Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2152806

Topicstarter
Goedemiddag Allen,

Voor een klant heb ik een app gebouwd.
De app is zo goed als klaar.

Met de app kunnen de klanten van mijn klant inloggen.
En vervolgens orders plaatsten.
Je kunt geplaatste orders bekijken etc.
Er zit een QR-Barcode scanner op om sneller te bestellen of een artikel te identificeren.
Je kunt speciale artikelen zelf toevoegen.
De app werkt op IOS en Android.
De app heeft ook een API koppeling die de orders bij de klant op server zet.
Verder heeft de app een web app, om de orders te bekijken, klanten toe te voegen en gebruikers aan te maken.
De app heeft ook 3 talen.
Ik heb mijn klant ook 1 jaar gratis onderhoud aangeboden.
Voor dit alles heb ik 7000 euro gevraagd. En als ik zo om mij heen kijk, doen andere bedrijven het niet voor minder dan 10k.

Nu zit het zo, ik heb mijn klant meerdere malen gevraagd voor een complete uitbetaling.
Omdat de app zo goed als af is. En ik de app 1 jaar lang zal onderhouden mocht er iets niet werken.

De klant heeft mij nu een mailtje gestuurd met dat hij niet blij was met mijn laatste mail en dat hij op het punt staat om onze zakelijke relatie te beëindigen.

Mag hij dat zo maar doen? En wat kan ik nu het beste gaan doen?
Ik ben niet zo lang geleden voor me zelf begonnen, dus voor mij is het ook allemaal nieuw.
Ook is mijn prijs niet hoog als ik zo mij heen kijk.

Graag jullie advies.

Mvg,

Jaym
...

Alle reacties

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat zijn de contractuele afspraken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:32
@Anoniem: 2152806 succes. Aangezien mijn bijdrages door de moderator van dit topic niet gewaardeerd worden verwijder ik ze.

[ Voor 76% gewijzigd door morritz34 op 20-08-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:23:
Wat zijn de contractuele afspraken?
We hebben geen contractuele afspraken gemaakt. Ja ik weet het, stom van mij, maar puur omdat dit allemaal nieuw is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
morritz34 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:24:
Wat heb je (op papier) met de klant afgesproken? En wat is er aan de hand met "het laatste mailtje" waardoor de klant de relatie wil beëindigen? En heb je een zakelijke rechtsbijstand verzekering die je eventueel om juridisch advies kan vragen?
Niks op papier helaas, alles is op mail/mondeling/telefonisch en op teams geweest.
Maar ondertussen staat de app al op apple store en ben ik honderden uren verder.

In mijn laatste mailtje heb ik enkel aangegeven dat de kosten voor de app zijn al laag, dus wat ik gevraagd heb niet hoog is, omdat andere misschien wel het dubbele of 3x zoveel er voor zullen vragen + nooit 1 jaar gratis onderhoud zullen aanbieden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56

Seraphin

Meep?

"zo goed als af" lijkt mij een nogal rekbaar begrip. Dit kan het verschil maken tussen "de klant zeurt om niks" en "lever eerst maar even wat je hebt toegezegd'.

Dat gezegd hebbende; het opzeggen van de zakelijke relatie ontslaat de klant niet van het nakomen van gemaakte afspraken. Als jij hetgeen je belooft hebt netjes hebt geleverd, dient de klant te betalen. Dat hij daarna nooit meer iets met je te maken wil hebben is bijzaak.

Naleving van de gemaakte afspraken afdwingen gaat wel een uitdaging worden als er niets op papier staat.
Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Niks op papier helaas, alles is op mail/mondeling/telefonisch en op teams geweest.
Maar ondertussen staat de app al op apple store en ben ik honderden uren verder.

In mijn laatste mailtje heb ik enkel aangegeven dat de kosten voor de app zijn al laag, dus wat ik gevraagd heb niet hoog is, omdat andere misschien wel het dubbele of 3x zoveel er voor zullen vragen + nooit 1 jaar gratis onderhoud zullen aanbieden.
Mail en Teams (althans de chat) is ook "papier", dus dat zou iets moeten helpen.
Het argument "ik ben goedkoop" is niet relevant, het gaat er om dat jij doet wat je hebt afgesproken, en dat de wederpartij de afgesproken tegenpresatie daarvoor levert.

[ Voor 42% gewijzigd door Seraphin op 19-08-2024 15:32 ]

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dan hoop ik dat je een goede advocaat hebt. Want wie eist, bewijst, en nu is het zijn woord tegen het jouwe. Alleen evt mails met afspraken zijn rechtsgeldig en aantoonbaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Seraphin schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:29:
"zo goed als af" lijkt mij een nogal rekbaar begrip. Dit kan het verschil maken tussen "de klant zeurt om niks" en "lever eerst maar even wat je hebt toegezegd'.

Dat gezegd hebbende; het opzeggen van de zakelijke relatie ontslaat de klant niet van het nakomen van gemaakte afspraken. Als jij hetgeen je belooft hebt netjes hebt geleverd, dient de klant te betalen. Dat hij daarna nooit meer iets met je te maken wil hebben is bijzaak.

Naleving van de gemaakte afspraken afdwingen gaat wel een uitdaging worden als er niets op papier staat.
De app functioneert, de app doet dat ene waar zij om hebben gevraagd. Wat ik hier eigenlijk mee bedoelde is dat er hier en daar misschien wat veranderd moet worden, maar dat is letterlijk 5 minuten werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:21:
Goedemiddag Allen,

Voor een klant heb ik een app gebouwd.
De app is zo goed als klaar.

Met de app kunnen de klanten van mijn klant inloggen.
En vervolgens orders plaatsten.
Je kunt geplaatste orders bekijken etc.
Er zit een QR-Barcode scanner op om sneller te bestellen of een artikel te identificeren.
Je kunt speciale artikelen zelf toevoegen.
De app werkt op IOS en Android.
De app heeft ook een API koppeling die de orders bij de klant op server zet.
Verder heeft de app een web app, om de orders te bekijken, klanten toe te voegen en gebruikers aan te maken.
De app heeft ook 3 talen.
Ik heb mijn klant ook 1 jaar gratis onderhoud aangeboden.
Voor dit alles heb ik 7000 euro gevraagd. En als ik zo om mij heen kijk, doen andere bedrijven het niet voor minder dan 10k.

Nu zit het zo, ik heb mijn klant meerdere malen gevraagd voor een complete uitbetaling.
Omdat de app zo goed als af is. En ik de app 1 jaar lang zal onderhouden mocht er iets niet werken.

De klant heeft mij nu een mailtje gestuurd met dat hij niet blij was met mijn laatste mail en dat hij op het punt staat om onze zakelijke relatie te beëindigen.

Mag hij dat zo maar doen? En wat kan ik nu het beste gaan doen?
Ik ben niet zo lang geleden voor me zelf begonnen, dus voor mij is het ook allemaal nieuw.
Ook is mijn prijs niet hoog als ik zo mij heen kijk.

Graag jullie advies.

Mvg,

Jaym
...
toon volledige bericht
Tja, als er niets op papier staat, dan kom je al heel snel op subjectieve begrippen van wat beide partijen van de samenwerking verwachtten... En dan hangt het imho een beetje om het begrp 'zo goed als af' en de redenen waarom de klant er nu de stekker uti wil trekken (hebben die twee 'toevallig' met elkaar te maken?).
De app functioneert, de app doet dat ene waar zij om hebben gevraagd
Weer zo'n rekbaar statement. Vind jij dat of zit daar de onenigheid tussen beide partijen?

[ Voor 82% gewijzigd door naitsoezn op 19-08-2024 15:41 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De app-store-vermelding beheer jij, toch? Dan push je een update die enkel een splashscreen toont met "Betalen, pannenkoek!" en kijken hoe snel het geld binnenkomt.

(Dit is geen gemeend advies.)

Maar verder:
  1. Wat heb je afgesproken over de oplevering en betaling? Is het uurtje-factuurtje? Fixed-fee? Wanneer zou de klant betalen en wat zou jij daarvoor doen?
  2. Wat zijn de argumenten van de klant om nog niet te betalen?
  3. € 7000 voor "honderden uren" werk is aan de lage tot extreem lage kant.
  4. Waarom heb je een jaar gratis onderhoud beloofd, en wat valt daar precies onder?

[ Voor 53% gewijzigd door CodeCaster op 19-08-2024 15:34 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
[...]

Wie gaat er nu honderden uren werken (en publiceren) zonder gemaakte afspraken vast te leggen? Nog even los van het feit dat dat per gewerkt uur wel héél weinig is. Ook al ben je startende ondernemer, dat anders aanpakken is toch gewoon gezond verstand *knip* ?

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 20-08-2024 18:37 . Reden: 8)7 is zelden een vriendelijke smiley, beter iets terughoudender mee zijn ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:56

Seraphin

Meep?

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:31:
[...]

De app functioneert, de app doet dat ene waar zij om hebben gevraagd. Wat ik hier eigenlijk mee bedoelde is dat er hier en daar misschien wat veranderd moet worden, maar dat is letterlijk 5 minuten werk.
Indien je het woord "letterlijk" letterlijk bedoelt, dan is het wellicht de moeite waard om die 5 minuten er nog maar in te stoppen, om er zeker van te zijn dat de klant zich niet kan beroepen op "app werkt niet" of "werk is nog niet af".

Wat is in jouw beleving de reden dat de klant zich zo opstelt?

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 15:32

Rmg

Wat betekent "Zakelijke relatie beëindigen?"

Want dat is prima natuurlijk, na betaling van de openstaande factuur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:31:
Tja, als er niets op papier staat, dan kom je al heel snel op subjectieve begrippen van wat beide partijen van de samenwerking verwachtten... En dan hangt het imho een beetje om het begrp 'zo goed als af' en de redenen waarom de klant er nu de stekker uti wil trekken (hebben die twee 'toevallig' met elkaar te maken?).

[...]

Weer zo'n rekbaar statement. Vind jij dat of zit daar de onenigheid tussen beide partijen?
Nee zij hebben de app getest vervolgens aangegeven wat er anders moet.
Vervolgens heb ik dus dat ene gedaan wat zij vroegen. Daarna de app op apple store gezet.
Zij hebben de app getest en alles functioneert zoals het moet.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• wheel
Rmg schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:34:
Wat betekent "Zakelijke relatie beëindigen?"

Want dat is prima natuurlijk, na betaling van de openstaande factuur..
Als het meezit komt TS mooi weg; geen jaar gratis onderhoud _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011

Roozzz

Plus ultra

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Vervolgens heb ik dus dat ene gedaan wat zij vroegen. Daarna de app op apple store gezet.
Dus waar draait het conflict om?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

[...]

:D
Je blijft er maar omheen draaien en daarom denk ik dat je vreest dat de klant misschien wel gelijk heeft in z'n opstelling. Je wordt niet duidelijk over het hoe en waarom de opstelling van de klant is zoals ie is en je bent zeer zorgvoldig in je bewoording en het weglaten van details. ;) Ik zie het al waar dit topic heen gaat, ik laat het verder hierbij. :>

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 19-08-2024 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 15:28

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waar liggen de rechten van de code?
Als die bij TS liggen dat is het beeindigen van de zakelijke relatie ook direct het einde van het aanbieden in de appstore en playstore :X

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

[...]

Geen betaling = terugtrekken uit de AppStore? Simpel toch. Er staat niks op papier, dat geld van twee zijden.

Leer ervan :)

[ Voor 7% gewijzigd door _eLMo_ op 19-08-2024 15:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 08:40
Maar heb je die 7K wel van tevoren afgesproken? Of zijn ze nu boos omdat het veel meer is dan verwacht?
Of omdat je "moeilijk" doet over verdere wijzigingen. Al lijkt dat niet zo te zijn als je het over 5 minuten werk hebt.

Dit is het nadeel van fixed-price, want er veranderd altijd wat gedurende de bouw. En dat betaal jij (tenminste, je moet het incalculeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:19

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou nog een mail opstellen met je gemaakte uren en punten en een beetje met een omweg vragen of hij dat kan bevestigen. Hierdoor heb je toch meer op papier en sta je wat sterker.

Voor de volgende keer een offerte laten tekenen voordat je begint.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
[...]

Ah, dus de app is verder klaar...

Dan zou ik de eindfactuur sturen, aangezien de app is opgeleverd. Bij uitblijven betaling verwijder je de app uit de appstore en wens je hem succes.

Wijze les voor volgende keer: werk met deelbetalingen en breek het project af als er niet betaald wordt. Je hebt nu maanden aan iets gewerkt waar je mogelijk niet voor betaald krijgt. Neem aan dat bij jou de schoorsteen ook moet roken en je brood op de plank wilt? Dan wil je tussentijds gewoon betaald krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Juist. Direct uit de stores halen. De klant laten weten dat bij betaling de app weer in de stores zal verschijnen. Bij het uitblijven van de betaling heb je vast een mooie opzet die je mogelijk elders kunt gebruiken. Ik ben je een enorme les wijzer geworden: duidelijke afspraken maken, deelbetalingen vragen (net als bij nieuwbouw van een woning bijvoorbeeld) en zeker niet gratis gaan doen.

Zoek informatie op over contracten, hoe je Duiven het beste aan kunt pakken en wat je vooral niet moet doen.

Mocht de klant de relatie verbreken: laat ook op diverse plaatsen even jouw review achter (blijf bij de feiten!) zodat anderen gewaarschuwd kunnen zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:26:
We hebben geen contractuele afspraken gemaakt. Ja ik weet het, stom van mij, maar puur omdat dit allemaal nieuw is voor mij.
Dan zou dit wel eens behoorlijk leergeld voor je kunnen gaan zijn. Geen nieuwe opdrachten aannemen voor je je boekhouding en contracten op orde hebt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Bel eens een keer ipv mailen.

Vraag de klant wat er dwars zit, wat ze eventueel nog aangevuld/aangepast willen hebben in de app.
En vraag ook of ze daarna willen betalen.

Daarna bevestiging van het gesprek sturen, aanpassingen doen, factuur nogmaals sturen.
Bevestig ook dat je jaar 'support' tot xxx datum geldig is.

Als er daarna nog geen reactie/betaling komt, dan kun je m.i. pas de app verwijderen NIET eerder.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-04 13:32

hbsJR

All rounder

Je probleem is dat je geen algemene voorwaarden hebt, geen contract en eigenlijk alleen een mondelijke overeenkomst. Ik zou als een malle elke mail, brief en whatsappgesprek bij elkaar verzamelen en een dossier opbouwen.

Omdat je geen algemene voorwaarden hebt (is even een aanname) valt je gewoon onder de wet: https://ondernemersplein.kvk.nl/algemene-voorwaarden/ en https://www.kvk.nl/wetten...e-een-overeenkomst-werkt/ . De TLDR is wel: de wet is heel ruim en daarom dat iedereen een specifieke overeenkomst doet.

Verder moet je het vrij zakelijk aanpakken. Wat mensen hier aangeven is gewoon per mail aangeven dat je X bedrag per X datum verwacht. De consequentie is anders dat je genoodzaakt bent om de app van de app-store te halen.Verder is het zo dat je als ondernemer alles op papier moet zetten. Zie dit als een wijze les en hoop ik dat je netjes betaald gaat worden.

En fuck bellen, ik wil alles op papier hebben zodat als ik voor een rechter gelijk een tijdslijn heb voor wanneer wat opgeleverd moet worden. Zo zou de klant je ook in gebreke moeten stellen als hij echt vind dat hij je geen 7k wil betalen. Die ene bug of knop die scheef staat is echt ding om het geld achter te houden.

Hou het strak, zakelijk en laat emotie er buiten. Je kan beter je 7k krijgen en een boze klant, dan dat je een jaar bezig bent met een blije klant die 0 euro betaald.

En ga geen uur extra spenderen aan je code.. Als de shit werkt (want hij zit in de app store) en doet wat er toen is afgesproken, dan ben je klaar. Also, ga ook geen freebies aanbieden, je bent geen enterprise die het kan hebben. Kortingen doen we voor langdurige klantrelaties, niet voor een vreemde in de kroeg. Mensen moeten je betalen waarvoor je werk doet.

[ Voor 11% gewijzigd door hbsJR op 19-08-2024 15:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:32
[...]

De (lage)prijs is totaal onbelangrijk voor het resultaat. Als wij onderling afspreken dat jij voor drie euro en vijfennegentig cent een goudstaaf van een kilo levert dan krijg je mijn geld pas als ik alle 1000 gram in huis heb.

Haal de prijs uit het conflict. Als jij geleverd hebt wat ze zouden moeten krijgen dan wordt het tijd voor geld. Als jij nog niet geleverd hebt dan is het niet raar om (een gedeelte) niet te betalen. Wie hierin gelijk heeft moeten jullie onderling oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brammerd21
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-04 22:38
En fuck bellen, ik wil alles op papier hebben zodat als ik voor een rechter gelijk een tijdslijn heb voor wanneer wat opgeleverd moet worden. Zo zou de klant je ook in gebreke moeten stellen als hij echt vind dat hij je geen 7k wil betalen. Die ene bug of knop die scheef staat is echt ding om het geld achter te houden.
Enige strategische benadering is echter wel van toepassing, wereld is niet zwart wit... Bellen werkt vaak goed want wellicht is het met een paar woorden opgelost, misschien gesprek opnemen met een app oid. Zelf geen ervaring mee, maar bekende van mij zweert erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 08:40
Los van het hele issue met de klant.

Als mede software ontwikkelaar vind ik 7000 euro echt heel goedkoop, gezien wat je beschrijft aan functionaliteit.
Wat verwacht je te verdienen als je fulltime zou werken in de maand? Ligt dat in lijn met wat je aan tijd in die opdracht hebt gestoken?

Afhankelijk of dit een bijbaan is, of je echte baan en je hebt ook kosten als huur, boodschappen etc. Denk dan ook aan zaken als verzekeringen en pensioen, die een normaal door de werkgever worden betaald.

Als je voor jezelf werkt, zou ik met uurtje factuurtje beginnen. Dan ligt het risico veel minder bij jouw.

Oh en wat is onderhoud precies, werk je ook alle dependencies bij, ook met spoed als er vulnerabilities worden gevonden. En wat als versie X van Java/Dotnet/Python uit support gaat?

[ Voor 13% gewijzigd door SiErRa op 19-08-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-04 11:23
Eens met de meeste adviezen. Verdere tip: probeer professioneel te communiceren. Mailtjes waarbij u zich vergelijkt met de concurrentie enzo doen er eigenlijk niet toe.
U hebt een dienst aangeboden en wil hiervoor natuurlijk betaald worden bij oplevering.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• morritz34
@Anoniem: 2152806 succes. Aangezien mijn bijdrages door de moderator van dit topic niet gewaardeerd worden verwijder ik ze.

[ Voor 92% gewijzigd door morritz34 op 20-08-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allen voor jullie tijd en advies.

Nogmaals het hele verhaaltje in het kort:

- Ik bied de klant een app aan.

- Hij gaat akkoord met mijn prijs.

- Vervolgens werk ik dag en nacht aan de app.

- De app is af, maar de klant wilt toch iets anders hebben, prima doe ik.

- Ik mail daarna de klant een factuur of hij alles wilt overmaken.

- Vervolgens mailt de klant mij dit: "De factuur wordt voldaan als de app ook daadwerkelijk te downloaden is en getest is en de knop van de webshop toegevoegd kan worden"

- Prima, ik doe dat ene wat zij willen, vervolgens is de app gereed en staat op apple store.
Ook heb ik de knop voor de webshop geleverd.

- Vervolgens komen zij weer met een lijstje verbeteringen (die had ik allemaal binnen een kwartier klaar)

- Vervolgens mail ik weer of zij het nu wel kunnen overmaken, maar nu met frustratie en dat ik niet veel heb gevraagd en zelfs 1 jaar gratis onderhoud

- Toen mailde hij "Na je mailtje was ik eerst van plan om onze zakelijke relatie per direct te beëindigen. Ik ben niet te spreken over toonzetting in deze mail. Ik had na deze mail in ieder geval een excuus verwacht. "

Daarna heb ik dit berichtje gepost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-04 22:53
Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:21:

Heb je ook netjes contact opgenomen met je klant en gevraagd waar hij precies over valt?

Ik kan mij voorstellen dat als jij nog een paar laatste puntjes moet afwerken en nog een jaar support moet geven dat een opdrachtgever het vreemd vind dat je om een volledige betaling vraagt. Helemaal als hier vooraf niets over is afgesproken.

Bovenstaande even doorgestreept omdat ik jouw reactie en mijn reactie elkaar gekruist hebben. Onderstaande blijft in deze volgens mij wel van toepassing:
Een goed gesprek is vaak de makkelijkste oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door AlxRoelofs op 19-08-2024 16:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• morritz34

[ Voor 91% gewijzigd door morritz34 op 20-08-2024 20:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-04 16:39
Een beetje goed bedoeld advies, maar wellicht een beetje off-topic,

Geen contract is natuurlijk niet handig. Ik neem aan dat je ook geen algemene voorwaarden hebt, die je vrijwaren van schadeclaims, etc.
Stel bij je volgende klant wel een contract op, maar zeker ook algemene voorwaarden. Die kun je vaak ook bij een branchevereniging vinden of voor een paar honderd euro laten opstellen.

Overigens zet ik in het contract ook altijd een hoofdstuk over betalingen. Ik definieer milestones en daar koppel ik betalingen aan. De laatste 10% factureer ik na acceptatie door de klant of na 14 dagen indien de klant niet reageert. Zo voorkom je dit soort discussies.

Misschien handig om eens met een ondernemer die je toevallig kent (of desnoods een 'kennis van een kennis') een bak koffie te gaan drinken om wat tips te vragen. Daar leer je een hoop van!

Succes met je business, altijd spannend om iets nieuws te beginnen .

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
morritz34 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Waarom denk je dat @Anoniem: 2152806 dit topic heeft aangemaakt? Omdat hij het perfect heeft aangepakt? Dus hem zo de grond in te trappen lijkt me weinig toevoegen. Dat jij (en ik) het anders hadden aangepakt is leuk, maar helpt weinig bij te dragen aan een eventuele oplossing.

@Anoniem: 2152806 Je geeft meerdere keren aan dat de app zo goed als klaar was. Kun je toch duidelijk aangeven waar er nu problemen zijn ontstaan? Kosten etc. zijn daarvoor (denk ik) niet relevant. Was de klant toch ontevreden over de technische werking van de app? Of inhoudelijk? Oftwel; wat waren de verwachtingen en in hoeverre worden deze nu niet nagekomen in de huidige staat van de app?
Ja klopt dit is allemaal nieuw voor mij. Maar ik heb mijn lesje nu wel geleerd.
Ik bedoelde het ook allemaal goed naar zijn richting vooral dat stukje gratis onderhoud.
Er waren hier en daar wat dingentjes die hij anders wou. Prima, klant is koning, dus ik heb dat ene gedaan wat hij wou. Maar de app is nu wel klaar, dus ik wil dan ook mijn geld, maar elke keer komt hij weer met wat anders, weetje ook geen probleem, ik heb hem 1 jaar gratis onderhoud aangeboden, dus betaal mij dan gewoon ook uit. Daarna updaten we de app gewoon weer als er wat anders moet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 00:34
Vervolgens mail ik weer of zij het nu wel kunnen overmaken, maar nu met frustratie en dat ik niet veel heb gevraagd en zelfs 1 jaar gratis onderhoud

Wat stond er precies in die mail?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Ik bedoelde het ook allemaal goed naar zijn richting vooral dat stukje gratis onderhoud.
Er waren hier en daar wat dingentjes die hij anders wou. Prima, klant is koning, dus ik heb dat ene gedaan wat hij wou. Maar de app is nu wel klaar, dus ik wil dan ook mijn geld, maar elke keer komt hij weer met wat anders, weetje ook geen probleem, ik heb hem 1 jaar gratis onderhoud aangeboden, dus betaal mij dan gewoon ook uit. Daarna updaten we de app gewoon weer als er wat anders moet.
Onderhoud is anders als kleuren en positie van knoppen anders zetten.
Onderhoud is het bijwerken van dependencies en of security fixes, dan wel zorgen dat het in de appstore kan blijven staan als google / apple dingen anders wilt zien in de loop der tijd.

Maar goed: X revisies afspreken is wel fijn en daarna dus onderhoud.
Als laatste, gezien hoe de klant is denk ik dat je lang bezig gaat zijn met het naar zijn wens krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EvaluationCopy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:10:
Vervolgens mail ik weer of zij het nu wel kunnen overmaken, maar nu met frustratie en dat ik niet veel heb gevraagd en zelfs 1 jaar gratis onderhoud

Puur dat ik niet begrijp waarom de betaling niet word gedaan en dat ik niet veel heb gevraagd en gratis onderhoud heb aangeboden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:10:
[...]

Eén van de problemen met goedkoop werken is dat je klanten krijgt die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en alles doen om onder betaling uit te komen. En zonder duidelijke schriftelijke afspraken sta je zwak.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:14:
[...]

Puur dat ik niet begrijp waarom de betaling niet word gedaan en dat ik niet veel heb gevraagd en gratis onderhoud heb aangeboden.
Denkfout. Als je iets gratis aanbiedt denkt de klant dat het ook geen waarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
[...]

Allicht even hier quoten/ kopieeren en plakken zonder belangrijke info?

Op een gegeven moment moet je eieren voor je geld kiezen en de klant op de hoogte stellen dat de app uit de store verdwijnt en of functionaliteit uit word gezet bij geen betaling.

Zonder meer info klinkt het wel als een choosingbeggar.. maar goed eenzijdig verhaal dit dus helemaal oordelen mag je niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:13
EvaluationCopy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:10:

Ik denk dat dit een belangrijke is. Een normale mail kan onbedoeld al volledig verkeerd geïnterpreteerd worden door de ontvanger, laat staan eentje vol met frustratie. Dus de vraag is hoe die frustratie zich geuit heeft in het mailtje…

En hierboven al genoemd maar een belangrijke tip: doe gewoon een belletje of kop koffie om de lucht te klaren.
Ik heb er ook wel eens 2 uur tegenop gezien om de telefoon te pakken richting een ontevreden klant, terwijl het binnen 5 minuten gepiept was en de rest van de 15 minuten een leuk praatje pot was.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:02:

- Vervolgens mailt de klant mij dit: "De factuur wordt voldaan als de app ook daadwerkelijk te downloaden is en getest is en de knop van de webshop toegevoegd kan worden"

- Prima, ik doe dat ene wat zij willen, vervolgens is de app gereed en staat op apple store.

- Vervolgens komen zij weer met een lijstje verbeteringen (die had ik allemaal binnen een kwartier klaar)

- Vervolgens mail ik weer of zij het nu wel kunnen overmaken, maar nu met frustratie en dat ik niet veel heb gevraagd en zelfs 1 jaar gratis onderhoud

- Toen mailde hij "Na je mailtje was ik eerst van plan om onze zakelijke relatie per direct te beëindigen. Ik ben niet te spreken over toonzetting in deze mail. Ik had na deze mail in ieder geval een excuus verwacht. "

toon volledige bericht
Dus je hebt een ontevreden klant en je reageert vervolgens geirriteerd als de klant bij je terug komt voor verbeteringen. Ik zou zeggen: Neem de feedback van de klant ter hart ("Klant is koning" zeg je verderop ook nog ;) ), slik je tong in en vraag op een normale manier welke aanpassingen er nog nodig zijn voordat de klant tot betaling over wil gaan. En kom tot overeenstemming met die klant dat dit het lijstje is wat er nog aangepast moet worden voordat je als een kip zonder kop weer terug aan het werk gaat, want anders zul je het bewegende doel nooit raken.

offtopic:
man, één ontevreden mailtje van de klant en je maakt een topic hier? Het zal de leeftijd waarschijnlijk zijn, maar een beller is sneller, in de tijd dat je het topic opent kun je beter even op een rustige manier met de klant bellen om te vragen wat er voor nodig is om het project naar ieders tevredenheid af te sluiten en tot betaling over te gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door naitsoezn op 19-08-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-04 16:39
Denman schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

En hierboven al genoemd maar een belangrijke tip: doe gewoon een belletje of kop koffie om de lucht te klaren.
Ik heb er ook wel eens 2 uur tegenop gezien om de telefoon te pakken richting een ontevreden klant, terwijl het binnen 5 minuten gepiept was en de rest van de 15 minuten een leuk praatje pot was.
Precies! En stuur dan even een mailtje na met een samenvatting van afspraken die je telefonische hebt gemaakt. Dat is fijn voor jou, maar ook voor jouw klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik zou je ook adviseren om voor volgende opdrachten tussenpersonen te gebruiken. Waarom? Je krijgt duidelijkere afspraken, die je blijkbaar zelf niet kan maken. Dan kan jij je focussen op het daadwerkelijke uitvoer werk en de andere tussenpartij de contracten opstellen en facturatie regelen. Ik verwacht dan ook dat je prijs marktconform zou kunnen gaan worden.

Want waarom zou je iets voor 7000 euro verkopen, terwijl het een veelvoud daarvan waard is?(Honderden uren werk!) Waarom zou je een jaar lang 'onderhoud' weggeven: heb je dat duidelijk gespecificeerd? Wat verwacht de klant van het 'onderhoud'.
Allemaal rode vlaggen.

Voor nu: bellen. Excuus aanbieden voor je frustratie mail. Pak je verlies, want deze opdracht heb je met verlies gedraaid. En je zit er nog een jaar aan vast zonder betaling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 18:49
Mijn gedachten: stuur eerst een zakelijke e-mail waarin je allereerst met referentie naar relevante e-mails samenvat wat er is opgeleverd. Vraag om bevestiging dat de app nu naar wens is opgeleverd, en indien dit zo is verwijs naar de bijgevoegde factuur.
Reageer in dit deel niet op het emotionele deel van de e-mails, hou het netjes en zakelijk.

Als slotparagraaf zou je dan kort kunnen benoemen dat blijkbaar de toon in je vorige e-mail voor hen vervelend overkwam. Hier kun je je dan voor verontschuldigen, en zeggen dat dit niet zo bedoeld was. Hou het hier kort en bondig en benoem enkel hoe de e-mail bij hen overkwam, niet of dit wel of niet gerechtigd is. Het gaat hier puur om het benoemen van hun emotie.

Na verzending achter de e-mail nabellen om de lucht te klaren en eventueel nog wat toelichting te geven. Na het telefoontje natuurlijk nog even een (positieve, zakelijke) samenvatting sturen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 13:11
Absoluut en tactisch gezien nu even het boetekleed aan, mea culpa, krokedillentranen. Je hoeft het niet te menen en je mag best denken "schrale gier" maar even big smile met excuses. Je gaat alles piekfijn maken.

Je wil namelijk niet dat deze deal spaak loopt. Ook al zegt een klant lelijke dingen over je moeder, even blik op oneindig en die deal rondmaken. Een paar maanden later je geld vangen is nog geen procent van de schade die je hebt als de hele deal vastloopt, of je nou de app terug kan trekken of niet. (Je krijgt je tijd niet meer terug)

Gaat het goed (zelfs met geld een jaar te laat betaald):
  • Onderhoud gaat het jaar daarna verder
  • Je hebt je geld alsnog
  • Je hebt een tevreden klant
  • Je hebt een referentie
  • Je mag mogelijk voor hem of via hem nog iets doen, etcetera
Als het mis gaat omdat je vervelende emails gaat sturen of om geld gaat vragen ook al moet je een spreekwoordelijk blauw ventieldopje nog wisselen met een rode, maak het helemaal af, maak die klant blij, rond het project af. Geld komt later wel. Anders heb je al die uren voor jan L gemaakt en geen referentie zelfs een ontevreden klant in je regio of vakgebied.

Er schiet me ineens een gezegde binnen die het mooi samenvat: Klant is koning.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
Je hebt een fixed price afgesproken, maar geen fixed scope. Het verbreken van de relatie en geen geld krijgen is nog het minst erge scenario. Hij kan je ook gaan houden aan zijn definitie van 'een app' en zeggen dat hij je al die dingen telefonisch heeft uitgelegd en dat jij akkoord bent gegaan met 7000. Dan kan je tot 2030 blijven bouwen aan een app voor 7000. Ik overdrijf, maar dit zijn wel dingen die gebeuren. Het is niet voor niets dat elke salespresentatie van grote vendoren beginnen met een giga disclaimer.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat er iets heel anders speelt. Ik gok dat de noodzaak voor je app minder is geworden. Misschien heeft hij wel ontdekt dat hij in zijn boekhoud/crm systeem super eenvoudig kan 'aanzetten' wat jij hebt gebouwd. Of misschien ziet hij de toegevoegde waarde niet meer, nu hij het zo tastbaar heeft kunnen gebruiken. Waarom zou je klant er anders direct zo met een gestrekt been in gaan?

Volgende keer: uitwerken wat je precies gaat doen, inschatting maken van het aantal uren dat je denkt nodig te hebben, uren verkopen en als blijkt dat er meer uren nodig zijn meer uren verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
HenkEisDS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:39:
Je hebt een fixed price afgesproken, maar geen fixed scope. Het verbreken van de relatie en geen geld krijgen is nog het minst erge scenario. Hij kan je ook gaan houden aan zijn definitie van 'een app' en zeggen dat hij je al die dingen telefonisch heeft uitgelegd en dat jij akkoord bent gegaan met 7000. Dan kan je tot 2030 blijven bouwen aan een app voor 7000. Ik overdrijf, maar dit zijn wel dingen die gebeuren. Het is niet voor niets dat elke salespresentatie van grote vendoren beginnen met een giga disclaimer.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat er iets heel anders speelt. Ik gok dat de noodzaak voor je app minder is geworden. Misschien heeft hij wel ontdekt dat hij in zijn boekhoud/crm systeem super eenvoudig kan 'aanzetten' wat jij hebt gebouwd. Of misschien ziet hij de toegevoegde waarde niet meer, nu hij het zo tastbaar heeft kunnen gebruiken. Waarom zou je klant er anders direct zo met een gestrekt been in gaan?

Volgende keer: uitwerken wat je precies gaat doen, inschatting maken van het aantal uren dat je denkt nodig te hebben, uren verkopen en als blijkt dat er meer uren nodig zijn meer uren verkopen.
Er is helemaal niks mis met fixed price. Ik zou dat voor zulke applicaties ook altijd aahouden. Probleem zit inderdaad in dat de scope niet duidelijk is. Persoonlijk zou ik met fixed price ook altijd een aanbetaling vragen van 30-50%. Dat is uitlegbaar. Een alternatief is dat je de app in stukje bouwt en daar dan stukjes betalingen voor vraagt. Dus klant kan inloggen x euro, klant kan bestelling doen, x euro. Mooi op te breken, duidelijk te valideren.

Je laten betalen op uurtarief is in zo'n geval nog onduidelijker, want er komt dan altijd gezeik dat het teveel tijd kost of dat je langzaam werkt. Als je dan uren gaat inschatten, story klant gaat inloggen 40 uur, en je hebt het binnen een dag af. Betaalt de klant dan maar 8uur? Terwijl de waarde voor de klant hetzelfde is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

dragonhaertt

@_'.'

Ik snap eerlijk gezegd het probleem niet zo.

Als de klant niet betaalt dan haal je de app weer offline.
Als de klant betaalt kan je de app online laten staan.
Als de klant meer features wil, dan eerst voor het gedane werk betalen en duidelijke afspraken maken voor het vervolg.

Als de klant zelf de app wil kunnen beheren dan moeten ze betalen voordat ze source krijgen. Of op zijn minst een contract tekenen.

Een goede les om afspraken duidelijk op papier te zetten (zeker als je dit professioneel doet!!!)
Maar voor nu toch nog geen probleem?

[ Voor 11% gewijzigd door dragonhaertt op 19-08-2024 16:46 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
morritz34 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Waarom denk je dat @Anoniem: 2152806 dit topic heeft aangemaakt? Omdat hij het perfect heeft aangepakt? Dus hem zo de grond in te trappen lijkt me weinig toevoegen. Dat jij (en ik) het anders hadden aangepakt is leuk, maar helpt weinig bij te dragen aan een eventuele oplossing.
De retorische vragen aan TS waren bedoeld als impliciet advies naar de toekomst, niet per se als oplossing voor de huidige casus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allen voor jullie tijd en advies, ik waardeer het enorm.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:31
Doe wel wat aan je communicatievaardigheden:). Nerden is leuk, maar als zelfstandige moet je je communicatief wel staande kunnen houden. Dat lijkt hier gewoon niet het geval te zijn, niet vervelend bedoeld.

De factuur werd i.i.g. niet betwist, wat op zich mooi is
Had je toen een betaaltermijn erin opgenomen? Anders is de wettelijke standaard geloof ik 30 dagen. Herinnering sturen totdat het wordt opgepakt. Na 30 dagen kun je trouwens rente meerekenen.

Emoties even naast je neerleggen; zakelijk blijven.

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 19-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:29
Tja, dit klinkt ook allemaal wel erg amateuristisch voor een app van 7k euro. Daar was ik als klant ook goed huiverig voor geweest.

Je bespreekt de app, je geeft ze even de tijd om te testen & opmerkingen te maken, je maakt de app weer even iets anders en vraagt of het nu naar wens is, wellicht nog een paar kleine iteraties, en zodra ze blij zijn stuur je een factuur met betaaltermijn.

Bedelen om je geld en effe nu overmaken is voor op marktplaats en de speeltuin. Je bent nu echt aan 't werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:32

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

[...]

Dan wordt het tijd om de telefoon te pakken of even langs te rijden. Ook dat hoort bij ondernemen.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34

[ Voor 94% gewijzigd door morritz34 op 20-08-2024 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:32

ZieMaar!

Moderator General Chat
*titelfix*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:01
Het “testplan” de resultaten en conclusie van de klant? Kan je daar niet iets mee? Of staat daar ook niks van op “papier”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:30
Lekkere klant, voor een dubbele op de eerste rang zitten en dan moeilijk doen om te betalen.

Ik zou zeker dat nadat er betaald is goed kijken hoe je met je eerste jaar service omgaat.
Elk verzoek tot wijziging zou ik in rekening brengen, voor gangbare tarieven. Service dus alleen om het as is werkend te houden.

En zorg dat alleen jij eigenaar bent van de code van de app.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:08

toon volledige bericht
Kortom: je hebt op schrift dat hij zegt te betalen. Dan *meteen* veertiendagenbrief sturen en daarna (incasso)advocaat erop zetten. Hij probeert gewoon onder betaling uit te komen terwijl hij eerst zelf aangeeft te zullen betalen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
@Anoniem: 2152806
Zonder alle mails en communcatie is het voor iemand vanuit de zijlijn lastig in te schatten wáár het hier precies mis is gegaan, en waarom deze klant zich kennelijk beledigd of geschoffeerd lijkt te voelen. Die klant had immers excuses verwacht en kreeg een soort berisping 'wil je nu wel betalen'. Er zijn altijd twee kanten, en we horen er maar eentje hier, maar bottom line is dat de klant niet erg blij is. Een andere mogelijkheid is dat hij simpelweg onredelijk is en onder de betaling uit wil, dat kan ook.

Misschien kun je hem een nieuwe mail sturen waarin je aangeeft dat inmiddels alle beloofde zaken zijn opgeleverd, en of hij kan aangeven of de app zo helemaal naar wens is zodat jullie dit deel van het project als afgerond kunnen beschouwen. Mocht hij dan nu nog met nieuwe opmerkingen komen dan kun je zelf de afweging maken: zijn dit zaken die al op orde hadden moeten zijn en fix je die alsnog, of zijn het geheel nieuwe vragen waar eigenlijk ook een nieuw kostenplaatje bij hoort?

Belangrijk is denk ik vooral om te achterhalen wat er voor hem als klant nog nodig is om dit project als "netjes opgeleverd conform afspraken" te kunnen beschouwen. Als hij daar een net antwoord op kan geven dan heb je gewoon een mooie zakelijke relatie en werk je toe naar het eindproduct. Als hij hier niet op wil antwoorden of met dingen komt die overduidelijk de boel rekken dan kan je altijd nog voor de opties gaan waarin je hem simpelweg sommeert te betalen, zoals anderen hier ook aangeven.

Probeer verder zoveel mogelijk lering te trekken uit hoe dit project gegaan is, en bespreek het met collega-zzp'ers. Dan levert het project je zelfs bij uitblijven van betaling alsnog veel op als beginnend ondernemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Leermoment...

Maar ook: zonder papieren afspraken liggen de intellectuele eigendomsrechten ('copyright') bij jou. Ze mogen het zonder licentie niet gebruiken.
CodeCaster schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:32:
De app-store-vermelding beheer jij, toch? Dan push je een update die enkel een splashscreen toont met "Betalen, pannenkoek!" en kijken hoe snel het geld binnenkomt.

(Dit is geen gemeend advies.)
Niet zomaar uitzetten nee. Dan hebben ze schade en wordt het nog vervelender. Wel over gaan praten, dat je jouw (!) app uit de lucht gaan brengen. Mag je blijkbaar immers niet gebruiken in combinatie met vermelding van hun merknaam etc., als je daar geen afspraak over hebt... O-)

Beter: eerst even met een juridisch loket overleggen, of hopelijk liever een rechtsbijstandverzekering.

En als ze het wel willen gebruiken, wordt het alsnog bepalen. En kan je beginnen met 10k en zes ipv twaalf maanden onderhoud.

Hoe dan ook 100% van alle communicatie op een rijtje hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
F_J_K schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:51:
[...]
Wel over gaan praten, dat je jouw (!) app uit de lucht gaan brengen.
Zou hier ook zeker kosten benoemen. Als ze pas na een jaar willen betalen (want toegezegde support), kan jij de app niet meer in de lucht houden. Een app is immer niet gratis ergens neer te zetten (apple is 99,-?).

Dus ook netjes kenbaar maken dat vanaf X de app door apple zelf wel uit de lucht gehaald word omdat ze niet betalen. Ongeacht hoe vaak je de kleurtjes van je button veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Overigens: https://blog.iusmentis.co...lantsite-op-zwart-zetten/

Maar zonder papieren afspraken vast ook geen algemene voorwaarden. (En nogmaals: zonder overeenkomst ligt het intellectueel eigendomsrecht van wat jij hebt geprogrammeerd bij jou. Ook als zij een kopietje hebben).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-04 21:58
Niet lullig bedoeld... Maar ben je nog student? Heb je al wel werkervaring opgedaan in loondienst? Of ben je direct zelfstandige geworden? Want je lijkt echt basiskennis te missen over het werken met klanten. Want zaken als contracten, afspraken en contact lijkt compleet mis te gaan. Je mist projectmanagement ervaring want het aantal uren dat er in is gestopt staat niet goed in verhouding met de vergoeding die je hebt gevraagd.
Je weet niet hoe je met conflicten met de klant om moet gaan, raakt hierdoor gefrustreerd (wel begrijpelijk!) en reageert dit vervolgens af op de klant of laat dit in ieder geval goed genoeg blijken dat de klant de verdere samenwerking in twijfel trekt. Let wel op dat dit ook inkoopstrategie van de klant kan zijn. Dus misschien hoopt die wel op wat water bij de wijn. Daarin niks toegeven, blijven bij je belofte. Maar:

Tijd om met de klant om tafel te zitten. Zij dat fysiek of telefonisch/videochat. In ieder geval niet via mail of chat. Zorg dat de huidige frustraties en wat er nog mis is aan de app op tafel komt. Biedt aan om dat nog op te lossen maar dat er daarna geen wijzigingen meer komen totdat er betaald is. Zet het betaaltermijn op 14 dagen na oplevering. Leg daarbij ook jouw situatie uit. Probeer daar een beetje begrip te kweken. Als de klant probeert te rekken naar 30 dagen betaaltermijn ga daar dan mee akkoord. Als ze nog meer vragen dan biedt je 30 dagen als maximum aan.

Na afloop van het gesprek stuur jij een gesprekverslag in de vorm van een overeenkomst waar alle gemaakte afspraken in staan, waar beide partijen akkoord op moeten geven (dus ondertekenen MET handtekening!)
Geef ook aan in het gesprek dat je het zo gaat doen en dat zolang er niet getekend wordt er geen werk meer verricht gaat worden.

Dit wacht je af voordat je gaat praten over verdere gevolgen als de app uit de store halen etc. Daar maak je geen verdere vrienden mee.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat dit een goede les is voor de toekomst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wat @Ionicawa schrijft over fysiek of telefonisch/video is een waar woord. In email heb je in principe geen nonverbale communicatie. Bij bellen heb je dat al meer door je intonatie en dergelijke. Nog beter is elkaar in het echt treffen. Dan heb je ook nog eens lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen tot je beschikking waardoor een boodschap zachter (of harder) gemaakt kan worden.

Een ander punt is het verschil tussen de inhoud van je boodschap en de relatie die je met iemand hebt. Het is belangrijk een relatie op te bouwen. Als je dat niet doet dan communiceer je alleen maar feitelijke boodschappen. In een zakelijke context maak je het jezelf dan moeilijk. Dus maak echt contact met je klant en zorg dat je op dezelfde golflengte zit voordat je om geld vraagt. Als ondernemer is het nuttig met verschillende soorten mensen te communiceren: van de extroverte marketingpersoon tot aan de introverte programmeur. Ondernemen is meer dan enkel iets maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 18:45
Als het er op uit komt dat de klant inderdaad niet betaald dan zou ik de app juist nog even online laten staan in de app stores. Of eigenlijk een versie pushen die je later onderuit kan trekken bij bestaande installs. Als er eenmaal eindklanten gebruik van maken dan gaat het opeens wel pijn doen als de app niet meer beschikbaar is.

Ik denk trouwens dat die laatste mail van de klant ook een tactiek kan zijn om je nog meer scope op te laten pakken. In dat geval zou ik ook mn verlies nemen want je blijft gegijzeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-04 13:48

Dit is precies waarom bedrijven altijd een contract maken waar in elk geval deze 2 zaken in staan. Wat en waarvoor. Of dat nou een app of een kozijn is.

Mondeling is ook overeenkomst maar meer gedoe om te bewijzen.
Jammer dat het zo gelopen is, die tegenpartij lijkt uit jouw verhaal hier helemaal verkeerd te gaan. Misschien toch oriënteren richting een rechtzaak. Daar al je moeite insteken nu. Het is niet anders.

En hopelijk blijf jij jezelf ontwikkelen want dan kan je in de toekomst lachen over dit soort bedragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Harm_H op 19-08-2024 20:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 25-04 19:11
De tips zijn al gegeven..

De klant heeft je onervarenheid vermoedelijk door.. Dus die drukt nu om te kijken wat er gaat gebeuren. Misschien krijgt hij korting, misschien loop je zelf weg en heeft hij de app voor nop.

Wat heeft je klant precies? Heb jij de app nog op je naam staan? Of is alles al overgedragen naar hem?

Daarnaast is het zaak dat je je klant gaat bellen. Leg uit dat je veel tijd en moeite erin hebt zitten EN dat je je werk graag betaald ziet. (Dat wil hij ook van zijn klanten).

Maak een concrete afspraak wat er nog moet gebeuren om de factuur betaalbaar te krijgen. Geef OP GEEN ENKELE wijze de rechten uit handen om de app offline te halen. Als de klant niet betaald, kun je inderdaad een update pushen. Het liefst een update die zorgt dan binnen enkele dagen alle bestaande gebruikers niet meer kunnen werken met de app

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik heb altijd geleerd dat je niet over moet gaan tot het offline halen van zaken of dreigen daarmee, aangezien je daarmee jouw kant van de overeenkomst niet meer nakomt en je dus je eigen positie verzwakt. Zou dus wat terughoudend zijn met dat soort adviezen, lijkt me een stuk verstandiger om gewoon met opdrachtgever om tafel te gaan en te begrijpen wat er mis gaat in de communicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jazzy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:00:
Ik heb altijd geleerd dat je niet over moet gaan tot het offline halen van zaken of dreigen daarmee, aangezien je daarmee jouw kant van de overeenkomst niet meer nakomt en je dus je eigen positie verzwakt. Zou dus wat terughoudend zijn met dat soort adviezen, lijkt me een stuk verstandiger om gewoon met opdrachtgever om tafel te gaan en te begrijpen wat er mis gaat in de communicatie.
Het niet nakomen van de overeenkomst is inderdaad iets wat je wil vermijden tenzij de klant echt niet wil betalen. De klant staat dan weliswaar met lege handen maar daar heeft ie ook geen cent voor betaald. De klant heeft geen schade, behalve dat hij een nieuwe ontwikkelaar moet zoeken, maar TS heeft heel veel uren voor nop gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

downtime schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:07:
[...]

Het niet nakomen van de overeenkomst is inderdaad iets wat je wil vermijden tenzij de klant echt niet wil betalen. De klant staat dan weliswaar met lege handen maar daar heeft ie ook geen cent voor betaald. De klant heeft geen schade, behalve dat hij een nieuwe ontwikkelaar moet zoeken, maar TS heeft heel veel uren voor nop gewerkt.
Okay, en nu stapt klant naar de rechter en claimt dat TS zijn verplichtingen niet nakomt en brengt aan dat de site/app down is en er een hele lijst aan verzoeken niet nagekomen is. TS heeft inderdaad de site/app down gebracht en moet zich nu ineens gaan verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jazzy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

Okay, en nu stapt klant naar de rechter en claimt dat TS zijn verplichtingen niet nakomt en brengt aan dat de site/app down is en er een hele lijst aan verzoeken niet nagekomen is. TS heeft inderdaad de site/app down gebracht en moet zich nu ineens gaan verdedigen.
Lees nog een keer wat ik schreef. Ik was het niet met je oneens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

downtime schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Lees nog een keer wat ik schreef. Ik was het niet met je oneens.
En toch schreef je ...tenzij de klant echt niet wil betalen. Daarom dat ik toch nog even uitlegde wat er in dat scenario kan gebeuren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Jazzy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:16:
[...]
En toch schreef je ...tenzij de klant echt niet wil betalen. Daarom dat ik toch nog even uitlegde wat er in dat scenario kan gebeuren. :)
Ik snap niet wat je probeert duidelijk te maken. Probeer je te zeggen dat de klant geen betalingsverplichting heeft en dat TS levenslang een gratis dienst moet leveren aan een wanbetaler?
Want dat wanbetaling op één of andere manier afdoende aangetoond moet worden voordat hij met de dienstverlening stopt lijkt me wel een enorme open deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

toon volledige bericht
Blijft een lastig verhaal zonder alle details te kennen maar ik word toch wel een beetje getriggerd door de laatste zin uit de mail van de klant; je hebt kennelijk een e-mail gestuurd met frustratie en de klant had een excuses verwacht. De vraag is dan; waar had de klant een excuses voor verwacht? Zonder verder al te veel aannames te doen lijkt het erop dat de klant niet tevreden is over het proces voorafgaand aan de oplevering van de app. Wat is er dan precies misgegaan? Het feit dat je aangeeft dat er honderden uren in de app gezeten hebben (en je dus eigenlijk veel te goedkoop bent geweest) heb je dan ook niet de ontwikkeltijd totaal verkeerd ingeschat en had de klant in maart al iets verwacht? Wat is, als je heel eerlijk bent, het eindresultaat? Ik snap dat je er op een gegeven moment klaar mee bent als er zoveel werk in heeft gezeten maar besef je goed dat de klant een 10 verwacht. Als je nu veel later dan afgesproken iets oplevert en het is een 6 at most gevolgd door een gefrustreerde e-mail waarin je de klant sommeert om te betalen... Tja, blijft lastig zonder alle details te kennen maar de ervaring leert mij dat hier meer aan de hand is.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
eric.1 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:55:
Doe wel wat aan je communicatievaardigheden:). Nerden is leuk, maar als zelfstandige moet je je communicatief wel staande kunnen houden. Dat lijkt hier gewoon niet het geval te zijn, niet vervelend bedoeld.

De factuur werd i.i.g. niet betwist, wat op zich mooi is
[...]

Had je toen een betaaltermijn erin opgenomen? Anders is de wettelijke standaard geloof ik 30 dagen. Herinnering sturen totdat het wordt opgepakt. Na 30 dagen kun je trouwens rente meerekenen.

Emoties even naast je neerleggen; zakelijk blijven.
Nee geen betaaltermijn, maar ik ben wel blij met het openen van deze topic, weer een hoop geleerd.
Bedankt voor je bijdrage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Mogelijk wist je dit al, maar houdt ook rekening met de eisen van de belastingdienst aan facturen:
https://www.belastingdien...turen_maken/factuureisen/

Er zijn online factuur voorbeelden te vinden, zet er direct ook een betalingstermijn op. Doorgaans is dit volgens mij minimaal 14 dagen en maximaal 2 maanden.

Verder zet afspraken op papier, of via email. Telefoon is soms makkelijker, maar lastig om zaken die genoemd zijn later terug te halen. Bij face2face kan je naderhand notulen/overzicht sturen met de vraag of het akkoord is of zoals besproken.

[ Voor 15% gewijzigd door Viper® op 19-08-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
XelaRetak schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:57:
Tja, dit klinkt ook allemaal wel erg amateuristisch voor een app van 7k euro. Daar was ik als klant ook goed huiverig voor geweest.

Je bespreekt de app, je geeft ze even de tijd om te testen & opmerkingen te maken, je maakt de app weer even iets anders en vraagt of het nu naar wens is, wellicht nog een paar kleine iteraties, en zodra ze blij zijn stuur je een factuur met betaaltermijn.

Bedelen om je geld en effe nu overmaken is voor op marktplaats en de speeltuin. Je bent nu echt aan 't werk.
Klopt het is nu ook net of ik aan het bedelen ben, terwijl ik dat ene gedaan waar hij om heeft gevraagd, dus wil ik ook op tijd betaald worden. Bedankt voor je bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
O085105116N schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:18:
Het “testplan” de resultaten en conclusie van de klant? Kan je daar niet iets mee? Of staat daar ook niks van op “papier”?
Alles staat op mail, meer niet. Maar heb mijn lesje geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Driek schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:34:
Lekkere klant, voor een dubbele op de eerste rang zitten en dan moeilijk doen om te betalen.

Ik zou zeker dat nadat er betaald is goed kijken hoe je met je eerste jaar service omgaat.
Elk verzoek tot wijziging zou ik in rekening brengen, voor gangbare tarieven. Service dus alleen om het as is werkend te houden.

En zorg dat alleen jij eigenaar bent van de code van de app.
Gelijk heb je. Dat laatste ga ik wel beter op papier zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Valorian schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 17:44:
@Anoniem: 2152806
Zonder alle mails en communcatie is het voor iemand vanuit de zijlijn lastig in te schatten wáár het hier precies mis is gegaan, en waarom deze klant zich kennelijk beledigd of geschoffeerd lijkt te voelen. Die klant had immers excuses verwacht en kreeg een soort berisping 'wil je nu wel betalen'. Er zijn altijd twee kanten, en we horen er maar eentje hier, maar bottom line is dat de klant niet erg blij is. Een andere mogelijkheid is dat hij simpelweg onredelijk is en onder de betaling uit wil, dat kan ook.

Misschien kun je hem een nieuwe mail sturen waarin je aangeeft dat inmiddels alle beloofde zaken zijn opgeleverd, en of hij kan aangeven of de app zo helemaal naar wens is zodat jullie dit deel van het project als afgerond kunnen beschouwen. Mocht hij dan nu nog met nieuwe opmerkingen komen dan kun je zelf de afweging maken: zijn dit zaken die al op orde hadden moeten zijn en fix je die alsnog, of zijn het geheel nieuwe vragen waar eigenlijk ook een nieuw kostenplaatje bij hoort?

Belangrijk is denk ik vooral om te achterhalen wat er voor hem als klant nog nodig is om dit project als "netjes opgeleverd conform afspraken" te kunnen beschouwen. Als hij daar een net antwoord op kan geven dan heb je gewoon een mooie zakelijke relatie en werk je toe naar het eindproduct. Als hij hier niet op wil antwoorden of met dingen komt die overduidelijk de boel rekken dan kan je altijd nog voor de opties gaan waarin je hem simpelweg sommeert te betalen, zoals anderen hier ook aangeven.

Probeer verder zoveel mogelijk lering te trekken uit hoe dit project gegaan is, en bespreek het met collega-zzp'ers. Dan levert het project je zelfs bij uitblijven van betaling alsnog veel op als beginnend ondernemer.
toon volledige bericht
Ja morgen ga ik hem bellen, hopelijk komen we er op een normaal manier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ionicawa schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:22:
Niet lullig bedoeld... Maar ben je nog student? Heb je al wel werkervaring opgedaan in loondienst? Of ben je direct zelfstandige geworden? Want je lijkt echt basiskennis te missen over het werken met klanten. Want zaken als contracten, afspraken en contact lijkt compleet mis te gaan. Je mist projectmanagement ervaring want het aantal uren dat er in is gestopt staat niet goed in verhouding met de vergoeding die je hebt gevraagd.
Je weet niet hoe je met conflicten met de klant om moet gaan, raakt hierdoor gefrustreerd (wel begrijpelijk!) en reageert dit vervolgens af op de klant of laat dit in ieder geval goed genoeg blijken dat de klant de verdere samenwerking in twijfel trekt. Let wel op dat dit ook inkoopstrategie van de klant kan zijn. Dus misschien hoopt die wel op wat water bij de wijn. Daarin niks toegeven, blijven bij je belofte. Maar:

Tijd om met de klant om tafel te zitten. Zij dat fysiek of telefonisch/videochat. In ieder geval niet via mail of chat. Zorg dat de huidige frustraties en wat er nog mis is aan de app op tafel komt. Biedt aan om dat nog op te lossen maar dat er daarna geen wijzigingen meer komen totdat er betaald is. Zet het betaaltermijn op 14 dagen na oplevering. Leg daarbij ook jouw situatie uit. Probeer daar een beetje begrip te kweken. Als de klant probeert te rekken naar 30 dagen betaaltermijn ga daar dan mee akkoord. Als ze nog meer vragen dan biedt je 30 dagen als maximum aan.

Na afloop van het gesprek stuur jij een gesprekverslag in de vorm van een overeenkomst waar alle gemaakte afspraken in staan, waar beide partijen akkoord op moeten geven (dus ondertekenen MET handtekening!)
Geef ook aan in het gesprek dat je het zo gaat doen en dat zolang er niet getekend wordt er geen werk meer verricht gaat worden.

Dit wacht je af voordat je gaat praten over verdere gevolgen als de app uit de store halen etc. Daar maak je geen verdere vrienden mee.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat dit een goede les is voor de toekomst!
toon volledige bericht
Nee ik ben geen student maar heb wel werkervaring, maar zoals ik al aangaf ben ik sinds vorig jaar voor me zelf begonnen. Er zijn ook veel dingen waar ik niet aan heb gedacht, maar nu ik al jullie berichten lees is dit een mooi leermoment. Dus wil ik jou ook bedanken voor je tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Roenie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:28:
Wat @Ionicawa schrijft over fysiek of telefonisch/video is een waar woord. In email heb je in principe geen nonverbale communicatie. Bij bellen heb je dat al meer door je intonatie en dergelijke. Nog beter is elkaar in het echt treffen. Dan heb je ook nog eens lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen tot je beschikking waardoor een boodschap zachter (of harder) gemaakt kan worden.

Een ander punt is het verschil tussen de inhoud van je boodschap en de relatie die je met iemand hebt. Het is belangrijk een relatie op te bouwen. Als je dat niet doet dan communiceer je alleen maar feitelijke boodschappen. In een zakelijke context maak je het jezelf dan moeilijk. Dus maak echt contact met je klant en zorg dat je op dezelfde golflengte zit voordat je om geld vraagt. Als ondernemer is het nuttig met verschillende soorten mensen te communiceren: van de extroverte marketingpersoon tot aan de introverte programmeur. Ondernemen is meer dan enkel iets maken.
Bedankt voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
retoohs schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:01:
Als het er op uit komt dat de klant inderdaad niet betaald dan zou ik de app juist nog even online laten staan in de app stores. Of eigenlijk een versie pushen die je later onderuit kan trekken bij bestaande installs. Als er eenmaal eindklanten gebruik van maken dan gaat het opeens wel pijn doen als de app niet meer beschikbaar is.

Ik denk trouwens dat die laatste mail van de klant ook een tactiek kan zijn om je nog meer scope op te laten pakken. In dat geval zou ik ook mn verlies nemen want je blijft gegijzeld.
De app, broncode inclusief de externe database beheer ik altijd nog.
Dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harm_H schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

Dit is precies waarom bedrijven altijd een contract maken waar in elk geval deze 2 zaken in staan. Wat en waarvoor. Of dat nou een app of een kozijn is.

Mondeling is ook overeenkomst maar meer gedoe om te bewijzen.
Jammer dat het zo gelopen is, die tegenpartij lijkt uit jouw verhaal hier helemaal verkeerd te gaan. Misschien toch oriënteren richting een rechtzaak. Daar al je moeite insteken nu. Het is niet anders.

En hopelijk blijf jij jezelf ontwikkelen want dan kan je in de toekomst lachen over dit soort bedragen.
Harm bedankt voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jantje112 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:34:
De tips zijn al gegeven..

De klant heeft je onervarenheid vermoedelijk door.. Dus die drukt nu om te kijken wat er gaat gebeuren. Misschien krijgt hij korting, misschien loop je zelf weg en heeft hij de app voor nop.

Wat heeft je klant precies? Heb jij de app nog op je naam staan? Of is alles al overgedragen naar hem?

Daarnaast is het zaak dat je je klant gaat bellen. Leg uit dat je veel tijd en moeite erin hebt zitten EN dat je je werk graag betaald ziet. (Dat wil hij ook van zijn klanten).

Maak een concrete afspraak wat er nog moet gebeuren om de factuur betaalbaar te krijgen. Geef OP GEEN ENKELE wijze de rechten uit handen om de app offline te halen. Als de klant niet betaald, kun je inderdaad een update pushen. Het liefst een update die zorgt dan binnen enkele dagen alle bestaande gebruikers niet meer kunnen werken met de app
De klant heeft in principe niets in handen. Alles staat nog op mijn naam of emailadres.
De broncode en de gegevens van de externe database heb ik alleen in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jazzy schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:00:
Bedankt voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Harrie_ schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:42:
[...]

Blijft een lastig verhaal zonder alle details te kennen maar ik word toch wel een beetje getriggerd door de laatste zin uit de mail van de klant; je hebt kennelijk een e-mail gestuurd met frustratie en de klant had een excuses verwacht. De vraag is dan; waar had de klant een excuses voor verwacht? Zonder verder al te veel aannames te doen lijkt het erop dat de klant niet tevreden is over het proces voorafgaand aan de oplevering van de app. Wat is er dan precies misgegaan? Het feit dat je aangeeft dat er honderden uren in de app gezeten hebben (en je dus eigenlijk veel te goedkoop bent geweest) heb je dan ook niet de ontwikkeltijd totaal verkeerd ingeschat en had de klant in maart al iets verwacht? Wat is, als je heel eerlijk bent, het eindresultaat? Ik snap dat je er op een gegeven moment klaar mee bent als er zoveel werk in heeft gezeten maar besef je goed dat de klant een 10 verwacht. Als je nu veel later dan afgesproken iets oplevert en het is een 6 at most gevolgd door een gefrustreerde e-mail waarin je de klant sommeert om te betalen... Tja, blijft lastig zonder alle details te kennen maar de ervaring leert mij dat hier meer aan de hand is.
Geloof het ofniet, ik ben zelfs toen ook al netjes geweest, het was misschien een mail die hij van mij niet had verwacht, omdat ik in mijn ogen ook te goed ben geweest.
Kijk ik bekijk het zo: Ik bied kostenloos onderhoud aan voor 1 jaar. En de app is ook functioneel, dus betaal dan ook gewoon. Wil je toch iets anders hebben, prima! Dat is zo gedaan want ik heb aangegeven dat ik je 1 jaar lang kostenloos zal helpen.

En het leuke is, zelfs daar was hij niet blij mee. Hij zei laatsts zelfs, oh ik had begrepen dat je ons altijd kostenloos zou supporten (geen gelul, hij ging hier letterlijk van uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Viper® schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Mogelijk wist je dit al, maar houdt ook rekening met de eisen van de belastingdienst aan facturen:
https://www.belastingdien...turen_maken/factuureisen/

Er zijn online factuur voorbeelden te vinden, zet er direct ook een betalingstermijn op. Doorgaans is dit volgens mij minimaal 14 dagen en maximaal 2 maanden.

Verder zet afspraken op papier, of via email. Telefoon is soms makkelijker, maar lastig om zaken die genoemd zijn later terug te halen. Bij face2face kan je naderhand notulen/overzicht sturen met de vraag of het akkoord is of zoals besproken.
Bedankt voor je bericht Viper! Waardeer het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 25-04 19:11
Tof dat je zo uitgebreid de reactie geeft. Het is een leerproces.. Overigens ben ik zelf contractmanager en ik kan je verzekeren dat ook bij grote opdrachten er geregeld weinig is afgesproken.

Ik kan je echt aanraden om de dialoog aan te gaan. Bereid dat goed voor en doe dat zonder emotie, maar feitelijk. Laat zien hoeveel tijd je kwijt bent geweest en werk toe naar het punt waarop de klant wil gaan betalen..

Overigens, wat heb je dan afgesproken na dat jaar? Krijgt de klant dan hetgeen noodzakelijk is om de app te onderhouden? Of stopt alles? Dat moet dus ook op papier komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
Kurios schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 16:45:
[...]

Je laten betalen op uurtarief is in zo'n geval nog onduidelijker, want er komt dan altijd gezeik dat het teveel tijd kost of dat je langzaam werkt. Als je dan uren gaat inschatten, story klant gaat inloggen 40 uur, en je hebt het binnen een dag af. Betaalt de klant dan maar 8uur? Terwijl de waarde voor de klant hetzelfde is?
Nee hoor, gewoon een inschatting maken qua uren en die uren verkopen via een strippenkaart. Als iets sneller af is heb je die uren al verkocht en kan de klant ze voor iets anders gebruiken. Heb je onverhoopt toch meer uren nodig dan verkoop je meer uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:53
Ben ik de enige die de houding van klant enorm vreemd vind?
Vanwege een mailtje met een bepaalde "toon" ga je dus als opdrachtgever dus helemaal niet betalen.

Als ik alle info van TS hier zie is er dus daarna nog werk gedaan, maar werd TS dus getriggerd toen er niet (direct) werd betaald.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat er dus niets op papier staat en klant dus steeds dingen toevoegd (feature creep), dat moet je in t vervolg wel strak vastleggen. Want nu verwacht de klant voor 7k de wereld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 08:15
Na 40 mensen die dat roepen snapt de TS dat ook wel. Dat soort dooddoeners bereik je niks meer mee behalve "nog even natrappen want het kan".

Samenvattend: De TS snapt nu ook:

Dat het anders gedaan had kunnen worden
Dat er dingen op papier moeten staan
e.d.

Dat hoeft niet elke 5 minuten herhaald te worden :+

Het topic gaat meer over "hoe nu verder" en niet "Je had in het verleden X moeten doen, ik weet dat je dat al 20x gehoord hebt. Maar als ik het zeg is het anders"

Ik heb zelf in deze situatie gezeten. Niet met een app maar een website voor een fysieke winkel in Utrecht. Mijn tips:

1.) Stuur een net mailtje met uitleg over jou frustratie, waarin jij aangeeft hoe je dingen anders had verwacht etc. Geen verwijten, geen boosheid maar probeer het zo neutraal mogelijk te houden
2.) Je kan eventueel bellen, dit wil vaak ook helpen. Echter hou er rekening mee dat je dan niks "op papier" hebt mocht het echt fout lopen.
3.) En ik weet dat het een stuk makkelijker gezegd is dan gedaan (ik ben hier zelf ook vol ingevallen), maar emoties hebben niet echt relevantie voor de situatie.

Ik hoop dat het echt goed komt voor je :) Bij mij was het helaas allemaal nutteloos en zit mevrouw lekker in de VS zonder iets betaald te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door corset op 20-08-2024 10:19 ]

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:12
Anoniem: 2152806 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:17:
[...]
Dat is zo gedaan want ik heb aangegeven dat ik je 1 jaar lang kostenloos zal helpen.

En het leuke is, zelfs daar was hij niet blij mee. Hij zei laatsts zelfs, oh ik had begrepen dat je ons altijd kostenloos zou supporten (geen gelul, hij ging hier letterlijk van uit).
Als ik dit allemaal zo lees moet je heel erg uitkijken met deze klant. Je maakt iets voor een schijntje, hij heeft er al toegang toe voordat hij betaald. Een jaar gratis onderhoud op de koop toe.
Hij stelt zich passief-agressief op naar je.
Kijk heel erg uit met deze klant.
Ik voel bijvoorbeeld al discussies aankomen over dat onderhoud. Hij zal met nieuwe features komen waarvan hij natuurlijk verwacht dat jij die gratis maakt "want gratis onderhoud".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-04 13:56

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

KNed schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:24:
[...]

Als ik dit allemaal zo lees moet je heel erg uitkijken met deze klant. Je maakt iets voor een schijntje, hij heeft er al toegang toe voordat hij betaald. Een jaar gratis onderhoud op de koop toe.
Hij stelt zich passief-agressief op naar je.
Kijk heel erg uit met deze klant.
Ik voel bijvoorbeeld al discussies aankomen over dat onderhoud. Hij zal met nieuwe features komen waarvan hij natuurlijk verwacht dat jij die gratis maakt "want gratis onderhoud".
Dit zijn dan ook termen die je gewoon goed moet afstemmen. Onderhoud is bij mij niet meer dan optimalisaties uitvoeren, kwetsbaarheden fixen/updates uitvoeren. Nieuwe features is meerwerk/na calculatie.

Ik heb ook een klant gehad die weigerde te betalen. Eén van de redenen waarom (nieuwe) klanten bij mij een aanbetaling moeten doen van 50% en na oplevering de andere 50%. Dat er een 'garantie' periode is waar men een x-periode op kunnen terugvallen bij foutjes. En na die periode is het maatwerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

champion16 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:08:
Vanwege een mailtje met een bepaalde "toon" ga je dus als opdrachtgever dus helemaal niet betalen.
De klant ruikt zwakte bij TS. Met een klein beetje druk heeft hij er al meer uitgesleept dan waar ie voor betaald had (zoals dat jaar gratis onderhoud). Natuurlijk voer je de druk dan verder op. Kijken wat ie nog meer kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:31
champion16 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:08:

Als ik alle info van TS hier zie is er dus daarna nog werk gedaan, maar werd TS dus getriggerd toen er niet (direct) werd betaald.
Wat ik mij wel kan voorstellen is dat er dus niets op papier staat en klant dus steeds dingen toevoegd (feature creep), dat moet je in t vervolg wel strak vastleggen. Want nu verwacht de klant voor 7k de wereld.
Vreemd, ja. Onverwachts, nee. Het komt wel vaker voor dat klanten onder kosten uit proberen te komen of irreële verwachtingen hebben. Zeker bij de wat kleinere klanten druipt het niet altijd over van de realiteitszin of kennis van het wetboek. En aangezien ook de klant hier niet aanstuurde op een duidelijk contract, degelijke afspraken, afgebakend eindproduct, ..., lijkt de TS hier ook echt een draak van een klant aan de haak geslagen te hebben.

Hier hebben we geleerd om zulke opdrachten maar gewoon over te slaan, dat kost ons meer tijd, energie en frustratie dan het allemaal waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-04 11:50
Nadat de klant betaald heeft, alsnog heel duidelijk vastleggen wat je onder support zal gaan doen.
Want anders blijf je een jaar lang gratis ontwikkelen / uitbreiden zoals hierboven ook is gezegd.
Maar eerst zorgen dat de buit binnen is, en dan eea wat zakelijker aanpakken :Y
Succes.
Pagina: 1 2 Laatste