De verontwaardiging bij pensioenkortingen zal altijd groot zijn. In 2020 en 2021 werd ook waarschuwt voor pensioenkortingen. Niet omdat het slecht ging met aandelen of Bitcoin (gingen door het dak), maar omdat de rente vrijwel nul was en hierdoor meer vermogen aangehouden moest worden om aan de toekomstige verplichtingen te kunnen voldoen.MrMrq schreef op zondag 15 september 2024 @ 09:53:
[...]
Volgens mij was die volatiliteit wel lager
Bovendien was de verontwaardiging toen al groot - en dat ging nog over speculaties die het grote publiek snapt (zoals op een koersstijging Philips of ASML).
Kun je nagaan hoe gepensioneerden op de barricaden staan als PGGM moet korten met de volgende brief:
‘Resultaten op het magische internet geld zijn tegengevallen.
Gelukkig zaten we redelijk zwaar in BTC, dankzij de posts Anti Elppa, waardoor het verlies beperkt bleef tot -70%. Helaas hebben we hier en daar wel grotere verliezen geleden op CumRocket, Dot en Bifi. We zijn echter nog in gesprek met Glen over een schadeloosstelling, omdat ‘ie geen ‘NFA’ in zijn sig had staan.’
Kijk, ik snap het wel, geen pensioenfonds zal meteen een grote bulk BTC op de balans zetten. Dat begint met een miniem plukje.
Het mooie is dat je door het zogeheten "lifecycle" beleggen risico afbouwt naarmate je dichterbij je pensioenleeftijd komt. Fijn als het niet goed gaat met de aandelen. Minder prettig als de aandelen plus Bitcoin door het dak gaan en jij zit verplicht in obligaties die niets opleveren.
Dat is volledig afhankelijk van je tijdshorizon. Als je volgend jaar wilt (of moet) uit cashen, dan is nu instappen wel risicovol. Als je gelooft in BTC voor de langere termijn, dan had je de afgelopen weken prima instapmomenten gehad en nu nog. Zitten immers nog steeds on de oude ATH. Een pensioenfonds zal overwegend naar de langere termijn kijken.Vooralsnog zie ik het nog niet gebeuren. Wie gaat starten in deze fase van de cyclus? Nu een recessie dreigt?