Goedemiddag!
Eind dit jaar verloopt de support op de huidige devices die mijn netwerk vormen, te weten de Asus RT-AC66U_B1. Daarvan hangt er één in de meterkast als router incl. wifi en op de bovenverdieping hangt eenzelfde als AIMesh punt voor verbeterde dekking. Die laatste is bedraad aangesloten.
Om die reden is de boel toe aan vernieuwing en wil ik graag jullie advies over de onderstaande opties die ik heb uitgezocht.
Uitgangspunten
Optie 1 - Asus
De ASUS RT-AX88U Pro is supported door Merlin en wall mountable. Heeft 2x 2,5Gbps poorten en Wifi 6.
Ik ga er niet vanuit dat deze in zijn eentje het benodigde bereik voor z'n rekening zou kunnen nemen, dus zou ik 'm willen aanvullen met 1 of 2 ZenWiFi AX (XT8). Eventueel kan de router dan zijn antennes uitschakelen. De ZenWifi's kunnen volgens mij ook zelf als router dienen, maar dan kom ik in de knoop met de meterkast, dus dat doe ik liever niet.
Optie 2 - Ubiquiti
Een Ubiquiti Cloud Gateway Max voor in de meterkast. Nadeel is dat deze pas eind augustus uitkomt, maar ik ben eigenlijk van plan pas in oktober te beginnen (ivm kosten van een naderende vakantie). Deze krijgt de voorkeur boven de al beschikbare Ultra ivm 2,5Gb poorten. De Cloud Gateway is niet wall mountable, dus moet er een wallmount komen.
Aangezien die uit zichzelf geen wifi verzorgt, komen er 2 Ubiquiti UniFi U7 Pro punten. Die moeten voorzien worden van PoE en dat verzorgt de Cloud Gateway niet uit zichzelf, dus dient er ook een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE te komen.
Dit spul is aanzienlijk duurder en ik heb er geen ervaring mee, maar op papier lijkt het wel beter dan de Asus setup en oogt het wat mooier. Dat laatste vind ik zelf nauwelijks belangrijk, maar ik ben niet de enige in huis
. Vraag is wel of dat het prijsverschil rechtvaardigt.
Ik hoor graag wat jullie van beide opties vinden of wat jullie zelf zouden aanbevelen. Wellicht ben ik nog dingen vergeten, netwerken is niet mijn sterkste punt.
Alvast bedankt!
Eind dit jaar verloopt de support op de huidige devices die mijn netwerk vormen, te weten de Asus RT-AC66U_B1. Daarvan hangt er één in de meterkast als router incl. wifi en op de bovenverdieping hangt eenzelfde als AIMesh punt voor verbeterde dekking. Die laatste is bedraad aangesloten.
Om die reden is de boel toe aan vernieuwing en wil ik graag jullie advies over de onderstaande opties die ik heb uitgezocht.
Uitgangspunten
- Tussenwoning met 3 verdiepingen + ong. 10m tuin. Op zoek naar volledige dekking in ieder geval binnen huis. De tuin hoeft niet per se helemaal gedekt te zijn, terras (tegen het huis aan) is prima.
- Internet komt binnen als glasvezel via Odido, 1gbit abo. Het moet daarom mogelijk zijn om VLAN300 in te stellen op de router.
- We nemen geen TV af bij Odido.
- Netwerk heeft ong. 20-30 clients, waarvan 5-10 bedraad
- Huis bevat een aantal Sonos-devices, die moeten lekker werken
- Moet redelijk 'future proof' zijn, zeker 5 jaar meegaan en bij voorkeur langer. Wifi 7 is geen must, Wifi 6 wel (al sta ik hier zeker open voor advies).
- Router wordt in meterkast geplaatst, bij voorkeur wall mounted.
- Router moet minimaal 4 LAN-poorten hebben, bij voorkeur min. 2x 2,5Gbps
- Gebruiksvriendelijke admin-interface
- Stabiel
- Qua prijs redeneer ik vaak vooral uit het oogpunt van 'beste bang for buck', in combinatie met de gestelde eisen. Initieel budget was €500, adhv de opties opgerekt naar €750. Absolute max. is €1000, maar dan moet het wel echt heel erg de meerprijs waard zijn.
- Indien Asus, dan is support vanuit Merlin een must
Optie 1 - Asus
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Modems en routers | ASUS RT-AX88U Pro | € 259,- | € 259,- |
1 | Modems en routers | ASUS ZenWiFi AX (XT8) Zwart, 2-pack | € 332,50 | € 332,50 |
Totaal | € 591,50 |
De ASUS RT-AX88U Pro is supported door Merlin en wall mountable. Heeft 2x 2,5Gbps poorten en Wifi 6.
Ik ga er niet vanuit dat deze in zijn eentje het benodigde bereik voor z'n rekening zou kunnen nemen, dus zou ik 'm willen aanvullen met 1 of 2 ZenWiFi AX (XT8). Eventueel kan de router dan zijn antennes uitschakelen. De ZenWifi's kunnen volgens mij ook zelf als router dienen, maar dan kom ik in de knoop met de meterkast, dus dat doe ik liever niet.
Optie 2 - Ubiquiti
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE | € 116,99 | € 116,99 |
2 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro | € 184,95 | € 369,90 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Cloud Gateway Max | € 289,19 | € 289,19 |
1 | Smarthome accessoires | Ubiquiti Floating Mount UACC-FM | € 32,85 | € 32,85 |
Totaal | € 808,90 |
Een Ubiquiti Cloud Gateway Max voor in de meterkast. Nadeel is dat deze pas eind augustus uitkomt, maar ik ben eigenlijk van plan pas in oktober te beginnen (ivm kosten van een naderende vakantie). Deze krijgt de voorkeur boven de al beschikbare Ultra ivm 2,5Gb poorten. De Cloud Gateway is niet wall mountable, dus moet er een wallmount komen.
Aangezien die uit zichzelf geen wifi verzorgt, komen er 2 Ubiquiti UniFi U7 Pro punten. Die moeten voorzien worden van PoE en dat verzorgt de Cloud Gateway niet uit zichzelf, dus dient er ook een Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE te komen.
Dit spul is aanzienlijk duurder en ik heb er geen ervaring mee, maar op papier lijkt het wel beter dan de Asus setup en oogt het wat mooier. Dat laatste vind ik zelf nauwelijks belangrijk, maar ik ben niet de enige in huis
Ik hoor graag wat jullie van beide opties vinden of wat jullie zelf zouden aanbevelen. Wellicht ben ik nog dingen vergeten, netwerken is niet mijn sterkste punt.
Alvast bedankt!