• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:24
Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Ja in principe wel, ik ben bezig om de nexus met modbus(waveshare) uit te lezen en te verwerken in EVCC. Maar daar kwamen deze vragen ook een beetje vandaan.
Waveshare is over het algemeen goed te doen. Dat staat hier op het forum wel goed uitgelegd. EVCC heb ik geen ervaring mee maar meende gelezen te hebben dat dat ook kon.

Dat zou een goede toevoeging voor je kunnen zijn denk ik.

Tot die tijd zou je misschien ook nog iets kunnen bedenken dat rekening houdt met Epex prijzen. Bij hoge EPEX prijzen dus niet laden maar gewoon terugleveren. En bij lage EPEX prijzen wel laden.

  • Rudyvm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:54
Peewee070 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Ik gebruik Zonnedimmer al, inderdaad omdat mijn omvormer door Zonneplan niet ondersteund wordt. Echter, de toekomstige sturing van Zonnedimmer via de P1, gaat niet werken aangezien de Nexus ook verbruik laat zien via de P1 meter.
Met een P1 splitter zou dit denk ik wel kunnen werken.

  • OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:04
Rudyvm schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:21:
[...]

Met een P1 splitter zou dit denk ik wel kunnen werken.
Het signaal uitlezen wel ja.

Maar hoe gaat zonnedimmer regelen op nul op de meter als de nexus potentieel zijn eigen laad en ontlaad acties uitvoert?

  • sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:47
OxyDrokz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:46:
[...]

Het signaal uitlezen wel ja.

Maar hoe gaat zonnedimmer regelen op nul op de meter als de nexus potentieel zijn eigen laad en ontlaad acties uitvoert?
Dit is het grote probleem van het ontbrengen van open standaarden. Uiteindelijk zul je een Home Energy Management System nodig hebben dat alles kan aansturen en de totaalbeslissing kan maken. Ik zit met dezelfde uitdaging met gesloten ecosystemen van Zonneplan en Quatt. En een SmartEVSE laadpaal. Mijn laadpaal denkt bij teruglevering van de accu inderdaad ook dat ik zonnestroom over heb. En als de stroom goedkoop is, gaan de Zonneplan batterij en auto beiden proberen zo veel mogelijk te laden en gaan ze beiden wel load balancen. Ik blijf dus binnen mijn 3x25A hoofdaansluiting, maar kan niet makkelijk de auto prioriteit geven bijvoorbeeld. Of juist de batterij als onbalans erg groot is. Markt is hier nog te onvolwassen en gesloten voor. Via Home Assistant kun je steeds meer zelf, maar volwassen is het nog niet en geeft ook weer een extra afhankelijkheid die ik nu niet heb omdat de laadpaal en zonneplan zelf de P1 poort uitlezen zonder afhankelijkheid van Home Assistant of andere oplossingen. Maar de P1 is door de thuisbatterij opeens geen betrouwbare bron meer :-( Wel om binnen de 3x25A te blijven, maar niet om te bepalen of ik zonnestroom aan het terugleveren ben.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌


  • Rudyvm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:54
OxyDrokz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:46:
[...]

Het signaal uitlezen wel ja.

Maar hoe gaat zonnedimmer regelen op nul op de meter als de nexus potentieel zijn eigen laad en ontlaad acties uitvoert?
Het is niet optimaal. Er wordt dan geheel gestuurd op wat er op de P1 gebeurt i.p.v. sturing op je vebruik los van de batterij. Maar voor de energiebelasting is dat juist gunstiger en dat zal na afschaffing salderen belangrijk worden. Het kan voorkomen dat de zonnepanelen onnodig gedimd worden tijdens het laden. Ik verwacht namelijk dat er voorlopig geen uitzondering voor energiebelasting wordt gemaakt op batterijen op kleinverbruik aansluitingen (het issue van dubbele belasting straks)

  • sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:47
Rudyvm schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Het is niet optimaal. Er wordt dan geheel gestuurd op wat er op de P1 gebeurt i.p.v. sturing op je vebruik los van de batterij. Maar voor de energiebelasting is dat juist gunstiger en dat zal na afschaffing salderen belangrijk worden. Het kan voorkomen dat de zonnepanelen onnodig gedimd worden tijdens het laden. Ik verwacht namelijk dat er voorlopig geen uitzondering voor energiebelasting wordt gemaakt op batterijen op kleinverbruik aansluitingen (het issue van dubbele belasting straks)
In de praktijk verwacht ik niet vaak conflict. Je wilt je auto laden als de stroom goedkoop is. Dan is er meestal dus een overschot aan stroom en komt het niet zo vaak voor dat de thuisbatterij gaat terugleveren. Dus dan kun je prima op P1 data sturen om de auto op te laden. Bovendien verwacht ik dat sturen op onbalans gaat stoppen bij Zonneplan juist omdat je de energiebelasting niet meer terugkrijgt. Dan moet er wel extreme onbalans zijn om nog terug te gaan leveren. Ik laat mijn laadpaal dus voorlopig op P1 sturing staan (alleen binnen het tijdswindow met verwacht zonneoverschot of goedkope stroom) en neem dan voor lief dat het een enkele keer mis zou kunnen gaan. In de praktijk regelt mijn laadpaal ook sneller dan Zonneplan, dus schaalt mijn auto sneller op als er stroom over is binnen de 3x25A tijdens goedkope uren dan de accu. Wat fijn is, want ik wil mijn auto voorrang geven. Gaat dus min of meer toevallig goed in de meeste gevallen.

Home Assistant 🏠📱, Zonneplan 20kWh thuisbatterij 🔋🏠, Quatt Duo warmtepomp met L Full Electric upgrade 🌡️🚿, 4100Wp PV ☀️, XPeng G9 🚙🔌


  • Rudyvm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:54
sjoerd-p schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:59:
[...]

In de praktijk verwacht ik niet vaak conflict. Je wilt je auto laden als de stroom goedkoop is. Dan is er meestal dus een overschot aan stroom en komt het niet zo vaak voor dat de thuisbatterij gaat terugleveren. Dus dan kun je prima op P1 data sturen om de auto op te laden. Bovendien verwacht ik dat sturen op onbalans gaat stoppen bij Zonneplan juist omdat je de energiebelasting niet meer terugkrijgt. Dan moet er wel extreme onbalans zijn om nog terug te gaan leveren. Ik laat mijn laadpaal dus voorlopig op P1 sturing staan (alleen binnen het tijdswindow met verwacht zonneoverschot of goedkope stroom) en neem dan voor lief dat het een enkele keer mis zou kunnen gaan. In de praktijk regelt mijn laadpaal ook sneller dan Zonneplan, dus schaalt mijn auto sneller op als er stroom over is binnen de 3x25A tijdens goedkope uren dan de accu. Wat fijn is, want ik wil mijn auto voorrang geven. Gaat dus min of meer toevallig goed in de meeste gevallen.
Denk ik ook. Het zon dimmen zal, als je de offset goed instelt, ook alleen maar actief zijn als de prijs niet negatiever is dan de energiebelasting. Want bij negatievere prijzen kan de omvormer 100% uit. Dus de impact van niet optimale dimming is niet zo groot. Ik denk wel dat onbalans een rol blijft spelen. Afgelopen avond ook prijzen van 200 cent gehad en dat is ruim boven de energiebelasting en dan is het ook straks nog logisch om erop te reageren. Maar het zullen wat meer de uitzonderingen worden. Sturing op eigen gebruik zal dominanter worden.

  • Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24
Venxir schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 21:22:
[...]

Ja in principe wel, ik ben bezig om de nexus met modbus(waveshare) uit te lezen en te verwerken in EVCC. Maar daar kwamen deze vragen ook een beetje vandaan.
Lukt het jou om met EVCC de Nexus te laden met solar export? EVCC laad de Nexus wel bij lage stroom prijzen maar niet als er export is.

  • Peewee070
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 23:11
Rudyvm schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:11:
[...]

Denk ik ook. Het zon dimmen zal, als je de offset goed instelt, ook alleen maar actief zijn als de prijs niet negatiever is dan de energiebelasting. Want bij negatievere prijzen kan de omvormer 100% uit. Dus de impact van niet optimale dimming is niet zo groot. Ik denk wel dat onbalans een rol blijft spelen. Afgelopen avond ook prijzen van 200 cent gehad en dat is ruim boven de energiebelasting en dan is het ook straks nog logisch om erop te reageren. Maar het zullen wat meer de uitzonderingen worden. Sturing op eigen gebruik zal dominanter worden.
Ik voorzie juist vaak de situatie waarin je betaalt voor de afgenomen stroom en betaalt voor de teruggeleverde stroom. Dus ‘maatwerk-dimmen’ wordt dan belangrijk. Helaas ondersteunt Zonneplan (nog) geen andere omvormers.

  • patathome
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:52
Nu las ik dat als ik het eerste jaar de accu veel inzet voor eigen gebruik, ik de btw mogelijk moet terug betalen.

Als volgend jaar het salderen is afgeschaft, en je dan een accu koopt, lijkt mij dat wel een dingetje. Dit voor toekomstige kopers. Klopt dat?

  • Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:39
patathome schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:18:
Nu las ik dat als ik het eerste jaar de accu veel inzet voor eigen gebruik, ik de btw mogelijk moet terug betalen.

Als volgend jaar het salderen is afgeschaft, en je dan een accu koopt, lijkt mij dat wel een dingetje. Dit voor toekomstige kopers. Klopt dat?
Ach, is hoeveel eigen verbruik heb je op dit moment? De belastingdienst kijkt hier niet naar of dat straks iets minder is. Nu krijg je gewoon de BTW terug minus de EUR 450. Hopelijk dat later gewoon het BTW tarief naar 0% gaat (net zoals in andere landen en dat in NLD ook bij zonnepanelen is gedaan).

[ Voor 71% gewijzigd door Whiskey48 op 23-06-2026 12:11 ]


  • erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:46
Toch wel verbaasd dat er vannacht een flinke onbalans was, zn 4 euro per kWh. Nog 18% in de accu hier en hij is niet gaan ontladen.. Maar zo te zien bij niemand :/

  • Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23-06 16:02
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.

Daar zal wellicht een reden voor zijn, bijvoorbeeld windmolens uit vanwege vogels, verkoop aan Duitsland of iets dergelijks.

Dit zal waarschijnlijk ook consequenties hebben voor de onbalansprijs. Ik hoop dat de intelligentie hier rekening mee houdt en ervoor zorgt dat hij van tevoren mooi op 100% komt.

  • Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Obelixxx schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:51:
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.

Daar zal wellicht een reden voor zijn,
Airco's.

  • erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:46
Obelixxx schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:51:
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.

Daar zal wellicht een reden voor zijn, bijvoorbeeld windmolens uit vanwege vogels, verkoop aan Duitsland of iets dergelijks.

Dit zal waarschijnlijk ook consequenties hebben voor de onbalansprijs. Ik hoop dat de intelligentie hier rekening mee houdt en ervoor zorgt dat hij van tevoren mooi op 100% komt.
Oa in Frankrijk zijn kerncentrales stilgelegd omdat het koelwater te warm

  • Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:36
erikfw schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 06:52:
Toch wel verbaasd dat er vannacht een flinke onbalans was, zn 4 euro per kWh. Nog 18% in de accu hier en hij is niet gaan ontladen.. Maar zo te zien bij niemand :/
Vermoedelijk regeltoestand 2 geweest, want bij mij was er iets geladen en iets ontladen en stond €0,85 negatief.

  • Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:36
Obelixxx schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:51:
Vandaag om 20:00 gaat de uurprijs naar € 0,83.

Daar zal wellicht een reden voor zijn, bijvoorbeeld windmolens uit vanwege vogels, verkoop aan Duitsland of iets dergelijks.

Dit zal waarschijnlijk ook consequenties hebben voor de onbalansprijs. Ik hoop dat de intelligentie hier rekening mee houdt en ervoor zorgt dat hij van tevoren mooi op 100% komt.
Morgenavond bijna € 1,10. Eens kijken of dat wat oplevert (of kost 8)7).

  • internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27
De vraag is: levert de onbalans voldoende op, of doen we er goed aan om de BMS los te halen* en via eigen aansturing de ontladen; eventueel tot 20% om zo de nacht nog door te komen.

Ik heb dit een keer eerder gedaan, maar dat leverde een gat op in de Zonneplan app. Hoe kan ik eigenlijk controleren of die tegen EPEX tarieven teruggeleverde energie goed wordt verrekend? Kiki geeft enkel aan "trust us, it'll be fine".

*Dit is afaik nog steeds nodig, toch? Aangezien ZP nogal agressief hun eigen waarden blijft updaten.

[ Voor 11% gewijzigd door internetinfo op 23-06-2026 19:09 ]


  • GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:35
De mijne levert nu in elk geval lekker terug.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n


  • dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:20
Ik begrijp niet waarom de accu nu niet teruglevert als de onbalansprijs al een half uur +1500 is 🤷‍♂️

  • Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:23
16 euro toch? Niks mis mee!

  • bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:33
Vandaag heeft Zonneplan hun positie ingenomen op Day-Ahead basis, je kunt het niet twee keer verkopen. Vandaar dat de Nexus vandaag zo’n 70ct/kWh heeft opgeleverd en bij Frank bedragen van 1,50-2,-/kWh voorkwamen

M3P - M3LR - 6320Wp

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste