Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-02 22:49
Hi iedereen,

Na een gesprekje met een kritische buurman op warmtepompen dacht ik, laat ik eens doorrekenen of een warmtepomp daadwerkelijk wel een goed idee is.

Huidige woonsituatie:

• Mijn huidige CV is 13 jaar oud. Het is een Intergas HRE ketel en hij is vorige week kapot gegaan, dus de zoektocht naar een nieuwe ketel of warmtepomp begon.
  • Huis uit 1910, maar muren, dak en vloer goed geisoleerd in 2015 (energielabel A). Daarnaast HR++ glas overal.
  • Momenteel 110 m2, maar gaan waarschijnlijk een aanbouw doen waar we naar 155 m2 gaan.
  • Het is een 2 onder 1 kap woning.
  • Radiatoren kunnen in principe ook werken met lage temperatuur, maar geen vloerverwarming.
  • Daarnaast wel ruimte voor een boilervat/warmtepomp in de tuin/schuur.
  • Heb een inductiekookplaat.
Maar, dan is de vraag: to warmtepomp or not to warmtepomp...

Het financiele plaatje ziet er zo uit

• Verbruik momenteel: 850 m3
  • Er werd aangegeven dat een nieuwe CV 15 tot 30% zuiniger is vs. eentje van 10+ jaar oud. Dus als we uitgaan van een nieuwe CV dan zou een besparing van 20%
  • Dit resulteerd dus in een nieuw verbruik van 680 m3
  • Besparing warmtepomp hybride is ongeveer 80%
  • Dat staat gelijk aan een besparing van 544 m3
  • 1 m3 is ongeveer 10.5 kwh electra
  • Dus het equivalent aan elektra is 5740 kwh
  • Warmtepompen hebben een COP van ongeveer 4
  • Dus de energierekening wordt 1435 kwh hoger
  • De m3 prijs is 1.25 euro per m3
  • De kwh prijs is 0.33 euro per kwh
  • De kosten van het stukje gas dat wordt bespaar zijn (544*1.25=) 680
  • De kosten van de elektra die ervoor in de plaats komt is (1435*0.33=) 475
  • Winst is dus ongeveer 205 euro per jaar
Gezien een warmtepomp met subsidie 3000 ongeveer kost, ben ik zo'n 15 jaar bezig tot ik break even ben.

Van een duurzaamheidsoogpunt is het niet veel beter

• Een m3 gas geeft ongeveer 1.9 kg CO2
  • Een kwh electra geeft ongeveer 0.4 kg CO2.
  • De besparing van gas is 1034 kg CO2 per jaar
  • En daarvoor komt voor het electra 574 kg CO2 per jaar voor terug.
  • Effectief een besparing van 460 KG CO2 per jaar.
  • Lijkt veel tot je het vergelijkt met iets wat meer tastbaar is. Bijvoorbeeld een hamburger heeft 31 KG CO2. Dus het is ongeveer een equivalent van 15 hamburgers.
  • Of een tripje naar Australie is zo'n 4000 kg CO2 of 8000 kg CO2 heen en weer. Dus het verbruik van 10 jaar warmtepomp is bijna een enkeltje naar Australie..
In andere woorden: is mijn berekening fout of valt het wel mee hoe logisch het is om een warmtepomp te nemen!?

[ Voor 10% gewijzigd door Tovergieter1 op 17-08-2024 14:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb je pv panelen? Zo ja, hoeveel overschot? Zo nee, waarom niet :P
Maak de berekening eens voor FE (dus zonder vastrecht gas). En met een dynamische kwh prijs. (20-25ct)

Vwb duurzaamheid zou je na moeten gaan welk percentage in de 5 wintermaanden op zonne en windenergie gaat. En voor je boiler zit je 10 maanden van het jaar sowieso aan een groot deel groene energie.

Verder ontbreekt een stukje comfort: 24/7 warme woning en instant warm water van de boiler.
Plus je woning stijgt in waarde .

[ Voor 63% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2024 23:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• hoogerb
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 20:23
Met een verbruik van maar 850M3 gas per jaar ga je niet naar hybride maar kun je gewoon helemaal van het gas af.
Je besparing word dan nog eens € 250,-- (verschilt sterk per leverancier) per jaar meer omdat je geen vastrecht voor gas meer betaald.
En met zonnepanelen gaat je energie rekening nog verder omlaag.
Het verhaal is dus niet zo negatief als je nu stelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 12-09 16:25
Is het verschil tussen warmtepomp en nieuwe cv ketel 3000 euro?
Een nieuwe cv ketel is namelijk ook al gauw 1000 euro en dan duurt het maar 10 jaar totdat beide opties even duur zijn geweest en een warmtepomp gaat wel langer mee dan 10 jaar, namelijk zo'n 15-20 jaar. Wat dus 5-10 jaar puur rendement zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
Sport_Life schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:09:
Heb je pv panelen? Zo ja, hoeveel overschot? Zo nee, waarom niet :P
Maak de berekening eens voor FE (dus zonder vastrecht gas).
Goede vraag!

Ik ga binnekort panelen plaatsen, maar mijn verbruik is momenteel 2800 kwh. Met de warmtepomp erbij wordt dat dus 4000, terwijl mijn opwekking 3200 ongeveer wordt. Helaas niet genoeg ruimte om meer panelen te plaatsen.

Daarnaast leveren zonnepanelen meestal wanneer je de warmtepomp niet echt nodig hebt. Als de saldering weg is, dan gaat de mogelijkheid om je warmtepomp energierekening te betalen met je zonnepanelen ook grotendeels weg (tenzij je echt heul veel zonnepanelen hebt natuurlijk)

Maargoed ik heb toch niet genoeg opbrengst via zonnepanelen :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tovergieter1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:15:
[...]

Goede vraag!

Ik ga binnekort panelen plaatsen, maar mijn verbruik is momenteel 2800 kwh. Met de warmtepomp erbij wordt dat dus 4000, terwijl mijn opwekking 3200 ongeveer wordt. Helaas niet genoeg ruimte om meer panelen te plaatsen.

Daarnaast leveren zonnepanelen meestal wanneer je de warmtepomp niet echt nodig hebt. Als de saldering weg is, dan gaat de mogelijkheid om je warmtepomp energierekening te betalen met je zonnepanelen ook grotendeels weg (tenzij je echt heul veel zonnepanelen hebt natuurlijk)

Maargoed ik heb toch niet genoeg opbrengst via zonnepanelen :D
Ik zou niet (meer) in pv panelen investeren, maar een full electric warmtepomp icm dynamische tarieven. Ik denk (onderbuik gevoel, zou je even na moeten gaan) dat dat meer oplevert. De grap is namelijk dat als die panelen veel stroom leveren, de dynamische tarieven vaak laag of zelfs negatief zijn ;). Je kunt er dus vanuit gaan dat je na 2026 bijna niks meer krijgt voor je opwek in de zomer.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 16-08-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
Felikdaelynx schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:14:
Is het verschil tussen warmtepomp en nieuwe cv ketel 3000 euro?
Een nieuwe cv ketel is namelijk ook al gauw 1000 euro en dan duurt het maar 10 jaar totdat beide opties even duur zijn geweest en een warmtepomp gaat wel langer mee dan 10 jaar, namelijk zo'n 15-20 jaar. Wat dus 5-10 jaar puur rendement zou zijn.
CV incl. installatie: 2k
Hybride warmtepompt incl installatie: 3k
Full Electric Warmtepomp incl. installatie: 9k

Tenminste dat is gekomen uit mijn initiele onderzoek, maar laat graag weten als jullie andere getallen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Je vergeet subsidies maar de bedragen heb ik ook voorbij zien komen.

Ik heb dus uiteindelijk een nieuwe cv op laten hangen. Ik kijk het nog wel even aan de komende 15 jaar.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:48
10 jaar geleden waren er ook al hoogrendementsketels, dus de besparing van 30% van de nieuwe cv ten opzichte van de oude cv is een fabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 21:27
Tovergieter1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:22:
[...]

Tenminste dat is gekomen uit mijn initiele onderzoek, maar laat graag weten als jullie andere getallen zien!
+ De investering voor zonnepanelen nog ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Dus een hybride warmtepomp (slecht plan) kost €1000 meer en zou volgens jouw berekening €200/jaar opleveren tov een nieuwe CV-ketel op dino-gas. Hoe kom je dan op 15 jaar terugverdientijd :?

En die 30%-besparing, komt die uit de reclamefolder van de CV-boer?

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 16-08-2024 23:41 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk niet dat een Intergas HRE van 13 jaar 15/30% minder zuinig is dan een huidige CV. Miaschien in energieverbruik qua stroom en hooguit enkele procenten met gas.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
DukeBox schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:40:
Ik denk niet dat een Intergas HRE van 13 jaar 15/30% minder zuinig is dan een huidige CV. Miaschien in energieverbruik qua stroom en hooguit enkele procenten met gas.
Goed punt, mssn de berekening nog eens doen zonder de 20%.

Dan heb ik 250 minder kosten per jaar, nog steeds niet geweldig, maar wel al iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
fsfikke schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:38:
[...]

Dus een hybride warmtepomp (slecht plan) kost €1000 meer en zou volgens jouw berekening €200/jaar opleveren tov een nieuwe CV-ketel op dino-gas. Hoe kom je dan op 15 jaar terugverdientijd :?

En die 30%-besparing, komt die uit de reclamefolder van de CV-boer?
3000 kosten hybride warmtepomp / 200 minder kosten = 15 jaar break-even.

Maar met 1000 extra kosten ziet het er nog beroerder uit.

Ik ga ervanuit even dat ik sowieso de CV van 2k moet betalen, omdat die van mij kapot is. Tenzij ik full electric ga, maarja dan heb ik mssn 300 minder kosten voor 9k kosten. Helemaal beroerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovergieter1
CryptoNL schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:32:
[...]

+ De investering voor zonnepanelen nog ;)
Die zie ik idd een beetje los van het warmtepomp verhaal, omdat de opbrengst daarvan niet echt boven mijn huidige gebruik zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 08:22
Een nieuwe CV ketel zal niet 30% zuiniger zijn, maar voor de rest ben ik het wel eens met de conclusie dat de terugverdientijd tegenvalt.
Zeker met de wetenschap dat het salderen eraf gaat. De/mijn verwachting is wel dat de kWh prijs zich gunstiger zal ontwikkelen dan de gasprijs, maar dat blijft een beetje koffiedikkijken.
In jouw geval zou ik de keuze maken tussen CV en volledig elektrisch, geen hybride. En dan wat zonnepanelen erbij. Je sanitair warm water kun je dan op gunstige momenten opwarmen, waardoor de besparing wat hoger uitvalt (in mindere mate kun je dat ook doen met het verwarmen van je huis.) + je spaart nog vastrecht uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovergieter1
Als ik nu zo kijk naar de reacties, het lijkt er een beetje op dat een warmtepomp rendabel is als:
  1. Je veel gas verbruik hebt. Hoe meer gas verbruik hoe logischer de overstap
  2. Je veel opbrengst via zonnecellen hebt. Daardoor kun je goed de zonne-energie gebruiken voor je warmtepomp. Je moet wel erg veel zonnepanelen hebben als je zonder salderingsregeling het rendabel wilt maken lijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Pejdref schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:06:
Een nieuwe CV ketel zal niet 30% zuiniger zijn, maar voor de rest ben ik het wel eens met de conclusie dat de terugverdientijd tegenvalt.
Zeker met de wetenschap dat het salderen eraf gaat. De/mijn verwachting is wel dat de kWh prijs zich gunstiger zal ontwikkelen dan de gasprijs, maar dat blijft een beetje koffiedikkijken.
In jouw geval zou ik de keuze maken tussen CV en volledig elektrisch, geen hybride. En dan wat zonnepanelen erbij. Je sanitair warm water kun je dan op gunstige momenten opwarmen, waardoor de besparing wat hoger uitvalt (in mindere mate kun je dat ook doen met het verwarmen van je huis.) + je spaart nog vastrecht uit.
Waarom geen hybride? Zou juist keuze maken tussen hybride of full en geen cv. Hybride kun je namelijk met een koppelstuk omturnen tot full electric. De kosten daarvan vallen erg mee.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 08:22
@CryptoNL Vanwege het vastrecht en de onderhoudskosten, die laatste vergeten te noemen. Maar de onderhoudskosten van een CV ketel zijn hoger dan die van een warmtepomp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tovergieter1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:04:
[...]

3000 kosten hybride warmtepomp / 200 minder kosten = 15 jaar break-even.

Maar met 1000 extra kosten ziet het er nog beroerder uit.

Ik ga ervanuit even dat ik sowieso de CV van 2k moet betalen, omdat die van mij kapot is. Tenzij ik full electric ga, maarja dan heb ik mssn 300 minder kosten voor 9k kosten. Helemaal beroerd.
Voor de duidelijkheid:
Je huidige CV is kapot.
Je vergelijkt het kopen van een nieuwe CV met het kopen van een hybride-WP, laatstgenoemde kost volgens jou €1000 meer dan een ouderwetse CV-ketel.

De meerkosten van een hybride WP zijn dan niet €3000, maar €1000 8)7 Of is geen verwarming en warm water ook een optie die je overweegt?

Hier overigens al een tijdje over op full-electric, komende van ~700 kuub verbruik. Geen moment spijt van gehad, maar het financiële verhaal is niet mijn voornaamste drijfveer.

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 17-08-2024 00:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Pejdref schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:11:
@CryptoNL Vanwege het vastrecht en de onderhoudskosten, die laatste vergeten te noemen. Maar de onderhoudskosten van een CV ketel zijn hoger dan die van een warmtepomp.
Altijd hybride kiezen dan. Dat is een stap dichterbij een full electric uiteindelijk

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Met 850 kuub is hybride kul. Dat vang je nog af met een 4-5KW warmtepomp.
Met hybride betaal je nog steeds 175 euro netbeheerkosten, 100 euro vastrecht, een onderhoudscontract voor je ketel en de afschrijving van je nieuwe ketel die je nu samen met je warmtepomp plaatst.

Overigens knappe ketel die 20-30% zuiniger is dan een HRE. Ook knappe ketel die 10,5KWh uit een kuub gas haalt, de meesten blijven bij 8 steken. Met de juiste tuning (LTV en ketel op laaglast forceren) haal je meer, maar geen 10,5.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Altijd hybride kiezen dan. Dat is een stap dichterbij een full electric uiteindelijk
Hybride is zonde van je geld, betaal je vastrecht terwijl je net zo goed elektra kan gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Maar denk dat je het hele terugverdienen moet vergeten, dat was ook geen onderdeel van je keuze voor een huis met een CV.

Als iedereen aan de hybride/full gaat zal de overheid met iets komen om de burgers te laten betalen. Zie je nu al met salderen en dat zal in wat voor vorm dan ook terugkomen als mensen all electric gaan.

Je staat nu voor het blok, dus of je gaat voor het bekende pad en gooit er een nieuwe cv in en je kan er nog even over nadenken, of je gaat adhoc een pad in waarin je door de haast wellicht niet helemaal naar verwachting uit rolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
fsfikke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Voor de duidelijkheid:
Je huidige CV is kapot.
Je vergelijkt het kopen van een nieuwe CV met het kopen van een hybride-WP, laatstgenoemde kost volgens jou €1000 meer dan een ouderwetse CV-ketel.

De meerkosten van een hybride WP zijn dan niet €3000, maar €1000 8)7 Of is geen verwarming en warm water ook een optie die je overweegt?

Hier overigens al een tijdje over op full-electric, komende van ~700 kuub verbruik. Geen moment spijt van gehad, maar het financiële verhaal is niet mijn voornaamste drijfveer.
fsfikke schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Voor de duidelijkheid:
Je huidige CV is kapot.

Heb je voor een hybride warmtepomp sowieso niet een werkende CV nodig? Anders is het niet hybride, maar full electric.. Of heb ik het verkeerd begrepen? Ik ga er dus vanuit dat ik sowieso een CV moet kopen van 2k. Daarnaast kan ik nog extra investeren in een hybride warmtepomp wat 3k kost.

Gezien een FE 9k kost en rond de 300 per jaar op de energierekening scheelt + 100 vastrecht (net gecheckt), heb je een break-even van 20 jaar+

[ Voor 5% gewijzigd door Tovergieter1 op 17-08-2024 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Dat een nieuwe ketel relevant zuiniger is zou ik maar wegstrepen, als de vorige keer uit 1980 was, sure, maar sinds 2010 is daar echt niet veel meer te winnen geweest.

In veel installaties is in het algemeen wel wat te winnen (is een heel topic over) maar dat heeft slechts zeer beperkt met de ketel zelf te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tovergieter1
_JGC_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:14:
Met 850 kuub is hybride kul. Dat vang je nog af met een 4-5KW warmtepomp.
Met hybride betaal je nog steeds 175 euro netbeheerkosten, 100 euro vastrecht, een onderhoudscontract voor je ketel en de afschrijving van je nieuwe ketel die je nu samen met je warmtepomp plaatst.

Overigens knappe ketel die 20-30% zuiniger is dan een HRE. Ook knappe ketel die 10,5KWh uit een kuub gas haalt, de meesten blijven bij 8 steken. Met de juiste tuning (LTV en ketel op laaglast forceren) haal je meer, maar geen 10,5.
Goede overwegingen! Netbeheerkosten zaten nog niet op mijn radar. Dat verandert potentieel het plaatje wel voor full electric.

Die 20% zuinigheid lijkt me na wat extra onderzoek ook onrealistisch. Waarschijnlijk beter rekenen met de volle 850 m3.

Waarschijnlijk is 10.5 kwh de theoretische opbrengst. Even onderzoek doen naar de daadwerkelijk opbrengst.

Als ik de discussie zo volg, lijkt het er idd op dat hybride niet een heel goed idee is door de punten die je noemt (netbeheerkosten, vastrecht, CV onderhoud)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Barrycade schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:19:
Maar denk dat je het hele terugverdienen moet vergeten, dat was ook geen onderdeel van je keuze voor een huis met een CV.

Als iedereen aan de hybride/full gaat zal de overheid met iets komen om de burgers te laten betalen. Zie je nu al met salderen en dat zal in wat voor vorm dan ook terugkomen als mensen all electric gaan.

Je staat nu voor het blok, dus of je gaat voor het bekende pad en gooit er een nieuwe cv in en je kan er nog even over nadenken, of je gaat adhoc een pad in waarin je door de haast wellicht niet helemaal naar verwachting uit rolt.
De overheid vangt al genoeg geld op stroom en dat wordt met afschaffen van salderen alleen maar meer. Overheid heeft ook CO2 doelen die gehaald moeten worden...

Op stroom heffen ze nu 13 cent per KWh incl BTW. Op gas heffen ze nu 9 cent per KWh incl BTW. Energiebelasting op gas is de laatste 10 jaar eigenlijk alleen maar gestegen. Daarnaast kan je stroom zelf opwekken, gas niet.

Wat de overheid gaat doen is gissen, ik zou geen keuzes maken op basis van iets wat nu niet zo is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:36
Tovergieter1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:30:
[...]

Goede overwegingen! Netbeheerkosten zaten nog niet op mijn radar. Dat verandert potentieel het plaatje wel voor full electric.

Die 20% zuinigheid lijkt me na wat extra onderzoek ook onrealistisch. Waarschijnlijk beter rekenen met de volle 850 m3.

Waarschijnlijk is 10.5 kwh de theoretische opbrengst. Even onderzoek doen naar de daadwerkelijk opbrengst.

Als ik de discussie zo volg, lijkt het er idd op dat hybride niet een heel goed idee is door de punten die je noemt (netbeheerkosten, vastrecht, CV onderhoud)
Prijzen van warmtepompen zijn ook wat aan het dalen momenteel.

Zelf 2 jaar geleden de stap gezet. Zat op 1100 kuub gas. Ben gegaan voor een full electric 7kW panasonic. Zelf geinstalleerd voor 2500 euro (na subsidie). Had twee linker handen, draait al 2 jaar top.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Tovergieter1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:05:
In andere woorden: is mijn berekening fout of valt het wel mee hoe logisch het is om een warmtepomp te nemen!?
Niet elke keuze hoeft volledig rationeel tot 3 cijfers achter de komma te zijn.

We zitten in een energietransitie en gaan richting een (bijna) CO2 neutrale toekomst. De overheid stimuleert ergens tussen iets teveel en iets te weinig. Dus mag iedereen zelf kiezen of en wanneer ze mee gaan doen (we zijn immers geen China)
Jouw getallen laten dat mooi zien: een stapje in de goede richting, maar niet absurd (in winst & kosten).

Los daarvan zijn er redenen om over te stappen, zoals minder afhankelijk van (Russisch) gas, vooroplopen met techniek, stukje comfort, milieubewust willen zijn, betere luchtkwaliteit of minder stikstofuitstoot (fijn voor natuur & boeren)

En uiteraard mag je ook gewoon 'boos' zijn en alles onzin vinden. Milieu is onzin (alles is al groen) en de graaiers bij de overheid etc. etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:38
Wat is de terugverdientijd van je CV ketel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:26
Gramser schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:12:
Wat is de terugverdientijd van je CV ketel?
Zon dooddoener altijd.
De cv ketel is de benchmark. Das het idee van investeren; Als je meer uitgeeft wil je weten of je dat ooit terug verdient.
Dat hoeft natuurlijk ook niet perse binnen 5 of 7 jaar, maar het is wel fijn als het op de levensduur van het apparaat iets oplevert.

Maar je moet tegenwoordig puur uit groene en of ideologische motieven ergens in investeren, stel je voor dat het economisch haalbaar moet zijn.

Qua investering: als je handig bent kun je zelf voor vrij weinig geld een warmtepomp plaatsen. Inbedrijfstellen / afmaken door een specialist, en je hebt het over hele andere bedragen dan hierboven genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zonnepanelen leveren in de winter bijna niets op (bij mij 5 a 10% t.o.v. de zomerpiek), precies wanneer je warmtepomp vol staat te draaien. Met terugleverboetes en het eind van salderen in zicht, zijn ze voor een warmtepomp niet nuttig in de winter.
Heb je vloerverwarming, of radiatoren geschikt voor lage temperatuur?
Heb je plaats voor een enorm boilervat? Want als je een gezin hebt, heb je een flinke boiler nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:33
Je berekening is in grote lijnen goed. Wel wat details die iets anders zijn, zoals kWh in een m3 gas e.d. Ken je dit topic? Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Verder is al veel gezegd: kijk naar FE, en denk ook aan besparing op 1) nieuwe CV, 2) geen onderhoudscontract CV-ketel nodig (100,- per jaar), 3) besparing vastrecht gas.

Qua PV: bedenk dat je in de winter 100% van je PV-opbrengst direct in je WP gaat. In de zomer heb je "gratis" warm water (indien WPB of direct via je WP). Dit is natuurlijk met afschaffing saldering erg gunstig. Dynamisch contract is een ander traject.

Daanaast zit de gasprijs weer in de lift. Persoonlijk betwijfel ik of deze überhaupt weer langdurig stabiel laag gaat zijn (maar daar zijn andere fora voor).

Wat ik nog mis in heel je verhaal, is of je afgifte WP-geschikt is? Met overal vloerverwarming, dan zeker wel (na mogelijk wat kleine aanpassingen). Met radiatoren (of een mix) is het goed om te weten of je op lage temperatuur kunt stoken (dus 30, en max 40 graden tijdens vorst). Als je nu een postzegeltje van een radiator hebt die met 90 graden CV wordt gestookt, dan moet er meer gebeuren dan alleen een WP.

Edit: Oh ja, reizen, en vliegen in het bijzonder, is inderdaad enorm vervuilend. Een vulkaanuitbarsting ook. Je voetafdruk verkleinen kan op meerdere manieren.

[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 17-08-2024 08:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gramser
ingmar89 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:29:
[...]

Zon dooddoener altijd.
De cv ketel is de benchmark. Das het idee van investeren; Als je meer uitgeeft wil je weten of je dat ooit terug verdient.
Dat hoeft natuurlijk ook niet perse binnen 5 of 7 jaar, maar het is wel fijn als het op de levensduur van het apparaat iets oplevert.

Maar je moet tegenwoordig puur uit groene en of ideologische motieven ergens in investeren, stel je voor dat het economisch haalbaar moet zijn.

Qua investering: als je handig bent kun je zelf voor vrij weinig geld een warmtepomp plaatsen. Inbedrijfstellen / afmaken door een specialist, en je hebt het over hele andere bedragen dan hierboven genoemd.
Dat was de bedoeling :+ Ik kijk er precies andersom naar. Ik vind het zo’n dooddoener dat altijd alles maar terugverdienbaar moet zijn. Als het niet terug te verdienen is, is het meteen een excuus om het maar niet te doen. Ben het met je eens dat daar ook grenzen aan zitten natuurlijk, maar zoals hier eerder werd gesteld, het hoeft allemaal niet op drie cijfers achter de komma.

Met het voorbeeld dat hier wordt gegeven lijkt het me een no-brainer… Gelukkig maakt TS in elk geval een overweging. Jammer van z’n buurman :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 17-08-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
Gramser schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Dat was de bedoeling :+ Ik kijk er precies andersom naar. Ik vind het zo’n dooddoener dat altijd alles maar terugverdienbaar moet zijn. Als het niet terug te verdienen is, is het meteen een excuus om het maar niet te doen. Ben het met je eens dat daar ook grenzen aan zitten natuurlijk, maar zoals hier eerder werd gesteld, het hoeft allemaal niet op drie cijfers achter de komma.

Met het voorbeeld dat hier wordt gegeven lijkt het me een no-brainer… Gelukkig maakt TS in elk geval een overweging. Jammer van z’n buurman :)
Bedankt voor je reactie. Daarom maak ik hier ook de afweging met de financiele en duurzaamheids impact, wat beide niet enorm blijkt te zijn.

Qua duurzaamheid denk ik altijd dat je beter kunt focusen (met je geld en moeite) op maatregelen die daadwerkelijk impact hebben. Bijvoorbeeld vega eten, vakantie in eigen land en spullen 2e hands bespaard al vele malen meer CO2 dan zo'n warmtepomp bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovergieter1
TheGhostInc schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:09:
[...]

Niet elke keuze hoeft volledig rationeel tot 3 cijfers achter de komma te zijn.

We zitten in een energietransitie en gaan richting een (bijna) CO2 neutrale toekomst. De overheid stimuleert ergens tussen iets teveel en iets te weinig. Dus mag iedereen zelf kiezen of en wanneer ze mee gaan doen (we zijn immers geen China)
Jouw getallen laten dat mooi zien: een stapje in de goede richting, maar niet absurd (in winst & kosten).

Los daarvan zijn er redenen om over te stappen, zoals minder afhankelijk van (Russisch) gas, vooroplopen met techniek, stukje comfort, milieubewust willen zijn, betere luchtkwaliteit of minder stikstofuitstoot (fijn voor natuur & boeren)

En uiteraard mag je ook gewoon 'boos' zijn en alles onzin vinden. Milieu is onzin (alles is al groen) en de graaiers bij de overheid etc. etc.
Helemaal eens dat de energietransitie een goed idee is. Wil alleen mijn geld en moeite focusen op dingen die impact maken. Als blijkt dat een warmtepomp 15 hamburgers of een vlucht naar Oslo scheelt per jaar, vind ik het effect nog aan de lage kant voor een investering van 1000'en euros wat je ook niet terug blijkt te verdienen.

Beter je geld en moeite focusen dan op dingen die echt impact maken zoals niet/minder vliegen, vega eten, minder nieuwe spullen kopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Tovergieter1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:07:
Als ik nu zo kijk naar de reacties, het lijkt er een beetje op dat een warmtepomp rendabel is als:
  1. Je veel gas verbruik hebt. Hoe meer gas verbruik hoe logischer de overstap
  2. Je veel opbrengst via zonnecellen hebt. Daardoor kun je goed de zonne-energie gebruiken voor je warmtepomp. Je moet wel erg veel zonnepanelen hebben als je zonder salderingsregeling het rendabel wilt maken lijkt..
Daar “hik” ik ook tegenaan…

Wij verbruiken 300m3 gas per jaar. Voorlopig blijft dat keteltje gewoon hangen en neem ik vastrecht voor lief…

Mensen die nu nog roepen WP+panelen hebben onder een steen gelegen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-09 13:03
[...]

Ik ben benieuwd eigenlijk hoe jij aan de hybride set incl installatie op €3000 komt.

De xtend is los al €3200
En de elga ace al €3000

Dan kom je al eerder richting de €4000 incl plaatsing.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:40

martijn v o

Certified by Enphase.

@Tovergieter1 Wat is het afgifte systeem, isolatiesoort en bouwjaar van je huis?
Want als je een redelijk nieuwe woning hebt (ik gok 1995 gezien je gasverbruik) en de isolatie is goed en je hebt overal al vloerverwarming dan kan de COP van de warmtepomp ook omhoog en dat wordt het pas leuk.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tovergieter1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:20:
[...]

[...]

Heb je voor een hybride warmtepomp sowieso niet een werkende CV nodig? Anders is het niet hybride, maar full electric.. Of heb ik het verkeerd begrepen? Ik ga er dus vanuit dat ik sowieso een CV moet kopen van 2k. Daarnaast kan ik nog extra investeren in een hybride warmtepomp wat 3k kost.

Gezien een FE 9k kost en rond de 300 per jaar op de energierekening scheelt + 100 vastrecht (net gecheckt), heb je een break-even van 20 jaar+
Maar die ketel kost ook makkelijk 2-3k incl eenvoudige installatie , dat moet je dan wel even van de investering aftrekken. Dus ik zou uitgaan van een meerprijs van 6-7k van de warmtepomp.
Zelfs met een laag verbruik zoals in jouw situatie is een warmtepomp dus qua kosten nagenoeg gelijk aan een CV ketel. Nog los van evt rentekorting en een hogere verkoopwaarde (cq lagere LTV). Dus waarom dan niet gewoon in 1x goed doen? Dan zit je de komende 20 jaar met een moderne verwarmingsinstallatie.

De tijden dat een warmtepomp met 2-3 jaar was terugverdiend zijn vanwege einde salderen wel voorbij, dus het is minder interessant geworden, maar nog wel interessant genoeg.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 00:07:
[...]

Waarom geen hybride? Zou juist keuze maken tussen hybride of full en geen cv. Hybride kun je namelijk met een koppelstuk omturnen tot full electric. De kosten daarvan vallen erg mee.
Dat dus, ik draai al 5 jaar een Elga, oorspronkelijk bedoeld als hybride, standalone. Heeft me nog nooit een huis (150 m2) onder de 18 graden opgeleverd, en mocht ik de temperatuur te laag vinden dan kan ik mijn airco's (2x) als verwarming gebruiken.

Als je full electric gaat komt er wel EUR 1000 na subsidie voor een Warmtepomp boiler bij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 09:28

Theo

moederbord

Tovergieter1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 23:05:
Hi iedereen,

Na een gesprekje met een kritische buurman op warmtepompen dacht ik, laat ik eens doorrekenen of een warmtepomp daadwerkelijk wel een goed idee is.

Mijn huidige CV is 13 jaar oud. Het is een Intergas HRE ketel en hij is vorige week kapot gegaan, dus de zoektocht naar een nieuwe ketel of warmtepomp begon.

Maar, dan is de vraag: to warmtepomp or not to warmtepomp...

Het financiele plaatje ziet er zo uit

• Verbruik momenteel: 850 m3
  • Er werd aangegeven dat een nieuwe CV 15 tot 30% zuiniger is vs. eentje van 10+ jaar oud. Dus als we uitgaan van een nieuwe CV dan zou een besparing van 20%
  • Dit resulteerd dus in een nieuw verbruik van 680 m3
  • Besparing warmtepomp hybride is ongeveer 80%
  • Dat staat gelijk aan een besparing van 544 m3
  • 1 m3 is ongeveer 10.5 kwh electra
  • Dus het equivalent aan elektra is 5740 kwh
  • Warmtepompen hebben een COP van ongeveer 4
  • Dus de energierekening wordt 1435 kwh hoger
  • De m3 prijs is 1.25 euro per m3
  • De kwh prijs is 0.33 euro per kwh
  • De kosten van het stukje gas dat wordt bespaar zijn (544*1.25=) 680
  • De kosten van de elektra die ervoor in de plaats komt is (1435*0.33=) 475
  • Winst is dus ongeveer 205 euro per jaar
Gezien een warmtepomp met subsidie 3000 ongeveer kost, ben ik zo'n 15 jaar bezig tot ik break even ben.

Van een duurzaamheidsoogpunt is het niet veel beter

• Een m3 gas geeft ongeveer 1.9 kg CO2
  • Een kwh electra geeft ongeveer 0.4 kg CO2.
  • De besparing van gas is 1034 kg CO2 per jaar
  • En daarvoor komt voor het electra 574 kg CO2 per jaar voor terug.
  • Effectief een besparing van 460 KG CO2 per jaar.
  • Lijkt veel tot je het vergelijkt met iets wat meer tastbaar is. Bijvoorbeeld een hamburger heeft 31 KG CO2. Dus het is ongeveer een equivalent van 15 hamburgers.
  • Of een tripje naar Australie is zo'n 4000 kg CO2 of 8000 kg CO2 heen en weer. Dus het verbruik van 10 jaar warmtepomp is bijna een enkeltje naar Australie..
  • Je verbruikt met een nieuwe CV ketel nog steeds 850 kuub gas per jaar, dit kost met 1.25 euro/kuub dus 1.063 euro per jaar.
  • Je CV heeft jaarlijks onderhoud nodig. Dit kost zo'n 100 euro per jaar.
  • Ee nieuwe CV ketel plaatsen kost je al snel 2.500 euro.
  • Je kosten voor het CV-traject zijn dus éénmalig 2.500 euro, plus 1.163 euro per jaar.
  • Een monoblock warmtepomp met boilervat moet voor 5.000 euro na subidie te plaatsen zijn. Met wat zoeken kun je voor 1.000 euro (na subsidie) al een WP zonder boiler hebben, dus 5.000 euro inc boiler is dan ruim afgerond.
  • Je stroomverbruik gaat met 2.000 kWh per jaar omhoog(tnx @dunklefaser ), en dit is dus 667 euro per jaar.
  • Doordat je geen gas hebt hoef je niet meer de 250 euro aan vastrecht voor het gas te betalen. Een besparing van 250 euro per jaar.
  • Je hebt geen periodiek onderhoud nodig door een gecertificeerde monteur.
  • De totale kosten bedragen daarmee 5.000 euro éénmalig, plus 317 euro per jaar.
Het verschil tussen gas en WP is dus 2.500 euro meer in aanschaf, en 846 euro per jaar minder aan kosten. Dan is de terugverdientijd 3 jaar..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:26

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Theo Je rekent met 1435 kWh aan extra stroom maar dat is voor de hybride oplossing,
dus er zijn nog steeds de vaste kosten voor de cv-ketel + gasaansluiting (+ gas voor warmwater)

Bij 850 m³ aan gasverbruik en een verdeling van 680 m³ voor cv en de rest voor warmwater zou ik de rekening/schatting voor het stroomverbruik nog minimaal een keer overdoen.
Wat de sCOP voor cv betreft (en het gerelateerde stroomverbruik)
- wij weten helaas de (beoogde) aanvoertemperaturen nog steeds niet.
Voor sww zou ik van een sCOP van ca. 2,3 uitgaan,
Just my 2 mWh

P.S.: Ik kan @Tovergieter1 op dit moment alleen aanraden het FAQ topic goed door te spitten.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 17-08-2024 11:07 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Gaan we er wel uit voor het gemakt dat TS al op electra kookt, en een closeinn of Quooker in zijn keuken heeft staan.

Beetje inductieplaat kost 1000 plus eventueel aanpassing electrische installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@dunklefaser Je heb gelijk, die 850 kuub gas zal inderdaad richting de 1900 kWh gaan. Een schatting is dat 150 kuub gas voor warm water wordt gebruikt (COP =3), en de resterende700 kuub is v0or verwarming (COP=4), dan zit je op 1.900 kWh per jaar. Voor het gemak kun je 2.000 kWh per jaar aanhouden. Ik heb mijn post daarop aangepast.

@Barrycade met een inductiefornuis kun je het zo gek maken als je wil. Deze week kun je bij de Makro voor 180 euro (inc btw) een 60 cm inbouw 4 pits inductieplaat kopen. Deze is qua features gelijkwaardig aan een gaskookplaat, maar dan mét een ingebouwde timer. Je kunt ook losgaan met flex zones, autoboost, kookdetectie en adaptive/smart functies voor een inductie, maar als het enkel gelijkwaardig aan een gasklookplaat hoeft te zijn dan kom je met 200 euro voor een nieuwe inductie dus al uit.
Een Quooker heb je niet nodig met een warmtepomp wanneer je een boilervat voor warm water gebruikt. Of het water nu uit een CV ketel moet komen of uit een boilervat maakt niet veel uit. Een Quooker is in dit geval enkel een stukje gemak/luxe, en heeft niks te maken met de overstap op een wamtepomp.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:42

mjl

Ugh

Barrycade schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:04:
Gaan we er wel uit voor het gemakt dat TS al op electra kookt, en een closeinn of Quooker in zijn keuken heeft staan.

Beetje inductieplaat kost 1000 plus eventueel aanpassing electrische installatie.
2e kans kan je voor 600-800 euro wel klaar zijn, enig wat je nodig hebt is een krachtgroep en een 3x25A aansluiting.

Als je het op basis van kosten wilt doen hou dan naast verbruiks kosten:
- Kosten afsluiten van gas (ja kan ook gratis maar kost veel moeite en gedoe)
- aanschaf ketel VS ketel + WP of WP met water vat (of 2 = 1x warm water +1x buffer voor verwarming)
- Eventueel een close in boiler/cooker
- eventueel verzwaring stroom aansluiting
- andere gas verbruikers vervangen (kook unit)
- aanpassen verwarming (laag temperatuur)
- isolatie
- home automation (slim gebruik maken van stroom:flex tarieven en/of zonne panelen & auto opladen + koken + verwarmen kan niet tegelijk op 25A per fase.als je van 3 fase laden en 3 fase komen en 3 fase warmtepomp uit gaat ( maar ook 1 +2 + 2 wordt al een uitdaging).

Welllicht niet allemaal van toepassing in deze post maar vergeet ze niet af te strepen.

En denk aan de extra ruimte die nodig, geluidsoverlast buiten unit voor jezelf en de buren, esthetiek (des te goedkoper des te lelijker de buiten unit).

-------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:48

paQ

Maar zo zie je dus maar net hoe je rekent.
Begin je al met
- 20% efficiënter nieuwe ketel (no way)
- 10.5 kWh uit een kuub gas (no way)
- sCOP van 4 (afhankelijk van afgifte kan het ook veel hoger zijn)
Ja dan loop je al met 3-0 achter.

Maar zelfs DAN 'break je even' op de levensduur.

Als je plek hebt voor een boiler(vat) en je CV ketel is kaduuk dan wist ik het wel.
Zit je echt echt omhoog nu en kan er overmorgen een nieuwe CV ketel hangen, sja, dan kan het een lastige beslissing worden.

Zonnepanelen helpen met 'terugverdienen' inderdaad zo lang je kunt salderen, maar verder maakt het niet bijster veel uit. Mensen met een CV-ketel hebben toch ook geen gaspanelen?
Als de gasprijs ook maar 25 cent stijgt, dan gaat het veel sneller bijv. Het blijft koffiedik kijken.
Ik ben begin winter van de gas-crisis / oorlog Oekraïne "FE" gegaan. Volgens mij is de boel volgend jaar al terugverdiend, en dan ben ik zelfs een keer overgestapt naar een andere warmtepomp :S
De investering is niet veel anders, maar hoe meer je verbruikt, hoe sneller het jouw kant op rolt.
Ergo: lekker die thermostaat op 22,5 :+

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 17-08-2024 11:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ik ga hier voor tapwater overigens voor een tweedehands boiler van Daalderop met koper vat.

Gaan langer mee dan geëmailleerde vaten van warmtepompboilers, nooit gezeik met anodes, passen hier wel op zolder ivm beperkte hoogte en installatie is een stuk simpeler. Alternatief is een RVS vat met driewegklep op de nog te plaatsen warmtepomp, maar zo'n vat is niet goedkoop.

Keuken heeft al een 10 liter daalderop boiler, direct warmwater was me dat wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Tovergieter1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:17:
[...]

Bedankt voor je reactie. Daarom maak ik hier ook de afweging met de financiele en duurzaamheids impact, wat beide niet enorm blijkt te zijn.

Qua duurzaamheid denk ik altijd dat je beter kunt focusen (met je geld en moeite) op maatregelen die daadwerkelijk impact hebben. Bijvoorbeeld vega eten, vakantie in eigen land en spullen 2e hands bespaard al vele malen meer CO2 dan zo'n warmtepomp bijvoorbeeld.
Dat zijn natuurlijk zaken die je telkens opnieuw kunt afwegen. En je kunt het ene doen en het ander niet nalaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:48
Is koelen met een wp via de vloerverwarming al voorbij geweest?, hier sinds juni aan het vloerkoelen, begin van de afgelopen week was er condens op de vloer, ja het was ook wel erg vochtig buiten.
Scheelt in huis ongeveer 4 graden in temperatuur met de koeling aan.
De stroom komt 'gratis' van de panelen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

natural colour schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:48:
Is koelen met een wp via de vloerverwarming al voorbij geweest?, hier sinds juni aan het vloerkoelen, begin van de afgelopen week was er condens op de vloer, ja het was ook wel erg vochtig buiten.
Scheelt in huis ongeveer 4 graden in temperatuur met de koeling aan.
De stroom komt 'gratis' van de panelen.
Een beetje warmtepomp zorgt dat ie boven het dauwpunt blijft en dan heb je dat probleem niet.
Ben zelf supertevreden over de vloerkoeling. Het biedt enorm comfort als je de massa gekoeld houdt. En niet de airco op standje straaljager moet zetten om (alleen) de lucht te koelen. (vooruit, en drogen)
Als de airco hier al aan staat dat is het op condenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Theo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:20:
@dunklefaser Je heb gelijk, die 850 kuub gas zal inderdaad richting de 1900 kWh gaan. Een schatting is dat 150 kuub gas voor warm water wordt gebruikt (COP =3), en de resterende700 kuub is v0or verwarming (COP=4), dan zit je op 1.900 kWh per jaar. Voor het gemak kun je 2.000 kWh per jaar aanhouden. Ik heb mijn post daarop aangepast.

@Barrycade met een inductiefornuis kun je het zo gek maken als je wil. Deze week kun je bij de Makro voor 180 euro (inc btw) een 60 cm inbouw 4 pits inductieplaat kopen. Deze is qua features gelijkwaardig aan een gaskookplaat, maar dan mét een ingebouwde timer. Je kunt ook losgaan met flex zones, autoboost, kookdetectie en adaptive/smart functies voor een inductie, maar als het enkel gelijkwaardig aan een gasklookplaat hoeft te zijn dan kom je met 200 euro voor een nieuwe inductie dus al uit.
Een Quooker heb je niet nodig met een warmtepomp wanneer je een boilervat voor warm water gebruikt. Of het water nu uit een CV ketel moet komen of uit een boilervat maakt niet veel uit. Een Quooker is in dit geval enkel een stukje gemak/luxe, en heeft niks te maken met de overstap op een wamtepomp.
Maar wat ik veel proef hier maar ook in alle andere duurzame topics is dat het snel een soort kamperen wordt. Met allemaal kunstgrepen en inleveren op comfort.

Ik heb op vakantie weer moeten worstelen met een halogeenkookplaat met 4 pitten op 60 cm in het huisje.

En dan ben ik blij als ik thuis op mijn 5 pitten gas 75cm weer normaal kan koken. Dus dan verwacht ik niet terug te moeten stappen maar wil minimaal gelijkwaardige comfort terug.

Dus ja als je lekker even gaat ristelen kan je zelfs een opbouw plaatje krijgen voor 155 euro. Maar ik hebt gewoon een SieMatic keuken staan.

Maar in de duurzame topics proef ik vooral een soort levensovertuiging waarbij gelijkwaardig comfort niet altijd in de top van de prioriteiten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Barrycade schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:58:
[...]

Maar wat ik veel proef hier maar ook in alle andere duurzame topics is dat het snel een soort kamperen wordt. Met allemaal kunstgrepen en inleveren op comfort.

Ik heb op vakantie weer moeten worstelen met een halogeenkookplaat met 4 pitten op 60 cm in het huisje.

En dan ben ik blij als ik thuis op mijn 5 pitten gas 75cm weer normaal kan koken. Dus dan verwacht ik niet terug te moeten stappen maar wil minimaal gelijkwaardige comfort terug.

Dus ja als je lekker even gaat ristelen kan je zelfs een opbouw plaatje krijgen voor 155 euro. Maar ik hebt gewoon een SieMatic keuken staan.

Maar in de duurzame topics proef ik vooral een soort levensovertuiging waarbij gelijkwaardig comfort niet altijd in de top van de prioriteiten staat.
Wie heeft het over halogeenkooplaat? :? Ik benoem enkel de verandering van een inbouw gaskookplaat naar een inbouw inductieplaat met gelijkwaardige functies die nodig is om van het gas te geraken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:56
Ben blij dat ik nooit voor een hybride warmtepomp heb gekozen, op dit moment verwarm ik mijn 2 onder 1 kap woning al 3 jaar met airco.
Dan zijn de duurste maanden december en januari. De airco verbruikt dan 190 kwh per maand extra.
Zelfs als je geen zonnepanelen zou hebben is dat een no brainer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ

paQ

[...]

Ik denk dat iedereen met een warmtepomp kan beamen dat het comfort er juist op vooruit gaat. Het is set and forget. Het koken op inductie vergt hooguit wat gewenning, of je kan wellicht niet zo snel voor een 5 pitter gaan zonder dat het je een rib uit je lijf kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
paQ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Ik denk dat iedereen met een warmtepomp kan beamen dat het comfort er juist op vooruit gaat. Het is set and forget. Het koken op inductie vergt hooguit wat gewenning, of je kan wellicht niet zo snel voor een 5 pitter gaan zonder dat het je een rib uit je lijf kost.
We doen wel weer veel aannames terwijl we eigenlijk gewoon even op TS moeten wachten tot hij aangeeft of full electric een optie is, om zo ook de kosten voor de aansluiting terug te verdienen jaarlijks.

Mss is het zo simpel als hiet vervangen van een 4 pits gas --> 4 pits inductie van de Makro en zit er al een perilex op 3 fase groep in de keuken.

Of hij heeft een gasfornuis van EUR 7.000 staan die hij alleen wil vervangen voor een inductie variant van EUR 8.000. En door een oprijlaan van 100 meter kost het aanleggen van 3 fase EUR 5.000, ik noem maar wat. Terugverdientijd schommelt dan tussen de 3 en 100 jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Mja beetje rare vergelijking, een camping gaspitje met thuis vergelijken..

Mijn inductiekookplaat is 90cm, heeft 6 pitjes die ook te combineren zijn, iedere pit is afzonderlijk op tijd in te stellen (stopt als tijd om is), en hij communiceert met de afzuigkap. Is bovendien helemaal vlak dus makkelijk schoonmaken. En dan zijn er nog een hoop opties/mogelijkheden die we niet gebruiken.
Dat is allemaal niet mogelijk met een gaspitje ;)

En geen gas/vuur dus ook veel veiliger.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2024 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gerekend met het volgende:
850 m3 gasverbruik is omgerekend ongeveer 1700-2125 kWh (1912,5 gemiddeld) elektriciteitsverbruik bij full electric.

Gas tarief ongeveer €1,35 per m3.
Elektra tarief ongeveer €0,32 per kWh.

Vastrecht gas per jaar ongeveer €300,-
Ik kom dan uit op:
850 m3 x €1,35 = €1147,50 + €300 = €1447,50 per jaar.

1912,5 kWh x €0,32 = €612 per jaar.*

* Vastrecht hoef je niet mee te rekenen, die betaal je sowieso ook met een ketel.
Terugverdientijd, gerekend met subsidie en waardestijging van de woning (discutabel) :
€1447,50 - €612 = €835,50 besparing per jaar.

€835,50 x 15 (gemiddelde levensduur ketel) = €12.532,50 bespaard op gas.
Minimaal subsidie bedrag full electric ongeveer (minimaal) €2500,-
Waardestijging woning (zie afbeelding) laat ik zeggen 2,5% (voorbeeld)
Gemiddelde verkoopprijs woning is €422.400,- met 2,5% waardestijging = €433.062,50 bron

Gemiddelde kosten full electric volgens google €15.000 (voorbeeld)

Dan heb je al gelijk €13.162,50 (stijging woningwaarde + subsidie) terugverdiend.
Natuurlijk is de woningstijging discutabel...

Voorbeeld waardestijging:
Bron
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPdh5fOhTSEfSfWDWFhz_DcC8_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v62w8qPilTIxlhyUoZkMdsNM.webp?f=fotoalbum_large

Kanttekening:
Waardestijging woning is natuurlijk alleen bij de eerste warmtepomp.
Retro fit na de eerste warmtepomp kost afhankelijk van merk en type een stuk minder, je hoeft namelijk niet altijd gelijk de indirect gestookte boiler te vervangen of appendages zoals driewegklep en externe pompen, buffervat etc.
Ook leidingwerk hoeft veelal niet meer drastisch aangepast te worden.
Echter de gemiddelde mens verhuisd wel een aantal keer in hun leven, of krijgt met een scheiding te maken... Dus in hoeverre je het allemaal wilt doorberekenen is per persoon afhankelijk.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tovergieter1
BasvanS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

We doen wel weer veel aannames terwijl we eigenlijk gewoon even op TS moeten wachten tot hij aangeeft of full electric een optie is, om zo ook de kosten voor de aansluiting terug te verdienen jaarlijks.

Mss is het zo simpel als hiet vervangen van een 4 pits gas --> 4 pits inductie van de Makro en zit er al een perilex op 3 fase groep in de keuken.

Of hij heeft een gasfornuis van EUR 7.000 staan die hij alleen wil vervangen voor een inductie variant van EUR 8.000. En door een oprijlaan van 100 meter kost het aanleggen van 3 fase EUR 5.000, ik noem maar wat. Terugverdientijd schommelt dan tussen de 3 en 100 jaar.
Goed punt, ik update ook even mijn orginele post.

Situatie momenteel:
Huis uit 1910, maar muren, dak en vloer goed geisoleerd in 2015 (energielabel A). Daarnaast HR++ glas overal.
Momenteel 110 m2, maar gaan waarschijnlijk een aanbouw doen waar we naar 155 m2 gaan.
Radiatoren kunnen in principe ook werken met lage temperatuur, maar geen vloerverwarming.
Daarnaast wel ruimte voor een boilervat/warmtepomp in de tuin/schuur.
Heb een inductiekookplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Tovergieter1 op 17-08-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Tovergieter1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Situatie momenteel:
Huis uit 1910, maar muren, dak en vloer goed geisoleerd in 2015 (energielabel A). Daarnaast HR++ glas overal.
Momenteel 110 m2, maar gaan waarschijnlijk een aanbouw doen waar we naar 155 m2 gaan.
Radiatoren kunnen in principe ook werken met lage temperatuur, maar geen vloerverwarming.
nou mooi toch?
Als je het nu redt met <50 graden CV water, dan is het toch geen probleem verder?
Hoe lager de aamvoertemp, hoe lager je elektrische stookkosten uitvallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@DutchWing
€1447,50 - €612 = €835,50 besparing per jaar.
Ik reken ook met de besparing op de vaste leveringskosten per product (hier gas)
en besparing op onderhoudskosten bij volledig gasloos.
Ca. € 100 + € 60 (= 50% besparing op onderhoudskosten cv-ketel)
Ik kom dan op een mogelijke besparing van actueel ca. € 1000/per jaar
bij de overgang van gas naar full-electric.

P.S.:Een overzicht van de grote bandbreedte van vaste leveringskosten.
De vaste kosten zijn voor gas + elektra.

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 17-08-2024 16:30 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Tovergieter1 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:12:
[...]

Situatie momenteel:
Houd er rekening mee dat de kans groot is dat alle leidingen ook aangepast moeten worden. Zeker icm vloerverwarming. Radiatorbuizen zijn standaard te smal voor vloerverwarming. Hiervoor zijn dikkere leidingen nodig. Dit kan aardig in de papieren lopen. Ik spreek uit ervaring. Weghalen van twee radiatoren inclusief nieuw leidingwerk( ook in de kruipruimte naar de verdeler toe) en ik was €1200 lichter.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Kan het überhaupt qua geluidsproductie van de buiten unit? Volgens mij is daar het een en ander nog wel over te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:38
President schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:49:
Kan het überhaupt qua geluidsproductie van de buiten unit? Volgens mij is daar het een en ander nog wel over te doen?
Als je een goed merk WP neemt is er nauwelijks geluidsproductie. Heb zelf een Daikin en als hij staat te loeien is het enige wat je hoort de ventilator, geen gebrom of iets. Geritsel van bladeren overstemd het geluid van de buitenunit al.

Voor andere goede merken zal hetzelfde gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dunklefaser schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:28:
@DutchWing
[...]

Ik reken ook met de besparing op de vaste leverancierskosten per product (hier gas)
en besparing op onderhoudskosten bij volledig gasloos.
Ca. € 100 + € 60 (= 50% besparing op onderhoudskosten cv-ketel)
Ik kom dan op een mogelijke besparing van actueel ca. € 1000/per jaar
bij de overgang van gas naar full-electric.
Ik heb als vastrecht de vaste leveringskosten en netbeheerder bij elkaar opgeteld om het even makkelijker te maken, zou ik bijvoorbeeld Vattenfall pakken dan kom ik zelfs iets hoger uit, namelijk €321,47

Servicekosten (incl. Onderhoud) van de ketel heb ik inderdaad niet meegerekend.
Zou ik bijvoorbeeld Feenstra pakken (landelijke partij) dan kom ik op:
- Ketel basis: €90,- (+ eenmalig €75,-)*
- Warmtepomp basis: €108,96 (+ eenmalig €75,-)

* Onderhoudsset niet meegerekend: +/- €50,- (merk/type afhankelijk)

Onderhoud warmtepomp is discutabel, echter als je toch geholpen wilt worden bij storing willen de meeste partijen dat je een servicecontract afsluit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

President schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:49:
Voor de zekerheid en voor je eigen gemoedsrust kan je ook een berekening met het geluidstool van de overheid doen. Op tweakers is er ook een passend topic te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Sito schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Als je een goed merk WP neemt is er nauwelijks geluidsproductie. Heb zelf een Daikin en als hij staat te loeien is het enige wat je hoort de ventilator, geen gebrom of iets. Geritsel van bladeren overstemd het geluid van de buitenunit al.

Voor andere goede merken zal hetzelfde gelden.
Er zijn anders duizenden klachten van geluidsoverlast van pompen o.a. Dek jezelf in en koop er direct een ombouwkast bij a €750. Kan best zo zijn dat velen hun pomp binnenkort mogen verwijderen ivm de geluidsoverlast :D

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

Er zijn anders duizenden klachten van geluidsoverlast van pompen o.a. Dek jezelf in en koop er direct een ombouwkast bij a €750. Kan best zo zijn dat velen hun pomp binnenkort mogen verwijderen ivm de geluidsoverlast :D
Dat is lachen zeg :D !

Ontopic: de nieuwe(re) modellen hoor je niet/nauwelijks, al kan ik me voorstellen dat je liever geen buitenunit (l/l of l/w) op 1m van de tuin vd buren plaatst als je in een appartement of woning met klein tuintje woont. Ook al zijn ze in Spanje niet anders gewend.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 17-08-2024 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Houd er rekening mee dat de kans groot is dat alle leidingen ook aangepast moeten worden. Zeker icm vloerverwarming. Radiatorbuizen zijn standaard te smal voor vloerverwarming. Hiervoor zijn dikkere leidingen nodig. Dit kan aardig in de papieren lopen. Ik spreek uit ervaring. Weghalen van twee radiatoren inclusief nieuw leidingwerk( ook in de kruipruimte naar de verdeler toe) en ik was €1200 lichter.
Bewijst vooral dat je veel kunt besparen door dingen zelf te doen. Materiaal is niet heel bijzonder duur, het zijn vooral de koppelingen.

En eerlijk gezegd, als ik hier de topics voorbij zie komen waarbij een warmtepomp niet presteert, is het 9 van de 10 keer een installateur die een te dunne diameter heeft gepakt en dat heeft aangesloten alsof die koppelingen allemaal gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
_JGC_ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

Bewijst vooral dat je veel kunt besparen door dingen zelf te doen. Materiaal is niet heel bijzonder duur, het zijn vooral de koppelingen.

En eerlijk gezegd, als ik hier de topics voorbij zie komen waarbij een warmtepomp niet presteert, is het 9 van de 10 keer een installateur die een te dunne diameter heeft gepakt en dat heeft aangesloten alsof die koppelingen allemaal gratis zijn.
Zeker en vast maar aansluiten aan een vloerverwarming etc daar begin ik niet aan. Het heeft niets met een installateur te maken. Het is vaak dat mensen vloerverwarming nemen in een huis met oude radiatoren. Dan ontkom je niet aan nieuwe leidingen etc. Was bij ons ook. Huis uit 89 met standaard radiatoren etc

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
Is een airco unit ook iets wat in je vergelijking zou passen.
Multi Split unit waar je 5 Binnen units op zou kunnen aansluiten.
Dan kan je niet alleen verwarmen maar ook koelen.
Weet niet wat het prijsverschil is.
Ik ga over 2 weken een Multi Split Unit (3 binnen units op aan te sluiten)
Plaatsen in mijn huis. 8KW buiten unit 2x 3.5 KW binnen units (kost ongeveer1700)
Buiten unit 8KW kost 2000 binnen units 300 euro ps (Via een veiling gekocht)
Plaatsing kosten door een bedrijf waar achterbuurman voor werkt 1100 euro (2 de offerte zonder buurman korting 3000 euro

Dus kijk of je dit ook in je vergelijking kan opnemen

Unit die ik plaats doet
verwarmen
koelen
fijnstof uit de lucht halen
bevochtigen
Pollen uit de lucht halen
ioniseren

[ Voor 9% gewijzigd door Raoul.TLS op 17-08-2024 19:44 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 13:53
Raoul.TLS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:40:
Is een airco unit ook iets wat in je vergelijking zou passen.
Multi Split unit waar je 5 Binnen units op zou kunnen aansluiten.
Dan kan je niet alleen verwarmen maar ook koelen.
Weet niet wat het prijsverschil is.
Ik ga over 2 weken een Multi Split Unit (3 binnen units op aan te sluiten)
Plaatsen in mijn huis. 8KW buiten unit 2x 3.5 KW binnen units (kost ongeveer1700)
Buiten unit 8KW kost 2000 binnen units 300 euro ps (Via een veiling gekocht)
Plaatsing kosten door een bedrijf waar achterbuurman voor werkt 1100 euro (2 de offerte zonder buurman korting 3000 euro

Dus kijk of je dit ook in je vergelijking kan opnemen
Dat is toch een veel te zware buitenunit? Wat is het minimum vermogen waar die buitenunit op kan draaien? Straks kunnen je binnenunits enkel op volle kracht draaien als je er maar 1 tegelijk aan hebt 8kW is pas nuttig als je er 4-5 binnenunits op hebt die ook allen tegelijk verwarmen.

Verder is het nemen van airco’s zeker het overwegen waard. Maar lees je even in en koop geen 8kW unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Zeker en vast maar aansluiten aan een vloerverwarming etc daar begin ik niet aan. Het heeft niets met een installateur te maken. Het is vaak dat mensen vloerverwarming nemen in een huis met oude radiatoren. Dan ontkom je niet aan nieuwe leidingen etc. Was bij ons ook. Huis uit 89 met standaard radiatoren etc
Je kunt niet anderen hun overwegingen bij zowat alles reflecteren op je eigen situatie en bezwaren (!)
Als je sowieso al een ombouw moet aanschaffen dan doe je er beter aan direct de juiste wp te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Mijn 8K buiten unit kan dacht 12KW koelen
Dit doet die slim door soms per kamer / kamers te koelen en later over te gaan naar ander kamers.

Mijn Buitenunit wordt alleen van spanning voorzien en die voed de binnen units van stroom.

Is meer een industriële installatie opstelling maar werkt prima thuis.

Ik kan op die 8KW buiten unit Max 3 Binnen Units aansluiten.
Moet op een aparte stoom groep trekt makkelijk 12-16 A

Er is ook een 12 KW buiten unit waar je 5 Binnen units op kan aansluiten

je kan kijken naar LG Mitsubishi Remeha of een van de ander merken.
Allemaal via ene App te bedienen en tja doen net wat meer als een warmte pomp.
maar prijsverschil zou ik niet weten voor jouw huis situatie

Standby vermogen Buiten unit 0,3 W

[ Voor 43% gewijzigd door Raoul.TLS op 17-08-2024 20:18 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
paQ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Je kunt niet anderen hun overwegingen bij zowat alles reflecteren op je eigen situatie en bezwaren (!)
Als je sowieso al een ombouw moet aanschaffen dan doe je er beter aan direct de juiste wp te installeren.
Dat zeg ik niet ;) Ik geef enkel aan dat het vaak niet enkel bij een pomp blijft en een ombouw zou ik sowieso doen ivm overlast

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
WP installaties van nu kunnen ook heet water maken en je huis compleet en snel verwarmen.
je kan overwegen geheel van het gas af scheelt ook geld.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
svenk91 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Dat is toch een veel te zware buitenunit? Wat is het minimum vermogen waar die buitenunit op kan draaien? Straks kunnen je binnenunits enkel op volle kracht draaien als je er maar 1 tegelijk aan hebt 8kW is pas nuttig als je er 4-5 binnenunits op hebt die ook allen tegelijk verwarmen.

Verder is het nemen van airco’s zeker het overwegen waard. Maar lees je even in en koop geen 8kW unit.
Buiten Unit Voorziet binnen unit van Stroom en koeling.
Standby stroom verbruik 0.3W (minder als de gem TV)
Kan ook kiezen om ze uit te zetten maar opstarten en koelen verwarmen kost ook weer extra stroom.
Met 20 Zonnepanelen op het dan laat k ze wel in standby staan

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 14:13

EiT

Leuk al die berekeningen, maar daar mist e.a.

1. In start post staat dat hij zijn m2 met 40% gaat uitbreiden. (30% meer inhoud ofzo om te verwarmen?). Dus er zal meer gas of kWh’s verbruikt worden.
2. Hij betaalt nu 33 cent per kWh, dit is i.c.m. gas. Als je alleen elektra nodig hebt is het makkelijker om een energie contract af te sluiten, pak gewoon de goedkoopste kWh prijs. Op moment +/- 25 cent. Scheelt al weer 8 cent in berekeningen. Let op: helaas is de elektra prijs met 5 cent gestegen de afgelopen maand. (Hoewel je altijd gas en elektra ook bij verschillende leveranciers kan afsluiten, maar de bonus bied vaak meerwaarde).
3. Zonnepanelen lijkt mij irrelevant, dit moet je apart berekenen en afschrijven. Buiten dat heb je de stroom nodig als die dingen niets doen en ben je afhankelijk van ligging dak.
4. Ben nog nooit iemand tegengekomen die spijt heeft van een goed werkende WP installatie.
5. Andere voordelen zoals geen rookgas kanaal vervangen en je bent ook af van je koolstofdioxide.
6. Persoonlijke mening: Warmte afgifte bron en temperatuur in huis is ook nog een belangrijk detail. Ik vind een WP behoorlijk minder goed functioneren met ventilatie type C t.o.v. D. Als het huis verkeerd staat waai je weg of moet je roosters sluiten, vraag is of dat nu zo gezond is ;).

Wij hebben bij oplevering van ons huis de CV ketel er direct uitgegooid, iedereen verklaarde ons voor gek. Nooit spijt gehad. Installatie van (bodem)WP was 25k, maar comfort wil ook wat. Geloof nooit dat we het terug verdienen, nooit uitgerekend. Hoewel er nu wel mogelijkheden zijn ivm hoge gas prijzen. Enige minpunt voor ons is ventilatie roosters waar in de winter behoorlijk wat kou het huis inkomt, met LTV is niet altijd ideaal.

[ Voor 3% gewijzigd door EiT op 17-08-2024 20:28 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 23:31
In de media is de laatste dagen nieuws dat warmtepomp installateurs/verkopers ze op dit moment maar moeilijk kwijt kunnen. Verhalen van vroege kopers en hoge energieprijzen doen de warmtepomp markt niet veel goeds. Dus een kopersmarkt waar over de prijs te onderhandelen moet zijn. Maar misschien ook echt een komkommer tijd verhaal.

Hoe zit je met je warm water. Zou geheel van het gas af ook kunnen? Dat scheelt vastrecht

Je berekening klinkt logisch, maar heb er te weinig ervaring mee om te zien of je iets mist. Gas zou wel steeds duurder gaan worden is wat de politiek wenst en electro goedkoper. Heb je geld over waarmee je investeert? Een hybride CV lijkt nu de beste gok. Maar als je geld tekort komt is de goedkoopste optie voor nu een gewone CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Zou verschillende scenario's laten uitwerken.
WP met en zonder heet water
Geheel van het gas af.
Meterkast 3 fase aansluiting en stroom groepen op orde brengen.
Radiatoren leiding werk vervangen vernieuwen indien nodig.
Of gehele woning met airco units luchtkwaliteit beheren.
Zullen allemaal verschillende prijsplaatjes hebben.
plusjes en minnen op een rij zetten en kijken wat voor jouw het beste uit pakt en toekomst bestendig is.
Zal allemaal niet goedkoop zijn maar goed je kan je geld maar 1 keer uitgeven en dan wil je het ook goed doen. Vraag een extern advies aan dan heb je dat ook.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 13:53
Raoul.TLS schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Buiten Unit Voorziet binnen unit van Stroom en koeling.
Standby stroom verbruik 0.3W (minder als de gem TV)
Kan ook kiezen om ze uit te zetten maar opstarten en koelen verwarmen kost ook weer extra stroom.
Met 20 Zonnepanelen op het dan laat k ze wel in standby staan
Ik doelde niet op standby verbruik, maar het minimale koel en verwarmvermogen. Oftewel, als die op een laag pitje draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
svenk91 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:51:
[...]

Ik doelde niet op standby verbruik, maar het minimale koel en verwarmvermogen. Oftewel, als die op een laag pitje draait.
Dat is een beetje kleine letters lezen voor mij.
Remeha Diva 3 Multi Split 8KW unit .
Ik sluit 2 maal 3.5 KW binnen units op aan
Kan later een 2.5KW nog op aansluiten als 3de unit dan is die vol
Op de website weinig te vinden.
Is een beetje lastig in de zomer en in de winter. hangt van verlies af wat die moet koelen verwarmen etc
Ga wel een slimme meter op de groep aansluiten om verbruik in de gaten te houden.
Zie bij me energie leverancier wel me dag verbruik en gelijk wanneer ik me auto een keer opgeladen heb en wanneer ik dat niet gedaan heb.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ

paQ

CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:08:
[...]

Dat zeg ik niet ;) Ik geef enkel aan dat het vaak niet enkel bij een pomp blijft en een ombouw zou ik sowieso doen ivm overlast
Ik zie je vooral de “onmogelijkheden” benoemen ipv te kijken wat (gewoon) mogelijk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:46
Vraag me eigenlijk altijd af waarom iedereen een warmtepomp wil "terugverdienen". Een gasketel verdien je toch ook niet terug? En een auto ook niet.

Oke, het is duurder dan een gasketel en dat verschil wil je eigenlijk liever niet betalen. Maar het klimaat wil ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
Je installatie schrijf je af over 5 10 15 of 20 jaar
Dan is het tijd voor een nieuwe dat lijkt me logischer
zo na te denken ipv wanneer verdien ik hem terug

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:46
Flappie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:42:
Vraag me eigenlijk altijd af waarom iedereen een warmtepomp wil "terugverdienen". Een gasketel verdien je toch ook niet terug? En een auto ook niet.

Oke, het is duurder dan een gasketel en dat verschil wil je eigenlijk liever niet betalen. Maar het klimaat wil ook wat ;)
Nee! Mensen willen hetzelfde of betere comfort tegen een zo laag mogelijke prijs. Het is belachelijk dat mensen nu 3x zoveel moeten gaan betalen voor hetzelfde comfort. Het mileu interesseert de meesten niets.
Berekening om iets terug te verdienen is mentale gumnastiek om de pijn van de hoge prijs te verlichten of rechtvaardigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sport_Life schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:37:
[...]
Ontopic: de nieuwe(re) modellen hoor je niet/nauwelijks, al kan ik me voorstellen dat je liever geen buitenunit (l/l of l/w) op 1m van de tuin vd buren plaatst als je in een appartement of woning met klein tuintje woont. Ook al zijn ze in Spanje niet anders gewend.
Dat is zo onwaar. De gloednieuwe Mitsubishi van de buren hoor ik op twintig meter afstand, evenals de LG van de buurvrouw verderop en de Bosch van de andere buren. Veel mensen horen het niet door gehoorschade (of dat nou door leeftijd of harde geluiden komt)

Een van de voornaamste redenen dat hier over twee maanden een grondwarmtepomp komt.

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 17-08-2024 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:46
mastr-dc schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 22:54:
[...]

Nee! Mensen willen hetzelfde of betere comfort tegen een zo laag mogelijke prijs. Het is belachelijk dat mensen nu 3x zoveel moeten gaan betalen voor hetzelfde comfort. Het mileu interesseert de meesten niets.
Berekening om iets terug te verdienen is mentale gumnastiek om de pijn van de hoge prijs te verlichten of rechtvaardigen.
En dat het milieu ze niets interesseert is het probleem weer doorschuiven naar een volgende generatie.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

pagani schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 23:01:
[...]

Dat is zo onwaar. De gloednieuwe Mitsubishi van de buren hoor ik op twintig meter afstand, evenals de LG van de buurvrouw verderop en de Bosch van de andere buren. Veel mensen horen het niet door gehoorschade (of dat nou door leeftijd of harde geluiden komt)

Een van de voornaamste redenen dat hier over twee maanden een grondwarmtepomp komt.
Het is gewoon heel erg afhankelijk van welk merk/type warmtepomp je neemt en hoe deze ingesteld staat. En misschien ben je zelf overgevoelig voor geluid en/of prikkels, dat is meer aannemelijk dan dat iedereen in de wijk gehoorschade heeft statistisch gezien.

Vaillant is met de aroTHERM plus 55/6 gewoon echt stil, je kan de ventilator handmatig op 100% zetten om in ieder geval het maximale ventilator geluid te simuleren.

Of je nu 50 dB buiten hebt wat +/- 35 dB binnen is of je hebt een grondwarmtepomp met +/- 40 dB binnen staan…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
CryptoNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

Omkastingen in die prijs klasse zijn in de regel decoratief. Je moet wel een kast hebben met een aantoonbare reductie als Reducd en Dice. Kosten heel veel meer.

Welke kast van die prijs komt met een bruikbaar meetrapport voor de WPAC?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Flappie schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:42:
Bij een auto kijk je 'daar' ook naar als je moet kiezen tussen benzine, diesel, gas, hybrid of full electric. Het doel is de laagste TCO.
Bij een warmtepomp is het misschien iets anders omdat je die kiest op een moment dat je huidige apparaat nog niet op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Olaf van der Spek schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Bij een auto kijk je 'daar' ook naar als je moet kiezen tussen benzine, diesel, gas, hybrid of full electric. Het doel is de laagste TCO.
Ehh, nee hoor? Zoals al eerder genoemd kiest niet iedereen enkel met z’n portemonnee. Gelukkig maar, anders zou iedereen in een Dacia Duster rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

fsfikke schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Ehh, nee hoor? Zoals al eerder genoemd kiest niet iedereen enkel met z’n portemonnee. Gelukkig maar, anders zou iedereen in een Dacia Duster rijden.
Ik kijk bij de aanschaf van een auto wel naar de portemonnee hoor (bewust een (PH)EV om na salderen 'gratis' te kunnen rijden) ;). En nee, rijd geen Dacia :D. Ook geen Tesla die na 3 jaar 40-50% in waarde daalt.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2024 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CryptoNL Wat @Ronald hierboven over serieuze suskasten schrijft kan ik bevestigen.
Recent nog een offerte van een lokale installateur voor een Daikin wp ontvangen
waarin preventief/profylactisch 2 "officiële" suskasten aangeboden werden
(men was namelijk niet in staat/of had geen zin een "WPAC" te doen).

Citaat:
"Wilt u zeker zijn van de zaak laat dan een geluidsberekening maken door een gespecialiseerd bureau."

Suskast met -3dB(A) = € 2175,- (van Daikin)
Suskast met -9db(A) = € 2875,- (in RAL kleur gespoten + € 975)
(ander merk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@dunklefaser een offerte met die tekst zou ik door de dichtstbijzijnde tennis speler laten behandelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Ronald schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:30:
@dunklefaser een offerte met die tekst zou ik door de dichtstbijzijnde tennis speler laten behandelen
Backhand- of Forehand? Ik heb hem gewoon laten passeren - ging meteen buiten het speelveld _O- .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Backhand- of Forehand? Ik heb hem gewoon laten passeren - ging meteen buiten het speelveld _O- .
Keiharde smash:-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Loonde de moeite niet - was sowieso buiten mijn "league" - prijstechnisch gezien.
Niets te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

dunklefaser schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:23:
@CryptoNL Wat @Ronald hierboven over serieuze suskasten schrijft kan ik bevestigen.
Recent nog een offerte van een lokale installateur voor een Daikin wp ontvangen
waarin preventief/profylactisch 2 "officiële" suskasten aangeboden werden
(men was namelijk niet in staat/of had geen zin een "WPAC" te doen).

Citaat:
"Wilt u zeker zijn van de zaak laat dan een geluidsberekening maken door een gespecialiseerd bureau."

Suskast met -3dB(A) = € 2175,- (van Daikin)
Suskast met -9db(A) = € 2875,- (in RAL kleur gespoten + € 975)
(ander merk)
3dB winnen voor 2175 , wie koopt zoiets 8)7

Pagina: 1 2 Laatste