Alle Modbus users hebben dit waarschijnlijk dan maar zelf aangezet 😃
Zou wat zijn, dat je met de helft van je batterijen volle bak gaat laden tegen EPEX-tarieven en zo onbalans veroorzaakt en dan met de andere helft een vergoeding krijgt voor het oplossen van die onbalans. Oké, je moet wel heel groot zijn om dit voor elkaar te krijgen, maar ik kan me voorstellen dat hier regels voor opgesteld zijn.
Werkt hier ook niet. Heb mijn SolarEgde omvormer aangemeld en de app gaf aan dat de panelen gedimd werden. Maar de panelen bleven gewoon actief terugleveren. Gauw uitgezet en de 'Negatieve Tariefoptimalisatie' van SolarEdge zelf maar weer aangezet.wbdj schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:05:
zonnedimmer.nl kan dit oplossen, is gratis en geld toe
Ook komt het tarief wat ik volgens hun aan Zonneplan betaal niet overeen. Goed idee, maar het is nog niet helemaal af...
Hij is bijna volEvtK schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:19:
Precies, waarom laadt de batterij niet een flink stuk op bij zulke negatieve prijzen.
Alle Modbus users hebben dit waarschijnlijk dan maar zelf aangezet 😃
Jawel, dit is vorig jaar ergens doorgevoerd - ze laden/ontladen ook wel eens op EPEX.leksts schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:27:
Zonneplan handelt niet op EPEX en ik denk eigenlijk dat ze dat ook niet mogen - juist omdat ze toegang tot de onbalansmarkt hebben.
Laden wel, maar handelen ze ook? Ze noemen het in app zelfconsumptie en het lijkt ook sterk gekoppeld aan je eigen verbruik en zonnepanelen.jojost1 schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:54:
[...]
Jawel, dit is vorig jaar ergens doorgevoerd - ze laden/ontladen ook wel eens op EPEX.
Daarom mijn theorie (meer is het niet) dat ze niet mogen "handelen" op EPEX.
Had ik 1e keer ook, maar werkte daarna wel. Anders even navragen bij zeleksts schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 14:32:
[...]
Werkt hier ook niet. Heb mijn SolarEgde omvormer aangemeld en de app gaf aan dat de panelen gedimd werden. Maar de panelen bleven gewoon actief terugleveren. Gauw uitgezet en de 'Negatieve Tariefoptimalisatie' van SolarEdge zelf maar weer aangezet.
Ook komt het tarief wat ik volgens hun aan Zonneplan betaal niet overeen. Goed idee, maar het is nog niet helemaal af...
Doe je dit met de dongels eruit? Want dan mis je de meting/opbrengst in de app toch?
16 euro verderdvdhaar schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 19:18:
[...]
Doe je dit met de dongels eruit? Want dan mis je de meting/opbrengst in de app toch?
Meting mis ik niet, overzicht grafisch in de app wel
Edit. Ik mis nu wel de onbalans, want tja accu leeg
[ Voor 9% gewijzigd door erikfw op 01-05-2026 20:58 ]
Ik had de zonnepanelen uitgezet en alles op vol vermogen aangezet. Onder andere gratis de auto opgeladen, en nog veel meer dingen gedaan, en 21 euro rijker. De batterij heeft hierdoor nauwelijks iets betekend vandaag.
Dongles uit de Nexus gehaald om 12:00.
Zonnepanelen uit.
3 auto’s aan laders (1x11kW, 2x3kW)
2kW heater (ja kun je wat van vinden)
:strip_exif()/f/image/65kdAjzhOx9qZBALR3leEAMd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hcgJuhBE6ss14k6nD7y7ADXb.jpg?f=fotoalbum_large)
€24,20 verdiend en 3 auto’s afgetopt
Toen om 16:00 zonnepanelen weer aan en dongles terug in de Nexus. Nog wat verdiend aan invoeden van zonnepanelen maar vooral dus precies op tijd om de batterij nog vol te krijgen voor die opregelende onbalans 😂
:strip_exif()/f/image/BGwfGWsFV9adJTd5KOkz5hAX.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog eens €16,32 gepakt.
[ Voor 7% gewijzigd door bokkow op 01-05-2026 22:52 ]
M3P - M3LR - 6320Wp
Jij hebt een 3x35 aansluiting dan?bokkow schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 22:49:
Haha ik heb het spelletje wel uitgespeeld vandaag denk ik.
Dongles uit de Nexus gehaald om 12:00.
Zonnepanelen uit.
3 auto’s aan laders (1x11kW, 2x3kW)
2kW heater (ja kun je wat van vinden)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
€24,20 verdiend en 3 auto’s afgetopt
Toen om 16:00 zonnepanelen weer aan en dongles terug in de Nexus. Nog wat verdiend aan invoeden van zonnepanelen maar vooral dus precies op tijd om de batterij nog vol te krijgen voor die opregelende onbalans 😂
[Afbeelding]
Nog eens €16,32 gepakt.
Nope, kan prima op 3x25Amaar dan kan je geen verdere uitschieters gebruiken (Quooker stond ook uit bijvoorbeeld). De automaten van een 3x25A aansluiting houden 30A moeiteloos eindeloos vol. Wat ook hielp was dat de netspanning bij ons richting de 250V zit.
M3P - M3LR - 6320Wp
Ben benieuwd of de verrekenprijzen nog veel veranderingen brengen.
Als ik de auto ga laden gaat de batterij in principe uit, terwijl er nog ~7kW aan vermogen beschikbaar is. Ook vind ik het lastig om te zien wat de batterij nou precies doet.
Gister ging de batterij zodra de zon op was meteen de batterij opladen voor 'huisondersteuning'. Ik snap dat dit zo ingesteld is maar is het algoritme echt niet slim genoeg om zelf te zien dat je beter met -58 kan laden?
Dat dus handmatig uitgezet... Toen om 12:00.... niks. Om 12:15 ging die wel een kwartier laden, toen weer niet.
Ik heb in dit soort situaties toch geen enkele moeite om vol op EPEX te sturen. Liever €10 in de hand dan €30 in de lucht zeg maar?
Aangezien dit nog wel vaker gaat voorkomen (het is pas april?!
Ook jammer dat je bij het EV laden niet sommige laadbeurten kan uitsluiten, nu gaat die min €10 naar mijn werkgever denk ik.
Schakelt de batterij in de dynamic load balancing? Anders kun je, als je inderdaad nog ruimte over hebt, in de app je aansluiting 'verhogen'. Dan reageert de batterij pas bij een hogere fase belasting.ApexAlpha schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 09:58:
Gister prima dag, maar er had wel meer ingezeten ben ik bang.
Als ik de auto ga laden gaat de batterij in principe uit, terwijl er nog ~7kW aan vermogen beschikbaar is. Ook vind ik het lastig om te zien wat de batterij nou precies doet.
Gister ging de batterij zodra de zon op was meteen de batterij opladen voor 'huisondersteuning'. Ik snap dat dit zo ingesteld is maar is het algoritme echt niet slim genoeg om zelf te zien dat je beter met -58 kan laden?
Dat dus handmatig uitgezet... Toen om 12:00.... niks. Om 12:15 ging die wel een kwartier laden, toen weer niet.
Ik heb in dit soort situaties toch geen enkele moeite om vol op EPEX te sturen. Liever €10 in de hand dan €30 in de lucht zeg maar?
Aangezien dit nog wel vaker gaat voorkomen (het is pas april?!) hoop ik dat er nog wat verbetering komt.
Ook jammer dat je bij het EV laden niet sommige laadbeurten kan uitsluiten, nu gaat die min €10 naar mijn werkgever denk ik.
Ik kan wel eea vinden over verhuizen van de thuisbatterij, maar dit gaat om net iets anders. We nemen een nieuwe vloer en daarop staat de thuisbatterij. Ik wil dus NIET de omvormer verplaatsen, maar alleen voor een weekje de thuisbatterij verplaatsen. (hoeft dan niet te werken)
Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat om de 20kwh.
Ik vroeg mij af of dat goed zelf te doen is en zo ja hoe.
1. stroom eraf,
2. stekkers uit accu
3. losschroeven beugel van de muur
4. ...? kan ik dan losse delen oppakken en hoe zitten die aan elkaar vast?
Maar het lijkt me niet zo moeilijk om te doen, uit zetten (hoofd schakelaar uit, batterij uit op BMS), stekkers los, schroefjes in muur en degene die batterijen aan elkaar houden los en dan afstapelen. Mogelijk zit het onderste deel nog vast geschroefd op de vloer.
Aan de zijkanten zitten (bij mij iig) twee ijzeren beugels met stuk of 5 schroefjes per kant, als deze los zijn kun je het bovenste deel waar de bediening en kabels aan vast zitten optillen (niet zo zwaar) en deze moet je dan ergens op kunnen leggen (bv op de omvormer) of vast kunnen maken met tieraps oid.Richardoe schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 11:00:
Betreft: verplaatsen van batterij alleen.
Ik kan wel eea vinden over verhuizen van de thuisbatterij, maar dit gaat om net iets anders. We nemen een nieuwe vloer en daarop staat de thuisbatterij. Ik wil dus NIET de omvormer verplaatsen, maar alleen voor een weekje de thuisbatterij verplaatsen. (hoeft dan niet te werken)
Heeft iemand daar ervaring mee? Gaat om de 20kwh.
Ik vroeg mij af of dat goed zelf te doen is en zo ja hoe.
1. stroom eraf,
2. stekkers uit accu
3. losschroeven beugel van de muur
4. ...? kan ik dan losse delen oppakken en hoe zitten die aan elkaar vast?
De losse batterijen zijn best zwaar maar kun je daarna ook los optillen en verwijderen (even noteren hoe de volgorde is voor het weer in elkaar zetten.)
Onderop zit een smal stukje basis/frame die je weghaalt en de vloer is vrij.)
Dit heb ik gedaan toen ik een 5e accu bij wou plaatsen en meteen even alles schoon wou maken rondom de Nexus.
Welke update gaat dit om? Home Assistant of de modbus integratie?MichailVS schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:05:
Voor de HA gebruikers zou ik de update nog niet draaien. Er zit hierna een fout in de modbus aansturing.
Core update Home AssistantGaMbiNo schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 20:32:
[...]
Welke update gaat dit om? Home Assistant of de modbus integratie?
Heb hybride auto, airco waarmee ik verwarm en koel en elektrische kookplaat. Dat zijn de grootste verbruikers.
Ongeveer 5200Wp op het dak liggen waarvan 3600 op ZO en 1600 ZW.
Zal bij weinig verbruik en volle opwekking van stroom ongeveer 3kWh kunnen opslaan. Rest haalt ie maar van het net.
Gaat mij uiteindelijk om goedkoop te laden en duurder verkopen. Is het die €1800 waard met terugverdientijd van ongeveer zes jaar? En dat met een 11kWh omvormer voor de accu en 3-fase 25A aansluiting?
Aanschaf van 30kWh is per kWh wel bijna 60€ goedkoper dan de 20kWh. Dat maakt het aantrekkelijker maar ik kan niet goed inschatten of ik die 50% extra capaciteit ook echt kan inzetten voor financieel gewin. Lees ook dat onbalans markt minder aantrekkelijk wordt.
Iemand soortgelijke ervaring (gehad) en welke keus heb je gemaakt?
Hier ook een klant van Zonneplan, die opzoek is naar een thuisbatterij. Gezien de ‘’negatieve’’ verhalen was ik eigenlijk al gauw klaar met de Nexus. Maar nu, hij is veruit het goedkoopste en nu zelfs nog 1000 goedkoper geworden excl. BTW, door een samenwerking met de netbeheerder. Hierdoor ben ik natuurlijk gaan twijfelen. Meerdere partijen over de vloer gehad, waarbij de offertes liepen van 7500 t/m 24000. Tuurlijk zit hier verschil in, zoals een echte switch voor noodstroom en verschil in capaciteit. Domogo was een van deze partijen, die aangaf dat wij maar liefst 57 KWh nodig hadden, waarbij wij jaarlijks meer dan 3000 euro zouden gaan besparen.
In deze grappen trap ik natuurlijk niet. Maar de Nexus is bijna de helft goedkoper dan een andere batterij (AlphaEss of Sigenergy). Feit is echter dat ik dan minder kWh heb, zeg even 3 kWh ten opzichte van de 30 kWh Nexus. Nexus is niet uit te breiden, de andere wel..
Mijn opwek in 2025 was bijna 9900 kWh, verbruik 13500 kWh en teruglevering 5600 kWh. Even de harde cijfers: 20 KWh Nexus nu 7447,9 incl. BTW en 30 kWh Nexus 9444,4 incl. BTW.
Wat zouden jullie doen?
Mijn Modbus aansturing is ook omgevallen, maar ik heb de core update nog niet gedraaid.
Vanavond eens even induiken...
Vermoed dat je prijzen ex btw zijn en je die terugkrijgt?Even de harde cijfers: 20 KWh Nexus nu 7447,9 incl. BTW en 30 kWh Nexus 9444,4 incl. BTW.
Ik heb de 20kWh voor €7155,29 (ex btw) besteld. Op mijn verzoek toch nog offerte gevraagd voor 30kWh en kost mij €8955,25 (ex btw).
Mocht je met hun verder gaan, kan je deze prijzen evt doorgeven. Pak je weer paar honderd euro mee.
[ Voor 36% gewijzigd door patathome op 07-05-2026 11:34 ]
Hier idem. Github PR is submitted: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/issues/386Twanroy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:20:
[...]
Mijn Modbus aansturing is ook omgevallen, maar ik heb de core update nog niet gedraaid.
Vanavond eens even induiken...
met deze workaround heb ik de integratie weer werkend, totdat een fix uit is:
/config/custom_components/solis_modbus/modbus_controller.py
/config/custom_components/solis_modbus/sensors/solis_number_sensor.py
Replace the line:
from homeassistant.helpers.template import is_number
With the following code:
1
2
3
4
5
| def is_number(value):
try:
return math.isfinite(float(value))
except (TypeError, ValueError):
return False |
[ Voor 39% gewijzigd door kazuka op 07-05-2026 12:23 ]
Nee, dit is echt inclusief. Dit komt dus door die 1000 euro excl. BTW korting omdat zij een samenwerking hebben met de netwerkbeheerder. Bij de 30 kWh krijg ik bijna 1200 terug en bij de 20 kWh bijna 1000 terug.patathome schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:31:
[...]
Vermoed dat je prijzen ex btw zijn en je die terugkrijgt?
Ik heb de 20kWh voor €7155,29 (ex btw) besteld. Op mijn verzoek toch nog offerte gevraagd voor 30kWh en kost mij €8955,25 (ex btw).
Mocht je met hun verder gaan, kan je deze prijzen evt doorgeven. Pak je weer paar honderd euro mee.
[Afbeelding]
Ok, dat is wel leuk meegenomen dan! Is je netbeheerder toevallig Liander? En kwam zonneplan hier zelf mee?Adiebutch schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:00:
[...]
Nee, dit is echt inclusief. Dit komt dus door die 1000 euro excl. BTW korting omdat zij een samenwerking hebben met de netwerkbeheerder. Bij de 30 kWh krijg ik bijna 1200 terug en bij de 20 kWh bijna 1000 terug.
Het lijkt met de nieuwste update van de Solis modbus integratie weer te werken. Alleen de SOC van de accu kan ik niet meer uitlezen via de modbus. Is dat bij jou ook zo?kazuka schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 11:37:
[...]
Hier idem. Github PR is submitted: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/issues/386edit:in both of these files:
met deze workaround heb ik de integratie weer werkend, totdat een fix uit is:
/config/custom_components/solis_modbus/modbus_controller.py
/config/custom_components/solis_modbus/sensors/solis_number_sensor.py
Replace the line:
from homeassistant.helpers.template import is_number
With the following code:code:
1 2 3 4 5def is_number(value): try: return math.isfinite(float(value)) except (TypeError, ValueError): return False
[ Voor 17% gewijzigd door Twanroy op 07-05-2026 19:16 ]
Die werkt hier wel gewoon.Twanroy schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 18:17:
[...]
Het lijkt met de nieuwste update van de Solis modbus integratie weer te werken. Alleen de SOC van de accu kan ik niet meer uitlezen via de modbus. Is dat bij jou ook zo?
[Afbeelding]
[ Voor 94% gewijzigd door Laroil op 08-05-2026 09:53 ]
Liander inderdaad.. Zeker, ging wel een week overheen na het laatste contact, waarbij ik een beetje liet doorschemeren dat ik toch de voorkeur had voor andere merken, onafhankelijker dan relatief vastzitten aan Zonneplan. Blijft echter wel € 5.000 verschil excl. BTW tussen de offertes, waarbij Zonneplan iets meer KwH heeft, maar niet uitbreidbaar is. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..patathome schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:11:
[...]
Ok, dat is wel leuk meegenomen dan! Is je netbeheerder toevallig Liander? En kwam zonneplan hier zelf mee?
[ Voor 6% gewijzigd door Adiebutch op 08-05-2026 13:18 ]
Nexus is uitbreidbaar. Je zet er zo een 5 kWh extra bovenop.Adiebutch schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:17:
[...]
Liander inderdaad.. Zeker, ging wel een week overheen na het laatste contact, waarbij ik een beetje liet doorschemeren dat ik toch de voorkeur had voor andere merken, onafhankelijker dan relatief vastzitten aan Zonneplan. Blijft echter wel € 5.000 verschil excl. BTW tussen de offertes, waarbij Zonneplan iets meer KwH heeft, maar niet uitbreidbaar is. Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden..
Of in de breedte met een combiner box.
Boven de 30 kWh kan het misschien wel lastiger zijn, er zit wel ergens een limiet aan.OxyDrokz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:19:
[...]
Nexus is uitbreidbaar. Je zet er zo een 5 kWh extra bovenop.
Of in de breedte met een combiner box.
Volgens mij is boven de 25 kWh al problematisch omdat de gezamenlijke spanning van 6 accu’s hoger zijn dan de Solis omvormer aankan.SidewalkSuper schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:21:
[...]
Boven de 30 kWh kan het misschien wel lastiger zijn, er zit wel ergens een limiet aan.
Heb volgens mij ook nog niet gehoord dat er mensen naar hoger dan 25 kWh hebben uitgebreid.
[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 08-05-2026 14:02 ]
Hier heb ik 25 kWh staan, dat gaat iig prima. Die komt niet boven de 562V uit bij maximum lading.
Verder kun je dus nog maximaal 6 parallel stacks maken met de combiner box.
Er zit nog wel een installatie aansluiting op (RJ45) maar geen idee of dat nou modbus is. Helaas lijkt eigen aansturing daarmee voorlopig even onmogelijk
[ Voor 15% gewijzigd door hommer op 08-05-2026 21:04 ]
t.k.a. sig space t.e.a.b.
Ja, hier ook.Kikkasz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:29:
Ik krijg sinds gisteren in de app van Zonneplan geen detailgegevens meer voor gas en elektriciteit. Voor de batterij nog wel. Op het hoofdscherm zie ik wel mijn huidige verbruik. Zie ook geen historische gegevens meer. Heb al een keer de cache en gegevens van de app verwijderd. Zijn er meer die hier last van hebben?
Hier ook, komt omdat je voor de app als betatester staat aangemeld in de playstore. Heb al feedback gegeven dat stroom- en gasgegevens niet inladen in de versie die vrijdagnacht is geïnstalleerd (6.11.0).Kikkasz schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:29:
Ik krijg sinds gisteren in de app van Zonneplan geen detailgegevens meer voor gas en elektriciteit. Voor de batterij nog wel. Op het hoofdscherm zie ik wel mijn huidige verbruik. Zie ook geen historische gegevens meer. Heb al een keer de cache en gegevens van de app verwijderd. Zijn er meer die hier last van hebben?
Ik kan me ook voorstellen dat de Zonneplan Laadpaal en de Nexus batterij "samenwerken". Over hoe die samenwerking precies werkt kan ik weinig vinden (op de marketingteksten na). In hoeverre zal ik die samenwerking merken? Levert het significant voordeel op tov een laadpaal van een ander merk?
Dus, ga ik voor samenwerking tussen Nexus en laadpaal, of ga ik voor laadpaal met MID-meter en neem ik mindere samenwerking voor lief?
Er is niet echt samenwerken.Ik heb ze allbei. De Charge heeft ook iets van netverdiensten (laden bij onbalans etc.), maar dat levert nauwelijks wat op.dries863 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 13:05:
Ik heb zonnepanelen (niet van Zonneplan) en een Nexus thuisbatterij. Ik heb een elektrische auto gekocht en nu heb ik ook een laadpaal nodig. Helaas heeft de lader van Zonneplan geen MID-meter waardoor ik geld misloop.
Ik kan me ook voorstellen dat de Zonneplan Laadpaal en de Nexus batterij "samenwerken". Over hoe die samenwerking precies werkt kan ik weinig vinden (op de marketingteksten na). In hoeverre zal ik die samenwerking merken? Levert het significant voordeel op tov een laadpaal van een ander merk?
Dus, ga ik voor samenwerking tussen Nexus en laadpaal, of ga ik voor laadpaal met MID-meter en neem ik mindere samenwerking voor lief?
Daarnaast kun je bij plannen laadsessie aangeven dat de accu gepauzeerd moet worden en dat is het wel zo'n beetje. Ze doen ieder gewoon eigen load balancing in mijn optiek.
Als ik ga laden met 1 fase, dan zal het ook gewoon via thuisondersteuning uit de nexus komen
Er zat bij mij trouwens wel een flinke vertraging tussen het moment dat de onbalans bekend is en dat de accu begint met ontladen, zien jullie dat ook? Zou het zin hebben om zelf al te beginnen met ontladen in de huisondersteuning-modus als er onbalans is?
[ Voor 72% gewijzigd door melvinnie op 11-05-2026 15:59 ]
:strip_exif()/f/image/6LLb5DbP5rpw1Pd77rliGyWJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel lekker dat de Nexus aardig vol zat toen dit begon.
[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 11-05-2026 16:00 ]
In regio Leiden is het bewolkt, mijn zonnepanelen doen niet veel nu.GaMbiNo schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:59:
Apart. Aardig energietekort kennelijk. En dat terwijl hier het zonnetje schijnt en het vrij hard waait.
[Afbeelding]
Nee, alles wat je zelf handmatig ontlaad is altijd tegen EPEX tarief.melvinnie schreef op maandag 11 mei 2026 @ 15:56:
Dikke onbalans, ben benieuwd hoe lang het duurt
Er zat bij mij trouwens wel een flinke vertraging tussen het moment dat de onbalans bekend is en dat de accu begint met ontladen, zien jullie dat ook? Zou het zin hebben om zelf al te beginnen met ontladen in de huisondersteuning-modus als er onbalans is?
Misschien duurt het even na je installatie. Maar om alvast met de deur in huis te vallen: niet zo kijken naar de reguliere stroomprijzen, de batterij handelt vooral op onbalansprijzen. De EPEX prijs is nu niet abnormaal hoog dus daar doet de batterij nu niets mee. Bij mij (iOS) wordt dat aangeduid in de app als ‘Standby’.MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:39:
Ik heb sinds vandaag de Nexus; maar in de app staat bij status 'niet actief'. Dat lijkt me niet kloppen? Hij zit bijna vol en de prijs is hoog dus ik verwacht dat hij momenteel ontlaadt naar het net..
Dank voor je reactie! Maar is dat wel zo? De variatie is inderdaad niet enorm maar de prijs is nu 28.50 cent en morgenmiddag ongeveer 17 cent. Dan zou het toch logisch zijn als hij zichzelf richting die 17 cent langzaam ontlaadt en dan op de goedkope uren morgenochtend weer vollaadt? Daar heb ik dat ding tenminste voorjojost1 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:45:
[...]
Misschien duurt het even na je installatie. Maar om alvast met de deur in huis te vallen: niet zo kijken naar de reguliere stroomprijzen, de batterij handelt vooral op onbalansprijzen. De EPEX prijs is nu niet abnormaal hoog dus daar doet de batterij nu niets mee. Bij mij (iOS) wordt dat aangeduid in de app als ‘Standby’.
Lees post 1 op pagina 1 even goed doorMuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:49:
[...]
Dank voor je reactie! Maar is dat wel zo? De variatie is inderdaad niet enorm maar de prijs is nu 28.50 cent en morgenmiddag ongeveer 17 cent. Dan zou het toch logisch zijn als hij zichzelf richting die 17 cent langzaam ontlaadt en dan op de goedkope uren morgenochtend weer vollaadt? Daar heb ik dat ding tenminste voorHij levert momenteel zo te zien namelijk ook geen stroom aan het huis, want ik trek netto nog steeds van het net bij een volle batterij. Ik vraag me af of hij wel naar behoren werkt
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dank, ik leefde in de veroorderstelling dat in de nieuwe 'automatische' modus de Nexus beide doet; dus zowel handelen op onbalansmarkt als day-ahead markt als reserve voor zelfconsumptie. Misschien is dat dus niet helemaal waar, en ben ik in de mooie praatjes van Zonneplan gestonken
Zonneplan doet inderdaad niks op EPEX. Dat zou soms wel kunnen helpen met opbrengsten. Maar vandaag weer ruim €8, terwijl de EPEX-verschillen vrij klein waren.MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:17:
[...]
Dank, ik leefde in de veroorderstelling dat in de nieuwe 'automatische' modus de Nexus beide doet; dus zowel handelen op onbalansmarkt als day-ahead markt als reserve voor zelfconsumptie. Misschien is dat dus niet helemaal waar, en ben ik in de mooie praatjes van Zonneplan gestonkenUiteindelijk laat ik me graag overtuigen door de eerste terugverdiencijfers
Helder, is er een manier om de batterijmodi zodanig te 'forceren' dat de batterij ook los van de onbalansmarkt voor mij gunstig functioneert?TKroon schreef op maandag 11 mei 2026 @ 22:51:
[...]
Zonneplan doet inderdaad niks op EPEX. Dat zou soms wel kunnen helpen met opbrengsten. Maar vandaag weer ruim €8, terwijl de EPEX-verschillen vrij klein waren.
Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil; ik heb een warmtepomp die 's nachts best wat verbruikt voor de vloerverwarming (in de winter) en voor de heetwaterboiler. Ik wil voorkomen dat alle potentiele onbalanswinst gedurende de dag 'verdampt' doordat de software in de dure uren snachts NIET de stroom uit de batterij gebruikt voor het huis / de warmtepomp. In mijn geval logisch, anders werkt het apparaat als het ware tegen zichzelf in en wordt ik er financieel amper wijzer van. Maar voor huishoudens op gas geldt dat natuurlijk niet.
Zou het slim zijn later in de avond modus ZELFCONSUMPTIE aan te zetten zodat ik zeker weet dat dan geen dure externe stroom betrokken wordt (ben dit nu ook aan het testen as we speak)? Elektrische auto laat ik hier even buiten, die kan ik makkelijk handmatig inbrengen.
In de ZP app bij batterij op slim automatisch zetten. Bij geavanceerd kun je ontladen naar huis instellen. Op deze manier probeert die zoveel mogelijk nom te houden en bij onbalans pakt die dit mee.MuFFIN 007 schreef op maandag 11 mei 2026 @ 23:18:
[...]
Helder, is er een manier om de batterijmodi zodanig te 'forceren' dat de batterij ook los van de onbalansmarkt voor mij gunstig functioneert?
Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil; ik heb een warmtepomp die 's nachts best wat verbruikt voor de vloerverwarming (in de winter) en voor de heetwaterboiler. Ik wil voorkomen dat alle potentiele onbalanswinst gedurende de dag 'verdampt' doordat de software in de dure uren snachts NIET de stroom uit de batterij gebruikt voor het huis / de warmtepomp. In mijn geval logisch, anders werkt het apparaat als het ware tegen zichzelf in en wordt ik er financieel amper wijzer van. Maar voor huishoudens op gas geldt dat natuurlijk niet.
Zou het slim zijn later in de avond modus ZELFCONSUMPTIE aan te zetten zodat ik zeker weet dat dan geen dure externe stroom betrokken wordt (ben dit nu ook aan het testen as we speak)? Elektrische auto laat ik hier even buiten, die kan ik makkelijk handmatig inbrengen.
Via home assistant of homey kun je automatiseringen erin zetten zodat wanneer de auto laadt de teruglevering vanuit de accu gestopt word ( onbalans blijft werken) en prijs voorwaarde toevoegen. Boven prijs x huis ondersteuning aan met .... Watt
[ Voor 8% gewijzigd door MichailVS op 12-05-2026 06:48 ]
Is er een richtwaarde qua laadtoestand waar de batterij in een standby situatie naar streeft, bijvoorbeeld 50 of 70 procent? Dat kan mij ook helpen de software beter te begrijpen denk ik.
Ik heb even gecheckt of dit ook rekening houdt met de Nexus en volgens Zonneplan wel: https://x.com/Zonneplan/status/2054100716663288196?s=20Kacang schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:51:
[Afbeelding]
Leuk voor de Zonneplan laadpaal bezitters!
Wat bedoel je? Vraag me zelf af of het uitmaakt of het uitmaakt of je panelen van Zonneplan zelf hebt... ik bedoel; laadpaal kan nu alleen op basis van P1 meter weten of er stroom terug wordt geleverd... dit kan óók op basis van de batterij (if you catch my drift).jojost1 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 13:55:
[...]
Ik heb even gecheckt of dit ook rekening houdt met de Nexus en volgens Zonneplan wel: https://x.com/Zonneplan/status/2054100716663288196?s=20
Zonneplan weet dus of de accu stroomt levert aan het net en hoeveel, de P1 meter weet dan ook of er extra stroom terugeleverd wordt . Zo ja dan zal het wel van de zonnepanelen komen en kan de laadpaal de auto met dat vermogen op gaan laden.
Als alles via 4G naar Zonneplan gaat en weer terg moet komen is het niet heel erg realtime, aan de andere kant mijn meterkast rapporteert ook via P1 ik dacht elke 30 sec.
Ja precies dat heb ik gevraagd dusThorne schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 17:34:
[...]
Wat bedoel je? Vraag me zelf af of het uitmaakt of het uitmaakt of je panelen van Zonneplan zelf hebt... ik bedoel; laadpaal kan nu alleen op basis van P1 meter weten of er stroom terug wordt geleverd... dit kan óók op basis van de batterij (if you catch my drift).
Hebt geen zonnepanelen van Zonneplan nodig en de P1 meter ‘negeert’ ontlaadacties van de batterij bij het kijken ‘wordt er terug geleverd’.
Ik heb deze budget 'combiner box'. Paar weken getest en nu weer tijdelijk apart. Als de onbalans nog minder wordt of het salderen er straks af is kan ik mijn 2 systemen (20 + 30 kWh) makkelijk koppelen.OxyDrokz schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:09:
Zoals ik al eerder heb opgemerkt staat in de datasheet tot 700V.
Hier heb ik 25 kWh staan, dat gaat iig prima. Die komt niet boven de 562V uit bij maximum lading.
Verder kun je dus nog maximaal 6 parallel stacks maken met de combiner box.
Let the first principles be with you.
Twee Pylontech Force H3 systemen?Chris_82 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 21:11:
[...]
Ik heb deze budget 'combiner box'. Paar weken getest en nu weer tijdelijk apart. Als de onbalans nog minder wordt of het salderen er straks af is kan ik mijn 2 systemen (20 + 30 kWh) makkelijk koppelen.
[Afbeelding]
En hoe loopt de communicatie tussen de stacks?
:strip_exif()/f/image/hlaLARKHDNC5fiaIdl1ER4N9.png?f=user_large)
@OxyDrokz
De communicatie gaat vrij simpel en staat goed beschreven in de Force-H3 handleiding: de BMS units worden gekoppeld met een netwerkkabel (RJ45) van Link 0 (slave) naar Link 1 (master).
Can/RS485 en wifi zijn dan disabled op de slave.
Opstarten ook eerst slave, dan master.
En uiteraard zorgen dat elke stapel even hoog is (gelijk voltage); begin met alle packs op 100% SOC.
Voor de zekerheid had ik per stapel 2x een ZP-pack + 3x een nieuw pack, zodat de stapels vergelijkbare capaciteit (SOH) en interne weerstand hadden.
De HV koppelstukken zijn allemaal net iets anders, poka-yoke:
- op de BMS unit zitten Amphenol H4 stekkers
- op de ZP Solis zitten DEVALAN battery stekkers
- voor de 'combiner' heb ik MC4 10mm2 stekkers gebruikt (kabelklem krimptang nodig)
Let the first principles be with you.
Netjes!Chris_82 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 20:50:
[Afbeelding]
@OxyDrokz
De communicatie gaat vrij simpel en staat goed beschreven in de Force-H3 handleiding: de BMS units worden gekoppeld met een netwerkkabel (RJ45) van Link 0 (slave) naar Link 1 (master).
Can/RS485 en wifi zijn dan disabled op de slave.
Opstarten ook eerst slave, dan master.
En uiteraard zorgen dat elke stapel even hoog is (gelijk voltage); begin met alle packs op 100% SOC.
Voor de zekerheid had ik per stapel 2x een ZP-pack + 3x een nieuw pack, zodat de stapels vergelijkbare capaciteit (SOH) en interne weerstand hadden.
De HV koppelstukken zijn allemaal net iets anders, poka-yoke:
- op de BMS unit zitten Amphenol H4 stekkers
- op de ZP Solis zitten DEVALAN battery stekkers
- voor de 'combiner' heb ik MC4 10mm2 stekkers gebruikt (kabelklem krimptang nodig)
Dat scheelt een paar honderd euro voor een kastje.
For future reference: handleiding vanaf pagina 42
Zeker.Thorne schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:56:
Iemand wel eens geprobeerd om een extra module tussen te plaatsen Pylontech Force H3 Batterijmodule – 5,12 kWh | Thuisaccu Webshop ? Ik heb de 20kWh Nexus (één van de eerste series) en ruimte genoeg om er iets bij de plakken...
Zoek maar even terug in dit topic op 25kWh
Bijvoorbeeld hier: OxyDrokz in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Aardig tekort weer ja. Hier is de Nexus flink aan het terugleveren dus ik ben benieuwd wat dat gaat opleveren.Bongoarnhem schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 12:15:
[Afbeelding] Jammer dat we niet realtime kunnen meesturen…
Dit is toch wel bijzonder..Edit: Is puur epex natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door melvinnie op 16-05-2026 21:51 ]
Wat is smit-37?melvinnie schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 19:23:
[Afbeelding] Dit is toch wel bijzonder..
Edit: Is puur epex natuurlijk
Sorry, had ik duidelijk moeten maken. Is een user op onbalansmarkt.com. Ik dacht dat het een Zonneplan-accu was maar blijkt DIY (61 kWh) te zijn zonder onbalans.
Dat kan zeker. Heb ik ook gedaan.Thorne schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:56:
Iemand wel eens geprobeerd om een extra module tussen te plaatsen Pylontech Force H3 Batterijmodule – 5,12 kWh | Thuisaccu Webshop ? Ik heb de 20kWh Nexus (één van de eerste series) en ruimte genoeg om er iets bij de plakken...
Zoals de planning nu lijkt stap ik volgende maand over naar balansenergie en gooi ik mijn gehele set compleet of in delen te koop dus mocht jij of andere nog een hele set of 1 (of meer) accu's zoeken bij deze alvast een heads up..
(Had gekeken naar de optie om de set naar mijn vader of een ander te verkopen maar begon meteen al bij ZP met: wil je garantie blijven houden dan moeten hun af- en aansluiten en kost 1500 a 1800 euro oid.) Dus ben nog bezig met wat de beste optie is.(2 systemen lijkt me een beetje teveel van het goede
Waarom stap je over?WouteruitTB schreef op zondag 17 mei 2026 @ 17:55:
[...]
Zoals de planning nu lijkt stap ik volgende maand over naar balansenergie en gooi ik mijn gehele set compleet of in delen te koop dus mocht jij of andere nog een hele set of 1 (of meer) accu's zoeken bij deze alvast een heads up..
Accu die ze aanbieden is niet eens zo heel duur trouwens.. En hoe doe je dat zo met de kor om belasting terug te vragen? Want dat mag maar 1x dacht ik
Heb eigen bedrijf dus gooi het op de zaak.erikfw schreef op maandag 18 mei 2026 @ 01:02:
[...]
Waarom stap je over?
Accu die ze aanbieden is niet eens zo heel duur trouwens.. En hoe doe je dat zo met de kor om belasting terug te vragen? Want dat mag maar 1x dacht ik
Heb nu 25kWh en ga naar 80(met optie tot 96) Heb door bedrijf aan huis teveel opwek en/of teveel verbruik dus 80 past redelijk en 25 zet geen zoden aan de dijk (vooral vanaf volgend jaar zonder salderen met 22k gebruik, 15k teruglevering en dus daadwerkelijk 7a8k gebruik.)
Accu is zeer betaalbaar, contract lijkt best ok en met zonneplan niet slecht maar kan ook niet zeggen fantastisch een mooie optie (ohja + kan tot op heden niet softwarematig de panelen uit laten gaan, zonneplan zegt kan alleen als ik alles nieuw koop daar
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Had ik gisteren ook. Heb ook HA, niets gewijzigd idd. Zonder wifi, via 5G, wilde ZP app wel openPeewee070 schreef op maandag 18 mei 2026 @ 11:43:
[Afbeelding] Sinds gisteren krijg ik deze melding. Dit heb ik nog niet eerder gezien. Komen jullie deze melding ook tegen in de app? Wellicht heeft het te maken met de Home Assistant koppeling, maar daar is niks aan gewijzigd.
Ik heb het probleem gevonden in Home Assistant. Ik heb geen contract voor gas bij Zonneplan, en enkele sensors proberen gas waarden op te halen. Blijkbaar is dit bij een laatste update niet goed gegaan. Het uitschakelen van de gas sensors in HA heeft geholpen.wbdj schreef op maandag 18 mei 2026 @ 21:47:
[...]
Had ik gisteren ook. Heb ook HA, niets gewijzigd idd. Zonder wifi, via 5G, wilde ZP app wel open
KOR registratie kan je makkelijk voor een jaar stil zetten, dan betaal je 1 jaar btw. Andere mogelijkheid is via eventuele partner in huiserikfw schreef op maandag 18 mei 2026 @ 01:02:
[...]
Waarom stap je over?
Hoe bedoel je, makkelijk een jaar stil zetten?Laroil schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:02:
[...]
KOR registratie kan je makkelijk voor een jaar stil zetten, dan betaal je 1 jaar btw. Andere mogelijkheid is via eventuele partner in huis
Ik heb zelf kor gebruikt voor zonnepanelen zn 4 jaar terug. En mn vriendin (want ze wilde hem zo graag
Als je naar belastingen site gaat kies je voor bedrijven en je logt in met DIGID en dan zie je je KOR registratie en die kan je opzeggen. Duurt to maximaal 1 kwartaal en dan moet je wel jaarlijks aangifte doen en het schijnt (nog niet geprobeerd) dat er een module is waar je het aantal zonnepanelen invult en dan automatisch het bedrag krijgt te zien (tientjes). Na 12 maanden mag je weer gewoon de KOR startenerikfw schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 14:51:
[...]
Hoe bedoel je, makkelijk een jaar stil zetten?
Ik heb zelf kor gebruikt voor zonnepanelen zn 4 jaar terug. En mn vriendin (want ze wilde hem zo graag) de thuis accu 1,5 jaar geleden. Daarmee ben ik toch door mn kor opties heen?
Zonnepanelen is niet interessant meer mbt kor aangezien die 0% zijn. Dank voor de tip in ieder geval, want dan kan ik vast in actie komen gezien ik aan het rondkijken ben voor een ander huis waarbij dit wel handig is!Laroil schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:45:
[...]
Als je naar belastingen site gaat kies je voor bedrijven en je logt in met DIGID en dan zie je je KOR registratie en die kan je opzeggen. Duurt to maximaal 1 kwartaal en dan moet je wel jaarlijks aangifte doen en het schijnt (nog niet geprobeerd) dat er een module is waar je het aantal zonnepanelen invult en dan automatisch het bedrag krijgt te zien (tientjes). Na 12 maanden mag je weer gewoon de KOR starten
Als je gaat verhuizen kun je de belastingdienst laten weten dat je de zakelijke activiteiten staakt (de zonnepanelen of accu set blijven immers achter in/op de woning). Daarmee vervalt de KOR regeling en kun je in je nieuwe woning weer opnieuw de KOR aanvragen voor nieuwe activiteiten.erikfw schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:21:
[...]
Zonnepanelen is niet interessant meer mbt kor aangezien die 0% zijn. Dank voor de tip in ieder geval, want dan kan ik vast in actie komen gezien ik aan het rondkijken ben voor een ander huis waarbij dit wel handig is!
voor de zekerheid: dat kon in ieder geval toen ik zelf verhuisde in 2016. Of dat nu ook nog zo werkt even navragen bij de Belastingdienst uiteraard.
[ Voor 11% gewijzigd door thido op 20-05-2026 10:36 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Welke ader heb je onderbroken om zonder data te ontladen? En blijft de dongle dan wel “actief” zodat je direct kunt schakelen naar powerplay als er een hoge onbalans is?Chiqo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:18:
Ik heb vanmorgen ontladen met de dongle zonder data. Ik heb nu een gat in de app. Hopelijk wordt dit nog recht getrokken.
[Afbeelding]
Nieuwe zonnepanelen niet inderdaad. Maar voor oude zonnepanelen die met de KOR aangeschaft zijn moet je nog steeds btw afdragen.erikfw schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:21:
[...]
Zonnepanelen is niet interessant meer mbt kor aangezien die 0% zijn.
Het kan wel anders, want één van de voorwaarde om gebruik te mogen maken van de KOR is dat het energiecontract op dezelfde naam staan - daarom is bij ons, toen we de batterij aanschafte, het contract overgezet naar een stille maatschap tussen mijn vrouw en mij.
Omdat het energiecontract op naam van de maatschap staat is dat de partij die de btw-ondernemer is en ook degene die de btw af moet dragen over de opbrengst van de zonnepanelen. Wij hebben toen een contractje opgesteld waarmee we de zonnepanelen overdragen van mij aan de maatschap. Hierdoor was alles (het energiecontract, de zonnepanelen en de thuisbatterij) bij één juridische entiteit belegd en kon ik mij afmelden voor de KOR.
*) Geen juridisch advies ofzo, maar zo hebben wij het gedaan.
klopt helemaal, heb ik ook toegepast toe ik een woning met PV verkocht in 2018, Na verkoop laten uitschrijven dan kan je regeling later voor een andere woning opnieuw gebruiken.thido schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:33:
[...]
Als je gaat verhuizen kun je de belastingdienst laten weten dat je de zakelijke activiteiten staakt (de zonnepanelen of accu set blijven immers achter in/op de woning). Daarmee vervalt de KOR regeling en kun je in je nieuwe woning weer opnieuw de KOR aanvragen voor nieuwe activiteiten.edit:
voor de zekerheid: dat kon in ieder geval toen ik zelf verhuisde in 2016. Of dat nu ook nog zo werkt even navragen bij de Belastingdienst uiteraard.
Nu weer terug naar Nexus
:strip_exif()/f/image/ZbapQKnIW0JQ1PM6cioIm6Ja.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uXiscsRCfTLI4PT0uD7K6pZL.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/q9ye35vUfyrARHvnIvYke7Ux.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MWwx66ddtw9DirEuga1ItA3O.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CVtmnxWTC9Sbgg61mFlxAbDC.jpg?f=fotoalbum_large)