Ik zie allemaal hele complexe opstellingen, met vaak meerdere Multiplussen, gepraat over shunts, etc. Dit maakt het voor een starter wat overweldigend. Tot nu zat ik in het kamp Marstek, maar hoe meer ik erover nadenk hoe minder enthusiast ik word. Het nadeel vind ik dat ik bij iedere potentiele uitbreiding een extra omvormer erbij krijg.
Mijn situatie is als volgt. Ik heb een bestaande Solaredge omvormer op zolder met max. 7000w AC output. Het gros gebruik ik voor de auto's en wpb. De rest wil ik zoveel mogelijk opvangen met een accu om terug leverboetes te minimaliseren. Ik wil klein starten met 1 * 5kWh accu. Ik kan 1 groep vrijmaken voor de omvormer. Bij Marstek zou dit maximaal 2500w laden/ontladen betekenen. Stel ik breid later uit door een extra accu door te lussen, kan ik bij een Victron dan de laadsnelheid verhogen? Het liefst maak ik gebruik van de bestaande P1 uitgang op de meter, hoewel deze maar iedere 10s een update geeft (DSMR2). Anders moet ik de meterkast gaan verbouwen want er is geen ruimte meer voor extra modules (ik heb al 2 extra zekeringkasten hangen voor PV en EV).
Wat heb ik nodig als bare minimum? Ik dacht:
Mijn situatie is als volgt. Ik heb een bestaande Solaredge omvormer op zolder met max. 7000w AC output. Het gros gebruik ik voor de auto's en wpb. De rest wil ik zoveel mogelijk opvangen met een accu om terug leverboetes te minimaliseren. Ik wil klein starten met 1 * 5kWh accu. Ik kan 1 groep vrijmaken voor de omvormer. Bij Marstek zou dit maximaal 2500w laden/ontladen betekenen. Stel ik breid later uit door een extra accu door te lussen, kan ik bij een Victron dan de laadsnelheid verhogen? Het liefst maak ik gebruik van de bestaande P1 uitgang op de meter, hoewel deze maar iedere 10s een update geeft (DSMR2). Anders moet ik de meterkast gaan verbouwen want er is geen ruimte meer voor extra modules (ik heb al 2 extra zekeringkasten hangen voor PV en EV).
Wat heb ik nodig als bare minimum? Ik dacht:
- Victron MultiPlus-II 48V/5000VA/70A-50/230V omvormer/lader
- NKON ESS Pro – 51.2V 5.12kWh Home battery (incl. BMS)
- Daarna wordt het lastig. Een GX communicatiemodule? E.e.a. om het veilig te houden? Is de bestaande 16A automaat in de meterkast voldoende?
[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-08-2025 12:57 ]
:strip_exif()/f/image/hOAGVQ8pOjDx3lmQ4yjzWhDi.jpg?f=fotoalbum_large)