Hallo beste Tweakers,
Al een tijdje volg ik de draadjes hier met betrekking tot warmtepompen, in het bijzonder die van Quatt, en ik heb zojuist besloten een account aan te maken om hier wat vragen over te kunnen stellen. Ik krijg binnenkort namelijk iemand van Quatt (verkoper uiteraard) over de vloer voor professioneel advies (lees: iemand die voor zoveel mogelijk een klant wil binnenhalen
). Ik wil graag goed voorbereid zijn op dit thuisbezoek.
Zoals gezegd heb ik mij veel ingelezen op dit forum, en het is mij duidelijk geworden dat Quatt maatwerk schuwt, wat ook begrijpelijk is gezien hun eigen modulaire systeem wat ze voor ogen hebben. Toch zijn er wel een paar dingen die ik in de toekomst wil "inpassen" binnen (of buiten) het systeem, namelijk een zonneboiler, dus ik wil graag voorafgaand aan het huisbezoek een inschatting kunnen maken van de haalbaarheid. Allereerst even wat algemene gegevens:
- We wonen in een 2-onder-1-kap woning.
- Vorig jaar overal waar kon spouwmuurisolatie toegepast. Zoals iedereen weet bijzonder natte maanden gehad, maar ondanks alle draconische verhalen over vocht en schimmelproblemen: letterlijk 0,0 problemen gehad. Ook de kruipruimte (op zand) even droog als voorheen (+/- 65% luchtvochtigheid, beetje afhankelijk van het weer).
- Dit jaar wordt het hele huis voorzien van stalen kozijnen en isolerende deuren met triple glas.
- Dak was reeds voorzien van binnen isolatie.
- We hebben (nog) geen vloerisolatie
- We hebben geen vloerverwarming (willen we voorlopig ook niet).
- Elektriciteitsverbruik op jaarbasis: 1500kW regulier 1000kW dal
- Gasverbruik zonder gebruik houtkachel: ~ 1300m3
- Gasverbruik met gebruik houtkachel: 850m3
- 2 Persoons huishouden (ik en vriendin)
- Gemiddeld douchen we beiden 1x per dag. Heeft ermee te maken dat ik in verband met mijn werk (helaas) soms 2 keer per dag moet douchen.
- Wij hebben (nog) geen zonnepanelen. Voorlopig willen wij die ook nog niet.
- Geen idee over nog meer informatie relevant is, maar zo nodig vul ik deze post aan!
Zoals gezegd hebben wij ervoor gekozen om voor een hybride systeem te gaan, omdat wij nu (nog) niet van het gas af willen. Onze keuze viel voor Quatt, omdat zij mikken op een modulair thuis-systeem, waarbij een upgrade naar Full Electric mogelijk is op basis van een reeds aangebrachte hybride warmtepomp van hun. Deze upgrade kost niet de wereld, plus dat hun hybride systemen qua prijs/kwaliteit goed geprijsd zijn. Mooie tussenstap dus. Binnenkort krijgen wij dus een verkoper op bezoek die ons gaat adviseren.
Nu vroeg ik mij af: welke vragen zijn relevant om te stellen? Ikzelf kwam tot de onderstaande punten:
- Hoe vaak is onderhoud nodig?
- Mag onderhoud worden uitbesteed aan een derde partij?
- Als dat niet zo is: wat kost X onderhoud ongeveer?
- Wordt het koudemiddel R32 vervangen? (dit mag volgend jaar niet meer, toch?)
- Welke bijkomende (installatie)kosten?
- Invloed systeem quatt op slijtage / levensduur Remeha CV systeem?
- Zijn de FE boilers ook aan te schaffen voor de hybride systemen?
- Werken Tado radiatorknoppen probleemloos met de systemen van Quatt?
- Hoe zit het met de brandveiligheid van het koudemiddel R290 in de Quatt Chill?
- Theoretisch niet, maar inde praktijk vervliegt R290 koudemiddel in de loop der tijd. Dat wil je niet in huis hebben. Hoe zit dat bij de Quatt chill?
- Hoe vaak is onderhoud nodig met de Quatt chill?
- Wat is de levensduur van de warmtepompen en wat is de levensduur van de Chill?
- Ik wil het aanvragen van de subsidie in eigen hand houden. Kan dit?
- Zijn er werkzaamheden die ik zelf kan doen om kosten te besparen (bijvoorbeeld voorzieningen aanbrengen in muur bij CV, plafond, gevel e.t.c.
Welke dingen zijn nog relevant om na te gaan?
Tot slot:
In de toekomst willen wij graag een zonneboiler. In feite is dit voor tapwater, dus daarmee zit je het systeem van Quatt niet in de weg, toch? Immers regelt die het CV-gedeelte. Als het elkaar toch wel in de weg gaat zitten: hoe zou dit opgelost kunnen worden?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Hopelijk ben ik na advies van jullie goed voorbereid op het gesprek binnenkort!
- Goosh
spoiler:
Allereerst om verwarring en off-topic te voorkomen: onze keuze voor een hybride warmtepomp staat vast. Ik ben niet op zoek naar adviezen om volledig elektrisch te gaan. Ik bedoel dit niet ondankbaar of bot, maar ik heb teveel draadjes uit de rails zien lopen omdat users (goedbedoeld) hun visie op FE willen uitdragen. Ik wil er gewoon graag direct duidelijk in zijn dat naast het feit dat ik niet op dit advies zit te wachten, het advies m.b.t. FE überhaupt (nu nog) niet relevant is voor mijn vragen, omdat ik mijn keuze voor hybride al heb gemaakt. Bedankt voor het begrip. 
Dat gezegd hebbende:
Dat gezegd hebbende:
Al een tijdje volg ik de draadjes hier met betrekking tot warmtepompen, in het bijzonder die van Quatt, en ik heb zojuist besloten een account aan te maken om hier wat vragen over te kunnen stellen. Ik krijg binnenkort namelijk iemand van Quatt (verkoper uiteraard) over de vloer voor professioneel advies (lees: iemand die voor zoveel mogelijk een klant wil binnenhalen
Zoals gezegd heb ik mij veel ingelezen op dit forum, en het is mij duidelijk geworden dat Quatt maatwerk schuwt, wat ook begrijpelijk is gezien hun eigen modulaire systeem wat ze voor ogen hebben. Toch zijn er wel een paar dingen die ik in de toekomst wil "inpassen" binnen (of buiten) het systeem, namelijk een zonneboiler, dus ik wil graag voorafgaand aan het huisbezoek een inschatting kunnen maken van de haalbaarheid. Allereerst even wat algemene gegevens:
- We wonen in een 2-onder-1-kap woning.
- Vorig jaar overal waar kon spouwmuurisolatie toegepast. Zoals iedereen weet bijzonder natte maanden gehad, maar ondanks alle draconische verhalen over vocht en schimmelproblemen: letterlijk 0,0 problemen gehad. Ook de kruipruimte (op zand) even droog als voorheen (+/- 65% luchtvochtigheid, beetje afhankelijk van het weer).
- Dit jaar wordt het hele huis voorzien van stalen kozijnen en isolerende deuren met triple glas.
- Dak was reeds voorzien van binnen isolatie.
- We hebben (nog) geen vloerisolatie
- We hebben geen vloerverwarming (willen we voorlopig ook niet).
- Elektriciteitsverbruik op jaarbasis: 1500kW regulier 1000kW dal
- Gasverbruik zonder gebruik houtkachel: ~ 1300m3
- Gasverbruik met gebruik houtkachel: 850m3
- 2 Persoons huishouden (ik en vriendin)
- Gemiddeld douchen we beiden 1x per dag. Heeft ermee te maken dat ik in verband met mijn werk (helaas) soms 2 keer per dag moet douchen.
- Wij hebben (nog) geen zonnepanelen. Voorlopig willen wij die ook nog niet.
- Geen idee over nog meer informatie relevant is, maar zo nodig vul ik deze post aan!
Zoals gezegd hebben wij ervoor gekozen om voor een hybride systeem te gaan, omdat wij nu (nog) niet van het gas af willen. Onze keuze viel voor Quatt, omdat zij mikken op een modulair thuis-systeem, waarbij een upgrade naar Full Electric mogelijk is op basis van een reeds aangebrachte hybride warmtepomp van hun. Deze upgrade kost niet de wereld, plus dat hun hybride systemen qua prijs/kwaliteit goed geprijsd zijn. Mooie tussenstap dus. Binnenkort krijgen wij dus een verkoper op bezoek die ons gaat adviseren.
Nu vroeg ik mij af: welke vragen zijn relevant om te stellen? Ikzelf kwam tot de onderstaande punten:
- Hoe vaak is onderhoud nodig?
- Mag onderhoud worden uitbesteed aan een derde partij?
- Als dat niet zo is: wat kost X onderhoud ongeveer?
- Wordt het koudemiddel R32 vervangen? (dit mag volgend jaar niet meer, toch?)
- Welke bijkomende (installatie)kosten?
- Invloed systeem quatt op slijtage / levensduur Remeha CV systeem?
- Zijn de FE boilers ook aan te schaffen voor de hybride systemen?
- Werken Tado radiatorknoppen probleemloos met de systemen van Quatt?
- Hoe zit het met de brandveiligheid van het koudemiddel R290 in de Quatt Chill?
- Theoretisch niet, maar inde praktijk vervliegt R290 koudemiddel in de loop der tijd. Dat wil je niet in huis hebben. Hoe zit dat bij de Quatt chill?
- Hoe vaak is onderhoud nodig met de Quatt chill?
- Wat is de levensduur van de warmtepompen en wat is de levensduur van de Chill?
- Ik wil het aanvragen van de subsidie in eigen hand houden. Kan dit?
- Zijn er werkzaamheden die ik zelf kan doen om kosten te besparen (bijvoorbeeld voorzieningen aanbrengen in muur bij CV, plafond, gevel e.t.c.
Welke dingen zijn nog relevant om na te gaan?
Tot slot:
In de toekomst willen wij graag een zonneboiler. In feite is dit voor tapwater, dus daarmee zit je het systeem van Quatt niet in de weg, toch? Immers regelt die het CV-gedeelte. Als het elkaar toch wel in de weg gaat zitten: hoe zou dit opgelost kunnen worden?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
- Goosh
Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2