Je houdt het veilig door het gekoeld te houden in 'containers' welke schoon en droog zijn en regelmatig doorgespoeld worden met schoon water en door hygiënisch te werk te gaan.
Mijn idee daarvoor is 'niet' want je hebt een open tank waar je met de hand dingen bij gaat gooien, dat houdt je niet hygienisch, het is midden op een veld, niet in een ziekenhuis.
Vind het zo vreemd dat dit als betere oplossing gezien wordt.
Als je d'r ijs bij gaat gooien, met een schepje/handschoenen en de handen netjes wassen of rechtstreeks uit een zak kieperen?
Inderdaad wel even opletten dat de zak niet onder het zand zit, o.i.d.
Het hoeft niet zo steriel te zijn als in een ziekenhuis, als het maar hygienisch is.
Als je in de middag wat notenbrood eet en de kruimels daarvan komen vanuit je hand op de koppeling/aan het kraantje, kun je alsnog iemand met een notenallergie een slechte dag bezorgen.
Ik denk dat veel reacties simpelweg niet het risico willen nemen en daardoor kiezen voor voorverpakte flesjes water. Als je wat afvalzakken aan de zijkant hangt kun je daarmee de flesjes weer ophalen (/ruilen voor een volle), krijg je je statiegeld weer terug en kunnen de flesjes gerecycled worden (lijkt mij verantwoord genoeg?).
Daarom wil ik het systeem juist gesloten maken, een tank die je vult direct vanaf een kraan met een koeler ertussen zodat niemand daar direct aan het water zelf zit.
Ja dat is 'technologie' die bestaat en die je kant en klaar kan kopen voor dit doel, kijk naar elke camper.
Ja, een kant&klaar systeem voor in een camper kan wel, als je dat voldoende geisoleerd is en koel blijft.
Je wil echter het water in het geheel gekoeld houden en niet pas koelen op het moment dat het getapt wordt.
Actief koelen kost redelijk wat stroom / is weer een extra apparaat wat moet voldoen aan eisen/leidingen die gespoeld moeten worden.
Passief koelen, m.b.v ijsblokjes, gebruik van gekoeld water en isolatie, lijkt mij simpelweg praktischer.
En ja, je kunt het ijs ook aan de buitenkant tegen de watertank gooien alleen is het wat minder nuttig bij een geisoleerde tank
Als het tapje in de watertank maar genoeg capaciteit heeft, maakt de druk ook niet zo veel uit, bij zo'n jerrycan heb je wel een tapdop nodig welke lucht in laat stromen, het water wat er uit gaat moet immers vervangen worden door lucht, anders krijg je een vacuum waardoor helemaal niets meer naar buiten komt.
Maar de vraag 'hoe houdt je het schoon' blijft staan, dat je er niet 10x per dag met de handen in zit helpt een hoop maar nog steeds moet er meer gebeuren dan 'niks'.
Als je vers/koud water tapt uit een 'drinkwater veilig tappunt' (welke je eerst een tijdje goed door laat stromen) en je doet dat in een 'container' die schoon is en welke je vervolgens met zo'n deksel afsluit.
Dan blijft het in principe schoon.
Netzoals op de camping inderdaad, alleen het probleem is natuurlijk dat je het hier voor anderen voorziet, ik neem aan dat je voor jezelf niet eens zo moeilijk zou doen.
Daarnaast is alleen niet duidelijk welke vormen van verontreiniging je probeert te voorkomen, dus ook niet welke oplossingen je daarvoor moet verzinnen, het lijkt mij de moeite waard om daar eerst over in te lezen.
Je kunt wel technisch bedenken dat het rechtstreeks vanuit het tappunt de container in moet, maar:
- welke aansluitingen heb je dan nodig
- zit d'r uberhaupt een koppeling op het tappunt
- neem je de slangen steeds mee / laat je die in het zand/zon liggen
- zijn Gardena koppelingen officieel wel drinkwaterveilig
Om het bovenstaande schoon te houden, kost meer werk dan de dop van de jerrycan ook even af te spoelen bij het bijvullen, het is niet echt een 'open container' als je 'm daarna er weer op schroeft.