Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dad392809
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 29-08-2024
Goedemorgen,

Voor mijn werk is er een ICT-gerelateerde conferentie buiten Europa. Er is de wens vanuit werkgever dat daar iemand heen gaat van ons team. Bij ons staat helemaal niemand te springen om een dergelijk 'snoepreisje'.

Nu wil ik op zich best naar deze conferentie. Helaas woon ik alleen en is er niemand om op de katten te letten. Ik ken helaas niemand in de buurt en heb ook geen familie in de buurt die hier gratis op zouden willen letten. Ook wonen er geen collega's in de buurt. De katten kunnen niet worden verplaatst (reismand is te traumatisch).

Een kattenoppas is online te vinden vanaf 10 euro per dag. Vaak zelfs duurder.

Is het redelijk om te vragen om dit te declareren om op deze reis naar de werkgerelateerde conferentie te gaan?

Zonder kattenoppas kan ik niet weg. Aangezien deze conferentie weliswaar belangrijk is, maar nu ook weer niet essentieel voor het werk, denk ik dat ik liever niet zou gaan als dit niet geregeld zou kunnen worden. Maar ik wil nu ook weer niet iets aanvragen wat mogelijkerwijs als onredelijk zou kunnen worden aangemerkt door leidinggevende/werkgever. Dan bied ik mezelf namelijk liever helemaal niet aan voor deze zakelijke reis.

Iemand enig idee of ervaring hiermee?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:26
Misschien de situatie uitlegen op je werk ipv achteraf declareren?

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tegen werkgever zeggen: Dan moet ik m'n katten naar een pension brengen, en dat kost mij een x-bedrag. Als jullie dat lappen, ben ik je man ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Quadro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:30
Misschien is iemand op 't werk wel bereid om in die periode bij jou thuis langs te gaan, of je kat in huis te nemen :)

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:43:
Is het redelijk om te vragen om dit te declareren om op deze reis naar de werkgerelateerde conferentie te gaan?
Nee

Als je zo weinig betaald krijgt dat het hier om hangt heb je een ander probleem.

Op conferentie dagen zul je soms wel meer dingen uit eigen zak betalen. Hoort er -imo- bij.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dad392809
Eiland schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:46:
Misschien de situatie uitlegen op je werk ipv achteraf declareren?
Oh achteraf ga ik natuurlijk niet doen.

Ik vraag het liever eerst hier, voordat ik dit aan werkgever vraag. Misschien zegt iedereen hier dat dit absoluut onredelijk is, dan ga ik het namelijk helemaal niet aan werkgever vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dad392809
RaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:47:
Tegen werkgever zeggen: Dan moet ik m'n katten naar een pension brengen, en dat kost mij een x-bedrag. Als jullie dat lappen, ben ik je man ;)
Wonen te ver weg

Kat verplaatsen gaat niet, dit staat in OP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

silverball

De wagen voor moderne mensen

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Wonen te ver weg

Dus je kan nooit richting de dierenarts?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• dad392809
Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Nee

Als je zo weinig betaald krijgt dat het hier om hangt heb je een ander probleem.

Op conferentie dagen zul je soms wel meer dingen uit eigen zak betalen. Hoort er -imo- bij.
Eigen zak? Bij mijn vorige werk kreeg ik gewoon een creditcard mee hoor. Heb toen niks uit eigen zak betaald. Toen had ik nog geen katten en had ik dit probleem dus niet overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dad392809
silverball schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

De katten zijn nog niet bij de dierenarts geweest nee. Mocht dat nodig zijn dan zal het wel moeten maar dat is echt alleen in nood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Je kunt het allicht vragen. Maar wel van tevoren, niet achteraf ineens met een bonnetje komen.

Maar hoe doe je dat dan met je katten als je een keer iets anders hebt, je wilt op vakantie of een weekendje weg ofzo? Heb je geen vrienden die even langs kunnen om de voerbak te vullen? Je hebt ook van die voerbakken die automatisch wat brokjes geven. Dat icm een schone kattenbak en genoeg vers water en katten houden het makkelijk een aantal dagen vol zonder je hoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Wonen te ver weg

Als zelfs je buren zo ver weg wonen, dat ze niet 1x per dag je katten eten kunnen geven, en 1x in de 2 dagen de kattenbak doen, dan woon je denk ik niet in een sociale huurwoning van 500 in de maand, en dan ben ik het eens met de reactie die eerder gemeld is Hooglander1 in "Oppas huisdieren bij reis conferentie buitenland declareren?" : Als je dit niet uit eigen zak kan lappen, dan ga je niet, en is die conferentie niet jouw pakkie aan. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door RaZ op 28-08-2024 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dad392809
Icephase schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:54:
Je kunt het allicht vragen. Maar wel van tevoren, niet achteraf ineens met een bonnetje komen.

Maar hoe doe je dat dan met je katten als je een keer iets anders hebt, je wilt op vakantie of een weekendje weg ofzo? Heb je geen vrienden die even langs kunnen om de voerbak te vullen? Je hebt ook van die voerbakken die automatisch wat brokjes geven. Dat icm een schone kattenbak en genoeg vers water en katten houden het makkelijk een aantal dagen vol zonder je hoor
Een of twee nachten zou nog wel kunnen maar het betreft een conferentie buiten europa dus dat is wat langer weg.

Mijn vrienden wonen helaas niet in het dorp. Mn beste vriendin gaf aan alleen in een noodgeval langs te willen komen voor de katten (b.v. als ik een kattenoppas heb en die verdwijnt ineens of zo).

Van je vrienden moet je het maar net hebben he....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Van je vrienden moet je het maar net hebben he....
Van je werkgever/collega's en je familie blijkbaar ook niet :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dad392809
RaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:56:
[...]

Als zelfs je buren zo ver weg wonen, dat ze niet 1x per dag je katten eten kunnen geven, en 1x in de 2 dagen de kattenbak doen, dan woon je denk ik niet in een sociale huurwoning van 500 in de maand, en dan ben ik het eens met de reactie die eerder gemeld is Hooglander1 in "Oppas huisdieren bij reis conferentie buitenland declareren?" : Als je dit niet uit eigen zak kan lappen, dan ga je niet, en is die conferentie niet jouw pakkie aan. ;)
Ik heb wel buren maar ik heb daar niet echt contact mee. Zo is mijn buurvrouw een zogeheten 'klaagbuurvrouw', zelfs als ik bezoek heb en ik heb geen muziek aan komt ze al klagen. Dus die zou ik liever niet willen vragen om voor mijn katten te zorgen.

Ik ben daar nooit op de koffie geweest of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:35
Je kunt het altijd vragen natuurlijk. :) Afhankelijk van waar je werkt en hoe dienstreizen geregeld zijn krijg je soms ook een vergoeding per uur dat je weg bent, ook als je slaapt. Dat gaat dan om kleine bedragen (2 euro per uur ofzo) om te compenseren voor het feit dat je soms extra kosten hebt buiten hotel en ontbijt/lunch/diner. Mocht je organisatie die vergoeding geven zou ik het redelijk vinden om het daarvan te betalen en zou ik niet nog los vragen om een vergoeding voor je kat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dad392809
RaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Van je werkgever/collega's en je familie blijkbaar ook niet :D
Inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dad392809
Qoine schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:00:
Je kunt het altijd vragen natuurlijk. :) Afhankelijk van waar je werkt en hoe dienstreizen geregeld zijn krijg je soms ook een vergoeding per uur dat je weg bent, ook als je slaapt. Dat gaat dan om kleine bedragen (2 euro per uur ofzo) om te compenseren voor het feit dat je soms extra kosten hebt buiten hotel en ontbijt/lunch/diner. Mocht je organisatie die vergoeding geven zou ik het redelijk vinden om het daarvan te betalen en zou ik niet nog los vragen om een vergoeding voor je kat. :)
Krijg je niet meestal een creditcard mee voor uitgaven behalve hotel, vliegticket en maaltijden? Bijvoorbeeld voor taxi's etc.

Dat kreeg ik bij mijn vorige werkgever namelijk wel. Maar dat was een Amerikaans bedrijf. Dit is gewoon NL.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Nee

Het is een werk trip, het is toch gek als een werknemer prive kosten moet maken omdat hij op een werk trip moet? Het is normaal dat al je onkosten, incl eten, gewoon betaald worden door de werkgever.

In dit geval vind ik dit ook geen gek verzoek, een oppas is duur en je schiet er al snel aardig wat geld bij in, waarom zou de werknemer dat moeten betalen voor iets wat zijn werkgever wilt? Voor een bedrijf zijn dit echt kosten van niets.
Icephase schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:54:

Bij een vakantie is het logisch dat je het zelf betaald, maar kosten maken omdat de werkgever wat wilt? Mooi niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:35
dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Krijg je niet meestal een creditcard mee voor uitgaven behalve hotel, vliegticket en maaltijden? Bijvoorbeeld voor taxi's etc.

Dat kreeg ik bij mijn vorige werkgever namelijk wel. Maar dat was een Amerikaans bedrijf. Dit is gewoon NL.
Dat kan ook inderdaad. Als je dat nog niet zeker weet is het sowieso goed om na te vragen hoe dit allemaal werkt. En dan kun je prima ook de kosten voor je kat benoemen. Houdt er wel rekening mee dat als je dat als enige reden hebt om niet te gaan, je werkgever daar misschien wel van opkijkt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:33
Ik heb ook tijden gehad dat ik zonder BSO niet naar kantoor kon en dat moest ik toch ook echt zelf betalen.

De dagen dat je reist hoef je weer niet voor je eigen ontbijt, lunch en avondeten te betalen. Dan vallen die kosten toch tegen elkaar weg?

Krijg je een algemene reisvergoeding of gaat alles op declaratie basis? In dat tweede geval zou je het eens kunnen voorleggen aan je manager. Betalen ze het, prima. Betalen ze het niet, dan betaal je zelf dat tientje per dag. Ik zou er persoonlijk voor zoiets kleins zeker geen groot ding van maken (als jullie niet betalen ga ik niet).

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
VidaR-9 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:23:
Ik heb ook tijden gehad dat ik zonder BSO niet naar kantoor kon en dat moest ik toch ook echt zelf betalen.
En hoe doe je dat met je kinderen als je opeens op dienstreis moet waar je niet alleen onder kantoortijd weg bent (wat logisch is), maar ook de rest van de dag? En je bent alleen staande ouder zonder hulp? Zeg je dan, dat kan maar dan moet er betaalde oppas zijn voor de kinderen, of blijf je thuis om voor je kinderen te zorgen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Tsurany schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:13:
[...]

Het is een werk trip, het is toch gek als een werknemer prive kosten moet maken omdat hij op een werk trip moet? Het is normaal dat al je onkosten, incl eten, gewoon betaald worden door de werkgever.
Precies. Een werkreis kost mij al vrije tijd, ik ga dan uit principe ook geen dingen uit eigen zak betalen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat reizen onderdeel is van het werk. Maar als dit niet het geval is, dan moeten de kosten gewoon vergoed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:04

Qwerty-273

Meukposter

Nee, veel internationale bedrijven doen dat wel. Maar ook een aantal niet, daar zal je dan bonnetjes moeten declareren. En ook niet alle kosten kunnen als werkgerelateerd worden aangemerkt, dus ook al zou je die betalen met de creditkaart van het bedrijf dan worden die later verrekend (van het loon moet jou toestemming, of je krijgt gewoon een overzicht om te betalen aan het bedrijf). De meeste bedrijven hebben dan ook vaak een bepaald limiet dat ze voor maaltijden dekken (genoeg voor een goede maaltijd, te weinig voor een 3-sterren dinner door een chef kok aan tafel). Ook een toeristisch aandenken aan de plek waar je naar toe gaat (shirtje, petje, weet ik wat) komt voornamelijk voor de eigen rekening.

Maar leg de vraag neer bij je werkgever, je hebt dan x aan extra kosten (maximaal 100 euro zo te lezen) waarvan je verwacht dat de werkgever die dekt. Daar zou je gewoon normaal antwoord op moeten krijgen. Dat kan trouwens ook al verwerkt zitten in een extra dienstreisvergoeding (zodat ze niet elke keer een discussie moeten voeren vanwege uitlopende extra kosten die elke werknemer vraagt).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dad392809
VidaR-9 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:23:
Als je niet thuis kan werken, dan zul je dat moeten betalen inderdaad. Ik weet niet wat voor werk je doet en dus ook niet of je niet toch thuis kon werken.
De dagen dat je reist hoef je weer niet voor je eigen ontbijt, lunch en avondeten te betalen. Dan vallen die kosten toch tegen elkaar weg?

Krijg je een algemene reisvergoeding of gaat alles op declaratie basis? In dat tweede geval zou je het eens kunnen voorleggen aan je manager. Betalen ze het, prima. Betalen ze het niet, dan betaal je zelf dat tientje per dag. Ik zou er persoonlijk voor zoiets kleins zeker geen groot ding van maken (als jullie niet betalen ga ik niet).
Dus jij betaalt vrijwillig geld aan je werkgever? Zou ik niet doen. Werkgerelateerd declareer ik, persoonlijk betaal ik zelf. Ik houd werk en privé graag gescheiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:03

FreakNL

Well do ya punk?

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Eigen zak? Bij mijn vorige werk kreeg ik gewoon een creditcard mee hoor. Heb toen niks uit eigen zak betaald. Toen had ik nog geen katten en had ik dit probleem dus niet overigens.
Ik reis veel voor mijn werk (50-100 dagen per jaar) maar ik betaal uiteraard NIKS uit eigen zak. Daar heb ik een company CC voor.

Wel heb ik initieel hogere kosten omdat kind vaker naar de opvang moet. Nooit aan gedacht om dat te declareren. Maar de extra buitenlandvergoeding maakt dat ruim goed op jaarbasis (progressief systeem). Maar ik kan me voorstellen dat een enkel tripje weinig (of niks) oplevert. Over wat voor kosten gaat het?

/edit
10 euro dus? Lekker zelf betalen. Bij ons begint de buitenlandvergoeding bij 25/euro per dag (netto) en loopt op in staffels. Dat is dus bovenop je uitgaven die gewoon met CC gaan. Maar ja, internationaal bedrijf enzo :+

Toch hadden ze vroeger bij Sogeti ook al een buitenland vergoeding. Is er bij het bedrijf van de TS niks geregeld?

[ Voor 18% gewijzigd door FreakNL op 28-08-2024 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Dus jij betaalt vrijwillig geld aan je werkgever? Zou ik niet doen. Werkgerelateerd declareer ik, persoonlijk betaal ik zelf. Ik houd werk en privé graag gescheiden.
Dan moet je ook niet in je vrije tijd iets voor je werkgever doen. Dus laat werkgever lekker zelf naar die conferentie gaan. Kan jij lekker elke dag je eigen kattenbak verschonen.

Voila, nu bestaat het probleem wat je verzonnen hebt niet meer ;) (En misschien eventuele promotie ook niet :P )

[ Voor 17% gewijzigd door RaZ op 28-08-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Tsurany schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:13:
[...]
In dit geval vind ik dit ook geen gek verzoek, een oppas is duur.
10 zoals genoemd (of 20) euro per dag vind ik (persoonlijk) echt niet duur.
Zoiets kun je makkelijk zelf uit je dag vergoeding van werkgever betalen?
Vooral als het een full-service conferentie van een paar dagen/week is.

(Tenzij je weer helemaal geen dag vergoeding krijgt :p )

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 28-08-2024 11:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

YakuzA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Als het echt niet duur is kan de werkgever het ook prima vergoeden. Het is niet alsof de werknemer zelf het tripje heeft aangedragen of er om zit te springen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Als je niet al een CC van de zaak hebt kun je ook om van een voorschot vragen. Dat zie ik hier ook gebeuren. Zomaar een CC die niet op jouw naam staat gaan ze niet meegeven denk ik. Zelf zou ik niet zo moeilijk doen, toen ik nog geen CC van de zaak had schoot ik het gewoon voor en declareerde ik achteraf.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-04 10:23
Als je er zo weinig zin in hebt dat een paar tientjes het verschil maakt of je gaat of niet zou ik lekker thuisblijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:26
YakuzA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Vooral als het een full-service conferentie van een paar dagen/week is.

Je gaat al uit van een vergoeding van de werkgever. Dat is op heel veel plekken echt niet het geval. Hotel, taxi en dinner/ontbijt, dat is wat je bij ons standaard kan declareren.

Vaste vergoedingen doen ze niet aan.. dus ja als ik in TS zijn plekje stond dan besprak ik dit ook.met de baas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dad392809
RaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Dan moet je ook niet in je vrije tijd iets voor je werkgever doen. Dus laat werkgever lekker zelf naar die conferentie gaan. Kan jij lekker elke dag je eigen kattenbak verschonen.

Voila, nu bestaat het probleem wat je verzonnen hebt niet meer ;) (En misschien eventuele promotie ook niet :P )
Ik vind het een beetje een rare gang van zaken dat als je iets voor je werkgever doet (namelijk een conferentie in het buitenland bezoeken), je hier zelf extra voor zou moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

RoD schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

Precies. Een werkreis kost mij al vrije tijd, ik ga dan uit principe ook geen dingen uit eigen zak betalen. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat reizen onderdeel is van het werk. Maar als dit niet het geval is, dan moeten de kosten gewoon vergoed worden.
En werkreis hoort geen vrije tijd te kosten. Dat is bij mij iig niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-05 17:53
dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:32:

[...]

En in de baas zijn tijd doe je nooit iets privé en iets zakelijks gebruik je ook nooit privé?

Ik denk dat je best goed kan beargumenteren bij je werkgever dat je deze extra kosten moet maken om op die dienstreis te gaan. Verwacht ook niet dat de werkgever om dat relatief beperkte bedrag moeilijk zal doen. Bedenk voor jezelf als je een dagvergoeding krijg of het wellicht fair is dit daar uit te betalen.

Bedenk echter ook voor jezelf of je voor deze situatie het de moeite vind dit op te brengen. Ondanks dat je best een terecht punt maakt dat je dit vergoed wil hebben, kunnen mensen zoals je ziet wel een bepaalde indruk van je krijgen. Kun je uiteraard schijt aan hebben wat misschien een goede instelling is, maar ik zou me ook afvragen hoezo heb je niemand die een oogje in het zeil wil houden op die beesten, vind je dat ze onmogelijk vervoerd kunnen worden en vind je het de moeite om een tientje apart extra te declareren. Ga dan ook lekker niet als dat een serieuze drempel voor je is.

[ Voor 4% gewijzigd door Tuttel op 28-08-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 14:58
dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

De katten zijn nog niet bij de dierenarts geweest nee. Mocht dat nodig zijn dan zal het wel moeten maar dat is echt alleen in nood.
Niet gevaccineerd, gesteriliseerd, gecontroleerd, gechipt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dad392809
Tuttel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

En in de baas zijn tijd doe je nooit iets privé en iets zakelijks gebruik je ook nooit privé?

Ik denk dat je best goed kan beargumenteren bij je werkgever dat je deze extra kosten moet maken om op die dienstreis te gaan. Verwacht ook niet dat de werkgever om dat relatief beperkte bedrag moeilijk zal doen. Bedenk voor jezelf als je een dagvergoeding krijg of het wellicht fair is dit daar uit te betalen.

Bedenk echter ook voor jezelf of je voor deze situatie het de moeite vind dit op te brengen. Ondanks dat je best een terecht punt maakt dat je dit vergoed wil hebben, kunnen mensen zoals je ziet wel een bepaalde indruk van je krijgen. Kun je uiteraard schijt aan hebben wat misschien een goede instelling is, maar ik zou me ook afvragen hoezo heb je niemand die een oogje in het zeil wil houden op die beesten en vind je het de moeite om dit apart extra te declareren. Ga dan ook lekker niet als het niet hoeft.
Waarom is het relevant waarom ik niemand heb die op mijn katten kan passen? Niet iedereen heeft een partner, een netwerk van familie en/of vrienden in de buurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dad392809
Masvic schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Niet gevaccineerd, gesteriliseerd, gecontroleerd, gechipt?
Ze moeten nog één prik maar omdat het toch binnenkatten zijn laat ik dat maar zitten.

Gesteriliseerd en gechipt waren ze al toen ik ze kreeg en ook eerste vaccins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:31
Heeft je werkgever geen proces voor dergelijke gevallen?

Zover ik weet zijn er eigenlijk twee manieren waarop werkgevers hier mee om kunnen gaan: declareren van gemaakte kosten of een per diem wat je per dag kan besteden op kosten van de baas.

Hoe en wat je kan declareren zal per werkgever/cultuur verschillen. Ik heb met collega's gewerkt die ook een bioscoop avond declareren omdat ze voor werkzaamheden niet thuis waren en dus niet de vrijetijdsbesteding hebben die ze thuis hebben. Hier hoor ik echt uiteenlopende reacties op van mensen die het er helemaal mee eens zijn tot mensen die het absoluut belachelijk vinden dat iemand dat zou declareren.

Ik denk dat er uiteindelijk niet echt één waarheid is, maar wat gewoon besproken moet worden met wat wel en niet betaald word door de werkgever.

EDIT:
@dad392809 Wij hebben ook binnenkatten, ook met een rugzakje die ondertussen helemaal in de stress schieten als ze in de auto zitten. Wij hebben uiteindelijk gevraagd of de dierenarts langs kon komen voor de vaccinatie. Kost wat extra, maar als we kijken naar de tijd die het ons scheelt en beide katten tegelijk doen valt het me reuze mee.

[ Voor 17% gewijzigd door Erwin537 op 28-08-2024 11:52 . Reden: toevoeging ervaring dierenarts langs laten komen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:46:
[...]

Waarom is het relevant waarom ik niemand heb die op mijn katten kan passen? Niet iedereen heeft een partner, een netwerk van familie en/of vrienden in de buurt.
Niet relevant, evenals opmerkelijke hobbies in je privé tijd of whatever, maar wees niet naïef dat iedereen daar ook niets van denkt hoe irrelevant ook. Voor sommige privé zaken kies ik er ervoor dat het een bepaalde moeite of kosten het niet waard is om dit op mijn werk voor te leggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tuttel op 28-08-2024 11:51 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:15

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Je geeft aan dat je op zich wel wilt maar misschien ook weer niet. Hangt af van een vergoeding van 10 euro per dag. Trek dan gewoon de conclusie dat je niet wilt.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dad392809
Tuttel schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Niet relevant, evenals opmerkelijke hobbies in je privé tijd of whatever, maar wees niet naïef dat iedereen daar ook niets van denkt hoe irrelevant ook.
En wat maakt het uit wat ze daarvan denken dan? Dat ik geen partner heb weten ze bijvoorbeeld allang. Ook is het gebrek aan familie wel eens ter sprake gekomen, zo hadden we het eens over een privé klusprojectje en vroegen ze waarom ik niet wat gereedschap leen van familie. Ik heb sowieso heel erg weinig familie, die ik heb wonen niet in de buurt of het contact is vrijwel nul. Dus die informatie is voor hen niet bepaald nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dad392809
Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:51:
Je geeft aan dat je op zich wel wilt maar misschien ook weer niet. Hangt af van een vergoeding van 10 euro per dag. Trek dan gewoon de conclusie dat je niet wilt.
Hoezo is die 10 euro per dag zo veel voor een werkgever? Het gaat hier niet om een piepkleine start up of MKB he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dad392809
Erwin537 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:47:
Heeft je werkgever geen proces voor dergelijke gevallen?

Zover ik weet zijn er eigenlijk twee manieren waarop werkgevers hier mee om kunnen gaan: declareren van gemaakte kosten of een per diem wat je per dag kan besteden op kosten van de baas.

Hoe en wat je kan declareren zal per werkgever/cultuur verschillen. Ik heb met collega's gewerkt die ook een bioscoop avond declareren omdat ze voor werkzaamheden niet thuis waren en dus niet de vrijetijdsbesteding hebben die ze thuis hebben. Hier hoor ik echt uiteenlopende reacties op van mensen die het er helemaal mee eens zijn tot mensen die het absoluut belachelijk vinden dat iemand dat zou declareren.

Ik denk dat er uiteindelijk niet echt één waarheid is, maar wat gewoon besproken moet worden met wat wel en niet betaald word door de werkgever.

EDIT:
@dad392809 Wij hebben ook binnenkatten, ook met een rugzakje die ondertussen helemaal in de stress schieten als ze in de auto zitten. Wij hebben uiteindelijk gevraagd of de dierenarts langs kon komen voor de vaccinatie. Kost wat extra, maar als we kijken naar de tijd die het ons scheelt en beide katten tegelijk doen valt het me reuze mee.
Het verbaast me dat er nogal een tweedeling is in het topic. Ik had verwacht dat iedereen zou zeggen 'niet eens proberen te vragen' ofwel 'natuurlijk kan je dat declareren'. Maar het is bijna 50/50.

Dus dan loont het wel de moeite om dit te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:51:
[...]

En wat maakt het uit wat ze daarvan denken dan? Dat ik geen partner heb weten ze bijvoorbeeld allang. Ook is het gebrek aan familie wel eens ter sprake gekomen, zo hadden we het eens over een privé klusprojectje en vroegen ze waarom ik niet wat gereedschap leen van familie. Ik heb sowieso heel erg weinig familie, die ik heb wonen niet in de buurt of het contact is vrijwel nul. Dus die informatie is voor hen niet bepaald nieuw.
Voor jou niets dus, prima. Vraag het dan gewoon aan je werkgever en je krijgt je antwoord. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tuttel op 28-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:39
silverball schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:51:
[...]

Ik ga in uiterste nood alleen met Nala naar de dierenarts als het niet anders kan. De stress en gevolgen die ze eraan overhoud is het vaak niet waard om de gang naar de dierenarts te maken. Dat weten ze daar ook en is een consult op afstand meestal voldoende. Het is dan een afweging maken.

Simba die ik er voorheen bij had maakt het totaal niet uit, al zou ik hem de hele dag meenemen met de routes die ik reed. Beetje buiten kijken of slapen/snurken beviel hem wel :z 8)

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:43:
[...]

Ik vind het een beetje een rare gang van zaken dat als je iets voor je werkgever doet (namelijk een conferentie in het buitenland bezoeken), je hier zelf extra voor zou moeten betalen.
Dat vind ik ook ;)

Als ik een week in een hotel zit, en ik moet alle kosten voorschieten omdat ik geen creditcard meekrijg, dan is het antwoord sowieso al een grote NEE. Mijn inkomen is niet toereikend om een gratis bank te spelen, omdat werkgever zijn/haar zaakjes niet op orde heeft.

Ik ga simpel geen 1.000 euro voorschieten, want vaste lasten + 1.000 euro is een hoger bedrag dan ik uberhaupt aan inkomen heb. Dus nee, als ik voor een zakelijk tripje een lening moet afsluiten omdat de baas weigert mij een creditcard te geven gaat hij maar lekker zelf :w

Als jij in een andere financiele situatie zit, en je dat wel kan voorschieten, en dan ook de kosten voor je katten kan declareren zou ik lekker dat zakelijk tripje wel doen :Y

De enige portomonnee waar in ik kan kijken of die van mij zelf, jij moet zelf beslissen of je dat tripje wel of niet doet. Wellicht is die ervaring (danwel zakelijk) misschien heel erg leuk om te doen. Bij je vorige werk toen je een company creditcard had was het geen probleem. (Als je toen al katten zou hebben gehad, had je ze naar een pension kunnen brengen en met de creditcard betalen. Of een pension nu 20km verderop, het zij dan zo.)

Enige wat ik in dit topic zie is dat je spijkers op laag water zoekt, veel beren op de weg tegen komt, en op alle slakken zout aan het leggen bent, en alleen maar excuses aan het verzinnen bent om voor niet dat zakelijke tripjes te doen.

Ergo: Zeg tegen je werkgever dat je die trip best wil doen, en dat de voorwaarde dan is: Geef een company creditcard en betaal 15 euro per dag zodat ik m'n katten ergens onder kan brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 28-08-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Er zijn 2 mogelijkheden:
As je een dagvergoeding krijgt van jouw werkgever omdat je voor het werk op reis bent zou je de oppas uit die vergoeding kunnen betalen.

Krijg je geen dagvergoeding, wat heel normaal is bij een incidentele reis, dan moet je dit bespreken met jouw werkgever. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat dit soort kosten vergoed worden.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Het verbaast me dat er nogal een tweedeling is in het topic. Ik had verwacht dat iedereen zou zeggen 'niet eens proberen te vragen' ofwel 'natuurlijk kan je dat declareren'. Maar het is bijna 50/50.

Dus dan loont het wel de moeite om dit te vragen.
Ik zou zeggen dat het beide kanten op irrelevant is. Dat tientje per dag bespaar je al doordat je al je eten declareert. Tegelijk is het natuurlijk ook absoluut gerommeld in de marge voor je werkgever, kosten van conferentie + verblijf zullen heel veel meer zijn dan dat per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:52:
[...]

Hoezo is die 10 euro per dag zo veel voor een werkgever? Het gaat hier niet om een piepkleine start up of MKB he.
De vraag is waarom het zo veel is voor jou, dat het de doorslag geeft tussen wel of niet naar een conferentie willen gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Nu online
Zo moeilijk is het toch niet?
Baas, ik wil wel gaan maar omdat ik dan oppas moet zoeken voor m'n katten, kost mij dat €100,- voor 10 dagen (fictief).
Kan ik dit declareren?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

RaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Dat vind ik ook ;)

Als ik een week in een hotel zit, en ik moet alle kosten voorschieten omdat ik geen creditcard meekrijg, dan is het antwoord sowieso al een grote NEE. Mijn inkomen is niet toereikend om een gratis bank te spelen, omdat werkgever zijn/haar zaakjes niet op orde heeft.

Ik ga simpel geen 1.000 euro voorschieten, want vaste lasten + 1.000 euro is een hoger bedrag dan ik uberhaupt aan inkomen heb. Dus nee, als ik voor een zakelijk tripje een lening moet afsluiten omdat de baas weigert mij een creditcard te geven gaat hij maar lekker zelf :w

..
Als je geen paar K hebt liggen wordt het tijd om te sparen lijkt me.

Ik heb weleens 2K voorgeschoten. Wel met de eigen CC. Geld was er eerder dan de afschrijving.. Maar zelfs al was dat niet zo, ik heb daar weinig problemen mee zolang het niet structureel is…

Toen ik nog extern was (en dus geen CC) schoot ik alles voor, dat ging vaak ook om 1000 of meer. Kon wel voorschot krijgen maar dat was meer gedoe (voor mij!) dan gewoon zelf voorschieten.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 28-08-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:30
[...]

Nee

Als ik werkdingen zelf moet betalen ga ik gewoon niet. Ik ga voor die baas op reis, niet voor mezelf. Dus als ik moet gaan betalen om weg te gaan, mag de baas iemand anders zoeken. In dit geval zou ik dan ook simpelweg tegen de baas zeggen dat ik kan gaan mits die oppas geregeld wordt. En dan heeft de baas de keuze om dat te betalen of ik ga niet. Draai het dan ook eens om, als het op een tientje per dag hangt doet je baas toch ergens iets fout.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee. En dat zeg ik als iemand die al 26 jaar kattenbediende is, en voor werk (wetenschap) naar veel congressen is geweest. Katten is prive en jouw keuze, niet werk-gerelateerd.

Ik gebruik deze dingen voor reizen tot aan 3 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvEEdRO5FhU7nTgbIuIpkpVynBE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f1ORPjCmBjNAFKgCcIwIRwKp.jpg?f=user_large
Koelelement erin, en heb er meerdere. Catmate C200.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

FreakNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Ik heb weleens 2K voorgeschoten. Wel met de eigen CC. Geld was er eerder dan de afschrijving.. Maar zelfs al was dat niet zo, ik heb daar weinig problemen mee zolang het niet structureel is…

Toen ik nog extern was (en dus geen CC”) schoot ik alles voor, dat ging vaak ook om 1000 of meer. Kon wel voorschot krijgen maar dat was meer gedoe (voor mij!) dan gewoon zelf voorschieten.
Ik heb nog nooit een baan gehad waar ik voor m'n werk naar het buitenland heb moeten gaan. Ik ben niet hoog opgeleid, en is mijn inkomen niet zo hoog ;)

Het is niet zo dat ik een vakkenvuller ben geweest, en 1x per jaar naar het buitenland gestuurd wordt voor een vakkenvullers congres in New York ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-05 20:33
Ik lees een beetje met verbazing dat een katten oppas 10 euro per dag zou kosten. Hier in regio Den Haag is het 3 euro voor 1 kat per visite. Elk dier extra is 1 euro extra. Omdat dit via stichting Kattenzorg loopt, ben je ook verzekerd als de oppas schade veroorzaakt. Nu begrijp ik een beetje uit je bericht dat je niet een deze regio woont, maar verwacht dat er meer van dit soort organisaties zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Savalizz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:12:
Ik lees een beetje met verbazing dat een katten oppas 10 euro per dag zou kosten. Hier in regio Den Haag is het 3 euro voor 1 kat per visite. Elk dier extra is 1 euro extra. Omdat dit via stichting Kattenzorg loopt, ben je ook verzekerd als de oppas schade veroorzaakt. Nu begrijp ik een beetje uit je bericht dat je niet een deze regio woont, maar verwacht dat er meer van dit soort organisaties zijn.
3 euro per dier.. dat is vrijwilligerswerk. Een ZZP-er komt voor 3 euro niet zijn bed uit om naar een adres toe te rijden, daar nog bezig te zijn. Dan is zelfs €10 erg weinig.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08:33
LordSinclair schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:27:
[...]
En hoe doe je dat met je kinderen als je opeens op dienstreis moet waar je niet alleen onder kantoortijd weg bent (wat logisch is), maar ook de rest van de dag? En je bent alleen staande ouder zonder hulp? Zeg je dan, dat kan maar dan moet er betaalde oppas zijn voor de kinderen, of blijf je thuis om voor je kinderen te zorgen?
Dan zou ik thuis blijven inderdaad. Ik blijf zelf überhaupt liever thuis. Dus snap de collega’s van TS wel.

In het verleden 2 jaar lang iedere maand een (mid)week weggeweest voor werk, was er toen al helemaal klaar mee. En ik heb best wat collega’s die heel veel meer reizen. Persoonlijk haal ik daar echt 0 plezier uit, integendeel zelfs. Ben veel liever thuis bij mijn gezin. Dus verantwoordelijkheden op het werk veranderd en nu reis ik in principe niet meer.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Den Haag is een grote stad. Dan kan je als oppas(dienst) waarschijnlijk veel adressen aan elkaar knopen en zo een redelijk 'uurloon' vangen zelfs bij lage kosten per kat. Het daadwerkelijk voeren kost immers maar 5 minuten per huis (al is het voor zo'n kat wel fijners als een oppas iets langer blijft voor gezelligheid ;) ). TS woont in een dorp. En de zomervakantie is al zo goed als voorbij. Dus grote kans dat een oppasdienst weinig adressen heeft daar, en dus relatief veel tijd moet stoppen in alleen zijn kat(ten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@dad392809

Ik denk dat het heel simpel is:

1. Geef bij je werkgever aan: "Hallo werkgever, ik zou graag naar de conferentie gaan maar kan op deze termijn geen oppas regelen voor mijn huisdieren. Als dit via jullie kan worden bekostigd (a xx euro) dan hoor ik het graag en mogen jullie mij op de lijst zetten.

2. Als het antwoord "nee" is dan weeg je voor jezelf af hoe graag je naar de conferentie wilt. Heb je daar die +/- 7 tientjes (?) voor over dan prima ga je alsnog en neem je dat kleine verlies, heb je daar 0 euro uit eigen zak voor over dan staat het je vrij om alsnog aan te geven dat je dan niet beschikbaar bent toch?

PS: Als het echt zo nauw komt qua kosten, vergeet dan niet alle "besparing" even te berekenen. Er vanuitgaande dat je eten, drinken en koffie allemaal mag declareren en geen energiekosten heb en geen water verbruikt en geen andere kosten maakt die week kan het maar zo zijn dat je netto onderaan de streep geld overhoudt aan die conferentie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dad392809
FreakNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:02:
[...]

Toen ik nog extern was (en dus geen CC) schoot ik alles voor, dat ging vaak ook om 1000 of meer. Kon wel voorschot krijgen maar dat was meer gedoe (voor mij!) dan gewoon zelf voorschieten.
Ik mag toch hopen dat werkgever wel iets meer dan een paar k als buffer heeft. Meer dan ik in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:31
gambieter schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:07:
Katten is prive en jouw keuze, niet werk-gerelateerd.
Tja, die dienstreis is ook een keuze blijkbaar (niet verplicht).

Dus dan lijkt me dit een prima uitgangspunt:
RaZ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:47:
Maar dan netjes verwoord :+

En anders blijft ie lekker thuis, ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door MisterMailman op 28-08-2024 13:15 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dad392809
Dat is ook interessant, zijn die alleen in Den Haag dan gaat het niet. Ik woon in regio Leiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dad392809
Valorian schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:13:
@dad392809

Ik denk dat het heel simpel is:

1. Geef bij je werkgever aan: "Hallo werkgever, ik zou graag naar de conferentie gaan maar kan op deze termijn geen oppas regelen voor mijn huisdieren. Als dit via jullie kan worden bekostigd (a xx euro) dan hoor ik het graag en mogen jullie mij op de lijst zetten.

2. Als het antwoord "nee" is dan weeg je voor jezelf af hoe graag je naar de conferentie wilt. Heb je daar die +/- 7 tientjes (?) voor over dan prima ga je alsnog en neem je dat kleine verlies, heb je daar 0 euro uit eigen zak voor over dan staat het je vrij om alsnog aan te geven dat je dan niet beschikbaar bent toch?

PS: Als het echt zo nauw komt qua kosten, vergeet dan niet alle "besparing" even te berekenen. Er vanuitgaande dat je eten, drinken en koffie allemaal mag declareren en geen energiekosten heb en geen water verbruikt en geen andere kosten maakt die week kan het maar zo zijn dat je netto onderaan de streep geld overhoudt aan die conferentie ;)
Ja ik zal het toch aankaarten.

Anders is er ook een conferentie in NL zelf maar dat is niet de hoofdconferentie en dus niet hetzelfde. Maar misschien dat ik dat doe dat is maar één dag en hoeven de katten geen oppas. Ik zal nog bespreken wat de meerwaarde is van de conferentie in het buitenland.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Valorian schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:13:
@dad392809
Je staat volledig in je recht om dat te vragen. Daarnaast is het ook een heel duidelijk signaal dat je motivatie OM NAAR DE CONFERENTIE TE GAAN afhangt van of je 10 euro per dag vergoed krijgt of niet. Als leidinggevende zou dat voor mij aanleiding zijn voor een gesprekje over je motivatie OM NAAR DE CONFERENTIE TE GAAN en zou ik waarschijnlijk overwegen om iemand anders te sturen. Het bedrijf investeert snel een paar duizend euro in deze trip en als iemand er eigenlijk niet zo'n zin in heeft kun je je ook afvragen hoe gemotiveerd de persoon is om kennis op te doen en die nadien met de collega's te delen.

Vandaar mijn advies om je gewoon af te vragen of je dit wel wilt. Als dat van die 10 euro afhangt dan weet je het antwoord zelf eigenlijk al wel.

Update: Even toegevoegd dat ik het heb over de motivatie om naar deze conferentie te gaan, niet om de motivatie in het algemeen ter discussie te stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzy op 29-08-2024 11:05 . Reden: Verduidelijking aangebracht, was blijkbaar nodig :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Ja ik zal het toch aankaarten.

Anders is er ook een conferentie in NL zelf maar dat is niet de hoofdconferentie en dus niet hetzelfde. Maar misschien dat ik dat doe dat is maar één dag en hoeven de katten geen oppas. Ik zal nog bespreken wat de meerwaarde is van de conferentie in het buitenland.
Bedenk vooral of een conferentie buiten europa voor jou gaaf is. Wie weet kan je er een korte vakantie van maken door er wat dagennaan vast te plakken. Voor sommige mensen is zoiets een buitenkansje. Voor anderen een “moetje”. Gezien de reacties van jouw collega’s lijkt het erop dat deze niet heel aantrekkelijk is. Hangt wellicht ook af van of je naar een mooie plek mag bij een leuke stad naar een of ander woestijn-gat op een industrieterrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Ik mag toch hopen dat werkgever wel iets meer dan een paar k als buffer heeft. Meer dan ik in ieder geval.
Daar heb ik het helemaal niet over toch? Of quote je de verkeerde?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ad de Jong
Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:20:
[...]Als leidinggevende zou dat voor mij aanleiding zijn voor een gesprekje over je motivatie en zou ik waarschijnlijk overwegen om iemand anders te sturen.
Dat zegt al vaak meer iets over het bedrijf waar iemand voor werkt. En dat wordt de laatste jaren alleen maar erger.
Schijt aan iemand zijn prive situatie want het bedrijf gaat voor alles.
Heb je het over motivatie, als een bedrijf wil dat ik zoveel mogelijk gemotiveerd wil werken dan mag daar begrip tegenover staan.

Als iemand altijd de kantjes eraf loopt en dan dingen verzaakt dan zeg ik je hebt een punt.
Maar iemand die dan een keertje opkomt voor prive omstandigheden en het maakt mij niets uit of het om iets onbenulligs is voor mij (wat voor die persoon belangrijk is) of iets wat geen drol kost ik heb graag respect voor de ander zijn of haar mening of beslissing zonder dat ik die erop af zal rekenen.

Maar daarom zal ik het ook nooit ver schoppen in de maatschappij, ik ben te gevoelig en teveel hart.
Maar dat zal ik ook voor een baas hebben als het wederzijds is. Dag en nacht als het nodig is.

Maar goed dit gaat compleet offtopic 🤭.

Ontopic er is voor beide kanten wat te zeggen.
@dad392809 toont zijn goede wil dat ie er wel naar toe wil maar niet ten koste van. Wat zijn baas hierin wil betekenen gaat ie nog navragen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ad de Jong schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Dat zegt al vaak meer iets over het bedrijf waar iemand voor werkt. En dat wordt de laatste jaren alleen maar erger.
Schijt aan iemand zijn prive situatie want het bedrijf gaat voor alles.
Het tegendeel. Van het bedrijf wordt redelijkheid verwacht als het gaat om omgaan met de belangen van de medewerker, van die medewerker wordt een zelfde redelijkheid verwacht. Lijkt me juist een hele gelijkwaardige en respectvolle manier van omgaan met elkaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:31
[...]
Je staat volledig in je recht om dat te vragen. Daarnaast is het ook een heel duidelijk signaal dat je motivatie afhangt van of je 10 euro per dag vergoed krijgt of niet. Als leidinggevende zou dat voor mij aanleiding zijn voor een gesprekje over je motivatie en zou ik waarschijnlijk overwegen om iemand anders te sturen. Het bedrijf investeert snel een paar duizend euro in deze trip en als iemand er eigenlijk niet zo'n zin in heeft kun je je ook afvragen hoe gemotiveerd de persoon is om kennis op te doen en die nadien met de collega's te delen.

Vandaar mijn advies om je gewoon af te vragen of je dit wel wilt. Als dat van die 10 euro afhangt dan weet je het antwoord zelf eigenlijk al wel.
Z'n collega's willen überhaupt al niet, dus of geen van zijn collega's zijn gemotiveerd (en zou zijn leidinggevende dus met de verkeerde persoon een gesprek aan gaan) of misschien is die conferentie eigenlijk helemaal niet zo interessant.

Er zijn natuurlijk zat conferenties waar mensen in hun vakgebied maar wat graag naar toe gaan, maar dat hoeft hier niet het geval te zijn.

Offtopic: Sowieso zijn dit soort discussies vreemd om te hebben. Jij gaat toch ook niet je werk voor de helft van het geld doen? Ontbreekt dat dan in jouw motivatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:02:
[...]

Het tegendeel. Van het bedrijf wordt redelijkheid verwacht als het gaat om omgaan met de belangen van de medewerker, van die medewerker wordt een zelfde redelijkheid verwacht. Lijkt me juist een hele gelijkwaardige en respectvolle manier van omgaan met elkaar.
Het moet van beide kanten komen, maar heel vaak wordt het menselijke steeds vaker minder en het zakelijke groter.
Sommige gaan daar juist voor, anderen niet.
Soms is de economische situatie juist de reden hiervoor wat ook begrijpelijk is, een bedrijf moet immers gezond blijven anders ben je tegenwoordig snel bekeken.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

dad392809 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:52:
[...]

Dus ook je koffie tussendoor, of een flesje water ergens achteraf?

Ik krijg de maaltijden vergoed tegen redelijke prijs en mijn reiskosten. Maar alle kleine dingen die er tussendoor komen zijn gewoon voor eigen rekening.

Dat is heel normaal beleid in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gezien de 'zelfs duurder' vind je 10 euro per dag blijkbaar duur, dan zou ik eerder om een beter salaris vragen :+ 10 euro per dag is heel goedkoop, een beetje pension ben je een aantal keer zoveel kwijt.

Voor die paar tientjes zou ik niet moeilijk doen, jouw werkgever kan er ook niks aan doen dat jij een kat hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 18:45

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik zou als leidinggevende het niet een raar verzoek vinden, maar ik zou er niet in meegaan. De belangrijkste reden hiervoor is dat het m.i.geven en nemen is in een werkrelatie. Je ziet gratis een ander deel van de wereld (vaak is er wel een middag of hele dag over tijdens een langere dienstreis om iets prive te ondernemen), je hebt die dagen geen kosten voor eten en (afhankelijk van het seizoen) verwarming thuis, geen reiskosten voor naar het werk, kortom: vrijwel alles wat je normaal gesproken moet betalen wanneer je op kantoor werkt wordt nu voor je betaald. Als je dan een tientje per dag moet betalen voor je kat dan vind ik dat je dat er maar voor over moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-05 10:49
Hoe is jouw relatie met je manager? En denk je dat dit structureel gevraagd gaat worden, als jij nu degene bent die zich hiervoor beschikbaar stelt?

Wat betreft de eerste vraag, als deze goed is vraag je dat gewoon even tussendoor of via een Teams/Slack berichtje, whatever. Als dit heel formeel is dan zou ik de afweging maken omtrent de 2e vraag: als het eenmalig is, betaal het gewoon zelf en zie het als een investering in je werk. Als het structureel wordt dan geef je aan dat je naast onkosten op reis ook onkosten thuis moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-05 17:36
Als niemand wil dan stel je dat toch gewoon gekscherend voor dat zij dan de katten oppas regelen. Nee heb je, ja kun je krijgen. En dan verder ook niet te moeilijk doen als je het niet krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Erwin537 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

Z'n collega's willen überhaupt al niet, dus of geen van zijn collega's zijn gemotiveerd (en zou zijn leidinggevende dus met de verkeerde persoon een gesprek aan gaan) of misschien is die conferentie eigenlijk helemaal niet zo interessant.

Er zijn natuurlijk zat conferenties waar mensen in hun vakgebied maar wat graag naar toe gaan, maar dat hoeft hier niet het geval te zijn.
Precies mijn punt, zeg dan gewoon eerlijk dat je er geen zin in hebt. Om 10 euro per dag voor je katten vragen is gewoon een ingewikkelde manier om te zeggen dat je eigenlijk liever niet naar die conferentie wilt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:15

Aganim

I have a cunning plan..

Managelorian schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:29:
Ik zou als leidinggevende het niet een raar verzoek vinden, maar ik zou er niet in meegaan. De belangrijkste reden hiervoor is dat het m.i.geven en nemen is in een werkrelatie.
Uhm, de werkgever verwacht hier dat iemand een reis gaat maken waar kennelijk niemand op zit te wachten. Dan is het ondernemen van de reis en de bijkomende stress al een stuk geven.
Je ziet gratis een ander deel van de wereld (vaak is er wel een middag of hele dag over tijdens een langere dienstreis om iets prive te ondernemen),
Nou joepie. Daar zit lang niet iedereen op te wachten en afhankelijk van de reis en de conferentie kan het ook zomaar zijn dat iemand te gaar is om daar nog echt iets aan te hebben.
je hebt die dagen geen kosten voor eten en (afhankelijk van het seizoen) verwarming thuis, geen reiskosten voor naar het werk, kortom: vrijwel alles wat je normaal gesproken moet betalen wanneer je op kantoor werkt wordt nu voor je betaald. Als je dan een tientje per dag moet betalen voor je kat dan vind ik dat je dat er maar voor over moet hebben.
En daar staat al tegenover dat iemand zijn vrije tijd opoffert voor een trip waarvan de werkgever wilt dat die gemaakt wordt.

Probeer je ook eens voor te stellen dat niet iedereen graag op reis of avontuur gaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@dad392809 was het bij sollicitatie duidelijk dat hierbij ook incidenteel buiten-EU reizen bij zouden horen? Zo ja, dan zou ik zeer terughoudend zijn met het kattendebacle. Zeker als je je ietwat gemakkelijk jezelf niet vrijwillig kunt stellen en zo niet hoeft te gaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Je staat volledig in je recht om dat te vragen. Daarnaast is het ook een heel duidelijk signaal dat je motivatie afhangt van of je 10 euro per dag vergoed krijgt of niet. Als leidinggevende zou dat voor mij aanleiding zijn voor een gesprekje over je motivatie en zou ik waarschijnlijk overwegen om iemand anders te sturen. Het bedrijf investeert snel een paar duizend euro in deze trip en als iemand er eigenlijk niet zo'n zin in heeft kun je je ook afvragen hoe gemotiveerd de persoon is om kennis op te doen en die nadien met de collega's te delen.

Als jij als leidinggevende zo zou reageren en dit als conclusie er uit haalt zou je met mij per direct een zeer gemotiveerde werknemer kwijt zijn. Jij wilt dat iemand op reis staat, maar verwacht tegelijkertijd dat ie daar zelf kosten voor gaan maken?

Het is wat anders als je een dagvergoeding oid krijgt voor extra onkosten. Want dan zou ik het daar van betalen, maar als je puur je onkosten vergoedt krijgt zou dit daar ook onder moeten vallen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 17:50

Dido

heforshe

Dat klinkt wel wat kort door de bocht, eerlijk gezegd. Al investeer je als mijn werkgever een miljoen in een conferentie waar je mij heen stuurt, dat betekent nog niet dat die conferentie nuttig is voor mij(n werk), of dat ik het interessant moet vinden, of dat jouw investering mij motiveert om het gaaf te vinden.

Ik ben iets te vaak op cursus gestuurd door managers die zelf geen idee hadden van mijn werk noch van de cursusinhoud - zo'n mismatch heeft niets te maken met mijn intrinsieke motivatie als werknemer.
Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Als deelname afhangt van 100 euro vergoeding (gokje, want de TS weigert te zeggen om hoeveel dagen het gaat), dan dringt de conclusie zich wel heel erg op dat de ST eigenlijk liever niet gaat, en dan is daar geen kattenoppassmoes voor nodig ook, dan kan de TS gewoon vriendelijk bedanken voor de trip.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

redwing schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:42:
[...]

Als jij als leidinggevende zo zou reageren en dit als conclusie er uit haalt zou je met mij per direct een zeer gemotiveerde werknemer kwijt zijn. Jij wilt dat iemand op reis staat, maar verwacht tegelijkertijd dat ie daar zelf kosten voor gaan maken?
Als jij bij mij met die 10 euro vraag zou aankomen dan zou mijn wedervraag zijn, in hoeverre ben je gemotiveerd om naar deze conferentie gaan. Jouw antwoord is dan om ontslag te nemen?

Vind ik een nogal extreme reactie.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Dus ook je koffie tussendoor, of een flesje water ergens achteraf?

Ik krijg de maaltijden vergoed tegen redelijke prijs en mijn reiskosten. Maar alle kleine dingen die er tussendoor komen zijn gewoon voor eigen rekening.

Dat is heel normaal beleid in mijn ogen.
Ja bekijk het.

Alles gaat van de CC. Ook een avondje naar de kroeg. Of als de tandpasta op is. Het enige wat ik echt zelf betaal is als ik naar een toeristen ding ga (museum, pretpark, activiteit, you name it).

Er wordt al een serieuze aanslag gepleegd op je privéleven als je geacht wordt veel te reizen zoals in mijn geval. Dan wil ik geen geneuzel over een zakje chips bij de 7-eleven.

Ik krijg overigens OOK een vergoeding maar dat is niet voor kleine onkosten maar is meer een scheidings/ongemakken toeslag en die gaat gewoon rechtstreeks naar de spaarpot.

Voor incidentele reizen is het anders.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 28-08-2024 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-05 16:45

eagle00789

Est. November 2005

De werkgever bij wie ik werk, heeft daar gewoon altijd rekening mee gehouden in mijn geval.
Hij kwam zelfs bij een conferentie met de suggestie om een bepaalde oppasser te regelen voor mijn kat. Die is toen zelfs meerdere malen per dag (gemiddeld 4x per dag) bij de kat langs gegaan en heeft er mee gespeeld en aandacht gegeven die een kat af en toe toch nodig heeft. Helaas is de omgeving weer een beetje ver weg tussen leiden en mijn locatie, anders had ik je die ook nog wel geadviseerd.

ik zou het toch gewoon eens met je werkgever bespreken. kan nooit kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:00:
[...]
Als jij bij mij met die 10 euro vraag zou aankomen dan zou mijn wedervraag zijn, in hoeverre ben je gemotiveerd om naar deze conferentie gaan. Jouw antwoord is dan om ontslag te nemen?

Vind ik een nogal extreme reactie.
Als jij mijn motivatie ter discussie stelt omdat ik zo'n vraag stel , dan is dat inderdaad een reden om eens goed na te denken over een andere baan. Want jij verwacht dus dat ik kosten maak voor een reis die jij wil dat ik maak, en als ik dan vraag hoe we die kosten regelen stel jij dat ik ongemotiveerd ben?

Ook de reden dat het zo'n mooi iets is om de andere kant van de wereld te zien is zo'n zelfde dooddoener. Je gaat er voor het werk heen en niet om de omgeving te zien. Als je wat kunt zien is dat natuurlijk leuk, maar uiteindelijk is de enige reden dat je daar zit dat je werkgever wil dat je daar heen gaat/het nodig is voor je werk.

Ik heb heel vaak gereisd, maar alle kosten die ik maak vanwege zo'n reis mogen door de werkgever betaald worden. En ik heb daar ook nooit problemen mee gehad. Zoiets als dit zou ik zonder problemen kunnen declareren. Ik ben flexibel door te gaan en mijn prive-leven overhoop te gooien voor mijn baas, dan verwacht ik dat hij ook flexibel is in dit soort dingen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:32

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

[...]

Nee

Ligt maar net aan je voorwaarden en afspraken. Mijn werkgever weet dat dingen op tijdens de reis duurder zijn dan thuis, en neemt dat netjes voor zijn rekening. Mijn werkgever weet dat dat erbij hoort. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 28-08-2024 16:21 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

redwing schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:16:
[...]

Als jij mijn motivatie ter discussie stelt omdat ik zo'n vraag stel , dan is dat inderdaad een reden om eens goed na te denken over een andere baan. Want jij verwacht dus dat ik kosten maak voor een reis die jij wil dat ik maak, en als ik dan vraag hoe we die kosten regelen stel jij dat ik ongemotiveerd ben?
Lees de startpost nog eens. Is TS gemotiveerd om naar de conferentie gaan of niet? Ik begrijp niet waarom dat onderwerp zo taboe is. Als TS er geen zin in heeft dan zou hij dat gewoon moeten zeggen. Als die 10 euro per dag het verschil maakt tussen wel of niet willen dan vind ik de vraag in hoeverre TS eigenlijk gemotiveerd is om te gaan heel logisch, en dan op basis van het antwoord beslissen of ik misschien iemand anders moet sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:21:
[...]

Lees de startpost nog eens. Is TS gemotiveerd om naar de conferentie gaan of niet? Ik begrijp niet waarom dat onderwerp zo taboe is. Als TS er geen zin in heeft dan zou hij dat gewoon moeten zeggen. Als die 10 euro per dag het verschil maakt tussen wel of niet willen dan vind ik de vraag in hoeverre TS eigenlijk gemotiveerd is om te gaan heel logisch, en dan op basis van het antwoord beslissen of ik misschien iemand anders moet sturen.
Het probleem zit 'm in dat 'een gesprekje over je motivatie' al snel klinkt als 'wil je hier eigenlijk wel werken'. Dat is dat Amerikaanse/Japanse gevoel waarbij een sollicitatiegesprek begint met 'waarom wil je hier werken' en eigenlijk altijd verwacht wordt dat je het bedrijf/je werk belangrijker vindt dan je eigen leven.

Dat is natuurlijk totaal niet van toepassing in dit geval, en ik denk dat het daarom ook heel belangrijk is om te highlighten dat het absoluut acceptabel moet zijn voor TS om aan te geven dat deze trip voor hem niet zo belangrijk is. Het bedrijf vindt het leuk iemand te sturen maar er is weinig animo voor, dan is het prima als ze niemand sturen.
TS is bereid heel wat risico te lopen en tijd te investeren om te gaan omdat het bedrijf graag iemand stuurt, maar wil daar zelf geen kosten voor maken, wat prima is.

Een aantal reacties laten het echter klinken alsof niet die paar tientjes investeren reden is om de motivatie van TS in twijfel te trekken, maar dat is echt van een mug een olifant maken. Dat is een beetje alsof de pizzabezorger je opbelt om te vragen of je wel écht graag pizza wil eten als je niet minstens 2,50 fooi invult bij het bestellen.

Wel mooi altijd om te zien dat de meningen over dit soort dingen zo verdeeld zijn. De één ziet het als een supervette kans om een internationale conferentie bij te wonen, nieuwe kennis op te doen en het netwerk uit te breiden, de ander ziet het als iets dat bijna verplicht is omdat de baas anders teleurgesteld zou kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chromoris
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-05 18:34
[...]

Met die instelling gaan bij mij de alarmbellen af van harteloze manager. Een huisdier (of huisdieren) zijn vaak bijna volledige gezinsleden, waar veel aandacht en liefde naar uit gaat. Op zich is het dan ook heel logisch dat er bij een zakenreis zorgen zijn om het verzorgen van zo'n beestje bij afwezigheid (plus dat een huisdier ook verantwoordelijkheden met zich mee brengt).
Jij zou ook eens goed de startpost moeten doorlezen: de rest van de collega's hebben er absoluut geen zin in. TS geeft aan dat hij mogelijk wel geïnteresseerd is, maar dat hij zorgen heeft over de verzorging van zijn huisdier (familielid). Deze verzorging kan hij door iemand anders laten doen tegen betaling, maar dan zit hij wel met de kosten. De werkgever wilt hem mogelijk gaan sturen, dus dan lijkt mij het ook logisch dat de additionele kosten die daardoor ontstaan ook door de werkgever gedragen worden (en echt, 100 of 200 euro zijn op zich peanuts). Nogmaals: werkreizen zijn op zich niet echt snoepreisjes, en je legt op die manier wel een volledige claim op de tijd van je werknemer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]

De baas wil dat er iemand gaat. TS wil wel gaan, mits er voor zijn katten wordt gezorgd. Waarom zou dat gelijk over motivatie moeten gaan? TS wil gewoon zijn katten niet alleen laten zitten en wil dat dat goed opgelost wordt. En als die 10 euro dan een probleem is voor de baas kun je je afvragen of je daar wel voor wil werken.

Daarbij gebruik ik bewust jouw redenatie, maar dan vanuit de werknemer gezien. En dat is veel logischer omdat de baas degene is die wil dat de werknemer naar die conferentie gaat. En dan moet ie dus niet de werknemer op kosten gaan jagen (en al helemaal niet gaan klagen als de werknemer dat aangeeft).

Werkgevers vergeten nogal eens dat de werknemer op reis gaat vanwege het werk.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-05 19:44
Werk je bij een multinational? Check je reglementen vaak is hier al iets voor geregeld. Ik krijg bijvoorbeeld een vaste vergoeding per overnachting, 3 maaltijden een vast bedrag en er is een nauwkeurig omschreven onkosten regeling als je dingen moet betalen zoals vervoer, huur auto (wordt vaak van te voren gedaan) parkeren enz. Ook voor dingen die je thuis moet regelen is er een vaste regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

FreakNL schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Ja bekijk het.

Alles gaat van de CC. Ook een avondje naar de kroeg. Of als de tandpasta op is. Het enige wat ik echt zelf betaal is als ik naar een toeristen ding ga (museum, pretpark, activiteit, you name it).

Er wordt al een serieuze aanslag gepleegd op je privéleven als je geacht wordt veel te reizen zoals in mijn geval. Dan wil ik geen geneuzel over een zakje chips bij de 7-eleven.

Ik krijg overigens OOK een vergoeding maar dat is niet voor kleine onkosten maar is meer een scheidings/ongemakken toeslag en die gaat gewoon rechtstreeks naar de spaarpot.

Voor incidentele reizen is het anders.
Overigens wel geestig, want de werkgever mág dat niet allemaal zomaar vergoeden. Hij moet de overige posten namelijk onder de werkkostenregeling gaan stoppen, met een risico dat te overschrijden en er dan 75% belasting over mag gaan betalen.

En zeker als je voor een internationaal bedrijf werkt (die dat soort dingen netjes hoort te doen) is dat niet te doen.

Hence, als je er niet naar toe wilt, ga dan niet. Wil je er naar toe, regel het dan.

En als die paar tientjes het verschil maken, vraag een hoger salaris op een ander moment waarin je aantoont wat je allemaal extra doet.

Bij mij zou vragen om dat soort dingen aan tonen dat die persoon gewoon niet wilt gaan. Wat waarschijnlijk ook gewoon prima is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Oon schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:28:
[...]

Het probleem zit 'm in dat 'een gesprekje over je motivatie' al snel klinkt als 'wil je hier eigenlijk wel werken'. Dat is dat Amerikaanse/Japanse gevoel waarbij een sollicitatiegesprek begint met 'waarom wil je hier werken' en eigenlijk altijd verwacht wordt dat je het bedrijf/je werk belangrijker vindt dan je eigen leven.
Ik denk dat je mijn opmerking over de motivatie buiten de context trekt, en anderen blijkbaar ook dus had ik dat misschien anders op moeten schrijven.

Nog een poging dan: Als iemand in deze situatie van een dermate klein bedrag af laat hangen of hij wel of niet op reis wil dan wekt dat bij mij de indruk dat werknemer niet super gemotiveerd is om deze reis te ondernemen. Daar zou ik dan gewoon rechtstreeks naar vragen: heb je er eigenlijk wel zin in? Waarom wel, waarom niet? Lijkt me niet heel onlogisch toch?

Of TS gemotiveerd is om überhaupt zijn werk te doen heb ik het niet gehad, dat doet op dit punt ook helemaal niet ter zake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:36:
Bij mij zou vragen om dat soort dingen aan tonen dat die persoon gewoon niet wilt gaan. Wat waarschijnlijk ook gewoon prima is.
Jij verwoordt het wat korter door de bocht dan ik doe, maar precies dat dus.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Jazzy schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:44:
[...]
Daar zou ik dan gewoon rechtstreeks naar vragen: heb je er eigenlijk wel zin in? Waarom wel, waarom niet? Lijkt me niet heel onlogisch toch?
ts stelt in de openingspost dat niemand van zijn team wil, dat heeft hij heel duidelijk aangegeven. Werkgever wil toch een slachtoffer en ts wil eventueel wel de judasrol op zich nemen. Hij heeft wel wat privedingen te regelen voor hij een tijd op reis kan en die kosten geld. Als de werkgever dan over die paar tientjes valt dan is de werkgever blijkbaar toch niet zo gemotiveerd om iemand te sturen.

Zo kan ik het ook opschrijven ;)

[ Voor 12% gewijzigd door DonChaot op 28-08-2024 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

DonChaot schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

ts stelt in de openingspost dat niemand van zijn team wil, dat heeft hij heel duidelijk aangegeven. Werkgever wil toch een slachtoffer en ts wil eventueel wel de judasrol op zich nemen. Hij heeft wel wat privedingen te regelen voor hij een tijd op reis kan en die kosten geld. Als de werkgever dan over die paar tientjes valt dan is de werkgever blijkbaar toch niet zo gemotiveerd om iemand te sturen.

Zo kan ik het ook opschrijven ;)
Geen idee welk punt je probeert te maken. Nergens zeg ik dat TS dat niet zou mogen vragen. Alleen hoe het op mij over zou komen als hij dat doet. Als je geen zin hebt, zeg het dan gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Je slaat heel de tijd het punt over dat niemand wil en dat de leidinggevende perse wil dat er iemand gaat. In dat geval zal die het aantrekkelijk moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

DonChaot schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:07:
Je slaat heel de tijd het punt over dat niemand wil en dat de leidinggevende perse wil dat er iemand gaat. In dat geval zal die het aantrekkelijk moeten maken.
Volgens mij ligt dat een stuk genuanceerder en wordt TS absoluut niet gedwongen:
Aangezien deze conferentie weliswaar belangrijk is, maar nu ook weer niet essentieel voor het werk, denk ik dat ik liever niet zou gaan als dit niet geregeld zou kunnen worden. Maar ik wil nu ook weer niet iets aanvragen wat mogelijkerwijs als onredelijk zou kunnen worden aangemerkt door leidinggevende/werkgever. Dan bied ik mezelf namelijk liever helemaal niet aan voor deze zakelijke reis.
Echt, doe niet zo moeilijk. Betaal die 10 euro uit eigen zak en bestel in de hotelbar een cocktail van 20 euro zo dat alles weer in balans is.

Maar ik denk dat ik inmiddels wel genoeg gezegd heb over het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hooglander1 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Overigens wel geestig, want de werkgever mág dat niet allemaal zomaar vergoeden. Hij moet de overige posten namelijk onder de werkkostenregeling gaan stoppen, met een risico dat te overschrijden en er dan 75% belasting over mag gaan betalen.

En zeker als je voor een internationaal bedrijf werkt (die dat soort dingen netjes hoort te doen) is dat niet te doen.

Hence, als je er niet naar toe wilt, ga dan niet. Wil je er naar toe, regel het dan.

En als die paar tientjes het verschil maken, vraag een hoger salaris op een ander moment waarin je aantoont wat je allemaal extra doet.

Ik werk voor 1 van de grotere internationale bedrijven in NL. Geen idee wat ze voor afspraken hebben met de BD maar op elk moment zit de helft van de populatie in het buitenland. Ik geef het de inspecteur te doen om te kijken of er nou een lunch of een pakje scheermesjes op dat Indiase bonnetje staat. Als er überhaupt al een specificatie opstaat, de pinbon is vaak ook al voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 28-08-2024 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

*knip* het is hier geen HK

[ Voor 87% gewijzigd door ZieMaar! op 28-08-2024 19:40 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste