Hybride (duo) warmtepomp Quatt. Voorbereiden op thuisbezoek.

Pagina: 1
Acties:

• VindiGoosh
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:59
Wederom bedankt allemaal voor het meedenken! :D @99ruud99 Ook bedankt voor je DM.

Aan de hand van je DM ben ik nog even verder gaan graven naar de specs van de Quatt WP. Ik kwam uit bij hun brochure, en hierin staat het volgende aangegeven over de geluidsproductie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-hSFi85wYty5YEg4LO0GmxCopww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILUqlFGCFJKhgyBwjCQ9qi1j.jpg?f=fotoalbum_large

In mijn geval zal hoogstwaarschijnlijk de duo van toepassing zijn.

Bovenstaande strookt dus niet met die vuistregel qua geluidsproductie. Ik ga hier wel op doorvragen.

Tegelijkertijd maakt het ook niet al te veel uit, aangezien er een silent mode op zit die (kennelijk) lager is dan 40dB op 3m. Ik heb tevens ergens gelezen dat je de silent mode tijdsafhankelijk kan instellen.

In het aller, aller ergste geval, zou ik er iets omheen moeten maken om het geluid te reduceren. Maar aangezien onze buren zelf hun airco units binnen een meter van de erfgrens op hun deel van het platte dak hebben staan, verwacht ik echt geen problemen. Hebben wij ook geen last van. Wel moet ik ook in mijn achterhoofd houden dat we in het geval van verhuizen (laatste wat we gaan doen, maar ok theoretisch) het een aandachtspunt kan worden...
BarryH schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:40:
Zonneboiler heeft als probleem dat je:
- voor de winter een ander apparaat nodig hebt voor warm water
- in de zomer veel warmte niet benut.

Dus FE wp en extra PV heeft meer zin

Uitzonderingen zijn veel warm water gebruik alleen en de zomer.
Bv zwembad, camping, etc
Helder, klinkt inderdaad heel logisch. We zouden op termijn hooguit een jacuzzi willen (zo'n pure spa), maar op die mogelijkheid moeten we onze keuze niet baseren.

Ik ga die wens heroverwegen. Bedankt voor het aankaarten. :)
paQ schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Verwar buffervat niet met boilervat.
En eens met @Sport_Life . Zowat elke warmtepomp kan hybride draaien. Daar hoef je je keuze niet bij te beperken tot Quatt. (Of een leverancier met alleen hybridewarmtepompen)

Een warmtepompboiler 150-200l kun je overigens meer dan prima mee uit voor 2-4 personen. (Met 2 ws met 100 ook nog wel)

Dan heb je ook altijd separaat draaiende systemen zonder onderbrekingen.
De keuze voor Quatt is meerledig. Ik ben erg te spreken over hun modulaire visie (ik kijk erg uit naar de performance van de Chill) en ik ben erg voor bedrijven van Nederlandse bodem die zonder alle tussenschakels hun klanten bedienen. Zo kan ik nog het een en ander opnoemen waardoor ik bij hun ben uitgekomen. Een ander groot pluspunt is de hoeveelheid subsidie t.o.v. de totale investering. Deze warmtepompen betalen wij uit een verduurzaamheids-potje en de subsidie die we terug krijgen kunnen we dan vrij besteden. In ons geval aan een verrot dakkapel waar verreweg de meeste warmte verloren gaat, maar wat we niet mochten renoveren uit diezelfde pot. Op deze manier is het win-win. Ruim 50% terug op je investering is in combinatie met ons enthousiasme over het bedrijf zelf natuurlijk een groot pluspunt.

Met betrekking tot de vaten, hieronder de keuzes uit diverse maten (voor FE):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CVusBtp-X8JN-MsJu5RKXZOpRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPAjn1aO1pczqAVS3P4BLBn3.jpg?f=fotoalbum_large

Over de inhouden zelf is niets te vinden. Wel weet ik dat de diameter ongeveer 60cm is en de hoogte van de grootste ongeveer 190cm is. Haal daar in de diameter en hoogte wat af voor wanddiktes, dan kom je uit op een inhoud van ongeveer 350L voor de grootste. De kleinere varianten lijken hetzelfde in diameter, maar enkel iets minder hoog, dan zou je ruwweg kunnen inschatten dat ze respectievelijk 200L en 275L zijn. Maar dan ga ik ervanuit dat de verhouding op het plaatje in werkelijkheid hetzelfde is.

Als ik kijk naar de prijzen en in het achterhoofd een -mogelijke- verkoop van ons huis in de (verre) toekomst, dan zullen wij wel op de 2e optie uitkomen denk ik. We willen verder ook geen kinderen, dus dat zou een mooie tussenoptie zijn. Zeker voor die €200,- extra.

Maargoed, ik ben verre van een expert. Maar zo schat ik het dan een beetje in.
Pagina: 1