franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb dat in mijn jaren ervaring nog niet meegemaakt, en ik las regelmatig aan installaties met electrode.
Heb je wel eens aan een auto gelast zonder de accu los te koppelen?Technofreakz schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:47:
[...]
Ik heb dat in mijn jaren ervaring nog niet meegemaakt, en ik las regelmatig aan installaties met electrode.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Meer dan genoeg / bijna altijd, dat hoeft geen enkel probleem te zijn als je de massaklem direct bij het te lassen deel zet. Niet aan de voorbumper terwijl je achter aan de uitlaat last.No Hands schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:50:
[...]
Heb je wel eens aan een auto gelast zonder de accu los te koppelen?
Zo werkt dat niet. Lassen doe je met een gesloten (veelal gelijkstroom) circuit. De elektriciteit stroomt uitsluitend tussen de plusklem door de buis naar je lasapparaat. Verderop in de buis, weg van het circuit, is er geen stroom van betekenis. Een veel groter risico is als je gaat lassen in een natte omgeving zoals hier. Dan loop je kans om als lasser geëlektrocuteerd te worden. En beun de haas dood in je ketelruimte ruïneert echt wel je dag kan ik je vertellen.franssie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 00:21:
@noucmen plaatje erop lassen kan, maar ook alleen als er geen ander spul aan hangt want met electrode en tig lassen gaan er wel amperes op die buizen staan.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ja, is niets mee gebeurd.No Hands schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 06:50:
[...]
Heb je wel eens aan een auto gelast zonder de accu los te koppelen?
Dan zal het vaak goed gaan. Toch werd bij mijn lascursus het sterk afgeraden elektronisch te lassen aan voertuigen etc met elektronica omdat als er ergens een tweede aarde is (dus anders dan de klem van het lasapparaat) je forse lekstromen kan krijgen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Vandaag in het AD: https://www.ad.nl/binnenl...sbest-aanzetten~aa4e120a/NeutraleTeun schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:12:
[...]
Door daar aan te trekken en in te ademen krijg je longkanker.
Dat snap je wel toch, longkanker?
Vind het trouwens wel opvallend dat hier om advies gevraagd wordt, NADAT het al uitgevoerd is (zie houten prop).
Moest toch wel meteen aan deze thread denken...
(geen idee wat het NL woord is.. lijkt meer op solderen dan lassen: https://primeweld.com/blo...g-vs-soldering-vs-welding )
Gewoon een koperen dop erop en het filler metaal maakt het waterdicht..
dit idee:
Enige probleem is dat het stompje nu wel vrij kort is.. dus de verbinding wat zwak.. dus asap die hele buis vervangen..
[ Voor 32% gewijzigd door ToolkiT op 20-08-2024 16:45 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Maar TS moet gewoon nieuwe leidingen trekken, niet de leukste klus maar soit. Is zoals meerdere malen al gezegd
in het engels heb je soldering en brazing.. lijken op elkaar maar zijn niet hetzelfde geloof ik..franssie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:12:
@ToolkiT volgens mij is dat in het Nederlands solderen. Met voldoende flux en soldeer komt dat spul best ver dus zou kunnen werken.
Maar TS moet gewoon nieuwe leidingen trekken, niet de leukste klus maar soit. Is zoals meerdere malen al gezegd
Maar nieuwe leiding is de beste long term oplossing.. jammer dat er zoveel aan gebeunt is want het was nog te redden..
[ Voor 3% gewijzigd door xah5kiDe op 20-08-2024 19:05 ]
Theo
Dat was wat de eerste prutser zo ongeveer had gedaan...franssie schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:08:
Dan jou je ook nog voor een duikboot oplossing kunnen gaan inderdaad. Mof erop met slangenklemmen en wat sikaflex. Zo heb ik ooit tijdelijk een lekkage gerepareerd met rescue tape (super spul) en dat heeft 5 jaar gewerkt tot een loodgieter voor een ander probleem dat zag en zowat over zijn nek ging
Nee die sloeg het uiteinde van een kwast erin.._JGC_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:42:
[...]
Dat was wat de eerste prutser zo ongeveer had gedaan...
Wat een beproefde manier is om een lek in een boot te dichten als noodoplossing maar inderdaad niet om een CV systeem te dichtenNo Hands schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:43:
[...]
Nee die sloeg het uiteinde van een kwast erin..
Maar het vinden van vakmensen is moeilijk, ik zit er inmiddels ook aan te denken om een opleiding dakdekken (bitumen) te doen omdat voor een kleine klus er ook niemand te vinden is.
@xah5kiDe koper op staal solderen is misschien leuk op school, echter vanwege de oxidatie tussen de materialen zou ik het niet doen neem dan een stalen plaatje gaat nog beter. ook staal kan je krom slaan. (echter ik heb er een hard hoofd in dat het gaat werken bij 2 bar waterdruk. maar dat zullen we zien)
goed punt!miciel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:43:
@ToolkiT @franssie de video die gepost wordt gaat over het hardsolderen van koper (zacht solderen koop je bij de gamma) in ts zijn geval is autogeen lassen wat er redelijk veel op lijkt hardsolderen maar niet helemaal hetzelfde is wel een optie, maar er weinig mensen die dat kunnen, behalve een paar loodgieters. het moet een stalen dop zijn en geen koper anders is het binnen 1 jaartje weggeroest. (oxidatie koper vs staal) entevens moet voor autogeen lassen moet je materiaal veel zuiverder zijn. ik ben eerder voor elektrisch lassen en de cv ketel los te koppelen. het verhaal klopt wel dat de lasstroom de ketels kunnen slopen en daar heb je bij autogeen lassen geen last van. terecht opmerking.
@xah5kiDe koper op staal solderen is misschien leuk op school, echter vanwege de oxidatie tussen de materialen zou ik het niet doen neem dan een stalen plaatje gaat nog beter. ook staal kan je krom slaan. (echter ik heb er een hard hoofd in dat het gaat werken bij 2 bar waterdruk. maar dat zullen we zien)
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:51
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Beste spannend voor mij: wachten tot dat de echt lassers terug van vakantie zijn, dan 3 lassers bellen en duideijk vragen wat ze kunnen doen.
Als ik jou was zou ik die lasser afzeggen, en de pijp “aftakking” glad slijpen en dan deze koppeling er om maken.noucmen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:24:
Bedankt voor alle jullie info.
Beste spannend voor mij: wachten tot dat de echt lassers terug van vakantie zijn, dan 3 lassers bellen en duideijk vragen wat ze kunnen doen.
https://merxtrade.com/nl/...2LnyRZEAQYAiABEgLKfPD_BwE
Koppeling nummer 88053N0006 als je pijp minimaal 40 mm is.
[ Voor 4% gewijzigd door Technofreakz op 23-08-2024 17:18 ]
Mijn pijp is rond 42 mm diameter. Maar is dit koppeling goed tegen 2 bar van water druk ?Technofreakz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:17:
[...]
Als ik jou was zou ik die lasser afzeggen, en de pijp “aftakking” glad slijpen en dan deze koppeling er om maken.
https://merxtrade.com/nl/...2LnyRZEAQYAiABEgLKfPD_BwE
Koppeling nummer 88053N0006 als je pijp minimaal 40 mm is.
Deze koppeling kan tot 16 bar als het goed is.. je pijp is dus dn32 42,4 mm aan diameter, en die koppeling gaat tot 43 mm.noucmen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:30:
[...]
Mijn pijp is rond 42 mm diameter. Maar is dit koppeling goed tegen 2 bar van water druk ?
Ik denk dat dit de goedkoopste oplossing gaat zijn voor jou.
Het klinkt heel mooi, dus zie ik de volgende stap / alternativen:noucmen schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:30:
[...]
Mijn pijp is rond 42 mm diameter. Maar is dit koppeling goed tegen 2 bar van water druk ?
-1. Als ik het TIG lassen gebruik als een tussen stap, koste het rond 200 Euro ?
-2. De 16 bar koppeling: koste rond 100 Euro kwa material. Ik kan misschien zelf met een slijptol de aftakking snijden, of een loodgieter inschakelen: koste het 100 Euro material + 100 arbeid
-3. Als 2 niet lukt, moet ik een loodgieter inschakkelen voor het snijden (op groen lijnen) en vervangen. Kosten misschien 200 ?
:strip_exif()/f/image/ic9Bm639NLMmHwm5ycc9ZKT4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus denk jij dat het beter is om direct naar stap 2 te gaan ?
[ Voor 20% gewijzigd door noucmen op 23-08-2024 22:17 ]
Hoeft er nog maar 1 foto in dit topic bij te komen en kunnen we verder met de orde van de dag.
Ben dan welliswaar niet zelf monteur, maar krijg wel eens wat dingen mee.
Het eerste wat ik hier denk is: stop met lapmiddelen om dat gaatje te dichten.
Wat heeft het nou werkelijk voor zin om dat gat te dichten terwijl je hoofdbuis ook zo zwaar verroest is?
Dan heb je straks misschien dat gaatje dicht, maar volgend jaar is je hoofdbuis zelf lek.
Zoek een punt verderop die wel echt goed is, en vervang het hele stuk.
En wil je wel laten lassen?
Denk dat een lasnippel of -sok er op zetten het handigste is.
Dn 32 is er in dun en dikwandige buis… vaak zijn de oudere dikwandige buizen nog dikker kwa wandikte dan de huidige.brambo123 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:30:
Werk zelf bij installateur die regelmatig met dikwandig werkt, daar is DN32 een dun buisje.
Ben dan welliswaar niet zelf monteur, maar krijg wel eens wat dingen mee.
Het eerste wat ik hier denk is: stop met lapmiddelen om dat gaatje te dichten.
Wat heeft het nou werkelijk voor zin om dat gat te dichten terwijl je hoofdbuis ook zo zwaar verroest is?
Dan heb je straks misschien dat gaatje dicht, maar volgend jaar is je hoofdbuis zelf lek.
Zoek een punt verderop die wel echt goed is, en vervang het hele stuk.
En wil je wel laten lassen?
Denk dat een lasnippel of -sok er op zetten het handigste is.
Draad snijden op dat stuk is geen optie meer omdat je de snijkop niet kwijt kan.
De beste oplossing is gewoon eruit zagen en nieuwe pijp/aftakking realiseren met viega megapress. Of de straub koppeling plaatsen zoals ik eerder heb aangegeven.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
@tweakduke Het is wel muggenziften maar de titel klopt nog steeds niet: dit is een verroeste cv-leiding.
Het is inderdaad 3/8 dikwandige buis DN 15 , er is inderdaad een knelfitting voor maar kan nu niet meer.
Mijn jongere collega,s kunnen dat ook al niet meer, wij sterven uit
(Een stuk hout erin slaan, hoe verzin je het?)
[ Voor 7% gewijzigd door Harry21 op 24-08-2024 19:20 ]
In het witte gips kunnen asbest vezels verwerkt zitten.Harry21 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:14:
Oh ,btw als er soort stro achtig spul in die oude isolatie zit is het geen asbest hoor, dat witte spul is gewoon gips. Asbest isolatie is wit poederachtig onder het gips, laatste keer dat ik het gezien heb, was onder een kerk,die installatie was al 80 jaar oud, wel kwaliteit dus.
Paar weken geleden nog geconstateerd toen ik een wai liet uitvoeren.
Atari portfolio Dos 2.11
Dan kan heel Nederland asbest controle laten doen, want alles is tot ongeveer jaar 2000 zelfs met gips gedaan, vooral ketelhuizen, nu allemaal kunststof. Maar asbest met daaromheen gips, gebeurt al heel lang niet meer, in mijn cv begin jaren (ventje van 16 jaar) in 1979, was het al gips met soort houtvezel aan binnenkant.Technofreakz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 21:29:
[...]
In het witte gips kunnen asbest vezels verwerkt zitten.
Paar weken geleden nog geconstateerd toen ik een wai liet uitvoeren.
Tja als er asbest in het gips zit, zijn er heel wat installatie gesloopt met asbest. Ik had hier nog nooit van gehoord en ook de asbest deskundige op mijn werk toen heeft het daar niet over gehad.
Vaak zat mee gemaakt dat mensen er niet van weten… laatst nog een paar jonge ventjes dingen zien slopen voor hun werkgever, en de planner had gezegd dat het geen asbest was.. wij hebben een spoed wai laten uitvoeren en je raadt het al.Harry21 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:18:
[...]
Dan kan heel Nederland asbest controle laten doen, want alles is tot ongeveer jaar 2000 zelfs met gips gedaan, vooral ketelhuizen, nu allemaal kunststof. Maar asbest met daaromheen gips, gebeurt al heel lang niet meer, in mijn cv begin jaren (ventje van 16 jaar) in 1979, was het al gips met soort houtvezel aan binnenkant.
Tja als er asbest in het gips zit, zijn er heel wat installatie gesloopt met asbest. Ik had hier nog nooit van gehoord en ook de asbest deskundige op mijn werk toen heeft het daar niet over gehad.
Ik heb wel een story (best wel offtopic)Technofreakz schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:43:
[...]
Vaak zat mee gemaakt dat mensen er niet van weten… laatst nog een paar jonge ventjes dingen zien slopen voor hun werkgever, en de planner had gezegd dat het geen asbest was.. wij hebben een spoed wai laten uitvoeren en je raadt het al.
20 jaar geleden naar oude school in DenHaag, drukverlies ,school koud, cv storing . (mijn bedrijf deed onderhoud scholen Delft en omgeving). Deze school niet in onderhoud, maar paniek ,want winter, ander bedrijf had geen tijd zei school directeur. Duiken onder de vloer ik en mijn maatje, want boven de vloer geen lekkage.
Midden in de gang vloerluik open,hekken eromheen, want basisschool met kleine kinderen was gewoon in gebruik. Mijn maatje springt eronder, kruipt een stuk en doet het licht uit (geintje), dus ik mopperen en door kruipen, doet hij plots licht weer aan, zag ik hem nauwelijks door de stofwolken van asbest isolatie die helemaal verpulverd was!! Als een speer onder die vloer vandaan,alle wolken asbest de school in! Blijk het eerdere bedrijf nooit die vloer onder te gaan vanwege asbest! Die directeur had gewoon ander bedrijf gebeld en niets gezegd over asbest. Mijn baas heeft aanklacht ingediend bij gemeente DnHaag en schoolbestuur, niets mee gebeurd. Denk nog weleens aan die kleine kinderen, vuile rotschoft.
404 Signature not found
Hij wil tig-lassen, omdat elektrode te agressief is voor dit verroest buis.
Met tig kan hij beginnen met 16 Ampere, in vergelijking met elektrode van minimaal 80 Ampere.
Hij zegt: hij zal met optie 1 beginnen: beetje afkorten om te kijken wat de andere lasser heeft gedaan, daarna tiggen. Als het niet lukt, doet hij een plaatje erbij en weer tiggen.
Als het ook niet lukt, en het is al te kort, kan hij ook met een plaatje de hele aftakking vervangen (optie 2). Dit plaatje kan tot 300 Bar tegen.
Koste max 1.5 uur, dus 100 euro max.
:strip_exif()/f/image/ZlI9kOfBLFGL2fIPaTgQWq9v.jpg?f=fotoalbum_large)
Waarom vervang ik dit verroest grote buis nog niet ? Omdat het snel genoeg moet gebeuren, en dan kan ik nu geen goed loodgieter vinden.
Is dit lasser ook weer een amateur ?
[ Voor 36% gewijzigd door noucmen op 31-08-2024 16:49 ]
Het klinkt als een goed plan.noucmen schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:36:
Net een bezoek van een lasser gekregen,
Hij wil tig-lassen, omdat elektrode te agressief is voor dit verroest buis.
Met tig kan hij beginnen met 16 Ampere, in vergelijking met elektrode van minimaal 80 Ampere.
Hij zegt: hij zal met optie 1 beginnen: beetje afkorten om te kijken wat de andere lasser heeft gedaan, daarna tiggen. Als het niet lukt, doet hij een plaatje erbij en weer tiggen.
Als het ook niet lukt, en het is al te kort, kan hij ook met een plaatje de hele aftakking vervangen,
Koste max 1.5 uur, dus 100 euro max.
[Afbeelding]
Waarom vervang ik dit verroest grote buis nog niet ? Omdat het snel genoeg moet gebeuren, en dan kan ik nu geen goed loodgieter vinden.
Is dit lasser ook weer een amateur ?
Als die man een beetje aardig kan tig lassen moet het wel goed komen.
En hij is wezen kijken naar de situatie dat is al vast een goed begin.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Op nieuw opzoek naar een non-nep lasser.
Die roestige bende wil je toch niet mee verder. Die vieze ruimte ook niet lijkt me. Een klus begint met een opgeruimde schone ruimte.
Die hele afhankelijkheid van het uitzetten van eenmalige kleine klussen is gedoemd te falen. Geen enkele vakman zit te wachten op een kleine potentieel lastige klus / klant.
en de aftakking voor de radiator links zou ook wel een megapress fitting voor zijn en dan met een Tstuk 22x15x22 er zo bij aan..
404 Signature not found
Als het moeilijk om iemand te vinden voor het afdichten van een kleine aftakking, ben ik bang dat de kans van een complete mislukking van de hele systeem is veel groot als die grotere gedeelte van een verroest pijp vervangen moet worden.
Nu is September, ik ga meer loodgieters bellen en de boodschap duidelijk bespreken.
Nu, een persoon heeft gezegd dat hij het vervangen van de problematisch stukje kan doen. Ik weet niet of hij erg een loodgieter is, maar hij is een monteur van een grote Verwarming Onderhoud bedrijf, die ik een klant van was. Ik ga hem prive betalen . Denken jullie dat dit werk niet te moeilijk is, en hij kan het wel ? Moet ik hem een garantie vragen ?
- Zijn aanpak: 2 sneiden (1 & 2), de rode stukje vervangen, een paar kopelingen toevoegen, een paar schroefdraden maken
:strip_exif()/f/image/MTk4wJXRT1yKHk2CMjPNRgM0.jpg?f=fotoalbum_large)
- 3D tekening van de problematische stukje van aanvoer pijp: YouTube: Lekkage: Aanvoer pijp van CV Ketel (Rode pijp)
- Huidige foto's voor locaties van Snee 1 en Snee 2
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AhM4hUD4CDugLTROvIfe80jZ.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/1oZFkjmISRmyLBW7YSbckmSs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk bij Snee 1 is het lastig om een schroefdraad te maken, niet ?
Ik zou maar alvast een elektrisch kacheltje kopen. En een waterkoker om te wassen deze winter.
Vakmensen zijn schaars, CV vakmensen in de winter doen echt alleen maar vaste klanten.
Ik overweeg te gaan naar volledige vloerverwarming, in einde 2026, dus wil niet dat het duur zou zijn voor een tijdelijk oplossing.franssie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:11:
Prive betalen is contact zonder bon neem ik aan? Kan best zijn dat hij het oplost maar je blijft lapmiddelen gebruiken lijkt het,
Ik zou maar alvast een elektrisch kacheltje kopen. En een waterkoker om te wassen deze winter.
Vakmensen zijn schaars, CV vakmensen in de winter doen echt alleen maar vaste klanten.
Heb wel 6 elektrisch kacheltje gekocht, van 3 verschillende typen, van Lidl.
Warm water werkt nog bij deze leiding.
Vloerverwarming op electra bedoel je? Loop je op leeg, joh. Een gas CV (of warmtepomp) stookt vele malen voordeliger.noucmen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:01:
[...]
Ik overweeg te gaan naar volledige vloerverwarming, in einde 2026, dus wil niet dat het duur zou zijn voor een tijdelijk oplossing.
Heb wel 6 elektrisch kacheltje gekocht, van 3 verschillende typen, van Lidl.
Warm water werkt nog bij deze leiding.
[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 24-09-2024 23:04 ]
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6
noucmen schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 22:06:
Wat een pech voor mij:
Nu, een persoon heeft gezegd dat hij het vervangen van de problematisch stukje kan doen. Ik weet niet of hij erg een loodgieter is, maar hij is een monteur van een grote Verwarming Onderhoud bedrijf, die ik een klant van was. Ik ga hem prive betalen . Denken jullie dat dit werk niet te moeilijk is, en hij kan het wel ? Moet ik hem een garantie vragen ?
Je lijkt het nog steeds niet te snappen: je jaagt iedereen weg met micromanagen.Ik denk bij Snee 1 is het lastig om een schroefdraad te maken, niet ?
Als een monteur van een verwarmingsonderhoudsbedrijf uit zichzelf zegt een schroefdraad te tappen op een dikwandige buis dan kan hij dat heus.
Ter vergelijk: Ik heb 2 weken geleden een installateur gevraagd om een voorstel (vrijdag), hij is komen kijken en heeft offerte gestuurd (zaterdag), akkoord gegeven (zondag) en de airco hing vorige week vrijdag, factuur betaald (zondag). 6 zinnen en 1 foto in 4 emails en 1 sms! En dat is normaal.
Hou het simpel en laat iemand zijn werk doen (of doe het zelf).
[ Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 25-09-2024 00:17 ]
Ik moet inderdaad leren om niet-micromanagement te gaan doen als het niet nodig is.Rukapul schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:51:
Je lijkt het nog steeds niet te snappen: je jaagt iedereen weg met micromanagen.
Ik hoop heel erg dat het dit keer soepel zou gaan. Ik ken hem sinds lang, van de 5-6 vorige bezoek van hem (veel simpler werk, ook toen ik nog in een huurwoning was), kon hij altijd snel dingen doen.Als een monteur van een verwarmingsonderhoudsbedrijf uit zichzelf zegt een schroefdraad te tappen op een dikwandige buis dan kan hij dat heus.
Met die andere 3 bezoeken van de 3 amateurs, voor ditzelfde probleem, was mijn pijp zware geneuk en ernstiger gemaakt.
Jij heb geluk denk ik, en/of jij heb ook goed betaal voor een goed monteur.Ter vergelijk: Ik heb 2 weken geleden een installateur gevraagd om een voorstel (vrijdag), hij is komen kijken en heeft offerte gestuurd (zaterdag), akkoord gegeven (zondag) en de airco hing vorige week vrijdag, factuur betaald (zondag). 6 zinnen en 1 foto in 4 emails en 1 sms! En dat is normaal.
Ik adviseerde 10 augustus al om die hele ouwe zooi er uit te zagen. Het is nu bijna oktober.
Is daar geen budget voor? Want als je hier nog 2 installateurs voor moet bellen, dan weet ik wel wat er goedkoper is.
kwa energie kosten per maand (exclusief investering), aflopend:silverball schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:04:
[...]
Een gas CV (of warmtepomp) stookt vele malen voordeliger.
Radiator op gas --> VV op gas --> VV op lucht-naar-water Warmtepomp --> VV op bodem Warmtepomp,
Elk topic van deze user is een soap. Begrijp ook niet dat mensen dit nog serieus nemen.Scorpio861 schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:15:
Wat een soap dit.....
SadWolly schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:33:
[...]
Elk topic van deze user is een soap. Begrijp ook niet dat mensen dit nog serieus nemen.
Sorry !
Do't be sad
Ga zo door @noucmen en hou ons op de hoogte!
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
nu is draad snijden iets vrij eenvoudigs. wat iedere loodgieter en cv monteur in hun basis pakket heeft zitten. het enige wat welleens gebeurt is dat er vlampijp is gebruikt dan kan je niet snijden, maar alleen lassen. en secondaire optie persen. maar daar komt ie vanzelf achter zeg maar. vlampijp is wat dunnere wand dikte, de kans dat voorkomt is ongeveer 25% maar de buiten diameter is gewoon hetzelfde.
verder ja snede 1 is een beetje de vraag of het snijraam er precies oppast. maar stel het komt echt niet uit.
dan zaagt hij toch de pijp op een andere plek af en gaat daar draadsnijden. werk gaat niet altijd zoals gepland. je wil niet weten hoe vaak dat gebeurt. laat hem vooral zelf eventjes kijken of het past.
en ja als monteur bent van grote cv installaties/groot cv onderhoud is dit een redelijk eenvoudige klus.
(en ik zou hier als ik moet lassen en vooral andermans zooi opknappen ook geen garantie op willen geven)
Ik ga de komende 2 dagen kijken of ik de retour ook laat opknappen.
Retour gaat diep de keuken en woonkamer in, daar zijn er nog aftakkingen naar radiatoren. De vraag is: tot hoever willen wij vervangen ?
Wij willen vervangen tot hoever nodig is.noucmen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 00:08:
@miciel ik leer altijd veel van jou.
Ik ga de komende 2 dagen kijken of ik de retour ook laat opknappen.
Retour gaat diep de keuken en woonkamer in, daar zijn er nog aftakkingen naar radiatoren. De vraag is: tot hoever willen wij vervangen ?
Gezien de leeftijd van dat spul: alles
Als je toch al plannen hebt om vloerverwarming te nemen zou ik hier niet meer in investeren.
Wellicht kan je met flexibele slangen de radiatoren in de woonkamer aansluiten en dan de rest laten vervallen.
Please state the nature of the technical emergency
Eigenlijk hetzelfde plan als je aanvoer, dus in de kruipruimte afzagen en de eerste radiator aftakking, dan is de retour ook gelijk weer netjes. (Want hier is ook geen eer meer aan te behalen gezien de foto,s)noucmen schreef op donderdag 26 september 2024 @ 00:08:
@miciel ik leer altijd veel van jou. Ik ga de komende 2 dagen kijken of ik de retour ook laat opknappen.
Verder bedenk ik mij. dat ik onder de vloer liever geen dunwandige cv buis gebruik maar kunststof 26 mm.
Natuurlijk mag de monteur het van mij allemaal weer fitten met dikwandig staal tot boven de grond.
Het lijkt me leuk om een stukje vakwerk te zien, maar gezien de prijs geloof ik niet dat dit gaat gebeuren
Idee is om vanuit de cv ketel vertrekken met cv buis. 22 mm recht naar beneden, ik zou in de retour een verzet buigen om langs de afvoer en waterleiding/gasleiding heen te gaan. wel voldoende ruimte zodat later er ook nog een 32 mm afvoer met beugel achterlangs kan. i.p.v deze 20 mm, vervolgens gaan we weer verder met de cv leidingen waarin men nieuwe t stukken zet. voor de eerste radiator, en dan overgaan op kunststof. en dan onder de vloer een overgangsfitting van kunststof naar dikwandig. Niet dat het de mooiste oplossing is. maar wel zeg maar eentje die men erin kan maken, zonder allemaal gekke toeren uit te halen. dat stukje installatie werk dat moet men maar kunnen. zie bijgevoegd plaatje. (de kattenrug moet in het dunwandige 15 mm)
/f/image/f961eAAVKfD8JYXa5l3Rh5Gm.png?f=fotoalbum_medium)
en zet die sifon na afloop eventjes vast met een beugeltje. maar waarschijnlijk moet die hele afvoer
toch aangepast worden. als je de aanvoer en retour gelijk onder de ketel naar beneden laat gaan.
nu is het creatieve invulling maar je snapt echt wel welke kant ik op wil.
verder er zijn verlopen 26 -15-22 die je kan maken. met behulp van dit press verloopje. https://www.warmteservice...iZ0WBrt1Yx9hoCAroQAvD_BwE
Ik snap dat de ketel ooit vervangen is, maar nu kan je gelijk alles netjes maken. het nut in van de omweg naar links die zie ik niet echt meer immers je radiator is verwijderd. ten tweede kan je met deze opzet in de toekomst ook nog makkelijker een aanpassing doen. als in radiator weghalen of juist nog eentje toevoegen.
(ik hoop trouwens wel dat de rest van je cv installatie wel in orde is anders is het wel zonde)
Nu snap ik wel dat dit te complex voor jouw is om te maken, maar je vraagt hoe ik de klus zou aanpakken.
(en het verhaal klopt niet helemaal kwa buigen van de bochten. monteur moet zelf even invullen hoe het uitkomt, maar het basis van verhaal klopt wel. komt erop neer dat er een bochtje meer of minder inkomt)
opzich is dat ook nog geen gek idee een radiator verdeler tig slangen door je kruipruimte heen en weg die meuk. mocht er nog ergens een streng naar boven gaan kan je die ook voeden met een kunststof leiding van behoorlijke diameter. de radiatoren die mag @noucmen wel opnieuw bereken en vervangen liefst een x percentage groter dat je ketel met lagere temp kan branden. want dat scheelt behoorlijk in je gasrekening. ik bedacht mij gisteren ook dat opknappen leuk is maar inderdaad in niet bepaalt rendabel is.edsandje schreef op donderdag 26 september 2024 @ 17:21:
[...]
Wij willen vervangen tot hoever nodig is.
Gezien de leeftijd van dat spul: alles
Als je toch al plannen hebt om vloerverwarming te nemen zou ik hier niet meer in investeren.
Wellicht kan je met flexibele slangen de radiatoren in de woonkamer aansluiten en dan de rest laten vervallen.
offtopic: aardig wat tweakers vinden de waardes welke op internet te vinden zijn van 60 a 70 watt per m3 waardoor je cv ketel lager pitje kan draaien en veel rendement levert/veel condenseert een 'verkeerd' advies.
Ze vinden het beter om de woning goed te isoleren en 50 watt per m3 erin hangen waardoor je cv ketel in verhouding nog minder draait wat eigenlijk een beter advies is. (maar ik ben cv monteur en geen isolatie expert, Het gebeurt zelden dat men en het huis isoleert en de cv installatie wordt opgeknapt en men wil
er die winter toch warm en voordelig bij zitten. (dus dan maar paar honderd euro extra aan staal erin
Pfoe, dat is wel afhankelijk van de klus hoor. Airco's installeren is een vrij standaard klus waar de monteur nog iets op kan verdienen, dat is inderdaad zo geregeld.Rukapul schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 23:51:
[...]
[...]
[...]
Je lijkt het nog steeds niet te snappen: je jaagt iedereen weg met micromanagen.
Als een monteur van een verwarmingsonderhoudsbedrijf uit zichzelf zegt een schroefdraad te tappen op een dikwandige buis dan kan hij dat heus.
Ter vergelijk: Ik heb 2 weken geleden een installateur gevraagd om een voorstel (vrijdag), hij is komen kijken en heeft offerte gestuurd (zaterdag), akkoord gegeven (zondag) en de airco hing vorige week vrijdag, factuur betaald (zondag). 6 zinnen en 1 foto in 4 emails en 1 sms! En dat is normaal.
Maar ik zit zelf ook met een stuk dikwandige buis wat vervangen moet worden door een plug. Simpel genoeg zou je zeggen, maar 't is blokverwarming en het moet bevroren worden, en dan durven loodgieters hun handen er ineens niet meer aan te branden. Omdat de prijs, een paar uur arbeid, niet opweegt tegen het risico wat ze zien. En dat is denk ik ook een deel van het probleem bij TS: een enorm hoog risico. Als je dan garantie wil... Pfoe.
https://www.youtube.com/watch?v=4ilVBnzWfnY special voor jouw.marcop23 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:31:
[...]
Pfoe, dat is wel afhankelijk van de klus hoor. Airco's installeren is een vrij standaard klus waar de monteur nog iets op kan verdienen, dat is inderdaad zo geregeld.
Maar ik zit zelf ook met een stuk dikwandige buis wat vervangen moet worden door een plug. Simpel genoeg zou je zeggen, maar 't is blokverwarming en het moet bevroren worden, en dan durven loodgieters hun handen er ineens niet meer aan te branden. Omdat de prijs, een paar uur arbeid, niet opweegt tegen het risico wat ze zien. En dat is denk ik ook een deel van het probleem bij TS: een enorm hoog risico. Als je dan garantie wil... Pfoe.
daarnaast moet de cv installatie stil staan en redelijk afgekoeld zijn. ook een vriesprop kan eruit schieten.
blokverwarming, mag je zelf niet doen maar moet door een professional gedaan worden. verder draadje
snijden of presfiting is het werk niet het draait bij jouw puur om het risico, maar hij neemt het risco.
Dit vind ik een goed oplossing: flexibel in het aanbrengen, is niet damp dicht maar dan kan ik een aluminium laag eromheen doen.
https://a.aliexpress.com/_EGnQsFf
:strip_exif()/f/image/pJqSAzsXyBxocGvHMWzCL7bX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door noucmen op 27-09-2024 10:13 ]
ik zou armaflex doennoucmen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:11:
Buis isolatie: na het vervangen van de pijpen denk ik omet glaswol te gaan isoleren, omdat de normale plastic buis isolatie weinig oplevert.
Dit vind ik een goed oplossing: flexibel in het aanbrengen, is niet damp dicht maar dan kan ik een aluminium laag eromheen doen.
https://a.aliexpress.com/_EGnQsFf
[Afbeelding]
https://www.vanwalraven.c...2SIBXtr4ag2xaDSU7Th9YosSU
Iemand hier heeft al geprobeerd en het voel nog warm aan de buitenkant.Technofreakz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:18:
[...]
ik zou armaflex doen
https://www.vanwalraven.c...2SIBXtr4ag2xaDSU7Th9YosSU
er treed altijd wat warmteverlies op...noucmen schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:34:
[...]
Iemand hier heeft al geprobeerd en het voel nog warm aan de buitenkant.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
De grijs kleur is erg kwetsbaar.Technofreakz schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:50:
[...]
er treed altijd wat warmteverlies op...
Denk zelfs dat dat ondanks de hogere kosten op de factuur, goedkoper is.Agent47 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:04:
Ze zouden werkspot.nl bij jou in de modem moeten blokkeren. Bel een bedrijf en betaal wat meer. Dan heb je EN garantie EN je weet dat ze komen opdagen.
Die Werkspot Gasten werken ook niet gratis, en als je er daar 4 van laat langskomen kost dat ook geld.
Het is veel eenvoudiger dan ik heb gedacht. De aluminium-achtig pijp is zacht genoeg om te buigen. En de pomp in modern CV ketel helpt om kleiner pijpen ook als hoofd pijp te kunnen zijn.
2.5 uur, 350 total, material misschien 50, 100 winst buiten de uurtarief.
:strip_exif()/f/image/EFRruZwzIOAfGQJAkxnR9lgi.jpg?f=fotoalbum_large)
Er moet nog isoleren, en ik ga dit gebruiken, oh wachten totdat AliExpress komt
:strip_exif()/f/image/pJqSAzsXyBxocGvHMWzCL7bX.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door noucmen op 29-09-2024 05:09 ]
Ga jij maar lekker je AliExpress troep gebruiken, en niet wat door de meeste professionals gebruikt wordt.. wij zien het jank topic wel tegemoet.
Bedankt voor zo'n tijd besteden om dit te tekenen & schrijven. Ik ga langzamerhand verwerken.miciel schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:17:
[...]
[Afbeelding]
en zet die sifon na afloop eventjes vast met een beugeltje. maar waarschijnlijk moet die hele afvoer
toch aangepast worden. als je de aanvoer en retour gelijk onder de ketel naar beneden laat gaan.
nu is het creatieve invulling maar je snapt echt wel welke kant ik op wil.
verder er zijn verlopen 26 -15-22 die je kan maken. met behulp van dit press verloopje. https://www.warmteservice...iZ0WBrt1Yx9hoCAroQAvD_BwE
)
Ik ben van plan om te leren meer zelf te doen met pijpen. Dan hoef ik niet bijna 2 maanden wachten totdat iemand goed kan doen.
Dan ga ik wat je heb geschreven meer begrijpen
Ga alsjeblieft niet googlen op "meer zelf doen met pijpen". Dan kom je uit op pagina's waar je voor je CV helemaal niks aan hebtnoucmen schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:33:
[...]
Ik ben van plan om te leren meer zelf te doen met pijpen. Dan hoef ik niet bijna 2 maanden wachten totdat iemand goed kan doen.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
2 maanden wachten ? Er zijn sites waar je binnen een half uur iemand in huis hebt. Heel discreet, geen chauffeur aan de deurnoucmen schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:33:
[...]
Dan hoef ik niet bijna 2 maanden wachten totdat iemand goed kan doen.
Ik hoop ook serieus dat hij niet zelf gaat leren klussen. Alles gaat op de hobby-bob-methode, en voor je het weet denkt hij dat hij ook wel aan de gasleiding kan werken. Gas doet boem als je fouten maakt.Eivogel1985 schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:13:
Zie dit topic af en toe voorbij komen. Ik moet zeggen dat het erg vermakelijk is, maar ergens heb ik het idee dat het allemaal niet heel waarheidsgetrouw is. Sterker nog, ben verbaasd dat mensen de moeite nemen om nog te reageren. Ho, nu trap ik er zelf ook in!
En neem voor geïsoleerde Uponor meerlagen buizen.
Bij de warmteservice winkels kun je dat kopen, en ze geven daar goed advies.
Ook kan je tegen een borg, de benodigde perstang lenen.
Snij de bende los onder de vloer, tap draad erop, of pers er viega megapress koppelingen erop naar 28. Bouw het weer op en je kan jaren verder… wat een gebeunhaas topic zeg..
Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.
Heb je nog een AliExpress alternatief voor die megapress koppelingen? Mag natuurlijk niets kosten hè..Krissiejj schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:34:
Een lekkage en al 8 pagina’s gevuld hoe en wat….
Snij de bende los onder de vloer, tap draad erop, of pers er viega megapress koppelingen erop naar 28. Bouw het weer op en je kan jaren verder… wat een gebeunhaas topic zeg..
Hebben ze ! Zowel de koppelingen, perstangen als de leidingen. Ze verkopen ook goedkope gasleidingTechnofreakz schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:52:
[...]
Heb je nog een AliExpress alternatief voor die megapress koppelingen? Mag natuurlijk niets kosten hè..
Ik zie het al gebeuren dat het hele huis met ali spul wordt aangelegd.Oekiejoekie schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:26:
[...]
Hebben ze ! Zowel de koppelingen, perstangen als de leidingen. Ze verkopen ook goedkope gasleiding
Naar mijn mening ben je dan een gigantisch verborgen gebrek aan het maken.
De buis isolatie is de eerste van AliFRANQ schreef op maandag 30 september 2024 @ 06:44:
[...]
Ik zie het al gebeuren dat het hele huis met ali spul wordt aangelegd.
Die isolatie is natuurlijk geen probleem.
Hooguit meer werk om te plaatsen.
Al zie ik daar ook wel weer voordelen ter plaatsen van kranen en overgangen welke met normale buisisolatie moeilijk dicht te krijgen zijn.
Maar dat komt niet in contact met je drinkwater, en is installatie technisch ook geen probleem/gevaar.
Het gaat me om slangen en koppelingen.
In nederland (en de EU) word dat goed getest op o.a. voedselveiligheid.
In nederland is dat Kiwa keur, dan weet je dat er drinkwater doorheen mag.
Alles met dat keurmerk is getest op diverse aspecten.
Zo ook bijvoorbeeld dat het niet na 3 jaar ineens scheurt/breekt.
In china doen ze niet zo moeilijk.
Dus daar kan van alles gebruikt worden.
Je hebt dan gewoon 0,0 garantie dat het veilig is, of dat het 20 jaar mee gaat zonder problemen.
Ook is misschien de wanddikte of de diameter net anders, waardoor europees spul niet past.
Je slaat jezelf enorm hard voor de kop als je over 5 of 10 jaar geen koppeling er meer voor kan krijgen.
Je bent in eerdere topics ook geneigd twijfelachtige/sarcastische adviezen aan te nemen en de goede adviezen naast je neer te leggen.
Pas op dat je niet de verkeerde keuzes maakt.
[ Voor 88% gewijzigd door We Are Borg op 30-09-2024 13:54 ]
Precies de reden waarom ik hem heb gekozen: ik kan hem overal gebruiken, ik kan hem ook 2-3-4 keer dikker maken zo als ik wil.FRANQ schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:12:
[...]
Hooguit meer werk om te plaatsen.
Al zie ik daar ook wel weer voordelen ter plaatsen van kranen en overgangen welke met normale buisisolatie moeilijk dicht te krijgen zijn.
Daarna voor lucht dicht en vocht dicht kan ik een aluminium folie gebruiken.
En het is ook niet meer werk, omdat ik ook niet hoef de exact buitenkant diameter van de buis te meten.
Voorbeelden ?Je bent in eerdere topics ook geneigd twijfelachtige/sarcastische adviezen aan te nemen en de goede adviezen naast je neer te leggen.
Pas op dat je niet de verkeerde keuzes maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 30-09-2024 15:25 ]