Hoe maak ik een goed televisie keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.164 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-03 14:00
Hoi,

Ik heb weinig verstand van beeldschermen maar ben in de markt voor een nieuwe televisie. Mijn eerste smart TV, dus momenteel nog boomer.

Ik heb sinds een jaar een laptop met een OLED scherm en dat vind ik fantastisch. Ik wil dus ook een televisie met een OLED scherm. Mijn moeder heeft sinds een jaar een Sony Bravia en het beeld van die TV vind ik ook erg mooi.

Derhalve heb ik in mijn hoofd om ook uit te gaan van een Sony Bravia. Laat ik zeggen dat mijn budget momenteel op +/- 75% van de aankoopprijs van een 55" Sony Bravia zit in de hoop dat rond Black Friday er ergens een leuke aanbieding opduikt.

Ik zit echter niet per se vast aan een Sony Bravia en wil qua aanbiedingen ook niet op één paard wedden.

Ik heb echter dus geen kijk op die dingen en weet alleen hoe groot 'ie moet zijn en dat ik dus OLED gaaf vind. Hoe kan ik het beste uitvinden wat vergelijkbare TV's zijn en wat de verschillen zijn? Het aanbod en de reviews zijn hier wat overweldigend namelijk als ik Google.

De vraag is dus eigenlijk: wat is nou echt een betrouwbare en overzichtelijke site waar ik dit soort informatie kan vinden zonder eindeloos te moeten googlen langs allerlei "best TV of 2024" reclame websites met Bol.com linkjes.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ga eens langs bij een MediaMarkt/Saturn/CoolBlue/whatever electronicazaak die de grotere merken verkoopt. Dan krijg je in elk geval een indruk van de tv's.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Ja, ik zoek dus specifiek naar informatie die ik vanuit mijn luie stoel tot me kan nemen. Als ik door zo'n winkel loop zien alle TV's er wel prima uit (in vergelijking met wat ik heb) maar kom ik niet achter relevante verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Als klein voorbeeldje: een van de TV's die op mijn radar staat is de Samsung S95C QD-OLED maar die heeft, leerde ik zojuist, een afwijkend OS. Dat zijn de dingen die ik dus wil weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 16:32

haagsepracht

One Man, Half Machine.

LG OLED TV’s zijn je van het momenteel qua beeldkwaliteit en zeker ook van OS. WebOS werkt zo fijn namelijk met de magic remote die dient als een soort muisaanwijzer door middel van het te richten op het scherm.

Ik zelf heb een LG OLED uit 2018. Deze werkt nog perfect en heeft onlangs nog een software update gehad.

Je kunt vaak enorme kortingen krijgen door contact te zoeken met leveranciers. Check vooral het volgende topic: OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 16:32

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Check bijv ook dit topic voor inspiratie en voor het lezen van ervaringen van andere Tweakers: [LG OLED] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nachtschade schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:58:
Ja, ik zoek dus specifiek naar informatie die ik vanuit mijn luie stoel tot me kan nemen. Als ik door zo'n winkel loop zien alle TV's er wel prima uit (in vergelijking met wat ik heb) maar kom ik niet achter relevante verschillen.
Dan zijn de verschillen misschien niet relevant voor je? Je eisen liggen ook niet zo hoog (geen eisen over gamen, geluid, kijkhoek, zonlicht etc). Je kan in de winkel misschien wel zien wat je mooi vindt.

Bij mij ook niet, ik heb momenteel een 1080p Bravia waarvan ik niet eens weet hoe oud die is. Een volgende tv zal sowieso knallende contrasten hebben voor mij en groter zjin en van een bekend merk en niet de allergoedkoopste versie zal wel ok zijn voor mij. Het smartgedeelte zou Android moeten zijn voor mij (of ik koop een losse chromecast met google tv wat je tien jaar misschien toch doet omdat het smart gedeelte op de tv dan verouderd is).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 06:42:
[...]

Dan zijn de verschillen misschien niet relevant voor je? Je eisen liggen ook niet zo hoog (geen eisen over gamen, geluid, kijkhoek, zonlicht etc). Je kan in de winkel misschien wel zien wat je mooi vindt.
Probleem met de tv's in de showroom te bekijken niets zegt over hoe het er thuis uitgaat zien. Meestal staan ze in de showroomstand en dat is een overdreven spat van het beeld beeld. Dan kan je wel vragen of ze hem in de 'thuisstand" willen zetten, maar dan nog krijg je niet het correcte beeld te zien zoals je dat thuis in andere omstandigheden ziet. Lichtinval etc...

Wat je wel kan bekijken is of de uitvoering van het model je aanspreekt. Ben zelf toendertijd overgestapt van plasma naar oled. Dat was en is nog steeds in mijn optiek de beste keuze. Het was een LG-Oled geworden. Ik van wc-eens adviseer dus om zeker naar de LG's te kijken....

En lees vooral reviews!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Nachtschade schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:44:
...
De vraag is dus eigenlijk: wat is nou echt een betrouwbare en overzichtelijke site waar ik dit soort informatie kan vinden zonder eindeloos te moeten googlen langs allerlei "best TV of 2024" reclame websites met Bol.com linkjes.
Open deur, he?
Tweakers zelf is zo'n betrouwbare overzichtelijke site:
Best Buy Guide: Beste oledtelevisies

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
LG C3, of nog een (half) jaartje wachten totdat de C4 in prijs dropt. bang for buck, komt goed uit alle reviews, en LG maakt de panelen (alle concurrenten hebben er ook een LG oled paneel in hangen).
ze zijn er in veel groottes, gewoon een leuk maatje kiezen wat geschikt is voor je muur en afstand tot de tv.
(lees: 1000 euro meer uitgeven schiet je niks mee op als je 'niks van tvs weet', en als je gewoon tv kijkt of wat netflixt is het al snel goed/optimaal genoeg voor de bron)

[ Voor 42% gewijzigd door dyrc op 06-08-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:30

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het goede nieuws is dat het lastig is om een miskoop te doen met OLED-televisies, alles wat er aangeboden wordt is gewoon van heel goede kwaliteit. Wat verder belangrijk is om je te realiseren is dat het verschil tussen goedkope en dure OLED-televisies veel kleiner is dan bij LCD-televisies.

Je kunt zelfs zeggen dat een LG B3 en een LG G3 hetzelfde plaatje tonen, want bij beeldmateriaal dat de meeste mensen gebruiken, heb je niet zo veel aan de extra HDR-helderheid van een G3. Dat gezegd, er zijn drie soorten panelen in omloop: gewoon WOLED, WOLED met MLA en QD-OLED.

De panelen met MLA en QD-OLED zijn de beste panelen. Deze televisies halen een hogere lichtopbrengst, wat bij HDR een voordeel kan zijn en hebben een wat lager energieverbruik omdat het scherm efficiënter is.

Ik zou voor je keus vooral naar kleine details kijken die jou liggen of niet liggen: Heeft de televisie een bepaalde aansluiting wel of niet, bevalt de afstandsbediening je, vind je hem esthetisch mooi in je kamer passen e.d. Op dat soort dingen letten is zinniger dan op de technische verschillen van de televisies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:36

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Ga je uitleven op https://www.rtings.com/
Veel uitgebreide beoordelingen in detail voor van alles en nog wat.

En voor jou met name op https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-type/oled

Succes!

[ Voor 58% gewijzigd door PeepPeepPeep op 06-08-2024 22:44 ]

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:29

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik ga je even verplaatsen naar het subforum [BGK] voor aankoopadvies! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Marzman schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 06:42:
[...]

Bij mij ook niet, ik heb momenteel een 1080p Bravia waarvan ik niet eens weet hoe oud die is. Een volgende tv zal sowieso knallende contrasten hebben voor mij en groter zjin en van een bekend merk en niet de allergoedkoopste versie zal wel ok zijn voor mij. Het smartgedeelte zou Android moeten zijn voor mij (of ik koop een losse chromecast met google tv wat je tien jaar misschien toch doet omdat het smart gedeelte op de tv dan verouderd is).
Het punt is voornamelijk dat ik van de meeste kenmerken niet zo goed weet of ze relevant gaan zijn voor mij, daarom wil ik me ook graag inlezen. Juist inderdaad over de zaken die jij noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:35
Als je in de markt ben voor een OLED tv ga je shoppen in het hoge segment. Het is überhaupt de vraag of jij een dusdanig kritische kijker bent dat je in het hoge segment moet gaan shoppen. Het mooie van een OLED (en het hogere segment) is wel dat jij je helemaal niet druk hoeft te maken over bepaalde kenmerken, omdat OLED's alles wel zo'n beetje goed doen.

Als je budget 75% van een Sony OLED is, dan kun je beter naar een LG OLED kijken. Dat is in de praktijk een iets mindere tv, maar alsnog zijn dat topschermen. Ik denk überhaupt niet dat het gros van de mensen het verschil in beeldverwerking ziet (waar Sony beter in is dan LG). Als jij momenteel van een non-smart tv af komt, dan weet je niet wat je ziet als je een 55" LG OLED C3 in de kamer hebt staan. Ik zou de centen lekker in de zak houden en Sony laten staan.

Het OS is ook persoonlijk. Ik heb zowel Tizen (Samsung QLED Q60B), WebOS (LG OLED C3) als Android TV (nvidia shield) in huis. WebOS en Android TV vind ik gelijkwaardig, Tizen is echt een stuk minder prettig. Maar dat komt ook om dat de Samsung Q60B een goedkope tv is, dus vrij traag is. Dat zal op de Samsung S95C echt een veel betere ervaring zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 07-08-2024 16:22 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-05 21:12
En let ook op, soms krijg je best wel een leuke korting op een OLED tv, hou vooral ook aanbiedingen in de gaten als je geen haast hebt. Of scan dit topic voor aanbieders die een goede prijs bieden.

OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
Hulleman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:20:
Als je in de markt ben voor een OLED tv ga je shoppen in het hoge segment. Het is überhaupt de vraag of jij een dusdanig kritische kijker bent dat je in het hoge segment moet gaan shoppen. Het mooie van een OLED (en het hogere segment) is wel dat jij je helemaal niet druk hoeft te maken over bepaalde kenmerken, omdat OLED's alles wel zo'n beetje goed doen.
Toch lees ik bij bijna alle TV's aardig wat kritiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:24

FeaR

In GoT we trust

Nachtschade schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:18:
[...]
Toch lees ik bij bijna alle TV's aardig wat kritiek.
Weinig zeggende post op deze manier. Welke kritiek? Grote kans dat die punten voor jou er niet toe doen maar nu je er over hebt gelezen je er (te veel) op gaat focussen. De nieuwe Rolls Royce zal ook geen 100 van de 100 punten scoren maar komende van een Volkswagen Up zou ik toch niet/minder wakker liggen van die minpunten.

Je noemde bijvoorbeeld het afwijkende OS van Samsung. Afwijkende waarvan? Naar mijn weten is er geen standaard OS. Kijk naar wat je nodig hebt in plaats van alles willen en het niet gebruiken. Als je eis bijvoorbeeld alleen Netflix kijken is zou het mij niets uitmaken dat Samsung op een ander OS draait. Is je eis Netflix met Dolby Vision dan valt Samsung wel af. Kritiek op Samsung en Panasonic zou ook kunnen zijn geen DTS audio, acht ik ook de kans groot dat je het niet zal missen.

Ik zou beginnen met de basis, of een OLED paneel in de ruimte past. Lees: direct fel zonlicht op het paneel of optie om te verduisteren.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 10-08-2024 01:00 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
FeaR schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:09:
[...]

Weinig zeggende post op deze manier. Welke kritiek? Grote kans dat die punten voor jou er niet toe doen maar nu je er over hebt gelezen je er (te veel) op gaat focussen. De nieuwe Rolls Royce zal ook geen 100 van de 100 punten scoren maar komende van een Volkswagen Up zou ik toch niet/minder wakker liggen van die minpunten.

Je noemde bijvoorbeeld het afwijkende OS van Samsung. Afwijkende waarvan? Naar mijn weten is er geen standaard OS. Kijk naar wat je nodig hebt in plaats van alles willen en het niet gebruiken. Als je eis bijvoorbeeld alleen Netflix kijken is zou het mij niets uitmaken dat Samsung op een ander OS draait. Is je eis Netflix met Dolby Vision dan valt Samsung wel af. Kritiek op Samsung en Panasonic zou ook kunnen zijn geen DTS audio, acht ik ook de kans groot dat je het niet zal missen.

Ik zou beginnen met de basis, of een OLED paneel in de ruimte past. Lees: direct fel zonlicht op het paneel of optie om te verduisteren.
Ik wil gewoon weten wat de onderliggende verschillend zijn en hoe die verschillen worden beoordeeld door eindgebruikers. Dat jij heb bedacht dat dat voor mij allemaal niet relevant zou zijn is prima maar daar heb ik echt geen boodschap aan want dat bepaal ik gewoon zelf maar dus pas na dat ik me er over heb geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:40
Heb je in pricewatch gekeken? Je kunt 3 TV's selecteren en dan de verschillen bekijken (welk OS, locale dimming, aansluitingen, opgenomen vermogen, etc).
Op die manier kun je een lijstje maken wat je zelf belangrijk vindt. Kijk dan eens met een aantal voorkeur TV's in de reviews of er een goede uitgebreide review van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Nachtschade schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:44:
[...]
Ik wil gewoon weten wat de onderliggende verschillend zijn en hoe die verschillen worden beoordeeld door eindgebruikers. Dat jij heb bedacht dat dat voor mij allemaal niet relevant zou zijn is prima maar daar heb ik echt geen boodschap aan want dat bepaal ik gewoon zelf maar dus pas na dat ik me er over heb geïnformeerd.
Wat een verassing... Zoals in het gros van je topics/post ga je de aanval in, mis je de rode draad en negeer je de toch wel essentiele punten/wedervragen die benoemd worden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtschade
FeaR schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:05:
[...]

Wat een verassing... Zoals in het gros van je topics/post ga je de aanval in, mis je de rode draad en negeer je de toch wel essentiele punten die benoemd worden.
:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Dit topic liep al niet over van de eigen inzet. Het negeren van wedervragen maakte het niet beter, de toon van je posts was de druppel.

[ Voor 89% gewijzigd door FeaR op 10-08-2024 19:17 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.