Edit: pc is geretourneerd en gelukkig het aankoopbedrag teruggekregen ivm de onstabiele CPU
Hoi allemaal,
Paar maanden geleden de OMEN 40L Desktop GT21-1150nd bij HP gekocht.
(specs indien nodig)
https://www.hp.com/nl-nl/...BEgIrpfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Vlak daarna merkte ik dat ik vaak memory access errors kreeg en browser errors had.
Alle games, VR, software gaf errors en crashte binnen 3 seconden.
Ik was ervan overtuigd dat ik zelf iets verkeerds had gedaan en na een factory reset werkt het weer (even).
Maar in een rap tempo kwamen de errors terug.
Nu heb ik de pc voor "reparatie" terug gestuurd naar HP maar na wat speurwerk ben ik erachter dat het om de CPU gaat.
Na wat speurwerk op internet op YouTube ben ik het complete slagveld tegengekomen van mensen die exact hetzelfde probleem hebben als mij.
Dit topic bv. en talloze YouTube video's
Intel i9-13900K Memory Access Violations door defecte cores
Enige oplossing wat schijnt te werken is undervolten.
Geen probleem verders maar ik kon bij mijn HP OMEN echt NIETS doen in het BIOS.
Alles schijnt door Intel of HP op slot te zijn gezet want meerdere opties (voornamelijk de CPU voltages) ontbreken.
Zelfs in de OMEN GAMING HUB stonden deze niet.
Nu eindelijk mijn vraag, blijf ik voor altijd met dit probleem zitten als ik hem niet kan undervolten?
Ik heb weinig zin om met een pc van 4500 te zitten die spreekwoordelijk aan het zuurstof hangt door het CPU probleem.
Geen idee hoe dat qua garantie zit als de toekomst momenteel weinig bied voor de processor.
Dat word reparatie na reparatie tot m'n periode voorbij is en dan zit ik met een gefrituurde CPU.
Is het nu slim om te kijken of ik de pc kan terugsturen (indien dit nog kan) en een andere kan halen?
Of als dat lukt een zelfbouw proberen?
Ze hebben ook de OMEN variant met een RYZEN ipv de INTEL CPU, maar geen idee of die hetzelfde problemen geeft? en of ik daar de boel wel iets kan undervolten?
En stel dat ik alles terugkrijg en aan zelfbouw begin zou ik de CPU wel kunnen undervolten zonder een bios te hebben die op slot staat? of is dat standaard zo
Excuses voor deze noob vragen en hoop dat ik het juiste forumdeel heb uitgekozen, maar hoop dat jullie advies/tips voor me hebben
groetjes,
Mirthe
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Voor games uiteraard Steam, Discord, OBS (streamer), en wat streamer gerelateerde programma's
Voor werk Photoshop, Gimp, Gopro edit software (willekeurige foto en video edit programma's)
Office pakket
Browser (twitch, youtube)
Wat ik al geprobeerd heb
Tomshardware forum om tips gevraagd toen mijn game's crashten.
Full restore en clean windows installatie.
Alles werkt dan weer tot het langzaam (periode van paar dagen) weer back to trouble is.
Gescand op Malware, virussen, spyware.. niets gevonden (Malwarebytes)
Memtest86 gaf ook geen error (dacht het vanwege de memory access)
system file checker (sfc) gaf ook geen errors.
Wat ik al gevonden heb
Meerdere topics over de i9 13900k (tweakers, tomshardware, reddit, etc) die schijnbaar teveel voltage? krijgt waardoor hij heter word dan hij aankan en dan crashed.
Ook topics gezien waar de processor zichtbare schade had gekregen.
YouTube staat er ook vol mee en ik ben gelukkig niet de enige.
"hopelijke oplossing is een andere pc die dit niet heeft en die ik gewoon kan gebruiken (amd misschien ipv Intel?) of een zelfbouw maken indien ik mijn geld terug kan krijgen.
Hoi allemaal,
Paar maanden geleden de OMEN 40L Desktop GT21-1150nd bij HP gekocht.
(specs indien nodig)
https://www.hp.com/nl-nl/...BEgIrpfD_BwE&gclsrc=aw.ds
Vlak daarna merkte ik dat ik vaak memory access errors kreeg en browser errors had.
Alle games, VR, software gaf errors en crashte binnen 3 seconden.
Ik was ervan overtuigd dat ik zelf iets verkeerds had gedaan en na een factory reset werkt het weer (even).
Maar in een rap tempo kwamen de errors terug.
Nu heb ik de pc voor "reparatie" terug gestuurd naar HP maar na wat speurwerk ben ik erachter dat het om de CPU gaat.
Na wat speurwerk op internet op YouTube ben ik het complete slagveld tegengekomen van mensen die exact hetzelfde probleem hebben als mij.
Dit topic bv. en talloze YouTube video's
Intel i9-13900K Memory Access Violations door defecte cores
Enige oplossing wat schijnt te werken is undervolten.
Geen probleem verders maar ik kon bij mijn HP OMEN echt NIETS doen in het BIOS.
Alles schijnt door Intel of HP op slot te zijn gezet want meerdere opties (voornamelijk de CPU voltages) ontbreken.
Zelfs in de OMEN GAMING HUB stonden deze niet.
Nu eindelijk mijn vraag, blijf ik voor altijd met dit probleem zitten als ik hem niet kan undervolten?
Ik heb weinig zin om met een pc van 4500 te zitten die spreekwoordelijk aan het zuurstof hangt door het CPU probleem.
Geen idee hoe dat qua garantie zit als de toekomst momenteel weinig bied voor de processor.
Dat word reparatie na reparatie tot m'n periode voorbij is en dan zit ik met een gefrituurde CPU.
Is het nu slim om te kijken of ik de pc kan terugsturen (indien dit nog kan) en een andere kan halen?
Of als dat lukt een zelfbouw proberen?
Ze hebben ook de OMEN variant met een RYZEN ipv de INTEL CPU, maar geen idee of die hetzelfde problemen geeft? en of ik daar de boel wel iets kan undervolten?
En stel dat ik alles terugkrijg en aan zelfbouw begin zou ik de CPU wel kunnen undervolten zonder een bios te hebben die op slot staat? of is dat standaard zo
Excuses voor deze noob vragen en hoop dat ik het juiste forumdeel heb uitgekozen, maar hoop dat jullie advies/tips voor me hebben
groetjes,
Mirthe
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Voor games uiteraard Steam, Discord, OBS (streamer), en wat streamer gerelateerde programma's
Voor werk Photoshop, Gimp, Gopro edit software (willekeurige foto en video edit programma's)
Office pakket
Browser (twitch, youtube)
Wat ik al geprobeerd heb
Tomshardware forum om tips gevraagd toen mijn game's crashten.
Full restore en clean windows installatie.
Alles werkt dan weer tot het langzaam (periode van paar dagen) weer back to trouble is.
Gescand op Malware, virussen, spyware.. niets gevonden (Malwarebytes)
Memtest86 gaf ook geen error (dacht het vanwege de memory access)
system file checker (sfc) gaf ook geen errors.
Wat ik al gevonden heb
Meerdere topics over de i9 13900k (tweakers, tomshardware, reddit, etc) die schijnbaar teveel voltage? krijgt waardoor hij heter word dan hij aankan en dan crashed.
Ook topics gezien waar de processor zichtbare schade had gekregen.
YouTube staat er ook vol mee en ik ben gelukkig niet de enige.
"hopelijke oplossing is een andere pc die dit niet heeft en die ik gewoon kan gebruiken (amd misschien ipv Intel?) of een zelfbouw maken indien ik mijn geld terug kan krijgen.