Vervangen thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:49
Goedemiddag!

Eind dit jaar verloopt de support op de huidige devices die mijn netwerk vormen, te weten de Asus RT-AC66U_B1. Daarvan hangt er één in de meterkast als router incl. wifi en op de bovenverdieping hangt eenzelfde als AIMesh punt voor verbeterde dekking. Die laatste is bedraad aangesloten.

Om die reden is de boel toe aan vernieuwing en wil ik graag jullie advies over de onderstaande opties die ik heb uitgezocht. :)

Uitgangspunten
  • Tussenwoning met 3 verdiepingen + ong. 10m tuin. Op zoek naar volledige dekking in ieder geval binnen huis. De tuin hoeft niet per se helemaal gedekt te zijn, terras (tegen het huis aan) is prima.
  • Internet komt binnen als glasvezel via Odido, 1gbit abo. Het moet daarom mogelijk zijn om VLAN300 in te stellen op de router.
  • We nemen geen TV af bij Odido.
  • Netwerk heeft ong. 20-30 clients, waarvan 5-10 bedraad
  • Huis bevat een aantal Sonos-devices, die moeten lekker werken
  • Moet redelijk 'future proof' zijn, zeker 5 jaar meegaan en bij voorkeur langer. Wifi 7 is geen must, Wifi 6 wel (al sta ik hier zeker open voor advies).
  • Router wordt in meterkast geplaatst, bij voorkeur wall mounted.
  • Router moet minimaal 4 LAN-poorten hebben, bij voorkeur min. 2x 2,5Gbps
  • Gebruiksvriendelijke admin-interface
  • Stabiel
  • Qua prijs redeneer ik vaak vooral uit het oogpunt van 'beste bang for buck', in combinatie met de gestelde eisen. Initieel budget was €500, adhv de opties opgerekt naar €750. Absolute max. is €1000, maar dan moet het wel echt heel erg de meerprijs waard zijn.
  • Indien Asus, dan is support vanuit Merlin een must
Op basis hiervan heb ik 2 opties uitgewerkt. Eén is gebaseerd op Asus omdat dit altijd goed gewerkt heeft en ik daar goed mee bekend ben. De andere optie is o.b.v. Ubiquiti spul, omdat ik dat overal voorbij zie komen als de netwerkapparatuur van tegenwoordig en het er gelikt uitziet. Ik heb er zeer weinig praktijkervaring mee, alleen jaren geleden met een of andere Java tool voor installatie en ik lees wat over regelmatig brakke software updates, maar ik wil niet teveel aannames doen. Ik hoor dus graag ervaringen.

Optie 1 - Asus
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersASUS RT-AX88U Pro€ 259,-€ 259,-
1Modems en routersASUS ZenWiFi AX (XT8) Zwart, 2-pack€ 332,50€ 332,50
Totaal€ 591,50

De ASUS RT-AX88U Pro is supported door Merlin en wall mountable. Heeft 2x 2,5Gbps poorten en Wifi 6.

Ik ga er niet vanuit dat deze in zijn eentje het benodigde bereik voor z'n rekening zou kunnen nemen, dus zou ik 'm willen aanvullen met 1 of 2 ZenWiFi AX (XT8). Eventueel kan de router dan zijn antennes uitschakelen. De ZenWifi's kunnen volgens mij ook zelf als router dienen, maar dan kom ik in de knoop met de meterkast, dus dat doe ik liever niet.

Optie 2 - Ubiquiti
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 116,99€ 116,99
2AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 184,95€ 369,90
1Modems en routersUbiquiti Cloud Gateway Max€ 289,19€ 289,19
1Smarthome accessoiresUbiquiti Floating Mount UACC-FM€ 32,85€ 32,85
Totaal€ 808,90

Een Ubiquiti Cloud Gateway Max voor in de meterkast. Nadeel is dat deze pas eind augustus uitkomt, maar ik ben eigenlijk van plan pas in oktober te beginnen (ivm kosten van een naderende vakantie). Deze krijgt de voorkeur boven de al beschikbare Ultra ivm 2,5Gb poorten. De Cloud Gateway is niet wall mountable, dus moet er een wallmount komen.

Aangezien die uit zichzelf geen wifi verzorgt, komen er 2 Ubiquiti UniFi U7 Pro punten. Die moeten voorzien worden van PoE en dat verzorgt de Cloud Gateway niet uit zichzelf, dus dient er ook een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE te komen.

Dit spul is aanzienlijk duurder en ik heb er geen ervaring mee, maar op papier lijkt het wel beter dan de Asus setup en oogt het wat mooier. Dat laatste vind ik zelf nauwelijks belangrijk, maar ik ben niet de enige in huis ;). Vraag is wel of dat het prijsverschil rechtvaardigt.

Ik hoor graag wat jullie van beide opties vinden of wat jullie zelf zouden aanbevelen. Wellicht ben ik nog dingen vergeten, netwerken is niet mijn sterkste punt.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tommiiee schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:56:
Aangezien die uit zichzelf geen wifi verzorgt, komen er 2 Ubiquiti UniFi U7 Pro punten. Die moeten voorzien worden van PoE en dat verzorgt de Cloud Gateway niet uit zichzelf, dus dient er ook een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE te komen.
Dat hoeft helemaal niet. Je kunt ook een PoE injector gebruiken. Die kun je bij je netwerkapparatuur in de buurt in een stopcontact doen en van daar een UTP naar het AP te brengen. Zo Geen idee of de PoE injector nog meegeleverd wordt met het AP maar eerdaags was dat wel het geval. Mocht een injector niet inbegrepen zijn bij het AP dan kun je die vaak voor rond de €10 wel vinden, ook op V&A.

Verder wil je een gebruiksvriendelijker admin omgeving. Ubiquiti is dat niet, zeker niet voor hen die weinig kaas van netwerken hebben. Dat betekent dus veel uitzoeken, een keer geheel opnieuw beginnen omdat je (weer) iets verkeerd hebt ingesteld en dat je moet weten hoe het met provisionen en dergelijke zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
sypie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Dat hoeft helemaal niet. Je kunt ook een PoE injector gebruiken. Die kun je bij je netwerkapparatuur in de buurt in een stopcontact doen en van daar een UTP naar het AP te brengen. Zo Geen idee of de PoE injector nog meegeleverd wordt met het AP maar eerdaags was dat wel het geval. Mocht een injector niet inbegrepen zijn bij het AP dan kun je die vaak voor rond de €10 wel vinden, ook op V&A.

Verder wil je een gebruiksvriendelijker admin omgeving. Ubiquiti is dat niet, zeker niet voor hen die weinig kaas van netwerken hebben. Dat betekent dus veel uitzoeken, een keer geheel opnieuw beginnen omdat je (weer) iets verkeerd hebt ingesteld en dat je moet weten hoe het met provisionen en dergelijke zit.
Goed punt, die injectors had ik ook gevonden. Ik koos voor de switch om 3 redenen: ik hoef maar 1 stopcontact te gebruiken, het is netjes weg te werken in de meterkast en het is futureproof in die zin dat ik er in de toekomst meerdere potentiële PoE devices mee kan voeden.

Betreft de admin interface, ik vind ik het geen drama om iets nieuws te moeten leren. Kan ook leuk zijn voor de hobby. Maar 'geheel opnieuw beginnen' omdat ik iets verkeerd instel ben ik dan weer geen voorstander van.

Ik zag overigens wel op de website van Unifi dat de prijs van de CGM zónder storage (die ik op het oog heb) rond de €220 zal liggen, dus dat scheelt al ongeveer €70 van de prijs hierboven.

Edit: een 3e optie kan misschien nog op basis van TP-link Omada..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Router wordt in meterkast geplaatst, bij voorkeur wall mounted.
Router moet minimaal 4 LAN-poorten hebben, bij voorkeur min. 2x 2,5Gbps
Router hoeft maar twee poorten te hebben (tenzij je meerdere redundant ISPs hebt, en dan is het een tweede WAN, niet LAN), WAN en LAN. Overige poorten gaan via switch. Natuurlijk kan een router een ingebouwde switch hebben (en de draadloze variant, ingebouwde WiFi AP), maar die koppeling is niet noodzakelijk en beperkt je opties, met name PoE, dat voor AP's interessant kan zijn.

Mbt totaalplaatje:
Je vergelijkt hier behoorlijk appels met peren met Asus vs Ubiquiti, aangezien de ene iets probeert te compenseren met onnodig veel antennes op de router, en de ZenWiFi zijn tri-band, wat je totaal niet nodig hebt met bedrade backhaul - maar het is WiFi 6. De UniFi setup is qua WiFi een stuk rationeler (gewoon overal 2x2 MIMO dualband) maar wel WiFi-7 en je combineert het met erg uitgebreide en dure router en switch.

Ik zou eerst en vooral bepalen wat je wilt en dan hardware daarbij zoeken in plaats van een paar redelijk willekeurige stapels hardware nemen en daar tussen kiezen.

Wat ik qua eisen nog mis:
- welke WAN-snelheden en dus WAN-to-LAN performance wil je? Moet dat ook 2.5Gbps zijn of is 1Gbps voldoende?
- je router moet op de WAN VLAN support hebben, maar ben je ook van plan op je LAN VLANs te gebruiken? Dat is voor zowel router als switches als AP's van belang.
- wat vind je 'gebruiksvriendelijk'? Goedkoopste optie om aan al je eisen te voldoen is bijvoorbeeld MikroTik. Die heeft een voor gevorderden zeer gebruiksvriendelijk interface (meerdere zelfs, web, app en CLI beschikbaar). Het heeft wel een steile leercurve. Sta je daarvoor open?
- is het verplicht om alles van zelfde merk te nemen? Zeker bij UniFi zijn de routers erg duur en zou je UniFi APs prima kunnen combineren met een ander merk router (MikroTik, TP-Link etc)

Afhankelijk van antwoorden zou ik in ieder geval naast Asus en Ubiquiti UniFi ook kijken naar MikroTik, TP-Link Omada en HPE InstantOn. Maar wederom, eerst duidelijk krijgen exact wat je wil, dan pas kijken naar wie dat voor welke prijs kan leveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
dion_b schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 23:30:
[...]

Router hoeft maar twee poorten te hebben (tenzij je meerdere redundant ISPs hebt, en dan is het een tweede WAN, niet LAN), WAN en LAN. Overige poorten gaan via switch. Natuurlijk kan een router een ingebouwde switch hebben (en de draadloze variant, ingebouwde WiFi AP), maar die koppeling is niet noodzakelijk en beperkt je opties, met name PoE, dat voor AP's interessant kan zijn.
Mijn huidige router (het device) biedt ook 4 LAN-poorten, maar ik begrijp uiteraard dat dat switch functionaliteit is. De reden dat ik dat graag terug zie in het nieuwe device is zodat ik het gewoon 1:1 kan vervangen. In de meterkast hangt nu naast de router ook een losse unmanaged switch. Bij de Asus optie zou die blijven hangen, in de Ubiquiti optie zou die vervangen worden door de PoE switch, waarbij ik aanneem dat zo'n switch ook gewoon 'normaal' kan switchen zonder dat een device PoE vereist.
Mbt totaalplaatje:
Je vergelijkt hier behoorlijk appels met peren met Asus vs Ubiquiti, aangezien de ene iets probeert te compenseren met onnodig veel antennes op de router, en de ZenWiFi zijn tri-band, wat je totaal niet nodig hebt met bedrade backhaul - maar het is WiFi 6. De UniFi setup is qua WiFi een stuk rationeler (gewoon overal 2x2 MIMO dualband) maar wel WiFi-7 en je combineert het met erg uitgebreide en dure router en switch.
Zo ver reikt mijn kennis niet, dus ik zal me eens verdiepen in het dualband/tri-band stuk. Er is inderdaad sprake van een bedrage backhaul. Het is misschien wel goed om me nog eens te verdiepen in al die Unifi AP's, want dat zijn er zoveel. Maar de website van ubiquiti is echt marketing-bagger om doorheen te moeten i.p.v. informatief :-(
Ik zou eerst en vooral bepalen wat je wilt en dan hardware daarbij zoeken in plaats van een paar redelijk willekeurige stapels hardware nemen en daar tussen kiezen.

Wat ik qua eisen nog mis:
- welke WAN-snelheden en dus WAN-to-LAN performance wil je? Moet dat ook 2.5Gbps zijn of is 1Gbps voldoende?
- je router moet op de WAN VLAN support hebben, maar ben je ook van plan op je LAN VLANs te gebruiken? Dat is voor zowel router als switches als AP's van belang.
- wat vind je 'gebruiksvriendelijk'? Goedkoopste optie om aan al je eisen te voldoen is bijvoorbeeld MikroTik. Die heeft een voor gevorderden zeer gebruiksvriendelijk interface (meerdere zelfs, web, app en CLI beschikbaar). Het heeft wel een steile leercurve. Sta je daarvoor open?
- is het verplicht om alles van zelfde merk te nemen? Zeker bij UniFi zijn de routers erg duur en zou je UniFi APs prima kunnen combineren met een ander merk router (MikroTik, TP-Link etc)

Afhankelijk van antwoorden zou ik in ieder geval naast Asus en Ubiquiti UniFi ook kijken naar MikroTik, TP-Link Omada en HPE InstantOn. Maar wederom, eerst duidelijk krijgen exact wat je wil, dan pas kijken naar wie dat voor welke prijs kan leveren.
Als antwoord op je vragen:
- WAN snelheid is nu 1Gbps, maar ik zou de mogelijkheid hebben om naar 2,5Gbps te kunnen in de toekomst. Ik zou in de toekomst ook intern wel over 2,5Gbps willen kunnen gaan.
- Ik ben niet van plan LAN VLANS te gebruiken. Ik heb dat nu ook niet en ik verwacht ze ook niet nodig te hebben in de toekomst.
- Gebruiksvriendelijk betekent vooral voor mij 'werkt het intuitief' (al is dat natuurlijk subjectief) en 'kan ik er makkelijk informatie over vinden'? Vooral dat laatste, zolang Google met antwoorden terugkomt krijg ik het over het algemeen wel bij elkaar en dat hoeft dan niet 'for dummies' te zijn. Ik denk dat Unifi en Omada over het algemeen veelgebruikt zijn en dat informatie eenvoudig te vinden is en Asus ken ik natuurlijk. MikroTik zegt me niets en als dat ook een steile leercurve heeft, dan geef ik de voorkeur aan iets meer spend.
- Nee, het is niet verplicht alles van hetzelfde merk te nemen. Mijn toegepaste logica daarbij was 'als alles van dezelfde fabrikant is, dan zal het wel het beste werken'.

Je zegt ook "eerst duidelijk krijgen exact wat je wil, dan pas kijken naar wie dat voor welke prijs kan leveren" en ik heb dat geprobeerd zo goed mogelijk te doen in de startpost, maar ik denk dat ik dat vooral gedaan heb vanuit het oogpunt van een gebruiker en jij de vraag meer stelt vanuit een SME-perspectief. Daarmee bedoel ik dat ik zelf niet zo goed weet welke vragen ik moet beantwoorden, behalve wat ik nu al heb opgeschreven.

Als ik puur vanuit functioneel oogpunt kijk, dan 'moet het gewoon werken'. Mijn netwerk doet nu niks spannends. Het verzorgt bedraad en draadloos internet en netwerk naar al mijn devices. Af en toe een poortje hier en daar openzetten en wat MAC-adressen vastzetten qua IP, manual DNS server kunnen invullen, meer is het niet. Geen gastnetwerk, geen VPN (regelt de Syno), etc. Initiële configuratie mag best wat uitzoekwerk zijn, maar als het eenmaal staat moet het stabiel zijn en af en toe een update vereisen, meer niet. En in die zin future-proof zijn dat ik er de komende 5 jaar geen omkijken meer naar heb qua LCM van de hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tommiiee schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:22:
[...]

Mijn huidige router (het device) biedt ook 4 LAN-poorten, maar ik begrijp uiteraard dat dat switch functionaliteit is. De reden dat ik dat graag terug zie in het nieuwe device is zodat ik het gewoon 1:1 kan vervangen. In de meterkast hangt nu naast de router ook een losse unmanaged switch. Bij de Asus optie zou die blijven hangen, in de Ubiquiti optie zou die vervangen worden door de PoE switch, waarbij ik aanneem dat zo'n switch ook gewoon 'normaal' kan switchen zonder dat een device PoE vereist.
Zeker, althans als het standards-based actieve PoE is (UniFi gebruikte in het verleden passieve PoE die doodleuk flinke voltages op de lijn zette, maar alles wat je nieuw koopt zal actief zijn). Dan gaat er geen extra spanning erop totdat beide kanten het eens zijn dat dat een goed idee is. Je kunt veilig non-PoE apparaten op een actieve switch (of injector) aansluiten.
[...]

Zo ver reikt mijn kennis niet, dus ik zal me eens verdiepen in het dualband/tri-band stuk. Er is inderdaad sprake van een bedrage backhaul.
'Mesh' is vooral ontworpen om met draadloze backhaul te werken. Doe je dat, dan scheelt het enorm in de prestaties (helaas ook in de prijs) om een dedicated derde radio te hebben voor die backhaul. Heb je een draad, dan hangt die derde radio er (althans, tot WiFi-7) voor spek en bonen bij en voegt niets toe qua prestaties (tenzij je een idioot hoeveelheid aan clients hebt, maar dat heb je thuis niet).

Derde radio voor 6GHz kan (in theorie) iets toevoegen, maar deze Asus apparaten hebben gewoon een tweede 5GHz radio wat totaal overbodig is.
Het is misschien wel goed om me nog eens te verdiepen in al die Unifi AP's, want dat zijn er zoveel. Maar de website van ubiquiti is echt marketing-bagger om doorheen te moeten i.p.v. informatief :-(
Inderdaad, daar word je echt tureluur van, vooral omdat hun marketingafdeling ook nog inconsequent is in wat een "Lite" en wat een "Pro" en wat een "LR" exact is tussen generates in.

De clou van een AP is hoeveel banden het ondersteunt en hoeveel radioketens/antennes het per band heeft, de zgn 'MIMO' configuratie. Die zal 1x1 (echt low-end), 2x2, 3x3 of 4x4 zijn. Twee keer zoveel radioketens geeft twee keer zoveel performance - mits je clients ook zoveel ondersteunen. Vanaf WIFi-6 zie je eigenlijk (behalve mesh nodes die een dikke draadloze backhaul nodig hebben) geen clients die meer dan 2x2 doen. AP's nemen met meer dan 2x2 heeft weinig zin.

Er is veel marketingblaat over MU-MIMO die ervoor zou moeten zorgen dat je met twee apparaten tegelijk kunt werken op verschillende radioketens, maar zonder te diep in redenen te duiken is dat in thuissituaties nagenoeg zinloos en kan MU-MIMO soms zelfs slechter presteren dan wanneer het er niet is. Dus meer dan 2x2 heeft uitermate weinig zin als je bedrade backhaul hebt.

De UniFi UAP AC Lite, UAP 6 Lite en UAP 7 Pro wat zei ik over hun marketing... voldoen daaraan. Die Asus en ZenWiFi dingen hebben 4x4.
[...]

Als antwoord op je vragen:
- WAN snelheid is nu 1Gbps, maar ik zou de mogelijkheid hebben om naar 2,5Gbps te kunnen in de toekomst. Ik zou in de toekomst ook intern wel over 2,5Gbps willen kunnen gaan.
Dus je wilt 2.5Gbps WAN en (2x) 2.5Gbps LAN. Dat kan, maar dat is een best forse eis dat je keuzes gaat beperken. Meer prestaties betekent hogere prijs en/of concessies doen op gebruiksgemak.
- Ik ben niet van plan LAN VLANS te gebruiken. Ik heb dat nu ook niet en ik verwacht ze ook niet nodig te hebben in de toekomst.
Dat helpt qua prijs en complexiteit.
- Gebruiksvriendelijk betekent vooral voor mij 'werkt het intuitief' (al is dat natuurlijk subjectief) en 'kan ik er makkelijk informatie over vinden'? Vooral dat laatste, zolang Google met antwoorden terugkomt krijg ik het over het algemeen wel bij elkaar en dat hoeft dan niet 'for dummies' te zijn. Ik denk dat Unifi en Omada over het algemeen veelgebruikt zijn en dat informatie eenvoudig te vinden is en Asus ken ik natuurlijk. MikroTik zegt me niets en als dat ook een steile leercurve heeft, dan geef ik de voorkeur aan iets meer spend.
Als je zou googlen op MikroTik zou je zien dat er net zo'n community omheen zit, maar inderdaad leercurve is steil (eh, en niet iedereen in de communities is vergevingsgezind richting beginners :( )
- Nee, het is niet verplicht alles van hetzelfde merk te nemen. Mijn toegepaste logica daarbij was 'als alles van dezelfde fabrikant is, dan zal het wel het beste werken'.
Enige wat samen zou moeten werken is VLAN configuratie en die gan je niet op de LAN doen, dus maakt dat niet uit.
Je zegt ook "eerst duidelijk krijgen exact wat je wil, dan pas kijken naar wie dat voor welke prijs kan leveren" en ik heb dat geprobeerd zo goed mogelijk te doen in de startpost, maar ik denk dat ik dat vooral gedaan heb vanuit het oogpunt van een gebruiker en jij de vraag meer stelt vanuit een SME-perspectief. Daarmee bedoel ik dat ik zelf niet zo goed weet welke vragen ik moet beantwoorden, behalve wat ik nu al heb opgeschreven.
Reden dat ik dit zei was omdat je een volledige appels vs peren vergelijking neerzette. Die twee opties vervulden niet dezelfde eisen. Ook niet als eindgebruikers. Het was een vrachtwagen op een boulevard (4x4 MIMO WiFi-6 Asus met WiFi-6 router) met een Ferrari op een racebaan (2x2 MIMO WiFi-7 UniFi met Cloud gateway) vergelijken. Als beide dezelfde eisen belichaamden, zijn je eisen niet specifiek genoeg om te kiezen.
Als ik puur vanuit functioneel oogpunt kijk, dan 'moet het gewoon werken'. Mijn netwerk doet nu niks spannends. Het verzorgt bedraad en draadloos internet en netwerk naar al mijn devices. Af en toe een poortje hier en daar openzetten en wat MAC-adressen vastzetten qua IP, manual DNS server kunnen invullen, meer is het niet. Geen gastnetwerk, geen VPN (regelt de Syno), etc. Initiële configuratie mag best wat uitzoekwerk zijn, maar als het eenmaal staat moet het stabiel zijn en af en toe een update vereisen, meer niet. En in die zin future-proof zijn dat ik er de komende 5 jaar geen omkijken meer naar heb qua LCM van de hardware.
Qua komende 5 jaar goed qua hardware: zorg dat je ongeacht merk/reeks/product actuele volwassen apparaten koopt, geen oude meuk (WiFi-5), maar ook niet betaald beta-tester (tot nader orde WiFi-7).

Om te beginnen met de router: 2.5Gbps WAN to LAN is een stevige eis. De RT-AX88U gaat het alvast niet halen, het kan max zo'n 2Gbps WAN-to-LAN leveren. Ik kan geen degelijke review van de Cloud Gateway Max vinden. Een aanzienlijk goedkopere optie die het op papier zou moeten kunnen is de Omada Multi-Gigabit VPN Router - TP-Link ER707-M2, maar ook daar kan ik geen benchmarks van vinden. >>1Gbps WAN-to-LAN routeren is vooralsnog een erg niche bezigheid, al helemaal met consumentenproducten. Dit is de meest omvangrijke set benchmarks die ik kon vinden, en ik ben helaas niet echt te spreken over de methodiek:

Afbeeldingslocatie: https://dongknows.com/wp-content/uploads/Asus-RT-AX88U-Pro-Switch-Performance.png

Dong (die meestal vooral advertorials maakt voor vendors) heeft hier een test gepakt die hij met switfches deed en daar de AX88U Pro WAN-to-LAN tussen gehangen. Beter dan niets, maar blijft karig.

Buiten dit trio kan ik niet zo snel routers bedenken die 2.5Gbps aan zouden kunnen, in vergelijkbare prijscategorie vallen en geen Mikrotik zijn (alhoewel, zelfs zij hebben niet eentje die het out-of-the-box kan, al kun je met een RB5009 een heel eind komen als je de SFP+ cage gebruikt voor tweede 2.5GbE verbinding - en die kan zeker 2.5Gbps routeren, we gebruiken hem in het lab).

Dan de WiFI - dit is vooral een kwestie van smaak. Meest idiot-proof maar competente WiFi momenteel is IMHO de HPE Aruba InstantOn AP22. Net zoals de rest 2x2 MIMO WiFI-6. Iets duurder, maar daar krijg je meer gemak dan mesh set voor terug en toch onder de motorkap enterprise-grade spul. Ook heeft het geen aparte controller nodig, een pre tov UniFi of Omada.
UniFi wordt veel genoemd en geroemd. Het levert goede waar voor z'n geld en meer knopjes om aan te draaien dan zoweat elk ander systeem. Achilleshiel is de controller en updates. Je moet ergens externs controller draaien. Voor jouw eisen hoeft dat niet 24/7 aan te staan, het komt dan neer op stuk software op PC. Klinkt simpel, zeker omdat de updates van de AP's ook via de controller gaan: update de controller en de APs kunnen erna geupdate worden. Maar wacht te lang tussen updates (paar jaar, wat zo gebeurd is) en UniFI breekt compatibility. Grote kans dat je verbinding met de AP's kwijt raakt en alles opnieuw mag instellen. Als je weet wat je doet is dat in een halfuurtje gefixed, maar als je dat niet weet... is al twee keer gebeurd bij mensen bij wie ik UnIfi geinstalleerd had. Koste hen een paar dagen zonder WiFi en mij een weekenddag langsgaan om te fixen. Dat raad ik dus niet meer aan tenzij je het zelf kunt. WIl je het wel, dan UAP 6 Lite.
TP-Link Omada is nagenoeg identiek qua concept, maar uitvoering is anders. Software lijkt stabieler, maar hardware is meer een ratjetoe. Dat gezegd, ik vind de EAP610 ondertussen (na paar revisies en veel sofwareupdates) een prima optie
Tenslotte hoor ik recent dat Zyxel ook retailproducten met vergelijkbaar concept heeft, vergelijkbaar met de hardware dat ze aan providers leveren. Ze zijn significant goedkoper dan bovenstaande (EUR 75 voor een AP) en zouden op papier het meest op de InstantOn AP's lijken. Ik heb er echter geen ervaring mee, dus iemand moet proefkonijn zijn. ZIn in? ;)

WIl je toch liever ZenWiFI combineren met AiMesh router? Kijk dan naar een dualband-versie zoals de XD5.

Al die AP's zijn (muv de ZenWiFi) PoE gevoeld. Voor 2.5GbE betaal je momenteel de hoofdprijs.... tenzij je op AliExpress kijkt. Daar kun je unmanaged PoE switches met 4x 2.5Gbe en 2x SFP+ kooi (voor modules tot 10Gbps) voor EUR 42 incl verzendkosten krijgen. Ik heb zelf de iets duurdere managed versie (want ik speel wel met VLANs) en het bevalt vooralsnog prima - ze doen geen 'phone home' naar China, zijn stabiel en vallen vooral op door niet op te vallen. Voor ietsje meer heb je 5x 2.5Gbps en 1x SFP+, of 8x 2.5Gbps. Wil je liever een bekend merk? TP-Link TL-SE2106P kost EUR 115. Dat is ook 5x 2.5Gbps (waarvan 4x PoE) en 1x 10Gbps SFP+.

Als ik jouw eisen zie en het zelf zou moeten doen zou ik denk ik als eerste kijken naar de TP-Link Omada optie, dus de ER707-M2 en EAP610 AP's. Qua switch maakt het weinig uit want unmanaged, ik zou vooral kijken naar wat je wilt mbt 2.5Gbps LAN - de ER707 heeft al meerdere 1GbE poorten naast 2.5GbE WAN en LAN, dus je kunt er ook voor kiezen om vooralsnog niets te doen met 2.5Gbps, maar dan zit je met PoE...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Super bedankt voor je uitgebreide reactie en het geduld voor mijn beperkte kennis :)
dion_b schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:41:

'Mesh' is vooral ontworpen om met draadloze backhaul te werken. Doe je dat, dan scheelt het enorm in de prestaties (helaas ook in de prijs) om een dedicated derde radio te hebben voor die backhaul. Heb je een draad, dan hangt die derde radio er (althans, tot WiFi-7) voor spek en bonen bij en voegt niets toe qua prestaties (tenzij je een idioot hoeveelheid aan clients hebt, maar dat heb je thuis niet).

Derde radio voor 6GHz kan (in theorie) iets toevoegen, maar deze Asus apparaten hebben gewoon een tweede 5GHz radio wat totaal overbodig is.
Dat is goed om te weten. De reden dat ik bij de Asus optie ook Asus AP's wilde is omdat je ze dan simpel kunt toevoegen aan wat zij 'AiMesh' noemen. Dat kan met wired backhaul en ik begrijp dan nu dat het dan eigenlijk geen echte Mesh meer is. Maar dan is het in ieder geval wel zo ingericht dat het naadloos met elkaar werkt, dat vind ik fijn en het is centraal te besturen via de admin interface van de router.
Inderdaad, daar word je echt tureluur van, vooral omdat hun marketingafdeling ook nog inconsequent is in wat een "Lite" en wat een "Pro" en wat een "LR" exact is tussen generates in.

De clou van een AP is hoeveel banden het ondersteunt en hoeveel radioketens/antennes het per band heeft, de zgn 'MIMO' configuratie. Die zal 1x1 (echt low-end), 2x2, 3x3 of 4x4 zijn. Twee keer zoveel radioketens geeft twee keer zoveel performance - mits je clients ook zoveel ondersteunen. Vanaf WIFi-6 zie je eigenlijk (behalve mesh nodes die een dikke draadloze backhaul nodig hebben) geen clients die meer dan 2x2 doen. AP's nemen met meer dan 2x2 heeft weinig zin.

Er is veel marketingblaat over MU-MIMO die ervoor zou moeten zorgen dat je met twee apparaten tegelijk kunt werken op verschillende radioketens, maar zonder te diep in redenen te duiken is dat in thuissituaties nagenoeg zinloos en kan MU-MIMO soms zelfs slechter presteren dan wanneer het er niet is. Dus meer dan 2x2 heeft uitermate weinig zin als je bedrade backhaul hebt.

De UniFi UAP AC Lite, UAP 6 Lite en UAP 7 Pro wat zei ik over hun marketing... voldoen daaraan. Die Asus en ZenWiFi dingen hebben 4x4.
Waardevolle informatie, dank daarvoor. Ik ga daar eens wat verder induiken nu ik beter weet waar ik op moet zoeken.
Dus je wilt 2.5Gbps WAN en (2x) 2.5Gbps LAN. Dat kan, maar dat is een best forse eis dat je keuzes gaat beperken. Meer prestaties betekent hogere prijs en/of concessies doen op gebruiksgemak.
Ik had niet verwacht dat die eis zo problematisch zou zijn, omdat ik devices voorbij zag komen die dus 2,5Gbps poorten aan boord hebben. Als ik jou goed begrijp kunnen die poorten er wel opzitten, maar blijkt in de praktijk dat ze de 2,5Gbps niet altijd kunnen aantikken. Dat vind ik wel vreemd, maar het mag allemaal blijkbaar. Het valt me nu wel pas op dat die Asus router uit optie 1 maar één 2,5Gbps LAN poort heeft, ik ging uit van 2, maar die 2e is gewoon de WAN poort die je kunt omzetten naar LAN.. :/

Dat gezegd hebbende, misschien maakt het de boel eenvoudiger als ik zeg WAN to LAN is 1Gbps een must, 2,5Gbps nice to have en LAN-LAN bij voorkeur toch wel (deels) ondersteuning voor 2,5Gbps? Of zou je adviseren om dit gewoon te droppen en bij 1Gbps te blijven? Dat maakt het wel eenvoudiger en of ik nou per se de komende 5 jaar ergens die 2,5Gbps moet hebben is ook nog maar de vraag.

Wat betreft het Wifi stuk, ik ga met alle informatie die je me gegeven hebt me eens opnieuw verdiepen in wat ik nodig heb en wat daar aan hardware bij aansluit. Geef me even de tijd en dan zal ik daar hier op terugkomen.
Als ik jouw eisen zie en het zelf zou moeten doen zou ik denk ik als eerste kijken naar de TP-Link Omada optie, dus de ER707-M2 en EAP610 AP's. Qua switch maakt het weinig uit want unmanaged, ik zou vooral kijken naar wat je wilt mbt 2.5Gbps LAN - de ER707 heeft al meerdere 1GbE poorten naast 2.5GbE WAN en LAN, dus je kunt er ook voor kiezen om vooralsnog niets te doen met 2.5Gbps, maar dan zit je met PoE...
Ik ga er eens naar kijken, hartelijk dank!

Edit: wellicht nog een domme vraag, als ik in de meterkast een PoE switch ophang, dan verbind ik die middels een patch panel naar wcd's in de betreffende kamers via CAT6e en vanuit daar zou dan een kabel naar de AP's gaan. Gaat dat allemaal werken qua PoE of moet ik 'dichter' bij de AP de PoE erop zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Tommiiee op 06-08-2024 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-05 08:37
Om het over een andere boeg te gooien en aanvullend op @dion_b , ikzelf heb veel ervaring met ZyXEL spul. Laatste 2 jaar bij alle klanten ZyXEL NWA210AX(80 stuks in totaal intussen) geplaatst en nu ook het eerste wifi7 setje, met name de ZyXEL NWA130BE uitvoering: ZyXEL WiFi 7 BE11000 Triple-Radio NebulaFlex Access Point

802.11be (wifi7) 2x2 MU-MIMO, triple radio ivm 2.4, 5 en 6 GHz
Snelheden op 802.11ax makkelijk tot 180 MB/s op 6 GHz
Control stand alone of via Nebula(alleen ervaring meer via Nebula)
Zelfde prijs als Unifi, maar dan Wifi 7 en geen cloudkey nodig.

Wil je het goedkoper, kan ook met NWA50AX (wel de pro versie ivm 2.5 Gb/s aansluiting)

Switch:
Gezien je niets met VLANs doet, kan je gewoon een unmanaged PoE, 2.5 Gb/s exemplaar van ZyXEL nemen:
5 of 8 poorten met 10G uplink (SFP+)
uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink
VLAN 802.11Q kan je nog steeds doen op je AP's, dat gaat gewoon door zo'n unmanaged switch
Managed is wat duurder, maar daar doe jij volgens mij niets mee?

Router wordt een beetje moeilijker bij ZyXEL, zelf gebruik ik alleen maar FLEX Series, maar dat zijn firewalls. Aan de andere kant, waarom heb jij een eigen router nodig? Ik zie dat je niets doet met VLAN's, portforwards worden niet vermeld, routing, VPN services, security services,... Odido levert zelfs een ZyXEL modem, waarom aanvaard je die dan niet? Icm bovenstaand spul is alles dan ook zelfde merk. Als Odido dan in de toekomst hoger dan 1 Gb/s gaat, krijg je vast wel een nieuwe compatible modem en de rest van je netwerk is er meteen klaar voor met bovenstaande die ik aanraad.

Kom je even duur uit als met je Asus setup, maar je hebt wel Wifi 7, full 2.5 Gb/s met 10G uplink en PoE.

[ Voor 4% gewijzigd door skelleniels op 06-08-2024 15:58 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-05 16:12
Ben zelf van omada afgestapt omdat de Lifetime cycle van hun hardware mij te snel ging. Revisie 1 accesspoints kon je binnen 4 jaar afschrijven omdat ze niet meer ondersteunt werden.

Zelf doe ik eigenlijk overal Unifi, of als het budget het toelaat Ruckus installeren. Voordeel van Unifi is de grote communities er omheen en de goed prijs / kwalitiet verhouding van de wifi. Daarnaast geen irritante jaarlijks terugkomende fees wat je bij sommige premium merken wel hebt. Of als je functie x wil hebben moet je plan y afnemen enz....

Als router zou ik de gateway max nemen met ingebouwde controller. Heb je direct 4*2.5Gb switch ingebouwd. En 2.5Gb wan.

https://techspecs.ui.com/unifi/unifi-cloud-gateways/ucg-max

Accesspoints even goed opletten want niet altijd zit er een poe injector bij. Maar deze kun je vaak goedkoop van marktplaats halen of je moet een poe switch nemen natuurlijk.

Wat betreft switches vind ik van Unifi te duur en kies zelf altijd voor Cisco CBS serie maar als je geen kennis daar in hebt zou ik een Unifi pakken voor het gehele pakket.
sypie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:10:
[...]

Rofl.... Als er wel iets gebruikers vriendelijk is dat is het wel de unifi is omgeving. Heb het paar weken terug nog geïnstalleerd bij een kennis van mij, die had 5 minuten nodig om de app te snappen en zelf de instellingen van de wifi in te stellen. En dat terwijl hij echt 0.0 kennis van it heeft.

Ja de eerste setup is even goed opletten maar kijk avondje van te voren even een paar youtube filmpjes en iedereen kan het samen met de unifi app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hendrik55
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-05 21:35
Hallo,

De forumtitel trok mijn aandacht. Ook ik ben aan het kijken naar het vervangen van mijn thuis netwerk, om te beginnen met de router. En waarom een nieuwe discussie beginnen als ik aan kan sluiten in een bestaande.

De situatie is nu dat ik een ASUS rt-ac3200 heb. Die is uit 2015 en krijg ook geen firmware updates meer. Er draait nu Asus-Merlin op maar wordt ook daar niet langer ondersteund.
Mijn Ziggo-modem staat in bridge-mode dus het zou prettig zijn als de router die er achter zit de zaak goed dicht houdt. Dat staat allemaal in de meterkast. Voor het wifi bereik in de uithoeken en tuin het ik een Devolo (gekregen) dLAN 1200+ Powerline set en dat werkt goed. Bekabeld op de router aangesloten. Er loopt ook een kabel naar een Gb switch op mijn werkkamer. Op de switch is dan weer mijn pc, laptop, printer enz aangesloten. En van daaruit gaat een kabel een NAS die ook 2,5 Gb zou kunnen.

De ASUS RT-AC3200 wil ik dus gaan vervangen.
Omdat ik met ASUS bekend ben kijk ik in eerste instantie weer naar ASUS. Voor de toekomstbestendigheid wil ik graag iets dat pas op de markt is, dat geeft tenminste de meeste kans op lange ondersteuning. Ook ondersteuning door ASUS-Merlin graag. Tenminste 1 2,5 LAN poort is ook handig.

De twee keuzes die denk ik dan in aanmerking komen voor mij zijn ASUS RT-AX86U Pro of de ASUS RT-AX88U Pro. Ik vind het moeilijk om daar een keuze tussen te maken. De ac3200 was een triband, maar ik kan denk ik ook wel toe de dual. Ik zie ook niet goed de verschillen tussen die 2.

Wie geeft mij het juiste advies voor de keuze in mijn situatie.
Bedankt alvast voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramtweakers
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 11:12
Toevallig heb ik zelf ook net mijn netwerk geupgrade naar ubiquiti
Hier een cloud gateway ultra, een u6 pro voor beneden, een u lite voor boven en 2 poe injectoren.
Was in totaal een eurootje of 450 kwijt omdat ik ook nog het kabelnetwerk een upgrade moest geven.
Haal nu op de pro snelheden van 450 mbit (woonkamer) en op de lite 230 mbit. Meer dan genoeg voor mij, heb ik meer nodig sluit ik mijn lan-kabels even aan.
Ben benieuwd wat je keuze straks word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
skelleniels schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:54:
Router wordt een beetje moeilijker bij ZyXEL, zelf gebruik ik alleen maar FLEX Series, maar dat zijn firewalls. Aan de andere kant, waarom heb jij een eigen router nodig? Ik zie dat je niets doet met VLAN's, portforwards worden niet vermeld, routing, VPN services, security services,... Odido levert zelfs een ZyXEL modem, waarom aanvaard je die dan niet? Icm bovenstaand spul is alles dan ook zelfde merk. Als Odido dan in de toekomst hoger dan 1 Gb/s gaat, krijg je vast wel een nieuwe compatible modem en de rest van je netwerk is er meteen klaar voor met bovenstaande die ik aanraad.

Kom je even duur uit als met je Asus setup, maar je hebt wel Wifi 7, full 2.5 Gb/s met 10G uplink en PoE.
Dit is.. ook een goed punt! Ben het zo gewend om eigen spul te gebruiken dat ik min of meer vergeten was dat ik inderdaad een Zyxel hebben liggen vanuit Odido. Ik zal die meenemen in de overweging, al ben ik wel gewend dat dat soort doosjes over het algemeen redelijk dichtgetimmerd zijn en dan heb ik toch liever wat meer vrijheid dat als ik iets nodig heb, het ook vaak mogelijk is. Desalniettemin zeker de moeite waard om mee te nemen.

Ook aan de anderen dank voor de bijdragen.
Tommiiee schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:42:
Edit: wellicht nog een domme vraag, als ik in de meterkast een PoE switch ophang, dan verbind ik die middels een patch panel naar wcd's in de betreffende kamers via CAT6e en vanuit daar zou dan een kabel naar de AP's gaan. Gaat dat allemaal werken qua PoE of moet ik 'dichter' bij de AP de PoE erop zetten?
Is er wellicht iemand (@dion_b) die nog antwoord heeft op dit puntje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-05 15:05
Tommiiee schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:04:

[...]

Het kan wel, maar hangt af van de kwaliteit en lengte van je kabel.
Dit resulteert in bepaald voltage verlies van je POE over de kabel.
Zelf heb ik een AP in mijn tuinschuur hangen die ik voed via een POE switch in mijn meterkast.
Met patchpanel en WCD ertussen.
Totale lengte ergens rond de 15-20 meter kabel.
Geen problemen mee.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-05 08:37
[...]

Dit is.. ook een goed punt! Ben het zo gewend om eigen spul te gebruiken dat ik min of meer vergeten was dat ik inderdaad een Zyxel hebben liggen vanuit Odido. Ik zal die meenemen in de overweging, al ben ik wel gewend dat dat soort doosjes over het algemeen redelijk dichtgetimmerd zijn en dan heb ik toch liever wat meer vrijheid dat als ik iets nodig heb, het ook vaak mogelijk is. Desalniettemin zeker de moeite waard om mee te nemen.

Ook aan de anderen dank voor de bijdragen.
Dichtgetimmerd is niet per se slecht als je bijna niets nodig hebt. Een simpele portforward zal wel lukken. VLAN opzetten dan weer niet. Ik gebruik zelf ook gewoon het standaard Orange modem(België), terwijl ik voor mijn werk veel meer eisen heb bij mijn klanten. Voor thuis is het allemaal prima.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Als alle kabels en connectoren voldoen qua specificatie (TIA/EIA-586C.2) kan PoE geleverd worden tot volledige afstand wat voor het Ethernetstandaard gespecificeerd staat, meestal 100m.

Belangrijkste punt is weerstand van de kabel, wat bepaald wordt door materiaal. Voor PoE wil je echt zuiver koper hebben, geen CCA/CCS meuk, en de dikte van de kabel moet kloppen (=minimaal AWG24, liever AWG23 voor installatiekabel; patchkabel mag AWG26 zijn mits max metertje lang).

Langste waar ik persoonlijk bij installatie was, was bij nieuwe huis van m'n schoonbroer en -zus. PoE switch in de meterkast, patchkabel van 50cm van switch naar patchpanel, 28m CAT6 installatiedraad naar zolder, daar metertje patchkabel. In dit geval is het Gb Ethernet, maar dat zou tot 10Gb Ethernet nog goed gaan (daar is max 60m).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
@dion_b Ik heb nu 100% koper AWG23 CAT6a installatiekabel in de leidingen liggen, dus dat mag dan geen probleem zijn. Patchkabels zijn AWG24 en 0,5m naar de huidige router. Mag dan volgens mij geen issue zijn, ik zal ook even letten op de kabel naar de AP's.

Ik heb inmiddels wat onderzoek gedaan naar 4 opties: Asus, Ubiquiti, TP-Link Omada en Zyxel. Deze breng ik nu terug naar 2: Ubiquiti en TP-Link Omada.

Asus laat ik afvallen vanwege de voorkeur voor Merlin firmware. Als ik kijk naar de supported modellen, dan is de RT-AX88U de enige serieuze optie voor nu. Die zend zelf wifi uit en daar zou dan een XD5 bijkomen, maar die XD5 kan ik niet van Merlin voorzien. Daarbij komt dat ik dan minder vrijheid heb om de locatie van de wifi te bepalen, die komt in principe altijd sowieso uit de meterkast, tenzij ik er bewust voor kies om die radio's uit te zetten en een extra XD5 in te zetten. Maar dan stijgt de prijs weer.

De Zyxel Wifi 7 en 2,5 Gbps optie was een interessante i.c.m. de modem/router van Odido, maar ik kies er toch voor om hem links te laten liggen. Op die manier behoud ik meer vrijheid met het wisselen van ISP.

Blijven Ubiquiti en TP-Link Omada in de race. Hoe meer ik me verdiep in deze twee opties, hoe meer ik gecharmeerd ben van de Omada optie van @dion_b. Ik zou een software controller als docker container kunnen draaien op mijn Synology. Volgens een aantal reviews, video's en vergelijkingen lijkt het allemaal wat stabieler te zijn en met minder poespas dan Ubiquiti. Qua kosten een mooie optie (~€400), maar geen Wifi 7 en maar deels 2,5Gbps..

De Ubiquiti optie uit de startpost is grotendeels intact, alleen de U7 Pro is vervangen door een U6 Lite. Deze optie is wel meer futureproof dan de Omada optie, maar daar is de prijs dan ook naar (~€650). Ook hier kan de controller in een docker container.

Al met al nog steeds een lastige keuze :) Het zal allebei goed werken, de Ubiquiti optie lijkt wel de betere voor de toekomst, maar gevoelsmatig spreekt Omada me tot nu toe meer aan.

Tot be continued..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommiiee
Oké, dit gaat het waarschijnlijk worden:

2Netwerk switchesTP-Link TL-SG1005LP€ 39,69€ 79,38
2AccesspointsTP-Link EAP650€ 102,05€ 204,10
1Modems en routersTP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2)€ 161,14€ 161,14
Totaal€ 444,62

Om dit neer te zetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnQchTDZ9CwHzWLIxBS22DNgLyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3kLovFo4arMTaK4YK948ngl6.png?f=fotoalbum_large
  • Ik laat de wens voor 2,5Gbps grotendeels varen en laat hem alleen terugkomen in de router. Als ik het in de toekomst actief wil gaan gebruiken, bekijk ik te zijner tijd wat er beschikbaar is aan devices. Voor nu valt zowel keuze als prijzen tegen voor 2,5Gbps.
  • Ik ben afgestapt van de PoE switch in de meterkast. Op de plekken waar de AP's komen wil ik meerdere devices bedraad kunnen aansluiten en dus is daar een switch nodig. Als die geen PoE ondersteunt, gaat dat niet werken. Dus een 'normale' switch in de meterkast en PoE switches op de kamers waar de AP's komen.
  • EAP610 vervangen door EAP653 EAP650 door minimale prijsverschil en verder 'net wat beter'. Qua maten precies hetzelfde.
  • Software controller via docker. Moet alleen nog even ontdekken hoe ik die controller moet gaan gebruiken voor de installatie van de router, aangezien die het IP zal moeten uitdelen naar de Syno en ik dan moet weten op welke adres die gezet is.
Om dan even terug te komen op mijn startpost:
- Onder de €500
- Basis gelegd voor 2,5Gbps, maar nog niet overal doorgevoerd.
- Omada lijkt gebruiksvriendelijk en stabiel van wat ik er tot nu van gezien heb.
- Dekking zou in orde moeten zijn voor het gehele huis + achtertuin met deze AP's en de voorgenomen locaties.

Aankoop en implementatie volgen in oktober.

Edit: EAP653 vervangen door EAP650, omdat de 653 (veel) minder transmit power heeft dan de 610 en 650. Had ik over het hoofd gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Tommiiee op 17-08-2024 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 17:05
Tommiiee schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:30:

Edit: EAP653 vervangen door EAP650, omdat de 653 (veel) minder transmit power heeft dan de 610 en 650. Had ik over het hoofd gezien.
Ik sta momenteel voor een vergelijkbare keuze, maar dit was mij nog niet opgevallen. Waar zie je dit precies terug?Op Tweakers en TP-Link zie ik geen verschillen, enkel dat er bij de 650 wél een power supply wordt meegeleverd en de 653 niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
Is hier terug te zien:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/tp-link-omada-comparison-charts-feb-2023-v0-h2f0cwfzzjja1.png?width=2994&format=png&auto=webp&s=9aeaa9538f027c4234929ba18070405a84580e00
Bron: https://www.reddit.com/r/...mparison_charts_feb_2023/

Naar aanleiding daarvan gedubbelcheckt en je kunt het ook hier in de comments terugvinden: https://www.reddit.com/r/...eap_620_v3_vs_650_vs_653/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
We zijn een aantal weken verder en ik ben tot aanschaf en installatie overgegaan. Dit is het geworden:

2Netwerk switchesTP-Link TL-SG1005LP€ 33,54€ 67,08
2AccesspointsTP-Link EAP650€ 104,12€ 208,24
1Modems en routersTP-Link Omada Multi-Gigabit VPN Router (ER707-M2)€ 164,56€ 164,56
Totaal€ 439,88

Vanmorgen om 10u begonnen, rond 14u30 was alles beklonken. Nog wat kabels op maat besteld voor de AP's en volgende week de AP's definitief op hun plek hangen.

Installatie en configuratie
In principe ging het vrij soepel. Een aantal leerpunten / gekke dingen:
- Ik had de ER707-M2 in standalone mode best ver geconfigureerd. Na het adopten in de controller kon ik vrijwel alle instellingen opnieuw doen.
- Een handmatige firmware update van de ER707-M2 in standalone mode wilde niet lukken. Wel een reboot, geen foutmeldingen, maar nog steeds dezelfde firmware. Later lukte een firmware update via de controller wel.
- Na het adopten van de ER707-M2 was ik mijn internetverbinding kwijt. In de controller moest ik, naast het invullen van VLAN300 op Internet VLAN, óók het vinkje zetten bij 802.1Q. Toen was ik weer goed aangesloten op mijn Odido internet.
- Na het adopten van de ER707-M2 daalde mijn downloadsnelheid drastisch :( . Heeft me toch wel een anderhalf uur aan troubleshooting gekost. Uiteindelijk bleek de oplossing te zijn dat ik de Link Speed van de WAN1 poort op Manual moest zetten (1000Mbps / Full duplex). Met de instelling op Auto kwam ik niet boven de 200Mbps uit.
- Adopten van de EAP650's was een eitje.
- Firmware updates via de controller lopen soepel.

Nu maar eens een weekje aankijken en een beetje rustig door die controller heenkijken, maar het lijkt keurig te werken :) Wellicht heeft iemand nog iets aan de leermomenten hierboven. Vergeleken met de webpagina van standalone mode zitten sommige opties echt goed verstopt in de Controller, maar met een simpele Google zoekactie is eigenlijk alles wel snel te vinden.

Nog dank voor de hulp allemaal en in het bijzonder @dion_b.
Pagina: 1