Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
Over een paar maanden is ons nieuwbouw huis gereed en wil ik er ook een goed netwerk aanleggen. Omdat het vanaf de oplevering druk genoeg gaat zijn met klussen en verhuizen ben ik nu vast bezig om de netwerkapparatuur uit te zoeken.

Uitgangspunten
  • Tussenwoning met 4 verdiepingen(7,5-12,5 x 4,5m) + ong 10m tuin. De binnenmuren zijn van kalkzandsteen of gipsbeton.
  • Router, switch (en patch paneel) wordt in de meterkast geplaatst, bij voorkeur in een klein ondiep 2-4-U rack
  • Het moet snel en betrouwbaar zijn (i.c.m. 1Gbps glasvezel). Voorbereid op 2+ Gbps is leuk, maar volgens mij stijgt het kostenplaatje dan flink
  • We werken beiden vaak thuis via wifi dus overal in huis goede wifi dekking en stabiliteit is belangrijk
  • Ik wil een (kleine) thuisserver kunnen draaien voor o.a. Omada Cloud controller, Home Assistant, Plex en mogelijk in de toekomst PiHole
  • Portforwarding moet mogelijk zijn om fatsoenlijk online te kunnen gamen met de Xbox
  • Qua prijs wil ik graag de 'best bang for the buck', het mag best iets kosten maar als er ergens op een zinnige manier bespaard kan worden (of juist extra uitgegeven moet worden) dan kan dat. Ik had initieel een budget van EUR 800 incl bekabeling. Maar dat lijkt niet realistisch aangezien ik zo'n 150m kabel verwacht en dus alleen de bekabeling en keystones al EUR 350-400 zal zijn...
Op dit moment heb ik mij nog niet echt bezig gehouden met VLANs om bijvoorbeeld mijn domotica te scheiden van de rest van het netwerk. Ik kan me voorstellen dat met een groter huis => meer domotica dit interessanter wordt. Mocht iemand nog ideeën hebben over de (on)zin van VLANs in mijn use-case houd ik me aanbevolen :)

Zelf heb ik tot nu toe voornamelijk onderzoek gedaan naar TP-Link Omada omdat het me handig lijkt om alles centraal te kunnen beheren. Al begin ik me ook te realiseren dat dit met een prijskaartje komt...
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten€ 282,-€ 282,-
1AccesspointsTP-Link EAP650€ 102,05€ 102,05
2AccesspointsTP-Link EAP655-Wall€ 119,45€ 238,90
Totaal€ 622,95

Aan dit lijstje ontbreekt nog een router (en een access point voor de begane grond). Voor de router heb ik nu de volgende opties op het hoog:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersTP-Link Omada AX3000 Gigabit VPN Router€ 132,41€ 132,41
1Modems en routersTP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2)€ 161,14€ 161,14
1Modems en routersTP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router€ 54,40€ 54,40
Totaal€ 347,95

Ik merk dat ik het lastig vind om een keuze te maken voor de router. Ik zou voor de eenvoudigste ER-605 kunnen gaan. Maar naar verwachting komt het access point ook in de meterkast terecht en zou het dus een optie zijn om een router met wifi te nemen zoals bijv ER-706W en zo een paar 10'tjes te besparen. Ik zou mezelf ook vast kunnen voorbereiden op meer dan 1Gbps internet (ER707-M2), maar dat kost danook weer ruim 100euro extra...

Concreet brengt dit me bij de volgende vragen:
  1. Wat denken jullie van deze set-up? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie of betere keuzes kan maken?
  2. Wat adviseren jullie voor de router?
  3. De switch 'lijkt' relatief duur. Hoewel ik de 24 poorten wel (ongeveer) nodig ga hebben heb ik bij lange na geen 16 POE devices (hoe het er nu naar uit ziet de 3 of 4 access points en in de toekomst mogelijk een outdoor access point. Met 8 POE poorten zou ik dus ruim voldoende moeten hebben). 24 poorten zijn nu ook nog 'ruim', maar heb ik wel nodig als ik alle wandcontactdozen dubbel aan wil sluiten. Kan ik hier op een zinnige manier nog iets besparen, of is dat vooral duurkoop? Met een SG2008P en een SG2218 zou ik voldoende poorten hebben en precies genoeg POE poorten krijgen en dit is ~70 EUR goedkoper zijn.
  4. De switch (SG-2428P die ik nu heb gekozen is een wat ouder model (2020). Dit lijkt de opvolger te zijn SG-2428LP en is recent uitgekomen. Als ik echter de specs vergelijk zie ik weinig verschillen en zie ik dat het POE power budget zelfs is afgenomen van 250W naar 150W. Ook een vergelijking op de website van TP-Link maakt het voor mij niet echt duidelijker. Doe ik er verstandig aan om nu te kiezen voor het nieuwere model (met langere support) of is dit eigenlijk een achteruitgang?
  5. Zou een alternatief (systeem)(eventueel zonder centralized management) een grote kostenbesparing opleveren?
  6. Hebben jullie nog tips voor het schatten van de benodigde kabellengte? Ik ben voornemens om de Belden Twin UTP-kabel Cat. 6 te halen
  7. Klopt het dat ik met CAT6 kabel en keystones binnenshuis voorbereid ben om 10Gb snelheden halen? (afstanden zijn naar verwachting allemaal korter dan 25m) Het lijkt me namelijk zonde om op zoiets 'permanents' te beknibbelen
  8. Iemand nog tips voor keystones? Ik ben geneigd om de goedkoopste te zoeken en die te kopen, maar ik kies voor keystones vanwege het gemak. Als de goedkope dan alsnog vervelend afmonteren zijn ben ik mijn doel voorbij geschoten
Edit: EAP-653 aangepast naar EAP-650 i.v.m. zendvermogen. Zie ook hier

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even kort 6+7+8

Ja, CAT 6 is geschikt voor 10GBASE-T tot en met 60m. Daar blijf je zo te horen ruim binnen.

Zorg wel voor goede kabel. Belden heeft een zeer goede reputatie, maar ik ken deze kabel niet direct. Als het minimaal AWG24 dik is (kleiner getal = dikker, AWG23 is dus prima, AWG26 niet) en van zuiver koper is het wat je nodig hebt. Neem U/UTP. Alle fratsen qua afscherming zijn in thuissituatie volkomen overbodig, verhogen prijs maar vooral ook kabeldikte, complexiteit van installatie en dus ook kans op fouten.

Mbt aansluitmateriaal - ik ben zelf meer voorstander van patchpanel en stopcontacten met LSA ipv keystones, maar dat heeft te maken met installatiegemak. Beide kunnen indien goed geïnstalleerd betrouwbaar werken.

Wat wel noodzakelijk is, is dat je aansluitmateriaal geschikt is voor je kabel. Dus ook CAT6, en gemaakt voor de aderdikte die je gekozen hebt. Als dergelijke specs bij de spullen staan kun je er redelijk van op aan. Zo niet zou ik iets anders kiezen (of andere leverancier als er ze sowieso geen datasheets geven)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
dion_b schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 17:29:
Even kort 6+7+8

Zorg wel voor goede kabel. Belden heeft een zeer goede reputatie, maar ik ken deze kabel niet direct. Als het minimaal AWG24 dik is (kleiner getal = dikker, AWG23 is dus prima, AWG26 niet) en van zuiver koper is het wat je nodig hebt. Neem U/UTP. Alle fratsen qua afscherming zijn in thuissituatie volkomen overbodig, verhogen prijs maar vooral ook kabeldikte, complexiteit van installatie en dus ook kans op fouten.
Het betreft een (dubbele) solid AWG24 koperen kabel en zou dus moeten voldoen (bron). Maar ik ga toch nog eens heroverwegen of ik niet beter een enkele kabel kan nemen. Die is AWG23, een stuk goedkoper en hier zouden ook prima 2 stuks van door een 19mm buis moeten gaan. Daarnaast geeft het me de flexibiliteit om op een paar plekken waar ik maar een enkele kabel nodig er ook maar 1 te trekken.
Mbt aansluitmateriaal - ik ben zelf meer voorstander van patchpanel en stopcontacten met LSA ipv keystones, maar dat heeft te maken met installatiegemak. Beide kunnen indien goed geïnstalleerd betrouwbaar werken.

Wat wel noodzakelijk is, is dat je aansluitmateriaal geschikt is voor je kabel. Dus ook CAT6, en gemaakt voor de aderdikte die je gekozen hebt. Als dergelijke specs bij de spullen staan kun je er redelijk van op aan. Zo niet zou ik iets anders kiezen (of andere leverancier als er ze sowieso geen datasheets geven)
Grappig! Ik dacht juist regelmatig in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 te lezen dat keystones meer installatiegemak opleverden. Zelf heb ik wel een aantal inbouwelementen met LSA aangesloten en dat beviel prima. Ik kan me wel voorstellen dat het in de meterkast een stuk meer gepriegel is, dus ga daar denk ik sowieso voor keystones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Weet je al welke provider je kiest en voldoet hun router niet voor jouw. Persoonlijk laat ik de router alleen routeren, dus geen DHCP en DNS, dat doet de server net als eventueel VPN. Dan hoeft de router alleen portforwarding te kunnen en de DHCP server uit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Puur design technisch, trek functies uit elkaar. Plaats een los accesspoint in de meterkast, dus niet geïntegreerd met je router. Dat maakt je flexibel(er).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:05:
Puur design technisch, trek functies uit elkaar. Plaats een los accesspoint in de meterkast, dus niet geïntegreerd met je router. Dat maakt je flexibel(er).
Eens om het uit elkaar te trekken, maar als je dat doet wil je juist niet een AP in de meterkast hangen - dat is in de meeste woningen zowat minst geschikte plek voor WiFi-dekking, met alle leidingen en krappe muren. Als je een router hebt die alleen routeert ben je vrij om AP's op plekken te hangen die ideaal zijn voor dekking. Op begane grond is doorgaans de woonkamer een veel betere plek dan de meterkast.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
Frogmen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:04:
Weet je al welke provider je kiest en voldoet hun router niet voor jouw. Persoonlijk laat ik de router alleen routeren, dus geen DHCP en DNS, dat doet de server net als eventueel VPN. Dan hoeft de router alleen portforwarding te kunnen en de DHCP server uit.
Ik verwacht dat het KPN wordt, met als alternatief Odido. Ik probeer wel elk jaar gebruik te maken van een van de Black Friday deals dus eenvoudig switchen is wel pré. In principe verwacht dat de provider router waarschijnlijk zal volstaan totdat ik met VLANs aan ge slag ga.
dion_b schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:55:
[...]

Eens om het uit elkaar te trekken, maar als je dat doet wil je juist niet een AP in de meterkast hangen - dat is in de meeste woningen zowat minst geschikte plek voor WiFi-dekking, met alle leidingen en krappe muren. Als je een router hebt die alleen routeert ben je vrij om AP's op plekken te hangen die ideaal zijn voor dekking. Op begane grond is doorgaans de woonkamer een veel betere plek dan de meterkast.
De woonkamer / keuken/ tuin zijn bij ons niet op de begane grond, maar op de 1e verdieping. De begane grond komt aan de achterkant uit op de parkeergarage en aan de voorkant aan de straat. We weten nog niet precies hoe we de (onbenoemde) ruimte gaan gebruiken (zie ook hieronder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMcujcRb_A1tKZkZR9y0ftTfuOo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sihmXwh6BfEFP9aVdrTcVLYp.png?f=user_large

Gevoelsmatig is de meterkast nog niet zo'n slechte locatie, maar als alternatief zou ik linksonder of linksboven in de onbenoemde ruimte een in-wall kunnen plaatsen want daar heb ik loze leidingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk naar die drie dikke zwarte lijnen om de meterkast. Nog los van leidingen gaan die muren dempen. Veel beter om in deze situatie AP aan andere kant van de muur in onbenoemde ruimte te plaatsen. Al ga je er niets doen dat WiFi nodig heeft, je gaat veel betere dekking elders op deze verdieping realiseren dan als je AP in een kast stopt.

In-walls zijn ondingen, een wall mount (of beter ceiling mount) direct op muur van meterkast zou beter dekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:03
Hé, die topicstart ziet er herkenbaar uit! :P

Toch bij de 653 gebleven i.t.t. de 650?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 20:46
Als je woonkamer/keuken op de eerste verdieping zitten, zou ik daar ook een access point of de router plaatsen. Het klinkt nu alsof je je wifi-apparatuur op een verdieping wilt plaatsen waar je niet veel bent en dan ook nog eens in de meterkast. Mijn advies is om een kabel naar iedere verdieping te leggen (liefst een beetje centraal) en dan op iedere verdieping een access point hard-wired te plaatsen. Locatie waar de tv komt ook een ethernet naartoe (misschien wordt dat ook een handige plek voor een access point, dat scheelt weer een kabel) en werkplek ook via ethernet.

Als het een nieuwbouwhuis is, kun je hopelijk nu nog de buizen daarvoor laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
dion_b schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:44:
Kijk naar die drie dikke zwarte lijnen om de meterkast. Nog los van leidingen gaan die muren dempen. Veel beter om in deze situatie AP aan andere kant van de muur in onbenoemde ruimte te plaatsen. Al ga je er niets doen dat WiFi nodig heeft, je gaat veel betere dekking elders op deze verdieping realiseren dan als je AP in een kast stopt.

In-walls zijn ondingen, een wall mount (of beter ceiling mount) direct op muur van meterkast zou beter dekken.
Ik was in de veronderstelling dat de demping van kalkzandsteen muren best meeviel. Maar misschien goed om dat te testen voordat ik een AP voor de begane grond aanschaf. Een gaatje boren van de meterkast naar de onbenoemde ruimte om daar een AP aan de muur te hangen is natuurlijk wel te overzien.

Waarom vind jij in-walls ondingen? Op dit moment ben ik namelijk van plan om zowel op de 2e als 4e verdieping hier gebruik van te maken omdat ik daar of geen leiding in het plafond heb of geen praktische plek had voor een ceiling mount.
Tommiiee schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:34:
Hé, die topicstart ziet er herkenbaar uit! :P

Toch bij de 653 gebleven i.t.t. de 650?
Ik heb de startpost nog niet aangepast, maar mentaal heb ik dit zeker al omgezet naar een EAP-650 :) . Erg goede find van je, want dit was mezelf nergens duidelijk geworden.
HansMij schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:49:
Als je woonkamer/keuken op de eerste verdieping zitten, zou ik daar ook een access point of de router plaatsen. Het klinkt nu alsof je je wifi-apparatuur op een verdieping wilt plaatsen waar je niet veel bent en dan ook nog eens in de meterkast. Mijn advies is om een kabel naar iedere verdieping te leggen (liefst een beetje centraal) en dan op iedere verdieping een access point hard-wired te plaatsen. Locatie waar de tv komt ook een ethernet naartoe (misschien wordt dat ook een handige plek voor een access point, dat scheelt weer een kabel) en werkplek ook via ethernet.

Als het een nieuwbouwhuis is, kun je hopelijk nu nog de buizen daarvoor laten leggen.
Zo wel de glasvezel / coax als alle (loze) leidingen komen uit in de meterkast. Daarmee is dit eigenlijk de enige handige plek om een router en centrale switch neer te zetten. Op alle verdiepingen heb ik minstens 1 (dubbele) netwerkaansluiting (meestal meer) en een bedrade aansluiting voor een access point / in-wall.

Is er daarnaast misschien nog iemand die input heeft op vragen 1), 3), 4) en 5) uit mn startpost? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05:56
Dubbel met je post in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

[ Voor 82% gewijzigd door MisteRMeesteR op 08-09-2024 13:23 ]

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Pagina: 1