BCM schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:41:
[...]
Ik citeer mijzelf:
“Anders bekeken:
Met een investering van 4k, spaarrente van 3,4%, nieuwe omvormer na 15 jr met 15jr inflatie a 2% moet je een geindexeerd voordeel van je zonnepanelen hebben van 290 euro per jaar over de levensduur van 30 jr.”
Dat is door iedereen na te rekenen, basale economie.
En je hebt gelijk typo: 3000 kWh opwek. Staaft nog steeds met een voordeel van 700 euro op de eerste 10 aanbieders van Gaslicht.
Zelfs 3000 is optimistisch. Ik ga zit jaar rond de 2550 halen zoals het nu gaat. Vorig jaar was dat 273t uit mijn hoofd.
Geen idee wat die aanbieders voor tarieven rekenen maar ik ga uit van 31 cent van mijn contract en de 25 cent na contact wat de verwachting is. Meer kan je niet doen.
Nou heb ik het idee dat vergelijking sites ook een vinger in de pap hebben want die zijn altijd duurder als even Greenchoice zelf bellen (daarom ben ik ook daar weer voor een vast contract gegaan) laagste vastrecht en laagste gasprijs was voor mij van belang omdat dat het grootste deel van de energie rekening is nu we nog salderen.
Indexering vind ik niet van belang omdat de energie markt net uit een piek komt en er een dalende trend bezig is en ook de planning is om energie belasting te verlagen. de stroom prijs kan in 2035 20-25 cent zijn maar ook 30 cent dat weten we simpelweg niet. De stroomprijs is niet iets dat traditioneel met de indexering mee gegaan is. (voornamelijk doordat men steeds meer stroom is gaan gebruiken wat het goedkoper gehouden heeft) bijna alle verhoging van de stroomprijs van de afgelopen 20 jaar komt door belasting en juist daar is de planning stroom goedkoper te maken.
En die eerste 10 aanbieders laten voor het gemak even geen berekening van de boetes zien. Die heb ik gelukkig nog niet (nou ja 55 meer voor vastrecht maar gecompenseerd door nog 5 cent tlv tot maart 2026) maar na het contract ga ik net als iedereen gewoon een boete betalen.
Neem deze:
Alleen aan vast lever kosten al 70 euro duurt als mijn huidige Greenchoice.
Maargoed rendement volgens hun is dus 55x 26.9 cent =147 euro
Dan heb je 1500 x teruglevering en afname dat is dus 26.9 Cent min 11.5 cent is 15.5 cent = 255 euro. En dan nog 500 tot 700x 3 cent (14.5 -11.5 cent) is 15 euro.
Al met al is een nieuw contract met boete nu dus nog 147+255+15 euro waard. Oftewel 417. Ver van je 700 euro. Na salderen is dat nog maar 147+60 = 207 euro. Maar dat is dan met de cijfers van nu. Ik denk dat als den haag niet ingrijpen gaat dat het nog nadelige gaat worden.
Echté is vastrecht dus 70 duurder en dus word dat al 350 met saldet en 137 na salderen. Precies wat er in mijn doc staat trouwens dus om het even alleen anders geformuleerde verborgen kosten.
Dat was het eerste resultaat op gaslicht btw..
Bij Vattenfall was de volgende in de lijst zijn is dat 62 euro minder rendabel. Dat is na salderen dus nog maar 145 per jaar aan voordeel van panelen.. maar ook nog eens 70 duurder vastrecht. Aan mijn contract ligt het dus echt niet.
En mocht je geïnteresseerd zijn hier een link van pvcalc met ongeveer mijn setup.
https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0
Om 3000 te halen moet je echt heel heel veel geluk hebben qua ligging en weer.
Zag ook iemand een opmerking maken over laag eigen verbruik. Ja dat is wat het is. Ik ben overdag thuis dus dat is gewoon mijn verbruik overdag. Meer kan ik er niet van maken. Koken valt al voor 90% buiten de piek daar kan ik niet aan veranderen tenzij we de aarde een graadje of 40 draaien... Grootste deel van mijn verbruik is de computer, tv, koelkast en vriezer. En de vriezer staat al op eco waardoor hij tussen 9 am en pm aan gaat. Er valt hier niets te halen qua eigen verbruik. Ok ik kan een straalkachel aanzetten maar dat is in de zomer niet wenselijk
Of we moeten het over een accu gaan hebben maar daarmee kan ik 500 meer realiseren en dat is simpelweg niet genoeg om hem rendabel de maken. Al ben ik wel aan het kijken naar een zelfbouw. Maar accu's zijn erg duur en het deel automatisering is best lastig te regelen.
ik had het graag anders gezien en hoop dat den haag snel wakker wordmaar door het gekontendraai de afgelopen 2 jaar en de pure onwil van Jette heb ik er nul vertrouwen in dat iemand daar wat voor de burger gaat doen. Time will tell maar zoals het nu is is het een niet terug te verdienen investering in mijn geval en in veel gevallen. Helaas waren ze toen duur maar dat geld voor een miljoen met mij die zich heeft laten "dwingen" (geloof niet dat de prijzen zo absurd hadden geworden als den haag beter beleid had gevoerd) fijn voor diegenen die daarvoor hadden gekocht en zelfs voor diegenen die nu voor dump prijzen Aldan niet met peperdure installatie kosten nu nog panelen kopen of dat net gedaan hebben voor de laatste trends doorgevoerd werden. Velen bedenken zich echter niet dat er ook rente misgelopen word wat je dus mis loopt en daarom vinden ze het nog wel rendabel al is het met langere termijn. Maar ik vind gemiste rente gewoon relevant. Je kan geld maar 1x uitgeven. En wat betreft inflatie. Ik durf te wedden dat ik over 20 jaar nadat ik rente getrokken zou hebben nog steeds eenzelfde 3000 wp of meer voor die 4k zou kunnen realiseren. Misschien hebben we dan eindelijk de beloofde multi layer panelen met 11% meer rendement en dus 4500 wp op eenzelfde oppervlakte of nog beter. Dus die inflatie heeft wat mij betreft geen effect op de situatie. Inflatie is alleen relevt voor bepaalde zaken en ik geloof niet dat panelen er 1 van zijn. Een gourmet stel is na 30 jaar omgerekend van guldens ook nog steet even duur en hetzelfde geld voor een basis waterkoker of broodrooster. Eten daarintegen...