Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-03 13:52
Matched: nkon, ess, pro
Ik zie allemaal hele complexe opstellingen, met vaak meerdere Multiplussen, gepraat over shunts, etc. Dit maakt het voor een starter wat overweldigend. Tot nu zat ik in het kamp Marstek, maar hoe meer ik erover nadenk hoe minder enthusiast ik word. Het nadeel vind ik dat ik bij iedere potentiele uitbreiding een extra omvormer erbij krijg.

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een bestaande Solaredge omvormer op zolder met max. 7000w AC output. Het gros gebruik ik voor de auto's en wpb. De rest wil ik zoveel mogelijk opvangen met een accu om terug leverboetes te minimaliseren. Ik wil klein starten met 1 * 5kWh accu. Ik kan 1 groep vrijmaken voor de omvormer. Bij Marstek zou dit maximaal 2500w laden/ontladen betekenen. Stel ik breid later uit door een extra accu door te lussen, kan ik bij een Victron dan de laadsnelheid verhogen? Het liefst maak ik gebruik van de bestaande P1 uitgang op de meter, hoewel deze maar iedere 10s een update geeft (DSMR2). Anders moet ik de meterkast gaan verbouwen want er is geen ruimte meer voor extra modules (ik heb al 2 extra zekeringkasten hangen voor PV en EV).

Wat heb ik nodig als bare minimum? Ik dacht:
  • Victron MultiPlus-II 48V/5000VA/70A-50/230V omvormer/lader
  • NKON ESS Pro – 51.2V 5.12kWh Home battery (incl. BMS)
  • Daarna wordt het lastig. Een GX communicatiemodule? E.e.a. om het veilig te houden? Is de bestaande 16A automaat in de meterkast voldoende?
Ik draai al HA en EVCC. De accu hoeft alleen maar NOM te bewaken.

[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-08-2025 12:57 ]

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12:11
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:56:
Wat heb ik nodig als bare minimum? Ik dacht:
  • Victron MultiPlus-II 48V/5000VA/70A-50/230V omvormer/lader
  • NKON ESS Pro – 51.2V 5.12kWh Home battery (incl. BMS)
  • Daarna wordt het lastig. Een GX communicatiemodule? E.e.a. om het veilig te houden? Is de bestaande 16A automaat in de meterkast voldoende?
  1. Dat is een prima begin
  2. 2 nadelen; Seplos BMS, niet favoriet bij veel Victron gebruikers en 100 Ah is erg weinig. Ga gelijk voor een 16 kWh..
  3. Ja. Je kunt een losse Cerbo GX bijbestellen of die Multiplus met ingebouwde GX

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 23:12
Ik heb ook LTS en MTS elektro gedaan, ergens in de jaren 80 en ben in de jaren 90 programmeur geworden. Doe nog steeds m'n eigen elektrisch.

Ik kende zonnepanelen super nog niet en zag dat hij al goede Victron sets samenstelt. Deze vond ik wel interresant.

https://zonnepanelensuper...-32-64kwh-19-5kw-3-fasen/

Ik wil volgend jaar opslag bouwen in de schuur bij m'n nieuwe huis. Ik heb al 5 * 6mm2 en 5 * 10mm2 en 3 keer UTP van de meterkast naar de schruur geregeld en zat aan 3 keer een multiplus II 5k6 te denken. Dit zodat ik ook off-grid nog goed door kan draaien (komt ook een warmtepomp en airco achter te draaien). Ik zag dat deze zet daar al redelijk op aansluit maar wel wat hoger uitkomt dan ik wou vanwege de 3 keer 16kWh accu wat waarschijnlijk gedaan is om de 300 Ampere te kunnen leveren aan de Victrons.

Zelf had ik de nieuwe NKON ESS Pro van 32kWh in gedachte, deze zou ook tot 300 Ampere kunnen leveren en komt een stuk goedkoper uit. Ook hoef ik geen TFT schermen in mijn schuur en denk ik dat ik ook wel zonder de Lynx busbars kan en een goedkopere bar. De accu komt al met zekering, verwarming en blussysteem. Moet ik de omvormers dan ook nog appart zekeren als er maar 1 accu aan komt te hangen?

Dit is de NKON ESS Pro van 32kWh

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html

Leuk topic hier.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07:38
PuzzleSolver schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 20:23:
Ik heb ook LTS en MTS elektro gedaan, ergens in de jaren 80 en ben in de jaren 90 programmeur geworden. Doe nog steeds m'n eigen elektrisch.

Ik kende zonnepanelen super nog niet en zag dat hij al goede Victron sets samenstelt. Deze vond ik wel interresant.

https://zonnepanelensuper...-32-64kwh-19-5kw-3-fasen/

Ik wil volgend jaar opslag bouwen in de schuur bij m'n nieuwe huis. Ik heb al 5 * 6mm2 en 5 * 10mm2 en 3 keer UTP van de meterkast naar de schruur geregeld en zat aan 3 keer een multiplus II 5k6 te denken. Dit zodat ik ook off-grid nog goed door kan draaien (komt ook een warmtepomp en airco achter te draaien). Ik zag dat deze zet daar al redelijk op aansluit maar wel wat hoger uitkomt dan ik wou vanwege de 3 keer 16kWh accu wat waarschijnlijk gedaan is om de 300 Ampere te kunnen leveren aan de Victrons.

Zelf had ik de nieuwe NKON ESS Pro van 32kWh in gedachte, deze zou ook tot 300 Ampere kunnen leveren en komt een stuk goedkoper uit. Ook hoef ik geen TFT schermen in mijn schuur en denk ik dat ik ook wel zonder de Link busbars kan en een goedkopere bar. De accu komt al met zekering, verwarming en blussysteem. Moet ik de omvormers dan ook nog appart zekeren als er maar 1 accu aan komt te hangen?

Dit is de NKON ESS Pro van 32kWh

https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html

Leuk topic hier.
Ik kan Toby van de Zonnepanelensuper aanraden, hij geeft goed advies, en de sets kunnen voldoen aan veel van de veiligheidseisen. (Moet je wel zelf ook op letten)
Je kan daar zelf kiezen hoeveel accu’s je aansluit. Ik heb er momenteel 1x16kwh draaien, moet ik wel ontlaad/laadstroom beperken op 120A. Volgend jaar een tweede erbij, en dan heb ik vrijwel altijd genoeg.
Vanwege de techniek en dat het bij mij in huis hangt ben ik voor de multi rs solar gegaan, maar MP2 is nog steeds een uitstekend product als je geen moeite hebt met oude Windows 3.11 software 8)7
Als je in de meterkast een schakelaar bouwt om gewoon terug naar het net te wisselen ben je ook niet super afhankelijk van het goed functioneren. Wel zo fijn

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-03 23:12
De NKON ESS Pro van 32kWh gebruikt ook maar 1 BMS. De MB31 cellen zijn parallel gezet in de kast.
Dit geavanceerde systeem combineert 3,2V 314Ah EVE MB31 Grade A cellen in een 16S2P configuratie, een krachtige 300A Seplos BMS met JK 2A Active Balancer en extra functies zoals ingebouwde verwarmingspads en een aerosol-brandblusser voor optimale werking in alle omgevingen.
Verder vond ik 3.400 euro inclusief BTW ook niet echt duur voor wat je krijgt. Het is al volledig in elkaar gezet wat weer wat werk bespaard. Maar vorig jaar was je dat voor de cellen alleen al kwijt dus misschien dat het nog wat verder zakt. Al denk ik dat er niet veel ruimte meer in zit omdat de grondstof Lithium een groot deel van de prijs bepaald.

Het wordt eerder wachten tot de betaalbare en betere Sodium accus uitkomen. Dan kan de prijs met 60% naar beneden volgens voorspellingen, eens kijken of dat ook in de praktijk zo wordt want voorlopig zijn ze nog duurder en slechter voor zover ik ze kon vinden.

• Beer070
PuzzleSolver schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:36:
De NKON ESS Pro van 32kWh gebruikt ook maar 1 BMS. De MB31 cellen zijn parallel gezet in de kast.

[...]

Verder vond ik 3.400 euro inclusief BTW ook niet echt duur voor wat je krijgt. Het is al volledig in elkaar gezet wat weer wat werk bespaard. Maar vorig jaar was je dat voor de cellen alleen al kwijt dus misschien dat het nog wat verder zakt. Al denk ik dat er niet veel ruimte meer in zit omdat de grondstof Lithium een groot deel van de prijs bepaald.

Het wordt eerder wachten tot de betaalbare en betere Sodium accus uitkomen. Dan kan de prijs met 60% naar beneden volgens voorspellingen, eens kijken of dat ook in de praktijk zo wordt want voorlopig zijn ze nog duurder en slechter voor zover ik ze kon vinden.
Ik
Denk dat een deel van de prijsdaling te maken heeft met betrekkelijk matige markt voor EV in de wereld.
De Chinese productie draait redelijk maar de vraag blijft een beetje achter. Dat heeft een effect op accu prijzen. De productiekosten voor een 80kwh auto accu zijn nog steeds significant in de buurt een set van 64kwh thuis accu’s. Terwijl daar gewicht en laad snelheid veel minder een rol speelt.(vergeleken met auto’s)

• pricewatcherke
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17-11-2025
zou dit een alternatief kunnen zijn voor die nkon ess pro van 32kwh
https://tezepower.com/nl/...8067391052151384997651885

• Beer070
Bij mij op mijn telefoon browser duurder dan de Nkon ess pro. Staat geen gewicht bij en 70x70x50cm zal redelijk zwaar zijn. Iets wat ze in de middeleeuwen gebruikte om van de muur naar beneden te gooien of zo… (voor de liefhebbers van ivanho)

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12
Beste mensen, ik ben al sinds mei aan het bouwen aan mijn ideale setup. Dit doe ik volgens het de set van zonnepanelensuper. Nu sta ik voor een volgende keuze en vraag daarbij om advies:

Inmiddels geinstalleerd: 3x Multi RS solar, 3x string ri Zuid (2x2550wp + 1x2910wp) en 1x string ri Westen (2000wp). Daarnaast nog 3 losse panelen in de tuin met micro-omvormers. Voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

Meterkast is aangepast volgens hetzelfde ontwerp van genoemde leverancier. Ik vervang binnenkort alleen nog de Hager SF440 door die van Sontheimer. Inmiddels heb ik de Victron lynx class-t power in en een lynx dixtributor aangeschaft.

De volgende stappen zullen zijn: in eerst instantie een 16kwh verticale batterij, waarschijnlijk de Nkon Ess Pro, welke ik later kan uitbreiden naar 2 of 3. Zodoende kan de opslag meegroeien met het upgraden van de zonnepanelen.

Vraag:
1: de DC-bekabeling van accu naar de Lynx class T is volgens het plan 70mm². De DC bekabeling van de Lynx distributor naar de Multi RS Solar is volgens het plan 50mm². Zou ik deze niet alvast moeten dimensioneren op de uitbreidingsplannen? Dat wil zeggen ook 70mm²? Graag advies.
2: in het plan van zonnepanelensuper staat optioneel een Lynx smart BMS ingetekend. Zijn er tweakers die dit ook gedaan hebben? In mijn ogen vooral de magneetschakeling en de pre-charge zijn interesant. Maakt het dan nog uit of het de nieuwere NG versie is of niet? Ik ga er toch geen NG accu's op aansluiten.
3: AC uit 2: hier heb ik nog niets op aangesloten, de bekabeling is al in de meterkast. Zouden jullie daar ook als eerste een hoofdschakelaar installeren?
4: Krachtstroom: mijn Daikin warmtepomp heeft een krachtstroom aansluiting nodig voor zijn backup heater. Welke in de meterkast direct na de hoofdaansluiting zit, voor de Victrons. Zou ik nog een 2e krachtstroom aansluiting kunnen maken? Bijvoorbeeld bij AC uit 2? Er komt in de toekomst een laadpaal voor een EV. Of zou deze met een soort prioriteitsschakeling de aansluiting met de warmtepomp moeten delen?

Al met al superblij met alle input hier van het forum. Alles draait tot nu toe al, als een zonnetje!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5hV_oVHrhWzqasen8k5__ytlyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hOAGVQ8pOjDx3lmQ4yjzWhDi.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
tijn1976 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:03:
Beste mensen, ik ben al sinds mei aan het bouwen aan mijn ideale setup. Dit doe ik volgens het de set van zonnepanelensuper. Nu sta ik voor een volgende keuze en vraag daarbij om advies:

Inmiddels geinstalleerd: 3x Multi RS solar, 3x string ri Zuid (2x2550wp + 1x2910wp) en 1x string ri Westen (2000wp). Daarnaast nog 3 losse panelen in de tuin met micro-omvormers. Voldoende uitbreidingsmogelijkheden voor de toekomst.

Meterkast is aangepast volgens hetzelfde ontwerp van genoemde leverancier. Ik vervang binnenkort alleen nog de Hager SF440 door die van Sontheimer. Inmiddels heb ik de Victron lynx class-t power in en een lynx dixtributor aangeschaft.

De volgende stappen zullen zijn: in eerst instantie een 16kwh verticale batterij, waarschijnlijk de Nkon Ess Pro, welke ik later kan uitbreiden naar 2 of 3. Zodoende kan de opslag meegroeien met het upgraden van de zonnepanelen.

Vraag:
1: de DC-bekabeling van accu naar de Lynx class T is volgens het plan 70mm². De DC bekabeling van de Lynx distributor naar de Multi RS Solar is volgens het plan 50mm². Zou ik deze niet alvast moeten dimensioneren op de uitbreidingsplannen? Dat wil zeggen ook 70mm²? Graag advies.
2: in het plan van zonnepanelensuper staat optioneel een Lynx smart BMS ingetekend. Zijn er tweakers die dit ook gedaan hebben? In mijn ogen vooral de magneetschakeling en de pre-charge zijn interesant. Maakt het dan nog uit of het de nieuwere NG versie is of niet? Ik ga er toch geen NG accu's op aansluiten.
3: AC uit 2: hier heb ik nog niets op aangesloten, de bekabeling is al in de meterkast. Zouden jullie daar ook als eerste een hoofdschakelaar installeren?
4: Krachtstroom: mijn Daikin warmtepomp heeft een krachtstroom aansluiting nodig voor zijn backup heater. Welke in de meterkast direct na de hoofdaansluiting zit, voor de Victrons. Zou ik nog een 2e krachtstroom aansluiting kunnen maken? Bijvoorbeeld bij AC uit 2? Er komt in de toekomst een laadpaal voor een EV. Of zou deze met een soort prioriteitsschakeling de aansluiting met de warmtepomp moeten delen?

Al met al superblij met alle input hier van het forum. Alles draait tot nu toe al, als een zonnetje![Afbeelding]
1) maximale load tussen accu en een enkele MultiRS is beperkt door de MultiRS => 6000VA/50V = 120A. 50mm2 over 1m is prima te doen. Als je veel afstand hebt kan je natuurlijk ook dikker nemen.
2) Heb ik. was een uitschieter om dezelfde reden als jij noemt, eigenlijk overbodig maar toch wel handig bij opnieuw koud opstarten.
3) Ik heb geen AC Out 2. Mijn MultiRSen hebben AC OUT en AC IN.
4) MultiRS is in niet-island mode hard gekoppeld tussen AC-IN en AC-OUT. je kan zware loads op AC-OUT zetten, als je deze graag wil gebruiken in island-mode. Anders kunnen ze ook prima op AC-IN, maar voor de VM meter. Een Daikin trekt in de basis niet heel veel stroom, 14kw variant doet misschien net 6kw in normaal gebruik. De backup heater is 9kw of 12kw, die kan je ook gescheiden houden op de AC-IN, maar als je de Daikin backupheater in island mode wil gebruiken dan kan ie op de AC-OUT. (Ik heb een Panasonic 16kw WP zonder heater, dus ander profiel).

• tijn1976
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12
@Beer070 Dank voor je reactie.

1): Helder.
2): Kostbaar, maar op het grote geheel maakt het niet veel meer uit. Als ik het goed begrijp is de nieuwe variant; de NG versie, aan de BMS zijde anders. Ontwikkeld voor de NG smart battery. Aangezien ik geen gebruik maak van het BMS in de Lynx smart BMS (het BMS van de Nkon ESS pro is sturend) zou dan de NG versie goed zijn voor mijn doel?
3): jij hebt de versie zonder de solar?
4): daar moet ik mij even goed in verdiepen. Bedankt.

• Beer070
tijn1976 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:31:

2): Kostbaar, maar op het grote geheel maakt het niet veel meer uit. Als ik het goed begrijp is de nieuwe variant; de NG versie, aan de BMS zijde anders. Ontwikkeld voor de NG smart battery. Aangezien ik geen gebruik maak van het BMS in de Lynx smart BMS (het BMS van de Nkon ESS pro is sturend) zou dan de NG versie goed zijn voor mijn doel?
2) ik had eerst een SmartBMS500 maar die paste fysiek niet op de M10 distributor. dus een discount upgrade gekregen naar BMS1000. vooral om de zekeringen te beschermen door pre-charge. (iets om mezelf te beschermen tegen domme beslissingen waarvan ik weet dat ik ze verkeerd neem)
3) ik heb 3xmulti-rs solar. AC-OUT2 is hetzelfde als AC-IN. Niet separaat te schakelen, dus dan kan je het beter op AC-IN zetten :)

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:03
tijn1976 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:31:

In de handleiding hebben ze het over een timer voor de pre-charge functie. Hier heeft een andere tweaker de 32 kwh versie aangeschaft en heeft ook geen pre-charge weerstand gebruikt.
Wellicht dat de pre-charge al ingebouwd zit in het BMS?

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:05
Conrado schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:02:
[...]

Ja, ook nog om een andere reden: Toby legt in een video uit dat de levensduur met een kwart verkort wordt!
Wat vinden jullie van de NKON Pro ESS accu's? Garantie 6 jaar en prijstechnisch heel interessant voor een kant en klaar product. Natuurlijk duurder dan een zelfbouw unit maar ik denk dat een verzekeringsmaatschappij een kant en klaar unit met (echte) CE keur een stuk makkelijker accepteert.

Het zal een aantal onder jullie pijn doen, maar de accu's liggen dus op de zijkant. Schijnt van EVE te mogen las ik ergens op een forum.
Als je rondkijkt op 't internet zie je best wel veel verticale opstellingen beschikbaar. Blijkbaar is het mogelijk om de accu's liggend te gebruiken, of men neemt de gok dat ze pas na de garantieperiode problemen geven.
Hoewel, ik zag ook een leverancier die 10 jaar garantie geeft. Alles natuurlijk voor wat het waard is.

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-04 08:31
GJzon schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:41:
[...]

Wat vinden jullie van de NKON Pro ESS accu's? Garantie 6 jaar en prijstechnisch heel interessant voor een kant en klaar product. Natuurlijk duurder dan een zelfbouw unit maar ik denk dat een verzekeringsmaatschappij een kant en klaar unit met (echte) CE keur een stuk makkelijker accepteert.

Het zal een aantal onder jullie pijn doen, maar de accu's liggen dus op de zijkant. Schijnt van EVE te mogen las ik ergens op een forum.
Als je rondkijkt op 't internet zie je best wel veel verticale opstellingen beschikbaar. Blijkbaar is het mogelijk om de accu's liggend te gebruiken, of men neemt de gok dat ze pas na de garantieperiode problemen geven.
Hoewel, ik zag ook een leverancier die 10 jaar garantie geeft. Alles natuurlijk voor wat het waard is.
Je bedoeld de batterij die 1649 kost?
Die is namelijk niet met EVE cellen

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheersing (MRK-A)

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:05
bommer schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:51:
[...]

Je bedoeld de batterij die 1649 kost?
Die is namelijk niet met EVE cellen
Je hebt gelijk. Deze is wel met EVE: NKON ESS Pro - 51.2V 16.1kWh Thuisbatterij EUR 1899,95
Wat je kunt doen is de kast op de voorkant leggen als je de cellen 'rechtop' wil hebben.
Zie: https://deligreenlto.com/...-51-2v-280ah?gad_source=1
Foto's met opengewerkte kast.

Zie ook de discussie op: https://akkudoktor.net/t/nkon-ess-pro/32523/58

Ik sta open voor diverse meningen c.q. inzichten en kan me goed voorstellen dat mensen de cellen liefst rechtop willen.
Maar goeroe's zijn niet heilig.
Technieken, fabricagemethoden en inzichten schrijden elke dag voort. En soms moet je een beetje nieuwsgierig en creatief zijn.

Er worden kant en klare verticale opstellingen aangeboden. Ook leveranciers van losse kasten leveren dit soort verticale behuizingen voor de zelfbouwers.
Er is blijkbaar een goede reden dat men dit aanbiedt. En uiteraard google ik naar de beweegredenen zodat ik daar ZELF een mening over kan vormen.

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 03-04 15:13
bdl78 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 13:11:
[...]

ik heb eens geïnformeerd bij iemand die dit kan maken. Dus de accubak maar dan in de hoogte ipv in de breedte. Is daar meer animo voor? Hij is dan niet meer stapelbaar maar wel smal.
NKON ESS PRO?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• witje_
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-04 21:01
Ik heb van Nkon het volgende antwoord gekregen op mij vraag rond kortsluitstroom en zekeringen van de ESS pro 10kWh
Helaas heb ik de kortsluitamperage niet van deze batterij, ik weet dat er een 400A Mega Fuse en een 250A automaat die 7.5Ka kan breken in serie staan.
Ik vind het vreemd dat ze geen idee hebben van de kortsluitstroom.
Is volgens jullie kennis de zekering en/of automaat geschikt om kortsluitvermogens te onderbreken?
witje_ schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:53:
Ik ben ook aan het rondkijken voor een thuis batterij.
Doel:
  1. overschot van zonneenergie opslaan in batterij en gebruiken wanneer geen zon (nul op de meter)[/li
  2. op basis van vooruitzicht van zonne-energie, verwacht verbruik, prijs elektriciteit, gericht de batterij aansturen
Ik heb op dit moment op twee daken zonnepanelen staan met een totaal omvormer-vermogen van 3,1kW (2 keer SMA omvormer)

Om dit te bereiken heb ik zelf al een script gemaakt, waarbij elke kwartier beslist wordt wat de beste strategie is.

Aan de hand van de info hier en wat opzoekwerkt kwam ik tot volgende keuze (voorstel)Dit systeem wordt geplaatst in een niet geïsoleerd of verwarmd (groot uitgevallen) tuinhuis.

ik heb op dit moment reeds een SMA energy meter en ik hoopte om deze mee te kunnen integreren via https://github.com/mitchese/shm-et340

Is er hier ervaring met bovenstaand systeem (nkon batterij in combinatie met multipluss)? En iemand al een SMA meter geIntegreerd?
Ik heb geen extra materiaal nodig om de installatie veilig te maken?

Bijkomend:
Aansturing is mogelijk door de ESS op external control te zetten en dan in mode 2 --> https://www.victronenergy.com/live/ess:ess_mode_2_and_3

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:37
witje_ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:50:
Ik heb van Nkon het volgende antwoord gekregen op mij vraag rond kortsluitstroom en zekeringen van de ESS pro 10kWh

[...]

Ik vind het vreemd dat ze geen idee hebben van de kortsluitstroom.
Is volgens jullie kennis de zekering en/of automaat geschikt om kortsluitvermogens te onderbreken?

[...]
De weerstand van de cellen is extreem laag (~0,17mΩ) dus je maximale kortsluitstroom is theoretisch rond 20kA. Natuurlijk voegen je busbars, kabels en andere verbindingen weerstand toe waardoor het in de praktijk lager ligt. 1m kabel van 70mm2 is bijvoorbeeld al ~0,25mΩ.

Ik weet niet hoe het met t-class fuses zit, maar veel zekeringen vinden het niet prettig om overbelast te worden door een gedeeltelijke sluiting (sluiting met veel weerstand). Daarom pas je vaak nog een circuit breaker toe die de overbelasting beveiligd. Echter zijn de goedkope circuit breakers vaak van discutabele kwaliteit waardoor ze alsnog kunnen smelten bij overbelasting. Het is dan ook zaak om de BMS / inverter limieten goed in te stellen.

• NTS
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

NTS

Ik ben de DC kant van een 3-fase Victron systeem aan het uitwerken. Het plan is nu:

- 1x Multiplus II 48/4k5 GX, 2x Multiplus II 48/4k5
- Lynx Distributor met zekeringen
- Aparte class-T in een houder
- Victron Smart Shunt 300A
- NKON ESS Pro 32 kWh (max output 300A)

Een paar overwegingen waar ik graag de collectieve wijsheid voor zou gebruiken _/-\o_

- Er bestaat een Victron DC schakelaar, maar die is rated tot 275A, en dan heb ik weer twee extra overgangen tussen m'n aansluitingen. Er zit ook een DC schakelaar op de batterij. Ik denk dat ik die Victron schakelaar weg kan laten?

- NKON levert 95mm2 kabels bij deze batterij. Daar zitten M8 ogen op, dus ik moet sowieso andere hebben met M10 aan één kant. Ik zou hier een 120mm2 verloop M8-naar-M10 voor te nemen?

- Van de Lynx Distributor naar de Multiplussen, is het hier logisch om 50mm2 te nemen met een 150A zekering? Dat zou voldoende moeten zijn voor de peak 7 kW die een Multiplus 4k5 kan leveren.

- En dan tussen de Lynx Distributor en de class-T en tussen de Distributor en de Smart Shunt, hoe doe ik dat netjes? Rechtstreeks aan elkaar schroeven lijkt me tricky als het net niet precies op dezelfde hoogte zit. Maar als ik Google op celverbinder dan zie ik die niet in 120mm2 varianten.

Of eerder zoiets: Busbar flexibel maar dan in 120mm2 versie en met 2x M10 ogen? Of zoek ik nu naar iets wat anderen op een veel betere manier oplossen?

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Nu online

pvg

NTS schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:36:
Ik ben de DC kant van een 3-fase Victron systeem aan het uitwerken. Het plan is nu:

- 1x Multiplus II 48/4k5 GX, 2x Multiplus II 48/4k5
- Lynx Distributor met zekeringen
- Aparte class-T in een houder
- Victron Smart Shunt 300A
- NKON ESS Pro 32 kWh (max output 300A)

Een paar overwegingen waar ik graag de collectieve wijsheid voor zou gebruiken _/-\o_

- Er bestaat een Victron DC schakelaar, maar die is rated tot 275A, en dan heb ik weer twee extra overgangen tussen m'n aansluitingen. Er zit ook een DC schakelaar op de batterij. Ik denk dat ik die Victron schakelaar weg kan laten?

- NKON levert 95mm2 kabels bij deze batterij. Daar zitten M8 ogen op, dus ik moet sowieso andere hebben met M10 aan één kant. Ik zou hier een 120mm2 verloop M8-naar-M10 voor te nemen?

- Van de Lynx Distributor naar de Multiplussen, is het hier logisch om 50mm2 te nemen met een 150A zekering? Dat zou voldoende moeten zijn voor de peak 7 kW die een Multiplus 4k5 kan leveren.

- En dan tussen de Lynx Distributor en de class-T en tussen de Distributor en de Smart Shunt, hoe doe ik dat netjes? Rechtstreeks aan elkaar schroeven lijkt me tricky als het net niet precies op dezelfde hoogte zit. Maar als ik Google op celverbinder dan zie ik die niet in 120mm2 varianten.

Of eerder zoiets: Busbar flexibel maar dan in 120mm2 versie en met 2x M10 ogen? Of zoek ik nu naar iets wat anderen op een veel betere manier oplossen?
Al vaker gemeld: Dat er een 300A bms en zekering in de accu box zit, wil niet zeggen dat het verstandig is om er 300A continu uit te trekken. Vuistregel is 0.25C, dus zo’n 150A voor een 32kWh box. Anders worden je cellen te warm als je langdurig zoveel stroom trekt (300A is 4x zoveel warmte ontwikkeling als 150A! P=I^2*R). Je accu is dus te klein, of je moet de inverters structureel knijpen.

DC-schakelaar weglaten. Levert meer problemen dan gemak en er zit een MCCB in de accu box, toch?

Ogen zijn gemakkelijk op te boren. Weet je ook meteen of ze van koper zijn.
Pagina: 1