Drinkwater aanbieden, waar rekening mee houden.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik wil op evenementen mobiel drinkwater aanbieden aan mensen op het terrein.
Alsin, op een kar heb ik dan een tank water waar ik mensen hun eigen drinkwater fles mee wil laten vullen.

Ik vraag me alleen af:
- Wat is verstandig om overal te hebben qua filters.
- Hoe vaak/goed moet alles schoongemaakt worden.
- Zijn er nog andere dingen die ik mis (regelgeving oid?).

Mijn huidige idee qua stappenplan is:
Water komt $tent binnen op het terrein, waarschijnlijk over ~100+ meter slang die over de grond ligt.
Water gaat een filter in om evt meuk in het gehuurde leidingwerk of bacteriën te filteren (Heb bijv zo'n soort filter in gedachten)
Water gaat door een koeler (bierkoeler, RVS spiraal door een gekoelde tank)
Hierna gaat het met een slang de mobiele tank in, die zal ~60liter worden en is geïsoleerd (zodat het water lang koel blijft).
Voor de uitgifte voorzie ik de kar van een waterpomp (hydrofoor) en een paar kranen zodat mensen makkelijk hun flessen zouden kunnen vullen.

Waar ik vooral onzeker over ben, hoe houdt je alles schoon, kan makkelijk dagelijks de leidingen en tank spoelen en goed reinigen is ook geen probleem, maar hoe vaak en waarmee dan?
Als je zoekt vind je tientallen mensen over voornamelijk tanks in campers enzo (waar dit sterk vergelijkbaar mee is) waar de meest rare dingen aangeprezen worden zoals ozongenerators voor tanks tot 'je kan het water nooit drinken, je moet het minstens 3 min koken'.

Ik kan weinig harde regels vinden, en heb het idee dat mijn plan redelijk is, maar wil ook niet de reden zijn dat er mensen ziek worden.

Weet niet of het uit mijn vehaal duidelijk is, dit bestaat allemaal nog niet en ben het heel ruim van tevoren aan het plannen, wil het zomer 2025 uitvoeren.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:16:
Ik kan weinig harde regels vinden, en heb het idee dat mijn plan redelijk is, maar wil ook niet de reden zijn dat er mensen ziek worden.
Mijn eerste reactie was: zet dit idee weer lekker terug in de ijskast gezien alle vragen waar je mee komt. Maar goed, toch maar een Google-tje gewaagd, en kijk:

https://www.rivm.nl/drinkwater/drinkwater-en-regelgeving

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Zonder op de details in te gaan, ik zou kijken in de Drinkwaterwet. Die is namelijk van toepassing op "tot aan het punt waar het drinkwater voor consumptie beschikbaar komt". Maar bijvoorbeeld ook de Drinkwaterrichtlijn (EU) 2020/2184 die zich richt op "De lidstaten moeten de nodige maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat voor menselijke consumptie bestemd water vrij is van micro-organismen, parasieten en van stoffen die, in aantallen of concentraties, in bepaalde gevallen, een potentieel gevaar voor de gezondheid van de mens vormen, en dat het aan deze minimumvereisten voldoet."

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

The Executer

Lekker belangrijk!

Is het niet makkelijker een aantal watertaps met van die flessen op een kar te monteren? Eenvoudig te reinigen, makkelijk meerdere units naast elkaar te plaatsen (zodat je bv meerdere mensen tegelijk kan laten vullen) , standaard flessen die je in een koelwagen kan koelen etc.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Skynett @Qwerty-273
Ja die heb ik ook gevonden, maar dat zijn de eisen aan het water wat de drinkwatermaatschappij aanbied.
Ik gebruik als bron leiding/drinkwater, dus in mijn ogen moet ik zorgen dat het water schoon 'blijft' niet schoon wordt, dat is het al.

@The Executer 'Watertaps met van die flessen', wat bedoel je dan, van die hele grote flessen die je op zijn kop op een waterkoeler zet?
Hoe vul die die veilig? hoe houdt je die schoon en koel in een tent? ik zie niet welk probleem dat oplost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Die 100 meter slang kan, als je even geen water tapt, zo een graad of 60 worden. Zelf wil ik nooit water drinken wat in een warme slang gezeten heeft, en zelfs de kraan laat ik doorlopen tot het water kouder wordt. Geen idee hoe filters daarna bijdragen aan de kwaliteit, maar ik zou het zelf liever niet drinken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:31:

@The Executer 'Watertaps met van die flessen', wat bedoel je dan, van die hele grote flessen die je op zijn kop op een waterkoeler zet?
Daar dacht ik ook aan. Blijkt dat je voor 20x 18,9 liter in statiegeldflessen €245 plus BTW neertelt.

Ben je niet veel beter af met gewoon plastic flessen van de Lidl? Anderhalve liter kost iets van een halve euro plus statiegeld. Verkoop ze gekoeld voor een euro en je hebt je koelingskosten er uit zonder je zorgen te hoeven maken over de kwaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door RemcoDelft op 21-07-2024 21:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Je kan voor 700-1000 euro een ISO container met 30 kuub drinkwater krijgen, zo te zien met hydrofoor stalen wasbak en een paar kraantjes en presto.

Linkje geen ervaring en geen aandelen; https://www.tanktrailer.n...st-drinkwater-op-locatie/

Als je koud water wil aan bieden paar ijsblokjes machines huren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tweaker_BE
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Lijkt me geen strak businessplan: https://tapwagen.nl/verhu...al/tapmateriaal-waterbar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@RemcoDelft Bij vorige evenementen werd ook bij tappunten een van de kranen een klein beetje open gezet zodat er altijd stroming is en het dus niet te ernstig kan opwarmen in de zon, dat zal hier ook gebeuren.
De filter is voor extra zekerheid en om evt zooi die tijdens montage in de leidingen is gekomen uit de rest van het systeem te houden.

@Barrycade Wat lost dit op, er is drink/leidingwater op locatie, ik wil het alleen mobiel uit kunnen geven met een kar die rondrijdt over het veld in plaats van alleen een vaste locatie.

@Tweaker_BE Ik snap niet waarom dit linkje relevant is, er is leidingwater en die 'tapwagen' is niet mobiel, ik zie dat als een tijdelijke vaste installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:08
@SA007 eerst even met nvwa praten als je het evenement in Nederland wil laten plaatsvinden. Dit is meldplichtig (onderdeel van evenementenvergunning).

Let op dat eisen HOOG zijn voor drinkwater, zeker dat je niet toilet water bedoelt?

Drinkwater dat door buis over grond loopt moet naar 80 graden gebracht worden voordat het geschonken mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005

The Executer

Lekker belangrijk!

SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:31:
Hoe vul die die veilig? hoe houdt je die schoon en koel in een tent? ik zie niet welk probleem dat oplost?
Yes, die flessen inderdaad! Vullen doe je niet zelf, je koopt ze gevuld (gelijk ook minder werk van, alleen sjouwen en wisselen). Daarnaast zijn de flessen verzegeld mbt hygiëne.

En qua koelen is het afhankelijk wat je zelf aan kan bieden of wat er op locatie is (gekoelde aanhanger, klein vrachtwagentje, ruime koeling op locatie) waardoor je de flessen ook gelijk schoon houdt.

Voordeel is dat je niet zit met slangen, aansluitingen op locatie. Zet de kar met taps heen, zet de flessen erop en je kan los.

[ Voor 3% gewijzigd door The Executer op 21-07-2024 21:49 ]

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweaker_BE
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:42:
@Tweaker_BE Ik snap niet waarom dit linkje relevant is, er is leidingwater en die 'tapwagen' is niet mobiel, ik zie dat als een tijdelijke vaste installatie.
Omdat GRATIS aanbieden van water op een evenement verplicht is...... nou kan jij een business model zien in het leveren van je dienst aan de organisatie, maar als je denkt iets aan eindklanten te verdienen dan ga je concurreren met een gratis product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@99ruud99 Intressant, weet je wellicht waar ik die informatie kan terugvinden, dat is de soort info die ik zoek.
Overigens bied het evenement al langer drinkwater aan, binnen het evenement zijn er plekken waar er bij de kraan extra bijstaat dat het drinkwater is, wat er daarvoor precies extra gedaan is weet ik niet, maar in ieder geval niet tot 80 graden verwarmd, het terrein heeft een groot deel van de leidingen onder de grond zitten, misschien dat die tappunten daar precies naast zaten, niet op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Nou dat ding is mobiel, maar je bedoelt dus echt achterop een karretje?

Qua drinkwater; 60 liter is dus max 120 1/2 litertje vullen. Waarschijnlijk stuk minder met morsen en liter flessen en dan terug naar het vulstation?

Als je maar paar mensen verwacht te doen, maar waarom dan mobiel? Dan verwacht ik een super groot event.

Vandaar dat ik wat grootser dacht.

Die isotanks kosten relatief niets. Gecertificeerd spul dus je hoeft zelf geen Haccp /risico analyse te gaan doen.

En 60 liter is echt peanuts. Denk dan aan een foodgrade IBC ofzo.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Tweaker_BE schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:50:
[...]

Omdat GRATIS aanbieden van water op een evenement verplicht is...... nou kan jij een business model zien in het leveren van je dienst aan de organisatie, maar als je denkt iets aan eindklanten te verdienen dan ga je concurreren met een gratis product.
Waar zie je iets over geld vragen? ik zeg dit nergens en mijn plan is ook om dit gewoon weg te geven hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_BE
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:52:
[...]
en mijn plan is ook om dit gewoon weg te geven hoor.
Bijzonder.... maar hoe zie jij dat dan voor je?
Jij gaat met een grote mobiele kar over een evenement rijden, dat gebeurt nu juist stationair vanuit veiligheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Barrycade schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:52:
Nou dat ding is mobiel, maar je bedoelt dus echt achterop een karretje?

Qua drinkwater; 60 liter is dus max 120 1/2 litertje vullen. Waarschijnlijk stuk minder met morsen en liter flessen en dan terug naar het vulstation?

Als je maar paar mensen verwacht te doen, maar waarom dan mobiel? Dan verwacht ik een super groot event.

Vandaar dat ik wat grootser dacht.

Die isotanks kosten relatief niets. Gecertificeerd spul dus je hoeft zelf geen Haccp /risico analyse te gaan doen.

En 60 liter is echt peanuts. Denk dan aan een foodgrade IBC ofzo.
Ik bedoel echt op een karretje (denk golfkar of gator), de usecase is vooral water brengen naar vrijwilligers op rare plekken.

Denk bijv de vrijwilligers bij de ingang wat misschien 500-600m lopen is naar een waterpunt of tijdens de opbouw als er nog niet veel waterpunten zijn etc.

@Tweaker_BE Waarom concludeer je opeens 'groot' ik zeg 60L, dat is niet groot...

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 21-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 08:40
Misschien iets meer vertellen over waarom je het doet? Dan is je doel misschien makkelijker te begrijpen?

Ik ging er ook vanuit dat je geld wilde verdienen als een soort foodtruck.

Maar je doet dit gratis als gift aan de maatschappij?

Of wil je je verhuren aan een organisatie van evenementen?

Hoeveel water verwacht je te verbruiken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Blijkbaar zien meer mensen het plan als te groot:

Ik zit in de organisatie van de evenement, wat altijd een hoop gedoe is is om op de rare plekken op het terrein water uit te delen aan vrijwilligers en mogelijk bezoekers die daar zijn.
Bijv bij de ingang van het parkeerterrein zitten een paar vrijwilligers, om daar water te brengen.

Wat ik wil bouwen is een wat grotere schaal dan 'ik neem een jerrycan mee op het karretje' want die dingen zijn altijd heel erg snel leeg, dus een grotere tank met pomp die ook makkelijker te vullen is lijkt me een uitkomst.

Hoeveel water ik verwacht, weet ik niet helemaal, denk een 500l per dag ofzo, elk uur of 2 die tank vullen kom ik een heel eind mee verwacht ik.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Dan breng je ze toch gewoon wat water in een fles vanuit de vaste punten....

Als je een 60l tank kan verplaatsen kan je dat toch ook met 60l in flessen, waarom zo moeilijk doen met een tank vullen en dan weer flessen vullen?

En het was handig geweest wat meer details in je eerste post te zetten.

[ Voor 53% gewijzigd door Tweaker_BE op 21-07-2024 22:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Tweaker_BE schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:08:
Dan breng je ze toch gewoon wat water in een fles vanuit de vaste punten.... Als je een 60l tank kan verplaatsen kan je dat toch ook met 60l in flessen, waarom zo moeilijk doen?
Omdat dagelijks 1000 halve liter flesjes weggooien nogal verspilling is?
De flesjes ophalen en hervullen is helemaal niet te doen, hoe krijg je de flesjes weer schoon voor je ze hervuld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:02:
Blijkbaar zien meer mensen het plan als te groot:

Ik zit in de organisatie van de evenement, wat altijd een hoop gedoe is is om op de rare plekken op het terrein water uit te delen aan vrijwilligers en mogelijk bezoekers die daar zijn.
Bijv bij de ingang van het parkeerterrein zitten een paar vrijwilligers, om daar water te brengen.

Wat ik wil bouwen is een wat grotere schaal dan 'ik neem een jerrycan mee op het karretje' want die dingen zijn altijd heel erg snel leeg, dus een grotere tank met pomp die ook makkelijker te vullen is lijkt me een uitkomst.

Hoeveel water ik verwacht, weet ik niet helemaal, denk een 500l per dag ofzo, elk uur of 2 die tank vullen kom ik een heel eind mee verwacht ik.
wat is er mis met gewoon 0.5 liter flesjes uitdelen?
die kan je in koelbox / koelkastje achterop je golfkarretje meenemen, scheelt hoop met wetgeving.
wetgeving valt te vinden bij website nvwa .

weggooien -> recyclen, maar ja, dat zal makkelijker zijn dan 600 liter vaten rondrijden :) (wegens verzegeling , dus garantie op houdbaarheid).

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 21-07-2024 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:12:
[...]
De flesjes ophalen en hervullen is helemaal niet te doen, hoe krijg je de flesjes weer schoon voor je ze hervuld?
En nu vul je flessen die ze mee moeten nemen en die ook vies zijn..... het klinkt me allemaal veel te complex voor een simpel probleem voor een beperkte set vrijwilligers. En ook met de nodige risico's. Er hoeft maar 1 grapjas wat in je tank te gooien....

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaker_BE op 21-07-2024 22:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:55
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:12:
[...]

Gewoon bij elk punt van een vrijwilliger een koelbox neerzetten met wat koelelementen erin en een paar literflessen koud drinkwater.

Kunnen de vrijwilligers zelf hun fles bijvullen vanuit de grote fles en eventueel kan je halverwege de dag een rondje doen en koelelementen vervangen en/of koude flessen bijvullen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@99ruud99 Duur, verspillend en een hel met statiegeld tegenwoordig?

Daarnaast als je flesjes uitdeelt aan 'mensen op moeilijker plaatsen' is het meteen 'flesjes voor iedereen, inclusief mensen die naast een vulpunt zitten' en verbruik je opeens extreem veel meer flesjes.
Mensen pakken dan direct een nieuwe flesje water in plaats van een flesje hervullen wat nog veel meer afval geeft.

@Tweaker_BE Er is een heel groot verschil met 'jouw eigen' drinkwaterfles hervullen bij een kraan, dat is niet 'vies' dat is gewoon normaal.

@President Wat veranderd dat? Ipv alleen water rondbrengen dan ook koelelementen rondbrengen?
en de vrijwilligers die niet op een vaste plek zitten moeten ipv een eigen drinkflesje ook een koelbox meesjouwen?
En nog steeds heel veel afval aan lege flessen, want flessen hervullen zie ik helemaal niet als optie.

Om nogmaals aan te stippen, mensen vragen om hun eigen waterfles te vullen is al normaal, het gaat hier om het 'verbeteren' van het aanbieden van water.
Dat gebeurd nu met een losse jerrycan wat ik graag wil verbeteren, dat vervangen door een compleet andere proces, zeker iets wat extreem veel afval maakt is niet de bedoeling...

Wat ik wil verbeteren aan een 'losse jerrycan' is dat het water heel snel opwarmt in zo'n can, hij nogal snel leeg is en dat een fles vullen uit zo'n can heel erg langzaam is.
Door een fors grotere, geïsoleerde can met een fatsoenlijk kraan mee te nemen hoop ik wat verbeteringen door te voeren.

[ Voor 27% gewijzigd door SA007 op 21-07-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je bent wel de business case moeilijker aan het maken dan het hoeft te zijn toch?

Pallet 1 1/2 liter flessen in een koelcontainer zetten die die pakken achterop je golf karretje. Krat mee om de flessen retour te nemen die leeg zijn. Maar zou ze gewoon voor hun dienst de flessen vanuit een centraal punt mee laten nemen naar hun werkplek.

En mochten ze op raken, ze aanvullen.

Ja dat is lastig met verpakking, maar ga je ze dan drinkflessen uitdelen? Of moeten ze dan hun eigen flessen meenemen en hoe zorg je dan dat ze voldoende drinken als ze een 0,3 drinkflesje mee hebben genomen en de heledag op een bleekveldje staan? Gewoon ze begin dienst 3 liter = 2 flessen meegeven en dat ze je kunnen oproepen als dat op is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je TS mist wel een aantal details, waardoor mensen het zelf gaan invullen.

Even recouperend:
- Je zit bij de organisatie van een evenement.
- Je zoekt een mogelijkheid om water te brengen naar vrijwilligers die niet in de buurt van een tappunt werken.
- Niet voor verkoop, maar puur om de vrijwilligers te voorzien van water.
- Je zoekt een manier om het drinkwater gekoeld/schoon te houden.
- Het gaat om ~500L per dag, en tussen 100L en 60L per 'bijvulbeurt.
- Gezien het volume en duurzaamheid m.b.t plastic; geen flesjes water.

Als je terplekke (koud) water kunt tappen, in een (of twee) geïsoleerde drankkoeler verplaatsen naar de mensen? Bonuspunten als je ergens wat zakken ijs hebt om d'r bij te gooien/langer koud te houden.

Als je merkt/hoort dat het water niet meer koel is, omgooien, even uitspoelen en opnieuw (koud) vullen.

Als je niet terplekke kunt tappen moet je wel ergens een koeling hebben waar je zo'n (20 literse?) flessen kunt plaatsen. Een paar van die hoezen over de flessen die je meeneemt en zo'n dispenser mee.
(Sommige dispensers hebben ook een koelsysteem ingebouwd, maar weet niet of je gator 230V kan leveren of je een aggregaatje nodig hebt.)

Maar koel zo'n fles eens naar 5 graden en leg hem met zo'n hoes erover in de zon; check hoelang het duurt totdat hij opgewarmd is.
Dan weet je hoe veel flessen je in een trip mee kunt nemen/wanneer je terug moet voor nieuw water.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Barrycade Ik ga niet verder in op losse flessen, een van de redenen hiervoor is om van die enorme bult plastic af te komen, iedereen krijgt een lege hervulbare fles en er zijn vulpunten en ik wil die aanvullen met een mobiel vulpunt, niet toch weer pallets water neerzetten.

@Accretion Moeilijk om van tevoren te bedenken welke details mensen in hun hoofd missen, maar een goede samenvatting.

Zo'n drankkoeler is een optie, maar flessen vullen uit dergelijke dingen is een drama, er is geen waterdruk dus flessen vullen duurt erg lang en knoeit ook erg veel.
Wat ik ook wil bouwen is zo'n drankkoeler, maar dan met een pomp erin en echte kranen eraan.

Mijn vraag is vooral erover 'hoe zorg ik wat er uit die drankkoeler komt nog steeds veilig drinkwater is'.
Koud houden is natuurlijk belangrijk, maar hoe maak je zo'n ding goed schoon en hoe zorg je dat je 'm goed vult als je op plek bent waar de situatie niet 'ideaal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Hou het simpel, ga niet met een losse koeler het water afkoelen en maak de koeler niet te groot, dan warmt het niet te snel op. Door hem klein te houden is de hygiëne ook een minder groot probleem: legen, omspoelen en weer vullen. Desnoods zak met ijsklontjes uit de vriezer er in doen en weer verder gaan met je rondje op je karretje.

https://www.medigros.nl/k...eler-op-wielen-blauw.html

Ze zijn er ook wel iets groter, maar 60 liter zou ik niet doen, dat wordt te groot, te log, en lastiger om 'even uit te spoelen'. Is 20 liter te klein, dan zet je er twee achterop je karretje. Kunnen er ook 2 flesjes tegelijk gevuld worden. Keep it simple...

[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 21-07-2024 22:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
Skynett schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:57:
Hou het simpel, ga niet met een losse koeler het water afkoelen en maak de koeler niet te groot, dan warmt het niet te snel op. Door hem klein te houden is de hygiëne ook een minder groot probleem: legen, omspoelen en weer vullen. Desnoods zak met ijsklontjes uit de vriezer er in doen en weer verder gaan met je rondje op je karretje.

https://www.medigros.nl/k...eler-op-wielen-blauw.html

Ze zijn er ook wel iets groter, maar 60 liter zou ik niet doen, dat wordt te groot, te log, en lastiger om 'even uit te spoelen'. Is 20 liter te klein, dan zet je er twee achterop je karretje. Keep it simple...
tot een vrijwilliger ziek wordt en er blijkt toch legionella / andere ziekteverwekker erin te zijn gekomen - of je wordt ervan beschuldigd... je moet dan aan kunnen tonen dat je alle realistisch haalbare maatregelen hebt genomen om dit tegen te gaan.

een koeler niet bedoelt is voor water transport voldoet hier absoluut niet aan, en de boete loopt in de miljoenen... dan is het hele event failliet.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Ik vind het sowieso lovenswaardig dat TS zoekt naar een veilige oplossing anders dan kunststof verspillende halve liter flesjes, dus daarvoor alvast hulde.

Ik denk dat de suggestie hierboven wel de juiste is, vooral niet te groot maken en simpele oplossing waarbij je makkelijk en vaak doorspoelt. Ijsblokjes er in zodat het koud blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Dan blijven dus voorgevulde flessen over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 14:25
Gewoon even brainstormen. Geef alle vrijwilligers een Doppler fles met jullie logo er op. Gebruik dan van die “kantoor” koelers waar die grote waterflessen op gaan, zet die cans in de koeler en wissel ze om zodra ze leeg zijn?

En bonus, jullie vrijwilligers hebben een leuk aandenken :)

[ Voor 12% gewijzigd door CrazyFool op 21-07-2024 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Skynett Die 'losse koeler' is gewoon een standaard ding om dranken te koelen, niks bijzonders aan en gezien koel houden erg belangrijk is heb ik liever niet op 15 maar op 3 graden de tank in, dat geeft heel wat meer ruimte voor je kans hebt op problemen.

Die van 60 liter komt dan vast op de kar waardoor het slepen geen probleem is, en 60l is in mijn ogen juist niet groot en makkelijk te hanteren, maar tegelijk groot genoeg om echt bruikbaar te zijn.

@CrazyFool Dat is het idee ook, maar ipv koeler dit soort dingen: https://www.dunea.nl/zakelijk/evenementenwater
Alleen die kunnen niet overal staan, vandaag de vraag voor een mobiele oplossing, die grote waterflessen zijn duur en onhandig.

@99ruud99 Ik ben overigens al even aan het zoeken naar eisen bij de nvwa en anderen en vind helaas niks.
Enige wat ik vind is 'de complete lijst eisen als je producent van drinkwater wil gaan worden' en wat ongerelateerde documenten, als je iets preciezer info hebt graag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Sorry op t moment niet - weet nog dat ik ermee bezig ben geweest voor een viking run (dan moeten mensen over obstakels rennen, daar stonden ook vrijwilligers bij. Wij kwamen uit op flesjes als makkelijkste optie.
Alternatief is een "wissel" systeem:
Stel je hebt 10 posten
12 vrijwilligers,
Positie 1 - 5
Water halen
Positie 6-10
Water halen

Degene die water is gaan halen loopt door naar volgende positie - degene die daar stond loopt door naar volgende positie etc.
Kan enkel als posities in elkaars buurt zijn, anders ben je relatief veel tijd kwijt met "lopen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:52:
@Barrycade Ik ga niet verder in op losse flessen, een van de redenen hiervoor is om van die enorme bult plastic af te komen, iedereen krijgt een lege hervulbare fles en er zijn vulpunten en ik wil die aanvullen met een mobiel vulpunt, niet toch weer pallets water neerzetten.

@Accretion Moeilijk om van tevoren te bedenken welke details mensen in hun hoofd missen, maar een goede samenvatting.

Zo'n drankkoeler is een optie, maar flessen vullen uit dergelijke dingen is een drama, er is geen waterdruk dus flessen vullen duurt erg lang en knoeit ook erg veel.
Wat ik ook wil bouwen is zo'n drankkoeler, maar dan met een pomp erin en echte kranen eraan.

Mijn vraag is vooral erover 'hoe zorg ik wat er uit die drankkoeler komt nog steeds veilig drinkwater is'.
Koud houden is natuurlijk belangrijk, maar hoe maak je zo'n ding goed schoon en hoe zorg je dat je 'm goed vult als je op plek bent waar de situatie niet 'ideaal' is.
Prima joh, die drinkflessen zijn netjes van RVS? Maar probeer in kaart te brengen waar je de speciaaltjes hebt en kijk of dat dat anders kan aanpakken. Als je voor het hele process 1 slangetje hebt van 100 meter en daar moet je het mee doen. Tja alles kan, maar als je toch al aan het rijden bent kan je ook 100 meter naar het aansluitpunt van die slang rijden en daar je tankje vullen met dan waarschijnlijk relatief koud drinkwater want direct uit het waterleiding net.

Maar je bent in mijn ogen het als een echte tweaker aan het aanvaren, eerst allemaal ingewikkelde tools bedenken om een probleem plat te slaan die in de basis vrij eenvoudig is.

Staan er ook bij die parkeerplakken mobiele toiletten of niet en moeten je vrijwillegers daar de hele dag staan? Zo niet, dan heb je dus een verzamelpunt en als je daar dan netjes een watervul punt aanlegt dan ben je er toch?

En als je het anders wil, ook prima, maar lijkt er op alsof je ook de satetjes zelf gaat maken en ook de kaartjes ontwerpen. Ik zou zeggen leg het bij iemand die voor zijn werk waterpunten op evenementen verzorgt. Scheelt je een hoop werk en verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Ik vind het erg bijzonder dat bijna alle reacties in gaan op de businesscase en hoe dat fout is of anders moet of kan ...

Maar de vraag van @SA007 is volgens mij vrij helder:
Hoe kan je water, bestemt voor consumptie, voor een wat langere tijd opslaan?
Welke additionele maatregelen moeten worden getroffen om het veilig te kunnen consumeren?

Als uit antwoorden blijkt dat het niet kan, dan is het aan ts om naar zijn businesscase te kijken.

Inhoudelijk:
Zolang het water niet lang blijft opgeslagen is er volgens mij weinig aan de hand, zeker wanneer een tank elke dag of om de dag wordt gespoeld.
Schoon maken kan met steradent.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je kunt wel twee van die kraantjes naast elkaar zetten, dan heb je dubbele capaciteit.

Knoeien gaat sowieso gebeuren, mensen laten toch even wat water over de handen lopen om te koelen e.d. met een 'kraantje' is dat ook niet opgelost.

Ik de bovenstaande koeler een ventiel met CO2 tank voor druk?
Fietspomp/compressor geven olie/smeersel, zou ik niet aan beginnen, behalve als het een goedgekeurd systeem is.
Ja, maar daar zit juist het probleem, je hebt dan een systeem nodig (op elektriciteit?), welke gecertificeerd is voor drinkwater met leidingen welke gespoeld moeten worden en waarin het water stil staat in de zon.

Wellicht kan het bedrijf welke de tappen regelt ook iets voorzien?
Ik kon met snel googlen geen waterfust voor aan de tap vinden.
Zoals het klinkt, stroomt het wel genoeg door, legionella heb je niet in een paar uur.
Aan het eind van de dag goed uitspoelen en drogen, en om de paar dagen (of/en voor/na zoals hierboven gezegd wordt met steradent reinigen).
Ja, dat kan dus niet, jij moet aangeven dat jij puur verantwoordelijk bent voor de transport vanaf het tappunt tot de personen. De kwaliteit van het water bij het tappunt, kun jij niets aan veranderen.

Sterker nog, als de situatie 'niet ideaal is', moet je het simpelweg niet doen, snel door naar een ander vulstation.

Als ze de ze vandaag dezelfde slang gebruiken voor het water als dat ze gisteren gebruikten om van de plaszuil naar het riool te gaan, wordt het vervelend inderdaad.
Dus niet: "O, ik kan niet dicht genoeg bij het tappunt komen, maar gelukkig ligt hier nog een stapeltje slangen in de zon welke we kunnen gebruiken."
En ook niet: "D'r is zojuist een emmer zand in de watervoorraad gekieperd, maar dat is wel weer naar de bodem gezakt." (Wie weet zat er hondenpoep tussen het zand)

Ik denk eigenlijk dat je sowieso een cursus hygiëne in de horeca wil doen, daar leer je veel van op dit gebied en mochten er toch problemen zijn, sta je iets sterker.
Als je toch actief bent binnen organisaties is dat altijd wel handig ook.
En bijvoorbeeld een lijstje bij houden van de temperatuur van het water elk halfuur en wie/wanneer/welke 'tap' gereinigd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:53
SA007 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:26:
@99ruud99 Wat ik wil verbeteren aan een 'losse jerrycan' is dat het water heel snel opwarmt in zo'n can, hij nogal snel leeg is en dat een fles vullen uit zo'n can heel erg langzaam is.
Door een fors grotere, geïsoleerde can met een fatsoenlijk kraan mee te nemen hoop ik wat verbeteringen door te voeren.
Het is het één of het ander. Als iets snel leeg is kan het niet warm worden, en als het wel warm word, is het niet snel leeg. Er is geen probleem dan wat jij er nou van maakt.

Het vult minder snel omdat er geen lucht terug in kan. Dus hij gaat kolken en dat kost tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DprzFCe70S8g9Q-y8H9nBeLjfg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fTncW2ybkBhDyuzRZXc1GTnX.jpg?f=user_large
En je probleem is opgelost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Ik zou is kijken wat men doet op zeiljachten en in campers. Daar wordt ook voor vrij lange tijd drinkwater bewaard in tanks wat er daarna uitgepompt wordt, plus het is meestal al gemaakt op 12v wat in zo'n mobiele opstelling ook praktisch is. Als dat veilig kan moet jouw idee ook makkelijk gaan. Waar je wel op moet letten is op de druk en capaciteit want die is daar vaak laag, wat het voordeel volledig teniet doet. De water filter in je TS bijvoorbeeld doet max 4 liter per minuut, dat lijkt me aan de lage kant. Lijkt me wel sterk dat zoiets prijstechnisch interessant gaat zijn voor 1 festival.

Qua regels zou ik de lokale gemeente en GGD is vragen en je idee voorleggen. Die moeten uiteindelijk je drinkwater voorziening beoordelen als onderdeel van de evenementenvergunning.

offtopic:
Blijf het altijd bijzonder vinden dat hier op tweakers.net de 90% van reacties op iets tweaken altijd is: Niet doen! Hebben we hier gewoon allemaal door schade en schande geleerd dat het het niet waard is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Om maar even een andere richting op te gaan:

Zou je niet op een paar significante plekken een medium size tank kunnen plaatsen, en dan gewoon met een karretje eens per X uur ff een rondje over het terrein karren om ze weer bij te vullen?

Dan kun je water halen waar je wilt, aan het eind van het rondje vul je je tank weer en kun je het gaan koelen (dan heb je een paar uur koeltijd)

Dan zit je niet vast aan slangen (die warm worden waardoor er van alles kan groeien), dan zit je veel minder met opslag, hoeft er mogelijk niets te koken (en weer afkoelen), maar heb je wel vers water overal.

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:16
Volgens mij moet je je in zulke bochten gaan wringen, dat dit waarschijnlijk gewoon makkelijker, veiliger en effectiever is. 9 flesjes van 0,5L voor € 1,78 excl. statiegeld. Misschien zelfs via de groothandel (als je daar toegang tot hebt), goedkoper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3ISc22nQ3tprFBkoi5sQs72jdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOgKWWt8zgPclFgcHX5QDljS.jpg?f=fotoalbum_large

Losse flesjes en een paar donatiebakken van Statiegeld Nederland: klik. Evenementen kunnen de speciale bakken aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 16:32
Het statiegeld probleem valt reuze mee als je hulp inroept van Stichting Statiegeld Nederland (Zoals Cheezborger) aangeeft.
En verder, als je evenement een beetje groot is heb je zeer waarschijnlijk ook hulp van een bedrijf zoals MTD of Watr.
Daar zit een hele duidelijke scheiding tussen drinkwater slangen en 'grijs water' slangen dus daar voorkom je ook mee dat mensen de verkeerde slangen gaan gebruiken.

Aansprakelijkheid op festivals is een groot iets, laat het liggen waar het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:36
Het idee is goed echter, ik ben van mening dat je eerst de regels moet weten, voordat je een oplossing kunt gaan bedenken. Mijn advies, vraag na bij de NVWA waaraan je moet voldoen en ga dan pas zoeken naar de mogelijkheden. Als het contact met de NVWA achteraf plaatsvind, op hun initiatief, dan is de kans groot dat ze je komen melden dat je een probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22
Heb je een brandweerput ter beschikking die aangesloten is op de drinkwaterleiding? Of een ander punt waar je drinkwater rechtstreeks uit de waterleiding kunt tappen?

Dat water is al relatief koel. En hoef je dus niet verder te koelen. Gebruik in geen geval bovengrondse leidingen of slangen.

Tap daarmee een of meerdere geïsoleerde drankcontainer(s) met tapkraan vol en ga daarmee langs je vrijwilligers. Als het erg warm is, gooi je er eventueel wat ijs bij.

Blijf weg bij technologie, dat maakt het alleen maar ingewikkelder.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 22-07-2024 10:08 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Joris748 Dat is exact waar ik naar vraag, hoe houdt ik exact die setup veilig?

Als ik een drankkoeler 10x per dag ga vullen met water uit de kraan en daar los ijs bij ga gooien, hoe houdt je dat drinkwaterveilig?

Mijn idee daarvoor is 'niet' want je hebt een open tank waar je met de hand dingen bij gaat gooien, dat houdt je niet hygienisch, het is midden op een veld, niet in een ziekenhuis.

Vind het zo vreemd dat dit als betere oplossing gezien wordt.

Daarom wil ik het systeem juist gesloten maken, een tank die je vult direct vanaf een kraan met een koeler ertussen zodat niemand daar direct aan het water zelf zit.
Ja dat is 'technologie' die bestaat en die je kant en klaar kan kopen voor dit doel, kijk naar elke camper.

Maar de vraag 'hoe houdt je het schoon' blijft staan, dat je er niet 10x per dag met de handen in zit helpt een hoop maar nog steeds moet er meer gebeuren dan 'niks'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17-09 16:36
Je zou kunnen kijken naar een omgekeerde osmose installatie of van die filters die in tinyhouses gebruikt worden. Je hebt dan wel een pomp nodig die het water op druk brengt.

Met een 3-traps filter + UV filter zit je veilig genoeg. Zoiets als dit:
https://www.offgridcentru...filtersysteem-tiny-house/

Zelf samenstellen is nog wat goedkoper.

Ik heb hier zelf ook naar gekeken met het doel regenwater op m'n dak te filteren tot drinkwater.
Waar ik tegenaan liep is dat filters altijd ge 'white-labeled' worden op van die webshops en je niet de originele fabrikant kan vinden. Volgens mij komen alle filters uiteindelijk uit China. Dus Aliexpress is ook een goede optie.

[ Voor 31% gewijzigd door MightyFool op 22-07-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Heb je er over na gedacht om gewoon contact op te nemen met verschillende evenementen met ongeveer hetzelfde doel of formaat? Vraag ze hoe zij het doen? Sommige zullen het met flessen water doen, anderen doen het weer op een andere manier.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MightyFool
HIJ WIL GEEN FLESSEN WATER UITDELEN

Lezen mensen, jemig.

[ Voor 6% gewijzigd door MightyFool op 22-07-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

SA007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:20:

Als ik een drankkoeler 10x per dag ga vullen met water uit de kraan en daar los ijs bij ga gooien, hoe houdt je dat drinkwaterveilig?

Mijn idee daarvoor is 'niet' want je hebt een open tank waar je met de hand dingen bij gaat gooien, dat houdt je niet hygienisch, het is midden op een veld, niet in een ziekenhuis.

Daarom wil ik het systeem juist gesloten maken, een tank die je vult direct vanaf een kraan met een koeler ertussen zodat niemand daar direct aan het water zelf zit.
Ja dat is 'technologie' die bestaat en die je kant en klaar kan kopen voor dit doel, kijk naar elke camper.

Maar de vraag 'hoe houdt je het schoon' blijft staan, dat je er niet 10x per dag met de handen in zit helpt een hoop maar nog steeds moet er meer gebeuren dan 'niks'.
Zoeken op drank container:
https://www.ggmgastro.com...tje-40-liter-zwart-tgbu40

Gedurende de dag is er geen kwestie van schoon maken. Ding vol laten lopen met leidingwater en daarna aftappen door gebruikers. En dat herhalen.

Ik verwacht dat het totaal onnodig is, maar evt kun je eind van de dat het ding schoon maken: Water en een paar tabletten Steradent er in. Even laten staan, even mee schudden, aftappen, goed spoelen en klaar.
Spannender wordt het volgens mij niet :).

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:34
Het komt op mij over dat je op zoek bent naar zoiets, maar dan met een tank op een karretje: https://gratisdrinkwater.nl/w-tap-mobiele-watertappunt/

Als je een (food grade) tank uitrust met een Gardena-koppeling, zou je voordat het (koele) leidingwater in de tank komt door een inline filter kunnen laten stromen. Bij het uitstromen zou je een UV-filter kunnen gebruiken, zoals ze bij het eerder genoemde tappunt doen. Een tank voor b.v. campers is met belucht deksel verkrijgbaar, zodat bij het tappen lucht in de tank kan stromen.

Wat onderdelen die ik zo bij gevonden heb:
- Tank: https://rotterdamplastics.nl/nl/75-liter-watertank-verticaal
- Inline filter: https://www.prepshop.nl/d...-10-inch-waterfilter.html
- UV-filter: https://www.waterfilterexpert.nl/uv-lamp-2-gpd

Een opstelling als dit kan wellicht getoetst worden door NVWA/GGD.

Als je fancy wilt gaan, bouw je er een afneembare unit van met behuizing in de stijl van het evenement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:22

Dan maak je de tanks na iedere ronde schoon met afwasmiddel.

Even handen wassen voor het vullen en slang laten doorspoelen dan ben je het laatste stukje besmettingsgevaar kwijt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
@TS- Heb je al een soort van afweging gemaakt tussen de milieuimpact die statiegeldflessen hebben tov de opstelling die je zelf wilt gaan opzetten? Welke impact zal uiteindelijk groter zijn? Ik vraag dit met name omdat je aangeeft dat je geen flessen wilt ivm de milieuimpact die ze hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Een event organiseren is enorm veel werk dus ik zou het voor jezelf niet moeilijker maken dan noodzakelijk naast dat je op dat soort dagen nog druk bent met vanalles en nog wat en dan geen tijd hebt voor een niet werkende hydrofoor of een lekkende container en weet ik al niet wat.

Plastic verspilling tegengaan is nobel maar ik dit geval zou ik via de groothandel water laten leveren op een pallet, kost niks zijn veilig en geseald, wil je ze koelen kieper ze in een bak met ijs deel ze daarna uit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

gbspeel in "Drinkwater aanbieden, waar rekening mee houden."

MightyFool in "Drinkwater aanbieden, waar rekening mee houden."

Really? Omgekeerde osmose, UV lampen?
En dan met steradent aan de slag aan het einde van de dag? Wel eerst dan het kunstgebit van opa er uit neem ik aan?

Ik denk dat TS zich vastgelopen heeft op zijn non-plastic streven, en allergische is om zaken uit handen te geven aan specialisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 09:47

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik sluit me aan bij velen die al een opmerking van dezelfde strekking hebben geuit: het is zeker een nobel streven om plasticverspilling tegen te gaan, maar deze use case wordt heel snel heel gecompliceerd waardoor het z'n doel voorbij schiet.

Keep it simple. Wil je geen 1000 halveliter flesjes uitdelen, gebruik dan 25 stuks 20 liter kannen en ga daarmee naar de eindgebruiker toe. Hygiëne garanderen is geen sinecure; het is de investering niet waard om slechts 500 liter water per dag uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrazyFool schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:05:
Gewoon even brainstormen. Geef alle vrijwilligers een Doppler fles met jullie logo er op. Gebruik dan van die “kantoor” koelers waar die grote waterflessen op gaan, zet die cans in de koeler en wissel ze om zodra ze leeg zijn?
Maar nu in de praktijk je deelt 100 van die doppers uit dan krijg je binnen no time mensen met:

Ik heb geen Dopper gehad!
Wat een leuke Dopper ik wil er nog eentje!
Mijn Dopper is kwijt ik wil een nieuwe.
Iemand heeft mij Dopper gepakt.

En nu bij 500 of 1000 man, bij events stroomlijnen is key. Je kan zo ding beter als aandenken meegeven dan zijn ze daarna namelijk weg en krijg er ook geen vragen meer over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je houdt het veilig door het gekoeld te houden in 'containers' welke schoon en droog zijn en regelmatig doorgespoeld worden met schoon water en door hygiënisch te werk te gaan.
Als je d'r ijs bij gaat gooien, met een schepje/handschoenen en de handen netjes wassen of rechtstreeks uit een zak kieperen?
Inderdaad wel even opletten dat de zak niet onder het zand zit, o.i.d.

Het hoeft niet zo steriel te zijn als in een ziekenhuis, als het maar hygienisch is.

Als je in de middag wat notenbrood eet en de kruimels daarvan komen vanuit je hand op de koppeling/aan het kraantje, kun je alsnog iemand met een notenallergie een slechte dag bezorgen.

Ik denk dat veel reacties simpelweg niet het risico willen nemen en daardoor kiezen voor voorverpakte flesjes water. Als je wat afvalzakken aan de zijkant hangt kun je daarmee de flesjes weer ophalen (/ruilen voor een volle), krijg je je statiegeld weer terug en kunnen de flesjes gerecycled worden (lijkt mij verantwoord genoeg?).
Ja, een kant&klaar systeem voor in een camper kan wel, als je dat voldoende geisoleerd is en koel blijft.
Je wil echter het water in het geheel gekoeld houden en niet pas koelen op het moment dat het getapt wordt.
Actief koelen kost redelijk wat stroom / is weer een extra apparaat wat moet voldoen aan eisen/leidingen die gespoeld moeten worden.

Passief koelen, m.b.v ijsblokjes, gebruik van gekoeld water en isolatie, lijkt mij simpelweg praktischer.

En ja, je kunt het ijs ook aan de buitenkant tegen de watertank gooien alleen is het wat minder nuttig bij een geisoleerde tank :)

Als het tapje in de watertank maar genoeg capaciteit heeft, maakt de druk ook niet zo veel uit, bij zo'n jerrycan heb je wel een tapdop nodig welke lucht in laat stromen, het water wat er uit gaat moet immers vervangen worden door lucht, anders krijg je een vacuum waardoor helemaal niets meer naar buiten komt.
Als je vers/koud water tapt uit een 'drinkwater veilig tappunt' (welke je eerst een tijdje goed door laat stromen) en je doet dat in een 'container' die schoon is en welke je vervolgens met zo'n deksel afsluit.
Dan blijft het in principe schoon.

Netzoals op de camping inderdaad, alleen het probleem is natuurlijk dat je het hier voor anderen voorziet, ik neem aan dat je voor jezelf niet eens zo moeilijk zou doen.
Daarnaast is alleen niet duidelijk welke vormen van verontreiniging je probeert te voorkomen, dus ook niet welke oplossingen je daarvoor moet verzinnen, het lijkt mij de moeite waard om daar eerst over in te lezen.

Je kunt wel technisch bedenken dat het rechtstreeks vanuit het tappunt de container in moet, maar:
- welke aansluitingen heb je dan nodig
- zit d'r uberhaupt een koppeling op het tappunt
- neem je de slangen steeds mee / laat je die in het zand/zon liggen
- zijn Gardena koppelingen officieel wel drinkwaterveilig

Om het bovenstaande schoon te houden, kost meer werk dan de dop van de jerrycan ook even af te spoelen bij het bijvullen, het is niet echt een 'open container' als je 'm daarna er weer op schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Terug naar de basis.
Die kar is eigenlijk een toestel. Dat moet dan voldoen aan de CE normen die daar van toepassing op zijn.
Als ik zo kijk is dat o.a. NEN1006, maar er zijn er een hoop die betrekking hebben tot de materialen. En ook productiemethodes.

Maar, als ik denk hoe praktisch dat allemaal gaat zijn, zeker kijkend naar de moddervelden van afgelopen weekend, dan heb ik twijfels. Het idee is goed, voor bier werkt het ook. (de taprugzak)
Het inrichten van een kar waar je snel een aantal (stalen) jerrycans (met tapkraantje) op kan transporteren lijken mij dan het simpelst. (puur kijkend naar effort/effect)
Maak dan een of twee hogere rekjes voor aftappen zonder bukken. En dan zit je prima, zonder pompjes grote tanks of andere ingewikkeldheden. Je kunt ze zelfs achterlaten op aftapstelling bijvoorbeeld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18:08
Ik laat vrijwilligers die 'in het veld' staan en niet van hun plek kunnen komen zelf aan het begin van hun dienst water etc. meenemen. Dat kan in herbruikbare flessen zijn. Voor de 'bijvul' werk ik met flesjes water of blikjes fris (af en toe wat suiker is ook wel prettig, zeker als het warm is).

Ik denk dat je pragmatisch moet zijn. Om de afvalberg te voorkomen serveer ik de crewcatering ook van echte borden etc. Maar de mensen 'in het veld' krijgen wel een bakje en wegwerpservies. Omdat het organiseren van een evenement al lastig genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Maar nu in de praktijk je deelt 100 van die doppers uit dan krijg je binnen no time mensen met:

Ik heb geen Dopper gehad!
Wat een leuke Dopper ik wil er nog eentje!
Mijn Dopper is kwijt ik wil een nieuwe.
Iemand heeft mij Dopper gepakt.

En nu bij 500 of 1000 man, bij events stroomlijnen is key. Je kan zo ding beter als aandenken meegeven dan zijn ze daarna namelijk weg en krijg er ook geen vragen meer over :+
Los daarvan, TS had het eerder over '1000 plastic flesjes per dag'. Enig idee hoeveel die Doppers kosten? Dat is ca. € 14,50 consumentenprijs. In bulk moet dat het wel voor € 9 lukken. Dan zit je voor 1000 Doppers al op € 9.000. En dan moet je de waterfaciliteiten zelf nog organiseren, en met alle shiny osmose installaties die hier voorbij komen, zal dat ook nog gaan aantikken.

En wat als sommige mensen helemaal niet zitten te wachten op een Dopper? Die hebben ook geen keus. Ook niet echt duurzaam.
Of je haalt een goedkopere nep Dopper of een goedkope waterfles vanuit AliExpress, onder slechte omstandigheden in China geproduceerd, ook niet echt duurzaam.

Dan is een plastic flesje recyclen helemaal geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Laatst online: 16:32
Wat is eigenlijk je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:45
jmzeeman schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:26:
Ik zou is kijken wat men doet op zeiljachten en in campers. Daar wordt ook voor vrij lange tijd drinkwater bewaard in tanks wat er daarna uitgepompt wordt, plus het is meestal al gemaakt op 12v wat in zo'n mobiele opstelling ook praktisch is. Als dat veilig kan moet jouw idee ook makkelijk gaan. Waar je wel op moet letten is op de druk en capaciteit want die is daar vaak laag, wat het voordeel volledig teniet doet. De water filter in je TS bijvoorbeeld doet max 4 liter per minuut, dat lijkt me aan de lage kant. Lijkt me wel sterk dat zoiets prijstechnisch interessant gaat zijn voor 1 festival.

Qua regels zou ik de lokale gemeente en GGD is vragen en je idee voorleggen. Die moeten uiteindelijk je drinkwater voorziening beoordelen als onderdeel van de evenementenvergunning.

offtopic:
Blijf het altijd bijzonder vinden dat hier op tweakers.net de 90% van reacties op iets tweaken altijd is: Niet doen! Hebben we hier gewoon allemaal door schade en schande geleerd dat het het niet waard is? ;)
Camperaar hier. Een schoonwatertank in de camper is meestal gewoon een zwarte tank, en wordt niet gekoeld o.i.d.
Zoiets dus: https://www.dewitschijnde...46h2ec3-fn1X0f3wwtSF-IIts

Omdat de tank vaak ver ingebouwd is blijft het relatief koel, maar ook niet supererg.
In de tank hangt inderdaad een 12v pomp die geschakeld wordt door het kraantje. En de pompjes zijn in verschillende maten te koop, waarbij de grotere/duurdere dus ook meer liters per minuut pompen.

Er loopt dan een slang uit de watertank naar de kraan. Ik weet niet hoe groot de tanks leverbaar zijn, maar dan zou elke tank een aparte pomp/kraan moeten hebben. Deze kan je wel allemaal op een 12v accu laten lopen. Zo'n slang warmt echt best wel snel op, dus dat is een nadeel.

Overigens op de camping kies ik zelf om het water alleen te gebruiken voor tanden poetsen/handen wassen etc. Koken en drinken doen wij op de camping uit een jerrycan of gevulde flessen. Om een of andere reden drink ik niet graag uit dergelijke systemen.

Met de camperoplossing is zeker iets te bedenken, maar dan zou ik zelf kiezen voor jerrycans. Die je vult en gelijk weer uitdeelt. Volgende ronde kan je ze gewoon weer vullen vanuit het waterpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:56
Kan je niet gewoon een 60l jerrycan, of 2 https://www.jerrycanshop....-un-jerrycan-naturel.html (deze zijn foodgrade) en dan de chiller uit een waterkoeler slopen en dat allemaal op je kar zetten?
Kan ook die kraan helemaal weg laten, bak om die jerrycans met tap kraantjes heen bouwen met wat isolatie, en daar dan ijs in kieperen met zout.

En dat aanvoer water is gewoon kraanwater lijkt me, dus dat hoef je niet te filteren, als het allesbehalve kraanwater is (water van een brandslang) dan mag je dat absoluut niet gebruiken omdat dit als stilstaand water wordt beschouwd, verder als je bang bent voor troep in de leidingen, gewoon bij de leverancier checken of het drinkwaterveilig is, die zijn ook verplicht die dingen schoon aan te leveren.

Spoelen en reinigen van je set-up, daar kan je een HACCP schoonmaakplan voor gebruiken, zou je evt ook een tapcursus kunnen doen, daar krijg je schoonmaak instructies.

[ Voor 71% gewijzigd door dakka op 22-07-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 09:28

TheBorg

Resistance is futile.

dakka schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:03:
Kan je niet gewoon een 60l jerrycan, of 2 https://www.jerrycanshop....-un-jerrycan-naturel.html (deze zijn foodgrade) en dan de chiller uit een waterkoeler slopen en dat allemaal op je kar zetten?

En dat aanvoer water is gewoon kraanwater lijkt me, dus dat hoef je niet te filteren, als het allesbehalve kraanwater is (water van een brandslang) dan mag je dat absoluut niet gebruiken omdat dit als stilstaand water wordt beschouwd.

Spoelen en reinigen van je set-up, daar kan je een HACCP schoonmaakplan voor gebruiken, zou je evt ook een tapcursus kunnen doen, daar krijg je schoonmaak instructies.
Je hebt ook mooie vierkante tanks met een kraantje er op of een pompje er in. Gewoon een tank zoeken van HDPE waarvan de fabrikant zegt dat het food grade is en klaar. Er is er al eentje voorbij gekomen. Liefst wel met een inspectiedeksel om makkelijker te kunnen reinigen of een zak ijs er in te gooien. Einde van de dag de tank leeg en schoon maken. Volgende dag nog een keer spoelen. Gedurende de dag die tank poetsen heeft echt geen zin. Er wordt hier veel te moeilijk gedaan.

Vullen met een slang die 100 meter over de grond heeft gelopen en warm is dat lijkt me een minder goed idee.

Overigens als reactie op een paar andere mensen, de NVWA heeft een controlerende functie. Geen adviserende functie. Denk niet dat ze je uit gaan leggen hoe je dit moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:05
Als je probleem is dat het water te langzaam uit je jerrycans komt dan heb je de verkeerde cans en/of kraantjes zoals hier al gemeld was.
Daar komt makkelijk 0,5liter in 5-10 seconden uit.
Dus als je 30 0,5L flesjes moet vullen ben je max 5-10 minuten kwijt.

Daarnaast, zou ik inderdaad jerrycans pakken van 20L. Deze zijn hanteerbaar. Wat belangrijk is, is dat er beluchting is. Dus de dop moet losgeschroefd kunnen worden zodat er lucht bij kan.
3 parallel en dan met gardena koppelingen aan elkaar aansluiten met T-stukjes en op het einde een tuinsproeier gebruiken, deze is instelbaar!
Zo heb je meer 'druk' en gaat het nog sneller.
Allemaal kant en klare producten. En deze zijn hygiënisch genoeg voor een weekend als je ze laat drogen en schoon maakt. (Lijkt me, geen certified expert)
Deze gooi je weg, en volgend naar koop je nieuwe.
Met 60 liter kun je naar mijn idee dus 120 mensen af gaan (zeg 100na morsen en snelheid).

Een ander punt is dat het water warm wordt.
Als je er 2 uur over doet en de jerrycans met 3 graden kunt vullen, zou je echt moeten kijken of je er een koelzak omheen kunt trekken, deze zijn standaard te koop!
Als je wat meer tijd hebt zou ik een houten rek maken waar de 3 cans in passen en daar even snel wat pirplaten omheen doen. Gewoon heel simpel. Er komt dan geen licht bij je water, en dat gaat je water echt wel 2 uur koel blijven.

Ten slotte, hygiene, ik heb geen ervaring met catering/evenementen.
Maar wel met bier brouwen, en desinfecteren tussen elke vulbeurt kan eenvoudig met een voedselveilig ontsmettingsmiddel.
Als je dit als bodempje er in laat staan elke keer ben je denk ik al heel veilig bezig.
In het buitenland zit er trouwens ook chloor in het water, wat uiteraard voor de veiligheid is. Dus wellicht js dat ook nog een optie ? (Ik bedoel dan een toevoegingsmiddel)

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:24
@SA007
Is het geen idee om te kijken hoe de vrijwilligers zich op een dag bewegen? Als ze op een rare plek staan, neem ik aan dat ze ook geen toilet ernaast hebben.
Ze zullen toch naar het toilet moeten, kunnen ze daar direct hun flesje vullen. En zo zullen er nog wel meer logische momenten zijn dat ze op plekken komen waar ze drinken kunnen halen.

Gevoelsmatig zou ik zorgen dat alle vrijwilligers starten met een goede basis. Dus een tas bij zich met daarin minimaal 1.5L drinken. Als je ze daarmee op pad stuurt, hoeveel drinken met er dan bijgevuld worden? Helemaal als ze op het terrein ook kunnen drinken kunnen halen.

Sowieso snap ik niet dat mensen tegenwoordig overal en altijd een flesje met water bij zich moeten hebben. Hele generaties hebben het overleefd zonder flesje of dopper.

Je noemt duurzaamheid als reden om niet met plastic flesjes te werken, maar elke oplossing waar je water gaat aanbieden wat niet direct uit de kraan komt, is in de basis niet duurzaam.
Onderaan de streep is de beste optie mensen direct van een tappunt te laten vullen. Is dat niet mogelijk is wellicht de minst slechte optie daarna, mensen gewoon een 1.5L fles water aan het begin van de dag te geven en eventueel zorgen dat een koelbox op locatie aanwezig is.
De milieu impact van een 1.5L pet fles die netjes ingeleverd wordt is echt minimaal. Want de echte impact zit gewoon in het transport wat nodig is om het op locatie te leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Ik moet zeggen dat het mij extreem tegenvalt hoe weinig mensen meedenkend zijn, de meeste zeggen 'koop gewoon flesjes' of 'huur een bedrijf in'. Ik dacht dat er tweakers op dit forum zaten?
Een beetje innovatie is teveel om over te discussiëren?

@MightyFool Ik heb veilig leidingwater aan het begin, de vraag is ook alleen, hoe zorg ik dat het na opslag nog steeds veilig is. Osmose is echt overdreven.

@M14 @gbspeel Goede suggesties, een UV filter net voor de kraan is een goede optie.

@Joris748 Wat is 'iedere ronde', welk afwasmiddel, hoe moet je naspoelen dat je niet mensen afwasmiddel te drinken geeft, etc, dat is juist waar ik antwoorden op zoek.

@Accretion
Ja, een kant&klaar systeem voor in een camper kan wel, als je dat voldoende geisoleerd is en koel blijft.
Je wil echter het water in het geheel gekoeld houden en niet pas koelen op het moment dat het getapt wordt.
Actief koelen kost redelijk wat stroom / is weer een extra apparaat wat moet voldoen aan eisen/leidingen die gespoeld moeten worden.
Daarom heb ik in mijn plan de tank op de kar geïsoleerd (5cm pir eromheen oid) en vul ik deze met koel water (2-3graden celcius). Ik denk dat het water dan ruim lang genoeg koel blijft.
Mobiel een koeler meeslepen is inderdaad onpractisch.
Deze koeler komt dan bij een al-bestaand tapppunt te staan waar je dan de tank in de kar kan vullen.

Aansluitingen/koppelingen is voor mij gesneden koek, daar heb ik geen vragen over, welke materialen geschikt zijn voor drinkwatergebruik is mij bekend.

@jeroen3 Nadeel van jerrycans blijft altijd dat het vullen niet gesloten is (en er dus meuk in kan komen, wat je bij stalen cans niet kan zien). Daarnaast zijn ze best zwaar, een vaste grotere tank die je kan vullen is dan efficienter.

@Redfloor mensen met water laten vertrekken is natuurlijk stap 1, maar genoeg die toch vergeten hun water te vullen voor ze gaan.

@Cheezborger mensen drinken fors meer dan 1 flesje water op een dag als het 30 graden is en je de hele dag bezig bent, zo'n waterfles kan je 20-30x hervullen over het evemenent heen en is het ook geen probleem om een halve fles lauw water weg te gooien en te vullen met fris water.

@Hennie-M Op dit moment is het budget nog niet relevant, in vergelijk met wegwerpflesjes is het al snel goedkoper, zeker als de installatie meerdere evenementen meekan, maar dat is niet het doel ervan.

@Dave1989 Ik ben inderdaad aan het kijken naar grotendeels camper onderdelen, genoeg te vinden wat goedgekeurd is voor drinkwater en in veel maten te krijgen.

@alaintje Ik zie niet in wat je bedoelt met 3 jerrycans bij elkaar koppelen met een tuinsproeier, misschien mis ik daar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyFool
SA007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:46:

@MightyFool Ik heb veilig leidingwater aan het begin, de vraag is ook alleen, hoe zorg ik dat het na opslag nog steeds veilig is. Osmose is echt overdreven.
Dat is niet het enige wat ik suggereerde he. Die filters i.c.m. uv zijn ook voldoende.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Ik moet zeggen dat het mij extreem tegenvalt hoe weinig mensen meedenkend zijn
En wat mij dan extreem tegenvalt is je aanpak..... je zet niet eens een fatsoenlijke probleemstelling neer, wijst potentiele oplossingen af voor je er inhoudelijk naar hebt gekeken en komt dan na veel duwen en trekken met alleen een 60l tank voor wat vrijwilligers op een afgelegen plek aan. En van de rest wil je niet horen....

Zou het daar wat mee te maken kunnen hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker_BE op 22-07-2024 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Maar je antwoord zit ook weer in je vraag; je kunt het systeem zelf niet veilig houden, dus moet je wel iets van een filtersysteem gaan gebruiken.

Ik zou me eens inlezen over hoe mensen die off-grid wonen ergens in de bergen dat doen. Die moeten eens in de zoveel tijd hun put of watertank ook weer steriel krijgen, vaak met bleek, en daar zijn hele precieze berekeningen voor. Ook moet je er bijv. op letten dat het volledige systeem geen licht doorlaat, want als je de dop bovenin open hebt staan of allemaal doorzichtige slangen hebt krijg je daarin heel snel allerlei biologische groei, zeker in het festivalseizoen lekker in het zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
Ik moet zeggen dat het mij extreem tegenvalt hoe weinig mensen meedenkend zijn, de meeste zeggen 'koop gewoon flesjes' of 'huur een bedrijf in'. Ik dacht dat er tweakers op dit forum zaten?
Ah ja, zoals Balkenende zou zeggen, waar is die VOC-mentaliteit? Over grenzen heen kijken! Dynamiek!

Even zonder grappen. Je zit inderdaad op Tweakers, dus er zullen óók mensen zijn die iets zullen adviseren wat jij niet wil (horen), bijvoorbeeld recyclebare waterflesjes.

En het antwoord op de vraag van @Hennie-M. Het is frappant dat je voor een evenement geen budget hebt of dat het nog niet 'relevant' is. Maar je weet wel bijna zeker dat zo'n waterinstallatie goedkoper is dan recyclebare waterflesjes. Sorry, ik neem het dan niet meer serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ok, meer effort dan jerrycans is mogelijk.
Nu ben ik niet heel bekend met hoe tapsystemen voor bier werken, maar kan dat ook voor water worden gebruikt? Dan zijn in principe alle onderdelen bestaand en geschikt voor consumptie, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 23:05

Yucon

*broem*

Waarom laat je niet gewoon twee vrijwilligers het vullen van de flesjes voor de andere posten regelen? Ze hebben toch al een eigen fles. Naam erop, per 10 verzamelen en 100 meter verderop aan de kraan vullen en weer terugbrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 22-07-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zou denk ik ipv met een hydrofoorpomp etc eerder een watertank nemen welke je op druk kan zetten...

koolzuur cilinder voor de benodigde druk (en is ook voedsel veilig) regelingen voor druk etc bestaan hier ook gewoon al voor..
alleen zal je een watertank moeten vinden welke genoeg inhoud heeft, en op druk gezet kan worden (meer dan 2 bar heb je inweze niet nodig)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_BE
Beetje tweaker kan hier vast ook wat van maken: YouTube: Spray Drones are Farmers Only Choice 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

SMSfreakie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:26:
Zou denk ik ipv met een hydrofoorpomp etc eerder een watertank nemen welke je op druk kan zetten...

koolzuur cilinder voor de benodigde druk (en is ook voedsel veilig) regelingen voor druk etc bestaan hier ook gewoon al voor..
alleen zal je een watertank moeten vinden welke genoeg inhoud heeft, en op druk gezet kan worden (meer dan 2 bar heb je inweze niet nodig)
En dan dan heb je dus water met bruis er in.
Maar een omgebouwde bier tap met water in de fust kan ook inderdaad.

Maar denk dat TS liever zelfs hobby-t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:56:
[...]

En dan dan heb je dus water met bruis er in.
Maar een omgebouwde bier tap met water in de fust kan ook inderdaad.

Maar denk dat TS liever zelfs hobby-t
hooguit lichte bruis... je blaast het koolzuur boven op het water, niet er direct in zo als bij een sodastream

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:59
MightyFool schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:27:
Je zou kunnen kijken naar een omgekeerde osmose installatie of van die filters die in tinyhouses gebruikt worden. Je hebt dan wel een pomp nodig die het water op druk brengt.

Met een 3-traps filter + UV filter zit je veilig genoeg. Zoiets als dit:
https://www.offgridcentru...filtersysteem-tiny-house/

Zelf samenstellen is nog wat goedkoper.

Ik heb hier zelf ook naar gekeken met het doel regenwater op m'n dak te filteren tot drinkwater.
Waar ik tegenaan liep is dat filters altijd ge 'white-labeled' worden op van die webshops en je niet de originele fabrikant kan vinden. Volgens mij komen alle filters uiteindelijk uit China. Dus Aliexpress is ook een goede optie.
Zover ik weet is zuiver osmose water zeer slecht voor je gezondheid 8)7

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:41

thijsco19

KTM 990 SMT

Zo bijzonder of moeilijk is het idee niet. Wat het lastiger maakt is dat het mogelijk regelgeving technisch een uitdaging zal zijn.

In campers, caravans en boten is dit de normaalste zaak van de wereld.

Heel simpel gezegd:
-Neem een tank die groot genoeg is. Isoleer deze inderdaad zodat het koud blijft.
-Hydrofoor pomp: https://www.nauticashop.n...-17ltrmn-20ltr-12v-of-24v
-Filter zoals in je TS, eventueel een aantal parallel voor een hogere door stroming
-UV filter om zeker te zijn dat het schoon is. Hier ook, eventueel parallel.
-Divers leiding werk en kraantjes. Dit kan allemaal bij een lokale bouwmarkt worden gehaald.

Voor een eerste keer ontsmetting kan je een middel zoals Hadex gebruiken. (kost je wel paar keer de inhoud aan drinkwater om te spoelen)

Daarna verwacht ik echt niet dat je zorgen hoeft te maken over de veiligheid van het water. Voor het vullen word op boten vaak gewoon een vuldop gebruikt die eruit gedraaid word waar een tuinslang in gaat.

Je zou misschien een bedrijf zoals https://www.hatenboer-water.com/ kunnen vragen voor advies of tips. Of een willekeurige bootwinkel.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:34
Barrycade schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:35:
Ik denk dat TS zich vastgelopen heeft op zijn non-plastic streven, en allergische is om zaken uit handen te geven aan specialisten.
Och, dat maakt voor de hele casus niet uit. TS kijkt gewoon anders tegen zaken aan en wil een bepaalde oplossingsrichting proberen. Het zou innovatie genoemd kunnen worden. Het enige dat TS vraagt, is om mee te denken over de veiligheid van het systeem, om de gezondheid van de afnemers niet in gevaar te brengen.

Zo'n UV-filter kan prima op een 12V-systeem draaien, dus simpel toe te passen in zijn beoogde oplossing. Met een capaciteit van 8l/min kun je daar prima 2 tot 4 tapjes achter installeren. (Osmose zou ik dan weer niet doen, want dat is niet goed voor de gezondheid.)

Als je nooit wat probeert, kom je nergens. Wie weet werkt het helemaal geweldig en rijden er over twee jaar overal (golf)karren met vers, koel en veilig drinkwater rond voor festivalmedewerkers. Of de casus uiteindelijk het gewenste doel heeft bereikt, is nog altijd aan TS en/of de festivalorganisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@thijsco19 hoe kan een desinfectiemiddel nou veilig zijn voor consumptie?
Ik weet dat buurlanden soms chloor o.i.d toevoegen, dat is "veilig voor consumptie" maar je raakt er wel van aan de race. Dat lijkt mij niet optimaal op een festival!

Ik zie dat er al diverse verhuurders zijn die drinkwater op locatie aanbieden. Zelfs met co2 als je wil.
Ook grote watertanks en zakken voor als er helemaal geen netwerk is.
Dus het kan vast niet zo extreem moeilijk zijn als hier wordt opgemaakt.

Mijn voorstel van jerrycans op een kar is snel en goedkoop te realiseren om te proberen, maar als je dit soort dingen kan huren is dat wellicht een goed idee om mee te beginnen.
Dan zie je first-hand wat de voor en nadelen zijn als je zelf zoiets wil ontwikkelen voor in je assortiment.

eg: powerrental.nl, watr.nu, tapwagen.nl... het is niet nieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

jeroen3 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:00:
@thijsco19 hoe kan een desinfectiemiddel nou veilig zijn voor consumptie?
Ik weet dat buurlanden soms chloor o.i.d toevoegen, dat is "veilig voor consumptie" maar je raakt er wel van aan de race. Dat lijkt mij niet optimaal op een festival!
Vraag mij niet het hoe of wat. :9

De dosis is dermate klein voor een normale behandeling, kan mij voorstellen dat je daar geen negatief effect van zal hebben.

Na een shockbehandeling, doe je voornamelijk als het water van slechte kwaliteit is, is het voldoende om het na de aangegeven periode de tank meerdere keren te spoelen.

Maar ik vermoed dat dit helemaal geen probleem zal zijn op de dag zelf, alleen nadat de installatie gemaakt is en de volgende keer als de installatie weer gebruikt gaat worden zal het nodig zijn om hier goed aandacht aan te besteden. (inclusief een watertest! voor en na.)

(Op werk gebruiken wij Hadex voor de drinkwatertanks aan boord van schepen.)

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 22-07-2024 21:16 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@SMSfreakie Op druk brengen met CO2 is een best goed idee, 2 bar is niet genoeg om echt op te gaan lossen in het water, dus het water zal plat blijven (Daarvoor heb je minimaal een bar 6 nodig), en anders zou het ook met stikstof kunnen.
Als ik een idee heb welke tank ik ga kiezen is dat mee te nemen, als die dat aankan is dat best een stuk simpeler dan een extra pomp.

@Gwindorian Osmose is inderdaad niet goed om continue te drinken, water zit dan helemaal geen mineralen meer in, dat houdt in dat mineralen uit je lichaam gaan als je dat drinkt. Opzich goed op te lossen met een tabletje mineralen erbij gooien maar heb hier geen osmosewater voor nodig. Daarnaast heb je een fors systeem nodig als je een 60l tank wil vullen in korte tijd...

@thijsco19 Dat HADEX ziet er goed uit, lijkt me een goede oplossing om het systeem schoon te maken en houden.
Voor testen weet ik nog niet echt wat haalbaar en noodzakelijk is, er zal op locatie getest worden of het drinkwater goed is, maar weet niet of dezelfde test hiervoor ook de juiste is. En opsturen naar een lab geeft je de resultaten nogal laat, suggesties daarvoor zijn ook welkom.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
Het komt op mij juist over alsof jij een oplossing in je hoofd heeft, en iedereen die een beter inzetbare oplossing heeft al gelijk af wil schieten. Je hebt een probleem in je hoofd gecreëerd wat er helemaal niet is, en in plaats van dat probleem aan de kant schuiven, blijf je zoeken naar een oplossing.

Hoe lang blijven de vrijwilligers op dezelfde plek staan? Die mogen toch ook elke 2 uur wel even een rustpauze nemen. Dan kunnen ze gelijk, op het centrale tappunt wat water halen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Dit is echt zoeken naar oplossingen voor een enorm simpel probleem .Wat @Pat911 ook zegt.

Als ik vrijwilliger was op jouw festival @SA007 dan heb ik liever 3 flesjes water uit een plastic fles dan uit een in elkaar geknutselde watertank waarbij op geen enkele manier gegarandeerd kan worden dat dit veilig drinkbaar water is.

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 15:29
thijsco19 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:06:
Zo bijzonder of moeilijk is het idee niet. Wat het lastiger maakt is dat het mogelijk regelgeving technisch een uitdaging zal zijn.

In campers, caravans en boten is dit de normaalste zaak van de wereld.
Er zit alleen een heel groot verschil, of je het voor zelfs gebruikt, of voor (commerciële) doeleinden. TS verdient er geen geld mee, maar zal wel aan de wet en regelgeving moeten voldoen.

En daar stapt TS denk ik iedere keer vrij snel overheen.
Daarna verwacht ik echt niet dat je zorgen hoeft te maken over de veiligheid van het water. Voor het vullen word op boten vaak gewoon een vuldop gebruikt die eruit gedraaid word waar een tuinslang in gaat.
Verwacht?

Ik verwacht bij drinkwater wat ik aangeboden krijg, een "verwacht" dat je geen zorgen hoeft te maken.
Waarom denk je dat er zoveel regels zijn?

[ Voor 25% gewijzigd door Rolfie op 23-07-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
gbspeel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:55:
Och, dat maakt voor de hele casus niet uit. TS kijkt gewoon anders tegen zaken aan en wil een bepaalde oplossingsrichting proberen. Het zou innovatie genoemd kunnen worden. Het enige dat TS vraagt, is om mee te denken over de veiligheid van het systeem, om de gezondheid van de afnemers niet in gevaar te brengen.
Het idee is goed, echter is hier heel veel wet en regelgeving voor. Met ook een specifieke redenen.
Zo'n UV-filter kan prima op een 12V-systeem draaien, dus simpel toe te passen in zijn beoogde oplossing. Met een capaciteit van 8l/min kun je daar prima 2 tot 4 tapjes achter installeren. (Osmose zou ik dan weer niet doen, want dat is niet goed voor de gezondheid.)
Leuk voor thuis, maar in een professionele omgeving, moet je dit soort hobby niet willen.
Als je nooit wat probeert, kom je nergens. Wie weet werkt het helemaal geweldig en rijden er over twee jaar overal (golf)karren met vers, koel en veilig drinkwater rond voor festivalmedewerkers. Of de casus uiteindelijk het gewenste doel heeft bereikt, is nog altijd aan TS en/of de festivalorganisatie.
Zeker, maar je zal dan eerst goed de wet en regelgeving hierin moeten verwerken. Golfkarren mogen bijvoorbeeld val vaak niet zomaar over het terein rijden. Je ze zal moeten garanderen dat het waterschoon is en blijft.

Er is een redenen waarom hiervoor specifieke bedrijven zijn, die hier veel verstand en innovatie op gedaan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
thijsco19 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:13:
[...]

Vraag mij niet het hoe of wat. :9

De dosis is dermate klein voor een normale behandeling, kan mij voorstellen dat je daar geen negatief effect van zal hebben.

Na een shockbehandeling, doe je voornamelijk als het water van slechte kwaliteit is, is het voldoende om het na de aangegeven periode de tank meerdere keren te spoelen.

Maar ik vermoed dat dit helemaal geen probleem zal zijn op de dag zelf, alleen nadat de installatie gemaakt is en de volgende keer als de installatie weer gebruikt gaat worden zal het nodig zijn om hier goed aandacht aan te besteden. (inclusief een watertest! voor en na.)

(Op werk gebruiken wij Hadex voor de drinkwatertanks aan boord van schepen.)
Kan mij voorstellen? Vermoed? Klinkt nu niet echt iets wat je moet gebruiken met drinkwater.

Je zal dit goed moeten uitwerken, garanderen en bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
SA007 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:40:
@SMSfreakie Op druk brengen met CO2 is een best goed idee, 2 bar is niet genoeg om echt op te gaan lossen in het water, dus het water zal plat blijven (Daarvoor heb je minimaal een bar 6 nodig), en anders zou het ook met stikstof kunnen.
Als ik een idee heb welke tank ik ga kiezen is dat mee te nemen, als die dat aankan is dat best een stuk simpeler dan een extra pomp.

@Gwindorian Osmose is inderdaad niet goed om continue te drinken, water zit dan helemaal geen mineralen meer in, dat houdt in dat mineralen uit je lichaam gaan als je dat drinkt. Opzich goed op te lossen met een tabletje mineralen erbij gooien maar heb hier geen osmosewater voor nodig. Daarnaast heb je een fors systeem nodig als je een 60l tank wil vullen in korte tijd...

@thijsco19 Dat HADEX ziet er goed uit, lijkt me een goede oplossing om het systeem schoon te maken en houden.
Voor testen weet ik nog niet echt wat haalbaar en noodzakelijk is, er zal op locatie getest worden of het drinkwater goed is, maar weet niet of dezelfde test hiervoor ook de juiste is. En opsturen naar een lab geeft je de resultaten nogal laat, suggesties daarvoor zijn ook welkom.
Klinkt erg als een hobby oplossing die leuk voor je prive is. Maar commercieel of professioneel gezien, moet je dit gewoon niet willen.

Er zijn hier bedrijven voor die hier hun werk van gemaakt hebben, zodat dit goed en veilig gebeurt icm de wet en regelgeving.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:30

OmeJoyo

This is me

MightyFool schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:36:

Lezen mensen, jemig.
Hij wil inderdaad geen losse flesjes, vervuiling, statiegeld etc. Begrijpelijk.

Persoonlijk uit mijn eigen ervaring met 100en evenementen zowel als vrijwilliger als in de organisatie zou ik het dan anders aanpakken.

Geef iedereen die meehelpt een mooie, leuke fles van een liter die ze bij kunnen vullen op het tappunt. Dat die in het ergste geval op 500 meter afstand is zou niet zo spannend moeten zijn, er gaan genoeg mensen heen en weer en in het rond op een groot fesitval.

Die flessen laat je personaliseren, dan hebben ze meteen een mooi aandenken waarmee je laat zien dat je hun inzet echt waardeert. :) Die flessen kunnen jaren mee en zet hopelijk nog weer wat extra mensen aan om meer water te drinken, bovendien is het meteen reclame die goed verspreid.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000

BCC

Nedap (nederlands bedrijf volgens mij) - had vroeger mobiele water oplossingen voor 3e wereld landen - https://www.nedap-uv.com/uv-insights/case-studies/naiade/ - geen idee of dat nog bestaat.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 23-07-2024 10:58 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
Shadow_Agent schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:30:
Dit is echt zoeken naar oplossingen voor een enorm simpel probleem .Wat @Pat911 ook zegt.

Als ik vrijwilliger was op jouw festival @SA007 dan heb ik liever 3 flesjes water uit een plastic fles dan uit een in elkaar geknutselde watertank waarbij op geen enkele manier gegarandeerd kan worden dat dit veilig drinkbaar water is.
Ik zou inderdaad ook nooit uit dit soort systemen durven te drinken. Er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Het komt steeds meer uit op een hobby oplossing, wat je gewoon niet moeten willen doen.

Op dumpert stond gisteren ook een filmpje over drinkwater kwaliteit. Daarin bleek filters bijvoorbeeld ook voor meer bacterie groei te zorgen.

TS zal dit allemaal moeten bewijzen, dat zijn oplossing veilig drinkwater kan geven. Zou mij niets verbazen als er regelgeving is, dat hij dit ook tijdens het evenement zal moeten laten doen, door personen die er voor opgeleid zijn. Maar ik ben niet bekend van alle wet en regelgeving.
Mijn vader heeft vroeger bij een water bedrijf gewerkt, en hij is geen voorstander van koolstoffilters die koelkasten gebruikt worden, of zoals bij Dumpert te zien was, waterzuivering apparaten. Hij adviseerde mij sterk om niet zo'n koelkast te nemen.

Het is eigenlijk een complexe oplossing bedenken, voor een heel simpel simpel oplosbaar probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
MightyFool schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:36:

Lezen mensen, jemig.
Maar het is wel de oplossing die veilig, snel, effectief en goedkoop is.

TS is nu aan het hobbyen met de veiligheid van drink water. Leuk als je dit voor je vrienden doet, maar voor een evenement, is dit gewoon andere koek.

TS zou zich eigenlijk eerst eens heel goed moeten verdiepen in de wet en regelgeving, voordat hij aan technische oplossing begint.

techneuten eigen natuurlijk, we denken in oplossingen, maar we weten eigenlijk niet eens de requirements waaraan de oplossing moet voldoen. En bij drinkwater, zijn er de nodige eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
corporalnl schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:33:
Heb je er over na gedacht om gewoon contact op te nemen met verschillende evenementen met ongeveer hetzelfde doel of formaat? Vraag ze hoe zij het doen? Sommige zullen het met flessen water doen, anderen doen het weer op een andere manier.
@SA007 Heb je al contact gehad met verschillende evenement organisatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Rolfie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Er zit alleen een heel groot verschil, of je het voor zelfs gebruikt, of voor (commerciële) doeleinden. TS verdient er geen geld mee, maar zal wel aan de wet en regelgeving moeten voldoen.

En daar stapt TS denk ik iedere keer vrij snel overheen.

[...]
Verwacht?

Ik verwacht bij drinkwater wat ik aangeboden krijg, een "verwacht" dat je geen zorgen hoeft te maken.
Waarom denk je dat er zoveel regels zijn?
Rolfie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:49:
[...]

Kan mij voorstellen? Vermoed? Klinkt nu niet echt iets wat je moet gebruiken met drinkwater.

Je zal dit goed moeten uitwerken, garanderen en bewijzen.
De reden dat ik o.a. "verwacht" schrijf is dat ik geen drinkwater technicus ben.
Ik deel hier alleen mee wat ik om mij heen zie binnen een bedrijf die boten, die o.a. door de overheid gebruikt worden, onderhoud.

Ja op diverse boten word aangegeven dat het water niet direct voor consumptie is, dat water staat dan ook langer in die tank onder slechtere omstandigheden dan wat de TS wilt.
Andere boten hebben heel simpel een tank, hydrofoor en filtersysteem bestaande uit een deeltjes filter en uv filter.

Zeker als ts meerdere keren per dag zijn tank vult en leeg maakt (binnen normale schone omstandigheden zoals je tuis met je drinkwater om gaat) zal het echt geen probleem zijn.

De meeste hier zijn gewoon te bang. Zeker nooit eten of drinken op een markt genomen? Of in de winter langs de vlieten met ijs erop, staan geregeld mensen langs de kant die soep en andere dingen aanbieden. Kijken jullie daar ook naar het certificaat of ze dat wel mogen?

Uiteraard moet TS goed naar de regelgeving kijken of het mag en hoe.
Technisch is het gewoon niet lastig en veilig te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Wat mag het kosten?

Deze optie(s) al bekeken? https://lifestraw.com/products/lifestraw-community

https://lifestraw.com/products/lifestraw-max

De Lifestraw max is ideaal voor dit soort situaties lijkt me. Weet je zeker dat het veilig is, zonder gezeik.

[ Voor 68% gewijzigd door souljah1h op 23-07-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

souljah1h schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:52:
Wat mag het kosten?

Deze optie(s) al bekeken? https://lifestraw.com/products/lifestraw-community

https://lifestraw.com/products/lifestraw-max

De Lifestraw max is ideaal voor dit soort situaties lijkt me. Weet je zeker dat het veilig is, zonder gezeik.
Je bedoelt dat de vrijwilligers water uit de sloot kunnen drinken via die filters?

Daar zijn ze namelijk voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
thijsco19 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:34:
[...]
De meeste hier zijn gewoon te bang. Zeker nooit eten of drinken op een markt genomen? Of in de winter langs de vlieten met ijs erop, staan geregeld mensen langs de kant die soep en andere dingen aanbieden. Kijken jullie daar ook naar het certificaat of ze dat wel mogen?

Uiteraard moet TS goed naar de regelgeving kijken of het mag en hoe.
Technisch is het gewoon niet lastig en veilig te doen.
Als TS als organisator al zijn vrijwilligers ziek maakt, heeft ie wel een groot probleem. Dat is makkelijk te herleiden en bij veel zieke mensen kan hij opdraaien voor eventuele vervolgschade. Het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen als hij gewoon vers tapwater rond gaat brengen in een schone jerrycan, die dus ook binnen een half uur weer leeg is. Maar als hij komt met plannen om speciaal een voertuig te maken waarbij het klinkt alsof hij honderden liters water langdurig koel wil houden, moet hij echt wel wat meer regelen.

Technisch niet moeilijk, maar nogal omslachtig, en het kan zo meer milieuonvriendelijker zijn dan flesjes rond brengen of de vrijwilligers in hun pauze zelf hun water laten verversen.
Pagina: 1 2 Laatste