwerty-273 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:01:
[...]
Een bedrag wat wordt uitgekeerd (dat telt ook voor een tastbaar object of dienst) aan de werknemer dat niet onder één van de belastingvrije punten/regelingen valt, dan ziet de belastingdienst dat gewoon als loon. En dat komt gewoon bovenop je jaarlijkse berg van loon, en daar wordt dan belasting over geheven. Dat is in Nederland maximaal 49,50% (in schijf 2). De werkgever mag best allerlei dingen vergoeden, maar dan krijg je achteraf wel met de belastingdienst te maken (vaak zie je dat de werkgever dit dan rechttrekt met een stukje extra loontoeslag om de extra belasting ook te dekken, zodat je niet aan het einde van het jaar opeens voor een verrassing komt te staan).
[...]
Regel dan gewoon met de werkgever dat je taxi's/uber/lyft kan declareren. Nog beter dat je die app gewoon aan een account kan linken die door de werkgever betaald wordt (of gefactureerd wordt naar de company CC op jouw naam). Makkelijkste wat ik van collega's die naar de VS reizen gezien heb, is een autohuur. Als je geen rijbewijs hebt / niet wilt rijden, dan is een taxi eigenlijk de enige realistische oplossing in een grotere stad (al is vaak openbaar vervoer ook goed te doen als je daar wel prettig bij voelt).
\
Misschien is dit eigenlijk al voldoende reden om niet te gaan.
Is dat iets gebaseerd op eigen ervaring? Of puur een gevoel?dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:12:
Ik weet bij god niet waar het is, iemand zei Florida, dan wordt het toch echt een taxi of uber. OV is daar eigenlijk niet te doen.
Orlando heeft gewoon een goed dekkend openbaar vervoer netwerk (zelfs deels gratis) : https://www.orlando.gov/P...sportation/Public-Transit
Net zoals Tampa : https://www.tampa.gov/info/transportation-options
Net zoals Miami: https://www.miamiandbeach...ami-public-transportation
(een taxi is wel lekker makkelijk deur tot deur, en in veel gevallen ook een stuk sneller)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Ik denk dat ik het maar ga overslaan. Ik vind het allemaal te spannend, te eng, te nieuw, te veel gedoe.Qwerty-273 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:20:
[...]
Is dat iets gebaseerd op eigen ervaring? Of puur een gevoel?
Orlando heeft gewoon een goed dekkend openbaar vervoer netwerk (zelfs deels gratis) : https://www.orlando.gov/P...sportation/Public-Transit
Net zoals Tampa : https://www.tampa.gov/info/transportation-options
Net zoals Miami: https://www.miamiandbeach...ami-public-transportation
(een taxi is wel lekker makkelijk deur tot deur, en in veel gevallen ook een stuk sneller)
Dank allemaal maar ik zie er vanaf.
Ik zou als werkgever/leidinggevenden werkelijk geen 2 keer over nadenken en gewoon goedkeuren. De een heeft een kattenoppas nodig van 100 euro voor de 10 dagen, de volgende maakt zijn koffer stuk en moet vervangen worden. De derde drinkt een biertje extra bij het diner (ben je in de VS ook zo maar 15 USD kwijt). Als je hier als werkgever ingewikkeld over doet is het echt werknemer pesten, dat heeft helemaal niets te maken met het inkomen of motivatie van de medewerker.
Ik heb ook wel eens declaratiediscussies gehad met een vorige werkgever gehad, dit ging op detailniveau over een blikje cola in het hotel. Was daarna ook de laatste keer dat ik voor die werkgever op reis ben geweest.
Overigens lees ik in de antwoorden van TS wel heel erg dat hij er eigenlijk helemaal geen zin in heeft, maar dan zou ik dat gewoon zeggen en niet met een discussie over een kattenoppas komen.
Als je op reis gaat voor de zaak moet het gewoon goed geregeld zijn. Als je op reis gaat voor de zaak moet je dat zelf ook wel positief willen, anders wordt het een lange week. Wil je dat niet dan moet je dit duidelijk aangeven.
Ik heb ook wel eens declaratiediscussies gehad met een vorige werkgever gehad, dit ging op detailniveau over een blikje cola in het hotel. Was daarna ook de laatste keer dat ik voor die werkgever op reis ben geweest.
Overigens lees ik in de antwoorden van TS wel heel erg dat hij er eigenlijk helemaal geen zin in heeft, maar dan zou ik dat gewoon zeggen en niet met een discussie over een kattenoppas komen.
Als je op reis gaat voor de zaak moet het gewoon goed geregeld zijn. Als je op reis gaat voor de zaak moet je dat zelf ook wel positief willen, anders wordt het een lange week. Wil je dat niet dan moet je dit duidelijk aangeven.
Het klinkt nog niet echt of je zin hebt nee.dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:12:
[...]
Ik weet bij god niet waar het is, iemand zei Florida, dan wordt het toch echt een taxi of uber. OV is daar eigenlijk niet te doen.
\
Maar ja het is allemaal subjectief natuurlijk.
Laat je niet beperken in mooie ervaringen op doen door je eigen angsten (spreek uit eigen ervaring helaas).dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:32:
[...]
Ik denk dat ik het maar ga overslaan. Ik vind het allemaal te spannend, te eng, te nieuw, te veel gedoe.
Go for it!
Helpt ook niet mee dat mijn direct leidinggevende nou op vakantie is dus kan dit ook niet direct terugkoppelen nou.KnoxNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:37:
[...]
Laat je niet beperken in mooie ervaringen op doen door je eigen angsten (spreek uit eigen ervaring helaas).
Go for it!
Misschien kan ik beter eerst naar de (veel kleinere en minder belangrijke) regionale conferentie hier in NL gaan. En dan misschien in 2026 naar de wereldwijde, die voor zover ik weet meestal in de VS is.
Ja dat gaat zo ver van te voren, we hebben het hier over een conferentie die pas in 2025 is. Er is dus één wereldwijde en diverse kleinere regionale.
Het is jouw eigen keuze om te maken. Nadeel met een conferentie en werk is dat er wel extra druk/spanning op zo’n reis kan zitten gevoelsmatig. Als je jezelf daar niet goed bij voelt dan is dat een goede keuze om te maken.dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:32:
Ik denk dat ik het maar ga overslaan. Ik vind het allemaal te spannend, te eng, te nieuw, te veel gedoe.
Maar zoals @KnoxNL ook aangeeft kan het ook een berg spanning zijn die eenmaal op reis als sneeuw voor de zon verdwijnt en je een leuke tijd daar hebt. Iedereen zit anders in elkaar en hopelijk ken jij jezelf goed genoeg om de juiste keuzes te maken.
Dit is niet relevant voor dit topic maar zet af en toe gewoon eens de reismand een paar dagen in de leefruimte als je thuis bent, dat ze er op eigen houtje in kunnen.silverball schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Dus je kan nooit richting de dierenarts?
Dit scheelt potentieel een hoop stress als je wel eens onverhoopt naar de arts moet of iets.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het makkelijkste is natuurlijk met de eigen auto, maar als je dat niet wil is Uber in Amerika een prima alternatief. Voor het vervoer zou ik het niet laten.dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:12:
[...]
\
[removed]
Gewoon het gaan doen werkt in zulke gevallen meestal prima. Aan het begin zal het spannend zijn, maar als je er eenmaal zit en merkt dat alles toch prima verloopt is die spanning vaak snel weg. Zeker als het om 2025 gaat kun je het prima voorbereiden samen met collega's/de baas zodat je weet wat je moet doen en wat er verwacht wordt.dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:49:
[...]
Helpt ook niet mee dat mijn direct leidinggevende nou op vakantie is dus kan dit ook niet direct terugkoppelen nou.
Misschien kan ik beter eerst naar de (veel kleinere en minder belangrijke) regionale conferentie hier in NL gaan. En dan misschien in 2026 naar de wereldwijde, die voor zover ik weet meestal in de VS is.
Ja dat gaat zo ver van te voren, we hebben het hier over een conferentie die pas in 2025 is. Er is dus één wereldwijde en diverse kleinere regionale.
Uiteindelijk weet je pas of het iets voor je is als je het een keer gedaan hebt, en als ik bij collega's kijk zijn de meesten na de 1e keer wel over de twijfels heen
[removed]
Maar hoe zeker ben je ervan dat het in een random kantoor is? Ik ben nog nooit bij een conferentie geweest in een kantoor. Altijd in een hotel en/of conferentiecentrum. En tijdens conferentie ben je meestal druk zat. Wel als je daarheen gaat is het natuurlijk leuk om nog een paar dagen zelf erachteraan te plakken iig (en vooraf een dagje extra voor de jetlag).dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:46:
[...]
Volgens mij is het ergens in de verenigde staten op een kantoor, aangezien ik geen auto rijd (en in de VS is op de meeste plekken geen OV) betekent dat waarschijnlijk dat ik nergens heen kan tijdens de conferentie.
Dus je adviseert dat je werkgever fraude pleegt? Bijzonder standpunt.FreakNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:02:
[...]
Ik werk voor 1 van de grotere internationale bedrijven in NL. Geen idee wat ze voor afspraken hebben met de BD maar op elk moment zit de helft van de populatie in het buitenland. Ik geef het de inspecteur te doen om te kijken of er nou een lunch of een pakje scheermesjes op dat Indiase bonnetje staat. Als er überhaupt al een specificatie opstaat, de pinbon is vaak ook al voldoende.
Denk niet dat mensen het leuk vinden als vergoedingen opeens als loon op de strook staat. Krijg je weer gezeik met verval van toeslagen en allerlei bijbehorende ellende. Als men al vraagt om een tientje voor een dierenoppas, dan gaat dat al helemaal mis.Qwerty-273 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:01:
[...]
Een bedrag wat wordt uitgekeerd (dat telt ook voor een tastbaar object of dienst) aan de werknemer dat niet onder één van de belastingvrije punten/regelingen valt, dan ziet de belastingdienst dat gewoon als loon. En dat komt gewoon bovenop je jaarlijkse berg van loon, en daar wordt dan belasting over geheven. Dat is in Nederland maximaal 49,50% (in schijf 2). De werkgever mag best allerlei dingen vergoeden, maar dan krijg je achteraf wel met de belastingdienst te maken (vaak zie je dat de werkgever dit dan rechttrekt met een stukje extra loontoeslag om de extra belasting ook te dekken, zodat je niet aan het einde van het jaar opeens voor een verrassing komt te staan).
Daarom hebben de meeste bedrijven hier gewoon nette regels voor die aansluiten bij wat de belastingdienst in Nederland (en in vrijwel alle andere landen) aangeeft wat onbelast vergoed mag worden).
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Het gesprek gaat ongeveer zo:
TS: Hoi manager, ik wil heel graag naar die conferentie, gaaf dat we deze kans krijgen! Ik begrijp dat nog niemand zich heeft aangemeld?
M: Klopt, raar he?
TS: Zeker! Ik zou dus graag gaan. Maar ik heb wel 1 probleempje. Ik ben net verhuisd en ken de buren nog niet zo goed. Mijn vrienden wonen ook allemaal te ver weg. Ik kan dus niet gaan, want er is niemand die voor mijn katten zou kunnen zorgen.
M: Hmmm ja, lastig. Kun je ze niet een weekje bij familie laten logeren?
TS: Het zijn ontzettend gevoelige raskatten en hebben al veel stress van de verhuizing. Dat kan ik ze niet aandoen.
M: Hmmm. Bestaat er niet zoiets als een kattenoppas-aan-huis?
TS: Ja, volgens mij wel. Maar heb wel eens gehoord dat die best duur zijn. Zomaar 15 euro per dag. En dat past niet binnen ons declaratiesysteem gok ik zo.
M: Ja, daar moeten we dan iets op vinden. Ik vraag even na wat er mogelijk is. Kom ik op terug.
TS: Ah, super dat je dat wilt doen! Sorry dat ik met deze gekke situatie zit.
Als dan blijkt dat ze het niet willen vergoeden, dan kun je alsnog besluiten niet te gaan.
Mocht je het helemaal niet zien zitten om er naar te vragen (wat ik me op basis van de reacties in dit topic voor kan stellen; het is overduidelijk geen standaard verzoek), dan moet je je afvragen of je liever 70 euro op de bank hebt of een mooi avontuur hebt meegemaakt.
Het is trouwens ook prima om gewoon helemaal geen zin te hebben in dit soort gedoe en lekker niet te gaan. Hoewel het leven pas buiten je comfortzone begint, is het daar ook verdomd oncomfortabel.
TS: Hoi manager, ik wil heel graag naar die conferentie, gaaf dat we deze kans krijgen! Ik begrijp dat nog niemand zich heeft aangemeld?
M: Klopt, raar he?
TS: Zeker! Ik zou dus graag gaan. Maar ik heb wel 1 probleempje. Ik ben net verhuisd en ken de buren nog niet zo goed. Mijn vrienden wonen ook allemaal te ver weg. Ik kan dus niet gaan, want er is niemand die voor mijn katten zou kunnen zorgen.
M: Hmmm ja, lastig. Kun je ze niet een weekje bij familie laten logeren?
TS: Het zijn ontzettend gevoelige raskatten en hebben al veel stress van de verhuizing. Dat kan ik ze niet aandoen.
M: Hmmm. Bestaat er niet zoiets als een kattenoppas-aan-huis?
TS: Ja, volgens mij wel. Maar heb wel eens gehoord dat die best duur zijn. Zomaar 15 euro per dag. En dat past niet binnen ons declaratiesysteem gok ik zo.
M: Ja, daar moeten we dan iets op vinden. Ik vraag even na wat er mogelijk is. Kom ik op terug.
TS: Ah, super dat je dat wilt doen! Sorry dat ik met deze gekke situatie zit.
Als dan blijkt dat ze het niet willen vergoeden, dan kun je alsnog besluiten niet te gaan.
Mocht je het helemaal niet zien zitten om er naar te vragen (wat ik me op basis van de reacties in dit topic voor kan stellen; het is overduidelijk geen standaard verzoek), dan moet je je afvragen of je liever 70 euro op de bank hebt of een mooi avontuur hebt meegemaakt.
Het is trouwens ook prima om gewoon helemaal geen zin te hebben in dit soort gedoe en lekker niet te gaan. Hoewel het leven pas buiten je comfortzone begint, is het daar ook verdomd oncomfortabel.
Fraude? Waar zeg ik dat? Ik zeg juist dat ik geen idee heb welke afspraken er zijn met de BD en schets alleen hoe het gaat vanuit standpunt werknemer.Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:14:
[...]
Dus je adviseert dat je werkgever fraude pleegt? Bijzonder standpunt.
[...]
Is dat zo, volgens mij is dat vaak simpelweg een kwestie van je company credit card gebruiken als je in opdracht van je werkgever gaat.Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:49:
[...]
Nee
Als je zo weinig betaald krijgt dat het hier om hangt heb je een ander probleem.
Op conferentie dagen zul je soms wel meer dingen uit eigen zak betalen. Hoort er -imo- bij.
Misschien dat je iets andere afspraken maakt als je gaat als training etc
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Maar dat is dus niet zo. Je betaalt extra omdat JIJ katten hebt. Niet omdat de werkgever je om een eigen bijdrage voor je vliegticket of hotelkamer vraagt.dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:43:
[...]
Ik vind het een beetje een rare gang van zaken dat als je iets voor je werkgever doet (namelijk een conferentie in het buitenland bezoeken), je hier zelf extra voor zou moeten betalen.
Ik vind overigens prima dat je het wel kan bespreken met je werkgever. Wat voor de een klein bier is, is voor een ander veel geld. Daar hoeft de manager helemaal geen mening over te hebben. Zorg voor huisdieren is een prima motivatie om niet weg te willen.
Maar je maakt een goede keuze. Ik meen te merken (geen oordeel) dat je in dit geval beren op de weg ziet. Zowel de katten als het OV (zonder uitgezocht te hebben waar het precies is) zijn natuurlijk vrij kleine dingetjes om te regelen als je basishouding zou zijn dat je dit gewoon heel erg tof zou vinden en hier heel veel zin in zou hebben.
Dus blijf inderdaad lekker thuis en begin met de regionale. Misschien lijkt het je volgend jaar wel tof, misschien nog steeds totaal niet en dat is ook prima.
Waarom ontsporen dit soort topics altijd compleet? Ik zie zelfs iemand die een heel fictief gesprek uittypt
TS heeft vokdoende informatie, anderen hebben veel aannames en fantasie. Er wordt nu met aannames gereageerd op aannames, die gebaseerd zijn op aannames. Slotje erop okdoei?

TS heeft vokdoende informatie, anderen hebben veel aannames en fantasie. Er wordt nu met aannames gereageerd op aannames, die gebaseerd zijn op aannames. Slotje erop okdoei?
Als het goed is heeft je werkgever gewoon een expenses policy, daar moet je dit soort dingen in kunnen vinden. Al het extra moet via direct leidingevende, maar 10 euro per dag is natuurlijk peanuts voor een bedrijf.
Bij mij is het zo dat bijvoorbeeld taxi's vergoed worden (maar liever een Uber als dat kan) dus een nachttaxi van 100 euro in Parijs na een laat diner was geen probleem. Eten, dwz ontbijt, lunch, avondeten wordt vergoed tot een bepaald bedrag - maar alles wat je extra doet niet. Kosten zoals de katten zijn niet specifiek beschreven, maar ik weet vrij zeker dat ik daar wel uit zou komen.
Bij mij is het zo dat bijvoorbeeld taxi's vergoed worden (maar liever een Uber als dat kan) dus een nachttaxi van 100 euro in Parijs na een laat diner was geen probleem. Eten, dwz ontbijt, lunch, avondeten wordt vergoed tot een bepaald bedrag - maar alles wat je extra doet niet. Kosten zoals de katten zijn niet specifiek beschreven, maar ik weet vrij zeker dat ik daar wel uit zou komen.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
LLM prompt:Orangelights23 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 06:44:
Waarom ontsporen dit soort topics altijd compleet? Ik zie zelfs iemand die een heel fictief gesprek uittypt![]()
Reageer op het volgende bericht als een tegendraadse hoogfunctionerende persoon, die niet bang is om bot te doen
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
De vraag vanuit de werkgever is toch wie wil? Zoals ik het begrijp is het prima als TO niet wil en zich niet opgeeft. Maar áls hij zich opgeeft dan moet 'ie wat mij betreft niet moeilijk doen over een paar tientjes.Aganim schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:15:
Probeer je ook eens voor te stellen dat niet iedereen graag op reis of avontuur gaat.
Ehh, nee. Zakelijke onkosten zijn toch echt wat anders dan onbelaste vergoedingen (=verkapt extra loon). Ik heb jaren voor mijn werk in het buitenland gereisd en onkosten van €10k+ per maand gedeclareerd aan van alles en nog wat. Dat zijn kosten die ik moet maken om mijn werk te kunnen doen, dat is geen salaris en is niet belast. Een extra dagvergoeding als compensatie voor het van huis zijn daarentegen is wel gewoon extra loon.Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:36:
[...]
Overigens wel geestig, want de werkgever mág dat niet allemaal zomaar vergoeden. Hij moet de overige posten namelijk onder de werkkostenregeling gaan stoppen, met een risico dat te overschrijden en er dan 75% belasting over mag gaan betalen.
En zeker als je voor een internationaal bedrijf werkt (die dat soort dingen netjes hoort te doen) is dat niet te doen.
Enkel als er specifiek privékosten vergoed worden (een huurauto bijv. bij een relocation) worden die kosten grossed-up.
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 29-08-2024 08:35 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
200 euro neerleggen voor een kattenoppas om vervolgens 10 dagen op kosten van de baas naar Florida te gaan. Zou er nog geen seconde bij stilstaan. 
Even zwart wit zou ik zeggen: Jouw kat is een een 'you-problem', en niet die van de baas. Als ik weg moet voor het werk ga ik ook niet de extra dagopvang van de kids declareren.
Even zwart wit zou ik zeggen: Jouw kat is een een 'you-problem', en niet die van de baas. Als ik weg moet voor het werk ga ik ook niet de extra dagopvang van de kids declareren.
Nou, het klinkt meer alsof TS om een gunst wordt gevraagd, en in dat geval mag hij er wel wat tegenover stellen.Managelorian schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:16:
[...]
De vraag vanuit de werkgever is toch wie wil? Zoals ik het begrijp is het prima als TO niet wil en zich niet opgeeft. Maar áls hij zich opgeeft dan moet 'ie wat mij betreft niet moeilijk doen over een paar tientjes.
Wow, je weet nog niet eens waar het is en je doet al zo moeilijk?dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:32:
[...]
Pohh ik zou als werkgever je denk ik niet meer sturen en lekker zelf erheen gaan.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Precies. Mijn koffer stond al klaar. 😂Soepknook schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:57:
200 euro neerleggen voor een kattenoppas om vervolgens 10 dagen op kosten van de baas naar Florida te gaan. Zou er nog geen seconde bij stilstaan.
Ik denk dat hier juist een coachende rol voor de werkgever is weggelegd,
Naar mijn mening is een veel grotere vraag dan de katten of TS zich kan ontwikkelen naar iemand die voor de zaak kan en wil reizen, daar is heel veel te winnen.
Voor TS; ik zou juist de uitdaging aangaan, reizen (zowel prive als voor de zaak) doet heel veel voor je, in termen van volwassenheid/zelfredzaamheid/dikke huid krijgen/leren netwerken-socializen etc.
Ik kan niet in je portemonee kijken, maar ik kan me voorstellen dat een paar honderd euro voor de kat geen probleem is. Je kan het dan vragen, maar ik zou er geen principe kwestie van maken en dus zeker niet het wel of niet gaan hier van af laten hangen.
Uit de startpost:Managelorian schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:16:
[...]
De vraag vanuit de werkgever is toch wie wil?
Dat leest meer als een 'we zoeken een Chinese vrijwilliger' en een TS die dan in het kader van 'take one for the team' wel wilde, maar dan wel een oplossing zoekt voor zijn thuissituatie in ruil daarvoor.Er is de wens vanuit werkgever dat daar iemand heen gaat van ons team
RaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:09:
[...]
Ik heb nog nooit een baan gehad waar ik voor m'n werk naar het buitenland heb moeten gaan. Ik ben niet hoog opgeleid, en is mijn inkomen niet zo hoog
Het is niet zo dat ik een vakkenvuller ben geweest, en 1x per jaar naar het buitenland gestuurd wordt voor een vakkenvullers congres in New York ofzo
offtopic:
Als je dus geen ervaring hebt met reizen voor je werk, moet je misschien niet gaan trollen in een topic waarin TS een serieuze vraag stelt en vooral ervaringen wilt. Niet de onderbuikideeën die jij uit. Daar heeft toch oprecht niemand iets aan.
Als je dus geen ervaring hebt met reizen voor je werk, moet je misschien niet gaan trollen in een topic waarin TS een serieuze vraag stelt en vooral ervaringen wilt. Niet de onderbuikideeën die jij uit. Daar heeft toch oprecht niemand iets aan.
@dad392809, je moet 10 dagen (lees ik) naar Florida. Dat kost zo 10.000 euro voor je WG. Waarom denk je dat 10 dagen kattenopvang declareren ook maar énig probleem is? ALs jij 1 drankje per dag minder drinkt, heb je het er al uit. Ik wil maar zeggen, dit is gerommel in de marge. Het verwerken van je declaraties kost al bijna meer.
Oftewel: Meldt dat je de opvang nodig hebt, ga lekker naar het congres, geniet ervan en dien achteraf de factuur van de opvang in.
Maak het niet te groot. Voor jou is 10-15 per dag een hoop geld, voor jouw WG die je naar een congres stuurt in Amerika, is 15 euro per dag afrondingsverschil. Je eet al voor $75-100 per dag.
[ Voor 32% gewijzigd door t14wo op 29-08-2024 08:46 ]
t14wo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:41:
[...]
offtopic:
offtopic:
Klopt. Ik heb die optie wel gehad, maar er vriendelijk voor bedankt. Toen weer overgegaan tot de wanorde van de dag
10 collega's zijn wel gegaan.
Klopt. Ik heb die optie wel gehad, maar er vriendelijk voor bedankt. Toen weer overgegaan tot de wanorde van de dag
Ey!! Macarena \o/
Nou de reis naar Amerika is niet noodzakelijk, blijkt nu, en zelfs als het noodzakelijk zou zijn zouden de katten waarschijnlijk niet worden vergoed. Dus ik ga niet.
Daarvoor bestaat bij mijn werkgever de dagvergoeding uit twee componenten: een component voor gemaakte kosten op locatie (lunch, diner, kleine onkosten, etc) en een "hardship allowance". Die laatste is als compensatie voor alle privé-ongemakken.
Maar nee, ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat je werkgever de kosten betaald. Jouw katten, jouw probleem.
Ik zie 3 opties:
Maar nee, ik denk niet dat het redelijk is om te verwachten dat je werkgever de kosten betaald. Jouw katten, jouw probleem.
Ik zie 3 opties:
- Je gaat niet
- Werkgever vergoed de kosten (vragen staat vrij) en je gaat.
- Plaatst een oproep op bijvoorbeeld Facebook of er iemand voor je katten wilt zorgen en je gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 29-08-2024 09:45 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Je gaat voor de werkgever op reis, jouw katten, jouw tijd, zijn probleem.Joris748 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:44:
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Imo hoort dat er niet bij. Je gaat op verzoek van werkgever naar een conferentie namelijk. Zou gek zijn als je voor een conferentie voor werk zelf je eten / overnachting of wat dan ook moet gaan betalenHooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:49:
[...]
Nee
Als je zo weinig betaald krijgt dat het hier om hangt heb je een ander probleem.
Op conferentie dagen zul je soms wel meer dingen uit eigen zak betalen. Hoort er -imo- bij.

Zucht...
Neehoor, je kunt de werkgever hoogstens jouw probleem voorleggen om te kijken of hij jouw probleem kan helpen oplossen. Ik vind het echt 3 stappen te ver om het een probleem van de werkgever te maken.LordSinclair schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
Je gaat voor de werkgever op reis, jouw katten, zijn probleem.
Mijn ervaring is dat het geven en nemen is als je reist voor het werk. Dat vraagt wat van mij en dat vraagt wat van de werkgever. Ik zou vooraan staan om 10 dagen naar een congres in Florida te gaan. Ik zou zeker vragen of de werkgever tegemoet wil komen als er extra kinderopvang nodig is, maar daar zou ik geen breekpunt van maken.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Toen ik nog moest reizen voor mijn werk had ik gewoon een creditcard van de baas. Vliegtuig tickets en vaak ook de hotels werden van te voren al geboekt en betaald door een dedicated persoon die we daar voor hadden.
Ik maakte zelf een afweging wat ik wel en niet betaalde met de creditcard van de zaak. Zaken als een taxi/openbaar vervoer/eten/drinken ed betaalde ik met de creditcard. Maar uitjes (als het kon) of 's avonds in de bar een alcoholische drankje betaalde ik vaak zelf. Ik vroeg me zelf altijd "zou ik dit thuis ook doen/betalen?". Als het antwoord nee was betaalde ik het zelf.
Ik maakte zelf een afweging wat ik wel en niet betaalde met de creditcard van de zaak. Zaken als een taxi/openbaar vervoer/eten/drinken ed betaalde ik met de creditcard. Maar uitjes (als het kon) of 's avonds in de bar een alcoholische drankje betaalde ik vaak zelf. Ik vroeg me zelf altijd "zou ik dit thuis ook doen/betalen?". Als het antwoord nee was betaalde ik het zelf.
Dat is waarschijnlijk het verschil. Niet iedereen zit er op te wachten om de halve wereld over te vliegen (oh oh wat zijn we duurzaam). Om daar dagen achtereen met allemaal andere in een zaal te zitten luisteren naar mensen die zichzelf belangrijk vinden.Joris748 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:56:
[...]
Neehoor, je kunt de werkgever hoogstens jouw probleem voorleggen om te kijken of hij jouw probleem kan helpen oplossen. Ik vind het echt 3 stappen te ver om het een probleem van de werkgever te maken.
Mijn ervaring is dat het geven en nemen is als je reist voor het werk. Dat vraagt wat van mij en dat vraagt wat van de werkgever. Ik zou vooraan staan om 10 dagen naar een congres in Florida te gaan. Ik zou zeker vragen of de werkgever tegemoet wil komen als er extra kinderopvang nodig is, maar daar zou ik geen breekpunt van maken.
...
[ Voor 100% gewijzigd door cedras op 29-08-2024 12:21 ]
Als je om wat voor reden dan ook die trip niet wilt maken, dan ga je toch gewoon niet? Dat staat niet ter discussie. Gaat erom wat je van de werkgever mag verwachten. Die katten blijven het probleem van TS, waarin hij de werkgever hoogstens mag vragen om mee te denken voor een oplossing. Komt er geen oplossing waar TS en werkgever tevreden mee zijn, dan is het TS zijn goed recht om niet te gaan.LordSinclair schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:00:
[...]
Dat is waarschijnlijk het verschil. Niet iedereen zit er op te wachten om de halve wereld over te vliegen (oh oh wat zijn we duurzaam). Om daar dagen achtereen met allemaal andere in een zaal te zitten luisteren naar mensen die zichzelf belangrijk vinden.
En als hij geen zin heeft om te gaan, omdat hij niet dagen achter achtereen met allemaal anderen in een zaal wil zitten, dan is de hele kattendiscussie totaal niet relevant.
[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 29-08-2024 10:08 ]
@dad392809 gewoon gaan joh. Gewoon de vraag stellen. Je hebt blijkbaar geen kinderen die je missen of zeurende partner die je thuis houdt, dat levert beiden geen 'bonnetje' op dat kan worden gedeclareerd.
"Hoi, ik wil wel gaan. Maar dan moeten wel de kosten voor kattenoppas worden gedekt want ik heb helaas geen personen in de directe omgeveing die daar [tijd] voor kunnen zorgen. Het gaat om ongeveer [euro]. Hoe zit het verder met overige onkosten? Ik moet daar eten, drinken en taxi's of OV nemen. Kan ik trouwens ook een beetje op fatsoenlijke tijden vliegen? Of gaan nachtvluchten in de businessclass? Hoor graag! Groetjes, TS"
Helemaal geen rare vragen. Bij ons op kantoor krijg je zelfs 6 uur 'tegoed' in Charly Cares per dag dat je in het buitenland bent, zo kan je partner oppas inschakelen voor de kinderen en staat die er geen dagen alleen voor.
De enige rare vraag, en inmiddels de kantoorjoke, is een collega die haar katten had aangemeld voor thanksgiving waar je vervolgens voor 15 euro een cadeau mocht uitzoeken per kind. Omdat zij kinderloos was en haar katten als vervangers ziet was ze van mening dat zij dus dergelijke cadeau's voor haar katten mocht innen - want anders 'discriminatie'. Dat zou ik dus niet proberen.
"Hoi, ik wil wel gaan. Maar dan moeten wel de kosten voor kattenoppas worden gedekt want ik heb helaas geen personen in de directe omgeveing die daar [tijd] voor kunnen zorgen. Het gaat om ongeveer [euro]. Hoe zit het verder met overige onkosten? Ik moet daar eten, drinken en taxi's of OV nemen. Kan ik trouwens ook een beetje op fatsoenlijke tijden vliegen? Of gaan nachtvluchten in de businessclass? Hoor graag! Groetjes, TS"
Helemaal geen rare vragen. Bij ons op kantoor krijg je zelfs 6 uur 'tegoed' in Charly Cares per dag dat je in het buitenland bent, zo kan je partner oppas inschakelen voor de kinderen en staat die er geen dagen alleen voor.
De enige rare vraag, en inmiddels de kantoorjoke, is een collega die haar katten had aangemeld voor thanksgiving waar je vervolgens voor 15 euro een cadeau mocht uitzoeken per kind. Omdat zij kinderloos was en haar katten als vervangers ziet was ze van mening dat zij dus dergelijke cadeau's voor haar katten mocht innen - want anders 'discriminatie'. Dat zou ik dus niet proberen.
Da's makkelijk zeggen he, als jij van je werkgever een dagcompensatie krijgt voor prive-ongemakken zoals 2 katten naar een pension gooien. Die krijgt de TS niet. Als de TS het zelfde zou verwachten als wat jouw werkgever doet, zou die gewoon gaanJoris748 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:07:
[...]
Als je om wat voor reden dan ook die trip niet wilt maken, dan ga je toch gewoon niet? Dat staat niet ter discussie. Gaat erom wat je van de werkgever mag verwachten. Die katten blijven het probleem van TS, waarin hij de werkgever hoogstens mag vragen om mee te denken voor een oplossing. Komt er geen oplossing waar TS en werkgever tevreden mee zijn, dan is het TS zijn goed recht om niet te gaan.
En als hij geen zin heeft om te gaan, omdat hij niet dagen achter achtereen met allemaal anderen in een zaal wil zitten, dan is de hele kattendiscussie totaal niet relevant.
De trip die ik geweigerd heb zei de werkgever ook, je hebt al "een gratis vakantie van een week", waarvan je 30 uur een opleiding doet. 0,0 compensatie die jij blijkbaar wel krijgt.
Nu heb ik die trip niet geweigerd vanwege wel of geen compensatie voor om een week van huis te zijn, maar ik zou met een collega gaan waarmee ik niet door 1 deur kan. Dan ga ik niet 6 a 7 dagen 24 uur per dag op z'n lip zitten omdat je met z'n 2'en een hotelkamer moet delen.
Ey!! Macarena \o/
Hoe ga je naar de dierenarts als ik vragen mag? Of krijg je consult aan huis?dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:51:
[...]
Wonen te ver weg
Kat verplaatsen gaat niet, dit staat in OP
Ik ben me er zeer zeker van bewust dat wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebben en een goed reisbeleidRaZ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:35:
[...]
Da's makkelijk zeggen he, als jij van je werkgever een dagcompensatie krijgt voor prive-ongemakken zoals 2 katten naar een pension gooien. Die krijgt de TS niet. Als de TS het zelfde zou verwachten als wat jouw werkgever doet, zou die gewoon gaan
Wat? Dat is een hele dikke rode vlag. Hotelkamer moeten delen met een collegaDe trip die ik geweigerd heb zei de werkgever ook, je hebt al "een gratis vakantie van een week", waarvan je 30 uur een opleiding doet. 0,0 compensatie die jij blijkbaar wel krijgt.
[...]
Nu heb ik die trip niet geweigerd vanwege wel of geen compensatie voor om een week van huis te zijn, maar ik zou met een collega gaan waarmee ik niet door 1 deur kan. Dan ga ik niet 6 a 7 dagen 24 uur per dag op z'n lip zitten omdat je met z'n 2'en een hotelkamer moet delen.

Ik mis in deze hele discussie nog steeds wat er nu besproken is met de werkgever. Hoe reageert hij als je dit gewoon vraagt of hij hier over wil meedenken? Vragen kan geen kwaad. je doet er niemand pijn mee en het geeft het signaal naar de werkgever dat je wel wilt gaan maar met een probleem zit om te kunnen gaan (tenzij je niet wilt gaan, maar dan moet je dat ook zeggen tegen je werkgever).
Wees gewoon open tegen je werkgever. dat komt je alleen maar ten goede bij de meeste werkgevers.
Wees gewoon open tegen je werkgever. dat komt je alleen maar ten goede bij de meeste werkgevers.
eagle00789 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:48:
Ik mis in deze hele discussie nog steeds wat er nu besproken is met de werkgever. Hoe reageert hij als je dit gewoon vraagt of hij hier over wil meedenken? Vragen kan geen kwaad. je doet er niemand pijn mee en het geeft het signaal naar de werkgever dat je wel wilt gaan maar met een probleem zit om te kunnen gaan (tenzij je niet wilt gaan, maar dan moet je dat ook zeggen tegen je werkgever).
dad392809 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:37:
Nou de reis naar Amerika is niet noodzakelijk, blijkt nu, en zelfs als het noodzakelijk zou zijn zouden de katten waarschijnlijk niet worden vergoed. Dus ik ga niet.
De bedoeling was dat ik met een andere collega zou gaan, waar ik prive ook mee omga (we hebben samen ook nog een eigen VoF gehad). En dan zou ik het inderaad als een gratis weekie weg zien, waar ik dan 30 uur een praktijk opleiding doe.Joris748 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:43:
[...]
Ik ben me er zeer zeker van bewust dat wij goede secundaire arbeidsvoorwaarden hebben en een goed reisbeleidMaar daartoe is WG niet verplicht.
[...]
Wat? Dat is een hele dikke rode vlag. Hotelkamer delen moeten delen met een collegaEn inderdaad ik ga ook niet op pad met zo'n collega, tenzij ik het gevoel heb dat een aantal dagen samen op pad de werkrelatie ten goede zou kunnen komen.
Ey!! Macarena \o/
OP heeft besloten niet te gaan, maar voor de rest die meeleest, het hangt enorm af van hoe groot je bedrijf is.
In een klein bedrijf kan je gewoon overleggen over wat redelijk is, en dan keurt de assistent van de baas de declaratie goed.
In een groot bedrijf worden de declaraties verwerkt door een speciale afdeling die streng controleert of er niet gefraudeerd wordt. Reisdeclaraties is de een na makkelijkste manier om te frauderen, na valse inkoopfacturen. Die afdeling checkt dan of het bonnetje binnen de goedgekeurde categorieën valt zoals eten, taxi, hotel. Een declaratie voor kattenoppas wordt dan afgekeurd.
Voor werk moest ik veel vliegen en in de policy worden upgrades zoals extra beenruimte niet vergoed. Ik ben bijna 2 meter en pas niet in een economy stoel. Ik heb dan uit eigen zak de upgrades betaald. Maar in overleg heb ik dan afgesproken dat ik een dag langer kan blijven om de toerist uit te hangen. Die extra overnachting, eten en vervoer kan ik wel declareren. Zo heb ik de kans gehad om prachtige dingen te zien in de wereld. Dat compenseert dan voor die extra kosten vind ik.
OP, misschien kan je vragen of je bedrijf meebetaalt aan rijles als dat relevant is? Het maakt je een stuk flexibeler op reis in de VS. 😉 Succes iig.
In een klein bedrijf kan je gewoon overleggen over wat redelijk is, en dan keurt de assistent van de baas de declaratie goed.
In een groot bedrijf worden de declaraties verwerkt door een speciale afdeling die streng controleert of er niet gefraudeerd wordt. Reisdeclaraties is de een na makkelijkste manier om te frauderen, na valse inkoopfacturen. Die afdeling checkt dan of het bonnetje binnen de goedgekeurde categorieën valt zoals eten, taxi, hotel. Een declaratie voor kattenoppas wordt dan afgekeurd.
Voor werk moest ik veel vliegen en in de policy worden upgrades zoals extra beenruimte niet vergoed. Ik ben bijna 2 meter en pas niet in een economy stoel. Ik heb dan uit eigen zak de upgrades betaald. Maar in overleg heb ik dan afgesproken dat ik een dag langer kan blijven om de toerist uit te hangen. Die extra overnachting, eten en vervoer kan ik wel declareren. Zo heb ik de kans gehad om prachtige dingen te zien in de wereld. Dat compenseert dan voor die extra kosten vind ik.
OP, misschien kan je vragen of je bedrijf meebetaalt aan rijles als dat relevant is? Het maakt je een stuk flexibeler op reis in de VS. 😉 Succes iig.
HahahaCommander Zulu schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:12:
Wtf.RaZ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:35:
[...]
Da's makkelijk zeggen he, als jij van je werkgever een dagcompensatie krijgt voor prive-ongemakken zoals 2 katten naar een pension gooien. Die krijgt de TS niet. Als de TS het zelfde zou verwachten als wat jouw werkgever doet, zou die gewoon gaan
De trip die ik geweigerd heb zei de werkgever ook, je hebt al "een gratis vakantie van een week", waarvan je 30 uur een opleiding doet. 0,0 compensatie die jij blijkbaar wel krijgt.
Ik reis veel voor werk (zoals ik hier ook al postte) en ik ben heel makkelijk in veel dingen. Maar dit is echt een no-go. Ik heb dit echt ook nog nooit meegemaakt. Ik doe veel met collega’s maar het is ook gezond om je ff terug te kunnen trekken. De enige twee keer dat ik WEL met een collega zat was in een groot appartement waar ik iig nog mijn eigen kamer had. En daar was ik eigenlijk al niet zo blij mee. 1 hotelkamer gaat echt te ver.
Het verschil is dat je thuis een biertje uit de koelkast kan pakken wat €2,- bij de appie heeft gekost. Als je opeens in een hotelbar zit voor mijn werk en het biertje daar €10,- of 300 kralen kost is dat niet jouw schuld.Monkeybrains schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:58:
[...]
Ik vroeg me zelf altijd "zou ik dit thuis ook doen/betalen?". Als het antwoord nee was betaalde ik het zelf.
@TS: Als de reis inderdaad naar de VS zou zijn zou business class vliegen gepast zijn. Als ze daar al op beknibbelen weet je wat voor een tent het is.
[ Voor 14% gewijzigd door fsfikke op 29-08-2024 12:05 ]
Zelf zie ik dit ook wel wat anders. Ben er absoluut niet op uit om ergens misbruik te maken maar ik geniet wel van een lekkere maaltijd en een drankje op kosten van de baas. Zie dat toch ook als een stukje luxe, genot wat je kunt zien als een vergoeding voor het feit dat je voor het werk op een andere plek op de wereld bent en niet bij je gezin.fsfikke schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:02:
[...]
Het verschil is dat je thuis een biertje uit de koelkast kan pakken die €2,- bij de appie heeft gekost. Als je opeens in een hotelbar zit voor mijn werk en het biertje daar €10,- kost is dat niet jouw schuld.
Vorig jaar tijdens een, gelukkig uitzonderlijk, lange trip mijn was moeten laten doen in het hotel. Had ik per ongeluk ook een zakdoek bij gedaan waar ze $ 5 voor rekenden om die te wassen en te strijken. Dat was dan ook weer niet de bedoeling.
Uiteindelijk gaat het er om dat er een redelijke balans is.
Dat lijkt me nogal een definitiekwestie. Tenzij er 24 uur per dag gecompenseerd wordt gaat een werkreis per definitie ten koste van vrije tijd in mijn ogen.FreakNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:44:
En werkreis hoort geen vrije tijd te kosten. Dat is bij mij iig niet zo.
De sport in de avond, slapen met vrouwlief, ontbijt met de kinderen; dat is allemaal wat anders dan in een hotel zitten (of je nou aan het werk bent of niet).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Sporten kan in een beetje hotel natuurlijk ook.
24 uur wordt er uiteraard niet gecompenseerd.
Maar onder de tafel is er wel allerlei compensatie. Zo schrijf ik bijvoorbeeld echt geen vrije uren als ik eens mijn dochter uit school moet halen en daarom 13:00 al de deur achter me dichttrek.
Of als ik midden op de dag iets privé heb. Eigenlijk schrijf ik überhaupt geen vrije uren anders dan als het dagen achtereen is (bij vakanties dus). Al het andere is gewoon part of the job (twee kanten op).
Wel heb ik 1 keer gezeur gehad over een expense die niet de bedoeling was blijkbaar (niet eens van mijn leidinggevende maar verderop in het declaratie-proces). Ging overigens om een paar euro dus was vooral regelneukerij.
Ik heb mijn leidinggevende toen gemeld dat ik er niet van gediend ben om me met dat soort futiliteiten bezig te houden.
Kom op, ik zit te pas en te onpas in een onderontwikkeld land de ballen uit mijn broek te werken (ik werk ook deels buiten, heb niet direct een kantoorbaan) , laat me dan verder gewoon met rust en zit niet te miepen over mijn expenses. Dan zoek je maar een ander (die ze niet kunnen vinden).
Ik reis overigens economy en ik ben ook lang. Daar doe ik dan weer niet moeilijk over, het is wat het is.
Maar onder de tafel is er wel allerlei compensatie. Zo schrijf ik bijvoorbeeld echt geen vrije uren als ik eens mijn dochter uit school moet halen en daarom 13:00 al de deur achter me dichttrek.
Of als ik midden op de dag iets privé heb. Eigenlijk schrijf ik überhaupt geen vrije uren anders dan als het dagen achtereen is (bij vakanties dus). Al het andere is gewoon part of the job (twee kanten op).
Hoeft mijn baas ook niet mee aan te komen. Overigens wordt er ook niet op dat soort micro-niveau naar expenses gekeken.Jazzy schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:07:
[...]
Vorig jaar tijdens een, gelukkig uitzonderlijk, lange trip mijn was moeten laten doen in het hotel. Had ik per ongeluk ook een zakdoek bij gedaan waar ze $ 5 voor rekenden om die te wassen en te strijken. Dat was dan ook weer niet de bedoeling.
Wel heb ik 1 keer gezeur gehad over een expense die niet de bedoeling was blijkbaar (niet eens van mijn leidinggevende maar verderop in het declaratie-proces). Ging overigens om een paar euro dus was vooral regelneukerij.
Ik heb mijn leidinggevende toen gemeld dat ik er niet van gediend ben om me met dat soort futiliteiten bezig te houden.
Kom op, ik zit te pas en te onpas in een onderontwikkeld land de ballen uit mijn broek te werken (ik werk ook deels buiten, heb niet direct een kantoorbaan) , laat me dan verder gewoon met rust en zit niet te miepen over mijn expenses. Dan zoek je maar een ander (die ze niet kunnen vinden).
Ik reis overigens economy en ik ben ook lang. Daar doe ik dan weer niet moeilijk over, het is wat het is.
[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 29-08-2024 12:28 ]
Het is bij ons tijd voor tijd, maar dat is salaris/niveau afhankelijk. Voor mensen op mijn niveau hoort het reizen buiten werktijd er bij, maar daar staat veel meer flexibiliteit in werktijden en een hoger salaris tegenover. Je kunt dus tijd voor tijd doen, maar officieus (als het werk maar gebeurt)assje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:08:
Dat lijkt me nogal een definitiekwestie. Tenzij er 24 uur per dag gecompenseerd wordt gaat een werkreis per definitie ten koste van vrije tijd in mijn ogen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Bij mij ook niet hoor. Heb van mijn baas geen opmerkingen gekregen, maar het was gewoon niet mijn bedoeling om een zakdoek te laten wassen voor 10 keer de waarde van de zakdoek zelf.FreakNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:24:
Hoeft mijn baas ook niet mee aan te komen. Overigens wordt er ook niet op dat soort micro-niveau naar expenses gekeken.
Aaah okay nee daar let ik ook altijd wel op.
Ik heb een collega die altijd 1 dag van vertrek alles nog laat wassen, maar dat vind ik echt zonde van het geld (ondanks dat ik het niet zelf betaal)…
Ik heb een collega die altijd 1 dag van vertrek alles nog laat wassen, maar dat vind ik echt zonde van het geld (ondanks dat ik het niet zelf betaal)…
Precies dat dus.FreakNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:28:
We hebben het inmiddels al lang niet meer over de situatie van de TS, maar dit is wel precies wat ik eerder met redelijkheid bedoelde. Waar je van het werk mag verwachten dat ze naar alle redelijkheid hun best doen om je te compenseren, mag werk die zelfde redelijkheid van jou als werknemer verwachten.
Ja , check hier ook. Overuren bestaan niet en een gemiddelde werkweek in het buitenland is zo’n 60 uur. Dus dat compenseer ik allemaal wel in NL, zolang het werk maar af is…gambieter schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Het is bij ons tijd voor tijd, maar dat is salaris/niveau afhankelijk. Voor mensen op mijn niveau hoort het reizen buiten werktijd er bij, maar daar staat veel meer flexibiliteit in werktijden en een hoger salaris tegenover. Je kunt dus tijd voor tijd doen, maar officieus (als het werk maar gebeurt)
Hier hangt het af of het een snoepreisje is of een werkreis.gambieter schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Het is bij ons tijd voor tijd, maar dat is salaris/niveau afhankelijk. Voor mensen op mijn niveau hoort het reizen buiten werktijd er bij, maar daar staat veel meer flexibiliteit in werktijden en een hoger salaris tegenover. Je kunt dus tijd voor tijd doen, maar officieus (als het werk maar gebeurt)
Bij een werkreis krijgen we ook de reistijd geheel/gedeeltelijk als tijd voor tijd extra. (facturabel naar klant, dus dan is dat prima)
Voor snoepreisjes voor training of just for fun naar een conferentie of conventie oid zit dat er niet bij in.
Voor snoepreisjes 'just for fun' zoals TS is het allemaal wat beperkter, maar das ook niet meer dan logisch toch?
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 29-08-2024 12:52 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Eigenlijk zou ik geld toe moeten geven. Vind het af en toe heerlijk om even twee nachten uit de hectiek van het gezinsleven te zijnassje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:08:
[...]
Dat lijkt me nogal een definitiekwestie. Tenzij er 24 uur per dag gecompenseerd wordt gaat een werkreis per definitie ten koste van vrije tijd in mijn ogen.
De sport in de avond, slapen met vrouwlief, ontbijt met de kinderen; dat is allemaal wat anders dan in een hotel zitten (of je nou aan het werk bent of niet).
Snoepreisjes? Die hebben wij niet, je moet al hard genoeg vechten voor belangrijke reizenYakuzA schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:43:
Hier hangt het af of het een snoepreisje is of een werkreis.
Bij een werkreis krijgen we ook de reistijd geheel/gedeeltelijk als tijd voor tijd extra. (facturabel naar klant, dus dan is dat prima)
Voor snoepreisjes voor training of just for fun naar een conferentie oid zit dat er niet bij in.
Voor snoepreisjes 'just for fun' zoals TS is het allemaal wat beperkter, maar das ook niet meer dan logisch toch?
Mijn Nieuw-Zeeland reizen die indirect werkgerelateerd waren voor een korte periode heb ik gewoon als vakantie gedaan. Maar ja, ik vulde mijn vrije dagen ook niet in
(dit jaar ben ik er op verzoek van mijn baas weer mee begonnen)
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Tja, mijn reiskostenvergoeding is ook niet dekkend voor de kosten die ik moet maken om naar kantoor te komen elke dag, maar in mijn arbeidsovereenkomst staat desondanks dat ik gewoon op kantoor moet zijn om m'n werk te komen uitvoeren. En ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ik moet dus ook 'kosten maken' omdat de werkgever het wil maar dat tankbonnetje kan ik écht niet bij hem neerleggen hoor.Tsurany schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:13:
[...]
[knip]
[...]
Bij een vakantie is het logisch dat je het zelf betaald, maar kosten maken omdat de werkgever wat wilt? Mooi niet.
En daar heb jij, gecompenseerd door het aangegeven salaris, je handtekening onder gezetIcephase schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:57:
[...]
Tja, mijn reiskostenvergoeding is ook niet dekkend voor de kosten die ik moet maken om naar kantoor te komen elke dag, maar in mijn arbeidsovereenkomst staat desondanks dat ik gewoon op kantoor moet zijn om m'n werk te komen uitvoeren. En ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Ik moet dus ook 'kosten maken' omdat de werkgever het wil maar dat tankbonnetje kan ik écht niet bij hem neerleggen hoor.
Of jij met de fiets of met een 5.0l V8 naar je werk gaat is, net zoals jouw woonplaats je eigen keuze.
[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 29-08-2024 13:05 ]
Dat begrijp ik maar doorgaans is de tijd waar vanuit gegaan wordt de tijd dat je daadwerkelijk aan het werk bent (iets meer open for interpretatie bij een congres oid).gambieter schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:27:
Het ontbijt/diner en de overnachting zullen doorgaans niet als werkuren worden gezien die je later tijd voor tijd neemt.
Ik heb bijvoorbeeld 1x per jaar een congres in Florida waar ik een week lang iedere avond cocktails zit te drinken in de sky-bar. Mijn werkgever zou me aan zien komen als ik compensatie uren wil voor de tijd die ik aan netwerken besteed aan de bar
De locatie van de werkreis kan daarmee nogal wat verschil maken hoe e.e.a. ervaren wordt (zonnige locatie aan het strand v.s. boorplatform waar je aan je hut gebonden bent oid)
[ Voor 12% gewijzigd door assje op 29-08-2024 14:39 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hier precies zo. Maar het verandert er niet veel aan dat je van huis bent als je voor je werkgever op reis bent en de impact/waarde daarvan is voor iedereen anders.FreakNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:24:
Sporten kan in een beetje hotel natuurlijk ook.
Een vrijgezel die verder thuis niet veel omhanden heeft ziet het misschien wel als leuk uitje terwil de ander veel meer gehecht is aan zijn tijd met familie/sport of iets als vrijwilligerswerk bijvoorbeeld. Zo ook het sporten, een zweterige hotel-gym is iets anders dan mijn wekelijkse potje squash met vrienden met 3e helft aan de bar.
Vandaar dat ik aangeef; zakelijke reizen gaan hoe dan ook ten koste van vrije tijd (of op zijn minst de mogelijkheid hoe je die vrije tijd invult).
Voor mij afgelopen jaar;
Gemiddeld zo'n 30 uur/week gemaakt in de woning die ik aan het verbouwen/renoveren was. Daarnaast iedere dag de kinderen uit bed/aankleden/naar school dus zeg 7,5 uur per week.
Als ik voor m'n werkgever weg bent kost het me dus 30 uur voortgang qua klussen en mijn vrouw moet iets gaan regelen op haar werk om 2 uur per dag vrij te nemen. Dat soort "derving" kan je natuurlijk niet bij je werkgever in rekening brengen maar het heeft wel impact (naast het gewoon weg zijn van je gezin).
[ Voor 16% gewijzigd door assje op 29-08-2024 14:46 ]
Uiteraard niet.. maar wat als de baas dan de cocktail niet wil betalen, dan begin ik al anders naar de baas te kijken.assje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:30:
[...]
Dat begrijp ik maar doorgaans is de tijd waar vanuit gegaan wordt de tijd dat je daadwerkelijk aan het werk bent (iets meer open for interpretatie bij een congres oid).
Het ontbijt/diner en de overnachting zullen doorgaans niet als werkuren worden gezien die je later tijd voor tijd neemt.
Ik heb bijvoorbeeld 1x per jaar een congres in Florida waar ik een week lang iedere avond cocktails zit te drinken in de sky-bar. Mijn werkgever zou me aan zien komen als ik compensatie uren wil voor de tijd die ik aan netwerken besteed aan de bar
Zo heb ik ooit bij een corperate gewerkt, daar mocht vanaf moment x geen enkele alcohol meer gedeclareerd worden. Wijntje bij een (netwerk)-diner, dat werd netjes ervanaf getrokken. (Koste sowieso al meer manuren om het in te dienen dan het opleverde). Tja dan moet je niet verbaasd opkijken dat er weinig vrijwilligers te vinden waren om nog even met wat klanten te gaan eten. (Was vaak erg gênant, moest de klant een krabbeltje zetten dat hij een biertje had gedronken, die mocht namelijk wel worden gedeclareerd haha)
Huh? Really?Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:49:
[...]
Nee
Het lijkt me gebruikelijker om gewoon een "redelijke vergoeding" per dag te krijgen voor je uitgaven indien je geen creditcard van de zaak mee krijgt en/of de werkgever geen zin heeft om alle bonnetjes van drankjes, taxi, metro etc via declaraties te moeten controleren.
Probleem voor TS is wel dat wanneer de werkgever kiest voor een creditcard van de zaak danwel declaraties met bonnetjes dat een kat die thuis is geen uitgave is die onder de reis- en verblijfskosten van de zakelijke reis valt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Nou bij ons wel… Mijn declaraties van een reis werden eens op hold gezet omdat ik 3 hele dollarcenten teveel had geboekt op een bonnetjeFreakNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:24:
Overigens wordt er ook niet op dat soort micro-niveau naar expenses gekeken.
Wel heb ik 1 keer gezeur gehad over een expense die niet de bedoeling was blijkbaar (niet eens van mijn leidinggevende maar verderop in het declaratie-proces).
Daartegenover doet de werkgever dan ook weer niet moeilijk over de declaraties an sich en hebben we een gezonde geven-en-nemen-verhouding. Wij reizen altijd met een aardige groep en gooien bijvoorbeeld alle terrasbonnetjes met alcohol op de grote stapel en aan einde van de trip: helft uit eigen zak en de andere helft op één van de kamers boeken. We rekenen geen reis- of verblijfuren in het weekend, maar daar tegenover áltijd BC vliegen en extra voor of nanachten in een hotel op Schiphol bij een vroege vlucht en P1 parkeren, al is het voor 3 weken. We kiezen een net hotel, maar als we er eens eentje nemen van 600 per nacht boeit ook niemand het. Of we eten voor 20 euro bij mcdonald en de volgende dag een 5-sterrenrestaurant….Wij krijgen maar 40 euro vergoeding per dag maar daar tegenover mogen we zelfs de ochtendkrant nog declareren. Volgens mij is dat een beetje zoals het hoort: geven en nemen van beide kanten.
[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 29-08-2024 16:27 ]
Zoals zovelen vind ik ook een beetje geven en nemen! Wij hebben een nachtvergoeding van 25€ voor onvoorziene kleine uitgaven + mijn eten/drinken wordt gewoon betaald. Dat vind ik prima! Qua tijden maak ik langere dagen maar dat gebeurd thuis ook wel. Mijn manager klaagt ook niet als ik vrijdag 15h zeg het is mooi geweest, mooi weer en dag!
Wel wordt elke expense nagekeken en bijna altijd afgewezen want ergens een foutje (14,20 ipv 14,10.....) maar vrijwel altijd dat het slechter zou zijn voor mij! Ik denk dan ach wat maakt het uit maar mijn manager is van correct is correct..... werkt beide richtingen op Zoals alles
Wel wordt elke expense nagekeken en bijna altijd afgewezen want ergens een foutje (14,20 ipv 14,10.....) maar vrijwel altijd dat het slechter zou zijn voor mij! Ik denk dan ach wat maakt het uit maar mijn manager is van correct is correct..... werkt beide richtingen op Zoals alles
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
*knip* Dit soort reacties voegen niets toe.
[ Voor 78% gewijzigd door Zr40 op 30-08-2024 19:27 ]
De werkgever dient nu eenmaal te zorgen voor een correcte en sluitende financiële administratie. Als declaratie bedragen afwijken van de bedragen op jouw (kassa)bonnetjes dan gaat dat natuurlijk niet lukken en krijgt je werkgever een uitdaging met de accountant en/of fiscus.Zorg schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:29:
Het kan voor jou toch niet moeilijk zijn om gewoon het bedrag op de bon ook exact zo over te nemen op het declaratieformulier?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Klopt het is ook vaak mijn eigen fout. De AI software detecteert soms niet helemaal juist en daardoor komt het verkeerde bedrag erop te staan. Ik druk dan te snel op OK omdat ik gewoon een hekel heb aan deze administratieIvow85 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:33:
[...]
De werkgever dient nu eenmaal te zorgen voor een correcte en sluitende financiële administratie. Als declaratie bedragen afwijken van de bedragen op jouw (kassa)bonnetjes dan gaat dat natuurlijk niet lukken en krijgt je werkgever een uitdaging met de accountant en/of fiscus.
Het kan voor jou toch niet moeilijk zijn om gewoon het bedrag op de bon ook exact zo over te nemen op het declaratieformulier?
Dit soort dingen wordt niet door de fiscus bekeken hoor (2000+ collega's die reizen voor het werk) , valt gewoon onder oeps klein foutje, wat het ook is namelijk.
Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be
Hoe zo moet je dingen uit eigen zak betalen dan?Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:49:
[...]
Nee
Volgens mij zou de werkgever dat gewoon allemaal moeten vergoeden, ik heb ook nog geen situaties meegemaakt waar dat niet zo is.
(en veel dingen zijn zakelijk aftrekbaar voor de werkgever, en waar niet is het alsnog de probleem van de werkgever om de werknemer te compenseren)
Bij ons kan iedereen een credit card aanvragen. Sterker nog: het wordt aangemoedigd om alle werkgerelateerde uitgaven, ook in Nederland, met die credit card te doen. Die worden dan automatisch in het declaratiesysteem gezet zodat het heel makkelijk geakkoordeerd kan worden. En in dat systeem wordt alles direct fiscaal correct geregeld (bijvoorbeeld: parkeerkosten in geval van een leaseauto zijn belastingvrij, met eigen auto moet de werkgever belasting betalen; daar hoef je zelf niet meer naar te kijken, gaat allemaal automatisch).dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:04:
[...]
Krijg je niet meestal een creditcard mee voor uitgaven behalve hotel, vliegticket en maaltijden? Bijvoorbeeld voor taxi's etc.
Dat kreeg ik bij mijn vorige werkgever namelijk wel. Maar dat was een Amerikaans bedrijf. Dit is gewoon NL.
Nee, vind ik niet normaal.
En cmon, katten verplaatsen te traumatisch…
Laten we eens stoppen met huisdieren als mensen behandelen/extreem betuttelen. Dus ook geen jasje aan en schoentjes aan de pootjes. Of quinoa salade met een bakje spinazie-avocado sap geven.
En cmon, katten verplaatsen te traumatisch…
Laten we eens stoppen met huisdieren als mensen behandelen/extreem betuttelen. Dus ook geen jasje aan en schoentjes aan de pootjes. Of quinoa salade met een bakje spinazie-avocado sap geven.
Er zijn tegenwoordig voldoende organisaties die een zero-tolerance beleid voeren tegen alcohol en drugs. Binnen de kantoormuren en daar buiten bij alles wat werkgerelateerd is.Scheurbuik schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:51:
Uiteraard niet.. maar wat als de baas dan de cocktail niet wil betalen, dan begin ik al anders naar de baas te kijken.
Dan is niet mogelijk om het alcoholische drankje (of de flessen) te declareren als onkosten (op reis of tijdens een klant/netwerk etentje). Vroeger zou je die discussie ook nog over sigaretten kunnen voeren (of de werkgever dat zou moeten bekostigen), maar dat wordt tegenwoordig eerder als absurd beschouwd (je mag sowieso niet meer aan tafel/bar roken in de meeste landen).
Frappant is dan vaak wel dat vervolgens op een kerstdiner met het bedrijf er toch flessen wijn verschijnen. Het blijft een strubbeling tussen strikte policies en wat sociaal geaccepteerd is (en verwacht wordt om een hele avond met collega’s door te brengen).
Bij een van mij vorige werkgevers kwam het geregeld voort dat je 2 a 3 dagen op reis was, mocht je 16uur per dag schrijven, 8 werk en 8tvt, de uren dat je sliep waren was wel eigen tijd. Voor de rest CreditCard mee en je mocht elke cent declareren.RoD schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:28:
[...]
Precies. Een werkreis kost mij al vrije tijd, ik ga dan uit principe ook geen dingen uit eigen zak betalen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat reizen onderdeel is van het werk. Maar als dit niet het geval is, dan moeten de kosten gewoon vergoed worden.
Zo voor mij ook een no-brainer zijn, zou zelfs proberen bij werkgever of het mogelijk is om 1 week langer te blijven tegen opname verlof en op eigen kosten voor die ene week. Die vliegreis e.d. zijn dan toch al betaald door je werkgever. Hoe vaak kom je daar nou in je leven?Soepknook schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:57:
Ik ook niet, dan heeft die baas pech gehadSoepknook schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 07:57:
Ik wel en zit hier ook standaard in het pakket. Je gaat voor je werk naar het buitenland, dus dat zou jou niets moeten kosten. Pas als je baas er voor zorgt dat je vrije tijd hebt wordt het een ander verhaal, maar die bazen ben ik nog maar weinig tegengekomen. Meestal kun je hooguit wat extra dagen op eigen kosten blijven.Even zwart wit zou ik zeggen: Jouw kat is een een 'you-problem', en niet die van de baas. Als ik weg moet voor het werk ga ik ook niet de extra dagopvang van de kids declareren.
Uiteindelijk is de enige reden dat je op reis gaat je werk en niet omdat je baas je een vakantie wil geven.
[removed]
Bij buitenlandse reizen wordt het vliegtuig vanuit mijn werk vaak al betaald, hotel soms op rekening. Rest aan eten en uitgaven voor taxi etc. gaat op eigen kosten die je daarna volledig declareerd. Vaak plek ik er een dag of twee aan vast op eigen kosten voor ik naar huis ga als ik in een interessant gebied zit om een dagje de toerist uit te hangen. Voor de baas scheelt dat soms ook geld omdat ik daarmee vaak op een dag uitkom voor terugvliegen die goedkoper is.
Met betrekking tot de katten:
Ik heb in mijn huis 2 water fontijnen staan. Een van 2 liter en een van 6 liter.
Voor het droogvoer heb ik een speciale dispenser gekocht die automatisch voer geeft op gezette tijden.
Dat werkt super.
Mijn kat is er ook aan gewend dat ik 1 week lang de bak niet verschoon. De silicaat spul wat er in zit werkt super goed op dat punt en de kat maakt er geen probleem van. Zit er nog aan te denken om ook de kattenbak te automatiseren.
Maar hierdoor kan ze makkelijk 1,5 week alleen zijn. Buurvrouw komt dan om de dag even snel kijken. Daarnaast zijn er dan 2 camera's actief in huis die ik controleer of ik de kat nog zie lopen. Als ik daar iets vreemds op zie (of ik zie de kat 2 dagen niet lopen) dan geef ik een seintje naar de buurvrouw.
Mijn buren hebben ook wel eens een kattenoppas gebruikt. Die kwam dan om de dag langs en dat ging op zich ook goed. Hou er wel rekening mee dat je kat op de dag van terugkomst eerst je niet aan wilt kijken en daarna continue om je heen loopt bij elke stap die je zet voor een paar dagen
Met betrekking tot de katten:
Ik heb in mijn huis 2 water fontijnen staan. Een van 2 liter en een van 6 liter.
Voor het droogvoer heb ik een speciale dispenser gekocht die automatisch voer geeft op gezette tijden.
Dat werkt super.
Mijn kat is er ook aan gewend dat ik 1 week lang de bak niet verschoon. De silicaat spul wat er in zit werkt super goed op dat punt en de kat maakt er geen probleem van. Zit er nog aan te denken om ook de kattenbak te automatiseren.
Maar hierdoor kan ze makkelijk 1,5 week alleen zijn. Buurvrouw komt dan om de dag even snel kijken. Daarnaast zijn er dan 2 camera's actief in huis die ik controleer of ik de kat nog zie lopen. Als ik daar iets vreemds op zie (of ik zie de kat 2 dagen niet lopen) dan geef ik een seintje naar de buurvrouw.
Mijn buren hebben ook wel eens een kattenoppas gebruikt. Die kwam dan om de dag langs en dat ging op zich ook goed. Hou er wel rekening mee dat je kat op de dag van terugkomst eerst je niet aan wilt kijken en daarna continue om je heen loopt bij elke stap die je zet voor een paar dagen
@dad392809 Ik zou lekker wel gaan. Zelfs als het matig is, is het een nieuwe ervaring. Ik vind dat iig erg interessant om eens te doen (tenzij het echt super saai is).
Ik kwam tot pagina 5, daar heb ik de volgende oplossing niet gezien: Is er niet een puber die graag op zichzelf wilt zitten voor een weekje? Een neefje, buurjongetje, misschien kind van collega? Je zegt dat je in Leiden woont, misschien is er wel een student die ff lekker vlak bij de uni wilt slapen?
Dus niet een persoon die even voer komt geven, maar iemand die een weekje logeert.
Ik weet dat dat een beetje spannend klinkt, maar wij doen dat regelmatig. Wel een (max 1 stap verwijderd) bekende, maar dat werkt goed hoor. Nooit problemen gehad, sterker nog: De meeste vonden de week erg prettig. Lekker Netflixxen, zelf eten wat je wilt, geen ouderlijk gezeur. Eigenlijk allemaal gaven aan dat ze dat nog wel een keertje willen doen. Je huisdieren hebben permanent gezelschap, het is gratis, er is permanent iemand in huis (iig is dat een plus voor mijn woning).
Vrienden van ons zeggen "zou ik echt niet doen, straks doen ze een house party ofzo". Dat gebeurd niet. Als jij een 15/16+ persoon hebt en verteld dat het oké is als ze 1 vriend(in) een keertje meenemen, gebeurd er echt niets geks. Aangeven welke ruimtes off limit zijn, welke ruimtes wel kunnen en klaar.
Het werkt voor ons zo goed, dat meerdere vrienden dezelfde tactiek zijn gaan toepassen, allemaal naar tevredenheid
Sommige hebben zelfs m'n huis schoner achtergelaten, haha.
Als je iemand hebt die een beetje dichtbij staat gebeurd er niets, want zelfs als ze iets in hun hoofd krijgen weten ze ook wel dat je ze weet te vinden. En de meeste mensen deugen gewoon, ze zijn voornamelijk blij met hun weekje vrijheid en dat willen ze niet verpesten
(Bovendien zijn thuiszittende pubers best wel saai, hele dag op mobiel. Bij ons had er eentje in een lang weekend 1 aflevering van een random serie gekeken, de rest zat ze op dr mobiel).
(En als je wat gemoedsrust wilt, kun je gewoon vragen om een dagelijks rapport over de dieren, vinden ze ook leuk).
En persoonlijk zou ik niet heel moeilijk doen over een paar tientjes voor een potentiele nieuwe ervaring. Ik zou het absoluut vragen van tevoren, ik acht de kans aannemelijk dat t kan ("Hey chef, ik wil wel gaan, maar dan moet ik oppas voor de dieren á {totaalbedrag} voor de periode. Is daar een tegemoetkoming?"), maar je bespaart ook op eten moeten kopen, en eventuele reiskosten etc die je anders zou moeten maken.
Ik ben zeker van de "als t voor werk moet, dat regelen zij het maar", maar er is IMO ook een zekere coulance. Heb je het soort werkgever dat ook wel eens een beetje flexibel richting jou is? If so, dan is wederzijdse (gepaste) flexibiliteit overweegbaar.
Ik kwam tot pagina 5, daar heb ik de volgende oplossing niet gezien: Is er niet een puber die graag op zichzelf wilt zitten voor een weekje? Een neefje, buurjongetje, misschien kind van collega? Je zegt dat je in Leiden woont, misschien is er wel een student die ff lekker vlak bij de uni wilt slapen?
Dus niet een persoon die even voer komt geven, maar iemand die een weekje logeert.
Ik weet dat dat een beetje spannend klinkt, maar wij doen dat regelmatig. Wel een (max 1 stap verwijderd) bekende, maar dat werkt goed hoor. Nooit problemen gehad, sterker nog: De meeste vonden de week erg prettig. Lekker Netflixxen, zelf eten wat je wilt, geen ouderlijk gezeur. Eigenlijk allemaal gaven aan dat ze dat nog wel een keertje willen doen. Je huisdieren hebben permanent gezelschap, het is gratis, er is permanent iemand in huis (iig is dat een plus voor mijn woning).
Vrienden van ons zeggen "zou ik echt niet doen, straks doen ze een house party ofzo". Dat gebeurd niet. Als jij een 15/16+ persoon hebt en verteld dat het oké is als ze 1 vriend(in) een keertje meenemen, gebeurd er echt niets geks. Aangeven welke ruimtes off limit zijn, welke ruimtes wel kunnen en klaar.
Het werkt voor ons zo goed, dat meerdere vrienden dezelfde tactiek zijn gaan toepassen, allemaal naar tevredenheid
Als je iemand hebt die een beetje dichtbij staat gebeurd er niets, want zelfs als ze iets in hun hoofd krijgen weten ze ook wel dat je ze weet te vinden. En de meeste mensen deugen gewoon, ze zijn voornamelijk blij met hun weekje vrijheid en dat willen ze niet verpesten
(Bovendien zijn thuiszittende pubers best wel saai, hele dag op mobiel. Bij ons had er eentje in een lang weekend 1 aflevering van een random serie gekeken, de rest zat ze op dr mobiel).
(En als je wat gemoedsrust wilt, kun je gewoon vragen om een dagelijks rapport over de dieren, vinden ze ook leuk).
En persoonlijk zou ik niet heel moeilijk doen over een paar tientjes voor een potentiele nieuwe ervaring. Ik zou het absoluut vragen van tevoren, ik acht de kans aannemelijk dat t kan ("Hey chef, ik wil wel gaan, maar dan moet ik oppas voor de dieren á {totaalbedrag} voor de periode. Is daar een tegemoetkoming?"), maar je bespaart ook op eten moeten kopen, en eventuele reiskosten etc die je anders zou moeten maken.
Ik ben zeker van de "als t voor werk moet, dat regelen zij het maar", maar er is IMO ook een zekere coulance. Heb je het soort werkgever dat ook wel eens een beetje flexibel richting jou is? If so, dan is wederzijdse (gepaste) flexibiliteit overweegbaar.
[ Voor 18% gewijzigd door Martijn.C.V op 04-09-2024 09:29 ]
Lijkt misschien een grap maar mijn bedrijf heeft dus serieus een collega aangeboden alle kosten voor zijn rijbewijs op zich te nemen zodat hij meer mobiel zou zijn in de toekomst. Als je werknemers wilt behouden dan is het niet eens zo heel raar
A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him
En niet alleen voor het behoud van de werknemer, maar ook voor een bredere inzetbaarheid in de toekomst kan zo'n investering handig zijn.hollandnick schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:11:
[...]
Lijkt misschien een grap maar mijn bedrijf heeft dus serieus een collega aangeboden alle kosten voor zijn rijbewijs op zich te nemen zodat hij meer mobiel zou zijn in de toekomst. Als je werknemers wilt behouden dan is het niet eens zo heel raar
Een rijbewijs betekent dat de collega beter inzetbaar is voor werkzaamheden buiten het eigen kantoor en/of buiten de tijden dat hij de standplaats met het OV kan bereiken.
Ooit werkte ik voor een bedrijf dat mij regelmatig op pad stuurde binnen europa , ik werd erg slecht betaald
en moest elk dubbeltje omdraaien,en verttrok altijd met een company CC en alles was op voorhand geregeld ( hotel , vervoer ) in die situatie zou ik jouw casus begrijpen en dus simpelweg niet gaan of het door de werkgever laten oplossen .
Nu werk ik voor een bedrijf waar ik redelijk betaald wordt ( ik zit maar 7,5% onder de markt volgens TWW )
en daar zou ik dankbaar om moeten zijn volgens de werkgever. Afijn ik klaag niet ik kan iedere maand goed sparen , en mag alles wat werk gerelateerd is declareren. Nu moet ik echter alles wel zelf regelen en moet ik de kosten achteraf declareren onder bepaalde limieten . In deze situatie zeg ik 'Comes with the job of comes with the task' je hebt namelijk nog steeds de keuze om NEE te zeggen .
Als die keuze er NIET zou zijn je moet naar die klant of conferentie dan zeg ik is het redelijk dat de werkgever alle of een gedeelte van de kosten vergoed voor de oppas van je katten.
en moest elk dubbeltje omdraaien,en verttrok altijd met een company CC en alles was op voorhand geregeld ( hotel , vervoer ) in die situatie zou ik jouw casus begrijpen en dus simpelweg niet gaan of het door de werkgever laten oplossen .
Nu werk ik voor een bedrijf waar ik redelijk betaald wordt ( ik zit maar 7,5% onder de markt volgens TWW )
en daar zou ik dankbaar om moeten zijn volgens de werkgever. Afijn ik klaag niet ik kan iedere maand goed sparen , en mag alles wat werk gerelateerd is declareren. Nu moet ik echter alles wel zelf regelen en moet ik de kosten achteraf declareren onder bepaalde limieten . In deze situatie zeg ik 'Comes with the job of comes with the task' je hebt namelijk nog steeds de keuze om NEE te zeggen .
Als die keuze er NIET zou zijn je moet naar die klant of conferentie dan zeg ik is het redelijk dat de werkgever alle of een gedeelte van de kosten vergoed voor de oppas van je katten.
'Vroeger' ging je gewoon en waren dit soort dingen geen discussie, het is geven en nemen net zoals in een normale (privé) relatie. Je bent niet verplicht om te gaan, het is een vrije keuze. Maar daar 8 blz over door discussiëren. Zeg gewoon nee, ik wil niet. En ga verder met waar je mee bezig was.
'Vroeger' werd het bij mijn vader toch echt gewoon ook al allemaal geregeld, inclusief prive-kosten die gemaakt werden om op reis te gaan.vanisher schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:37:
'Vroeger' ging je gewoon en waren dit soort dingen geen discussie, het is geven en nemen net zoals in een normale (privé) relatie. Je bent niet verplicht om te gaan, het is een vrije keuze. Maar daar 8 blz over door discussiëren. Zeg gewoon nee, ik wil niet. En ga verder met waar je mee bezig was.
Daarbij gaat het niet om een ja of nee, maar vroeg hij zij of het redelijk was om dit ter sprake te brengen. En het lijkt me dat je een slechte relatie met je baas/werk hebt als je zoiets niet kunt bespreken, dus dat moet gewoon kunnen. En dan kun je afhankelijk van een ja of nee alsnog beslissen of je wel/niet wil gaan.
[removed]
Ik denk dat de TS een vrouw isredwing schreef op donderdag 5 september 2024 @ 08:00:
[...]
Daarbij gaat het niet om een ja of nee, maar vroeg hij of het redelijk was om dit ter sprake te brengen.
Persoonlijk vind ik dat een werkgever niet zou moeten opdraaien voor een privékeuze. Niet omdat 10 euro per dag voor de kattenopvang zo veel is, maar meer omdat de grenzen dan heel vaag gaan worden en je met hetzelfde argument dan allerlei andere dingen kan gaan declareren. Als TS z'n kattenopvang mag declareren, dan wil ik declareren dat mijn vriendin haar kans schoon zag en voor het avondeten een dure zalm (wat ik niet lust) heeft gekocht in plaats van een goedkope gehaktbal en de boodschappenrekening door mijn zakenreis dus hoger is geworden. Tevens wil ik dan een aantal keer haar uurtarief (zzp'er) declareren omdat ze op de kinderen moest letten ipv een klus aannemen en ons gezinsinkomen dus daalt.
Ook zaken die geen enkel bedrijf zal betalen natuurlijk (terecht) en ik vind zelf dat kattenopvang daar ook onder valt. Gewoon alles wat onder reis- en verblijfkosten valt (dus ook een flesje water van een euro) tot op de laatste cent declareren, dat is het duidelijkste voor iedereen en gaat ook niet in het grijze WKR-gebied terecht komen.
Ook zaken die geen enkel bedrijf zal betalen natuurlijk (terecht) en ik vind zelf dat kattenopvang daar ook onder valt. Gewoon alles wat onder reis- en verblijfkosten valt (dus ook een flesje water van een euro) tot op de laatste cent declareren, dat is het duidelijkste voor iedereen en gaat ook niet in het grijze WKR-gebied terecht komen.
Het is gelukkig een werknemers markt, als reizen niet verplicht zijn, maar de werkgever wilt perse dat er 1 iemand heen gaat, dan zou ik zeggen Good Luck ga zelf maar. (ligt er misschien ook een beetje aan wat afgesproken is)Vld1989 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:15:
Persoonlijk vind ik dat een werkgever niet zou moeten opdraaien voor een privékeuze. Niet omdat 10 euro per dag voor de kattenopvang zo veel is, maar meer omdat de grenzen dan heel vaag gaan worden en je met hetzelfde argument dan allerlei andere dingen kan gaan declareren. Als TS z'n kattenopvang mag declareren, dan wil ik declareren dat mijn vriendin haar kans schoon zag en voor het avondeten een dure zalm (wat ik niet lust) heeft gekocht in plaats van een goedkope gehaktbal en de boodschappenrekening door mijn zakenreis dus hoger is geworden. Tevens wil ik dan een aantal keer haar uurtarief (zzp'er) declareren omdat ze op de kinderen moest letten ipv een klus aannemen en ons gezinsinkomen dus daalt.
Persoonlijk vind ik dat een werknemer niet zou moeten opdraaien voor een keuze van de werkgever. Niet omdat 10 euro per dag voor de kattenopvang zo veel is, maar meer omdat de grenzen dan heel vaag gaan worden en de werkgever met hetzelfde argument dan allerlei andere dingen kan gaan vragen.Vld1989 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:15:
Persoonlijk vind ik dat een werkgever niet zou moeten opdraaien voor een privékeuze. Niet omdat 10 euro per dag voor de kattenopvang zo veel is, maar meer omdat de grenzen dan heel vaag gaan worden en je met hetzelfde argument dan allerlei andere dingen kan gaan declareren.
Zolang je een functie hebt waarbij dienstreizen niet normaal zijn mag een werkgever best de impact hiervan op iemands privé leven beseffen.
Het is uiteindelijk goed voor de zaak en dus goed voor het geld in de zakken van de werkgever. Als werknemer heb je er meestal niet direct financiële baat bij.
Vaak heb je gewoon een per diem vergoeding die dit soort kosten moet dekken.
Tja, maar vaak ook niet. Ik heb het zelf in ieder geval nog nooit meegemaakt, het zal er wellicht ook aan liggen hoeveel ervaring een bedrijf heeft met buitenlandse reizen.t_captain schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 10:47:
Vaak heb je gewoon een per diem vergoeding die dit soort kosten moet dekken.