Welke accesspoints voor aan de muur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:45

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
In mijn nieuwe woning wil ik een goed dekkend WiFi-netwerk opzetten. Op de benedenverdieping heb ik de mogelijkheid om aan de voorkant van het huis (woonkamer) en aan de achterkant van het huis (keuken) op 2,40 m hoogte een AP middels PoE op de binnenmuur te plaatsen. Wel in een hoek.

De afstand tussen de accesspoints (lengte van de woning) is 11 meter. Woonkamer en keuken zijn gescheiden door een 10 cm lichtbeton systeemwand.

Nu kwam ik al vrij snel uit op de uitvoering: Ubiquiti UniFi U7 Pro Wall, daarbij heb ik de volgende vraag:

Is het nodig om twee van deze accesspoints te plaatsen of zou er één al voldoende zijn? Gebruik is gezin met vier personen, AppleTV voor streaming (NLZiet, Netflix, Blu-ray vanaf NAS), Spotify naar stereo. In de woonkamer plaats ik er dan sowieso een, maar is het in de keuken ook nodig? In de woonkamer valt het accesspoint weg achter een gordijn, in de keuken hangt deze in het zicht.

Helaas kun je de overschilderbare kapjes alleen gebruiken bij in-wall montage, terwijl bij mij alleen on-wall plaatsing mogelijk is (op betonnen muur).
offtopic:
Al is met een goede primer natuurlijk alles overschilderbaar. ;)

In de handleiding staat ook dat ze minimaal 5 cm van de wand geplaatst moeten worden, dat gaat lukken.

Op de bovenverdieping zal ik dan een enkele Unifi U6+ monteren aan het plafond van de overloop. Daar zijn vier kamers (gescheiden door OSB-platen), waarvan één een kantoor, waar tevens een vaste UTP-aansluiting is. Of moet ik daarvoor ook kijken naar de UniFi 6 Pro?

Op dit moment heb ik nog geen UniFi spullen in huis, dus ik ben niet merkgebonden. Als alternatief voor Ubiquiti kwam ik uit op TP-Link: uitvoering: TP-Link Deco X50 PoE (3-pack)

Is dat nog te overwegen? Prijs maakt me nog niet zoveel uit, het zal niet snel worden vervangen als het goed werkt. Is er verder nog iets waar ik rekening mee moet houden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16

Zenix

BOE!

Kijk ook naar de TP-Link Omada lijn, concurrent van Ubiquiti. Meestal goedkoper.

Je kan ook gewoon twee plafond AP's monteren aan de muur. Heb ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:01
Ik heb 2 TP-link omada hangen.
Heb 2 grote hangen, maar er zijn hier natuurlijk ook kleine van.

Kijk eens in het grote omada topic.

[TP-Link Omada Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie

Ik ben er heel happy mee! Werkt echt perfect en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Ik zou eens naar deze kijken als je van echt goede spullen houd.
Heeft ingebouwd beheer dus geen extra controller zoals bij unifFi en Omada.

uitvoering: HPE instant On Access Point Dual Radio 2x2 Wi‑Fi 6 AP22D (RW)

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 10-08-2024 23:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16

Zenix

BOE!

Ben(V) schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 23:36:
Ik zou eens naar deze kijken als je van echt goede spullen houd.
Heeft ingebouwd beheer dus geen extra controller zoals bij unifFi en Omada.

uitvoering: HPE instant On Access Point Dual Radio 2x2 Wi‑Fi 6 AP22D (RW)
Bij TP-Link is de controller geen vereiste, en er is een cloud versie. En voor iets meer geld heb je dan Wifi 7 en 10Gb uitvoering: TP-Link Omada EAP773 wel overkill, maar het kan wel :P

[ Voor 15% gewijzigd door Zenix op 10-08-2024 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Unifi kan ook prima zonder extra controller werken. Ik heb hier één Ubiquiti UniFi 6 Lite aan de muur hangen, zonder enig andere Ubiquiti hardware, en dat werkt top :)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 10-08-2024 23:47 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Dank voor jullie reacties. Ik heb naar de HPE AP22D en TP-Link Omada Wall gekeken. Bij beide lijkt het er op dat de UTP-kabel recht achter de accesspoint uit de muur moet komen, dat gaat bij mij niet passen. Ook hebben ze extra ethernetpoorten aan de onderkant, waar ik geen gebruik van kan maken vanwege de hoogte, maar die wel in het zicht zijn.

De uitvoering: TP-Link EAP650 zou bijvoorbeeld wel kunnen, al vind ik de form factor van de UniFi U7 Pro Wall wel mooier voor aan de muur. Blijkbaar is er ook Omada EAP650 Slim?

De laatste keer dat ik met UniFi werkte kon de controller-software gewoon op een laptop draaien, de controller-software startte ik dan op wanneer ik een aanpassing wilde maken. Werkt dat nog steeds zo? Sowieso heb ik een VPS draaien waar ik software op kan hosten (in docker). Is dat een optie?

Mijn belangrijkste vraag voor nu is eigenlijk of ik 1 accesspoint kan nemen voor de benedenverdieping of dat ik er twee nodig heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV3-T34lJaAowSK8rXAIFvlqRd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lEl9gKcnMiKphgyZf33k0gDo.png?f=user_large

Ik zou het zo kunnen doen. Dit is WiFi 6GHz coverage volgens de tool van UniFi. Woning is 11 bij 7 meter. Oriëntatie van de bovenste accesspoint is naar onderen gericht en de onderste accesspoint is naar rechts gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:26

Tubby

or not to be

Wat houdt je tegen om 1 te proberen?

Heb je in die tool ook 1 accesspoint ingetekend? Als t dan groen / geel is zou ik t eerst met 1 doen en kijken hoe dat uitpakt in de praktijk.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die HP kun je op een voetje zetten, dus een klein hoekschapje maken om hem op te zetten lijk eleganter dan kun je hem ook veel beter richten voor betere dekking.

En dat die unifi en omada zonder controller kunnen is duidelijk, maar als je die functionaliteit wilt hebben dan moet je extra software draaien of een controller bijkopen, bij die HP zit het gewoon met een web interface in het AP ingebakken.

Verder ben ik het met @Tubby eens, eerst met een proberen en kijken wat dat oplevert.
Te veel AP's werkt bijna altijd contra productief.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Tubby schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:35:
Wat houdt je tegen om 1 te proberen?

Heb je in die tool ook 1 accesspoint ingetekend? Als t dan groen / geel is zou ik t eerst met 1 doen en kijken hoe dat uitpakt in de praktijk.
Met één accesspoint in de woonkamer, is het met 6GHz oranje/rood op de plek van de eettafel, waar men vaak met een laptop / iPad aan zit. Echter, die tool kent maar één dikte concrete wall terwijl een 10 cm systeemwand natuurlijk niet zoveel demping heeft als een dragende binnenmuur. Als ik de tussenwand aanpas naar drywall dan is het groen / geel.

Wat mij tegenhoudt om met 1 te beginnen? Op deze plekken zit een loze leiding die ik hier voor kan benutten en anders verdwijnen ze achter het stucwerk. Als je een manier weet hoe ik ze makkelijk terug kan vinden is het ook goed, dan kan ik eventueel later een extra access point plaatsen, maar is het tot die tijd wel strak afgewerkt in de hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Foto ervan maken met 2 meetlatten erlangs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Maar als je twijfelt of in 1x klaar wil zijn dan zou ik er gewoon 2 U7 pro’s tegenaan schroeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:15
Onder het mom van "buy once cry once", én je gewoon geen WiFi gezeik wilt in je huishouden, én je daar al een loze leiding hebt liggen zou ik zeggen: No-brainer, twee access points doen.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt beter in plaats van die loze leiding weg te stucen daar een wcd monteren, dan heb je alle vrijheid daar later gebruik van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Topicstarter
Ben(V) schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 15:21:
Je kunt beter in plaats van die loze leiding weg te stucen daar een wcd monteren, dan heb je alle vrijheid daar later gebruik van te maken.
Goeie! Dan is het eigenlijk mooier om de WCD op een normale hoogte te plaatsen (30 cm?) en een sleuf frezen naar de plek waar de kabel nu uitkomt.

Eens kijken of ik iemand kan vinden die dat kan op korte termijn kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wasp schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 11:20:
Onder het mom van "buy once cry once", én je gewoon geen WiFi gezeik wilt in je huishouden, én je daar al een loze leiding hebt liggen zou ik zeggen: No-brainer, twee access points doen.
Meer is niet altijd beter. Als het niet nodig is verbruikt het niet alleen onnodig elektriciteit maar kan het roaming problemen geven en overall performance verlagen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:44
Maak aub niet de fout om te denken dat alles wel draadloos kan anno 2024...

Kies liever voor 2 extra UTP poorten aanleggen bij het tv meubel en wat simpelere 2x2 accespoints dan absurde 4x4 monster accespoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:47
Die tool straalt groen naar buiten door een raam maar geel door binnenmuur.

Daar klopt echt helemaal niets van tenzij jij gewapende binnenmuren hebt en plexiglad als ramen
Ik zou site survey dien

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:09
Ben(V) schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 08:41:
....

En dat die unifi en omada zonder controller kunnen is duidelijk, maar als je die functionaliteit wilt hebben dan moet je extra software draaien of een controller bijkopen, bij die HP zit het gewoon met een web interface in het AP ingebakken.

....
@M-ThijZ De Unifi controller hoeft niet constant te draaien en kan prima op een Windows machine gezet worden om af en toe eens te raadplegen. Daarnaast is er de mogelijkheid om de Site Manager te gebruiken, dat is cloud/web-based via internet. Verder kan installatie en beheer ook met de apps van Ubiquiti op een mobieltje gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Allemaal erg onhandig, gewoon een web interface in de AP's zelf is veel gebruikersvriendelijker.
En dure cloudkeys aanschaffen zoals Unifi propageert is al helemaal duur en onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
Ben(V) schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:41:
Allemaal erg onhandig, gewoon een web interface in de AP's zelf is veel gebruikersvriendelijker.
En dure cloudkeys aanschaffen zoals Unifi propageert is al helemaal duur en onhandig.
Ze synchroniseren onderling wel automatisch verwacht ik? Dus bij 5 AP's kunnen die vanuit één webinterface beheerd en geconfigureerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Klopt

Pagina: 1