Het Grote IBM-HD Uitval Topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 871 views sinds 30-01-2008

• Thorne
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:00

Thorne

Forrester

Mijn 75GXP 30Gig is ook overleden... nu een 60GXP van 40Gig.... geen problemen whatsoever. Denk dat dit gewoon een betere serie is.

>specs<

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

zijn er nu meer mensen die problemen hebben met de drive fitness test disk van IBM ?

Geen inspiratie

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op vrijdag 28 september 2001 15:29 schreef Thorne het volgende:
Mijn 75GXP 30Gig is ook overleden... nu een 60GXP van 40Gig.... geen problemen whatsoever. Denk dat dit gewoon een betere serie is.
Kreeg je die van IBM nadat je hem opstuurde of van je leverancier o.i.d.?

de betaler vervuilt

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

Mijn schijffie is er ook mee opgehouden, maar dat staat hier al (tenminste de voorgeschiedenis).
Hij is nl. een week ofzo na die IBM drive fitness test alsnog rare geluiden gaan maken, in begin van de schijf zwaar beschadigd.

Inmiddels ligt ie bij IBM, krijg neem ik aan een nieuwe opgestuurd.

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

Verwijderd

Ik moet dus maar eens afkloppen... ik heb 2 DTLA-307030's die nu al een klein jaar probleemloos draaien.. :)
ik heb net weer een 40GB 60GXP besteld.. die schijven bevallen me goed... ondanks de problemen die "iedereen" heeft..
Ik vind het wel klasse van IBM dat ze snel de problemen afhandelen als er iets met je schijf aan de hand is.. zonder dat de reseller er tussen zit.. :)

Verwijderd

mijn 10gig is ooit gestorven, nu een 60gig erin, nog geen probs mee gehad!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ik heb de 40GB 60GXP heb er geen problemen mee lekker stil lekker snel...maar had ooit een 75Gxp en die was wel 3maanden dat ie een Badsector had en op het laatst...gewoon me koppen crashden.

• micebec
  • Laatst online: 26-01 14:49
Zo'n twee weken geleden heb ik mijn 75gxp 46.1 gig HD opgestuurd naar IBM.

Vandaag heb ik een 61.5 gig 60gxp terug gekregen.

Alleen ik weet niet echt of deze schijven wel te vertrouwen zijn.

Hoewel de harde schijf na twee maanden kuren begon te vertonen, ben ik wel blij met de service van IBM.

Verwijderd

Ehm... in VEEL schijven van IBM zit er iets fout ja. IBM zit met een klein probleempje als ik het goed heb ;) Gewoon sturen naar ze dan heb je in de meeste gevallen recht op een ander.

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Topicstarter
in dat opzicht ben ik wel blij met IBM :) je krijgt +/- binnen 10 dagen een nieuwe HD (alleen geen nieuwe Data :()

mijn T.net systeemspecspagina

• Pietert
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Nieuwe data? Moet je maar voldoende backups draaien!!!
Een schijf kan altijd verrot gaan en dus draai ik wekelijks een backupje. Alle belangrijke files op een cdtje, die films op mijn HD kunnen me gestolen worden, die down ik wel opnieuw...

Heb hier een 40GB 60GXP draaien en de volgende komt er aan. Geen problemen mee gehad tot nu toe (5 maanden ofzo) en als ie stuk gaat is het makkelijk een nieuwe krijgen (IBM levert gewoon goede service en doet niet moelijk, probeer dat eens bij een Maxtor!!!)...

Oftewel een tevreden klant die als zijn HD er mee stopt ook geen problemen heeft omdat backups hun gewicht in goud waard zijn!

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 03:26 schreef VageGast het volgende:
Nieuwe data? Moet je maar voldoende backups draaien!!!
Een schijf kan altijd verrot gaan en dus draai ik wekelijks een backupje. Alle belangrijke files op een cdtje, die films op mijn HD kunnen me gestolen worden, die down ik wel opnieuw...

Heb hier een 40GB 60GXP draaien en de volgende komt er aan. Geen problemen mee gehad tot nu toe (5 maanden ofzo) en als ie stuk gaat is het makkelijk een nieuwe krijgen (IBM levert gewoon goede service en doet niet moelijk, probeer dat eens bij een Maxtor!!!)...

Oftewel een tevreden klant die als zijn HD er mee stopt ook geen problemen heeft omdat backups hun gewicht in goud waard zijn!
hehehehe, als iebeeem slim is verlenen ze die service inderdaad ja. Anders kost die fout in hun productielijntje hun nog meer dan dat het nu al gedaan heeft......

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zondag 30 september 2001 03:06 schreef RRX het volgende:
in dat opzicht ben ik wel blij met IBM :) je krijgt +/- binnen 10 dagen een nieuwe HD (alleen geen nieuwe Data :()
idd, ff IBM mailen dat ze ook ff die service geven :) :)

btw mijn hdd had ik naar de winkel trug gestuurd en binnen 1 week had ik een nieuwe IBM hdd compleet geseald en al :) :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op maandag 01 oktober 2001 04:30 schreef ReseTTim het volgende:

[..]

idd, ff IBM mailen dat ze ook ff die service geven :) :)

btw mijn hdd had ik naar de winkel trug gestuurd en binnen 1 week had ik een nieuwe IBM hdd compleet geseald en al :) :)
Bij een vriend van me ook +-1 week.
Jaha ze hebben het onder de knie daar bij IBM :)

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
die van mij draait nu 3 maanden 24/7, en perfect ook!
verpomp dagelijks 20/25 gig dus alleen draaien doet ie ook niet...(ftp, fserve)
ben er wel tevreden over..

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-03 19:52
Defecte 75GXP opgestuurd, en met 7 werkdagen een nieuwe 60GXP teruggekregen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

mijn 60gxp is ook defect :(

maar krijg een nieuwe

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:17

EXX

EXtended eXchange

1ste 60GXP 60 GB overleed na 5 minuten (nog tijdens de FDISK integrity test). Terug naar de winkel, nieuwe gekregen, en die doet het (3 maanden later) nog steeds.

Keeping my fingers crossed.....

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Het is weer zo ver..
M`n DTLA 307045 is voor de 3e keer stuk gegaan. De stroom was uit gegaan en in m`n server zitten 2 DTLA 307045`s. Degene waar het os op zat deed tijdens het opstarten prr-KGGG-KGGG-KGGG en win2k zei dat ie de active directory niet kon mounten. Dus ik met drive fitness test de clusters gemaakt en `m snel op die andere 307045 geghost (daar ging me pr0n ). Toen ik opnieuw bootte van die HD waar het os op geghost was, deed deze het ook niet meer. Bij het opstarten gaf ie al datzelfde geluid als die andere en de bios herkende `m niet meer

Kortom: De HD waar het OS al op stond zit nu nog in m`n server en die waar de pr0n eerst op stond is nu onderweg voor een RMA... Als ik een vervangende heb stuur ik denk die andere HD er ook heen, want die klinkt ook niet tof... Hopelijk houdt ie het nog even uit tot die ene HD terug is...

Fijn die DTLA 307045`s...

Verwijderd

Yeps ik heb precies het zelde problem met een 40gig HD van IBM GPX60 volegns mij zo uit me hoofd.

Ik heb hem een jaar terug gekocht nog geen jaar zelfs en afgelopen vrijdag wou xp niet mer opstarten en als ik naar de hD luisteren maakt hij hele rare geluiden als of de kop vast zit .. ik die schijf er uit Xp deed het weer in 2e pc ..precies het zelfe gelijk en probleem dus denk ook dat die van mij overleden is heb gelijk nieuwe van Maxtor besteld 80 gig ..

Maar zou ik ook deze kunnen inruilen bij IBM heb geen bonnentje of watdan ook helemala niks meer..

Groeten Hades

• Quantor
  • Niet online
Om een hd direct naar IBM (of Maxtor daar heb ik toevallig ervaring mee) heb je geen bonnetje nodig, alleen het typenummer + serienummer. Je moet wel even geduld hebben, iig bij Maxtor.

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Bij IBM gaat dat wel snel... 2 weken duurt het ongeveer voordat je een andere heb.

• fredkroket
  • Niet online
Kijk ook even in dit topic :)

[topic=430416/1/50]

Verwijderd

Ik stuur morgen een defecte DTLA-305040 (40GB, 5400rpm) op naar IBM... Dat ding ging tijdens de WinXP install hele vreemde geluiden maken en sindsdien gaf de IBM Drive Fitness Test een code 0x75, Defective Device, Component Failure...

Ben benieuwd wanneer mijn nieuwe er is...

• Devil N
  • Laatst online: 28-10-2025
En alweer een dooie 60 GXP...

De HD in kwestie (40 Gig IBM Deskstar 60 GXP) is nog maar anderhalve maand geleden uit de fabriek gerold, en ik heb 'm absoluut niet misbruikt in die tijd (ik doe niet aan massaal MP3 en DivX downloaden, en 't grootste deel van de tijd dat ik 'm heb gehad heb hoefde hij niet op volle snelheid te draaien). Overigens was deze HD een vervanging voor een HD van hetzelfde type die ook dood was gegaan.

't Zure is alleen dat ik net een vette upgrade heb gemaakt (van Slot A Athlon 600 naar Athlon XP 1800+), en voordat ik Windows weer volledig aan de praat kon krijgen om m'n salvo aan games uit te proberen, ging dus die HD dood. Een paar uur heeft hij op volle snelheid (Ultra ATA-100) gedraaid, en toen wou de leeskop dus ineens niet meer bewegen.
Ik heb nu alleen nog maar m'n ouwe 15 Gig HD (die al bijna twee jaar perfect werkt) waar Linux op staat, en ik kan nu dus alleen maar Quake 3 met wat mods spelen. Niet dat ik daarmee niet van m'n nieuwe krachtpatser kan genieten, maar ik zou toch liever andere games willen spelen op moment (Tribes 2, Tribes 2, ennuh... Tribes 2), die nu ook echt lekker moeten draaien.

Anyways, vandaag stuur ik die HD maar weer op naar IBM, vraag om een 120GXP als vervanging deze keer, en indien mogelijk met alle data erop die als 't goed is nog steeds op de dooie HD staat, en als ze geen 120GXP willen geven, dan maar de winkelwaarde terug. Hoe dan ook, ik wil niet weer een 60GXP :(

BTW, sorry Twynn ;)

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-12-2025
Even een vraagje:

Ik heb een 75GB DTLA-307075 van IBM.
Als ik op een bepaald deel van de schijf kom met bijvoorbeeld een virusscanner is het net of er een krekel in m'n pc zit.
In dat geluid blijft ie dan even hangen en geeft aan dat hij niet meer kan schrijven op dat stuk.

Is dat een slecht teken ? :?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op maandag 08 april 2002 11:01 schreef deviln het volgende:
BTW, sorry Twynn ;)
No problem :) (Ik moet het alleen een beetje overzichtelijk zien te houden ;))

't is sowieso vervelend als je weer eens een hdd-crash hebt gehad..
Op maandag 08 april 2002 11:12 schreef Serum het volgende:
In dat geluid blijft ie dan even hangen en geeft aan dat hij niet meer kan schrijven op dat stuk.

Lijkt me zeer zeker geen goed teken.. (bad clusters?)

In de faq staat een linkje naar een testprogramma van ibm.. Probeer dat eens uit.. Als je schijf niet goed is moet je hem gewoon terug sturen..

Verwijderd

[quote]
Op maandag 08 april 2002 11:12 schreef Serum het volgende:
Even een vraagje:
heel slecht teken: bad sectors
dat geluid komt omdat hij het stukje telkes opnieuw probeert te lezen en dus telkes met z'n koppen over dat kleine stukje heen ragt.

in elk geval backuppen dus.

Verwijderd

/me heeft 2x 60 gig ibm in een raid 0 staan, en heeft nog geen problemen, en hoopt dat dit zo blijft :)

• K-2SO
Wow, dat was snel .. :)
Ik ga effe testen en stuur de schijf terug als dat nodig is.
Hij is van DEC-2000 .. die RMA geld dan toch nog ?

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 11:12 schreef Twynn het volgende:

[..]

In de faq staat een linkje naar een testprogramma van ibm.. Probeer dat eens uit.. Als je schijf niet goed is moet je hem gewoon terug sturen..
dat testproggie kan de boel er nog slechter op maken.
als er namelijk niet alteveel bad sectors zijn, dan markeert dat proggie ze als slecht en gebruikt een aantal sectors uit de spare track om het aantal byte in totaal weer te laten kloppen. Waarna hij vrolijk rapporteert dat er nix aan de hand is.

Er is echter wel structureel iets mis met je schijf en er zullen dus bad sectors blijven ontstaan. Meer data zal dus verknoeit worden, en met een beetje pech kapt de hele schijf ermee voordat het testprogramma aangeeft dat er echt iets goed mis is (oftewel de spare track is al helemaal opgebruikt).

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Op woensdag 03 april 2002 16:10 schreef Hades-Hodur het volgende:
<knip>
Groeten Hades
Lees dit even:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).

bron: GoT FAQ

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Tja ik heb dus progje van IBM gebruikt, lowlevel uitgevoerd en ze doe het weer allebei :?. ben ze nu weer een week aan t gebruiken gisteren opnieuw gescand maar geen badsector's

IBM doet geen goedde zaken met deze onbetrouwbaarheid ;(

nu maar hopen dat de 120GPX serie beter is

• K-2SO
Hoe lang geld die RMA ?

• Campos
  • Laatst online: 29-10-2025
RMA aanvraag via de website is 30 dagen geldig volgens mij. Mijn 45GB 74GXP net opgestuurd, ging na zo'n 14 maanden trouwe dienst ineens dood :( Zet m'n pc aan, hoor een harde KLIK, hang... en tja, daar ging'tie :'(

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 11:34 schreef ExcaliburDexter het volgende:

nu maar hopen dat de 120GPX serie beter is
ook niet dus :(
mag volgens de specs 300 nogwat uur per maand aanstaan.
gemiddeld 9 uur per dag ofzo :{

Verwijderd

Ik heb nu al bijna 2 jaar 4x IBM 40GXP 40gb 7200 toeren

en ze lopen nog alemaal perfect, tja mijn computers staan dacht en nacht aan en die hdisks doen het nog even snel en goed als toen ik ze kocht :)

Verwijderd

De 40GXP is dan ook niet 1 van de probleemschijven.
En dan nog, het is niet zo dat ze echt allemaal kapot gaan. Dan was IBM allang failliet.

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Die van mij (75GXP, 46.1 GB) doet het na een jaar nog steeds perfect. Eén keer toen hij zo'n 45 graden heet was, maakte hij een raar snerpend geluid tijdens het defragmenteren. Het werd de schijf toen duidelijk even teveel, maar hij doet het toch nog steeds goed. Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat je je pc met een IBM schijf inderdaad niet langer dan 8 of 9 uur per dag laat aan staan en ervoor zorgt dat de temperatuur van je hdd niet veel hoger dan 39 of 40 graden wordt.

• Campos
  • Laatst online: 29-10-2025
Op maandag 08 april 2002 20:49 schreef MegaJurk het volgende:
Die van mij (75GXP, 46.1 GB) doet het na een jaar nog steeds perfect. Eén keer toen hij zo'n 45 graden heet was, maakte hij een raar snerpend geluid tijdens het defragmenteren. Het werd de schijf toen duidelijk even teveel, maar hij doet het toch nog steeds goed. Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat je je pc met een IBM schijf inderdaad niet langer dan 8 of 9 uur per dag laat aan staan en ervoor zorgt dat de temperatuur van je hdd niet veel hoger dan 39 of 40 graden wordt.
Sja en na zo'n raar snerpend geluid, gevolgt door een luide klik deed die van mij dus niets meer :'(

• Trek Y11
  • Laatst online: 20-03 15:22

Trek Y11

Eat my shorts

Had 2x 60 gxp 40 gb, vielen vrijwel tegelijk uit was raid config, schijven zijn ongeveer 3 maanden oud geworden.

Heb nu 2x Maxtor zijn wel minder snel, hoop dat deze langer meegaan.....

What if this weren't a hypothetical question?

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:50
kon toen bij een vriend kiezen uit een 40gb ibm en een 80gb maxtor, blij dak de tweede heb genomen, draait heerlijk, geen problemen, en nog mn oude 6.4gb die ik binnekort ff update met zooi van nu :)

Verwijderd

Kep nu maandje IBM 120Gxp 80 gig 7200rpm en draaid als de fluit :) Dat ding word ook niet eens warm. Kep er wel 2 60mm @ 5v bij staan >:)

• K-2SO
Op maandag 08 april 2002 17:44 schreef Campos het volgende:
RMA aanvraag via de website is 30 dagen geldig volgens mij. Mijn 45GB 74GXP net opgestuurd, ging na zo'n 14 maanden trouwe dienst ineens dood :( Zet m'n pc aan, hoor een harde KLIK, hang... en tja, daar ging'tie :'(
Ik bedoelde ook hoelang ik nog aanspraak kan maken op deze service.
Mijn 75GB IBM is van DEC-2000 namelijk.

• You-Suk
  • Laatst online: 16-11-2025
Ok, heb dus net ff dit topic doorgelezen en werd daar niet blij van :(
Ik heb dus een 40gb (60GXP)en die begon dus laatst rare geluiden te produceren...KGGGG KGGGG KGGGG KGGG en ging daarna weer gewoon verder.
Maar het ding bleef zo af en toe wel ff hangen, weer dat geluid dus.
Heb 'm geformatteerd (of geprobeerd iig) blijft hangen op 56% , snel formatteren werkte nog wel
Sindsdien zijn de geluiden weg, maar ik begrijp dat ie op het punt staat om kapot te gaan ?????

btw. schijf is 3/4 jaar oud :(

• Otho
  • Laatst online: 21-03 05:03

Otho

Zoeken scheelt ergernis

Ik had laatst ook 2 schijven met rare geluiden, eigenlijk al voor de Kerst, maar alles draaide nog wel.
Toch maar die drive fitness test gedaan. Ja hoor, bad sectors overal.

Opgestuurd en net 2 terug gekregen.
"Servicable used parts" :( :( :(

Hopelijk houden die het langer vol dan de eerst 2, nl. 6 maand

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Heb hier 2 30GB 75GXPs van Augustus 2000 en werken vooralsnog prima, hopelijk blijft het zo :)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Aaaargh!!! Het is niet te geloven, tijdens een virusscan eerder vanavond een geluid als....tja, zoals al eerder opgemerkt een krekel, heel eng en echt niet goed. Met het programma SMARTDefender van IBM/Ontrack een test gedaan en jawel, de mededeling dat ik snel moet gaan backuppen en de fabrikant/winkelier opbellen. Hij doet het nog wel en ik ben nu dus zoveel mogelijk aan het backuppen. Morgen maar een Maxtor kopen en kijken of ik nog het boeltje kan overzetten en dan terug naar de fabriek met die IBM!

Het is wel triest hoor, al een jaar loop ik te posten hoe tevreden ik wel niet met mijn IBM ben en nu....ik ook!!!

• ExcaliburDexter
mmm ik zei dus eerst dat ze het weer deden, maar na vanavond is er weer eentje bezig. Dit is t gewoon, ik ga niet om de twee weken iedere keer een lowlevel doen en dan hopen dat ie niet weer stuk gaat, nu gaat dat rotding terug.

Nu nog ff snel die andere ook flink belasten zodat deze ook (weer) stuk gaat scheelt me in de verzend kosten ;)

en dan hopen dat ik 2 120GPX terug krijg

ik vind dit echt triest ;(

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Raar dat altijd die ibm's uitvallen ,bij mij thuis 1 western digital naar de klote en 2 quantum's en dat terwijl die heel weinig worden gebruikt.
Mijn ibm 60gxp 40gb raast gewoon lekker door zonder ook maar een enkele fout , al bijna een jaar.
Geen slechte ervaringen hier met ibm.

Misschien komt het door goede harde-schijf koeling ?

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Op dinsdag 09 april 2002 01:26 schreef TrekY11 het volgende:
Had 2x 60 gxp 40 gb, vielen vrijwel tegelijk uit was raid config, schijven zijn ongeveer 3 maanden oud geworden.

Heb nu 2x Maxtor zijn wel minder snel, hoop dat deze langer meegaan.....
Je moet je sig nog aanpassen :P

Verwijderd

Die van mij maakte dus ook al een raar geluid, tot 3 keer toe vandaag weer heel even!

het is een 60GXP 60gieg van februari dit jaar, en gekocht in duitsland! kan ik deze dan gewoon opsturen naar ibm nederland?

en krijg ik dan een 60gpx terug of een 120gxp?

• ExcaliburDexter
Oh ja mn MO sig ;)

• Otho
  • Laatst online: 21-03 05:03

Otho

Zoeken scheelt ergernis

Gister was het weer feest :(

Net alles redelijk geinstalleerd en daar ging alweer 1 naar de eeuwige schijfvelden. Kon hem wel door het raam gooien.

Naja, zomaar even een RMA aanvragen en hopen dat ze nu niet nog eens een gereviseerde terugsturen.

• ExcaliburDexter
die van mij is ook gekocht in Duitsland (Bora of CCC weet t niet meer)

maar volgens mij kan ik die gewoon terug sturen, is gewoon iets universeels ofzo denk ik..... hoop ik......

en trouwens koeling is aanwezig: een 12CM fan op 5 volt blaast over de twee (EX) HD's

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik heb mijn ibm60gxp 40gb gekoeld met een coolermaster harde schijf koeler ,omdat ik hem erg heet vond worden.
Eerst werd ie zo'n 50 C en nou word ie 31~33 C.
Ik denk dat je goede harde schijf koeling moet nemen met ibm's ,dan gaat het wel goed.

Verwijderd

Ik ga ook m'n kapotte (2e hands gekocht, was al kapot, grrr) IBM dtla 307030 opsturen, moet het nog in speciale verpakking? op de ibm rma site kreeg ik alleen maar het adress incl rma gegevens waar ik het naar op moet sturen.. niet in welke verpakking (bubbeltjes pakket?)

Verwijderd

Wil even een vraagje kwijt, ik zou normaal voor maxtor gaan maar omdat die zo slecht presteert in raid lijken me die IBM 120GXp diskjes ook wel wat.

Wil er 2 van kopen 2x 80gb. Wil ze alebij in zo'n coolermaster hdiskcooler geval coolen.

Mijn computer staat vaak zat het hele weekend aan.

Ik heb geen zin dat ik strax 160gb kwijt ben (wil percee raid 0 want dat is het snelst. toch?)

Kan ik het risico nemen? Anders mischien de nieuwe Western Digital met 8mb cache(is maar 120gb standalone disk, geen raid dus en als die kapot gaat heb je helemaal pech!)of tja de langzame maxtortjes DX740 80GB ata 133.

• EXX
  • Laatst online: 11:17

EXX

EXtended eXchange

Hier is een echte "knutselaar" aan het werk geweest:

http://www.soliton.net/content/comp/ibm/

Zou het schroefje er werkelijk mee te maken hebben dat de IBM drives scratch-click, scratch-click, etc. geluiden krijgen :?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Antonius
  • Laatst online: 17-03 23:55
Op zondag 14 april 2002 22:26 schreef axkman het volgende:
Ik ga ook m'n kapotte (2e hands gekocht, was al kapot, grrr) IBM dtla 307030 opsturen, moet het nog in speciale verpakking? op de ibm rma site kreeg ik alleen maar het adress incl rma gegevens waar ik het naar op moet sturen.. niet in welke verpakking (bubbeltjes pakket?)
Vereiste verpakking staat wel uitgebreid op de IBM site beschreven, bekijk het even goed want anders wordt je zending niet geaccepteerd.

Kort gezegd: hd in antistatisch zakje, goed dichtplakken, zakje in schuim wikkelen, dat geheel in stevige kartonnen doos. Versturen aan adres wat je bij de RMA kreeg, RMA nummer en afzender duidelijk vermelden op de doos.

• Arzie
  • Laatst online: 10:50
Helaas, ook mijn 75GXP 75GB uit juli 2000 is er vandaag mee opgehouden. Heb hem al bijna 2 jaar, vorig jaar maakte hij de bekende geluiden en toen waren er een paar bad sectors, maar met de DFT is dat toen 'gerepareerd'.

Vandaag crashte de PC waar hij in zat en wilde hij ook niet meer booten, bekende geluiden bij booten -> bootsector denk ik kapot. Er stonden 3 partities op, waarvan 2 nog te benaderen, die heb ik gelukkig kunnen backuppen. Net de DFT gedraaid, weer 'Defective device', en je krijgt 2 opties, die beide de schijf 'repareren', ik heb het deze keer maar niet gedaan, hij gaat nu gewoon RMA.

Voor mij nooit meer een 75GXP! 60GXP heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar die zou ik ook niet zo snel kopen.

• watzie
  • Laatst online: 18-02 10:40
Grom. Misschien heb ik het noodlot over mezelf uitgeroepen omdat ik (niet hardop ;)) altijd hoofdschuddend de klachten over IBM harddisks las. Mijn theorie was: die dingen gaan alleen kapot als je je ide (pci) bus overklokt, nogal logisch dus niet zeuren eigen schuld. Heb zelf sinds 1 1/2 jaar twee 307030's (75 GXP, 30G) in Raid 0 en nog nooit zulke fijne snelle schijfjes gezien. En toen ineens maandag ochtend: failed array, disk not responding. Gvd... DFT gedownload en ja hoor error code 0x70 defective device. Sector repair gerund maar 'not all sectors could be repaired'. Array gedelete en opnieuw aangemaakt, nieuwe install etc. en het lijkt nu weer prima te werken maar zit nu toch zwaar te twijfelen of ik hem niet maar beter kan RMA'en aangezien er nu nog garantie opzit. Ben alleen zo bang dat ik een ander model terugkrijg want ik wil perse twee identieke schijven voor m'n Raid. Ben ook heel benieuwd of het m'n eigen schuld is want heb maand geleden twee gaten in voorkant kast gezaagd en daar twee fans in gepropt (boven in kast zat al blowhole) voor meer ventilatie. Heatsinks gereinigd en wauw kon ineens van 400 naar 504MHz (was max. 450 stable). Kom ik er nu bij hd's uitbouwen achter dat ik fans verkeerd om gezet heb |:( dus mooi 'vacuum' getrokken. Misschien zijn daardoor hd's te heet geworden je weet het niet he.
Is het nou slimmer direct rma via IBM aan te vragen of dat via de winkel (Graficall) waar ze gekocht zijn te doen... Misschien da'k ze in de winkel noch kan overtuigen de 2e die het wel doet ook om te wisselen :o
Iemand toevallig ervaring met hoe Graficall hiermee omgaat?

• tweakerbee
  • Laatst online: 21-03 20:52

tweakerbee

dus..?

Godverdomme vandaag: PC hangt.
Wil rebooten: NIKS. Hangt bij scandisk.

Als ik van een bootdisk wil opstarten HANGT ie. :(

Wat blijkt: M'n IBM DTLA-307045 maakt een raar geluid, en als ik hem loskoppel doet de PC het wel. Bootdisk uiteraard.
Wel 40GB aan data kwijt :( :( :( :'( :'(

You can't have everything. Where would you put it?

• MaxPayne
  • Laatst online: 15-01 22:15

MaxPayne

Supertweaker

Mijn IBM 60GB 60GXP, maakte 3 dagen terug harde tikken tijdens het opstarten...dat hield toen op, maar toen werd ie wel luidruchtiger...een hard zoemend geluid..iets harder dan mijn 8omm fan's...
Ik heb de winkel inmiddels al 2 mailtjes gestuurd maar krijg maar geen respons van ze!
Een ding weet ik zeker ik KOOP nooit meer iets bij EXILE Computers:(

It's a plane, its a bird..no it's super tweaker

Verwijderd

Op woensdag 17 april 2002 22:43 schreef Antonius het volgende:

[..]

Kort gezegd: hd in antistatisch zakje, goed dichtplakken, zakje in schuim wikkelen, dat geheel in stevige kartonnen doos.
Maar waar haal je dat schuim en een geschikte kartonnen doos? Is dat kant-en-klaar gebeuren? Ik zou echt niet weten waar ik dat 1 2 3 vandaan zou moeten halen

• Redboost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb ook 2 IBM's, 40 Gig, en zijn stil en doen het (nog) perfect.. Ik heb ze ongeveer een half jaar.. Nu maar hopen dat ze 't blijven doen.. :) Ik maak in iedere geval iedere week een backup, dus als ze crashen is het alleen maar heel erg irritant..

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-03 08:16
ja

ik dacht dat ook
lalalaaa half jaar 60gxp werkt goed

tot eergister.. krrrrr krrrrrrr krrrrrrrr
alsof hij de data niet meer kon vinden
mijn hd is echt stuk

rmaen dan maar, met een vriendelijk verzoek om een 120gxp te krijgen

PVoutput

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Ik was gisteravond bezig met wissen van gegevens op mijn bijna kapotte IBM 45 GB schijf en toen ik de boel gedefragmenteerd had, heb ik nog eens een SMART test gedaan en raad eens? Smart test geeft aan dat de schijf weer helemaal "healthy" is. Wat moet ik nu? Terugbrengen of toch maar gewoon als (2e) schijf in mijn systeem gebruiken tot hij een keer echt kapot gaat. Hij gaf een heel vreemd schurend geluid en hij bleef echt steeds hangen. Ik denk dat de combinatie van het feit dat hij gisteren nogal heet werd en het langdurig defragmenteren ertoe geleid heeft dat datgene wat bleef hangen, zeg maar losgeschoten is ofzo en hij het dus weer goed doet. Hij maakt wel iets meer lawaai als vroeger.

• Antonius
  • Laatst online: 17-03 23:55
Maar waar haal je dat schuim en een geschikte kartonnen doos? Is dat kant-en-klaar gebeuren? Ik zou echt niet weten waar ik dat 1 2 3 vandaan zou moeten halen
Ik had nog een doos van ongeveer goede afmetingen van een hardware bestelling van een paar maanden terug. Antistatische zakjes bewaar ik doorgaans ook en had ik dus ook nog liggen. Stukje zacht noppenschuim was nog over van geluidsisolatie bij een piano :+ . Waar je dat voor jezelf vandaan haalt moet je even handig over nadenken. Kartonnen doos van geschikt formaat misschien gewoon halen op het postkantoor? Kost wel een paar euro allemaal, maar bij onjuiste verpakking wordt ie op jouw kosten direct retour gestuurd en vervalt je garantie. Je hebt het ding immers slecht verpakt verstuurd waardoor ie nog meer schade op heeft kunnen lopen. Kan me voorstellen dat IBM daar niet voor op gaat draaien.

Verwijderd

Ook ik heb problemen met IBM schijven..
een 30 gig 75GPX en een 40 gig 60GPX geven rare geluiden en hangen om de haverklap. De schijven hebben eerst fouten gegeven met de Drive fitness Test en SmartDefender, maar na een schone start schijnen ze volgens die DFT nu dus weer okee te zijn. Yeah Right.. Ook informatique heeft ze getest en zegt dat ze in orde zijn.. :?. Testen zij soms ook met die DFT ofzo??

Is er een objectieve testtool of zijn er andere mogelijkheden, laat het me weten alsjeblieft!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kheb zojuist mijn IBM omgeruild voor een WD 40gb hdd (7200)

het ding maakte afgelopen weekend 'vreemde' geluiden, uit voorzorg heb ik hem dus maar 'geruimd' :P

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Ik vraag me nu iets af...

Er zijn hier veel slechte reacties over de 75 en 60 GXP. Maar het kan toch niet dat die beide series totaal niet in orde zijn? Ik wist van dit probleem, dus toen ik in december vorig jaar een harde schijf ging kopen in Duitsland heb ik bewust de GXP series van IBM vermeden. DACHT IK. Ik kocht een IC35L060. Nu ik deze threads weer lees, ben ik gaan zoeken naar "IC35L060" op de IBM site. En wat blijkt? Een 60 GB 60GXP !! :(

Hij werkt tot nu to vooralsnog perfect; hij wordt ook niet warm. Hij zit in een bigtower (chieftec servercase). De cooling is blijkbaar goed, want na aardig wat gebruik kan ik gewoon mijn hand erop leggen... hij voelt koud aan, hoogstens een eetje lauw. Mijn CaseTemp is 26 graden, gemeten met een standaard termomether, die ik gewoon in de kast heb gelegd.

Het lijkt erop dat de 75 gxp echt een probleemserie was, en de 60 gxp nieuwer is, maar nog niet perfect; de meeste uitval kwam voor bij schijven die geproduceerd zijn in begin 2001 volgens de threads hier op GoT. De mijne is geproduceerd in November 2001. Ik neem aan dat IBM het probleem dan nu toch wel opgelost heeft? Of wellicht was er 'alleen maar' een slechte batch van 1.000.000 schijven in het begin van 2001....

Ergo:
Momenteel geen problemen met de 60gb 60gxp
Temperatuur lijkt goed.
Moet ik mij zorgen maken?

Ik wilde eigenlijk binnenkort nog eenzelfde schijf aanschaffen om een raid systeem te kunnen opzetten... doen, of niet?

Een kennis van mij gebruikt sinds september 2001 een 40gb 60gxp... ook met lage temps, en geen problemen.

Als er 200 schijven uitvallen op 30.000 stuks, is dat nog maar 0.67%. Het kan best zijn dat er duizenden mensen zijn met goede 60gxp schijven, maar die hoor je natuurlijk niet.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-03 11:12

ReseTTim

Chocolate addicted

ik heb inmiddels 4 hddz van IBM. dat zijn een 20gig, 30gig en 2x 60gig.

1x 30gig is na 4 maanden heen gegaan, deze heb ik terug gegestuurd naar de winkel en daarvoor heb ik een nieuwe IBM gehad. deze doet het nog perfect :)

* ReseTTim klpt af..

die 20gig heeft ook 1 keer tikkies gehad, nadat ik hem es goed liet formateren had ik hier geen last meer van, werkt nog perfect :)

2x 60gig deze had ik eerst op me ABIT TH7-II in RAID staan. tot 2 keer toe knalde me windows vast waardoor ik moest rebooten en kreeg toen een melding dat een string broken was.. dag stuff.. gelukkig had ik op me andere pc alles staan, dus was ik alleen wat divx films kwijt..
ik d8 toen dat het aan me mobo lag. totdat ik op 1 hdd win2k had geinstalld en de andere 60gig er niet eens inzat. vrijdag windows geinstalld, zaterdag een crash en toen zag ie pas na 2 á 3 keer rebooten me hdd weer. ik d8 me hdd is aan het kapot gaan :( ;( . had dus al een mailtje naar het bedrijf enzow gestuurd. dat was btw binnen 2 maanden dat ik hem had.. ik heb hem uiteindelijk niet opgestuurd en afgew8 wat ie zow doen. later had ik er geen problemen meer van. nu zitten me 60gig hddz in een coolerdrive van coolermaster :) ik gah dus binnenkort weer over op RAID, omdat dit beter cooled voor de hddz.. kortom cool die dingen, tis vaak gezegd maar kan niet vaak genoeg gebeuren.

al mijn IBM hddz zijn de 7200rpm versie :P :Y)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Mijn 307030 maakte direkt na aankoop al afgrijzelijke kras- en piepgeluiden. DFT meldde excessive shock.

Schijf als slave aangesloten (om bestanden te redden) en verdomd: geen geluiden en geen DFT foutmelding meer.
Dus teruggezet. Bijna een jaar geen problemen.

Begint ie vannochtend opeens weer te piepen en te krassen.
:(

Toch maar terugsturen?

Ik vind het trouwens bizar dat IBM zo'n schuimrubberdemping eist. Ik heb de schijf toch ook in bubbeltjesplastic verpakt ontvangen? (En in antistatisch plastic). Wat is er mis met bubbeltjesplastic?

Ik heb geen schuimrubber liggen. Wel van dat witte plastic schuimdoek waarin ze monitoren verpakken tegen krassen. Acceptabel? Of een stukje antistatisch schuim. Acceptabel?
Of antistatisch schuim én bubbeltjesplastic?

Verwijderd

Ik heb geen schuimrubber liggen. Wel van dat witte plastic schuimdoek waarin ze monitoren verpakken tegen krassen. Acceptabel? Of een stukje antistatisch schuim. Acceptabel?
Of antistatisch schuim én bubbeltjesplastic?
Ik denk dat een goede verpakking het eerste vereiste is. Niet persé HOE je dat bereikt. Ik denk dat een antistatisch zakje, en flink wat goed bubbeltjesplastic wel voldoet. Dat antistatisch schuim zal ook wel goed zijn. De schijf moet gevrijwaard worden van schokken. Dat bubbeltjesplastic krijgt dat wel voor elkaar.

Maar ja, als het nou ECHT zo is dat je schuimrubber moet gebruiken, en als IBM dat EIST, dan zul de dat beter maar doen....

• Gman
offtopic:
Als iemand data kwijt is en de HD werkt nog dan kan je het recoveren met Lost&Found

Er staat geloof ik ook altijd een recovery tool op Fosi (warez page (die ik niet mag posten)).

Net spontaan een FAT32 disc helemaal leeg gehad (30 gig Maxtor), heb alles weer terug *D
Hiervoor een 20gig IBM leeggehad.

Geen Fat32 meer voor mij!
Alleen nog maar NTFS.

M'n 40gig 60GXP geeft laatste tijd wel vaker een tik.
Ik krijg wat rare dingen zoals data fouten (mp3's corrupt enzo) en m'n systeem die hangt/rare dingen doet.
Hopen maar dat ie na de Format weer normaal doet.

Volgende HD wordt een 120GXP, dat zeker :P

• Gman
Op donderdag 25 april 2002 16:10 schreef FirePower het volgende:

[..]

Maar ja, als het nou ECHT zo is dat je schuimrubber moet gebruiken, en als IBM dat EIST, dan zul de dat beter maar doen....
Als ze dat EISEN (bubbeltjes plastic is IMO ook niet voldoende) dan krijg je gewoon geen nieuwe schijf als je 'm niet goed opstuurt.

(sorry had ook in 1 post gekunt...)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

'eirdoppen foam' haal je gewoon bij de Gamma ;)
Wat je over houdt gebruik je om je kast geluidsdicht te maken.

Doosje haal je bij de supermarkt ... en anti statische zak? Tja heb je vast nog wel liggen van videokaart, moederbord, etc.

Ohja en Gman .. use the fucking search man!
Ooit van DFT gehoord?
Ga dan maar snel hier kijken: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Verwijderd

eirdoppen foam??? raarrr, nooit van gehoord ;-)

• ExcaliburDexter
Vandaag kwam de postbode en ja hoor...

uiteindelijk na 3 weken wachten 2 nieuwe HD's

en het zijn ook nog 120GPX :)

me happy.

• Gman
Ik heb ff rondgezocht maar ik kan nog niks vinden over een Crachende 120GXP.
Tuurlijk zullen er wel een paar sneuvelen maar zo massaal als de 75GXP niet.

Ik denk dat ik 2x80 gig ga kopen...dan kan ik weer FLINK vooruit en kan ik lekker backuppen.

Verwijderd

mijn gxp75 van 46.1 gb (augustus 2000) ging een maand terug ook kapot, schraapgeluid op bepaalde sectoren. Ik heb em 2x weten te herstellen met de DFT-tool van IBM, maar de laatste keer ging ie schrapen/klikken bij het initialiseren van de drive -> drive niet benaderbaar meer.. Ik balen want ik liep 3 dagen achter met backuppen en ik had nog wat dingen nodig. Na veel keren ging de schijf nog 1x aan, dus gebackupt en gelijk gewist en RMA gestuurd. Ik heb ook een 61.4 gb gxp120 gehad nu, maar ik hoor dus dingen dat je ze niet te lang mag aan laten staan, dus ik ga er sowieso een fan bijzetten. Heeft iemand meer info met betrekking tot problemen met de 120gxp ? Deze schijf die ik heb, is geproduceert in April en kan ik dus ook verkopen, het is immers een vrijwel nieuwe schijf met 3 jaar garantie.

Verwijderd

Op vrijdag 17 mei 2002 22:30 schreef Gman het volgende:
Ik heb ff rondgezocht maar ik kan nog niks vinden over een Crachende 120GXP.
Tuurlijk zullen er wel een paar sneuvelen maar zo massaal als de 75GXP niet.

Ik denk dat ik 2x80 gig ga kopen...dan kan ik weer FLINK vooruit en kan ik lekker backuppen.
Bedenk wel dat de 120GXP ook lang niet zo lang op de markt is als de andere series (75 en 60GXP)... dan is het niet meer dan logisch dat je er nog niet veel over hebt gelezen.
Die 75GXP werd ook alleen nog maar iedereen aangeraden en de hemel ingeprezen de eerste maanden dat hij te koop was. Toen begonnen de verhalen ineens te komen en waren er dus VELEN de klos! :) waaronder ook ik overigens.

• 4POX
  • Laatst online: 21-03 22:04

4POX

Everybody is wired

Mijn IBM kraakt niet.. En tik ook niet. Is supersnel.. Maar als je er bestanden op gaat copyeren of er vanaf haalt begint dan begint de pc heel traag te werken.. Zijn er meer mensen die hier last van hebben ???

AKA Rinkel weblog

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-03 22:23
Hier mijn IBM history...

In het najaar van 2000 een IBM 75GXP van 45 GB gehaald. Mijn eerste indruk "wauw!!! wat een wereld ding! Razendsnel en bijna geen spin-noise en ook bijna geen seek-noise!!!"

Helaas ging dat plezier gauw over. Hij ging steeds meer geluid maken bij het spinnen (van niet hoorbaar naar duidelijk hoorbaar :r) en bij het seeken op sommige sectoren maakte hij ineens schraap geluiden. DFT gaf wel fouten aan maar na een erase leek alles weer goed te zijn. Het lawaai bleef alleen.

De schrapende geluiden waren echter weg dus ik heb het ding maar in gebruik gehouden. Vorige zomer (2001 dus) begon hij toch die schrapende geluiden weer te maken. Ik heb toen DFT er weer overheen gehaald maar dit keer niet de erase gebruikt maar de resultaten opgeslagen op diskette en ook uitgedraaid. Het hele zooitje heb ik toen goed in een doos verpakt en voor RMA naar IBM gestuurd.

Een paar maanden daarna kreeg ik een nieuwe HD terug gestuurd: Een 60gxp van 60 gig (heb ik weer mazzel mee.. ben er dus 15 gig op vooruit gegaan). Eymey was weer dik tevreden: Had weer een stille harddisk en snel... netals de 75 GXP. Helaas... ik weet niet of het door de warmte komt of wat.. maar vandaag begon deze ook weer raar te doen. Dit keer geen schrapende geluiden en hij is nog steed stil. Toch bleef op een gegeven moment m'n systeem hangen. Bij de reboot die daarop volgde herkende de Promise ATA133 RAID controller op m'n Abit moederbord de harddisk ineens niet meer. Een Maxtor van 40 gig die er ook aan hangt herkende hij zonder problemen.
Dit probleem loste zich vanzelf op toen ik 10 minuten m'n PC uit heb gelaten. Maar ja.. ik weet dus niet of deze harddisk nu ook al begint te etteren. :(

Ondertussen heb ik ook nog een 60gxp van 20 gig in een andere PC hangen... sinds afgelopen november ofzo. Deze maakt echter ook alweer ontzettend veel spin noise... terwijl een 60gxp van 20 gig die sinds augustus in m'n Linux server met in totaal zo'n 200 dagen uptime hangt nog steeds absoluut geen geluid maakt.

Ik zit nu dus alleen wel met een ernstig probleem: Ik zit hier nu met drie 60gxp's waarvan er twee erg verdacht doen. Het liefst zou ik ze meteen alledrie vervangen door exemplaren van andere merken.

Maar ja... wat voor merk? Het liefst zou ik zo'n D740X harddisk van Maxtor willen halen.. of vergelijkbaar. Een studiegenoot van me die op de TD van een computerwinkel werkt zegt echter dat ze ook van deze zoveel uitval krijgen... en van de IBM 120gxp juist weinig. Maar ja... die laatste is er ook nog niet zo lang.... en vorig jaar was hij ook degene die mij durfde te beweren dat die 60gxp serie wel ok is... :(

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Misschien is die serie ook wel oke. Kijk als er eentje 500.000 verkoopt en de ander 50.000 is het logisch dat je van de een meer uitval krijgt. Is die dan meteen slechter? niet perse, bijv.

Zeg dat fab A 5% uitval heeft, komt op 25.000 disk
en dat fab B 10% uitval heeft, komt op 5.000 disk

FAB A is dit voorbeeld betrouwbaarder, maar er komen wel MEER klachten over hier op GOT. Dan zie je een hoop mensen ovestappen naar FAB B , en is het een kwestie van tijd denk ik eer daar de klachten over gaan stromen....

PS: reliability archief:

Seagate -traag/1 keer dood
Quantum -herrie/3 keer dood
WD -Stil /2 keer dood
Maxtor -herrie /geen doden
IBM -Stil/Snel geen doden

Draai nu 2 IBM 27gig's DTLA's in RAID. 24uur per dag, no problems. Temps, disk1 -38, disk2 -40

Formatten doe ik trouwens gemiddeld 1 keer per jaar, alleen als het echt niet anders kan. Heb trouwens altijd een backup achter de hand waarin alles zit wat ik ECHT nodig heb (PSP,Cubase,Photoshop,NAV..etc.) Past prima op 1 cdr.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• 4POX
  • Laatst online: 21-03 22:04

4POX

Everybody is wired

Op zaterdag 18 mei 2002 14:18 schreef 4POX het volgende:
Mijn IBM kraakt niet.. En tik ook niet. Is supersnel.. Maar als je er bestanden op gaat copyeren of er vanaf haalt begint dan begint de pc heel traag te werken.. Zijn er meer mensen die hier last van hebben ???
Ik krijg het vermoeden dat het aan de promise controller lag dat mijn harddisk begon te flippen. De harddisk draait nu 1 week in mijn server aan een echte old-skool UDMA33 verbinding van de nu al legendarische BX-CHIPSET. Tot nu toe helemaal geen problemen gemerkt.

Ik werkt nu enkele weken met de file-server principe en dat bevalt mij zo goed dat ik alleen een 15 giga schijf in mijn server heb hangen. Met een beetje mazzel probeer ik daar ook een scsi schijf bijintedrukken voor een extra stuk performance. Maar dat is nog toekomst plannen omdat die shit nieuw in aanschaf veels te duur is.

AKA Rinkel weblog

• Le_Freak !
  • Laatst online: 13-02 13:22
Hallo,
Om een voorbeeld te geven.

Als ik aan het branden ben begint de HD te ratelen na bv. 28% en vervolgens loopt ie vast.

Nu heb ik van de IBM site het programmaatje HD fitness geplukt (een diagnostisch programaatje wat ook fouten zou kunnen repareren) het proggie geeft dan ook aan dat er fouten zijn aangetroffen en dat ie deze kan repareren.
Maar als ik dan aangeef dat ie ze mag repareren(beschadigde sectors) blijf ik hetzelfde probleem houden.

Hij heeft ze dus niet gerepareerd.
Natuurlijk heb ik windows schijfcontrole uitgebreid ook al geprobeerd. (loopt ook vast)
En ook tijdens het defragmenteren begint ie te ratelen en loopt ie vast.

Het is een IBM-DTLA-307045 HD van 46GB

Wat denken de experts onder jullie hiervan ? ?
Nieuwe halen of zijn die beschadigde sectors te parkeren of zo ?

Even voor de duidelijkheid: ik heb die schijf dus in 3 partities verdeeld (C, D, E ) en het probleem doet zich dus alleen voor, ergens op de E partitie.

Ik heb datgene wat ik wilde branden naar een andere partitie verplaatst en toen gebrand en dat ging goed.

Mijn vraag is dus: Kan ik nog wat met deze schijf ? ? of is het beter om een nieuwe te kopen.

Specs

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

twee dingen:

1) een echte "low level" format

2) dit is een partitie truuk.
kan je denk ik niet met fdisk doen, maar gaat perfect met PQmagic of andere partitie-wizzards.

Dit werkt trouwens het best als je bad-clusters dicht bij elkaar liggen. De bedoeling is dat je die slechte plek isoleert. Je gaat als het ware om de slechte plek heen partitioneren.

stel dat je rond de 7 gig een x-aantal bad clusters hebt.

Dan maak je een c van 6 gig a 6,8 (veiligheidsmarge kan geen kwaad) en ga je de extended partitie starten vanaf 7.2 a 8 gig tot het eind.

Denk dat je het al snapt. Dat "lege" plekje word niet gepartitioneert en dus ook niet geformat. Windows ziet het niet, gebruikt het niet zodat je voorlopig van je probleem af ben. Ik zeg voorlopig, want als je HDD echt gaar aan het worden is komen er vanzelf nog meer slechte plekken.

Heb deze truuk vaker toegepast en het werkt.

Maar zou toch eerst die Low level doen.....

Suc6

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Le_Freak !
  • Laatst online: 13-02 13:22
Bedankt voor je uitleg, ik heb toch maar een nieuwe gekocht (WD Caviar van 40GB 7200rpm)

IBM gebeld en ik kan de schijf opsturen en krijg dan een nieuwe.

Kan alleen de pc geen 14 dagen missen vandaar die nieuwe schijf.

Specs

• mkleinman
  • Laatst online: 21-03 20:02

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn 60gb 120GXP schijf begon ook ineens te tikken, net alsof je een stuk kauwgum pakt uit zo'n strip. Ik ga het niet eens afwachten, na het lezen van de horror verhalen hierop tweakers, hij gaat vandaag terug naar de winkel voor een andere.

en die andere is absoluut GEEN IBM.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:04
Ik heb een tijdje geleden een IBM 120Gxp 80 gig 7200rpm gekocht en die bevalt mij prima, lekker snel en stil :) Ik heb er wel een 80x80mm fan opgericht staan, want zonder koeling werd ie wel erg warm.

• dr snuggles
  • Niet online
Ik heb 2 60gb 120gxp schijven in raid 0 draaien. Presteren perfect :Y). Met actieve koeling (1x80mm koeler) worden ze zo'n 25 graden. Best kewl dacht ik zelf.

Nadeel van het lezen van dit soort topics is dat je alleen de negatieve reacties leest over uitvallende harde schijven. Op tweakers.net stond ooit dat de uitval van 60gxp schijven 2x zo hoog is als maxtor schijven. Respectievelijk 3% en 1,5%.

3% is niet echt super veel en aangezien IBM absoluut niet moeilijk doet met omwisselen mag dit ook wel eens gezegd worden.

Verwijderd

Ik heb al 1 40 gig 60GXP IBM na twee maanden mogen afschrijven... ben nu met me tweede bezig, die pas ook kuren had.

Ik ben dus niet erg tevreden over de betrouwbaarheid van deze HD.

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
heb van de week mijne 60gxp opgestuurd, chip spontaan doorgebrand, en dat terwijl de kast temperatuur op 25graadjes ligt en de harddisk altijd 'koud' was,

voor mij geen IBM meer

Verwijderd

OK, ik heb in december 2001 2 IBM 60GXP 60GB bestelt. Hoorde toen de horror en dacht weet je wat, toch maar HDD koelers kopen. Heb er met veel plezier en snelheid mee gedraait.... tot vanmiddag. De 0x70 error code van de DFT tools op een van de schijven. Ik had de DFT gedraait nadat XP met een BSOD kwam met de melding UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Nu dus een hele sloot leuke data kwijt (films, series, mp3s) maar mijn echte data is gelukkig goed gebackupt.

Dus hier wederom een dooie IBM... :'(

Nu maar RMA, we zien wel weer.

Verwijderd

2x een 30gb 75 gxp kapot gegaan, nu in bezit van 2x 120gxp 80gb schijfjes in raid 0 met een score van 52000 :9
IBM is nog steeds de snelste :-)

Verwijderd

Voor mij iig geen Raid 0 meer....

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 11 september 2001 @ 15:35:
[...]

Mij het zelfde, MAAR NET IETS ANDERS VERDER...
Kocht hier tweedehands van FROMDUSKTILLDAWN ene J. Kieniet uit Veenhuizen...(met de noorderzon vertrokken zo blijkt nu) twee 40 gb hardeschuiven van IBM, bij nader inzien bleken het 2 30 GB hardeschuiven te zijn van IBM, ene werkte niet bij aankomt andere na inzetten 2 min daarna niet meer.. Je begrijpt.... Ik heb het niet meer op die boer(en) uit veenhuizen!

Maar gelukkig begreep IBM mijn verhaal en krijg ik binnen 10 dagen 2 nieuwe hardeschuiven van 30 GB thuisgestuurd. Zat rma op, ze waren van feb 2001, daar had ik wel rekening meegehouden.

Maar die boer J Kieniet uit veenhuizen zit dus ook onder ons Tweakers, dus let op uw zakken, voor je het weer rolt ie je... Vind het maar een rotte appel op deze forum.

Over IBM tja..even afwachten, maar ben prima geholpen verder bij hen.
Nja had je daar nou een bonnetje van? Of moet je hem gewoon opsturen naar IBM? Ik heb namelijk ook 2 40GB deskstars, de eerste nam in zijn crash ook mijn mobo&CPU meej(vraag me niet hoe, maar mijn mobo en cpu waren net zo gaar als de HDD) deze HDD hebbik met weer met veel pijn en moeite aan de praat gekregen en loopt nu al weer een halfjaar zonder problemen.

De tweede hield er vandaag gewoon meej op en liet een sarcasitsch tikkend geluid na, wat ik ook deed, mun bios herkent um niet en mijn RAID controller flipt helemaal van deze schijf. Dood issie zeker, maar als ik van IBM een nieuwe zou kunnen krijgen zou dat heel flex zijn, hijs uit JUN-2001(staat erop iig) maar omdat ik dus geen bon van aankoop heb(2e hands overgekocht) bennik bang dat ik naar een nieuwe schijf fluiten kan :S
Verwijderd schreef op 11 September 2001 @ 15:42:
[...]

Reactie op jou vraag.
Ik ben toen, na mijn verhaal naar deze link gegaan:
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/pre_rma.htm
Kan je RMA aanvragen, mits dat nog kan (3 jaar garantietermijn)

mvg,

Art
Deze link brengt je naar een vage pagina, maar wat is RMA precies en hoe vraag je het aan?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Rey, omdat dit al de tweede keer is dat je een oud topic omhoog schopt, bij deze het verzoek om dat niet meer te doen. Dit kan alleen maar verwarring veroorzaken en daarnaast is het beleid t.o.v. Grote Topics sinds lange tijd gewijzigd. Zie de Sticky van dit subforum.

Deze topic gaat dan ook dicht.

Om jou wat verder te helpen:
• Bonnetje heb je niet nodig, wanneer je direct bij de fabrikant RMA'd. De fabricatiedatum staat gewoon op de schijf. Wanneer je met het bonnetje bij de winkel RMA'd heb je enkel het voordeel dat je meestal direct een nieuwe schijf meekrijgt en geen verzendkosten hoeft te betalen.
• Wat RMA betekent kun je gewoon opzoeken: [search=wat betekent rma]. Het linkje dat Mcart postte is alweer van bijna 2 jaar geleden. In de tussentijd is de HDD divisie van IBM overgenomen door Hitachi en dat staat dan ook op dat linkje .. Klik simpelweg door op www.hgst.com > Support > Warranty :)
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.