Hybride (duo) warmtepomp Quatt. Voorbereiden op thuisbezoek.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Hallo beste Tweakers,

spoiler:
Allereerst om verwarring en off-topic te voorkomen: onze keuze voor een hybride warmtepomp staat vast. Ik ben niet op zoek naar adviezen om volledig elektrisch te gaan. Ik bedoel dit niet ondankbaar of bot, maar ik heb teveel draadjes uit de rails zien lopen omdat users (goedbedoeld) hun visie op FE willen uitdragen. Ik wil er gewoon graag direct duidelijk in zijn dat naast het feit dat ik niet op dit advies zit te wachten, het advies m.b.t. FE überhaupt (nu nog) niet relevant is voor mijn vragen, omdat ik mijn keuze voor hybride al heb gemaakt. Bedankt voor het begrip. :)

Dat gezegd hebbende:

Al een tijdje volg ik de draadjes hier met betrekking tot warmtepompen, in het bijzonder die van Quatt, en ik heb zojuist besloten een account aan te maken om hier wat vragen over te kunnen stellen. Ik krijg binnenkort namelijk iemand van Quatt (verkoper uiteraard) over de vloer voor professioneel advies (lees: iemand die voor zoveel mogelijk een klant wil binnenhalen :D ). Ik wil graag goed voorbereid zijn op dit thuisbezoek.

Zoals gezegd heb ik mij veel ingelezen op dit forum, en het is mij duidelijk geworden dat Quatt maatwerk schuwt, wat ook begrijpelijk is gezien hun eigen modulaire systeem wat ze voor ogen hebben. Toch zijn er wel een paar dingen die ik in de toekomst wil "inpassen" binnen (of buiten) het systeem, namelijk een zonneboiler, dus ik wil graag voorafgaand aan het huisbezoek een inschatting kunnen maken van de haalbaarheid. Allereerst even wat algemene gegevens:

- We wonen in een 2-onder-1-kap woning.
- Vorig jaar overal waar kon spouwmuurisolatie toegepast. Zoals iedereen weet bijzonder natte maanden gehad, maar ondanks alle draconische verhalen over vocht en schimmelproblemen: letterlijk 0,0 problemen gehad. Ook de kruipruimte (op zand) even droog als voorheen (+/- 65% luchtvochtigheid, beetje afhankelijk van het weer).
- Dit jaar wordt het hele huis voorzien van stalen kozijnen en isolerende deuren met triple glas.
- Dak was reeds voorzien van binnen isolatie.
- We hebben (nog) geen vloerisolatie
- We hebben geen vloerverwarming (willen we voorlopig ook niet).
- Elektriciteitsverbruik op jaarbasis: 1500kW regulier 1000kW dal
- Gasverbruik zonder gebruik houtkachel: ~ 1300m3
- Gasverbruik met gebruik houtkachel: 850m3
- 2 Persoons huishouden (ik en vriendin)
- Gemiddeld douchen we beiden 1x per dag. Heeft ermee te maken dat ik in verband met mijn werk (helaas) soms 2 keer per dag moet douchen.
- Wij hebben (nog) geen zonnepanelen. Voorlopig willen wij die ook nog niet.
- Geen idee over nog meer informatie relevant is, maar zo nodig vul ik deze post aan!

Zoals gezegd hebben wij ervoor gekozen om voor een hybride systeem te gaan, omdat wij nu (nog) niet van het gas af willen. Onze keuze viel voor Quatt, omdat zij mikken op een modulair thuis-systeem, waarbij een upgrade naar Full Electric mogelijk is op basis van een reeds aangebrachte hybride warmtepomp van hun. Deze upgrade kost niet de wereld, plus dat hun hybride systemen qua prijs/kwaliteit goed geprijsd zijn. Mooie tussenstap dus. Binnenkort krijgen wij dus een verkoper op bezoek die ons gaat adviseren.

Nu vroeg ik mij af: welke vragen zijn relevant om te stellen? Ikzelf kwam tot de onderstaande punten:

- Hoe vaak is onderhoud nodig?
- Mag onderhoud worden uitbesteed aan een derde partij?
- Als dat niet zo is: wat kost X onderhoud ongeveer?
- Wordt het koudemiddel R32 vervangen? (dit mag volgend jaar niet meer, toch?)
- Welke bijkomende (installatie)kosten?
- Invloed systeem quatt op slijtage / levensduur Remeha CV systeem?
- Zijn de FE boilers ook aan te schaffen voor de hybride systemen?
- Werken Tado radiatorknoppen probleemloos met de systemen van Quatt?
- Hoe zit het met de brandveiligheid van het koudemiddel R290 in de Quatt Chill?
- Theoretisch niet, maar inde praktijk vervliegt R290 koudemiddel in de loop der tijd. Dat wil je niet in huis hebben. Hoe zit dat bij de Quatt chill?
- Hoe vaak is onderhoud nodig met de Quatt chill?
- Wat is de levensduur van de warmtepompen en wat is de levensduur van de Chill?
- Ik wil het aanvragen van de subsidie in eigen hand houden. Kan dit?
- Zijn er werkzaamheden die ik zelf kan doen om kosten te besparen (bijvoorbeeld voorzieningen aanbrengen in muur bij CV, plafond, gevel e.t.c.

Welke dingen zijn nog relevant om na te gaan?

Tot slot:

In de toekomst willen wij graag een zonneboiler. In feite is dit voor tapwater, dus daarmee zit je het systeem van Quatt niet in de weg, toch? Immers regelt die het CV-gedeelte. Als het elkaar toch wel in de weg gaat zitten: hoe zou dit opgelost kunnen worden?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken. _/-\o_ Hopelijk ben ik na advies van jullie goed voorbereid op het gesprek binnenkort! :*)

- Goosh

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is die 1300m3 per jaar na nieuwe kozijnen met triple glas en spouwmuur isolatie of daarvoor?

Een hybride warmtepomp bestaat niet als zodanig, in principe kan iedere warmtepomp hybride worden aangesloten. Met jouw verbruik (zelfs 1300m3 na isolatie) kun je volgens mij vrij eenvoudig het gehele jaar door verwarmen met een Quatt (of andere) warmtepomp.

Je vragen zijn met name gericht op technische details en onderhoud, ik zou dat een beetje achterwege laten want dat zit volgens mij wel goed bij Quatt. Hoe gaan ze de boel aansluiten, houden ze rekening met een (toekomstig) boilervat voor sww , zo ja wie gaat dat plaatsen, plaatsen ze een buffervat en zo ja obv welke berekening.

Ik zou ook niet meer investeren in zonneboilers of pv panelen, maar gaan voor dynamische tarieven. Dan is het tarief ook laag of zelfs negatief als de zon schijnt (graag gedaan ;))

[ Voor 88% gewijzigd door Sport_Life op 11-08-2024 23:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Vragen die in mij opkomen:
Hoe lang kan je achter klaar douchen
Hoe groot (afmetingen) moeten we rekening houden cq waar komt dat ding te staan
Hoeveel geluid maakt het ding in huis? En hoeveel aan gevel (gezien 2 onder 1 kap).
Hoe lang duurt het voordat vat weer op temperatuur is.
Wat gaat de tvt worden van geadviseerde warmtepomp
Waarom niet een maatje kleiner
En wat zou die maat kleiner kosten als we die toch nemen

Heb ik genoeg afgifte voor lage temperatuur verwarming?

Ps, logische vraag terug; ben je vloerverwarming / isolatie van plan, gezien je aangeeft kruipruimte te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Allereerst hartelijk dank voor de reacties!
Sport_Life schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:17:
Is die 1300m3 per jaar na nieuwe kozijnen met triple glas en spouwmuur isolatie of daarvoor?

Een hybride warmtepomp bestaat niet als zodanig, in principe kan iedere warmtepomp hybride worden aangesloten. Met jouw verbruik (zelfs 1300m3 na isolatie) kun je volgens mij vrij eenvoudig het gehele jaar door verwarmen met een Quatt (of andere) warmtepomp.

Je vragen zijn met name gericht op technische details en onderhoud, ik zou dat een beetje achterwege laten want dat zit volgens mij wel goed bij Quatt. Hoe gaan ze de boel aansluiten, houden ze rekening met een (toekomstig) boilervat voor sww , zo ja wie gaat dat plaatsen, plaatsen ze een buffervat en zo ja obv welke berekening.

Ik zou ook niet meer investeren in zonneboilers of pv panelen, maar gaan voor dynamische tarieven. Dan is het tarief ook laag of zelfs negatief als de zon schijnt (graag gedaan ;))
Die 1300m3 per jaar is na de spouwmuurisolatie, maar voor het triple glas. Momenteel zit bijna overal dubbel glas, met uitzondering van 2 kleine ruimtes die niet gebruikt worden. Daar zit enkel glas.

Wat je aanhaalt mbt het buffervat vind ik een goeie. Ik weet dat het buffervat voor hun FE add-on 3 verschillende maten heeft, en ik ben inderdaad benieuwd of die ook in combinatie met hun standaard ,,hybride” warmtepomp kan.

Wat betreft de technische kant van de vragen zal ik even goed verder zoeken of ik elders het antwoord al kan vinden. Sommige vragen (met name levensduur en frequentie/kosten onderhoud) vind ik wel belangrijk.

Waarom zou ik overigens geen zonneboiler moeten nemen?
99ruud99 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:59:
Vragen die in mij opkomen:
Hoe lang kan je achter klaar douchen
Hoe groot (afmetingen) moeten we rekening houden cq waar komt dat ding te staan
Hoeveel geluid maakt het ding in huis? En hoeveel aan gevel (gezien 2 onder 1 kap).
Hoe lang duurt het voordat vat weer op temperatuur is.
Wat gaat de tvt worden van geadviseerde warmtepomp
Waarom niet een maatje kleiner
En wat zou die maat kleiner kosten als we die toch nemen

Heb ik genoeg afgifte voor lage temperatuur verwarming?

Ps, logische vraag terug; ben je vloerverwarming / isolatie van plan, gezien je aangeeft kruipruimte te hebben.
Vloerisolatie zijn we wel van plan te doen, maar om ons huis voor te bereiden op FE in de toekomst, moet ik in de kruipruimte nog het eea aan leidingwerk en kabels verplaatsen en aanleggen. Deze voorbereiding wil ik zelf doen en is het makkelijkst als de vloer nog niet is geïsoleerd. Omdat andere dingen momenteel de prioriteit hebben, is dat iets voor op z’n vroegst volgend jaar.

Vloerverwarming willen we de komende jaren nog niet aan. We wonen in een jaren 30 woning, en voor vloerverwarming moeten we het nodige aanpassen aan de vloer, met name het verhogen van de vloer heeft dan gevolgen voor de afwerking van binnenshuis. Dit willen we dan combineren met een grote make-over binnenshuis. Denk aan nieuwe badkamer, andere keuken enz. Alleen dat zijn echt dingen waar ik me pas over een jaar of 5 mee bezig wil houden. Vooral omdat ik het meeste zelf doe.

Goeie extra vragen ook weer, met name hoe lang je praktisch warm water hebt en dergelijken. Qua geluidsproductie weet ik wel hoeveel het is (56 of 58dB uit mijn hoofd) en in principe zijn het alleen 2 buitenunits (Quatt Hybrid Duo) die de bestaande combiketel ondersteund. Pas wanneer je FE gaat wordt je CV vervangen voor hun eigen unit en krijg je er een buffervat bij. Maar dat speelt in onze situatie voorlopig nog niet. Onze CV is van 2015, dus waarschijnlijk pas als hij zijn (economische) levensduur heeft bereikt, willen we de overstap maken. En dan houd ik ‘m ongebouwd voor propaangas gewoon als reserve.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :)

Twee-onder-één-kap bj. 1937, 11x Radiator, Quatt hybrid Duo, houtkachel, Remeha Tzerra 39c, Fabrieksarbeider, Beunhaas, Platbodem It Houten Hynder, Amateur astronoom, Sky-Watcher 350P GoTo, Spectroscopie, Chasing Naked Singularities RS{4} < (2GM)/c2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Let op dat als je die 56 db aan je gevel hangt dat je hem zodra iemand uit buurt klaagt weer mag afbreken.
Er is wetgeving over maximale geluidsniveau aan erfgrens, en bij 2 onder 1 kap ligt erfgrens vaak niet ver weg.
Max 40 dB op erfgrens,
Buitenunit 2 meter van erfgrens = max 46 dB
4 meter 52 dB
8 meter 58 dB

Etc :)

[ Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 12-08-2024 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
99ruud99 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:29:
Let op dat als je die 50 db aan je gevel hangt dat je hem zodra iemand uit buurt klaagt weer mag afbreken.
Er is wetgeving over maximale geluidsniveau aan erfgrens, en bij 2 onder 1 kap ligt erfgrens vaak niet ver weg.
Bedankt voor de tip. Ergens meen ik ook gelezen te hebben dat er iemand op dit forum is die dat kan uitrekenen. Misschien ga ik daar ff vriendelijk om vragen :D

Maar hij hangt in ons geval 3,5M van beide erfgrenzen. Overleg met de buren is al geweest en ik voorzie geen problemen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
Zonneboiler heeft als probleem dat je:
- voor de winter een ander apparaat nodig hebt voor warm water
- in de zomer veel warmte niet benut.

Dus FE wp en extra PV heeft meer zin

Uitzonderingen zijn veel warm water gebruik alleen en de zomer.
Bv zwembad, camping, etc

[ Voor 20% gewijzigd door BarryH op 12-08-2024 12:40 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:51

paQ

VindiGoosh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:21:
Allereerst hartelijk dank voor de reacties!

[...]

Wat je aanhaalt mbt het buffervat vind ik een goeie. Ik weet dat het buffervat voor hun FE add-on 3 verschillende maten heeft, en ik ben inderdaad benieuwd of die ook in combinatie met hun standaard ,,hybride” warmtepomp kan.

[...]

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :)
Verwar buffervat niet met boilervat.
En eens met @Sport_Life . Zowat elke warmtepomp kan hybride draaien. Daar hoef je je keuze niet bij te beperken tot Quatt. (Of een leverancier met alleen hybridewarmtepompen)

Een warmtepompboiler 150-200l kun je overigens meer dan prima mee uit voor 2-4 personen. (Met 2 ws met 100 ook nog wel)

Dan heb je ook altijd separaat draaiende systemen zonder onderbrekingen.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 12-08-2024 12:44 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Wederom bedankt allemaal voor het meedenken! :D @99ruud99 Ook bedankt voor je DM.

Aan de hand van je DM ben ik nog even verder gaan graven naar de specs van de Quatt WP. Ik kwam uit bij hun brochure, en hierin staat het volgende aangegeven over de geluidsproductie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hSFi85wYty5YEg4LO0GmxCopww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILUqlFGCFJKhgyBwjCQ9qi1j.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn geval zal hoogstwaarschijnlijk de duo van toepassing zijn.

Bovenstaande strookt dus niet met die vuistregel qua geluidsproductie. Ik ga hier wel op doorvragen.

Tegelijkertijd maakt het ook niet al te veel uit, aangezien er een silent mode op zit die (kennelijk) lager is dan 40dB op 3m. Ik heb tevens ergens gelezen dat je de silent mode tijdsafhankelijk kan instellen.

In het aller, aller ergste geval, zou ik er iets omheen moeten maken om het geluid te reduceren. Maar aangezien onze buren zelf hun airco units binnen een meter van de erfgrens op hun deel van het platte dak hebben staan, verwacht ik echt geen problemen. Hebben wij ook geen last van. Wel moet ik ook in mijn achterhoofd houden dat we in het geval van verhuizen (laatste wat we gaan doen, maar ok theoretisch) het een aandachtspunt kan worden...
BarryH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:40:
Zonneboiler heeft als probleem dat je:
- voor de winter een ander apparaat nodig hebt voor warm water
- in de zomer veel warmte niet benut.

Dus FE wp en extra PV heeft meer zin

Uitzonderingen zijn veel warm water gebruik alleen en de zomer.
Bv zwembad, camping, etc
Helder, klinkt inderdaad heel logisch. We zouden op termijn hooguit een jacuzzi willen (zo'n pure spa), maar op die mogelijkheid moeten we onze keuze niet baseren.

Ik ga die wens heroverwegen. Bedankt voor het aankaarten. :)
paQ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Verwar buffervat niet met boilervat.
En eens met @Sport_Life . Zowat elke warmtepomp kan hybride draaien. Daar hoef je je keuze niet bij te beperken tot Quatt. (Of een leverancier met alleen hybridewarmtepompen)

Een warmtepompboiler 150-200l kun je overigens meer dan prima mee uit voor 2-4 personen. (Met 2 ws met 100 ook nog wel)

Dan heb je ook altijd separaat draaiende systemen zonder onderbrekingen.
De keuze voor Quatt is meerledig. Ik ben erg te spreken over hun modulaire visie (ik kijk erg uit naar de performance van de Chill) en ik ben erg voor bedrijven van Nederlandse bodem die zonder alle tussenschakels hun klanten bedienen. Zo kan ik nog het een en ander opnoemen waardoor ik bij hun ben uitgekomen. Een ander groot pluspunt is de hoeveelheid subsidie t.o.v. de totale investering. Deze warmtepompen betalen wij uit een verduurzaamheids-potje en de subsidie die we terug krijgen kunnen we dan vrij besteden. In ons geval aan een verrot dakkapel waar verreweg de meeste warmte verloren gaat, maar wat we niet mochten renoveren uit diezelfde pot. Op deze manier is het win-win. Ruim 50% terug op je investering is in combinatie met ons enthousiasme over het bedrijf zelf natuurlijk een groot pluspunt.

Met betrekking tot de vaten, hieronder de keuzes uit diverse maten (voor FE):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CVusBtp-X8JN-MsJu5RKXZOpRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPAjn1aO1pczqAVS3P4BLBn3.jpg?f=fotoalbum_large

Over de inhouden zelf is niets te vinden. Wel weet ik dat de diameter ongeveer 60cm is en de hoogte van de grootste ongeveer 190cm is. Haal daar in de diameter en hoogte wat af voor wanddiktes, dan kom je uit op een inhoud van ongeveer 350L voor de grootste. De kleinere varianten lijken hetzelfde in diameter, maar enkel iets minder hoog, dan zou je ruwweg kunnen inschatten dat ze respectievelijk 200L en 275L zijn. Maar dan ga ik ervanuit dat de verhouding op het plaatje in werkelijkheid hetzelfde is.

Als ik kijk naar de prijzen en in het achterhoofd een -mogelijke- verkoop van ons huis in de (verre) toekomst, dan zullen wij wel op de 2e optie uitkomen denk ik. We willen verder ook geen kinderen, dus dat zou een mooie tussenoptie zijn. Zeker voor die €200,- extra.

Maargoed, ik ben verre van een expert. Maar zo schat ik het dan een beetje in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Inmiddels bericht van Quatt dat ze volgende week dinsdag langskomen. Sneller dan verwacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27
VindiGoosh schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:31:
[...]

Maar hij hangt in ons geval 3,5M van beide erfgrenzen. Overleg met de buren is al geweest en ik voorzie geen problemen .
Mogelijk wist je dit al, maar een hybrid duo wordt niet aan de muur gehangen. Wordt enkel op de grond of plat oppervlak (dak) geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
jj85 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Mogelijk wist je dit al, maar een hybrid duo wordt niet aan de muur gehangen. Wordt enkel op de grond of plat oppervlak (dak) geplaatst.
Oh nee, dat wist ik inderdaad niet. Ik zag her en der foto's voorbij komen van de mono aan gevels, dus ik ging er vanuit dat dit ze dit bij de duo ook deden. Waarom doen ze dit bij de duo niet eigenlijk? Weet jij dat?

Het is opzich geen ramp, want we hebben een dakterras. Maar ik had ze eigenlijk toch wel echt graag aan de muur gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
Zoals eerder in dit topic aangegeven, heb ik vandaag iemand van Quatt over de vloer gehad om het te hebben over de mogelijkheden.

Allereerst moet ik zeggen dat dit bezoek een hele goede indruk heeft achtergelaten. Er werd goed nagedacht over onze wensen, er werd alle tijd genomen om het eea door te spreken en uit te leggen (ruim 2u) en vragen waar hij niet direct antwoord op wist te geven, kon ik per mail stellen zodat hij dat intern na kon vragen.

Uiteindelijk komen er dus 2 Quatt's. Zoals gezegd willen wij die beiden naast elkaar aan de muur. Dit werd inderdaad een punt van overleg, maar ik heb aangegeven zelf een ophangsysteem te maken die de krachten gelijkmatig over de muur verdeeld. Qua maatvoering laat ik dat ophangsysteem dan aansluiten op hun montagebeugels, zodat zij daar verder niets aan hoeven te doen. Ik gaf aan dat ik desnoods schriftelijk wil ondertekenen dat het ophangen op deze manier volledig op eigen risico is. Dit gaat intern overlegd worden, maar eerlijk gezegd voorzie ik daar geen problemen.

Ik heb ook direct een pre-order gedaan voor 2 Chills.

Wel heb ik nog 2 vragen open staan over hoe de brandveiligheid (i.v.m. R290 als koudemiddel) van deze Chill gewaardborgd en gegarandeerd wordt en volgens welke norm dat is. Ook hoe dat zit met het vervliegen van dit koudemiddel. Tot slot nog wat vragen over de verwachtte levensduur en het onderhoud ervan. Maar met name de brandveiligheid van de Chill en het ophangen van de duo's is voor mij doorslaggevend voor het accorderen van de offerte.

Verder dus antwoord gehad op al mijn vragen. Zoals gezegd: de eerste indruk is erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verguldebarman
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:47
Beetje mosterd na de maaltijd, maar had je deze vraag niet beter in het Quatt forum kunnen plaatsen?

Ervaringen met Quatt Deel 2"

En daarnaast ook dit forum, waar je alles kunt lezen over het automatiseren van jouw Quatt via oa Home Assistant:

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica

[ Voor 5% gewijzigd door verguldebarman op 14-10-2024 18:09 ]

Vrijstaande woning, dubbel glas, veel ramen, alles open verbonden, ca 300m3, geen extra isolatie, vvw in de woonkamer, rest type 10 zonder boosters, T6 op 20°C & 19,5°C nacht, 4,5kW Quatt, Intergas Xtreme36, 6MWh Wp, Warmteverl. (-10°C) 7kW bij max 15°C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VindiGoosh
  • Nu online
verguldebarman schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 18:03:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar had je deze vraag niet beter in het Quatt forum kunnen plaatsen?

Ervaringen met Quatt Deel 2"

En daarnaast ook dit forum, waar je alles kunt lezen over het automatiseren van jouw Quatt via oa Home Assistant:

Ervaringen met Quatt en HA en andere Domotica
Ja ik had het wat later door inderdaad, maar ik ben er inmiddels vaste klant :D

Bedankt alsnog dat je me er op attendeert :)

Pagina: 1