Ventilatie op afstand uit te schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-08 21:58
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met de verbouwing van mijn zolder en wil nu ook een MV-box installeren. De buizen zullen langs de nok lopen en in beide slaapkamers afzuigen (1 slaapkamer aan elk uiteinde van de nok). De voornaamste reden is om de luchtvochtigheid te kunnen controleren, vooral in de winter als schimmel op de loer ligt. Nu had ik het idee om de ventilatie te sturen op basis van luchtvochtigheid, maar nu begrijp ik dat een MV altijd aan blijft staan, dus nooit uit kan. Als ik zoek waarom dit is, kom ik op de websites van fabrikanten enkel algemene waarschuwingen over schimmel en verse lucht tegen. Maar in de lente en zomer staan er altijd raampjes open (en vormt er zich sowieso geen schimmel) dus zou ik liever ook niet onnodig de mechanische ventilatie laten draaien (naast stroomverbruik mogelijk ook geluidsoverlast).

Dus zijn er slimme manieren om de MV-box op afstand aan en uit te zetten (op afstand: want hij komt te hangen op de vliering achter een rij dozen). En zijn er andere redenen waarom een MV-box continu moet draaien?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door FJA op 29-07-2024 14:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Klikaanklikuit achtige oplossing op de stekker? Dat heb ik thuis ook. Inmiddels vervangen met een zigbee plug en home assistant. Doet precies wat jij omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 21:24
Bij Itho hebben volgens mij alle MV boxen standaard een ontvanger zodat je met een draadloze afstandsbediening kunt werken. Ik denk bij andere merken misschien ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou er eentje kiezen die je via een API kunt aansturen en die in de zomer gewoon op het allerlaagste niveau, maar niet volledig uit zetten.
Alternatief is eentje met een afstandsbediening, dan kun je er een kastje bij zetten die je vanaf je telefoon (en bijv. Home Assistant) kunt besturen.

Als je 'm helemaal uit wil zetten dan kun je gewoon een willekeurige slimme stekker tussen hangen, bijv. de erg degelijke van HomeWizard.

Helemaal uit is zoals de fabrikant aangeeft niet goed ivm schimmelvorming, dat gaat niet alleen over je huis maar ook de ventilatie zelf. Als je dan in de winter de ventilatie wél aanzet blaas je lekker allemaal schimmel je woning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
FJA schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:06:
[...] En zijn er andere redenen waarom een MV-box continu moet draaien? [...]
Omdat de beluchting van huizen waar deze worden geplaatst daar vaak op is berekend.

Overigens enige wat ik me nog wel kan voorstellen is dat de olie in de motor uiteindelijk zakt als deze niet draait. Dus de eerste paar minuten dat je de motor weer laat draaien na lange stilstand zal die langzaam moeten opstarten, maar dat is met software prima te regelen natuurlijk.

Ohja, en voor de vochtsensor om te werken moet er wel lucht langslopen, dus als je vochtgestuurd wilt inregelen is het permanent draaien wel noodzakelijk. En om een idee te geven hoeveel dat kost. Stel dat je hem 6 maanden van het jaar zou uitzetten, dan bespaar je 365/2*24 (aantal uren in half jaar) * 0.01 kW (verbruik van bijv. een DucoBox Silent in laagste stand) = 43.8 kWh per jaar. Dat maal 0.32E (gemiddelde prijs dit jaar) is 14E/jaar.
En dat is als je hem de hele dag uit kan zetten voor de helft van het jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Als je de boel automatisch gaat inregelen zou ik dit zeker in het geval van een slaapkamer niet enkel op luchtvochtigheid doen, maar op de algemene luchtkwaliteit. Denk aan CO2, VOS etc. :)

Ook in de zomer kan het trouwens best wel prettig zijn om 's avonds mechanisch te ventileren, je raakt opgesloten warmte een stuk sneller kwijt t.o.v. alleen natuurlijke ventilatie.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 29-07-2024 14:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Oon schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:17:
[...]
Helemaal uit is zoals de fabrikant aangeeft niet goed ivm schimmelvorming, dat gaat niet alleen over je huis maar ook de ventilatie zelf. Als je dan in de winter de ventilatie wél aanzet blaas je lekker allemaal schimmel je woning in.
De MV zuigt alleen af, dus die schimmel komt hooguit op het dak terecht.

Je zit overigens wel nog met condensvorming in de buis naar buiten. Als de MV box permanent aanstaat zal via die weg nooit condens in je unit kunnen komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Caelorum op 29-07-2024 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Mechanische ventilatie dient voor de afvoer van 'verbruikte' binnenlucht, daar moet een verse aanvoer tegenover staan.
Het gaat hier om een vast debiet aan afvoer, zodat er ook een vast debiet aan aanvoer naar binnen getrokken wordt. Dit gebeurt meestal via roosters boven de ramen.

Dit is dus iets anders dan aan- en afvoer via ramen die op een kier staan, waar je afhankelijk bent van hoe de wind staat.

Denk dus even over het volgende na:
- als je huis vochtig wordt, ventileer je dan wel genoeg? (de mens voegt continu vocht aan de omgeving toe door ademen, maar ook koken, drogende was, etc)
- als je slaapkamers vochtig worden, is er daar dan genoeg (geforceerde!) ventilatie?
- Als in de winter de ramen dicht zijn, en de aan te schaffen MV box staat aan, hoe komt er dan verse lucht je woning binnen?

Al met al heb ik het idee dat je een symptoom aan het bestrijden bent, maar misschien het grotere plaatje nog niet in de smiezen hebt. Is het nuttig om de vraag iets breder te trekken?

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 29-07-2024 14:37 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Oh wow wat een hoop antwoorden terwijl ik aan het uitzoeken was wat een Zigbee plug en home assistant is haha. Ik begrijp dat systeem nu redelijk volgens mij, en op zich heeft het zeker voordelen, omdat Zigbee bijvoorbeeld ook vochtsensors en thermostaten in 1 sensor heeft. Dan zou ik zo'n zigbee stekker voor de MV kunnen gebruiken + sensors in de slaapkamers, en op dezelfde app (Home Assistant?) kunnen zien of ik de MV wil inschakelen om de luchtvochtigheid omlaag te brengen. Klinkt op zich ideaal.
Je zit overigens wel nog met condensvorming in de buis naar buiten. Als de MV box permanent aanstaat zal via die weg nooit condens in je unit kunnen komen.
Goed punt inderdaad. Onder welke omstandigheden zou er condens kunnen plaatsvinden in de (uitvoer)pijp (neem aan dat dat het meest gevoelige deel is). De MV-box zou komen te hangen vlak onder de nok, met de afvoerpijp recht omhoog door het dak, maar misschien is dat juist een extra kwetsbaarheid, omdat vocht dan recht naar beneden de box in kan lopen? Misschien veiliger om de uitvoer vanuit de zijkant te doen en eerst een stukje dwars (of zelfs ieeeetsje naar beneden) en dan omhoog?
Ook in de zomer kan het trouwens best wel prettig zijn om 's avonds mechanisch te ventileren, je raakt opgesloten warmte een stuk sneller kwijt t.o.v. alleen natuurlijke ventilatie.
Das ook zeker een prettige bijkomstigheid, en goede reden om hem zo in de heetste maand(en) nog aan te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FJA
- als je huis vochtig wordt, ventileer je dan wel genoeg? (de mens voegt continu vocht aan de omgeving toe door ademen)
- als je slaapkamers vochtig worden, is er daar dan genoeg (geforceerde!) ventilatie?
- Als in de winter de ramen dicht zijn, en de aan te schaffen MV box staat aan, hoe komt er dan verse lucht je woning binnen?
Ja ik ben inmiddels wel aardig ingelezen en snap inderdaad dat een raampje openen niet hetzelfde is als ventilatie, vandaar nu ook de aanschaf van een MV-box :P (maar zo lang het buiten warmer is dan 10 graden staan de ramen altijd wel op een kiertje - en daarmee overleef ik ook al 8 jaar in dit huis hehe - maar goed, voor het ontvochtigen wil ik toch een MV). De toevoer vindt plaats middels ventilatieroosters in de slaapkamers.

[ Voor 14% gewijzigd door FJA op 29-07-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je hebt aanvoerroosters, dat is mooi.

Dan zou ik je aanraden om mechanische ventilatie aan te brengen met een debiet van 25-30m3/h per persoon in de betreffende kamers met instelbare ventielen op de buis. Aangezien de MVbox in principe heel je huis kan afzuigen, zou je badkamer, WC, en keuken er ook bij kunnen pakken.

Geluid houd je laag door zo weinig mogelijk flexbuis te gebruiken (maak het de MVbox niet te moeilijk) en een (flex)demper van een meter recht uitgerekt aan de invoer te monteren. Als je het geluid niet inperkt dan ga je hem niet gebruiken, dus zorg dat je daar goed op let.

Mijn advies zou zijn om de unit altijd aan te laten staan. Hierdoor garandeer je een bepaalde mate van ventilatie, en dus luchtkwaliteit. Extra ventileren met ramen of een hogere stand kan natuurlijk altijd.

De ramen open kan prima samen met de mechanische afvoer.

Pas op met goedkope MV boxen, die willen nog weleens onbalans op de motor hebben waardoor ze meer geluid maken.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 29-07-2024 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:10
Hier ook bezig met ventilatie. Gewoon 125 buis aanleggen en bij de box elke buis aansluiten met een demper. Die demper is dan je flexibele passtuk naar de box.
Ik heb hier een Orcon MVS15RHB draaien met een draadloze zender. Ding draait altijd in standby, tenzij de ingebouwde sensor vocht detecteert. In de slaapkamers heb ik CO2 meters aan HomeAssistant gekoppeld en eentje is voorzien van een RF module die de Orcon box kan besturen. Te hoog CO2 is box automatisch naar medium, lange tijd onder een bepaalde grens is box terug naar auto.

Nu in de zomermaanden gebruik ik de box op standje medium (of full zolang er nog niemand in bed ligt) zodra buitentemperatuur lager is dan de binnentemperatuur om het huis af te koelen, werkt goed.

Edit: gebruik boxen van Orcon, Itho of Duco. Die zijn ook goed te besturen met alternatieve oplossingen.

[ Voor 9% gewijzigd door _JGC_ op 29-07-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Erg bedankt voor de hulp! Ik ben een beetje aan het rondkijken naar het minimale debiet van verschillende MV's, en het lijkt erop dat in ieder geval de modellen van Duco en Itho werken met een minimum debiet van 25 kuub per uur. Dat betekent dat de lucht in mijn studeerkamertje van 21 kuub meer dan eens per uur volledig wordt ververst. Ik vind dat overdreven en in de winter bijzonder zonde van de warmte*, zeker omdat ik in 90% van de tijd helemaal niet in die kamer ben (en ik heb geen andere huisgenoten).

Nou is er al 1 oplossing geboden; om zelf een aan- uit schakelaar te maken met een zigbee plug. Maar liever nog zou ik gewoon een veel lager constant debiet kunnen instellen, bijvoorbeeld 5 of 10 kuub per uur op de minimumstand. Op die manier wordt de motor (of olie) niet 'lui', heb ik er geen omkijken naar, en loopt er ook continu lucht door de buizen (wat eventuele condensvorming en schimmelvorming tegen kan gaan). Zijn jullie op de hoogte van een merk of specifiek model die zoiets zou kunnen bieden? Of zijn er eenvoudige DIY oplossingen denkbaar om dit te bereiken? Zou je bijvoorbeeld twee buizen samen kunnen laten komen en die aan 1 ventiel op de box kunnen koppelen (voor een gemiddeld debiet van 12,5 kuub p/u per buis), bestaan daar de juiste stukken buis voor, of zou dat gegarandeerd lawaai in de buizen opleveren of om andere reden niet werken?

*niet voor niets dat een type C1 ventilatie slecht is voor je energielabel :X

[ Voor 15% gewijzigd door FJA op 29-07-2024 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als je echt terug wil kunnen naar 5 - 10 m3/h zou je parallel aan de MV een fannetje zoals er in een PC worden gebruikt kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De MVS15 doet 45 kuub per uur in de "afwezig" stand. Op laag/auto is dat 70 kuub per uur. Als je gaat douchen wil je die 150 kuub per uur.

Hierboven is al aangegeven dat je 25 kuub per uur per persoon moet rekenen, voor een alleenstaande is zo'n MVS15 dan overkill. Orcon heeft ook nog een kleinere unit, mogelijk kan die van Itho ook lager.

Ik ben zelf heel blij met mijn box, maar we zijn hier dan ook met 4 personen en een kat.

Ik merk qua energieverbruik niks van die box, maar dat is ook omdat het ding ventileert wanneer het echt nodig is. Het alternatief wat mijn vriendin altijd toepaste was raam op de slaapkamer 24/7 open, ook als het steenkoud is buiten. De box trekt nu gewoon frisse lucht naar binnen als het nodig is via het rooster, raam kan gewoon dicht blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Uitzetten moet je dus echt niet doen.

Maar om toch je vraag te beantwoorden, neem dit topic even door:

Itho Daalderop - open source wifi control add-on module

Als je niet bang bent voor een heel klein beetje met de hardware spelen, kun je voor weinig zo'n Itho unit compleet controleren via wifi. Inclusief op 0 zetten. Ook al, ik zeg het nog maar eens, doe je dat beter niet.

Voor het stroomverbruik hoeft het niet, dat is in de lage standen minder dan je internet-modem (3 a 5W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Voor 25 kuub per uur op lage stand kom je op de Itho CVE-S ECO S uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Wilke schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:54:
Uitzetten moet je dus echt niet doen.

Als je niet bang bent voor een heel klein beetje met de hardware spelen, kun je voor weinig zo'n Itho unit compleet controleren via wifi. Inclusief op 0 zetten. Ook al, ik zeg het nog maar eens, doe je dat beter niet.

Voor het stroomverbruik hoeft het niet, dat is in de lage standen minder dan je internet-modem (3 a 5W).
Ik ben niet bang voor een heel klein beetje met hardware spelen, maar wel voor een topic van 210 pagina's :P is er ergens een handleiding voor dummies voor installatie en ingebruikname? Dan kan ik die even bekijken en inschatten of me dat lukt.

En inderdaad, telkens handmatig aan- en uitzetten heeft ook absoluut niet mijn voorkeur. Dus wat te denken van het idee om mijn twee slaapkamertjes op zolder aan te sluiten op 1 ventiel van de box, dus door twee afvoerkanalen vóór de MV-box te laten samenkomen? Dus dan heb je het debiet van 25 kuub per uur maar verdeeld over 2 kamers, nog steeds een 'dom' systeem, maar zolang de vochtsensor en/of CO2-sensor niet aanslaat gaat er in ieder geval 50% minder warmte verloren in de winter.

Edit: een broekstuk denk ik dus aan - dat is de term voor een Y-vormig koppelstuk voor buizen

[ Voor 16% gewijzigd door FJA op 29-07-2024 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FJA schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:18:
[...]

Ik ben niet bang voor een heel klein beetje met hardware spelen, maar als ik werkelijk geen enkele afkorting begrijp in dat topic dan vermoed ik dat dat niet voor mij bestemd is, tenzij er ergens een handleiding voor dummies valt te vinden met een kant-en-klaar stappenplan voor installatie en ingebruikname.

En inderdaad, telkens handmatig aan- en uitzetten heeft ook absoluut niet mijn voorkeur. Dus wat te denken van het idee om mijn twee slaapkamertjes op zolder aan te sluiten op 1 ventiel van de box, dus door twee afvoerkanalen vóór de MV-box te laten samenkomen? Dus dan heb je het debiet van 25 kuub per uur maar verdeeld over 2 kamers, nog steeds een 'dom' systeem, maar zolang de vochtsensor en/of CO2-sensor niet aanslaat gaat er in ieder geval 50% minder warmte verloren in de winter.
Je hebt gewoon 1 box met 1 afvoer en stuk of 4-5 aanvoer aansluitingen. Die 25 kuub per uur is het totale debiet over alle aansluitingen. Gebruik je er 1, gaat er 25 kuub door 1 buis, sluit je er 2 aan, wordt het verdeeld over 2 buizen.
Je kunt 2 ventielen op 1 buis uit laten komen, een buis kan meer lucht afzuigen dan je toestaat op een afvoerventiel, maar als je dat aansluit zonder dempers krijg je geluidslekken tussen 2 ruimtes via de ventilatiekanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Je hebt gewoon 1 box met 1 afvoer en stuk of 4-5 aanvoer aansluitingen. Die 25 kuub per uur is het totale debiet over alle aansluitingen. Gebruik je er 1, gaat er 25 kuub door 1 buis, sluit je er 2 aan, wordt het verdeeld over 2 buizen.
Je kunt 2 ventielen op 1 buis uit laten komen, een buis kan meer lucht afzuigen dan je toestaat op een afvoerventiel, maar als je dat aansluit zonder dempers krijg je geluidslekken tussen 2 ruimtes via de ventilatiekanalen.
[/quote]

Ah oke, ik zag op youtube en in handleidingen telkens melding van 25, 50 of 75 kuub per ventiel (afhankelijk van badkamer, toilet of keuken etc.), dus ik ging ervan uit dat de MV-box die capaciteit bood per ventiel. Maar goed om te weten dus, bedankt.

Ik heb zojuist de handleiding gevonden, dus dat is een goed begin haha. Het idee dat je alles zelf kan regelen en bijhouden staat me enorm aan, dus ik wil het graag proberen. Maar als ik het goed begrijp gaat de MV-box communiceren door middel van een protocol dat heet MQTT, en daarvoor heb je een apparaat nodig die optreedt als "MQTT Broker". In de handleiding wordt verwezen naar hoe MQTT te installeren op een raspberry pi, en wordt vermeld dat het ook op een computer kan, maar dat die verbinding met je MV-box (bijvoorbeeld) alleen blijft bestaan als je pc draait. Ik neem aan dat niet iedereen een raspberry pi heeft draaien, enkel om de MV-box aan te kunnen sturen, en een PC klinkt dus ook niet ideaal. Hoe doen andere tweakers dit, kan je je telefoon ook als MQTT Broker laten fungeren? En werkt dat alleen op korte afstand via wifi, of kan je ook op afstand data ontvangen en signalen geven aan je MV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Die MQTT broker draait hier op een NAS, samen met Home Assistant en een hoop andere zooi om alles aan elkaar te knopen. Ik verwacht dat de meeste tweakers ook iets als HA of Domoticz draaien en dan is iets als mosquitto draaien ernaast vrij eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Als en met hardware wilt kloten zou ik eerder kijken naar Duco met Open Air (Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)). Die kan je ook standalone via de firmware inregelen zonder dat je een smart home opstelling nodig hebt. (Er zijn meer modellen die werken van bijv orcon).

[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 30-07-2024 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJA
Caelorum schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:18:
Als en met hardware wilt kloten zou ik eerder kijken naar Duco met Open Air (Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)). Die kan je ook standalone via de firmware inregelen zonder dat je een smart home opstelling nodig hebt. (Er zijn meer modellen die werken van bijv orcon).
Hm tja hoe meer ik me inlees hoe minder vertrouwen ik erin krijg dat ik dit ooit aan de praat ga krijgen ... tis niet zozeer dat ik met hardware wil klooien, als wel dat ik gewoon een slim ventilatiesysteem wil hebben dat gericht te bedienen is. Toch ongelofelijk dat de fabrikanten dit niet kunnen aanbieden op een gebruiksvriendelijke manier, het lijkt me dat er markt genoeg voor is ...

Ik denk dat ik toch aangewezen ben op een smart plug als ik de boel enigszins slim - maar handmatig - wil bedienen, samen met wat onafhankelijke vochtsensors her en der in het huis. En dat dit niet ideaal is besef ik me, maar ik weiger om elk uur een volledige slaapkamer aan verwarmde lucht naar buiten te sturen in de winter :-(

[ Voor 17% gewijzigd door FJA op 30-07-2024 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Jij kan gewoon een kleine box pakken die permanent aanstaat op d e laagste stand. Twee sensoren erin en je hoeft niets meer in te regelen. Als je bang bent voor dag er teveel wordt afgezogen in die ene kamer dan kan je twee ventielen op 1 buis zetten (in twee verschillende vertrekken) en die in de studeerkamer wat verse dichtzetten. Dan zuigt die wel meer uit de andere vertrekken.
Alternatief is wat wij in deze jaren 70 woning hebben. Licht wordt alleen op de gang afgezogen. Door roosters in het raam en kieren onder de deuren wordt de lucht in de slaapkamers ververst. Dat werkt net genoeg om te zorgen dat de lucht acceptabel blijft tijdens slapen.

Het probleem zijn denk ik niet de boxen, maar dat je enigszins rare wensen hebt die voortkomen uit een verkeerd ontwerp.

Overigens kan je zelfs decentrale ventilatie aanbrengen. Zeg maar wat een beetje is zoals de badkamerventilatoren.

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 30-07-2024 00:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
FJA schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:28:
[...]

Hm tja hoe meer ik me inlees hoe minder vertrouwen ik erin krijg dat ik dit ooit aan de praat ga krijgen ... tis niet zozeer dat ik met hardware wil klooien, als wel dat ik gewoon een slim ventilatiesysteem wil hebben dat gericht te bedienen is. Toch ongelofelijk dat de fabrikanten dit niet kunnen aanbieden op een gebruiksvriendelijke manier, het lijkt me dat er markt genoeg voor is ...
De markt voorziet daarin: balansventilatie met warmteterugwinning (systeem D). Dat is wel een buts meer werk om aan te leggen, en een grotere investering.
Ik denk dat ik toch aangewezen ben op een smart plug als ik de boel enigszins slim - maar handmatig - wil bedienen, samen met wat onafhankelijke vochtsensors her en der in het huis. En dat dit niet ideaal is besef ik me, maar ik weiger om elk uur een volledige slaapkamer aan verwarmde lucht naar buiten te sturen in de winter :-(
De lucht zelf bevat niet zoveel energie, dat zit voornamelijk in de muren. Goed isoleren maakt veel meer uit op je jaarrekening dan expres ondermaats ventileren.

De slimmigheid is echt niet zo interessant. Je bent heel erg gedreven om zo min mogelijk te ventileren, maar daar valt dus maar beperkte winst te halen.

Het feit dat je steeds druk bent met vochtbeheer geeft mij het sterke vermoeden dat je gewoon niet genoeg ventileert. Huizen met adequate ventilatie hebben geen vochtproblemen. Ik ken exact nul woningen waar vocht zo'n groot probleem is dat de ventilatie actief gestuurd moet worden op vocht (muv badkamerregeling). De enige uitzondering daarop is misschien wtw ventilatie met vochtterugwinning. Dat heeft voordelen en nadelen.

Vochtsensors zijn dus ook alleen nuttig in de badkamer, daar waar je echt wilt sturen op zo snel mogelijk vocht verwijderen. Sommige MV boxen hebben deze intern, die toeren op als er een plotselinge stijging gedetecteerd wordt.

CO2 sensors zijn sterk in bewaking van luchtkwaliteit,en beperkt nuttig voor het aanpassen van het ventilatiedebiet. Wanneer je bezoek hebt bijvoorbeeld, dan wil je nog weleens vergeten om de ventilatie hoger te zetten omdat je druk bent met de koffie.
Beperkt omdat het niet altijd wenselijk is om het ventilatieniveau te verlagen omdat de bewoners zich op een kamer bevinden waar neit actief gemeten wordt, waardoor de ventilatie ondermaats kan zijn in die ruimten.

Al die slimmigheid klinkt leuk, maar als je echt die warmte niet wilt verliezen zul je die warmte uit de uitgeblazen lucht moeten halen ipv het ten koste laten gaan van de luchtkwaliteit. Daar hebben we WTW ventilatie of warmtepompboilers voor. WTW ventilatie heeft 10x minder verlies dan een MV box. Daar kan slimmigheid niet tegenop.

Om al die twijfel weg te nemen en het simpel te houden zou ik:
- Eerst een nulmeting doen met een losse CO2 sensor om inzicht te krijgen in het huidige ventilatieniveau
- Een 'domme' MV box ophangen op een 25m3/h/persoon/kamer die eventueel slimmer gemaakt kan worden op een later moment
- verschil meten, conclusies trekken
- evt. slimmigheid toepassen als blijkt dat er veel te halen is en vaak overmaats geventileerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb de box hier CO2 gestuurd, maar meestal is de standaard 70m3/h stand voldoende. Vocht en temperatuur meet ik nu ook overal, maar vocht pakt de box zelf op en temperatuur is alleen handig voor het geforceerd afkoelen van je huis na zonsondergang.

Sinds we meten en actief ventileren is het klimaat op de bovenverdieping zoveel beter geworden.
Beneden helaas nog geen ventiel, maar als je dan het gevoel "ik ben moe" hebt is een blik op de CO2 meter genoeg om te bevestigen waarom dat zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
De box meet dus vermoedelijk alleen veranderingen in vochtpercentage (badkamervocht), geen absolute vochtmeting. De optie om altijd te ventileren boven de 70% luchtvochtigheid (zoals op een Zehnder ComfoAir Q series wel mogelijk is) is misschien niet mogelijk op de eerder genoemde MV box merken. Als dat wel een vereiste is, even de handleiding checken.

Pagina: 1