Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo_huiss
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-08-2024
Hallo

Ik heb vorig jaar een HP OMEN pc gekocht met een i9 13900k processor.
Na een tijd problemen mee gehad geconstateerd dat het de cpu was en opgestuurd voor reparatie.
Terug van reparatie na een week weer hetzelfde probleem en weer opgestuurd.
Nu heb ik deze week hetzelfde probleem en dezelfde errors die de cpu gaf.
Maar de winkel vind dat ik hem weer moet opsturen voor reparatie (en ik weer een i9 krijg)
Wat is nu het beste om hier te doen?
Omruilen en geld terug was geen optie volgens de webwinkel maar steeds maar blijven repareren werkt ook maar heel even.

Of is het slim om er zelf een AMD moederbord/cpu in te zetten want de i9 gaat overduidelijk niet werken als ik alles zo lees op internet. :(

Beste antwoord (via Theo_huiss op 31-07-2024 10:29)

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 12:35
De HP Omen 40L laten repareren en daarna gewoon de CPU downgraden naar een i7 13th/14th gen lijkt een betere optie. De nieuw gerepareerde (hopelijk vervangen) cpu in de verkoop doen.

Volgens mij heeft de HP Omen 40L ook een AIO waterkoeler met maar 1 ventilatie. Beetje karig voor een i9.

Heb zelf ooit een i7 13th gen in een HP Omen 40L gepropt en temperaturen waren een stuk lager.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09 23:11
Theo_huiss schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:34:
Hallo

Ik heb vorig jaar een HP OMEN pc gekocht met een i9 13900k processor.
Na een tijd problemen mee gehad geconstateerd dat het de cpu was en opgestuurd voor reparatie.
Terug van reparatie na een week weer hetzelfde probleem en weer opgestuurd.
Nu heb ik deze week hetzelfde probleem en dezelfde errors die de cpu gaf.
Maar de winkel vind dat ik hem weer moet opsturen voor reparatie (en ik weer een i9 krijg)
Wat is nu het beste om hier te doen?
Omruilen en geld terug was geen optie volgens de webwinkel maar steeds maar blijven repareren werkt ook maar heel even.

Of is het slim om er zelf een AMD moederbord/cpu in te zetten want de i9 gaat overduidelijk niet werken als ik alles zo lees op internet. :(
Begin met je probleem hier te beschrijven. Welke problemen heb je geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo_huiss
Memory Access Violations, bsod en alles crashed.
Van browser tot zware games/applicaties.

Intel i9-13900K Memory Access Violations door defecte cores

HP OMEN 40L Desktop + i9 13900k - vol met errors

Dezelfde problemen als deze topics.
Oplossing zou minder voltage moeten zijn maar HP/Intel heeft het bios compleet dicht getimmerd.

Zelf al meerdere malen de pc opnieuw geinstalleerd, sfc checks, memtest (vanwege de memory violation) drivers opnieuw, malware was ook niet aanwezig.
Zeker na een factory reset werkt het even maar na een paar weken komt het terug en crashed alles :(

[ Voor 24% gewijzigd door Theo_huiss op 30-07-2024 13:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
Theo_huiss schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:34:
Dit zeggen ze alleen maar zodat ze geen geld terug hoeven te geven.

Bij wet heb je recht op een degelijk product. En als een duur apparaat zoals je PC binnen een jaar stuk is en niet goed wilt werken en na reparatie nog steeds niet goed werkt, dan kan je aangeven dat je je geld terug wilt hebben op basis van een ondeugdelijk product.

https://www.juridischloke...tie/ondeugdelijk-product/

Gezien je PC al een keer gerepareerd is, zou ik het daarop gooien en dus eisen dat je je geld terug wilt op basis van het feit dat je een ondeugdelijk product hebt.

En daarna van het geld een eigen knap systeem samenstellen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo_huiss
Dankje ga ik doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Inderdaad, vooral niet zelf gaan troubleshooten want als het om wat voor reden dan ook fout gaat ben je verder van huis. Je betaalt door een HP te kopen ook voor garantie. Claim die dan ook :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sowieso heeft Intel (grote) problemen met de 13e en 14e generatie processoren. Daar zou elke winkel nu wel van op de hoogte moeten zijn. Ook breed uitgemeten/ besproken hier op de frontpage. Betreft gewoon een non-conform product waar reparatie op dit moment geen zin heeft, zolang Intel de nieuwe microcode heeft vrijgegeven, wat gepland staat voor half Augustus. Kort door de bocht: Zolang loop je kans dat de processor beschadigd raakt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 12:35
De HP Omen 40L laten repareren en daarna gewoon de CPU downgraden naar een i7 13th/14th gen lijkt een betere optie. De nieuw gerepareerde (hopelijk vervangen) cpu in de verkoop doen.

Volgens mij heeft de HP Omen 40L ook een AIO waterkoeler met maar 1 ventilatie. Beetje karig voor een i9.

Heb zelf ooit een i7 13th gen in een HP Omen 40L gepropt en temperaturen waren een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo_huiss
Garantie is ook deze week om en de winkel wilt hem alleenmaar opsturen voor "reparatie" naar HP.
Vriend van mn dochter heeft een eigen zaak en wilt voor een klein bedrag de i9 downgraden voor stabiliteit.
Precies wat @Jaïr.exe aangaf.
Denk dat ik dat meer meteen doe dan heb ik snel weer een werkende pc.

Slechte zaken en bagger service van HP en Intel (en de webshop die ik niet zal noemen) maar ik moet gewoon een werken pc hebben.
Iig dank hiervoor!
Ik zou het graag willen aanvechten om mijn geld terug te krijgen maar ik denk dat ik daar alleenmaar langer mee bezig ben en al die tijd niet kan werken met de pc.

Downgrade it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Theo_huiss schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:29:

Slechte zaken en bagger service van HP en Intel (en de webshop die ik niet zal noemen) maar ik moet gewoon een werken pc hebben.
Nou even een kanttekening hierbij, het is niet HP's schuld dat de i9's 13/14th gen zo onstabiel zijn dat ze replacements niet kunnen aanslepen. Dit is een grootschalig probleem momenteel, die je misschien ontgaan is als je je niet bezig houdt met hardware en simpelweg een pre-build in de winkel haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
Majestici schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Nou even een kanttekening hierbij, het is niet HP's schuld dat de i9's 13/14th gen zo onstabiel zijn dat ze replacements niet kunnen aanslepen. Dit is een grootschalig probleem momenteel, die je misschien ontgaan is als je je niet bezig houdt met hardware en simpelweg een pre-build in de winkel haalt.
Ik zou het kosteloos willen repareren (en dus het honoreren van de garantie zoals ze wettelijk verplicht zijn) nu ook niet direct slechte service noemen, zeker niet als ze ook nog even de komende microcode daarbij meenemen die het probleem behoort op te lossen in de zin van dat het daarna niet meer gaat optreden.

Dat lijkt me eerder, gezien de aard van het probleem, juist een heel goede oplossing en ook een heel logische, waarna TS dan nog jaren vooruit zou moeten kunnen met het systeem. Zouden ze de microcode niet meenemen dan zou de oplossing iets minder goed zijn, omdat TS dat dan nog weer handmatig zou moeten gaan doen.

Ik vermoed trouwens dat de replacements niet zo lastig moeten zijn aan te komen. De beschkbaarheid van de 13900K is bijvoorbeeld nog altijd vrij goed in de markt, zelfs met dit probleem (al zullen er natuurlijk ook minder van verkocht worden, wat juist helpt met beschikbaarheid).

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 31-07-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Majestici schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:12:
[...]

Schuld is niet hetzelfde als verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid. HP hoort het probleem voor de klant op te lossen.
Jaïr.exe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:40:
Dit zou ik eigenlijk niet doen, want zodra je zelf met de CPU gaat hannessen gaat toekomstige garantie lastiger worden. Omdat je zelf aan je CPU zit te prutsen (koelpasta eraf, waterkoeler hermonteren, etc.) maar ook omdat je dan letterlijk een CPU gebruikt die niet van HP vandaan komt. Dus als die i7 kaduuk gaat kan HP zeggen dat het je eigen probleem is.

En dat terwijl i7's ook gewoon dezelfde stabiliteitsproblemen hebben, en HP nog geen BIOS-updates lijkt aan te bieden om dit te voorkomen - in ieder geval heb je daar als gebruiker weinig informatie over. Die garantie ga je in de toekomst dus met een redelijke kans nog wel nodig hebben.

Nou kun je betogen dat een kapotte CPU aan gebrekkige BIOS-settings ligt, maar of je daarin gelijk gaat krijgen valt maar te bezien. Nou kan je die i7, als die kapot gaat, natuurlijk ook weer naar de verkoper van die losse CPU sturen, maar daar zou ik de vriend van je dochter niet mee willen opzadelen...

[ Voor 9% gewijzigd door bwerg op 31-07-2024 12:32 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:13
bwerg schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:28:
[...]

Schuld is niet hetzelfde als verantwoordelijkheid/aansprakelijkheid. HP hoort het probleem voor de klant op te lossen.
In principe natuurlijk de verkoper (een webwinkel aldus de OP) en niet HP, hoe de verkoper dat met HP regelt is in principe niet de zaak van TS.

Dat HP nog geen Bios updates heeft kan logisch zijn, ik ken dit specifieke model niet, maar HP is normaliter een partij die Intels datasheets juist wel volledig volgt, of zelfs soms wat conservatiever zijn dan Intel zelf (omdat ze bijvoorbeeld kiezen voor een kleine behuizing of een koeler die niet kan omgaan met de 253W PL2). Het kan dus goed zijn dat HP niet genoodzaakt is om een bios uit te brengen met het 'Intel default profile', omdat ze daar al aan voldoen.

Dan is het wachten op de release van de Intel microcode tussen nu en half augustus die het probleem bij nog onbeschadigde cpu's definitief moet oplossen.
Pagina: 1