Over een paar maanden is ons nieuwbouw huis gereed en wil ik er ook een goed netwerk aanleggen. Omdat het vanaf de oplevering druk genoeg gaat zijn met klussen en verhuizen ben ik nu vast bezig om de netwerkapparatuur uit te zoeken.
Uitgangspunten
Zelf heb ik tot nu toe voornamelijk onderzoek gedaan naar TP-Link Omada omdat het me handig lijkt om alles centraal te kunnen beheren. Al begin ik me ook te realiseren dat dit met een prijskaartje komt...
Aan dit lijstje ontbreekt nog een router (en een access point voor de begane grond). Voor de router heb ik nu de volgende opties op het hoog:
Ik merk dat ik het lastig vind om een keuze te maken voor de router. Ik zou voor de eenvoudigste ER-605 kunnen gaan. Maar naar verwachting komt het access point ook in de meterkast terecht en zou het dus een optie zijn om een router met wifi te nemen zoals bijv ER-706W en zo een paar 10'tjes te besparen. Ik zou mezelf ook vast kunnen voorbereiden op meer dan 1Gbps internet (ER707-M2), maar dat kost danook weer ruim 100euro extra...
Concreet brengt dit me bij de volgende vragen:
Uitgangspunten
- Tussenwoning met 4 verdiepingen(7,5-12,5 x 4,5m) + ong 10m tuin. De binnenmuren zijn van kalkzandsteen of gipsbeton.
- Router, switch (en patch paneel) wordt in de meterkast geplaatst, bij voorkeur in een klein ondiep 2-4-U rack
- Het moet snel en betrouwbaar zijn (i.c.m. 1Gbps glasvezel). Voorbereid op 2+ Gbps is leuk, maar volgens mij stijgt het kostenplaatje dan flink
- We werken beiden vaak thuis via wifi dus overal in huis goede wifi dekking en stabiliteit is belangrijk
- Ik wil een (kleine) thuisserver kunnen draaien voor o.a. Omada Cloud controller, Home Assistant, Plex en mogelijk in de toekomst PiHole
- Portforwarding moet mogelijk zijn om fatsoenlijk online te kunnen gamen met de Xbox
- Qua prijs wil ik graag de 'best bang for the buck', het mag best iets kosten maar als er ergens op een zinnige manier bespaard kan worden (of juist extra uitgegeven moet worden) dan kan dat. Ik had initieel een budget van EUR 800 incl bekabeling. Maar dat lijkt niet realistisch aangezien ik zo'n 150m kabel verwacht en dus alleen de bekabeling en keystones al EUR 350-400 zal zijn...
Zelf heb ik tot nu toe voornamelijk onderzoek gedaan naar TP-Link Omada omdat het me handig lijkt om alles centraal te kunnen beheren. Al begin ik me ook te realiseren dat dit met een prijskaartje komt...
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | TP-Link JetStream 28-poorts Gigabit Smart-switch met 24 PoE+-poorten | € 282,- | € 282,- |
1 | Accesspoints | TP-Link EAP650 | € 102,05 | € 102,05 |
2 | Accesspoints | TP-Link EAP655-Wall | € 119,45 | € 238,90 |
Totaal | € 622,95 |
Aan dit lijstje ontbreekt nog een router (en een access point voor de begane grond). Voor de router heb ik nu de volgende opties op het hoog:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Modems en routers | TP-Link Omada AX3000 Gigabit VPN Router | € 132,41 | € 132,41 |
1 | Modems en routers | TP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2) | € 161,14 | € 161,14 |
1 | Modems en routers | TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router | € 54,40 | € 54,40 |
Totaal | € 347,95 |
Ik merk dat ik het lastig vind om een keuze te maken voor de router. Ik zou voor de eenvoudigste ER-605 kunnen gaan. Maar naar verwachting komt het access point ook in de meterkast terecht en zou het dus een optie zijn om een router met wifi te nemen zoals bijv ER-706W en zo een paar 10'tjes te besparen. Ik zou mezelf ook vast kunnen voorbereiden op meer dan 1Gbps internet (ER707-M2), maar dat kost danook weer ruim 100euro extra...
Concreet brengt dit me bij de volgende vragen:
- Wat denken jullie van deze set-up? Zijn er zaken die ik over het hoofd zie of betere keuzes kan maken?
- Wat adviseren jullie voor de router?
- De switch 'lijkt' relatief duur. Hoewel ik de 24 poorten wel (ongeveer) nodig ga hebben heb ik bij lange na geen 16 POE devices (hoe het er nu naar uit ziet de 3 of 4 access points en in de toekomst mogelijk een outdoor access point. Met 8 POE poorten zou ik dus ruim voldoende moeten hebben). 24 poorten zijn nu ook nog 'ruim', maar heb ik wel nodig als ik alle wandcontactdozen dubbel aan wil sluiten. Kan ik hier op een zinnige manier nog iets besparen, of is dat vooral duurkoop? Met een SG2008P en een SG2218 zou ik voldoende poorten hebben en precies genoeg POE poorten krijgen en dit is ~70 EUR goedkoper zijn.
- De switch (SG-2428P die ik nu heb gekozen is een wat ouder model (2020). Dit lijkt de opvolger te zijn SG-2428LP en is recent uitgekomen. Als ik echter de specs vergelijk zie ik weinig verschillen en zie ik dat het POE power budget zelfs is afgenomen van 250W naar 150W. Ook een vergelijking op de website van TP-Link maakt het voor mij niet echt duidelijker. Doe ik er verstandig aan om nu te kiezen voor het nieuwere model (met langere support) of is dit eigenlijk een achteruitgang?
- Zou een alternatief (systeem)(eventueel zonder centralized management) een grote kostenbesparing opleveren?
- Hebben jullie nog tips voor het schatten van de benodigde kabellengte? Ik ben voornemens om de Belden Twin UTP-kabel Cat. 6 te halen
- Klopt het dat ik met CAT6 kabel en keystones binnenshuis voorbereid ben om 10Gb snelheden halen? (afstanden zijn naar verwachting allemaal korter dan 25m) Het lijkt me namelijk zonde om op zoiets 'permanents' te beknibbelen
- Iemand nog tips voor keystones? Ik ben geneigd om de goedkoopste te zoeken en die te kopen, maar ik kies voor keystones vanwege het gemak. Als de goedkope dan alsnog vervelend afmonteren zijn ben ik mijn doel voorbij geschoten