Hi iedereen,
Na een gesprekje met een kritische buurman op warmtepompen dacht ik, laat ik eens doorrekenen of een warmtepomp daadwerkelijk wel een goed idee is.
Na een gesprekje met een kritische buurman op warmtepompen dacht ik, laat ik eens doorrekenen of een warmtepomp daadwerkelijk wel een goed idee is.
Huidige woonsituatie:
- Mijn huidige CV is 13 jaar oud. Het is een Intergas HRE ketel en hij is vorige week kapot gegaan, dus de zoektocht naar een nieuwe ketel of warmtepomp begon.
- Huis uit 1910, maar muren, dak en vloer goed geisoleerd in 2015 (energielabel A). Daarnaast HR++ glas overal.
- Momenteel 110 m2, maar gaan waarschijnlijk een aanbouw doen waar we naar 155 m2 gaan.
- Het is een 2 onder 1 kap woning.
- Radiatoren kunnen in principe ook werken met lage temperatuur, maar geen vloerverwarming.
- Daarnaast wel ruimte voor een boilervat/warmtepomp in de tuin/schuur.
- Heb een inductiekookplaat.
Het financiele plaatje ziet er zo uit
- Verbruik momenteel: 850 m3
- Er werd aangegeven dat een nieuwe CV 15 tot 30% zuiniger is vs. eentje van 10+ jaar oud. Dus als we uitgaan van een nieuwe CV dan zou een besparing van 20%
- Dit resulteerd dus in een nieuw verbruik van 680 m3
- Besparing warmtepomp hybride is ongeveer 80%
- Dat staat gelijk aan een besparing van 544 m3
- 1 m3 is ongeveer 10.5 kwh electra
- Dus het equivalent aan elektra is 5740 kwh
- Warmtepompen hebben een COP van ongeveer 4
- Dus de energierekening wordt 1435 kwh hoger
- De m3 prijs is 1.25 euro per m3
- De kwh prijs is 0.33 euro per kwh
- De kosten van het stukje gas dat wordt bespaar zijn (544*1.25=) 680
- De kosten van de elektra die ervoor in de plaats komt is (1435*0.33=) 475
- Winst is dus ongeveer 205 euro per jaar
Van een duurzaamheidsoogpunt is het niet veel beter
- Een m3 gas geeft ongeveer 1.9 kg CO2
- Een kwh electra geeft ongeveer 0.4 kg CO2.
- De besparing van gas is 1034 kg CO2 per jaar
- En daarvoor komt voor het electra 574 kg CO2 per jaar voor terug.
- Effectief een besparing van 460 KG CO2 per jaar.
- Lijkt veel tot je het vergelijkt met iets wat meer tastbaar is. Bijvoorbeeld een hamburger heeft 31 KG CO2. Dus het is ongeveer een equivalent van 15 hamburgers.
- Of een tripje naar Australie is zo'n 4000 kg CO2 of 8000 kg CO2 heen en weer. Dus het verbruik van 10 jaar warmtepomp is bijna een enkeltje naar Australie..
[ Voor 10% gewijzigd door Tovergieter1 op 17-08-2024 14:16 ]